Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:02
Zo langzamer hand vraag ik mijzelf af, of ik er wel goed aan doe om alles op internet uit te zoeken en naar winkels te gaan. Vroeger ging je gewoon naar een winkel en liet je voorlichten en aan de hand van dat (gekleurde?) advies kocht je een camera.
Nu ben ik al weken/maanden bezig met het inwinnen van informatie en nog steeds heb ik (en kan ik) geen keus maken.
Ik was vandaag bij Camera nu om de knoop door te hakken en de D5100 aan te schaffen, stond daar een medewerker van Canon die mij de 600D liet zien.
De camera hield iets prettiger vast dan de D5100 en het help menu kwam erg handig over. Maar ja ik ben al jaren Nikon gewend dus de menu structuur van de D5100 kwam op mij natuurlijker over, maar ik moet zeggen dat die help functie van Canon erg prettig was.
Maar ja, ik had mij eigenlijk niet zo erg verdiept in Canon producten en om dan zomaar even 1000 euro uit te geven vond ik ook zo wat.
Dus ik bel een goede kennis die zeer mooie foto’s maakt en Canon fan is, en die geeft aan dat je juist niet voor de 600D moet gaan maar voor de 60D (vergelijkbaar met de D7000) Maar ja dat is natuurlijk een andere prijsklasse.
Ik weet het, ik moet zelf beslissen en ik weet dat ik dat moeilijk kan. Al die tijd dat ik geen keus heb gemaakt maak ik ook geen foto’s.
Dus nu de vraag is er een wezenlijk verschil tussen de Canon 600D en Nikon D5100 dat ik niet over het hoofd moet zien. Zijn de kit lenzen van beide merken te vergelijken of is de een (duidelijk) beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:28

Fiber

Beaches are for storming.

chippie777 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:30:
...
Dus nu de vraag is er een wezenlijk verschil tussen de Canon 600D en Nikon D5100 dat ik niet over het hoofd moet zien. Zijn de kit lenzen van beide merken te vergelijken of is de een (duidelijk) beter?
Nee, er is geen wezenlijk verschil. Het is een kwestie van smaak. En de Nikon is wat goedkoper met een vergelijkbare kitlens. Ja de kitlenzen zijn vergelijkbaar. (18-55 VR of 18-55 IS en 18-105 VR of 18-135 IS)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djunicron schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:03:
Persoonlijk staat het me een beetje tegen dat Canon in z'n opvolgers eigenlijk maar één nieuwe sensor heeft: Namelijk die in de 7D geintroduceerd werd en vervolgens in de 550D, 600D en 60D te vinden is.
Voor m'n gevoel koop ik daarmee namelijk dan gewoon weer tech die uit was ten tijden dat ik m'n 1000Dje kocht. Ik vraag mij dan ook af of het voor de kwaliteit van de foto uberhaubt veel uit maakt welke van deze allemaal aan de eisen voldoende bodies ik oppik.
Die sensors zijn wel degelijk beter dan die in je 1000D en het voordeel is dat je je keuze kan baseren op andere features. Het is ook niet zo dat er sinds de 7D helemaal niks verbeterd is, de 60D/550D/600D presteren in tests ietsje beter dan de 7D toen die net nieuw was.
De ergnomie van de 7D bevalt mij eigenlijk wel, en ook de 40 en 50D werkten naar mijn mening altijd prima. Ik heb afgelopen vakantie wat foto's gekregen uit een 550D met 18-55 IS en ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik heel erg onder de indruk was. Ook de focussnelheid van de 600D vind ik niet veel sneller dan wat ik nu gewend ben, voor het brak worden van m'n 1000D dan.
De focus snelheid hangt volgens mij vooral af van het objectief. Mijn 600D focust gewoon snel als er maar een beetje genoeg licht is (met een dure lens). De beeldkwaliteit van de 100-300 is volgens mij niet fantastisch op 300mm dus als je 'm daarop veel gebruikt gaat een nieuwe body niks helpen voor de beeldkwaliteit in die gevallen.
Kan ik misschien beter m'n hele handeltje verkopen en naar een ander merk gaan of misschien even aanmodderen tot er een 650D wordt geintroduceerd? Of een 70D? 8D?
Ik heb allang door dat ik het liefst een 1D mk3 of 4 zou aanschaffen, maar ik heb het geld er simpelweg niet voor over. (teveel andere dure hobbies) Hetzelfde eigenlijk met de 7D: Voor een €750 zou ik het overwegen, maar €1100 aan plezier ga ik er denk ik niet aan beleven.
Ik mis een beetje waar je graag verbetering in zou zien, behalve natuurlijk afwezigheid van de nieuwe gebreken van je huidige body. Aangezien je een 1D noemt zou het je kunnen gaan om autofocus features en snel achter elkaar foto's maken, plus natuurlijk foto's maken bij weinig licht. Het laatste gaat bij alle drie de canon camera's natuurlijk ongeveer even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 14:58

iew

What the...?!

Ik kom ook van een 1000D af en heb gekozen voor de 60D.
Vind het een significant verschil in burst snelheid, focus, maar ook in ergonomie en bedieningsgemak.

Ik heb nog maar 3 lenzen, de nieuwe kitlens met IS, een tamron 70-300 en een 70-200 F4 L zonder IS.
Die laatste komt veel beter tot zijn recht op de 60D ook qua snelheid.

persoonlijk vind ik de 60D ook beter belichten, je hebt dan ook spotmeting erbij, maar dat heeft de 550D dacht ik ook.

Waarom ik toch voor de 60D ben gegaan is het uitklap scherm, hij voelde beter aan, en heeft een veel langere batterij duur.
Ook is hij beter bestendig tegen vocht en stof.

Keuzes keuzes....

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:22:
[...]
Die sensors zijn wel degelijk beter dan die in je 1000D en het voordeel is dat je je keuze kan baseren op andere features. Het is ook niet zo dat er sinds de 7D helemaal niks verbeterd is, de 60D/550D/600D presteren in tests ietsje beter dan de 7D toen die net nieuw was.
[...]

De focus snelheid hangt volgens mij vooral af van het objectief. Mijn 600D focust gewoon snel als er maar een beetje genoeg licht is (met een dure lens). De beeldkwaliteit van de 100-300 is volgens mij niet fantastisch op 300mm dus als je 'm daarop veel gebruikt gaat een nieuwe body niks helpen voor de beeldkwaliteit in die gevallen.
[...]

Ik mis een beetje waar je graag verbetering in zou zien, behalve natuurlijk afwezigheid van de nieuwe gebreken van je huidige body. Aangezien je een 1D noemt zou het je kunnen gaan om autofocus features en snel achter elkaar foto's maken, plus natuurlijk foto's maken bij weinig licht. Het laatste gaat bij alle drie de canon camera's natuurlijk ongeveer even goed.
Allen hierboven, bedankt voor de feedback! Vandaag even een 60D en 550D, naast een Nikon 5100 en 7000 vastgehouden. Mijn hand pakt toch het lekkerst een Canon vast, de 5100 vond ik maar niets (klein en niet lekker in balans met 18-105VR) Die zou ik niet met één hand kunnen / durven bedienen. De 7000 was in orde kwa formaat, maar zowel de 550 als 60D houden toch beter vast en hebben alles op de juiste plaats zitten voor mij.

Ik schrok alleen even van de afwezigheid van de joystick boven het draaiwiel, geen snelle AF selectie en navigatie op een x0D serie?! Of hebben ze hier nu iets anders (beters?) voor verzonnen?

Ik zal nog eens een 600D gaan vasthouden binnenkort om te kijken of ik dat wat vind. Maar van wat ik op b.v. DP heb gezien zit ik niet zo te wachten op de verbeteringen t.o.v. de 550D die ze hebben doorgevoerd.

Waar het mij om gaat als verbeterpunten zijn dat ik het erg zou waarderen als de focuspunten accurater zouden focussen (op m'n 1000D is het maar 1 op de 5x goed en waar ik em bedoelde) en tracken (in AI servo mode).

Zie voorbeeld afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aGfBHAgfgwZ7plySfuXXplf2/medium.jpg

Deze ara landde op 10meter afstand (100-300 lens op 230mm, f/8.0, 1/1600, ISO800) rond een uur of 15:10 onder een donkere regenachtige lucht in de schaduw van tropische bomen en struiken. Dit is de enige van de 3 waar de focus acceptabel was uiteindelijk. Bij ISO 800 na ruisonderdrukking in CS5.5 Camera Raw 6.7 houd ik toch nog niet zo heel veel detail over. En dat plus het mislukken van de 5 andere platen waar de compositie mooier was, maakt dit een normale vakantiefoto en niet een top plaat die je op 20x30 aan de muur hangt.

Nu snap ik ook wel dat een 2.8 objectief met goede sneller motor meer verschil maakt, maar met een goed afgestelde 7D of 1D is de focus tenminste altijd raak op het moment dat je afdrukt. Dat mis ik een beetje. Daarnaast is 1.5 fps in sommige gevallen gewoon te weinig. Voor de meeste dingen zal ik alleen met 3.5 fps al uitkomen, maar liever zie ik het nog wat hoger, b.v. 5 fps.

Daarnaast heb ik liever een hoge ISO foto dan een bewogen plaat. En dan is minder ruis zeer welkom. M'n 1000D is tot 800 nog "te doen" maar op 1600 is het toch niet zo best. Ook hiervoor is beter glaswerk de oplossing, hoewel 5 plaatjes met verschillende focus samenvoegen ook niet alles is het moment dat je b.v. met F/1.4 moet schieten... Goede ISO 3200 performance vind je in eigenlijk alle huidige Canon modellen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:02
Fiber schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:46:
[...]

Nee, er is geen wezenlijk verschil. Het is een kwestie van smaak. En de Nikon is wat goedkoper met een vergelijkbare kitlens. Ja de kitlenzen zijn vergelijkbaar. (18-55 VR of 18-55 IS en 18-105 VR of 18-135 IS)
Thanks, in principe kijk ik naar de volgende kits:
Canon 600D met EF-S 18-55 IS II + 55 - 250 IS II (899,--)
Nikon D5100 met 18-55 VR + 55-300 VR (799,--)

Of moet ik doorsparen voor de 60D of D7000? (Maar ik denk dat ik dat prijsverschil eigenlijk te veel vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
1.Wat is je beschikbare budget?
+- 400-500 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk landschap, planten en dieren (dierentuin,wildpark etc.)

