Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Post mag wel. ;) Mijn exuses voor het plaatsen.

[ Voor 88% gewijzigd door Marc_87 op 03-06-2012 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Probeer ze alle drie en neem degene die jij het prettigst vind. Ze zijn alle drie meer dan prima.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19
ontbreken van plezier is doordat ik met elk (familie-) uitje de hele rugzak met gear meesleep. Vervolgens wil ik een lens wisselen, hele familie wachten, enz, enz. Verder ben ik veel bezig met het spul wat ik niet heb.

Een X10 lijkt mij te beperkt door de vaste lens, en de sensorgrootte is ook iets waar ik me zorgen over maak.

ik ga eens kijken naar de voorgestelde m4/3 camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Wat is je beschikbare budget?: 500 - 1000
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?: Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Voornamelijk autosport en architectuur.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Dit lijkt mij wel handig, echter geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ik zoek een combinatie tussen Fotografie en filmen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen): Ik wil beginnen met de Kitlenzen

Na zelf onderzoek te hebben gedaan, kom ik op de volgende varianten

http://tweakers.net/price...+-ef-s-18-55mm-is-ii.html

en

http://tweakers.net/price...65-+-18-55mm-f-35-56.html

Vrij uit een lopend qua prijs, maar de Sony spreekt mij aan om de Phaze AF bij het filmen. Aangezien ik ook er mee van plan ben er mee te filmen neem ik dit mee in mijn overweging. Mijn vraag of het verschil tussen de EOS 550 en de SLT A65 in de techniek het prijsverschil rechtvaardigt. Of dat in deze prijsrange andere modellen geschikter zijn.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Sony A65 is echt weer een hele generatie moderner dan die de Canon 550D en heeft een EVF in plaats van een optische zoeker en dat moet je echt zelf ervaren om te kunnen zeggen of je dat prettig vindt of juist niet. Het is in ieder geval echt heel anders.

Van beide combi's is de (kit)lens overigens behoorlijk ongeschikt voor autosport. Dus als je dat echt belangrijk vind dan zou ik maar vast gaan sparen voor meer en betere lenzen. Niks mis met die (kit)lens overigens voor normaal gebruik en om mee te beginnen, maar autosport stelt wat hogere eisen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Dank je voor je reactie. Het wereldje van de dSLR's is nog wat nieuw voor me. Mijn jaarlijkse circuit bezoeken zou ik graag eens wat beter op de plaat willen vastleggen, dan met m'n pocket-size camera. Lens-vereisten zijn bij mij nog volledig onbekend. Ik was van plan me met de kitlens me wat beter te orienteren.

Met het verschil van 300 euro tussen beide modellen in het achterhoofd, zijn er wellicht 'betere' deals die in deze prijsklasse vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Thinlanet schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:20:
[...] Lens-vereisten zijn bij mij nog volledig onbekend. Ik was van plan me met de kitlens me wat beter te orienteren...
Dat is op zich wel de beste aanpak. Je loopt vanzelf tegen de beperkingen op (of niet...) en dat is het juiste moment om te gaan upgraden en/of uitbreiden.

Je zou ook nog naar de Nikon D5100 kunnen kijken, daar zijn momenteel soms mooie aanbiedingen van. Maar ga eerst eens wat camera's vasthouden in de winkel, dan heb je vaak gauw genoeg een voorkeur voor het ene of het andere merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Thinlanet schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:20:
Dank je voor je reactie. Het wereldje van de dSLR's is nog wat nieuw voor me. Mijn jaarlijkse circuit bezoeken zou ik graag eens wat beter op de plaat willen vastleggen, dan met m'n pocket-size camera. Lens-vereisten zijn bij mij nog volledig onbekend. Ik was van plan me met de kitlens me wat beter te orienteren.

Met het verschil van 300 euro tussen beide modellen in het achterhoofd, zijn er wellicht 'betere' deals die in deze prijsklasse vallen?
Nou, ik zou voordat je een camera body kiest dan ook vooral even kijken naar wat voor lens je wél nodig hebt en wat deze kost voor de camera's die je overweegt. Stel dat je die nou net niet kan krijgen voor een Canon terwijl je een half jaartje met de kitlens hebt rondgelopen, dan kan je alsnog een nieuwe body kopen.
Nu is dit wat onrealistisch, want bij Canon heb je juist enorm veel keuze, net als bij Nikon. Maar voor "nieuwe" dingen zoals de Nex van Sony en J1 van Nikon en (pana / samsung etc) zijn misschien wel helemaal geen snelle betaalbare telelenzen binnen het budget dat je in gedachten hebt.

Kijk dus even goed rond naar welke lenzen gebruikt zijn op flicker oid. Als je b.v. 200mm, F/5.6 1/800 ISO1250 ziet staan, heb je een aardig idee van hoe de cam ingesteld was en wat voor lens er gebruikt is om dat te halen. Met de pricewatch kun je dan zo zien wat dat kostte. (b.v. 560,- indien met een 70-200 F/4 van Canon) Mocht je er niet helemaal uitkomen dat kan je altijd nog ook kijken bij Zoom.nl, daar staan ook best wat plaatjes van diverse niches uit de fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Na wat rond te hebben gekeken naar een combinatie tussen body-objectief kwam ik er nog niet helemaal uit. Quasi-gericht kwam ik het volgende filmpje tegen: http://vimeo.com/42769249 wat mij qua filmische prestaties wel aanstond. Uiteraard zegt het niets over de foto prestaties. Maar ik zou dan wellicht de volgende set kunnen overwegen als een mooie starterspack:

http://tweakers.net/price...-18-55mm-f-35-56g-vr.html

http://tweakers.net/price...x-55-200mm-f-4-56-vr.html

Makes this sense? of kan ik beter naar wat anders gaan kijken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Niks mis mee, maar ga hem wel eerst even ergens vasthouden voor je hem bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Ga ik morgen doen!

Zijn er meer mensen in deze thread die een D3200 overwegen of overwogen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag is of de 24MP en de instap-slr hulpmodus je aanspreken, anders kan je ook voor de D5100 gaan met mooi scherp klapschermpje en (erg goede) 16MP sensor.

Het filmpje is mooi gedaan, maar dat zegt eigenlijk meer over de gebruiker en Vimeo's video kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Thinlanet schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:48:
Ga ik morgen doen!

't Ding is net een paar weken uit... ;)

Nikon D3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een paar dagen te koop zo'n beetje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Osinga in Hoorn (voor mij de dichtstbijzijnde Camera shop) schijnen ze deze op voorraad te hebben.
Ook maar even de d5100 in m'n handen houden en even kijken wat me het meeste aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Thinlanet schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:48:
Ga ik morgen doen!

Yups :) Maar persoonlijk zie ik niet echt de meerwaarde in de D3200 t.o.v. de D3100. Voor het geld vind ik het een TE kleine upgrade en ik zit nu zelf dan ook aan de D5100 te denken. 24MP is voor mij toch overkill, en een D5100 heeft o.a. een swivelscherm en (ik dacht) ook meer fps bij continuous shooting.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Zonet terug van de camera shop. De d5100 wist me aardig te overtuigen die tevens wat meer budget overhoud een extra objectief. Voornamelijk het gevoel (gewicht, ergonomie, formaat) van de body viel me alles mee. De 3200 voelde veel minder solide en wat bekrompen aan. Qua body ben ik er wel een beetje uit, nu nog objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt omdat de 3xxx serie officieel minder 'high-end' is dan de 5xxx serie, alleen heeft de ene net een nieuwe introductie gehad met dus introductie-prijs, en de andere is al netjes genormaliseerd. Een beetje geld over houden voor glas en accessoires is indd zeker wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Vandaag een EOS 600D in m'n handen gehad. Nu begin ik toch wel weer een beetje te twijfelen...
Qua specs en werkelijke gebruiksperformance liggen de 600D en 5100D dicht bij elkaar.... aldus enkele reviews. Gister helaas niet de 600D in m'n handen gehad, zodat ik deze beter kon vergelijken met de 5100D qua feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54

Mach

[END]Avengers

Zit een beetje te dubben...heb de EOS 550D op het oog, maar twijfel over de kit met de EF-S 18-135mm IS of de body met een losse Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM.

