Toon posts:

[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:
  • 985.625 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:07:
[...]
maar je kan diezelfde 540 weer naar hogere snelheden clocken.
Dat kan niet. De hardware is precies hetzelfde.
Een GT550m van dell (niet de andere merken) of GT555m is de eerste kaart die niet precies dezelfde hardware bevat als de GT525m (of GT420m, ook). Als je van plan bent om te overclocken zit er geen enkel verschil tussen een GT525m of GT540m.

Behalve de hoeveelheid videoRAM, maar 1GB is toch overkill voor zo'n kaartje..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mwah er zit waarschijnlijk wel veel verschil in, maar dat zit in de kwaliteit van de GPU. Voor zover ik heb begrepen is de 540m namelijk een beter exemplaar dan dezelfde chip. De kans dat deze een hogere clock aan kan is dan, neem ik aan, ook groter dan die van een 525m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een beter exemplaar is de verkeerde term. Je koopt de garantie dat hij minimaal op GT540m clocks kan draaien, niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 04:47
Hebben jullie enig idee hoelang een XPS 15, met i7-2670QM , 8gb Ram, 1920*1080 scherm, 7200 rpm hdd en de gt 540 het vol zou houden op een 9 cell batterij, tijdens simpel internet en word gebruik?

Zou die de 6 uur halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 17:00
@Mart-Apart
Eigenlijk dacht ik daar ook net aan, is het eigenlijk mogelijk om de GT525M te overklokken naar de snelheden die behaald werden met het overklokken van de GT540M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:55:
[...]

Daar zal het niet aan liggen denk ik aangezien dit bij xbox niet zo is. Het zal eerder aan een of andere instelling liggen die je moet doen in de nvidia instellingen, aangezien ik net hetzelfde probleem heb op mijn tv als op mijn monitor van mijn vaste pc.

Overigens kan ik nu niet meer kiezen om mijn beeldscherm te dupliceren, als ik dat kies dan blijft mijn 2de beeldscherm gewoon zwart...
Ik heb vandaag m'n XPS ook eens via HDMI op een FHD scherm aangesloten (Samsung T22A350) en heb helaas dezelfde klachten. Ook na het installeren van de Samsung monitor drivers.

Het beeld is groter dan het scherm, waardoor er randen worden afgesneden. Maar het lijkt erop dat het beeld geschaald wordt, overschaald dus eigenlijk omdat het precies moet passen. De letters en lijntjes zijn nl. niet mooi scherp (1 pixel breed) maar het ziet er heel kliederig uit met variërende lijndiktes, net als wanneer je op het ingebouwde scherm een lagere resolutie kiest dan wat "native" is voor dat scherm. Al met al lijkt het erop dat het beeld wordt opgeschaald naar 2000x1200 waarna een gebied van 1920x1080 wordt weergegeven.

Het is met de nVidia instellingen wel mogelijk om het beeld passend te maken, maar daarbij wordt de resolutie teruggebracht naar (als ik me goed herinner) iets van 1860x1040 en het onscherpe, kliederige beeld blijft.

Dit valt me toch wel erg tegen, nadat het beeld via een mini-displayport-naar-DVI converter op een DVI scherm wél goed en scherp werd weergegeven (maar veel lagere resolutie vanwege het scherm). Ik hoop er nog een afdoende oplossing voor te vinden. In het Samsung scherm kan ik het in ieder geval niet rechttrekken dus het moet aan de nVidia kant gebeuren.

Ook het probleem met het klonen/uitbreiden heb ik via HDMI. Ik kan alleen kiezen voor óf het ingebouwde scherm, óf projector (=beeldscherm). Bij klonen of uitbreiden blijft het HDMI scherm zwart. Met de DVI converter had ik dat ook niet, ik kon gewoon alles gebruiken.

Nu wacht ik nog op m'n DVI-naar-HDMI converter en m'n HDMI-naar-DVI converter, zodat ik nog een paar opties kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Alfie104 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:52:
[...]

Ik heb vandaag m'n XPS ook eens via HDMI op een FHD scherm aangesloten (Samsung T22A350) en heb helaas dezelfde klachten. Ook na het installeren van de Samsung monitor drivers.

Het beeld is groter dan het scherm, waardoor er randen worden afgesneden. Maar het lijkt erop dat het beeld geschaald wordt, overschaald dus eigenlijk omdat het precies moet passen. De letters en lijntjes zijn nl. niet mooi scherp (1 pixel breed) maar het ziet er heel kliederig uit met variërende lijndiktes, net als wanneer je op het ingebouwde scherm een lagere resolutie kiest dan wat "native" is voor dat scherm. Al met al lijkt het erop dat het beeld wordt opgeschaald naar 2000x1200 waarna een gebied van 1920x1080 wordt weergegeven.

Het is met de nVidia instellingen wel mogelijk om het beeld passend te maken, maar daarbij wordt de resolutie teruggebracht naar (als ik me goed herinner) iets van 1860x1040 en het onscherpe, kliederige beeld blijft.

Dit valt me toch wel erg tegen, nadat het beeld via een mini-displayport-naar-DVI converter op een DVI scherm wél goed en scherp werd weergegeven (maar veel lagere resolutie vanwege het scherm). Ik hoop er nog een afdoende oplossing voor te vinden. In het Samsung scherm kan ik het in ieder geval niet rechttrekken dus het moet aan de nVidia kant gebeuren.

Ook het probleem met het klonen/uitbreiden heb ik via HDMI. Ik kan alleen kiezen voor óf het ingebouwde scherm, óf projector (=beeldscherm). Bij klonen of uitbreiden blijft het HDMI scherm zwart. Met de DVI converter had ik dat ook niet, ik kon gewoon alles gebruiken.

Nu wacht ik nog op m'n DVI-naar-HDMI converter en m'n HDMI-naar-DVI converter, zodat ik nog een paar opties kan proberen.
Het probleem dat jij beschrijft heb ik ook met andere laptops gehad op oudere Samsung televisies. (Ervaring met de 3 en 4 reeks) Alleen nieuwe modellen lijken daar geen last van te hebben.
Makkelijkste oplossing is de TV aansluiten via VGA, dan heb je, vreemd genoeg, betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Joolee
Dus een (Dell) monitor aansluiten via HDMI op de XPS 15 zou geen problemen op moeten leveren, maar alleen oude Samsung televisies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keyword: overscan.

Tenzij je, zoals ik, een TV hebt die overscan zelf ook toepast. Dan krijg je dus nooit scherp beeld, en VGA is geen succes met mijn TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Ovindel schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:58:
@Joolee
Dus een (Dell) monitor aansluiten via HDMI op de XPS 15 zou geen problemen op moeten leveren, maar alleen oude Samsung televisies?
Ik gebruik momenteel een Samsung 24" scherm (thuis) en een Acer 24" scherm (werk) via de HDMI poort. De acer via een HDMI > DVI converter.
Een nieuwer model Samsung TV werkt ook zonder problemen via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Darkstone
Dat overscan doet me aan iets denken. Ik heb zulk soort rare problemen ook gehad met mijn desktop met HD4770 en Dell monitor. Ergens in de instellingen van de driver van AMD staat iets om dat goed te zetten. Na wat zoeken in het nVidia configuratiescherm van mijn desktop zie ik "Schaling" staan, en dat kan uitgevoerd worden op de GPU of het beeldscherm. Dat lost het in elk geval op voor de GPU. Is er geen optie in die TV's om overscan uit te schakelen of misschien met een firmware upgrade (je weet het maar nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die firmware update is er wel, maar nooit officieel gereleaset. En uiteraard is die update nergens te vinden 8)7
en dat voor een apparaat wat in de begindagen van LCD 2000 euro moest opbrengen. Absoluut waardeloze support.
Het is een samsung trouwens, van dat merk ga ik dus nooit meer electronica kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een Medion scherm, aangesloten via HDMI. Ik ondervind geen enkel probleem. :) Zal dus wel aan Samsung spul liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:19:
Een beter exemplaar is de verkeerde term. Je koopt de garantie dat hij minimaal op GT540m clocks kan draaien, niet meer, niet minder.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Deze discussie wordt al jaren gevoerd met betrekking tot cpus en ook gpus.

