Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:51

Metten

ik hou het graag simpel

nielsgaastra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:
Ik zit er sterk aan te denken om mijn huidige DSLR in te ruilen voor een compacter systeem. Ik vind fotograferen met een DSLR erg fijn werken maar merk dat ik deze door het gesjouw te weinig meeneem.
Mijn huidige systeem:
Sony A200
Sony VG-B30AM grip (welke ik niet altijd gebruik)
Tamron 17-50 F2,8
Minolta 50 F1,7
Minolta 70-210 F4
Sony HVL-F42AM flitser

Vragenlijst:
Wat is je beschikbare budget?

Ligt er een beetje aan wat de verkoop van mijn huidige systeem opbrengt. Zeg 700 euro?

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Zoals boven aangegeven gaan deze dan de deur uit

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, algemeen

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet het belangrijkste, kan nu sowieso niet filmen

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Compacte camera die wel de snelheid en het makkelijke instellen kent van een DSLR, zonder daarbij veel in te leveren op beeldkwaliteit.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Afhankelijk van het systeem.

Ik neig naar een M43 camera. Dan kijk ik naar de Panasonic 20 F1,7 en evt. de Olympus 45 F1,8. En om daar later nog een Olympus 12 F2,0 aan toe te voegen.
Dit is toch wel weer een systeem met losse lenzen, maar een stuk compacter dan wat ik nu heb.

Ik heb ook nog gekeken naar een Fuji X10, deze heeft een vaste lens (28-112 F2-F2,8) en is nog compacter.

Zijn er nog andere opties die ik wellicht nog niet gezien heb?
Als je voor primelenzen gaat zou ik in ieder geval voor een Olympus kiezen, die hebben stabilisatie in de body (net als je Sony). Dat hebben de Panasonics niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metten heeft gelijk, maar ik zou eerder gewoon Olympus nemen voor de mooiere JPEGs en ik over het algemeen meer met Olympus 'eens' ben in brand philosophy. ;)

Misschien is de Fuji X100 ook wel interessant, maar dan heb je dus alleen groothoek en is daarmee eigenlijk meer een camera voor 'erbij'. De X10 zou ik ook niet als enige camera aanraden, tenzij je echt helemaal niks met je SLR doet.

De vraag is, als je allemaal primes gaat kopen, en je zit uiteindelijk nog met een tasje vol lenzen, hoewel het een stuk minder zal wegen, is dat echt genoeg om de camera wel mee te doen nemen.

Ik had eerst ook m4/3 op het oog om diezelfde reden, maar wat ik ook kies het is steeds òf niet goed genoeg, òf nog teveel om mee te nemen en dan zo duur als een fullframe SLR. Dus nu denk ik er aan om het op te splitsen, een x100 voor 'on the road' en een no-compromise SLR die best wat mag wegen voor het echte werk. Maar goed die info heb jij waarschijnlijk weinig aan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen of de SEL 55-210 (voor de NEX 5n) ook OSS heeft? Volgens tweakers niet, maar volgens veel andere (maar ook niet alle) websites wel.

Bij de mediamarkt is de NEX 5n + 18-55 + 55-210 nu namelijk 850 euro, lijkt me een prima deal?

(en daarop geeft sony ook nog eens 50 euro retour op alle NEX 3 en 5(n) modellen tot augustus 2012, dus uiteindelijk 800 euro)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derdappie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-08 22:49
Kan iemand mij vertellen of de SEL 55-210 (voor de NEX 5n) ook OSS heeft? Volgens tweakers niet, maar volgens veel andere (maar ook niet alle) websites wel.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar onderstaande afbeelding heeft de lens erop zitten. Deze heeft OSS.

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/da/472/165041.jpeg

zie ook http://www.sony.nl/product/dsb-nex-5/nex-5ny#/TechnicalSpecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Saiya schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:37:
Ik zie overigens bij de mm online de D3100 voor 399 zonder lens. Niet de 389 met lens waar jij het over had.
Hoeveel zou de D5100 daar zijn dan? Als deze net boven de 500 is zou hij dan voor rond de 430 moeten gaan, wat ook interessant is :)
Hij kost 389 met 18-55 in rotterdam en in rijswijk (daar heb ik ze gezien, weet niet van andere filialen)
Was vanmiddag nog even wezen kijken naar de D5100 die kost 509 euro
Dus
D3100 389 - 50 = 339
d5100 509 - 75 = 434

Ik ga denk toch voor de d5100 want de d3100 is opzich een goeie camera, maar het LCD was toch echt stukken minder dan de d5100 en het flipout schermpje en de iets betere specs zijn mij toch wel 95 euro meer waard denk ik.

Ook nog even goeie spec vergelijking:
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D3100

[ Voor 3% gewijzigd door HitDyl op 22-05-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt derdappie, ik kan het natuurlijk in de winkel gewoon even checken natuurlijk. Mijn besluit staat vast, donderdag ga ik hem halen bij de mediamarkt.

Zij geven geld retour bij een bepaald bedrag:
Zo kost de NEX 5n + 18-55 daar 579 euro, minus 75 euro korting (actie) = 504 euro.
De 55-210 kost bij de mediamarkt 300 euro, minus 50 euro korting (actie) = 250 euro.
Sony geeft zelf 50 euro retour bij aankoop van het systeem, dus nog eens = -50 euro.

Totaal komt zo de NEX 5n + 18-55 + 55-210 op 704 euro uit, bijna 200 euro goedkoper als de goedkoopste in de pricewatch.

Lijkt mij geen verkeerde deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
klopt dat wel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de mediamarkt gebeld en gevraagd hoe het zit, en zij komen op hetzelfde uit. Bij inlevering van je kassabon bij sony geeft die ook nog eens 50 euro retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
hmmm, ze hebben alleen dubbel lens kits op hun site nu:
-de kit met 18-55 en 55-210 is 999,- dus 999-75-50=874, vreemd want los is goedkoper (579+300=879 ipv 999)
-de kit met 16 en 18-55 is 749 -50-50 = 649...

dan de single lens kit kopen en de 16 en/of 55-210 los...
heb je dan een 5N zonder klikgeluiden bij filmen? er is binnenkort ook de nex f3.

houd me op de hoogte :)

[ Voor 17% gewijzigd door jayjey op 23-05-2012 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, ze gaven ook toe dat dat vreemd is, maar de prijzen zijn zoals ze zijn. los is inderdaad goedkoper dan de kit. Dit zijn overigens de prijzen in Deventer, die ik vermelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
staat niet allemaal op hun site dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elke mediamarkt winkel heeft zijn eigen prijzen, los van de online prijzen, heel apart. Ik zag de gewone 5n met 1 kitlens ook niet op de site staan, maar in de winkel hebben ze hem dus gewoon liggen. Ik laat donderdag weten of het is gelukt!

edit: @hieronder, sorry, die had ik nog niet gezien

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag de discussie over de MediaMarkt korting in het daarvoor bestemde topic houden:
Mediamarkt vakantiepremie-actie

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Even jullie mening...
De 60d + 15-85mm kost me nu 1313 en met cashback 1243
De 7d + 15-85mm wordt in kit geleverd, nu voor 1534. Ik weet niet of je met een kit de cashback kan doen (die vraag staat uit in het cashback topic). Stel dat het niet kan dan is het verschil dus maar 300 euro en anders zelfs maar 230. Is de 7d deze meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is de betere AF, de mogelijkheid tot micro-adjustments, de hogere fps en de andere verschillen jou €300,- waard? Die vraag kan jij alleen zelf beantwoorden.