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Leuke extra maar niet noodzakelijk.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Bereik speelt denk ik wel een rol, gezien ik natuur en dieren fotografie wil gaan doen zal ik moeten kunnen zoomen, ik heb wel geen idee waar ik qua lenzen hierop moet letten.

Eigen inbreng

Ik had de Canon Eos 1100D kit op het oog, lijkt mij een prima camera als beginner. Ik ben vandaag naar de Saturn en MediaMarkt geweest om te kijken hoe deze camera in het echt is. Qua camera zelf beviel deze mij prima maar zoals verwacht was de zoomfunctie van de standaardlens erg beperkt. Nu hadden ze voor 30 euro meer de Eos1000D kit met extra 300mm lens liggen. Een losse 300mm lens zou 140 euro kosten van een onbekend merk. Welke zou ik beter kunnen nemen? De 1100D met standaard lens of de mindere 1000D met twee lenzen. Het is mijn eerste "echte" camera en ik moet er nog mee leren omgaan en wil liever niet beginnen met een te dure camera als begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djunicron schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:43:
Ik schrok alleen even van de afwezigheid van de joystick boven het draaiwiel, geen snelle AF selectie en navigatie op een x0D serie?! Of hebben ze hier nu iets anders (beters?) voor verzonnen?
Om de set knop zit een multi-controller die je voor AF punt selectie kan gebruiken. De 60D is in zekere zin een nieuwe modellijn, de strict betere opvolger van de 50D is de 7D geworden en die heeft dus wel een joystick.
[afbeelding]

Deze ara landde op 10meter afstand (100-300 lens op 230mm, f/8.0, 1/1600, ISO800) rond een uur of 15:10 onder een donkere regenachtige lucht in de schaduw van tropische bomen en struiken. Dit is de enige van de 3 waar de focus acceptabel was uiteindelijk. Bij ISO 800 na ruisonderdrukking in CS5.5 Camera Raw 6.7 houd ik toch nog niet zo heel veel detail over. En dat plus het mislukken van de 5 andere platen waar de compositie mooier was, maakt dit een normale vakantiefoto en niet een top plaat die je op 20x30 aan de muur hangt.
Invulflitsen is bij mijn weten de oplossing voor schaduwen in foto's van (vliegende) vogels. Dan moet je flitser wel high speed sync aankunnen en de ingebouwde flitsers van Canon kunnen dat niet. Alle systeemflitsers van dit merk weer wel.
Nu snap ik ook wel dat een 2.8 objectief met goede sneller motor meer verschil maakt, maar met een goed afgestelde 7D of 1D is de focus tenminste altijd raak op het moment dat je afdrukt. Dat mis ik een beetje. Daarnaast is 1.5 fps in sommige gevallen gewoon te weinig. Voor de meeste dingen zal ik alleen met 3.5 fps al uitkomen, maar liever zie ik het nog wat hoger, b.v. 5 fps.
Of een 60D (of 550D) wat betreft autofocus nauwkeurigheid beter zijn dan een 1000D weet ik niet. Het zou best kunnen dat de opvolger van de 600D nog wat sneller achterelkaar foto's kan maken maar dan zou je daarop moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:16:
Of een 60D (of 550D) wat betreft autofocus nauwkeurigheid beter zijn dan een 1000D weet ik niet. Het zou best kunnen dat de opvolger van de 600D nog wat sneller achterelkaar foto's kan maken maar dan zou je daarop moeten wachten.
De 1000D heeft 7 AF punten, waarvan 1 een ouderwets crosstype is, alles op F/5.6. De 550D en 600D hebben één modern AF cross punt in het midden, welke ook op F/2.8 werkt, en de 60D heeft enkel dit soort betere AF punten. (maar alleen de middelste op F/2.8 de rest zoals "normaal" op F/5.6) Of het zo veel scheelt zal ik nog moeten beleven.

Daarnaast is de burstrate van 5.3 eigenlijk wel prima op de 60D, dus heb ik er ééntje opgepikt vandaag. Ook het feit dat het spiegel en shutter mechanisme is stiller is dan bij de Rebels is voor mij wel een pluspunt. Even de accu vol laten lopen en spelen maar. Volgende maand maar even kijken óf, en zo ja, waar ik de grip ga oppikken. 3000 plaatjes schieten zonder opladen is wel zo prettig.

Thanks voor het advies allen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 15:54

World Citizen

FreeReef.nl

Hoi,

Ik ben aan het selecteren voor een SLR camera. Ik ga er voornamelijk in een aquarium mee fotograferen. Ik heb dit met een instapmodel Canon en Nikon gedaan waar een kit lens op zit. Dit gaat goed, en ik krijg mooie foto's. Daarnaast fotografeer ik veel in het "wild" dus in bossen en op bergen.

Ik heb zitten lezen en zit nu in de volgende afweging. Dit is gebaseerd op wat ik lees.. dus verbeter me als het scheef is.

Nikon D5100 heeft de sensor van een D7000... deze sensor blijkt toch een 2 generaties beter te zijn. Problemen met focus motor zit altijd in lens.. (single point of failure achting iets)

Canon 550D minder zwaar, Goedkopere lenzen ivm focus motor, betere video ondersteuning, meer ondersteuning, firmware door derden verbeterd..?

Ik durf gewoon niet te zeggen of de "Super Sensor" van NIKON het voor mij gaat doen.
Zouden jullie op basis van mijn gebruik een advies willen geven. Interface maakt mij niet uit. Dat leer je... Ik weet dat beide camera's goed zijn, ik heb zo veel vergelijken gelezen dat ik het gewoon niet meer weet.

Alvast bedankt.

EDIT: Echt andere belangrijke verschillen kan ik niet vinden. Een advies voor aquarium fotografie loopt trouwens overal uiteen... Ik zou er uiteindelijk wel een MACRO lens voor willen. Maar bv 18x55 18 - 55 mm is voorlopig meer dan zat.

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 07-05-2012 18:39 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:51
Ik denk dat het weinig verschil gaat maken en je eerder problemen zal krijgen met glas dat vies is, vertekening van het water, water waar kleine vuil deeltjes in zitten enzo.

Zou eerder kijken welke camera je fijner vind werken, misschien kijken naar een 600D aangezien die een klapschermpje heeft.

Ohja, het is geen 18x55 lens maar een 18 - 55mm lens. 18 tot en met 55 mm dus ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik neig dan naar de NIKON... ik "voel" daar meer mee...

Ik denk dat ik altijd in mijn maag blijf met de sensor. Als deze echt beter is.. dan zou ik spijt krijgen.

Echter op vakanties is een redelijke video functie toch ook wel leuk.

EDIT: thanks admin!

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 07-05-2012 18:45 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de vraag (met bijbehorende reacties) van World Citizen naar hier verplaatst

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
World Citizen schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:02:
Nikon D5100 heeft de sensor van een D7000... deze sensor blijkt toch een 2 generaties beter te zijn. Problemen met focus motor zit altijd in lens.. (single point of failure achting iets)

Canon 550D minder zwaar, Goedkopere lenzen ivm focus motor,
Waar héb je het over ? Bedoel je dat AF-D lenzen op een D5100 geen autofocus hebben omdat deze de aandrijf schroef mist ? Dat klopt. Maar AF-S lenzen van nikon zijn hetzelfde als USM lenzen van Canon (hebben geen schroef nodig). Dat de ene eventueel duurder is dan de ander heeft niks met focus motors te maken, en vaak genoeg is Nikon de goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
USM is niet alleen dat het geen schroef nodig heeft. Alle Canon EF(-s) lenzen hebben geen schroef nodig, maar niet al deze lenzen hebben USM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

World Citizen schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:38:
Ik neig dan naar de NIKON... ik "voel" daar meer mee...

Ik denk dat ik altijd in mijn maag blijf met de sensor. Als deze echt beter is.. dan zou ik spijt krijgen.

Echter op vakanties is een redelijke video functie toch ook wel leuk.

EDIT: thanks admin!
De sensor van de D5100 is iets beter dan die van de 550D en 600D, maar het verschil is niet groot. Ik heb overigens niet het idee dat de filmmodus van de Canons heel veel beter is, op papier zijn ze in ieder geval aardig aan elkaar gewaagd. Als je meer 'voelt' bij de Nikon is er geen reden die niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, dat de 5100 / 7000 een "betere" sensor hebben dan de 550D, 600D, 60D en 7D is leuk en aardig, maar in de test plaatje die ik heb geschoten in een weinig licht indoor situatie had ik niet door dat de 5100 het zoveel beter deed dan de 550D. Misschien niet goed genoeg gekeken / de juiste situatie opgezocht etc, maar mij leek het om het even.

Wat ik wél meteen door had is dat de ik Canon in alles prettiger vond bedienen. De knoppen zaten voor mij op de juiste plaats / afstand en ik had bij de 550D het gevoel dat ik em gerust met één hand kon rondzwaaien (ondanks dat ik em te klein vond) terwijl ik bij de 5100 niet lekker kon werken met één hand.
De 7000 was in dat aspect een heel stuk prettiger. Maar de 60D heeft het voor mij gewonnen.

Ik zou me niet helemaal blind staren op specs. Ga liever even proberen.

Wat ik me trouwens afvroeg: hoe bedoel je "in" een aquarium fotograferen? Ga je plaatjes in een seaworld schieten? Heb je zelf diverse aquaria waar je je cam in een onderwater body wilt gaan gebruiken? Ga je 24/7 ieder uur een plaatje van je eigen aquarium maken met de lens tegen het glas?

Ieder van die opties zou namelijk naar mijn idee een ander soort cam / lens als advies opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:20:
USM is niet alleen dat het geen schroef nodig heeft. Alle Canon EF(-s) lenzen hebben geen schroef nodig, maar niet al deze lenzen hebben USM.
Nee okee, maar alle AF-S lenzen hebben wel SWM aka USM 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:33:
Nee okee, maar alle AF-S lenzen hebben wel SWM aka USM 8)7
Met mijn nuance probeerde ik aan te geven dat World Citizen niet alleen hoeft te kijken naar USM lenzen als ie kiest voor Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Wat ik begreep is dat Nikon lenzen een deel van de techniek in de lens had, en dat dit bij canon in de body zit. Wellicht was mijn aanduiding van "focus motor" niet goed..

Dat vind ik wel een voordeel. Maar als nadeel zouden de lenzen duurder zijn.

Ik fotografeer binnenhuis aquariums. Door het glas heen. Dus niet onder water...

