Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:45:
[...]

Weet je dat zeker?
Als ik hier kijk valt het verschil nogal mee:
https://tweakers.net/pric...068;369542;436772;410927/

En de kitlens is niet super groot. Op het werk hebben we een a5000.
De kitlens is net zo groot als een 18-55 kitlens op een DSLR. Ze gaan een A5000 echt te groot vinden als ze een DSLR te groot vinden. Een RX100 stop je nog weg in een binnenzak of jaszak. Als je zelf met Canon schiet dan heeft een RX100 ook meer dynamisch bereik dan jouw DSLR, wat zorgt voor minder blown highlights. Je moet de 1" Sony sensoren niet onderschatten.

Mijn broertje heeft een M43 van Panasonic (model weet ik even niet) en met een pancake zoomlensje is die wel een leuk formaat, maar nog wel te groot om even ergens in weg te stoppen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:03:
[...]

De kitlens is net zo groot als een 18-55 kitlens op een DSLR. Ze gaan een A5000 echt te groot vinden als ze een DSLR te groot vinden.
De body is een stuk kleiner, dus het totaalpakket is echt wel kleiner dan een DSLR. Zie hier een rijtje:
http://camerasize.com/com...6,535.88,562.360,332,ha,t
Een RX100 stop je nog weg in een binnenzak of jaszak. Als je zelf met Canon schiet dan heeft een RX100 ook meer dynamisch bereik dan jouw DSLR, wat zorgt voor minder blown highlights. Je moet de 1" Sony sensoren niet onderschatten.
Zelfs de Mk I van de RX100-serie is eigenlijk (net) boven het budget: PW. En die Mk I heeft als enige in de lijn een CCD-sensor, die toch echt wel mindere kwaliteit heeft dan de rest van de serie. De Mk II zit al op bijna 500 Euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B64 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:27:
[...]

De body is een stuk kleiner, dus het totaalpakket is echt wel kleiner dan een DSLR. Zie hier een rijtje:
http://camerasize.com/com...6,535.88,562.360,332,ha,t

[...]

Zelfs de Mk I van de RX100-serie is eigenlijk (net) boven het budget: PW. En die Mk I heeft als enige in de lijn een CCD-sensor, die toch echt wel mindere kwaliteit heeft dan de rest van de serie. De Mk II zit al op bijna 500 Euro...
Mooi, je maakt precies mijn punt. Alleen met een pancake is het nog te doen qua formaat. Die andere ie écht te groot voor mensen die een DSLR te groot vinden. Die mensen zijn een stuk beter af met een 1" of m43 (met pancake). Daarnaast kijkt hij al tweedehands. Een RX100 koop je makkelijk voor dat geld, en een RX100 MKII ook. Vooral in lowlight is de MKII beter, voor de rest maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:27:
De rX100 mk1 heeft gewoon een CMOS hoor ;)
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:30:
Vooral in lowlight is de MKII beter, voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Hoezo dat? De lens en sensor zijn nagenoeg hetzelfde. Met de mk3 is het anders, omdat de lens daarvan lichtgevoeliger is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:40:
[...]

De rX100 mk1 heeft gewoon een CMOS hoor ;)

[...]

Hoezo dat? De lens en sensor zijn nagenoeg hetzelfde. Met de mk3 is het anders, omdat de lens daarvan lichtgevoeliger is.
Ik had even snel DXO mark erbij gepakt voor de ISO prestaties, heb voor de rest niet gekeken ;). Weet zeker dat een mk1 ook prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.dxomark.com/C...t-DSC-RX100___957_896_812
RX100 presteert gewoon nagenoeg gelijk met de rest op gelijke iso's.
Maar een RX100 mk1 gaat het ook prima doen inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2017 22:59 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:03:
[...]

De kitlens is net zo groot als een 18-55 kitlens op een DSLR. Ze gaan een A5000 echt te groot vinden als ze een DSLR te groot vinden. Een RX100 stop je nog weg in een binnenzak of jaszak. Als je zelf met Canon schiet dan heeft een RX100 ook meer dynamisch bereik dan jouw DSLR, wat zorgt voor minder blown highlights. Je moet de 1" Sony sensoren niet onderschatten.

Mijn broertje heeft een M43 van Panasonic (model weet ik even niet) en met een pancake zoomlensje is die wel een leuk formaat, maar nog wel te groot om even ergens in weg te stoppen.
Ik denk dat je je vergist.
Ik heb nu overal de juiste lenzen opgezet maar de kitlens van de sony is echt klein.

http://j.mp/2wdb6Jo

Heb overigens tweedehands een 4 maanden oude amper gebruikte a5100 met 16-50 lens voor €300 gekocht. Dat leek mij wel een goede deal en de af is beter dan van de a5000.
De r100 heb ik ook naar gekeken maar de a5100 leek de betere deal. Tevens dacht ik idd ook dat de r100 mk2 beter was in het donker. Mocht dat niet zo zijn dan verkoop ik deze wel weer. Tevens lijkt de rx100 een flits te missen.

https://www.dxomark.com/C...Nikon-D5000___942_812_587

Overigens een korte andere vraag hier. In welke kleurruimte schieten jullie sRGB of Adobe RGB?

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2017 23:27 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Bedenk je ook even dat de RX100 en eventueel A6000 equivalenten niet echt zuinig zijn qua batterij: 300 foto's zouden ze mee moeten.

Maar dat is in de ideale wereld van de Cipa test.

Als ze een D3300 met kitlens meenemen zullen ze wellicht de batterij 1of 2x maar hoeven opladen tijdens de hele reis.

Hoeft geen probleem te zijn maar bij de Sony's zou ik wel een extra batterij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:28:
Bedenk je ook even dat de RX100 en eventueel A6000 equivalenten niet echt zuinig zijn qua batterij: 300 foto's zouden ze mee moeten.

Als ze een D3300 met kitlens meenemen zullen ze wellicht de batterij 1of 2x maar hoeven opladen.

Hoeft geen probleem te zijn maar bij de Sony's zou ik wel een extra batterij kopen.
De meeste camera's gaan langer mee dan die Cipa test ;).
icecreamfarmer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:18:
[...]

Overigens een korte andere vraag hier. In welke kleurruimte schieten jullie sRGB of Adobe RGB?
RAW, export naar sRGB.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Barrycade schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:28:

Als ze een D3300 met kitlens meenemen zullen ze wellicht de batterij 1of 2x maar hoeven opladen tijdens de hele reis.

Het zijn geen echte fotografen dus ik denk dat 300 foto's op een dag niet gehaald gaan worden. 8) .
Overigens klopt het wel wat je zegt, onze a5000 draint batterij.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee 300 op een dag haal ik ook niet. Maar 300 (incl de direct weggooien) haal ik wel in een dag of 2-3 als je wat gaat doen of gaat bekijken

Ik heb met mijn D7000 afgekopen vakantie > 2000 foto's gemaakt en heb 1x mijn batterij opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een MILC mag je blij zijn als je 300 foto's op een acculading haalt, terwijl een DSLR (met een grotere accu) vaak met gemak het drievoudige haalt. Dit is natuurlijk afhankelijk van schermgebruik (EVF / Live View), flits, GPS en nog een paar andere zaken.

Mijn A300 maakte gemakkelijk 1000 foto's op één lading, mijn A58 (met EVF) haal gewoonlijk zo'n 700-750 foto's op dezelfde accu. 1000 is normaal voor een DSLR, een SLT haalt zo'n 20-30% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:43:
Bij een MILC mag je blij zijn als je 300 foto's op een acculading haalt, terwijl een DSLR (met een grotere accu) vaak met gemak het drievoudige haalt. Dit is natuurlijk afhankelijk van schermgebruik (EVF / Live View), flits, GPS en nog een paar andere zaken.

Mijn A300 maakte gemakkelijk 1000 foto's op één lading, mijn A58 (met EVF) haal gewoonlijk zo'n 700-750 foto's op dezelfde accu. 1000 is normaal voor een DSLR, een SLT haalt zo'n 20-30% minder.
Ik haal met een A7 makkelijk 300 foto's en heb nooit tegen accu problemen aangelopen. Misschien komt het omdat ik de camera vaak uitzet tussendoor. Dat deed ik bij een DSLR niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09

Garyu

WW

Een Sony a6000 kan je gelukkig via micro-USB direct bijladen. Maar inderdaad, mijn ervaring is ook absoluut een stuk minder batterijlading, heb nu -altijd- een of zelfs twee backup-accu's bij me, dat had ik met een DSLR praktisch nooit, want niet nodig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb bij mijn SLT (DSLR) één reserve accu, die ik vaak bij me heb, een vriend van mij met A6000 heeft er altijd 2 bij zich op een dag foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Universal Creations schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:40:
Het enige verschil is dat de RX100 mk II een BSI CMOS sensor heeft, en de mk 1 een CMOS sensor zonder BSI. Dat zou betere hoge ISO prestaties moeten opleveren, maar in de praktijk is het verschil niet zo schokkend te noemen.

Ik zou een mk II eerder nemen vanwege de tilting LCD (dat is toch wel makkelijk) en de hotshoe, Er zijn tegenwoordig best leuke compacte flitsertjes te vinden voor de Sony hotshoe, zoals deze Meike.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 09:55
Ook ik ben geïnteresseerd geraakt in de fotografie.
Met name fotos van landschappen en gebouwen vind ik erg interessant. Het bewerken ervan wat er na komt lijkt me echt een leuke klus en hobby.

Ben nu beetje aan het kijken op marktplaats naar leuke 2e hands camera uiteraard wil ik rustig beginnen om te kijken of ik het ook echt leuk ga vinden.