Voor mezelf zou ik inderdaad gaan voor de 7D, maar of dat voor jou ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
+ weather sealed magnesium alloy vs plastic :9
en de net wat betere 100% viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even ook hier mijn twijfels (hoewel ik al wel een voorkeur heb):
Beide systemen kosten me ongeveer evenveel geld (het Nikon systeem ietsje minder)

Canon 5d3 + Grip
24-70 2.8 L (mark 1)
70-200 4 (niet IS)
100 2.8 macro (non L)
50 1.4 Sigma
430ex II

Of,

D800 + grip
24-70 2.8 nikon
70-200 2.8 HSM OS (sigma)
Nikon 50 1.8 (mij verteld dat die goed presteert en de 1.4 weinig/geen meerwaarde heeft)
Sigma 85 1.4
sb-700

Ik zit al een kleine 2 maanden te wachten op mijn 5d3 en zodoende tijd om er eens over na te denken.
Mijn back-up blijft sowieso, (50d, tamrn 17-50 2.8, 55-200IS, 430exII)

Het zou dus een overstap betekenen, maar wel 1 waarbij het mij geen geld kost, maar zelfs ietsje bespaard (vanwege goedkope inkoop op nieuwe spullen)

Wat zouden jullie doen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet alleen dat de Nikon 50/1.8G ongeveer 3 melkweg jaren beter is dan de 50/1.8D. En de 50/1.4G kan nog wel eens last van purple fringing hebben wat de 1.8G volgens mij gewoon minder heeft.

Maar waar twijfel je eigenlijk over ? De 5DIII is toch wel merkbaar beter in low-light dan de D800, maar verder is het toch gewoon smaak ? Lelijk zijn ze allebei :P

70-200 2.8 klinkt dan wel weer beter dan F4, en de 24-70 van Nikon schijnt net een fractie beter te zijn dan de oude Canon toch ?

Vanwaar eigenlijk het verschil tussen de 85 op de Nikon en 100 Macro op de Canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Canon spul heb ik allemaal al, op de 5d3 na, die al 2maanden in bestelling staat. De 5d2 die ik had is al verkocht en werk nu met een leen 5d2 :). Dus zodoende is de keuze even makkelijk.

Lelijk zijn ze inderdaad allebei. De 5d3 is niet echt beter in lowlight, behalve op jpg waar ik niet in fotografeer.
De resolutie van de D800 heb ik nergens voor nodig trouwens.
Nikon 24-70 is fractie beter dan 24-70 canon geloof ik (hoewel de CA van de nikon wel lelijk is).
De sigma 70-200 2.8 OS HSM lijkt beter dan de 70-200 4, dus ik ga er qua lenzen ook iets op vooruit.

Qua body's heb ik niet echt voorkeur, maar leun daar meer voor naar de 5d3.

[ Voor 55% gewijzigd door Nomad op 24-05-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Nomad schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:01:
[...]
Wat zouden jullie doen?
Ga ze allebei eens vasthouden... LOL ;)

Gaat de expert nou zelf om advies vragen in een beginners draadje? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld...! O-) Lijkt me beter dat je de boel even verhuist naar: Het highend dSLR discussietopic - Deel 2

Anyway, my 50 cents, als je veel verschillende onderwerpen door elkaar schiet, dan de Canon, vanwege de C1, C2, C3 settings. Als je maar één soort onderwerp per keer schiet èn die extra MP ook echt nodig hebt voor bijvoorbeeld landschappen, portretten, stillevens, etc. dan de D800(E).

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik denk dat als je al een voorkeur heb zoals je zegt dan moet dat wel Nikon zijn, anders kom je niet met de vraag. :P

C1, C2, C3 is leuk, maar op de Nikon is alles zo goed bereikbaar, die heeft geen presets nodig :P

Alleen als je iets in het menu moet hebben dan zal je het touch-wheel wel missen. Klik klik klik klik klik klik klik klik is het dan met de 4-way dial.

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 24-05-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vond het wel een leuk discussiepunt en het kost beiden evenveel en met beide camera's kan ik de klant evengoed tevreden stellen.
De verschillen zijn dusdanig klein dat het aan komt op persoonlijke voorkeur.

Mijn voorkeur ligt zelf bij Canon, niet vanwege de spullen, maar vanwege het gedoe van wisselen en het wennen aan je nieuwe spullen. Plus dat ik dan eerst alle Nikon spul zou aanschaffen (5500 euro ofzo) en dan pas canon spul ga verkopen. Allemaal tijdintensief qua aankoop en het verkopen van spul.

Maar ik vind enkele dingen wel mooie upgrades, zoals de 85 1.4 en de 70-200 en dat terwijl ik geld bespaar ipv geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@Nomad: als het 'verkoopgedoe' voor jouw gevoel opweegt tegen geld overhouden en met lichtsterker glas kunnen werken, dan zou ik de overstap maken. Als je tevreden bent met je huidige set & geduldig de komst van je 5DIII kunt afwachten, blijf dan waar je zit. Persoonlijk wist ik het wel: kunnen werken met lichtsterker glas & geld overhouden = win-win in mijn ogen.

Eventuele gewenning en verkoopgedoe neem ik dan wel voor lief. Het gaat erom waar jij je prettiger bij voelt: je gevoel (bij Canon blijven) vs je rationele overpeinzingen (naar Nikon overstappen)

[ Voor 21% gewijzigd door Joosie200 op 24-05-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorkeur ligt voor mij bij de Nikon vanwege de bediening. De manier waarop alles voelbaar zijn eigen vorm heeft en in groepjes is ingedeeld, wat bij Canon allemaal gewoon knopjes op een rijtje lijkt te zijn met een klein label. Het zijn de kleine dingen zoals het lcd lampje in de on/of switch, niet om het vaak te gebruiken maar zodat het weggestopt zit op een logische plek en dus weer een knop minder om te hoeven leren/onthouden/ontwijken. Zo ook de S-CL-CH-Q-Mup, en de QUAL-WB-BKT-ISO, de AF-mode naast de lens, en de lichtmeting ook een voelbaar 'analoge' wat-you-see-is-what-you-get switch. Dat geeft je allemaal net iets meer controle imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:51:
C1, C2, C3 is leuk, maar op de Nikon is alles zo goed bereikbaar, die heeft geen presets nodig :P
Verander maar eens effe snel je ISO als je een flinke tele lens met je linker hand ondersteunt en door de zoeker kijkt ;)

Wat ik wel wil weten : Waarom zou je willen overstappen ?? Wat is voor jou de meerwaarde ?
Nikon heeft naar mijn mening 2 dingen die Canon niet kan aanbieden :

- 36 MP
- 14-24 f/2.8
- De mooie goed presterende f/1.8 primes (ok... 3 dingen dan!)

Voor mij persoonlijk zou de 14-24 het meest boeiend zijn op dit moment. Voor de rest zit ik bij Canon wel goed voorlopig :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En de 200-400/4...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmeulenaar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08-2018
Wat is je beschikbare budget? Tot zo'n 1000 euro.
Heb je al objectieven in je bezit? Nee.
Speciale wensen (uit het vragenlijstje in OP)? Nee.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) 18-55mm lijkt me voorlopig genoeg.

Ik heb geen voorkeur voor dSLR of ILC; ik vind de compactere ILCs een stuk minder fijn aanvoelen in de winkel.

Ik was nu gekomen tot het lijstje
1. pricewatch: Canon EOS 60D + EF-S 18-135mm IS
2. pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II
3. pricewatch: Sony Alpha SLT-A65 + 18-55mm f/3.5-5.6
4. pricewatch: Sony Alpha SLT-A55L + DT 18-55mm SAM

Tussen de twee Canons kon ik nog niet echt vinden wat nu het (kwaliteits)verschil is. De A55 lijkt een beetje end-of-life te zijn, dus die kan er misschien af. Het belangrijkste verschil dat ik vond tussen de Canons en de Sonys is dat de Canons een stuk trager foto's maken bij gebruik van het display, maar verder vind ik het moeilijk om de verschillen tussen deze vier modellen te vinden...

