Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Schuey schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:05:
Vandaar ook mijn vraag, wanneer de beste tijd voor de aankoop is.
Uiteraard na de kerstdagen. Dan valt de "cadeutjesvraag" weg en zijn er aanbiedingen nodig om de omzetten enigszins op peil te houden. Eind jan/febr is ook om genoeg "oefentijd" te hebben een prima koopperiode. Tijdens de VS reis weten jullie dan hoe alles werkt, en kort ervoor kunnen ontbrekende "must-haves" nog snel aangeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53
Bedankt voor de goedbedoelde adviezen, ik heb het idee jullie meer met het video gedeelte bezig zijn dan wij zelf ;)
Vanoverdegrens schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:40:
Aha, het lijkt dus niet de bedoeling dat er in de toekomst periodiek terugkerende uitgaven op jullie af komen, om de uitrusting uit te breiden/completeren en op peil te houden?
Een zo laag mogelijke liefst éénmalige uitgave voor langere tijd is het plan?
Gevalletje ja en nee. Ik ben van huis uit 3D artist en vaak grafisch bezig, moet ik een keer op klus is het lenen van een camera toch wat minder... Verder kom ik wel net te vaak in situaties dat ik dacht, potverdikkie, nu zou ik even een paar foto's willen maken.. Ook verder professioneel gebruik is handig, qua referentie voor textures, voor en na shots, etc..

Op vakantie is het vooral licht werk denk ik, en dan andere dagjes uit. Ik kan me zomaar voorstellen dat bijvoorbeeld voor dagjes zoals Castlefest een leuke primelens of een portret lens wel eens zijn opwachting zou kunnen maken.

Het idee dat we nu iets kopen waar in ieder geval in eerste instantie mee uit de voeten kunnen, en waar we nog meer dan voldoende uitbreidings mogelijkheden hebben, spreekt me zeer aan. Mijn vrouw is ook nogal creatief, dus voor hetzelfde geld moet er nog eens product fotografie mee gedaan worden ook.

Bovenstaande moet in principe wel met een kitlensje kunnen denk ik, maar ik vermoed dat als we er meer mee bezig zijn geweest dat we tegen grenzen aan gaan lopen. Dan vind ik het wel een lekker idee dat je niet gelijk je body weg moet doen en je gewoon in glas kunt investeren als je dat wil. Als je later dan nog eens tegen de grenzen van je body aanloopt heb je die lenzen nog. Dus ja, het gebeuren moet voor langere tijd mee, maar ik wil eerst eens leren hoe alles werkt voordat we met een container aan spullen thuis komen ;)

Qua budget heb ik de boel tussen de 600-1000 berekend nu. Niet veel als ik zo de gemiddelde fotospullen zie, maar het zou ons wel een goede instap moeten gunnen denk ik zo.
Of zijn jullie nog kompleet onervaren "noobs"?
Vooral dit, en we vinden dit helemaal niet erg om toe te geven, omdat leuk foto's maken ons nog leuk lijkt ook om te leren :)

[ Voor 111% gewijzigd door Schuey op 29-10-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Schuey
Zelf vind ik video nauwelijks interessant. Ik heb al jaren een FHD camcorder, en heb 'm ook al jaren niet aangeraakt. Ik kan ook filmen met mijn DSLR, en doe dat ook niet. Maar het kan, met mijn DSLR en mijn telefoon, en dat maakt een camcorder ineens overbodig. Iets om over na te denken, dat is alles, meer niet (wat mij betreft).

Als het kopen van een body niet het begin is van een grote fotografie set, dan zou je ook een goede compact kunnen kopen. Dan bedoel ik niet een compact camera met een microscopisch kleine sensor, maar een (niet super compacte) compact met een sensor van minimaal 1".

Dat soort camera's komen kwalitatief gezien in de buurt van DSLR's en MILC's, en gaan er op punten overheen. Je kunt alleen geen lenzen wisselen, je moet je camera dus verstandig kiezen. 3 keer zoom of 15 keer zoom? Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:21
Wij zittn al even te twijfelen over een nieuwe camera, nu een Powershot 240HS van Canon. Gevoel gaat naar dSLR, maar weet eigenlijk niet waarom.
Bij Mediamarkt vandaag de Sony Alpha5000 met 16-50mm kitkens in de bieding voor €299,- http://www.mediamarkt.nl/...6-50mm-zwart-1306587.html
Zal dit vergelijkbare plaatjes opleveren als de Canon 1300D en Nikon D3400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Sony sensors zitten ook in Nikons. Dus met de genoemde a5000 kan je prima foto's maken.

Puntje van aandacht is de powerzoom lens die er bij zit. Als je zoomen met de hand gewend bent lijkt me dat rete irritant.

En waarschijnlijk niet zo snel als gewoon op de hand (en zonder gebruik van de batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niekvanprooijen schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:04:
Wij zittn al even te twijfelen over een nieuwe camera, nu een Powershot 240HS van Canon. Gevoel gaat naar dSLR, maar weet eigenlijk niet waarom.
Bij Mediamarkt vandaag de Sony Alpha5000 met 16-50mm kitkens in de bieding voor €299,- http://www.mediamarkt.nl/...6-50mm-zwart-1306587.html
Zal dit vergelijkbare plaatjes opleveren als de Canon 1300D en Nikon D3400?
Ja, de sensoren zijn van gelijke grootte (die van Canon is iets kleiner), kwalitatief gezien en qua controle over scherptediepte zul je weinig verschil kerken.

Let wel op dat de A5000 nog geen focus pixels heeft, met andere woorden, hij kan niet met het snellere fase detectie AF scherpstellen.

Probeer eerst eens de camera's uit om te kijken of je met de iets langzamere AF kunt leven.

Ik zou geen Powershot SX240HS nemen, die heeft een kleine sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Ik zou geen Powershot SX240HS nemen, ...
Die heeft ie al, als ik goed begrijp. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vanoverdegrens
Te snel (dus eroverheen) gelezen...

Dank voor de correctie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Schuey schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:41:

Bovenstaande moet in principe wel met een kitlensje kunnen denk ik, maar ik vermoed dat als we er meer mee bezig zijn geweest dat we tegen grenzen aan gaan lopen. Dan vind ik het wel een lekker idee dat je niet gelijk je body weg moet doen en je gewoon in glas kunt investeren als je dat wil. Als je later dan nog eens tegen de grenzen van je body aanloopt heb je die lenzen nog.

Qua budget heb ik de boel tussen de 600-1000 berekend nu. Niet veel ...
De meeste kitlensjes vind ik eerder "frustratielensjes". Niet lichtsterk, matige autofocus, kortom: vlees noch vis.
Voor mij persoonlijk zijn het hoofdzakelijk de objectieven die het plezier aan de uitrusting bepalen, veel minder de body. Ik zou ~50-60% aan objectieven ~30-35% aan de body en de resterende 10-15% aan overig spul uitgeven.

Vaak sta ik bijv. m'n zoon bij "de voetbal" te fotograferen, en naast mij staan andere ouders met een splinternieuwe camera + kitlensje/kittelezoompje naast me. Echt tevreden zijn ze zelden met hun resultaten, maar ze leggen zich erbij neer, want een goede "sportcamera" kost in hun optiek duizenden €'s en die hebben ze er niet voor (over). Zeer verbaasd zijn ze dan meestal, als ze in een gesprekje met mij te horen krijgen, dat mijn camera+lens (zeer goede AF+ snelle 2.8 telezoom) minder heeft gekost dan ze zelf uitgaven.
Ik koop vrijwel alles gebruikt, omdat ik van mening ben, dat er een overvloed aan zeer goed bruikbare camera's en lenzen aangeboden worden, die meer "bang for buck" bieden dan nieuwe waar en nog veel te goed zijn voor de schroothoop. En zeker met een "klein" budget van onder de 1k€ is dit een perfecte mogelijkheid leuk te starten.
Goed inventariseren wat je wilt, en waarmee je dat kunt bereiken, is goud waard.

(een mooie VS-reis met een 18-55 kitlensje is imho om te huilen, en die reis kan niet zo snel over gedaan worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De mens achter de camera maakt nog steeds de foto's zover ik weet.

Kitlens en vakantie in de US in de handen van een ervaren fotograaf hoeft echt geen ramp te zijn. Merendeel voldoende licht en dus op f8 schieten waarop de huidige kitlensjes prima resultaten leveren.

Een 5D III met een 24-70 2.8 IS in handen van een starter is geen garantie op kwaliteit. Zeker niet als ie van een compact overstapt met in gebouwde "alles scherp vanaf 1 meter sensor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Vanoverdegrens en Barrycade

De waarheid zal voor mij ergens in het midden liggen, 1 ding is zeker, de ervaren fotograaf ben ik niet in deze vergelijking ;) Hoe mooier de aanbieding is die we aan de haak kunnen slaan, des te meer budget er over is voor een lens zou ik zeggen. Tweedehands is idd altijd nog een optie om in een hoger segment te komen, ik zag dat kamera-express een varierend aanbod heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@Schuey Ik zie nu pas het doel van de camera.

Ik ben ondertussen al menig keer naar de US geweest en heb dat merendeel met een dSLR gedaan. Dus enige ervaring. Meeste geschoten met een 17-50 2.8 en andere reizen met de 16-85 (ik heb dus een Nikon)

linkje naar laatste reis foto's:
Barrycade in "[Testcase] Landschappen Pacific North West"

Lens op zich zou een kitlens kunnen zijn maar neem er dan 1 waarvan het voorste deel niet roteert. Dan kan je er makkelijk een polarisatie op schroeven.

Zeker voor op vakantie erg handig.

Maar koop nu een camera en ga er veel mee oefenen. Een goede camera is alleen maar een tool. Als je niet weet hoe hij werkt haal je er niet het meeste uit. Als je m nu hebt kan je meters maken. Als je dat gaat doen net voordat je op vakantie gaat heb je er geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ik zie het idd als een tool, die meerdere jaren in verschillende vormen gebruikt zal worden zowel hobby-matig als professioneel (niet fotografie).

