Mijn ervaring met de eBay caddies is dat ze prima werken, maar dat ze een beetje kunnen resoneren. De oplossing is óf de ssd erin doen, óf op strategische plaatsen wat schuimrubber doen. Ik heb er nog niet verder naar gekeken, maar vermoed dat met name de metalen onderplaat tegen de harddisk gaat rammelen. Vermoedelijk heeft die van $44.75 hetzelfde, aangezien het allemaal dezelfde dingen zijn.
heeft iemand hier ervaring met de verschillende netwerk kaarten? Ik ben een xps 15 aan het bestellen voor mijn vriendin, maar ik twijfel tussen de N 1030 (+15 euro) en de N 6230 (+25 euro).
Verder de i5, gt 525, 4gb ram, 500gb hdd, full HD scherm.
Incl. kortingen voor 735 euro, best ok lijkt me.
Verder de i5, gt 525, 4gb ram, 500gb hdd, full HD scherm.
Incl. kortingen voor 735 euro, best ok lijkt me.
Sja ik zou zeggen, lees dit topic eens door. Genoeg mensen die problemen hebben met de 6230, maar er zijn ook mensen zonder problemen (ik onder andere).
Vandaag contact gehad met Dell m.b.t. de 6230. Ze geven aan dat ze geen ondersteuning bieden m.b.t. de performance van de netwerk kaart. Als je via wifi verbinding weet de maken met het internet is dat voor hun voldoende. Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan dus werd ik weer vrolijk door verbonden met mijn oude escalatie manager. Dat was die man die mijn deze XPS gratis heeft omgeruild (zie eerdere post).
Hij gaf aan dat het niet bekend is dat er met deze kaart (hardware matige) problemen zijn. Software support geven ze niet, al helemaal niet op intranet (alleen internet) problemen. Wel heb ik aangegeven dat deze problemen veel in fora langskomen zoals deze. Het lijkt me dan ook eens goed idee om eens te inventariseren:
* hoeveel mensen er met deze kaart problemen hebben
* bij wie de problemen verholpen waren door een ander model wireless kaart (geef dan aan welk model) (om software matige problemen uit te sluiten).
* bij wie de problemen verholpen waren door een software matige instellingen (om hardware matige problemen uit te sluiten)
* wie hierover al een klacht heeft ingediend bij Dell
Hieronder een spreadsheet waarin de gegevens geplaatst kunnen worden:
https://docs.google.com/s...JLTmc2bWlKTnpPSVF6dlJCUkE
Edit:
PS. Als je geen problemen ondervindt, vul hem dan ook in zodat er gekeken kan worden naar een patroon. Misschien zit het hem in het gebruikte OS e.d.?
Hij gaf aan dat het niet bekend is dat er met deze kaart (hardware matige) problemen zijn. Software support geven ze niet, al helemaal niet op intranet (alleen internet) problemen. Wel heb ik aangegeven dat deze problemen veel in fora langskomen zoals deze. Het lijkt me dan ook eens goed idee om eens te inventariseren:
* hoeveel mensen er met deze kaart problemen hebben
* bij wie de problemen verholpen waren door een ander model wireless kaart (geef dan aan welk model) (om software matige problemen uit te sluiten).
* bij wie de problemen verholpen waren door een software matige instellingen (om hardware matige problemen uit te sluiten)
* wie hierover al een klacht heeft ingediend bij Dell
Hieronder een spreadsheet waarin de gegevens geplaatst kunnen worden:
https://docs.google.com/s...JLTmc2bWlKTnpPSVF6dlJCUkE
Edit:
PS. Als je geen problemen ondervindt, vul hem dan ook in zodat er gekeken kan worden naar een patroon. Misschien zit het hem in het gebruikte OS e.d.?
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 16-01-2012 15:54 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@AMD1800
Ik hoef niet met de trein te reizen, het is voor mij maar een kwartiertje op de fiets, dat stelt dus niet echt veel voor. Maar hoe mobieler, hoe beter uiteraard.
Daar heb ik ook over zitten denken, maar die USB hub moet dan óók worden meegenomen, en het is de bedoeling dat er ook een externe HDD gaat komen en die moet ik óók meenemen.
Mijn bedoeling is dat ik uiteindelijk uitkom op 1-2 USB voor toetsenbord/muis (op 1 locatie met een draadloze adapter in 1 USB, andere locatie 2 USB voor tobo+muis met draad), 1 voor externe geluidskaart, 1 voor externe HDD en 1 voor USB-stick. Als ik het mininum, dus 1 voor tobo+muis, 1 voor geluidskaart en 1 voor externe opslag, zou doen, zou het nog net kunnen, dan zou ik de USB hub moeten laten bij de locatie met tobo+muis met draad.
Ik wil dat 1080p scherm sowieso, omdat het stukken beter uit de tests komt. Ik zie overigens niet wat externe schermen met de mobiliteit te maken hebben?
@Alfie104
Dat van de HDD weet ik. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel probleem met de DVD drive opofferen aangezien ik hem echt alleen gebruik voor windows installeren. In dat geval zou ik eerste de HDD er uit moeten halen, SSD erin, windows installeren, DVD drive eruit en HDD erin. Dat lijkt mij in ieder geval. Dat het makkelijker gaat bij de XPS17 is uiteraard weer wel zo.
Ik betwijfel of ik meer dan 8GB RAM nodig ga hebben voordat ik toe ben aan een nieuwe laptop, het gaat nu al best goed met 4GB op mijn desktop. Uiteraard is het handig, maar het is minder belangrijk voor mij.
Volgens mij kan je de SSD beter niet in de caddy doen omdat die niet op SATA-600 werkt, als ik het goed heb?
BTO Notebooks heeft toch ook een caddy? Is die toevallig alleen geschikt voor BTO's of passen ze ook in andere laptops, wat met wel lijkt? Misschien resoneren die niet zo, ik heb geen idee.
@CurlyMo
Hmm... is het eigenlijk wel slim om de 6230 te nemen dan? Zijn er andere netwerkkaarten bij hun die ook 300Mbps up- en download hebben dan alleen de 6230?
