Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:29:
Hmm, zie dat Fuji hier wel erg veel last van heeft... Net als wat canon's inderdaad, en dat zal bij andere merken niet heel anders zijn.
Alles wat continu live-view gebruikt is eigenlijk kwetsbaar, omdat de sensor continu belicht wordt. Bij een traditionele SLR zit de speigel voor de sensor, en kan het geen kwaad als er toevallig een laser in de lens schijnt. Tenzij je op dat moment net door de OVF kijkt, geen idee of dat echt kwaad kan voor je oog....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat een SLR sensor dan niet veel langer mee dan die in een ILC? of maakt dat vrij weinig uit. Of is de markt daar te jong voor om dat te beoordelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neeh daar heb ik nou nog nooit van gehoord dat een sensor 'oud' word, behalve dat we allemaal weer meer megapixels en minder ruis willen dan ;). Normaal licht is zover ik weet nooit schadelijk, zoals geluid voor een microfoon niet schadelijk is. Als een sensor faalt dan zal dat denk ik nooit door teveel gebruik zijn. Òf er moet zoiezo al een zwak punt in zitten, òf er moet een laser direct in gebrand worden :+. Enige waar een waarde aan hangt is de sluiter, wat meestal 50.000 tot 100.000 is met gemiddelde consumenten camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is wel het voorbeeld van de Canon Powershot A75 waarvan bij een hoop mensen na een aantal jaar de sensor het begaf. Maar bij verreweg de meeste camera's gaat de sensor niet zo gauw stuk door normaal gebruik, de sluiter gaat inderdaad vaak eerder stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 22-04-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip, die sensorproblemen had ik ook in mijn A70.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:52:
Normaal licht is zover ik weet nooit schadelijk, zoals geluid voor een microfoon niet schadelijk is.
Hmm, klinkt logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 16:41

EXX

EXtended eXchange

PowerUp schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:57:
Er is wel het voorbeeld van de Canon Powershot A75 waarvan bij een hoop mensen na een aantal jaar de sensor het begaf. Maar bij verreweg de meeste camera's gaat de sensor niet zo gauw stuk door normaal gebruik, de sluiter gaat inderdaad vaak eerder stuk.
De Minolta DiMAGE A1 was ook zo een geval. Sony (de leverancier van de sensor) heeft dat overigens netjes opgelost en gratis sensors vervangen, ook in de camera's die lang en breed uit de garantie waren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
en mijn a75 kan ik dus gewoon lekker weggooien.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:40:
Zit idd te kijken naar een 30mm 1.4 lens (sigma)

maar kom er nog niet uit qua body hoewel de D90 erg goed nog uit de verf komt qua kwaliteit.
tegenhanger zou 550d kunnen zijn met 14 euro, maar de grip en instelmogelijkheden van d90 worden erg geprezen.

Het idee van een prime lens, dat je zelf echt moet bewegen en op zoek gaan naar de juiste shot lijkt mij, als beginner, een mooie uitdaging en leermoment.

ik wacht zowieso nog de MM of saturn acties af voor aanschaf, lijkt me dat ik in de tussentijd niet snel een leuke aanbieding tref.
2e hands zou een optie kunnen zijn, maar trekt met toch niet zo.

in de pricewatch zitten beide combinaties zo tussen de 870-880 euro lens + body

ps: die japanse Jeremy Clarkson van DigitalRevTV heeft best leerzame filmpjes, BOKEH!! of Bokeliciousnessness :P
het is trouwens een D7000 geworden met een 35mm en 85mm 1.8 G en D ( in volgorde) plus een Tokina 11-16 2.8 en nog een manfrotto statief.
ik had nog een ontslagvergoeding te besteden met bruto-netto-voordeel. Scheelt dus 42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel mooie kit Hyper. Je heb dus de 85/1.8D begrijp ik ? Zeker slrgear gelezen dan. :+
quote: slrgear
That said, unless you need the AF-S focusing or enhanced weather sealing, don't rule out the older AF-D version of the lens, as it provides slightly better results for sharpness and chromatic aberration, at a slightly lower price, too.
Natuurlijk zegt dat weinig over Bokeh. In het geval van de 50/1.8D is de G versie namelijk een enorme verbetering geweest. Iemand al uitgezocht of de nieuwe 85G beter is, slechter, of hetzelfde is gebleven met de esthetische aspecten zoals kleur/contrast en bokeh?

[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 23-04-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 17:01
jesper86 schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:02:
Heel mooie kit Hyper. Je heb dus de 85/1.8D begrijp ik ? Zeker slrgear gelezen dan. :+

[...]

Natuurlijk zegt dat weinig over Bokeh. In het geval van de 50/1.8D is de G versie namelijk een enorme verbetering geweest. Iemand al uitgezocht of de nieuwe 85G beter is, slechter, of hetzelfde is gebleven met de esthetische aspecten zoals kleur/contrast en bokeh?
Kwaliteit van Boheh wordt voornamelijk bepaald door het aantal en de vorm van de diafragmabladen. De 1.8D heeft er 9, de 1.8G heeft er 7. Die 7 zijn echter wel afgerond, terwijl ik daar niet zeker van ben bij de D-versie (vermoed van ook). De D versie zou dus in het voordeel kunnen zijn qua Bokeh. Helaas wordt in de review van de oude versie niets over Bokeh vermeld. Over de nieuwe versie zeggen ze het volgende op Photozone:

"The biggest surprise is probably the bokeh quality, which is not right up there on the benchmark level set by 85mm f/1.4 lenses, but quite close."

Contrast en kleur hangt af van (de kwaliteit van) het glas en de coatings, dat zal de praktijk uit moeten wijzen.

Zie ook:
http://www.photozone.de/R...f18-d-review--test-report
http://www.photozone.de/nikon_ff/717-nikkorafs8518ff

[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 23-04-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kwaliteit van de bokeh hangt lang niet alleen af van het aantal diafragmabladen. Als je op het grootste diafragma schiet komen die helemaal niet in actie en toch zijn er behoorlijke verschillen in bokeh. Bij het afstoppen heb je met veel afgeronde bladen langer ronde "bokehrondjes", met minder bladen of rechte bladen zijn het eerder meerhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

technopeuter schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:38:
en mijn a75 kan ik dus gewoon lekker weggooien.
Als je er echt aan gehecht bent gewoon de sensor bestellen indien mogelijk en zelf vervangen :)

Heb ik bij een Sony T-33 gedaan doordat Salland zo vriendelijk was om de sensor te leveren voor een normaal bedrag ( € 29,95 of zo in plaats van 100 tot wel 200 $ of meer!) ook al duurde het meerdere maanden :D

Waren ook veel filmpjes voor te vinden ... waar ik na een geslaagde reparatie pas achter kwam :+ =>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@PowerUp: tja alleen helemaal wijd open speelt het diafragma misschien geen rol (zou evengoed dan nog het smalste punt kunnen zijn waar het licht langs gaat). Maar goed, je wilt ook kwalitatief goede Bokeh als je afstopt lijkt me. En dan zijn de diafragmabladen wel de grootste factor natuurlijk voor de vorm van de Bokeh.

Andere eigenschappen zoals fringing rond de Bokehrondjes hangen inderdaad niet samen met de vorm / aantal bladen. Zie bv: http://www.photozone.de/a...jsp?id=1721671786_Sj8c6Wv

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 23-04-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morrar schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:43:
@PowerUp: tja alleen helemaal wijd open speelt het diafragma misschien geen rol (zou evengoed dan nog het smalste punt kunnen zijn waar het licht langs gaat). Maar goed, je wilt ook kwalitatief goede Bokeh als je afstopt lijkt me. En dan zijn de diafragmabladen wel de grootste factor natuurlijk voor de vorm van de Bokeh.

Andere eigenschappen zoals fringing rond de Bokehrondjes hangen inderdaad niet samen met de vorm / aantal bladen. Zie bv: http://www.photozone.de/a...jsp?id=1721671786_Sj8c6Wv
Het gaat meer om contrast in de bokeh. Sommige lenzen hebben veel contrast in de bokeh, terwijl anderen zelfs bij redelijk afstoppen nog steeds boterzacht blijven. De Sigma 50/1.4 staat bijvoorbeeld bekend om zijn boterzachte bokeh en dat is niet alleen wide-open, maar ook afgestopt in vergelijking met soortgelijke lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt, maar ik ben bekend met de vele mogelijke oorzaken van mooi of lelijke bokeh/kleur. Dat was dan de vraag ook niet :+. Omdat de lens vrijwel net nieuw is dacht ik er is vast wel iemand die na de aankondiging met enthousiasme alle reviews gevolgd heeft, en logischerwijs de vergelijking met de oude AF-D heeft gemaakt. Maar ik begrijp dat het niet zo'n duidelijke win-win keuze is als met de 50mm. In de Photozone reviews te zien is de fringing in de nieuwe 85G inderdaad questionable. Ik zal dat eens verder onderzoeken want dat lijkt me toch wel vervelend.

edit

De Photozone 85G samples met de D3X zijn heel erg mooi, ik zie weinig echt problematische color fringing, maar er is dan ook weinig of maar één op F1.8 geschoten, en ik weet toevallig dat ze heel veel sharpening gebruiken om 'maximum potentie' te laten zien.

Photozone's 85D samples zien er niet uit, maar samples uit 2006 zijn natuurlijk niet echt representatief voor prestaties op een camera (en raw converter) van vandaag.

In de VFA target fotos van slrgear is goed te zien dat de color fringing een stuk sterker is op DX. :|
http://www.slrgear.com/re...t.php/product/1480/cat/12

Maarja, of je dat in de praktijk nou zo vaak gaat zien is maar de vraag.

edit

Nog meer samples, van Lenstip. Grappige is, lenstip doet precies het tegenovergestelde als Photozone. Gebruikt geen sharpening en zet de default sharpening van raw zelfs helemaal uit.

edit

Fro Knows Photo's test laat het wel heel duidelijk zien:
http://www.flickr.com/pho...9/sizes/o/in/photostream/
Precies het effect dat mijn 50/1.8D ook liet zien wide open, dus geen D meer voor mij :/.