Zowel op het lijstje als mijn samenvatting hoor ik graag commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als beginner zou ik met het prijsverschil tussen die 60D en 600D eerder de 600D nemen en dan een extra mooie lens. Sony heb ik geen verstand van.

pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Momenteel met cashback van Canon geloof ik en vakantiekorting bij de mediamarkt.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 24-05-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe hobby en Fotografie lijkt me wel interessant.

1.Wat is je beschikbare budget? 500
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?is leuk als het er op zit
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niet iets in het bijzonder
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)Een kit lens lijkt mij in het begin voldoende.

Mij leek de Nikon D5100 wel een geschikte kandidaat. ook i.v.m. de mediamarkt aanbieding. Maar als er een beter is(eventueel voor een paar meer) dan kan ik altijd nog uit wijken.

Daarnaast vroeg ik me af wat een handige grote is voor een geheugen kaart?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2012 16:34 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:31:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe hobby en Fotografie lijkt me wel interessant.

Mij leek de Nikon D5100 wel een geschikte kandidaat. ook i.v.m. de mediamarkt aanbieding. Maar als er een beter is(eventueel voor een paar meer) dan kan ik altijd nog uit wijken.
Nope, prijs/kwaliteit valt niet mee te twisten. En voor jou ook, neem dan liever een beter lens, bijvoorbeeld de 18-105, of 16-85, of Tamron 17-50mm F2.8. Of een extra lens voor binnen zoals de 35mm F1.8 G.
Daarnaast vroeg ik me af wat een handige grote is voor een geheugen kaart?
Voor een dagje weg 8GB, voor een vakantie toch wel 32GB. En SanDisk Extreme voor betrouwbaarheid (imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voor mijn eerste dSLR aan het kijken. Ik heb dus nog geen lenzen etc. Wel heeft mijn vader een Nikon D5100 met in ieder geval een goede zoomlens. Na lang rondkijken lijkt mij de Nikon D5100 geen slechte keus, echter vroeg ik mij af welke lens ik erop zou kopen.

Ik ben een beginner en zal de camera voor standaard camera werk gebruiken.

Heb ik om mee te beginnen genoeg aan een kit lens of kan ik beter een andere lens kopen??
En welke lens raden jullie dan aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kit lens is helemaal niet slecht voor de prijs van soms letterlijk niks. Bij minder licht is het minder ideaal, maar daar kan je eventueel de 35mm F1.8 G voor kopen. De kit-lens is in ieder geval een goede basis om uit te vinden wat je precies leuk vind en welke kant je dus op wil. Meer zoom of meer groothoek, of hetzelfde bereik met meer lichtsterkte. Misschien wel alleen maar primes (vaste, zonder zoom) lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
1.Wat is je beschikbare budget?
Rond de 1000 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Steden arcitectuur en autosport voornamelijk
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet echt
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Wil er denk ik wel gelijk een 18-135 lens bijkopen om foto's van verder weg te kunnen maken.

Zit zelf te twijfelen tussen de Canon EOS 600D en 60D. Heb mijzelf al ingelezen maar wat zijn de verschillen nu precies tussen deze twee? Welke is beter in het maken van snelle bewegende beelden (autosport)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 60D. Betere AF, meer fps.

Maar dat is ook meteen behoorlijk deel van je budget, terwijl je misschien wel beter wat meer in lenzen kunt investeren. Afhankelijk van hoe dichtbij je staat kan 135mm wel eens aan de korte kant zijn en afhankelijk van de lichtcondities kun je misschien beter een wat lichtsterkere lens hebben. Aan de andere kant zijn auto's vrij grote objecten en als je het liefst panning shots wilt gaan maken, is de lichtsterkte van de lens ook van minder belang, omdat je dan toch al wat langere sluitertijden zult hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 06:26
Na een zeer lange twijfel tussen 60d, 600d en nex 5n kom ik toch op de 60d uit. (Meer fps, grotere body voor grote handen, VF, buildquality)

Nu is natuurlijk de grote vraag welke lenzen moeten daarbij. De eerste reis is een safari.

Nu dacht ik aan de volgende combi's:

18-55 kit met 70-300 tamron (mis 55-70, lijkt mij geen probleem en qua prijs gunstig, tevens 18-55 zelfde IQ als 18-135 echter dan geen echte walk around lens)
18-55 + 55-250 kit (bang for buck, maar dan lever je wel IQ en zoomrange in)
18-135 + 70-300 tamron (iets overlap in range, extra geld waard voor de 18-135?)
17-85 USM kit + 70-300 tamron (mi te duur voor wat je er voor krijgt)

Het gaat mij eigenlijk om de prijs/kwaliteit bij deze opties. Als jullie andere opties weten dan hoor ik deze natuurlijk ook graag! Budget is 1200e er van uitgaand dat er binnekort wel ergens een btw actie is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gewoon beginnen met alleen de 18-55 IS. Daarmee je camera leren kennen en zelf ontdekken wat je nog mist en dan pas upgraden en/of uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Fiber schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:48:
Gewoon beginnen met alleen de 18-55 IS. Daarmee je camera leren kennen en zelf ontdekken wat je nog mist en dan pas upgraden en/of uitbreiden.
Success met alleen een 18-55 op safari :+ Ik zou er dan op zijn minst een 70-200 f/4 (2e hands) bij doen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Over de safari heengelezen... Maar dan nog ligt er aan wanneer die safari is en een 70-200 en zelfs een 70-300 is dan eigenlijk ook nog aan de korte kant. Voor safari kun je ook een lens huren eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Penetrator schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:41:
Waarom denk je dat de Tamron 70-300 beter is dan de Canon 55-250 ? Ik zou eerder het omgekeerde verwachten. Objectieven bedoeld voor full frame camera's werken lang niet altijd beter dan lenzen die speciaal ontworpen zijn voor APS-C sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:27:
[...]

Waarom denk je dat de Tamron 70-300 beter is dan de Canon 55-250 ? Ik zou eerder het omgekeerde verwachten. Objectieven bedoeld voor full frame camera's werken lang niet altijd beter dan lenzen die speciaal ontworpen zijn voor APS-C sensors.
photozone.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Welke Tamron 70-300 hebben we het eigenlijk precies over? Er zijn verschillende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Fiber schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:55:
Welke Tamron 70-300 hebben we het eigenlijk precies over? Er zijn verschillende versies.
Hoogstwaarschijnlijk diegene met VC, anders lijkt het mij straf dat hij zegt dat deze beter is dan de 55-250IS, de goedkope varianten zijn dit namelijk zeker niet.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Na dit topic (en de vorige deel) meegelezen te hebben, durf ik eindelijk ook mijn vragen te stellen :)

Wat is je beschikbare budget?
700-800 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet heel erg (ik heb al een aparte full hd camcorder), maar als het toestel dit toevallig ook goed kan is dat altijd meegenomen!

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Niet per se (geen idee of dit een voordeel is of niet)

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Wat over gelezen, maar nog niet helemaal uit. De bedoeling is dat ik eerst met een kitlens aan de slag wil gaan om te oefenen.

========================================

De reden dat ik eindelijk de overstap wil doen naar dit soort meer geavanceerde camera's (altijd alleen normale digital point & click camera's gebruikt) is omdat ik heb gezien hoe veel mooier de foto's kunnen zijn. Vooral het diepte/focus effect (vage achtergrond, scherpe voorgrond of andersom) heb ik altijd mooi gevonden, los van de echtheid van de kleuren. Ik weet dat heel veel af hangt van de juiste instellingen en lenzen.
Een dSLR vind ik te lomp en te ingewikkeld en ik heb al heel veel gelezen over de m3/4 en APS-C systemen.

