Ik heb er liever twee, als je er maar 1 hebt en die gaat stuk of je raakt hem kwijt heb je niets meer als je de boel niet ergens hebt opgeslagen.Metten schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:58:
...Als je dat niet genoeg vindt zou ik liever één 32GB kaart nemen dan twee 16GB....
Qua prijs maakt het niets uit als de de eerste de beste (betrouwbare) leverancier pak.Metten schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:45:
[...]
De belangrijkste verschillen zitten in de ergonomie, al zijn ook op dat gebied zeker de D5100 en de 600D zeer goed met elkaar te vergelijken. Ik vind persoonlijk de bediening van Nikon logischer in elkaar zitten maar er zijn er hier ook genoeg die het precies andersom ervaren. Op het gebied van beeldkwaliteit doen ze echt niet voor elkaar onder.
Heb je trouwens een specifieke reden om naar een Double Zoom Kit te kijken? Twee lenzen erbij is natuurlijk leuk, maar het kan vaak best onhandig zijn om lenzen staan te wisselen. Ik weet natuurlijk niet hoe fanatiek je er mee om zal gaan, maar het zou zonde zijn als je de 55-250 in je tas laat zitten omdat die net geen handig bereik bied en het wisselen vaak teveel gedoe is. Meer allround (en goedkoper dan twee lenzen) is een lens als de 18-135IS, die ook bij zowel de 550D als de 600D als kit te krijgen is. Daarmee heb je nog best een heel aardig bereik (7,5x zoom), maar hoef je niet gelijk je fototas in te duiken als je iets van verder af wilt fotograferen.
Het lijkt me dat je dan met 2 lenzen flexibeler bent als met 1 all-round lens.
Als er een kaart stuk gaat zal je net zien dat het van de twee kaarten die je hebt niet de lege was, maar degene waar al foto's op staan. Dat is immers de kaart die je op dat moment aan het gebruiken bent, dus de kans dat juist díe kaart het begeeft is veel groter. Als je op deze manier je foto's wilt beschermen kan je beter meerdere 4GB kaarten gebruiken welke je zodra die vol zijn in je tas stopt. Als een 16GB het begeeft na 2.000 foto's ben je alsnog heel zuur.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:12:
[...]
Ik heb er liever twee, als je er maar 1 hebt en die gaat stuk of je raakt hem kwijt heb je niets meer als je de boel niet ergens hebt opgeslagen.
Echte 'zekerheid' heb je pas als je je foto's redundant opslaat, bijvoorbeeld op een laptop/tablet/imagetank of gebruik maakt van een DSLR met meerdere geheugenslots. Die laatste zijn er helaas niet in dit (prijs)segment.
Om corrupte kaarten te voorkomen is het wel verstandig om ze regelmatig in de camera te formatteren nadat je je kaart leeg hebt getrokken op je PC.
Dat je hem in een wit doosje krijgt ipv in een mooi fabrieksdoosje...Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:56:
Bij sommige lenzen zie ik "Bulk" staan, wat bedoelen ze hiermee
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat schijnen lenzen te zijn die oorspronkelijk in kits zaten. Die zitten dan in een andere, meer eenvoudige doos.Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:56:
Bij sommige lenzen zie ik "Bulk" staan, wat bedoelen ze hiermee
zie ook: http://forum.belgiumdigital.com/f35/lens-bulk-160128.html
Ik heb het stuk in de OP 3 x gelezen, maar hoe reken ik nu uit hoever ik kan zoomen met de lenzen 
Anders zat ik er aan te denken de standaard kit pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II
Mocht dit niet genoeg zijn dan kan ik nog altijd een lens bijkopen, ik zie dat er op marktplaats ook genoeg van die lenzen verkocht worden.
Anders zat ik er aan te denken de standaard kit pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II
Mocht dit niet genoeg zijn dan kan ik nog altijd een lens bijkopen, ik zie dat er op marktplaats ook genoeg van die lenzen verkocht worden.
Wat ook meteen aangeeft waarom zoom een vrij waardeloos begrip is. Objectieven als 100-300mm of 70-210mm geven ook 3x zoom, maar toch maak je er heel andere foto's mee dan met een 18-55mm
Maar je rekent niet uit hoe ver je kunt zoomen
Bij een 70-200 lens heb je ook 3x zoom. Maar daarmee kom je een stuk verder dan een 3x zoom 18-55.
Ik heb de camera besteld bij Bol.com, en dan deze set
http://www.bol.com/nl/p/c...m-ii-is/9000000011191121/
Ik wil nog een SD kaartje kopen voor deze camera, maar ik wil ook een SD kaartje kopen voor mijn tablet (Asus Prime).
Nu gaat in de Camera een normale SD kaart, en in de prime een MicroSD kaart.
Volgens mij als ik deze koop:
http://www.dataio.nl/shop...ard-class-10-samsung.html
Dan kan ik dmv de meegeleverde adapter de kaarten in beide apparaten gebruiken
Ik ga bij bol.com geen extra accu meebestellen, die is daar weer te duur, maar die haal ik later in de winkel wel samen met een tas welke ik ook niet via internet wil kopen.
Ik wil nog een SD kaartje kopen voor deze camera, maar ik wil ook een SD kaartje kopen voor mijn tablet (Asus Prime).
Ik ga bij bol.com geen extra accu meebestellen, die is daar weer te duur, maar die haal ik later in de winkel wel samen met een tas welke ik ook niet via internet wil kopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 12-07-2012 10:21 ]
Ik heb toen zelf bewust de 550d gekocht ipv de 600d omdat ik liever juist geen klapschermpje wilde hebben. Vind het gewoon een prettig idee dat het gewoon vast in de camera zit en niet nog met een scharnier o.i.d. (misschien onzin hoor, maar gevoelsmatig is dat wat degelijker) En ik vind de sensor wel prettig in de 550d die het beeldscherm vanzelf uitschakelt als de camera dicht bij je gezicht komt.Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 07:55:
Ik ben ook een starter en ben nogal gecharmeerd van Canon.
Nu zie ik snel gekeken 2 opties
optie 1 = pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
optie 2 = pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS
Een bekende van mij gaf aan dat je beter direct een zoomlens erbij kan kopen, vandaar
Hebben jullie nog tips en/of adviezen
Direct een tele zoom lens erbij hangt er natuurlijk helemaal vanaf of je daar zelf wat aan hebt in je stijl van fotograferen. Ik heb zelf na jaren fotograferen nog steeds geen telezoom lens, mis het eigenlijk ook nooit en het is ook niet het eerste wat op mijn verlanglijstje staat nu.