Ik heb een Canon en Nikon geprobeerd, en vond ze even fijn werken. Uiteindelijk heten de functies gelijk.. maar zitten ze op een andere plek. Ik zie verder weinig voordeel ten opzichte van elkaar, maar de betere sensor van Nikon, leek me dan doorslaggevend. Om mij heen heeft iedereen wel wat.. Lenzen lenen zit er toch niet in.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
World Citizen schreef op maandag 07 mei 2012 @ 23:10:
Wat ik begreep is dat Nikon lenzen een deel van de techniek in de lens had, en dat dit bij canon in de body zit. Wellicht was mijn aanduiding van "focus motor" niet goed..

Dat vind ik wel een voordeel. Maar als nadeel zouden de lenzen duurder zijn.
Het geen wat bij Canon altijd in de body zit is de aansturing van het diafragma. Bij Nikon is dat alleen bij de G-lenzen, bij de meeste andere Nikon lenzen kan dat via de body en via de lens.
Meer over de lenzen van Nikon staat in de topicstart van Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012

Nog even over de prijsverschillen: die zijn er nauwelijks tussen Nikon en Canon lenzen (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Kan iemand mij uitleggen wat er "technisch/mechanisch" veranderd in je camera als je de ISO aanpast..

bv
Exposure... De grote van je diafragma
Shutter.... De open staande tijd van je diafragma...

Maar wat veranderd er in fysiek in mijn camera als ik ISO aanpas.

Ik snap de de lichtgevoeligheid van de sensor veranderd... maar hoe, of waarmee.. ?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-10 12:33

Twhomp

Stayin' Alive

De gain/versterking van de sensor pas je aan, dat is puur elektronisch, dus er valt weinig aan te begrijpen verder ;)

edit: en hoe hoger de versterking (hogere ISO), hoe slechter de signal-to-noise verhouding, dus ruis. Vandaar dus het ontstaan van ruis bij hogere ISO-waarde.

[ Voor 40% gewijzigd door Twhomp op 08-05-2012 13:26 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorbeeldje: de sensor genereert bij voldoende licht een spanning tussen de 0 en 1 Volt. Maar bij te weinig licht is dit bijvoorbeeld maximaal 0,1Volt. Door te versterken wordt hier maximaal weer 1Volt van gemaakt. Dit heeft als nadeel dat ruis ook mee versterkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

HA! dat is logisch.... Ik zag nogal wat verschillen in ISO waarderingen onder camera's. ..
De Canon 550D haalt bijvoorbeeld 12800....

Ik verwacht dit nooit te gebruiken.. maar in de IT misbruik je wel eens iet. En ik wist me niet voor te stellen wat er gebeurd...

Signaal versterking noem ik het maar kort door de bocht dan. En dit is vaak nooit beter dan het origineel, en je kunt beter zorgen dat het originele signaal goed binnen komt middels de andere instellingen.
Een zwarte donkere ruimte met eens stilstaand object fotografeer ik waarschijnlijk nooit.. dus hoger dan 800 kom je dan toch niet?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Hoger dan ISO 800 kan prima gebeuren. Binnen, bijvoorbeeld bij zaalsport, heb je vaak veel minder licht dan het op het oog lijkt. Dan kom je al snel op hogere ISO waarden uit.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

Universal Creations schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:26:
Voorbeeldje: de sensor genereert bij voldoende licht een spanning tussen de 0 en 1 Volt. Maar bij te weinig licht is dit bijvoorbeeld maximaal 0,1Volt. Door te versterken wordt hier maximaal weer 1Volt van gemaakt. Dit heeft als nadeel dat ruis ook mee versterkt wordt.
Misschien een beetje muggenzifterij, maar wordt dat niet gewoon naderhand gedaan bij de beeldverwerking? Dat bij ISO100 1V=100% geldt, maar bij ISO200 0,5V geldt als 100%. En bij ISO400 0,25 = 100%. Doordat de bandbreedte die uitgemeten wordt steeds kleiner wordt krijg je meer ruis in de beelden. Dit verklaart ook waarom je de belichting (ISO) in RAW bewerking makkelijk kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De standaard range is zo'n beetje 100 tot 1600. Vroeger toen ISO waarde nog stond voor de grofheid/dichtheid lichtgevoelige zilverkorrels, toen was hoger dan ISO400 niet aan te raden, en daar zat je dus per rol aan vast. Maar tegenwoordig is ISO1600 nog best goed te doen. En dat met die hoge resoluties .. dat hebben we mooi voor elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Thanks jongens... Ik ga vanavond dan toch nog maar een keer voelen in de winkel. Wellicht geeft ergonomie de doorslag. Ik heb er nog wat reviews op nageslagen, en ja... Als je helemaal inzoomed op een foto dan vind ik de Nikon beter... maar de extra features van een Canon lijken me weer zo handig. Vooral het film gedeelte van een Canon.

Het word of de

Nikon d5100
of de
Canon 550d

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

World Citizen schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 16:24:
Thanks jongens... Ik ga vanavond dan toch nog maar een keer voelen in de winkel. Wellicht geeft ergonomie de doorslag. Ik heb er nog wat reviews op nageslagen, en ja... Als je helemaal inzoomed op een foto dan vind ik de Nikon beter... maar de extra features van een Canon lijken me weer zo handig. Vooral het film gedeelte van een Canon.

Het word of de

Nikon d5100
of de
Canon 550d
Wat doet de Canon volgens jou dan beter qua filmen dan de Nikon? Bij mijn weten doet de Nikon op filmgebied echt nauwelijks onder voor de Canon, zeker als het om 'casual' filmen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Metten schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:34:
[...]

Wat doet de Canon volgens jou dan beter qua filmen dan de Nikon? Bij mijn weten doet de Nikon op filmgebied echt nauwelijks onder voor de Canon, zeker als het om 'casual' filmen gaat.
Blijkbaar zijn de "beeld instellingen" van een Canon beter aan te passen tijdens of vooraf het filmen.
Kwalitatief gezien zie ik weinig verschil als ik filmpjes zoek.

Daarnaast zie je in vrijwel elke vergelijking dat de Canon hoger scoort op film gebied.. Dat neem ik dan ook deels maar gewoon aan.

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 08-05-2012 17:51 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-10 17:41
World Citizen schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:50:
[...]

Blijkbaar zijn de "beeld instellingen" van een Canon beter aan te passen tijdens of vooraf het filmen.
Kwalitatief gezien zie ik weinig verschil als ik filmpjes zoek.

Daarnaast zie je in vrijwel elke vergelijking dat de Canon hoger scoort op film gebied.. Dat neem ik dan ook deels maar gewoon aan.
Canon scoort meestal hoger door de voorkeur van de gebruikers. Puur subjectief. Dat vind ik jammer, want Nikon is zeker niet slecht.
Objectief gezien is er weinig verschil. Canon heeft iets minder last van rolling shutter, maar nog steeds genoeg dat het snelle bewegingen doet vermijden. Canon heeft meer mogelijkheden wat betreft resolutie en fps standen, en heeft vaak meer fps bij 1080p dan Nikon: maar ga bij jezelf na of je echt in 1080p wilt gaan filmen, want het is zwaarder om mee te editen, kost meer ruimte en voor de meeste filmpjes is 720p echt goed genoeg. Wat betreft beeldkwaliteit zitten ze op één lijn. Nu heeft Nikon als voordeel dat ze een autofocusmogelijkheid hebben tijdens het filmen. Die is niet al te best, maar hij is er. En als je snel iets wil filmen is het goed genoeg, en al helemaal in fel zonlicht als je het scherm niet goed kunt zien is het verdraait handig.
Maak daarom een keuze op basis van bedieningsgemak, functionaliteit, ergonomie en prijs/kwaliteits verhouding. Dan maak je meestal de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

QErikNL schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:40:
[...]
Canon scoort meestal hoger door de voorkeur van de gebruikers. Puur subjectief. Dat vind ik jammer, want Nikon is zeker niet slecht.
Objectief gezien is er weinig verschil. Canon heeft iets minder last van rolling shutter, maar nog steeds genoeg dat het snelle bewegingen doet vermijden. Canon heeft meer mogelijkheden wat betreft resolutie en fps standen, en heeft vaak meer fps bij 1080p dan Nikon: maar ga bij jezelf na of je echt in 1080p wilt gaan filmen, want het is zwaarder om mee te editen, kost meer ruimte en voor de meeste filmpjes is 720p echt goed genoeg. Wat betreft beeldkwaliteit zitten ze op één lijn. Nu heeft Nikon als voordeel dat ze een autofocusmogelijkheid hebben tijdens het filmen. Die is niet al te best, maar hij is er. En als je snel iets wil filmen is het goed genoeg, en al helemaal in fel zonlicht als je het scherm niet goed kunt zien is het verdraait handig.
Maak daarom een keuze op basis van bedieningsgemak, functionaliteit, ergonomie en prijs/kwaliteits verhouding. Dan maak je meestal de juiste keuze.
Ik dacht dat Canon z'n bonuspunten verdiende bij 720P @ dubbele FPS (50-60) waardoor zonder verlies 2x slowmotion kan worden gemaakt en een kleiner aantal stapjes on the fly ISO aanpassingen. Canon kan toch ook gewoon autofocussen tijdens het filmen? (met alle herrie en stotterigheid van dien)

Maar ik ben het helemaal met QErik eens: ga vooral even proberen, bij voorkeur met eigen memorycard en met een lens ervoor die je wilt gaan gebruiken in een winkel oid. Dan kan je achteraf kijken wat je vind van de plaatjes, en als de rest van de ervaring je om het even was kan je dan op eigen hardware kijken van welke resultaten je het gelukkigst wordt. Maar zonder overdrijven zal je aan beide geen miskoop doen en zijn ze behoorlijk aan elkaar gewaagd. Een camera is nog altijd gewoon een stuk gereedschap. Het moet prettig in gebruik zijn (het gaat immers om hobby) en de resultaten moeten naar je zin zijn.

Het uitkiezen en zoeken naar wat je wilt is onderdeel van de hobby beleving. Als je niet snel een keuze moet maken, neem dan lekker rustig de tijd voor het begin van je "reis". Er is veel te leren, ook voordat je een cam in je handen hebt. Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:35

Sick Nick

Drop the top!

