Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om een eigen foto maar even als voorbeeld te gebruiken. Deze is geschoten met een full frame 5D+50mm f1.8. (op f2.5 geloof ik) De kleine DoF haalt mijn Olympus E300 met 4/3 sensor nooit; het hele struikgewas/rij bomen op de achtergrond zijn ook haast uitgesmeerd tot een brei groen/bruin.

(body+lens hebben me trouwens maar 325 euro gekost)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02
ikweethetbeter schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:13:
[...]

De scherptediepte is grotendeels afhankelijk van de sensorgrootte, het diafragma en de brandpuntsafstand.

Zwart-wit gesteld: Kleine sensor, klein diafragma (groot diafragmagetal) en korte brandpuntsafstand resulteert in foto's waarop alles scherp is, en het tegenovergesteld resulteert in foto's waar alleen datgene waarop scherpgesteld is scherp is.

De Sony A5000 heeft een APS-C sensor, het formaat dat in 95% van de DSLR's zit.

Wil je echt heel veel controle over de scherptediepte hebben, dan moet je inderdaad een lichtsterke lens (bv 1.8) hebben. Maar ook met een kitlens op f/4 haal je nog mooie achtergrondonscherpte.

Hoe mooi je bokeh is, hangt mede af van het glas plus coating van je lens, en de vorm van de diafragma bladen.

Met een A5000 kun je prachtige foto's maken, met een A5100 heb je ook snelle AF. Het is maar een suggestie...
Ook van grote invloed is de focus afstand en de afstand van onderwerp tot achtergrond. De kleinste DoF haal je als je onderwerp het meest dichtbij is maar als de achtergrond dat ook is, bereik je nog niks. Het echte DoF effect krijg je natuurlijk met een groot diafragma (klein getal) en grote sensor maar ook voornamelijk als de achtergrond van je onderwerp een heel eind weg is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

F.West98 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Krijg je dan geen last van vignetting met een 49mm filter? Zat er juist aan te denken om grotere filters te kopen zodat ik ook op eventuele andere lenzen diezelfde filters kan gebruiken. Dus 67/77mm en dan evt een step up ring.
En die 50mm lijkt dan idd een nobrainer.
Haha tiepfout ik bedoelde "niet" ipv "net"

step up down werkt vaak alleen als het frontelement een stuk kleiner is dan de filterdraad.
(sommige lenzen zijn met oversized draad ontworpen)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35

F.West98

Alweer 16 jaar hier

mrc4nl schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:07:
[...]

Haha tiepfout ik bedoelde "niet" ipv "net"

step up werkt vaak alleen als het frontelement een stuk kleiner is dan de filterdraad.
(sommige lenzen zijn met oversized draad ontworpen)
Oh? Hoe zit dat dan precies?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:22:
Deze is geschoten met een full frame 5D+50mm f1.8. (op f2.5 geloof ik) De kleine DoF haalt mijn Olympus E300 met 4/3 sensor nooit; het hele struikgewas/rij bomen op de achtergrond zijn ook haast uitgesmeerd tot een brei groen/bruin.
Met een grote sensor hoef je minder moeite te doen om beperkte DoF te krijgen. Met een MFT sensor, cropfactor 2, heb je een f/1.2 lens nodig, als de overige omstandigheden gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Om een eigen foto maar even als voorbeeld te gebruiken. Deze is geschoten met een full frame 5D+50mm f1.8. (op f2.5 geloof ik) De kleine DoF haalt mijn Olympus E300 met 4/3 sensor nooit; het hele struikgewas/rij bomen op de achtergrond zijn ook haast uitgesmeerd tot een brei groen/bruin.

(body+lens hebben me trouwens maar 325 euro gekost)
Het is maar waar je voorkeur, artistiek gezien, naar uitgaat natuurlijk. Persoonlijk vind ik het wel fijn om ook nog iets van de achtergrond te herkennen.

Als ik macro fotografeer ben ik eigenlijk maar wat blij met mijn 4/3 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:08:
[...]

Het is maar waar je voorkeur, artistiek gezien, naar uitgaat natuurlijk. Persoonlijk vind ik het wel fijn om ook nog iets van de achtergrond te herkennen.

Blij? Je kunt gewoon afstoppen, andersom gaat niet ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:38:
[...]

Blij? Je kunt gewoon afstoppen, andersom gaat niet ;)
Blij ja. Voor relatief weinig een van de best mogelijke (voor de prijs dan) en draagbare combi's voor macro. :>
Heerlijk licht en compact. 60mm f2.8 macro. Op Hubble formaat sensor zal dat wel f850 oid zijn. Maar ach.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:08:
[...]

Dit was dan ook een voorbeeld van de potentie, afstoppen kan altijd nog.

De 35mm macro op mijn E300 bevalt trouwens ook prima, zolang het onderwerp stil staat en AF snelheid niet van belang is. (wat gelukkig vaak het geval is bij macro ;))

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:53:
[...]

Dit was dan ook een voorbeeld van de potentie, afstoppen kan altijd nog.
Lichter, compacter en dus draagbaarder maken gaat dan weer lastiger. :)

Desalniettemin zou ik indien ik ff had de lens veel meer afstoppen, juist om die extra diepte te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:53:
[...]

Lichter, compacter en dus draagbaarder maken gaat dan weer lastiger. :)

Desalniettemin zou ik indien ik ff had de lens veel meer afstoppen, juist om die extra diepte te krijgen.
Dat bedoelde ik eerder dus met de concessies die dan om de hoek komen. :) Het uitgangspunt was een zo klein mogelijke DoF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:56:
[...]

Dat bedoelde ik eerder dus met de concessies die dan om de hoek komen. :) Het uitgangspunt was een zo klein mogelijke DoF
Dan is ff zeker erg geschikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Je moet je nog wel even afvragen of je ook alles gaat gebruiken, een statief of wifi SD kaart zul je lang niet altijd nodig hebben. Anders gezegd, ben je voor 700 euro niet beter af met een body+goede lichtsterke lens?

De set is compleet, maar voor jou toepassing misschien niet helemaal optimaal.
Daar heb je gelijk in. De kans is groot dat ik amper van lens wissel. Is voor leuke point to shoot foto's een premium compactcamera misschien een optie? Qua kwaliteit zit deze tussen een compactcamera en DSLR in. Minder groot en voor mij misschien ook wel voldoende. Bijv. de Panasonic LX-100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
l3art schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:11:
Ik heb het weer eens in de bol gekregen, en ben aan het overwegen om een tweedehands systeemcamera te gaan kopen. De reden is dat ik nu een canon S120 heb, maar het daar erg lastig mee is om enigszins een beetje 'shallow DOF' en daarmee dus een mooi bokeh te krijgen bij bijvoorbeeld portret/lichaam fotografie.

Nu ben ik verre van veel met fotografie bezig, maar foto's met een mooie vervaagde achtergrond zou ik wel mooi vinden. Zelf zat ik dan bijvoorbeeld te denken aan een tweedehands Sony Aplha 5000. Maar ik vroeg me wel af of hier überhaupt zonder meteen weer kapitalen uit te moeten geven aan lenzen een enigszins fatsoenlijke shallow depth of field mee te creëren is las je pak en beet zo'n 3m van een voorwerp af staat, of moet ik dan toch echt gaan uitwijken naar spiegelreflex vanwege een grotere sensor?
Ik had precies dezelfde wens, wilde gewoon bokeh fotos voor een leuk budget. Eerst een a5100 gekocht icm standaard lens en daar vielen de fotos/bokeh mij zwaar tegen. Veel sample photos bekeken van de sony en sigma "bokeh" lens maar los van de vele hogere aanschafwaarde (300 voor lens), vond ik het bokeh effect een stuk minder vergeleken met de nifty 50 van canon/nikon.