[ Voor 57% gewijzigd door jesper86 op 24-04-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, ik heb weer zo'n zwart-gat-momentje! Dus weer een luie vraag:

Door middel van verschillende simulators ben ik nu aardig bekend met aperture, zoom, etc etc etc. Zou alleen iemand alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn mij uit te leggen waarom er bijvoorbeeld voor portretten de ene keer (puur bijvoorbeeld) 13-55mm lenzen gebruikt worden en de andere keer 55-200 lenzen?

Met andere woorden, wat is het verschil tussen hetzelfde portret genomen met verschillende lenzen? En hetzelfde geld voor landschappen, wat voor verschil maakt die zoom nou wanneer je 'dezelfde' foto schiet? of verkijk ik me nu op andere eigenschappen van zo'n lens?

(ps: Ik weet het, speel zelf eens met een camera en lenzen. Dat ga ik ook doen, maar daar moet ik nog 1,5 week op wachten voor dat kan en ben ongeduldig :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:35:
Yes, ik heb weer zo'n zwart-gat-momentje! Dus weer een luie vraag:

Door middel van verschillende simulators ben ik nu aardig bekend met aperture, zoom, etc etc etc. Zou alleen iemand alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn mij uit te leggen waarom er bijvoorbeeld voor portretten de ene keer (puur bijvoorbeeld) 13-55mm lenzen gebruikt worden en de andere keer 55-200 lenzen?

Met andere woorden, wat is het verschil tussen hetzelfde portret genomen met verschillende lenzen? En hetzelfde geld voor landschappen, wat voor verschil maakt die zoom nou wanneer je 'dezelfde' foto schiet? of verkijk ik me nu op andere eigenschappen van zo'n lens?

(ps: Ik weet het, speel zelf eens met een camera en lenzen. Dat ga ik ook doen, maar daar moet ik nog 1,5 week op wachten voor dat kan en ben ongeduldig :P)
er zijn op internet wel overzichten te zien waarop de zelfde scène, met verschillende MM geschoten wordt.

denk dat dat je wel antwoorden geeft. ;)

oke hier is het 'kluitje'

deze foto is genomen met verschillende MM's, maar dezelfde afstanden tot object

http://cdn-7.nikon-cdn.co...dia/red-barn-sequence.jpg

deze foto is genomen met verschillende MM's, maar verschillende afstanden tot object

http://www.lesjones.com/w...stepheneastwood-tile1.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door HyperTrophy op 24-04-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

Fiber

Beaches are for storming.

Koop gewoon eerst eens een goedkope dSLR of ILC met bijbehorende kitlens en ga zelf foto's maken. Zo vreselijk veel maakt het allemaal niet uit, kies gewoon een betaalbare camera met kitlens die jou goed in de hand ligt. Aanvullen, uitbreiden of upgraden kan altijd nog, maar dat kan veel gerichter als je zelf tegen de grenzen van je materiaal aanloopt. Voorlopig zijn jouw skills de limiterende factor, niet welke camera je uitkiest.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Leesvoer.

mjtdevries heeft ook wel eens vaker linkjes geplaatst naar een stukje uit een Canon handleiding waarin de verschillen tussen verschillende brandpuntsafstanden werden weergegeven en uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:17

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Wat er verandert is het perspectief, want om dezelfde foto te maken bij verschillende mm's (en dus beeldhoeken) moet je dichterbij of verder weg gaan staan tov. je onderwerp.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:51:
Koop gewoon eerst eens een goedkope dSLR of ILC met bijbehorende kitlens en ga zelf foto's maken. Zo vreselijk veel maakt het allemaal niet uit, kies gewoon een betaalbare camera met kitlens die jou goed in de hand ligt. Aanvullen, uitbreiden of upgraden kan altijd nog, maar dat kan veel gerichter als je zelf tegen de grenzen van je materiaal aanloopt. Voorlopig zijn jouw skills de limiterende factor, niet welke camera je uitkiest.
eigenlijk vind ik dit maar een gemakkelijk ( al dan niet advies ) ( niet persoonlijk bedoeld, meer algemeen )

ik denk dat je namelijk er best wel voor je koop achter kunt komen wat voor soort lenzen je wilt hebben.
en hoef je geen geld ( het is idd niet veel voor een kitlens ) weg te gooien voor een kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:51:
Volgens mij lag de NEX5N + 18-55 al in het winkelmandje, maar probeert hij er juist achter te komen of hij de 55-200 of de 16mm pancake in de kit zal nemen. Nu dan met de goeie voorbeelden hierboven moet het wel eindelijk te beslissen zijn denk ik. :9

En dan nog, je kan altijd later nog de hele trilogy compleet maken, is ook niet zo'n ramp. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 24-04-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me niet waarom ik zelf die artikels niet heb kunnen vinden...

Erg bedankt, ik ben weer volledig bijgeschoold. Ik heb idd die combinatie in mijn winkelmandje, maar weet dat ik voorlopig gewoon geen geld heb om eventueel losse lenzen bij te kopen. Een dubbele zoomkit zou dan eventueel uitkomst kunnen bieden.

Mijn probleem is dat ik naar de lensroadmap ga kijken en zie dat er binnenkort wellicht best wat nieuws en beters aan kan komen. Wachten? of slikken...

Ik denk altijd (veel te?) lang na bij dit soort voor mij gewoon grote uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil ook een dSLR aanschaffen omdat ik het altijd wel interessant vind om met een dSLR van vrienden foto's te maken. Ik weet alleen niet of ik hier ook echt meer gebruik van zal maken dan een paar keer voor de leukigheid. Daarom wil ik eerst een goedkope gebruikte dSLR kopen. Ik heb er ook een paar te koop gevonden.

Het vragenlijstje:

Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 200 euro inclusief lens/lenzen en eventuele accessoires. Maar gezien ik een student ben het liefst zo goedkoop mogelijk (maar wel een mooie prijs/kwaliteit verhouding zegmaar)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, geen

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Het zal meer vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie worden

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Filmen is uiteraard een leuke optie, maar gezien mijn budget lijkt mij dat niet haalbaar en dus ook niet noodzakelijk

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik denk het niet, ik weet überhaupt niet of en hoe vaak ik live view zal gebruiken (als het al aanwezig is op het tweedehandse model)

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen wensen. SD geheugen zou handig zijn (lees; goedkoper in aanschaf) maar grote kans dat er al een geheugenkaart erbij zit wanneer ik een set tweedehands koop

Gewenst bereik?
Ik denk dat 18-55 (of 14-42) een lens is die je vaak zult gebruiken als beginner?

Dit zijn een aantal camera's die ik heb gevonden met erbij de (richt)prijs wat ze ervoor willen hebben:

Canon eos 400D
- EFS lens 18/55mm
- geheugenkaartje
125,- euro

Olympus e420
- Olympus ED 14-42mm zoomlens
- tas, 2 accu's, geheugenkaartje en zonnekap
140,- euro

Pentax K100d
- tamron 18-200mm
- geheugenkaartje
150,- euro

Olympus E510
- 14-42mm f/3.5-5.6
- 40-150mm f/4-5.6 zoom
- tas, 2 accu's, geheugenkaartje, uv-filer
200,- euro

Wat is jullie idee over deze camera's met hun prijzen? En/of zijn er andere camera's waar ik beter naar opzoek kan gaan?

[ Voor 0% gewijzigd door Markos op 24-04-2012 23:32 . Reden: prijs E510 vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik ga deze zomer naar Africa en wil hiervoor (en daarna) een DSLR aanschaffen.

Wat is je beschikbare budget? 800-1000e
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nu dus met name landschap en, safari.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Totaal niet belangrijk.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

Ik ben eigenlijk al maanden opzoek naar een camera maar kan maar geen knoop doorhakken.
iei viel mijn oog op de NEX-5n met 18-55mm + 55-210mm lenzen. Toch is de nex serie me nog door veel mensen afgeraden.
Daarna de 550d met vergelijkbare lenzen. Nadeel vind ik hier geen magnesium en weather sealing en laag aantal beeldjes per sec.
De laatste tijd kijk ik of ik een 2e hands 50d op de kop kan tikken. Nadeel hier is een wat verouderde sensor, dat ie 2e hands is (duh) en dus de 18-55 IS en 55-250 IS los zou moeten kopen.
Het beste wat ik heb kunnen vinden is een 50d met tas, grip en extra batterij met een 18-200mm IS. Maar nu lees ik echt hele barre reviews over deze lens, terwijl hij toch vrij prijzig is. Als ik deze deal voor 700euro kan kopen, is dat het dan waard? Of is een combinatie van 2e hands 50d voor 450e en dan losse 18-55 IS en 55-250 IS kopen een veel betere optie voor dan dus rond de 1000e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=38108580,noline]
Daarna de 550d met vergelijkbare lenzen. Nadeel vind ik hier geen magnesium en weather sealing en laag aantal beeldjes per sec.
Nieuw ben je voor een magnesium body (Canon 60D) alleen al je hele budget kwijt. En als je ook nog weather sealing wilt zit je er al overheen(Canon 7D). Om nog maar te zwijgen over de goedkoopste lensen met wheater sealing (alleen bepaalde "L" klasse lensen van Canon). Nu laat ik Nikon even buiten beschouwing, maar die zal ook wel rond die prijs zitten.

Ik denk dat je met jouw budget beter kan kijken naar een paar goede consumer lensen en body. Alleen daar heb ik niet zoveel kennis van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:50:
[...]

Nieuw ben je voor een magnesium body (Canon 60D) alleen al je hele budget kwijt. En als je ook nog weather sealing wilt zit je er al overheen(Canon 7D). Om nog maar te zwijgen over de goedkoopste lensen met wheater sealing (alleen bepaalde "L" klasse lensen van Canon). Nu laat ik Nikon even buiten beschouwing, maar die zal ook wel rond die prijs zitten.