Ik schiet geen specifieke zaken, gewoon vakantie/buitenshuis/van m'n bijna 1 jarige zoontje etc, maar wil deze wel zo mooi mogelijk :)

Na lang lezen en lezen en kijken en kijken ziet m'n shortlist er zo uit:Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar Panasonic, ik ben wel fan van het merk (mijn huidige foto en videocamera zijn van Pana, resp TZ-7 en HDC-SD90) en ik heb met opzet gewacht tot de release van de GF5, ik weet dat de GF3 bijna net zo goed kan preseteren, vooral met de aangepaste software/firmware, maar ik heb toch altijd graag iets 'nieuws/recents" in handen.
Aan de andere kant heb ik ook genoeg reviews gelezen over de NEX-5N om te weten dat dit ook een toestel is dat goed werk levert voor het geld. De lenzen zijn ietsjes groter, ok, maar aangezien ik sowieso eerst met een kitlens aan de slag wil, is dat voor mij geen harde criteria verder.

Ik ben dus op zoek naar:
  • Beste prijs/kwaliteit
  • Snelle AF!
  • Prachtige foto's
  • Makkelijke interface (het feit dat bij Pana, je de focus op objecten kan doen door ze aan te klikken op het scherm vond ik geweldig. Kan dit bij meerdere toestellen?
  • Gemakkelijke filters/effecten (de GF5 en sommige Olympus modellen kan je dus op de kamer al een filter kiezen voor een bepaald effect van de foto bijv Toy mode oid)
  • Handzaam, goed vast te houden (ik heb ze allebei wel al vastgehad, maar ik zeg dit voor eventuele aanbevelingen van alternatieven)
Geen optisch viewfinder vind ik niet erg, dus dat de Pana geen opzetmogelijkheid hiervoor biedt is geen issue... echter zou ik met de standaard flits voldoende flits hebben in sommige situaties? Want dat kan dan ook niet...
En verder, is de kitlens voldoende voor het soort foto's wat ik wil? (mooie diepte/focus, ik weet niet hoe ik dit precies moet benoemen :P)

Dus.. ik hoop dat jullie mij goeie input kunnen geven om een keuze te maken. Alternatieven aanbevelen mag ook uiteraard! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RUFFNECK schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:41:
[...]
En verder, is de kitlens voldoende voor het soort foto's wat ik wil? (mooie diepte/focus, ik weet niet hoe ik dit precies moet benoemen...
Scherptediepte of DoF (Depth of Field) is het woord dat je zoekt. De kitlenzen zijn prima om mee te beginnen, maar als dat is wat je belangrijk vind in fotografie denk ik toch dat er na verloop van tijd een (sneller) lensje bij gaat komen met een groter diafragma.

Voor de Panasonic bijvoorbeeld de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm
En voor de Sony bijvoorbeeld de pricewatch: Sony 50mm f/1.8 Telephoto Lens

De aanbevolen kitlens voor de Nex-5n is de 18-55: pricewatch: Sony NEX-5N + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 25-05-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

[b][message=38298036,noline]
18-55 kit met 70-300 tamron (mis 55-70, lijkt mij geen probleem en qua prijs gunstig, tevens 18-55 zelfde IQ als 18-135 echter dan geen echte walk around lens)
18-135 + 70-300 tamron (iets overlap in range, extra geld waard voor de 18-135?)
17-85 USM kit + 70-300 tamron (mi te duur voor wat je er voor krijgt)

Het gaat mij eigenlijk om de prijs/kwaliteit bij deze opties. Als jullie andere opties weten dan hoor ik deze natuurlijk ook graag! Budget is 1200e er van uitgaand dat er binnekort wel ergens een btw actie is :*)
Allereest: Safari is gaaf. Maar het hangt er heel erg vanaf wat en waar en vooral wat voor foto's je wilt!

Ik heb zelf ook een 60D, daar ben ik zeker tevreden over. ICM een 18-135 inderdaad prima. Je komt voor groot wild overigens al een heel eind met de 135mm daarop, maar op 135mm zijn de prestaties niet perfect op lange afstand. Niets om over te klagen, maar de 18-135 is gewoon niet een lens die alles uit je 60D / 600D haalt. Dat ze de 18-55 II erbij durven te verkopen snap ik eigenlijk niet, die is gewoon over het hele bereik minder, in ieder geval de 2 exemplaren die ik heb gezien + 1 waarvan ik een 600 foto's heb.

De Sigma 70-300 macro versie is ook niet erg best. Ik heb die eens geprobeerd op vliegtuigen en ik vond em op m'n 1000D toen de tijd niet zo best. De Tamron was niet veel beter. De Canon 70-300 IS en 100-300 (oud!) vind ik toch een heel stuk mooier. Of de vaker genoemde 70-200 /4, maar die is gelijk wat duurder, maar wel waardevast, de andere lenzen niet zo... Wat dus ook betekend dat je voor minder 2e hands zou kunnen zoeken.

Naar mijn ervaring was 300 (x1.6 he!) genoeg voor de meeste dieren / vogels. 70mm was trouwens ook regelmatig té tele! Wat dat aangaat zou ik eigenlijk in het geval van een beperkt budget enkel de 18-135 (als kitje dus) aanraden, met daarbij dan (op den duur?) een kwalitatief goede telelens. De instap kitlens + 70-300 is ook nog te overwegen als je voornamelijk tele wilt gebruiken op een budget. Wat mij daarnaast opviel was dat sommige platen gewoon enkel met >600mm goed uit de verf gaan komen. Een Jachtluipaard op 200 meter in de boom kan je gewoon niet echt lekker zien met een 300mm. En ook de kleinere vogels op afstand ga je niet perfect in beeld krijgen zonder heftig te croppen.

De 17-85 vind ik gewoon niet zo'n beste lens ook. En kwa bereik is het het net niet. Maar dat is persoonlijk. Maar over het algemeen zijn de 2 17-85's die ik heb gebruikt op het tele deel minder scherp dan de 18-135 @ 85mm en de vignettering is ook erger. De 15-85 daarin tegen is prachtig. Maar ook een stuk duurder en nog steeds een ietwat vreemd bereik. Dan is de 24-105 overduidelijk te prefereren kwa bereik, maar goed, die prijs he...

[ Voor 5% gewijzigd door djunicron op 26-05-2012 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

djunicron schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 02:40:
De 15-85 daarin tegen is prachtig. Maar ook een stuk duurder en nog steeds een ietwat vreemd bereik. Dan is de 24-105 overduidelijk te prefereren kwa bereik, maar goed, die prijs he...
De EF-S 15-85 is gewoon het Crop alternatief voor de EF 28-135 voor Full Frame en daar is eigenlijk helemaal niks raars aan + je hebt omgerekend nog 4 mm. extra aan het begin :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Fiber schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:55:
Deze http://www.photozone.de/c...-tamron70300f456vceosapsc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? > rond de 500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? > nog niet in mijn bezit

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) > nog niet specifieke dingen 'op het oog'; al zou natuur/dieren in de toekomst wellícht een wens zijn...

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? > niet belangrijk, meer voor "owh, een klein stukje filmen kan ook: prima!"

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? > lastige vraag, durf ik niet te zeggen...

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? > Ik wil wat 'in de hand' houden (dus niet te klein), en de camera moet dus dan ergonomisch 'kloppen'; ik neig naar Nikon/Pentax (wellicht omdat ik dat beschouw als 'echte camera-merken'? Zowel ik als mijn vrouw gaan de camera gebruiken en willen dus overstappen van compact; dus een camera die wat 'vergevingsgezind' is naar een beginner; maar als die beginner wat meer begint te snappen van de mogelijkheden van een dslr ook de opties geeft voor het volledig instellen?

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) > eerst beginnen met een standaard-kit? Maar later wellicht macro/zoom toevoegen?

Nu het vakantiegeld binnen is, en de vakantie nadert denken wij over de aanschaf van een dslr na; ik heb al wat voorwerk gedaan en ook de saturn bezocht om de camera's 'even vast te houden' (helaas met lege batterijen, dat wel); maar ik kom er nog niet helemaal uit. Vooral niet omdat gisteravond de reclame van zowel de mediamarkt als de saturn 'op de mat' vielen en daarin in beide een aantal aanbiedingen staan die mij doen denken 'heengaan en halen? of niet?).