Omdat de kennis gering is weet ik niet goed wat belangrijk is om naar te kijken, ben zelf gekomen voor een D3400 of D7000 alleen weet ik niet goed wat nu de beste keuze voor mij gaat zijn. Hoop dat mensen me hier op weg kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Dirk0s schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:01:
Hoop dat mensen me hier op weg kunnen helpen :)
Beide camera's zjjn prima om mee te beginnen. De D7000 is (veel) ouder, maar wel een stap hoger in bouwkwaliteit en omvang/gewicht. Ook heeft die meer knoppen en een scherm bovenop voor de instellingen. De sensor van de D3400 zal beter zijn, maar de body een stuk kleiner (priegeliger). Welke voor jou prettiger is, is persoonlijk.

Wat echter erg belangrijk is voor de kwaliteit van de foto's is de lens die je op de camera gaat zetten. Zeker voor landschappen wil je geen lens die in de hoeken onscherp is. Neem dat ook mee in je overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
wouter3 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:42:
[...]

Beide camera's zjjn prima om mee te beginnen. De D7000 is (veel) ouder, maar wel een stap hoger in bouwkwaliteit en omvang/gewicht. Ook heeft die meer knoppen en een scherm bovenop voor de instellingen. De sensor van de D3400 zal beter zijn, maar de body een stuk kleiner (priegeliger). Welke voor jou prettiger is, is persoonlijk.

Wat echter erg belangrijk is voor de kwaliteit van de foto's is de lens die je op de camera gaat zetten. Zeker voor landschappen wil je geen lens die in de hoeken onscherp is. Neem dat ook mee in je overweging.
Stel ik zou een D3400 kopen met de "standaard" lens die erbij zit (AF-P 18-55MM VR) of een D7000 met dezelfde lens. Wat is dan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mwha een huidige kitlens die op f8 nog onscherp is in de hoeken moet ik nog zien.

Beide camera's hebben hun voordelen en nadelen.

D7000 heeft wat meer knopjes en wieltjes die het bedienen zonder het menu in te moeten makkelijker maken. Ook het LCD schermpje bovenop helpt om snel basis settings te controleren.

Ook heeft de D7000 2 custom settings op het programma wieltje zodat je bv 1 daarvan op een belichtings bracket setting kan voorprogrammeren.

Dingen die je wellicht niet meteen gaat gebruiken, maar wel handig zijn als je wat verder bent in je fotografie.

Ook heeft de D7000 micro adjustments zodat je lenzen kan calibreren. Zeker handig maar ook weer niet meteen nodig. Dus ik zou zeggen verwacht je veel van je nieuwe hobby doe het meteen goed en neem een knappe 2e hands D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:35
Dirk0s schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:01:
Ook ik ben geïnteresseerd geraakt in de fotografie.
Met name fotos van landschappen en gebouwen vind ik erg interessant. Het bewerken ervan wat er na komt lijkt me echt een leuke klus en hobby.

Ben nu beetje aan het kijken op marktplaats naar leuke 2e hands camera uiteraard wil ik rustig beginnen om te kijken of ik het ook echt leuk ga vinden.

Omdat de kennis gering is weet ik niet goed wat belangrijk is om naar te kijken, ben zelf gekomen voor een D3400 of D7000 alleen weet ik niet goed wat nu de beste keuze voor mij gaat zijn. Hoop dat mensen me hier op weg kunnen helpen :)
Lastig te vergelijken deze twee camera's. Ik ben zelf ooit begonnen met een D3100 en na enkele (3?) jaren overgestapt op een D7000 en recentelijk op een D7200 (weer 4 jaar later)

Ten eerste is er een groot verschil in bouwkwaliteit van een D3xxx en een D7xxx, de laatste heeft weathersealing, en overall een stevigere behuizing, meer knoppen en een stuk meer instelmogelijkheden. Daarmee ligt het gewicht wel een stuk hoger (780g vs 445g - beide inclusief accu en memory card). Een ander groot verschil is het display boven op de body waar je bepaalde informatie kunt aflezen, maar dit maakt wellicht als beginner niet zo veel uit voor je.

De D3400 heeft een nieuwere sensor van 24 MP, maar moet zeggen dat de 16 MP van de D7000 mij niet stoorde. Wat mij, na aanschaf van mijn D7000, ontzettend stoorde aan mijn D3100 was de autofocus snelheid en het aantal autofocuspunten. De D3100 had er geloof ik 9 of 11? De D3400 heeft in ieder geval 11 autofocuspunten, waar de D7000 er 39 heeft. Ik weet niet of de D3400 een nieuwer autofocussysteem heeft als de D3100, maar die van de D3100 voelde traag aan met scherpstellen (nadat ik met de D7000 had gefotografeerd)

Verder heeft de D7000 een EXPEED 2 processor, de D3400 een nieuwere EXPEED 4 processor.
24 megapixel is ook handiger dan 16 megapixel mocht je eventueel in nabewerking willen croppen.
Qua burst modus zijn ze ongeveer gelijk, D3400 5fps en D7000 6fps (maar de bestanden van de D3400 zullen groter zijn met 24 megapixel, bij mijn D7200 met 24 megapixel is dat ongeveer 32MB, mijn D7000 had ongeveer 18MB RAW files -- vanuitgaande dat je RAW gaat fotograferen voor optimale controle in post-processing).

Ik neig er naar je te adviseren voor een D3400. Als je voornamelijk voor gebouwen/landscappen gaat zijn die focuspunten minder belangrijk. Bovendien is het een compactere en lichtere camera die je gemakkelijk meeneemt. De processor is een stuk sneller dan die van de D7200.

De D7xxx serie kun je wel meer instellen e.d. maar ik heb dat persoonlijk de eerste paar jaar niet veel gedaan met mijn D3100, pas na een aantal jaar ging ik meer richting de manual modes (shutter (S), aperture (A) en manual (M) om zelf instellingen te kiezen.

Hoop dat je er iets wijs uit kunt worden -- het is een beetje een warverhaal geworden hierboven... excuses het is bijna weekend 8)7

Eigenlijk een beetje wat Barrycade hierboven ook heeft gepost zie ik net :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
bartpostma schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:01:
[...]

Eigenlijk een beetje wat Barrycade hierboven ook heeft gepost zie ik net :9
Alleen die adviseert een D7000 en jij een D3400 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat onbreekt aan mijn verhaal: wil je gewoon even kijken of het wat voor je is is een D3400 prima.

Maar als het dus bevalt zal je zoals Bart al aangeeft waarschijnlijk toch gaan doorschuiven naar een camera als de D7XXX.

Aan jou de keus of je wilt instappen of die instapper overslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kwalitatief gezien is er nauwelijks een reden om voor een D7200 te kiezen, een D3400 maakt ongeveer dezelfde foto's.

De vraag is dus eigenlijk: denk je dat je kunt leven met de bediening van de D3400? Ga je 'm vaak op M zetten, wil je altijd sluitertijd en diafragma handmatig instellen? Ga je zware lenzen gebruiken, waardoor een robuuste body voordelen heeft? Ga je snel bewegende onderwerpen fotograferen? ...

Mijn advies: een D3400, tenzij je goed kunt beargumenteren dat je een D7xxx nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
ikweethetbeter schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:47:
Kwalitatief gezien is er nauwelijks een reden om voor een D7200 te kiezen, een D3400 maakt ongeveer dezelfde foto's.

De vraag is dus eigenlijk: denk je dat je kunt leven met de bediening van de D3400? Ga je 'm vaak op M zetten, wil je altijd sluitertijd en diafragma handmatig instellen? Ga je zware lenzen gebruiken, waardoor een robuuste body voordelen heeft? Ga je snel bewegende onderwerpen fotograferen? ...

Mijn advies: een D3400, tenzij je goed kunt beargumenteren dat je een D7xxx nodig hebt.
Bedankt voor jullie advies!
Nog 1 vraag, stel je wilt zulke fotos maken:
https://subodhshetty.file...011/07/traffic-mayhem.jpg
Heeft dat dan nog invloed op de keuze?

Plaatjes verkleinen graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 02-09-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij niet. Wil je zulke foto's maken kan je beter een kleine 100 euro (tot hoe duur je het wil maken) investeren in een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Theoretisch niet. De D3400 kan ook bulb modus aan.

Alleen als je dit soort foto's gaat maken zal je dus al snel in de M stand terecht komen.

Dan heeft de D7xxx wel voordeel boven de D3xxx. Schermpje bovenop, 2 wieltjes voor diafragma en belichting. Wat extra voorkeur settings en knopjes.

Allemaal te doen op een D3400 maar wel meer wieltjes draaien en menu werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B64 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:40:
Die grotere buffer is alleen een voordeel als je veel (RAW-)bursts doet. Bij 'normaal' fotograferen merk je daar niet veel van. De D7200 kan hogere ISO's aan en heeft bij lagere ISO-waarden iets minder ruis, en de accu gaat wat langer mee door de nieuwere processor. Natuurlijk zijn er verder nog wat tweaks, maar grosso modo zijn ze redelijk eender. Ik zou 't wel weten verder...