Conclusie
Grootste nadeel XPS15 voor mij: Eigenlijk vind ik het een beetje eng om de hele XPS15 uit elkaar te halen om een SSD bij te plaatsen en vooral een HDD in een caddy zetten, bij de caddy is het meer of het wel daarna wel goed gaat dan het erin plaatsen. Ik wil per se de HDD erin houden omdat ik anders echt schijfruimte tekort kom, een andere mogelijkheid is een 256GB SSD kopen, maar die zijn veel te prijzig op het moment.
Grootste nadeel XPS17 voor mij: Slechter scherm
Ik hoef niet met de trein te reizen, het is voor mij maar een kwartiertje op de fiets, dat stelt dus niet echt veel voor. Maar hoe mobieler, hoe beter uiteraard.
Daar heb ik ook over zitten denken, maar die USB hub moet dan óók worden meegenomen, en het is de bedoeling dat er ook een externe HDD gaat komen en die moet ik óók meenemen.
Mijn bedoeling is dat ik uiteindelijk uitkom op 1-2 USB voor toetsenbord/muis (op 1 locatie met een draadloze adapter in 1 USB, andere locatie 2 USB voor tobo+muis met draad), 1 voor externe geluidskaart, 1 voor externe HDD en 1 voor USB-stick. Als ik het mininum, dus 1 voor tobo+muis, 1 voor geluidskaart en 1 voor externe opslag, zou doen, zou het nog net kunnen, dan zou ik de USB hub moeten laten bij de locatie met tobo+muis met draad.
Ik wil dat 1080p scherm sowieso, omdat het stukken beter uit de tests komt. Ik zie overigens niet wat externe schermen met de mobiliteit te maken hebben?
@Alfie104
Dat van de HDD weet ik. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel probleem met de DVD drive opofferen aangezien ik hem echt alleen gebruik voor windows installeren. In dat geval zou ik eerste de HDD er uit moeten halen, SSD erin, windows installeren, DVD drive eruit en HDD erin. Dat lijkt mij in ieder geval. Dat het makkelijker gaat bij de XPS17 is uiteraard weer wel zo.
Ik betwijfel of ik meer dan 8GB RAM nodig ga hebben voordat ik toe ben aan een nieuwe laptop, het gaat nu al best goed met 4GB op mijn desktop. Uiteraard is het handig, maar het is minder belangrijk voor mij.
Volgens mij kan je de SSD beter niet in de caddy doen omdat die niet op SATA-600 werkt, als ik het goed heb?
BTO Notebooks heeft toch ook een caddy? Is die toevallig alleen geschikt voor BTO's of passen ze ook in andere laptops, wat met wel lijkt? Misschien resoneren die niet zo, ik heb geen idee.
@CurlyMo
Hmm... is het eigenlijk wel slim om de 6230 te nemen dan? Zijn er andere netwerkkaarten bij hun die ook 300Mbps up- en download hebben dan alleen de 6230?
Conclusie
Grootste nadeel XPS15 voor mij: Eigenlijk vind ik het een beetje eng om de hele XPS15 uit elkaar te halen om een SSD bij te plaatsen en vooral een HDD in een caddy zetten, bij de caddy is het meer of het wel daarna wel goed gaat dan het erin plaatsen. Ik wil per se de HDD erin houden omdat ik anders echt schijfruimte tekort kom, een andere mogelijkheid is een 256GB SSD kopen, maar die zijn veel te prijzig op het moment.
Grootste nadeel XPS17 voor mij: Slechter scherm
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:43 ]
Laten we dat oordeel maar afwachten van wat Dell zegt en wat de lijst oplevert. Als het geen hardware matige fout is maar in de software ligt, dan heeft de kaart nog altijd veel potentie. Zelf zou ik een (op dit moment) andere netwerk kaart nemen als ik opnieuw mijn systeem zou samenstellen.Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:51:
@CurlyMo
[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:42 ]
Ik heb bij andere merken ook problemen gezien. Het ligt niet puur aan dell, maar aan de kaart zelf. Of een andere gemeenschappelijke factor. Zoals het chipset.
Zijn er mogelijkheden om zo'n inventarisatie te doen op de tweakers site zelf voor gebruikers van deze netwerk kaart. Dan kunnen ook mensen met een andere laptop reageren om zo een échte inventarisatie te doen.
Het doel is nu in ieder geval dat Dell onderkent dat het probleem in de hardware ligt en dus de kaarten laat vervangen/repareren. Andere laptop merken kan ik geen uitspraak over doen aangezien ik daar geen belang bij heb.
Het doel is nu in ieder geval dat Dell onderkent dat het probleem in de hardware ligt en dus de kaarten laat vervangen/repareren. Andere laptop merken kan ik geen uitspraak over doen aangezien ik daar geen belang bij heb.
ff snel twee foto'tjes van de XPS15 zonder palmrest en HDD:

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Is er trouwens nog een speciale manier om het toetsenbord eraf te halen? Of kan je gewoon aan de gang met een schroevendraaier?
X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400
Schroevendraaier is voldoende en wat handleidingen, geduld en durf.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Is 'durf' het nieuwe 'lef'
?
@CLB
Hoef je om de HDD te vervangen dus alleen de het plastic aan de bovenkant te verwijderen?
Hoef je om de HDD te vervangen dus alleen de het plastic aan de bovenkant te verwijderen?
Is de standaard HDD gemakkelijk te vervangen voor een SSD? Gewoon openmaken, HDD eruit, SSD erin? Of moet je dan ook nog speciale adapters/caddy;s hebben?
Ik heb mijn koelpasta ook maar eens vervangen door AS5. Zoals ik al dacht heeft de technieker die de xps ineen gezet heeft er een zootje van gemaakt qua koelpasta aanbrengen. Er zat veel te veel op! En ook is de standaard koelpasta van niet zo goede kwaliteit.
Hier even wat foto's van hoe het eruit zag:
Links de cpu en rechts de gpu:
Hier hetzelfde maar dan met het koelblok erbij:
Hier zo goed mogelijk afgekuist en klaar om de nieuwe koelpasta aan te brengen.

Was uiteindelijk nog niet zoveel werk, denk ongeveer 1,5 uur bezig geweest met de laptop uit elkaar te halen en terug te monteren.
Links de cpu en rechts de gpu:

Hier hetzelfde maar dan met het koelblok erbij:

Hier zo goed mogelijk afgekuist en klaar om de nieuwe koelpasta aan te brengen.

