|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Verwijderd
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VRVerwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:35:
...Zijn er verder nog toestellen die wel rond de 500 euro zitten met microfoonaansluiting? (Beetje raar dat dat er niet standaard inzit bij elk toestel btw).
Filmt ook nog eens in 1080p.
Verwijderd
Is die beter dan de 550d met 18-55?Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:56:
[...]
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR
Filmt ook nog eens in 1080p.
Dat is persoonlijk, moet je uitproberen, maar als je naar de specs kijkt (zie snapsort.com) in principe wel.
Zit te kijken om een spiegelreflex aan te schaffen, verrassing, ik post hier ook.
Veel advies ingewonnen, zit in twijfel over 3 camera's, de Canon 550D, 600D of de Nikon 5100, ze zijn alledrie veel vergeleken maar iederen vond weer andere dingen. Wil de camera gebruiken voor 'recreatie' fotografie, dwz, vakanties, feestjes, dagelijkse dingen en andere gelegenheden. Mijn huidige camera (een canon powershot) voldoet al lange tijd niet meer aan mijn wensen. Naast 'recreatie' fotografie doe ik zelf veel aan vloggen en andere youtube filmpjes maken. Dit doe ik op dit moment met een prima camera (een Sony CX115) en deze gebruik ik sporadisch ook voor wat fotos (als ik hem toch meeheb). Ook een reden voor aanschaf is de safari die ik in oktober ga doen.
De reden dat ik heb zitten kijken naar de D5100 en D600 was voornamelijk het kantelbare scherm. Voornamelijk voor vloggen is dat erg handig (als je tegen jezelf zit te praten
Nu komt de Canon 600D met kitlens uit op ~600 en is het ~110 euro voor de 50mmlens.
De Nikon komt voor de D5100 met kitlens uit op ~530 euro en is het ~180 euro voor de 50mm lens.
Ze zijn dus eigenlijk even duur. Ik lees overal dat mensen 'kamp Nikon' of 'kamp Canon' zijn, ik heb nog niet echt een plek gevonden hier in Groningen waar ik beide naast elkaar kan uitproberen. In zaken als mediamarkt kun je ze wel even vasthouden, maar niet uitproberen. Iemand tips waar ik een goeie fotozaak in Groningen kan vinden (die het liefst in ieder geval de D5100 en 600D heeft) ?
Koekje d'r bij?
Heb je het geld voor een zoomlens niet over, of heb je het echt niet?ohnotheydidnt schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:45:
Hier is de honderdste n00b die zich door dit draadje heeft heengeworsteld.
Zit te kijken om een spiegelreflex aan te schaffen, verrassing, ik post hier ook.
Veel advies ingewonnen, zit in twijfel over 3 camera's, de Canon 550D, 600D of de Nikon 5100, ze zijn alledrie veel vergeleken maar iederen vond weer andere dingen. Wil de camera gebruiken voor 'recreatie' fotografie, dwz, vakanties, feestjes, dagelijkse dingen en andere gelegenheden. Mijn huidige camera (een canon powershot) voldoet al lange tijd niet meer aan mijn wensen. Naast 'recreatie' fotografie doe ik zelf veel aan vloggen en andere youtube filmpjes maken. Dit doe ik op dit moment met een prima camera (een Sony CX115) en deze gebruik ik sporadisch ook voor wat fotos (als ik hem toch meeheb). Ook een reden voor aanschaf is de safari die ik in oktober ga doen.
De reden dat ik heb zitten kijken naar de D5100 en D600 was voornamelijk het kantelbare scherm. Voornamelijk voor vloggen is dat erg handig (als je tegen jezelf zit te praten) Aan de andere kant dus ook nog de 550D, omdat dit een relatief goedkopere (oudere) camera zou zijn met vrijwel dezelfde specs als de 600D. Heb stiekem ook nog even naar de 650D gekeken, maar die komt echt boven mijn budget uit. Ik wil graag voor (voornamelijk de video en donkerdere omgevingen) een 50mm 1.8 lens er bij kopen. Zoals ik al schreef, ga ik ook op safari in oktober, en ik denk niet dat ik een enorme telelens (200/300) na die safari nog een keer zal gaan gebruiken,is een 18-135 daar een goeie optie voor? Of is dat relatief te verwaarlozen tov een x-200/300mm lens voor gebruik op lange afstanden?
Nu komt de Canon 600D met kitlens uit op ~600 en is het ~110 euro voor de 50mmlens.
De Nikon komt voor de D5100 met kitlens uit op ~530 euro en is het ~180 euro voor de 50mm lens.
Ze zijn dus eigenlijk even duur. Ik lees overal dat mensen 'kamp Nikon' of 'kamp Canon' zijn, ik heb nog niet echt een plek gevonden hier in Groningen waar ik beide naast elkaar kan uitproberen. In zaken als mediamarkt kun je ze wel even vasthouden, maar niet uitproberen. Iemand tips waar ik een goeie fotozaak in Groningen kan vinden (die het liefst in ieder geval de D5100 en 600D heeft) ?Alvast bedankt!
Vooral voor een safari, wil je echt wel een goed objectief.
Je kunt natuurlijk altijd een objectief tweedehands kopen en na de safari weer verkopen. Met een beetje geluk voor hetzelfde bedrag.
Ik heb zelf destijds met dit idee de Canon 70-200L gekocht en die heb ik nu nog steeds
Het is natuurlijk wel even een investering, maar ik wil nooit meer terug maar de kitlensjes.
Ik merk toch wel dat het objectief veel belangrijker is dan de camera waarmee je schiet (ik heb nog steeds een 400d, die ik overigens ook wel weer eens moet vervangen...).
Als je het geld gedurende de vakantie kan missen, echt kopen en na de vakantie gewoon weer verkopen!
Nu heb ik een beetje research gedaan en zit ik sterk te twijfelen tussen de D3100 en de D5100....
Mijn vraag is dan ook.... is het verschil tussen de D3100 en D5100 het verschil in euro's waard voor mij als leek/beginneling? Of er een canon die zinniger is?
Ik heb een beetje ervaring met foto's maken met een D90, die ik af en toe mocht lenen....
En is tweedehands ook ene optie? Of zitten daar aardig wat 'gevaren' aan?
Wat is je beschikbare budget?
Max. 500 (prijs van de D5100)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope, heb helemaal niks
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
(winter)Sport, vrije tijd, feestjes, etc
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, Full HD film optie is wel noodzakelijk
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Niet echt (denk ik)
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nope
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik gok gewoon 18-55 om mee te beginnen...
[ Voor 6% gewijzigd door Beukgevaar op 30-06-2012 09:37 ]
Als die vraag op mij doelt, omdat de NEX evenveel kost als een D5100... en lijkt me een echte DSLR veel interessanterBever! schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:34:
waarom gaan de meeste hier voor zon grote dslr? nex/m43 etc is imo veel interessanter voor velen hier?
doe jezelf een plezier en koop een gh2, lees maar wat reviews dat ding blaast alles eruit kwa video. zelfs d5 mark 3Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:06:
Wat is je beschikbare budget? Het liefst tot de 500 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel? Ja voor video, zoals interviews en het filmen van mensen.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ja dat is voor mij het belangrijkste, graag ook een camera met externe microfoon aansluiting.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik wil alles automatisch kunnen doen
Overige wensen aan de camera : Alleen een externe microfoon aansluiting en een filmfunctie vanaf 720p.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
videotje: http://vimeo.com/28454865
vergelijk met d5 mark 3
http://www.eoshd.com/cont...asonic-gh2-vs-5d-mark-iii
[ Voor 7% gewijzigd door Bever! op 30-06-2012 12:29 ]
Verwijderd
De D5100 heeft m.i. twee voordelen (kleine numerieke verschillen in andere onderdelen daargelaten): een uitklapbaar en scherper scherm, en een net wat betere sensor. Voor het tweede zou ik het niet doen (welke sensor je ook koopt, over een paar maandjes is er wel weer een marginaal betere), het eerste vind ik wel wat waard. Maar als je altijd via de zoeker fotografeert, heb je aan het beweeglijke scherm ook niets en kun je jezelf het geld ook wel besparen.Beukgevaar schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 00:07:
Sinds kort heb ik (als student) toch aardig veel interesse gekregen in de fotografie.
