Gister is ook mijn XPS 15 binnen gekomen (i7 2670QM, 8GB, 750GB, FHD). Zondag besteld, donderdag in huis. Toch vlot, aangezien hij van China via Zuid Korea, Kazachstan, Polen en Duitsland naar NL is gekomen (Leuk om 't via UPS te kunnen tracken).
Eerste indruk:
Scherm (full hd):
Mooi scherm, wel zo ontzettend fel dat mijn netvliezen er bijna pijn van deden, dus die kan mooi op minimale sterkte blijven draaien. In de zon zal deze helderheid mooi van pas komen. Het contrast was ook iets te hoog, waardoor kleuren een beetje oververzadigd leken. Ook maar op minimaal gezet. De webcam is HD in skype, dus dat is ook leuk.
Batterij:
Ik heb de 9 cell batterij, en de batterij geeft tijden van 5-6 uur aan bij simpel gebruik (surfen en zo). Moet nog kijken of ik dat ook echt haal. Wel een nadeeltje aan de batterij: Het is een bobbel onder de laptop zelf, wat op zich goed is voor de airflow, maar maakt dus een leuke deuk in je bank als je de laptop een nachtje op je bank laat liggen..
Geluid:
Wauw! Beste geluid wat ik tot op heden uit een laptop gehoord heb. Niet het normale blikkerige geluid, maar vol en met wat "oempf". De Waves Maxxaudio helpt hier goed bij.
Design:
Een vooruitgang op m'n Dell Vostro 1500, maar de zwarte rand rond het scherm vind ik er wat goedkoop uit zien, vergeleken met de achterkant. De knoppen van de touchpad zijn ook niet helemaal gelijk, wat 't ook wat goedkoop doet aanvoelen (linker knop voelt iets lager dan de rechter knop). Backlit keyboard is wel mooi, maar ik mis de dedicated knoppen voor geluid (alleen mute heeft een dedicated knop). Even snel harder of zachter lukt eigenlijk niet zonder twee handen te gebruiken of de volume slider te gebruiken.Volume hoger/lager is fn+F11/F12, dus daar kom ik met mijn relatief kleine handen niet bij. Mijn Vostro heeft losse media player knoppen, en dat mis ik op de XPS. De touchkey knoppen boven het toetsenbord zijn wel leuk, maar niet extreem nuttig. Wellicht dat ik die tot volume knoppen kan omtoveren.
Ik miste de "middle mouse button" functionaliteit in de synaptic driver als je beide touchpadknoppen tegelijk in drukt, maar een oude registry tweak werkt gelukkig nog steeds (zij het in een andere map als vroeger). De volgende code in een .reg bestandje zetten, en dan is de functionaliteit weer terug.
code:
1
2
3
4
| Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Synaptics\SynTP\TouchPadPS2]
"HasBothButtonFeature"=dword:00000001 |
Wifi (6320 kaart):
Ik haal de 54Mbit op m'n Linksys WRT610, maar dat wijt ik meer aan de Linksys dan aan de wireless module. De 5ghz frequentie kan de kaart ook gebruiken, maar die werkt maar op een korte afstand (is een limiet van de frequentie, niet van de kaart). De snelheid is er ook niet hoger door.
Disk:
Tja, gratis upgrade naar 750GB. Op zich aardig, maar ik had in mijn Vostro een SSD gezet, en dat verschil merk je. Ik kon wel voor 329 euro een 256GB SSD d'r in laten zetten door Dell, maar dan leek het me handiger om zelf een SSD te nemen, en die 750GB disk als externe opslag te laten lopen (of de DVDROM drive er uit te halen).
Videokaart(en):
Ik heb de 540m nog niet echt op zijn staart getrapt, dus kan ik nog weinig over zeggen. Ik denk dat ik in het algemeen toch meer gebruik ga maken van de intel kaart. Het is een rare gewaarwording om twee stukken scherm driver software te zien. Die intel software had overigens de alt+pijltjestoetsen gemapt, dus toen ik alt+links deed om mijn webbrowser een pagina terug te laten gaan, stond mijn scherm ineens een kwartslag gedraaid.. Annoying! Maargoed, uit te zetten in de intel software.
"Geluidsoverlast":
Hij is redelijk stil. Af en toe springt de ventilator aan, maar dan nog klinkt het wel iets stiller dan mijn oudere Vostro. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt als ik ga gamen (goed, dan is de Vostro ook geen stille).
Conclusie
Al met al een fijne laptop en desktop vervanging. De prijs was veel lager dank zij allerlei kortingen die Dell gaf (EN het
Dell waardebonnen topic voor nog eens 10% extra korting) en was daarmee ook goedkoper dan allerlei andere soortgelijke laptops.