Dirk0s schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:01:
Ook ik ben geïnteresseerd geraakt in de fotografie.
Met name fotos van landschappen en gebouwen vind ik erg interessant. Het bewerken ervan wat er na komt lijkt me echt een leuke klus en hobby.
Ben nu beetje aan het kijken op marktplaats naar leuke 2e hands camera uiteraard wil ik rustig beginnen om te kijken of ik het ook echt leuk ga vinden.
Omdat de kennis gering is weet ik niet goed wat belangrijk is om naar te kijken, ben zelf gekomen voor een D3400 of D7000 alleen weet ik niet goed wat nu de beste keuze voor mij gaat zijn. Hoop dat mensen me hier op weg kunnen helpen

Lastig te vergelijken deze twee camera's. Ik ben zelf ooit begonnen met een D3100 en na enkele (3?) jaren overgestapt op een D7000 en recentelijk op een D7200 (weer 4 jaar later)
Ten eerste is er een groot verschil in bouwkwaliteit van een D3xxx en een D7xxx, de laatste heeft weathersealing, en overall een stevigere behuizing, meer knoppen en een stuk meer instelmogelijkheden. Daarmee ligt het gewicht wel een stuk hoger (780g vs 445g - beide inclusief accu en memory card). Een ander groot verschil is het display boven op de body waar je bepaalde informatie kunt aflezen, maar dit maakt wellicht als beginner niet zo veel uit voor je.
De D3400 heeft een nieuwere sensor van 24 MP, maar moet zeggen dat de 16 MP van de D7000 mij niet stoorde. Wat mij, na aanschaf van mijn D7000, ontzettend stoorde aan mijn D3100 was de autofocus snelheid en het aantal autofocuspunten. De D3100 had er geloof ik 9 of 11? De D3400 heeft in ieder geval 11 autofocuspunten, waar de D7000 er 39 heeft. Ik weet niet of de D3400 een nieuwer autofocussysteem heeft als de D3100, maar die van de D3100 voelde traag aan met scherpstellen (nadat ik met de D7000 had gefotografeerd)
Verder heeft de D7000 een EXPEED 2 processor, de D3400 een nieuwere EXPEED 4 processor.
24 megapixel is ook handiger dan 16 megapixel mocht je eventueel in nabewerking willen croppen.
Qua burst modus zijn ze ongeveer gelijk, D3400 5fps en D7000 6fps (maar de bestanden van de D3400 zullen groter zijn met 24 megapixel, bij mijn D7200 met 24 megapixel is dat ongeveer 32MB, mijn D7000 had ongeveer 18MB RAW files -- vanuitgaande dat je RAW gaat fotograferen voor optimale controle in post-processing).
Ik neig er naar je te adviseren voor een D3400. Als je voornamelijk voor gebouwen/landscappen gaat zijn die focuspunten minder belangrijk. Bovendien is het een compactere en lichtere camera die je gemakkelijk meeneemt. De processor is een stuk sneller dan die van de D7200.
De D7xxx serie kun je wel meer instellen e.d. maar ik heb dat persoonlijk de eerste paar jaar niet veel gedaan met mijn D3100, pas na een aantal jaar ging ik meer richting de manual modes (shutter (S), aperture (A) en manual (M) om zelf instellingen te kiezen.
Hoop dat je er iets wijs uit kunt worden -- het is een beetje een warverhaal geworden hierboven... excuses het is bijna weekend
Eigenlijk een beetje wat Barrycade hierboven ook heeft gepost zie ik net