Die kan je dan inderdaad in beide apparaten gebruiken. Bedenk je wel dat MicroSD kaarten vaak wat langzamer zijn met lezen en schrijven, al betwijfel ik of een 600D baat heeft bij een snellere kaart dan deze klasse 10 kaart. Verder is het natuurlijk een wat kwestbaarder kaartje wat je makkelijker kwijtraakt, maar het lijkt een handige methode om direct foto's op je tablet te kunnen bekijken. Ga je ze ook backuppen op je tablet?Grolsch schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:17:
Ik heb de camera besteld bij Bol.com, en dan deze set
Beste tweakers,
Ik zoek een spiegelreflex camera die geschikt is om mee te beginnen, mooie plaatjes kan maken en soms ook een filmpje. Ik had in gedachten de Nikon D3200, met een 18-55mm kitlens. In deze camera heb je handige beginnersfuncties en kan mooie plaatjes schieten. Weet iemand anders nog een alternatief?
Ik zoek een spiegelreflex camera die geschikt is om mee te beginnen, mooie plaatjes kan maken en soms ook een filmpje. Ik had in gedachten de Nikon D3200, met een 18-55mm kitlens. In deze camera heb je handige beginnersfuncties en kan mooie plaatjes schieten. Weet iemand anders nog een alternatief?
- Wat is je beschikbare budget? €600.
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee.
- Koop je de camera met een specifiek doel? Nee.
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ik wil er wel mee kunnen filmen, maar is niet heel erg belangrijk.
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee.
- Overige wensen aan de camera? Graag een dSLR.
- Gewenst bereik? /
Daarom noemen we het ook een standaard zoom, tele zoom, super zoom of wide-angle zoom._Rene_ schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:39:
Maar je rekent niet uit hoe ver je kunt zoomenBij een 70-200 lens heb je ook 3x zoom. Maar daarmee kom je een stuk verder dan een 3x zoom 18-55.
Als mensen de 'hoeveelheid' zoom verkeert willen interpreteren daar doe je weinig aan net als megapixels
Zou ik niet doen, de camera heeft een degelijk snel kaartje nodig. Micro SD kaartjes zijn goed voor opslag maar niet snel genoeg voor een echte camera. Ik zie steeds weer mensen willen bezuinigen op een kaartje, maar waarom, je geeft zoveel uit aan de camera, neem dan ook een (letterlijk en figuurlijk) passend kaartje van degelijke kwaliteit.Grolsch schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:17:
Volgens mij als ik deze koop: http://www.dataio.nl/shop...ard-class-10-samsung.html
ps. Als ik het plaatje zie van de Asus Prime dan heeft het bijhorende toetsenbord wel een SD cardreader ingebouwd, neem je die er niet bij ?
Andere optie is een adapter om sd kaartjes met een micro-sd poort te gebruiken:
http://delock.de/produkte...kmale.html?setLanguage=en
http://delock.de/produkte...kmale.html?setLanguage=en
Om te beginnen: Heb je een specifieke reden om de D3200 te verkiezen boven een goedkopere D5100 of D3100? En om Nikon te kiezen boven Canon, Sony of Pentax?ChielBroere schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:51:
Beste tweakers,
- Wat is je beschikbare budget? €600.
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee.
- Koop je de camera met een specifiek doel? Nee.
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ik wil er wel mee kunnen filmen, maar is niet heel erg belangrijk.
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee.
- Overige wensen aan de camera? Graag een dSLR.
- Gewenst bereik? /
Dat zegt ie, de handige beginnersfunties
. En dat klopt, maar dan kan je in principe net zo goed de D3100 nemen en dan een heel mooie lens erbij. Als vervangende voor de kit lens, of een losse zoals de 35/1.8G of 50/1.8G
Nou, nodig is wel een groot woord. Het is gewoon een klasse 10 kaartje, daarmee kan je echt prima uit de voeten op een 600D. Filmen gaat sowieso en fotograferen moet ook prima gaan. Een 600D is sowieso al niet echt geschikt om enorm mee te gaan burstenjesper86 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:03:
[...]
Zou ik niet doen, de camera heeft een degelijk snel kaartje nodig. Micro SD kaartjes zijn goed voor opslag maar niet snel genoeg voor een echte camera. Ik zie steeds weer mensen willen bezuinigen op een kaartje, maar waarom, je geeft zoveel uit aan de camera, neem dan ook een (letterlijk en figuurlijk) passend kaartje van degelijke kwaliteit.
ps. Als ik het plaatje zie van de Asus Prime dan heeft het bijhorende toetsenbord wel een SD cardreader ingebouwd, neem je die er niet bij ?
Wat degelijkheid heb je wel een punt: zo'n microSD in een adapter in je DSLR stoppen werkt gewoon prima, maar het is wel een extra ding wat kapot kan gaan. Hoe groot de kans daarop is weet ik alleen niet. Zo'n Delock adapter om een gewone SD in een microSD slot te stoppen lijkt me al helemaal omslachtig overigens.
Hmm ik dacht dat op de D5100 ook een soort guide modus zit, maar ik zie net dat dat 'effects' heet. Zal wel iets anders zijn? Een D3100 met een kitlens en de 35/1.8G is een leuke setup en heb je meer lol van voor die €600 dan van een D3200 met alleen de kitlens.jesper86 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:41:
Dat zegt ie, de handige beginnersfunties. En dat klopt, maar dan kan je in principe net zo goed de D3100 nemen en dan een heel mooie lens erbij. Als vervangende voor de kit lens, of een losse zoals de 35/1.8G of 50/1.8G
Ik ben net naar de makro geweest, en ze hadden een hele kleine foto afdeling en ik heb even met de d3100 kunnen spelen, met de 18-55mm kitlens en ik denk dat ik misschien beter die kit kan kopen met een 35/1.8G. Zijn er grote verschillen tussen de d3100 en d3200? (Ik zit nu in de auto dus ik kan niet even rustig kijken)Metten schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:49:
[...]
