[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste
Acties:
  • 985.599 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Nou, ik heb zojuist ook een backlit toetsenbord besteld. Na het bellen van het algemene nummer en door het menu spitten (3-1-4 voor wie het snel wil doen) ben ik vervolgens 3x doorverbonden (vreemd dat je niet in 1 keer naar de juiste afdeling kunt worden verbonden als je bij de eerste persoon al je servicetag en het gewenste onderdeel moet opgeven). Daarna moest ik 15 minuten in de wacht staan, omdat ze het druk hadden. De persoon die me daarna hielp heeft netjes de order genoteerd, geïnformeerd over de kosten (€37,35) en de procedure en zonder vragen te stellen het keyboard besteld. Misschien worden er minder vragen gesteld als ze het druk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
Welk nummer heb jij gebeld dan? Dan ga ik het ook eens proberen.

Edit:
Heb het volgende nummer gebeld: 020-6745000, en verder ging het exact hetzelfde als Alfie104 hierboven beschreef. Heb hem nu dus ook besteld. In mijn orderbevestiging staat inderdaad hetzelfde onderdeelnummer als hierboven al genoemd: 84P17.

[ Voor 66% gewijzigd door boaty op 06-01-2012 19:24 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Maanden terug heb ik ook al eens op dit forum vragen gesteld over de aankoop van een laptop.
Darkstone raadde toen een Dell XPS 15 aan. Nu is mijn desktop gisteren overleden en ga geen geld meer in reperaties steken. Nu ben ik dus op zoek naar een laptop. Ik keek op de site van Dell. Daar hebben ze nu van die E-Value-code aanbiedingen. Hebben ze dat eigenlijk standaard of heb ik nu mazzel?
Maar dat is niet mijn belangrijkste vraag: de standaard xps 15 staat nu te koop voor 599 euro. Is dit een goede deal? En is het wijsheid om die te upgraden met een full HD scherm a 200 euro? Is het standaard scherm goed genoeg voor wat ik wil? Ik ga de laptop gebruiken voor het standaard officewerk, surfen/downloaden, photoshoppen en in de nabije toekomst beetje video bewerken (geen idee met welk programma). Ik speel geen spelletjes en kijk er ook geen films op ofzo, behoudens youtube dingen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s). Wil btw vandaag of morgen bestellen. Denk ik (twijfel, twijfel, twijfel ;-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Vandaag is opnieuw een V73D3 kabeltje binnengekomen, de goede deze keer (de leverancier van die andere heeft overigens keurig m'n geld teruggestort). Ik heb nu dus eindelijk m'n FHD scherm aangesloten. Direct bij het inschakelen had ik al iets van WAUW!!! Het blauw van het Dell logo was veel voller, verzadigder dan ik van m'n toch al niet slechte (in vergelijking met andere laptops) HD scherm gewend was. Al met al ben ik erg blij dat ik de upgrade gedaan heb! In het bijzonder Darkstone bedankt voor de waardevolle informatie!
boaty schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:45:
Welk nummer heb jij gebeld dan? Dan ga ik het ook eens proberen.

Edit:
Heb het volgende nummer gebeld: 020-674500, en verder ging het exact hetzelfde als Alfie104 hierboven beschreef. Heb hem nu dus ook besteld. In mijn orderbevestiging staat inderdaad hetzelfde onderdeelnummer als hierboven al genoemd: 84P17.
Ik heb gebeld naar het eerste het beste nummer wat ik op de hoofdsite van Dell.nl kon vinden, dat was 020-6744869. Overigens heeft jouw nummer 9 cijfers, een laatste 0 vergeten? Ik zit nu te wachten op de factuur, zodat ik kan betalen en het bestelproces verder kan gaan, maar de man aan de telefoon gaf al aan dat dat waarschijnlijk maandag zou worden. Vermoedelijke leverdatum is 24 januari.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:50:
Hallo,

Maanden terug heb ik ook al eens op dit forum vragen gesteld over de aankoop van een laptop.
Darkstone raadde toen een Dell XPS 15 aan. Nu is mijn desktop gisteren overleden en ga geen geld meer in reperaties steken. Nu ben ik dus op zoek naar een laptop. Ik keek op de site van Dell. Daar hebben ze nu van die E-Value-code aanbiedingen. Hebben ze dat eigenlijk standaard of heb ik nu mazzel?
Een E-value code is volgens mij een snelkoppeling naar een bepaalde standaard configuratie. Die zijn vaak wel voordeliger dan een op maat gemaakte computer (merk je als je aan die configuratie wijzigingen wilt aanbrengen). Maar het is niet iets tijdelijks. Hooguit is die specifieke configuratie tijdelijk en hebben ze over een week weer een andere configuratie samengesteld. Voor een goede deal moet je dus vooral de site en de advertenties in de gaten houden en als er een systeem voorbij komt wat (bijna) aan je wensen voldoet, gelijk toeslaan.
Maar dat is niet mijn belangrijkste vraag: de standaard xps 15 staat nu te koop voor 599 euro. Is dit een goede deal?
Dat hangt er helemaal vanaf wat je voor dat geld krijgt. Er zijn nogal wat verschillende configuraties mogelijk. Processor (i3, i5, i7 in verschillende types), geheugen, harddisk, grafische chip (525m of 540m) en overal hangt een prijskaartje aan.
En is het wijsheid om die te upgraden met een full HD scherm a 200 euro? Is het standaard scherm goed genoeg voor wat ik wil? Ik ga de laptop gebruiken voor het standaard officewerk, surfen/downloaden, photoshoppen en in de nabije toekomst beetje video bewerken (geen idee met welk programma). Ik speel geen spelletjes en kijk er ook geen films op ofzo, behoudens youtube dingen.
Voor jouw gebruik heb je juist heel veel gemak van een FHD scherm. Je hebt veel meer tekst op je scherm, wat met name bij surfen en officewerk een grote verbetering is. Het scheelt je heel veel scrollen en het geeft een beter overzicht. Juist bij films (tenzij je blu-ray zonder kwaliteitsverlies wilt afspelen) en games (geeft door de gigantisch hoge resolutie slechtere frame-rates) heb je minder profijt van een FHD scherm. En voor die 200 euro moet je het gewoon doen, gesteld dat je die kunt missen. In mijn geval kwam het beter uit om het scherm later erin te zetten (zie eerste deel van dit verhaal), maar alles bij elkaar heeft het me toch ook 200 euro gekost. Aanschaf scherm (is heel moeilijk te krijgen en er is veel namaak van slechtere kwaliteit wat als orgineel wordt verkocht) was iets van 110 euro, invoerrechten was 45 euro en de kabel was ook 41 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfie104 op 06-01-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Mijn dochter heeft nu al een paar weken de xps15. Bevalt haar erg goed.

Bij ingebruikname wel een stoot software erafgedonderd. Maarja, dat is altijd.

Nu eens kijken hoe het werken met een HDTV werkt. Heb een hdmi kabel, maar het beeld gaat niet naar de TV. Enkel als ik via Win-P overschakel naar zet laptopscherm uit. Dubbel scherm werkt niet.
En dan gaat op dat moment ook nog het geluid naar de TV, dat moet gewoon naar haar speakers blijven gaan.

Lastig allemaal als je het nog nooit hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=37451724,noline]
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf wat je voor dat geld krijgt. Er zijn nogal wat verschillende configuraties mogelijk. Processor (i3, i5, i7 in verschillende types), geheugen, harddisk, grafische chip (525m of 540m) en overal hangt een prijskaartje aan.

[...]
Ik heb de belangrijkste eigenschappen even op een rijtje gezet:
2e generatie Intel® Core™ i5-2430M Processor 2,40 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,00 GHz
40 cm(15.6") HD WLED TL (1366x768) 720p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
4GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
500 GB2 SATA harde schijf ( rpm)
(7200 rpm)
1 GB NVIDIA® GeForce® GT 525M grafische kaart

En dat voor 599 euro. Is een vrij schappelijke prijs toch?

Wat ik mij toch steeds afvraag is of het kwaliteitsverschil tussen het standaardscherm en de FHD echt zo verschrikkelijk groot is dat het de 200 euro extra rechtvaardigt. Maar waarschijnlijk zou ik dat eerst moeten zien, vermoed ik. Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:01:
[...]