Andere optie om eventueel in je overweging mee te nemen is de Fuji X-T1. Is voor onder de 700 Euro te vinden, vaak nog in goede staat. Is een stuk compacter dan de Nikons en Pentaxen, met erg goede beeldkwaliteit. Net als bij Pentax is het lenzenaanbod niet heel erg groot, maar het aanbod aan third-partylenzen groeit nog steeds en de Fuji-lenzen zijn weliswaar vrij prijzig, maar wel erg goed.
Lekker is dat. Nu heb ik wat naar die Fuji X-T1 gekeken en wat reviews erover gelezen, maar zowat iedereen is er lyrisch over. Nu is die camera al twee jaar op de markt maar nog steeds wordt er vol lof gesproken over de Fuji X-T1. En nu zit ik dus in twijfel. Want ik vind het eigenlijk ook wel een hele leuke camera die niet groot is, goede iq heeft voor wat ik ermee zou willen doen namelijk portretten, straat en urban. Lenzenaanbod is niet groot, maar wat er is is goed en aan de prijs. Ik heb dat er eventueel wel voor over. Aan de andere kant ben ik nog steeds gecharmeerd van Pentax. Ik heb veel plezier beleefd aan de K-5IIs dat ik de K-3 serie ook aan het bekijken ben. De Nikon valt eigenlijk af. Hij is groot, zwaar en op een of andere manier voelt het niet goed. Ik kan het ook niet goed uitleggen.

Maar de Fuji X-T1 is op dit moment mijn favoriet. Op Marktplaats voor €500,00 te verkrijgen body only. Hoe verhoudt de Fuji X-T1 zich tegenover de eveneens goed ontvangen Sony A6000/6300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 02:11:
[...]

Lekker is dat. Nu heb ik wat naar die Fuji X-T1 gekeken en wat reviews erover gelezen, maar zowat iedereen is er lyrisch over. Nu is die camera al twee jaar op de markt maar nog steeds wordt er vol lof gesproken over de Fuji X-T1. En nu zit ik dus in twijfel. Want ik vind het eigenlijk ook wel een hele leuke camera die niet groot is, goede iq heeft voor wat ik ermee zou willen doen namelijk portretten, straat en urban. Lenzenaanbod is niet groot, maar wat er is is goed en aan de prijs. Ik heb dat er eventueel wel voor over. Aan de andere kant ben ik nog steeds gecharmeerd van Pentax. Ik heb veel plezier beleefd aan de K-5IIs dat ik de K-3 serie ook aan het bekijken ben. De Nikon valt eigenlijk af. Hij is groot, zwaar en op een of andere manier voelt het niet goed. Ik kan het ook niet goed uitleggen.

Maar de Fuji X-T1 is op dit moment mijn favoriet. Op Marktplaats voor €500,00 te verkrijgen body only. Hoe verhoudt de Fuji X-T1 zich tegenover de eveneens goed ontvangen Sony A6000/6300?
Volgens mij aardig vergelijkbaar. Het grootste verschil zit 'm volgens mij in de kleuren.
Alleen ik hoop dat je geen lightroom gewend bent ;) Lightroom gaat niet zo goed om met files uit de x-trans sensors van Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Jpeg kleuren inderdaad. Let er wel op dat in bepaalde situaties de X-Trans wel minder presteert als een Bayer-sensor (bijv. het wit van tanden of oogwit). Ook niet teveel waarde hechten aan de ISO prestaties, Fuji cheat nogal. Als je compenseert voor dat presteert hij hetzelde als Nikon en Sony camera's (niet zo gek, de sensor komt bij Sony vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blupmans
Ja, ik ben dus wel iemand die met LR werkt. Ik had er al iets over gelezen maar is dat dan zo'n probleem?
.
@Verwijderd
Aan die enorm hoge iso waardes hecht ik totaal geen waarde. Op die hoge waardes zien de foto's er ook niet uit. Ik ga het liefste niet hoger dan 3200/6400. Maar hoeveel minder presteert die sensor dan als ik zoveel positieve geluiden over de X-T1 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:08:
@blupmans
Ja, ik ben dus wel iemand die met LR werkt. Ik had er al iets over gelezen maar is dat dan zo'n probleem?
.
@Verwijderd
Aan die enorm hoge iso waardes hecht ik totaal geen waarde. Op die hoge waardes zien de foto's er ook niet uit. Ik ga het liefste niet hoger dan 3200/6400. Maar hoeveel minder presteert die sensor dan als ik zoveel positieve geluiden over de X-T1 hoor.
Nouja, ik heb het zelf niet kunnen testen want ik heb geen fuji, maar ondertussen genoeg gelezen over uitgesmeerde stukken in je foto (volgens mij voornamelijk groen, dus bomen en bosjes e.d.). En dat ligt puur aan de combinatie Lightroom + deze sensor. Hoe groot het probleem daadwerkelijk is weet ik niet, zul je even wat research moeten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:08:
@blupmans
.
Ik schiet zelf al 3 jaar met Fuji icm Lightroom en herken niks van de klachten die je in het begin kon vinden over artifacts. Uiteraard kan het best zijn dat anderen er wel last van hebben door een combinatie van het type foto's dat ze maken en de versie van lightroom. Ik denk dat het vooral in het begin een probleem was, maar dat het meeste inmiddels wel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ga ik dan wat verder uitzoeken maar ik raak steeds meer gecharmeerd van de X-T1. En of dat goed is weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02
Ik meen dat dit inmiddels al wel opgelost was ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou... Dat valt te bezien. Ik vind het ook geen apart topic waard dus ik hang er tussenin. Jij nog anders een goede suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:02:
Nou... Dat valt te bezien. Ik vind het ook geen apart topic waard dus ik hang er tussenin. Jij nog anders een goede suggestie?
Suggestie waarvoor? Daar hebben we toch het Het grote Adobe Lightroom topic voor? ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach shit, ik dacht dat je bedoelde dat ik er al uit was qua camerakeuze :) :) Ik wist niet dat je doelde op LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de moeite waard om te lezen.
https://petapixel.com/201...rs-fantastic-claims-test/

M.b.t. tot de ISO waarden komt het er op neer dat Fuji onderbelicht t.o.v. van andere merken bij dezelfde ISO waardes waardoor Fuji minder ruis lijkt te hebben. Zodra je de belichting pushed zodat je dezelfde foto krijgt komt Fuji er ineens net zo goed/slecht vanaf als de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet zo niet wat ik van dat stuk moet vinden. Ja er zit wat verschil in de sensoren, maar uiteindelijk maak je met beide sensoren mooie platen. Er zijn voor en tegens voor beide sensoren. Misschien dat het in LR wat meer aan de knoppen schuiven is voor een van de sensoren maar dat deed ik toch al wel. Het wordt er niet veel makkelijker op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Gezien je interesse in Pentax en Fuji ben je gewoon in de running voor outsiders.

Maar je moet je bedenken of de reden dat je afscheid hebt genomen van je Pentax ook niet de reden gaat worden om op een bepaald moment Fuji aan de kant te zetten.

Denk voor je beoogde fotografie dat een Olympus OM-D10 ook prima geschikt is.

Iets meer mainstream maar wel de voordelen van klein en handzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Outsiders...lol :) Klopt wel een beetje. Ik denk dat zowel Pentax als Fuji aardig wat te bieden hebben en net dat beetje meer wat de mainstream niet heeft of pas aanbiedt bij de dure modellen. Ik wil wel graag een aps-c sensor. Ik denk dat ik mij er ook bij neer moet leggen dat als je wat extra wilt je ook extra in de buidel moet tasten voor bijvoorbeeld lenzen.

Maarten heeft bijvoorbeeld maar twee lenzen en doet daar alles mee. Ik zou bijv. een 50mm, 85mm en een kleine zoomlens willen. In principe bieden Pentax en Fuji dat ook wel maar niet zo uitgebreid als de anderen. En toch deed die K-5IIs het wel heel goed.

Nu ja, ik ga weer eens vergelijken.

Een 'simpele' Sony A7 ff camera, is dat wat? Die zijn niet zo gekke duur en vanaf 600 euro te krijgen 2dehands.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:44:
Outsiders...lol :) Klopt wel een beetje. Ik denk dat zowel Pentax als Fuji aardig wat te bieden hebben en net dat beetje meer wat de mainstream niet heeft of pas aanbiedt bij de dure modellen. Ik wil wel graag een aps-c sensor.

Een 'simpele' Sony A7 ff camera, is dat wat? Die zijn niet zo gekke duur en vanaf 600 euro te krijgen 2dehands.
Je wil wel graag een aps-c sensor en dan kijk je naar een a7. Die heeft een fullframe sensor waardoor lenzen een stuk duurder worden. Kijk dan naar de a6000 of de 6100. Dit is aps-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen snelheidsmonster wilt met flitsende AF nodig hebt is de A7 prima. Qua glas wel wat duurder, maar er zijn genoeg primes die prima te betalen zijn, ligt er alleen een beetje aan welk bereik je moet hebben. Als je het over 50mm of 85mm hebt, heb je het neem ik aan over die lenzen op een crop camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:44:
Outsiders...lol :) Klopt wel een beetje. Ik denk dat zowel Pentax als Fuji aardig wat te bieden hebben en net dat beetje meer wat de mainstream niet heeft of pas aanbiedt bij de dure modellen.
Dat is exact de reden waarom ik uiteindelijk voor Pentax heb gekozen: wat voor je voor bijv het geld van de K-70 allemaal krijgt qua body, bieden Nikon/Canon pas voor beduidend meer geld.

Uiteraard heb je bij de Canonikons een groter lensaanbod, maar op zich kom je er ook wel met de Pentax K-mount. Zeker als je maar paar lenzen overweegt, zoals een 50mm. Pentax heeft bijv een zeer goedkope doch goede 'plastic fantastic' 50mm f/1.8 lens.

Als je twijfelt tussen de X-T1 of een Pentax, moet je gewoon kijken wat je het meest wil gaan doen, en hoeveel waarde je hecht aan zaken als ibis, compactheid/gewicht, evf of ovf, welke lenzen je wilt en waar je qua prijs dan op uitkomst incl bodies, weersbestendigheid, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbie521 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:19:
[...]