Hmm ik dacht dat op de D5100 ook een soort guide modus zit, maar ik zie net dat dat 'effects' heet. Zal wel iets anders zijn? Een D3100 met een kitlens en de 35/1.8G is een leuke setup en heb je meer lol van voor die €600 dan van een D3200 met alleen de kitlens.
Het is in principe hetzelfde model, de D3200 is een upgrade van de D3100. De belangrijkste verbeteringen zijn vooral het scherm, betere video en een mic en wifi aansluiting.ChielBroere schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:24:
[...]
Ik ben net naar de makro geweest, en ze hadden een hele kleine foto afdeling en ik heb even met de d3100 kunnen spelen, met de 18-55mm kitlens en ik denk dat ik misschien beter die kit kan kopen met een 35/1.8G. Zijn er grote verschillen tussen de d3100 en d3200? (Ik zit nu in de auto dus ik kan niet even rustig kijken)
http://www.dpreview.com/previews/nikond3200Nikon D3200 specification highlights
24MP CMOS sensor
ISO 100-6400 (plus ISO 12,800-equivalent Hi1 setting)
Expeed 3 processing
3.0", 920k dot screen
Full HD 1080p30 video (with 25p and 24p options)
Microphone socket
Twin IR remote receivers
4 frame-per-second continuous shooting
Guide mode
Vooral dat betere scherm is toch wel heel prettig, maar of het de meerprijs waard is? Geen idee. Je foto's zullen er niet beter van worden, maar het kijkt wel lekkerder terug.
Ik zou overigens ook gewoon beginnen met de kitlens. En pas later upgraden en/of uitbreiden, als je echt weet wat je mist en/of wil verbeteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 12-07-2012 14:55 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als je moet puzzelen klinkt het alsof hij tijdens het transport iets te ruig behandeld is.Grolsch schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:55:
En de EOS 600D is gisteren bezorgd door de postbode, nu eens puzzelen hoe alles werkt
Barrycade schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:48:
[...]
Als je moet puzzelen klinkt het alsof hij tijdens het transport iets te ruig behandeld is.
Dit is mijn eerste spiegelreflex camera, dus er gaat een wereld voor mij open
Iemand nog goede PDF's voor een beginnende fotograaf
Hallo iedereen,
Sinds ongeveer 8 maanden ben ik bezig met het zoeken van een geschikte DSLR voor mij. Lange tijd viel mijn oog op de 600D omdat ik hem goed in de hand vind zitten, menu overzichtelijk vind, en de kleuren vaak goed vind. Echter heb ik laatst ook nog de sony (a37) in mijn handen gehad met een elektronische zoeker. De eerste keer dat ik die elektronische zoeker probeerde, vond ik het helemaal niks, de tweede keer vond ik het juist heel fijn.
De laatste keer (vorige week dinsdag) dat ik de camera's in mijn handen kon houden, vond ik elke camera goed vast pakken. Canon staat toch wat bovenaan, maar sony en nikon vond ik ook fijn. Voor een precieze beoordeling van de nikon zou ik hem toch vaker in de hand moeten houden.
Ondertussen begint deze vraag wat onoverzichtelijk te worden en zal ik per camera dat ik zou willen kopen de pluspunten en minpunten neer zetten. Mijn budget is btw niet meer dan rond de €800
Canon 600D.
+ Makkelijk uitklapbare scherm
+ Kleuren over het algemeen vind ik mooier dan de Nikon
+ Menu overzichtelijk
- Liveview autofocus is dramatisch, zelfs als er veel contrast is.
- Naar wat ik gehoord heb wil de canon af en toe nog te veel overbelichten
- Geen inside stabilisatie.
Sony 57A
+ Elektronische zoeker bevalt me goed, vooral de preview van wat je hebt geschoten. Kan je direct controleren of foto gelukt is, zonder de camera van de oog te halen. Dat je hierdoor een kleine seconde geen live-beeld hebt, vind ik geen probleem.
+ Live view is heel accuraat, ook al is zal ik vooral de zoeker gebruiken.
+ Inside stabilisatie (heb behoorlijk trillerige handen), en autofocus in de camera zelf.
+ Autofocus is erg snel en precies
+ Geeft huidkleuren mooi weer naar mijn mening
+ Hoge fps
+ Minolta lensen kunnen er op, en hebben dan ook af en stabilisatie
- Verlies van licht?
- Snel ruis, dus minder geschikt voor bij optredens etc.
- Optische zoeker is toch mooier dan een digitale zoeker.
- Sony lensen (vooral kit lens) komt niet echt over alsof ze tegen een stootje kunnen (erg plastic) (kan een vooroordeel zijn)
Nikon D5100 (nog niet veel ervaring mee, dus kan er toch nog niet veel over zeggen)
+ Realistische kleuren
+ snelle autofocus in live view
- Kleuren kunnen af en toe zwak overkomen.
- autofocus in film ga ik sowieso niet gebruiken, vind ik vreselijk.
- Menu vind ik niet echt geweldig
Pentax K-30, nog weinig over gelezen, maar is veelbelovend met de nieuwe soort AF?
Dit is een soort lijstje hoe ik over deze camera's denk. Al ben ik waarschijnlijk nog wel wat dingetjes vergeten. Maar ik zou graag jullie mening horen over wat jullie denken.
Ik wil de camera vooral all-round gaan gebruiken, maar ga vooral richting reizen en portretten neigen. Ook straatfotografie spreekt mij heel erg aan, en daarom lijkt de sony toch wat voor mij vanwege de elektronische zoeker waardoor je direct het resultaat ziet zonder direct de camera naar beneden te moeten halen om het resultaat te bekijken.
Graag zou ik jullie visie over "mijn probleem" willen horen. Welke camera raden jullie aan, of raden jullie toch meer een systeem-camera aan? (Wil het liefste wel een zoeker, heb namelijk al een compact camera gehad, en vond dat turen op een scherm niet fijn). En hoe denken jullie over die minolta lenzen?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, mocht dat niet zo zijn hoor ik dat graag!.
Alvast heel erg bedankt!
Sinds ongeveer 8 maanden ben ik bezig met het zoeken van een geschikte DSLR voor mij. Lange tijd viel mijn oog op de 600D omdat ik hem goed in de hand vind zitten, menu overzichtelijk vind, en de kleuren vaak goed vind. Echter heb ik laatst ook nog de sony (a37) in mijn handen gehad met een elektronische zoeker. De eerste keer dat ik die elektronische zoeker probeerde, vond ik het helemaal niks, de tweede keer vond ik het juist heel fijn.