Nu heb ik een beetje research gedaan en zit ik sterk te twijfelen tussen de D3100 en de D5100....
Mijn vraag is dan ook.... is het verschil tussen de D3100 en D5100 het verschil in euro's waard voor mij als leek/beginneling? Of er een canon die zinniger is?
...
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf kort de D5100 gehad en toch teruggebracht ten gunste van een NEX-5n. Ik zie liever exact wat ik ga krijgen op de foto (een OVF laat bv. geen witbalans problemen zien) en de D5100 is toch een stuk lomper dan de MILCs. Overigens daarmee ook comfortabeler in de hand, maar voor onderweg wint compactheid voor mij. De hele NEX linie heeft ook een iets betere sensor dan de D5100 - bij hogere ISO waarden is het verschil wel te zien, maar niet schrikbarend groot. Bij low-end DSLRs zijn volgens mij de enige redenen om ze te verkiezen boven MILCs een voorliefde voor de OVF en eventuele problemen met de ergonomie van de (kleinere) MILCs, want qua fotokwaliteit ga je er geen verschillen tussen zien en non-phase detect autofocus presteert helemaal niet slecht.
Die definitie is echter veelal foutief bevooroordeeld ...Beukgevaar schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:37:
[...]
Als die vraag op mij doelt, omdat de NEX evenveel kost als een D5100... en lijkt me een echte DSLR veel interessanter
Er zit toch wel een duidelijk verschil tussen een NEX en een DSLR en dan voornamelijk ook in body en gebruik. Er zijn inderdaad mensen die goeie output willen maar geen lompe camera willen hebben en die kiezen dan voor de NEX en andere mensen kiezen voor goeie output maar met wat meer 'body'. Ik zou persoonlijk ook kramp krijgen om hele dagen met een NEX te fotograferen, een 1100D / 550D of D3100 formaat vind ik al aan de kleine kant.jesper86 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:01:
[...]
Die definitie is echter veelal foutief bevooroordeeld ...
Met een DSLR heb je wel meer mogelijkheden om door te groeien naar nieuwe bodies en eventueel naar fullframe. Een kleine body heeft namelijk ook zo zijn nadelen!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik snap dat ook niet...Bever! schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:34:
waarom gaan de meeste hier voor zon grote dslr? nex/m43 etc is imo veel interessanter voor velen hier?
Naar mijn mening is een DSLR alleen interessanter als je daad werkelijk ook gaat investeren in glas in de toekomst. En ja dat kost een veelvoud van het geld dat je aan een body uitgeeft.Beukgevaar schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:37:
Als die vraag op mij doelt, omdat de NEX evenveel kost als een D5100... en lijkt me een echte DSLR veel interessanter
Ik zie het zo vaak, van die "kitlens fotografen". Zonde...
Kitlens zal best prima zijn, maar voor een DSLR niet de moeite waard.
Als de optie nog open ligt in de toekomst, dan loont het natuurlijk wel voor een DSLR te gaan.
Verwijderd
Puur voor de ergonomie.Bever! schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:34:
Verwijderd
De Sony SLT-A37K
De Canon 600D
En de Nikon D5100
Ik wil het toestel dus echt gebruiken om te filmen en soms eens een foto te maken, maar voornamelijk voor het filmen. Denk hierbij aan filmen op beurzen, interviews en het filmen van mezelf. En ik wil er een microfoon aan kunnen sluiten maar dat kan bij alle drie de toestellen volgens mij.
Welke denken jullie mij het beste te kunnen aanraden?
Volgens dpreview levert de D600 de fijnste video maten:
1920 x 1080 (30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (60, 50 fps)
Vooral 1080p30 en 720p60 zijn interessant.
Maar de Sony levert dan weer een SLT Mirror (google it) wat dan geloof ik weer interessant is voor AF in video.
Is er een reden dat je voor DSLR gaat ? Want de NEX-5N of NEX-3F doen 1080p60. Dubbel zoveel beeldjes per seconde dus op full-hd.
Waarom wil je een dSLR als het hoofddoel video filmen is? Volgens mij zijn daar veel efficiëntere oplossingen voor. Je budget is 500 Euro schrijf je, maar onthoud wel dat de camera slechts het begin is als je serieus wil gaan filmen met een dSLR, dan loop je er al gauw zo bij, en dit is nog een redelijk eenvoudige setup:Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 02:19:
Oke dus ik twijfel nu uit drie toestellen.
De Sony SLT-A37K
De Canon 600D
En de Nikon D5100
Ik wil het toestel dus echt gebruiken om te filmen en soms eens een foto te maken, maar voornamelijk voor het filmen...

En dat kost heel wat meer dan de camera zelf. Heb je het hierboven genoemde video dSLR topic al doorgenomen?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
De reden is vooral omdat ik het dan later nog mooi kan uitbreiden en dat het wat groter is dan die kleine camcorders, het klinkt raar, maar dat is ook een redenjesper86 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:12:
Je mag de Sony gewoon A37 noemen
Volgens dpreview levert de D600 de fijnste video maten:
1920 x 1080 (30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (60, 50 fps)
Vooral 1080p30 en 720p60 zijn interessant.
Maar de Sony levert dan weer een SLT Mirror (google it) wat dan geloof ik weer interessant is voor AF in video.
Is er een reden dat je voor DSLR gaat ? Want de NEX-5N of NEX-3F doen 1080p60. Dubbel zoveel beeldjes per seconde dus op full-hd.
Verwijderd
Ik wil wel iets meer uitgeven als bijvoorbeeld de 600d de beste keuze is, ik kies ook mede voor dSLR omdat ik het dan later nog altijd kan uitbreiden en omdat echte videocamera's (die grote) boven de 1000 euro zitten. Ook vind ik het wel fijn om met èèn toestel foto's en video's te kunnen maken en met een kleine camcorder rondlopen is niet echt wat ik wilFiber schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:32:
[...]
Waarom wil je een dSLR als het hoofddoel video filmen is? Volgens mij zijn daar veel efficiëntere oplossingen voor. Je budget is 500 Euro schrijf je, maar onthoud wel dat de camera slechts het begin is als je serieus wil gaan filmen met een dSLR, dan loop je er al gauw zo bij, en dit is nog een redelijk eenvoudige setup:
[afbeelding]
En dat kost heel wat meer dan de camera zelf. Heb je het hierboven genoemde video dSLR topic al doorgenomen?
Ik heb trouwens al een Xgrip waar ik het toestel op kan zetten en ik denk dat ik voor wat ik gebruik niet zon hele installatie nodig heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 13:31 ]
Die kleintjes zijn enorm goeie toestellen maar als je er bijvoorbeeld een externe flitser op wil zetten dan zijn ze vrijwel niet meer vast te houden, als er uberhaupt al een goeie flitser voor beschikbaar is.Bever! schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:34:
Als je gewoon op auto-stand leuke foto's wil maken op vakantie en op feestjes e.d. dan zit je met een compact goed. Als je gewoon redelijk serieus aan de hobby wil kan je met een DSLR alle kanten op.
Voor een Vlog is gewoon een statief ook prima.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:30:
Ik heb trouwens al een Xgrip waar ik het toestel op kan zetten en ik denk dat ik voor wat ik gebruik niet zon hele installatie nodig heb.
Ik ben trouwens een paar maanden terug naar de NAB show geweest en daar zag je dat vrijwel alle leveranciers van DSLRs enorm met video bezig zijn en dat daaromheen ook een enorm groot landschap aan het ontstaan is met leveranciers van accesoires. Prijzen van die rigs gaan de komende tijd echt wel dalen.
[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 02-07-2012 15:49 ]
https://niels.nu
Camcorders of volledige Videocamera's is ook niet wat ik/we bedoelen. Ik bedoel Mirrorless ofwel MILC.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:30:
[...]