Het is gewoon een feit dat je met een GT540m procentueel meer kans ga maken op een hogere uiteindelijk kloksnelheid dan je een GT525 koop. Dit simpel vanwege het feit dat de GT540m de 540 m snelheid aan MOET kunnen en de GT525 niet (Er zal dan ook een selectie process bij Dell of een van hun suppliers zijn om te controleren dat de snelheden gehaald worden). Oftewel het kan zelfs zo zijn dat bepaalde xps15's met een GT525 niet de GT540m snelheden aankunnen.

Dus als je de 80 euro kan uitgeven, zou ik het doen. De GPU kan je niet vervangen in de toekomst en als deze 80 euro ervoor zorgt dat je later een game met 30 fps kan spelen ipv 23 fps (en dus schokkerig) ga ik er zeker voor. Heb de XPS 15 dan ook aangeschaft met de GT540.

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 09:16
Voor die problemen met hdmi moet je bij de instellingen van de nvidia driver zijn, heb ik deze week ook gevraagd hier en met succes is het probleem opgelost. Je moet gewoon instellen dat er geen schaling wordt toegepast op het scherm. Heb even een screenshotje gemaakt waar je het kan instellen bij de instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B1S1Ep75cg7Dy1f0srhIbdBn/thumb.jpg

Ik heb ook nog even zitten zoeken hoe ik de grafische kaart nog verder zou kunnen overklokken, en blijkbaar kun je de limieten van afterburner uitzetten door een paar aanpassingen te doen in een config bestand. Denk dat ik dat maar eens ga doen om te zien hoever ik nog kom met de overclock. >:)

Misschien kan het tabelletje dat ik eerder gepost heb in de OP komen? Is altijd handig een vergelijking toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee. Ik heb er even een link tussen gefrommeld.
RommelD schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:40:
Het is gewoon een feit dat je met een GT540m procentueel meer kans ga maken op een hogere uiteindelijk kloksnelheid dan je een GT525 koop. Dit simpel vanwege het feit dat de GT540m de 540 m snelheid aan MOET kunnen en de GT525 niet (Er zal dan ook een selectie process bij Dell of een van hun suppliers zijn om te controleren dat de snelheden gehaald worden). Oftewel het kan zelfs zo zijn dat bepaalde xps15's met een GT525 niet de GT540m snelheden aankunnen.
Dan ga je ervanuit dat er ook GT525m's bestaan die niet de GT540m-snelheid aankunnen. Die heb ik nog niet eerder gezien, in dat geval is het veilig om aan te nemen dat elke GT525m ook wel de GT540m snelheden aan kan. Ik denk niet dat nvidia verder kijkt dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:01:
Goed idee. Ik heb er even een link tussen gefrommeld.

[...]

Dan ga je ervanuit dat er ook GT525m's bestaan die niet de GT540m-snelheid aankunnen. Die heb ik nog niet eerder gezien, in dat geval is het veilig om aan te nemen dat elke GT525m ook wel de GT540m snelheden aan kan. Ik denk niet dat nvidia verder kijkt dan dat.
Bedankt! :)

En wat je zegt klopt inderdaad wel, ik heb ook nog nergens gelezen dat die GT525M niet op GT540M snelheden kan werken. De clocks zijn eigenlijk ook niet echt zo veel hoger bij de duurdere GT540M.
Al denk ik wel dat je met de GT525M minder kans hebt om een exemplaar te hebben die even ver zal kunnen overgeklokt worden als de resultaten die ik gisteren behaald heb. Al zullen er natuurlijk wel exemplaren tussen zitten. ;)

Heb btw geprobeerd om de limieten in msi afterburner uit te schakelen maar het lukt niet. Denk dat ik daarvoor een unlocked bios zal nodig hebben. Tenzij iemand mij kan zeggen hoe ik het wel zou kunnen doen? Ben echt benieuwd hoeveel overclock potentieel er nog in dit kaartje zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
glennvho schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:09:
Al denk ik wel dat je met de GT525M minder kans hebt om een exemplaar te hebben die even ver zal kunnen overgeklokt worden als de resultaten die ik gisteren behaald heb. Al zullen er natuurlijk wel exemplaren tussen zitten. ;)
Dat is precies waar ik ook op doelde. Met een GT540M haal je dus bijna GT550M resultaten met overklokken, maar met de GT525M waarschijnlijk maar GT540M resultaten door overklokken. Maar ook sluit ik me er bij aan dat er toch een kans is dat je je kaart niet overgeklokt krijgt, er zullen echt wel hier en daar chips tussen zitten die het echt niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2024
Vanmiddag speelde ik even GTA, knalde meteen naar de 96 graden (!) Celcius. (als max) Ik neem aan dat dat niet mag...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ovindel schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:37:
[...]

Dat is precies waar ik ook op doelde. Met een GT540M haal je dus bijna GT550M resultaten met overklokken, maar met de GT525M waarschijnlijk maar GT540M resultaten door overklokken. Maar ook sluit ik me er bij aan dat er toch een kans is dat je je kaart niet overgeklokt krijgt, er zullen echt wel hier en daar chips tussen zitten die het echt niet bereiken.
Dat betwijfel ik. Het zijn beide gewoon dezelfde chips. En de kloksnelheden van de GT540 zijn ook niet extreem veel hoger. Dus ik denk misschien een kleine kwaliteitscheck, maar ik denk dat die niet zo veel voorstelt. Lijkt mij dat elke chip die paar extra Mhz wel aan kan.
glennvho schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:09:
[...]
Bedankt! :)

En wat je zegt klopt inderdaad wel, ik heb ook nog nergens gelezen dat die GT525M niet op GT540M snelheden kan werken. De clocks zijn eigenlijk ook niet echt zo veel hoger bij de duurdere GT540M.

Heb btw geprobeerd om de limieten in msi afterburner uit te schakelen maar het lukt niet. Denk dat ik daarvoor een unlocked bios zal nodig hebben. Tenzij iemand mij kan zeggen hoe ik het wel zou kunnen doen? Ben echt benieuwd hoeveel overclock potentieel er nog in dit kaartje zit. :P
Ik vraag mij af hoever jij die chip gekregen heb?
Jij hebt een GT540 neem ik aan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
JPtjee007 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:29:
Ik vraag mij af hoever jij die chip gekregen heb?
Jij hebt een GT540 neem ik aan?!
Ik heb inderdaad de GT540M en dit zijn mijn resultaten die ik tot nu toe behaald heb:

Type:GT525MGT540MGT540M OCGT540M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz830 Mhz875 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1660 Mhz1750 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1091 Mhz1150 Mhz
Resultaat:7638 punten8351 punten10095 punten10312 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iB20IJLYSibh1xICBse5sJV2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fvVlU1lckG7qleMaQIqvL8aZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FFh6qD1yx1DlYrGtNO4f9jBA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3CXZx3Nrc7Pgm4Xk66p7TOHZ/thumb.jpg

De laatste kolom is dus wat ik het maximun gehaald heb, maar dat was met afterburner en die heeft een limiet op de core en shaders van respectievelijk 875 Mhz en 1750 Mhz.

Ondertussen heb ik al een ander programma gevonden waarmee je wel verder kunt komen dan de afterburner limieten. Het heet NVidia inspector en daarmee kun je praktisch onbeperkt hoge kloksnelheden instellen, al zal de chip niet echt mee willen dan denk ik. :P

Morgen ga ik nog eens wat verder testen om te zien hoeveel ik nu wel uit mijn gpu kan krijgen. Had daarstraks al eens getest op 900 Mhz core, 1800 Mhz shaders, en 1150 geheugen. Maar dat was niet stabiel want bij de laatste test in 3dmark06 liep de laptop vast. Morgen maar eens een klein stapje terug nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Het probleem met de Samsung heb ik inmiddels opgelost. Een kwestie van RTFM. Het blijkt dat er een "verborgen" menu in zit, in de source-selectie. Daar kun je het type van het aangesloten apparaat opgeven. Die heb ik op "PC" gezet en nu heb ik keurig netjes en haarscherp 1920x1080 zonder dat er delen van het beeld weggesneden worden, zonder schaling.