Uiteindelijk met de btw dagen een 750d en 50mm gekocht en ultra tevreden nu met mijn bokeh!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de mierenneuker spelen ;)
ikweethetbeter schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:13:
De scherptediepte is grotendeels afhankelijk van de sensorgrootte, het diafragma en de brandpuntsafstand.
Bij gelijke kadering, gelijke scherptediepte.
Zwart-wit gesteld: Kleine sensor, klein diafragma (groot diafragmagetal) en korte brandpuntsafstand resulteert in foto's waarop alles scherp is, en het tegenovergesteld resulteert in foto's waar alleen datgene waarop scherpgesteld is scherp is.
Hangt van de afstand af (en dus ook kadering).
Hoe mooi je bokeh is, hangt mede af van het glas
Correct
plus coating van je lens
Nope
en de vorm van de diafragma bladen.
Afgestopt wel deels, anders niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit een beetje tussen 2 kampen in momenteel, aan de ene kant een premium compactcamera maar een spiegelreflex lijkt me ook fijn, zie mijn wensen: Binnetie in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Qua compactcamera zijn de Panasonic TZ100, FZ1000 kanditen om een grotere zoom
Qua DSLR neig ik voor mijn budget naar een Canon EOS 700D met 2 lenzen: 18-55mm en 55-250mm voor de zoom.
Zijn er eventueel nog andere DSLR's met een ruime zoom (voor vakanties) aan te raden binnen mijn budget?

Edit: Ik zie ook de Nikon D3300 met 2 lenzen: 18-55mm en 55-300mm voor €689,-
Vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/346796;451066/
De Nikon heeft geen kantelbaar scherm, 2 focuspunten meer. De lenzen zeggen me iets minder qua specificaties. Is dit gelijk aan de lenzenkit van Canon?

[ Voor 22% gewijzigd door Binnetie op 09-02-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:43:
Even de mierenneuker spelen ;)

[en de vorm van de diafragma bladen.]

Afgestopt wel deels, anders niet.
Sommige lenzen met constant f-getal hebben een tweede diafragma.
Dit omdat het f-getal anders lager zou worden aan de wijde kant (dus eigenlijk zijn deze lenzen 'crippled').
Hier ben je dus wel afhankelijk van de vorm van de (secundaire) diafragmabladen, ook wijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:56:
Ik zit een beetje tussen 2 kampen in momenteel, aan de ene kant een premium compactcamera maar een spiegelreflex lijkt me ook fijn, zie mijn wensen: Binnetie in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Qua compactcamera zijn de Panasonic TZ100, FZ1000 kanditen om een grotere zoom
Qua DSLR neig ik voor mijn budget naar een Canon EOS 700D met 2 lensen: 18-55mm en 55-250mm voor de zoom.
Zijn er eventueel nog andere DSLR's met een ruime zoom (voor vakanties) aan te raden binnen mijn budget?
Voor wat voor beelden wil je dan de 250 mm hebben? Ik gebruik mijn 55-200 sporadisch. Alleen in een dierentuin bv.

Op vakantie heb ik normaal gesproken voldoende aan mijn 16-85 (van Nikon)

Dus is een 18-135 niet wat voor je of een 15-85 ? Canon heeft deze 2. Nikon heeeft en een 18-140 of als je dat te duur vindt: de 18-105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ja lastig aan te geven, zal het proberen te verwoorden.
We maken vaak foto's van de kinderen in de woonkamer en in de tuin. Dat zijn niet hele grote ruimtes dus je wilt niet naar achteren moeten lopen omdat anders het kind er niet helemaal oppast. Nu zal dat verder wel meevallen.
Op vakantie wil ik wel eens een object dichtbij halen, bijvoorbeeld een vogel mooi vol in beeld vanaf een afstandje van 40 meter of een olifant die nog wat verder weg staat. Ik kan me geen goed beeld voorstellen van hoe dichtbij een object te behalen is vanaf een bepaalde afstand. Ik ben een beginner en wil zeker later wat dieper op het fotograferen ingaan. Daarom lijken mij 2 lenzen wat beter (en passend binnen het budget).
Misschien is een 55-250mm te overkill ik weet het niet. Zou zonde zijn als ik net wat te weinig zoom heb.
Maar de dierentuin die je aanhaalt is bijv een goed voorbeeld. Daar kan je niet dichterbij komen vaak en als je een groot verblijft hebt met kleine dieren dan moet je het toch van je zoom hebben.

Edit:
Hier zie ik wat voorbeelden, ik kijk even naar het zoombereik niet naar de prijs:
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II: https://www.camerastuffre.../test-canon-55-250-is-mk2
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 STM IS: https://www.camerastuffre...test/canon-18-55-stm-test
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM: https://www.camerastuffre.../canon-18-135-mm-stm-test

Met de laatste zou ik misschien ook goed uit kunnen denk ik.
Maar ik dat bereik neem met 1 lens dan zit de prijs van de lens op zo'n 390 euro (weet niet welke uitvoering van die lens het beste is). Body 700D zit op 395 euro, dan ga ik wel over mijn budget heen. Voordeel is dat ik dan geen lens hoef te wisselen.
Welke uitvoering is dan het beste te adviseren voor een beginnen? IS, USM etc?

[ Voor 28% gewijzigd door Binnetie op 09-02-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:04:
Sommige lenzen met constant f-getal hebben een tweede diafragma.
Dit omdat het f-getal anders lager zou worden aan de wijde kant (dus eigenlijk zijn deze lenzen 'crippled').
Hier ben je dus wel afhankelijk van de vorm van de (secundaire) diafragmabladen, ook wijd open.
Whut? Ik heb nog nooit (afgezien van zeer speciale lenzen) lenzen gezien met 2 diafragma's.
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:53:
Ja lastig aan te geven, zal het proberen te verwoorden.
We maken vaak foto's van de kinderen in de woonkamer en in de tuin. Dat zijn niet hele grote ruimtes dus je wilt niet naar achteren moeten lopen omdat anders het kind er niet helemaal oppast. Nu zal dat verder wel meevallen.
Op vakantie wil ik wel eens een object dichtbij halen, bijvoorbeeld een vogel mooi vol in beeld vanaf een afstandje van 40 meter of een olifant die nog wat verder weg staat. Ik kan me geen goed beeld voorstellen van hoe dichtbij een object te behalen is vanaf een bepaalde afstand. Ik ben een beginner en wil zeker later wat dieper op het fotograferen ingaan. Daarom lijken mij 2 lenzen wat beter (en passend binnen het budget).
Misschien is een 55-250mm te overkill ik weet het niet. Zou zonde zijn als ik net wat te weinig zoom heb.
Maar de dierentuin die je aanhaalt is bijv een goed voorbeeld. Daar kan je niet dichterbij komen vaak en als je een groot verblijft hebt met kleine dieren dan moet je het toch van je zoom hebben.
Daar hebben ze calculators voor: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm (Dimensional Field of View Calculator)

[ Voor 56% gewijzigd door Universal Creations op 09-02-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Universal Creations schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Whut? Ik heb nog nooit (afgezien van zeer speciale lenzen) lenzen gezien met 2 diafragma's.

[...]

Daar hebben ze calculators voor: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm (Dimensional Field of View Calculator)
Dank, heb de berekening gedaan maar eerlijk gezegd zegt het me niks:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/berekening%20lens_zpsppu0zolr.jpg

Voor een beginner is een lens met ingebouwde stabilisator de beste keus om te doen? Of zit hier verschil in tussen Canon en Nikon als je al een stabilisator in de body hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:53:
http://www.digitalbirdphotography.com/3.1.html
Hier vind je wel een paar voorbeelden om je een idee te geven wat je kan verwachten van verschillende focal lenghts... Spoiler, een vogel op 40m met een 250mm lens ga je nooit beeldvullend kunnen vastleggen...

Ofwel probeer je dichter bij te komen ofwel kost leg je een bak geld op tafel voor een 500mm lens eventueel +TC...