Nu kopen puur om ermee te leren riekt heel erg naar ik heb eigelijk geen geduld tot na de kerst :p Ik gun mezelf nog wat bedenktijd over wat te doen qua objectief en budget :)

edit:
Mooie platen trouwens hoor!
Wij zijn van plan San Fransisco in te duiken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Schuey op 30-10-2017 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik denk dat eerste topicpost wel update nodig heeft.
Een 700D met kitlens 18-135 of 18-55mm STM is veel beter dan oudere IS II lens omdat deze lenzen stiller zijn en ontworpen zijn voor filmen. 650D kan ook als budget versie, ze zijn iets minder makkelijk te vinden dan 700D (beiden zijn nagenoeg technisch gelijk, alleen 650D is meestal iets goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 14:55
Zouden jullie dan meer neigen naar iets van een Olympus EM10 mk. II of een Nikon D7200 of een a6300?
De Nikon is qua video niet echt spannend, plus het feit dat je aperture en dergelijke niet kan aanpassen in live view is erg jammer. Ik ben niet van plan om bioscoop kwaliteit te filmen maar als je op vakantie leuke filmpjes kan maken om een beter beeld van de sfeer te krijgen dan kan dat denk ik met elk van deze of..? ( Incl. de A7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

@J03llV
Hier een A7R gebruiker(lees dit topic graag mee).
Ben nog erg content met dit 'oude' dametje.
Alles behalve perfect maar als je de kuren omzeild, wauw dan levert deze 'oude' dame pracht beelden af :)

Tevens bezit ik een Olympus E-M10MK2, geweldige camera. Maar ander kaliber dan een Full frame Sony natuurlijk.

Mijn vader kocht onlangs de A7 met 28-70. De man is in de 80 en had een Nikon D5300, hij is super blij ermee.

Dus ja het kan en voordelig, de nieuwere modellen hebben meer functies en minder kinderziekten. Dus denk daar rustig over na of je een A7 wel of niet doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Prozac[NL] op 09-01-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 14:55
Prozac[NL] schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:36:
@J03llV
Hier een A7R gebruiker(lees dit topic graag mee).
Ben nog erg content met dit 'oude' dametje.
Alles behalve perfect maar als je de kuren omzeild, wauw dan levert deze 'oude' dame pracht beelden af :)

Tevens bezit ik een Olympus E-M10MK2, geweldige camera. Maar ander kaliber dan een Full frame Sony natuurlijk.

Mijn vader kocht onlangs de A7 met 28-70. De man is in de 80 en had een Nikon D5300, hij is super blij ermee.

Dus ja het kan en voordelig, de nieuwere modellen hebben meer functies en minder kinderziekten. Dus denk daar rustig over na of je een A7 wel of niet doet.
Ah top! Heb je argumenten om voor de Olympus te gaan en om voor de a7 te gaan?

Hoe is de 28-70 lens? Want kan dan wel een goeie body voor zitten, de lens maakt het verschil uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb nog steeds de a6000 met de sigma 19, 30, 60 primes. Geen idee hoe ik zou moeten upgraden zonder heel veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:51:
Ik heb nog steeds de a6000 met de sigma 19, 30, 60 primes. Geen idee hoe ik zou moeten upgraden zonder heel veel kosten.
Indien je er behoefte aan hebt zou je kunnen kijken naar de A6500 of A6300. Maar aangezien de A6000 nog gewoon een prima camera is zou ik dan eerder kijken naar objectieven.

Het is jammer dat Sony nooit een opvolger voor de Nex-7 heeft gemaakt of een APS-C E-mount in dSLR formaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Klopt, maar die zijn veel duurder en niet veel beter. Het grootste probleem is vrees ik dat de Sigma primes niet sneller gaan focussen op de A6500. Dus dan moet ik ook andere lenzen. De sigma 30/1.4 is daarin op de A6500 beter geloof ik maar die is ook weer groter. Vergeet niet dat de sigma primes ongeveer 100,- p.s. kosten 2e hands. De 50 en 35 mm van Sony zou ik dan moeten gebruiken maar de sigmas zijn beter qua scherpte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

@J03llV

Argumenten voor en tegen voor m4:3e of full frame.
Daar heb je je antwoord al. Je fotogafeert anderers. Beide hebben voor en nadelen. Ik heb de A7R vanwege heerlijke DOF en groothoek en de Olympus omdat het gewoon geweldige camera's zijn die je ook simpel in de tas stopt.
Ik urbex erg graag, ik gebruik de A7R op statief met groothoek en de Olympus met zijn geweldige Ibis en 1.8 objectieven om uit de hand details te fotograferen. De perfecte combi voor mij.

Voor jou dus de vraag wat zoek je in een camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
J03llV schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:38:
Zouden jullie dan meer neigen naar iets van een Olympus EM10 mk. II of een Nikon D7200 of een a6300?
De Nikon is qua video niet echt spannend, plus het feit dat je aperture en dergelijke niet kan aanpassen in live view is erg jammer. Ik ben niet van plan om bioscoop kwaliteit te filmen maar als je op vakantie leuke filmpjes kan maken om een beter beeld van de sfeer te krijgen dan kan dat denk ik met elk van deze of..? ( Incl. de A7 )
Bedenk gewoon waarvoor je het gaat gebruiken.
Zijn allemaal goede camera's tegenwoordig, laten we dat voorop stellen.

Ik heb heel lang gewerkt met een D7000 en die kon prima filmpjes maken, enkel tijd gelimiteerd.
Hoeft geen probleem te zijn zolang je daar rekening mee houdt.

Full frame is leuk, maar bedenk dat lenzen (en veel andere dingen) veel duurder worden.
Tenzij je echt de limieten denkt op te gaan zoeken, zal ik het niet zo snel adviseren.

Pros voor een systeem camera is dan weer voornamelijk het gewicht.
Ik weet niet of je veel lange wandeltochten doet, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs een D7000 na 20-30km een irritant ding begint te worden. Zelfs als je die afstanden gewend bent.
Ik gebruik de D7000 nog met regelmaat. Gewoon omdat ik weinig redenen zie om te upgraden.
Behalve voor het gewicht (enkel vind ik de accuduur van meeste systeemcamera's te droevig)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:58:
[...]
Het is jammer dat Sony nooit een opvolger voor de Nex-7 heeft gemaakt of een APS-C E-mount in dSLR formaat.
APS-C E-mount in dSLR formaat: A3000. Een beetje een primitieve camera (vooral de EVF was bedroevend, en ook de resolutie van de LCD was niet geweldig), maar de 20MP sensor die erin zat was uitstekend.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
De enige betaalbare eigen sony lenzen zijn de 50 en 35mm 1.8

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 11-01-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:31:
De enige betaalbare eigen sony lenzen zijn de 50 en 35mm 1.8
Toevallig had ik zojuist een lijstje gemaakt met goedkope Sony lenzen voor een ander topic op dit forum. Ik zal het hier even kopieren:

kitlenzen 16-50, 18-55
Telezoom 55-210 lichtgewicht met IS, 279 euro
macrolens 30mm, dit is vooral handig bij bloemen en andere kleine onderwerpen 229 euro
16mm 2,8 groothoeklens met meer lichtsterkte dan kitlens 240 euro
Super groothoek opzetlens voor 16mm (wordt 12mm) 155 euro.
50mm 1,8 Deze lens wordt vaak bij de kitlens gekocht, ideaal voor portretten, meerdere versies 255-289 euro
De macro-foto's kan je ook oplossen met een Meike tussenringen 20 euro.
Sony 20mm 2,8 zeer compacte lens voor in je broekzak 319 euro
Er zijn ook enkele goedkope lenzen van Sigma met goede kwaliteit (19mm, 30mm, 60mm).
Sigma 30mm 1,4 toplens 329 euro (16 1,4 is er ook sinds kort)
Samyang heeft leuke goedkope MF groothoeklenzen: 8/10/12mm en fisheye.
Er zijn ook nieuwe lenzen van samyang, zoals AF 35mm 285 euro.

Er zijn nog meer interessante lenzen verkrijgbaar als je net iets meer uitgeeft (400-600 euro). De hogere prijs zie je terug in de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet zo heel veel verstand van Sony objectieven, maar om de 16-50 kitlens nou als interessant neer te zetten... Het bereik en volume is interessant maar daarmee is ook alles gezegd, optisch is het zeer discutabel ook voor een kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Verwijderd Heb er in het andere topic op geantwoord. Strekking: alles korte primes, geen zooms en geen tele's. Moet maar net bij je manier van fotograferen en je motieven passen. Mijn sportpics krijg ik er iig niet behoorlijk mee op de geheugenkaart. En bijv. reewild ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Toevallig had ik zojuist een lijstje gemaakt met goedkope Sony lenzen voor een ander topic op dit forum. Ik zal het hier even kopieren:

kitlenzen 16-50, 18-55
Telezoom 55-210 lichtgewicht met IS, 279 euro
macrolens 30mm, dit is vooral handig bij bloemen en andere kleine onderwerpen 229 euro
16mm 2,8 groothoeklens met meer lichtsterkte dan kitlens 240 euro
Super groothoek opzetlens voor 16mm (wordt 12mm) 155 euro.
50mm 1,8 Deze lens wordt vaak bij de kitlens gekocht, ideaal voor portretten, meerdere versies 255-289 euro
De macro-foto's kan je ook oplossen met een Meike tussenringen 20 euro.
Sony 20mm 2,8 zeer compacte lens voor in je broekzak 319 euro
Er zijn ook enkele goedkope lenzen van Sigma met goede kwaliteit (19mm, 30mm, 60mm).
Sigma 30mm 1,4 toplens 329 euro (16 1,4 is er ook sinds kort)
Samyang heeft leuke goedkope MF groothoeklenzen: 8/10/12mm en fisheye.
Er zijn ook nieuwe lenzen van samyang, zoals AF 35mm 285 euro.

Er zijn nog meer interessante lenzen verkrijgbaar als je net iets meer uitgeeft (400-600 euro). De hogere prijs zie je terug in de kwaliteit.
Weet ik, en ik heb ze geprobeerd, maar ik nam niet eens de moeite om de kitlens te noemen, sorry hoor, maar dat vond ik niet de moeite, die heeft elk merk wel, het is toch niet interessant om die te noemen... Het bereik en volume is interessant maar daarmee is inderdaad alles gezegd.