Ook klonen/uitbreiden lijkt nu goed te werken. Blijkbaar meld de Samsung zichzelf niet eerder als "computer-monitor" aan de computer dan dat je het apparaattype goed hebt gezet, anders krijgt de computer waarschijnlijk inderdaad iets als een projector voorgeschoteld. En blijkbaar reageert de nVidia daar weer op door schaling toe te passen.

NB. Mijn i7-2670QM met GT525m doet 7629 punten met stock instellingen maar met een verouderde driver. Ik heb nu de nieuwste driver erop gezet en ga nog eens wat testen, stock, 540 snelheid, 540 overclock en zover als ik hem kan oprekken.
[edit] Nu met de nieuwste drivers (overigens not approved by 3DMark) kom ik op 7734. Later vandaag zal ik uitgebreider testen en posten met screenshots en zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Alfie104 op 13-01-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gister is ook mijn XPS 15 binnen gekomen (i7 2670QM, 8GB, 750GB, FHD). Zondag besteld, donderdag in huis. Toch vlot, aangezien hij van China via Zuid Korea, Kazachstan, Polen en Duitsland naar NL is gekomen (Leuk om 't via UPS te kunnen tracken).

Eerste indruk:

Scherm (full hd):
Mooi scherm, wel zo ontzettend fel dat mijn netvliezen er bijna pijn van deden, dus die kan mooi op minimale sterkte blijven draaien. In de zon zal deze helderheid mooi van pas komen. Het contrast was ook iets te hoog, waardoor kleuren een beetje oververzadigd leken. Ook maar op minimaal gezet. De webcam is HD in skype, dus dat is ook leuk.

Batterij:
Ik heb de 9 cell batterij, en de batterij geeft tijden van 5-6 uur aan bij simpel gebruik (surfen en zo). Moet nog kijken of ik dat ook echt haal. Wel een nadeeltje aan de batterij: Het is een bobbel onder de laptop zelf, wat op zich goed is voor de airflow, maar maakt dus een leuke deuk in je bank als je de laptop een nachtje op je bank laat liggen..

Geluid:
Wauw! Beste geluid wat ik tot op heden uit een laptop gehoord heb. Niet het normale blikkerige geluid, maar vol en met wat "oempf". De Waves Maxxaudio helpt hier goed bij.

Design:
Een vooruitgang op m'n Dell Vostro 1500, maar de zwarte rand rond het scherm vind ik er wat goedkoop uit zien, vergeleken met de achterkant. De knoppen van de touchpad zijn ook niet helemaal gelijk, wat 't ook wat goedkoop doet aanvoelen (linker knop voelt iets lager dan de rechter knop). Backlit keyboard is wel mooi, maar ik mis de dedicated knoppen voor geluid (alleen mute heeft een dedicated knop). Even snel harder of zachter lukt eigenlijk niet zonder twee handen te gebruiken of de volume slider te gebruiken.Volume hoger/lager is fn+F11/F12, dus daar kom ik met mijn relatief kleine handen niet bij. Mijn Vostro heeft losse media player knoppen, en dat mis ik op de XPS. De touchkey knoppen boven het toetsenbord zijn wel leuk, maar niet extreem nuttig. Wellicht dat ik die tot volume knoppen kan omtoveren.

Ik miste de "middle mouse button" functionaliteit in de synaptic driver als je beide touchpadknoppen tegelijk in drukt, maar een oude registry tweak werkt gelukkig nog steeds (zij het in een andere map als vroeger). De volgende code in een .reg bestandje zetten, en dan is de functionaliteit weer terug.

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Synaptics\SynTP\TouchPadPS2]
"HasBothButtonFeature"=dword:00000001

Wifi (6320 kaart):
Ik haal de 54Mbit op m'n Linksys WRT610, maar dat wijt ik meer aan de Linksys dan aan de wireless module. De 5ghz frequentie kan de kaart ook gebruiken, maar die werkt maar op een korte afstand (is een limiet van de frequentie, niet van de kaart). De snelheid is er ook niet hoger door.

Disk:
Tja, gratis upgrade naar 750GB. Op zich aardig, maar ik had in mijn Vostro een SSD gezet, en dat verschil merk je. Ik kon wel voor 329 euro een 256GB SSD d'r in laten zetten door Dell, maar dan leek het me handiger om zelf een SSD te nemen, en die 750GB disk als externe opslag te laten lopen (of de DVDROM drive er uit te halen).

Videokaart(en):
Ik heb de 540m nog niet echt op zijn staart getrapt, dus kan ik nog weinig over zeggen. Ik denk dat ik in het algemeen toch meer gebruik ga maken van de intel kaart. Het is een rare gewaarwording om twee stukken scherm driver software te zien. Die intel software had overigens de alt+pijltjestoetsen gemapt, dus toen ik alt+links deed om mijn webbrowser een pagina terug te laten gaan, stond mijn scherm ineens een kwartslag gedraaid.. Annoying! Maargoed, uit te zetten in de intel software.

"Geluidsoverlast":
Hij is redelijk stil. Af en toe springt de ventilator aan, maar dan nog klinkt het wel iets stiller dan mijn oudere Vostro. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt als ik ga gamen (goed, dan is de Vostro ook geen stille).

Conclusie
Al met al een fijne laptop en desktop vervanging. De prijs was veel lager dank zij allerlei kortingen die Dell gaf (EN het Dell waardebonnen topic voor nog eens 10% extra korting) en was daarmee ook goedkoper dan allerlei andere soortgelijke laptops.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
@ExtremelyBroken Bedankt voor je review. Je legt precies uit waar ik in ieder geval benieuwd naar ben. Ik zit er ook aan te denken om ook een xps 15 te kopen met precies jouw samenstelling.

Waar ik toch mee zit is de batterijduur. Jij hebt de 9-cell batterij en met simpelweg beetje surfen gaat die maar 5-6 uur (max dus?) mee.

Aan de andere kant, betere batterijduur met deze specs mag ik niet verwachten, dus laat ik hem ook maar bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Joa, 5-6 uur is een gokje. Ik had ook wat flash filmpjes gedraaid op dat moment, maar het zal afhangen van wat je aan het doen bent. Dan nog is dat niet slecht hoor. M'n Vostro 1500 haalde in den beginne met een 9 cell batterij iets van 3 a 4 uur volgens Windows.

Ik heb zojuist de stekker even uit m'n laptop getrokken nadat ie 100% opgeladen was: 4 uur 59 minuten staat ie op dit moment op. Maar gister zag ik ook iets van 6 uur staan, dus vandaar.

Ik zie net dat ze de aanbieding die tot de 13e liep weer hebben vernieuwd. Die loopt dus nu tot de 18e. Kijk nog even in het dell waardebonnentopic, en als je je systeem hebt samen gesteld en in het mandje gedaan, kan je daar nog zo'n waardebon toepassen. Scheelt je weer 10%.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik heb zoals beloofd wat meer tests gedaan op de 525M. Daarbij vielen een paar dingen op.

Als eerste ziet Afterburner wel degelijk verschil tussen de chips. De 525M kan veel minder ver overgeklokt worden dan de 540M, je kunt gewoon geen hogere waardes in het programma instellen. De maximaal toegestane Core/Shader (zijn altijd in een verhouding 1:2) is 780/1560 MHz en de maximale Memory clock is 1170 MHz. Daarmee is dus wel de snelheid van de 540M in te stellen, maar de 540M OC snelheid haal je al niet. Daarom ben ik verder gegaan met nVidiaInspector, waarmee je wel een stuk hoger kunt gaan. Bij nVidiaInspector kun je overigens niet de Core clock veranderen, maar omdat die in een vaste verhouding aan de Shader clock is gekoppeld, welke je wel kunt veranderen, geeft dat niet.