Ik denk dat je met jouw budget beter kan kijken naar een paar goede consumer lensen en body. Alleen daar heb ik niet zoveel kennis van. :P
De 60d is niet magnesium en heeft ook geen weather sealing. De tweede hands 50d daarentegen wel. Vandaar de twijfel, gezien een tweede hands 50d net zo duur is als de 550d nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Niks mis met een 50D of zelfs een 40D. Alleen de lenzen die je er bij noemt hebben ook geen weather sealing dus dan schiet je er nog niets mee op. Dan moet je toch die 18-55 vervangen door een 17-40 en dan nog op zoek naar een betaalbare telelens met weather sealing.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Idee voor een (Nikon) safari:

http://audio-tv-foto.mark...lenzen-en-toebehoren.html

- D90 is een prima body; geen magnesium en geen wheathersealing, maar wel redelijk stevige body
- 17-55mm VR; Tja net zo standaard als die andere standaardzooms uit kits
- 70-300mm; goedkoop telewerk maar als het een redelijk exemplaar is niet gek
- Nog een paar 100 euro in het budget voor een groothoek = altijd leuk voor landschapswerk

Zeg niet dat je deze moet kopen, maar het is een idee. Zoals gezegd zou ik niet heel zwaar tillen aan een wheathersealed body. Je kunt namelijk geen wheathersealed objectieven aanschaffen dus dan is het nut heel beperkt.

Vooral het telewerk drijft de prijs een beetje op. Voordeel aan safari is dat de beesten groot zijn en vaak niet heel schuw, maar meer mm's is beter. Ik zou 300mm geen gek idee vinden daarvoor. Tot slot kun je met een beetje creatief shoppen op Marktplaats best een hoop waar voor je geld krijgen. Dingen als memorycards en tasjes krijg je er dan vaak voor niet veel bij :)

P.S. Ik ken de verkoper overigens niet, het was puur een voorbeeldje :)

[ Voor 35% gewijzigd door Morrar op 24-04-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:07:
Niks mis met een 50D of zelfs een 40D. Alleen de lenzen die je er bij noemt hebben ook geen weather sealing dus dan schiet je er nog niets mee op. Dan moet je toch die 18-55 vervangen door een 17-40 en dan nog op zoek naar een betaalbare telelens met weather sealing.
En de 70-200mm f4 usm (non IS) die heeft geen wheatersealing. Volgens mij is de goedkoopste dan de IS versie van deze lens voor bijna €1000,-. Voor zover ik weet zijn er geen goedkopere telelensen met weathersealing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me in een fotospeciaalzaak laten informeren voor de aanschaf van een ILC camera.

Beste verkopen beveelde de Samsung NX11 aan. Wat zijn de ervaringen met deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Morrar schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:20:
Idee voor een (Nikon) safari:

http://audio-tv-foto.mark...lenzen-en-toebehoren.html

- D90 is een prima body; geen magnesium en geen wheathersealing, maar wel redelijk stevige body
- 17-55mm VR; Tja net zo standaard als die andere standaardzooms uit kits
- 70-300mm; goedkoop telewerk maar als het een redelijk exemplaar is niet gek
- Nog een paar 100 euro in het budget voor een groothoek = altijd leuk voor landschapswerk

Zeg niet dat je deze moet kopen, maar het is een idee. Zoals gezegd zou ik niet heel zwaar tillen aan een wheathersealed body. Je kunt namelijk geen wheathersealed objectieven aanschaffen dus dan is het nut heel beperkt.

Vooral het telewerk drijft de prijs een beetje op. Voordeel aan safari is dat de beesten groot zijn en vaak niet heel schuw, maar meer mm's is beter. Ik zou 300mm geen gek idee vinden daarvoor. Tot slot kun je met een beetje creatief shoppen op Marktplaats best een hoop waar voor je geld krijgen. Dingen als memorycards en tasjes krijg je er dan vaak voor niet veel bij :)

P.S. Ik ken de verkoper overigens niet, het was puur een voorbeeldje :)
Je bedoelt de 18-55 VR neem ik aan... :)

Probleem is gewoon dat 1000 Euro een prima budget is voor gewoon huis, tuin en keuken werk, maar dat het veel te weinig is als je eisen gaat stellen als weather sealing en geschikt voor safari... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Wordt mijn vraag over het hoofd gezien omdat hij op de vorige pagina staat of ben ik gewoon te ongeduldig? ;)
Ik_ben_Mark3 in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen hier het makkelijker vinden om mensen met een iets ruimer budget te helpen. :P Met €200,- op de 2e hands markt is het volgens mij moeilijk om te weten of er ergens nog een betere deal is. Maar een 400d met kitlens klinkt in mijn oren redelijk voor €125,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:09:
Wordt mijn vraag over het hoofd gezien omdat hij op de vorige pagina staat of ben ik gewoon te ongeduldig? ;)
Persoonlijk zou ik de D3100 aanraden.
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR

Maar als je echt alleen wil experimenteren denk ik toch de E-420 omdat dat een erg goed ontvangen camera was in 2008, zeer compact, en goed uitgerust. Een 400D heb ik zelf ook nog, is nog een stuk ouder, en mist alle fratsen (overbodig of niet) die camera's vandaag de dag wel hebben, hij heeft niet eens live-view. Als je al die fratsen mist valt er ook weinig te verkennen en leren over hoe camera's vandaag de dag zijn. Daarom dus ook opnieuw, een D3100 zou beter zijn !

Het is dan wel Four Thirds, wat een kleinere sensor is dan aps-c (400D), maar dat zal de spiegelreflex ervaring er niet minder op maken.

edit: link: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 24-04-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Fiber schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:59:
[...]

Je bedoelt de 18-55 VR neem ik aan... :)

Probleem is gewoon dat 1000 Euro een prima budget is voor gewoon huis, tuin en keuken werk, maar dat het veel te weinig is als je eisen gaat stellen als weather sealing en geschikt voor safari... :)
Oeps, ja 18-55 VR inderdaad, beetje slordig :)

En mee eens. Vandaar ook mijn voorstel om wheather sealing te laten vallen en gewoon middenniveau consumentspul aan te schaffen. Als je een beetje zuinig bent op je spullen (goede tas, beetje opletten, droog houden) kan je het daar prima mee redden.

Wel nog een tip: zorg dat apen je spullen niet te pakken krijgen :+
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:09:
Op zich zou ik best behulpzaam willen zijn, maar het is weinig specifiek behalve het budget. Je hebt niet echt een duidelijk doel voor ogen en wilt gewoon een dSLR voor af en toe. Dat maakt het lastig om gericht advies te geven. Daarnaast zet je zelf al 4 opties op een rij waar je volgens mij mee uit de voeten zou kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Morrar op 24-04-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Hartelijk dank voor alle snelle reacties!

De Nikkon is idd een mooie optie! Mis je geen IS/VR bij 300mm?

Wat vinden jullie van de 50d met 18-200mm optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:22:
Ik denk dat veel mensen hier het makkelijker vinden om mensen met een iets ruimer budget te helpen. :P Met €200,- op de 2e hands markt is het volgens mij moeilijk om te weten of er ergens nog een betere deal is. Maar een 400d met kitlens klinkt in mijn oren redelijk voor €125,-.
Maar voor 15 euro meer heb je de e420 en 25 euro meer de k100d. Ik vind het lastig om deze camera's met elkaar te vergelijken (vooral als leek zijnde). Daarom hoopte ik dat jullie meer erover konden vertellen. Als ik reviews afzonderlijk bekijk is dat lastig met elkaar te vergelijken omdat ze volgens mij niet allemaal uit dezelfde prijsklasse komen en ook niet uit de zelfde periode. Zo kan (lijkt mij) een camera in 2010 als middelmatig uit de review komen en uit 2006 als een topmodel. Maar dat die van 2010 nog steeds beter is.
Dat is helaas buiten mijn budget, het moet echt binnen de 200 blijven (ok ietsjes meer zou eventueel kunnen, maar niet zoveel)
Maar als je echt alleen wil experimenteren denk ik toch de E-420 omdat dat een erg goed ontvangen camera was in 2008, zeer compact, en goed uitgerust. Een 400D heb ik zelf ook nog, is nog een stuk ouder, en mist alle fratsen (overbodig of niet) die camera's vandaag de dag wel hebben, hij heeft niet eens live-view. Als je al die fratsen mist valt er ook weinig te verkennen en leren over hoe camera's vandaag de dag zijn. Daarom dus ook opnieuw, een D3100 zou beter zijn !

Het is dan wel Four Thirds, wat een kleinere sensor is dan aps-c (400D), maar dat zal de spiegelreflex ervaring er niet minder op maken.

edit: link: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/
Dus je vind een E-420 beter om mee te leren (en natuurlijk ook goede foto's mee te maken) dan de 400D? Ongeacht dat de sensor kleiner is. Wil het perse zeggen dat de E-420 mindere foto's maakt dan de 400D omdat de sensor kleiner is?
Morrar schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:46:
[...]
Op zich zou ik best behulpzaam willen zijn, maar het is weinig specifiek behalve het budget. Je hebt niet echt een duidelijk doel voor ogen en wilt gewoon een dSLR voor af en toe. Dat maakt het lastig om gericht advies te geven. Daarnaast zet je zelf al 4 opties op een rij waar je volgens mij mee uit de voeten zou kunnen.
Ik wil gerust meer info geven, maar ik zou niet weten wat ik er nog meer bij kan vertellen.

Ok een ding wat misschien wel belangrijk kan zijn. Ik heb (iig op dit moment) niet voor ogen om extra goede lenzen voor de camera te kopen die ik later op een nieuwe/betere camera ook zou kunnen gebruiken. Dus wat dat betreft hoeft er denk ik weinig rekening gehouden worden met de mount voor een mogelijke toekomstige update.

Ik zie trouwens ook dat ik de prijs van de E510 met 2 lenzen vergeten was te vermelden. Dat is 200 euro

edit: ik heb overigens ook een D70 gevonden met 2 lenzen (meen 28-80 en sigma 70-300) voor 250 euro. Dat is eigenlijk wel een stuk buiten mijn budget. Maar zou de D70 een stuk beter zijn dan de andere camera's die ik genoemd heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Markos op 24-04-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:57
Het is je te doen om te zien of je het leuk vind en echt vaak gaat gebruiken, En je hebt hier 200 euro voor over.
Dan zul je tweedehands moeten gaan kijken en komt uit de 4 opties die je zelf al aangaf één vraag bij mij naar boven: Als het je bevalt, Wil je er dan meer geld tegenaan gooien en een nieuwe camera aanschaffen of wil je dan verder met de camera die je al in je bezit hebt.