Met die Sigma had ik goede ervaringen op mijn oude Sony A200 (die ik niet meer heb), maar het extra bereik van de 18-135 trekt mij ook wel aan. Daarbij is de combi van body met de Sigma, eigenlijk net iets boven mijn budget (een wil-budget, niet een kan-wel-of-niet betalen budget ;-))

Iemand tips of eventueel suggesties voor andere lens ?

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Thinlanet schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:05:
Vandaag een EOS 600D in m'n handen gehad. Nu begin ik toch wel weer een beetje te twijfelen...
Qua specs en werkelijke gebruiksperformance liggen de 600D en 5100D dicht bij elkaar.... aldus enkele reviews. Gister helaas niet de 600D in m'n handen gehad, zodat ik deze beter kon vergelijken met de 5100D qua feel.
Zijn redelijk gelijkwaardig vind ik. Gewoon op je gevoel af gaan. Of op de lenzen voorraad van je familie en vrienden.
Mach schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:10:
[...]
Iemand tips of eventueel suggesties voor andere lens ?
Je kan in dat rijtje ook de pricewatch: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM overwegen. Ze zijn alledrie best heel aardig, maar de beste in die categorie is de veel duurdere pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

http://tweakers.net/price...E-3Ya8orAY1dfYsV9DphRjfAE

[ Voor 44% gewijzigd door Fiber op 09-06-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foto apparatuur koop je niet om een paar weken te gebruiken, maar een paar jaar. Als je het mij vraagt mag een goede lens best een beetje extra kosten. :)

De lichtsterkte en toch nog goed bereik van de Sigma is erg aantrekkelijk, en voor relatief weinig.

Een 70-300mm lens is eventueel gemakkelijk voordelig te vinden mocht dat later toch nog gewenst zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 10-06-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ik heb na weken eindelijk mijn vriendin kunnen overtuigen om in plaats van een compact camera voor een DSLR te gaan. Omdat we de camera puur voor huis-tuin- en keuken gebruik aanschaffen houden we het qua body bij de D3100 (upgraden kan altijd nog).

Ik ben alleen behoorlijk in dubio welke lens daarbij aan te schaffen. Mijn vriendin heeft de eis dat er behoorlijk wat zoom op zit. Ik heb de afgelopen dagen dus vooral gekeken naar lenzen in het rijtje 18-200mm. Nu vraag ik me alleen af of het niet beter is 2 lenzen te pakken (een 18-55mm en een 55-200mm bijvoorbeeld) of zijn er momenteel superzooms op de markt die ook op de groothoek afstanden aardig hun werk doen?

Voordelen van 2 lenzen in mijn ogen zijn misschien toch betere kwaliteit daar je voor 2 doeleinden 2 specifieke lenzen pakt. Voordeel van 1 superzoom lens lijkt me wel duidelijk, je hebt meteen een groot bereik te pakken zonder dat je van lens hoeft te wisselen. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de wat ervaren gebruikers onder ons. Wat is voor deze doeleinden jou meest gebruikte lens? Grijp je snel naar een zoom lens of heb je 9 van de 10 keer een 18-55mm lens op je camera?

Om het lijstje even af te gaan:

Wat is je beschikbare budget? voor objectieven ongeveer 250 á 300 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee dus...
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)18-200mm

[ Voor 3% gewijzigd door Guumuus op 11-06-2012 08:52 ]

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Wat was de reden om voor een DSLR te gaan? Als dit wat vanwege de betere fotokwaliteit of lichtsterkte zou ik niet voor een dergelijke superzoom gaan.

Een groot zoombereik bij een DSLR gaat ten koste van de andere lenseigenschappen; twee (of meer) losse lenzen zullen technisch beter zijn. Dit betekend dan wel wisselen.

Een budget van €300 zal wel erg krap gaan worden voor een tweetal lenzen.

Wat versta je trouwens onder “behoorlijk wat zoom “? In de praktijk kan 200mm misschien wat tegen vallen.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zoals Scaptic al stelt, als het je te doen is om de betere fotokwaliteit, kan het gebeuren dat je toch iets teleurgesteld gaat worden als je er een 18-200 op gaat zetten, zeker als je wat verder in zoomt. Het zou al wat beter moeten zijn met een 18-55 & 55-200 combinatie. Als je graag wat betere ISO prestaties en kleine scherptediepte wilt, dan is een dSLR inderdaad een goede keuze. (Alhoewel je voor een kleine scherptediepte misschien toch een wat lichtsterkere lens wilt.) Anders kun je misschien toch net zo goed gaan voor een compactje - is goedkoper en makkelijker mee te nemen.

18-200 komt overeen met ~11x zoom. Als dit voldoende was op een compact, zal dat met een dSLR ook wel volstaan.

Of je snel naar een zoomlens grijpt, hangt af van hoe je graag fotografeert, wat je graag fotografeert en van de omgeving. In Noorwegen had ik mijn 70-200 misschien iets van 40% van de tijd op de camera zitten, omdat het landschap zich erg leent voor landschapsfoto's met een telelens. Aan de andere kant had ik de vakantie daarvoor naar Rusland 90% van de tijd mijn 17-50 erop zitten, omdat het landschap zich daar niet zo zeer voor telelenzen leende. Voor de grote (roof)vogels daar was de 70-200 dan wel weer erg fijn (maar wat aan de korte kant, helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Scaptic schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:14:
Wat was de reden om voor een DSLR te gaan? Als dit wat vanwege de betere fotokwaliteit of lichtsterkte zou ik niet voor een dergelijke superzoom gaan.

Een groot zoombereik bij een DSLR gaat ten koste van de andere lenseigenschappen; twee (of meer) losse lenzen zullen technisch beter zijn. Dit betekend dan wel wisselen.

Een budget van €300 zal wel erg krap gaan worden voor een tweetal lenzen.

Wat versta je trouwens onder “behoorlijk wat zoom “? In de praktijk kan 200mm misschien wat tegen vallen.
henkie196 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:28:
Zoals Scaptic al stelt, als het je te doen is om de betere fotokwaliteit, kan het gebeuren dat je toch iets teleurgesteld gaat worden als je er een 18-200 op gaat zetten, zeker als je wat verder in zoomt. Het zou al wat beter moeten zijn met een 18-55 & 55-200 combinatie. Als je graag wat betere ISO prestaties en kleine scherptediepte wilt, dan is een dSLR inderdaad een goede keuze. (Alhoewel je voor een kleine scherptediepte misschien toch een wat lichtsterkere lens wilt.) Anders kun je misschien toch net zo goed gaan voor een compactje - is goedkoper en makkelijker mee te nemen.

18-200 komt overeen met ~11x zoom. Als dit voldoende was op een compact, zal dat met een dSLR ook wel volstaan.

Of je snel naar een zoomlens grijpt, hangt af van hoe je graag fotografeert, wat je graag fotografeert en van de omgeving. In Noorwegen had ik mijn 70-200 misschien iets van 40% van de tijd op de camera zitten, omdat het landschap zich erg leent voor landschapsfoto's met een telelens. Aan de andere kant had ik de vakantie daarvoor naar Rusland 90% van de tijd mijn 17-50 erop zitten, omdat het landschap zich daar niet zo zeer voor telelenzen leende. Voor de grote (roof)vogels daar was de 70-200 dan wel weer erg fijn (maar wat aan de korte kant, helaas).
Dank voor de uitgebreide antwoorden.

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter voor meerdere lenzen gaan. Ik ben uiteindelijk voor dSLR gegaan vanwege de fotokwaliteit en betere lichtgevoeligheid. Heb nu een compact camera maar de kwaliteit in schemer en donkere dagdelen is echt belabberd. Daarnaast vind ik de zogenoemde 'bokeh' van de dSLR's supertof. Dan lijkt het me verstandig om te beginnen met een 18-55 (of iets in die richting) en later uit te breiden met een telelens en eventueel een ultra groothoek lens.