Een bridge camera kan een oplossing bieden. Goedkoper, wel kleinere sensor maar bij goed licht kan die ook wel mooie plaatjes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Heb eens een kapotte Canon 24-105 F4L uit elkaar gehaald, en kwam hem daar tegen. Een tweede diafragma, waarvan de stand slechts afhankelijk is van de zoomstand.
Ik kan geen parts list vinden van deze lens, maar je ziet het onderdeel hier terwijl het wordt geïnstalleerd. Je ziet het ook openen en sluiten.
Hier zie je het in actie tijdens het zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:24

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dacht ook wat raar, maar na wat googlen vond ik ook dit filmpje en YouTube: EF 100mm Macro USM Secondary Diaphragm

Het 2e diafragma zou strooilicht moeten tegenhouden op de 100L, ben nog even benieuwd hoe dat werkt...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Inrage schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:08:
[...]

http://www.digitalbirdphotography.com/3.1.html
Hier vind je wel een paar voorbeelden om je een idee te geven wat je kan verwachten van verschillende focal lenghts... Spoiler, een vogel op 40m met een 250mm lens ga je nooit beeldvullend kunnen vastleggen...

Ofwel probeer je dichter bij te komen ofwel kost leg je een bak geld op tafel voor een 500mm lens eventueel +TC...

Een bridge camera kan een oplossing bieden. Goedkoper, wel kleinere sensor maar bij goed licht kan die ook wel mooie plaatjes geven.
Ik zie het inderdaad. Misschien ook wel een verkeerd voorbeeld.
Een bridge camera is ook een optie natuurlijk met als voordeel dat je geen lens hoeft te wisselen.

Wat is een advies qua bridge camera, de Panasonic FZ1000 bijvoorbeeld? De sensor is inderdaad kleiner, maakt dat echt een zichtbaar verschil met een DSLR?

Op het werk hebben we een Canon EOS 550D met een 18-135mm IS lens, dit is een beetje een referentie die ik gebruik. Een jaar of 6 geleden aangeschaft, was toen erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Dan kan je dus zien of je wegkomt met 135 mm aan de lange kant. (zo te lezen wel in je Binnetie in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6" post)

De grote hoeveelheid mm in een bridge is handig als je inderdaad vogeltjes wil gaan spotten. Maar vergis je niet op 800 mm (omgerekend naar fullframe) is het lastig fotograferen uit het handje.

Maar je wil je kinderen in je Kinderopvang op de foto zetten heb je echt voldoende aan zelfs de kitlens met 55 mm.

Ook op vakantie naar de USA is alleen in bepaalde gevallen een telelens handig.

Ik ben nu een aantal keer naar de US geweest en het wild staat gewoon op 10 meter afstand en door de grootsheid heb ik meer met een groothoek geschoten dan de tele.

Dus zou echt naar een camera kijken met een 1x-1XX mm range lens. En zeker voor je vakantie in de US een polarisatiefilter er bij kopen.

Paar albumpjes van mijn US trips op Flickr:
Zuid West US: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157626771135072 (met een 17-50 mm op een D50)
Florida: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157633537300728 (met een D7000 en een 16-85)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Barrycade schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:40:

Maar je wil je kinderen in je Kinderopvang op de foto zetten heb je echt voldoende aan zelfs de kitlens met 55 mm.
Kitlens zou ik niet durven zeggen.
Daarvoor ook best een snelle lens... Sigma 17-50 F2.8 of een 1.8 prime ofzo...
Die fuckers zitten nooit still en als je een snelle sluitertijd wil met aanvaardbare ISO...
Enige nadeel is dan soms wel dat de DoF weer kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Barrycade schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:40:
Dan kan je dus zien of je wegkomt met 135 mm aan de lange kant. (zo te lezen wel in je Binnetie in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6" post)

De grote hoeveelheid mm in een bridge is handig als je inderdaad vogeltjes wil gaan spotten. Maar vergis je niet op 800 mm (omgerekend naar fullframe) is het lastig fotograferen uit het handje.

Ook op vakantie naar de USA is alleen in bepaalde gevallen een telelens handig.

Ik ben nu een aantal keer naar de US geweest en het wild staat gewoon op 10 meter afstand en door de grootsheid heb ik meer met een groothoek geschoten dan de tele.

Dus zou echt naar een camera kijken met een 1x-1XX mm range lens. En zeker voor je vakantie in de US een polarisatiefilter er bij kopen.

Paar albumpjes van mijn US trips op Flickr:
Zuid West US: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157626771135072 (met een 17-50 mm op een D50)
Florida: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157633537300728 (met een D7000 en een 16-85)
Mooie plaatjes heb je gemaakt!
Ik lees de laatste dagen veel dat mensen juist een compacte camera zoeken omdat ze een een DSLR te groot vinden op tripjes. Helemaal als je ook nog een extra lens mee moet nemen. De standaard kitlenzen zijn meestal ook van mindere kwaliteit las ik op Tweakers om de prijs wat te drukken.
Ik neig dan toch een beetje naar een Panasonic PZ1000 als allrounder tussen een compactcamera en DSLR in. Ben bang dat ik op den duur ook een beetje last ga krijgen van het gesleep met een DSLR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Mooie plaatjes heb je gemaakt!
Ik lees de laatste dagen veel dat mensen juist een compacte camera zoeken omdat ze een een DSLR te groot vinden op tripjes. Helemaal als je ook nog een extra lens mee moet nemen. De standaard kitlenzen zijn meestal ook van mindere kwaliteit las ik op Tweakers om de prijs wat te drukken.
Ik neig dan toch een beetje naar een Panasonic PZ1000 als allrounder tussen een compactcamera en DSLR in. Ben bang dat ik op den duur ook een beetje last ga krijgen van het gesleep met een DSLR.
Het gesleep vind ik wel meevallen bij een DSLR. Bijvoorbeeld op vakantie maak ik meestal vooraf bij de auto de keuze wat ik die dag meeneem en laat dan de tas in de auto. Vroeger was het 95% van de tijd de E300+14-54 die meeging, door de recente aankoop zal dat nu vaker de 5D worden.

Het is dus niet de camera op zich die mij snel moe wordt maar juist alle kneut er omheen. (al is een Lowepro Slingshot alsnog een van de betere tassen om de hele dag bij je te dragen)

Ik vraag me af wat een PZ1000 aan gesleep gaat schelen t.o.v. een DSLR met kit-/allround lens. Hoe dan ook denk ik dat je met een PZ1000 prima vooruit kunt. Laat je niet al te gek maken door alle specs en pixel peepers maar ga vooral lekker foto's maken. The best camera is the one that's with you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Het gesleep vind ik wel meevallen bij een DSLR. Bijvoorbeeld op vakantie maak ik meestal vooraf bij de auto de keuze wat ik die dag meeneem en laat dan de tas in de auto. Vroeger was het 95% van de tijd de E300+14-54 die meeging, door de recente aankoop zal dat nu vaker de 5D worden.

Het is dus niet de camera op zich die mij snel moe wordt maar juist alle kneut er omheen. (al is een Lowepro Slingshot alsnog een van de betere tassen om de hele dag bij je te dragen)

Ik vraag me af wat een PZ1000 aan gesleep gaat schelen t.o.v. een DSLR met kit-/allround lens. Hoe dan ook denk ik dat je met een PZ1000 prima vooruit kunt. Laat je niet al te gek maken door alle specs en pixel peepers maar ga vooral lekker foto's maken. The best camera is the one that's with you!
Een systeemcamera met zoomlens is ook een mooie optie. Dan heb ik compact en toch wat zoombereik. Ik verwacht dat ik met 150mm toch wel voldoende heb. Als ik het goed begrijp zijn deze er in opkomst en gelijkwaardig aan een DSLR en toch wat compacter.

Edit: morgen maar gewoon eens kijken bij Kamera Express, moet toch nog in Den Haag zijn.

Edit 2: vandaag de PZ1000 gekocht. Een hele mooie camera. Met accessoires erbij ging ik wat over mijn budget maar goed. Er werd me nog gevraagd of ik een verzekering wilde, maar leek me niet nodig.
Ze vroegen of ik een soort lens beschermer wilde kopen tegen krassen op de lens. Het is een soort glasplaatje van 30 euro maar ik wist niet goed wat ik er mee moest. Denk dat je er gewoon voorzichtig mee moet zijn.
Zijn jullie hiermee bekend?

De camera zelf is echt tof. Heb er even mee gespeeld, de accu laadt nu op. Ligt fijn in de hand. Reageert snel, zoombereik is echt perfect. Morgen maar wat mee spelen. Ben nu niet thuis en jammer is dat de NL handleiding van de site of CD geplukt moet worden. Anders kon ik in het hotel nog even de handleiding doornemen zonder direct maar wat te klikken.

