rockhopper schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:19:
[...]
Hoewel het misschien offtopic raakt (meer systeem camera vs dSLR ipv "canon in het algemeen", ben ik wel benieuwd waarom je de systeemcamera boven de dSLR verkiest in negen van de tien keren. En uiteraard ook de andere kant uit, waarom kies je in dat ene geval weer juist de dSLR. Ik ben blij voor je dat je er tevreden mee bent natuurlijk

maar een onderbouwing geeft mij iets meer inzicht waarom je er zo blij mee bent.
Recentelijk weer eens meegeholpen met een bruiloft groot deel foto's waren afkomstig van de Fuji. Dit waren de foto's die de klant zelf geselecteerd heeft. Dit wat ik begrepen heb van de fotograaf die ik die dag heb mogen helpen.
Zelf nog geen objectief gevonden die tele eind goed kan afdekken. Hier komt bij mij de dslr om de hoek kijken met de 70-200. En er zijn nog genoeg situaties te bedenken dat je liever de dslr pakt. Daarom zit hij dan nog standaard in de tas voor betaald werk, zodat ik deze kan pakken als ik het zelf nodig acht.
Ik hecht niet zoveel waarde meer aan allemaal functies op een toestel die ik eigenlijk niet eens gebruik. Snelle AF is handig, maar ik schiet geen sport en AF van de systeemcamera voldoet prima, Beeldkwaliteit voldoet meer dan prima. Bediening van de Fuji vind ik persoonlijk prettiger dan de dslr (5D3). Diafragma instellen op het objectief en sluitertijd en belichting compensatie boven op de camera doormiddel van draaiwiel. ISO onder de fn toets en de Q button vind ik ook een uitkomst. Al met al voor mij een erg geschikt toestel om snel in te stellen, maar ken er genoeg die er anders over denken en niet kunnen wennen aan het toestel
De Sony NEX heb ik zelf niet kunnen wennen aan de bediening net als de Canon M. De belangrijkste keuze voor de M was mij het kunnen gebruiken van de objectieven die ik in mijn bezit had, maar missen van den view finder in combinatie niet kunnen wennen aan de bediening. Is ook dit geen succes geworden.
Belangrijkste is dat je iets gebruikt wat jij prettig vind werken of dit nu een dslr of systeemcamera is.