Ik wil wel iets meer uitgeven als bijvoorbeeld de 600d de beste keuze is, ik kies ook mede voor dSLR omdat ik het dan later nog altijd kan uitbreiden en omdat echte videocamera's (die grote) boven de 1000 euro zitten. Ook vind ik het wel fijn om met èèn toestel foto's en video's te kunnen maken en met een kleine camcorder rondlopen is niet echt wat ik wil
Als je iets meer wil uitgeven neem dan de Panasonic GH2, die maakt ook foto's, en is legendarisch voor video (hacked vooral). Juist omdat die compact is, maar als je dat niet als voordeel ziet dan inderdaad moet je bij dSLR zijn, maar als je aan het filmen ben dan gebruik je die spiegel gewoon niet, terwijl dat natuurlijk juist de identificerende factor is van een dSLR. Tenzij je de Sony SLT mirror heb, die is fixed.
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2012 16:17 ]
Na het lezen van dit topic, de FAQ, het video-dSLR hardwaretopic en diverse reviews ben ik al heel wat wijzer geworden, toch nog een paar vragen.
Maar: eerst het lijstje
Wat is je beschikbare budget? 500 euro, minder is beter.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Geen specifiek doel.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, zie verderop.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Geheugenkaart: liefst SD (heb al diverse snelle en grote kaartjes in mijn bezit). LCD klap- en draaibaar lijkt me erg handig, is geen must.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) 18-55 lijkt me vooralsnog prima.
Achtergrond: veelal fotografeer ik voor mijn werk allerlei viaducten/bruggen/sluizen ed met een Panasonic TZ10. Deze gebruik ik ook veel prive en al doende stap ik steeds meer van de automatische stand af. Dat bevalt goed en ik zou graag eea verder ontwikkelen.
Wat fotografeer ik prive graag? Landschappen (met name in bergachtige gebieden), steden, 'waterlandschappen' (alles wat op en rond het water speelt heeft aantrekkingskracht en een eigen sfeer
Waarom wil ik filmen? Omdat we sinds een aantal maanden een kleine koter hebben waar je de hele dag wel foto's en filmpjes van kan maken. De Panasonic kan HD-filmen (AVCHD Lite) en doet dat voldoende naar mijn mening. Alleen zijn de kleuren af en toe wat flets. De Panasonic is niet van mijzelf en wil ik liever thuis kunnen laten. Ik ga niet met een fototoestel sjouwen en daarnaast nog een apart toestel voor het filmen meenemen. Vandaar dat ik graag (redelijke) filmpjes wil kunnen maken met de dSLR die ik ga aanschaffen.
Na wat zoeken en lezen ben ik tot de 'conclusie' gekomen dat bijvoorbeeld een Nikon D3100 (kit) voorlopig voldoende moet zijn. Vanwege een weekje weg binnenkort, wil ik graag binnen 2 weken iets aanschaffen. Dan kan ik die week lekker testen en klooien.
Vragen:
1. Hoe verhoudt de kwaliteit van het filmen met een D3100 zich tot mijn Panasonic? Is daar iets over te zeggen, of moet ik het gewoon gaan proberen in een winkel?
2. Zou ik vanwege filmen beter de D5100 kunnen kiezen (ik kreeg die indruk)?
3. Als ik ipv de kitlens een betere lens zou willen kopen (diafragma vanaf 2.8 bijvoorbeeld), ga ik daar dan snel voordeel uit halen? Ga ik dat merken (als relatieve noob), of is het jammer van het geld?
4. Welke andere toestellen zijn (op basis van mijn wensen) aan te raden?
Voor filters (werking, nut, welke) ga ik me nog verder inlezen.
Alvast bedankt voor antwoorden, tips, links naar nuttige topics, etc
In de PW staan twee verschillende bodies met deze kitlens;
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS II
De eerste is 18-55 IS, de tweede 18-55 IS II. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen de beide, weet iemand dit?
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Thx, appreciate it! Zelfs dat zie ik niet, dus uitmaken doet het niet...PowerUp schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:07:
Puur de buitenkant die een ander motiefje heeft, optisch is er geen verschil.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Wat wil ik?
Ik wil deels een vervanging van mijn IXUS 120 IS en deels veel verder.
Ik wil mooiere foto's aan tafel tijdens het eten, tijdens een dagje strand of Efteling en ik wil op vakantie de steden, natuur en dieren mooier fotograferen.
Dit alles doe ik nu met de IXUS 120 IS. Op de DSLR zal ik ook de AE programma's gebruiken, maar ik wil ook graag spelen met opties (en heel veel leren). Een te laag plafond is dan niet wenselijk.
Ik vindt 400 voor een body dan ook wel te doen. Maar goedkoper is natuurlijk ook goed (zie ook afweging types hieronder). En om te beginnen ook zo'n 200-400 voor een lens (of 2). Later kan daar dan altijd meer bij.
Wat vind ik ook belangrijk?
Ik vind het belangrijk om ook te kunnen filmen, dat doe ik nu op de IXUS 120 IS ook. Dat is ook (eigenlijk in alles) mijn referentie. De samples van photographyblog.com zien er goed uit. Lijkt me sowieso een vooruitgang.
Lenzen?
Daarin zijn twee zaken belangrijk, die niet gespecificeerd hoeven te worden maar ik doe het toch.
- Ik wil dichtbij een tafel, de hele tafel kunnen fotograferen zonder ver weg te moeten lopen om alles in beeld te krijgen.
- Ik wil ver dichtbij halen, liefst met een 300mm (een vriendin heeft een D40 met 70-300mm Tamran, en dat is erg mooi). 300mm is ook wel de betaalbare max. En vooral fijn omdat ik met haar lens ook kan spelen voor te kopen.
- Ik ben een diverse schieter: etentjes, feestjes, wilde dieren, architectuur, portretten, landschappen en licht (zonsop/onder, strand, onweer?)
Momenteel vergelijk ik alles met mijn IXUS 120 IS (my bad)
Als ik een uitgezoomde foto maak dan zie ik een 5mm focal length in iPhoto. Is dat een op een te vergelijken met een DSLR? Want een 20mm (ingezoomde foto) zou dat het startpunt van een standaard kitlens (18-55mm) zijn... dat lijkt me zo sterk. Die moet je dan ook nog omrekenen naar DX sensor!?
Dan moet je erg ver naar achteren lopen om een klein deel te schieten. Of is 5-20mm van een compact heel wat anders?
En hoe zit het met de 50mm lens? Dat is dan het 'menselijk oog'. Moet je dan voor de DX sensor een +/- 33mm lens hebben (33x1,5=50)?
De keuze?
Ik zit in dubio tussen de D3100 en de D5100. Maar wat is het verschil, meer dan (in specs):
- D5100 kan 4 fps schieten (de andere 3)
- D5100 heeft meer MP (maar 14,2 MP van D3100 lijkt ook genoeg)
- D5100 heeft ISO tot 6400, maar is dat niet erg korrelig?
- D5100 kan in 30fps filmen, de D3100 in 24fps.
- D5100 heeft meer AE programma's
- D5100 heeft een kantelbaar scherm!
Is dat een absolute noodzaak? Wat is precies het verschil?
[ Voor 0% gewijzigd door iAR op 03-07-2012 21:05 . Reden: Ik bedoel de D3100 ipv D3200 ]
Is Canon helemaal geen optie? Ik heb geen verstand van Nikon...oZner schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 19:59:
Ik wil graag een DSLR camera, met wat grondig onderzoek kom ik uit op Nikon.
Wat wil ik?
Ik wil deels een vervanging van mijn IXUS 120 IS en deels veel verder.
Ik wil mooiere foto's aan tafel tijdens het eten, tijdens een dagje strand of Efteling en ik wil op vakantie de steden, natuur en dieren mooier fotograferen.
Dit alles doe ik nu met de IXUS 120 IS. Op de DSLR zal ik ook de AE programma's gebruiken, maar ik wil ook graag spelen met opties (en heel veel leren). Een te laag plafond is dan niet wenselijk.