Het tweede wat opvalt is dat bij het instellen van de 540M OC clocks, 3DMark06 voortijdig afbreekt met een foutmelding en nVidiaInspector zet de default clocks weer terug. Blijkbaar kan de 525M dit niet aan en is dus inderdaad, zoals al gesuggereerd werd, lager gespecificeerd dan de 540M.

Dus als je echt voor de maximale prestaties gaat, moet je toch voor de 540M kiezen, daar zit meer speelruimte op.

Dan nog even m'n resultaten. De OC MAX is de maximale overclock waarbij ik getest heb en 3DMark06 netjes eindigde. Het is niet noodzakelijk de maximaal mogelijke snelheid voor mijn 525M, ik heb niet eindeloos doorgetest. Ik vermoed dat met een beetje tweaken de score nog nét boven de 10000 is te krijgen, maar dan houd het echt wel op.

M'n 525M en 540M scores zijn een tikkeltje hoger dan die van glennvho, maar dat ligt waarschijnlijk aan de gebruikte driver en niet aan de chip. Ik heb de nieuwste driver van nVidia.com als schone installatie erop gezet. Dat is de 285.62 versie.

De tabel (met dank aan glennvho):

Type:GT525MGT540MGT525M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz800 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1600 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1050 Mhz
Resultaat:7731 punten8394 punten9790 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/utoVAs.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f5yzes.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eCKxbs.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Alfie104 op 13-01-2012 15:57 . Reden: Plaatjes gefatsoeneerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:40
Als ik zo naar die screenshots kijk moet ik eens contact op gaan nemen met Dell voor mijn garantie eindigt.
Wat een lage temperaturen en dat zelfs met overclock, mijn GT525 tikt zo af en toe de 99 graden aan tijdens een spelletje. Ik heb zo'n gevoel dat ze de koelpasta hebben verprutst en zelf heb ik geen zin om er aan te gaan lopen prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de GPU (niet de CPU) die temperatuur aantikt, dan denk ik inderdaad dat de koelpasta ergens mis is.. Volgens mij capt hij normaal gesproken rond de 70°.
Goed punt, maar nog steeds: N=1.

Raar trouwens dat je een foutmelding krijgt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, in mijn ervaring krijg je een BSOD als je de clocks te hoog zet.
JPtjee007 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:08:
[...]

Mooie resultaten!
Maar je kan bij MSI Afterburner ook verder, alleen moet je dan de EULA accepteren.
Voorheen moest dat nog door een config file bij te werken, maar tegenwoordig kan dat ook al in het programma. Maar waar dat staat, dat weet ik niet.
EnableUnofficialOverclocking=1

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
glennvho schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 23:13:
[...]

Ik heb inderdaad de GT540M en dit zijn mijn resultaten die ik tot nu toe behaald heb:

Type:GT525MGT540MGT540M OCGT540M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz830 Mhz875 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1660 Mhz1750 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1091 Mhz1150 Mhz
Resultaat:7638 punten8351 punten10095 punten10312 punten
Screenshots
(klikbaar)
[afbeelding][afbeelding] [afbeelding][afbeelding]

De laatste kolom is dus wat ik het maximun gehaald heb, maar dat was met afterburner en die heeft een limiet op de core en shaders van respectievelijk 875 Mhz en 1750 Mhz.

Ondertussen heb ik al een ander programma gevonden waarmee je wel verder kunt komen dan de afterburner limieten. Het heet NVidia inspector en daarmee kun je praktisch onbeperkt hoge kloksnelheden instellen, al zal de chip niet echt mee willen dan denk ik. :P

Morgen ga ik nog eens wat verder testen om te zien hoeveel ik nu wel uit mijn gpu kan krijgen. Had daarstraks al eens getest op 900 Mhz core, 1800 Mhz shaders, en 1150 geheugen. Maar dat was niet stabiel want bij de laatste test in 3dmark06 liep de laptop vast. Morgen maar eens een klein stapje terug nemen. :)
Mooie resultaten!
Maar je kan bij MSI Afterburner ook verder, alleen moet je dan de EULA accepteren.
Voorheen moest dat nog door een config file bij te werken, maar tegenwoordig kan dat ook al in het programma. Maar waar dat staat, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Alfie104 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:50:
...

M'n 525M en 540M scores zijn een tikkeltje hoger dan die van glennvho, maar dat ligt waarschijnlijk aan de gebruikte driver en niet aan de chip. Ik heb de nieuwste driver van nVidia.com als schone installatie erop gezet. Dat is de 285.62 versie.

De tabel (met dank aan glennvho):

Type:GT525MGT540MGT525M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz800 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1600 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1050 Mhz
Resultaat:7731 punten8394 punten9790 punten
Screenshots
(klikbaar)
[afbeelding][afbeelding] [afbeelding]
Ik heb ook de nieuwste driver erop gezet, het verschil in punten komt doordat jij een i7 2670qm hebt en ik een. Die 2670qm is dan ook 200 Mhz hoger geklokt dan de 2630qm.

Dat kun je ook in de screenshots zien, want op stock gt525m snelheden heb jij een CPU score van 5211 en ik slechts maar 4964. Jij zal dus altijd iets meer punten halen met dezelfde overclock op de gpu.

Ik heb trouwens ook eens met Nvidia inspector zitten overclocken en ben nog een stukje hoger gekomen. :)
Hier de resultaten:

Type:GT540M OC MAX
(Met Afterburner)
GT540M OC MAX
(Poging 1)
GT540M OC MAX
(Poging 2)
GT540M OC MAX
(Poging 3)
Core:875 Mhz890 Mhz900 Mhz920 Mhz
Shader Clock:1750 Mhz1780 Mhz1800 Mhz1840 Mhz
Memory Clock:1150 Mhz1050 Mhz1050 Mhz1050 Mhz
Resultaat:10312 punten10423 punten10470 punten10630 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3CXZx3Nrc7Pgm4Xk66p7TOHZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mFVWgtkfgsp1B5WymMivjfeI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gesw9jIGk47mAq9Et1CFJl0p/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zFkMy6JK2H4E9vgJoqweEqUW/thumb.jpg

Zoals ik al dacht kon ik dus nog een stukje verder komen dan afterburner mij toe liet. :D

Het geheugen heb ik wel een beetje lager moeten klokken als in de vorige test omdat het niet meer stabiel was. Misschien dat ik nog wel eens probeer om het geheugen nog wat beter te tweaken maar ik denk niet dat er nog veel meer punten zullen inzitten voor mij. Had zo graag de grens van 11000 punten doorbroken. :+
JPtjee007 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:08:
[...]

Mooie resultaten!
Dat had ik ook gevonden en heb dit dus geprobeerd maar ookal accepteer ik de EULA dan nog kon ik niet hoger instellen dan die 875 Mhz. Maar met Nvidia inspector kan dat wel, daar kun je zelfs onmogelijk hoge snelheden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
En waar vind ik die? Niet in de settings van Afterburner, niet in de registry en niet in de .cfg bestanden in de programma directory. Ik heb ook geen EULA gezien of anders heb ik hem klakkeloos geaccepteerd, omdat je anders het programma toch niet kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YouTube: Tutorial: How to Enable Unofficial Overclocking in MSI Afterburner 2.1.0 and Up

Ik kon zo even geen non-video variant vinden...

Edit: linkje in plaats van embedd vanwege de description die je nodig hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Alfie104 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:29:
[...]