Edit 3: ik zit op de site van Panasonic te zoeken, maar nergens is een NL handleiding te vinden voor de PZ1000. Dat is wel vreemd, alleen in Bulgaars, Eesti en Litouws.

[ Voor 35% gewijzigd door Binnetie op 13-02-2017 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

13art

Moderator Mobile
Uiteindelijk ben ik dan toch voor de A5100 gegaan.
Vanochtend voor het eerst even kort mee gespeeld. Ik moet zeggen dat ik het zelf een flinke vooruitgang vind in vergelijking met mijn Canon S120.
Dit een een proefshot met de 55-210 sony e-mount lens. Gewoon op auto stand, om even snel uit te proberen. Ik zie dat het nog een stukje scherper kan, maar voor zo even snel ben ik niet ontevreden. Fotografie wordt meteen een stuk leuker zo ;)

Bootz

[ Voor 40% gewijzigd door 13art op 17-02-2017 09:12 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 21:07
De Sony a6500 kunnen scoren voor een fikse korting door een vermoedelijk prijsfoutje bij afuture (1450€ stond ie tussen vannacht en 8u deze ochtend)! Bedankt alvast aan iedereen hier voor het advies de afgelopen weken. De knoop is doorgehakt!

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Dit idd, Ik heb ook een rugzak van Lowepro en dat komt op vakantie sowieso van pas om water of andere dingen mee te sjouwen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:15
Ik twijfel tussen deze 3 vind de keuze erg ingewikkeld, iemand advies?

https://tweakers.net/pric...are/459741;372687;369494/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supayoshi schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:04:

De eerste 2 zijn MFT, met een kleinere sensor en een ouderwetse beeldverhouding, de Sony is E-mount, met een grotere APS-C sensor.

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 19-02-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
supayoshi schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:04:

Zonder enige informatie over wat je precies zoekt kunnen we je niet helpen natuurlijk :/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Binnetie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:48:

Edit 3: ik zit op de site van Panasonic te zoeken, maar nergens is een NL handleiding te vinden voor de PZ1000. Dat is wel vreemd, alleen in Bulgaars, Eesti en Litouws.
Bedoel je niet de FZ-1000? Dat zoekt wellicht wat makkelijker. Uitstekend ding trouwens die FZ-1000. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bart2005 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:48:
[...]

Bedoel je niet de FZ-1000? Dat zoekt wellicht wat makkelijker. Uitstekend ding trouwens die FZ-1000. :)
Die bedoel ik. Heb de handleiding maar van de DVD gehaald, meer dan 300 pagina's. Die print je ook niet zomaar even als handleiding.

Ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
ikweethetbeter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:26:
De eerste 2 zijn MFT, met een kleinere sensor en een ouderwetse beeldverhouding,
Ben benieuwd wat je dan van 6x4.5 en 6x6 vindt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog steeds ouderwetse beeldverhoudingen ;)
Ze hadden toen ook 6x9 en zelfs 6x17. Maar goed. Je ogen zien de wereld niet in 4:3 verhouding, maar een stuk wijder dan dat. Vandaar dat men ook wijder is gaan filmen en fotograferen. In portretstand kies je juist voor een verhouding die past bij de hoogte van het omderwerp. Natuurlijk werkt 1:1 ook weleens goed en 4:3 en 5:4, maar gemiddeld genomen zien we liever zoals onze ogen de wereld zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vind het "je ogen zien de wereld in breedbeeld" altijd zon dooddoener. Want volgens die redenatie zou je beter nooit in de portretstand kunnen fotograferen, of je mobiel nooit rechtop vasthouden :z

Een schilder laat zich ook niet beperken door de verhouding van zn canvas. Wij fotografen hebben het nog makkelijk door te kunnen croppen.

Het is gewoon een kwestie van goed kaderen, en het is ook maar net wat je gewend bent, ik ben zelf voorstander van 4:3, omdat ik vanaf het begin al met 4:3 fotografeerde, en daarnaast omdat ik 3:2 vaak te breed vind en er ongewenst dingen links en rechts op de foto komen te staan.Voor landschappen (zeker met saaie voorgrond) is 16:9 wel een uitkomst.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 20-02-2017 02:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op maandag 20 februari 2017 @ 02:05:
Ik vind het "je ogen zien de wereld in breedbeeld" altijd zon dooddoener. Want volgens die redenatie zou je beter nooit in de portretstand kunnen fotograferen, of je mobiel nooit rechtop vasthouden :z
Als je mijn post leest, zie je dat ik daar al iets over had gezegd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
Raar toch altijd, die vooringenomenheid als het gaat om beeldverhoudingen. Ga voor de verandering eens naar een museum, schilderijen bekijken, wie weet brengt dat iets teweeg.
Voor de goede orde: ik fotografeer al jaren naar volle tevredenheid met Fuji, vroeger met Olympus, ook naar volle tevredenheid: soms werkt 4:3 net iets lekkerder, een andere keer het ouderwetse kleinbeeldformaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Walker78 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:38:
Raar toch altijd, die vooringenomenheid als het gaat om beeldverhoudingen.
Hoezo vooringenomenheid?

De ene keer wil ik een vierkante foto, de andere keer een ronde. En ik vind dat Albelli best wel leuke sjablonen heeft met onregelmatige vormen.

Maar ik wil niet de ene keer een camera met een vierkante sensor, en de andere keer een camera met een ronde sensor. Ook hoef ik geen camera met een onregelmatig gevormde sensor.

Ik wil een camera met bij voorkeur een 3 bij 2 (kleinbeeldverhouding) of 16 bij 9 (HDTV breedbeeld verhouding) sensor. Dat komt het meest overeen met ons blikveld, en dat vind ik veruit het mooiste voor landschappen, maar een kwartslag gedraaid vind ik het ook erg mooi bij portretten. Ik merk dan dat ik minder zit bij te snijden voor de ideale uitsnede dan bij 4 bij 3. Het zoekerbeeld komt dan meer overeen met de uiteindelijke foto.

Dat is mijn ervaring, en die van jou kan anders zijn, maar dat MFT weer naar de ouderwetse 4 bij 3 verhouding ging, terwijl we net over waren op breedbeeld... ik kan 'm niet volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
ikweethetbeter schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:36:
Dat is mijn ervaring, en die van jou kan anders zijn, maar dat MFT weer naar de ouderwetse 4 bij 3 verhouding ging, terwijl we net over waren op breedbeeld... ik kan 'm niet volgen!
Verdiep je dan eerst eens in de technische achtergronden die leidden tot het 4:3 formaat; zonder enige kennis van zaken valt er inderdaad weinig te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Walker78 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:01:
[...]

Verdiep je dan eerst eens in de technische achtergronden die leidden tot het 4:3 formaat; zonder enige kennis van zaken valt er inderdaad weinig te volgen.
Er is weinig "kennis" over wat het beste formaat, de beste verhouding, is. De ene keer is het vierkant, de andere keer rechthoekig. Of rond of willekeurig, dat verschilt per situatie.

Hier kun je een uitleg van de Regel van Derden vinden. Het 3 staat tot 2 formaat van APS-C past daar heel mooi bij. De verhouding van dit 3:2 formaat is gelijk aan 15:10. FHD tv, gebaseerd op ons blikveld, gaat nog iets verder met 16:9.

Er is niks mis met MFT, ik vind de 4:3 verhouding ervan alleen onlogisch. Dat is alles.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb, ik heb me erin verdiept. Eerder had ik hier al eens mijn ervaringen met bijsnijden genoemd. 4:3 is oud, nostalgisch, retro, vintage, ..., maar niet mijn eerste voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 4:3 juist het meest natuurlijk en zeker in portretstand het meest praktisch. Ik schiet al mijn foto's in dat formaat en druk ze ook af in dat formaat. Het is puur smaak gevoelig. En geloof me, ik weet waar ik het over heb, heb me er in verdiept enzovoort enzoverder. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:06:
[...]