Ik weet dat de 18-55 kitlens van Nikon (met VR) voor het geld best goed presteert. Die kan ik al voor 75 euro krijgen. Ik vind het echter niet zo'n groot probleem om iets meer geld uit te geven voor een lens die een stuk beter presteert (max 150 euro). Zijn er lenzen die jullie me kunnen aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

150 Euro is niks als je een beetje eisen gaat stellen aan lenzen. Tweedehands kopen scheelt al een heel stuk. Ik zou gewoon beginnen met de 18-55 VR en daarna uitbreiden of upgraden als je dingen gaat missen. De18-105 VR is ook een, wat duurdere, optie met wat meer zoombereik. Een 18-200 of zo is ook best leuk hoor, maar een goede is wel erg duur.

Uitbreiden doe je dan gericht naar wat je mist, een telelens voor tele zoombereik, een UWA voor meer groothoek, een lens met groot diafragma als de 35/1.8 of 50/1.8 voor low light en spelen met DoF en bokeh. Eventueel een macro lens, een flitser, een statief, ... Zie je de bodemloze put al een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

haha ja ik snap wat je bedoelt...gelukkig voor mij heb ik een nuchtere vriendin die me met beide benen op de grond zet als ik doordraaf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Is er, behalve het draaibare LCD-scherm en ondersteuning voor externe flits, nog een goede reden om voor de EOS 600D te kiezen in plaats van de 550D ?

Prijsverschil tussen body's, zou ik bij technische gelijkwaardigheid liever aan een objectief besteden :-)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mach schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:42:
Is er, behalve het draaibare LCD-scherm en ondersteuning voor externe flits, nog een goede reden om voor de EOS 600D te kiezen in plaats van de 550D ?

Prijsverschil tussen body's, zou ik bij technische gelijkwaardigheid liever aan een objectief besteden :-)
Nee, meer significante verschillen zijn er niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Fiber schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:05:
[...]

Nee, meer significante verschillen zijn er niet...
Ok, thx!

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:16
hallo,

Ik ben totaal leek op dit gebied, maar interesseer me er wel in. Ik heb de startpost door gelezen evenals de FAQ fotografie. Ik denk al enige tijd erover na om "goede" camera te kopen. Waarmee ik "mooie" foto's kan schieten, beter dan wat er uit een compact camera komt. Reden is natuurlijk niet alleen het schieten van mooiere foto's, maar ook om de natuur/omgevingen/die speciale momenten mooi op beeld te krijgen.

Daarom wil ik me verdiepen in de fotografie, natuurlijk wil ik eerst weten of dit echt wat voor mij is vandaar dat ik hier aanbel.

Wat is je beschikbare budget?
Max. 500, dit omdat ik net begin en eerst maar is wil kijken of ik het eigen kan maken.

Naar mijn idee potentiële camera's zijn:
De EVIL/ILC camera's zijn afgevallen, omdat ik een "kijkoog wil tijdens het schieten en ze zijn me te klein"

Naar mijn idee zijn dit 3 mooie camera's op mee te beginnen.
Nikon 3100D
Nikon 3200D
Nikon 5100D

De Canon is hierbij afgevallen, omdat ik dacht te lezen in het forum dat Canon iets minder is met foto's vergeleken met Nikon, maar weer beter is met filmen, want mij niet uitmaakt.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Doelen zijn: Vakantie, landschap/natuur(graag met zo breed mogelijk beeld), mensen(bewegend, danwel stilstaand).

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, niet nodig.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Twijfel, ik wil graag ook snel foto's kunnen maken, en volgens mij neemt die snelheid af via Live View?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Graag een scherp LCD scherm zodat ik foto's meteen kan bekijken.
Ik wil graag werken met SD kaartjes die direct ik mijn computer kunnen of middels connector in mijn ipad voor bewerking.

Ik wil graag foto's vanuit de hand gaan schieten en liever niet met statief enz. Daarom zou ik graag een manuele focus willen, maar ook, als dat mogelijk is een automatische. Ook zou ik graag een optische stabilisator willen in het objectief of de lens? Ik weet alleen nog niet welke de beter is.

Gewenst bereik?
Niet geheel duidelijk wat hiermee bedoeld word?

Kort samengevat wat ik graag wil, en waarmee ik misschien wat duidelijker maak wat ik zoek:
Ik wil een handzame camera's waarmee ik snel (achter elkaar) foto's kan schieten, omdat ik bewegingen in beeld wil brengen met de foto's. Ik wil er voornamelijk natuur/omgevingen/architectuur mee fotograferen, maar ook mensen. En het geen wat ik wil fotograferen het liefst mogelijk met 1 lens en anders 2. Ik wil de foto's maken vanuit de hand dus niet met een statief, must zijn naar mijn idee: "Kijkoog", manuele focus aanwezig en optische stabilisatie(twijfel alleen nog welke de voorkeur krijgt)

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben van wat voor een gebruiker ik zal zijn en dat jullie me kunnen helpen met het kiezen van een camera die aan mijn eisen voldoet.

Ik heb nog een andere vraagje, is er iemand bekend met foto's bewerken op de ipad? Ik wil namelijk (mits nodig) mijn geschoten foto's bewerken op de ipad. Lekker makkelijk, mobiel enz.

Ik ga nu weer verder met het forum doorlezen, naar tips en antwoorden.

[ Voor 20% gewijzigd door Jay-7AC op 12-06-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Jay-7AC schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:04:
[...]
Sony NEX-C3, zelfde als de Nikon 1.
Is niet hetzelfde. De Sony Nex heeft een veel grotere sensor en dus veel meer fotografische mogelijkheden. De Nikon 1 is wel lekker klein en snel.
[...]
Doelen zijn: Vakantie, landschap/natuur.
En dus is eigenlijk elke dSLR goed genoeg en elke ILC met een sensorgrootte van minimaal (Micro) Four Thirds.
[...]
Ik wil een handzame camera's waarmee ik snel (achter elkaar) foto's kan schieten. Ik wil er voornamelijk natuur/omgevingen/architectuur mee fotograferen, maar ook mensen. En het geen wat ik wil fotograferen het liefst mogelijk met 1 lens en anders 2.
Waarom snel? Natuur/omgevingen/architectuur en ook de meeste mensen lopen niet weg of zo.
[...]
Ik heb nog een andere vraagje, is er iemand bekend met foto's bewerken op de ipad? Ik wil namelijk (mits nodig) mijn geschoten foto's bewerken op de ipad. Lekker makkelijk, mobiel enz.
[...]
Gaat prima voor basic bewerkingen. Echt bewerken doe je nog steeds veel beter op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Fiber, bedankt voor je input.

Ik merk alleen dat ik in startpost niet helemaal concreet heb vermeldt wat ik wil, ik zal het daarom uitbreiden! Even als antwoorden op jou opmerkingen, ik heb aangepast en meer uitgebreid vermeldt hoe ik de camera wil gebruiken!

En de reden waarom ik snel foto's wil kunnen schieten is, omdat ik het persoonlijk mooi vind om middels een foto's snelle shoots te maken. Om middels meerdere foto's een beweging in beeld te krijgen als ware, daarom wil ik snel foto's kunnen maken. Is hier een mogelijkheid voor?

En ik ga eerst maar is werken op de iPad kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vergeleken met een compact zijn ze allemaal snel... Ga ze eens proberen in de winkel, dan weet je het gauw genoeg. De keuze voor een bepaald formaat moet je toch echt zelf maken, verder zijn ze allemaal prima. Alleen de Nikon 1 heb ik mijn twijfels over. Die heeft echt wel bepaalde kwaliteiten, maar de sensor is gewoon een stuk kleiner dan de rest en dat is een echt nadeel als je met scherptediepte wil spelen. Niet dat het onmogelijk is met de Nikon 1, maar wel een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjonge, een hoop plannen heb je. Ik krijg het idee dat je een hoop veronderstellingen heb die gewoon niet zo werken zoals je denkt. Je wil uit de hand schieten *dus* manuele focus ? En 'snel' schieten. Het staat vol met denkfoutjes, en vreemde verwoording.