En waar vind ik die? Niet in de settings van Afterburner, niet in de registry en niet in de .cfg bestanden in de programma directory. Ik heb ook geen EULA gezien of anders heb ik hem klakkeloos geaccepteerd, omdat je anders het programma toch niet kunt gebruiken.
Je moet dat instellen in het bestand MSIAfterburner.cfg dat je kunt vinden in de installatie folder van Afterburner. Daar moet je dan bijna helemaal onderaan dit aanpassen:
[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it
UnofficialOverclockingMode = 1
AccessibilityCheckingPeriod = 0
Maar ookal had ik dit aangepast dan nog kon ik niet hoger instellen of daarvoor eigenlijk... Op mijn gewone pc met een HD5870 in werkte dit dan weer wel...

[ Voor 3% gewijzigd door glennvho op 13-01-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
rdt.dop schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:12:
@ExtremelyBroken Bedankt voor je review. Je legt precies uit waar ik in ieder geval benieuwd naar ben. Ik zit er ook aan te denken om ook een xps 15 te kopen met precies jouw samenstelling.

Waar ik toch mee zit is de batterijduur. Jij hebt de 9-cell batterij en met simpelweg beetje surfen gaat die maar 5-6 uur (max dus?) mee.

Aan de andere kant, betere batterijduur met deze specs mag ik niet verwachten, dus laat ik hem ook maar bestellen..
Mwa, ik kan makkelijk van 8:45 tot 16:00 op mijn laptop zitten, en dan is hij om 16:00 rond de 15 %.
Dan ben ik met Office, wireless internet en soms Visual Studio bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oké, dan denk ik dat dat niet helemaal lekker werkt.
Ik had namelijk in het changelog van de nieuwe, of van die daarvoor gezien dat het nu ook in het menu kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
JPtjee007 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:37:
Oké, dan denk ik dat dat niet helemaal lekker werkt.
Ik had namelijk in het changelog van de nieuwe, of van die daarvoor gezien dat het nu ook in het menu kan.
Denk dat dat betrekking had tot het aanpassen van de spanning. Daar staat wel een selectievakje voor in de instellingen. :)

Maar werkt overigens ook niet op de GT540M.

[ Voor 5% gewijzigd door glennvho op 13-01-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Beide heren bedankt voor de aanwijzingen. Maar ik kan nog steeds niet hoger dan 780 MHz Core clock gaan. Misschien heeft het ermee te maken dat het onder het kopje "ATIADLHAL" staat en dus alleen voor ATI chips werkt?
glennvho schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:39:
Denk dat dat betrekking had tot het aanpassen van de spanning. Daar staat wel een selectievakje voor in de instellingen. :)

Maar werkt overigens ook niet op de GT540M.
Nee, had ik ook al gemerkt. De vinkjes staan wel aan maar de schuif is nog steeds gelockt.

Overigens heb ik UnofficialOverclockingMode = 1 en = 2 (volgens de video) geprobeerd, maakt geen verschil. Toch maar nVidiaInspector dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Alfie104 op 13-01-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Alfie104 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:50:
Ik heb zoals beloofd wat meer tests gedaan op de 525M. Daarbij vielen een paar dingen op.

[/table]
Vind het mooi om te zien dat mijn statement toch wel bevestigt wordt met deze overclock sessie (bedankt Alfie).
Ik moet natuurlijk eerlijk zijn, dit is maar 1 persoon die getest heeft maar de theorie is volgens mij wel duidelijk.

In de long run is het dan toch niet zo gek om 80 euro (wat wellicht nog maar 70 euro is na kortingen) uit te geven voor net dat meer performance zodat je je laptop nog wat langer kan gebruiken voor games.

Ik heb trouwens net mijn XPS 15 met 540m en SSD binnen, en met de windows indexering heeft mijn HD een score van 7.8 gescoort >:) Vroeger was mijn HD altijd de laagste score, nu de hoogste _/-\o_ (ook hoger dan mijn i7!)

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Mr.DD schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:33:
Vanmiddag speelde ik even GTA, knalde meteen naar de 96 graden (!) Celcius. (als max) Ik neem aan dat dat niet mag...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
RommelD schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:09:
[...]

Vind het mooi om te zien dat mijn statement toch wel bevestigt wordt met deze overclock sessie (bedankt Alfie).
Ik moet natuurlijk eerlijk zijn, dit is maar 1 persoon die getest heeft maar de theorie is volgens mij wel duidelijk.
Om eerlijk te zijn was ik het vanaf het begin al met je eens. Maar ik heb gewacht met me in de discussie te mengen totdat ik ook een en ander geprobeerd had. Het is bij chipfabrikanten gebruikelijk dat alle chips van dezelfde familie op dezelfde manier gemaakt worden. Maar vervolgens ondergaan ze een test en aan de hand daarvan worden ze ingedeeld. Intel doet dat bijv. ook en kent afhankelijk van het resultaat van de test, een bepaalde maximum kloksnelheid toe aan de chip. Het is dus niet meer dan logisch dat je een 525M niet zover kunt overklokken als een 540M, omdat die om te beginnen al aan hogere specificaties moet voldoen. Verder is het afhankelijk van geluk hoever je kunt overklokken, alleen de standaard kloksnelheden worden gegarandeerd (en daar zit wat ruimte op).

Ik heb zojuist nog eens getest met de instellingen van glennvho, de eerste MAX OC van 875/1750/1150 en ik krijg bij Proxycon een prachtige 60/62 fps, maar na 2 seconden zit het hele spul muurvast en kan ik alleen nog hard uitschakelen.
In de long run is het dan toch niet zo gek om 80 euro (wat wellicht nog maar 70 euro is na kortingen) uit te geven voor net dat meer performance zodat je je laptop nog wat langer kan gebruiken voor games.
Mijn persoonlijke mening is dat als je de XPS voor games wilt gebruiken, dan moet je inderdaad die extra investering doen. Achteraf kan het niet meer.
Ik heb trouwens net mijn XPS 15 met 540m en SSD binnen, en met de windows indexering heeft mijn HD een score van 7.8 gescoort >:) Vroeger was mijn HD altijd de laagste score, nu de hoogste _/-\o_ (ook hoger dan mijn i7!)
Mijn SSD doet 7,9. Misschien net het verschil tussen SATA-II en SATA-III?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Die 96 graden is inderdaad aan de hoge kant. Is dat de temperatuur van de cpu of van de gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Als iemand die gewoon op zoek is naar de beste game-prestaties voor zijn GT540M en die niets van overclocken kent. Wat is een veilige overclock die toch merkbare verschillen geeft in gaming? En wat zijn de max temps die ik mag bereiken er van uitgaande dat een gamesessie toch langer duurt dan een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een overclock is altijd veilig, tenzij je aan het voltage gaat rommelen krijg je hoogstens een bluescreen, dat is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
SemperEgo schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:47:
Als iemand die gewoon op zoek is naar de beste game-prestaties voor zijn GT540M en die niets van overclocken kent. Wat is een veilige overclock die toch merkbare verschillen geeft in gaming? En wat zijn de max temps die ik mag bereiken er van uitgaande dat een gamesessie toch langer duurt dan een uur.
Dat is afhankelijk van hoe ver je chip kan overgeklokt worden natuurlijk. Ik heb geluk en heb een goede chip, maar jij kunt dan bijvoorbeeld een chip hebben die niet zo goed overklokt.

Als ik jou was zou ik gewoon eens rustig beginnen met een lichte overklok, van 750 Mhz op de core en 1000 Mhz op het geheugen. Dan kun je nog altijd verhogen en zien tot wanneer hij stabiel blijft. Eenmaal je dat punt bereikt hebt zet je dan de clocks terug wat lager en zo heb je een stabiele en goede overklok.