De laatste keer (vorige week dinsdag) dat ik de camera's in mijn handen kon houden, vond ik elke camera goed vast pakken. Canon staat toch wat bovenaan, maar sony en nikon vond ik ook fijn. Voor een precieze beoordeling van de nikon zou ik hem toch vaker in de hand moeten houden.
Ondertussen begint deze vraag wat onoverzichtelijk te worden en zal ik per camera dat ik zou willen kopen de pluspunten en minpunten neer zetten. Mijn budget is btw niet meer dan rond de €800
Canon 600D.
+ Makkelijk uitklapbare scherm
+ Kleuren over het algemeen vind ik mooier dan de Nikon
+ Menu overzichtelijk
- Liveview autofocus is dramatisch, zelfs als er veel contrast is.
- Naar wat ik gehoord heb wil de canon af en toe nog te veel overbelichten
- Geen inside stabilisatie.
Sony 57A
+ Elektronische zoeker bevalt me goed, vooral de preview van wat je hebt geschoten. Kan je direct controleren of foto gelukt is, zonder de camera van de oog te halen. Dat je hierdoor een kleine seconde geen live-beeld hebt, vind ik geen probleem.
+ Live view is heel accuraat, ook al is zal ik vooral de zoeker gebruiken.
+ Inside stabilisatie (heb behoorlijk trillerige handen), en autofocus in de camera zelf.
+ Autofocus is erg snel en precies
+ Geeft huidkleuren mooi weer naar mijn mening
+ Hoge fps
+ Minolta lensen kunnen er op, en hebben dan ook af en stabilisatie
- Verlies van licht?
- Snel ruis, dus minder geschikt voor bij optredens etc.
- Optische zoeker is toch mooier dan een digitale zoeker.
- Sony lensen (vooral kit lens) komt niet echt over alsof ze tegen een stootje kunnen (erg plastic) (kan een vooroordeel zijn)
Nikon D5100 (nog niet veel ervaring mee, dus kan er toch nog niet veel over zeggen)
+ Realistische kleuren
+ snelle autofocus in live view
- Kleuren kunnen af en toe zwak overkomen.
- autofocus in film ga ik sowieso niet gebruiken, vind ik vreselijk.
- Menu vind ik niet echt geweldig
Pentax K-30, nog weinig over gelezen, maar is veelbelovend met de nieuwe soort AF?
Dit is een soort lijstje hoe ik over deze camera's denk. Al ben ik waarschijnlijk nog wel wat dingetjes vergeten. Maar ik zou graag jullie mening horen over wat jullie denken.
Ik wil de camera vooral all-round gaan gebruiken, maar ga vooral richting reizen en portretten neigen. Ook straatfotografie spreekt mij heel erg aan, en daarom lijkt de sony toch wat voor mij vanwege de elektronische zoeker waardoor je direct het resultaat ziet zonder direct de camera naar beneden te moeten halen om het resultaat te bekijken.
Graag zou ik jullie visie over "mijn probleem" willen horen. Welke camera raden jullie aan, of raden jullie toch meer een systeem-camera aan? (Wil het liefste wel een zoeker, heb namelijk al een compact camera gehad, en vond dat turen op een scherm niet fijn). En hoe denken jullie over die minolta lenzen?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, mocht dat niet zo zijn hoor ik dat graag!.
Alvast heel erg bedankt!
Ik denk dat het alle vier prima camera's zijn. De genoemde Sony is wel een stuk duurder dan de genoemde Canon en Nikon. De Pentax K-30 is nog niet leverbaar, maar zal vast ook een stuk duurder worden dan de Canon 600D en Nikon D5100. In mijn opinie is het is vooral een kwestie van smaak en de door jou genoemde voordelen en nadelen tegen elkaar af wegen. Je zal aan alle vier geen miskoop doen, maar ik zou op basis van de prijs een keus maken tussen de Canon en de Nikon, tenzij een van de andere twee een voor mij doorslaggevende reden zou hebben om toch daar voor te kiezen.
En eventueel de a37 dan? Hoe zou dat voor jou afwegen tegen die 600D en D5100? Bij a37 en de a57 heb je in het begin misschien weer voordeel ivm de goedkopere minolta lenzen? Zoals de 50m 1.7 die ik op marktplaats heb gezien voor rond de €40.Fiber schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:12:
Ik denk dat het alle vier prima camera's zijn. De genoemde Sony is wel een stuk duurder dan de genoemde Canon en Nikon. De Pentax K-30 is nog niet leverbaar, maar zal vast ook een stuk duurder worden dan de Canon 600D en Nikon D5100. In mijn opinie is het is vooral een kwestie van smaak en de door jou genoemde voordelen en nadelen tegen elkaar af wegen. Je zal aan alle vier geen miskoop doen, maar ik zou op basis van de prijs een keus maken tussen de Canon en de Nikon, tenzij een van de andere twee een voor mij doorslaggevende reden zou hebben om toch daar voor te kiezen.
@sorenos
zoals fiber al aangaf alle4 de camera's zijn goed. Je kunt blijven wikken en wegen en alle camera's hebben voor- en nadelen. Koop wat goed in de hand ligt en waar je een goed gevoel bij hebt.
Je bent nu 8 maanden verder en 8 maanden fotografie niet benut.
en dat is jammer want het is een hele leuke hobby. Persoonlijk zou ik voor Nikon of Canon gaan. Waarom, veel verkocht dus veel aanbod van lenzen (ook door 3rd party) accessoires en informatie.
Ik heb destijds voor Nikon gekozen. Waarom? Lag goed in de hand en het menu sprak meer aan tov andere camera's.
Kijk ook eens op youtube. Staan ook genoeg filmpjes van verschillende camera's
Suc6
zoals fiber al aangaf alle4 de camera's zijn goed. Je kunt blijven wikken en wegen en alle camera's hebben voor- en nadelen. Koop wat goed in de hand ligt en waar je een goed gevoel bij hebt.
Je bent nu 8 maanden verder en 8 maanden fotografie niet benut.
Ik heb destijds voor Nikon gekozen. Waarom? Lag goed in de hand en het menu sprak meer aan tov andere camera's.
Suc6
Wat is je beschikbare budget?