Je wil wel graag een aps-c sensor en dan kijk je naar een a7. Die heeft een fullframe sensor waardoor lenzen een stuk duurder worden. Kijk dan naar de a6000 of de 6100. Dit is aps-c
Er wordt gesproken over een Olympus OM-D10 en die heeft een mft sensor. Ik had het iets anders moeten verwoorden: ik wil minimaal een aps-c sensor.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:23:
Als je geen snelheidsmonster wilt met flitsende AF nodig hebt is de A7 prima. Qua glas wel wat duurder, maar er zijn genoeg primes die prima te betalen zijn, ligt er alleen een beetje aan welk bereik je moet hebben. Als je het over 50mm of 85mm hebt, heb je het neem ik aan over die lenzen op een crop camera?
Ik heb geen snelheidsmonster nodig. Af en toe een actiefoto met de A7 zou geen problemen moeten geven zoals ik heb kunnen zien in de reviews. Glas is wel duur maar dat is een nare bijkomstigheid van een ff camera. Glas waar ik over spreek gaat over aps-c formaat. Ik zou niet weten wat een 50mm aps-c equivalent is voor een ff camera. 50mm gebruikte ik veel op de Pentax IK-5IIs en zo'n prime beviel erg goed.
Koekiemonsterr schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 23:18:
[...]

Dat is exact de reden waarom ik uiteindelijk voor Pentax heb gekozen: wat voor je voor bijv het geld van de K-70 allemaal krijgt qua body, bieden Nikon/Canon pas voor beduidend meer geld.

Uiteraard heb je bij de Canonikons een groter lensaanbod, maar op zich kom je er ook wel met de Pentax K-mount. Zeker als je maar paar lenzen overweegt, zoals een 50mm. Pentax heeft bijv een zeer goedkope doch goede 'plastic fantastic' 50mm f/1.8 lens.

Als je twijfelt tussen de X-T1 of een Pentax, moet je gewoon kijken wat je het meest wil gaan doen, en hoeveel waarde je hecht aan zaken als ibis, compactheid/gewicht, evf of ovf, welke lenzen je wilt en waar je qua prijs dan op uitkomst incl bodies, weersbestendigheid, etc etc.
Ik loop er mee rond en fotografeer voornamelijk mensen, gebouwen, straat en zo af en toe een landschap. Geen sport of actie of andere bewegende zaken, geen video. Gewicht speelt wel een rol maar e Pentax camera's zijn niet zo groot en zwaar en houden ergonomisch voor mij heerlijk vast.

De 50mm die je aanhaalt heb ik gehad en is voor het geld een absolute topper. Hele leuke en scherpe foto's mee gemaakt.

Een K-3II is te hoog gegrepen qua budget. Een K-3 doet niet heel veel ervoor onder. De X-T1 heeft dezelfde prijs als de K-3 en het lensaanbod is niet veel maar wat er nodig is is er wel. Nu ben ik nog niet helemaal overtuigd van de X-T1 en de beeldkwaliteit en dat er wat vals gespeeld wordt. Qua lenzen zit het wel goed aangaande scherpte, kwaliteit en AF. Pentax is vertrouwd maar de X-T1 lonkt wel. En nu die A7 ook niet heel duur is is dat ook wel aantrekkelijk maar glas is duur. Ik zal dan moeten starten met een walkaround prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 02:19:
Ik heb geen snelheidsmonster nodig. Af en toe een actiefoto met de A7 zou geen problemen moeten geven zoals ik heb kunnen zien in de reviews. Glas is wel duur maar dat is een nare bijkomstigheid van een ff camera. Glas waar ik over spreek gaat over aps-c formaat. Ik zou niet weten wat een 50mm aps-c equivalent is voor een ff camera. 50mm gebruikte ik veel op de Pentax IK-5IIs en zo'n prime beviel erg goed.
APS-C heeft een cropfactor van 1,5 ten opzichte van FF, zet een 100mm lens van je FF camera op een APS-C camera, en je hebt de beeldhoek vergelijkbaar met 150mm op FF.

Dus om op een FF camera ongeveer hetzelfde te zien als met 50mm op APS-C heb je op FF een 75mm lens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het moeten weten. Maar als ik de ff lenzen bekijk voor een A7 dan gaat dat een dure grap worden. Ik had gehoopt op wat gunstiger prijzen. Dus dat moet ik nog eens serieus overwegen. Een ff camera is natuurlijk leuk en tweedehands betaalbaar, maar als de lenzen dat nu ook eens zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tweedehands A6000 is een betere optie, en die camera is ook nog sneller (focus, bediening)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan aps-c wilt dan zou ik voor Fuji gaan qua systeemcamera's. Daar zit tenminste nog ontwikkeling in de lens line-up. En de kwaliteit van de aps-c objectieven is over het algemeen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

@Tuintje: Ruim een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar "slow photography": de D600 geruild voor een A7 en een collectie legacy manual focus lenzen opgebouwd. Voor <€700,- heb ik nu een reeks kwalitatief aardige lenzen (van 24 - 135mm, en van 1.4 tot 2.8), en handmatig scherpstellen vind ik veel fijner dan autofocus - al kost het dan meer tijd.

Ook wat geexperimenteerd met een Commlite adapter (€ 70,-) van EF naar E-mount en een FF Canon kitlens (28-105 3.5-4.5 USM), en autofocus werkt - doorgaans, traag en als de omstandigheden me zitten. Maar op de recentere Sony's met CDAF en PFAF is het al een heel ander verhaal, als ik de berichten geloven mag, Zowel de FF Sony a7II als de aps-c Sony A6300 met Commlite adapter (of andere, ook wat duurdere) kunnen goed overweg met Canon USM en STM lenzen, en dat geeft je de mogelijkheid goede en betaalbare Canon objectieven op een Sony platform te gebruiken. Het is geen sport- en actie-AF, maar redelijk snel en betrouwbaar is het wel. Dus mischien is dat een optie.

Ik heb ook lang gekeken naar Fuji - mijn x-e1 met 18-55 en 50-230 mm gebruik ik als "uitjescamera", en de X-T1 zowel als de X-T20 bleven lonken, maar als platform is X-mount voor mij te duur en te beperkt. Voor manual focus wint het zoekersyteem van de A7 het riant, en ik weet ook nog steeds niet zeker hoeveel verschil tusssen Fuji en de rest echt is en hoeveel er hype is.

Ik wil wel in elk geval een autofocus-setje voor tripjes en uitjes, als niet iedereen kan wachten tot je uitgefotografeerd bent, en ik twijfel nog tussen de Sony crop-oplossing met Canon-lenzen en mft. De eerste geeft mij maximale mogelijkheden voor al mijn lenzen, de laatste is veelzijdiger - van groothoek naar tele en macro met een beperkt aantal lenzen. Ik denk in elk geval dat mijn Nikon crop-set en mijn Fuji-spulletjes mij zullen gaan verlaten, opdat vandaar mijn "slow photography" en mijn gemaksfotografie ieder een passend platform kunnen krijgen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:57:
Als je dan aps-c wilt dan zou ik voor Fuji gaan qua systeemcamera's. Daar zit tenminste nog ontwikkeling in de lens line-up. En de kwaliteit van de aps-c objectieven is over het algemeen beter.
Ik zou zeker bij systeemcamera's ook naar Sony kijken. En als je een DSLR wil is elke keuze goed. Met Nikon en Canon heb je altijd een veilige keuze. Veel lens keuze en kan je dus al 1000 euro voor een lens uitgeven en later een betere body kopen.

Sony en Fuji zijn vooruitstrevender en je hebt kans dat ze Nikon en zeker Canon voorbij streven. Maar ik zie dat nog niet snel gebeuren.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:42:
Een tweedehands A6000 is een betere optie, en die camera is ook nog sneller (focus, bediening)!
De A6000 heeft maar 1 scrollwieltje. Ik zou er niet mee kunnen werken. De A7 heeft er gewoon netjes 2. De A6000 verliest het gewoon op bediening dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bediening is wel een dingetje hoor. Ik ben van een D5200 naar een K-5IIs gegaan en die was heerlijk qua bediening. Top screen en ik kon overal bij en het was makkelijk te bedienen.

Ik ga nog eens de keus goed overwegen. Die A7 is heel interessant maar in combinatie met een lens een pak duurder dan een X-T1 of K-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:41:
Bediening is wel een dingetje hoor. Ik ben van een D5200 naar een K-5IIs gegaan en die was heerlijk qua bediening. Top screen en ik kon overal bij en het was makkelijk te bedienen.

Ik ga nog eens de keus goed overwegen. Die A7 is heel interessant maar in combinatie met een lens een pak duurder dan een X-T1 of K-3.
Ik zou ook een serieus naar de prijzen van Fuji kijken, want dat is ook niet goedkoop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de prijzen on par liggen met de Pentax mount lenzen. De A7 lenzen zijn een stuk prijziger als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 22:09
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:16:
[...]

De A6000 heeft maar 1 scrollwieltje. Ik zou er niet mee kunnen werken. De A7 heeft er gewoon netjes 2. De A6000 verliest het gewoon op bediening dus.
Nee ik gebruik toch echt 2 scrollwielen op mijn a6000. Het d-pad achterop doet tevens dienst als tweede scrollwiel, werkt heel behoorlijk vind ik, die met mijn duim en de reguliere bovenop met mij wijsvinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexvandoef schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:33:
[...]

Nee ik gebruik toch echt 2 scrollwielen op mijn a6000. Het d-pad achterop doet tevens dienst als tweede scrollwiel, werkt heel behoorlijk vind ik, die met mijn duim en de reguliere bovenop met mij wijsvinger.
Als je op die manier telt heeft de A7 er 3. Diafragma, sluitertijd, ISO. Hoef je tenmisnte niet in het menu te kloten zoals bij de A6000 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:41:
Het is dan ook een full frame body, en lenzen daarvoor zijn groter, zwaarder en prijziger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 22:09
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:49:
[...]