Was uiteindelijk nog niet zoveel werk, denk ongeveer 1,5 uur bezig geweest met de laptop uit elkaar te halen en terug te monteren.
Yes klopt, batterij eruit, palmrest eraf, HDD eruit, HDD erin, palmrest erop, batterij erin, klaar...Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:22:
@CLB
Ja makkelijk, SSD heeft gewoon een SATA-aansluiting, dus HDD eruit, SSD erin en 'klaar'thejoker80 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:23:
Is de standaard HDD gemakkelijk te vervangen voor een SSD? Gewoon open, HDD eruit, SSD erin?
Vond nog 2 foto's van m'n mobiel:

[ Voor 17% gewijzigd door CLB op 16-01-2012 17:47 ]
@CLB
Dus dat valt best mee, dan is voor mij het zelf plaatsen van een SSD ipv HDD in elk geval niet meer een reden om hem niet te kopen. Het enige is dan die caddy... Ik zou eigenlijk wat meer willen horen over de ervaringen hiermee. Edit: En of je de frontplate van de dvd-drive moet overzetten?
Dus dat valt best mee, dan is voor mij het zelf plaatsen van een SSD ipv HDD in elk geval niet meer een reden om hem niet te kopen. Het enige is dan die caddy... Ik zou eigenlijk wat meer willen horen over de ervaringen hiermee. Edit: En of je de frontplate van de dvd-drive moet overzetten?
[ Voor 11% gewijzigd door Ovindel op 16-01-2012 17:52 ]
Caddy lijkt mij persoonlijk ideaal als je de standaard HDD wil vervangen door een SSD en de caddy op wilt offeren om daar een (data)HDD in te doen... Resonantie valt denk mee en anders is het een kwestie van tape / opvulmiddel gebruiken. Caddy's zijn te krijgen voor een leuk bedrag en zelf inbouwen is een kwestie van wat handleidingen checken en wat YouTube-filmpjes... Zelf zat ik te twijfelen over SSD, maar ben gegaan voor een
pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm als vervanger

(tevens niet in een Dell XPS, heb zelf een andere laptop, zie m'n signature)
pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm als vervanger
(tevens niet in een Dell XPS, heb zelf een andere laptop, zie m'n signature)
Ik blijf twijfels houden over de Momentus XT schijven. 8GB is erg weinig, en dus zal waarschijnlijk praktisch heel Windows op het SSD gedeelte worden geplaatst waardoor bv. Photoshop er al niet meer op past en dus sloom start.
Ik weet niet wat jou temperaturen waren, maar ik heb het gevoel dat het bij mij nog erger is als ik de temperaturen van mijn GPU in de gaten houd tijdens een potje gamen (soms wel 99graden) , CPU valt wel mee bij mij, komt zelden hoger als 65graden uit. CPU zit dan rond de 93gradenglennvho schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:32:
Ik heb mijn koelpasta ook maar eens vervangen door AS5. Zoals ik al dacht heeft de technieker die de xps ineen gezet heeft er een zootje van gemaakt qua koelpasta aanbrengen. Er zat veel te veel op! En ook is de standaard koelpasta van niet zo goede kwaliteit.
Links de cpu en rechts de gpu:[afbeelding]
Hier hetzelfde maar dan met het koelblok erbij:[afbeelding]
Hier zo goed mogelijk afgekuist en klaar om de nieuwe koelpasta aan te brengen. :)[afbeelding]
Maar ik vraag me nu af, wat heb je allemaal los moeten schroeven? Als ik deze handleiding van DELL erbij pak dan zou zelfs het scherm losgekoppeld moeten worden. Heb jij deze handleiding gevolgd of wat?
Helaas is dit een "normaal" beeld... Ik kom het tegen bij praktisch iedere laptop waar ik de koeling van losmaak. Het komt omdat in de assemblagefabrieken mensen werken die niet de goede instructies hebben gekregen en maar raak klodderen onder het motto van "hoe meer hoe beter". Wat dus absoluut niet zo is.glennvho schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:32:
Links de cpu en rechts de gpu:[afbeelding]
Overigens zegt Dell zelf ergens in de Service Manual dat je de pasta opnieuw kunt gebruiken. Mogelijk is dit een slechte vertaling, ik heb het Engelse orgineel er nog niet op nageslagen. Maar in ieder geval: Niet doen! Gewoon nieuwe pasta gebruiken en dan zo dun mogelijk. Ik ben trouwens ook niet zo kapot van die leipe padjes die ze gebruiken om de geheugenchips te koelen. Ik heb nooit geloofd dat die dingen fatsoenlijk warmte kunnen geleiden, het is gewoon een stukje schuimrubber (wel van speciale samenstelling. maar toch). Ik heb het idee dat met een dun stukje koper ipv. die leipe padjes, het grafisch geheugen nog wel eens verder opgeklokt zou kunnen worden en dat de nVidia met een betere koeling (dwz. geen klodders) ook nog wel meer wil presteren.
Ja, het scherm moet eraf anders kun je het bovendeel van de kast er niet afhalen. En als ik me goed herinner zitten er ook een paar schroefjes waar je anders niet bij kunt.Enes_81 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:58:
Maar ik vraag me nu af, wat heb je allemaal los moeten schroeven? Als ik deze handleiding van DELL erbij pak dan zou zelfs het scherm losgekoppeld moeten worden. Heb jij deze handleiding gevolgd of wat?
Een copper shim werkt een stuk beter dan die cooling pads ja. Ik snap niet waarom ze die cooling pad dingen gebruiken, imo is de heatsink dan gewoon brak ontworpen...
Ik zie dat de Intel 6300 netwerkkaart maar €30 kost, hoef je om de netwerkkaart van de xps15 te vervangen alleen maar het uit het slot het halen of moeten er ook nog andere dingen los?
De temperaturen zijn wel al iets beter nu, de ventilator slaat toch minder snel aan als daarvoor.Enes_81 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:58:
[...]
Ik weet niet wat jou temperaturen waren, maar ik heb het gevoel dat het bij mij nog erger is als ik de temperaturen van mijn GPU in de gaten houd tijdens een potje gamen (soms wel 99graden) , CPU valt wel mee bij mij, komt zelden hoger als 65graden uit.