Ik vindt 400 voor een body dan ook wel te doen. Maar goedkoper is natuurlijk ook goed (zie ook afweging types hieronder). En om te beginnen ook zo'n 200-400 voor een lens (of 2). Later kan daar dan altijd meer bij.
Wat vind ik ook belangrijk?
Ik vind het belangrijk om ook te kunnen filmen, dat doe ik nu op de IXUS 120 IS ook. Dat is ook (eigenlijk in alles) mijn referentie. De samples van photographyblog.com zien er goed uit. Lijkt me sowieso een vooruitgang.
Lenzen?
Daarin zijn twee zaken belangrijk, die niet gespecificeerd hoeven te worden maar ik doe het toch.Wat is een advies voor mij als amateur (met ambitie) met bovenstaande?
- Ik wil dichtbij een tafel, de hele tafel kunnen fotograferen zonder ver weg te moeten lopen om alles in beeld te krijgen.
- Ik wil ver dichtbij halen, liefst met een 300mm (een vriendin heeft een D40 met 70-300mm Tamran, en dat is erg mooi). 300mm is ook wel de betaalbare max. En vooral fijn omdat ik met haar lens ook kan spelen voor te kopen.
- Ik ben een diverse schieter: etentjes, feestjes, wilde dieren, architectuur, portretten, landschappen en licht (zonsop/onder, strand, onweer?)
Momenteel vergelijk ik alles met mijn IXUS 120 IS (my bad)
Als ik een uitgezoomde foto maak dan zie ik een 5mm focal length in iPhoto. Is dat een op een te vergelijken met een DSLR? Want een 20mm (ingezoomde foto) zou dat het startpunt van een standaard kitlens (18-55mm) zijn... dat lijkt me zo sterk. Die moet je dan ook nog omrekenen naar DX sensor!?
Dan moet je erg ver naar achteren lopen om een klein deel te schieten. Of is 5-20mm van een compact heel wat anders?
En hoe zit het met de 50mm lens? Dat is dan het 'menselijk oog'. Moet je dan voor de DX sensor een +/- 33mm lens hebben (33x1,5=50)?
De keuze?
Ik zit in dubio tussen de D3200 en de D5100. Maar wat is het verschil, meer dan (in specs):Wat mis ik hierin nog meer? Is de meerprijs het waard? Ook op langere termijn?
- D5100 kan 4 fps schieten (de andere 3)
- D5100 heeft meer MP (maar 14,2 MP van D3100 lijkt ook genoeg)
- D5100 heeft ISO tot 6400, maar is dat niet erg korrelig?
- D5100 kan in 30fps filmen, de D3100 in 24fps.
- D5100 heeft meer AE programma's
- D5100 heeft een kantelbaar scherm!
550d met kitlens:
http://www.cameranu.nl/nl...55-is-ii/h254_1007_81344/
En dan een 70-200L voor 350 moet mogelijk zijn (tweedehands)...
Voorbeeld:
http://audio-tv-foto.mark...n8w91S2xM&fta_ind=11&fs=1
Met een SLR gaat AF gewoonlijk via fysieke phase-detect AF sensoren, dit werkt echter alleen met de spiegel omlaag. Maar wanneer je met live-view werkt (of filmt) staat de spiegel omhoog, zodat de sensor het licht kan ontvangen i.p.v de zoeker! In dit geval werkt AF d.m.v. contrast detectie - direct met het 'live' beeld van de sensor - wat helaas minder snel is dan phase-detect, en problematisch tijdens filmen. Filmen met een SLR is daarom nog veelal Manual Focus werk.oZner schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 19:59:
In auto termen, het verschil tussen de nieuwste Polo en de vorige generatie Golf... Er is voor beiden wat te zeggen, ik neig zelf naar de D3200, maar die is nog wel wat prijzig en als je het me morgen weer vraagt zeg ik wellicht D5100, meer bang for buck... Ga ze eens vasthouden, dan weet je het waarschijnlijk gauw genoeg.oZner schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 19:59:
[...]
Ik zit in dubio tussen de D3200 en de D5100. Maar wat is het verschil, meer dan (in specs):
[...]
En ja, de pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G is een erg leuke lens om er bij te kopen, naast de kitlens.
[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 03-07-2012 20:55 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
D3200 zal wel een foutje zijn, verderop in zijn post heeft ie het meerdere malen over de 3100.Fiber schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:52:
[...]
In auto termen, het verschil tussen de nieuwste Polo en de vorige generatie Golf... Er is voor beiden wat te zeggen, ik neig zelf naar de D3200, maar die is nog wel wat prijzig en als je het me morgen weer vraagt zeg ik wellicht D5100, meer bang for buck... Ga ze eens vasthouden, dan weet je het waarschijnlijk gauw genoeg.
Is ook een leuke optie, heeft een paar minpuntjes, maar schiet prima foto's en is vooral erg goedkoop, in de goede zin des woords.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:56:
[...]
D3200 zal wel een foutje zijn, verderop in zijn post heeft ie het meerdere malen over de 3100.
Thanks, moest inderdaad de D3100 zijn. De D3200 is te duur!Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:56:
D3200 zal wel een foutje zijn, verderop in zijn post heeft ie het meerdere malen over de 3100.
Zet er een 35/1.8 op, ga de stad in en je maakt echt prima foto's. Het grootste minpuntje vind ik het schermpje, dat wat minder pixels heeft, maar voor onder de 400 Euro inclusief kitlens kun je daar onmogelijk een miskoop mee doen, Tenzij je natuurlijk kolenschoppen hebt, in plaats van handen. Natuurlijk is de D5100 een stukje beter, vooral het schermpje en bijvoorbeeld de mic aansluiting, maar ook weer een stukje duurder en groter. Je gaat het in je foto's echt niet terugzien.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:01:
Persoonlijk zou ik die links laten liggen, die is wel heel erg instap
[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 03-07-2012 21:12 ]
Verwijderd
Wel qua gemak, en als je wil gaan filmen heeft de 3100 10 minuten opnametijd per keer vs 20 voor de 5100. En idd dat scherm is STUKKEN beter (scherper en kantelbaar).Fiber schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:08:
[...]
...Natuurlijk is de D5100 een stukje beter, vooral het schermpje en bijvoorbeeld de mic aansluiting, maar ook weer een stukje duurder en groter. Je gaat het in je foto's echt niet terugzien.
dat filmen zou mij persoonlijk niet zo boeien, maar dat schermpje is wel waar. Dat is ook gelijk één van de grootste verbeteringen in de D3200 t.o.v. de d3100.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:16:
[...]
Wel qua gemak, en als je wil gaan filmen heeft de 3100 10 minuten opnametijd per keer vs 20 voor de 5100. En idd dat scherm is STUKKEN beter (scherper en kantelbaar).
Verwijderd
Verwijderd
Ik vind het alleen een beetje raar dat ie aan staat, geen probleem tot nu toe. Het scherm gaat wel uit wanneer je de ontspanknop half indrukt. Je kan 'm natuurlijk ook uitklappen, dat werkt misschien nog het beste want dan zit je niet met je gezicht tegen het scherm gedrukt.Obiter dictum schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:14:
Voor de 600D fotografen; hoe vervelend is het gebrek aan nabijheidssensor? Deze heeft immers veld moeten ruimen ten faveure van het kantelbaar LCD, maar het lijkt mij erg irritant... Iemand met ervaringen?
Ik neem aan dat je hier reageerde op de D3100, gaat dit ook nog op voor de D3200?Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:01:
Zelf ben ik een echte beginner die opzoek is naar het ideale instapmodel dat net iets meer biedt...
Ik ben nu echt aan het twijfelen tussen de D5100 en de nieuwe D3200. Kwa prijs zijn ze gelijkwaardig kwa specs komt dan de ene er beter uit dan de andere. Filmen is het minste van men zorgen, dat ga ik er zo goed als nooit mee doen. Ik wil er vooral landschapsfoto's, stadsfoto's en algemene familiekiekjes mee maken. +ik heb nog veel te leren maar hou wel van de uitdaging...
Ideaal gezien zou ik meer budget hebben en een D7000 kopen maar die is ineens een pak duurder. Dan heb ik niks meer over voor lenzen, tas, statief, ...