Ik denk dat je echt gewoon is moet beginnen met de D3100 met kit lens, of de D5100 als je dus dat betere schermpje wil. Die twee kan je gewoon niet mis mee, de prijs-kwaliteit val niet mee te twisten, en je zal er zo enorm veel mee leren, over wat je precies wil bereiken vooral, dingen waar je gewoon ècht alleen achter kan komen in de praktijk, door gewoon te doen, dan vind je vanzelf de weg die je zoekt. Liefst, als het budget dat toelaat, of eventueel later, met een extra 35mm F1.8G lens om goed met minder licht en scherptediepte te kunnen experimenteren.

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 12-06-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Fiber schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:22:
Vergeleken met een compact ...... wel een stuk lastiger.
Ik heb zojuist bij de saturn gekeken naar de 3 modelen(Nikon 3100/3200/5100) waar mijn interesse naar uitgaat.
Toch heb ik geconstateerd dat ik bij alle toestellen moeite had om mijn handen te plaatsen, zeker met het gewicht van de toestellen. Het plaatsen van mijn linkerhand had ik moeite mee, omdat ik gewend ben mijn linker hand links op het toestel te plaatsen. Is hier een soort van verlengstuk voor in de voor van grip of dergelijke of stel ik nu een gekke vraag? :P

Al met al, klopt het als ik zeg dat als ik 1 van deze 3 kies een goede prijs-kwaliteit verhouding camera heb en mooi instap model dSLR camera?
jesper86 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:41:
Sjonge, een hoop plannen heb je ........ te kunnen experimenteren.
Bovenstaande is ook deel als reactie op jou comment. En je hebt groot gelijk dat het zich moet uitwijzen in de praktijk en dat weet ik ook. Maar het was voor mij even een visualisatie op papier zetten zodat jullie een indruk kunnen krijgen over hoe ik mijzelf als gebruiker zien/ wil zien. En natuurlijk zitten er denkfouten in, vergeef hiervoor, maar ik zet pas net de eerste stappen in deze wereld.

Maar toch mijn doel is ook om te leren en vooral kijken of het me interesseert om me meer te verdiepen in de fotografie, vandaar ook de post. :) Toch nog een back to the point gevolgd door een vraag, met een van de eerder genoemde bodies ga ik als beginner naar mijn idee ver komen. Maar nu de kitlens, meerdere malen heb ik gelezen dat 2 aparte lenzen beter zijn als 1 lens, gericht op bereik.

Keuze is dus:
2 Kitlenzen van 18-55mm en 55-105mm
of
1 Kitlens van 18-105mm

Wat zou de voorkeur zijn als beginner? Of toch meteen de 35mm F1.8G lens halen?
En wat is hiertussen het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je bedoelt de 55-200 VR denk ik. Voor allemaal is wel wat te zeggen. Ik zou gewoon beginnen met de goedkoopste kitlens (18-55 VR) en dan later upgraden en/of uitbreiden. Dan kun je dat namelijk veel gerichter doen omdat je dan weet in welke richting je het meeste mist.

Neemt niet weg dat de 18-105 VR ook erg leuk is en een tikje beter is dan de 18-55 VR, maar dus ook duurder.

De 35/1.8 is altijd leuk om erbij te hebben. Dat geldt in mindere mate ook voor de 55-200 VR, maar dat is een iets grotere gok. Niet iedereen houdt van tele. Sommige mensen worden veel blijer van bijvoorbeeld een 12-24 erbij, of een macrolens, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-7AC schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:18:
Het plaatsen van mijn linkerhand had ik moeite mee, omdat ik gewend ben mijn linker hand links op het toestel te plaatsen. Is hier een soort van verlengstuk voor in de voor van grip of dergelijke of stel ik nu een gekke vraag? :P
Volgens mij hou je bij een systeemcamera je linkerhand standaard onder het objectief, dus onder de camera als je een korte lens gebruikt. Aan de andere kant hoor je de camera's die je noemt ook wel met 1 hand vast te kunnen houden, zeker met een kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-7AC schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:18:
Ik heb zojuist bij de saturn gekeken naar de 3 modelen(Nikon 3100/3200/5100) .... Al met al, klopt het als ik zeg dat als ik 1 van deze 3 kies een goede prijs-kwaliteit verhouding camera heb en mooi instap model dSLR camera?
Met de D3200 dus niet, want die is net een week uit en daar betaal je een aanzienlijke meerprijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

IMHO is de D3200 veel beter dan de D3100 en D5100 : Pas bij de D7000 wordt het spannend :)
Maar het is wel wat "vroeg" om de D3200 te kopen inderdaad...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
nero355 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:17:
IMHO is de D3200 veel beter dan de D3100 en D5100 : Pas bij de D7000 wordt het spannend :)
Maar het is wel wat "vroeg" om de D3200 te kopen inderdaad...
Dat de D3200 beter is dan de D3100, is ongetwijfeld waar. Maar is het verschil meer dan 200 euro waard?

Die 200 euro kun je volgens mij beter investeren in betere lenzen/accesoires, of eigenlijk (zeker als je een beginner bent) nog het beste in middelen waardoor je een betere fotograaf wordt (boeken/cursussen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Wat is je beschikbare budget? 400 - 500
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Huis, tuin en vakantie (landschaps) gebruik
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, lijkt me handig maar niet essentieel
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Sterke voorkeur v een ILC
Gewenst bereik? Noob dus is kitlens goed om mee te beginnen denk ik

Na dagen spitten de vraag hier maar stellen. Ik kom er niet echt uit. Hoewel ik de D5100 van een vriend van mij vet vind, weet ik dat ik dit soort formaat camera's thuis zal laten liggen of in ieder geval niet snel mee pak.
Ik wil een goede camera om vaak, vooral op vakantie, in de buurt te hebben. Vandaar de ILC voorkeur. Verder lijkt me een ingebouwde flits toch wel makkelijk. Verder redelijke Noob en moet zeggen dat ik voor heel veel puzzelen met instellingen niet het geduld heb. Maar aangezien ik weet dat andere lenzen veel verschil kunnen maken wil ik hier 'later' wel wat meer mee gaan doen.

'Ik zie door de Nex-en en Pen-en het bos niet meer'. :P Nikon 1 heb ik vanwege de wat mindere reviews afgeschreven.
Tips zijn welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Dzine op 14-06-2012 21:39 . Reden: D5100 ipv D6100 :) ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nikon 1 is juist leuk voor iemand die niet wil vechten met instellingen, maarja niet veel lenzen op het moment. Wel hèèl erg kleine kit lenzen! De meeste reviews kunnen gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is en schrijven de camera gelijk af op de sensorgrootte en hun eigen wensen, maar prestaties zijn helemaal niet slecht kwa foto, autofocus, en mooi sterke kleur/contrast allemaal automatisch.

Echter zijn er inderdaad nog veel meer bomen in het bos :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Dzine, Alle recente modellen met M4/3 of APS-C sensor zijn goed: Panasonic GF3/GF5, recente Olympus Pen modellen, Sony Nex C3 of 5N, allemaal prima. Neem gewoon degene die jij het prettigst vindt vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jesper86 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:54:
De Nikon 1 is juist leuk voor iemand die niet wil vechten met instellingen, maarja niet veel lenzen op het moment. Wel hèèl erg kleine kit lenzen! De meeste reviews kunnen gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is en schrijven de camera gelijk af op de sensorgrootte en hun eigen wensen, maar prestaties zijn helemaal niet slecht kwa foto, autofocus, en mooi sterke kleur/contrast allemaal automatisch.