Mocht dat laatste het geval zijn dan zou mijn advies een tweedehands Canon of Nikon camera zijn, Daarvan is het tweedehands aanbod voor zowel cameras als lenzen groter dan bij de andere merken het geval is. En dat geld ook voor het nieuw aanbod.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Sato schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:34:
Het is je te doen om te zien of je het leuk vind en echt vaak gaat gebruiken, En je hebt hier 200 euro voor over.
Dan zul je tweedehands moeten gaan kijken en komt uit de 4 opties die je zelf al aangaf één vraag bij mij naar boven: Als het je bevalt, Wil je er dan meer geld tegenaan gooien en een nieuwe camera aanschaffen of wil je dan verder met de camera die je al in je bezit hebt.

Mocht dat laatste het geval zijn dan zou mijn advies een tweedehands Canon of Nikon camera zijn, Daarvan is het tweedehands aanbod voor zowel cameras als lenzen groter dan bij de andere merken het geval is. En dat geld ook voor het nieuw aanbod.
Als ik het leuk vind wil ik opzich wel wat meer geld uitgeven, maar niet meteen. Want ik heb op dit moment simpelweg gewoon niet veel te besteden. Dus ik zie het meer als proberen het maximale uit de camera te halen die ik koop en dan over bijvoorbeeld 2 jaar een andere camera te kopen. (waarschijnlijk met een budget tot maar zo'n 500 a 600 euro als ik van 2 jaar uitga inclusief lens. Een beetje het segment waar de 600D+lenskit nu invalt)
Dus ik denk dat ik met het oog op het blijven gebruiken van de lenzen niet perse rekening mee hoef te houden. Al is het natuurlijk wel handig dat het aanbod van gebruikte materiaal voor Canon en Nikon groter is. Dan kan ik altijd overwegen om bijvoorbeeld een macro of tele lens erbij te nemen mocht ik daar op een gegeven moment de behoefte aan krijgen (met de camera die ik nu wil kopen dus)

edit: een beetje krom omschreven maar ik hoop dat het duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, lastig, ik neig naar de 400D vanwege de grotere sensor, maar die Olympusjes zijn ook best leuk. Ik zou ze sowieso niet laten opsturen maar zelf gaan ophalen en eerst rustig bekijken en proberen. Die D70 is zeker niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Penetrator schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:23:
De Nikkon is idd een mooie optie! Mis je geen IS/VR bij 300mm?

Wat vinden jullie van de 50d met 18-200mm optie?
Bij 300mm is stabilisatie zeker handig, maar zolang het zonnig is zul je het niet zo gauw missen, schat ik zo in.

Weathersealing hebben slechts heel weinig (en dure) lenzen en geen enkele body. Weather resistance wordt wel hier en daar genoemd, maar daarbij blijft het vaak alleen maar in relatieve termen. Bv. een 7D heeft betere weather resistance dan een 50D. Maar niets over hoeveel ze nu precies zouden moeten kunnen weerstaan en volgens welke norm. Over het algemeen zou ik hier niet al te veel aan tillen. Met jouw budget zou ik eerder gewoon een goedkope kitlens kopen en als er dan iets misgaat, is het niet zo'n ramp financiëel gezien.

Ik zou zelf eerder voor een 18-55 kitlens plus een 55-250 of 70-200/300 gaan dan een 18-200. Die laatste zijn over het algemeen vrij soft boven de 100mm en dan ben je beter af met een losse lens voor het tele werk. Dan kun je ook eerder nog iets croppen uit een foto en dan hou je met een scherpere lens vaker nog een bruikbare foto over voor een foto album.

Een 50D of Nikon alternatief (ben niet zo bekend met Nikon) zijn prima keuzes. Liggen lekker in de hand en hebben wat meer opties dan een nieuwe D5100/550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 20:27
1. Wat is je beschikbare budget? +/-800-900 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? geen
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Allround, dieren, landschappen, objecten)
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee niet echt
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nice to have
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niet echt specifieke voorkeuren
7.Gewenst bereik? Genoeg bereik om objecten dichtbij te halen die wat verder af liggen (gebouwen, dieren etc)

Ik ben een beginner in de dslr wereld. Heb wel regelmatig spiegelrelfex camera's geleend van kennissen en school. Graag zou ik een stapje verder willen gaan en een eigen camera kopen. Zelf is mijn oog gevallen op de Nikon D5100. Is dit een juiste keuze of ga ik hier spijt van hebben? Had niet echt veel nadelen van deze camera gezien voor een camera in deze prijsrange.

Wat ik wel als nadeel zag zijn de knoppen voor het instellen van ISO etc. Maar is dat niet met alle camera's in deze range?

Mijn budget is 800-900 euro maar wil dan ook nog andere dingen daarvoor kopen zoals: statief, evt. andere lens etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:50:
Ik heb me in een fotospeciaalzaak laten informeren voor de aanschaf van een ILC camera.

Beste verkopen beveelde de Samsung NX11 aan. Wat zijn de ervaringen met deze camera?
Zelf heb ik geen ervaring met deze camera, maar ik weet dat de fotokwaliteit ervan heel behoorlijk is. Wel heeft Samsung zojuist de opvolger, de NX20, geintroduceerd. Deze heeft o.a. een verbeterde sensor en draaibaar scherm. Misschien interessant om even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hou ik ook nog even in de gaten voordat ik de knoop doorhak. Helaas door een financieel tegenvallertje heb ik nu geen haast meer om alles aan te schaffen, dus dat geeft me nog even de tijd om me in te lezen en af te wachten wat er komen gaat. Ben erg benieuwd naar de NX20, of deze mij meer te bieden heeft dan de NEX5n of misschien toch een 600D.

3 camera's met naar mijn mening het beste in hun klasse binnen mijn budget. ILC, slr-style ILC en een dSLR. Wikken... wegen...

Dankzij jullie al heel wat wijzer geworden in de tussentijd :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:59

Metten

ik hou het graag simpel

stefanf20 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:25:
1. Wat is je beschikbare budget? +/-800-900 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? geen
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Allround, dieren, landschappen, objecten)
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee niet echt
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nice to have
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niet echt specifieke voorkeuren
7.Gewenst bereik? Genoeg bereik om objecten dichtbij te halen die wat verder af liggen (gebouwen, dieren etc)

Ik ben een beginner in de dslr wereld. Heb wel regelmatig spiegelrelfex camera's geleend van kennissen en school. Graag zou ik een stapje verder willen gaan en een eigen camera kopen. Zelf is mijn oog gevallen op de Nikon D5100. Is dit een juiste keuze of ga ik hier spijt van hebben? Had niet echt veel nadelen van deze camera gezien voor een camera in deze prijsrange.

Wat ik wel als nadeel zag zijn de knoppen voor het instellen van ISO etc. Maar is dat niet met alle camera's in deze range?

Mijn budget is 800-900 euro maar wil dan ook nog andere dingen daarvoor kopen zoals: statief, evt. andere lens etc.
De D5100 is gewoon een puike camera voor het geld, zeker de kit met 18-55VR voor €500 kan je je geen buil aan vallen. De beeldkwaliteit is in ieder geval net zo goed als de véél duurdere D7000 en beter dan die van de verouderde D90. Die hebben wel een uitgebreidere body met meer instelknoppen en functies

Wat je voor jezelf het beste kan bepalen is of je de body fijn in de hand vind liggen. Een ISO knopje zit er niet op, maar er zit wel een functietoets op waar je ISO aan toe kan wijzen. Verder geef je aan 'wel wat bereik' te willen hebben dus je zult waarschijnlijk meer bereik willen dan de 18-55VR kitlens kan bieden. Met jouw budget kan je dan kiezen voor de dikkere 18-105VR kitlens of voor een kit met een extra telezoomlens als de 55-200VR of 55-300VR.

Je houdt met die double zoom kits nog geld over voor een tas en een geheugenkaart. Een extra batterij vind ik niet nodig tenzij je 1). veel gaat filmen of 2). meerdere dagen achter elkaar wilt fotograferen zonder de accu tussentijds (snachts) op te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal mee eens.

En inderdaad een volle accu is genoeg voor een foto dagje weg of meer, maar juist daarom zou ik toch een extra accu aanraden. Niet een origineel, maar gewoon een goedkoop alternatief zodat je altijd voorzien ben, en dus nooit in een situatie zit dat je een beetje moet bijvullen, is onhandig, en slecht voor de levensduur. Altijd een batterij in de camera tot ie helemaal leeg is, en altijd 1 volle vers van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

jesper86 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:37:
Helemaal mee eens.

En inderdaad een volle accu is genoeg voor een foto dagje weg of meer, maar juist daarom zou ik toch een extra accu aanraden. Niet een origineel, maar gewoon een goedkoop alternatief zodat je altijd voorzien ben, en dus nooit in een situatie zit dat je een beetje moet bijvullen, is onhandig, en slecht voor de levensduur. Altijd een batterij in de camera tot ie helemaal leeg is, en altijd 1 volle vers van de lader.
Dat zijn fabeltjes. De moderne Lithium-Ion accu's kan je het beste zo vol mogelijk houden, het is zelfs slecht voor ze om ze volledig te ontladen:
Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The smaller the depth of discharge, the longer the battery will last. If at all possible, avoid frequent full discharges and charge more often between uses. If full discharges cannot be avoided, try utilizing a larger battery. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery.
Bron

Dit gaat dus op voor zo'n beetje alle DSLR's, maar natuurlijk ook voor bijna alle laptops, smartphones en dergelijke. Alles waar een Li-Ion of Li-Pol accu in zit dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Metten op 26-04-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben uiteindelijk voor een 60d gegaan. Gisteren keek ik bij toeval nog even in de pricewatch en had een site een aanbieding (misschien een fout) en de 60d voor 641 euro staan. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker. Gelijk gekocht, factuur is binnen dus als het goed is ligt hij begin volgende week in de bus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Qli-max op 29-04-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Qli-max schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:19:
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben uiteindelijk voor een 60d gegaan. Gisteren keek ik bij toeval nog even in de pricewatch en had een site een fout gemaakt en de 60d voor 641 euro staan. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker. Gelijk gekocht, factuur is binnen dus als het goed is ligt hij begin volgende week in de bus :)
Dat is een zeer nette prijs, kan je hem inderdaad bijna niet voor laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qli-max schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:19:
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben uiteindelijk voor een 60d gegaan. Gisteren keek ik bij toeval nog even in de pricewatch en had een site een fout gemaakt en de 60d voor 641 euro staan. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker. Gelijk gekocht, factuur is binnen dus als het goed is ligt hij begin volgende week in de bus :)
Nou dat zou een leuk mazzeltje zijn ! Het verschil met de normale prijs is nog net binnen de grenzen van 'ik wist niet dat het een ongewone prijs was', en ze dus eigenlijk gewoon moeten leveren. Maar in de meeste gevallen, reken er maar niet op.

