Als je goed hebt gekeken, heb ik die combinatie ook al eens geprobeerd, zonder succes.
Appelsap schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:44:
[...]
Dat je niet van de ODD Sata port met een HDD erin kunt opstarten is volgens mij door Dell bewust in het BIOS gezet. Normaal gesproken kan het BIOS voor elke SATA port automatisch herkennen wat voor device eraan gekoppeld zit. In het BIOS van de XPS 15 is dit op ODD gezet, en kun je dat niet veranderen. Ik vermoed dat daardoor booten vanaf een CD/DVD wel mogelijk is, maar niet vanaf een HDD. Is mij niet gelukt iig.
Okee, zover was ik ondertussen ook al gekomen maar bij deze is het dus bevestigd en ligt het niet aan mij.
Wat ik heb gedaan is de SSD in de caddy gezet en Win7 op USB - en de benodigde USB3 drivers erin verwerkt. HDD is niet van z'n plekje geweest. Bij opstarten vanaf USB werd de SSD prima herkend als HDD en, sterker nog, als eerste HDD in het systeem, zodat de Win7 install prima verliep en de SSD ook een MBR meekreeg. Nutteloos, want na herstarten wil het bios niet vanaf deze port opstarten, maar geeft niet, want nu kan ik ooit de SSD met de HDD pijnloos verwisselen. Ik heb het voor nu opgelost door het opstartmenu van de HDD aan te passen en de SSD partitie daaraan toe te voegen en als standaard te zetten.
Dat is op dit moment m'n configuratie, HDD waar die hoort en SSD in de caddy. Maar met die USB3 drivers zet je me wel aan 't denken, misschien is het probleem niet dat de setup de harddisks niet herkent, maar is het probleem dat de setup de USB stick ineens niet meer herkent! Ik had de setup stick nl. in de poort aan de linkerkant gestoken, USB3 dus. Ik ga het nog eens proberen met de stick in de USB2 poort!
[edit] Dit was het inderdaad, met de stick in de USB2 poort rechts is er geen enkel probleem meer en wordt de SSD in de caddy inderdaad zelfs als eerste drive herkent! Later maar eens de volledige installatie doen, maar dan ga ik toch eerst de SSD op de plek van de HDD zetten ivm. de snelheid. Ik geloof nl. nooit dat de ODD poort SATA-600 ondersteund.
Dat jouw machine de SSD niet als HDD ziet is raar, wellicht moet je de firmware van de SSD eerst updaten? Anders weet ik het eerlijk gezegd ook niet.
Hij ziet de SSD wel als HDD, maar hij blijft er de toevoeging ODD bij zetten, waardoor opstarten van deze vreemde combinatie onmogelijk is. Ik denk niet dat het met de firmware van de SSD te maken heeft, via een eSata kabel is het gewoon een HDD en kan ik er zelfs van opstarten.
Tot zover bedankt voor de reacties!
Overigens heb ik Linux Mint alweer naar de knoppen geholpen, binnen 2 minuten deze keer.... Gewoon opgestart, verbonden met draadloos netwerk, de automatisch aangeboden update uitgevoerd (tijdens de update verdwenen de boven- en onderbalk al uit het scherm) en daarna was het over en uit. Jammer, want voor de rest heb ik een heel positieve indruk van LM, echt álle hardware van dit toch vrij nieuwe systeem wordt direct herkend en aangestuurd! Alleen de nVidia moet handmatig geactiveerd worden (als je dat al wilt ivm. stroomverbruik), omdat er een legacy driver voor nodig is en er geen open-source alternatief voorhanden is.
[
Voor 15% gewijzigd door
Alfie104 op 31-12-2011 14:49
]