Je moet inderdaad het scherm eraf halen, dat is eigenlijk niet zo moeilijk, daarvoor moet je 4 schroefjes (van de scharnieren) en ook nog 1 kleintje van de aarding van het scherm losdraaien. Dan kun je gans het display er gewoon vanaf nemen.
En neem wel de juiste handleiding want die waar jij naar linkt is de L501x handleiding. Niet dat er veel verschil zal zijn maar je weet maar nooit.
Hier de link naar de L502x handleiding: http://support.dell.com/s...sm/heatsink.htm#wp1186942
Maar is er een reden om de 1030 kaart te vervangen? Volgens TS is alleen de 6230 beetje brak, toch?
I love the smell of Jetfuel in the morning
Dan zou ik me maar is inlezen, wacht zo werkt 't nietOvindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:55:
Ik blijf twijfels houden over de Momentus XT schijven. 8GB is erg weinig, en dus zal waarschijnlijk praktisch heel Windows op het SSD gedeelte worden geplaatst waardoor bv. Photoshop er al niet meer op past en dus sloom start.
Het is toch zo dat alle meest gebruikte bestanden automatisch op de SSD worden gezet? Ik bedoelde dat de meest gebruikte bestanden zijn de windows bestanden dus komen die automatisch op de SSD. Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
Niet helemaal de waarheid. Je kunt niet zomaar je SSD op de plaats van je DVD speler plaatsen. Beter verwoord: Je kunt niet opstarten van de schijf welke je op de plaats van de DVD speler plaatst! Als je van je Harddisk wil opstarten (Hint: dat wil je niet als je een SSD hebt) is het dus geen probleem als je je SSD op die plaats zet.Alfie104 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:13:
[...]
Om precies te zijn heb je 3 mogelijkheden met de XPS15:
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, je houd je DVD
- Hdd eruit, ssd ervoor in de plaats, hdd in een caddy ipv. de DVD
- Hdd laten zitten, ssd in een caddy ipv. de DVD
(En natuurlijk de 4e mogelijkheid, je laat alles zoals het is...)
Het is wel mogelijk om je bootsector en bootmanager op de schijf te plaatsen welke niet op de plek van je DVD speler zit en in je bootmanager te verwijzen naar de schijf die daar wel zit.
Nadeel van deze constructie is dat het moeilijker in te stellen is en je HDD alsnog moet opspinnen bij het opstarten.
Enes_81 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:58:
[...]
Ik weet niet wat jou temperaturen waren, maar ik heb het gevoel dat het bij mij nog erger is als ik de temperaturen van mijn GPU in de gaten houd tijdens een potje gamen (soms wel 99graden) , CPU valt wel mee bij mij, komt zelden hoger als 65graden uit. CPU zit dan rond de 93graden
Het scherm hoeft er niet af.Alfie104 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:11:
[...]
Ja, het scherm moet eraf anders kun je het bovendeel van de kast er niet afhalen. En als ik me goed herinner zitten er ook een paar schroefjes waar je anders niet bij kunt.
[ Voor 59% gewijzigd door Joolee op 16-01-2012 20:08 ]
DVD Speler / Geheugen / WLAN kaart / "Subwoofer" kabeltje / TV kaart
- Schroef de grote klep onder je laptop open. Begin hiervoor bij de buitenste (2) schroeven en eindig bij de (langste) middelste schroef.
- Schroef schroefje D los. Gebruik hier een goed passende schroevendraaier voor! hij is nogal stroef en als je hem lam draait mag je gaan boren!
- Trek je DVD speler eruit
Toetsenbord / HDD
- Haal je Accu eruit
- Schroef het schroefje K los welke op de plek van je accu zit.
- Druk de clipjes K de goede kant op en duw ze naar binnen zodat je armrest bij je aan/uit-knop een beetje los komt
- Duw je vinger / plastic tooltje eronder en werk rondom je hele laptop af om je armrest los te maken. Dit zal een beetje wrikwerk kosten, het kost best wat kracht en je hoort dingen klikken.
- Je kunt het jezelf iets makkelijker maken door eerst je DVD drive los te halen zodat je bij de clipjes eronder kunt. Zonder dat lukt het ook!
- Vouw voor het gemak je armrest onder je laptop, dan hoef je de flatcables niet los te maken.
Als je een verlicht toetsenbord installeert, denk eraan dat daar een extra (klein) flatkabeltje bij zit welke ook vast moet!
Je laptop weer dichtmaken is een kwestie van vastklikken en het schroefje er weer in.
Processor / Videokaart / Speakertjes / Moederbord
- Voer beide bovenstaande handleidingen uit
- Maak voor het gemak de flatcables van je palmrest los zodat je daar niet mee zit te klooien
- Schroef de 3 zichtbare schroeven P los welke onder je DVD drive zichtbaar zijn geworden.
- Schroef de 3 schroeven P los welke onder je Accu zitten
- Schroef de 2 zwarte en 2 zilveren schroeven naast je accu los.
- Lokaliseer je draadloze netwerkkaart en maak de 2 of 3 kabeltjes welke eraan zitten los. Deze kun je gewoon losklikken. Maak de kabels ook alvast los van de behuizing zelf.
- Maak de kabel van je "subwoofertje" los
- Draai je laptop om
- Schroef de laagste schroef bij de monitor scharnieren los. (DUS NIET DEGENE DIE OP DE FOTO WORDT AANGEWEZEN!)
- Als je voor het gemak je monitor wel los wilt halen, kun je ook de bovenste schroeven losdraaien en de monitor connector lostrekken.
- Schroef de overige 15 schroeven aan deze kant los.
- Trek de kabels van de wifi kaart, welke je net hebt losgemaakt, door de laptop heen. (ik heb geen duurdere netwerkkaart dus ik weet niet waar de 3e kabel zit)
- Maak de kabel van de ventilator los.
- Werk rustig je laptop los. Bij je ventilator gaat het allemaal wat lastiger, volgens de maker van de foto's zit er ergens een clipje maar het enige dat ik bewoog was de speaker als ik ging zoeken. Met een beetje rustig heen-en-weer wrikken krijg je hem ook los.
- Je hebt nu dit resultaat. (maar dan wellicht nog mét monitor onder het rechter deel)
Repaste / vervangen van je processor
- Voer alle bovenstaande handleidingen uit.
- Schroef de 7 schroeven van de heatsink in volgorde los. Er staan nummertjes bij.