[ Voor 15% gewijzigd door Inrage op 03-07-2012 22:12 ]
Ga ze eerst eens vasthouden en uitproberen. Voor jouw doel zijn ze allemaal meer dan goed genoeg.Inrage schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 22:07:
[...]
Ik neem aan dat je hier reageerde op de D3100, gaat dit ook nog op voor de D3200?
Ik ben nu echt aan het twijfelen tussen de D5100 en de nieuwe D3200. Kwa prijs zijn ze gelijkwaardig kwa specs komt dan de ene er beter uit dan de andere. Filmen is het minste van men zorgen, dat ga ik er zo goed als nooit mee doen. Ik wil er vooral landschapsfoto's, stadsfoto's en algemene familiekiekjes mee maken. +ik heb nog veel te leren maar hou wel van de uitdaging...
Verwijderd
Prima advies zou ik zeggen. In dit segment ligt het heel dicht bij elkaar.Fiber schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 22:11:
[...]
Ga ze eerst eens vasthouden en uitproberen. Voor jouw doel zijn ze allemaal meer dan goed genoeg.
Let wel: de 3200 is kleiner en heeft GEEN kantelbaar scherm.
Overigens: 24Mpix is ook: grotere bestanden.
Dat zeggende, de 5100 biedt wel 14 bits raw (itt 12 voor de D3200)
Gemiddeld scherm kan niet meer dan 6 tot 8 bits laten zien en met moeite soms ook nog eens 10 bit dus dat is niet boeiend IMHOVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 22:30:
Dat zeggende, de 5100 biedt wel 14 bits raw (itt 12 voor de D3200)
Ik zag dat de D3200 tegenwoordig al voor 550 € verkocht wordt en naar mijn mening is dat een heel mooi bedrag voor een toestel dat zowel de 3100 als de 5100 kan vervangen met gemak !!
Dus als Nikon je ding is : D3200 FTW!!!
Als je voor Canon gaat : 600D of nog effe wachten tot de 650D goedkoper wordt. De focus unit van de 60D zit nu ook op de 650D en dat is helemaal zo gek nog niet in aardig wat situaties.
Toestellen zoals de 1000D/1100D/550D/D3100/D5100 zou ik nu niet meer kopen : Dat is allemaal TE basic of oude voorraad die weg moet
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Onzin, de 1000d wordt inderdaad oud, de 1100D is al een stuk beter maar ben ik ook nooit echt een fan van geweest, maar de andere drie zijn gewoon prima camera's als je ze voor een leuke prijs kan krijgen. Je kan veel beter het extra geld investeren in betere lenzen of een cursus, tenzij een duurdere camera echt een nieuwe feature of bepaalde functie biedt waar je echt niet buiten kan voor jouw soort fotografie. En zelfs van een 1000D heb ik de meest prachtige foto's gezien die veel mensen zelfs met de meest moderne, dure en luxe camera nog niet zouden maken.nero355 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:03:
[...]
Toestellen zoals de 1000D/1100D/550D/D3100/D5100 zou ik nu niet meer kopen : Dat is allemaal TE basic of oude voorraad die weg moet
Kijk hier en vertel mij wat er beter aan deze foto's wordt met een duurdere camera: http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_digital_rebel_xs/ http://www.flickr.com/groups/1000d/pool/
Maar iemand die van een ixus komt is ook heel erg instapVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 21:01:
Lijkt mij een hele mooie optie.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Ik zit nu even in de Pricewatch te kijken, en zie leuke pakketjes.
Nikon D5100 + 18-55mm VR
Vanaf € 507 pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR
Nikon D5100 + 18-55mm f/3.5-5.6G II
Vanaf € 623 pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm f/3.5-5.6G II
(Wat is er trouwens anders aan deze ivm bovenstaande??)
Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-300mm VR
Vanaf € 806 pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-300mm VR
En hoe vergelijken die lenzen zich met Tamron?
Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
Vanaf € 129 pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
Vanaf € 325 pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
Het verschil tussen de bovenstaande is dat de duurdere een ultrasone motor vs macro (bij lens eigenschappen) heeft en de duurdere een macro vergroting van 1:4 vs 1:2) ...?
Uit dit lijstje zou ik dus voor de Kit met 18-55 VR gaan in combinatie met de Tamron 70-300 van 325 Euro als je aan tele bereik hecht.
Bij de Saturn hebben ze deze week overigens veel foto aanbiedingen. Ga daar eens vragen wat deze combinatie kost...
Dat hoef je mij niet te vertellen : Ik heb zelf vaak genoeg met een 400D foto's gemaakt, maar er zijn toch momenten waarop je denkt $)%$_%@##_%@#_ WAAROM HEB JE GEEN CROSS POINTS behalve in het middenFiber schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 01:01:
Kijk hier en vertel mij wat er beter aan deze foto's wordt met een duurdere camera: http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_digital_rebel_xs/ http://www.flickr.com/groups/1000d/pool/
Het ging mij meer om het "Hoe besteed ik mijn geld nuttig op dit moment ?" gedeelte dan "Welke camera maakt de mooiste foto's ?" want dat doe je nog altijd zelf inderdaad.
Dan zijn we het toch wel een beetje eens denk ik. Weinig camera's die op dit moment meer 'bang for buck' bieden dan een D5100...nero355 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:17:
[...]
Het ging mij meer om het "Hoe besteed ik mijn geld nuttig op dit moment ?" gedeelte...
Oh natuurtlijk. VR is wel wenselijk. Die Tamron is (omgerekend) maar 26 euro duurder. Kwaliteit is daarvan ook goed? En hij is dus sneller dan de Nikon (de trage).Fiber schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:01:
De kit met 18-55 VR is op zich prima om mee te beginnen. Die 18-55 zonder VR zou ik niet doen, duurder en geen VR en sowieso maar in twee winkels leverbaar. Die combi aanbieding is wel aardig, hoewel die 55-300 VR wel erg traag is. Die goedkope Tamron zou ik ook laten liggen maar die van 325 Euro is wel goed.
Uit dit lijstje zou ik dus voor de Kit met 18-55 VR gaan in combinatie met de Tamron 70-300 van 325 Euro als je aan tele bereik hecht.
Bij de Saturn hebben ze deze week overigens veel foto aanbiedingen. Ga daar eens vragen wat deze combinatie kost...
Oh en trouwens, wat voor SD kaartjes moet ik hebben, qua snelheid, om gebruik te maken van videoopname en burst e.d.!?
Verwijderd
Ik heb een class 10 kaartje van Sandisk in mijn D5100 hangen, werkt prima.oZner schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:48:
[...]
...
Oh en trouwens, wat voor SD kaartjes moet ik hebben, qua snelheid, om gebruik te maken van videoopname en burst e.d.!?
http://www.bol.com/nl/p/t...d-nikon/9000000010924530/
en
pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
Jammer genoeg nog geen reactie op mijn vragen gehad, heb ze daarom weer even naar voren gehaald. Kan iemand mij wat tips/adviezen geven?wellproc schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:15:
Na wat zoeken en lezen ben ik tot de 'conclusie' gekomen dat bijvoorbeeld een Nikon D3100 (kit) voorlopig voldoende moet zijn. Vanwege een weekje weg binnenkort, wil ik graag binnen 2 weken iets aanschaffen. Dan kan ik die week lekker testen en klooien.
Vragen:
1. Hoe verhoudt de kwaliteit van het filmen met een D3100 zich tot mijn Panasonic? Is daar iets over te zeggen, of moet ik het gewoon gaan proberen in een winkel?
2. Zou ik vanwege filmen beter de D5100 kunnen kiezen (ik kreeg die indruk)?
3. Als ik ipv de kitlens een betere lens zou willen kopen (diafragma vanaf 2.8 bijvoorbeeld), ga ik daar dan snel voordeel uit halen? Ga ik dat merken (als relatieve noob), of is het jammer van het geld?
4. Welke andere toestellen zijn (op basis van mijn wensen) aan te raden?
Voor filters (werking, nut, welke) ga ik me nog verder inlezen.