Wellicht kunnen jullie wat inzicht geven?

Mediamarkt:
- D3100 18-55 mm VR: 399
- D5100 18-55 mm VR: 499
- EOS 600D 18-55 IS: 577
en als laatste een 'set-aanbieding': EOS 1100D 18-55 IS + Tamron 70-300: 499

Saturn:
- EOS 1100D 18-55DCIII + 75-300DCIII spiegelreflex dubbelzoom-kit

Dit alles valt redelijk binnen ons budget, maar lijkt het zo alsof de kit-aanbieding van de MM een betere lenzen-set heeft? (en daardoor fractioneel duurder is?)
Wat ik me ook besef, is dat je er met een 'camera + lens/lenzen alleen' niet bent; want een tas, filter, sd(of andere) card(s) en dergelijke is toch ook handig...

Van zo'n set zag ik deze beide op kamera-expres:
D3100 > starterskit D3100
EOS 1100D > starterskit EOS1100D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
600D, D3100, D5100, 1100D....

Ik snap niet dat Sony SLT camera's zoals de nieuwe A57 en binnenkort A37 niet meer aandacht krijgen?
Qua hanteerbaarheid, live view, snelheid, dynamisch bereik zijn ze beter, leek mij althans...
Waarom zou je een SLR kopen als je dan je snelheid moet opgeven als je via live view fotografeert en als je via de optische zoeker fotografeert zie je maar een deel (95%?) van wat je fotografeert...

De A57 in de hand gehad en die was zoveel groter dan de A55 geworden, dat vond ik wel heel jammer :(.
De A37 is er nog niet. De A55 heeft een mooie maat, maar die is weer oud.
De NEX-en zijn fraai maar krijgen binnenkort ook een update...

Hoe druk je trouwens 16 megapixels af op een foto??? Dat moet wel een enorm grote foto worden want het is maar 200-300 dpi toch?

[ Voor 12% gewijzigd door jayjey op 27-05-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ik denk dat dat veel te maken heeft met "Wat de boer niet kent..."

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:13
Ik heb net een Nikon D5100 aangeschaft, met een geheugenkaart van 8gb. Omdat ik zeker wilde zijn dat de camera niet gaat vastlopen tijdens het filmen op 1080p heb ik een snelle variant gekozen (60mb/s / 400x). Echter was mij toen nog niet duidelijk wat 'class' precies inhoudt. Nu is mij dat wel duidelijk, alles van 10 mb/s en hoger is in principe class 10.
Als ik nog een geheugenkaartje wil aanschaffen met wat meer ruimte (bijv. 32 gb), is dat 10 mb/s genoeg voor gewoon foto's? Dat scheelt namelijk wel enorm in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmeulenaar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08-2018
jesper86 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:02:
Als beginner zou ik met het prijsverschil tussen die 60D en 600D eerder de 600D nemen en dan een extra mooie lens.
Klinkt goed, bedankt voor de suggestie.
Sony heb ik geen verstand van.
Heeft iemand anders nog iets over de Sony's op te merken? Het ging over de verschillen tussen bijv

2. pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II
3. pricewatch: Sony Alpha SLT-A65 + 18-55mm f/3.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankmeulenaar schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:15:
Heeft iemand anders nog iets over de Sony's op te merken?
Grootste verschil is dat Sony een digitale zoeker heeft waar Canon gewoon een optische, met alle voor en nadelen die daarmee komen.

Ik zou de camera of 'Sony SLT' eens opzoeken op youtube voor een uitleg.

Beiden hebben een eigen lens line-up, eenmaal gekozen moet je t daar dus mee doen wil je in de toekomst gaan uitbreiden. Maar ik geloof dat je bij allebei wel ruim voldoende keus heb.
boe.i schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:00:
Ik heb net een Nikon D5100 aangeschaft, met een geheugenkaart van 8gb. Omdat ik zeker wilde zijn dat de camera niet gaat vastlopen tijdens het filmen op 1080p heb ik een snelle variant gekozen (60mb/s / 400x). Echter was mij toen nog niet duidelijk wat 'class' precies inhoudt. Nu is mij dat wel duidelijk, alles van 10 mb/s en hoger is in principe class 10.
Als ik nog een geheugenkaartje wil aanschaffen met wat meer ruimte (bijv. 32 gb), is dat 10 mb/s genoeg voor gewoon foto's? Dat scheelt namelijk wel enorm in prijs.
Gefeliciteerd :*). Die class 10 is alleen een minimum, de goedkoopste kaartjes blijven dus ook echt op 10 hangen, maar een betere zou zomaar 30mb/s kunnen schrijven. Je kan het beste naar de 400x kijken, hoewel dat ook verre van exact is, het zegt een stuk meer. Zie wikipedia. Een 200x kaartje is in principe voldoende, maar ik zou iig een betrouwbaar merk nemen. Meer kans dat de 200x klopt, en minder kans dat je je foto's ineens kwijt ben. De betere moderne kaartjes hebben ook de UHS-1 classificatie.

[ Voor 72% gewijzigd door jesper86 op 27-05-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:10:
600D, D3100, D5100, 1100D....

Ik snap niet dat Sony SLT camera's zoals de nieuwe A57 en binnenkort A37 niet meer aandacht krijgen?
Qua hanteerbaarheid, live view, snelheid, dynamisch bereik zijn ze beter, leek mij althans...
En ook om Exx te quoten, wat de boer niet kent?

Maar, ik denk gewoon dat Canon en Nikon 'de spelers' zijn toch?
Ik ben ook heel erg benieuwd wat jullie van de 2 genoemde aanbiedingen vinden?
En andere tips zijn natuurlijk ook welkom, mijn dank alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Welke 2 bedoel je dan? Van deze?

- D3100 18-55 mm VR: 399
- D5100 18-55 mm VR: 499
- EOS 600D 18-55 IS: 577

Saturn:

> starterskit D3100
> starterskit EOS1100D

De 5100 gaat door voor de beste op dit moment, dus die...

Als snelle AF belangrijk is, live view, en een 100% zoeker dan een SLT camera, anders kun je nog wel toe met een SLR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jesper86 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:34:
Beiden hebben een eigen lens line-up, eenmaal gekozen moet je t daar dus mee doen wil je in de toekomst gaan uitbreiden. Maar ik geloof dat je bij allebei wel ruim voldoende keus heb.
Ik geloof/vind dus van niet.

Wat betreft lenzen is het Canon/Nikon/Sony/Pentax in "van meer naar minder" volgorde naar mijn mening.

Een SLT van Sony kopen heeft IMHO maar 2 redenen :

- Je bent niet van plan heel serieus het een en ander te gaan fotograferen of je vindt video stiekem toch wat leuker en wil niet moeilijk gaan zitten doen met Manual focus.
- Je hebt nog wat Minolta AF lenzen liggen of iemand in je familie. Dit kan een heleboel geld schelen :)

Voor de rest wat betreft Canon/Nikon :

Canon = Leuke F/4 lenzen + een hele mooie 100-400 dus leuk als je heel veel dieren of autosport en dergelijke wil gaan doen.
Nikon = Leuke f/1.8 primes en straks samen met de D3200 naar mijn mening helemaal ideaal voor low light foto's of video :)

Met alle 3 kan je alles doen wat ik hierboven vertel, maar toch is dat naar mijn mening niet helemaal zo ... VIND IK dus hé !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:45:
Welke 2 bedoel je dan? Van deze?

De 5100 gaat door voor de beste op dit moment, dus die...