Ik heb de belangrijkste eigenschappen even op een rijtje gezet:
2e generatie Intel® Core™ i5-2430M Processor 2,40 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,00 GHz
40 cm(15.6") HD WLED TL (1366x768) 720p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
4GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
500 GB2 SATA harde schijf ( rpm)
(7200 rpm)
1 GB NVIDIA® GeForce® GT 525M grafische kaart

En dat voor 599 euro. Is een vrij schappelijke prijs toch?
Ik heb een i7-2670, HD scherm (inmiddels vervangen door FHD), 6GB RAM, 750GB harddisk en de GT525M gekocht voor 729 euro in oktober. Dat is maar 130 euro verschil maar een groot verschil in specs. Je zou gewoon eens moeten kijken wat je bij de concurrentie kunt krijgen voor 599 euro, dan weet je of het een nette prijs is. Op dit moment kan ik daar niet zoveel zinnigs over zeggen.
Wat ik mij toch steeds afvraag is of het kwaliteitsverschil tussen het standaardscherm en de FHD echt zo verschrikkelijk groot is dat het de 200 euro extra rechtvaardigt. Maar waarschijnlijk zou ik dat eerst moeten zien, vermoed ik. Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen???
Darkstone heeft hier een mooie post over gemaakt, die moet je echt even bekijken (vooral de schermfoto's). In jouw geval gaat het niet eens om het kwaliteitsverschil, maar om wat je extra kunt weergeven op je scherm. Bekijk zelf maar eens of je dat 200 euro waard vind. Persoonlijk vind ik het HD-scherm te klein voor internetten, office-toepassingen, programmeerwerk en fotobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Ik krijg nog steeds met de displayport->vga converter nog steeds geen beeld op beamers. Moet de converter aan bepaalde voorwaarden voldoen. En weet iemand een converter die 100% werkt met een beamer? Krijg continu no singal terwijl het dus wel werkt op een gewoon beeldscherm.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alfie104 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:07:
Ik heb via een displayport-naar-DVI converter een extern scherm op m'n XPS aangesloten en je kunt er inderdaad niet mee opstarten. Dat komt omdat het externe scherm altijd als een projector wordt gezien en dus pas na het opstarten van Windows actief wordt. Zelfs de opstart- en afsluitschermen van Windows worden niet weergegeven. Hetzelfde als bij HDMI dus.
HDMI werkt wel bij afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Op mijn toetsenbord zit bij de 4 een raar teken dat ik niet ken. Het zit op dezelfde plek als bij de 5 het euro teken. Het ziet eruit als een "R" zonder eerste horizontale streep maar met twee verticale strepen aan de bovenkant van de "R". Is er iemand die weet welk teken dit is?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
indiase roepie. Dell's poging om zoveel mogelijk hetzelfde toetsenbord te gebruiken in verschillende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Yep dat was hem inderdaad :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:26:
indiase roepie. Dell's poging om zoveel mogelijk hetzelfde toetsenbord te gebruiken in verschillende landen.
Of om de support medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten voelen op een Nederlandse computer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelf-99
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11-2022
SChief schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:10:
[...]

HDMI werkt wel bij afsluiten.
SChief en Alfie104 bedankt voor jullie reactie. Ik had gehoopt dat ik het fout had geconfigureerd, maar het externe scherm werkt inderdaad als beamer/projector. Valt wel mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:40
Alfie104 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:20:
Een E-value code is volgens mij een snelkoppeling naar een bepaalde standaard configuratie. Die zijn vaak wel voordeliger dan een op maat gemaakte computer (merk je als je aan die configuratie wijzigingen wilt aanbrengen). Maar het is niet iets tijdelijks. Hooguit is die specifieke configuratie tijdelijk en hebben ze over een week weer een andere configuratie samengesteld. Voor een goede deal moet je dus vooral de site en de advertenties in de gaten houden en als er een systeem voorbij komt wat (bijna) aan je wensen voldoet, gelijk toeslaan.
Er staat bijvoorbeeld: "Profiteer van €160 inclusief BTW korting op geselecteerde laptops.318428 Speciale aanbieding - geldig t/m:woensdag 11 januari 2012"

Maar komen er dan na 11 januari weer nieuwe aanbiedingen? Heb namelijk nu geen geld voor een nieuwe laptop, daarvoor moet ik wachten tot het salaris weer word uitgekeerd ;) maar dan is de aanbieding natuurlijk al weg. Het is dat die HD scherm 200 euro kost, anders has ik em nu al kunnen bestellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Je moet bij Dell überhaupt nooit via de website bestellen maar altijd bellen. Dan is er veel meer mogelijk qua opties/aanbiedingen. Wacht bijv. op een aanbieding m.b.t. een gratis printer en geeft dan aan dat je geen printer wilt maar daarvoor in plaats ... en ... en ... enz. Bellen loont bij Dell altijd.

Als antwoord op je vraag, ja, na de 11 komt er weer een aanbieding en na die aanbieding ook weer. Máár, bellen levert veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
CurlyMo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:01:
Je moet bij Dell überhaupt nooit via de website bestellen maar altijd bellen. Dan is er veel meer mogelijk qua opties/aanbiedingen. Wacht bijv. op een aanbieding m.b.t. een gratis printer en geeft dan aan dat je geen printer wilt maar daarvoor in plaats ... en ... en ... enz. Bellen loont bij Dell altijd.

Als antwoord op je vraag, ja, na de 11 komt er weer een aanbieding en na die aanbieding ook weer. Máár, bellen levert veel meer op.
Werken de kortingsbonnen en eventuele HMUJK acties dan nog?

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:26
@CurlyMo: volgens mij ben jij de eerste die dat hier neer zet. Lol.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 00:53
CurlyMo schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:01:

Bellen heeft echt geen invloed dat je meer krijg, want de Dell medewerker moet altijd toestemming krijgen van de hogere heren (meende salesmaneger) |:(

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 28-02-2013 21:43 ]

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
pinokkia schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:14:
[...]

Bellen heeft echt geen invloed dat je meer krijg, want de Dell medewerker moet altijd toestemming krijgen van de hogere heren (meende salesmaneger) |:(
Het is maar een tip. Mijn broer heeft afgelopen week 300 euro extra korting gekregen op een latitude en ik heb toch altijd rond de 100 á 150 extra korting kunnen krijgen op alle laptops van 750 - 1500 euro. Heb er nu voor verschillende vrienden rond de 6 gekocht. Maar goed, mij heb je er niet mee als je het niet doet :)

Edit:
En laat die salesmanager nu juist degene zijn die mijn huidige laptop heeft samengesteld als vervanger van mijn oude XPS M1530. De nieuwe heeft volgens hun een waarde van 3000 euro :P) wat natuurlijk enigzins overdreven is. Zie eerdere post.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zakelijk != consumenten

Zakelijk is het een eitje om een paar honderd euro korting te krijgen. Maar via het consumentengedeelte kost dat toch heel erg veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Alle laptops waarover ik praat zijn als consument gekocht. Je kunt als consument ook prima latitude's kopen. Er is geen regel dat deze laptops alleen maar aan de zakelijke markt verkocht kunnen worden. Zij zijn degenen die daar het meest geïnteresseerd in zijn dus het is puur marketing technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Weet iemand toevallig hoe ik dat brandende lampje (XPS) op me laptop uit krijg, achter me beeldscherm.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:51
mhr-zip schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:12:
Weet iemand toevallig hoe ik dat brandende lampje (XPS) op me laptop uit krijg, achter me beeldscherm.
Ik denk niet dat dit mogelijk is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 09:43

PCR

Als je hem even openschroeft dan denk ik dat je het XPS lampje wel kun uitkrijgen. Op de site van Dell staan wel van die repairguides. Als je de juiste erbij zoekt dan weet je hoe je de XPS kunt openschroeven zonder dat je iets beschadigt. :)

En anders pak je een dikke zwarte viltstift 8)

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:32

Nikeo

Jawelles

Wroet er wat in met een schroevendraaier

http://coa.inducks.org/hr...15at_001.jpg&normalsize=1 (ff flink inzoomen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 09:43

PCR

Wat diegene boven mij bedoelt is dus dat je het brood uit de diepvries moet halen en buiten moet leggen voor je begint! Anders heb je niets te eten straks.... :+

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waarom zou je die eruit willen halen?
Zo fel is die toch niet?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Henkie-Jan schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:19:
Ik krijg nog steeds met de displayport->vga converter nog steeds geen beeld op beamers. Moet de converter aan bepaalde voorwaarden voldoen. En weet iemand een converter die 100% werkt met een beamer? Krijg continu no singal terwijl het dus wel werkt op een gewoon beeldscherm.
Niemand hier een idee over? Neem toch aan dat ik niet de eerste ben die hem op een beamer wil aansluiten? Probleem is dat ik hem dus niet via DVI kan aansluiten aangezien niet alle beamers die hebben...

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ben je de eerste met dit probleem. Ik hoog meerdere problemen over de hdmi poort die het niet doet met bepaalde TV's, maar over de displayport heb ik nog geen enkele klacht gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
JPtjee007 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:27:
[...]

Waarom zou je die eruit willen halen?
Zo fel is die toch niet?! ;)
Als je hem aan laat staan op je slaapkamer, is het nog best wel fel. En wat heeft het lampje überhaupt voor nut?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Henkie-Jan schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:19:
[...]

Niemand hier een idee over? Neem toch aan dat ik niet de eerste ben die hem op een beamer wil aansluiten? Probleem is dat ik hem dus niet via DVI kan aansluiten aangezien niet alle beamers die hebben...
Ik heb 1 displaypoort => vga gebruikt en dat is die van Apple ( :S) maar die deed het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
mhr-zip schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:25:
[...]

Als je hem aan laat staan op je slaapkamer, is het nog best wel fel. En wat heeft het lampje überhaupt voor nut?
Tsja, ik zie het meer als luxe.
Het is handig om te zien of hij in aan staat, in slaapstand staat, of uit staat.
Misschien kan je hem afplakken, of met een stift bijwerken.
Neem aan dat als je garantie wil claimen, je hem met lampje moet tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Als je de computer uitschakelt, is het lampje ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RothaNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 22:10
Alfie104 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:16:
[...]

Als je de computer uitschakelt, is het lampje ook uit.
Als je de Power-button 1 keer indrukt, gaat ie volgens mij in slaapstand, vrijwel identiek aan standby (volgens mij). Het verschil is dat XPS-lampje op de achterkant uitgaat in slaapstand, terwijl 't lampje in standby-stand aanblijft.