Alvast bedankt voor antwoorden, tips, links naar nuttige topics, etc
Ondertussen wel ontdekt dat de D3100 met de kitlens veel hinderlijk lawaai heeft bij filmen met autofocus. Omdat ik filmen wel belangrijk vind aarzel ik sterk. Zou dit lawaai (van de stabilisatie en van de zoommotor) weg zijn als ik een externe microfoon erbij koop?
Ja, ik weet dat de D3100 geen aansluiting heeft, maar dit verhaal geldt ook voor de D5100 en bij die zou het dan weer wel kunnen. Dan investeer ik wellicht maar wat meer.
Of heb je met een externe mic even goed lawaai van de lens op je opname?
[EDIT]Nog een aanvullende vraag: kan ik het 'probleem' evt oplossen door er een prime bij te kopen? Of is een prime met filmen onhandig?
[ Voor 4% gewijzigd door wellproc op 04-07-2012 22:13 ]
Even inhakend hierop: hoe groot is dat kaartje?Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:59:
[...]
Ik heb een class 10 kaartje van Sandisk in mijn D5100 hangen, werkt prima.
Hoeveel foto's of filmtijd gaat daarop (ongeveer)?
Ik heb nu een 4GB en een 32GB sd-kaartje met voldoende snelheid. Beide zijn in gebruik, maar daar kan ik wel wat aan doen
Verwijderd
Je moet denken aan ca. 7MB per foto in jpg fine en ca. 15MB in raw.wellproc schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:08:
[...]
Even inhakend hierop: hoe groot is dat kaartje?
Ik heb nu een 4GB en een 32GB sd-kaartje met voldoende snelheid. Beide zijn in gebruik, maar daar kan ik wel wat aan doen
Qua film zit je vast aan een limiet van 20 minuten per keer. (D5100 iig)
Over het gebruik van een externe mic: Ja je bent dan verlost van het geluid van het scherpstellen, maar zet hem niet op de hotshoe want dan blijf je contactgeluiden horen.
1) Zou wel eens tegen kunnen vallen...wellproc schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:06:
[...]
Kan iemand mij wat tips/adviezen geven? ...
2) Ja
3) Goede lenzen zijn nooit jammer van het geld
4) Canon 550D, 600D
5) Een leuke prime zoals de 35/1.8 of 50/1.8 is nooit weg, maar gaat je geluidsprobleem niet op lossen.
Hmmz, dan sta je dus met een losse mic in je handen. Ook niet echt praktisch...Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:20:
[...]
Over het gebruik van een externe mic: Ja je bent dan verlost van het geluid van het scherpstellen, maar zet hem niet op de hotshoe want dan blijf je contactgeluiden horen.
Ik begin steeds meer te voelen voor 2 losse apparaten (1 voor foto, 1 voor video), alleen wordt het dan een echt dure grap. Dat is niet de bedoeling... Zijn systeemcamera's (of ILC's) in dit opzicht beter? Of hebben die ook dezelfde nadelen bij filmen?
Verwijderd
Waarom denk je dat er mensen lopen met een boom+ mic?wellproc schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:25:
Krusher en Fiber, dank voor de reacties.
[...]
Hmmz, dan sta je dus met een losse mic in je handen. Ook niet echt praktisch......
Ik ben van plan om een kit met basic lens te kopen om wat te oefenen en het hele gebeuren onder de knie te krijgen en daarboven de Nikkor 50mm f/1.8 te kopen om wat te kunnen experimenteren met depth of field enzo...
In de pricewatch staan er nu 2 kits voor de D3200. De ene kitlens met VR de andere zonder. Toch is die zonder VR duurder dan die met. In het lenzen topic wordt de lens zonder VR afgedaan als een plastic prul en die met VR als prijs/kwaliteit mooie instap lens. Bij het duurdere exemplaar staat er wel " II " achter wat me doet denken dat dit een nieuwe versie is van de vorige. Is deze de meerprijs waard of neem ik best gewoon de VR versie?
Ja ik ben nog een foto noob, en het verschil in prijs is miniem als je ziet hoe duur andere lenzen zijn, maar toch wil ik een goed gevoel proberen overhouden aan men aankoop...
Welke neem ik best?
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR 590€
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II 626€
Voor die 50mm, neem wel de G versie. Je kan ook de 35mm overwegen. http://tweakers.net/pricewatch/compare/544/231954;282153
koop een gh2 als je echt serieus wilt filmen. is onverslaanbaar met film en fotokwaliteit is vergelijkbaar met een 550dwellproc schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:25:
Krusher en Fiber, dank voor de reacties.
[...]
Hmmz, dan sta je dus met een losse mic in je handen. Ook niet echt praktisch...
Ik begin steeds meer te voelen voor 2 losse apparaten (1 voor foto, 1 voor video), alleen wordt het dan een echt dure grap. Dat is niet de bedoeling... Zijn systeemcamera's (of ILC's) in dit opzicht beter? Of hebben die ook dezelfde nadelen bij filmen?
http://www.eoshd.com/cont...top-dog-for-video-quality
Filmen is meestal 20Mbit = 2.5MB/s excl audiowellproc schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:08:
[...]
Even inhakend hierop: hoe groot is dat kaartje?
Ik ben overtuigd, maar mijn budget is toch flink lager.Bever! schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:25:
[...]
koop een gh2 als je echt serieus wilt filmen. is onverslaanbaar met film en fotokwaliteit is vergelijkbaar met een 550d
http://www.eoshd.com/cont...top-dog-for-video-quality
Dat betekent of budget verhogen, of eisen verlagen...

Damn... gisteren naar de Saturn geweest om de D3200 toch eens in de hand te hebben gehad voor ik hem online ging bestellen. Wat een anti-climax, die is echt gemaakt voor mensen met hele kleine handen. Zelf heb ik geen mega lange vingers of grote handen maar ik kom hem op geen enkele manier stevig in de hand houden zonder dat er een of ander knopje in de weg zat....Fiber schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:16:
Die eerste, pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Ik snap eigenlijk niet goed waarom die andere nog steeds verkocht wordt.
Voor die 50mm, neem wel de G versie. Je kan ook de 35mm overwegen. http://tweakers.net/pricewatch/compare/544/231954;282153
Bij de D5100 ging het al wat beter, de D7000 was perfect maar boven men budget...
Zou het de moeite zijn om op de opvolger van de D5100 te wachten? Ook de grip van de 650 van Canon was perfect maar die vind ik ook net te duur.
Als er niet in de nabije toekomst een D5200 uitkomt dan ga ik maar voor de D5100 gaan denk ik.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Stof op de spiegel maakt niet zoveel je kan hem voorzichtig schoonblazen met een blaasbalg of perslucht. Je sensor kan je laten reinigen bij calumet in rotterdam of rofa in den haag.Cobb schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:05:
Iemand tips waar je camera te laten reinigen er zit flink wat stof op de spiegel. Eigen schoonmaak acties hebben het alleen maar erger gemaakt. Gaat om een Pentax Kd100. Omgeving Rotterdam/Zoetermeer.
Dingen!
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Kijk eens op de tweedehands sites eventueel voor een D90/50D of iets in die richting. Beiden zaten op een bepaald moment rond de 600 € voor een nieuwe uit de winkel dus ondertussen moet je ze wel voor een leuke prijs kunnen vinden en dan eventueel nog met grip erbijInrage schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:39:
Bij de D5100 ging het al wat beter, de D7000 was perfect maar boven men budget...
Zou het de moeite zijn om op de opvolger van de D5100 te wachten? Ook de grip van de 650 van Canon was perfect maar die vind ik ook net te duur.
Als er niet in de nabije toekomst een D5200 uitkomt dan ga ik maar voor de D5100 gaan denk ik.
Wa kost dat ?Kentsfield schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:10:
[...]
Je sensor kan je laten reinigen bij calumet in rotterdam.
Eens. Tenzij je video belangrijk vindt. Nikon D90 dus of Canon 50D. (40D is ook prima.)nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:31:
[...]