Een groot voordeel van de 60D is het schermpje bovenop, betekent dat je je display achterop heel weinig hoeft te gebruiken, en dan gaat je batterij helemaal lang mee, welke trouwens waarschijnlijk zoiezo al een grotere capaciteit heeft dan de 600D. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:50
Ik ben al een tijdje bezig om een (nieuwe) keuze te maken. Na de diefstal van mijn D70 „moet” er toch wat anders komen. Zoals ik al eerder heb aangegeven had ik wel interesse in de Sony NEX 5. Maar inmiddels ben ik er wel achter dat het best een aardige investering gaat worden. De D7000 had ik hoog op mijn verlanglijstje staan maar de leverings problemen drijven de prijs op en ik vraag mijzelf af wat is de meer waarde t.o.v. de D5100? (voor mij dan)
Ik ben nu zo ver dat ik mijn keuze (bijna) gemaakt heb, en denk toch dat ik ga voor de D5100. Zeker de prijs is op dit moment niet verkeerd i.c.m. aardige (kit) lenzen kom je rond de 800 euro een heel eind.
Ik weet dat de body kleiner aanvoelt/is dan mijn D70 maar daar staat tegenover dat ik een aardige stap vooruit ga maken in de kwaliteit van de foto’s. (pixels, iso-ruis e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
jesper86 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:30:
[...]
Nou dat zou een leuk mazzeltje zijn ! Het verschil met de normale prijs is nog net binnen de grenzen van 'ik wist niet dat het een ongewone prijs was', en ze dus eigenlijk gewoon moeten leveren. Maar in de meeste gevallen, reken er niet op.
Heb dit gevonden:
Een koopovereenkomst komt tot stand door een aanbod van de verkoper, alsmede een aanvaarding van dit aanbod door de koper (art. 6:217 lid 1 BW). Voor een geldig aanbod is het juridisch noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de verkoper met elkaar overeenstemmen. Voor een geldige aanvaarding is noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de koper met elkaar overeenstemmen (art. 3:33 BW).

Bij de koper zullen wil en verklaring zeker met elkaar overeenstemmen, hij is immers wel geïnteresseerd in een koopje. Bij de verkoper ligt dit anders. De verklaring (de te lage prijs) stemt immers niet overeen met zijn wil (verkopen tegen een redelijke prijs). De verkoper dient zich hier dus op het standpunt te stellen dat er geen sprake is van een geldig aanbod, doordat zijn wil ontbreekt.

Echter, ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk wanneer er sprake is van een gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper (art 3:35 BW). Oftewel: Mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was, of had hij (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Bij de beantwoording van deze vraag moet volgens de jurisprudentie uitgegaan worden van een gemiddelde geïnformeerde consument. Van en dergelijke consument mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van de globale prijzen en dat grove afwijkingen dus opvallen.
641 versus 841 lijkt wat mij betreft op een korting zoals de btw vrije dagen bij mediamarkt, dus ja de prijs week af van de rest maar als bijv. Mediamarkt een dergelijke aanbieding heeft, dan heeft de rest dat dan toch ook niet meteen zou k zeggen. Maargoed ik zie het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Een winkel 'moet' helemaal niks leveren, ze kunnen ook foutjes maken. Als ze gewoon je geld teruggeven, dan ben jij helemaal niet benadeeld.

En ja, die prijs zou kunnen als het om een actie ging, maar je vergelijking met de MM gaat natuurlijk niet op, want dat staat overal groot aangegeven als dat het geval is. Maar dat was bij deze prijs niet het geval.

Zou leuk zijn als je 'm krijgt natuurlijk, maar houd er rekening mee dat ze je mailen dat het een foutje was en dat je je geld terug kan krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Discussies over aanbiedingen en/of foute prijzen van webwinkels horen niet in dit topic thuis. Daarvoor is er het Shopping Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor starters: de Nikon D3100 kit is nu voor €369 (zie pricewatch) te verkrijgen, een betere price/value camera is er niet imo. Een 550d is €180 duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
550D is dan ook niet de tegenhanger van de D3100, dat is de 1100D. En die laatste heb je voor €319 :P Maar als ik zou moeten kiezen tussen 1100D of D3100, zou ik voor de laatste gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit te overwegen om een tweedehandse camera te kopen. Nu heb ik twee opties voor mezelf uitgezocht. En het is geen eerlijk vergelijk, want beide verschillen qua sensor, brandpuntsafstand en mogelijkheden van elkaar. Maar enfin.. qua prijs kan ik een van beide in huis halen. Welke van de twee? Een Canon 5D met Canon en/of Sigma 50mm f/1,4 of een Fujifilm X100? Dat er ook andere camera's + objectieven te krijgen zijn voor hetzelfde geld weet ik. Het punt is dat ik niet de een boven de ander kan verkiezen, want beide hebben zo hun voordelen. Waarom ik nu specifiek deze twee op som? Welnu.. ik heb menig camera nu wel geprobeerd. Fullframe en een CSC nog niet. En nu kan ik wel willekeurig een Canon 40D met willekeurig 17-50mm f/2,8 objectief kopen. Of een Nikon D300 met willekeurig 17-50mm f/2,8 objectief. Maar dat is the same old en ik ben nu wel eens benieuwd naar anders omdat het kan.

Na een tijdje ben ik er namelijk voor mezelf wel achter gekomen waarom ik fotograferen leuk vind. En dat heeft weinig van doen met een bepaald type brandpuntsafstand dus uwa of tele interesseert mij weinig. Wat ik leuk vind is met scherptediepte spelen. Dus was de volgende gedachte: haal dan een objectief wat dat toe laat. Ik kan dan wel gaan voor de plastic fantastic/nifty fifty aka Canon 50mm f/1,8. En ja, dat is mooi goedkoop. Maar een 50mm f/1,4 kost tweedehands de kop ook niet en is toch een slag beter. Vervolgens had ik nog zoiets van: welke levert mooie bokeh op? Dus zodoende twijfel ik tussen de Canon 50mm f/1,4 en Sigma 50mm f/1,4 als ik voor de 5D kies. Zelfs na het lezen van de battle of the fifties hier in FGA gaan die gelijk op wat mij betreft. Maarja, dan de X100. Levert net zoals de 5D mooie resultaten en is bovendien door het formaat gemakkelijk mee te nemen.

Dus komt het neer op rijtjes :)

Fullframe vs APS-C?
Is mij om het even, maar ik heb dan ook te weinig de 5D van mijn zus kunnen proberen om erachter te komen hoe full frame nu echt is. APS-C is wat ik ken en gewend ben, dus tja.. geen voorkeur.
Uitbreidbaar vs niet uitbreidbaar?
Is mij ook om het even. Zoals het er naar uit ziet zal het in het geval ik de 5D koop blijven bij 1 enkel objectief. Past mooi in een klein toploadertje waardoor je hem sowieso sneller over de schouder zal gooien. Dat je bij de X100 vast zit aan het objectief wat Fujifilm hanteert maakt in dat geval mij dus weinig uit.
Groot vs klein?
Liever klein als het even kan natuurlijk. Is toch makkelijker hanteerbaar en mee te nemen.

Ik ben mij bewust van de verschillen tussen beide en ja @allen die het een absurd vergelijk vinden: dat kan ik begrijpen. Maar ik heb deze keuze zo gemaakt met in gedachte: wat kan ik tweedehands halen voor x euro? Welnu, nu zou ik graag van anderen eens willen horen: welke zou jij kiezen (als geld geen rol speelt) en zo ja: waarom? Een Canon 5D met Canon/Sigma 50mm f/1,4 of een Fujifilm X100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk zou je de X100 wel om heel andere redenen kopen dan scherptediepte. Met 35mm equivalent op aps-c bij F2 is dat met een onderwerp verder dan een armlengte van je vandaan wel verdwenen. Ik vind het wel een geweldige camera als fan van 35mm equivalent en de optische zoeker, en directe dials, maar persoonlijk zou ik nooit over de krakemikkige autofocus heen komen (mss wat overdreven), en vergeet manual focus maar. Mooi voor straat fotografie, onderweg en binnenshuis mits je het kan betalen als een extra'tje. Want het is een camera voor erbij, niet iets waar je eventueel een toekomst in zoekt. Dan heb je natuurlijk wel echt een camera die creativiteit in mensen lijkt te ontwaken (aan de fotos op het web te zien), dat of het is gewoon de doelgroep die de camera koopt. Een mooie foto is duidelijk meer dan alleen Bokeh.

Een Canon 5D met Canon/Sigma 50mm f/1,4 hoef ik verder weinig over te zeggen, die is nu vast voordelig te vinden op marktplaats, het is een SLR, en het lens-aanbod is ge-weldig. Maar de keus tussen de twee is aan jou.