Als ik het lijstje naloop, de 55-210 heb ik geprobeerd en die is echt niet super, de 30mm macro ook niet en de 16mm is niet scherp. Dus blijft over de 35mm en 50mm van Sony. De 50mm heb ik net als de Sigma's en de sigmas zijn scherper. Manual focus is niet nodig om te noemen. Heb zat manual focus lenzen maar ik wil snelle autofocus met stabilisatie. De eigen sony zoom lenzen zijn echt duur.

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 16-01-2018 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:22:
[...]
Manual focus is niet nodig om te noemen. Heb zat manual focus lenzen maar ik wil snelle autofocus met stabilisatie. De eigen sony zoom lenzen zijn echt duur.
Klopt, dat geldt voor lenzen van alle merken. Als je net iets meer uitgeeft, dan krijg je betere kwaliteit. Bij Canon krijg je geen L-kwaliteit als je een lens van 250 euro koopt. Dat is ook niet realistisch, want dan zou niemand de dure lenzen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Even een vraagje voor een ander. Mijn vrouw maak(te) graag foto's met haar oude Nikon echter dat is nog zo'n SLR toestel met rolletjes dus niet echt meer van deze tijd. Ze zou graag willen overstappen naar een nieuwe(re) DSLR vanwege de mogelijkheid om verschillende lenzen te kunnen gebruiken.
We zijn van de week bij een "vakman" geweest maar het enige wat hij deed was 2 modelletjes showen (D650 en 700D), het reclame filmpje op de website van de fabrikant starten en de voordelen daarvan op lezen, daar werden we dus niets wijzer van.

OP en hulp doorgenomen, dus bij deze:
1) Wat is je beschikbare budget?
max rond de 500 euro
2) Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3) Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee
4) Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Beetje, het hoeft geen 4K resolutie te zijn maar HD zou toch wel prettig zijn.
5) Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, denk het niet.
6) Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Dit maakt het zelf kiezen zo moeilijk, heel veel verschillende modellen met net iets andere
specificaties. Enige voorwaarde is "mooie/goede" foto's met de standaard instellingen zonder
uren handleidingen e.d. door te moeten spitten.
Wifi om foto's makkelijk over te zetten naar telefoon zou een mooie optie zijn maar geen pre.
Niet te grote camera (systeem een optie?)
Tweede hands een optie? Zo ja waar moet je dan op letten?
7) Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Nog niet, eerst maar eens spelen met de standaardlens en dan later mss eens uitbreiden met een
tele-, macro- en/of groothoek-lens.

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heeft je vrouw die Nikon SLR dan verkocht?

Bij Nikon is afhankelijk van de leeftijd van de lenzen nog wel compatibel met de huidige dSLRs. Maar met een klein voorbehoud aangezien lenzen zonder af-s niet werken op de instappers wegens het ontbreken van een focusmotor in de body.

Aangezien je vrouw dus al ervaring heeft met te framen via de viewfinder en Nikon zou (gezien het beperkte budget) een Nikon instapper een logische stap zijn.

Dus de
pricewatch: Nikon D5300 + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart

of de pricewatch: Nikon D3400 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:17:
[...]

Klopt, dat geldt voor lenzen van alle merken. Als je net iets meer uitgeeft, dan krijg je betere kwaliteit. Bij Canon krijg je geen L-kwaliteit als je een lens van 250 euro koopt. Dat is ook niet realistisch, want dan zou niemand de dure lenzen kopen.
daar ging het niet om, die Sony lenzen zijn duur in vergelijking met andere merken bij een beperkte keus voor de A6000

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 16-01-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:25:
[...]

daar ging het niet om, die Sony lenzen zijn duur in vergelijking met andere merken bij een beperkte keus voor de A6000
Ik heb een heel rijtje goedkope lenzen opgenoemd. Ik kan me niet voorstellen dat lenzen van andere merken nog goedkoper zijn. Fuji lenzen zijn in het algemeen duur. Het aanbod van Canon, Pentax en Nikon APS-c is ook klein. Verder zijn er weinig vergelijkbare systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frentik schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:53:
max rond de 500 euro
Nee
6) Overige wensen aan de camera
Niet te grote camera (systeem een optie?)
Tweede hands een optie? Zo ja waar moet je dan op letten?
Nog niet, eerst maar eens spelen met de standaardlens en dan later mss eens uitbreiden met een
tele-, macro- en/of groothoek-lens.
Met deze vraag kan men het beste naar de lokale Mediamarkt of Amazon gaan. Uw vraag is zo algemeen dat elke verkoper die kan beantwoorden. Het budget is zodanig dat een camera-body met kitlens de enige optie zijn. Op dit forum zul je alleen reacties krijgen van mensen die hun favoriete systeem gaan "pushen". Met een willekeurige goedkope mirrorless camera met standaardlens zal uw vrouw tevreden zijn (Fuji, Sony of Panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Frentik
Pentax K-5IIs of een Pentax K-3 zijn beide erg goede camera's en met een 50mm prime erop een hele goede start. Wel boven het budget een Fuji XT-1 met prime 35mm of 50mm. Met een beetje mazzel een D7100/7200 met een 50mm prime erop voor €650,00. En anders de Nikon 5000 reeks met kitlens of prime. Voor Canon moet je niet bij zijn helaas.

Goed, ik pak de popcorn alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:44:
[...]

Ik heb een heel rijtje goedkope lenzen opgenoemd. Ik kan me niet voorstellen dat lenzen van andere merken nog goedkoper zijn. Fuji lenzen zijn in het algemeen duur. Het aanbod van Canon, Pentax en Nikon APS-c is ook klein. Verder zijn er weinig vergelijkbare systemen.
Vwb eigen lenzen blijven van dat lijstje alleen de SEL 35 en 50mm over, de rest die je noemt is kitlensje (16-50), onscherp en oud (16mm) of pancake (20mm) of lichtzwak en niet erg scherp (55-210), maar goed we vervallen in de herhaling. Vergelijk het met m4/3 lenzen dat is toch meer. Er is wel een Sony E 18-135mm f3.5-5.6 net aangekondigd van Sony zelf dus sinds jaren.

[ Voor 13% gewijzigd door jayjey op 17-01-2018 02:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

@Barrycade
Nee, de camera ligt nog ergens thuis maar ik kom hem zo 123 niet vinden om te kijken welk type het is en wat voor lens erbij zit.

@Verwijderd
Bedankt voor de suggesties maar iets te ver boven budget.

@Verwijderd
Dat was ook het plan maar ergens vragen waar mensen zitten die niks willen verkopen levert vaak informatie op. Dat was tenminste de reden waarom ik regelmatig op het PC forum was te vinden.

Bedankt voor de antwoorden alvast, heb het lijst je nu terug gebracht mbv de pricewatch (opties kit+APS-C(1.5)+max 500) tot de systeemcamera's Sony A5000/51000 en de DSLR's Nikon D3300/3400.
Met eventueel uitloop naar de A6000 of D5300.

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Vraag is ook hoe zwaar en groot een camera mag zijn.
En gaat het om gewoon wat fotograferen van van alles of is het ook de bedoeling dat er posters van worden gedrukt?

Over het algemeen is een nikon/canon instap dslr wel aan te raden. Als je niet kijkt naar de grootte.

Ik weet het niet zeker maar er staat mij iets bij dat de nieuwere nikon afp lenzen beter werken met een d3400 ipv de iets oudere d3400…? (iemand anders die dit weet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb me ook bij het cameradom gevoegd! Heb een Olympus OMD M10 mkII gekocht.
Ben nu op internet allerlei tutorials over exposure e.d. aan het lezen. Valt me nog niet mee zeg :')
Heb ook op aliexpress voor ongeveer een 10tje een polarizatiefilter, nd-filter en 3 macro'filter's gekocht. Kijken of dat wat is.
Jammer dat het nu zo regenachtig kutweer is. Alleen een beetje binnen fotograferen is geen klap aan, vooral het gebrek aan zonlicht maakt elke foto nogal hetzelfde.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Frentik schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:24:
@Barrycade
Nee, de camera ligt nog ergens thuis maar ik kom hem zo 123 niet vinden om te kijken welk type het is en wat voor lens erbij zit.

@Verwijderd
Bedankt voor de suggesties maar iets te ver boven budget.

@Verwijderd
Dat was ook het plan maar ergens vragen waar mensen zitten die niks willen verkopen levert vaak informatie op. Dat was tenminste de reden waarom ik regelmatig op het PC forum was te vinden.

Bedankt voor de antwoorden alvast, heb het lijst je nu terug gebracht mbv de pricewatch (opties kit+APS-C(1.5)+max 500) tot de systeemcamera's Sony A5000/51000 en de DSLR's Nikon D3300/3400.
Let wel dat bij de mirrorless camera's je een EVF (Electronic View Finder) hebt.

Als je vrouw een SLR gewend is is dit wellicht wel een puntje om te bekijken of dit aan de verwachtingen voldoet.

De A5100 heeft helemaal geen oculair.

Ik zou trouwens even wachten met de aankoop op de MediaMarkt BTW dagen. Dan kan je vaak een kit oppikken voor aanzienlijk minder.

De D3300 kit heb ik verleden jaar opgepikt voor voor mijn zus voor 339 en de D3400 was toen 419 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frentik schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:24:
De Sony A5000 en A5100 hebben geen zoeker, en de nieuwere A5100 heeft veruit mijn voorkeur vanwege de veel snellere AF. Qua kwaliteit zul je geen verschil gaan zien.

De Sony A6000 is een A5100 met een zoeker (EVF, een erg goede!) en een flitseraansluiting.

Het tijdperk van de DSLR is eigenlijk al voorbij, ze zijn ingehaald door de MILC's, maar Nikon en Canon zitten nog in de ontkenningsfase. Door hun grote marktaandeel, en het grote aantal lenzen dat voor hun mounts in omloop is, kunnen ze die ontkenning waarschijnlijk de komende 5 a 10 jaar nog wel volhouden.