QErikNL schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:40:
[...]

maar ga bij jezelf na of je echt in 1080p wilt gaan filmen, want het is zwaarder om mee te editen, kost meer ruimte en voor de meeste filmpjes is 720p echt goed genoeg.
Beetje een onzin-argument hoor, natuurlijk zie je het verschil niet op een klein pc schermpje als je ook nog eens in een venster afspeelt (of naar youtube upload). Maar daar heb je ook niet meer dan 1 megapixel foto's voor nodig terwijl iedereen toch wel blij is met z'n hogere resolutie. Het geeft gewoon meer ruimte in de nabewerking en gewoon zichtbare hogere kwaliteit als je afspeelt op een grote tv of beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb niet voor niks een 27" versie van mijn pc gekocht :) 1080p all thé way!

Het is de Nikon geworden... Ik heb ze alle 2 een half uur vast gehouden en bij de Nikon voelde ik me prettiger.

Thanks voor alle hulp en uitleg..!

(nu wachten tot de accu is opgeladen :) )

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 08-05-2012 20:07 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik was vandaag bij de fotowinkel om me te laten informeren over de verschillende typen camera's en hun mogelijkheden. De meneer aldaar wees me ook op het type "traveler/traveller cam" (ik meen dat die van panasonic of fujifilm was). Ik kom dit type op Tweakers.net echter niet tegen.

Nu heb ik dit gevonden: http://www.pixelmania.nl/...umix_Traveller_fotocamera, maar ook hierdoor raak ik er niet echt uit. Wat voor een soort camera is een traveller model? En hoe verhoudt deze zich tov de andere genoemde camera's?

Graag wat meer licht op deze vraag svp.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

LOL, dat is de TZ1, die komt uit 2006. Ze zitten tegenwoordig op de TZ30 of zo. Prima camera hoor, maar heeft verder niets met dit topic te maken. Past beter hier: Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 of hier: Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 afhankelijk van je budget. Kijk ook eens hier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/436/compactcameras.html en speel eens wat met de filters.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat snap ik. Dit was de eerste camera die ik op internet vond waarbij wel over "traveller" gesproken werd. Het gaat me totaal niet om het model dat ik op die site vond.

Volgens de verkoper zou het travellermodel een tussenstap tussen compact en dSLR zijn. Ik kon er echter niet veel over vinden. De body van de camera in de winkel lijkt in elk geval erg op een dSLR, alleen zonder verwisselbare lenzen.

Ik wilde dus alleen weten wat nu de voor-/nadelen en verschillen zijn tov de camera's die in dit topic besproken worden. Begrijp je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-10 17:28
Volgens mij bedoelde die verkoop meneer een bridge camera of ilc (dat zijn de twee bekentste tussenstappen tussen compact en dslr.)

Even kort door de bocht:
Een bridgecamera is een compact met meer functies/betere lens maar daar staat tegenover dat deze wat groter/zwaarder en minder compact is.
Een ILC is een soort compact camera waarvan je de lens kunt verwisselen, ook hier geld voor dat deze wat zwarder en groter is en meer functies/betere kwaliteit geeft dan een compact.

[ Voor 58% gewijzigd door Sato op 12-05-2012 13:33 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het is geen tussenstap. Het is een compact. Over de voordelen en nadelen van een compact, dslr of iets daar tussenin zijn websites vol geschreven. Begin eens hier: https://www.google.nl/#hl...84ae5bea&biw=1680&bih=913

Het hangt van zoveel persoonlijke eisen af. Wil je iets groots of kleins, eenvoudig of moeilijker, licht of zwaar, snel of iets minder snel, voor elke dag of alleen vakantie, hobby of beroep, wat mag het kosten, wat ga je er mee doen, wil je lenzen kunnen wisselen of juist niet, hoe groot ga je afdrukken of bekijk je het resultaat alleen op een website, wat voor soort foto's maak je, sport, natuur, landschap, mensen, binnen, buiten, etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 12-05-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tsja, wat ik wil is mijzelf ook nog niet geheel duidelijk. Ik wil me in elk geval op de mogelijkheden oriënteren.

Mijn huidige camera maakt nog steeds leuke foto's, maar de batterijkklep werkt niet goed meer en na ruim 10.000 foto's heb ik het gevoel dat het eens tijd wordt om me te verdiepen in andere camera's. Heb ik echt een noodzaak om al over te stappen? Nee. Vind ik het interessant om te zien wat er nog meer kan? Ja.

Wat ik hoofdzakelijk fotografeer, is denk ik wat iedereen doet: mijn familie, de dierentuin, landschappen, soms een close-up, etc. Ik vind het leuk om mooie foto's te maken. Afdrukken doe ik soms. De meeste afdrukken gaan in fotolijstjes aan de muur. Zo af en toe mag er natuurlijk ook een mooie uitvergroting bij zitten. Verder gaan er foto's in de slideshow van windows mediacenter en worden de allermooiste gebruikt als bureaubladachtergrond. Allemaal uitstekend te doen met een leuke compactcamera natuurlijk.

Toch ben ik niet voor niets hier terecht gekomen. Misschien vind ik hier wel een prachtige camera om de komende 10 jaar plaatjes mee te schieten. (Ja, ik wil echt niet elk jaar veranderen.) Misschien gebruik ik mijn eigen camera nog wel een paar jaar. Wie weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem aan dat je geen lenzen wil wisselen dan, dus is het geen ILC (interchangeable lens compact) en ook geen SLR. Dus even verder kijken in 1 van deze twee denk ik zo :) :

- Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
- Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Waarschijnlijk bedoelde de beste man een Travelzoom. Dat zijn compactcamera's met een groot zoombereik, zoals bijvoorbeeld hier getest.
Het klopt dat dat in de andere topics thuishoort, maar zo weet je in ieder geval waar je het over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-10 22:11
Na lang twijfel heb ik mijn opties beperkt tot de Panasonic DMC-GF3 14-42mm of de NEX-C3 18-55mm. Op papier lijkt de NEX-C3 een beter optie.
http://snapsort.com/compare/Panasonic-GF3-vs-Sony-NEX-C3

Online lees ik een aantal minder positieve dingen over lens kwaliteit en lens opties van Sony. Ik begrijp dat een micro 4/3 systeem veel meer lenzen bied en een betere tweedehandse lenzenmarkt kent. Maar het blijft een moeilijke keuze.

Aan de ene kant investeer je in een systeem waarbij je de komende 4 a 8 jaar kan investeren in lenzen en 1x per 2 a 3 jaar het body vervangt. Maar je wilt ook de beste foto kwaliteit en het meeste compacte oplossing. “The Best Camera is the One That's With You” en de 18-55mm Sony lens is vrij groot.

Vooral de GF3X lijkt een handige compacte optie omdat het een 14-42mm lens heeft ter grote van een pancake lens. Maar de reviews zijn heel erg verschillende, variërend van een 3 tot 9! Grootste klacht lijkt te zijn dat het onscherpe foto’s produceert.

Zijn er NEX-3C, GF3, GF3X of GX1 gebruikers waar ik een aantal vragen aan kan stellen?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 21:30
Ik heb momenteel een Pentax K100D met twee objectieven die ik graag wil meenemen naar een volgende body. Passen deze nu alleen op een andere Pentax body?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:33:
Na lang twijfel heb ik mijn opties beperkt tot de Panasonic DMC-GF3 14-42mm of de NEX-C3 18-55mm. Op papier lijkt de NEX-C3 een beter optie.
http://snapsort.com/compare/Panasonic-GF3-vs-Sony-NEX-C3

Online lees ik een aantal minder positieve dingen over lens kwaliteit en lens opties van Sony. Ik begrijp dat een micro 4/3 systeem veel meer lenzen bied en een betere tweedehandse lenzenmarkt kent. Maar het blijft een moeilijke keuze.

Aan de ene kant investeer je in een systeem waarbij je de komende 4 a 8 jaar kan investeren in lenzen en 1x per 2 a 3 jaar het body vervangt. Maar je wilt ook de beste foto kwaliteit en het meeste compacte oplossing. "The Best Camera is the One That's With You"; en de 18-55mm Sony lens is vrij groot.

Vooral de GF3X lijkt een handige compacte optie omdat het een 14-42mm lens heeft ter grote van een pancake lens. Maar de reviews zijn heel erg verschillende, variërend van een 3 tot 9! Grootste klacht lijkt te zijn dat het onscherpe foto's produceert.

Zijn er NEX-3C, GF3, GF3X of GX1 gebruikers waar ik een aantal vragen aan kan stellen?
Het m4/3 systeem heeft inderdaad een veel groter aanbod dan het NEX systeem. Beide systemen zijn nog erg jong dus de tweedehands markt is nog niet zo groot. Via een adapter kan je wel praktisch alle lenzen van andere systemen op m4/3 en NEX kwijt, maar dan zit je wel met MF.
Cobb schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:36:
Ik heb momenteel een Pentax K100D met twee objectieven die ik graag wil meenemen naar een volgende body. Passen deze nu alleen op een andere Pentax body?
Ja, iig als je ze volledig werkend (dus met AF) wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:46

EXX

EXtended eXchange

PowerUp schreef op zondag 13 mei 2012 @ 21:05:
[...]
Via een adapter kan je wel praktisch alle lenzen van andere systemen op m4/3 en NEX kwijt, maar dan zit je wel met MF.
Of je moet de Sony LA-EA2 adapter op de NEX zetten. Dan zijn alle A-mount lenzen volledig functioneel, inclusief AF.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nogmaals, ik wilde graag weten wat traveller / travelzoom camera's waren. Of dit dus ook dSLR's waren, hoe ze zich hiermee verhouden qua overeenkomsten/verschilen etc. Ik begrijp dat dit compacts zijn. Ik zie op zich niet tegen lenzen wisselen op, als dit gebeurt bij een type camera dat geschikt is voor ons. Als er echter hele mooie compactcamera's zijn die beter geschikt zijn voor ons, dan is me dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-10 22:11
@Jorgen,

Travelzooms camera's hebben een flink zoombereik, van 12x tot wel 42x maar ze gebruiken nog steeds een kleine sensor, waardoor de fotokwaliteit minder is.

1/2.3" is 8x kleiner dan 4/3" en 13x kleiner dan APS-C. De laatste twee zijn MILC camera's. Als je voor kwaliteit gaat kun je betere geen travelzoom nemen. Als je een flinke zoom wilt voor een beperkt budget wel.

Maar zoals eerde aangegeven kun je beter terecht bij Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 14:11

Barrycade

Through the...