Het is zoals Darkstone zegt, zolang je niet aan het voltage zit te prutsen kun je hoogstens wat vastlopers krijgen en dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Maar, even voor de duidelijkheid.
Als ik nu de GT525 op GT540 snelheden zet, en ik ga beginnen met verder overclocken, met welke stapjes moet ik de core doen, welke de shader en met welke het geheugen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Bedankt voor de antwoorden, na de examens eens mee bezighouden. Als er niet aan de voltages geraakt wordt, dan heeft de overclock geen effect op de eventuele temperaturen? (Daar komt het toch op neer bij men smartphone:p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Een GPU/CPU gaat niet stuk omdat de frequentie te hoog is, maar omdat het voltage te hoog is. Als je niet aan het voltage zit (ergo, dat kan niet eens) kan je een chip onmogelijk slopen, tenzij de temp. sensors defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
SemperEgo schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:02:
Bedankt voor de antwoorden, na de examens eens mee bezighouden. Als er niet aan de voltages geraakt wordt, dan heeft de overclock geen effect op de eventuele temperaturen? (Daar komt het toch op neer bij men smartphone:p)
Door overklokken kan je chip wel degelijk warmer worden. Wat bedoeld wordt, is dat zolang je niet aan de voltages sleutelt, de chip niet kapot kan gaan omdat er een beveiliging in zit tegen te hoge temperaturen, de chip schakelt dan gewoon uit.

Als je met overklokken wilt experimenteren en je gebruikt alleen MSI Afterburner, kan er eigenlijk niets mis gaan. De maximale kloksnelheden worden beperkt waarbij de 525M verder beperkt wordt dan de 540M. En je kunt het voltage niet veranderen, ook al zet je het aan bij de instellingen.

Het verhogen van de spanning wordt wel eens gebruikt om een chip stabieler te maken op een kloksnelheid die anders niet meer stabiel is. Maar mijns inziens is het het risico niet waard, die laatste paar MHz'en maken het verschil ook niet echt.

Ik zou zeggen voor wie wil experimenteren, gebruik MSI Afterburner, trek alle regelaars maximaal naar rechts en draai dan 3DMark06. Desnoods in batch 5-6x achter elkaar. Overleeft je computer dat (dwz. geen vastlopers of foutmeldingen "onderweg") en ziet de temperatuurgrafiek er niet al te wild uit, dan kun je die instellingen er gewoon vast in laten staan.

Zelf ben ik geen hardcore gamer, dus voorlopig ben ik dik tevreden met de stock prestaties. Ik kan me nog herinneren dat m'n eerste PC met ATI Rage 128 kaart met de allereerste 3DMark met pijn en moeite boven de 1000 punten kwam. En ondertussen is de manier van punten toekennen dusdanig veranderd, dat dat minstens een factor 10 scheelt. Maw. die Rage zou nu niet verder komen dan 100 punten, nog afgezien van het feit dat die de test niet eens zou kunnen doen vanwege DirectX versie en zo.

[ Voor 27% gewijzigd door Alfie104 op 13-01-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Dit is de max. wat ik met MSI Afterburner eruit haal:

Core/Shader clock: 780/1560 MHz
Memory Clock: 1170 MHz
Score: 9844
Screenshot: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VxNz3s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:06:
Raar trouwens dat je een foutmelding krijgt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, in mijn ervaring krijg je een BSOD als je de clocks te hoog zet.
Ik heb het kunnen reproduceren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nHsnEs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Die melding heb ik ook een paar keer gehad. Bij mij hielp het om het geheugen wat minder ver te overklokken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ja, "Device Lost" betekent in dit geval volgens mij dat de GPU te heet wordt en zichzelf uitgeschakeld heeft. Het geheugen heb ik nog wat hoger kunnen klokken zonder problemen, maar in dit geval was de core/shader te hoog. Ik zit nu trouwens ruim boven de 10000 punten, zal straks nog wat screentjes posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Toch niet gek...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PZuF7s.jpg

Het is wel zo'n beetje het hoogste wat ik eruit kan persen. Alles wat ik verander resulteert in vastlopen of de eerder geposte foutmelding. Ik kan de memoryclock nog opschroeven naar 1200 MHz en dan blijft het nog stabiel, maar heb ik 100 punten minder ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
glennvho schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:46:
Die 96 graden is inderdaad aan de hoge kant. Is dat de temperatuur van de cpu of van de gpu?
Volgens mij de CPU. (ik ben nu @ouderlijk huis, laptop @studentenhuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 17:50

Martinspire

Awesomeness

Ik vind die scores nog reuze meevallen. Al vind ik bij het gamen wel een nadeel dat je toetsenbord nog best warm kan worden als je zo aan het stressen bent.

Gelukkig heb ik nog een flinke thuispc staan waar alles wel gewoon open kan staan, al vind ik het best knap dat SWTOR op medium kan en BF3 nog net op Low. Dat zijn eigenlijk ook de enige 2 games die ik momenteel op de pc doe, dus dat is prima. Verder game ik op de 360, maar mocht ik geen andere keus hebben dan is deze laptop nog best een leuk alternatief (draagbaar, mooi, degelijk en niet zo duur)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr.DD schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:43:
[...]

Volgens mij de CPU. (ik ben nu @ouderlijk huis, laptop @studentenhuis)
Dat kan dus geen kwaad, dat is praktisch standaard deze generatie CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Ik betwijfel of 96 graden de levensduur bevorderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude P4 laptop heeft jarenlang op 75° idle gedraaid. Zeg 5 jaar. Die doet het nog steeds.

A;ls het echt schadelijk was lag de limiet veel lager. Intel heeft daar echt wel over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ook dat stelt niks voor, ik heb nog een Tecra 8100 liggen die icm met Linux (bagger als het om aansturing van de koeling ging) rustig 95 graden werd. :+ Één keer de 100 gehaald maar toen viel het systeem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een keer met 112.5° gagamed op mn studio zonder dat hij vertraagde of uitviel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:04:
Ik heb een keer met 112.5° gagamed op mn studio zonder dat hij vertraagde of uitviel...
Fijn is anders, bij 't idee dat je daar een eitje op kan bakken. Ik ga wel wat met de instellingen morren van GTA IV, iemand anders zijn/haar instellingen als voorbeeld?

Oh, en iemand toevallig ook problemen met LA Noire opstarten (niet geheel legale versie, maar op desktop doet ie het wel..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
Darkstone, ik zag je laatst ergens refereren naar de haalmeeruitjekaart actie, klopt dat? Nu had ik eigenlijk twee vragen daarover.

1. Is het allemaal veilig? Volgens mij moet je registreren met je creditcard gegevens etc toch?
2. Komt die korting boven op je andere korting? Ik heb een email gekregen van Dell dat ik 25% korting krijg op m'n aankoop van de xps 15. Als daar nog eens 7% bovenop komt van die actie, zou dat heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Ervaringen] Haalmeeruitjecard.nl

De korting is de ene keer 2%, de andere keer 7%, de andere keer 15, 20 of 25%. Het loont misschien om even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
rdt.dop schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:29:
Ik heb een email gekregen van Dell dat ik 25% korting krijg op m'n aankoop van de xps 15. Als daar nog eens 7% bovenop komt van die actie, zou dat heel fijn zijn.
Nu maak je me nieuwsgierig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Ovindel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:30:
[...]

Nu maak je me nieuwsgierig. :+
Ik heb mijn laptop voor het eind van het jaar gekocht met 12,5 procent korting. Dus, wat Darkstone zegt klopt. Het varieert. Dus, als je kan wachten, zou ik het doen als ik jou was. Het wordt vast wel weer snel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Die 25% korting van rdt.dop was volgens mij niet van de credit card actie, was dat een kortingscode dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Creditcard, in maart vorig jaar meen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Maar hij kreeg een email van dell dat hij 25% korting kreeg, ik weet natuurlijk niet over wanneer dat gaat, maar ik neem aan in de afgelopen dagen. Ook zegt hij 7% van de credit card actie, en volgens mij geen 32%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
Ik kreeg een email met daarin een code. Met die code krijg ik 25% korting.

Nu weet ik dat die creditcard actie ook bestaat. Alleen ik vraag mij af tot hoeverre ik mijn creditcard gegevens ga toe vertrouwen aan een website. Ik doe dat liever niet. Alhoewel 7% korting (bovenop mijn 25%) op een prijs van €1000+ toch wel verleidelijk klinkt.