Een andere optie waarmee je scherptediepte, geavanceerde controls, compact formaat, én uitbreidbaarheid in 1 mee heb is de Olympus E-M5. Combineer dat met bijvoorbeeld de Panasonic Leica 25mm F1.4, de Voigtlander 25mm F0.95, of de Olympus 45mm F1.8, en you're good to go. Die laatste kan ik eventueel een full-size sample van mailen, en ik kan je vertellen de kwaliteit is zeker niet mis.

http://camerasize.com/compare/#133,289

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 30-04-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
jesper86 schreef op maandag 30 april 2012 @ 16:56:
Natuurlijk zou je de X100 wel om heel andere redenen kopen dan scherptediepte aangezien alle 3 de factoren apsc en 35mm equivalent, en (maar) F2 dat een stuk minder maken.
Dat is waar. De sensor, het brandpuntsafstand en diafragma bepalen de controle over de scherptediepte. (ik heb het topic over fullframe vs crop: vooroordelen vs voordelen ook doorgespit met de handige illustraties in de post van AHBdV) Dus daarin gaat mijn vergelijk tussen een 5D met 50mm f/1,4 mank met een X100. Wellicht praktischer om dan dus 5D + Canon 35mm f/2 te vergelijken met de X100 23mm f/2. Meer gelijk dan dat kun je het niet krijgen. Maargoed, dan is en blijft het verschil: FF vs APS-c. En als ik dan voorgenoemd topic goed begrepen heb, maakt het voor de scherptediepte niet uit. Want die verschilt dan niet op een APS-C vs FF sensor. (bij gelijk brandpuntsafstand + diafragma)

En als het dus dan niet uit maakt voor wat betreft spelen met scherptediepte (i.g.v. 5D met 35mm f/2 vs x100), dan moet je op andere gronden de keuze laten vallen op de een of de ander. En dan speelt de grootte wel een rol als ook uitbreidbaarheid. Maar zoals gezegd: uitbreidbaarheid doet me weinig, want ik ben niet van plan een systeem te gaan hanteren en dat uit te bouwen. Simpelweg omdat ik de behoefte niet heb ofwel tig verschillende primes te kopen ofwel een uwa zoom als in: 17-40, normaal zoom als in: 24-70 en tele zoom als in: 70-200 te kopen. Zodoende maakt dat het grootteverschil tussen een 5D en x100 ook minder relevant, want een 5D met 35mm f/2 past net zo goed in een kleine toploader als een X100 dat doet. (al blijft ie absoluut gezien de minste ruimte innemen uiteraard)

Voor wat betreft de reden waarom ik noch een m43/NEX meegenomen heb in mijn overweging? Welnu.. ik zie graag een ingebouwde VF (be it EVF/OVF) Dus ja, bij m43 kan ik dan kiezen uit G3/GH2 of EM-5. De EM-5 ziet er qua looks/specs prima uit, maar is nog te nieuw en dus gaat mijn budget te boven. Een G3 met bijv. 20mm zou kunnen. Maar een G3 met 25mm gaat wederom mijn budget te boven. En wat dan voor een EP(L)(M)? Geen ingebouwde VF. En qua NEX komt dan enkel de NEX-7 met ingebouwde VF, maar net zoals de EM-5 te recent en dus gaat die ook mijn budget te boven. Los qua body al, laat staan met een objectief erbij.

En daarmee ben ik dus weer terug bij af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joosie200 schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:31:
[...]
En als ik dan voorgenoemd topic goed begrepen heb, maakt het voor de scherptediepte niet uit. Want die verschilt dan niet op een APS-C vs FF sensor. (bij gelijk brandpuntsafstand + diafragma)
De meetbare letterlijke diepte-die-scherp-is blijft hetzelfde inderdaad, maar omdat je met een kleine sensor maar een kleinere uitsnede van het beeld ziet wordt het 'effect' toch als minder ervaren. Maar ik zou gewoon de fotos bekijken die uit de cameras komen en dan zie je vanzelf of het is wat je zoekt. Met elke camera is dat effect wel te behalen al dan misschien met een langere lens, of nòg groter diafragma. Zolang er maar de juiste lenzen voor te krijgen zijn, en de sensor toch wel m4/3 of groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joosie200 schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:31:
[...]
En daarmee ben ik dus weer terug bij af :)
Het ligt er aan wat voor soort fotografie je wil doen, en of de bediening daar geschikt voor is, want dat is het verschil tussen de twee. Kwaliteit is met beide gewoon super. Ik krijg wel het idee dat je eigenlijk liever 50mm heb dan 35mm, want anders had je voor de 5D wel de 35/2 gekozen, of heb je dan echt alleen puur gekeken naar de F1.4 en daarmee besloten dat je 50mm wil. Weet je goed wat het verschil is tussen 35 of 50mm equivalent, puur als kijkhoek en de situaties waar de hoeken geschikt en ongeschikt voor zijn ?

Anyway, je wil dus een lichtsterke prime, apsc beeldkwaliteit, en geen lenzen wisselen. Dan lijkt me de X100 een ideaal compleet pakketje, veilig nieuw uit de winkel. Compact genoeg dat hij niet thuis blijft liggen, Hybrid VF, unieke manier van fotograferen, en 35mm equivalent is de meest veelzijdige beeldhoek die er is in de fotografie, dus als je je gaat limiteren tot 1 enkele prime laat het dan 35mm zijn en ontwaken de creativiteit. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 30-04-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
jesper86 schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:55:
[...]
Ik krijg wel het idee dat je eigenlijk liever 50mm heb dan 35mm, want anders had je voor de 5D wel de 35/2 gekozen, of heb je dan echt alleen puur gekeken naar de F1.4 en daarmee besloten dat je 50mm wil.
Waarom ik op de 50mm f/1,4 uit kwam is niet alleen dankzij f/1,4 die je hebt maar ook de bokeh. Plus de stillere USM-autofocus natuurlijk i.v.m. de 35mm f/2.
jesper86 schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:55:
[...]
Weet je goed wat het verschil is tussen 35 of 50mm equivalent, puur als kijkhoek en de situaties waar de hoeken geschikt en ongeschikt voor zijn ?
Daarvoor heb ik de focal length comparison voor gebruikt. Dus ik weet dat je op de 5D met 35mm groothoek hebt en met 50mm een normalere beeldhoek hebt. Maar nogmaals.. doorslaggevende reden was eerder bokeh, USM of geen USM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie bokeh en lekker kunnen spelen met scherptediepte, dan zijn de Canon 5D en Sigma 50/1.4 wel een hele mooie combinatie. Ik schiet zelf enorm veel met de Sigma 50 op FF en ik vind dat persoonlijk een heerlijke brandpuntsafstand. Als je zelf al aangeeft dat het je meer om DoF en Bokeh gaat, dan zou ik zeker kiezen voor 50/1.4 (Canon of Sigma is een persoonlijke keuze, waarbij de Sigma afgestopt een zachtere bokeh geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan als X-100 bezitter melden dat de AutoFocus sinds de laatste firmware 1.21 gewoon goed is. Ok, geen DSLR sneleid, maar echt stukken beter en vooral nauwkeuriger/betrouwbaarder dan voorheen.
Toch mis ik de echte bokeh en hoop dat Fuji een X-200 gaat uitbrengen met 35mm f1.4. Die is nu al te in de vorm van de X-Pro1, maar €2.300 is me iets te veel van het goede.
Ik hou van de X-100 vanwege: design, bouwkwaliteit, compactheid, waanzinnig goede lens, stealth factor en de erg goede mogelijkheid om in vrijwel donkere situaties mooie foto's te maken (iso 3200/f2.0).
Succes met het maken van je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier zijn een paar mooie foto sets met de X100.
- http://www.flickr.com/sea...75372721%40N00&ss=2&s=int
- http://www.flickr.com/photos/nacoki/sets/72157626864445809/
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:55:
Ik kan als X-100 bezitter melden dat de AutoFocus sinds de laatste firmware 1.21 gewoon goed is. Ok, geen DSLR sneleid, maar echt stukken beter en vooral nauwkeuriger/betrouwbaarder dan voorheen.
Dat is goed om te horen. :)
Maar als ik niet oppas wil ik er dalijk toch nog 1, net nu ik dacht dat ik van het idee af was :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Er zijn een hele hoop goede redenen om een X100 te kopen, maar spelen met scherptediepte valt daar nou net niet onder. Als dat hetgene is wat voor jou fotografie leuk maakt, dan kun je veel beter een 5D kopen. En dan wellicht liever met een nog wat langere lens erbij, 85mm of nog wat langer zelfs.

Speel anders hier (nog) eens mee...: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog twee X-100 libraries met vakantiefotos:

http://www.flickr.com/pho...n/sets/72157626880854192/
http://www.flickr.com/pho...2/sets/72157627317679683/

De kleuren en white balance van de X-100 naderen perfectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
5D + 35mm f/2
Fuji X100
5D + 50mm f/1,4

De scherptediepte is met een 5D dus kleiner dan met een X100. En het gebruikte brandpuntsafstand + diafragma verkleint dat nog meer. Waar een 5D en 35mm f/2 zorgt voor 2,58m, heb je met een 5D en 50mm f/1,4 nog slechts 0,85m over. Kortom:
Universal Creations schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:34:
Mooie bokeh en lekker kunnen spelen met scherptediepte, dan zijn de Canon 5D en Sigma 50/1.4 wel een hele mooie combinatie.
+
Fiber schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:29:
Er zijn een hele hoop goede redenen om een X100 te kopen, maar spelen met scherptediepte valt daar nou net niet onder.
zijn hiermee bevestigd. Gevalletje: case closed? ;) Wat wel spreekt voor de 5D is dat mocht 50mm f/1,4 me niet bevallen qua brandpuntsafstand ik die tweedehands kan doorverkopen om een 35mm f/2 te proberen en andersom. En de 5D is vanaf 2005, dus 7 jaar na dato blijft die aardig goed zijn waarde behouden. Ik vind 600/700 euro voor een pionier in de wereld van dSLR alleen toch nog best wat geld, Maarja, dat kun je ook zeggen van de x100, hoe mooi het geheel ook is.. het is en blijft een mooie, zij veredelde compact. Ik kan ook eerst een 5D kopen, dat een tijdje hanteren, mocht het niet bevallen als nog een X100 halen. Op de 5D schrijf je gezien zijn leeftijd toch niet of nauwelijks meer af, terwijl dat voor een X100 door zijn nieuwigheid wel geldt. Al speelt vraag/aanbod ook mee, want er worden meer 5D's en minder X100 aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hah ja als alles alleen draait om DoF en Bokeh, dan is de conclusie inderdaad zo zwart wit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk: Ik mag de studio van mijn oom gebruiken die schijnbaar ook fotograaf is (nooit geweten!). Hij gaat me de kneepjes wat bij leren, hij doet vooral portetfotografie. Ik mag dus alles gebruiken wat er staat, zo lang ik maar mijn eigen camera en lenzen gebruik en uiteraard voorzichtig ben.