Echter zijn er inderdaad nog veel meer bomen in het bos :9
Sensor grootte en lenzenaanbod is wel de belangrijkste reden om een ILC of dSLR te kopen. Anders kun je m.i. net zo goed een goede compact kopen. Die Nikon1 is best leuk, maar wel beperkt. Spelen met DoF is er door de kleine sensor al nauwelijks bij. Hij is wel lekker snel en de rest van de pluspunten die jij noemt kloppen ook, maar het is de vraag of dat genoeg is. De Nikon marketing machine is overigens wel lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je een compacte ILC wilt, maar toch een standaard zoomlens wilt, kan ik je de GF3X (of GF5X) aanraden. Natuurlijk zijn mijn ervaringen ermee beperkt, want ik heb hem nog niet lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Ha ha jullie geven juist meer keuzes!! :)

Het valt me op dat ingebouwde flitser nogal een extra feature is die de mid-range ILC's niet hebben.. Olympus Pen P3 en de Nex-5N hebben nu de voorkeur, maar deze zijn eigenlijk te prijzig.

Edit: nog creative combo's met een iets ouder type body met 'betere' lens te verzinnen misschien?

[ Voor 17% gewijzigd door Dzine op 14-06-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olympus E-PL3 heeft een kleine add-on flitser included in de box. De meerprijs van de E-P3 is de moeite niet.
Als je nog even wacht dan is de E-PL3 het oudere type. :9

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 14-06-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sowieso gebruik je een flitser meer niet dan wel. Ik zou hem niet erg missen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
Foka heeft nu een E-PM1 en een GF3 (met de grote kitlens) voor 299,- staan, misschien is dat nog interessant voor je? Dan heb je geld over om er nog een lens bij te doen (bijv. een lichtsterke, zodat je de flitser zeker niet snel mist).

Zeker voor de PEN Mini is het een mooie prijs denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Admiral Freebee schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 23:18:
Sowieso gebruik je een flitser meer niet dan wel. Ik zou hem niet erg missen denk ik.
Een goede flits kan heel veel aan een foto toevoegen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:42:
[...]

Een goede flits kan heel veel aan een foto toevoegen :)
Dat klopt zeker. Maar dan zit ik zelf niet te denken aan die dingen die standaard meegeleverd worden met camera's of er al standaard opzitten. De flitser op mijn E-PL1 gebruik ik echt nooit ondanks dat je hem wel in kan stellen op 1/4 en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Fiber schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:35:
Je bedoelt de 55-200 VR denk ik. Voor allemaal is wel wat te zeggen. Ik zou gewoon beginnen met de goedkoopste kitlens (18-55 VR) en dan later upgraden en/of uitbreiden. Dan kun je dat namelijk veel gerichter doen omdat je dan weet in welke richting je het meeste mist.

Neemt niet weg dat de 18-105 VR ook erg leuk is en een tikje beter is dan de 18-55 VR, maar dus ook duurder.

De 35/1.8 is altijd leuk om erbij te hebben. Dat geldt in mindere mate ook voor de 55-200 VR, maar dat is een iets grotere gok. Niet iedereen houdt van tele. Sommige mensen worden veel blijer van bijvoorbeeld een 12-24 erbij, of een macrolens, etc.
Mijn keuze is gemaakt, ik ga voor de D5100. Aangezien deze, volgens reviews, beter is dan de D3100 en hij binnen mijn budget valt. Ik begin met één enkele lens, de 18-55 VR. En vervolgens ga ik me verdiepen in het fotograferen en dan zie ik wel wat de camera mij te bieden heeft en wat ik mis.

In ieder geval bedankt voor de input, en natuurlijk ook de andere die mij van advies hebben voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Ik ben een beginner op fotografie gebied en wil binnenkort mijn eerste dSLR / ILC aanschaffen. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de pricewatch: Sony NEX-5N + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS. Volgens de vele reviews op het internet is dit een top camera om mee te starten. Zelf vind ik de compactheid, kantelbaar scherm en de 10fps grote pluspunten. Echter ben ik er nog niet helemaal uit of dit de juiste camera is. Eén van de komende dagen ga ik deze camera nog in de winkel bekijken. Graag zou ik jullie advies willen zodat ik een goed overwogen beslissing kan nemen. Welke andere camera's moet ik zeker bekijken in de winkel?

• Wat is je beschikbare budget?
€600,- > Meer budget beschikbaar mits er erg grote voordelen zijn in een iets hogere prijsklasse.

• Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

• Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten
Ik ben van plan om veel Architectonische foto's te schieten, maar niet specifiek.

• Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet erg belangrijk, wel handig

• Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

• Overige wensen aan de camera
(Voorlopig) geen overige wensen

• Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-55mm voldoet voorlopig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Jay-7AC schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:56:
[...]
Mijn keuze is gemaakt, ik ga voor de D5100. Aangezien deze, volgens reviews, beter is dan de D3100 en hij binnen mijn budget valt. Ik begin met één enkele lens, de 18-55 VR. En vervolgens ga ik me verdiepen in het fotograferen en dan zie ik wel wat de camera mij te bieden heeft en wat ik mis...
Lijkt me een goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Architectuur wil je al snel een groothoek lens hebben, of je moet je willen richten op details, maar er is niet veel keus aan groothoek op de Sony NEX, alleen de 16mm op het moment (24mm equivalent). Als je klein wil blijven is er voor Micro Four Thirds een hele mooie 9-18mm van olympus (18-36mm equivalent). Anders is er met een DSLR nog veel meer keus aan groothoek lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een voorzetlens voor de 16 mm waarmee het een 12 mm wordt: pricewatch: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1)

Volgens reviews blijven de optische prestaties op hetzelfde niveau als wanneer de voorzetlens er niet voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:24:
Als je klein wil blijven is er voor Micro Four Thirds een hele mooie 9-18mm van olympus (18-36mm equivalent).
Dat is een mooi klein lensje idd. Voor hetzelfde systeem is er ook een iets grotere 7-14mm beschikbaar van Panasonic. De 14 mm pancake van Panasonic is overigens heel mooi klein, en ook niet al te duur. Zelf heb ik de 12mm Olympus waarover ik zeer goed te spreken ben. (kost wel wat). Heb je een Olympus 14-42mm kitlens dan zou je er de Wide Converter WCON-P01 op kunnen zetten die van die 14mm dan 11mm maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Bedankt voor het advies tot zover. Een 16mm lens kan ik altijd nog erbij kopen inderdaad. Morgen of overmorgen ga ik even naar de winkel om er naar te kijken. Wat ik zo lees en zie zit de NEX 5N in de topklasse in deze prijsklasse. (correct me if i'm wrong). Meer tips altijd welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Tijd voor een DSLR! Ik heb alleen weinig verstand van fotografie; op het moment heb ik een Panasonic Lumix FZ-28, en deze staat in de regel op standje intelligent. Natuurlijk klooi ik wel met de instellingen van het apparaat om interessante kiekjes te krijgen, maar dat is dan meestal onder het motte "gewoon wat doen en kijken wat het wordt". Hoewel ik dit altijd erg leuk vind om te doen, wordt ik hierbij dus niet gehinderd door enig verstand van zaken.

Welnu, de DSLR. Waarom? Omdat ik toch graag mooiere plaatjes wil nemen. Ik stoor me aan het gebrek aan optische zoeker, en vind de foto's vaak te ruizig.

Dus wat zoek ik? Enerzijds zal de camera gebruikt worden voor productfotografie met een lightbox. Dat betekent foto's nemen van een centimeter of 20 afstand. Anderzijds is het natuurlijk de standaardcamera die mee gaat op vakantie, evenementen, etentjes en dergelijken. Mijn huidige camera heeft 18x zoom, wat fantastisch kan zijn maar een superzoomlens is blijkens de OP af te raden. Wegens een beperkt budget (+-700 ex btw) zal ik het waarschijnlijk dus even zonder grote zoomlens moeten doen, maar een keer of 6 lijkt me toch wel prettig op de lens die ik er bij neem. Een zoomlens kan dan altijd later nog.

