Hee beste tweakers!
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort op zoek naar een goede camera, en we zoeken wat hulp met kiezen

De camera is vooral voor mee naar tripjes en op vakantie, maar ikzelf vind het daarnaast ook wel leuk om in de natuur en in de stad wat mooie of creatieve foto’s te maken. Dat deed ik al een hele tijd op een oude bridgecamera’s van Sony en daarna Fuji, die ben ik inmiddels wel ontgroeid.
We hebben een budget van rond de 800 euro inclusief lenzen (sowieso niet boven de 1000), en hebben een lichte voorkeur voor systeemcamera’s. Na wat neuzen op internet kwamen we al gauw op de Sony a6000 – ik heb hem even geprobeerd en de bediening was erg fijn. Twee wieltjes om parameters in te stellen, en het resultaat zie je ‘live’, ook in de EVF. Mijn vriendin zal in eerste instantie meer gebruik maken van de auto stand, en niet al te veel met lenzen in de weer zijn.
Maar oei, de prijzen van die lenzen…
We dachten er aan om naast de compacte kitlens ook een superzoom te nemen, omdat je op vakantie vermoeddelijk niet bezig wil zijn met heel de tijd een andere lens monteren. Voor de E-Mount is er op de pricewatch niets te vinden voor minder dan 588 euro… Ver boven ons budget. Ik had dit voor de grap even vergeleken met de EF- en F-mounts van Canon en Nikon, daar zie je ze al vanaf 160 euro. Een snelle prime lijkt me ook leuk, maar dan ben je 270 euro verder (versus een hele 80 euro voor de DSLRs). Dan begin je wel te twijfelen aan de keuze voor een systeemcamera!
Ok, hiermee neem ik de kwaliteit niet mee – en waarschijnlijk zouden we ook niet voor de meest crappy optie gaan. Maar met de prijzen die ik noemde worden meer lenzen dan alleen die van de kit al gauw ‘a luxury we cannot afford’. En dat lijkt me heel jammer.
Dus ik vroeg me af, is dit simpelweg de droevige realiteit waarin we leven, of is er iets van een middenweg te vinden?
Om even onze usecases alvast wat te verduidelijken:
Wide: De kitlens heeft 24mm 35mm-equivalent, dat is voorlopig wel genoeg – ik hou wel van werken met wijde lenzen, dus het kan later een mooie toevoeging worden.
Zoom: Ik ben tot 300mm 35mm-equivalent gewend, dat beviel goed. Ik zat zo af en toe zeker op z’n max, maar niet zo vaak dat het ging frustreren, dus het lijkt me een prima richtgetal.
Low-light: Zou erg fijn zijn, maar dan vooral voor tripjes – in café’s en zo. Misschien verandert het met onze nieuwe camera, maar dat hoeven niet per sé de meest kwalitatief hoogstaande foto’s te zijn. Ik zou wel graag een snelle prime willen, vooral om meer te leren van fotograferen (omgaan met scherptediepte, van mijn luie reet afkomen en eens gaan lopen in plaats van zoomen

).
Autofocus: Zeker belangrijk.
Actiefoto’s: Vrij lage prioriteit. Daarentegen frustreerde ik me er wel erg aan hoe traag mijn compactcamera focuste.
Video: Graag, maar wederom vooral voor vakanties, dus het hoeft niet in 4K etc. Het zou wel fijn zijn als de autofocus zonder al te veel moeite werkt.