PS: Correct me if I'm using the wrong words (slaapstand/standby) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
RothaNL schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:34:
[...]

Als je de Power-button 1 keer indrukt, gaat ie volgens mij in slaapstand, vrijwel identiek aan standby (volgens mij). Het verschil is dat XPS-lampje op de achterkant uitgaat in slaapstand, terwijl 't lampje in standby-stand aanblijft.

PS: Correct me if I'm using the wrong words (slaapstand/standby) ;)
Slaapstand betekend dat hij op een 'laag pitje' gaat, en hij dus nog steeds wat energie gebruikt om 'wakker te blijven', zodat je later snel kan hervatten.
Sluimerstand betekend dat hij volledig afgesloten wordt, maar hij behoudt dan de instellingen en geopende programma's en dergelijke. Dit kost geen stroom, maar duurt wel langer om op te starten, maar is nog steeds sneller dan volledig uitschakelen. Maarja, met een SSD, is sluimerstand voor mij volledig overboden geworden. ;)
Tevens kan men de power button zelf instellen. Ik heb hem bijvoorbeeld op uitschakelen staan, omdat hij al op slaapstand gaat als ik hem dicht doe.

[ Voor 7% gewijzigd door JPtjeeNL op 08-01-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2024
Ten eerste, bedankt (vooral Darkstone!)! Dankzij dit topic de XPS 15 binnen no time besteld. Mooi apparaatje, hem 'm nu een week. (31 december was 'ie nog in Shanghai, 2 januari om 10:00 aan de deur, wauw!)

Heb nog wel een paar vraagjes over de temperatuur. Hij wordt volgens mij erg heet, gister leek ie ook even te 'resetten' qua videokaart vanwege de hitte, het scherm flitste uit en weer aan, met de aero-taakbalk die opnieuw ingesteld moest worden. Heb na een Google-sessie het programma Hardware Monitor geïnstalleerd, die geeft als temperatuur aan: Package (i7): min: 47, max 69.

Kan ik wellicht via Rivatuner de koelers harden aanzetten? Andere tips?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb weinig ervaringen met laptops en temperatuur, maar 70 graden vind ik opzich wel een redelijk temperatuur, vooral als je nagaat dat het allemaal zeer compact is. Ok, het is 130W dus 70 graden is alsnog redelijk hoog, maar volgens mij is het niet schadelijk voor een goede laptop, waaronder je de XPS wel kunt schijven (denk ik ;) ).

Maar zoals gezegd heb ik weinig ervaring met laptops en temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr.DD schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:18:
Heb nog wel een paar vraagjes over de temperatuur. Hij wordt volgens mij erg heet, gister leek ie ook even te 'resetten' qua videokaart vanwege de hitte, het scherm flitste uit en weer aan, met de aero-taakbalk die opnieuw ingesteld moest worden.
Dank!
Kan zijn dat er een applicatie op de achtergrond draait die dit heeft veroorzaakt. Als ik me niet vergis (het is alweer even geleden) ben ik er een tijd geleden achtergekomen dat Windows een taak had ingepland om de prestatiepunten te berekenen. Elke week dus. 8)7 Vraag me niet hoe het erin is gekomen, maar het zat er wel. :P Taak verwijderd en sindsdien nooit meer last van gehad.

Was het heel misschien afgelopen nacht? Rond 1:00?

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 08-01-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr.DD schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:18:
Heb nog wel een paar vraagjes over de temperatuur. Hij wordt volgens mij erg heet, gister leek ie ook even te 'resetten' qua videokaart vanwege de hitte, het scherm flitste uit en weer aan, met de aero-taakbalk die opnieuw ingesteld moest worden. Heb na een Google-sessie het programma Hardware Monitor geïnstalleerd, die geeft als temperatuur aan: Package (i7): min: 47, max 69.
Dat is geen hoge temperatuur. De processoren tegenwoordig worden bijna standaard 95° onder load. Maak je pas zorgen als de computer plots uitvalt (of de kloksnelheid drastisch daalt ten gevolge van de hoge temperatuur).

En dat aero aan-uit is gewoon een applicatie, ik heb het ook als in windows media player classic start met bepaalde instellingen. Dat heeft niets te maken met de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:54:
[...]

Dat is geen hoge temperatuur. De processoren tegenwoordig worden bijna standaard 95° onder load. Maak je pas zorgen als de computer plots uitvalt (of de kloksnelheid drastisch daalt ten gevolge van de hoge temperatuur).

En dat aero aan-uit is gewoon een applicatie, ik heb het ook als in windows media player classic start met bepaalde instellingen. Dat heeft niets te maken met de grafische kaart.
Zoiets dacht ik ook aan, maar het rare was dat ik niks nieuws opstartte, en dat vervolgens de ventilatoren gingen loeien en er belachelijke hitte aan de zijkant uitkwam. Ik heb veel bloatware verwijderd bij installatie, neem aan dat dat geen oorzaak kan zijn? (wellicht payback van Dell? :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Mr.DD schreef op zondag 08 januari 2012 @ 16:10:
[...]

Zoiets dacht ik ook aan, maar het rare was dat ik niks nieuws opstartte, en dat vervolgens de ventilatoren gingen loeien en er belachelijke hitte aan de zijkant uitkwam. Ik heb veel bloatware verwijderd bij installatie, neem aan dat dat geen oorzaak kan zijn? (wellicht payback van Dell? :P )
Kun je niet eens kijken in het taakbeheer als je dit nog eens hebt? Dan ga je denk ik al heel wat meer weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr.DD schreef op zondag 08 januari 2012 @ 16:10:
[...]

Nogmaals, kijk even in je taakplanner..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FBvQdIQ6HMcXk0ZVlMY8BlBQ/medium.jpg
Klik voor groter

Als je dit ziet staan (en bij status staat er 'ingeschakeld'), dan heb je je probleem gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Bij mij staat WinSAT ook aan en ik heb geen last van loeiende computers. Overigens, als je computer niet op zondag om 1.00 uur aan staat, wordt WinSAT bij de eerstvolgende gelegenheid alsnog uitgevoerd.

Het is trouwens een onderdeel van de nVidia driver en je hebt het niet echt nodig, verwijderen is dus geen probleem. Als je een schone installatie doet mag je bij het installeren van de nVidia driver zelf aangeven of je WinSAT wel of niet wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je pc op zondag om 1:00 niet aanstaat dan zal hij het de week daarop gaan doen (zelf meegemaakt). Het past wel precies bij het probleem dat beschreven wordt. Je fan gaat harder draaien (logisch, door de belasting) en Aero schakelt in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn laptop nu bijna een week en ik vind hem heel fijn. Helaas is de vakantie nu voorbij en moet ik naar m'n studentenkamertje in Utrecht, waar ik helaas geen draadloos internet heb.
Op zich geen probleem, ware het niet dat ik geen verbinding kan maken met internet met een netwerkkabel. Als ik hem erin steek gebeurt er niets, en als ik draadloos internet uitschakel vindt hij ook de kabel die erin steekt niet.

In apparaat beheer vond ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/3930/onbekendapparaat.jpg
Nadat ik elk stuurprogramma (denk ik) dat ik kon vinden van de dellsite had gedownload en geïnstalleerd werkte het nog steeds niet (had al screenshot gemaakt om hier te uploaden, maar was het alweer vergeten doordat draadloos hier prima werkt). Heb ook de intelsite geprobeerd maar daar kon ik niet van downloaden omdat er 'custom dingen van de fabrikant' in zaten, en dan kan het blijkbaar niet.

Vandaag heb ik het nog een keer geprobeerd en nu staat er dit:
Afbeeldingslocatie: http://img543.imageshack.us/img543/4894/apparaatbeheer.png
Kan iemand mij vertellen wat hier zou moeten staan, hoe ik het geïnstalleerd krijg en of dit iid ervoor zorgt dat hij de netwerkkabel niet detecteert? Alvast bedankt!

Edit: ok, misschien handig eerst draadloos internet uit te schakelen, voordat je wilt kijken of de kabel werkt |:(, nu doet hij het wel. Echter, ik weet nog steeds niet wat het onbekende apparaat is :? .

P.S. problemen met een de flets beeldscherm zijn 'opgelost', als ik hem een paar graden naar achter kantel dan ziet het er al een stuk beter uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor het onbekende apparaat moet je uit de driver sectie voor de XPS15 de enige driver in de categorie "Hulpprogramma's voor systemen" downloaden.
Wat betreft je netwerkprobleem, kijk eens in je overzicht van netwerkverbindingen en maak er evt een screenshot van (netwerkcentrum, "Change adapter settings" in de linker balk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, en trouwens. Je vind het scherm slecht, dan bestaat de mogelijkheid om je te beroepen op de wet kopen op afstand. Dat kost je niets (soms verzendkosten), en dan kan je een nieuwe bestellen, met het 1080p scherm.