Als je op die manier telt heeft de A7 er 3. Diafragma, sluitertijd, ISO. Hoef je tenmisnte niet in het menu te kloten zoals bij de A6000 ;).
Ja op die manier moet je wel tellen want daar is de bediening op gemaakt ;). Wel handig 3 dials maar is voor mij niet zo nodig. ISO staat bij mij op auto trouwens, de a6000 is slim genoeg en je kan in auto modus zelf de ISO range aangeven waar binnen hij kan kiezen. En de eeelijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik 90% van de tijd in Aperture Prio modus schiet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral dat laatste weegt er aardig in. En dat de X-T1 een beetje 'cheat' met ISO waarden vind ik nog niet zo erg. Als je daar mee weet om te gaan is er niets aan de hand.

De X-T1 i.c.m. een 35mm lens zie ik wel zitten (categorie: Cameralenzen Ik heb een tijdje rondgelopen met een Sigma 30mm op de D5200 en daar heb ik hele leuke foto's meegemaakt. Dus een 50mm of 35mm is mij om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:57:
Vooral dat laatste weegt er aardig in. En dat de X-T1 een beetje 'cheat' met ISO waarden vind ik nog niet zo erg. Als je daar mee weet om te gaan is er niets aan de hand.

De X-T1 i.c.m. een 35mm lens zie ik wel zitten (categorie: Cameralenzen Ik heb een tijdje rondgelopen met een Sigma 30mm op de D5200 en daar heb ik hele leuke foto's meegemaakt. Dus een 50mm of 35mm is mij om het even.
Het cheaten maakt in real-life ook niet uit. Wanneer je dezelfde foto wilt maken met een Fuji zal je met dezelfde ruis zitten als elk ander merk. Het is puur een issue zodra je vergelijkingen met andere merken wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:49:
Hoe vaak gebruik je de M-stand? Ik zelden, ik kan prima leven met de mogelijkheden die de PAS-standen bieden. En dan nog, ISO heeft een knop waarvoor je niet in het menu hoeft te duiken. Plus standaard 2 C(ustomizable) knoppen, en nog meer knoppen waarvan je de functie desgewenst aan kunt passen. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem, in de M-stand werken op een A6000.

Een A7 is een stapje professioneler dan een A6000, en dat merk je in onder andere de prijs van de body en de lenzen.

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:51:
[...]

Hoe vaak gebruik je de M-stand? Ik zelden, ik kan prima leven met de mogelijkheden die de PAS-standen bieden. En dan nog, ISO heeft een knop waarvoor je niet in het menu hoeft te duiken. Plus standaard 2 C(ustomizable) knoppen, en nog meer knoppen waarvan je de functie desgewenst aan kunt passen. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem, in de M-stand werken op een A6000.

Een A7 is een stapje professioneler dan een A6000, en dat merk je in onder andere de prijs van de body en de lenzen.
Ik speel nog weleens met 10 of 15 stop ND filters, dan is het wel handig ;).

Verwijderd

Kevinp schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:05:
[...]

Ik zou zeker bij systeemcamera's ook naar Sony kijken.
Ik enkel als ik interesse zou hebben in een ff sensor zeker. Voor APS-C zou ik juist niet bij Sony kijken maar is Fuji mijn inziens de weg om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al een tijdje bezig camera's te vergelijken maar het wordt er niet makkelijker op. Had ik net zo goed als zeker besloten een X-T1 te kopen met een 35mm of 50mm Fuji lens, zie ik de Pentax K-3 II met 50mm lens voorbij komen voor dezelfde prijs. En met die 50mm lens van Pentax heb ik leuke foto's gemaakt op de K-5IIs. En alsof dat niet genoeg is dient zich een D7200 aan met 35mm of 50mm lens (Nikon variant 1.8G) mar ook de Nikon D610 met 50mm 1.8G. Het vervelende is het kost op een paar tientjes verschil allemaal rond de €1000,00.

Gewicht maakt mij niet zoveel uit, daar stap ik van af. Flitsers gebruik ik niet. Ik fotografeer weleens binnenshuis en ik vind portretten leuk of dat nu alleen hoofd is of lichaam met omgeving. Een beetje urbex of straat is ook leuk en landschap. Ik film niet, geen aktie of sport en dus geen hoge sluitertijden, geen bewegend wildlife. Ik gebruik Lightroom en Photoshop en ik druk zo nu en dan een foto af op minimaal A4 formaat of groter voor in huis.

Ik vind belangrijk: image quality, dynamic range, lage ISO waarden gebruiken want wil zo min mogelijk ruis en schiet weleens binnenshuis.

Ik neig heel erg naar de D610 met de Nikon 50mm. Dat schijnt zoals ik het lees een hele mooie combi te zijn om het full frame gebeuren in te rollen. Het voldoet zoals ik denk aan mijn eisen, of zie ik iets over het hoofd?

De eerstvolgende lens die ik dan zou kopen is de 24-70mm als ik mij niet vergis voor iets zoombereik en walkaround.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Welke lenzen heb je? Als je niks hebt zou ik geen 4 jaar oude FF Nikon kopen waarom geen oude FF Canon dan.

[ Voor 20% gewijzigd door jayjey op 16-10-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Een X-T1 of een D610 is nogal een verschil.

Een D610 is in ieder geval niet de eerste camera waar ik aan denk bij Street fotografie ;-) Terwijl een X-T1 daar wel in zijn element is. Daarnaast kun je een X-T1 op de kop tikken met de (naar ik heb vernomen) zeer goede 18-55mm lens voor relatief weinig. Voor Nikon nog 'even' een 24-70 kopen en je bent weer 800 euro achteruit.

Ook qua ruis ga je het verschil pas goed zien bij de hogere ISO waardes. Het enige voordeel dat de D610 heeft is de kleinere DoF voor porttretten (maar met een lichtsterkte prime op Fuji kom je ook heel eind hoor).

Mijn geld zou ik zetten op de X-T1 of iets vergelijkbaars. Ik heb destijds mijn D600 ingeruild voor een Panasonic GX8 (omdat de X-T1 toen boven mijn budget lag en de GX8 behoorlijk in de buurt kwam). Nooit spijt van gehad.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:07:
Welke lenzen heb je? Als je niks hebt zou ik geen 4 jaar oude FF Nikon kopen waarom geen oude FF Canon dan.
Ik heb een Nikon D5200m gehad en die beviel goed. Canon loopt nog weleens achter in sensoren zo heb ik vernomen. De D610 heeft trouwens een verdomd goede sensor erin zitten die nog makkelijk meekomt met de top. Het is zeker geen slechte camera.
sys64738 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:25:
Een X-T1 of een D610 is nogal een verschil.

Een D610 is in ieder geval niet de eerste camera waar ik aan denk bij Street fotografie ;-) Terwijl een X-T1 daar wel in zijn element is. Daarnaast kun je een X-T1 op de kop tikken met de (naar ik heb vernomen) zeer goede 18-55mm lens voor relatief weinig. Voor Nikon nog 'even' een 24-70 kopen en je bent weer 800 euro achteruit.

Ook qua ruis ga je het verschil pas goed zien bij de hogere ISO waardes. Het enige voordeel dat de D610 heeft is de kleinere DoF voor porttretten (maar met een lichtsterkte prime op Fuji kom je ook heel eind hoor).

Mijn geld zou ik zetten op de X-T1 of iets vergelijkbaars. Ik heb destijds mijn D600 ingeruild voor een Panasonic GX8 (omdat de X-T1 toen boven mijn budget lag en de GX8 behoorlijk in de buurt kwam). Nooit spijt van gehad.
Straat komt niet zo veel voor hoor. Portretten van de kids of een dagje uit wel. Landschappen vind ik ook wel leuk. Vandaar de D610.

De X-T1 is ook een mooi ding en daar kijk ik wederom weer naar. Maar dan wel met de 50mm erop. Die 50mm had ik ook op de K-5IIs en dat beviel erg goed. Die zoonlens is heel erg goed. Kost ook 600 euro los en wordt ook wel de beste kitlens genoemd die je bij een body kan krijgen.

Voordeel van de X-T1 is de weather sealing en bijbehorende lenzen. En niet duur voor een 2dehands body. En toch laat ik mij opnaaien, denk ik, door die megapixel hype. Of het geintje wat Fuji flikt m.b.t. de ISO waarden. Maar als ik dan foto's zie van de X-T1 dan zie je daar niets van terug. Tja, en je neemt hem zo mee. Net als de X-T20 waar ik ook naar kijk. Maar is het de 500 Euro waard in meerprijs, dat is inclusief de 50mm lens.

Ja, full frame betekent ook duur glas om het maximale eruit te halen. Maar het klinkt zo aanlokkelijk :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2017 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:26:
[...]

Ja, full frame betekent ook duur glas om het maximale eruit te halen. Maar het klinkt zo aanlokkelijk :+
Tja, de magie van Full Frame.... Je foto's worden in 1 klap zo veel beter en je fotografie skills gaan direct door het dak. Je foto's krijgen oneindig meer aandacht en je bent binnen no time een beroemd fotograaf :+

Een Full frame camera is ook gewoon een camera. Het gaat er vooral om met welke camera je het meeste plezier beleeft aan het fotograferen. Ja, als je echt weet wat je doet en ga pixel peepen, zie je heus wel verschil tussen een GX8 en een D610. Maar ik print 80 bij 60 cm platen van mijn GX8 en heb nooit het gevoel dat ik iets te kort kom of dat de kwaliteit niet helemaal je van het is.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van Fuji vind ik toch wel al de firmware updates. Ook voor de X-T1. Glas is ook goed en qua prijs krijg je er wel kwaliteit voor terug. Ik blijf het wel moeilijk vinden om een keus te maken want ook de K-3II is een goede optie.