Kijk eens op de tweedehands sites eventueel voor een D90/50D of iets in die richting. Beiden zaten op een bepaald moment rond de 600 € voor een nieuwe uit de winkel dus ondertussen moet je ze wel voor een leuke prijs kunnen vinden en dan eventueel nog met grip erbij
Dan zou een Canon 600D eigenlijk ook prima zijn.Inrage schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:39:
[...]
Ook de grip van de 650 van Canon was perfect maar die vind ik ook net te duur.
[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 06-07-2012 16:43 ]
Verwijderd
Omdat ik echt een complete beginner ben: iemand hier die deze camera afraadt of een beter alternatief?
Verder heb je aan de 1100D wel een goede camera hoor!
[ Voor 12% gewijzigd door tobiasvs op 07-07-2012 21:25 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Prijzen gezien maar dan praat je over een kale. Met 2 lenzen zit ik op de 700++ en dat is mij dan weer echt veel te gortig.tobiasvs schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:22:
Ik zou persoonlijk de 1100D overslaan en meteen gaan voor een 550D. Net iets meer power, handmatige belichting bij video, full-HD opnemen, en in de aanbieding vaak voor onder de 450 euro te halen.
Verder heb je aan de 1100D wel een goede camera hoor!
Die 75-300 stoppen ze er niet zomaar bijna gratis bij, daar is de kwaliteit dan ook naar.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:08:
Zoek een DSLR en de Canon 1100D met 18-55mm en 75-300mm lijkt mij een prima toestel om mee te beginnen daar <450 euro (is grens).
Omdat ik echt een complete beginner ben: iemand hier die deze camera afraadt of een beter alternatief?
Ga de camera eerst eens in de winkel bekijken, vasthouden en proberen. Kijk dan ook gelijk even naar een Canon 550D en 600D en naar een Nikon D3100, D3200 en D5100.
Mijn advies, laat die tweede lens nog even zitten, dan heb je net wat meer budget voor een kit met één kitlens. Let er op dat dat een lens is met IS (Canon) of VR (Nikon) Dat kan overigens best de Canon 1100D worden, maar neem hem dan met alleen de 18-55 IS kitlens en begin met de rest van je budget een spaarpotje voor (betere) (tele) lenzen en/of een flitser etc.
De Saturn had deze week leuke aanbiedingen overigens.
Verwijderd
Ten eerste: Waarom wil je een DSLR?Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:14:
[...]
Prijzen gezien maar dan praat je over een kale. Met 2 lenzen zit ik op de 700++ en dat is mij dan weer echt veel te gortig.
Ten tweede: Wat verwacht je ervan?
Verwijderd
Ok, dank maar weet je wat het is: zit al maanden te kijken en te hikken om wat te kopen, ben beginnend fotograaf en weet zeker dat zo'n lens vast wel voldoening geeft voor wat ik ervan verwacht. En dan koop ik later eventueel een andere betere lensFiber schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:35:
[...]
Die 75-300 stoppen ze er niet zomaar bijna gratis bij, daar is de kwaliteit dan ook naar.
Ga de camera eerst eens in de winkel bekijken, vasthouden en proberen. Kijk dan ook gelijk even naar een Canon 550D en 600D en naar een Nikon D3100, D3200 en D5100.
Mijn advies, laat die tweede lens nog even zitten, dan heb je net wat meer budget voor een kit met één kitlens. Let er op dat dat een lens is met IS (Canon) of VR (Nikon) Dat kan overigens best de Canon 1100D worden, maar neem hem dan met alleen de 18-55 IS kitlens en begin met de rest van je budget een spaarpotje voor (betere) (tele) lenzen en/of een flitser etc.
De Saturn had deze week leuke aanbiedingen overigens.
Verwijderd
1) Beter dan Canon A70 welk ik nu heb;Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:36:
[...]
Ten eerste: Waarom wil je een DSLR?
Ten tweede: Wat verwacht je ervan?
2) Mooie foto's waar ik tevreden mee ben.
Verder pomp ik liever geld in mijn andere hobby's (heb 8 auto's) en zoek gewoon een goede camera voor foto's die beter zijn die van een A70 of aanverwante broekzakmeuk..
Verwijderd
Omdat het een digitale spiegelreflex camera is?Hahn schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:28:
De vraag was wáárom je een DSLR wilt, niet wat voor DSLR je wilt
Dat is hetzelfde als zeggen dat je een tv wil omdat het een televisie is.. Het is zeker geen antwoord op de vraag hierboven. Wat verwacht je met die DSLR wel te kunnen wat je nu nIet kan?Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:33:
[...]
Omdat het een digitale spiegelreflex camera is?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Als ik dat zo hoor ga je de camera op automaat gebruiken. In dat geval geeft een ILC 'Mirrorless', of zelfs een betere compact camera dezelfde kwaliteit. De belangrijkste vraag nu is 1. wat ligt het lekkerste in de hand, en toch compact genoeg dat het niet thuis blijft liggen. Met andere woorden, heb je grote handen of spreekt licht en compact je wel aan nu je weet dat de kwaliteit niet minder is. En 2. ben je van plan de lens te verwisselen. Denk bijvoorbeeld aan een tele lens. Heb je überhaupt behoefte aan veel 'zoom' bereik?Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:27:
[...]
1) Beter dan Canon A70 welk ik nu heb;
2) Mooie foto's waar ik tevreden mee ben.
Verder pomp ik liever geld in mijn andere hobby's (heb 8 auto's) en zoek gewoon een goede camera voor foto's die beter zijn die van een A70 of aanverwante broekzakmeuk..
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar spiegel reflex camera, omdat ik de aankomende 3 jaar in Azie aan het werk ga. Dit is natuurlijk een hele mooie kans/ervaring en daarom wil ik dus ook een hoop van mijn ervaringen vastleggen op foto en video. Ik heb begrepen dat jullie mij wel kunnen helpen met het maken van de juiste keus in een camera.
1.Wat is je beschikbare budget?
250 tot 500 Euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik ben net begonnen met een baan als piloot in Indonesië. Ik zal dus voornamelijk foto's en video's maken vanuit de lucht. Uiteraard worden er ook gewoon standaard landschaps foto's gemaakt, maar het lijkt mij mooi om de verschillende approaches in Indonesië vast te leggen dmv foto en video.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het filmen is voor mij wel erg belangrijk, omdat ik van de verschillende velden en omgevingen, de approaches zowel op foto als op video wil vast leggen.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit is niet noodzakelijk, maar altijd mooi meegenomen natuurlijk.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst heb ik een compact model omdat ik straks toch veel reis en de rest van me bagage ook mee moet nemen. Ook moet er een goede stabilisatie functie opzitten omdat de meeste foto tijdens de vlucht genomen zullen worden.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het moet een goede verhouding zijn tussen breedhoek en zoom.
het liefst heb ik het wel in 1 lens, omdat verschillende lenzen meenemen niet echt een optie is. Echter kan ik voor verschillende vluchten wel één lens kiezen en de volgende x een andere meenemen.
Verwijderd
Ok, nu snap ik het. Wist niet dat de kwaliteit niet minder was dan een toestel met een kleinere body. Maar wil wel lenzen wisselen in de toekomst. En inderdaad omdat het beter in de hand ligt dan zo'n kleiner ding, mooi scherm waar ik meteen op kan kijken wat het resultaat is. Niet echt grote handen maar vandaag een 7D in mijn handen gehouden en die fotografeert wel fijn, goede body.jesper86 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:20:
[...]
Als ik dat zo hoor ga je de camera op automaat gebruiken. In dat geval geeft een ILC 'Mirrorless', of zelfs een betere compact camera dezelfde kwaliteit. De belangrijkste vraag nu is 1. wat ligt het lekkerste in de hand, en toch compact genoeg dat het niet thuis blijft liggen. Met andere woorden, heb je grote handen of spreekt licht en compact je wel aan nu je weet dat de kwaliteit niet minder is. En 2. ben je van plan de lens te verwisselen. Denk bijvoorbeeld aan een tele lens. Heb je überhaupt behoefte aan veel 'zoom' bereik?