- Gebruik een goede schroevendraaier! De schroeven rond je processor zijn erg irritant. (Het is normaal als ze kraken tijdens het schroeven
)
- Je heatsink komt makkelijk los, aan de kant van de ventilator zelf zitten sowieso geen schroeven of clipjes. Als je erg moet trekken zijn de schroeven nog niet los genoeg.
Voer bij het terugschroeven alles in omgekeerde volgorde uit.
* Alle plaatjes komen uit deze geweldige teardown handleiding van Villosa.
[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 25-02-2012 21:41 . Reden: Even opgedeeld in 3 posts, nu is het makkelijker linken naar de handleiding. / Verschillende fixes ]
Je moet inderdaad het frontplaatje overzetten. Als je goed kijkt naar je DVD drive zie je vanzelf waar je tegen een clipje moet duwen. Zie voor meer info hierboven.Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:49:
@CLB
Het scherm moet er heus wel af hoor, ik heb ook de koelpasta vervangen en om de top cover eraf te krijgen moet je het scherm er eerst afdoen. Anders kun je al helemaal niet bij de heatsink komen.
Ik heb mijn scherm niet los gehadglennvho schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:11:
[...]
Het scherm moet er heus wel af hoor, ik heb ook de koelpasta vervangen en om de top cover eraf te krijgen moet je het scherm er eerst afdoen. Anders kun je al helemaal niet bij de heatsink komen.
//Edit: Verduidelijking: Je haalt in principe de onderkant van je laptop (metaal) los, niet de bovenkant (plastic). Als je de onderkant lostrekt zit je monitor niet in de weg.
[ Voor 18% gewijzigd door Joolee op 16-01-2012 20:20 ]
@Joolee
Als ik ooit een XPS15 heb, gaat dat erg van pas komen!!
Volgens mij zijn er caddy's waarbij je wel het frontje kan verwisselen en caddy's waarbij het niet kan, maar dat vraag ik destijds wel weer.
Volgens mij zijn er caddy's waarbij je wel het frontje kan verwisselen en caddy's waarbij het niet kan, maar dat vraag ik destijds wel weer.
De caddy in de startpost kan het wel bij.Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:19:
@Joolee
Heb 'm zelluf ook
[ Voor 84% gewijzigd door Joolee op 16-01-2012 20:32 . Reden: Linkje toegevoegd ]
Er staat dat hij meer leverbaar is, en de rest van de ebay van die persoon is ook leeg.
Ik heb deze: http://www.ebay.co.uk/itm...iewItem&item=230562532363
Cheapste ding wat ik ooit heb aangeraakt, maar het werkt wel. Al heb ik een slot-drive.
Cheapste ding wat ik ooit heb aangeraakt, maar het werkt wel. Al heb ik een slot-drive.
Dat ziet er nog cheaper uit inderdaad. Wat bedoel je met slot-drive?
De winkelier geeft aan dat hij tot 26 januari afwezig is.Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:25:
Er staat dat hij meer leverbaar is, en de rest van de ebay van die persoon is ook leeg.
Ik had zelf deze nog gevonden. Dit lijkt dezelfde te zijn als die ik heb. Zoekterm: "caddy 12.7 dell"Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:33:
Ik heb deze: http://www.ebay.co.uk/itm...iewItem&item=230562532363
Voor de overclockers: Wist je al dat er ook een modded bios is?
http://forum.notebookrevi...ad-gpu-voltages-more.html
A-ha!
Daarom kan je met een GT540m hoger clocken. Dat heeft verder niets te maken met het feit of het een GT525m of GT540m is.for gt525m
2D profile: 0.85v
3D profile: 0.95v
for gt540m
2D profile: 0.83v
3D profile: 0.98v
Ik heb deze caddy. En ik kan het frontje wisselen, die van de DVD drive past er zo op.
Dat van die modded bios versie vind ik wel interessant. Niet zo zeer om te undervolten of te overvolten maar meer voor de andere dingen die eventueel kunnen aangepast worden, dat hoop ik in elk geval toch.
Zou het mogelijk zijn om met een custom bios de fan control aan te passen? En ook bv de cpu te undervolten, wat ik dan wel weer interessant vind aangezien je die toch het meest van tijd gebruikt en meer hitte produceert.
Maar waarschijnlijk zal dit wel niet mogelijk zijn zeker?
Zou het mogelijk zijn om met een custom bios de fan control aan te passen? En ook bv de cpu te undervolten, wat ik dan wel weer interessant vind aangezien je die toch het meest van tijd gebruikt en meer hitte produceert.
Maar waarschijnlijk zal dit wel niet mogelijk zijn zeker?
Volgens mij kan dat niet meer, zelfs met pinmods. Intel heeft alles geblokkeerd.
Geen idee wat daar van waar is, maar ik zou het niet proberen.
Geen idee wat daar van waar is, maar ik zou het niet proberen.
Dat is wel jammer natuurlijk, vind het veel interessanter om de cpu te undervolten aangezien dat toch de grootste hittebron van de laptop is.
Waar ik ook op hoop is eigenlijk dat we ooit zelf een fan profiel kunnen instellen, maar heb heel dat topic over het aangepaste bios doorgelezen en daar zegt hij niet echt iets over...
Waar ik ook op hoop is eigenlijk dat we ooit zelf een fan profiel kunnen instellen, maar heb heel dat topic over het aangepaste bios doorgelezen en daar zegt hij niet echt iets over...
Hé , ik zie net dat er een nieuwe bios is A09 en dat terwijl ik nog vrij recent naar A07 geupdatet heb.
Waar is Dell mee bezig, slaan ze A08 over of heb ik deze gemist?
Er staat ook bij "Recommended", maar verder geen info over wat de update inhoud.
Edit: En hij staat erop hoor en nu hopen dat er iets aan de fan is gedaan of iets dergelijks.
Edit2: Nee, mijn problemen met de fan zijn niet opgelost...
Waar is Dell mee bezig, slaan ze A08 over of heb ik deze gemist?
Er staat ook bij "Recommended", maar verder geen info over wat de update inhoud.
Edit: En hij staat erop hoor en nu hopen dat er iets aan de fan is gedaan of iets dergelijks.
Edit2: Nee, mijn problemen met de fan zijn niet opgelost...