Nog maar wat lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
[...]
Ik heb een Nikon D5200m gehad en die beviel goed. Canon loopt nog weleens achter in sensoren zo heb ik vernomen.
Ik vroeg welke lenzen, niet welke body, maar als je de D5200 hebt zul je wel een paar nikon DX lenzen hebben dus zit je in dat DX systeem vast?
Je hebt niet veel pixels nodig tenzij je wilt croppen. Ik heb een hoog resolutie scherm en dat is verticaal nog maar 1440 pixels..., en printen boven A4 doe je toch nooit.
Hoge iso's gebruiken is juist fijn, ik bedoel als de ruis tenminste binnen de perken blijft en de sluitertijd daardoor omlaag kan. De hoeveelheid pixels is minder belangrijk dan de dichtheid van de pixels.
[...]
Portretten van de kids of een dagje uit wel.
Wat jij nodig hebt is snelle autofocus, dat is onafhankelijk van crop of FF.
De beste DX keus is voor jou dus de D500. Kost wat maar dan heb je ook wat. :)
Ik dacht dat Canon lenzen economischer waren te krijgen, ook 2e hands.
De beste keus voor latere uitbreiding van lenzen is dus de Canon 7D Mark II.
FF Sony lenzen kun je vergeten tenzij geld geen rol speelt.
Alle overige merken zijn niche, geen tijd aan besteden.
Als je 2ehands body kan kopen dan kan alles opeens anders komen te liggen natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door jayjey op 18-10-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jayjey Sorry, daar las ik helemaal overheen. Ik begin weer van de grond af aan. Ik heb dus geen body en geen lenzen meer. Dat maakt mij flexibeler, maar dat maakt de keus ook lastiger. Ik ben niet onervaren en fotografeer al een aantal jaren. Dat wil niet zeggend at ik alle kennis in pacht heb vandaar de vraag.

Ik print dus wel geregeld groter dan A4 en croppen doe ik dan ook wel eens. Maar vooral bij portretten. De K-5IIs die ik gehad heb heeft 16mp en daar ben ik zo goed als nooit tekort gekomen mede omdat ik goed kader. Een beetje extra MP zou niet erg zijn maar dat komt de ruis ook weer niet ten goede en dat is weer sensor afhankelijk. De autofocus snelheid van de Pentax K-5IIs is ruim voldoende voor spelende kids en een beetje sport, daar heb je echt geen camera voor nodig die ruim 2000 Euro kost. Die camera is ook helemaal niet gemaakt voor dat doeleinde, die is gemaakt voor wildlife- en sportfotografie.

Alle lenzen zijn 2dehands voor schappelijke prijzen te krijgen, van alle merken. Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt. Ik weet heel duidelijk wat ik wil, dus die lenzen liggen qua prijs bij elkaar in de buurt. Voor de Nikon 50mm F1.8G betaal je 200 Euro en die kan op DX en FX en is een hele goede lens en presteert op FX nog beter dan op DX. Dus een D610 met die lens kost mij 2dehands met garantie 950 Euro. Ik zou er voor het gemak later een wide angle lens bij kopen voor landschappen of een 85mm voor betere portretten (Samyang á 500-700 Euro).

Ik vind het raar dat je zegt dat alle merken buiten Canon en Nikon om niche producten zijn en dat je er geen aandacht aan moet besteden. Daaruit laat jij je, met alle respect, onkunde blijken. Ik kan dat niet serieus nemen. Fuji heeft bijvoorbeeld de goede X-T1, X-T20 die in mijn bereik liggen en dat zijn zeer goede camera's met erg goede lenzen. Daarnaast geeft Fuji regelmatig firmware verbeteringen door voor lenzen en body's. Pentax heeft een lenzen lijn die niet ruim bemeten is maar heeft wel uitstekend glas voor een acceptable prijs. Een Pentax body, de K-5IIs of de K-3II, doet zeker niet onder voor een D7100/7200 en bieden heel veel waar voor hun geld. Het is geen niche product.
  • De Fuji X-T1 met 35mm F2 lens kost €1000,00 (body 2dehands, lens nieuw).
  • De Pentax K3II met 50mm F1.8 lens kost €900,00 (beide nieuw)
  • De Nikon D610 met 50mm F1.8G kost €1100,00 (body 2dehands, lens nieuw)
  • De Nikon D7200 met 50mm F1.8G kost €950,00 (body 2dehands, lens nieuw)
Op dit moment ziet mijn lijstje er zo uit en ook in die volgorde van interesse. Fuji omdat deze handzaam is, goede ondersteuning, weathersealing en de meer dan uitstekende 35mm lens (hele goede lens lijn om uit te breiden). De Pentax vanwege zijn comfort en grootte, alle toeters en bellen, goede sensor, weathersealing en prima 50mm lens (ik had deze ook op de K-5IIs). De D610m omdat het een full frame camera is, met alle functies die er ook op de D7200 aanwezig zijn, goede autofocus/punten en de goede 50mm lens en daarbij het lensaanbod. De D7200 gelijk aan de D610 behalve de sensor.

Laat ik het kort omschrijven wat ik wil doen: 50% portretten van mensen hoofd/lichaam/omgeving. 30%
landschap. 20% uitjes, straat en urban. In die volgorde. Ik hou van wandelen dus ik neem de camera ook weleens mee. Gewicht speelt niet zo'n hele grote rol maar minder is uiteraard beter mits ik niet op kwaliteit inlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:53:
@jayjey Sorry, daar las ik helemaal overheen. Ik begin weer van de grond af aan. Ik heb dus geen body en geen lenzen meer. Dat maakt mij flexibeler, maar dat maakt de keus ook lastiger. Ik ben niet onervaren en fotografeer al een aantal jaren. Dat wil niet zeggend at ik alle kennis in pacht heb vandaar de vraag.

Alle lenzen zijn 2dehands voor schappelijke prijzen te krijgen, van alle merken. Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt. Ik weet heel duidelijk wat ik wil, dus die lenzen liggen qua prijs bij elkaar in de buurt. Voor de Nikon 50mm F1.8G betaal je 200 Euro en die kan op DX en FX en is een hele goede lens en presteert op FX nog beter dan op DX. Dus een D610 met die lens kost mij 2dehands met garantie 950 Euro. Ik zou er voor het gemak later een wide angle lens bij kopen voor landschappen of een 85mm voor betere portretten (Samyang á 500-700 Euro).

Ik vind het raar dat je zegt dat alle merken buiten Canon en Nikon om niche producten zijn en dat je er geen aandacht aan moet besteden. Daaruit laat jij je, met alle respect, onkunde blijken. Ik kan dat niet serieus nemen. Fuji heeft bijvoorbeeld de goede X-T1, X-T20 die in mijn bereik liggen en dat zijn zeer goede camera's met erg goede lenzen. Daarnaast geeft Fuji regelmatig firmware verbeteringen door voor lenzen en body's. Pentax heeft een lenzen lijn die niet ruim bemeten is maar heeft wel uitstekend glas voor een acceptable prijs. Een Pentax body, de K-5IIs of de K-3II, doet zeker niet onder voor een D7100/7200 en bieden heel veel waar voor hun geld. Het is geen niche product.
Op dit moment ziet mijn lijstje er zo uit en ook in die volgorde van interesse. Fuji omdat deze handzaam is, goede ondersteuning, weathersealing en de meer dan uitstekende 35mm lens (hele goede lens lijn om uit te breiden). De Pentax vanwege zijn comfort en grootte, alle toeters en bellen, goede sensor, weathersealing en prima 50mm lens (ik had deze ook op de K-5IIs). De D610m omdat het een full frame camera is, met alle functies die er ook op de D7200 aanwezig zijn, goede autofocus/punten en de goede 50mm lens en daarbij het lensaanbod. De D7200 gelijk aan de D610 behalve de sensor.

Laat ik het kort omschrijven wat ik wil doen: 50% portretten van mensen hoofd/lichaam/omgeving. 30%
landschap. 20% uitjes, straat en urban. In die volgorde. Ik hou van wandelen dus ik neem de camera ook weleens mee. Gewicht speelt niet zo'n hele grote rol maar minder is uiteraard beter mits ik niet op kwaliteit inlever.
Ik bedoelde alles buiten Canon, Nikon EN Sony (en zelfs dat was natuurlijk een beetje gechargeerd bedoeld.)
2e hands zijn lenzen echt niet zo goedkoop, maar je weet nooit natuurlijk of je iets vind maar als dat kan dan moet je dat natuurlijk doen.
Als je opnieuw kunt beginnen, wil je dan FF of niet? Als je zeker FF wil dan is het Canon of Nikon. Sony FF betekent aardig dure lenzen helaas. Dan zijn de 6D en de D610 inderdaad de goedkoopste geworden ondertussen. Maar zou je niet liever toch een 80D of D7200 hebben met wat budget primes en zooms? D7II of D500 is wat overdreven inderdaad. Fuji geen ervaring mee, Sony A6000.

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 18-10-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:41
Ik ken alleen nikon. Heb veel camera's en lenzen gehad.
Die d610 is een super ding. Ik heb die nikon 50mm f1.8 ook. Prima lens maar ik kan me voorstellen dat de sigma art variant nog beter is?

Toch heb ik de d610 weg gedaan en een d750 gehaald. Ik moet soms snel focussen op festivals als het donkerder wordt. Daarin is de d750 af systeem een stuk beter. Anders had ik de d610 gehouden.