Als je de technisch mooiste oplossing kiest, dan koop je een Sony of Fujifilm MILC. Als je voor de goedkoopste oplossing gaat, dan zou je wel eens bij een Nikon DSLR uit kunnen komen. Ze hebben één ding gemeen: je maakt er prima foto's mee! Als filmen ook een must is, dan neem je geen Nikon DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:02

copykat

Good copy isn't bad

DirtyBird schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:18:
....
Heb ook op aliexpress voor ongeveer een 10tje een polarizatiefilter, nd-filter en 3 macro'filter's gekocht. Kijken of dat wat is.
.....
Wat denk je zelf? 2.euro per filter? :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

copykat schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Wat denk je zelf? 2.euro per filter? :+
Ik verwacht er weinig van, maar voor dat geld is het ook niet erg als het crap is. Zolang het objectief niet beschadigd raakt :p
En soms heb je een meevaller met die chinese zooi :+

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over de aanschaf van een nieuwe dsrl. Ik heb al veel gelezen maar kom er niet helemaal uit.

Na de komst van mijn zoontje 8 maanden geleden was ik al snel ontevreden over de foto's die ik met mijn iphone nam. Ik heb toen de spiegelreflexcamera van mijn schoonouders geleend (een Sony a290). Ik wilde in eerste instantie gewoon wat scherpere foto's schieten, maar was al snel aan het spelen met de sluitertijd/diafragma/ISOwaarde etc, en beleef inmiddels veel plezier in het lezen over en bezig zijn met fotografie.
Nu de btw-vrije dagen van de mediamarkt eraan komen leek het me een goed idee om zelf een camera te kopen.

Ongeveer rond de 500 euro (tweedehands mag overigens ook)
Nee
3) Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In eerste instantie het fotograferen van mijn zoontje, maar ben wel van plan om me meer te verdiepen dmv cursussen. Ben ook erg geïnteresseerd in macro fotografie!
4) Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee.
5) Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
6) Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik vaak binnenshuis een bewegend object (zoontje) fotografeer. Vaak dus een snelle sluitertijd met een hoge ISO-waarde, waardoor het beeld (zeker met de Sony die ik nu gebruik) erg korrelig wordt. Een camera die goed presteert onder hogere ISO waardes lijkt me dus wel handig. Of kan ik dan beter in een goede lens investeren?
Ik denk dat ik in eerste instantie de kitlens uitprobeer en op den duur bv. een 50 mm lens bijkoop.

Waar ik over twijfel is of ik beter een goedkoop instapmodel kan kopen (ik heb al gekeken naar de Nikon D3400 en de Nikon D5300) en investeren in een goede lens, of dat een duurdere body ook wat voor mij kan betekenen. Overigens heb ik vooral naar Nikon en Canon gekeken omdat ik heb begrepen dat het tweedehands aanbod van lenzen daarin het grootst is.

Ook twijfel ik nog een beetje over een systeemcamera omdat het handzame formaat me wel aanspreekt, maar ben bang dat de prijs/het aanbod van (tweedehands) lenzen een bottleneck wordt.
Overigens vind ik sommige modellen ook wel erg 'ielig' overkomen, heb liever een camera met wat meer grip. Maar zag al dat sommige merken dat ook wel aanbieden (heb bv de Panasonic Lumix DMC-GX80 vastgehouden).

Hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:23:
Ongeveer rond de 500 euro (tweedehands mag overigens ook)

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik vaak binnenshuis een bewegend object (zoontje) fotografeer. Vaak dus een snelle sluitertijd met een hoge ISO-waarde, waardoor het beeld (zeker met de Sony die ik nu gebruik) erg korrelig wordt. Een camera die goed presteert onder hogere ISO waardes lijkt me dus wel handig. Of kan ik dan beter in een goede lens investeren?
Een betere sensor, die hogere ISO's zonder storende ruis toelaat is uiteraard een voordeel. Bij bewegende objecten met weinig licht is echter een snelle trefzekere autofocus imo nog belangrijker. Een lichtsterk snel lensje is dus erg geschikt. Binnen het liefst ~35mm of nog iets korter. Buiten, maar relatief dichtbij, is een 50mm prima. Bij Nikon (Canon heeft vergelijkbare lenzen) bijv. de AF-s 35/1.8 of 2ehands erg goedkope 50mm/1.8D. Die laatste heeft echter op veel nieuwe instapkamera's geen autofocus. Een 2ehands D7000 kost niet veel en levert wel AF op laatstgenoemde lens. Vooral voor een kamera als bijv. de D7000 of evt. D90 met eigen AF-Motor zijn er erg veel leuke goedkope lenzen te krijgen.
Met 500€ lukt het bijv. een D7000 + Tamron 17-50/2.8 (standaardzoomlens) + 50mm/1.8D gebruikt op de kop te tikken. Of D90 + Sigma 17-50/2.8 OS + AF-s 35/1.8. (Canon alternatieven moet een ander posten, want die ken ik niet, maar zijn er wel)

Buiten Canon/Nikon kun je voor 500€ niet zo'n goede combinatie kamera+ lens(/zen) vinden voor jouw motieven (bewegend kind binnen). Nadeel is de iets grotere kamera/lens, als je dat stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Het tijdperk van de DSLR is eigenlijk al voorbij, ze zijn ingehaald door de MILC's, maar Nikon en Canon zitten nog in de ontkenningsfase. Door hun grote marktaandeel, en het grote aantal lenzen dat voor hun mounts in omloop is, kunnen ze die ontkenning waarschijnlijk de komende 5 a 10 jaar nog wel volhouden.
Ontkenningsfase?

Ze hebben een grote groep vaste klanten, die niet erg gelukkig zouden worden, als hun lenzenverzameling ineens onbruikbaar wordt. Dat maakt voor deze beide grote merken de omschakeling van DSLR naar MILC wel een stuk lastiger, dan voor merken zonder ballast uit het verleden (Sony als newcomer, Fuji als nichemerk)

Nikon mag van mij best met MILC's op de proppen komen, maar een goed functionerende adaptie van m'n Nikkor's en 3rd-partylenzen moeten ze wel verzorgen. Anders stellen ze me enorm teleur.
Dat uiteindelijk de spiegel gaat verdwijnen lijkt me een feit, dat is juist.

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-01-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Een betere sensor, die hogere ISO's zonder storende ruis toelaat is uiteraard een voordeel. Bij bewegende objecten met weinig licht is echter een snelle trefzekere autofocus imo nog belangrijker. Een lichtsterk snel lensje is dus erg geschikt. Binnen het liefst ~35mm of nog iets korter. Buiten, maar relatief dichtbij, is een 50mm prima. Bij Nikon (Canon heeft vergelijkbare lenzen) bijv. de AF-s 35/1.8 of 2ehands erg goedkope 50mm/1.8D. Die laatste heeft echter op veel nieuwe instapkamera's geen autofocus. Een 2ehands D7000 kost niet veel en levert wel AF op laatstgenoemde lens. Vooral voor een kamera als bijv. de D7000 of evt. D90 met eigen AF-Motor zijn er erg veel leuke goedkope lenzen te krijgen.
Met 500€ lukt het bijv. een D7000 + Tamron 17-50/2.8 (standaardzoomlens) + 50mm/1.8D gebruikt op de kop te tikken. Of D90 + Sigma 17-50/2.8 OS + AF-s 35/1.8. (Canon alternatieven moet een ander posten, want die ken ik niet, maar zijn er wel)

Buiten Canon/Nikon kun je voor 500€ niet zo'n goede combinatie kamera+ lens(/zen) vinden voor jouw motieven (bewegend kind binnen). Nadeel is de iets grotere kamera/lens, als je dat stoort.
Bedankt, hier heb ik iets aan!
Overigens is die 500 euro enkel voor een body, lenzen ben ik pas van plan aan te schaffen als ik de camera een beetje onder knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ikweethetbeter is groot evangelist van het ILC platform.

Theoretisch is het natuurlijk prima mogelijk om de spiegel weg te laten voor Nikon en Canon. De lenzen passen gewoon op ILC's dat zie je aan de compatibiliteit met de Sony A's. Dat kan Nikon en Canon gewoon kopiëren. En beide hebben /hadden al met hun 1 lijn en M al wat geoefend.

Maar zolang Nikon en Canon de volumes niet zien inzakken is er geen noodzaak voor ze om het spel te veranderen.

Groot voordeel imo is dat een dSLR echt weinig stroom gebruikt vergeleken met een ILC. Een hele vakantie (van 1 of 2 weken) op 1 batterij is prima mogelijk.

ILC's moeten echt wel een paar keer aan de lader. Of een batterij switch.

Niet heel onoverkomelijk maar je moet er wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:04:
Ikweethetbeter is groot evangelist van het ILC platform.

Theoretisch is het natuurlijk prima mogelijk om de spiegel weg te laten voor Nikon en Canon. De lenzen passen gewoon op ILC's dat zie je aan de compatibiliteit met de Sony A's. Dat kan Nikon en Canon gewoon kopiëren. En beide hebben /hadden al met hun 1 lijn en M al wat geoefend.
geoefend :-)

Maar de spiegel weglaten lost niet op. Mirrorless biedt vele voordelen die je met het huidige systeem van Canon en Nikon nooit kan realiseren. Bijvoorbeeld je kan compacte lichtgewicht lenzen ontwerpen.
https://www.cameralabs.co...n-18-140mm-945x495@2x.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:59:
[...]

Bedankt, hier heb ik iets aan!
Overigens is die 500 euro enkel voor een body, lenzen ben ik pas van plan aan te schaffen als ik de camera een beetje onder knie heb.
Nikon D7000 is inmiddels een verouderde camera en slechts 1 stapje beter dan die a290.
Oudere lenzen kopen is ook niet slim.
Voor 435 euro kan je een nieuwe A6000 kopen, met betere AF en betere beeldkwaliteit.
https://www.amazon.de/Son...ay-Full-HD/dp/B00IE9XHCM/
Een eenvoudige lens er bij en je bent klaar.
https://www.amazon.de/Sig...ivbajonett/dp/B077BWD2BB/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja leuk. Zoveel kleiner is hij niet toch? Blijft 1,5 cropfactor.