Jorgen schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:43:
Nogmaals, ik wilde graag weten wat traveller / travelzoom camera's waren. Of dit dus ook dSLR's waren, hoe ze zich hiermee verhouden qua overeenkomsten/verschilen etc. Ik begrijp dat dit compacts zijn. Ik zie op zich niet tegen lenzen wisselen op, als dit gebeurt bij een type camera dat geschikt is voor ons. Als er echter hele mooie compactcamera's zijn die beter geschikt zijn voor ons, dan is me dat ook goed.
Als je echt voor betere kwaliteit wil gaan en relatief kleine camera's, kom je minimaal op ILC camera's uit. Denk aan Nikon 1, Olympus Pen /Panasonic GF etc op m4/3. Daar kan je lenzen bij wisselen, maar het hoeft niet als je bv een allround superzoom lens neemt.

Wat ook nog redelijk in de buurt of gelijkwaardig qua fotokwaliteit kan zijn zijn de premium compact camera's van Nikon P7100 en Canon G12. Maar missen tele lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dankjewel!

ILC = bridge, toch? Of ben ik nu mis?
Ik zal die camera's die jij noemt eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:35

Vis

Ik zat te denken om een body te kopen als backup en 2e camera voor een bruiloft.. Omdat dit sporadisch voorkomt, zat ik stiekem te denken aan de Afkoelingsperiode van 14 dagen... >:)
Ik weet van mezelf dat ik uitermate zorgvuldig met mijn apparatuur omga, maar is het mogelijk om een body te retourneren na laten we zeggen een stuk of 300 clicks? (want dat kunnen ze natuurlijk checken)

Iemand ervaring hiermee?

Ik weet dat het best een evil vraagje is.. :9 maar waarom ook niet!? Als consument heb je tenslotte recht op bedenktijd als het artikel je niet bevalt...?

Ik hoor graag jullie meningen hierover... :)

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lol je had die vraag ook echt alleen kunnen stellen met de avatar die je er nu naast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

jesper86 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:05:
lol je had die vraag ook echt alleen kunnen stellen met de avatar die je er nu naast heb.
hehehe de wrijvende handjes zijn nog net niet te zien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:46:
Dankjewel!

ILC = bridge, toch? Of ben ik nu mis?
Ik zal die camera's die jij noemt eens bekijken.
Een ILC is geen bridgecamera. Dat staat ook in de OP van dit topic uitgelegd.
Vis schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:01:
Ik zat te denken om een body te kopen als backup en 2e camera voor een bruiloft.. Omdat dit sporadisch voorkomt, zat ik stiekem te denken aan de Afkoelingsperiode van 14 dagen... >:)
Ik weet van mezelf dat ik uitermate zorgvuldig met mijn apparatuur omga, maar is het mogelijk om een body te retourneren na laten we zeggen een stuk of 300 clicks? (want dat kunnen ze natuurlijk checken)

Iemand ervaring hiermee?

Ik weet dat het best een evil vraagje is.. :9 maar waarom ook niet!? Als consument heb je tenslotte recht op bedenktijd als het artikel je niet bevalt...?

En dan vragen mensen zich af waarom winkels soms zo moeilijk doen over koop op afstand :/
Dit is dus totaal niet waar deze wet voor bedoeld is. Wel eens van huren gehoord trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

PowerUp schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:17:
[...]

Een ILC is geen bridgecamera. Dat staat ook in de OP van dit topic uitgelegd.

[...]

En dan vragen mensen zich af waarom winkels soms zo moeilijk doen over koop op afstand :/
Dit is dus totaal niet waar deze wet voor bedoeld is. Wel eens van huren gehoord trouwens?
Jep, maar Pixto-F bezorgd niet in mijn postcode :)
En heb geen andere websites gevonden die aan bezorging doen! Of ze hebben alleen Canon spul...

Kun jij mij een site aanbevelen?

Ik weet dat het een genante vraag is, en voel me er ook niet prettig bij.. maar bij gebrek aan beter..

Thanks voor de huur tip, alleen geen idee waar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Vis schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:29:
[...]

Jep, maar Pixto-F bezorgd niet in mijn postcode :)
En heb geen andere websites gevonden die aan bezorging doen! Of ze hebben alleen Canon spul...

Kun jij mij een site aanbevelen?

Ik weet dat het een genante vraag is, en voel me er ook niet prettig bij.. maar bij gebrek aan beter..

Thanks voor de huur tip, alleen geen idee waar??
Loop eens bij de lokale fotoboer binnen, daar is vast wel wat te regelen? Ik begrijp je situatie, maar het blijft een beetje jammer natuurlijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 14-05-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vis schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:01:
Maar is het mogelijk om een body te retourneren na laten we zeggen een stuk of 300 clicks? (want dat kunnen ze natuurlijk checken)

Nuja, er is geen algemene stelregel die zegt dat je een camera niet kunt retourneren met 300 clicks erop. Sla de consumentenwetgeving er maar op na, dat ga je zo specifiek niet vinden. Maar er is wel zoiets als (lang leve toverwoorden) redelijkheid en billijkheid. Ja, die 7 dagen (of als service sommige winkels staan 14 dagen toe) zichttermijn krijg je als termijn waarin je naar redelijkheid moet kunnen beoordelen of je het product aan staat of niet. En zonder opgaaf van reden kun je dan retourneren. Maar is het billijk om van die redelijke termijn gebruik te maken terwijl je in feite voor kort dag een back-up/tweede camera bij je hebt die je ook gebruikt voor commercieel werk? (want dat is een bruiloft schieten, ook al doe je het slechts eenmaal) Het antwoord: neen.

Dus als jij een webshop vindt die zonder boe of bah je camera accepteert waarbij men er achter komt dat ie al 300+ clicks heeft, ookal ben je binnen de 7 dagen gebleven: ga vooral je gang :P Maar sta er niet gek van op te kijken als een webshop met zo'n retournering niet akkoord gaat en je houdt aan de koopovereenkomst. Er is namelijk niks tijdelijks aan de koop zelf, die is definitief. Je krijgt alleen de mogelijkheid er binnen 7 dagen vanaf te komen. En koop=koop, dus kan de webshop op zijn strepen staan en de volle pond willen incasseren als jij zoiets probeert. Want zulk gebruik valt niet goed te praten onder het mom van: 'ja, ik wou de camera aan een zorgvuldige test onderwerpen om te zien of hij mij wel zou bevallen of niet'

Zo heb ik eenmaal een camera gekocht, in gebruik genomen, maar na enkele shots werd mij in gebruik al duidelijk dat ik weinig zin had om die camera nog langer aan te houden. Hij beviel duidelijk niet goed genoeg. Dus met 20 clicks heb ik die toen geretourneerd. En dan gaan de getallen toch wel in je nadeel spelen als je dat waagt te doen met een nulletje meer. Desalniettemin: wie niet waagt, wie niet wint toch? :+ Ik zeg alleen maar: proberen kan altijd, maar sta er niet gek van op te kijken als je uiteindelijk met de gebakken peren zit. (en dus het volle pond zult moeten betalen)

@jorgen:
Toch ben ik niet voor niets hier terecht gekomen. Misschien vind ik hier wel een prachtige camera om de komende 10 jaar plaatjes mee te schieten. (Ja, ik wil echt niet elk jaar veranderen.)
Als je niet elk jaar wilt veranderen van camera, dan van mij de vraag: ben je bereid om iets te leren? Ben je van plan, wanneer je een camera langere tijd zult gebruiken, je te verdiepen in hoe iets werkt? Want als je zoiets hebt van: ik wil gewoon een camera, waar ik lang mee kan fotograferen en verder kan het me weinig interesseren: haal dan een leuke compact en klaar ben je. Ben je wel bereid je ergens in te verdiepen, met name dan in de kernelementen van fotografie zoals spelen met scherptediepte, inherent diafragma/sluitertijd/iso kortom met de belichting in zijn geheel? Je hoeft niet meteen in het diepe te springen, dus je kunt het ook geleidelijk aan uitdiepen.

Maar mocht je dat willen, dan kun je beter een systeemcamera en/of spiegelreflex halen. Dan is de vervolgvraag: wat bevalt je beter: iets kleins bij je hebben waar je mee uit de voeten kan en juist door de geringe grootte vaker mee zult nemen of iets groters bij je hebben waar je ook mee uit de voeten kan maar waarbij je daarnaast het idee hebt echt iets in je handen te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik heb nog eens goed gekeken op de Pixto-F website... en bij nader inzien ga ik daar huren!
De vestiging waar je kan ophalen is in Nuenen (bij Eindhoven) en dat is rond de 50km bij mij vandaan... dus goed te doen!
Vergeet en vergeef mijn vraag O-)

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik ben wel bereid om te leren ja. Ik heb met mijn vorige camera veel foto's gemaakt en ben niet veel verder gekomen dan de nachtstand of landschapsstand. Het heeft me wel altijd getrokken om mooie(re) foto's te maken. Sommige foto's zijn ook erg goed gelukt en heel mooi geworden.

Ik hoef niet per definitie op een hele uitgebreide cursus, maar stap voor stap allerlei leuke dingen erbij leren en betere foto's maken, zal ik niet gelijk afwijzen.

Misschien dat ik na verschillende posts hier besluit dat dSLR niets is voor mij. Misschien wordt ik juist laaiend enthousiast. Ik ben in elk geval van plan om me gedegen in het onderwerp te verdiepen alvorens ik voor een "soort" camera kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 19:55:
Ik ben in elk geval van plan om me gedegen in het onderwerp te verdiepen alvorens ik voor een "soort" camera kies.
In dat geval zou ik de zogenoemde Traveler Zooms links laten liggen ;) Niks mis met zulke compactjes, heck ik had een Panasonic TZ3 voordat ik begon aan een Nikon D40. Maar als je dit van plan bent, dan ga je meer lol beleven aan wat een systeemcamera en dSLR je kan geven. Resteert de vraag: geef je de voorkeur aan een handzaam toestel of maakt het weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damned... Mediamarkt krijgt binnenkort weer een interessante camera-actie, en was zo goed als zeker om dan de NEX 5n aan te schaffen. Helaas hoor ik dat de opvolger, de NEX F5, al zo goed als klaar ligt en in de zomer uit gaat komen... Met betere specs, kwaliteit, bediening en ingebouwde flitser, ga zo maar door. Morgen is schijnbaar ook de aankondiging van het nieuwe systeem dat de C3 gaat vervangen: F3

Fijn, ik ben dus zo'n persoon die niet meer durft te kopen vanwege de angst liever de nieuwere te hebben gehad

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
Er is nog helemaal niks bekend over een opvolger behalve wat geruchten? Welkom in de camerawereld, want die zijn er altijd. Daarnaast heeft het pas nut als je werkelijk iets mist op het huidige model. Beeldkwaliteit verschilt al jaren minimaal.