Maar laat ik het maar niet doen, vind dat altijd maar niks, belangrijke gegevens geven. Toch bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Nu is dit eigenlijk niet het topic daarvoor, maar wat is die code dan?? :P :+ (die kan toch iedereen hergebruiken of niet?)

[ Voor 22% gewijzigd door Ovindel op 14-01-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

offtopic:
Voor zo ver ik weet zijn alle codes die toe gemailed worden maar 1 malig bruikbaar en worden als gebruikt beschouwd als je hem invoert op de site, ongeacht of de bestelling dan doorgaat of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
offtopic:
Dan heb ik het misgelopen, alleen maar omdat ik het gisteren niet voor elkaar kreeg me aan te melden voor de nieuwsbrief... :'( Het was zo'n leuke aanbieding...
Er komt vast wel nog een keer zo'n korting, hopelijk. ;)

Worden die codes dan echt naar iedereen gestuurd die de nieuwsbrief heeft, of alleen naar wat willekeurige adressen? Zo ja, heeft iemand er toevallig een binnen en die hem niet van plan is te gebruiken omdat hij er net een heeft gekocht? Alsjeblieft~ :X

Overigens ben ik wel uitgepraat over de XPS15, ik weet nu wel alles wat ik wilde weten denk ik zo. Nu eens goed nadenken wat ik nou echt wil kopen, een XPS 15, 17 of toch een desktop. Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gropah schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:10:
offtopic:
Voor zo ver ik weet zijn alle codes die toe gemailed worden maar 1 malig bruikbaar en worden als gebruikt beschouwd als je hem invoert op de site, ongeacht of de bestelling dan doorgaat of niet
1 keer gebruiken. Onder gebruiken wordt verstaan: een een bestelling plaatsen. Je kan hem meerdere malen toepassen in je mandje, maar alleen de eerste die daadwerkelijk bestelt krijgt geen foutmelding.

Maar dat kunnen we beter bespreken in Dell Waardebonnen Topic. Dit is het ervaringentopic, niet het besteltopic helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Darkstone
Roger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Vandaag het verlichte toetsenbord ingebouwd en toen hij toch open lag gelijk de CPU en GPU gerepaste. (met een potje Zalman Thermal Grease ZM-STG1)

Ik heb een simpele 525M en een i7-2630QM, beide niet overclocked. Test is 5 minuutjes stressen met Furmark op hoogste instellingen en wprime 1024 decimalen x 8 threads.

Afbeeldingslocatie: http://joolee.nl/images/pre-repaste.png Vóór

Afbeeldingslocatie: http://joolee.nl/images/post-repaste.png Na

Ben een beetje teleurgesteld over de resultaten maar de winst is wel nog steeds duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

In sommige gevallen is dat gewoon 10 graden winst man... Dat is inderdaad wel erg veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Gropah schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:39:
In sommige gevallen is dat gewoon 10 graden winst man... Dat is inderdaad wel erg veel!
Een user op een ander forum rapporteerde zo'n 20 graden verschil. Al kan dat ook Farenheit zijn geweest bedenk ik me nu. }:| Al met al nog steeds een mooi resultaat.

Tip voor andere mensen die hun Tobo gaan vervangen, er staat niet voor niets TOP op de flatcable! O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 15-01-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet ook niet dat de i7 meer hitte gaat genereren op het moment dat de koeling beter wordt.. vanwege de turbo boost.

Je had eigenlijk ook de snelheden van de CPU voor en na moeten opnemen. Na = 2.6Ghz iig.

Edit: ook even besteld... De GPU van mn studio tikte gisteren de 106° aan...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Joolee schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:18:
[...]

Een user op een ander forum rapporteerde zo'n 20 graden verschil. Al kan dat ook Farenheit zijn geweest bedenk ik me nu. }:| Al met al nog steeds een mooi resultaat.

Tip voor andere mensen die hun Tobo gaan vervangen, er staat niet voor niets TOP op de flatcable! O-)
Vergeet niet dat koelpasta pas na x aantal tijd zijn volledige potentie behaalt.

Dit staat op de website van je koelpasta:
* After application, approximately 7 days of regular computer use will give optimal performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-train
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 17:04

F-train

to Coney Island

Zo, XPS besteld met FHD scherm, 8G geheugen, 750Gb HD, Backlit toetsenbord voor €715,-!!
Was even worstelen door de topics soms, maar prachtcomp voor mooie prijs, met dank aan GoT!

Alleen levering staat pas op 27/01...

Edit: oh ja, i7-2670QM en 2Gb GT 540M. en ik bedoelde fhd scherm

[ Voor 15% gewijzigd door F-train op 16-01-2012 11:27 ]

I love the smell of Jetfuel in the morning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Hoe heb je zo'n lage prijs voor elkaar gekregen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-train

F-train

to Coney Island

Stond ik zelf ook van te kijken eigenlijk:

€399,- korting op duurste model, gratis upgrade van 6Gb naar 8Gb, gratis upgrade naar 750Gb HD, geen verzendkosten, 25% kortingscode, 8% via haalmeeruitjecard.

Kon ik toen echt niet meer laten gaan... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:56
F-train schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:29:
Zo, XPS besteld met HD scherm, 8G geheugen, 750Gb HD, Backlit toetsenbord voor €715,-!!
Was even worstelen door de topics soms, maar prachtcomp voor mooie prijs, met dank aan GoT!

Alleen levering staat pas op 27/01...

Edit: oh ja, i7-2670QM en 2Gb GT 540M.
Ja, vertel even, want als ik ga samenstellen kom ik met een FHD, i5, 540m en 750g 6g ram op 800 euro uit met 10% korting is dat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-train

F-train

to Coney Island

Rekening van Dell is €780, 8% moet ik dan nog van haalmeeruitjecard krijgen. Is bij mij tot nu toe steeds goedgekomen.
Kortingscode was van dat kraslotmailtje.

[ Voor 15% gewijzigd door F-train op 15-01-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Iemand die de HDD vervangen heeft? Palmrest is los, HDD is vervangen, maar palmrest moet er weer in...
Iedereen zegt natuurlijk 'gewoon terugwerken, simpel', maar hebben jullie nog tips, idee'tjes enzovoort? Thanks

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Als de flatcables (weer) goed vastzitten, leg je de palmrest netjes op z'n plek en dan ga je hem rondom vastdrukken. Je hoort het wel klikken als het goed is. Je hebt niet veel druk nodig, als je hard moet drukken zit er iets niet goed en moet je even controleren voordat je iets kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
@F-Train: Hoe kom je aan zo'n 25 procent kortingscode dan? Daar heb ik nog wel een goede bestemming voor namelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
AMD1800 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:04:
@F-Train: Hoe kom je aan zo'n 25 procent kortingscode dan? Daar heb ik nog wel een goede bestemming voor namelijk. :P
Deze had ik ook gekregen, via de mail. Ik kreeg deze nadat ik meerdere malen een laptop had samengesteld, maar niks had besteld. Ik heb trouwens geen idee of dat ook de aanleiding was, maar de dag daarop kreeg ik een email met een "kraslot" en een code.

Bij mij stond echter wel dat het tot vandaag geldig was. Dit kan ook marketing zijn, maar misschien even chatten met het Dell personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
ninc schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:53:
[...]

Ja, vertel even, want als ik ga samenstellen kom ik met een FHD, i5, 540m en 750g 6g ram op 800 euro uit met 10% korting is dat. >:)
Maar F-Train heeft het over een HD scherm en geen FHD scherm, tenzij dat een typo was.

Toch wel een nette prijs voor die configuratie (F-Train bedoel ik dan), ik was meer kwijt voor die van mij met mindere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-train

F-train

to Coney Island

Ik heb het FHD scherm, 1920x1080 (haalde termen door elkaar).