Er is weinig "kennis" over wat het beste formaat, de beste verhouding, is. De ene keer is het vierkant, de andere keer rechthoekig. Of rond of willekeurig, dat verschilt per situatie.

Hier kun je een uitleg van de Regel van Derden vinden. Het 3 staat tot 2 formaat van APS-C past daar heel mooi bij. De verhouding van dit 3:2 formaat is gelijk aan 15:10. FHD tv, gebaseerd op ons blikveld, gaat nog iets verder met 16:9.

Er is niks mis met MFT, ik vind de 4:3 verhouding ervan alleen onlogisch. Dat is alles.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb, ik heb me erin verdiept. Eerder had ik hier al eens mijn ervaringen met bijsnijden genoemd. 4:3 is oud, nostalgisch, retro, vintage, ..., maar niet mijn eerste voorkeur.
De regel van derden is wel de meest achterhaalde compositie methode.. elke ratio is prima te gebruiken zolang het maar goed gekaderd is en past bij het onderwerp en sfeer. Die hele discussie is echt zinloos in mijn ogen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:44:
elke ratio is prima te gebruiken zolang het maar goed gekaderd is en past bij het onderwerp en sfeer.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Die hele discussie is echt zinloos in mijn ogen ;)
De discussie wat de beste verhouding is, ja, die is totaal zinloos!

De discussie wat de verhouding is van de sensor die gebruikt wordt niet.

MFT wordt geroemd om z'n videomogelijkheden. Voor de duidelijkheid: video is altijd landscape, en altijd 16:9. Met een 4:3 sensor gooi je heel veel pixels weg.

Destijds bij de start van FT wilden ze iets anders dan wat de gevestigde orde had, en hebben voor 4:3 gekozen. Niet omdat het beter is, maar omdat het anders is. Is links rijden slechter dan rechts rijden? Nee, op zich niet, maar als de rest van Europa rechts rijdt, dan val je als Brits eiland wel uit de toon. Slimme keuze? Nee, niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat er nu wel genoeg over gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Wat een gaaf topic!

Nadat ik met jullie hulp voor mijn vriendin twee jaar geleden een DSLR heb aangeschaft (D3300 met kitlens) heb ik deze vrij snel weer door verkocht. Helaas had ze naast haar opleiding te weinig tijd om echt te verdiepen in fotografie en dan is het zonde om een camera te laten verstoffen.

Nu we een nieuw huis hebben, alles rustig privé/school/werk wil mijn vriendin haar werk met te vroeg geboren baby's en jonge peuters combineren met fotografie. Het lijkt haar gaaf vrijwilligers werk te doen bij bijvoorbeeld http://www.earlybirdsfotografie.nl/.

Wat raden jullie aan voor een starter? Zie dat de D3300 nog steeds goed staat aangeschreven. Is dit dan nog steeds een no-brainer icm met bijvoorbeeld een 50mm F/1.8 lens? Ze is fan van het 'bokeh' effect en wil dat graag zien te bereiken in haar portret fotografie.

Thanks!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Wat je zegt, dat klopt. D3300 icm een 50/1.8 is hier een prima keuze. Dan heb je een instapmodel.

Ik ben alleen niet op de hoogte van de opvolgers van de d3300. Weet wel dat met de nieuwste af-p lenzen, de d3400 wel probleemloos kan werken. Die lenzen werken niet 100% op elke camera.

Maar ik zou gewoon die combinatie kopen die je zei. Scheelt geld en upgraden kan altijd nog.

Weet alleen niet hoe snel die d3300 is, misschien kan dat nog een issue zijn.
Ik schiet mensen vaak heel snel achter elkaar met de camera, uitdrukkingen van het gezicht veranderen in fracties van seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 00:11
Daarnaast weet ik niet precies in wat voor omgeving het fotograferen gebeurd maar een camera met silent shutter mogelijkheid kan ook heel fijn zijn. Dan stoor je de omgeving zo min mogelijk. Vele M4/3 camera's hebben deze mogelijkheid, sommige aps-c camera's en sommige DSLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Ga vandaag kijken bij een 3 maanden oude D5300 met kitlens en 35mm F/1.8 lens voor een mooie prijs. Denk dat dit een leuke starters kit is voor mijn vriendin.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:24

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bo0bz schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:25:
Ga vandaag kijken bij een 3 maanden oude D5300 met kitlens en 35mm F/1.8 lens voor een mooie prijs. Denk dat dit een leuke starters kit is voor mijn vriendin.
Dat denk ik ook!

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Bo0bz schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:25:
Leuk setje.
Denk alleen dat een 50mm 1.8 leuker is aangezien je dan wat minder scherptediepte kunt creëren. Maar start eerst maar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Harribo schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Leuk setje.
Denk alleen dat een 50mm 1.8 leuker is aangezien je dan wat minder scherptediepte kunt creëren. Maar start eerst maar :-)
50mm is ruk op crop als enige lens. Behalve als je graag 24/7 portretten wil schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:57:
[...]

50mm is ruk op crop als enige lens. Behalve als je graag 24/7 portretten wil schieten.
Saywhut? :F

/me Verbied Koeitje voor 3 maanden om een andere combi te gebruiken dan een APS-C camera en een 50mm f/1.8. :Y)

Je kan meer met één prime lens dan je denkt, zelfs macro (met tussenringen) als je dat zou willen. Ook voor een landschap heb je geen groothoek nodig. Dacht dat dat onderhand toch wel duidelijk was bij veel mensen, gezien de populariteit van de 50mm f/1.8.

Dopje begon met een 18-55 en 70-300 kit maar na een tijdje toch snel een 85mm f/1.8 gekocht (op crop), altijd mijn favo lens gebleven en zo veel mee ontdekt en geleerd, terwijl ik met een zoomlens voor de makkelijkste (en wellicht saaiste) manier zou hebben gekozen. Niet voor niets de keuze gemaakt om door het leven te gaan met max 2 lenzen (eerst 35 en 85, nu 50 en 85).

[ Voor 24% gewijzigd door Ventieldopje op 24-03-2017 00:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De populairiteit komt voort uit het feit dat een 50mm de standaard was voor SLRs én dat de prijs zeer aantrekkelijk is. Ik heb zelf 3 jaar rondgelopen met een 35mm, 50mm en 85mm op een cropcamera. Daarnaast had ik ook een 12-24. Mijn favoriet? De 35mm, die zat er 80% van de tijd op. En laat dat nou net 52.5mm zijn in FF-eq.

Nu ik een FF camera heb is het de 50 (nouja..55) die erop zit. Met een 28mm en 14mm als groothoek. De tele komt nog, een 85 (niet zo ver af van een 50mm op crop) of 135.

Samengevat? Voor het geld een must buy, maar waarschijnlijk niet de meest handige optie als enige lens op een crp camera.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:33:
De populairiteit komt voort uit het feit dat een 50mm de standaard was voor SLRs én dat de prijs zeer aantrekkelijk is. Ik heb zelf 3 jaar rondgelopen met een 35mm, 50mm en 85mm op een cropcamera. Daarnaast had ik ook een 12-24. Mijn favoriet? De 35mm, die zat er 80% van de tijd op. En laat dat nou net 52.5mm zijn in FF-eq.

Nu ik een FF camera heb is het de 50 (nouja..55) die erop zit. Met een 28mm en 14mm als groothoek. De tele komt nog, een 85 (niet zo ver af van een 50mm op crop) of 135.

Samengevat? Voor het geld een must buy, maar waarschijnlijk niet de meest handige optie als enige lens op een crp camera.
In het geval van Bo0bz, fotografie van te vroeg geboren baby's vind ik een 50 (en misschien zelf een 85mm) op crop een interessantere optie zijn als de 35mm. Je wil toch wat afstand bewaren bij een intiem moment tussen ouder en hun prematuur als fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:57:
[...]