€ 300 - € 500
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, zo graag mogelijkheid hebben om te filmen in FULL HD kwaliteit
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Gewenst bereik?
min 250mm
Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor alledaagse dingen te fotograferen. Ik heb het reeds gehad met de kleine toestellen waar je niet in staat mee bent om foto's vast te leggen zoals je wil. Zoomen vind ik ook zeer belangrijk. Ik had volgende body op het oog :
pricewatch: Nikon D3100
Met volgende lens :
pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
Goede keuze?
€ 300 - € 500
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, zo graag mogelijkheid hebben om te filmen in FULL HD kwaliteit
Nee
Gewenst bereik?
min 250mm
Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor alledaagse dingen te fotograferen. Ik heb het reeds gehad met de kleine toestellen waar je niet in staat mee bent om foto's vast te leggen zoals je wil. Zoomen vind ik ook zeer belangrijk. Ik had volgende body op het oog :
pricewatch: Nikon D3100
Met volgende lens :
pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
Goede keuze?
Ik ben ook een tijdje aan het zoeken geweest en heb toen voor Canon gekozen.Ener103 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 09:13:
@sorenos
Je bent nu 8 maanden verder en 8 maanden fotografie niet benut.en dat is jammer want het is een hele leuke hobby. Persoonlijk zou ik voor Nikon of Canon gaan. Waarom, veel verkocht dus veel aanbod van lenzen (ook door 3rd party) accessoires en informatie.
Suc6
Ruim aanbod 2e hands objectieven en accessoires.
Lag goed in de hand en het menu sprak meer aan tov andere camera's. Zelfde verhaal als jou Nikon.
Slechte camera's zijn er eigenlijk niet, het is alleen "Wat wil je ermee?"
Wil je veel handmatig instellen zoals bv sluitertijd, bij een waterval zodat je het idee hebt dat het water echt stroomt en niet stilstaat. Actie foto's, veel beelden per seconde (hoe meer beelden hoe duurder de camera).
Handmatig overbelichten bij bv foto's in de sneeuw. Als de camera er zelf moeite mee heeft met al die witte sneeuw.
Mijn keuze ging toen naar een Canon 40D. Was toen niet goedkoop maar heb er nog steeds veel plezier aan.
Filmen is voor mij (nog) niet nodig. Filmen doe ik af en toe met een camera van nog geen 100 euro.
Als ik alsnog wil gaan filmen met een fototoestel wacht ik wel totdat de Canon EOS 5D Mark III iets goedkoper is geworden. Schijnt wel goed te zijn
@ Drones, Nee, niet echt, die lens doet alleen het tele bereik. Een lens die ook het 'normale' bereik bestrijkt is toch wel ook erg handig. Dus beginnen met de kit: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR En eventueel die telelens erbij. Kwalitatief is die ook niet super, dat kan ook niet voor die prijs, maar om mee te beginnen is het beter dan niks natuurlijk.
De kitlens ipv de 35mm f1.8 ?! De 35mm is de ideale walk around lens en ideaal om te leren fotograferen. Ook nog eens erg scherp geprijsd.Fiber schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:52:
[...]
Het is in principe hetzelfde model, de D3200 is een upgrade van de D3100. De belangrijkste verbeteringen zijn vooral het scherm, betere video en een mic en wifi aansluiting.
[...]
http://www.dpreview.com/previews/nikond3200
Vooral dat betere scherm is toch wel heel prettig, maar of het de meerprijs waard is? Geen idee. Je foto's zullen er niet beter van worden, maar het kijkt wel lekkerder terug.
Ik zou overigens ook gewoon beginnen met de kitlens. En pas later upgraden en/of uitbreiden, als je echt weet wat je mist en/of wil verbeteren.
Verreweg de meest gebruikte lens hier (paar jaar bezig, nu D7000 + nog wat andere lenzen). De 35mm is een wereld van verschil met de kitlens en het beste wat je als beginner kan halen.
Doe ze dan allebij...BarôZZa schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:40:
[...]
De kitlens ipv de 35mm f1.8 ?! De 35mm is de ideale walk around lens en ideaal om te leren fotograferen. Ook nog eens erg scherp geprijsd.
Verreweg de meest gebruikte lens hier (paar jaar bezig, nu D7000 + nog wat meuk). De 35mm is een wereld van verschil met de kitlens en het beste wat je als beginner kan halen.
Als je een keuze moet maken, dan zeg ik blindelings 35mm. Het zoombereik van 35 tot 50mm is in mijn ogen te verwaarlozen. De kitlens is dan af en toe nog bruikbaar voor het wijde gedeelte, maar dat kan niet op tegen de f1.8 (voor de beginners: dat betekent lichtsterkte, dus minder bewogen foto's, foto's bij minder licht en mooie vage achtergronden indien gewenst). Kort gezegd: de 35mm poept simpelweg hier wekelijks mooie plaatjes uit, terwijl ik zelfs de duurdere kitlens, de 18-105mm, nooit aanraakte omdat de foto's gewoon flink minder zijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat het moeilijker fotograferen is met een kitlens, omdat je al heel snel te weinig omgevingslicht hebt.
Spiegelreflexen raak je trouwens sowieso zonder problemen kwijt op marktplaats.
Spiegelreflexen raak je trouwens sowieso zonder problemen kwijt op marktplaats.
Hallo!
Ik schiet al een aantal jaar met veel plezier met een Nikon D40, maar ik ben wel aan een upgrade toe. Vooral met weinig licht schiet de D40 echt te kort. Vanaf zo'n iso 800 vind ik de foto's eigenlijk niet echt mooi meer.
Ik heb een d40 + 18/55 kit + 50mm 1.8g. Als ik dit vorige verkoop wil ik met zo'n ~400 euro extra graag een body en een goede 35mm prime. Dit mag best tweedehands! Ik zit te kijken naar de D90 of de D5100 (D7000 ligt buiten het budget), maar wellicht heeft Canon/Pentax/etc, wel iets beters (of goedkopers)! Ik zit zelfs niet eens echt vast aan een DSLR, ben ook best bereid om over te stappen naar een m4/3's systeem, of als iemand nog een goede deal op een Fuji x100 heeft..
- ca. als ik 't bovenstaande voor ~300 euro kan verkopen, nog zo'n 350 euro extra. Zeg zo'n 650 euro in totaal dus.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Nee. Koop het ding puur voor de fotografie.
- Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Goede manual controls vind ik wel erg fijn. Zo'n extra schermpje op je toestel waar je snel de settings op ziet is wel een grote plus. Heb geen gek grote handen, dus kan met een compact toestel prima uit te voeten.
Enige tips?
Ik schiet al een aantal jaar met veel plezier met een Nikon D40, maar ik ben wel aan een upgrade toe. Vooral met weinig licht schiet de D40 echt te kort. Vanaf zo'n iso 800 vind ik de foto's eigenlijk niet echt mooi meer.
Ik heb een d40 + 18/55 kit + 50mm 1.8g. Als ik dit vorige verkoop wil ik met zo'n ~400 euro extra graag een body en een goede 35mm prime. Dit mag best tweedehands! Ik zit te kijken naar de D90 of de D5100 (D7000 ligt buiten het budget), maar wellicht heeft Canon/Pentax/etc, wel iets beters (of goedkopers)! Ik zit zelfs niet eens echt vast aan een DSLR, ben ook best bereid om over te stappen naar een m4/3's systeem, of als iemand nog een goede deal op een Fuji x100 heeft..
- ca. als ik 't bovenstaande voor ~300 euro kan verkopen, nog zo'n 350 euro extra. Zeg zo'n 650 euro in totaal dus.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Nee. Koop het ding puur voor de fotografie.
- Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Goede manual controls vind ik wel erg fijn. Zo'n extra schermpje op je toestel waar je snel de settings op ziet is wel een grote plus. Heb geen gek grote handen, dus kan met een compact toestel prima uit te voeten.
Enige tips?
Verwijderd
Zo'n extra schermpje zit alleen op de D90 (en de D7000 maar die valt buiten je budget zeg je zelf). De D90 heeft daarbij een tweede instelwiel (wat op de D5100 ontbreekt)Wooters schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:55:
...Zo'n extra schermpje op je toestel waar je snel de settings op ziet is wel een grote plus. Heb geen gek grote handen, dus kan met een compact toestel prima uit te voeten.
Enige tips?
Maar de D5100 biedt wel allerlei informatie op het grote scherm, wat dan weer een pré is.
Ik denk alleen wel dat je wat optimistisch bent over wat je voor de D40 +kitlens terug zou kunnen krijgen (die 50 1.8 zou ik gewoon houden).
Je 50/1.8G verkopen ? Ik val van mn stoel 
Fuji X100 is geen vervanging voor SLR of ILC kit, maar een toevoeging. (paar dagen gehad)
Een ILC is niks als je van veel manual controls houd, ook een e-m5 is dan heel friemelig vergeleken met een D90/D7000. Ik zat zelf met dezelfde gedachten, ook kleine handen dus een e-m5 klonk wel goed, maar heb deze een dagje gebruikt en is echt niet te vergelijken met een SLR, kan je na gaan met goedkopere ILCs.
De D90 zou een goede keuze zijn, maar als je even geduld heb dan kan je tot september wachten op de opvolger van de D7000, en dan de D7000 kopen
. mss wel 2e hands.
Fuji X100 is geen vervanging voor SLR of ILC kit, maar een toevoeging. (paar dagen gehad)
Een ILC is niks als je van veel manual controls houd, ook een e-m5 is dan heel friemelig vergeleken met een D90/D7000. Ik zat zelf met dezelfde gedachten, ook kleine handen dus een e-m5 klonk wel goed, maar heb deze een dagje gebruikt en is echt niet te vergelijken met een SLR, kan je na gaan met goedkopere ILCs.
De D90 zou een goede keuze zijn, maar als je even geduld heb dan kan je tot september wachten op de opvolger van de D7000, en dan de D7000 kopen
Tja met zo'n crop sensor weet ik niet zo goed wat ik met die 50 moet
.
Is een prachtige portretlens, maar hij's te nauw om 'm altijd er op te hebben zitten. Voor macro is 'ie ook niet echt top ivm de focusafstand.
Jullie zeggen dus dat ik gewoon bij Nikon moet blijven? Andere merken hebben geen goede (goedkopere) vervangers?
Moet wel zeggen dat de D7000 toch wel de droomcamera is
Is een prachtige portretlens, maar hij's te nauw om 'm altijd er op te hebben zitten. Voor macro is 'ie ook niet echt top ivm de focusafstand.
Jullie zeggen dus dat ik gewoon bij Nikon moet blijven? Andere merken hebben geen goede (goedkopere) vervangers?
Verwijderd
Ik doe het zelfs met langere brandpuntsafstandenWooters schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:14:
Tja met zo'n crop sensor weet ik niet zo goed wat ik met die 50 moet.
...
Nog welMoet wel zeggen dat de D7000 toch wel de droomcamera is
Meh, alles is beter dan de D40, van welk merk dan ook
Verwijderd
Als je fotografie serieus neemt dan is zo'n extra wieltje zijn geld meer dan waard. Dat is enige wat ik nog altijd mis sinds ik digitaal ben gegaan. Ik kwam van een F80 en daar had je die 2 wieltjes ook. Imho beste optie om manueel te werken (en voor mij ook lang een reden geweest om geen canon te kopen... ).
Na F80 verschillende instapmodellen digitale reflexen gehad van Nikon (oa D70 en D40, m'n vriendin heeft de D3000). Die D40 is voor mij nog altijd perfect van formaat. Van mij mag nikon een <10mp model uitbrengen met 2 wieltjes, filmfunctie en focusmotor in de body (full frame mag ook hoor) voor de 200 EUR en formaat van de D40 en ik ga die direct halen (dan hebben ze er toch al 1 verkocht
).
Na F80 verschillende instapmodellen digitale reflexen gehad van Nikon (oa D70 en D40, m'n vriendin heeft de D3000). Die D40 is voor mij nog altijd perfect van formaat. Van mij mag nikon een <10mp model uitbrengen met 2 wieltjes, filmfunctie en focusmotor in de body (full frame mag ook hoor) voor de 200 EUR en formaat van de D40 en ik ga die direct halen (dan hebben ze er toch al 1 verkocht
Eens !Wooters schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:14:
De 50/1.8 is echt een lens die heb je gewoon. Daar is de prijs goed voor, en de prestaties valt niet mee te twisten. Je hoeft 'm niet constant te gebruiken, maar voor die fotos die je er mee maakt als dan het moment er is, dat zou ik echt niet kunnen missen. Natuurlijk als je 'm vervangt met een 35/1.8 dan is het anders, maar dan nog, je verliest én geld én een lens die zoiezo al meer kan dan hij kost, zonde !