Je kan je oude verder altijd nog verkopen, die dingen zijn behoorlijk waardevast, zeker als je hem tegen een mooie actieprijs kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zit nog niet per definitie te wachten op een toestel dat enorm is qua body of qua lenzen.
1 heel mooi alles-inééntoestel of een toestel met 2 goede lenzen (dichtbij/wijd en zoom) lijken mij in eerste instantie meer dan voldoende.

't Mag van mij dus ook nog steeds een compact zijn, maar dan wel een mooie.
Voordat de vraag over mijn budget komt: daar heb ik nog geen vastomlijnd bedrag voor staan.
Ik wil eerst weten wat er is, voordat ik mezelf vastpin aan Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 01:24:
Helaas hoor ik dat de opvolger, de NEX F5, al zo goed als klaar ligt en in de zomer uit gaat komen...
Volgens Photorumors en Sonyalpharumors vorige week "Next week, on May 17th", dus we zullen zien heh. }:O

Edit: Sony announces NEX-F3 16MP mirrorless.

Ging over de F3 dus, niet de F5, my bad :Y)

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 17-05-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10 16:53
Beste medetweakers!

Binnenkort is mijn vader jarig en wil ik als cadeau een dSLR geven, alleen heb ik erg weinig verstand op dit gebied. Ik heb een beetje zitten rondkijken en inlezen, maar eerlijk gezegd ben ik het spoor bijster geraakt door alle verschillen en opties etc. Je leert dit ook niet zomaar in een week en m'n rechterarm int gips helpt ook niet mee (rechtshandig). Wel ben ik er duidelijk over uit dat het een dSLR wordt, hoe leuk compactcameras zijn, dit zou hem geen recht doen :)

Kort verhaaltje en vervolgens wat specs/ wensen:

M'n pa is vroeger amateur fotograaf geweest en dit was altijd z'n passie, heeft er nog wedstrijden mee gewonnen en een paar poster foto's sieren nog steeds het huis! Hij heeft er dus ervaring mee, maar dit is in het filmrolletjes en dia tijdperk. Ik heb hem onlangs horen mompelen over camera's en zag toevallig een mp advertentie open van een Nikon D3100 =) Ik had toen een beetje doorgevraagd en blijkt dat hij z'n oude hobby weer wil oppakken, maar ook het spoor bijster is in de digitale eeuw ^_^ Dit bracht mij op het idee om een dSLR cadeau te doen.

Wat ik weet is dat hij voornamelijk landschappen en mensen fotografeerde, dus ver inzoomen is niet nodig en macro hoeft ook niet, althans nu nog niet :)
Hij heeft zelf ook wat lenzen, waaronder grote van een oude canon, maar ik neem aan dat die niet zullen passen op nieuwe dSLR's?

Budget is 350-450
dSLR
Ik denk dat een standaard 18-55mm lens wel volstaat.
Mag ook tweedehands zijn.

Hij heeft vroeger een Canon gebruikt, maar blijkt nu de voorkeur te geven aan Nikon, echter geen flauw idee waarom :)

Elke input wordt erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10 18:57

-Sander-

///M Powerrrrrr

@Saiya: Leuk dat je je vader een camera kado wilt doen. In de instap modellen ontlopen de camera's elkaar niet zoveel. Dus het belangrijkste is dan hoe de camera in de hand ligt en welke accesoires/uitbreiding je nu al hebt of wilt gaan kopen.

Nikon is onlangs met een nieuw model de D3200 gekomen, bij Canon loopt de 1100D al weer een tijdje mee dus ik verwacht dat daar eerdaags ook een nieuw model voor komt.
Persoonlijk vind ik de D3100 lekkerder in de hand liggen dan de 1100D, dit komt mede doordat de Nikon wel een rubber grip heeft. (bij Canon is dit vanwege kostenbesparing (?) weggelaten)

Kijk dus hoe het in de hand ligt, een 2e hands zou ik niet doen aangezien een instapper al niet teveel kost. En dan heb je gewoon nieuw en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het Canon EF mount is (EOS camera) dan past het, als het Canon FD is dan niet, maar ik zou er geen rekening mee houden tenzij het echt heule mooie zijn waar hij toen mss keihard voor heb moeten sparen.

Standaard 18-55 is zeker gezien de prijs indd helemaal zo slecht nog niet, en zal best voldoen voor wat je noemt.

Canon of Nikon is puur smaak, vooral in de hogere klasse, maar als je echt tussen de 350-450 wil blijven dan zou ik zelf ook eerder voor de Nikon gaan dan Canon/Sony/Pentax. Voor mn gevoel lijkt de Canon 1100D bijvoorbeeld net iets te zichtbaar en voelbaar 'budget', dat idee heb ik.

Ik denk dat je op het goede pad zit. De D3100 is prijs/kwaliteit niks mis mee, en heeft ruime uitbreidingsmogelijkheden.

De kit met 18-105mm is eventueel de moeite waard als je 100 piek extra kwijt kan.

Zou nog kunnen denken aan de MILC 'Mirrorless' optie, maar dan zit je al vrij snel aan de 600 wil je iets degelijks hebben. Het 350-450 segment van de Mirrorless camera's is eigenlijk minder indrukwekkend dan de D3100. De bediening bedoel ik dan, want de beeldkwaliteit ga je meestal weinig tot niks mee achteruit. Het is alleen kleiner, en dan blijft het minder vaak thuis blijft liggen.

@Sander.
De D3200 is eigenlijk geen vervanging van de D3100, zoals ik het begreep blijven ze de D3100 voorlopig nog verkopen voor een stuk minder dan de D3200. Kwa prestaties en mogelijkheden ben je met de D3100 net zo 'up to date' als de D3200. De Megapixels zijn mss leuk, maar die zal je zelden allemaal benutten, dus is eigenlijk alleen de extra schijfruimte die het inneemt vervelend.

[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 17-05-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 13:44
Ik wil graag een spiegelreflex, dit wordt m'n eerste.
Budget: ca. 400 euro
Ik heb nog geen objectieven
Ik ga de camera gebruiken voor op vakanties.
Filmen is een mooie plus-optie, maar niet noodzakelijk.
AF tijdens Live View hoeft niet
Bereik: liefst 18-70
Verder gaat mijn voorkeur uit naar Canon, omdat ik vaak met deze DSLR heb gewerkt.

Ik ben momenteel aan het kijken naar tweedehands 450D, en 1100D. Is het het waard om bijv. voor 200 euro een tweedehands 450D te kopen en dan nog een mooi objectief voor 200 euro? Of kan ik dat beter als beginner de kitlens nemen en een wat nieuwe model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me wel beter om meteen te wennen aan een camera van vandaag ja, als beginner.

Hoe belangrijk is het dan het Canon is ? Want met Nikon heb je op het moment een veel betere deal met de D5100 kit of als je meer zoom voor dezelfde prijs wil de D3100 met 18-105mm kit. Ze werken vrijwel hetzelfde, en gezien het toch je eerste SLR is zal het hoe dan even wennen zijn toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een ruime tijd rond te hebben gekeken in alle topics vraag ik hier toch maar eens om jullie advies. Ik ben van plan om binnenkort een dSLR te kopen en heb ik enkele vragen..

Even het vragenlijstje ingevuld:
Mijn budget ligt zo rond de 700 a 800 euro, dit zegt natuurlijk niet dat ik dit er ook voor uit moet geven.

Nee.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
In de eerste instantie wil ik graag voor de hobby gaan fotograveren. Als dit mij heel erg trekt wil ik er waarschijnlijk meer mee gaan doen, misschien zelfs een opleiding. Ik wil gaan experimenteren met portretten/mensen en makro fotografie. Ook wil ik het toestel gebruiken voor landschap en architectuur, ofwel vakanties.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Leuk als het kan, niet noodzakelijk.

Niet noodzakelijk, als het even kan wel.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen.

In eerste instantie lijk mij een kit met lens van 18-55 mm voldoende. Ik kan er later altijd een telelens bij kopen.

Ik zit nu te twijvelen tussen enkele camera's. Waaronder de Nikon D3100, D5100 en Canon EOS 600D, of misschien toch even wachten op de D3200?

De reden dat ik voor een Canon of Nikon wil gaan is het grote assortiment aan accesoire en lenzen.

Enerzijds denk ik toch voor een D5100 of 600D (of eventueel D3200) te gaan, dit omdat ik altijd van mening ben, als je iets doet, doe het dan direct goed. Anderzijds denk ik dat ik dat geld ook goed kan gebruiken voor bijvoorbeeld een goeie lens, flitser, geheugenkaart, tas etc.

Wat is jullie advies mbt Canon of Nikon? En kan ik nu beter eerst gaan voor een dure body en later uitbereiden met eventuele lenzen, of juist gaan voor een minder dure body zodat er meer geld overblijft voor lenzen en accesoires?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Alle genoemde camera's zijn prima. Neem gewoon degene die voor jou het lekkerste vasthoudt. Bedenk wel dat je bij portretten en vooral macro al heel gauw meer en andere spullen wil hebben zoals macro ringen of een echte macro lens, flitsers, statief, portretlens, etc, etc.

Als je serieus bezig gaat is de camera slechts het begin, de rest kan vele malen meer kosten, maar je hoeft gelukkig niet alles in één keer te kopen. Elke maand 50 Euro in een spaarpotje geeft je al heel wat mogelijkheden op termijn.

Vakantie en landschap etc. is gelukkig een stuk minder veeleisend qua materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:16
Met het budget dat je geeft moeten de camera's die je noemt samen met een kitlens wel kunnen.

Volgens mij is het eerst belangrijk dat je gaat kiezen tussen canon of nikon, beide voelen heel anders aan en het is heel persoonlijk welke je fijnen vindt. Ga eens naar een lokale fotoboer of bijv de mediamarkt om de verschillende modellen vast te houden.

De d3100 is toch wel de instapper van de modellen die je noemt.

Volgens mij zijn de d3200, d5100 en eos 600d wat meer aan elkaar gewaagd.
Neemt niet weg dat de d3100 ook een prima camera is.

Voordeel van de d5100 en 600d is dat deze een kantelbaar schermpje hebben. Dit hebben de d3200 en d3100 niet.