Ik had mezelf al vastgepint op de NEX-5n, en wou even wachten wat de fotomania van MM gaat brengen met deze camera. Nu ik dus ook wat meer mogelijkheden qua studiootje krijg vraag ik me af of dit dan een verstandige keuze is: volgens mij heeft de Sony geen ondersteuning voor externe flitsers? kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In een studio doet gewicht en formaat er sowieso veel minder toe, en dat is nou net het sterke punt van zo'n NEX.

Lichtsterke lenzen zijn dan ook minder belangrijk omdat je met gecontroleerd licht en gecontroleerde achtergronden kan werken.

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 01-05-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snap ik, maar dan nog neem ik mijn camera vaker mee ergens heen dan dat ik er mee in die studio zal zitten. Ik vraag me alleen af of ik externe flitsers (zoals de paraplu's die in de studio staan) aan mijn NEX kan koppelen. Volgens mij kan dat dus niet, maar dat weet ik niet zeker. Met een 600D of D5100 kan het sowieso.

(of mis ik nu een punt dat je probeert te maken?)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het punt dat ik probeerde te maken is dat een NEX niet bedoeld is voor studio werk, daar zijn betere opties voor, maar of het echt niet kan dat weet ik niet. :) Hij heeft geen hotshoe, dat is sowieso al lastig.

Tijd voor de 'echte' experts... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn flitsers met flitsdetectie en dus automatisch *ook* afgaan wanneer je met de NEX flitst. En er zijn natuurlijk lampen die je gewoon aan kan zetten en reflectors die het licht op je model richten. Daarmee maakt het helemaal niks uit wat je gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Hoi,

In de grote vakantie ga ik een paar weken rondreizen in West-Amerika.
Graag had ik de landschappen aldaar vastgelegd met een nieuwe camera.

Zou iemand me een camera kunnen aanbevelen ?

Wat is je beschikbare budget?: ong 1000 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?: helaas
Koop je de camera met een specifiek doel? Deze zomer zal ik hem vooral gebruiken voor landschappen in W-Am, maar ik zal hem natuurlijk ook gebruiken voor gewone vakantiefoto's, vastleggen van momenten van de kinderen, ...
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?Nee
Gewenst bereik? Voor Amerika is een zoom/breedhoek lens wel aangewezen denk ik.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 21:55

-Sander-

///M Powerrrrrr

Fiber schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:00:
Het punt dat ik probeerde te maken is dat een NEX niet bedoeld is voor studio werk, daar zijn betere opties voor, maar of het echt niet kan dat weet ik niet. :) Hij heeft geen hotshoe, dat is sowieso al lastig.

Tijd voor de 'echte' experts... ;)
Voor de NEX5 is nu ook een adapter beschikbaar zodat je een hotshoe hebt. :)
http://www.digifotopro.nl...y-nex-en-hot-shoe-adapter

[ Voor 36% gewijzigd door -Sander- op 01-05-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm inderdaad :) als deze

Zo lijkt er bij de NEX voor elke tekortkoming wel een antwoord :) toch wel jammer dat je antwoorden moet hebben voor die tekortkomingen die er helaas dus moeten zijn...

Maar het is dus mogelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Momenteel heb ik een point-en-shoot en merk dat ik steeds meer foto's maak. Afgelopen weekend heb ik een Canon EOS 500D geleend en was heel erg onder de indruk. Maar het is mij te groot en te zwaar.

Na veel reviews te lezen zou de pricewatch: Panasonic DMC-GF3 + 14mm pancake een leuke opties zijn. Maar sinds kort is er de opvolger beschikbaar met o.a stereo geluid, betere processor en een hogere iso. De GF5 is nog niet te koop, maar heeft een adviesprijs van 549 euro.

Helaas kan ik op tweakers weinig userinformatie vinden over de GF5. Wel is er een review door tweakers.net nieuws: Panasonic rust Lumix GF5 uit met nieuwe sensor en vga-lcd

Ik wil niet iets kopen waar ik later spijt van krijg, maar ik wil ook niet te veel geld uitgeven voor functies die ik niet gebruik. Stereo is handiger dan mono, maar verder snap ik er weinig van.

Is het de moeite waard om 150 euro extra uit te geven voor een GF5? Is het gebruikelijk dat prijzen van dit soort camera's binnen een paar weken na introductie afnemen?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@devastator83

Je zegt er weinig bij, wat heb je precies voor 'soort' camera in gedachten. Met een budget van 1000 kennelijk wel iets degelijks om vast te houden ? Een SLR, of iets kleiners ? En je wil èèn lens met vooral groothoek, maar ook een eind kan inzoomen, of is ver inzoomen niet belangrijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:23:
@devastator83

Je zegt er weinig bij, wat heb je precies voor 'soort' camera in gedachten. Met een budget van 1000 kennelijk wel iets degelijks om vast te houden ? Een SLR, of iets kleiners ? En je wil èèn lens met vooral groothoek, maar ook een eind kan inzoomen, of is ver inzoomen niet belangrijk ?
Hey Jesper,
ik ben op zoek naar een DSLR. Liefst wissel ik niet te veel van lenzen, dus een groothoek waarmee ik kan inzoomen zou wel handig zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:19:
Is het de moeite waard om 150 euro extra uit te geven voor een GF5? Is het gebruikelijk dat prijzen van dit soort camera's binnen een paar weken na introductie afnemen?
Niet echt, foto prestaties zijn vrijwel hetzelfde. Het maximum iso kan hoger zijn, maar dat gebruik je zelden, en maakt de prestaties bij normale iso waarden niet beter. Je kan dat geld beter uit geven om de 14-42mm pancake kit te nemen. De GF3X dus. De 14mm is niet zo geweldig voor algemeen gebruik, tenzij je van landschap houd, is ie net iets teveel groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devastator83 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:31:
[...]
Hey Jesper,
ik ben op zoek naar een DSLR. Liefst wissel ik niet te veel van lenzen, dus een groothoek waarmee ik kan inzoomen zou wel handig zijn :-)
Dat is een stuk duidelijker (niet) :9
Gewoon een standaard kit dus met een normaal bereik.

De Nikon D5100 + 18-55mm VR is nu een erg mooie deal.

Je kan hier zien hoeveel bereik 18-55mm oplevert:
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/index.htm

Anders kan je m ook met de 18-105mm krijgen.
pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR

Of als je een iets betere stevigere body wil dan de D5100 is een D90 met 18-105mm ook leuk.
pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX 18-105mm G ED VR

Of er is zelfs een 18-200mm lens, en koop je daar een camera body voor.
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

Ik noem maar wat.

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
@Jesper,

Bedankt voor je antwoord.
Welke informatie mis je zo nogal? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spreekt iets van het genoemde je aan of niet, en waarom dan.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:32:
[...]
Niet echt, foto prestaties zijn vrijwel hetzelfde. Het maximum iso kan hoger zijn, maar dat gebruik je zelden, en maakt de prestaties bij normale iso waarden niet beter. Je kan dat geld beter uit geven om de 14-42mm pancake kit te nemen. De GF3X dus. De 14mm is niet zo geweldig voor algemeen gebruik, tenzij je van landschap houd, is ie net iets teveel groothoek.
Bedankt voor je advies. Ik vroeg mij al af waarom die duurder was. Maar een 14-42 pancake is een duurdere, maar dunnere versie van de 14-42. Lijkt mij veel handiger qua formaat.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
jesper86 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:58:
Spreekt iets van het genoemde je aan of niet, en waarom dan.
Zien er idd goed uit. Ook handige tool die je vermelde ...
Zijn er ook goede lenzen met iets van een zonnekap ofzo op ?

Ik weet dat in Mexico iedereen daar mee rondliep.

Gr,
D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devastator83 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:23:
[...]
Zien er idd goed uit. Ook handige tool die je vermelde ...
Zijn er ook goede lenzen met iets van een zonnekap ofzo op ?

Ik weet dat in Mexico iedereen daar mee rondliep.
Dat is inderdaad wel goed als je in de zon loopt, maar niet iets waar je een keuze op baseert want elke lens kan een lenskap op natuurlijk voor een euro of 20. Ik geloof dat bij de 18-105 en 18-200 er standaard 1 bij zit of mss wel bij de standaard 18-55 kit ook gewoon, zou je is moeten opzoeken of vragen in de winkel, of je merkt het vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:21:
[...]
Bedankt voor je advies. Ik vroeg mij al af waarom die duurder was. Maar een 14-42 pancake is een duurdere, maar dunnere versie van de 14-42. Lijkt mij veel handiger qua formaat.
No problem, en inderdaad. Probeer het is in de winkel of het doet wat je verwacht, want het is toch wel heel anders in werking dan een SLR. Maar uitbreiden kan goed, zoals bijvoorbeeld de 20mm voor fotos bij weinig licht en een mooi scherptediepte effect, of een tele-lens natuurlijk whatever je leuk vind, dat is het mooie. ;) Maar let wel, vaak duurder dan met een SLR, dat is de prijs van compactheid, en ILCs zijn nog vrij nieuw gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Beste Tweakers,

Er werd mij door mijn zus gevraagd om voor haar eens uit te kijken naar een goede DSLR. Ze heeft nog niet echt fotograaf ervaring, maar ze wil zich er wel een beetje op gaan toeleggen, maar ook niet echt semi-professioneel worden of iets dergelijk.

Graag wil ze een 'superzoom' lens, 1 lens dus, om niet altijd te hoeven wisselen.

Kortom, makkelijk (+ mits instellingen te leren) mooie foto's trekken van haar baby en landschappen in de bergen etc.

800-1000 (mag evt 50 euro ofzo meer, maar heel veel meer is niet de bedoeling)
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee (haar kindje + vakantiefoto's + alle gewone dingen)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Erg belangrijk is veel gezegd, maar het gaat wel gebruikt worden, dus er moet toch rekening met gehouden worden
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet echt, prijs/kwaliteit gewoon.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-250 (ongeveer), met daarbij niet te hoeven verwisselen van lenzen liefst.

Ik had voor haar volgende setup:
Canon 600D
Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

Zelf is mijn kennis van fotografie en de toestellen niet zo goed, dus mijn vraag is of dit voor die 1000 euro een goede setup voor haar zou zijn? Of wat stellen jullie voor?

Hartelijk dank!