En zet je er ook even de prijs vergelijking bij dan?
pricewatch: Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS staan nog geen prijzen maar 650 euro

pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS 320 euro

pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR 299 euro

Dus maakt echt niet zo veel uit gezien de prijs toch? Voor het prijsverschil koop je er leuke macro bij of een 1.8 en een flitser.

m4/3 14-140 lensje is wel stukken kleiner. Maar die laat het plaatje wat je post helaas weer niet zien

Maar daar ben jij dan weer geen evangelist van dat merk? Volgens mij delen jij en iwhb de liefde voor Sony. En komt die liefde in zo'n beetje iedere post wat opdringerig naar voren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Is het gebruik van adapters aan te raden als je in het goedkopere segment lenzen zoekt? De prijzen van de goedkope zoomlenzen lopen procentueel nogal uiteen per merk, maar de aanschaf van adapters ook (vanaf 40 tot honderden euro's).
Nou zag ik al dat goedkopere adapters geen af etc ondersteunen en aangezien mijn body geen af doet vraag ik me af of ik uberhaupt aan adapters zou moeten beginnen als ik niet meer dan 250 aan een lens wil uitgeven.

Ik heb al een beetje gezocht op google, maar de focus mbt adapters ligt toch wel op het dure segment. Kan iemand me hier advies over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@DirtyBird Welke body heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@DirtyBird Met adapters kunnen er goedkope manuele lenzen op, en met AF zijn er genoeg aardige nieuwe mFT lenzen die deels goed betaalbaar zijn.

Voor oud FT glas met behoud van AF moet je de duurdere Olympus body's kiezen (beide E-M1's), want die focussen met de MMF adapter snel en precies.

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-01-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
DirtyBird schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:56:
Is het gebruik van adapters aan te raden als je in het goedkopere segment lenzen zoekt? De prijzen van de goedkope zoomlenzen lopen procentueel nogal uiteen per merk, maar de aanschaf van adapters ook (vanaf 40 tot honderden euro's).
Nou zag ik al dat goedkopere adapters geen af etc ondersteunen en aangezien mijn body geen af doet vraag ik me af of ik uberhaupt aan adapters zou moeten beginnen als ik niet meer dan 250 aan een lens wil uitgeven.

Ik heb al een beetje gezocht op google, maar de focus mbt adapters ligt toch wel op het dure segment. Kan iemand me hier advies over geven?
Wat voor lens zoek je? Want er is best goedkoop M43-spul te vinden. Persoonlijk zou ik niet snel een adapter met MF-objectieven op M43 gebruiken omdat het nogal zwaar is.

Zoek je bijvoorbeeld een telezoomlens? Dan kun je hier eens naar kijken. Goedkoop, scherp, klein en licht.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwintessens op 20-01-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Kwintessens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Wat voor lens zoek je? Want er is best goedkoop M43-spul te vinden. Persoonlijk zou ik niet snel een adapter met MF-objectieven op M43 gebruiken omdat het nogal zwaar is.
Een 70-300 of 300 lens. Maar in de toekomst wellicht ook een macrolens of een pancake, geen idee. Het gaat me er meer in het algemeen om dat mijn idee is dat adapters pas interessant worden als je een specifieke (dure) lens wilt omdat anders de prijs van de adapter niet opweegt tegen het prijsverschil tussen de goedkope lenzen van verschillende merken. Zeker aangezien mijn body geen af doet en ik dus een adapter zou moeten kopen die communicatie tussen lens en body mogelijk maakt.
Ik wil graag weten of dit idee klopt of dat ik iets over het hoofd zie of dat er misschien weldegelijk goedkope adapters beschikbaar zijn (aliexpress?) die die communicatie mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
DirtyBird schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:56:
[...]

Een 70-300 of 300 lens. Maar in de toekomst wellicht ook een macrolens of een pancake, geen idee. Het gaat me er meer in het algemeen om dat mijn idee is dat adapters pas interessant worden als je een specifieke (dure) lens wilt omdat anders de prijs van de adapter niet opweegt tegen het prijsverschil tussen de goedkope lenzen van verschillende merken. Zeker aangezien mijn body geen af doet en ik dus een adapter zou moeten kopen die communicatie tussen lens en body mogelijk maakt.
Ik wil graag weten of dit idee klopt of dat ik iets over het hoofd zie of dat er misschien weldegelijk goedkope adapters beschikbaar zijn (aliexpress?) die die communicatie mogelijk maken.
Op aliexpress zijn wel goedkopere AF-adapters te vinden voor FourThirds-objectieven, bijvoorbeeld deze, en deze. Geen idee of dat goed werkt op een E-M10ii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Kwintessens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:11:
[...]

Op aliexpress zijn wel goedkopere AF-adapters te vinden voor FourThirds-objectieven, bijvoorbeeld deze, en deze. Geen idee of dat goed werkt op een E-M10ii.
Huh, die gaan van m43 naar m43. Wat is t punt als body en lens al matchen? :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Hoe wil je het anders noemen, Canon die met een kreupele EOS-M reeks begon, het mocht vooral niet te goed zijn, het mag vooral de DSLR sales niet kannibaliseren. Op zich is er technisch niks mis met de huidige EOS-M, alleen is het wel te laat, en je kunt geen EF mount lenzen gebruiken, dus is een EOS-M een domme keuze.

Nikon heeft het mogelijk nog dommer aangepakt, door de keuze voor een 1" sensor is hun MILC duidelijk en onherroepelijk onder de DSLR lijn gepositioneerd. Leuke cameraatjes, maar als nieuw systeem is het niks.

Canikon ontkent de spiegelloze trend, waardoor deze markt nu in handen is van Sony, Fujifilm, Olympus en Panasonic.
Ze hebben een grote groep vaste klanten, die niet erg gelukkig zouden worden, als hun lenzenverzameling ineens onbruikbaar wordt. Dat maakt voor deze beide grote merken de omschakeling van DSLR naar MILC wel een stuk lastiger,
Ze hoeven ook geen afscheid te nemen, want als je een heel spiegelhuis de ruimte hebt, dan is het simpel om een goede adapter te maken. Maar omdat ze toch al achterlopen, kunnen ze beter de body van de DSLR nemen en de spiegel eruit slopen, wat Samsung eerder al heeft gedaan, met behoud van de mount.
...dan voor merken zonder ballast uit het verleden (Sony als newcomer, Fuji als nichemerk)
Sony is niet nieuw, Sony heeft enkele decennia kennis ingekocht met de overname van Minolta.
Nikon mag van mij best met MILC's op de proppen komen, maar een goed functionerende adaptie van m'n Nikkor's en 3rd-partylenzen moeten ze wel verzorgen. Anders stellen ze me enorm teleur.
Dat uiteindelijk de spiegel gaat verdwijnen lijkt me een feit, dat is juist.
Nikon heeft al (of beter: nog) een MILC, maar die is nergen compatibel mee. Ze kunnen beter daarmee stoppen en opnieuw beginnen, zoals ik hierboven al heb geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barrycade schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:04:
Groot voordeel imo is dat een dSLR echt weinig stroom gebruikt vergeleken met een ILC. Een hele vakantie (van 1 of 2 weken) op 1 batterij is prima mogelijk.
Klopt helemaal. Maar ook met DSLR ga ik met 2 opgeladen accu's (en lader) op vakantie. Ik maak altijd minstens honderden foto's, en ik wil niet dat een accu de reden is dat ik geen 2000 foto's kan maken.
Niet heel onoverkomelijk maar je moet er wel rekening mee houden.
Klopt. Je ziet het al bij de top MILC's zoals de Sony A9 dat er een grote accu inzit. De A9 is dan ook niet op compactheid ontworpen maar op kwaliteit en ergonomie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
DirtyBird schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:14:
[...]

Huh, die gaan van m43 naar m43. Wat is t punt als body en lens al matchen? :s
Is verkeerde omschrijving. Als je kijkt op de foto's, zie je dat ze van fourthirds naar M43 gaan. Maar anders pak je deze.

Persoonlijk zou ik voor een native M43-objectief gaan. Zat keuze. Tweedehands heel betaalbaar. En in FT is de betaalbare 300mm een 70-300mm die door Sigma is gemaakt en verkocht als Olympus. Daarvan is de AF al erg traag op FT, laat staan op M43. En het is 1 van de minst scherpe FT-objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:21:
Sony is niet nieuw, Sony heeft enkele decennia kennis ingekocht met de overname van Minolta.
I know. Met de A-mount was het oude minoltaglas nog prima bruikbaar, nu met de E niet meer. Adapteroplossingen...
ikweethetbeter schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:21:
Nikon heeft al (of beter: nog) een MILC, maar die is nergen compatibel mee. Ze kunnen beter daarmee stoppen en opnieuw beginnen, zoals ik hierboven al heb geschreven.
Ik heb zo'n klein 1 V1'tje voor een habbekrats op de kop getikt en een adapter. Samen met 10-30 kitlensje net over de 200€. Een soort compactkamera met als extra geintje leuke telelengte met een 70-200/2.8 of 100-300/4 zoomlens ervoor. Die grap was me dat geld wel waard.
Verder idd een waardeloos systeem. Als het straks nodig is, kunnen ze beter, en komen ze met beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barrycade schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:50:
Maar daar ben jij dan weer geen evangelist van dat merk. Volgens mij delen jij en iwhb de liefde voor Sony. En komt die liefde in zo'n beetje iedere post wat opdringerig naar voren.
Dat is niet waar. Ik heb een sterke (technische) voorkeur voor MILC, en Sony, Fujifilm, Olympus en Panasonic maken supercamera's die een vergelijking met de Canikon DSLR tegenhangers goed weerstaan.

Maar er zijn geen slechte camera's. Canon loopt enorm achter op het gebied van sensoren, maar zelfs met de "slechtere" Canon sensoren maak je prachtige foto's.

Ik heb respect voor Sony omdat ze echt innoveren. Ze hebben Minolta gekocht, en hadden op hun lauweren kunnen gaan rusten door steeds net iets betere DSLR's te gaan maken en zo een procentje van de Canikon markt af te snoepen.