Als snelle AF belangrijk is, live view, en een 100% zoeker dan een SLT camera, anders kun je nog wel toe met een SLR...
Het ging om de twee 'sets' (met een kit-lens en een 70-300 dus).
Maar je zegt (jayjey) dat je beter 499 voor een D5100 met 18-55VR uit kunt geven dan datzelfde bedrag voor een EOS 1100D 18-55 IS + Tamron 70-300??
Ik wist niet dat het verschil tussen de 1100D en de D5100 zó groot was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 1100D is vergelijkbaar met Nikon's D3100 (waarbij de Nikon net iets degelijker lijkt). De D5100 is nog een trapje hoger met zijn display en sensor. Vergeleken met de plastic fantastic 1100D is het verschil dus groot ja ;)
nero355 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:33:
[...]
Ik geloof/vind dus van niet.
Ik ook niet, maar ik zit dan ook meer richting passie dan hobby. }:O

Mocht dat zo uitlopen dan kan je zoiezo kiezen wat je wil, want die ene kit lens hoef je niet voor te blijven.

[ Voor 63% gewijzigd door jesper86 op 28-05-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

nero355 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:33:
[...]
Een SLT van Sony kopen heeft IMHO maar 2 redenen :

- Je bent niet van plan heel serieus het een en ander te gaan fotograferen of je vindt video stiekem toch wat leuker en wil niet moeilijk gaan zitten doen met Manual focus.
Hahaha, met alle respect voor jouw mening (wat je er ook duidelijk bij vertelt :) ) dit is toch wel onzin. Hoezo kan je met een Sony SLT niet serieus fotograferen, dat mag je mij eens uitleggen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

EXX schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:44:
Hahaha, met alle respect voor jouw mening (wat je er ook duidelijk bij vertelt :) ) dit is toch wel onzin. Hoezo kan je met een Sony SLT niet serieus fotograferen, dat mag je mij eens uitleggen.
Dat idee heb ik bij 9 van de 10 mensen die een Sony SLT camera kopen : Meestal omdat het Sony is en de TV en DVD player of PlayStation ook in huis staat.

Daarnaast is het wel handig bij low light toestanden dat AL het licht op je sensor valt en niet een gedeelte door de spiegel wordt tegengehouden :)

Ook zie ik bijvoorbeeld tijdens een race op Zandvoort of Zolder eigenlijk niemand met Sony rondlopen... allemaal Canon en Nikon bij de pro's die voor het hek mogen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

1.Wat is je beschikbare budget?
Rond de 500 á 600 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Vakantie, gezin (kinderen) en dieren (insecten)
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Totaal niet
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, wel prettig
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Momenteel heb ik een Panasonc FZ-18, met als bereik 28-502, dus enige zoomcapaciteit is fijn.

Zelf denk ik aan een set bestaande uit een Nikon D3100 met 18-55vr en 55-200vr.
In de winkel werd ik echter gewezen op de Pentax K-R met 18-55 en 70-300.
Beide sets vallen binnen het budget, maar ik hoor of zie eigenlijk nooit iets over de Pentax.
Grote voordeel van de laatste zou nl. de beeldstabilisatie in de body en de macro mogelijkheid zijn.

Kan er iemand iets zinnigs over deze keuze zeggen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

magic_nl schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:37:
... maar ik hoor of zie eigenlijk nooit iets over de Pentax...
Niks mis mee, maar Pentax is gewoon een wat kleiner merk en vooral het lenzen- en accessoires aanbod is wat kleiner en duurder en wat minder algemeen verkrijgbaar.

Dat van die macro is onzin en stabilisatie zit bij Nikon en Canon in de lenzen. Dat is een keuze die veel voordelen heeft, maar ook enkele nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

nero355 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:15:
[...]

Dat idee heb ik bij 9 van de 10 mensen die een Sony SLT camera kopen : Meestal omdat het Sony is en de TV en DVD player of PlayStation ook in huis staat.
Dat ligt dan aan de mensen, niet aan de techniek of eigenschappen van de camera natuurlijk.
Daarnaast is het wel handig bij low light toestanden dat AL het licht op je sensor valt en niet een gedeelte door de spiegel wordt tegengehouden :)
Strikt genomen klopt deze stelling; in de praktijk is het effect van 1/3 stop minder licht niet zo dramatisch als wat sommigen beweren. Vooral de nieuwe SLT-A57 kan in low light heel goed mee met de Canon en Nikon concurrentie. Overigens is die SLT spiegel een tussenoplossing. Ik denk dat op het moment dat men een volwaardig alternatief heeft voor de huidige phase AF techniek (bv phase AF op de sensor), de spiegel per direct wordt verbannen. Dat is met het SLT design zo gedaan, dit itt de traditionele SLR.
Ook zie ik bijvoorbeeld tijdens een race op Zandvoort of Zolder eigenlijk niemand met Sony rondlopen... allemaal Canon en Nikon bij de pro's die voor het hek mogen staan.
Dat heeft te maken met de professional service die Canon en Nikon leveren aan professionele fotografen. Dat zijn echter niet de doorsnee /gevorderde amateurs, die ook in dit topic posten.

Al met al kan een redelijk goede fotograaf met zowel Nikon/Canon/Pentax/Sony eenzelfde kwalitieit foto's produceren. De reden waarom er dan toch zo vaak Canon of Nikon geroepen wordt, heeft IMHO dan ook te maken met de onbekendheid van de andere merken in dit marktsegement. Alleen bij de ilc's (zoals de Sony NEX lijn), zie je dat de Canon en Nikon niet meer zo vanzelfsprekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nikon en Canon hebben allebei toch wel een groter aanbod qua pro bodies en tele lenzen hoor .. dat komt niet alleen door de service :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ventieldopje schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:36:
Nikon en Canon hebben allebei toch wel een groter aanbod qua pro bodies en tele lenzen hoor .. dat komt niet alleen door de service :)
Maar als starter, amateur, gewone consument met een budget van een paar honderd Euro zoals hier meestal langskomt heb je daar toch helemaal niets aan. Daar koop je bij de betere Canon lenzen net een zonnekap voor. Dus het argument dat Canon en Nikon beter zijn voor de pro's daar kan ik best inkomen, maar gewone consumenten en amateurs kunnen met de andere merken net zo goed of soms zelfs beter uit de voeten. Gewoon naar je wensen en je budget kijken, en als je dan op Sony of Pentax uitkomt, die best wel een paar voordelen hebben soms, is daar niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat is correct.

Een merk als Sony heeft volgens eigen zeggen dan ook geen echt professional aanbod; de full frame camera's A900 en A850 werden niet als "professional" in de markt gezet. Bij de lenzen is er wel glas dat voldoet aan de standaarden die professionals daar aan stellen, met het bijbehorende prijskaartje (bv de nieuwe Sony 500 mm F4).

Al met als is dat echter voor de doorsnee gebruiker een non-issue; die koopt geen 500mm F4 van 13000 euro. Wat dat betreft een slechte zet van Sony dat ze de 500mm F8 AF Reflex uit productie hebben genomen. Dat was nou net wel een echt consumentenobjectief, uniek voor Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
magic_nl schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:37:
Zelf denk ik aan een set bestaande uit een Nikon D3100 met 18-55vr en 55-200vr.
In de winkel werd ik echter gewezen op de Pentax K-R met 18-55 en 70-300.
Beide sets vallen binnen het budget, maar ik hoor of zie eigenlijk nooit iets over de Pentax.
Grote voordeel van de laatste zou nl. de beeldstabilisatie in de body en de macro mogelijkheid zijn.

Kan er iemand iets zinnigs over deze keuze zeggen?
Of je nu de Nikon of Pentax koopt (of een Canon of Sony), zal uiteindelijk praktisch niets uitmaken qua foto kwaliteit. Heb je beide camera's al eens in je handen gehad en door de viewfinder gekeken? De camera die het best in de hand ligt, makkelijkste te bedienen is etc; dat is in mijn opzicht een belangrijker criteria om je keuze op te baseren. Je wilt toch graag 'prettig' foto's maken...