[ Voor 29% gewijzigd door NSG op 16-01-2012 22:41 ]
Hmmmzz downloaden van die nieuwe bios gaat alleen met de downloadmanager. Rechtstreeks krijg ik een error.
Ik zie ook net dat er eind 2011 nieuwe wifi drivers zijn vrijgegeven. Als mensen met een probleem deze eens testen kan gelijk aan Dell doorgegeven worden dat dat wel/niet de oplossing is.
//Edit: Ik heb hem geïnstalleerd, zie volgens mij geen verschil in de bios. Kan het zijn dat de "Computrace" optie nieuw is?
Dat was in het begin met A07 ookHurricane schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:31:
Hmmmzz downloaden van die nieuwe bios gaat alleen met de downloadmanager. Rechtstreeks krijg ik een error.
//Edit: Ik heb hem geïnstalleerd, zie volgens mij geen verschil in de bios. Kan het zijn dat de "Computrace" optie nieuw is?
[ Voor 53% gewijzigd door Joolee op 16-01-2012 22:41 ]
Nee die optie zit ook in de vorige versie.Joolee schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:33:
Wat is er eigenlijk verbeterd in deze versie? Ik vind nergens release notes, of komen die er nog op?
[ Voor 23% gewijzigd door glennvho op 16-01-2012 23:00 ]
Heb de laatste versie van de netwerkdrivers geinstalleerd en krijg op G max een snelheid van 3,09MB na +/- 500MB te hebben gekopieerd. Geen winst wat snelheid betreft vergeleken met de oude drivers. Ik zit hier 1 meter van het modem vandaan, deze staat aan de andere kant van een enkelsteens muur in de meterkast.
Dat is een keurige snelheid voor G. Veel sneller zul je het niet kunnen krijgen.Hurricane schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:01:
Heb de laatste versie van de netwerkdrivers geinstalleerd en krijg op G max een snelheid van 3,09MB na +/- 500MB te hebben gekopieerd. Geen winst wat snelheid betreft vergeleken met de oude drivers. Ik zit hier 1 meter van het modem vandaan, deze staat aan de andere kant van een enkelsteens muur in de meterkast.
Ik heb hier 2 laptops, 1 met een Momentus XT de andere met 64GB Samsung 830. Allebei I5 en minimaal 4GB intern. En ik moet zeggen dat ik in de praktijk weinig verschil voel.Ovindel schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:55:
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb in de xps-15 geen ervaring met een ssd (wel in mijn htpc en game pc) maar de momentus xt bevalt mij erg goed!!mhr-zip schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 07:38:
[...]
Ik heb hier 2 laptops, 1 met een Momentus XT de andere met 64GB Samsung 830. Allebei I5 en minimaal 4GB intern. En ik moet zeggen dat ik in de praktijk weinig verschil voel.
Iemand nog een idee? Alles is natuurlijk al 100x aangedrukt, misschien een software-instelling?

Heb je al een nieuwe adapter aangevraagd ?CLB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:46:
Iemand nog een idee? Alles is natuurlijk al 100x aangedrukt, misschien een software-instelling?
[afbeelding]
Nee dat niet, ik ga niet gelijk binnen 2 tellen bellen omdat ik een meldinkje krijg natuurlijk
Quickset verwijderen en de nieuwste versie installeren? Denk dat het weinig heeft te maken met software, brakke voeding?CLB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:52:
Nee dat niet, ik ga niet gelijk binnen 2 tellen bellen omdat ik een meldinkje krijg natuurlijk
Ga ik is naar kijken, is erg apart, want is van het een op andere moment gekomen... hmm nog meer idee'tjes?
Volgens mij ookVerwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 12:04:
Edit: volgens anandtech is de bezel ook van plastic.
(dat kun je goed zien als je 'em los haalt)
Ik krijg een vergelijkbare melding als ik de (uit mijn hoofd) 80W adapter van de Latitude van mijn vrouw aan de XPS hang. Als je wel de goede adapter hebt gekregen, lijkt me dat die vervangen moet worden. Ik zou Dell even bellen.CLB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:46:
[afbeelding]
Iemand hier die veel Modern Warfare 3 speelt op zijn XPS 15 (3 uur achter elkaar)?
Het liefst met de laagste specificaties (hiermee bedoel ik de Dell en niet de ingame settings).
Gaat dit soepel? Wordt de laptop gigaheet?
Het liefst met de laagste specificaties (hiermee bedoel ik de Dell en niet de ingame settings).
Gaat dit soepel? Wordt de laptop gigaheet?
Is wel een goede adapter, is al zo'n twee maandjes in gebruik
Wat zegt het BIOS over de adapter? Bij mij staat er (op de eerste pagina, Main dus) bij AC Adapter Type: "130W". Als je de adapter uit de laptop trekt wordt dat direct gewijzigd naar "none". Als je daarna de voeding weer aansluit, wordt dat soms eerst heel even "Unknown", maar direct daarna weer "130W". Heb er even mee lopen spelen en de waarde "Unknown" komt vooral voorbij als je de stekker er niet helemaal in steekt.
Het lijkt me dat als jouw adapter blijft hangen op "Unknown" dat je dan rustig een belletje kunt gaan doen naar Dell, want dan komt het denk ik niet meer goed.
Het lijkt me dat als jouw adapter blijft hangen op "Unknown" dat je dan rustig een belletje kunt gaan doen naar Dell, want dan komt het denk ik niet meer goed.
ff een stukje vliegen
Probeer eerst even hem uit de laptop te halen. En van het stroom te halen, wacht tot het blauwe lampje (op de stekker) uit is.CLB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:23:
Is wel een goede adapter, is al zo'n twee maandjes in gebruik
Doe hem in de stopcontact, en sluit hem dan aan op je laptop.
Mocht het probleem zich nog voor doen, start de laptop opnieuw op (met adapter er in). Wanneer er dan voor het opstarten begint te piepen, en error krijgt.
Is het verstandig om Dell op te bellen. Ik heb dit probleem gehad, en uit eindelijk bleek er (volgens hun) de chip stuk te zijn in de adapter en hebben ze me een nieuwe adapter toegestuurd (kostenloos).
Rupsen, Rapsen.