En dan nu natuurlijk de vraag; waar op te letten. Ik besef me dat ik met mijn budget een hoop camera's bij voorbaat al afschiet, maar toch blijven er genoeg vijf-sterrencamera's over lijkt het.
Hoewel de kant en klare toesteltips natuurlijk welkom zijn, wil ik vooral graag weten wáárom ik voor een bepaald merk of model zou moeten kiezen. Zoals gezegd, ik heb er helaas nog weinig verstand en hoop dit met een eigen DSLR te veranderen, maar tot dan blijft het vakjargon toch vooral droge en weinig concrete vakjargon voor me...

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met verdere eisen zoals een viewfinder en 6x zoom, kun je de zoekactie nog wat verder verfijnen.

Kortom, een 550D/600D of D5100 met een 18-105 of 18-135 kitlens lijkt goed bij deze eisen te passen.

Welk merk (Canon/Nikon/Sony/Pentax) uiteindelijk het beste bij je past, kunnen wij niet voor je bepalen. Daarvoor is het beter om eens een winkel in te lopen en eens een aantal camera's vast te houden en een beetje mee te spelen om te kijken welke grip en welke bediening jou het meeste ligt. Sony in tegenstelling tot de andere merken een electronische viewfinder, die niet voor iedereen lekker werkt. Ook hier is het devies om het zelf eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Wat is je beschikbare budget? Maximaal 500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Mijn vader is fotograaf en heeft nog wel wat lenzen liggen waarmee ik kan experimenteren, maar die zijn natuurlijk al gebruikt dus ik begin wel gewoon met een standaard objectief en kijk dan met de 55-200 mm van mijn vader wel hoe dat bevalt
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral veel foto's van mijn kinderen, landschapfoto's vind ik ook leuk om te schieten. Beetje van alles wat eigenlijk
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, dit is wel van belang
Het is leuk dat je in HD kunt filmen, maar het heeft geen top-prio.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, dit is geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Minimaal wel een 3 inch scherm, mijn vader heeft nog een D70 en dat scherm vind ik echt te klein. Verder gewoon een degelijke camera.

Ik ben van plan om een D3100 aan te schaffen, dan kan ik ook lenzen van mijn vader proberen en wisselen.
Ben in tegenstelling tot mijn vader een beginner, en hij kan me ook goed adviseren maar soms praat hij nog in termen die me nog te gortig zijn. Hij is ook al zo lang fotograaf dat hij gewoon alles weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

contrast schreef op maandag 18 juni 2012 @ 01:04:
Bedankt voor het advies tot zover. Een 16mm lens kan ik altijd nog erbij kopen inderdaad. Morgen of overmorgen ga ik even naar de winkel om er naar te kijken. Wat ik zo lees en zie zit de NEX 5N in de topklasse in deze prijsklasse. (correct me if i'm wrong). Meer tips altijd welkom. :)
In de pricewatch staat de NEX voor zo'n 560,- Voor zo'n camera een mooie prijs, zonder meer. Voor om en nabij die prijs zijn overigens ook wel andere aantrekkelijke modellen te verkrijgen zoals de nieuwe D3200 of voor een stuk minder de E-PL3 of E-P3 zonder lens.

Elk systeem is een compromis en het is aan jou om te bepalen wat bij jou het beste past. Bedenk wel dat je niet enkel een camera koopt. Je koopt een systeem waarbij je de komende jaren blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een nieuwe body, ter vervanging van mn D80.

Wat is je beschikbare budget? 500-600, zit nog wel wat flexibiliteit in.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ja, een rijtje: 18-200VR, 70-300VR, 50mm 1.8, 35-70 AF.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vakanties ja, maar dan vaak safari's. Dus vogels en andere beesten, vaak van veraf. En landschappen :-)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ook niet, verwacht niet daar heel veel gebruik van te maken.

Zoals gezegd heb ik nu een D80, en die bevalt op zich goed. Wat ik zoek is een camera met dezelfde 'feel', maar waar ik met hogere resolutie op kan schieten zodat ik wat meer ruimte heb om te croppen. Maar, dan moet 't wel een goede sensor zijn; alleen megapixels zegt niet zoveel natuurlijk. Handig aan de D80 vind ik dat ik vanalles via knoppen in kan stellen, en dus niet via het menu iets hoef te doen.

Zit te denken aan de pricewatch: Nikon D3200. Dan kan ik de AF functie van mn 35-70 lens niet meer gebruiken, helaas, maar volgens mij is er geen camera in mn budget waarbij ik dat wel kan.

Tips & advies welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als de body van de D80 je zo goed bevalt, lijkt een D3200 me een behoorlijke downgrade qua ergonomie. Is een D90 niet iets?

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 18-06-2012 15:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
2e hands D7000, doen 700-750 euro op marktplaats. Als de D600 over niet al te lange tijd uitkomt, verwacht ik er wel meer op MP.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:43

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:12:
Ik zoek een nieuwe body, ter vervanging van mn D80.

Wat is je beschikbare budget? 500-600, zit nog wel wat flexibiliteit in.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ja, een rijtje: 18-200VR, 70-300VR, 50mm 1.8, 35-70 AF.

Vakanties ja, maar dan vaak safari's. Dus vogels en andere beesten, vaak van veraf. En landschappen :-)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ook niet, verwacht niet daar heel veel gebruik van te maken.

Zoals gezegd heb ik nu een D80, en die bevalt op zich goed. Wat ik zoek is een camera met dezelfde 'feel', maar waar ik met hogere resolutie op kan schieten zodat ik wat meer ruimte heb om te croppen. Maar, dan moet 't wel een goede sensor zijn; alleen megapixels zegt niet zoveel natuurlijk. Handig aan de D80 vind ik dat ik vanalles via knoppen in kan stellen, en dus niet via het menu iets hoef te doen.

Zit te denken aan de pricewatch: Nikon D3200. Dan kan ik de AF functie van mn 35-70 lens niet meer gebruiken, helaas, maar volgens mij is er geen camera in mn budget waarbij ik dat wel kan.

Tips & advies welkom :-)
Als je dat croppen van belang vindt, is de D3200 eigenlijk je enige keuze. Een stap van 10MP naar 16MP zet geen zoden aan de dijk. Maar inderdaad, de D3200 biedt niet dezelfde 'feel' als je D80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Het is voor mij de Nex-5N geworden. Bij de Media Markt bij Amsterdam Arena was hij door de camera deal slechts 515,- euro, dus mooi binnen budget. Daar gaat volgens mij nog 50 euro cashback overheen van Sony :)

Dat komt op 465 voor een toestel wat gisteren nog bij de meeste shops 599 was _/-\o_

Ik ging eigenlijk v de Olympus E-PL3, maar die hadden ze niet

[ Voor 14% gewijzigd door Dzine op 18-06-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:55:
[...]

In de pricewatch staat de NEX voor zo'n 560,- Voor zo'n camera een mooie prijs, zonder meer. Voor om en nabij die prijs zijn overigens ook wel andere aantrekkelijke modellen te verkrijgen zoals de nieuwe D3200 of voor een stuk minder de E-PL3 of E-P3 zonder lens.

Elk systeem is een compromis en het is aan jou om te bepalen wat bij jou het beste past. Bedenk wel dat je niet enkel een camera koopt. Je koopt een systeem waarbij je de komende jaren blijft.
Je hebt gelijk, naarmate je meer lenzen hebt dan ben je wel 'gebonden' aan een bepaald systeem.
Dzine schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:46:
Het is voor mij de Nex-5N geworden. Bij de Media Markt bij Amsterdam Arena was hij door de camera deal slechts 515,- euro, dus mooi binnen budget. Daar gaat volgens mij nog 50 euro cashback overheen van Sony :)

Dat komt op 465 voor een toestel wat gisteren nog bij de meeste shops 599 was _/-\o_

Ik ging eigenlijk v de Olympus E-PL3, maar die hadden ze niet
Je hebt zeker een goede deal. Ik ben vandaag bij de Mediamarkt in Arnhem geweest, daar was die voor €527,- te verkrijgen. Ik heb er even mee gespeeld en het leek erop dat hij er moeite mee had om scherp te stellen van objecten die erg dichtbij staan. Dit zal vast komen omdat iedereen met die instellingen heeft lopen spelen. Hoe bevalt jou deze camera tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
E-PL3 heeft een van de beste AF die er te krijgen is, met one shot tenminste. Waar je mss aan moet wennen is dat lenzen voor grotere sensors over het algemeen minder dichtbij kunnen scherpstellen (25cm) dan je mss gewend ben met een compact camera (5cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor alle reacties.