Ja wil wel de lenzen wisselen. Normale foto's van iets in een kamer tot buiten tot iets fotograferen vanaf een grootse afstand.
.
Ervaring is ook betrekkelijk... zo'n 7D heb je zo door en dan heb je de investering voor de komende jaren gerechtvaardigd. Dus als je het geld hebt en je wil tijd investeren om goede foto's te maken, is het mijn inziens een goede keus._Rene_ schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:19:
Als je misschien een 1100D of gelijken aan wilt schaffen zou ik geen 7D proberen! Als je dan die 1100D in je handen hebt lijkt het allemaal een stuk minderHoewel je foto's waarschijnlijk niet beter worden met die duurdere body aangezien je nog totaal gene ervaring hebt.
Zelf ook eens een keus gemaakt om een "goedkopere" body te kopen, daar had ik na een jaar al flink spijt van. Dat geld wat ik verloren heb aan die body, had ik ook een mooie prime voor kunnen kopen.
Is geld wel een issue, kun je overwegen om een goedkopere body te kopen en een mooie/duurdere lens, dat verdiend zich direct terug...
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe camera (en lenzen en accessoires) om de fotohobby een vliegende start te geven. Ik ben erg gecharmeerd van de ILC camera's op de markt, voornamelijk vanwege het formaat. Mijn voorkeur gaat dan dus ook daar naar uit, tenzij iemand me kan overtuigen om dat niet te doen. Ik zou hoe dan ook graag een camera willen die zowel in de auto-alles stand het prima doet, als waarmee ik zelf van alles kan tweaken (al dan niet met behulp van een cursusboek, zoals je soms wel ziet afgestemd op bepaalde camera's zoiets bijvoorbeeld.
Naast een advies voor wat betreft camera, zou ik het ook aardig vinden als iemand me op weg kan helpen met wat advies over bijbehorende lezen (alhoewel dat misschien beter in de specifieke lenzentopics past). Of bijvoorbeeld een upgrade-path, begin hiermee, koop dat later, etc.
Wat is je beschikbare budget?
Zeg zo'n 1000 euro om mee te beginnen, maar 1) niet alles hoeft op 2) dit is niet het ultieme budget (op latere termijn kan nog altijd van alles worden toegevoegd als de hobby dat verlangt
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ben helemaal blanco. Zoals ik al zei neig ik naar ILC en daarmee naar m4/3 vanwege de grote beschikbaarheid van lenzen. Maar als iemand anders aanbeveelt (mede gelet op onderstaande) hoor ik dat natuurlijk graag.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Naast huis-tuin-en-keuken gebruik vind ik het mooi om (vervallen) gebouwen, industriële complexen, en andere civieltechnisch gerelateerde zaken op de gevoelige plaat te zetten. Iets wat daar dus bij aansluit (alhoewel ik begrijp dat dat kan zijn van fish-eye tot telezoom) zou wel prettig zijn. Niet echt zaken die bijvoorbeeld een snelle AF verlangen, maar ik zou wel graag een beetje uit de losse pols willen fotograferen, het moet dus wel portable blijven enzo.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nope.
Lijkt me wel handig ja. Dat is neem ik aan bij de ILC toch wel standaard?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nu nog geen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ergens tussen 20 en 150? Hoeft natuurlijk niet allemaal in één in dezelfde lens.
En dan is er nog de keus tussen m4/3 (Olympus en Panasonic) aan de ene kant en de modellen met een nog wat grotere APS-C sensor aan de andere kant: Sony NEX, Samsung NX en de erg mooie, maar ruim buiten je budget vallende Fujifilm X-Pro.
Voor allemaal is wel wat te zeggen, een APS-C sensor is leuk, maar niet iedereen houdt van Samsung en de lens line-up van Sony is nog niet super en meerendeels lomp groot.
Voor m4/3 heb je meer keus uit steeds leukere lenzen, nadeel is dat de sensor iets kleiner is.
Eigenlijk komt het vooral aan op persoonlijke smaak en keuzes.
Nu zie ik snel gekeken 2 opties
optie 1 = pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
optie 2 = pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS
Een bekende van mij gaf aan dat je beter direct een zoomlens erbij kan kopen, vandaar
Hebben jullie nog tips en/of adviezen
De 550D en 600D zijn vrijwel gelijk aan elkaar. Het belangrijkste verschil is eigenlijk het klapschermpje op de 600D. Daarnaast heeft die ook de mogelijkheid om via eTTL draadloos flitsers aan te sturen. Foto- en videokwaliteit zijn tot zover ik weet identiek.Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 07:55:
Ik ben ook een starter en ben nogal gecharmeerd van Canon.
Nu zie ik snel gekeken 2 opties
optie 1 = pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
optie 2 = pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS
Een bekende van mij gaf aan dat je beter direct een zoomlens erbij kan kopen, vandaar
Hebben jullie nog tips en/of adviezen
Je zou eventueel ook kunnen kijken naar de Nikon D5100 met 18-55VR en 55-200VR of met de 55-300VR.
Zoals ik al aangaf heb ik een beter gevoel bij Canon dan bij Nikon (persoonlijk).
Specifiek, de D5100 en de 600D, zijn er voor een beginner/starter denk ik niet echt noemenswaardige verschillen.
Ik denk dus niet dat je als beginner veel verschil zult gaan merken. Kopen wat je lekker en leuk vindt om te gebruiken is belangrijk. En als dat Canon is, prima, Nikon, prima
Die geheugenkaartjes kun je volgens mij elders op i-net veel goedkoper bestellen, iemand hier nog tips voor
En dan zoek ik nog een fatsoenlijke tas waar ik de spulletjes in op kan ruimen.
Iemand nog een goed boek m.b.t. fotografie / spiegelreflex
[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2012 11:36 ]
Over tassen loopt een apart draadje en er is te veel keus om je zo wat aan te raden
De belangrijkste verschillen zitten in de ergonomie, al zijn ook op dat gebied zeker de D5100 en de 600D zeer goed met elkaar te vergelijken. Ik vind persoonlijk de bediening van Nikon logischer in elkaar zitten maar er zijn er hier ook genoeg die het precies andersom ervaren. Op het gebied van beeldkwaliteit doen ze echt niet voor elkaar onder.Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:18:
tnx voor je input, wat zijn de voordelen van de Nikon tov de Canon
Zoals ik al aangaf heb ik een beter gevoel bij Canon dan bij Nikon (persoonlijk).
Heb je trouwens een specifieke reden om naar een Double Zoom Kit te kijken? Twee lenzen erbij is natuurlijk leuk, maar het kan vaak best onhandig zijn om lenzen staan te wisselen. Ik weet natuurlijk niet hoe fanatiek je er mee om zal gaan, maar het zou zonde zijn als je de 55-250 in je tas laat zitten omdat die net geen handig bereik bied en het wisselen vaak teveel gedoe is. Meer allround (en goedkoper dan twee lenzen) is een lens als de 18-135IS, die ook bij zowel de 550D als de 600D als kit te krijgen is. Daarmee heb je nog best een heel aardig bereik (7,5x zoom), maar hoef je niet gelijk je fototas in te duiken als je iets van verder af wilt fotograferen.
Twee stuks? één 16GB kaartje is voor vrijwel iedereen meer dan zat hoor. Daar schiet je in RAW 1000 foto's op en in JPEG een stuk of 3000. Dat is echt een heel erg lange vakantie. Als je dat niet genoeg vindt zou ik liever één 32GB kaart nemen dan twee 16GB._Rene_ schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:41:
twee van deze bestellen pricewatch: Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s Prima kaartjes en ook goed voor filmen.
Over tassen loopt een apart draadje en er is te veel keus om je zo wat aan te raden
SanDisk kaarten zijn prima, maar voor HD filmen heb je aan elke Class 10 kaart genoeg. Zo hoog zijn die bitrates niet! Neem in geen geval 'no name' geheugenkaarten, die gaan vaak een stuk minder lang mee. Kingston, Transcend of Samsung zijn echter ook prima merken. Klik hier voor een overzicht van geschikte geheugenkaarten tussen de 16 en 64GB
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's