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden!
Ik heb me allemaal nog in verdiept en uiteindelijk heb ik toch de sony laten vallen omdat ik de hoge fps niet echt nodig heb en iso-prestaties maar twijfelachtig vind. Naar aanleiding van de tip: Wat voor soort objectieven zou je er bij willen, is mijn keuze op de Nikon gevallen. En wel de D90 of D5100. Al gaat mijn voorkeur uit naar de D90 vanwege de 2 dials, grotere body, "doorleermogelijkheid" en de AF in de body zelf. Aan de eerste objectief denk ik aan 18-105mm vanwege het behoorlijke bereik. En dan later rond de winter als ik weer wat centjes heb de 35mm of de 50mm te kopen. Zit ook nog te twijfelen over de combinatie van 18-55mm en de 55-200mm vanwege het extra bereik.
Mijn budget is het liefste niet over de 750€ omdat ik ook nog een tas, geheugenkaart, extra batterij misschien en een statief wil kopen.
Ik heb me allemaal nog in verdiept en uiteindelijk heb ik toch de sony laten vallen omdat ik de hoge fps niet echt nodig heb en iso-prestaties maar twijfelachtig vind. Naar aanleiding van de tip: Wat voor soort objectieven zou je er bij willen, is mijn keuze op de Nikon gevallen. En wel de D90 of D5100. Al gaat mijn voorkeur uit naar de D90 vanwege de 2 dials, grotere body, "doorleermogelijkheid" en de AF in de body zelf. Aan de eerste objectief denk ik aan 18-105mm vanwege het behoorlijke bereik. En dan later rond de winter als ik weer wat centjes heb de 35mm of de 50mm te kopen. Zit ook nog te twijfelen over de combinatie van 18-55mm en de 55-200mm vanwege het extra bereik.
Mijn budget is het liefste niet over de 750€ omdat ik ook nog een tas, geheugenkaart, extra batterij misschien en een statief wil kopen.
Ik zou starten met de 18-105, fijn bereiik, niet zo'n dure lens. Om de wisselgrens rond 55mm te hebben, zou mij tot wanhoop drijven ;-)sorenos schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 07:44:
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden!
Hey tweakers,
Wat is je beschikbare budget? Ongeveer €300 2e hands is geen probleem
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nope
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Gezien ik vaak bij concerten/ low-light omstandigheden kom als licht/geluids technicus wil ik goede foto's kunnen maken in omstandigheden met weinig licht. Ook omdat ik het leuk vind om bij zo'n evenement te klooien met instellingen van de camera leek een dslr mij leuk.
Leuk maar geen vereiste.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Leuk maar geen vereiste.
Geen bijzondere eisen verder, graag een klein model omdat hij ook mee moet op vakantie.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-200 lijkt mij leuk om allround te kunnen gebruiken maar het liefst een lichtsterke lens met in ieder geval een bereik van 18-55 zoals een kitlens. Een mooie allround lens kan altijd nog.
Ik ben een Canon 60d en 600d gewend maar ik heb geen merken voorkeur.
Ik vraag mij af of ik niet beter een lichtsterke compact die ik handmatig kan instellen moet kopen omdat mijn budget zeer beperkt is en ik dus eigenlijk alleen geld heb voor een 2e hands body met kitlens
.
Ik zat zelf te kijken naar bijvoorbeeld een canon 400d met kitlens o.id. op marktplaats zien te krijgen. Het liefst zou ik een nikon d3100 kopen(ook omdat deze veel aangeraden wordt aan beginners), eventueel is dit een mogelijkheid maar dan moeten de foto's wel merkwaardig beter zijn
.
Mijn vraag is dus eigenlijk: moet ik opzoek gaan naar een low light compact vanwege mijn lage budget of kan ik beter een spiegelreflex kopen. Als ik beter een spiegelreflex kan kopen is een 2e hands canon 450d o.i.d. goed genoeg of kan ik beter iets meer geld uitgeven en voor een nikon d3100 gaan.
Ik hoop dat ik een beetje een begrijpbaar verhaal heb geschreven en jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag,
Alvast bedankt voor jullie hulp bij deze moeilijke keuze.
Wat is je beschikbare budget? Ongeveer €300 2e hands is geen probleem
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nope
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Gezien ik vaak bij concerten/ low-light omstandigheden kom als licht/geluids technicus wil ik goede foto's kunnen maken in omstandigheden met weinig licht. Ook omdat ik het leuk vind om bij zo'n evenement te klooien met instellingen van de camera leek een dslr mij leuk.
Leuk maar geen vereiste.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Leuk maar geen vereiste.
Geen bijzondere eisen verder, graag een klein model omdat hij ook mee moet op vakantie.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-200 lijkt mij leuk om allround te kunnen gebruiken maar het liefst een lichtsterke lens met in ieder geval een bereik van 18-55 zoals een kitlens. Een mooie allround lens kan altijd nog.
Ik ben een Canon 60d en 600d gewend maar ik heb geen merken voorkeur.
Ik vraag mij af of ik niet beter een lichtsterke compact die ik handmatig kan instellen moet kopen omdat mijn budget zeer beperkt is en ik dus eigenlijk alleen geld heb voor een 2e hands body met kitlens
Ik zat zelf te kijken naar bijvoorbeeld een canon 400d met kitlens o.id. op marktplaats zien te krijgen. Het liefst zou ik een nikon d3100 kopen(ook omdat deze veel aangeraden wordt aan beginners), eventueel is dit een mogelijkheid maar dan moeten de foto's wel merkwaardig beter zijn
Mijn vraag is dus eigenlijk: moet ik opzoek gaan naar een low light compact vanwege mijn lage budget of kan ik beter een spiegelreflex kopen. Als ik beter een spiegelreflex kan kopen is een 2e hands canon 450d o.i.d. goed genoeg of kan ik beter iets meer geld uitgeven en voor een nikon d3100 gaan.
Ik hoop dat ik een beetje een begrijpbaar verhaal heb geschreven en jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag,
Alvast bedankt voor jullie hulp bij deze moeilijke keuze.