Om bovenstaande reden heb ik laatst een Pentax K5 gekocht in plaats van eerst te willen gaan voor een Nikon D7000. Qua fotokwaliteit vrijwel identiek, maar de K5 voelde gewoon beter (=persoonlijk).

Het is waar dat er voor Pentax minder keuze is in accesoires/lenzen dan Nikon/Canon. Maar het aanbod van betaalbare, doch zeer goede lenzen is laatste tijd aan het toenemen. Daarnaast zijn er genoeg tweedehands lenzen voor Pentax te krijgen, voor als je bv een goedkope (manual focus) macro lens wilt kopen. Ook worden lenzen met Pentax-vatting gemaakt door Tamron en Sigma.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
EXX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:20:
Dat is met het SLT design zo gedaan, dit itt de traditionele SLR.
Dan is het sowieso gedaan met een spiegelcamera, of die nou een half doorlatende spiegel heeft zoals een SLT of een gewone spiegel zoals een SLR... Wat is dan nog de bestaansreden? De enige kan zijn dat je een optische TTL zoeker wil maar een elektronische is net zo goed en 100% itt tot de meeste optische TTL zoekers. En bestaande lenzen kunnen met een tussenstuk op elke nieuwe body zonder spiegel.

[ Voor 14% gewijzigd door jayjey op 29-05-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:00:
[...]

Dan is het sowieso gedaan met een spiegelcamera, of die nou een half doorlatende spiegel heeft zoals een SLT of een gewone spiegel zoals een SLR... Wat is dan nog de bestaansreden?
Phase Detect AF module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
jayjey schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:00:
[...]

Dan is het sowieso gedaan met een spiegelcamera, of die nou een half doorlatende spiegel heeft zoals een SLT of een gewone spiegel zoals een SLR... Wat is dan nog de bestaansreden? De enige kan zijn dat je een optische TTL zoeker wil maar een elektronische is net zo goed en 100% itt tot de meeste optische TTL zoekers. En bestaande lenzen kunnen met een tussenstuk op elke nieuwe body zonder spiegel.
EVF net zo goed als een optische zoeker en de optische zoeker niet vaak 100% fov? Die EVF's zijn echt _waardeloos_ in tegen stelling tot optische zoekers, ze vreten stroom, geven hoe of hoe kleuren niet natuurgetrouw weer, resolutie blijft een probleem (denk aan het zien wat in focus is en out of focus is). Bovendien zijn optische zoekers steeds vaker 100% bovendien is 96% of 98% ook geen enkel probleem ;)

Allemaal een beetje 'alu hoedje' niveau hier hoor 8)7

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Uiteraard, ALS de Phase Detect AF module on sensor is, DAN is er geen bestaansreden, dat werd bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:56:
[...]

EVF net zo goed als een optische zoeker en de optische zoeker niet vaak 100% fov? Die EVF's zijn echt _waardeloos_ in tegen stelling tot optische zoekers, ze vreten stroom, geven hoe of hoe kleuren niet natuurgetrouw weer, resolutie blijft een probleem (denk aan het zien wat in focus is en out of focus is). Bovendien zijn optische zoekers steeds vaker 100% bovendien is 96% of 98% ook geen enkel probleem ;)

Allemaal een beetje 'alu hoedje' niveau hier hoor 8)7
Canon 600D / Nikon D5100 --> 95%
Dat ze de kleuren niet goed weergeven is juist een voordeel, dan weet je hoe je de white balance moet instellen!
Resolutie wordt alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 11:11

racoon

mooowwww

Lees PowerUp in "Het algemene Canon topic" nog eens

[ Voor 76% gewijzigd door PowerUp op 30-05-2012 11:34 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Wat je zelf wilt lijkt me? Met een tweedehands kun je misschien een iets betere camera kopen en iets betere lens erbij. Als je voor nieuw gaat ben je redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ racoon, Begin eerst eens met het lezen van de OP: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Als je ook video wil kun je beter een wat recenter model nemen. Als je hem ook als hamer wil gebruiken kies dan de 40D. In de rest van de gevallen voldoet de 450D ook nog prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
jayjey schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:07:
[...]

Canon 600D / Nikon D5100 --> 95%
Dat ze de kleuren niet goed weergeven is juist een voordeel, dan weet je hoe je de white balance moet instellen!
Resolutie wordt alleen maar beter.
Gewoon RAW schieten met auto white balance, daar wil je bij het maken van de foto's niet eens mee bezig zijn ook lijkt me, mis je allemaal shots. Wat is nou een voordeel van een EVF dan? Nog meer venstertjes en apps en troep in je beeld, direct voorbeeld van de belichting? Dit noem ik nou niet echt voordelen maar eerder vrij irritant.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:51:
[...]

Nog meer venstertjes en apps en troep in je beeld, direct voorbeeld van de belichting?
Toch leuk, als je je verveelt kan je Angy Birds gaan spelen :+

Maar serieus, afgelopen weekend heb ik de EVF van de A77 even kunnen testen. De resolutie is zo hoog dat je de individuele pixels nauwelijks meer ziet, maar je ziet zeker wel dat je naar een scherm zit te kijken. En dat heeft imo zijn voor- en nadelen.
Een direct voorbeeld van de belichting vind ik dan wel weer een voordeel, als je de belichting verandert zie je meteen wat dat met je foto gaat doen. Voor studiowerk is dat bij de A77 evt. uit te schakelen. Scherpte is prima te beoordelen, en waarschijnlijk beter dan een instap-OVF. Daarbij heb je nog hulpmiddelen als focus peaking en het inzoomen van je zoekerbeeld. Je kan ook alle info uit zetten als je niet zoveel informatie in je zoeker wil hebben. Mirror blackout is 0 als je niet te hard burst.
Een nadeel is dat een OVF natuurlijk altijd sneller zal zijn dan een EVF, verbruikt minder stroom. Prestaties bij slecht licht heb ik niet kunnen testen, binnen in de winkel was het geen probleem, geen lagere framerates of ruis.

Ik gebruik mijn camera vooral voor landschappen, en dan denk ik dat een EVF voor mij meer voor- dan nadelen zal hebben. Ook uit wat ik aan ervaringen met de NEX heb opgedaan waarbij je altijd vanaf het schermpje moet werken. Voor studiowerk zou ik er niet zoveel toegevoegde waarde in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een ander (toekomstig) voordeel wat ik nog zie bij EVF is dat je bij het gebruik van APS-C lenzen op een FF camera, het plaatje in de EVF kan croppen naar het "APS-C gedeelte" van de sensor. Geen zware vignetting meer als je door de zoeker kijkt. Dat maakt het gebruik van APS-C lenzen wat vriendelijker op een FF; de camera gedraagt zich dan dan als een APS-C camera.

Eigenlijk zou een vierkante sensor niet zo gek zijn, en wel 1 die 16:9, 3:2, 4:3 (zowel landscape als portrait) en 1:1 binnen de beeldcirkel van de lens afdekt. Samen met een EVF ben je dan best flexibel.

[ Voor 22% gewijzigd door EXX op 30-05-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Bij staturn kan ikde 55d met lens voor €599 -19%btw kopen, wat d oet bcc om de hoek met deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die gaan vaak wel mee met de prijs, maar dat zul je toch echt zelf even moeten vragen bij ze... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

BCC bied hem voor €679 aan dat betekend dat ze wel heel erg ver moeten zakken als Saturn hem levert voor €486,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Mensen, ik kan bij Saturn een Canon 600D met 18-55 kitlens en een 70-200 lens voor 900 euro kopen.
Ik ga nog even nakijken wat de lenzen precies zijn.

In de pricewatch staat de Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS voor 820 euro.
Wat zou een betere deal kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Marc_87 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:57:
Mensen, ik kan bij Saturn een Canon 600D met 18-55 kitlens en een 70-200 lens voor 900 euro kopen.
Ik ga nog even nakijken wat de lenzen precies zijn.