Je kan hem doe-het-zelven ja, maar dat is vrijwel zeker duurder. De wet kopen op afstand in nederland heeft een termijn van 7 werkdagen, ingaand op de dag na ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Vandaag heb ik mijn hdmi kabel ontvangen die ik vorige week besteld had. Toen ik hem dus wou aansluiten op de tv, allemaal geen probleem, werkte zonder probleem. Alleen heb ik een raar iets voor, ik zie de buitenste aantal pixels niet... hier even een foto om het wat duidelijker te maken

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MpZ5IGwq5rSiems9e1xYYiNg/thumb.jpg

En hier een close up waarop je het veel beter ziet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KxH732dft9VaAVtwY37irvab/thumb.jpg

Weet iemand hoe dit komt en wat de oplossing is? Ik heb al gekeken naar de instellingen in het nvidia control panel maar daar kan ik niets vinden dat fout zou staan.

Edit: Heb het zojuist ook even getest op mijn scherm van mijn vaste pc en ook daar heb ik hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door glennvho op 09-01-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:59:
Vandaag heb ik mijn hdmi kabel ontvangen die ik vorige week besteld had. Toen ik hem dus wou aansluiten op de tv, allemaal geen probleem, werkte zonder probleem. Alleen heb ik een raar iets voor, ik zie de buitenste aantal pixels niet... hier even een foto om het wat duidelijker te maken

[afbeelding]

[afbeelding]

Weet iemand hoe dit komt en wat de oplossing is? Ik heb al gekeken naar de instellingen in het nvidia control panel maar daar kan ik niets vinden dat fout zou staan.
Hee, dat heb ik ook. Nog niet goed gekregen.

Andere vraag ; moet ik de xps van mijn dochter registreren bij Dell? Zo ja, hoe?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 09-01-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:59:

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit: Heb het zojuist ook even getest op mijn scherm van mijn vaste pc en ook daar heb ik hetzelfde.
Mogelijk moet je met de beeld instellingen van je tv spelen (16:9, 16:10, beeldvullend etc. Bij mijn samsung doe je dat met de knop P.Size).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Hades.NL schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:50:
[...]

Mogelijk moet je met de beeld instellingen van je tv spelen (16:9, 16:10, beeldvullend etc. Bij mijn samsung doe je dat met de knop P.Size).
Daar zal het niet aan liggen denk ik aangezien dit bij xbox niet zo is. Het zal eerder aan een of andere instelling liggen die je moet doen in de nvidia instellingen, aangezien ik net hetzelfde probleem heb op mijn tv als op mijn monitor van mijn vaste pc.

Overigens kan ik nu niet meer kiezen om mijn beeldscherm te dupliceren, als ik dat kies dan blijft mijn 2de beeldscherm gewoon zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keyword: overscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
Wel handig dat '1 nieuw bericht geplaatst' pop up thingie;)

Was net te laat maar om het compleet te maken.
Nvidia CTR panel - adjust desktop size and position - deze settings aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Double-X-L op 09-01-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Double-X-L schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:01:
[...]

Wel handig dat '1 nieuw bericht geplaatst' pop up thingie;)

Was net te laat maar om het compleet te maken.
Nvidia CTR panel - adjust desktop size and position - deze settings aanpassen.
Bedankt, was zelf al beginnen zoeken op google m.b.t. overscan nadat Darkstone dat gepost had maar vond niet direct een oplossing.

Nu rest enkel nog het probleem dat mijn beeldscherm niet wil dupliceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:07:
[...]

Bedankt, was zelf al beginnen zoeken op google m.b.t. overscan nadat Darkstone dat gepost had maar vond niet direct een oplossing.

Nu rest enkel nog het probleem dat mijn beeldscherm niet wil dupliceren...
Mijne wil niet uitbreiden over 2 schermen. Er zijn meer problemen met de xps en hdmi naar een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
maartend schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:17:
[...]

Mijne wil niet uitbreiden over 2 schermen. Er zijn meer problemen met de xps en hdmi naar een tv.
Denk dat het vooral ligt aan de nvidia grafische kaart aangezien deze de hdmi poort aanstuurt. En dan eigenlijk meer bepaald aan de instellingen die niet goed staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:11
Nou ik dacht ook laat ik eens de hdmi output testen, i.c.m mijn TV (Samsung LE32b650) heb ik het nog niet aan te praat gekregen, het probleem is dat wanneer ik iets instel in het NVIDIA controlpannel dat het controlpannel van intel hd graphics tegenwerkt.

Wanneer ik mijn laptop aansluit op mijn PackerBell Maestro222Ws monitor, dan werkt het direct zonder enige instelling.

Met de Sony Vaio VPCEA4S1E van mijn zusje is het plug-en play als hem aansluit op mijn tv, dus aan de tv of kabel ligt het zeker niet.

[ Voor 15% gewijzigd door NSG op 09-01-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:36:
[...]

Denk dat het vooral ligt aan de nvidia grafische kaart aangezien deze de hdmi poort aanstuurt. En dan eigenlijk meer bepaald aan de instellingen die niet goed staan...
Zou ook kunnen, maar daar had ik eea nog niet snel gevonden.

En dan ben ik ook nog aan het uitproberen hoe het geluid via de frontspeakers gaat en het beeld via hdmi. Als ik nu overstap naar hdmi, dan gaat het geluid niet meer naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
maartend schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:25:
[...]

Zou ook kunnen, maar daar had ik eea nog niet snel gevonden.

En dan ben ik ook nog aan het uitproberen hoe het geluid via de frontspeakers gaat en het beeld via hdmi. Als ik nu overstap naar hdmi, dan gaat het geluid niet meer naar de versterker.
Dat van dat geluid kun je gewoon instellen in het nvidia configuratie scherm.

Even ter verduideliking :) :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hegebursEL5cXaQ1HAb1chKO/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
glennvho schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:42:
[...]

Dat van dat geluid kun je gewoon instellen in het nvidia configuratie scherm.

Even ter verduideliking :) :

[afbeelding]
Eens op zoek gaan, jou scherm ziet er anders uit dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
maartend schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:46:
[...]

Eens op zoek gaan, jou scherm ziet er anders uit dan de mijne.
Ik heb gewoon de laatste drivers van de nvidia website geïnstalleerd. Waarschijnlijk heb jij die van op de dell site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je kunt toch niet de nieuwste drivers direct van Nvidia installeren? Laatste keer dat ik dat probeerde zei hij dat het niet kon en dat ik bij de leverancier moest zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Gropah schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:55:
Je kunt toch niet de nieuwste drivers direct van Nvidia installeren? Laatste keer dat ik dat probeerde zei hij dat het niet kon en dat ik bij de leverancier moest zijn...
Kun je wel hoor je moet gewoon op de site van nvidia je grafische kaart selecteren en de driver downloaden en instelleren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/no6CPImbcTy1zQVWM796gl1S/full.png

Hier de link: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
SChief schreef op zondag 08 januari 2012 @ 17:13:
[...]

Nogmaals, kijk even in je taakplanner..

[afbeelding]
Klik voor groter

Als je dit ziet staan (en bij status staat er 'ingeschakeld'), dan heb je je probleem gevonden.
Niet het geval, temperatuur blijft de laatste tijd netjes op niveau, had geen meting aanstaan tijdens de uitval natuurlijk, dus ach. Maar bedankt iig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, was iig het proberen waard gezien de timing van je post en de symptomen. :+ Maar ik blijf er nog wel bij dat het ws. een applicatie op de achtergrond is geweest, hopen dat hij niet terugkomt.

Btw, even voor de duidelijkheid, wanneer die taak uitgevoerd wordt (die je dus op mijn foto ziet) zal je er niets van zien op het scherm (behalve dat Aero gaat knipperen). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik draai op dit moment Lion 10.7.2 op mijn L502x. Alles werkt op de aparte videokaart (525M, maar wel de intel 3000) en de standaard wifi na.
Alleen heb ik echter nog wel een probleem. Ik kan windows niet booten. Ik heb 3 manieren geprobeerd windows toch op te laten starten. Alle drie via repair tools:

- Automatische startup repair

- Deze commando reeks:
BootRec /FixMBR
BootRec /FixBoot
BootRec /RebuildBCD

- En deze commando reeks:
bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.old
bootrec /RebuildBcd

Geen van deze drie werkt. Iemand een idee hoe ik mijn windows alsnog kan laten booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:51:
Ik draai op dit moment Lion 10.7.2 op mijn L502x. Alles werkt op de aparte videokaart (525M, maar wel de intel 3000) en de standaard wifi na.
Alleen heb ik echter nog wel een probleem. Ik kan windows niet booten. Ik heb 3 manieren geprobeerd windows toch op te laten starten. Alle drie via repair tools:

- Automatische startup repair

- Deze commando reeks:
BootRec /FixMBR
BootRec /FixBoot
BootRec /RebuildBCD

- En deze commando reeks:
bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.old
bootrec /RebuildBcd

Geen van deze drie werkt. Iemand een idee hoe ik mijn windows alsnog kan laten booten?
Mooi.
Was het moeilijk om erop te krijgen? Heb je een bepaalde guide gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
SemperEgo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 01:23:
[...]

Mooi.
Was het moeilijk om erop te krijgen? Heb je een bepaalde guide gevolgd?
Ja, ik ben idd. ook wel benieuwd naar de methode.