Ik heb weinig respect voor de innovatiekracht van Canon of Nikon. Zij zitten al decennia op de nullijn als het om innovaties gaat. Maar als je gewoon een goede camera wilt hebben "voor weinig", dan is een Canon of Nikon een goede koop. Zo heb ik een vriend een keer een Canon aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Kwintessens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:27:
[...] En in FT is de betaalbare 300mm een 70-300mm die door Sigma is gemaakt en verkocht als Olympus. Daarvan is de AF al erg traag op FT...
De zuiko 70-300 met 1:2macrofunctie is ook goedkoop. Vrij groot op mFT en eveneens een slome AF. De scherpte is goed en de macromogelijkheid maakt hem wat veelzijdiger dan een doorsnee telezoom.
Imo ook de adapteroplossing niet waard. De vlijmscherpe en pijlsnelle 50-200/2.8-3.5 is een adapter waard, want de 40-150/2.8 is korter en flink duurder.
En als je de adapter dan toch hebt, zijn de oude 50mm macro, de 7-14 en de 11-22 eveneens leuke alternatieven. Mooi topglas dat door de snelle opgave van het FT-bajonet veel te snel in het verdomhoekje is beland.

@Kwintessens @DirtyBird Die goekope AF-adapters beschadigen als ik het goed gelezen heb vaak de bajonet aan lens en kamera. Passen niet exact genoeg. De originele MMF is gebruikt ook betaalbaar (~100€) en past 100%.

@ikweethetbeter Nikon was toen ik in '07 instapte relatief duur. Inmiddels is dit systeem low-budget geworden. Ik zit er niet mee. Heb al 10 jaar lang mooi glas en steeds betere body's voor minder geld erachter. Koop vrijwel altijd 2ehands en de keus is enorm, de prijzen sympathiek. :)
Ik fotografeer het meest sport en de AF van Nikon zit in elke prijsklasse bij de besten.

[ Voor 26% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-01-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:59:
[...]

@ikweethetbeter Nikon was toen ik in '07 instapte relatief duur. Inmiddels is dit systeem low-budget geworden. Ik zit er niet mee. Heb al 10 jaar lang mooi glas en steeds betere body's voor minder geld erachter. Koop vrijwel altijd 2ehands en de keus is enorm, de prijzen sympathiek. :)
Ik fotografeer het meest sport en de AF van Nikon zit in elke prijsklasse bij de besten.
Nikon is nog steeds een hele rationele keuze als je nu instapt in fotografie. Ik zou zo blij zijn als een kind als ik een D500 met wat leuk glas zou hebben bijvoorbeeld. Maar ook het instapmodel is gewoon veel waard voor je geld, en zo ontzettend veel glas te verkrijgen, ook tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:46
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:59:

De vlijmscherpe en pijlsnelle 50-200/2.8-3.5 is een adapter waard, want de 40-150/2.8 is korter en flink duurder.
En als je de adapter dan toch hebt, zijn de oude 50mm macro, de 7-14 en de 11-22 eveneens leuke alternatieven. Mooi topglas dat door de snelle opgave van het FT-bajonet veel te snel in het verdomhoekje is beland.
Daar ga ik mij eens in verdiepen de komende week,
Enige nadelen die ik zo snel zie tegenover de 40-150mm Pro voor mijn voornaamste gebruiksdoel, Close-ups van bloemen en insectenbeestjes, Zijn de kortste scherpstel afstand (Alhoewel met 50mm meer?) en eventueel het gewicht.

Bedankt voor de tip.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Vanoverdegrens Dat is de lens die ik bedoel. Die schijnt door Sigma gemaakt te zijn. En is in feite de 70-300mm die ze destijds ook voor andere merken maakte. Daarom is het ook zo'n grote lens. Vreselijk traag en niet bijzonder. De 50-200 is zeker beter, maar volgens mij moet je daar de nieuwere SWD-versie van hebben als je een beetje redelijke autofocus wilt. Plus een Olympus OMD-EM1 mk I of II, vanwege de fasedetectie op de sensor. Die lens is niet erg goedkoop tweedehands (wel in vergelijkbaar met nieuw M43-glas van hetzelfde kaliber, maar niet als je max 250 wilt uitgeven, zoals @DirtyBird aangaf. Ik zou dan eerder gaan voor een Panasonic 45-200 II. Stuk lichter, goedkoper en geen gedoe met adapters.)

Goed dat je waarschuwt voor goedkope adapters. Ik had hier geen idee van. Heb je ook een bron voor wat je zegt? Lees er graag over. :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Kwintessens op 21-01-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Kwintessens Over die goedkope adapters kan in duitse/engelstalige foren, of ook amazon-bewertungen gestaan hebben. Heb helaas nu geen tijd om te zoeken. Stuitte er eigenlijk snel op.

Gebruikte 50-200 SWD gaan in Dld-ebay in goede staat vanaf zo'n 350€ weg. Komt de adapter er nog bij voor zo'n 100€. Beetje geduld is soms nodig, want het aanbod is klein.
https://www.ebay.de/sch/i...nc&_trksid=p2045573.m1684
https://www.ebay.de/sch/i..._nkw=olympus+mmf&_sacat=0

En dat je een E M1 (I of II) nodig hebt had ik al aangegeven. Alleen met fasedetectie is de AF van een geadapteerde lens snel.

[ Voor 24% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:50:
Ja leuk. Zoveel kleiner is hij niet toch? Blijft 1,5 cropfactor.
Jawel, de Nikon lens is 50% groter en 50% zwaarder.
m4/3 14-140 lensje is wel stukken kleiner. Maar die laat het plaatje wat je post helaas weer niet zien
Met welke M43 lens moeten we deze vergelijken?
Ik zie enkele Olympus lensen die (een beetje) goedkoper zijn, maar minder lichtsterk en geen IS.
Verder zie ik enkele lenzen Pana/Leica 12-60 en Oy 12-100 met betere specs echter die aanzienlijk duurder uitvallen.
Dus M43 heeft een gat in de line-up: 14-100 f/2.8-4
Overigens, de vergelijkbare Fuji lens kost 900 euro en is even groot en zwaar als de Nikon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:59:Ik fotografeer het meest sport en de AF van Nikon zit in elke prijsklasse bij de besten.
Dat is achterhaald. De dure Nikon camera's vanaf 2000 euro zijn erg goed.
De instap-modellen liggen achter op de concurrentie omdat ze op oude techniek leunen. Mirrorless is in dat segment inmiddels beter en goedkoper dan DSLR. O.a. lens-motoren zijn sneller, low-light AF is sneller/accuraat/trefzeker. Ook AF bij video is een ramp met Nikon camera.
De goedkope DSLR's moeten het vooral hebben van het imago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Verwijderd Je blijft betweterig onzin verkopen. Kun je met bewijzen voor je wankele stellingen komen?
Ik ga met een D7200 + 70-200/2.8 VR1 het veld/baan/o.i.d. op, en betaal 2e hands ~1300€ voor deze setup. Welke Sony setup gaat sneller+beter zijn voor dat bescheiden budget? (2e hands mag ook)
En nu geen geouwehoer, maar een concrete tip, dwz body+lens!
En helemaal low-budget doet een D300+grip+70-200/2.8HSM Sigma voor minder dan 600€ ook nog steeds leuke dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-01-2018 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het technische deel van het verhaal van Kerstbom klopt, het financiële deel helaas niet...

Nikon maakt prachtige camera's met hele goede sensoren (van Sony). Ook in het instapsegment. Alleen Nikon beperkt zich tot het maken van foto's met een spiegel, die blijft noodzakelijk voor het snel scherpstellen, want ze hebben nog geen DSLR met focus pixels op de sensor. Filmen met een Nikon DSLR blijft ver achter. Maar zoek je een goede camera om foto's mee te maken: neem vooral een Nikon!

Wil je van het hele grote tweedehands lensaanbod van Nikon gebruikmaken, dan mag je de D3x00 en D5x00 series overslaan, want dan moet je minimaal een D7x00 hebben.

Op dit moment is een DSLR met lenzen nog goedkoper dan een MILC met lenzen. Dat komt grotendeels omdat de derde partij lenzenmakers hun fabrieken nog hebben afgesteld op het maken van DSLR lenzen. En dat komt omdat de professionals (en vooral de zelfbenoemde professionals en experts) Canikon blijven kopen. De een zit in het Canon kamp, en is daar met geen mogelijkheid uit te krijgen, de ander zit in het Nikon kamp, en blijft daar, argumenten aandragen is zinloos.

MILC camera's moeten het dus hebben van nieuwe kopers op een krimpende markt, en dat is een uitdaging. Maar het aandeel MILC groeit, dus het is een kwestie van tijd. Er is een hele groep bezitters van DSLR's met een CCD sensor en slechts een kitlens erbij, die wordt de komende jaren vervangen door een MILC (afgelopen jaar 2 keer gebeurd in mijn familie) of een high end compact met 1" sensor (3 keer gebeurd afgelopen jaar bij familie en collega's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:55:
@Verwijderd Je blijft betweterig onzin verkopen. Kun je met bewijzen voor je wankele stellingen komen?
Ik ga met een D7200 + 70-200/2.8 VR1 het veld/baan/o.i.d. op, en betaal 2e hands ~1300€ voor deze setup. Welke Sony setup gaat sneller+beter zijn voor dat bescheiden budget? (2e hands mag ook)
En nu geen geouwehoer, maar een concrete tip, dwz body+lens!
En helemaal low-budget doet een D300+grip+70-200/2.8HSM Sigma voor minder dan 600€ ook nog steeds leuke dingen.
1300 euro is niet het instap-segment. Daarbij moet je denken aan D3400, D5400. Die Nikon camera's presteren slecht op AF gebied. Mede dankzij de kitlenzen, maar vooral vanwege de goedkope uitvoering van de enkelvoudige AF-sensor.

In de 7000 serie is Nikon nog on par met de competitie (behalve video dus), maar het is veelzeggend dat de compitie Nikon dus al heeft weten te evenaren. Niet alleen snel maar slimmer, accuraat, doeltreffender, consistent. Je kan zelf uitrekenen waar het heen gaat in dit tempo.

Tweedehands is sowieso een bedenkelijke optie. Waarom zou een sport-fotograaf zijn apparatuur verkopen als die superieur was? Ik kan er niets aan doen dat afgeragde Nikon-bodies zo snel in waarde dalen.