In de pricewatch staat de Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS voor 820 euro.
Wat zou een betere deal kunnen zijn?
Neem aan dat het hier toch gaat om een 70-300 ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Ventieldopje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:02:
[...]

Neem aan dat het hier toch gaat om een 70-300 ;)
Mevrouw aan de telefoon hoorde ik toch echt 70-200 zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Marc_87 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:16:
[...]

Mevrouw aan de telefoon hoorde ik toch echt 70-200 zeggen. ;)
Don't get your hopes up, de Canon 70-200 f/4 kost al 560 euro ... de 600D met 18-55 IS II rond de 600 euro ... wait a minute ... :>

Ok ok ... maar een 70-200 op een 600D :X Zou er wel een grip bij halen als ik jou was dan, anders is het toch wel erg uit balans. Een kit met een 18-55mm IS II (een van hun goedkoopste lenzen) met een 70-200 f/4 L zie je niet vaak :+

Wel vette deal dan trouwens! :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 31-05-2012 11:24 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:22:
Don't get your hopes up, de Canon 70-200 f/4 kost al 560 euro ... de 600D met 18-55 IS II rond de 600 euro ... wait a minute ... :>

Ok ok ... maar een 70-200 op een 600D :X Zou er wel een grip bij halen als ik jou was dan, anders is het toch wel erg uit balans.
Als het waar is, is het inderdaad een wel heel goede deal.

Een 70-200 f4 is niet zo zwaar en kan je ook zonder grip best goed dragen op een kleinere camera. Naar mijn menig, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sowieso pics plaatsen als je hem hebt :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Ik bel straks nog even naar die toko op en dan laat ik weten om welke lenzen het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:22:
[...]
Ok ok ... maar een 70-200 op een 600D :X
Wat is er daar zo raar aan? De f/4 is allesbehalve zwaar vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik weet niet, kan er niks aan doen maar bij een L lens denk ik vaak automatisch aan een 60D / 7D etc. Natuurlijk is het beter om te investeren in glas maar toch ;) Bovendien heb ik die combo hier niet vaak voorbij zien komen, alleen van mensen die al een 600D hadden en een 70-200 er bij hadden gekocht.

Maar don't get me wrong! Vind het een mooie combo :)

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 31-05-2012 12:36 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Ventieldopje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:35:
Ik weet niet, kan er niks aan doen maar bij een L lens denk ik vaak automatisch aan een 60D / 7D etc. Natuurlijk is het beter om te investeren in glas maar toch ;) Bovendien heb ik die combo hier niet vaak voorbij zien komen, alleen van mensen die al een 600D hadden en een 70-200 er bij hadden gekocht.

Maar don't get me wrong! Vind het een mooie combo :)
Ik wil het namelijk gebruiken voor het kitesurfen om foto's te maken van de kant. Ik heb al een statief en ik heb ook een zeer goede vast hand dus dat is geen probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Op de 550D die ik gebruik heb ik al eens geschoten met de 70-200 f/4 non-IS. Dat viel reuze mee, de f/4 is niet zo zwaar. Nu heb ik de f/2.8 IS II besteld, ik ben benieuwd hoe dat gaat aanvoelen :+ Gelukkig is er een grip onderweg uit Hong Kong :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

1.Wat is je beschikbare budget? ongeveer 500 euro nu Saturn de 19% aktie heeft
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) wil portretfotografie gaan doen
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? niet belangrijkste wel handig
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?geen idee wat dat is
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? nee
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) eerst maar is met de kitlens leren fotograferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Ik ga toch maar even wachten en eerst verschillende camera's eens goed in de hand houden en wat uitzoeken mbt lenzen en met het kitesurfen. Er komt vast wel weer ergens een mooie korting voorbij binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
racoon schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:12:
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) eerst maar is met de kitlens leren fotograferen
als het puur en alleen om portretfotografie zou gaan, zou ik voor een camera met standaardprime kiezen. Met je budget bijvoorbeeld een Nikon D3100 met 35/1.8. Voor portretten is die lens naar mijn idee veel geschikter dan de kitlens en minsten zo veelzijdig. Eventueel zou je er nog voor kunnen kiezen om voor die paar tientjes extra toch de kitlens ook te nemen, maar lijkt me niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Waar kan ik een vraagje over geheugenkaartjes voor de camera plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
racoon schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:28:
Waar kan ik een vraagje over geheugenkaartjes voor de camera plaatsen?
Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt? Dan was je in 10sec klaar geweest (korter dan je nu met deze vraag bezig bent). Omdat ik niet de beroerdste ben: http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart (5de link).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19
ik ben geen starter, maar weet eigenlijk niet meer wat ik wil.

Wat ik wel wil is wat meer plezier in het fotograferen krijgen. Ik heb jarenlang een Canon 30D gehad, met een heel arsenaal aan objectieven (primes en zooms) en andere toebehoren. Niet de duurste spullen, maar toch. Langzamerhand was ik meer met mijn gear bezig dan met foto's. Ik merkte dat ik steeds minder ging fotograferen. Aan de andere kant... we hebben thuis ook een S90, en hoewel dat voor een compact een goede camera is, houdt de IQ daarvan ook niet over om echt plezier te beleven aan het maken van foto's.

Ik zoek dus de middenweg, en dan kom je dus uit op een ILC.

Om wat geld vrij te maken staat alles in de verkoop (30D + 70-300 IS + S90) of is al verkocht (flitser, AB, filters, 28 mm, 50 mm, 85 mm, Sigma 17-70)

Ik heb mijn oog laten vallen op een NEX 5N. Waarom? APS-C, en het gemak van manueel zoomen met wat legacy glas... Eventueel de magnifieke optionele EVF.

Aan de andere kant, grote objectieven. Weinig objectieven.... dus misschien is een M4/3 ook wel wat. Ik heb alleen geen idee wat een kwalitatief goed alternatief is voor de 5N, voor rond de 600 euro. Er zijn zo veel M4/3 camera's, ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is de beste M4/3 voor die 600 euro??? alleen standaard 14-42 lens hoeft er bij te zitten... wie heeft tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@107mb:

Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf de oorzaak vast te stellen van waarom je geen plezier meer in het fotograferen hebt. Is het omdat het teveel moeite kost om een camera mee te nemen? Dan zou ik kiezen voor een compacte m4/3 camera en de iets mindere fotokwaliteit voor lief nemen. Goede m4/3 camera's rond de 600 euro zijn de Olympus E-PL3 en de Panasonic GX1

Een andere optie is bijv. een Fuji X10, die een "enthousiast compact" genoemd wordt. Het voordeel van deze camera is de grote hoeveelheid aan directe knoppen. Het objectief is niet verwisselbaar, maar dat kan er misschien voor zorgen dat je je minder met extra gear gaat bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat je ook een Sigma 17-70 geprobeerd heb, anders was misschien het lenzen wisselen gewoon teveel gedoe aan het worden.

De kit lens bij een NEX-5N is in principe helemaal niet slecht, en samen een heel handbaar pakketje vergeleken met een SLR. Een beetje houvast is ook niet verkeert, maar een tele-lens er op is weer een ander verhaal. De grote APSC sensor is toch wel een aardige plus. Daarmee ook iso100 welke afwezig is op Olympus PEN camera's. Met name als je RAW gebruikt is er vanaf onderaan (iso200) altijd wel enige ruis, ook op een zonnige dag. Vervelend als je de schaduwen wat wil uitlichten. De minimum iso160 van Panasonic's GX1 is iets minder korrelig, maar niet veel.

De beelden die er uit komen is 1 ding, maar de bediening is vooral ook heel verschillend, en dat maakt toch grotendeels de belevenis van het fotograferen wat het is. Vasthouden en uitproberen !
Pagina: 1 ... 11 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's