Probleem lijkt solved te zijn, geen idee hoe of wat... Na een flinke aantal updates gedownloaded te hebben voor Windows 7 (had fresh install gedaan vandeweek) zegt m'n meisje dat de adapter het nu weer goed doet en geen gekke meldingen meer geeft.. Mocht het weer voorkomen, check ik al jullie ideeen natuurlijk (en anders Dell)
Inderdaad. Eén die wel gewoon normaal werkt, en één die niet helemaal werkt (voordeel; die niet goed werkt, laad misschien bij mij niet meer op, maar ik kan er wel mee werken).
Rupsen, Rapsen.
Ik had dit al 100 keer gehad met mijn Dell Studio 1555. Is volgens mij gewoon een kwestie van de adapter weer uit je laptop trekken en er weer in doen.CLB schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:46:
[afbeelding]
De manier waarop je m aansluit is iig fout.
@ Roodey: volgens mij heeft iedereen hier minimaal een i5 in zijn laptop zitten. Dus, volgens mij gaat dit m niet worden. Maar zoek eens op youtube. Daar kijk ik meestal even op om gameprestaties te beoordelen.
Ohja, ik kreeg vandaag weer een mail van Dell. Ze brachten het als een fantastische aanbieding, maar het was weer de aanbieding van T-mobile internetsticks. Hoef ik niet te hebben. Karig.
[ Voor 28% gewijzigd door AMD1800 op 17-01-2012 19:34 ]
Zouden wat mensen hier bios A09 willen testen? Iemand op notebookreview beweert dat de fan daar beter afgesteld is, wat praktisch het enige minpunt aan deze laptop is. Vooralsnog geloof ik er echter weinig van.
Ik merk totaal geen verschil qua bios...Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:33:
Zouden wat mensen hier bios A09 willen testen? Iemand op notebookreview beweert dat de fan daar beter afgesteld is, wat praktisch het enige minpunt aan deze laptop is. Vooralsnog geloof ik er echter weinig van.
Vergeet het 2de grote minpunt niet: de 6230!
[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 17-01-2012 23:43 ]
Vergeet ook de grote pluspunten niet, voor 400 euro had mn meisje een pracht van een laptop
Ik begrijp dat gedoe met die fan nog steeds niet hoor.. Mijn XPS doet het perfect (ook de 6230) en tot nu toe heb ik geen enkel minpunt ontdekt.
Ik heb ook niet het idee dat het een groot punt is. Maar het zou fijn zijn als het voor die paar mensen die er last van hebben wordt opgelost.
Ik heb hier het zelfde probleem met mijn adapter als die gene hier boven me. echter loop ik hier al een tijdje mee en niks werkt
Heb dell gemaild maar ze mailen maar niet terug (week geleden). en ik ben nu opzoek naar het telefoonnummer of ik kijk kats verkeerd of ik kan gewoon niet de goeie nummer vinden....
Eerst even een opnieuw een windows installatie doen. is er hier al een geupdate driver lijstje? heb nu een redelijk oude van een paar maand oud? heb beetje forum doorgespit en kan 'm zo niet 123 vinden (heb wel in 't ts gekeken maar dat lijstje gebruik ik nu)
Heb dell gemaild maar ze mailen maar niet terug (week geleden). en ik ben nu opzoek naar het telefoonnummer of ik kijk kats verkeerd of ik kan gewoon niet de goeie nummer vinden....
Eerst even een opnieuw een windows installatie doen. is er hier al een geupdate driver lijstje? heb nu een redelijk oude van een paar maand oud? heb beetje forum doorgespit en kan 'm zo niet 123 vinden (heb wel in 't ts gekeken maar dat lijstje gebruik ik nu)
[ Voor 5% gewijzigd door Rokz op 18-01-2012 10:39 ]
0206744500
Danku danku,
heb het geregeld krijg een nieuwe adapter opgestuurd
[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:43 ]
Wat heb je precies gezegd? En moet je je type adapter noemen of de servicetag van je laptop?
ik heb precies uitgelegd welke foutmelding ik kreeg.CLB schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:17:
Wat heb je precies gezegd? En moet je je type adapter noemen of de servicetag van je laptop?
Daarna heb ik m'n servicetag moeten opgeven van me laptop dan gaan ze nakijken wat voor laptop je hebt wie je bent en of je garantie hebt.
Daarna moest ik wat dingen opvolgen van wat die kerel me uitlegde en dat heb ik gedaan. toen ging hij even kijken en alles noteren en heeft die me een nieuwe adapter opgestuurd
Moest ook even aangeven wat voor adapter ik had hij vroeg hoeveel pins in m'n zwarte kastje zaten daar zitten er 3 in toen kon die zien dat ik een 130w adapter had dus.
Mijn 90w heeft er ook 3, alle dell adapters hebben 3 pin. Aan de hand van de service tag kan hij zien welke adapter je hebt.
Oh hier had ik geen idee van haha.Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:25:
Mijn 90w heeft er ook 3, alle dell adapters hebben 3 pin. Aan de hand van de service tag kan hij zien welke adapter je hebt.
Ik heb hier 4 gig ram en ik wil graag 8 gig ram gaan kopen.
welke van de 2 raden jullie me aan?:
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz
Die 2e 1e; die andere heeft een lagere kloksnelheid.Rokz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:27:
[...]
Oh hier had ik geen idee van haha.
Ik heb hier 4 gig ram en ik wil graag 8 gig ram gaan kopen.
welke van de 2 raden jullie me aan?:
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz
[ Voor 0% gewijzigd door Gwannoes op 18-01-2012 12:02 . Reden: Goed kijken is ook een kunst ;-) ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Ik zou voor de eerste gaan, aangezien de XPS15 ook daadwerkelijk gebruik maakt van 1333Mhz geheugen.
267MhzRokz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:57:
dan ben ik toch wel even benieuwd wat precies het verschil is tussen 1333Mhz en 1066MHz?
(sorry....)
Wat van dingen moest je dan doen van die man? Want mijn adapter werkt niet echt goed. Zelfde foutmelding als CLBRokz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:24:
[...]