Ik vermaak mij er anders aardig mee hoor. Het is mijn walk around lens en die doet het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Ik vermaak mij er anders aardig mee hoor. Het is mijn walk around lens en die doet het gewoon goed.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik geef alleen aan dat het voor veel mensen die de meest ideale oplossing is. Aan je posthistorie te zien heb je alleen deze 50mm i.c.m. zoomobjectieven. Dan kan ik mij goed voorstellen dat je graag de 50mm gebruikt. Maar qua bereik is dat meer tele dan dé standaard telelens op FF aan het korte eind: de 70-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Walker78 op 24-03-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik geef alleen aan dat het voor veel mensen die de meest ideale oplossing is. Aan je posthistorie te zien heb je alleen deze 50mm i.c.m. zoomobjectieven. Dan kan ik mij goed voorstellen dat je graag de 50mm gebruikt. Maar qua bereik is dat meer tele dan dé standaard telelens op FF aan het korte eind: de 70-200.
Hiervoor had ik een D5200 met een Sigma 30mm, kitlens, Tamron 70-300mm en de Sigma 105mm macrolens. Nu heb ik een Pentax K-5IIs met de 50mm. Ik wil nog wat uitbreiden maar ook dat gaat een prime worden, de 85mm. Misschien dat ik er een zoomlensje bijneem bijv. een Sigma 17-50mm. Dan ben ik wel volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Zelf heb ik voor mijn eerste prime best lang getwijfeld tussen een 50 en een 35mm naast mijn kitlens. 50 mm op aps-c is inderdaad geen 'standaardlens', maar ik vind hem voor veel dingen (gewoon wat in het rond schieten in de tuin, productfotografie) wel een hele leuke uitsnede geven.

Uiteindelijk heb ik toch voor de 35/1.8 gekozen omdat ik vrij veel binnen fotografeer en je dan vaak net niet dat stapje achteruit kan doen. Dat is ook waar ik een lichtsterke prime voor zocht, buiten heb je met de kitlens vaak licht zat. Maar als speelgoed staat de 50 nog steeds op mijn verlanglijst en ik kan goed begrijpen dat mensen daarvoor zouden kiezen als enige prime.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Sigma 17-50 f2.8 maakt je uiteraard wat flexibeler. Maar begin eerst maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Omdat ik wat issues had met de manuele focus om de Sony A5100 heb ik de optie gekregen om deze in te ruilen voor een andere camera. Gelezen dat veel mensen enthousiast zijn over de Nikon D5300. Gisteren dus begonnen met mij in deze camera te verdiepen. Als ik echter de fotokwaliteit ga vergelijken op deze website dan zou ik toch denken dat de A5100 een stuk beter is. Dit in tegenstelling tot wat ik zou verwachten gezien de vele positieve reacties op D5300. Ik vraag me dan toch af waar dit vandaan komt. Is de kitlens van de D5300 niet van hele beste kwaliteit? Of is de voorkeur voor de D5300 meer gebaseerd op de uitgebreidere lenskeuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kitlenzen van Nikon zijn beter dan die van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Universal Creations schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 07:46:
De kitlenzen van Nikon zijn beter dan die van Sony.
Dat zou ik ergens ook verwachten ja. Al deed een vergelijking met een Canon 750D (kan de website helaas niet terug vinden) me gisteren wel erg twijfelen over de kwaliteit van die standaard meegeleverde kitlens.

Maar wat is de overall mening van de experts hier (Ik weet dat het enigszins appels met peren vergelijken is)? Welke van de twee camera's levert gemiddeld gezien betere afbeeldingen? De A5100 of de D5300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:32:
[...]

Dat zou ik ergens ook verwachten ja.
Dat vind ik een beetje gekke opmerking. Je zou ook juist van Sony verwachten dat ze goede kitlenzen zouden hebben, gezien de kwaliteit hun G-master line-up. Maar alles APS-C stamt uit voor die periode.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 16-50 is echt een hele zwakke lens met enorme vignetting. De nikon 18-55 laatste versie is goed. De canon 18-55 IS STM is de beste kitlens in dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:44
l3art schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:39:
Omdat ik wat issues had met de manuele focus om de Sony A5100 heb ik de optie gekregen om deze in te ruilen voor een andere camera.
Wat waren je issues met manual focus als ik vragen mag?

Een DSLR als de D5300 heeft een beperktere OVF dan de hogere modellen bij mijn weten, En dan zou ik eerder een 7x00 serie adviseren.
Theoretisch kan manual focus met een systeem camera makkelijker zijn door technieken als automatisch inzoomen als je focust en/of high-lighten op scherm/EVF wat in focus is.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
StatQ schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:10:
[...]
In het geval van Bo0bz, fotografie van te vroeg geboren baby's vind ik een 50 (en misschien zelf een 85mm) op crop een interessantere optie zijn als de 35mm. Je wil toch wat afstand bewaren bij een intiem moment tussen ouder en hun prematuur als fotograaf.
Inmiddels is mijn vriendin overal plaatjes aan het schieten. Ze is nu op zoek naar een leuke fotocursus om de basis te begrijpen. Uiteraard als alles goed bevalt komt er uitbreiding van de lenzen! Bedankt voor alle tips ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YouTube staat vol met filmpjes die je de basis haarfijn uitleggen. Met de camera achter voor de beeldbuis en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 15:28
Hmm ING rentepunten heeft de E-M10 Mark II weer op voorraad, helaas dit keer geen cashback vanuit Olympus, dus iets minder aantrekkelijk. Alsnog lijkt het nog een best goede deal als je kijkt wat er allemaal bij zit voor 664 euro:
-E-M10 Mark II silver body
-EZ-M 14-42mm silver lens met electronische zoom
-EZ-M 40-150mm teleobjectief
-OM-D wrapping case en 3 jaar extra garantie. Hiermee heeft u in totaal 5 jaar garantie op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Sato schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:04:
[...]

Wat waren je issues met manual focus als ik vragen mag?
Dat mag je vragen ;)
De 'focus beyond infinity' was te groot/te ruim als je het mij vraagt. Dit maakte het erg lastig om in het donker (noorderlicht) goed scherp te stellen. De camera mag ik gelukkig terug sturen en ik krijg mijn geld terug.

Ik heb nu mijn zinnen gezet op een Nikon D5500 (relatief kleine camera, en betaalbaar, de 5600 wordt te duur en de 7100 te groot).

Nu ben ik aan het bekijken welke lenzen ik er bij wil. Ga ik voor een Nikon AF-S DX 18-140mm f/3.5-5.6 G ED VR en een Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX. Of ga ik voor de combinatie Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) met een Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II

Een beetje zoom vind ik handig. Afgelopen vakantie ook gebruik van gemaakt al denk ik dat 300 wellicht wat overkill is. Ik vind het ook leuk om in het schemer/donker foto's te maken van (geposeerde) personen of steden. Daar zal ik echter niet vaak veel zoom voor nodig hebben. De 2.8 zoomlens heb ik veel positiefs over gelezen maar laat natuurlijk wel wat minder licht door dan de 1.8 lens. Het verschil zal hem denk ik gaan zitten in de kwaliteit van de zoomlenzen. Welke net wat beter is.

Edit:
Als ik het zo bekijk dan denk ik de dat combi met de 2.8 lens misschien de betere is. De 2.8 lens is misschien wel wat minder lichtsterk maar wel gestabiliseerd wat een iets langere sluitertijd mogelijk maakt. De 1.8 lens is niet gestabiliseerd. Please correct me if I'm wrong.

[ Voor 20% gewijzigd door 13art op 27-03-2017 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De D5500 gaat eruit. De D5300 zal nog wel blijven. Als je personen fotografeert hangt het af van je brandpuntsafstand of je iets gaat hebben aan stabilisatie. Bij langere brandpuntsafstanden ben jij meer de bewegende factor en is stabilisatie handiger. Bij korter brandpuntsafstanden zijn je onderwerpen de bewegende factor en is lichtsterkte handiger met personen als onderwerp. Kort gezegd: als je met 1/30sec of trager zit te kijken, ga je personen niet echt scherp krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Universal Creations schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:23:
De D5500 gaat eruit. De D5300 zal nog wel blijven. Als je personen fotografeert hangt het af van je brandpuntsafstand of je iets gaat hebben aan stabilisatie. Bij langere brandpuntsafstanden ben jij meer de bewegende factor en is stabilisatie handiger. Bij korter brandpuntsafstanden zijn je onderwerpen de bewegende factor en is lichtsterkte handiger met personen als onderwerp. Kort gezegd: als je met 1/30sec of trager zit te kijken, ga je personen niet echt scherp krijgen.
Ok, maar de beweging die je zelf maakt blijft toch altijd een factor lijkt me. Maar afhankelijk van de brandpuntafstand dus meer of minder van belang (daarom belang van stabiliseren bij inzoomen als ik het vrij vertaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
l3art schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:39:
[...]