Ik heb al diverse keren een dual-boot netbook gemaakt en ging daarbij altijd als volgt te werk.
- Eerst OSX installeren vanaf USB stick. De schijf boot dan nog niet.
- De netbook opstarten via de bootloader van de USB stick, maar wel de harddisk selecteren.
- Met NetbookInstaller de schijf bootable maken, daarbij werd altijd automatisch de Chameleon bootloader geïnstalleerd.
- Daarna met een aangepaste BootCamp Assistent de schijf gepartitioneerd oftewel ruimte vrijgemaakt voor Windows
- Windows installeren, daarbij wordt dan Chameleon overschreven.
- Opnieuw opstarten via de bootloader van de USB stick en NetbookInstaller gebruiken om de schijf weer opstartbaar te maken. Windows komt daarbij gewoon in het Chameleon opstartmenu te staan.

Analoog hieraan (de NetbookInstaller werkt alleen bij echte netbooks dus kun je niet gebruiken) denk ik dat je via een bootstick of bootcd je harddisk weer moet opstarten onder OSX en dan Chameleon opnieuw installeren, dan zouden zowel Windows als OSX in het Chameleon menu gekozen moeten kunnen worden.

Maar misschien moet je met Windows even opnieuw beginnen, ongeveer zoals ik het voor de netbook beschreven heb: Windows partitie weggooien, vrije ruimte toevoegen aan OSX partitie, met aangepaste BootCamp Assistent de schijf opnieuw partitioneren voor Windows, Windows installeren, Chameleon herstellen.

Overigens, kun jij OSX nu veilig updaten bij Apple? Of moet je na een update van alles uithalen om het weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Als ik een duits toetsenbord wil bestellen met backlight, kan ik dat ook via Dell.nl doen of moet het via de duitse site?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb de volgende twee guides gebruikt:
http://www.insanelymac.co...474778af&showtopic=272645
http://www.insanelymac.co...0&view=findpost&p=1759951

Ik zal even stap voor stap neerzetten wat ik gedaan heb. Het gaat wel om de simpele installatie via iAtkos, en niet de retail installatie via Snow Leopard.

Mijn Systeem:
  • CPU: Intel Core i7 2630QM (belangrijk voor je busratio, 2630QM is busratio=20)
  • GPU: Nvidia 525m
  • RAM: 4GB
  • Monitor: 1920x1080
  • WIFI: Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (heb ik onveranderd omdat ik een kleine USB-WiFi module ga kopen die ondersteund wordt in OS X. En ik heb het idee dat bluetooth van deze kaart wel herkent wordt in OS X, nog niet getest echter)
Wat werkt er:
  • 1920*1080 resolutie via Intel HD 300 graphics
  • Geluid
  • Juiste CPU detectie
  • Bedraad Netwerk
  • Webcam (zou moeten werken, nog niet getest)
  • Native Power management
  • Speedstepping voor Sandy Bridge Processors
  • Display ports (behalve HDMI, maar nog niet getest)
Wat werkt er niet:
  • WiFi (ik vervang hem niet omdat ik een kleine usb-wifi module ga kopen)
  • NVidia Graphics (maar hier is waarschijnlijk binnenkort een oplossing voor als ik de berichten moet geloven)
  • USB sleep op de 3.0 poorten (niet getest, staat in die andere guide)
Wat heb je nodig:
ZONDER toegang tot een Mac/Hackintosh:MET toegang tot een Mac/Hackintosh: (werkt véél sneller!)Verschil is dus alleen de USB of DVD, maar in tijd scheelt dit gigantisch

Optioneel:
  • Download de 10.7.2 Combo Update en sla deze ook op dezelfde locatie als de andere files op
  • Eventueel de laatste versie van Kext Wizard. Bij mij gaf de inbegrepen Wizard namelijk na een paar keer gebruiken fouten, dit heb ik toen opgelost door de laatste versie te downloaden:
    http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=253395
  • Download de juiste speedstepper files. Je kunt kiezen uit 3 stages en 9 stages. Wat ik heb begrepen werkt de 3 stages het beste en is het beste voor je laptop
    Deze downloads zijn te vinden op de volgende pagina. Maar je moet je wel eerst registreren voordat je ze kunt downloaden:
    http://www.insanelymac.co...0&view=findpost&p=1759951
Installeer Windows 7 voor een Dual-Boot:
Er vanuitgaande dat je de gehele schijf hebt geformateerd:
  1. Installeer Windows, ik heb een partitie gebruikt van 100GB. Gebruik hier wat je zelf denk nodig te hebben
  2. Maak een partitie voor OS X, ik heb hiervoor 60GB gebruikt, ook hier geld. Maak het zo groot als je denkt dat je nodig hebt. Ik heb deze geformateerd als Fat32 zodat hij herkent wordt in DiskUtility in OS X. Geef deze een naam om hem te herkennen. Ik heb hem OS X genoemd.
  3. Eventueel kun je al een 3e partitie maken voor data. Hier zou je ook de bestanden zoals multibeast op kunnen opslaan. Ik heb dit echter nog niet gedaan. Ik heb dit pas gedaan nadat ik beide systemen werkend had.
  4. Niet perse nodig maar ik had van te voren al de laatste belangrijke drivers voor de L502x gedownload (zie dit topic welke dit zijn) Deze heb ik direct geinstalleerd en ik heb meteen alle updates gedraaid in Windows.
OS X Lion installeren:
Voorbereiding:
    1. (met een mac) Resore de iAtkos L1 DMG naar USB in Disk Utility. Dit gaat vele malen sneller dan via een DVD.
    2. (zonder een mac) Brand iAtkos L1 op een DVD(-RW) via TransMac. Via ImgBurn kreeg ik een error tijdens de installatie. Via branden met TransMac had ik hier geen problemen mee.
  1. Brand de RBootLE op een CD(-RW)
Nou moet je de installatie starten, dat kan op verschillende manieren:
Met de DMG restored op een USB stick. Stop de USB in de rechter USB poort (=USB2.0) en zorg dat de overige USB poorten leeg zijn:
    1. Boot vanaf USB en in de iAtkos bootloader start je iAtkos met de volgende commando's:
      -v GraphicsEnabler=No cpus=1 busratio=20
      Busratio is afhankelijk van je processor. Ik heb de 2630QM dus volgens de specs van intel moet ik busratio 20 gebruiken. Zie hier: http://ark.intel.com/prod...essor-(6M-Cache-2_00-GHz)
      Ga naar 1b als je deze melding krijgt: Missing operating system
    2. Boot vanaf de RBootLE CD en geef in die bootloader dezelfde commando's om iAtkos te starten
      Als dit nog steeds niet werkt ga naar 1c.
    3. Boot de iAtkos DVD en geef wederom dezelfde commando's om de installatie te starten. Kies de laatst genoemde iAtkos want dat is je USB schijf met de DMG erop.
    Werkt dit nog steeds niet of heb je alleen iAtkos op DVD gebrand, volg dan de volgende stap:
    • Boot de iAtkos DVD en geef wederom dezelfde commando's om de installatie te starten. In dit geval heb je maar 1x iAtkos in de lijst. Start die iAtkos op met de genoemgde commando's
  1. Accepteer de voorwaarden en ga bovenin naar Disk Utility. Selecteer de partitie die je voor OS X gereserveerd hebt (in mijn geval had ik die OS X genoemd). Formateer hem naar HFS+ journaled en geef hem eventueel een andere naam.
  2. Sluit Disk Utility af en ga verder. Selecteer de gewenste taal kies de juiste schijf en klik op customize. Kies vervolgens de volgende opties:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/23j2u4p.png