D90 bied me weinig meerwaarde, 2mp meer schiet niet zo op.

Die D7000 is inderdaad ook wel interessant. Moet ik nog wel even aan m'n spaarpot rammelen, maar dan kan ik ook m'n 35-70 volledig blijven gebruiken :-) Aan de andere kant wint 24mp het van 16. Zit er niet toevallig een camera aan te komen die een body als d80/90/7000 heeft maar dan met 24mp? :-P

Vanmiddag even kijken of ik een D3200 en D7000 naast elkaar kan houden. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet zo zwaar tillen aan het aantal MP's, dat is al heel lang geen maat meer voor de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:06:
Thanks voor alle reacties.

D90 bied me weinig meerwaarde, 2mp meer schiet niet zo op.

Die D7000 is inderdaad ook wel interessant. Moet ik nog wel even aan m'n spaarpot rammelen, maar dan kan ik ook m'n 35-70 volledig blijven gebruiken :-) Aan de andere kant wint 24mp het van 16. Zit er niet toevallig een camera aan te komen die een body als d80/90/7000 heeft maar dan met 24mp? :-P

Vanmiddag even kijken of ik een D3200 en D7000 naast elkaar kan houden. Ik houd jullie op de hoogte.
Op verschillende fora/reviews lees ik dat 16MP voor een DX sensor al bijna over the top is. De lens die je voor je camera zet moet nog wel genoeg resolutie kunnen leveren zodat al die MP's ook echt worden benut.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:27:
[...]

Op verschillende fora/reviews lees ik dat 16MP voor een DX sensor al bijna over the top is. De lens die je voor je camera zet moet nog wel genoeg resolutie kunnen leveren zodat al die MP's ook echt worden benut.
Hmm, dat is nog wel een overweging. Ik heb nu
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
• 35-70mm f/2.8 http://www.kenrockwell.com/nikon/3570.htm

Voor wat ik begreep prima lenzen; prima genoeg om 24mp te benutten?

Ik heb nu een paar foto's gemaakt (vogels bv) waar na croppen niet zoveel resolutie meer van overbleef. En dan kan je of een langere telelens regelen, of meer megapixels. Had ik bedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
Super topic is dit!

Heeft al een hoop vragen van me beantwoord. Nu zit ik echter met een laatste punt.
Wat is een betere keuze:

NIKON D5100 incl. 18-55VR en 55-200mm objectief voor 639,20 euro of
NIKON D7000 incl. AF-S DX 18-105 VR objectief voor 799,20 euro?

Het is voor m'n vader die weer over wil stappen naar slr's. In het verleden had ie een canon slr, en bij vrienden heeft ie dslr's in actie gezien en was ie erg gecharmeerd van de nikon dslr's. Een beetje zoombereik kan vooral handig zijn voor tijdens vakanties, aangezien we vaker in de natuur zitten tijdens vakanties i.p.v. de stad. Vooral in de bergen is het fijner om veel meer bereik te hebben dan zo'n standaard compact cameraatje met 5x optical zoom. Om nog maar te zwijgen over de ruisprestaties... Vooral fotoruis is iets waar we ons rot aan ergeren hier in huis als we foto's terugkijken op de tv.

Ik heb sterk de indruk dat de D7000 een betere keuze is aangezien m'n vader de instelmogelijkheden op de D90 erg fijn vond. In eerste instantie is hij een beginner, maar wel een beginner die enorm snel leert en al snel veranderd in een poweruser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:08:
[...]

Ik heb nu een paar foto's gemaakt (vogels bv) waar na croppen niet zoveel resolutie meer van overbleef. En dan kan je of een langere telelens regelen, of meer megapixels. Had ik bedacht :)
Kijk eens naar de crops hier: http://www.dpreview.com/previews/nikond3200/6
Vergelijk t eens met een D7000 of D300s.
Ook al lijkt 24mp heel veel, in de praktijk maakt het niet zo'n groot verschil als je misschien zou verwachten.

300mm is gewoon te weinig voor vogels. Ik heb de 70-300 VR ook en op 300mm is ie niet de scherpste. Hoe meer MP, hoe meer dat versterkt wordt op 100% crop, dus uiteindelijk schiet je er niets mee op.

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnA3 op 19-06-2012 12:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Trishul schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:09:

Ik heb sterk de indruk dat de D7000 een betere keuze is aangezien m'n vader de instelmogelijkheden op de D90 erg fijn vond. In eerste instantie is hij een beginner, maar wel een beginner die enorm snel leert en al snel veranderd in een poweruser.
Waar vind je een D7000 incl 18-105 voor dat geld?
Anyhow, dat zou mijn keuze zijn.
Daarna de 18-105 op marktplaats en een 16-85 vr halen (evt ook via marktplaats). Een veel betere lens. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met een 16-85 schiet hij qua zoombereik weinig op, aangezien dat omgerekend 5.3x zoom is. Een 18-55 + 70-300 lijkt mij een beter idee qua zoombereik, waarbij ik voor de 70-300 aangenomen heb dat hij met "vakantie in de natuur + te weinig bereik" plaatjes van diertjes wil gaan maken. En daarvoor is 200mm al aan de korte kant, laat staan 85mm.

Een D5100 vind ik persoonlijk niet zo fijn in de hand liggen, een D7000 is daarbij echt een enorme vooruitgang. Dit is uiteraard wel zeer persoonlijk, dus dit zal hij zelf moeten bepalen. Een andere optie zou kunnen zijn om een D90 aan te schaffen. Niet het nieuwste van het nieuwste meer, maar wel een lekker grote body voor een vriendelijke prijs, waardoor je wat geld overhoudt om aan lenzen uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vanmiddag een D7000 en D3200 naast elkaar gehouden. Daar zit inderdaad een behoorlijk verschil in, in het voordeel van de D7000. Lastig kiezen, maar denk dat ik nog ff doorspaar en voor de D7000 ga.

De D3200 voelde een stuk minder stevig, en die stevigheid heb ik vaak wel nodig met m'n camera. Safari's over stoffige hobbelwegen zijn niet zo goed voor apparaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Dan zowieso een D7000, die is veel beter beschermd tegen stof.

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnA3 op 19-06-2012 20:44 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:49
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:49:
[...]

Waar vind je een D7000 incl 18-105 voor dat geld?
Dat zou ik ook graag willen weten, Goedkoopste wat ik nu in de Pricewatch zie is 999,- bij de Mediamarkt online shop (En dat is al met aftrek van de Fotomania korting.) (€849,- voor Body Only.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Snel vraagje; begrijp ik goed dat het enige verschil tussen de EOS 550D en de 600D het kantelbare LCD is? Verder identiek? Ik wou namelijk gaan voor de 600D, maar voor 500 heb je nu de 550D bij de Mediamarkt incl. 18-55 én 75-300 lenzen... Dan is de keuze snel gemaakt wat mij betreft!

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:43

Metten

ik hou het graag simpel

Obiter dictum schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:53:
Snel vraagje; begrijp ik goed dat het enige verschil tussen de EOS 550D en de 600D het kantelbare LCD is? Verder identiek? Ik wou namelijk gaan voor de 600D, maar voor 500 heb je nu de 550D bij de Mediamarkt incl. 18-55 én 75-300 lenzen... Dan is de keuze snel gemaakt wat mij betreft!
De 600D heeft ook nog een draadloze flitscommander modus, dat heeft de 550D ook niet. Verder zijn de verschillen zeer klein.

Overigens moet je je van de ongestabiliseerde 75-300 niet teveel voorstellen, de 55-250IS is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Metten schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:04:
De 600D heeft ook nog een draadloze flitscommander modus, dat heeft de 550D ook niet. Verder zijn de verschillen zeer klein.