Ok, maar de beweging die je zelf maakt blijft toch altijd een factor lijkt me. Maar afhankelijk van de brandpuntafstand dus meer of minder van belang (daarom belang van stabiliseren bij inzoomen als ik het vrij vertaal).
Je eigen beweging kun je uiteraard stabiliseren, maar met een D5500 heb je met de Nikon 35/1.8 geen stabilisatie. Dus je moet kiezen tussen f/2.8 met stabilisatie of f/1.8 zonder stabilisatie.

Situatie: Personen op de voorgrond, mooie achtergrond (zon is bijna/net onder of verlichte skyline) en je zit met je camera op iso1600, 35mm, 1/10sec f/4.5. Dit is een typische situatie met een standaard zoomlens (18-55/105/140mm). De stabilisatie in je kitlens gaat jouw beweging corrigeren, maar niet die van de personen in de foto. Als ze wat verder weg staan, is een flits ook niet bepaald handig. Met de 17-50 f/2.8 kom je op f/2.8 op een sluitertijd van 1/25sec. Met de 35mm f/1.8 kom je op een sluitertijd van 1/60sec. Beiden zitten op de grens van scherpte. De 17-50 vanwege de personen die op 1/25sec niet helemaal stilstaan en de 35mm omdat je die zelf niet helemaal stilhoudt met 1/60sec.
Maar.... om het nog lastiger te maken. Met f/1.8 heb je minder scherptediepte. Dat kan goed uitkomen (vagere achtergrond), maar ook minder goed.

Je kunt ook gaan voor een gestabiliseerde Tamron 35mm f/1.8 VC (duur) of voor Pentax camera met een 35/2 (duur).

Maar als ik zou moeten kiezen in jouw situatie: Sigma 17-50 f/2.8 OS. Dan ben je wat flexibeler qua kadering en perspectief. Zodat je wat meer invloed hebt op hoeveel je op de achtergrond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
advies gevraagd ;-)

Zojuist heb ik mijn Nikon D3000 met 3 objectieven verkocht (18-55, 50, 55-300).
Belangrijkste reden voor de verkoop was dat deze door het gesjouw met alle onderdelen eigenlijk met name in de kast bleef liggen.

Voor de rest altijd heel veel plezier van deze camera gehad en in het fotograferen in het algemeen en daarom nu op zoek naar een systeem camera.

Ik zit zwaar te twijfelen tussen twee:

- Sony A6000 met standaard 16-50mm objectief
- Olympus OM-D E-M10 Mark II met 14-42mm + 40-150mm objectieven

Ik ga met name foto's maken van:

- de kinderen
- dagjes weg/vakantie/landschappen
- sportevenementen
- straatfotografie (althans, dat is iets wat ik wil gaan proberen ;-) )

+ punten voor mij qua de Sony ging:

- aantal focuspunten (dubbele van Olympus)
- aantal MP (8MP meer dan Olympus)
- snelheid (11 foto's per seconde)

+ punten voor mij qua Olympus:

- touchscreen (heeft Sony niet)
- OLED viewfinder (minder WAUW bij Sony)
- ingebouwde stabilisatie (heeft Sony niet)

Door een actie bij Bol.com kost de Olympus met de twee objectieven nagenoeg hetzelfde als de Sony met 1.
Wat zouden jullie me adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
l3art schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:27:
[...]

Ik heb nu mijn zinnen gezet op een Nikon D5500 (relatief kleine camera, en betaalbaar, de 5600 wordt te duur en de 7100 te groot).

Nu ben ik aan het bekijken welke lenzen ik er bij wil. Ga ik voor een Nikon AF-S DX 18-140mm f/3.5-5.6 G ED VR en een Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX. Of ga ik voor de combinatie Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) met een Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II
Heb al die lenzen gehad of heb ze nog.
De sigma zou ik zeker ook aanraden!

Verder, de 18-140 is een aaardige lens maar ik vond de 55-200 ook niet verkeerd hoor (ondanks verschillende verhalen). Beiden wel minder scherp dan de andere twee.

De 35 1.8 gebruikte ik zelf zelden. Wat al gezegd is, 1.8 levert erg weinig scherptediepte dus die 1.8 diafragma zal je wrs niet gebruiken als ik lees wat je wilt fotograferen.
(btw een 35mm op dx, daar heb je een minimale sluitertijd nodig van 1/35x1,5=1/52 seconde. Dus onder de 1/60. Mits je geen trilhandjes hebt)

Ik schiet trouwens vaak mensen, ik vind 1/60 seconde te karig, zou toch minimaal proberen om 1/100 seconde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Harribo schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:05:
[...]

Heb al die lenzen gehad of heb ze nog.
De sigma zou ik zeker ook aanraden!

Verder, de 18-140 is een aaardige lens maar ik vond de 55-200 ook niet verkeerd hoor (ondanks verschillende verhalen). Beiden wel minder scherp dan de andere twee.

De 35 1.8 gebruikte ik zelf zelden. Wat al gezegd is, 1.8 levert erg weinig scherptediepte dus die 1.8 diafragma zal je wrs niet gebruiken als ik lees wat je wilt fotograferen.
(btw een 35mm op dx, daar heb je een minimale sluitertijd nodig van 1/35x1,5=1/52 seconde. Dus onder de 1/60. Mits je geen trilhandjes hebt)

Ik schiet trouwens vaak mensen, ik vind 1/60 seconde te karig, zou toch minimaal proberen om 1/100 seconde te krijgen.
Dank. Dan denk ik dat ik maar voor de tweede combi ga, de sigma en de 55-200. Nu nog bedenken of ik voor de D5500 ga of toch maar de D5600 (dan maar de teruggave van de belastingdienst bijleggen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smoken schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:37:
advies gevraagd ;-)

Belangrijkste reden voor de verkoop was dat deze door het gesjouw met alle onderdelen eigenlijk met name in de kast bleef liggen.

Voor de rest altijd heel veel plezier van deze camera gehad en in het fotograferen in het algemeen en daarom nu op zoek naar een systeem camera.

Ik ga met name foto's maken van:

- de kinderen
- dagjes weg/vakantie/landschappen
- sportevenementen
- straatfotografie (althans, dat is iets wat ik wil gaan proberen ;-) )

+ punten voor mij qua de Sony ging:

- aantal focuspunten (dubbele van Olympus)
- aantal MP (8MP meer dan Olympus)
- snelheid (11 foto's per seconde)

+ punten voor mij qua Olympus:

- touchscreen (heeft Sony niet)
- OLED viewfinder (minder WAUW bij Sony)
- ingebouwde stabilisatie (heeft Sony niet)

Door een actie bij Bol.com kost de Olympus met de twee objectieven nagenoeg hetzelfde als de Sony met 1.
Wat zouden jullie me adviseren?
m43 is de enige keuze hier, APS-C systeemcamera's zijn niet zoveel kleiner dan een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:51:
[...]

m43 is de enige keuze hier, APS-C systeemcamera's zijn niet zoveel kleiner dan een DSLR.
Vandaag was ik in de Mediamarkt en beide ook in mn hand gehad. Persoonlijk had ik de Olympus kleiner verwacht. Zeker als je daar twee lenzen bij neemt dan is het voordeel van compacter zijn eigenlijk wel weg.

@smoken als je echt het sjouwen zat bent dan zou ik voor beide systemen maar 1 lens kiezen. En als compact een vereiste is dan blijft de Olympus over. In jou geval zou ik dan een losse body kopen met een aparte (goede) lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
l3art schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:20:
[...]