Don't shoot the messenger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@ikweethetbeter In dit verhaal kan ik me grotendeels wel vinden. Maar dat de Canikon fotografen zo moeilijk uit hun kamp zijn te krijgen, heeft meestal niet met argumenten, maar met geld te maken. Een systeemwissel van Canikon naar MILC kost gewoon veel poen. De body niet persé, maar een leuke lensverzameling vervangen maakt je arm. Voor de DSLR-lenzen krijg je veel minder terug, dan je voor vergelijkbare MILC-lenzen uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Mijn reactie niet goed gelezen/begrepen.
En mijn vraag naar een concreet alternatief uiteraard niet beantwoord. (omdat je het niet hebt)
Verder wederom veel ongefundeerde onzin, vooral wat 2e hands spullen betreft.
Er zijn nogal wat mensen, die een dure uitrusting kopen, om na korte tijd vast te stellen, dat die alleen nog geen mooie foto's maakt. Ze geven gedesillusioneerd op als ze er achter komen, dat de man achter de kamera ook wat moet kunnen. Dan verkopen ze de boel, die vaak nog in nieuwstaat verkeert. Afgeragt spul van pro's bekijk ik niet eens. Da's idd rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanoverdegrens schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:17:
@ikweethetbeter In dit verhaal kan ik me grotendeels wel vinden. Maar dat de Canikon fotografen zo moeilijk uit hun kamp zijn te krijgen, heeft meestal niet met argumenten, maar met geld te maken. Een systeemwissel van Canikon naar MILC kost gewoon veel poen. De body niet persé, maar een leuke lensverzameling vervangen maakt je arm. Voor de DSLR-lenzen krijg je veel minder terug, dan je voor vergelijkbare MILC-lenzen uitgeeft.
Ik heb het niet over de serieuze fotograaf die een set van duizenden euro's heeft, of over professionals die gebruik maken van de support die Canon en Nikon levert bij grote evenementen. Die gaan ook ooit over op een MILC, maar dat gaat pas gebeuren als de spiegel uit de spiegelreflex wordt gehaald, terwijl de rest van de camera ongewijzigd blijft.

Ik heb het over de mensen die niet kiezen op specificaties of kwaliteit of ergonomie of iets anders rationeels, maar Canon of Nikon kiezen omdat het Canon of Nikon is. De mensen die een Nikon D60 met 18-55mm kitlens hebben, en niks meer (bv extra accu, extra lens, flitser, ...), en deze vervangen door een nieuwe Nikon zonder erbij na te denken of dat voor hun de beste oplossing is. Hetzelfde verhaal kun je ophangen voor bv de Canon 300D.

Natuurlijk heb ik er niks op tegen als je uitgebreid onderzoek gaat doen naar wat voor jou de beste camera is, waarbij je op voorhand niks uitsluit, en daar komt een klassieke Canon of Nikon DSLR uit. Als dat het geval is: vooral kopen die Canikon camera! Maar Canikon kopen omdat het één van het Canikon duopolie is, dat is nogal kortzichtig. En je beloont deze niet echt innoverende bedrijven voor hun laksheid, en straft de bedrijven die wel innoveren (en waarvan de resultaten na jaren ook in Canikon camera's komen) onterecht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mijn nikon d750 vind ik anders een topding, ik hoef niets anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 22-01-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ikweethetbeter schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:18:
[...]
Maar Canikon kopen omdat het één van het Canikon duopolie is, dat is nogal kortzichtig. En je beloont deze niet echt innoverende bedrijven voor hun laksheid, en straft de bedrijven die wel innoveren (en waarvan de resultaten na jaren ook in Canikon camera's komen) onterecht af.
Met je verhaal over instapper+kit-kopers eens.

Het belonen van innovatie zie ik gedifferentieerder: heb Olympus ooit beloond voor hun FT-innovatie, en als dank stopten ze na een korte periode met het FT-bajonet, om vrolijk met het mFT-bajonet door te starten. Dan steek je als bedrijf wel een middelvinger op naar je "early adopters", die net een paar leuke lenzen hebben aangeschaft. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 22-01-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het is volgens mij nog steeds een consumer driven onderwerp.

Dus als Nikon en Canon met hun dSLR's nog steeds het grootste marktaandeel hebben, geeft wel aan dat de consumenten toch niet zo open staan voor ILC's.

En dat zal veroorzaakt worden door een mix aan oorzaken (uitgebreid hier aan bod gekomen dus geen nut om ze allemaal weer op te sommen).

Maar ik denk dat er uiteindelijk maar weinig mensen een merk kopen om hun te belonen voor de innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels wat onderzoek gedaan, en toch besloten voor een systeemcamera te gaan. Twijfel nog tussen deze twee modellen:

Sony A6000
+ grotere sensor
+ misschien een net iets betere grip
+ betere AF
- duurdere lenzen

Olympus om-d e-m10 mark II
+ beeldstabilisatie
+ meer en goedkopere lenzen
- kleinere sensor (presteert slechter met weinig licht?)

Vraag me af of de kleinere sensor bij de Olympus op te vangen is met een lichtsterke lens? Ik ben bang dat de Olympus slecht presteert bij slechte lichtomstandigheden. Of valt dat in de praktijk toch wel mee?
En zijn de Sony-lenzen in het lagere prijssegment sowieso van slechtere kwaliteit, of valt dat ook wel mee?
Heb ze allebei vastgehad en vind de Sony misschien net wat lekkerder in de hand, maar het verschil was niet heel groot (lees: met de Olympus ga ik ook wel overweg kunnen).

Welke denken jullie dat voor mijn doelen het meest geschikt is (binnen-fotografie, vakanties e.d., macro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:40:

Vraag me af of de kleinere sensor bij de Olympus op te vangen is met een lichtsterke lens? Ik ben bang dat de Olympus slecht presteert bij slechte lichtomstandigheden. Of valt dat in de praktijk toch wel mee?
Een grotere sensor helpt natuurlijk, maar in de praktijk valt het heel erg mee imho, maar bekijk op flickr oid foto's die met de camera's gemaakt zijn en oordeel of dat naar je smaak is. Bovendien compenseert de IBIS van de Oly in theorie het verschil in sensor grote ruimschoots (4 stops voor de MkII), maar daar heb je bij snel bewegende onderwerpen weinig aan natuurlijk.
Het grip probleem op de E-M10 II herken ik, maar is op te lossen met de ECG-3 (voor de E-M10 III is geen originele grip te krijgen overigens!).

Kijk ook naar wat je fijn vind werken, zelf vind ik de Olympus prettig werken, maar er zijn ook genoeg die het niet fijn vinden. En kijk naar features waar je wat mee zou willen, de Olympus ondersteunt focus bracketing/stacking wat handig kan zijn voor macro en een set art filters bv. Sony zal z'n eigen dingen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy op 23-01-2018 17:42 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels wat onderzoek gedaan, en toch besloten voor een systeemcamera te gaan. Twijfel nog tussen deze twee modellen:

Sony A6000
+ grotere sensor
+ misschien een net iets betere grip
+ betere AF
- duurdere lenzen

+ beeldstabilisatie
+ meer en goedkopere lenzen
- kleinere sensor (presteert slechter met weinig licht?)
Sony A6000 heeft beeldstabilisatie in de lens (16-50 en bijna elke andere lens).
Vooral de betere sensor van a6000 en snelle AF zul je in de praktijk merken.
Er zijn voldoende kleine goedkope Sony lenzen beschikbaar als uitbreiding op de kitlens, zoek even terug in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:37:
[...]

Sony A6000 heeft beeldstabilisatie in de lens (16-50 en bijna elke andere lens).
Vooral de betere sensor van a6000 en snelle AF zul je in de praktijk merken.
Er zijn voldoende kleine goedkope Sony lenzen beschikbaar als uitbreiding op de kitlens, zoek even terug in dit topic.
Kan jij iets vertellen over de kwaliteit van de 16-50 kittens? De APS-C primes, zijn die eigenlijk allemaal gestabiliseerd om het gemis van ibis op te vangen? Hoe zit het eigenlijk met de Sony APS-C lensselectie, zit daar nog enige ontwikkeling in (muv langzame zooms waarvan het bereik al meerdere keren gedekt is)? En wat is de optische kwaliteit over het algemeen van de Sony APS-C objectieven? Bied Sony ook snelle APS-C zooms aan van f/2.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 19:38
Ik heb recentelijk mijn Olympus OM-D 10 Mark2 gekocht met de pancake lens 12-42mm. Ik mis wat zoom. Zeker wanneer zo de sporten weer gaan beginnen wil ik graag een goede lens erbij hebben met meer zoom.

Ik heb hieronder een lijstje gemaakt van verschillende lenzen. Ik ben nog een echte beginner en haal echt niet alles uit mijn camera of kitlens. Daarom ben ik benieuwd wat jullie zeggen. Ik schiet alles uit de hand en vind het leuk om zeer gevarieerd te schieten (planten in macro, producten, landschappen en sport). De sport vind ik nog wat ongemakkelijk om daar met een grote toeter langs het veld te staan maar ik wil daar toch in door.

Wat zeggen jullie? Een goedkopere lens met een mindere lichtsterkte en er lekker een paar jaar mee oefenen of doorsparen voor de PRO versie? De goedkopere Olympus lenzen zijn voor mij al een beetje afgevallen omdat die minder lichtsterk zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 Pro€ 1.276,09€ 1.276,09
1Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 II Power OIS€ 349,-€ 349,-
1Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 Mega OIS€ 519,-€ 519,-
1Panasonic Lumix G Vario H-FS AF 45-200mm f/4.0-5.6€ 280,-€ 280,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.424,09

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

Sony A6000

Welke denken jullie dat voor mijn doelen het meest geschikt is (binnen-fotografie, vakanties e.d., macro)?
Ik heb voor mijn werk (redacteur) ongeveer 1,5 jaar met een Em10 Mark II gelopen. Prima apparaat, zeker als je buiten bezig bent. De optionele grip is wel een must anders vond ik hem niet lekker vasthouden. Zelfs met een f1.7 lens vond ik m niet heel goed bij weinig licht, ruis krijgt toch al snel de overhand. Daarom sinds eind 2017 overgestapt op een tweedehands A6000 met een aantal primes. Vooral binnen veel minder last van ruis. Ook vind ik hem ergonomisch net wat beter.

Ik mis IBIS voorlopig nog niet en ben blij met de overstap. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet echt kon wennen aan het meer vierkante beeld van de m43-sensor.