De d5100 heeft het hoogste iso bereik.
Om te filmen is de 600d de beste optie.

Ikzelf ben ook een beetje rond aan het kijken voor een leuke camera en ben zelf nog niet bekend in de fotografie, wat ik hierboven geschreven heb ik gebaseerd op de reviews en ervaringen die ik gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-10 19:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoe groot is dat voordeel van kantelbaar scherm ? Ik heb deze nooit gemist op de door mij gebruikte camera's

Klein nadeel van deze verslavende hobby als je denkt de perfecte set te hebben is er wel weer iets mooiers en beters op de markt. Je kunt dan wel blijven wachten ;-)

Zelf ben ik een Canon gebruiker, maar zeker niet anti Nikon. Ik zou lekker naar de winkel gaan om de camera's eens vast te houden welke voelt beter aan. Ik zou ook in mijn omgeving kijken of er al vrienden/familie/kennissen een dslr gebruiken waarmee je dingen kunt uitwisselen. Dit kan zeker als je net start handig zijn. Zo heb ik gekozen voor Canon, aangezien in mijn omgeving de meeste Canon gebruiken.

Zelf zou ik tevens niet te veel de focus leggen op de camera. Uiteindelijk is kennis en kunde en de gebruikte objectieven belangrijker dan de body. Ik zou zelf dan ook meer investeren in een objectief. Deze zijn tevens over het algemeen waarde vaster dan de camera.

Canon EOS 550D en 600D zijn erg goede camera's. Ik zou deze dan nemen met de kitlens 18-55 IS en indien budget het toelaat de 55-250 IS voor wat meer tele bereik. En als je Nikon beter in de hand vind liggen zijn hier natuurlijk ook erg goede combinaties voor te vinden ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 19-05-2012 15:16 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 13:00

DancePlaza

ninja

1. Wat is je beschikbare budget?
    500/600 euro
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Canon 50D 17-50 Tamron lens
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    all round, als vervanger van de Panasonic TZ7
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    ja liefst wel
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    nee
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Ik neig naar een ILC formaat
  7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    groothoek
    18-55 is prima om te starten.
Omdat het een vervanger gaat worden voor de TZ7, ben ik opzoek naar een goede camera naast me 50D
Ik hoor van verschillende mensen dat de Nikon J1 niet al te best is, maar ik weet ook niet hoe de NEX series (weinig keus in lenzen) en de Panasonic G3 ( te groot formaat) is. Wat belangrijk is formaat met verwisselbare lenzen en het gemak om kwalitatief mooie foto's te maken.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Tot €750,-

Neen.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Kitesurfen en Onweerfotografie.

Ja behoorlijk.

Neen, of is het makkelijk met filmen. (Heb er geen idee van)

Moet tegen een spatje water kunnen.

Kitelens is goed, andere lens koop ik er later bij. Of er moet een mooie actie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-10 19:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor 750 euro zul je niet snel een camera objectief combinatie krijgen die een weather seal heeft. (tweede hands met geluk (nieuw gaat zeker niet lukken))

Hoe ver sta je van de surfer af ? Laatste keer dat ik dit soort fotografie heb gedaan stond ik in het water en gebruikte ik mijn objectief op 200mm.

Canon 550D of 600D met kittens IS en 55-250 IS. Dan heb je redelijke basis set

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Superdaantje schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:49:
Voor 750 euro zul je niet snel een camera objectief combinatie krijgen die een weather seal heeft. (tweede hands met geluk (nieuw gaat zeker niet lukken))

Hoe ver sta je van de surfer af ? Laatste keer dat ik dit soort fotografie heb gedaan stond ik in het water en gebruikte ik mijn objectief op 200mm.

Canon 550D of 600D met kittens IS en 55-250 IS. Dan heb je redelijke basis set
Ik bedoel meer als er een druppel of 3 op kom dat er dan wat aan de hand is. Ik was van plan gewoon op de
kant te blijven staan. Een camera objectief combinatie met weather seal is dus niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_87 op 20-05-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DancePlaza schreef op zondag 20 mei 2012 @ 00:00:
Omdat het een vervanger gaat worden voor de TZ7, ben ik opzoek naar een goede camera naast me 50D
Ik hoor van verschillende mensen dat de Nikon J1 niet al te best is, maar ik weet ook niet hoe de NEX series (weinig keus in lenzen) en de Panasonic G3 ( te groot formaat) is. Wat belangrijk is formaat met verwisselbare lenzen en het gemak om kwalitatief mooie foto's te maken.
Dat heb je verkeert om, een NEX is uiteindelijk juist groter omdat de lenzen een stuk groter zijn. Hoe groter de sensor, hoe groter de lenzen. Hoeft opzich niet erg te zijn, maar het gaat niet zo makkelijk mee als een TZ7.

De Nikon J1 is niks mis mee, maar het is niet voor iedereen. Hij pronkt uit in automatisch fotograferen met mooi contrast en kan beweging goed bijhouden (tracken) met zijn AF, maar als je echt geavanceerde controle over je camera wil hebben dan is dat niet intuïtief te vinden. Het grootste voordeel is dat de gewone kit lens, samen met extra tele lens extreem klein is, samen in 1 hand vast te houden. Veel lens-aanbod is er verder (nog ) niet voor.

Micro Four Thirds camera's geven over het algemeen meer controle, zelfs de basic modellen, en een zeer goede lens/sensor formaat combinatie, met niet te vergeten een ontzettend groot en groeiende lens-aanbod.

Het kleinste pakketje op het moment is de Panasonic GF3X met 14-42 (pancake). Dan heb je de G3 met ingebouwde zoeker, en van Olympus is er de E-PL3 met wat geavanceerdere bedieningsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:53

Whizon

<3

Marc_87 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:27:
[...]

Ik bedoel meer als er een druppel of 3 op kom dat er dan wat aan de hand is. Ik was van plan gewoon op de
kant te blijven staan. Een camera objectief combinatie met weather seal is dus niet nodig.
De 550D kan best wel "wat" hebben in termen van regen (geen hele tropische stormen waarschijnlijk - hoewel ik open sta voor een gratis vliegticket naar exotisch gebied om het te proberen ;)). Alleen hoe het zit met waaiend zand, daar durf ik niets over te zeggen. Heb nog geen ervaring met stranden - dat komt deze zomer pas.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke camera zou wel een druppel of 3 moeten kunnen hebben. Natuurlijk gaat het in exotische / regenwoud klimaten meer om het condenseren van binnen, en daar is ook een weather-sealed camera volgens mij niet tegen opgewassen. Al dan vast wel meer dan de gemiddelde camera ...

ps. Met film mogelijkheid is inderdaad 600D / D5100 de keus, whatever strikes your fancy. Voor iets betere bouwkwaliteit en waarschijnlijk ook meer druppels is een (tweedehands) D90 misschien wat, maar blinkt niet uit in het filmen.

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 20-05-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06-2024
Tot €1500,-

Neen.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Fotograferen van mensen is het hoofd doel, dus random mensen in steden maar ook vrienden familie etc.

Niet noodzakkelijk maar wel gewenst.

Nee

Ik hoe van veel externe controle (knopjes etc)

Ben van plan te beginnen met een 35mm 1.8 prime (dx) zal rond de 150euro kosten, en een tamron 28-75mm 2.8 rond de 350 euro maar deze lens zal ik niet meteen aanschaffen dus hoeft niet per se in het budget te vallen, en mischien nog een kit lens met een bereik tot 105/135 voor als het nodig is.

Nu heb al flink veel rond gekeken en zou ik graag wat extern advies/ideen krjgen om te zien of ik mischien nog wat mis. Op dit moment zou de d7000 waarschijnlijk de beste optie voor mij zijn maar waar ik dan mee zit is dat je de d90 momenteel voor 500 minder kunt krijgen en ik niet zeker weet of de d7000 wel zoveel extra waard is. Dan zou je natuurlijk ook altijd nog naar de iets goedkopere 60d kunnen kijken maar voor zover ik weet mist die heel veel externe controls t.o.v. de d90 en d7k (vooral 2e scroll wheel).

Tot slot ik ben wel van plan om hier veel tijd in te gaan steken en heb ook al een d3100 gehad voor een half jaar maar heb die verkocht omdat ik teleurgesteld was in de prestaties met name in het donker en dat ding was ook veel te klein voor mijn handen. Daarnast sta ik ook helemaal open voor andere suggesties maar mijn grootste vraag is of het het waard zou zijn zoveel extra in de d7k te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De D7000 is geweldig kwa bediening dat zeker, en de sensor stukken beter dan de D90, maar de D90 sensor is niet beter dan de D3100 dacht ik hoor.

Misschien wachten op de D7100 verwacht September-October dit jaar ? ;)
http://nikonrumors.com/prices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoMate schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:05:
Dan zou je natuurlijk ook altijd nog naar de iets goedkopere 60d kunnen kijken maar voor zover ik weet mist die heel veel externe controls t.o.v. de d90 en d7k (vooral 2e scroll wheel).
De 60D heeft wel degelijk een tweede wiel en een boel knoppen. De belangrijkste control die ontbreekt t.o.v. de duurdere modellen en voorgangers is de 'joystick'. In plaats daarvan zit er bij de 60D een '4-way controller' binnen het grote wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:29:
Ik wil ook een dSLR aanschaffen omdat ik het altijd wel interessant vind om met een dSLR van vrienden foto's te maken. Ik weet alleen niet of ik hier ook echt meer gebruik van zal maken dan een paar keer voor de leukigheid. Daarom wil ik eerst een goedkope gebruikte dSLR kopen. Ik heb er ook een paar te koop gevonden.

Het vragenlijstje:

Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 200 euro inclusief lens/lenzen en eventuele accessoires. Maar gezien ik een student ben het liefst zo goedkoop mogelijk (maar wel een mooie prijs/kwaliteit verhouding zegmaar)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, geen

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Het zal meer vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie worden

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Filmen is uiteraard een leuke optie, maar gezien mijn budget lijkt mij dat niet haalbaar en dus ook niet noodzakelijk

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik denk het niet, ik weet überhaupt niet of en hoe vaak ik live view zal gebruiken (als het al aanwezig is op het tweedehandse model)

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen wensen. SD geheugen zou handig zijn (lees; goedkoper in aanschaf) maar grote kans dat er al een geheugenkaart erbij zit wanneer ik een set tweedehands koop

Gewenst bereik?
Ik denk dat 18-55 (of 14-42) een lens is die je vaak zult gebruiken als beginner?