De D7200 is ook een prachtding maar niet full frame. Ik heb hier ook nog een d7100 liggen. Die d610 is qua beeldkwaliteit en vooral ruis echt zichtbaar beter dan die d7100.

Maar tis wat je wilt. Fullframe betekent wel zwaarder sjouwen. Dx camera wordt al beter. Maar voor puur alleen straat fotografie zou ik niet zo'n zwaar en opvallend grote camera combi willen hebben denk ik. Hoewel ik nooit aan straat fotografie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste van de tijd fotografeer ik de kinderen en uitjes. Daar zit echt de meeste tijd in. Of ik nu een rondje met ze loop of naar de Efteling ga. Landschap op de tweede plek want we hebben mooie plekjes in buiten de stad zoals je weet :) Straat komt af en toe voor maar dan meer een straatvbeeld i.p.v. van mensen zoals: https://flic.kr/p/CKFb8v en https://flic.kr/p/DgRHDy . Focussnelheid is niet heel belangrijk, het hoeft in ieder geval niet supersnel. De D750 is leuk en hangt tussen de D610 en D810 in maar ligt ruim boven mijn budget van €1000,00.

De Sigma Art is natuurlijk een hele mooie lens maar is het de meerprijs waard over een 50mm? Dat is dan weer niet zo als ik de reviews mag geloven. Ik ben geen pixelpeeper dus ik ga af op real world beelden. Die D610 kan ik zo kopen op de 2dehands markt met een 50mm zet mij dat op €1000,00. Ik fotografeer al drie jaar met een 35mm en 50mm op APS-c en dat bevalt heel goed. Ik kan er heel veel mee.

Ik verwerk in Lightroom dus schiet in RAW. JPEG wil ik niet omdat ik altijd na bewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Harribo schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:11:
Ik ken alleen nikon. Heb veel camera's en lenzen gehad.
Die d610 is een super ding. Ik heb die nikon 50mm f1.8 ook. Prima lens maar ik kan me voorstellen dat de sigma art variant nog beter is?

Toch heb ik de d610 weg gedaan en een d750 gehaald. Ik moet soms snel focussen op festivals als het donkerder wordt. Daarin is de d750 af systeem een stuk beter. Anders had ik de d610 gehouden.
Toevallig heb ik de Sigma 60/2.8 Art en die is inderdaad opvallend scherp op de A6000, maar ja focus is niet snel natuurlijk en dat is wel heel nuttig bij bewegende mensen. De Sigma EX DN 30/2.8 en EX DN 19/2.8 zijn een stuk minder scherp. De Sony 50/1.8 is ook goed scherp. FF vergeet ik nog maar even, hoewel denk dat een D750 minder kost dan een A6500.

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 19-10-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:08:
Meeste van de tijd fotografeer ik de kinderen en uitjes. Daar zit echt de meeste tijd in.
Wil je dan niet gewoon iets compact? Dat is althans mijn ervaring. Ben van D3200 met een resem lenzen naar de X-T20 gegaan met de kitlens. Goede kwaliteit minder gewicht en neem je dus meer mee. En zelfs dan is die combinatie nog steeds niet altijd even handig met 2 kleine kinderen (2&4j) ... Soms neem ik gewoon de Sony RX100 Mk1 mee die in m'n broekzak past en bij goed licht ook mooie resultaten geeft.

Ben wel niet 100% tevreden van de Fuji, veel issues met misfocus, blijkt wel vaker voor te komen met de X-T20 icm kitlens, het zou niet voorkomen met de primes... maar ben effe teleurgesteld in het systeem nu en moet even nadenken of ik nog verder wil investeren in een 23, 50 mm F2 of eerder de kit 2de hands verkoop nu ik er nog iets van krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:53:
Op dit moment ziet mijn lijstje er zo uit en ook in die volgorde van interesse.
Ik zou het lijstje omkeren.
Fuji is een (nog) zeer incompleet systeem, en bijna alles (ook 2e hands lenzen) is peperduur.
Pentax is niet verkeerd, maar 2e hands lensaanbod blijft beperkt, want niche.
FF lijkt me volledig overkill voor jouw foto's.
Upgrade van D5200 naar D7200 met behoud/aanschaf van de 35/1.8DX en een goedkope 50/1.8, is wat mij betreft het beste wat je kunt doen.

Lenzen (gebruikt) bijkopen gaat voor Nikon/Canon gewoon het eenvoudigst en goedkoopst. Vooral is het mogelijk voor vrijwel elk lensbereik in verschillende prijsklassen wat te kopen. Het grote voordeel daarvan vind ik, dat je voor lenzen die je minder vaak inzet, een goedkopere oplossing kunt kiezen, terwijl je de lenzen die je vaak gebruikt dan in een hoger prijssegment (met meer kwaliteit) kunt uitzoeken. (bij de andere systemen betekenen goedkopere lenzen altijd het opgeven van lichtsterkte en AF-snelheid, want dat zijn dan de instap-kitlensjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Alles is niche behalve Canon, Nikon en Sony. :)
Ik heb een A6000, maar ook daar is het snel vinden van focus op de juiste plaats vaak het probleem en ook kies je de scherpte diepte vaak toch te klein. Ik heb primes om de beeldkwaliteit te verhogen.
Misschien is een APS-C SLR daarin toch beter...ook omdat hij zoveel verschillende soorten lenzen nodig heeft voor zijn doelen, dan is Canon/Nikon APS-C veel handiger.

[ Voor 34% gewijzigd door jayjey op 19-10-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Vanoverdegrens schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:30:
[...]

Upgrade van D5200 naar D7200 met behoud/aanschaf van de 35/1.8DX en een goedkope 50/1.8, is wat mij betreft het beste wat je kunt doen.
Alternatief kun je op mFT nog een blik werpen. Kost niet veel, is compact, goed/groot lensaanbod en inmiddels flink wat goede gebruiktwaar tegen aanneembare prijzen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inrage schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:59:
[...]

Wil je dan niet gewoon iets compact? Dat is althans mijn ervaring. Ben van D3200 met een resem lenzen naar de X-T20 gegaan met de kitlens. Goede kwaliteit minder gewicht en neem je dus meer mee. En zelfs dan is die combinatie nog steeds niet altijd even handig met 2 kleine kinderen (2&4j) ... Soms neem ik gewoon de Sony RX100 Mk1 mee die in m'n broekzak past en bij goed licht ook mooie resultaten geeft.

Ben wel niet 100% tevreden van de Fuji, veel issues met misfocus, blijkt wel vaker voor te komen met de X-T20 icm kitlens, het zou niet voorkomen met de primes... maar ben effe teleurgesteld in het systeem nu en moet even nadenken of ik nog verder wil investeren in een 23, 50 mm F2 of eerder de kit 2de hands verkoop nu ik er nog iets van krijg...
Vandaar de X-T1. Nog steeds een goede camera en de prime lenzen van Fuji zijn top. Valt weinig op af te dwingen. Maar op een of andere manier denk ik dat ik tekort kom met de X-T1. Dat kan ook zijn omdat het een stap in het voor mij nog onbekende mirrorless is.
Vanoverdegrens schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:30:
[...]

Ik zou het lijstje omkeren.
Fuji is een (nog) zeer incompleet systeem, en bijna alles (ook 2e hands lenzen) is peperduur.
Pentax is niet verkeerd, maar 2e hands lensaanbod blijft beperkt, want niche.
FF lijkt me volledig overkill voor jouw foto's.

Lenzen (gebruikt) bijkopen gaat voor Nikon/Canon gewoon het eenvoudigst en goedkoopst. Vooral is het mogelijk voor vrijwel elk lensbereik in verschillende prijsklassen wat te kopen. Het grote voordeel daarvan vind ik, dat je voor lenzen die je minder vaak inzet, een goedkopere oplossing kunt kiezen, terwijl je de lenzen die je vaak gebruikt dan in een hoger prijssegment (met meer kwaliteit) kunt uitzoeken. (bij de andere systemen betekenen goedkopere lenzen altijd het opgeven van lichtsterkte en AF-snelheid, want dat zijn dan de instap-kitlensjes)
Fuji is zeker geen incompleet systeem. Kan makkelijk meekomen in het topsegment wat body's betreft en zeker ook wat lenzen betreft. Hun lenzen range is gewoon goed. Ja het is wat duurder maar de kwaliteit is veel beter dan wat er doorgaans voor andere merken te krijgen is in die prijsklasse. Ook geeft Fuji goede ondersteuning voor zowel body als lens.

Pentax is zeker niet verkeerd. Sterker, zelfs gewoon heel goed. Het lenzenaanbod blijft wat achter maar ook daar zijn wel de lenzen te krijgen die ik wil. Maar die zijn wel iets duurder dan gemiddeld, maar een 2dehands body is weer goedkoper als een Nikon of Fuji variant.

En waarom zou ff overkill zijn voor mijn foto's? Misschien wil ik mij wel verder ontwikkelen en dan is het geen slechte keus. De D610 is een mooie instapper en een 50mm kost de wereld niet. En dat is een instaplensje die zo verdomd goed presteert dat de dure 50mm varianten het nakijken hebben. Dus niet ieder instaplensje boet in qua AF snelheid of lichtsterkte. Dat geldt ook voor de Fuji kitlens. Dat kan je met de beste wil van de wereld geen instap lens noemen. Dat is een 18-55mm F/2.8-F/4 lens.

