Na enkele jaren met veel plezier de Canon Powershot S100 gebruikt te hebben, vind ik het tijd voor een upgrade. Het feit dat deze camera een paar keer gevallen is en inmiddels soms tijdens het scherpstellen spontaan uitvalt, speelt ook een belangrijke rol
Ik speel al heel lang met de gedachte om een camera te nemen met verwisselbare lenzen, maar tot nu toe telkens niet de stap durven zetten, omdat het een redelijke investering vereist. Doordat de Powershot redelijk wat instelmogelijkheden bied, ben ik inmiddels bekend met diafragma, sluitertijd, iso en hoe dat op elkaar af te stemmen voor de beste resultaten. Ik loop echter wel tegen de beperkingen van de kleine sensor icm vaste lens aan. Regelmatig maak ik een foto waar net wat meer bokeh, een kleinere scherpte-diepte of gewoon wat minder ruis de foto zoveel beter had gemaakt.
Nu systeemcamera's niet meer onder lijken te doen voor dSLR's, lijkt dat type camera mij een mooie opvolger. dSLR's zijn al snel wat lomp en zwaar, iets wat mij ook wat tegen heeft gehouden, aangezien ik zelf niet zo groot en fors ben.
Na het lezen van de meest recente vergelijking hier op tweakers, ben ik erg gecharmeerd geraakt van de Fujifilm X-T20.
reviews: De beste camera rond de duizend euro, met of zonder spiegel
Deze camera wordt niet alleen op tweakers, maar ook elders veelal de hemel in geprezen om zijn kwaliteit. Echter zijn er ook wat tekortkomingen. Ik heb voor mezelf een en ander op een rijtje gezet;
Voordelen:- Zeer goede kitlens
- Aanraakgevoelig scherm
- Bediening via smartphone door wifi
- Zeer goede jpeg kwaliteit Hoewel dat hier betwist wordt
- Goede prestaties op hoge ISO (6400)
Nadelen:- Object soms out-of-focus na switchen focus-punt bron
- Scherm niet aanraakgevoelig in menu’s
- Grip niet zo goed
- Geen slow-motion video
Niet duidelijk of het een nadeel is:- RAW problemen in Lightroom1
- Geen UHS-II compatibiliteit2
- Automatische belichting instelbaar tot max 30 seconde3
- Niet volledig kantelbaar scherm4
- Niet weathersealed5
- Geen in-body stabilisatie6
- Geen batterygrip7
- Ik kwam in de reviews vaker de opmerking tegen dat de RAW bestanden niet goed in Lightroom of Photoshop geladen zouden worden, ivm een afwijkende kleurruimte. Ik weet echter niet wat precies het probleem was, maar in een review had iemand het er wel over om de RAW's eerst te converteren met een ander programma alvorens ze in te laden. Dat zou het probleem verhelpen. Aan de andere kant blijken de Jpeg's van dusdanig goede kwaliteit te zijn, dat Lightroom eigenlijk nauwelijks nodig hoeft te zijn.
- Heb je die extra snelheid wel echt nodig? Film is voor mij geen prioriteit.
- De camera heeft (3) mogelijkheden om een afstandsbediening aan te sluiten, welke een belichtingstijd tot 60 minuten ondersteund. Het is een extra accessoire, maar wel wenselijk en zonder echte nadelen, lijkt mij.
- Met de app wordt het beeld van de camera naar je telefoon gestreamd. Heeft een volledig kantelbaar scherm dan nog wel een voordeel?
- Ik twijfel hoe belangrijk dit is. In de stromende regen ga ik niet fotograferen en een beetje miezel heeft mijn Canon nooit problemen gegeven.
- Er zijn enkele lenzen met ingebouwde stabilisatie, maar primes hebben dat niet. Is stabilisatie minder van toepassing bij primes? Gaat het een probleem zijn?
- De accuduur van deze camera is beperkt. Dat was bij mij Powershot ook, daar had ik altijd een reserve-batterij op zak en dat zal bij deze camera dus ook moeten gebeuren. Een andere toevoeging van een battery-grip is een extra grip-punt. De noodzaak hiervoor zal afhangen van hoe de camera mij in de handen ligt.
Tijdens het lezen en kijken van reviews, kwam de Panasonic G80 ook vaak aan bod. Deze camera presteert beter op video-gebied, maar biedt ook geen slow-motion (soms wel leuk). De camera heeft wél een battery-grip, wél een volledig kantelbaar scherm, is wél weather-sealed, maar scoort op foto-gebied weer niet zo sterk door de kleinere sensor. Nou hoeft dat voor prints niet veel uit te maken wanneer de foto niet gecropped wordt, maar ik ben nog geen kei in het goed framen van de foto's, dus croppen is een handeling die ik vaak uitvoer. Dan wil ik het liefst ook op 100% nog scherp beeld hebben.
Zou de Fujifilm X-T20 een goede camera voor mijn doeleinden zijn, of kan ik beter voor een andere camera gaan?
Wat is je beschikbare budget?
Ik zit zelf te denken aan max €1000,- (body) tenzij er een goede reden is om er meer aan uit te geven.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Eigenlijk een beetje all-round, het enige wat ik nog niet of nauwelijks heb gedaan is portret-fotografie en sport-fotografie.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Belangrijk niet echt, maar soms wil ik wel eens een impressie filmpje maken.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Is deze afweging nog relevant? Volgens mij is dit inmiddels standaard of niet?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
De camera mag te zwaar of lomp zijn. Ondanks dat ik regelmatig op statief fotografeer, prefereer ik een lichter model. Qua instelwieltjes ben ik met mijn compactcamera gewend dat ik in een handomdraai diafragma en sluitertijd kan instellen. Dit wil ik op de nieuwe camera ook kunnen doen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik hou van natuurfotografie en panorama, dus mogelijk wil ik ooit wel eens meer groothoek- en tele-bereik dan de kitlens.