Daarna moest ik wat dingen opvolgen van wat die kerel me uitlegde en dat heb ik gedaan. toen ging hij even kijken en alles noteren en heeft die me een nieuwe adapter opgestuurd
[ Voor 5% gewijzigd door pinokkia op 18-01-2012 12:38 ]
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Oke moest hier wel even om lachen
maar nu weet ik nog steeds niet wat het verschil is haha
Nou heb m'n laptop uit moeten zetten 20 sec op de aan en uit knop moeten inhouden. daarna moest ik hem weer aanzetten met de adapter erin. (wel raar kreeg ditx geen fout melding van blablabla oplader doet niet). en toen moest ik op f2 blijven drukken en ik kreeg toen ook geen foutmelding wat ook nogal raar was want normaal krijg ik deze altijd. maar nog laade hij de laptop niet op?pinokkia schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:37:
[...]
Wat van dingen moest je dan doen van die man? Want mijn adapter werkt niet echt goed. Zelfde foutmelding als CLB
Toen heeft die een nieuwe adapter opgestuurd.
@ Rokz
Bedankt voor je antwoord. Ga nu daar zelf mee aan de slag.
Als ik jou was zou ik gewoon even een belletje doen! grote kans dat je gewoon netjes een adapter toe gestuurd krijgt. en dat is dan binnen een kwartiertje geregeldpinokkia schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:24:
@ Rokz
Inderdaad ze doen daar niet echt moeilijk over een adapter meer of minder vervangen.Rokz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:28:
[...]
Als ik jou was zou ik gewoon even een belletje doen! grote kans dat je gewoon netjes een adapter toe gestuurd krijgt. en dat is dan binnen een kwartiertje geregeld
@ Rokz
Had je de accu er ook in tijdens de test met de medewerker van Dell? Sorry voor de echte noob vraag.
Had je de accu er ook in tijdens de test met de medewerker van Dell? Sorry voor de echte noob vraag.
[ Voor 23% gewijzigd door pinokkia op 18-01-2012 14:20 ]
Ik heb al een tijdje gezocht, maar ik kan het niet vinden, er zit volgensmij een groot kruimeltje of iets onder mijn "M" en die toets kan ik nu alleen maar aan de linkerhelft indrukken. Kan ik de toets gewoon loshalen met bijv een schroevendraaier ofzo, het vuil eruithalen en weer terugklikken?
Geen backlit toetsenbord btw, als dat enigzins uitmaakt
[ Voor 9% gewijzigd door rubbieus op 18-01-2012 14:30 ]
Hoe ziet de heatsink eruit (het gedeelte dat contact maakt met de processor en de GPU)? Welk materiaal en is het een beetje vlak?glennvho schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:32:
Hier een foto, jammer genoeg de enige foto die ik heb van de onderkant van de heatsink. (De heatsink zie je bovenaan met daaronder de cpu en gpu.)DJNelis schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:39:
[...]
Hoe ziet de heatsink eruit (het gedeelte dat contact maakt met de processor en de GPU)? Welk materiaal en is het een beetje vlak?

Het opervlak is redelijk vlak maar wel niet spiegelend glad zoals je bij sommige high-end cpu koelers. En zowel de heatsink als de heatpipes zijn beide van koper gemaakt.
Nu heb ik zelf niet veel verstand van computers, maar zou ik wel graag willen helpen. In de handleiding van Villosa, die hier 2 dagen geleden werdt vermeld omdat daar heel overzichtelijk de laptop uit elkaar wordt gehaald, staat:glennvho schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:32:
Dus ik wilde je alleen op de hoogte hiervan brengen. Misschien is AS5 ook gewoon goed, maar misschien kan het kwaad?21. Use a high quality paste such as MX-4. Avoid AS5 since it is conductive and should not be used on exposed dies.
Nogmaals ik heb geen idee en probeer alleen te helpen. Los daarvan, vertel gerust meer over o.a. koelpasta, want ik vind het heel leuk om allemaal te lezen
Als je er niet te veel op doet en zorgt dat het niet naast de core (weet niet hoe ik het juist moet noemen) komt dan heb je geen probleem volgens mij. Heb AS5 ook gebruikt bij mijn oude latitude d830. Ondertussen is dat al meer als een jaar geleden en werkt die laptop nog steeds naar behoren.rdt.dop schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:27:
Dus ik wilde je alleen op de hoogte hiervan brengen. Misschien is AS5 ook gewoon goed, maar misschien kan het kwaad?
Nogmaals ik heb geen idee en probeer alleen te helpen. Los daarvan, vertel gerust meer over o.a. koelpasta, want ik vind het heel leuk om allemaal te lezen
Dit vond ik trouwens op de website van arctic silver:
Overigens was die foto die ik hier poste er een die ik genomen heb toen ik juist de heatsink eraf gehaald had. Dit was dus met de koelpasta die dell erop gedaan had. Daar hebben ze dus veel te veel koelpasta gebruikt en dat zie je ook op de foto als het goed is.Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Maar bedankt dat je me wou waarschuwen.
Wat bij mij altijd heeft gewerkt is gewoon heel hard op je toets drukken. Zo verkruimel je de kruimelrubbieus schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:29:
Ik heb al een tijdje gezocht, maar ik kan het niet vinden, er zit volgensmij een groot kruimeltje of iets onder mijn "M" en die toets kan ik nu alleen maar aan de linkerhelft indrukken. Kan ik de toets gewoon loshalen met bijv een schroevendraaier ofzo, het vuil eruithalen en weer terugklikken?
Ik had de accu er wel in. ik verstond die kerel zo vaag dat ik nou wel of niet wist of de accu er in moest haha maar ik krijg een nieuwe adapter dus ik vind 't wel best zo!pinokkia schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:20:
@ Rokz
had jij hem er wel in dan?
Bios A09. Voor iedereen met adapter problemen, ik zou hem binnen halen.1. BIOS add re-try mechanism between BIOS and EC.
2. Add re-try mechanism between EC and adapter PSID. (Re-try 3 times every 500ms to extend detection time for Adapter plug-in)
Is het eigenlijk slimmer om bij de XPS15 de goedkoopste netwerkkaart de selecteren en zelf voor €30 de Intel 6300 in te bouwen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568'>NBBG topics</a>.
Vergeet ook <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315171'>Dell waardebonnen topic</a> en <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280281/0'>Dell levertijden topic</a> niet.
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568'>NBBG topics</a>.
Vergeet ook <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315171'>Dell waardebonnen topic</a> en <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280281/0'>Dell levertijden topic</a> niet.