Dank. Dan denk ik dat ik maar voor de tweede combi ga, de sigma en de 55-200. Nu nog bedenken of ik voor de D5500 ga of toch maar de D5600 (dan maar de teruggave van de belastingdienst bijleggen ;))
Goede keuze denk ik.

Ik zie weinig meerwaarde van de d5600 tov d5500. Ik zou de d5500 kopen.
Staat trouwens deze maand een review van de d5600 in zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 20:28
Ik zie weinig meerwaarde in een D5500. Ik zou een D5300 kopen. Ik vind 'm veel fijner vastpakken dan die dunne D5500 en om nu zoveel meer te moeten betalen om GPS in te leveren voor een touchscreen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
l3art schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:02:
[...]

Vandaag was ik in de Mediamarkt en beide ook in mn hand gehad. Persoonlijk had ik de Olympus kleiner verwacht. Zeker als je daar twee lenzen bij neemt dan is het voordeel van compacter zijn eigenlijk wel weg.

@smoken als je echt het sjouwen zat bent dan zou ik voor beide systemen maar 1 lens kiezen. En als compact een vereiste is dan blijft de Olympus over. In jou geval zou ik dan een losse body kopen met een aparte (goede) lens.
Dank je voor je reactie!
Ik ben zojuist bij een vriend van me geweest, en die had toevallig de A6000 ... ik heb wat foto's van hem gezien en ben ik me er nu van bewust dat hij die A6000 met standaard objectief gebruikt bij foto's die hij zakelijk voor me gemaakt heeft en daarmee ben ik er eigenlijk wel uit...

Ik denk dat ik me lange tijd prima kan vermaken met de 16-50mm en dat er ooit misschien een 30mm bij zal komen (welke ik in de tussentijd van hem kan lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Joep schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:24:
Ik zie weinig meerwaarde in een D5500. Ik zou een D5300 kopen. Ik vind 'm veel fijner vastpakken dan die dunne D5500 en om nu zoveel meer te moeten betalen om GPS in te leveren voor een touchscreen...
Ieder zo zijn ding. Ik heb nog nooit GPS gewilt en will het nog steeds niet. Ik vind een touchscreen juist wel handig. Gelukkig is er voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:51:
[...]

Ik vind m'n Fuji X-T20 toch wel aardig compact ivm met de D3200 die ik daarvoor had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-09 07:41
smoken schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:37:
advies gevraagd ;-)

Heb je al eens gekeken naar een panasonic Gx80/gx85 ?
Ik twijfelde zelf tussen een sony a6000 / a6300 en de panasonic. Maar het is de panasonic uiteindelijk geworden.

standaard ingebouwde 5 punt beeldstabilisatie. Ik vind de optie voor 4k video's ook wel erg fijn.
ook gewoon een touch schermpje, electronische viewfinder etc etc. Hele meuk zit er wel op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Odysseus87 op 28-03-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Baelrog schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:51:
[...]

Heb je al eens gekeken naar een panasonic Gx80/gx85 ?
Ik twijfelde zelf tussen een sony a6000 / a6300 en de panasonic. Maar het is de panasonic uiteindelijk geworden.

standaard ingebouwde 5 punt beeldstabilisatie. Ik vind de optie voor 4k video's ook wel erg fijn.
ook gewoon een touch schermpje, electronische viewfinder etc etc. Hele meuk zit er wel op :)
Dank voor je input!
Ik heb gisteren gekozen voor de A6000, hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt ;-)
Is relatief een oude natuurlijk, maar voor zover ik overal heb kunnen lezen doet hij niet onder voor de nieuwste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-09 07:41
smoken schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:41:
[...]

Dank voor je input!
Ik heb gisteren gekozen voor de A6000, hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt ;-)
Is relatief een oude natuurlijk, maar voor zover ik overal heb kunnen lezen doet hij niet onder voor de nieuwste modellen.
Aaah jammer, had je graag geholpen. Omdat ik lang zelf ook twijfelde :)

Maar veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wow! Wat zitten er verschillen in de prijzen om Amazon en wat je in Nederland moet betalen voor bijvoorbeeld een Nikon D5600! Op amazon.fr betaal je voor een
Nikon D5600 + AF-P 18-55 VR Kit EUR 680 waar je in Nederland voor een losse body zo rond de 750 betaald en voor zo'n zelfde kit EUR 832. Nu is garantie (bij cameranu.nl 5 jaar garantie) en service me veel waard, maar ik vind dit wel een erg groot verschil. Overigens nog niet gekocht. Nu nog niet het geld voor aangezien het geld van de vorige camera eerst terug op de rekening moet staan.

[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 28-03-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Zolang je gewoon een Europees model koopt moet het met garantie volgens mij wel goed zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

l3art schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:19:
Wow! Wat zitten er verschillen in de prijzen om Amazon en wat je in Nederland moet betalen voor bijvoorbeeld een Nikon D5600! Op amazon.fr betaal je voor een
Nikon D5600 + AF-P 18-55 VR Kit EUR 680 waar je in Nederland voor een losse body zo rond de 750 betaald en voor zo'n zelfde kit EUR 832. Nu is garantie (bij cameranu.nl 5 jaar garantie) en service me veel waard, maar ik vind dit wel een erg groot verschil. Overigens nog niet gekocht. Nu nog niet het geld voor aangezien het geld van de vorige camera eerst terug op de rekening moet staan.
Let wel even op dat je m ook echt bij amazon koopt en niet bij een reseller op amazon.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mrc4nl schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:43:
[...]

Let wel even op dat je m ook echt bij amazon koopt en niet bij een reseller op amazon.
Zag net dat Amazon.fr die aanbieding niet naar NL stuurt 8)7
Denk dat ik, als het er op aan komt, alles gewoon bij cameranu.nl ga bestellen. Die hebben me al zo goed geholpen tot nu toe. Daarbij, 5 jaar garantie is ook niet verkeerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:19:
Ik weet nog dat ik een Sony NEX 6 kocht (pricewatch: Sony NEX-6 + 16-50mm OSS f/3.5-5.6 Zwart in 2014. Ik was namelijk op vakantie in Luxemburg en vergeten een laadkabeltje mee te nemen voor de compact250,00 hoger. Garantie was geen probleem, stuur maar op zeiden ze in de winkel. Ik heb er plezier van gehad. Maar wat dat prijsverschil veroorzaakte geen idee, maar ik vond het nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Zucht ... pak ik zojuist de afgelopen maandag bij Kamera-Express bestelde A6000 uit ... valt me op dat:

1: het objectief in een los (hersluibaar) zakje in de doos zit
2: het zegel van het doosje van de camera verbroken is
3: er geen stickers en dergelijke meer op de camera zitten

Antwoord Kamera Express: dan hebben we u waarschijnlijk een verkeerd model gestuurd.
Oplossing: retourneren (via internet, want geen winkel in de buurt) en dan pas over een paar dagen een nieuwe krijgen. Of een deel geld retour ..

Weet nu even niet wat ik moet doen.
Dat kan dus een nadeel zijn van een internet aankoop :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
smoken schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:41:
Zucht ... pak ik zojuist de afgelopen maandag bij Kamera-Express bestelde A6000 uit ... valt me op dat:

1: het objectief in een los (hersluibaar) zakje in de doos zit
2: het zegel van het doosje van de camera verbroken is
3: er geen stickers en dergelijke meer op de camera zitten

Antwoord Kamera Express: dan hebben we u waarschijnlijk een verkeerd model gestuurd.
Oplossing: retourneren (via internet, want geen winkel in de buurt) en dan pas over een paar dagen een nieuwe krijgen. Of een deel geld retour ..

Weet nu even niet wat ik moet doen.
Dat kan dus een nadeel zijn van een internet aankoop :-(
Neem eens een foto en laad deze op via deze site:
http://tools.science.si/index.php
Dan kan je zien hoeveel fotos er al genomen zijn met je exemplaar.

Hoeveel geld bieden ze je aan retour. Je hebt 2 jaar garantie, dus je hebt wel een beetje gemoedsrust.

Een andere optie is gewoon volledig je geld terug vragen en in een andere winkel hem kopen.
Pagina: 1 ... 91 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's