Overigens moet je je van de ongestabiliseerde 75-300 niet teveel voorstellen, de 55-250IS is veel beter.
En de 550D heeft nog een nabijheidssensor zag ik, de 600D helaas niet meer... Dat de 75-300 ongestabiliseerd is, is dan wel weer jammer nieuws maar toch, voor 500 euro kan je het haast niet laten liggen en is de telelens toch een erg leuk extratje...

Edit; de verschillen in beeld:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_550D

Ik zie grote voordelen voor de 550D; (veel) snellere boot, toch 10% minder shutterlag, nabijheidssensor... Ik denk dat ik maar even langs de Mediamarkt moet binnenkort

[ Voor 18% gewijzigd door Obiter dictum op 20-06-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
Hi,

Ik ben aan het overwegen om een spiegelreflexcamera te kopen. De gedachte gaat uit naar Canon. Nu las ik net dat de 650D is gepresenteerd. Als ik kijk naar de adviesprijs, dan ligt dit in de buurt van de 60d uit de hogere lijn.

Is er iemand die iets verstandigs kan roepen met welk model je het beste uit de voeten kunt?

Ter info; zowel mijn vriendin als ik zijn amateurs en willen nu graag een goede camera voor de komende jaren. Hebben geen specifieke interesse om te fotograferen, al ben ik zelf altijd wel gecharmeerd om natuur en dierfoto's te maken.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
@Frank; Ik heb zelf een 60D, en alleen al om de feel en grootte van de camera koop ik nooit meer (ach.. wat is nooit...) een kleine camera. Als je het touchscreen een leuke gimmick vindt moet je natuurlijk voor de 650D gaan. De 60D heeft wat meer aparte knoppen en volgens mij een helderdere en grotere viewfinder. Voor de rest zijn ze bijna identiek beide meer dan prima camera's. Ooh ja, de accu van de 60D is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Snapsort linkje: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-650D-vs-Canon_EOS_60D

De body van de 60D is een stuk groter, fijner om vast te houden over het algemeen, helderdere en grotere zoeker en de accu gaat inderdaad veel langer mee.

De 650D is wel weer een nieuwere generatie body dan de 60D en heeft de nieuwe Digic V processor aan boord welke betere ISO prestaties weet te behalen en bovendien zitten er wat nieuwe gimmicks in als in-camera HDR en een touchscreen. Verder is hij lichter en kleiner en heeft hij continue autofocus tijdens het filmen (zeker leuk icm. de nieuwe STM lenzen) maar het wachten is op goeie reviews over wat de prestaties echt zijn.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
_Rene_ schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:43:
@Frank; Ik heb zelf een 60D, en alleen al om de feel en grootte van de camera koop ik nooit meer (ach.. wat is nooit...) een kleine camera. Als je het touchscreen een leuke gimmick vindt moet je natuurlijk voor de 650D gaan. De 60D heeft wat meer aparte knoppen en volgens mij een helderdere en grotere viewfinder. Voor de rest zijn ze bijna identiek beide meer dan prima camera's. Ooh ja, de accu van de 60D is een stuk beter.
Ventieldopje schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:55:
Snapsort linkje: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-650D-vs-Canon_EOS_60D

De body van de 60D is een stuk groter, fijner om vast te houden over het algemeen, helderdere en grotere zoeker en de accu gaat inderdaad veel langer mee.

De 650D is wel weer een nieuwere generatie body dan de 60D en heeft de nieuwe Digic V processor aan boord welke betere ISO prestaties weet te behalen en bovendien zitten er wat nieuwe gimmicks in als in-camera HDR en een touchscreen. Verder is hij lichter en kleiner en heeft hij continue autofocus tijdens het filmen (zeker leuk icm. de nieuwe STM lenzen) maar het wachten is op goeie reviews over wat de prestaties echt zijn.
Dank beiden voor de reactie en de link!

De vraag is natuurlijk of ik als amateur die nieuwe features/gimmicks nodig ga hebben c.q. of ze mij gaan helpen betere foto's te maken. Any thoughts on that?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:55:
De 650D is wel weer een nieuwere generatie body dan de 60D en heeft de nieuwe Digic V processor aan boord welke betere ISO prestaties weet te behalen [...]
Dat zal geen wereld van verschil zijn aangezien ze delfde sensor lijken te gebruiken als in de 600D en 60D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lekker voor de 550D gaan en de rest van je geld bewaren voor lenzen, flitser, etc. Media markt heeft de week wel strakke aanbiedingen, btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fiber schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:02:
Lekker voor de 550D gaan en de rest van je geld bewaren voor lenzen, flitser, etc. Media markt heeft de week wel strakke aanbiedingen, btw...
Dat beetje extra geld voor een 600D is helemaal zo gek nog niet eerlijk gezegd : Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een draaibaar schermpje mis op mijn 7D en een 60D heel wenselijk was (ja de 60D ja, vind ik een leuk ding :) ) dus het is wel iets om over na te denken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 18:36

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

nero355 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:08:
[...]

Dat beetje extra geld voor een 600D is helemaal zo gek nog niet eerlijk gezegd : Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een draaibaar schermpje mis op mijn 7D en een 60D heel wenselijk was (ja de 60D ja, vind ik een leuk ding :) ) dus het is wel iets om over na te denken !!
Heb zelf gister een Nikon D5100 gehaald, ook met draaischerm. Een erg fijn toestel, ook zeker het overwegen waard! :D

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? Het liefst tot de 500 euro.

Koop je de camera met een specifiek doel? Ja voor video, zoals interviews en het filmen van mensen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ja dat is voor mij het belangrijkste, graag ook een camera met externe microfoon aansluiting.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik wil alles automatisch kunnen doen

Overige wensen aan de camera : Alleen een externe microfoon aansluiting en een filmfunctie vanaf 720p.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AF tijdens het filmen is nog een groot 'probleem'. Een camera die het wel aardig doet, en razend populair is voor video is de Panasonic GH2. Dan zit je een eind boven budget, maar wel echt het geld waard imo.

- Link naar video met AF tijdens filmen.
- Link naar 6000 andere video's.

*Mogelijk is dat deze in september met Photokina de langverwachte opvolger krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 27-06-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:11

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:06:
Wat is je beschikbare budget? Het liefst tot de 500 euro.

Koop je de camera met een specifiek doel? Ja voor video, zoals interviews en het filmen van mensen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ja dat is voor mij het belangrijkste, graag ook een camera met externe microfoon aansluiting.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik wil alles automatisch kunnen doen

Overige wensen aan de camera : Alleen een externe microfoon aansluiting en een filmfunctie vanaf 720p.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn tip voor jou: leer filmen met manual focus. Vooral bij interviews is het een heel stuk veiliger dan hopen dat de AF zijn werk goed doet. En met jou budget kun je misschien kijken naar de Canon EOS 550D. Heb hem zelf en hij heeft geweldige beeldkwaliteit, 720/50, 1080/25, veel lenzen beschikbaar (voor niet veel geld) en de mogelijkheid voor een externe mic. Volgens mij zit hij zo rond de 500 euro inc kitlens :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En neem ook dit topic eerst eens door: Het video-dSLR hardware topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bekijk anders eens de pricewatch: Sony Alpha SLT-A37K. Nog niet zo lang op de markt, dus de prijs zal nog wel wat dalen. Met de SLT modellen heb je ook tijdens het filmen een snelle autofocus.

Hoewel ik het wel met SomerenV eens ben dat je met manual focus zelf kan bepalen waar je de focus wil hebben, en bij statische dingen als interviews moet dat gewoon goed kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reactie's, manual focus kan ik inderdaad ook gewoon gaan leren dus daar hebben jullie gelijk in. Helaas zijn de toestellen die jullie aanraden wel een beetje boven mijn budget, de Canon eos550d zit rond de 650 met een standaard lens. Zijn er verder nog toestellen die wel rond de 500 euro zitten met microfoonaansluiting? (Beetje raar dat dat er niet standaard inzit bij elk toestel btw).
Pagina: 1 ... 12 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's