Kortingscode kwam uit het mailtje, kennelijk zijn de kortingen toch verschillend. Kwam er vrij laat achter dat ik een 25% code had...
En dan nog rits kortingen van Dell, was het prijsverschil tussen duurste en goedkoopste niet meer zo erg groot.
Dus korting omgezet in luxe scherm.

Met hulp van hier backlit toetsjes, en kwam ook op idee van Haalmeeruitjecard, waar toevallig ook nog de best wel mooie korting van 8% stond! Daar variëren de kortingen, dus als je code uit de mail niet meer werkt of "maar" 10% of 5% is, even wachten en regelmatig kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 15:47

Nikeo

Jawelles

Heb je erg geluk mee dat je een 25% code had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ben op zoek naar een nieuwe laptop, tussen de 700-800 euro. Neig erg naar Dell vanwege de goede recencies en de aanpasbaarheid van de modellen. het enig wat me niet lukt is een SSD plaatsen in een 15" model. Het lukt wel maar dan kost het meteen 300,- extra terwijl ik maar behoefte heb aan 128GB ofzo. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 15:47

Nikeo

Jawelles

Je kunt hem er zelf inzetten met een caddy. Je garantie verloopt niet, de caddy kost zo'n 15 euro en een 128 GB ssd kost je zo'n 130-160 euro. Er zijn al verschillende mensen die dit al hebben gedaan dus het lukt zeker weten. Je moet er wel je dvd drive voor opofferen als je ook je hardeschijf voor normale opslag wilt behouden!

[ Voor 10% gewijzigd door Nikeo op 16-01-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerder 155-180 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Nikeo schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:12:
Je kunt hem er zelf inzetten met een caddy. Je garantie verloopt niet, de caddy kost zo'n 15 euro en een 128 GB ssd kost je zo'n 130-160 euro. Er zijn al verschillende mensen die dit al hebben gedaan dus het lukt zeker weten. Je moet er wel je dvd drive voor opofferen als je ook je hardeschijf voor normale opslag wilt behouden!
ah tnx. Heb geen behoefte aan meer opslag, dat doe ik extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
@F-train: Aha, dan moet je die maildingen natuurlijk aanzetten op je account bij dell. Had ik niet. Balen. Ik heb nu de promotiemail maar aan gezet. Hopelijk sturen ze die mail met die code ook met terugwerkende kracht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Voor de helft on-topic, andere helft een beetje niet:
(Quote komt uit Dell Waardebonnen topic.)
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:29:
[...]
Vergeet het hele idee dat de 15" een beter scherm heeft. De xps 15 is mobiel, de xps 17 is niet erg mobiel.. Daar moet je je keuze op baseren. Als je twijfelt tussen deze 2 laptops dan deugen je eisen imo niet.
Je hebt een punt, maar het de mobiliteit maakt mij niet zoveel uit. Uiteraard is mobiel leuk, maar ik zal hem waarschijnlijk 99% van de tijd gebruiken als desktop vervanger. 1 à twee keer per week zal ik hem verplaatsen vanwege het wonen op twee locaties.

Dan kom je op het punt waarop er voor- en nadelen aan beide apparaten zitten: de XPS15 heeft een veel beter scherm, maar de XPS17 heeft een USB aansluiting meer (niet echt hét belangrijkste punt ofzo, maar toch wel handig), een betere videokaart (ook niet het belangrijkste voor mij aangezien ik nauwelijks game), en het vervangen van de HDD is lastig(er) bij de XPS15 met als extra dat ik mijn DVD-drive moet opofferen voor een HDD caddy, niet dat dat nou zo erg is.
Het belangrijkste verschil zit 'm voor mij in het scherm, het is moeilijk te vervangen en/of kost veel geld om dat te doen. Bij de XPS15 heb ik meteen al een fantastisch scherm en is het toch een stukkie lichter, wat altijd mooi meegenomen is. De andere mindere aspecten van de XPS15 neem ik voor lief, die zijn niet zo heel belangrijk voor mij.
Ook is het zo dat ik sowieso een externe monitor erbij ga gebruiken. Als ik een goed intern laptop scherm heb wil ik ze beide gebruiken, anders alleen de externe waardoor het een soort van desktop wordt.

Als ze een XPS17 zouden hebben met een scherm van de kwaliteit van de XPS15, bestel ik meteen. Maar dat hebben ze nu eenmaal niet, en moet ik dus een moeilijke keuze maken, want zo goedkoop is het niet.

Ik neig naar de XPS15, zoals jullie waarschijnlijk wel zullen opmerken. Nu ik toch dit hele verhaal heb gemaakt, heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Ik zou ook voor de XPS 15 gaan. Die heb ik zelf ook en aangezien ik ook op 2 locaties woon en dus 2 keer in de week met de trein reis, wel een soort van ervaringsdeskundige.

Ik tik dit stukje nu ook in de trein, alwaar ik een uur mag vertoeven. Ik heb wel het standaard 1366*768 scherm, maar dat maakt niet echt uit voor het verhaal. De zon schijnt nu half op mijn scherm en met de helderheid op hoog kan ik het allemaal prima lezen. Kom ik nu bij het volgende punt: Met de XPS 15 kun je in ieder geval in de trein gebruik maken van je laptop. Ik zit in zon nieuw model intercity en mijn laptop past precies op het tafeltje van de tweezitters. Probeer dat maar eens met een 17 inch, gaat niet lukken.

Daarnaast is het ook een voordeel dat de laptop toch iets kleiner is en hiermee toch makkelijker in een reistas past.

Die extra usb poort vind ik eigenlijk niet interessant. Als je meer poorten nodig hebt, koop je een usb-hub. :)

Als laatste wilde ik nog even op het punt van het externe scherm komen. Als je die toch op alle 2 de plaatsen heb, zou ik toch voor mobiliteit gaan. Bovendien heb jij dan een HD scherm, zodat je toch al een stuk meer kan zien dan mij. Ik vind het eigenlijk toch jammer dat ik geen HD scherm heb, maar ik vond het gewoon te duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Er zijn nog twee verschillen, hoewel ik vermoed dat je één ervan al aangestipt hebt, maar niet expliciet genoemd. In de XPS17 passen namelijk twee hdd drives. Dat zou betekenen dat als je er een koopt met een relatief goedkope (hoewel? op dit moment?) harddisk, dan kun je er gemakkelijk een ssd bijzetten, zonder dat je je DVD drive hoeft op te offeren.

En de tweede is dat de XPS17 bij mijn weten 4 DIMM slots heeft, dus kun je er 4x4GB=max. 16GB geheugen in stoppen. De XPS17 komt niet verder dan 2x4GB.

Het is maar net wat je belangrijk vind.
thejoker80 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:14:
[...]

ah tnx. Heb geen behoefte aan meer opslag, dat doe ik extern.
Om precies te zijn heb je 3 mogelijkheden met de XPS15:
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, je houd je DVD
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, hdd in een caddy ipv. de DVD
- Hdd laten zitten, ssd in een caddy ipv. de DVD
(En natuurlijk de 4e mogelijkheid, je laat alles zoals het is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Alfie104 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:13:
Om precies te zijn heb je 3 mogelijkheden met de XPS15:
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, je houd je DVD
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, hdd in een caddy ipv. de DVD
- Hdd laten zitten, ssd in een caddy ipv. de DVD
(En natuurlijk de 4e mogelijkheid, je laat alles zoals het is...)
Ik zit zelf ook te kijken naar een caddy voor de XPS, en nou heb ik er wel een gevonden, maar die is gelijk $44.75, nog zonder verzendkosten. Op Ebay zijn d'r nog wel meer te vinden, voor een stuk minder. Daar heb ik echter geen idee van of de kwaliteit een beetje vergelijkbaar is.

Iemand anders hier ervaring mee?

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568'>NBBG topics</a>.
Vergeet ook <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315171'>Dell waardebonnen topic</a> en <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280281/0'>Dell levertijden topic</a> niet.