(klikbaar)
  3. Zoals al eerder gezegd, de USB methode gaat veel sneller dan de DVD methode. USB duurt ongeveer 10 tot 15 minuten terwijl ik via de DVD methode voor mijn gevoel meer dan een uur ben bezig geweest. Bij beide methodes heb ik zo nu en dan mijn muis bewogen of op een pijltjes toets gedrukt. Ik had het idee dat hij dan weer "tot leven" kwam. Al weet ik niet of dit ook echt zo was. Want ook als ik nergens op drukte bleef het stil maar was hij zo nu en dan toch wel een stuk verder.
  4. Nou kun je de installatie afronden. Dit kan volgens hun handleiding makkelijker als je via Windows eerst de kext voor de resolutie toepast. Maar ik kon bij mijn eerste DVD poging geen mac schijf vinden met MacDrive en met de tweede USB methode kon ik Windows nog niet booten. Dus toen heb ik gewoon de installatie afgerond door door de menu's heen te gaan waarbij maar het halve beeld zichtbaar is. Je moet dus gokken waar de juiste knoppen zitten. Maar dit is best wel te doen. Je komt hierin door de computer op te starten met de RBootLE CD en dan vervolgens OSX op te starten met de volgende commando's
    -v GraphicsEnabler=no busratio=20 cpus=1
    Ik raad het aan om een (simpel) wachtwoord te nemen. Want zonder wachtwoord kon ik een keer in terminal geen opdracht uitvoeren. Na het toevoegen van een wachtwoord wel.
  5. Zodra je de installatie afgerond hebt kom je op de desktop terecht die wederom niet klopt qua resolutie. Ga naar de lokatie waar je alle files hebt opgeslagen en kopieer deze naar de desktop (als dit een USB stick is kan dit ervoor zorgen dat je een Kernel Panic krijgt als je hem erin steekt. Gebeurd dit, laat de USB erin en start wederom op met RBootLE CD met dezelfde commando's en probeer het dan opnieuw)
  6. Open Kext Wizard en ga naar installation en voeg vervolgens alle kexts toe uit de map "Kexts" behalve de kexts in de submap L701x. Kies de juiste target disk onderaan indien deze niet standaard goed is en klik op execute.
  7. Wanneer de Kext geinstalleerd open je Kext Utility en zodra deze afgerond is ga je naar Disk Utility, ga je naar de OSX schijf en klik je op Repair Permissions (Herstel schijfbevoegdheden meen ik in het Nederlands)
  8. Kopieer de smbios.plist uit de zip en plak deze in /Extra/. (Om hier te komen open je finder en ga je via het menu bovenin naar, Ga naar map (of iets dergelijks) en daar type je /Extra/ in)
  9. Kopieer de org.chameleon.Boot naar de desktop, verander bij UseKernelCache no naar yes en kopieer deze naar de /extra/ folder en vervang de huidige.
  10. Reboot OS X en kijk of deze normaal wil opstarten. Is dit niet het geval, boot dan weer via RBootLE CD en geef weer de volgende commands:
  11. Open MultiBeast en selecteer de volgende opties: (de multibeast in deze afbeelding is iets ouder, maar dat is geen probleem want je kunt nog steeds dezelfde opties selecteren)
    Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/ehzw3a.png
    (klikbaar)
  12. Open weer Kext Utility en erna Repair Permissions in Disk Utiliry. Hierna kun je het systeem weer rebooten. Hij zou nu zonder commando's moeten opstarten. Is dit weer niet het geval, pak dan weer de RBootLE CD en geef weer de volgende commands:
  13. Zodra OS X weer is opgestart en je bent ingelogd installeer dan de 10.7.2 Combo Update. Zodra deze klaar is moet je het systeem NIET OPNIEUW OPSTARTEN!
  14. Installeer opnieuw de audo kexts. Ik heb dat deze keer op een andere manier gedaan, namelijk via de package installer die je in het begin ook hebt gedownload. Open deze en selecteer alleen de audo voor de L502x (kunt eventueel die van L701x gebruiken als je na alles geprobeerd te hebben, de L502x niet aan de praat krijgt, maar bij mij werkt de L502x gewoon na wat aanpassingen in de instellingen). Dus echt alleen de audio kext, verder geen enkele andere optie selecteren
  15. Zorg dat speedstepper werkt. Ik gebruik hiervoor de 3 stage turbo's, deze zou beter werken en beter zijn voor je computer. Maar je bent vrij om ook de 9 stages te gebruiken.
    Ga in finder naar de speedstepper map, open een tweede finder scherm en ga naar /System/Library/Extensions/AppleIntelCPUPowerManagement.kext/Contents/MacOS
  16. Open terminal en typ sudo (dik gedrukte woord) en voer die onderstreepte handelingen uit. Vergeet de spaties niet (2 in totaal):
    sudo sleep "speed_stepper_lion_1072" uit de map naar de terminal en druk op spatie en sleep vervolgens "AppleIntelCPUPowerManagement" naar de terminal
    Je zou dan iets moeten krijgen wat hier op lijkt:
    sudo Users/Mark/Desktop/l502x Lion pack/Speedstepper/speed_stepper_lion_1072 /System/Library/Extensions/AppleIntelCPUPowerManagement.kext/Contents/MacOS/AppleIntelCPUPowerManagement
    Druk op enter, voeg je wachtwoord in en hij zegt dan dat het gelukt is.
  17. ga naar de root van je systeem (in finder ga naar de map "/") En kopieer hier de SSDT.aml file die je wilt gebruiken. In mijn geval die met 3 turbo stages.
  18. Ga in finder naar /System/Library/Extensions en zoek het bestand nullCPUPowerManagement op en verwijder deze (rechtmuisknop en naar prullenbak of gewoon slepen naar de prullenbak)
  19. Als laatste open je weer Kext Utility en doe je in Disk Utility Repair Permissions. Nu kun je opnieuw opstarten en kun je OS X echt starten via de bootloader zonder commando's te hoeven toevoegen.
Waarom de gehele partitie formateren?
Ik had in eerste instantie geprobeerd om vanuit een werkende installatie OS X erbij te installeren. Ik had de volgende 4 partities:
  • system reserved (100MB)
  • recovery partitie (rond de 15GB)
  • windows partitie (100GB)
  • data partitie (ingekort tot 200GB)
Hierbij maakte ik een extra partitie van zo'n 60GB aan in Fat32 om daar OSX op te installeren. Alleen op deze manier bleef ik vastlopen met de melding van de recovery partitie. Daarom heb ik maar besloten om vanaf een compleet schone harde schijf te beginnen.

Dual boot werkend krijgen voor OS X en Windows 7
Hoe dit precies moet weet ik niet. Ik heb hier erg veel problemen mee gehad, maar dat heeft voor de rest volgens mij niemand gehad. Mocht je ook problemen hebben waarbij je contrinu de melding krijgt "missing bootMGR" of vreemde tekens dan zou je de volgende opties kunnen proberen:
  • Stop een installatie DVD of USB van Windows 7 erin (gebruik bij voorkeur de rechter USB poort) en start deze via het bootmenu. Kies voor installeren en ga vervolgens naar de reparatie tools. Kies de bovenste optie en kies vervolgens voor de console waar je de volgende commando's uitvoert:
    • BootRec /FixMBR
    • BootRec /FixBoot
    • BootRec /RebuildBCD
    Herstart en hij zou nu kunnen booten. Is dat zo, herstart opnieuw en boot via de RBootLE CD, start OS X (met eventueel de volgende commando's)
    En open de MultiBeast package en installeer alleen de bootloader. Met een beetje (veel?) geluk kun je nu wel beide systemen booten.
  • Krijg je wel de melding missing bootmgr, maar kun je via de installatie DVD of USB niet bij de repair tools komen? Dit had ik dus, eerst de missing bootmgr error en wanneer ik vervolgens de installatie via bootselect wilde starten, startte hij wel gewoon windows. Waarschijnlijk omdat windows toen wel herkent werd door de usb/dvd. Wat je dan kunt doen is een recovery cd maken of een installatie usb/dvd maken van een andere versie van windows 7. In mijn geval heb ik die van ultimate gemaakt aangezien ik op de laptop Home Premium heb.
  • Werken de vorige stappen niet, dan kun je de workaround op de volgende site uitproberen. Ik heb alleen de tweede uitgeprobeerd omdat ik de mogelijkheid wil behouden om hybernate te gebruiken in Windows. Anders zou je ook de eerste methode kunnen gebruiken
    http://www.tonymacx86.com...?f=3&t=2351&view=previous

De eerste methode is enkel met de Chimera bootloader (van MultiBeast) en bij de tweede methode heb je twee bootloaders. Eerst EasyBCD en erna de Chimera als je OSX wilt starten. Misschien is er bij de tweede methode ook de mogelijkheid om de chimera bootloader weg te laten. Dit weet ik op dit moment nog niet..
Ik wilde even in het kort zeggen wat ik gedaan heb, dit is alleen een beetje langer geworden dan ik dacht. Het zal vast nog wel een paar fouten of onduidelijkheden bevatten. En niet compleet zijn voor sommige mensen. Mocht hier meer vraag naar zijn dan kan ik deze aanpassen zodra. Zoals je kunt zien komt hij voor 90% overeen met de andere tutorials, op een paar voor mij belangrijke dingen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Zo, jij hebt er nogal werk van gemaakt zeg! Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb nu een paar dagen vrij dus ga er ook maar eens mee knutselen. Het zou wel leuk zijn als ik Lion ook aan de gang krijg. En als de nVidia dan nog niet werkt, so what. De Intel is ook wel tot het een en ander in staat en zware grafische toepassingen ga ik toch niet op OSX draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Vandaag mijn nieuwe XPS 15 ontvangen, echter bij het opstarten hoorde ik al een constante ruis uit de linker speaker. Als ik het geluid van de rechter speaker uit zet dan komt er alleen nog geluid uit de subwoofer :/ Iemand wellicht nog een idee hoe ik dit kan oplossen zonder contact te hebben met Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hitman666 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:43:
Vandaag mijn nieuwe XPS 15 ontvangen, echter bij het opstarten hoorde ik al een constante ruis uit de linker speaker. Als ik het geluid van de rechter speaker uit zet dan komt er alleen nog geluid uit de subwoofer :/ Iemand wellicht nog een idee hoe ik dit kan oplossen zonder contact te hebben met Dell?
Duidelijk een gevalletje garantie, ik zou niet moielijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Daarnet mijn bij Dell zelf bestelde backlit keyboard binnen gekregen en gelijk even in de laptop geplaatst. Heb tijdens het plaatsen een aantal foto's gemaakt. Het backlit keyboard is trouwens inderdaad in tegenstelling tot het normale keyboard wit aan de achterzijde.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-xwx-vQ4qIfk/Tw2Dqv-C_rI/AAAAAAAABKc/OTXIRV6Uoxs/s800/IMG_20120111_134153.jpg
Het nieuwe toetsenbord.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-pX90G0UfrLk/Tw2EbwhaulI/AAAAAAAABKc/0NzLxnq_j2o/s800/IMG_20120111_134508.jpg
Zorg dat je eerst de schroef achter de batterij er uit haalt (die alleen ongeveer in het midden van de batterij bay zit) en je kunt de hele bovenkant eraf halen na de twee lipjes in de batterijbay losgemaakt te hebben. Let op de flexkabels die je los moet maken voor je de bovenkant er helemaal afhaalt.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-pPSMipFUB1M/Tw2EptDFfAI/AAAAAAAABKg/MaIUpku19oY/s800/IMG_20120111_134610.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-PBsdLjsnJ5w/Tw2EzOviTeI/AAAAAAAABKc/FfGsa75vRNY/s800/IMG_20120111_134638.jpg