Dit zijn een aantal camera's die ik heb gevonden met erbij de (richt)prijs wat ze ervoor willen hebben:

Canon eos 400D
- EFS lens 18/55mm
- geheugenkaartje
125,- euro

Olympus e420
- Olympus ED 14-42mm zoomlens
- tas, 2 accu's, geheugenkaartje en zonnekap
140,- euro

Pentax K100d
- tamron 18-200mm
- geheugenkaartje
150,- euro

Olympus E510
- 14-42mm f/3.5-5.6
- 40-150mm f/4-5.6 zoom
- tas, 2 accu's, geheugenkaartje, uv-filer
200,- euro

Wat is jullie idee over deze camera's met hun prijzen? En/of zijn er andere camera's waar ik beter naar opzoek kan gaan?
Het is inmiddels alweer wat later maar ik heb nog steeds geen dslr gekocht. Ik zit nu vooral te twijfelen tussen een Nikon D70 en een Canon EOS 350D.
Maar hoe verhouden de D70 en 350D ten opzichte van elkaar? De D70 heeft wel een iets lagere resolutie (6MP t.o.v. 8MP) maar zijn verder wel redelijk vergelijkbaar volgens mij.
Ik heb nu een D70 gevonden voor 120 euro met een Nikon 28-80mm. Hij heeft volgens de eigenaar 8124 kliks. Voor een gelijkwaardige prijs heb ik ook een enkele keer een D350 voorbij zien komen met een 18-55. Wat mij aanspreekt van de Nikon is dat motor in de body zit en ik dus ook goedkopere oude analoge lenzen zou kunnen gebruiken.

Of kan ik beter iets meer uitgeven voor een Canon 450D? Ik heb er een met de 18-55 kitlens voor 200 euro.

En hoe kun je bij een Canon en Nikon zien hoeveel kliks deze heeft? En tellen die oneindig door of is het net als bij auto's dat hij weer bij 0 begint als hij het klokje rond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:19:
Of kan ik beter iets meer uitgeven voor een Canon 450D?
Yes.

Of verkoop zelf op marktplaats wat zooi dat je niet gebruikt en neem deze:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR

;)
En hoe kun je bij een Canon en Nikon zien hoeveel kliks deze heeft? En tellen die oneindig door of is het net als bij auto's dat hij weer bij 0 begint als hij het klokje rond gaat.
Alles kan lijkt me, maar het is geen veel voorkomende praktijk, als het überhaupt voorkomt. Voor een sub 200 euro camera gaat er niemand de moeite doen. Bij 0 beginnen doet alleen de bestandsnaam.

http://myshuttercount.com/

[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 20-05-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 450D met kitlens mits het de IS-kitlens is, is een prima deal lijkt mij. De 450D heeft een 12MP sensor die echt prima met iso1600 kan omgaan en heeft liveview. Kan niet filmen, maar dat lijkt mij niet echt prioriteit te hebben. Ik heb er zelf in 1,5 jaar 35k foto's mee gemaakt en ik was zeer tevreden over de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik neig nog steeds wel een beetje naar Nikon omdat je dan goedkope analoge lenzen kunt gebruiken zonder het verlies van af (en lichtsterkte kan meestal ook gewoon toch?) Maar hoe zwaar moet ik hier aan wegen? Want als ik een vergelijkbare camera als de 450D wil (in ieder geval met liveview) dan ben je bij Nikon wel meteen een stuk duurder uit als je hem met motor in de body wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 23:51
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:01:
Ik neig nog steeds wel een beetje naar Nikon omdat je dan goedkope analoge lenzen kunt gebruiken zonder het verlies van af (en lichtsterkte kan meestal ook gewoon toch?) Maar hoe zwaar moet ik hier aan wegen? Want als ik een vergelijkbare camera als de 450D wil (in ieder geval met liveview) dan ben je bij Nikon wel meteen een stuk duurder uit als je hem met motor in de body wil
Wil je geen gezeur met AF dan zou ik voor de 450D gaan, je kunt daar zelfs met behulp van bijv. een novolex adapter Nikon lenzen (zonder AF zo ver ik weet) op doen, diafragma werkt dan gewoon via de diafragma ring. Verder heeft canon ook genoeg goedkope lenzen of je pakt een M42 adapter, daar zijn zat goedkope analoge lenzen voor te vinden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoMate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06-2024
jesper86 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:10:
De D7000 is geweldig kwa bediening dat zeker, en de sensor stukken beter dan de D90, maar de D90 sensor is niet beter dan de D3100 dacht ik hoor.

Misschien wachten op de D7100 verwacht September-October dit jaar ? ;)
http://nikonrumors.com/prices/
Ja dat gaat em dus niet worden, wachten tenminste, ik moet wel iets te doen hebben deze zomer namelijk.
Maar ik bedacht me gister dat dit waarschijnlijk de slechste tijd is om een dslr in deze prijsklasse te kopen aangezien ze allemaaal updates verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoMate schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:15:
Ja dat gaat em dus niet worden, wachten tenminste, ik moet wel iets te doen hebben deze zomer namelijk.
Maar ik bedacht me gister dat dit waarschijnlijk de slechste tijd is om een dslr in deze prijsklasse te kopen aangezien ze allemaaal updates verwachten.
Ja dat is een dilemma. Maar goed de D7000 is het geld waard. Het is misschien jammer dat je weet dat je geen koopje heb, maar dat maakt het geen mindere camera. Zolang je van plan ben 'm goed te gaan gebruiken kan je het verlies denk ik wel voor lief nemen als 'huur', wanneer je toch besluit te upgraden eind van het jaar. Of als je zoiezo van plan ben te verkopen meteen gaan voor een tweedehandsje, een D7K of andere recente camera zal nog wel wat garantietijd hebben, en met goede zorg weinig zakken in waarde.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 21-05-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een D5100 met 18-55 lens en een D3100 met 18-105 lens.

D5100:
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR

D3100:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-105mm G ED VR

Of zelfs D3100 met 18-55 kitlens, scheelt weer wat euros.

Het is dus als kado voor m'n pa die amateurfotograaf is geweest in het fotorolletjestijdperk :)
Waarschijnlijk heb ik die 105mm lens niet nodig, dus dan de vraag 400 vr de D3100 of 500 voor de D5100?
100 eur meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Saiya schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:38:
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een D5100 met 18-55 lens en een D3100 met 18-105 lens.

D5100:
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR

D3100:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-105mm G ED VR

Of zelfs D3100 met 18-55 kitlens, scheelt weer wat euros.

Het is dus als kado voor m'n pa die amateurfotograaf is geweest in het fotorolletjestijdperk :)
Waarschijnlijk heb ik die 105mm lens niet nodig, dus dan de vraag 400 vr de D3100 of 500 voor de D5100?
100 eur meer dus.
Ik zit ook nog te twijfelen tussen de d5100 d3200 en d3100
Ik ga denk ik voor de D3100 + 18-55 die kost namelijk maar 389 bij mediamarkt en met de vakantiegeld voordeel actie (-50 euro) kost hij maar 339 euro super koopje dus.
Die actie is van 24 tm 29 mei dacht ik trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil tussen D3100 en D5100 is klein. Hij heeft een wat betere sensor, maar als je geen RAW gebruikt dan merk je daar eigenlijk weinig van. Verder is geloof ik alleen het klapschermpje (die meteen ook wat scherper is) een noemenswaardig verschil.

http://www.dpreview.com/p...5100&products=nikon_d3100

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 21-05-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
HitDyl schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:19:
[...]

Ik zit ook nog te twijfelen tussen de d5100 d3200 en d3100
Ik ga denk ik voor de D3100 + 18-55 die kost namelijk maar 389 bij mediamarkt en met de vakantiegeld voordeel actie (-50 euro) kost hij maar 339 euro super koopje dus.
Die actie is van 24 tm 29 mei dacht ik trouwens
Hmm nu ineens een stuk interessanter dan!
Heb je hier een linkje van? Kan het nergens vinden!
Is de D5100 dan ook goedkoper overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is de Mediamarkt vakantiepremie-actie toch ? Daar is een heel topic voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jesper86 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:28:
Het verschil tussen D3100 en D5100 is klein...
Niet mee eens. De D5100 is z'n meerprijs echt wel waard, betere sensor, beter scherm, betere video, mic aansluiting, ... De D3100 is verder ook prima hoor, daar niet van, maar de D5100 heeft echt wel een paar pluspunten.

De D3100 is wel lekker klein en licht en goedkoop, dat kunnen ook pluspunten zijn als je dat zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor jou en mij wel ja, maar hij koopt het helaas niet voor ons he. }:O

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 21-05-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Ik zie overigens bij de mm online de D3100 voor 399 zonder lens. Niet de 389 met lens waar jij het over had.
Hoeveel zou de D5100 daar zijn dan? Als deze net boven de 500 is zou hij dan voor rond de 430 moeten gaan, wat ook interessant is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 17:16
Ik zit er sterk aan te denken om mijn huidige DSLR in te ruilen voor een compacter systeem. Ik vind fotograferen met een DSLR erg fijn werken maar merk dat ik deze door het gesjouw te weinig meeneem.
Mijn huidige systeem:
Sony A200
Sony VG-B30AM grip (welke ik niet altijd gebruik)
Tamron 17-50 F2,8
Minolta 50 F1,7
Minolta 70-210 F4
Sony HVL-F42AM flitser

Vragenlijst:
Wat is je beschikbare budget?

Ligt er een beetje aan wat de verkoop van mijn huidige systeem opbrengt. Zeg 700 euro?

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Zoals boven aangegeven gaan deze dan de deur uit

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, algemeen

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet het belangrijkste, kan nu sowieso niet filmen

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Compacte camera die wel de snelheid en het makkelijke instellen kent van een DSLR, zonder daarbij veel in te leveren op beeldkwaliteit.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Afhankelijk van het systeem.

Ik neig naar een M43 camera. Dan kijk ik naar de Panasonic 20 F1,7 en evt. de Olympus 45 F1,8. En om daar later nog een Olympus 12 F2,0 aan toe te voegen.
Dit is toch wel weer een systeem met losse lenzen, maar een stuk compacter dan wat ik nu heb.

Ik heb ook nog gekeken naar een Fuji X10, deze heeft een vaste lens (28-112 F2-F2,8) en is nog compacter.

Zijn er nog andere opties die ik wellicht nog niet gezien heb?
Pagina: 1 ... 10 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's