Dus voor ongeveer €1000,00 heb ik veel keus maar zoek net dat beetje extra waardoor ik mij wat verder kan ontwikkelen. Dat kan met de mirrorless van Fuji want dat is wat het gaat worden in de toekomst. Of ik ga de ff kant op als ik erover uit geraak tenminste. De D7200 en K-3 zijn beide aan elkaar gewaagd op lensaanbod na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Als je FF graag eens wil proberen dan gewoon doen. D610 body is nu 1366,- nieuw maar die kunje dus voor 1000,- kopen? kun je lenzen miss 2e hands bij aanschaffen, zoomlenzen en primes.
Welke kant het opgaat weet je toch niet. Om je te ontwikkelen heb je geen FF nodig lijkt me. Als Sony APS-C goede goedkope lenzen had dan was dat handig. Ik zou mijn oude manuele lenzen wel eens als FF lenzen willen gebruiken maar ja.

[ Voor 6% gewijzigd door jayjey op 20-10-2017 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanavond kijken bij iemand in de buurt met een zeer nette Fuji X-T1. De persoon fotografeert zelf ook en is recent naar een X-T2 gegaan naast zijn ff camera's. Ik heb al een leuk lensje gevonden als walkaround en dat is de Fuji XF 27mm F2.8 pancake lens. Handzaam en licht en goed te gebruiken. Mocht de camera bevallen en ik koop hem dan op termijn nog een Fuji XF 50mm F2 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Tweedehands d610 kan je natuurlijk proberen.
En anders verkoop je hem meteen weer.
Ik was vorige maand mijn d610 met 10k kliks voor 900 binnen een paar dagen kwijt. Hoewel je natuurlijk nooit garanties hebt maar volgens mij nog steeds een gewilde camera.

Je ziet nu veel d750 tweedehands omdat veel mensen overstappen op de nieuwe d850.
Maar dat zal dan nog net buiten je budget vallen.

Afgezien van de betere low light af, heb je een opklapbaar schermpje en kan je in live view meteen de scherptediepte on the fly zien. Zo kun je meteen de bokeh regelen, dus mooie lichtrondjes bijv, en pas afdrukken als hij naar wens is. Super

Maar overweeg eerst maar de d610, ook een heel mooi apparaat.
Vooral met 1 druk op de knop het snelmenu vond ik zeer handig

Maar al die camera die jij nu noemt, volgens mij zijn ze allemaal wel top. Volgens mij ben je bij elke van dat rijtje zo verkocht
Kijk je niet tureluurs op welke camera je kunt kopen. Tis veel geld maar mooie foto's maakt vnl de kunde vd fotograaf en ga vooral voor het plezier

[ Voor 14% gewijzigd door Harribo op 20-10-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De D750 gaat ruim over het budget heen. Alleen al de body 2dehands ligt op 1200 Euro. De D610 gaat als een warm broodje de plank over want de meesten zijn al weer weg. Dan blijft over de overige maar duurdere D610 body's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ZIjn de Fuji lenzen beter/compacter en vooral goedkoper dan de E mount lenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:46
Waarschijnlijk niet, Als je de nadruk op goedkoper legt.
Maar er worden in elk geval actief nieuwe lenzen voor ontwikkeld.

Sony APS-C E-Mount is wat dat betreft een dood systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door Sato op 20-10-2017 23:19 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:46
Dubbel, Editen op telefoon...

[ Voor 87% gewijzigd door Sato op 20-10-2017 23:17 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
:'(

Ook dure lenzen die X mount net als E mount. Ik denk dat er uiteindelijk alleen maar meer kleine E mount lenzen komen met een body met IS, duurt wel lang.

[ Voor 120% gewijzigd door jayjey op 20-10-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:22:
De D750 gaat ruim over het budget heen. Alleen al de body 2dehands ligt op 1200 Euro. De D610 gaat als een warm broodje de plank over want de meesten zijn al weer weg. Dan blijft over de overige maar duurdere D610 body's.
Zie er toch nu een paar staan voor onder de 900.
Even geduld misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou nog even geduld :) Alle het goede komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
Ik heb me al heel wat georiënteerd de afgelopen weken voor een eerste dSLR. De wil is er al jaren, maar in principe vonden mijn vrouw en ik het toch meestal te duur en wilden we wachten tot er kinderen zouden komen, als goed excuus :P Nu gaan we volgend jaar naar de VS op vakantie en dit leek ons ook wel een goed moment om een mooie camera aan de schaffen die een tijdje mee moet kunnen.

Vanwege een aantal redenen is ons oog op de Canon 200D gevallen, mede door invloed van de vrouw die er ook nog een beetje mee wil kunnen filmen en niet met een baksteen rond wil sjouwen :P

Echter, we gaan volgend jaar zomer pas op vakantie. We zullen wel wat 'oefentijd' kunnen gebruiken om de camera een beetje te leren kennen en zijn alvast wat prijzen in de gaten aan het houden. Nu is er bijvoorbeeld een actie op kamera-express waar je in principe de body + kitlens voor €599,- aan kunt schaffen, de body enkel is al €585. Het voordeel hier is een cashback actie die tot 14 Januari 2018 loopt.

Nu is onze vraag een beetje, zet deze huidige cashback actie een beetje de handrem op mooie aanbiedingen rond de kerst periode, of mooie acties rond het voorjaar volgend jaar? We zijn een beetje bang te voorzichtig te zijn en in de hoop op een mooiere aanbieding voorlopig de meest voordelige te laten schieten. We zijn niet thuis in deze branche, dus wanneer de aanbiedingen een beetje vallen, op zijn gunstigst zijn, is ons nog allemaal vreemd.

Benieuwd wat jullie mening is over de huidige prijs en wat wijs is richting hopelijk een aanbieding-seizoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen baksteen mee wil sjouwen en wil kunnen filmen zou ik toch willen aanraden om canon te laten vallen en eens naar Panasonic te kijken. Compact, verwisselbare objectieven en 4K filmmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Qua budget zijn er opties in beide gevallen die met onze keuze overeenkomen, en qua gewicht scheelt het ook nauwelijks. In die zin ben ik eerder bevestigd met de Canon ;)

Vandaar ook mijn vraag, wanneer de beste tijd voor de aankoop is.

Een losse vraag echter waar ik nog over na heb gedacht, zijn de kit lenzen echt zoveel minder dan wat je doorgaans los koopt met gelijk bereik? Ik zie 17-55 lenzen van makkelijk 300 euro, en nu voor de kitlens met de huidige aanbieding betaal je 15 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:05:
Qua budget zijn er opties in beide gevallen die met onze keuze overeenkomen, en qua gewicht scheelt het ook nauwelijks. In die zin ben ik eerder bevestigd met de Canon ;)
Totdat je objectieven gaat toevoegen, met een body zonder objectieven is het lastig werken.
Als je anno 2017 interesse hebt, zoals jijzelf stelt, in video dan zou ik toch echt voor een body gaan die ook 4k kan filmen. Maar als jij een Canon wil dan is dat ook prima natuurlijk.
Vandaar ook mijn vraag, wanneer de beste tijd voor de aankoop is.
Camera's worden enkel goedkoper gedurende hun levensduur. Het beste is om te wachten tot de opvolger er (bijna) is en dan dus een 'verouderd' model te kopen. Maar ook hier is beste weer relatief en persoonsgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Totdat je objectieven gaat toevoegen, met een body zonder objectieven is het lastig werken.
Als je anno 2017 interesse hebt, zoals jijzelf stelt, in video dan zou ik toch echt voor een body gaan die ook 4k kan filmen. Maar als jij een Canon wil dan is dat ook prima natuurlijk.
Het is een gevalletje een goede camera, waar 'ook eens een filmpje' gemaakt mee kunnen worden. Vind 4k nog wat overkill voorlopig :P
Camera's worden enkel goedkoper gedurende hun levensduur. Het beste is om te wachten tot de opvolger er (bijna) is en dan dus een 'verouderd' model te kopen. Maar ook hier is beste weer relatief en persoonsgebonden.
Dat klinkt bijna als de grafische kaarten markt.. Aangezien de huidige actie nog best tot Januari loopt kan ik nog wel tot dan geduld hebben om te kijken wat de kerst periode doet, dan kan ik atijd kijken wat de prijzen dan zijn, of dat er een nog leuker pakket ergens gemaakt wordt met een leuke 75-200mm lens of iets vergelijkbaars erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Misschien eens kijken naar Sony? Fantastische fotokwaliteit en ook zeer goed voor filmen. Filmen met een dslr is toch altijd een beetje tegennatuurlijk naar mijn mening. Een systeemcamera werkt dan gewoon erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Als je gaat filmen met een DSLR, kies er dan één met focus pixels op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Schuey schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:04:
... een eerste dSLR. De wil is er al jaren, maar in principe vonden mijn vrouw en ik het toch meestal te duur ...
Aha, het lijkt dus niet de bedoeling dat er in de toekomst periodiek terugkerende uitgaven op jullie af komen, om de uitrusting uit te breiden/completeren en op peil te houden?
Een zo laag mogelijke liefst éénmalige uitgave voor langere tijd is het plan?
Schuey schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:04:
Nu gaan we volgend jaar naar de VS op vakantie en dit leek ons ook wel een goed moment om een mooie camera aan de schaffen die een tijdje mee moet kunnen.
Op vakantie kan een "mooie camera" uiteraard geen kwaad.
"Camera" is echter niet gelijk "camerauitrusting". Ze maakt daarvan, in het geval van DSLR of spiegelloze systeemcamera, slechts een deel uit. Er komen nog objectieven en overig toebehoor bij.
Wat mag dat alles bij elkaar ongeveer kosten?

Is er al aan de fotomotieven die op reis gaan opduiken gedacht, en met welk soort lenzen deze motieven het best gefotografeerd kunnen worden?
Of zijn jullie nog kompleet onervaren "noobs"?
Pagina: 1 ... 94 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's