Vervolgens kun je de haakjes boven het toetsenbord losmaken en kun je het toetsenbord opliften en eruit pakken.. Let wel op de flexkabels.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-fFjkcsx3cNY/Tw2EudJ-GuI/AAAAAAAABKc/9e1ORPKvN_w/s800/IMG_20120111_134633.jpg
Vervolgens hebben we het backlit (onder) en nonbacklit toetsenbord boven elkaar liggen.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-HOYXZznGMH4/Tw2GLSXWNSI/AAAAAAAABKc/yAmhzuLNeO8/s800/IMG_20120111_135155.jpg
De flexkabels weer vastmaken toetsenbord erin leggen bovenkant erop et voila, het nieuwe toetsenbord is geplaatst.
Hitman666 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:43:
Wellicht zelf openmaken en kijken of men toevallig vergeten is een draadje goed vast te zetten. Anders word het toch echt een gevalletje terugsturen denk ik. Al kun je wel zonder opgaaf van redenen binnen zeven dagen terugsturen en de koop ontbinden en zelf een nieuwe bestellen.
Misschien kun je door hiermee te dreigen als je Dell belt wel iets geregeld krijgen, zodat ze bijvoorbeeld sneller een monteur sturen ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door boaty op 11-01-2012 19:00 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oh, ik wist niet dat demonteren zo makkelijk was!
Hoe lang heb je er uiteindelijk over gedaan?
De foto's zijn erg nuttig hierbij, zeker voor mensen die dit ook willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

RommelD schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:11:
Als ik een duits toetsenbord wil bestellen met backlight, kan ik dat ook via Dell.nl doen of moet het via de duitse site?
Iemand?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt hem niet via de website bestellen dus je opties zijn, opbellen of via de Duitse website bestellen.
Nadeel van bellen: Ze zijn niet altijd bereid alle kortingen op elkaar te stapelen die je op de website wel kunt gebruiken en ze hebben sowieso andere prijzen. (Die van mij werd 60% duurder via telefoon.)
Voordeel: Volgens één member hier kun je meer korting krijgen als je via telefoon besteld. Je kunt ook gelijk een verlicht toetsenbord bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 11-01-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig kan je geen kortingsn meer stapelen (nu ja, dat kan wel. alleen loopt er op dit moment maar 1 actie). Je moet ze alleen wel zo ver krijgen dat ze de juiste e-value code en kortingsbon toepassen, dat lukt niet altijd. Dat gaat ten koste van hun commissie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
JPtjee007 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:19:
Nou het lastigste zit hem inderdaad in het loshalen van de bovenkant. Zeker de eerste keer is dit redelijk pittig omdat het goed vast geklikt zit. Ik had hem al eens eerder opengemaakt omdat ik de HDD door een SSD heb vervangen. Zorg dat je een dun plastic tooltje heb waarmee je tussen de palmrest en de rest van de laptop kan komen. Ik had het nu in 5 á 10 minuten gefixed maar ik wist hoe ik het moest doen en hij ging er makkelijker af als de eerste keer.
Misschien gewoon een keer bellen? Denk dat er nog weinig mensen zijn die dat geprobeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Awesome. Ik zat er zelf ook aan te denken (omdat het kan :O), maar hoe is de batterijtijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
JPtjee007 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:19:
Als je het eerder hebt gedaan, 5 minuten. Anders heb je wat extra tijd nodig om te ontdekken hoe alles in elkaar zit.

Een paar tips:
  • Accu eruit, schroefje losdraaien met een kleine kruiskop schroevendraaier (anders sloop je hem)
  • Het scherm een beetje open zetten
  • De twee klemmetjes onder de accu richting touchpad drukken en gelijk naar beneden drukken (ik ga ervan uit dat je naar de bodem van de laptop kijkt). Daarmee komt als het goed is de bovenrand van de palmrest, het deel met de knoppen, al een eindje los.
  • Nu kun je als het goed is aan de bovenkant van het toetsenbord je vingers onder de bovenrand van de palmrest krijgen (gebruik anders iets duns van plastic, bv. zo'n chinese case-opener tool of het steeltje van een plastic lepeltje). Trek het voorzichtig omhoog tot het los komt van de klemmetjes en ga zo het toetsenbord rond.
  • Als de palmrest los is, kun je hem voorzichtig op de kop onder de computer kantelen, je hoeft dan de flatcables niet los te maken.
Verder is het wel een mooie guide geworden zo met die foto's, alleen jammer dat er geen foto bij zit van de flatcables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Heb nog een foto toegevoegd waar de flatcable op staat van het oude toetsenbord. Een foto van de flatcables van de palmrest heb ik niet gemaakt. Als je het oude toetsenbord eruit hebt gehaald wijzen de flatcables van het nieuwe toetsenbord voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Laatst online: 25-08 12:52
Ik heb een aparte vraag: Weet iemand of het mogelijk is om op een bepaalde manier een XPS 15 te bestellen (via internet of telefoon) die een betere videokaart heeft dan de GT540M? Anders zal ik waarschijnlijk toch echt voor de XPS 17 moeten gaan.
Ik ben na veel zoeken er ook eigenlijk niet echt uit wat voor prestaties de GT540M levert. Ik heb nu een 8800GT/HD4770 voor de desktop, en zou graag willen weten of de GT540M gelijk, slechter of beter presteert. Of presteren die gelijk aan de GT555M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XPS 15 kan je niet met een zwaardere kaart dan de GT540M krijgen. Sites als notebookcheck.net hebben benchmarklijsten waarmee je kan zien hoe goed de prestaties ongeveer zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door S_Chief op 11-01-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Je kan natuurlijk wel die GT540M overclocken naar GT555M snelheden. De mijne heb ik al kunnen overclocken naar 830Mhz op de core, 1660Mhz op de shaders en ook nog eens 1060Mhz op het geheugen. Weet niet of dit zo een uber overclock is maar zorgt toch wel voor heel wat meer prestaties.

Veel mensen hier nemen ook gewoon de GT525M en clocken die dan altijd zonder problemen over naar de gt540m snelheden (of hoger). Uiteindelijk zijn de GT525m en GT540M exact dezelfde chips met enkel maar hogere clock snelheden bij de GT540M.

Hier de links naar de benchmarks van notebookcheck:
GT525M: http://www.notebookcheck....orce-GT-525M.43889.0.html
GT540M: http://www.notebookcheck....orce-GT-540M.41715.0.html
GT555M: http://www.notebookcheck....orce-GT-555M.41933.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Jammer. Bij Hardware.info staat er voor de 8800GT een 3dmark06 score van 12.000 terwijl de GT555M 10.000 zou hebben bij notebookcheck, maar het is erg moeilijk vergelijken met desktop videokaarten zo. Na wat verder zoeken blijkt HWI een score van ongeveer 11.100 te hebben gegeven aan de XPS17 en op andere websites zie ik dat de XPS15 met de 525 een score heeft van 7600 en die met de GT540 een score van 9800. Dat is wel een behoorlijk verschil tussen alle drie. Misschien moet ik eens 3dmark06 op mijn pc draaien en kijken welke score eruit komt zodat ik kan vergelijken,
Ik lees vaak dat de XPS15 op fabrieksinstellingen al aardig warm kan worden, wordt dat niet veel te heet met overklokken?
Overigens speel ik nauwelijks games maar wil ik gewoon goed voorbereid zijn op de toekomst en zeker een jaar of 4 kunnen doen met een nieuwe laptop. Als ik iets speel is het RailWorks, en daarmee wil ik sowieso de nieuwe effecten kunnen gebruiken die ze 'Train Simulator 2012 Game Engine Technology' noemen, maar ik betwijfel of iemand hier ervaring heeft met dat spel en de XPS 15/17.
@glennvho
Zou jij voor de lol eens 3dmark06 willen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook aan het rond kijken voor een nieuwe laptop (wordt tijd, mijn huidige stamt uit 2005). Ik ga 'm vooral gebruiken voor internet en een spelletje af en toe. Het zou fantastisch zijn om Modern Warfare 3 te kunnen spelen, maar dat gaat budgetair gezien niet lukken.
Enige eis is Diablo 3 kunnen spelen. Zou een GF 525M dan voldoende zijn, gezien een 525 niet veel verschilt met een 540? En is dan een i5 meer dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:09:
Ik ben ook aan het rond kijken voor een nieuwe laptop (wordt tijd, mijn huidige stamt uit 2005). Ik ga 'm vooral gebruiken voor internet en een spelletje af en toe. Het zou fantastisch zijn om Modern Warfare 3 te kunnen spelen, maar dat gaat budgetair gezien niet lukken.
Enige eis is Diablo 3 kunnen spelen. Zou een GF 525M dan voldoende zijn, gezien een 525 niet veel verschilt met een 540? En is dan een i5 meer dan voldoende?
Voor games heeft het veel meer nut om een betere grafische kaart te nemen dan een betere processor. Je kan dus beter voor de 540 gaan indien je zelf niet wil overclocken, anders kun je alsnog de 525 nemen en die dan overclocken naar de 540 snelheden. Overigens houdt het overclocken niet veel in, je moet slechts een paar sliders verschuiven. :)
Ovindel schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:50:
...
@glennvho
Zou jij voor de lol eens 3dmark06 willen draaien?
Ik heb even 3dmark06 gedraaid op mijn xps voor je. (i7 2630m, gt540m, 8gb geheugen)

Eerst alles op stock clocks (dus 672Mhz core, 1344Mhz shader clock, 900Mhz geheugen):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fvVlU1lckG7qleMaQIqvL8aZ/thumb.jpg
Resultaat stock: 8351 punten

Daarna met de GT540M op overclock (830Mhz core, 1660Mhz shader clock, 1091Mhz geheugen): :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FFh6qD1yx1DlYrGtNO4f9jBA/thumb.jpg
Resultaat stock: 10095 punten

Voor de geïnteresseerden zal ik ook nog eens de GT540M underclocken naar GT525M snelheden dan kun je het verschil duidelijk zien. :)

Overigens is mijn overclock nog niet het maximum denk ik, volgens mij kan ik er nog wel iets meer uit persen maar dat zal voor morgen zijn.