[ Voor 36% gewijzigd door C.QL op 04-05-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02
mooie foto's trekken van haar baby en landschappen in de bergen
Waar wil ze het tele bereik voor gebruiken dan?

Als ik het zo lees lijkt het me dat ze beter af zou zijn met een 15-85 of desnoods een 18-135 en dan heb je nog geld over om een 50mm f/1.8 II te halen voor leuke shots binnen van de baby (die houden niet van flitsen!) :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

Je kan ook nog naar de Nikon variant kijken: D5100 met 18-105 en de 50 1.8 af-s. Heb je ook nog geld voor randzaken zoals extra batterij tas en geheugenkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
C.QL schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:50:
Beste Tweakers,

Er werd mij door mijn zus gevraagd om voor haar eens uit te kijken naar een goede DSLR. Ze heeft nog niet echt fotograaf ervaring, maar ze wil zich er wel een beetje op gaan toeleggen, maar ook niet echt semi-professioneel worden of iets dergelijk.

Graag wil ze een 'superzoom' lens, 1 lens dus, om niet altijd te hoeven wisselen.

Kortom, makkelijk (+ mits instellingen te leren) mooie foto's trekken van haar baby en landschappen in de bergen etc.

800-1000 (mag evt 50 euro ofzo meer, maar heel veel meer is niet de bedoeling)
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee (haar kindje + vakantiefoto's + alle gewone dingen)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Erg belangrijk is veel gezegd, maar het gaat wel gebruikt worden, dus er moet toch rekening met gehouden worden
Nee
Niet echt, prijs/kwaliteit gewoon.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-250 (ongeveer), met daarbij niet te hoeven verwisselen van lenzen liefst.

Canon 600D

Zelf is mijn kennis van fotografie en de toestellen niet zo goed, dus mijn vraag is of dit voor die 1000 euro een goede setup voor haar zou zijn? Of wat stellen jullie voor?

Hartelijk dank!
Dat het budget er is betekent niet dat het op hoeft toch? pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-105mm G ED VR + pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G zou ook goed kunnen. Maar is een ILC niet leuker? Want makkelijker mee te nemen dus meer kansen om leuke foto's te maken van 't kindje.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou wel zorgen dat je de G versie van de 50mm F1.8 heb, en niet de D zoals Ramon noemt want dan heb je geen autofocus ! Met Canon maakt het niet uit die heb er maar 1, en die werkt op allemaal.

Maar helemaal eens met de posts hierboven.
Klinkt of ze toch wel iets degelijks wil, dus denk ik 600D vs D5100, de twee doen en kunnen hetzelfde.

En de 16-85mm van Nikon is goedkoper dan de 15-85mm van Canon, dus daar haal je t dan net mee:

Nikon D5100 + Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR

En geloof me daar zullen de fotos echt heel wat beter mee zijn dan een suuuuperzoom. :+

ps. In sommige gevallen is een D5100 nog goedkoper mèt kit lens dan los }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
C.QL schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:50:

Canon 600D

Hoeveel foto's gaat ze er mee schieten? En hoe handzaam wil ze het hebben? Zelf heb ik een compactcamera (Panasonic TZ10) en een DSLR (Canon 400D) en die TZ10 heb ik ALTIJD bij me omdat ie zo klein is. Die 400D maakt weliswaar scherpere foto's en is lichtgevoeliger maar ik neem dat zware lompe ding echt niet altijd mee.

- als er toch maar 1 alles-in-een lens op gaat kan ze net zo goed een compactcamera met vaste lens nemen. Zo'n DSLR is er juist om lenzen mee te wisselen.
- aan zo'n superzoom lens heb je binnenhuis niet veel. Dus als ze voornamelijk babyfoto's gaat schieten kan ze beter wat minder zoom hebben en lichtgevoeliger dan omgekeerd.
- op vakantie is het onhandig om urenlang een zware DSLR mee te sjouwen. Dan liever een compactcamera die in de broekzak past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja een SLR past niet in je zak dat weten we. Een totaal irrelevante discussie waar niemand hier in het IK WIL EEN SLR topic wat mee op schiet.

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 05-05-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Hartelijk dank voor de info!

Ik denk dat de keuze ligt tussen volgende 3 mogelijkheden nu:
Optie A
Nikon D5100
Nikon AF-S 50mm f/1.8G
Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
(los van de 50mm zijn de D5100 en 18-105mm ook al combipakket te verkrijgen: Nikon D5100 + 18-105mm VR

Optie B
Nikon D5100
Nikon AF-S 50mm f/1.8G
Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR

Optie C
Nikon D5100
Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR

(allemaal G versies ivm AF)

Keuze voor de Nikon ipv de Canon is op basis van dit document.
Ikzelf neig naar optie B of C. Dit omdat ze volgens mij dan toch de 2mm aan de korte kant meer nut gaat hebben (voor landschappen en bergzichten) dan de 20mm aan de lange kant.
Deze valt wel een stuk duurder uit dan de 18-105, dus vraag is nu of die 50mm dan nog een must-have lens is voor binnen foto's van haar kindje te nemen?

edit:
De D550 of D600 gaat ze toch nog in overweging nemen, misschien eventueel met een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM ?

[ Voor 6% gewijzigd door C.QL op 05-05-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
De 50mm is alleen belangrijk vanwege de lichtsterkte (f/1.8). Daarmee kun je bij natuurlijk licht (dus zonder flitser) nog redelijk foto's maken in huis. Met f/3.5 - 5.6 gaat dat wat lastiger worden. Maar die 50mm is wel een prime en heeft dus een vaste brandpuntsafstand. Daar moet je wel even aan wennen, want veel mensen zijn heel erg gewend geraakt aan zoomlenzen.

Je zou kunnen beginnen met een 16 - 85mm en dan die 50mm altijd later nog kunnen overwegen lijkt me. Je zou ook eens naar een Tamron 17-50 f/2.8 kunnen zoeken, dan heb je de flexibiliteit van een zoomlens en heb je toch behoorlijke lichtsterkte.

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 05-05-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Beste Tweakers, ik heb weer een mooi dillema voor jullie:

Ik heb nu ongeveer 4 jaar m'n Canon 1000D in gebruik, maar hij begint nu toch wat kuren te vertonen, met als voornamelijkste probleem dat zo nu en dan de shutter / spiegel blijft hangen en de AF unit gewoon z'n werk niet meer zo netjes doet of teveel tijd nodig heeft.
Nu kan ik deze cam body natuurlijk laten oplappen, maar dat gaat waarschijnlijk ook het nodige kosten. Tijd voor een nieuwe body wellicht?

Er is eigenlijk niets appart gelegd, er is dus geen budget. Als ik even naar m'n bankrekeningen kijk, zou ik eigenlijk niet gek veel meer dan €500 kunnen missen. Maar ik heb geen haast, ik kan dat nog wel verdubbelen wellicht.

EF 50mm 1.8, EFS 18-135 IS, EF 100-300 4-5.6 USM.

Ik maak regelmatig foto's tijdens éénmalige happenings, zoals bruiloften, phd-verdedigingen, wetenschappelijke congressen etc. Daarnaast neem ik m'n DSLR mee op vakantie om dieren, planten, mensen, landschap eten etc vast te leggen.
(en daarnaast gaat de snorkel-cam van Sony mee)

Nee, vind ik niets aan eigenlijk.

Ik houd niet zo van live-view. Ik heb liever een bloedsnelle AF en een goede viewfinder. Liveview zou je kunnen gebruiken naar mijn idee als je hoofd niet achter de camera past. Dat soort foto's maak ik niet veel en als ik ze maak doe ik dat vooral op 18-50 mm en blind.

Ik heb een arsenaal aan SDHC kaartjes dat ik graag zou blijven gebruiken. Voor m'n 1000D heb ik standaard 5 stuks van 8GB in de tas zitten, maar ook een paar 16 en 32GB kaartjes zijn voorhanden. (maar daar gaat de 1000 niet goed mee om)

Op reis ga ik redelijk lomp om met de camera. Hij gaat in een normale rugtas, wij wordt spatwater nat (regen / watervallen / splashes op bootjes op zee -> maar wordt wel afgedroogd) en zo nu en dan wordt er geklommen en dan moet het wel tegen kunnen. Maar goed, m'n budget DSLR heeft het toch 4 jaar overleefd.
Ik gebruik overigens graag een batterygrip, deze zal ik hoogst waarschijnlijk ook voor de nieuwe camera ook op den duur willen aanschaffen. De maat van de body speelt dus niet echt een rol voor mij. Met m'n 1000D kan ik over het algemeen met 2 volle accu's over de 1000 plaatjes schieten, ik zou het vervelend vinden als dat veel minder is met een andere cam.

===

Persoonlijk staat het me een beetje tegen dat Canon in z'n opvolgers eigenlijk maar één nieuwe sensor heeft: Namelijk die in de 7D geintroduceerd werd en vervolgens in de 550D, 600D en 60D te vinden is.
Voor m'n gevoel koop ik daarmee namelijk dan gewoon weer tech die uit was ten tijden dat ik m'n 1000Dje kocht. Ik vraag mij dan ook af of het voor de kwaliteit van de foto uberhaubt veel uit maakt welke van deze allemaal aan de eisen voldoende bodies ik oppik.
De ergnomie van de 7D bevalt mij eigenlijk wel, en ook de 40 en 50D werkten naar mijn mening altijd prima. Ik heb afgelopen vakantie wat foto's gekregen uit een 550D met 18-55 IS en ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik heel erg onder de indruk was. Ook de focussnelheid van de 600D vind ik niet veel sneller dan wat ik nu gewend ben, voor het brak worden van m'n 1000D dan.

Dus daarom mijn vraag: wat is wijsheid? Kan ik misschien beter m'n hele handeltje verkopen en naar een ander merk gaan of misschien even aanmodderen tot er een 650D wordt geintroduceerd? Of een 70D? 8D?
Ik heb allang door dat ik het liefst een 1D mk3 of 4 zou aanschaffen, maar ik heb het geld er simpelweg niet voor over. (teveel andere dure hobbies) Hetzelfde eigenlijk met de 7D: Voor een €750 zou ik het overwegen, maar €1100 aan plezier ga ik er denk ik niet aan beleven.

Pagina: 1 ... 9 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's