Neemt niet weg dat ik met de omd Em10 ook hele mooie reportages heb gemaakt, waarbij regelmatig foto's van mij op de cover stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EcoR schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:19:
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet echt kon wennen aan het meer vierkante beeld van de m43-sensor.
Naast de "echte" nadelen van een kleinere sensor, vind ik de MFT verhouding ook een groot nadeel!

Ja, ik weet het, de ene compositie leent zich voor een vierkante foto en de andere voor een heel breed panorama, maar voor het gros van de foto's vind ik de "breedbeeld" (de 15x10 komt aardig in de buurt van de 16x9) verhouding veel prettiger, zowel in portret als in landschap stand. Ik hoef mijn foto's minder vaak bij te snijden.

Verder een prima systeem, alleen ik zou het niet snel aanschaffen, mijn voorkeur gaat uit naar Fujifilm en Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de FT verhouding juist een enorm voordeel. Zeker als je veel in de portretstand schiet. Daarnaast maak je met deze verhouding simpelweg effectiever gebruik van de beeldcirkel.

Mocht ik APS-C eens overwegen zou Fuji de enige serieuze optie zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

stevens20 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:31:
Ik heb recentelijk mijn Olympus OM-D 10 Mark2 gekocht met de pancake lens 12-42mm. Ik mis wat zoom. Zeker wanneer zo de sporten weer gaan beginnen wil ik graag een goede lens erbij hebben met meer zoom.

Ik heb hieronder een lijstje gemaakt van verschillende lenzen. Ik ben nog een echte beginner en haal echt niet alles uit mijn camera of kitlens. Daarom ben ik benieuwd wat jullie zeggen. Ik schiet alles uit de hand en vind het leuk om zeer gevarieerd te schieten (planten in macro, producten, landschappen en sport). De sport vind ik nog wat ongemakkelijk om daar met een grote toeter langs het veld te staan maar ik wil daar toch in door.

Wat zeggen jullie? Een goedkopere lens met een mindere lichtsterkte en er lekker een paar jaar mee oefenen of doorsparen voor de PRO versie? De goedkopere Olympus lenzen zijn voor mij al een beetje afgevallen omdat die minder lichtsterk zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 Pro€ 1.276,09€ 1.276,09
1Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 Mega OIS€ 519,-€ 519,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.424,09
Als je eerste telezoom zou ik zeker niet voor de Olly 2.8 PRO gaan, hoe geweldig die ook is. Zijn goedkopers broertjes en zusjes zijn ook prima lenzen hoor. Heb naast mijn Olympus 2.8 ook nog de Panasonic 45-150mm 4-5.6 en die gaat mee als ik licht wil reizen (want onderschat ook het gewicht/formaat van 2.8 tele niet... hoewel de Panasonic stuk kleiner is, zij het met iets minder bereik).

Dus koop gewoon 1 van de meer betaalbare telezooms, kijk hoe het bevalt en hoe vaak je hem gebruikt. Als je later toch de 2.8 wilt, kun je je 5.6-je altijd weer verkopen. Zo kost het ook nog eens niet de wereld.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Als je eerste telezoom zou ik zeker niet voor de Olly 2.8 PRO gaan, hoe geweldig die ook is. Zijn goedkopers broertjes en zusjes zijn ook prima lenzen hoor. Heb naast mijn Olympus 2.8 ook nog de Panasonic 45-150mm 4-5.6 en die gaat mee als ik licht wil reizen (want onderschat ook het gewicht/formaat van 2.8 tele niet... hoewel de Panasonic stuk kleiner is, zij het met iets minder bereik).

Dus koop gewoon 1 van de meer betaalbare telezooms, kijk hoe het bevalt en hoe vaak je hem gebruikt. Als je later toch de 2.8 wilt, kun je je 5.6-je altijd weer verkopen. Zo kost het ook nog eens niet de wereld.
Dank voor de tip. Het verschil is dus niet zo gigantisch dat de foto's met de goedkopere broertjes echt significant slechter zijn. Dan vraag ik mij af welke van de twee panasonic 45-200mm ik zou moeten kiezen. Er zit €70,- verschil in maar ik zie niet direct waar dat voor is. Ik zal de telelens met name gaan gebruiken voor het fotograferen van sporten (hockey en tennis) en soms wat dieren.

Hoe zit het eigenlijk met alle functies zoals AF enzo wanneer je een panasonic lens koppelt aan een olympus body. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je een paar functies niet kan benutten. Ook in Lightroom geeft dit geen problemen?

[ Voor 9% gewijzigd door stevens20 op 24-01-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

stevens20 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:23:
[...]

Dank voor de tip. Het verschil is dus niet zo gigantisch dat de foto's met de goedkopere broertjes echt significant slechter zijn. Dan vraag ik mij af welke van de twee panasonic 45-200mm ik zou moeten kiezen. Er zit €70,- verschil in maar ik zie niet direct waar dat voor is. Ik zal de telelens met name gaan gebruiken voor het fotograferen van sporten (hockey en tennis) en soms wat dieren.

Hoe zit het eigenlijk met alle functies zoals AF enzo wanneer je een panasonic lens koppelt aan een olympus body. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je een paar functies niet kan benutten. Ook in Lightroom geeft dit geen problemen?
Er is wel verschil maar ik zou die 4-5.6 teles zeker niet slecht noemen.

Panasonic en Olympus kun je zonder problemen door elkaar gebruiken. Das ook de hele gedachte van MFT. Alles werkt gewoon en ook Lightroom heeft er geen enkel probleem mee. Dingen die je niet kunt gebruiken zijn merk specifieke zaken zoals DfD-AF en Dual IS die alleen werken bij Panasonic lenzen op Panasonic bodies. En de functie button op (duurdere) Olympus lenzen werkt ook alleen op Olympus bodies. Maar verder merk je er niks van.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:03:
[...]

Er is wel verschil maar ik zou die 4-5.6 teles zeker niet slecht noemen.

Panasonic en Olympus kun je zonder problemen door elkaar gebruiken. Das ook de hele gedachte van MFT. Alles werkt gewoon en ook Lightroom heeft er geen enkel probleem mee. Dingen die je niet kunt gebruiken zijn merk specifieke zaken zoals DfD-AF en Dual IS die alleen werken bij Panasonic lenzen op Panasonic bodies. En de functie button op (duurdere) Olympus lenzen werkt ook alleen op Olympus bodies. Maar verder merk je er niks van.
Dank u. Ik ga maar eens kijken. Ik kom er alleen niet uit wat het verschil is tussen onderstaande lenzen.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,-

In de specificaties zijn ze op de afmetingen na identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Dank u. Ik ga maar eens kijken. Ik kom er alleen niet uit wat het verschil is tussen onderstaande lenzen.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,-

Het verschil zit volgens mij in stabilisatie. De oudere heeft minder effectieve stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
stevens20 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:22:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,-

Bij Keuzekamp kost de versie II 299.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
Kwintessens schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Dank voor de tip! Ga hem morgen gelijk bestellen. Ik kom toch tekort met de pancakelens die tot 45mm gaat. Dan is deze een mooie aanvulling zodat ik het volledige bereik gecoverd heb. Nu nog een goedkoop tweedehands statief op de kop tikken en ik ben helemaal binnen!! Dan kan ik lekker gaan oefenen voor van de zomer in Schotland :*)

@Thorgrem
Die stabilisatie zit in de body van olympus. Dat is geen vereiste. Door bovenstaande tip ga ik toch voor de opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties iedereen! Ben uiteindelijk voor de Sony a6000 gegaan, na veel wikken en wegen.
Komende maanden lekker oefenen, en daarna een 35 of 50 mm prime lens erbij kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:37:
Bedankt voor de reacties iedereen! Ben uiteindelijk voor de Sony a6000 gegaan, na veel wikken en wegen.
Komende maanden lekker oefenen, en daarna een 35 of 50 mm prime lens erbij kopen :)
Heel veel plezier ermee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Kwintessens schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Zaterdag hoop ik hem binnen te hebben! Dan lekker spelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zit wat te kijken of ik mijn 600D ga upgraden naar wat nieuwers; iets wat bijvoorbeeld meer fps aankan in burst en meer megapixels. Maar vooral om scherpere foto's te krijgen op ISO-waardes boven de 1600, die zijn namelijk niet zo geweldig. een snellere AF is ook altijd fijn.

Natuurlijk ligt dit ook aan de lens die er op geduwt wordt, in mijn geval een 17-270 3.5-6.3 PZC van Tamron.
Geen lichtsterke lens; en hier wordt ook nog naar gekeken of dit vervangen kan worden. Het meeste fotografeer ik in het bereik tussen 70/200mm, met uitschieters naar 300. (Kermis/Achtbaanfotografie)
tips zijn welkom.

maar voornamelijk ben ik op zoek naar de verschillen in de huidige Canon line-up onder de 1000€
Ik zie daar
-70D
-77D
-80D
-750D/760D
-200D
-1300D

er vanuit gaande dat de 1300D weinig van een upgrade gaat zijn, zie ik alsnog een hele lijn.
de 80D is me wat te duur eigenlijk; en de 70D is wat ouder, maar hoe verhoudt die 200D zich? is dit enkel het aantal AF-punten en gewicht? zijn er no-go's in deze lijst voor deze prijzen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 22:50
@NLBUURMAN Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt van 600D naar 80D en het is me onwijs goed bevallen. Zoals je zegt is de sensor van de 600D niet echt in staat om veel moois te produceren boven ISO 1600 en dat is wel een gemis. Dat is ook precies de reden waarom de 1300D voor jou geen optie is. Die gebruikt namelijk dezelfde sensor. De 200D heeft een andere sensor dan de 70D, namelijk een die bjina gelijkwaardig is aan die van de 80D. Het grootste verschil zal 'm zitten in de features, bijvoorbeeld kun je op de 200D de ISO alleen maar aanpassen in hele stops terwijl dat op de 70/77/80 allemaal in 1/3 stops kan. Zoek dus vooral de verschillen kwa features eens op en bepaal hoe belangrijk die voor je zijn.

Betreffende je glas: Als je vooral tussen 70 en 200mm zit kan ik je aanraden een 70-200 f/4L aan te schaffen. Topkwaliteit glas die je tweedehands voor maar zo'n €400 op de kop kan tikken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Pagina: 1 ... 95 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's