Edit: De temps van de grafische kaart waren op stock overigens 66°C en met de overclock was het heel respectabel 71°C.

[ Voor 7% gewijzigd door glennvho op 11-01-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Erg bedankt dat je hem gedraaid hebt! Dat is wel een erg groot verschil zeg, de score en de overklok.
Zelf heb ook even een 3dmark06 over mijn pc gegooid en hij scoort iets van 10000 punten (het precieze ben ik alweer kwijt). Dat is dus met een 8800GT 512MB. Dan zou de GT540 overklokt daar par aan presteren.
Het temperatuurverschil is ook maar heel klein inderdaad.

Vinden jullie trouwens dat het glimmende van het 1080p scherm van de 15 heel erg vervelend is? Ik heb niet de allerbeste ervaringen met (slechte) glimmende laptopschermen, deze is natuurlijk niet slecht maar ik vraag me af of het glimmende het niet een beetje afknapt om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik vind bij een glimmend scherm de kleuren veel mooier, veel voller. Maar dat heeft ook met de color gamut te maken. Maar bij schermen met dezelfde color gamut vind ik de kleuren van de glimmende variant nog steeds mooier.

Het glimmen heeft me nog nooit gestoord, maar als er een lamp in de verkeerde hoek hangt, kun je daar best wel last van hebben. Maar dan zie je die lamp ook wel in een mat scherm spiegelen. Even de laptop een beetje draaien wil dan al veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Zoals beloofd heb ik even nog 3dmark06 gedraaid met verschillende kloksnelheden op de GT540M.

In de tabel hieronder staat er ook de GT525M, dit is dus gewoon de GT540M op clocksnelheden van de GT525M aangezien beiden dezelfde chip zijn met enkel andere kloksnelheden.

Type:GT525MGT540MGT540M OCGT540M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz830 Mhz875 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1660 Mhz1750 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1091 Mhz1150 Mhz
Resultaat:7638 punten8351 punten10095 punten10312 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iB20IJLYSibh1xICBse5sJV2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fvVlU1lckG7qleMaQIqvL8aZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FFh6qD1yx1DlYrGtNO4f9jBA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3CXZx3Nrc7Pgm4Xk66p7TOHZ/thumb.jpg

De laatste kolom is de max overclock die nog stabiel is, de core en schader kloksnelheden staan allebei op het maximum dat ik kan instellen in afterburner. Enkel het geheugen heb ik een beetje lager moeten klokken dan de max 1170 Mhz die je kan instellen aangezien de overclock dan niet stabiel meer was. Maar met het geheugen op 1150 Mhz was het wel volledig stabiel.

Vind het wel jammer dat ik niet meer verder kon komen dan de maximum die je kunt instellen in afterburner, volgens mij zou ik nog wel wat hoger kunnen raken op de core en shaders. :D

Edit: Volgens notebookcheck haalt de XPS 17 met i7 2630m en GT555M een 3dmark06 score van 11110 punten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hDLdljG0y5Nb1chvOXDe0YgI/full.jpg

Dit dan wel op stock snelheden natuurlijk. Maar aangezien de GT555M 144 pipelines en een 192 bit geheugenbus heeft is dit niet verwonderlijk. Ter vergelijking, de GT540M heeft maar 96 pipelines en een 128bit geheugen bus.

[ Voor 7% gewijzigd door glennvho op 12-01-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@glennvho

te gek, kan ik die bak van mijn dochter oc'en voor sims 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@glennvho
Top! Het valt me wel op dat een overklokte 540 wel erg in de buurt van de 555 komt. Ik ben ook wel nieuwsgierig of de GT555M over te klokken is, maar die vraag hoort hier eigenlijk niet thuis.

@Alfie104
Goed om te weten dat jij goede ervaringen ermee hebt. De zon staat een aantal maanden per jaar recht op mijn kamer en dan krijg ik zelfs last bij mijn matte (en heel slechte) desktopmonitortje. Ik ben sowieso van plan om een nieuwe externe monitor te kopen, maar de bedoeling is om dan het laptopscherm en de externe samen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

boaty schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:52:
[...]

Nou het lastigste zit hem inderdaad in het loshalen van de bovenkant. Zeker de eerste keer is dit redelijk pittig omdat het goed vast geklikt zit. Ik had hem al eens eerder opengemaakt omdat ik de HDD door een SSD heb vervangen. Zorg dat je een dun plastic tooltje heb waarmee je tussen de palmrest en de rest van de laptop kan komen. Ik had het nu in 5 á 10 minuten gefixed maar ik wist hoe ik het moest doen en hij ging er makkelijker af als de eerste keer.

[...]

Misschien gewoon een keer bellen? Denk dat er nog weinig mensen zijn die dat geprobeerd hebben.
Ik heb al de XPS thuis, het gaat hier alleen om het bestellen van het toetstenbord. Ik heb nu geemaild met Dell.de en het lijkt erop dat ik het via hun kan bestellen. Ze gaan me nog vertellen hoeveel het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Als het via Dell zelf niet lukt kun je altijd hier nog naar kijken. Zijn originele Dell onderdelen volgens de verkoper, en is bovendien gewoon een Britse verkoper die een officiële Dell partner is.

[ Voor 11% gewijzigd door boaty op 12-01-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De XPS15 met I5 en GT540M komt uit op 680 euro. Dit is de 'standaard i5 XPS15' alleen met een GT540M ipv de GT525.
Als ik naar de Asus A53SD-SX550V kijk, die staat voor 699 bij de BCC te koop. Die heeft een i7 en een GT610M. Enige verschil verder is dat de XPS een beter beeldscherm heeft (denk ik), nl een WLED TL met een reso 1366x768 en de Asus een WXGA met onbekende resolutie.

Dit betekent dat je voor 20 euro meer, een i7 ipv een i5 krijgt en een snellere videokaart. Dit lijkt wel erg in het nadeel van de Dell, zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hierboven een heel verhaal dat je de GT525m makkelijk kan overclocken naar GT540m speeds, en dan nog ga je daar 80 euro voor betalen? Goed over nagedacht :+

En voor 620 euro heb je een inspiron 15R met i7 en GT525m. Nog betere specs. Het punt is alleen dat specs niet alles zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:47:
De XPS15 met I5 en GT540M komt uit op 680 euro. Dit is de 'standaard i5 XPS15' alleen met een GT540M ipv de GT525.
Als ik naar de Asus A53SD-SX550V kijk, die staat voor 699 bij de BCC te koop. Die heeft een i7 en een GT610M. Enige verschil verder is dat de XPS een beter beeldscherm heeft (denk ik), nl een WLED TL met een reso 1366x768 en de Asus een WXGA met onbekende resolutie.

Dit betekent dat je voor 20 euro meer, een i7 ipv een i5 krijgt en een snellere videokaart. Dit lijkt wel erg in het nadeel van de Dell, zie ik wat over het hoofd?
Het standaard scherm van de Dell is even slecht als andere WXGA (=1366x768) schermen (zoals vaak aangegeven in dit topic).
Zoals hierboven aangegeven, je kunt beter je gt525m overclocken naar een gt540m en die 80 euro in je zak houden.

De gt610m in de asus is gewoon een gt520 met een ander naamplaatje (Bron). En is dus trager dan de gt525m. Het verschil tussen de i5 en i7 ga je bij normaal gebruik niet merken (en ook niet bij de meeste games).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:55:
Er staat hierboven een heel verhaal dat je de GT525m makkelijk kan overclocken naar GT540m speeds, en dan nog ga je daar 80 euro voor betalen? Goed over nagedacht :+
Dat verhaal heb ik ook gelezen. En daarboven staat dat je voor games beter een snellere videokaart kan nemen. Dat de 525 naar 540 speeds is te clocken weet ik, maar je kan diezelfde 540 weer naar hogere snelheden clocken. Het was ook meer als vergelijk bedoeld.
Maar in ieder geval bedankt.

Dat de 610 eigenlijk langzamer is dan de 525 wist ik weer niet, thnx daar voor :)
Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416568'>NBBG topics</a>.
Vergeet ook <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315171'>Dell waardebonnen topic</a> en <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1280281/0'>Dell levertijden topic</a> niet.