[ Voor 61% gewijzigd door joeri369 op 19-07-2012 19:56 ]
Ik ben op zoek naar een instap spiegelreflex camera. Mijn budget is ongeveer €450-€600. Ik heb me al geörienteerd op verschillende camera's. Ik kwam uit op de Nikon D5100, Canon EOS 600D en de Pentax K-r. Vandaag ben ik bij een fotozaak geweest, zij gaven aan dat de Pentax K-r een betere keuze zou zijn dan de andere twee opties. O.a. vanwege de grotere sensor, hogere isowaarde en de stabilisator in de body. Graag hoor ik jullie mening hierover en wat zouden jullie mij adviseren?
Verwijderd
Grotere sensor? Er zit gewoon een APS-C sensor in. RAW/jpg kwaliteit van de D5100 en de 600D is stukken beter, alsmede moviemode. Bovendien zit er geen HDMI aansluiting op.JoJo nl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:23:
...Vandaag ben ik bij een fotozaak geweest, zij gaven aan dat de Pentax K-r een betere keuze zou zijn dan de andere twee opties. O.a. vanwege de grotere sensor, hogere isowaarde en de stabilisator in de body. Graag hoor ik jullie mening hierover en wat zouden jullie mij adviseren?
Ik wil toch graag een ander objectief erbij kopen.
Zijn deze geschikt te kopen op schiphol na de paspoortcontrole (tax-free)
Op marktplaats staat een EF-S 55-250mm F4.0 -5,6 IS met UV filter en zonnekap welke ik op kan halen voor 140 EURO. Is dat een schappelijke prijs
Dit objectief kost nieuw aardig over de 200 EURO volgens mij.
En waar moet ik op letten bij een 2e hands objectief
Op marktplaats staat een EF-S 55-250mm F4.0 -5,6 IS met UV filter en zonnekap welke ik op kan halen voor 140 EURO. Is dat een schappelijke prijs
Lijkt me goede prijs hoor. Eventueel nog een beetje afdingen. Let er op of er krassen op de lens zitten, stof, dat soort dingen. En als het kan neem je eigen camera mee om het te testen?Grolsch schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:28:
Ik wil toch graag een ander objectief erbij kopen.
Op marktplaats staat een EF-S 55-250mm F4.0 -5,6 IS met UV filter en zonnekap welke ik op kan halen voor 140 EURO. Is dat een schappelijke prijs![]()
***Spellings fouten kunnen voorkomen***
Dus ik ben al een kleine anderhalf jaar bezig met fotografie, en dan voornamelijk in de wat extremere sporten zoals offroad/street bmx en skateboarding.
Alleen fotografeer ik met een "Hipster" camera zoals het wordt genoemt.. maar het is een camera wat fotos maakt op een 120 rolletje. Mijn camera is een Holga 120 GN **Link**
Alleen nou wil ik een wat betere camera, want het is nogal rotwerk om met een Holga fotos te maken als het donker is, ook al is het met flits of andere lichtbronnen. Ik krijg gewoon geen mooie fotos er uit vind ik.
Ik heb al rond gekeken maar ik kan niet echt wat vinden om mee verder te gaan.
Er zijn mij verschillende cameras aanbevolen zoals de nikon D3100, of de Canon 500D. Ook nog een paar van samsung en sony, maar ik kan niet echt iets vinden binnen een budget van 300 á 400 euro.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
wat ik vraag van een camera is:
*Normaal zichtbare fotos bij gemiddelde tot lage belichting. (Dus denk maar aan een zons ondergang waarvan de zon bijna niet meer zichtbaar is)
*Een fotografie mode waarbij ik kan instellen dat de camera om de zoveel minuten/seconden een foto maakt en het omzet in een filmpje, .gif of gewoon opslaat als fotos. (Geen idee of ik dit goed uitleg..)
*Dat ik zowieso al standard 480i/480p aan kwaliteit fotos heb.
*En dat ik een flitser op mijn camera kan mounten als er geen flitser is ingebouwd. (Al hoe wel ik dat sterk in twijfel trek)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En als er nog andere features bij zitten is dat mooi meegenomen, niet dat ik het zal missen als het er niet bij zit ofzo.
dus...dat is alles dan denk ik
Dus ik ben al een kleine anderhalf jaar bezig met fotografie, en dan voornamelijk in de wat extremere sporten zoals offroad/street bmx en skateboarding.
Alleen fotografeer ik met een "Hipster" camera zoals het wordt genoemt.. maar het is een camera wat fotos maakt op een 120 rolletje. Mijn camera is een Holga 120 GN **Link**
Alleen nou wil ik een wat betere camera, want het is nogal rotwerk om met een Holga fotos te maken als het donker is, ook al is het met flits of andere lichtbronnen. Ik krijg gewoon geen mooie fotos er uit vind ik.
Ik heb al rond gekeken maar ik kan niet echt wat vinden om mee verder te gaan.
Er zijn mij verschillende cameras aanbevolen zoals de nikon D3100, of de Canon 500D. Ook nog een paar van samsung en sony, maar ik kan niet echt iets vinden binnen een budget van 300 á 400 euro.
wat ik vraag van een camera is:
*Normaal zichtbare fotos bij gemiddelde tot lage belichting. (Dus denk maar aan een zons ondergang waarvan de zon bijna niet meer zichtbaar is)
*Een fotografie mode waarbij ik kan instellen dat de camera om de zoveel minuten/seconden een foto maakt en het omzet in een filmpje, .gif of gewoon opslaat als fotos. (Geen idee of ik dit goed uitleg..)
*Dat ik zowieso al standard 480i/480p aan kwaliteit fotos heb.
*En dat ik een flitser op mijn camera kan mounten als er geen flitser is ingebouwd. (Al hoe wel ik dat sterk in twijfel trek)
En als er nog andere features bij zitten is dat mooi meegenomen, niet dat ik het zal missen als het er niet bij zit ofzo.
dus...dat is alles dan denk ik
De meeste instap dSLR's voldoen ruimschoots aan de eisen die jij stelt. De Canon 1100D en de Nikon D3100 zijn al voor onder de 400 euro te vinden (klik).
Dit heet time lapse, er zijn wel een aantal camera's die standaard deze feature hebben, maar de meesten hebben dit niet.Een fotografie mode waarbij ik kan instellen dat de camera om de zoveel minuten/seconden een foto maakt en het omzet in een filmpje, .gif of gewoon opslaat als fotos. (Geen idee of ik dit goed uitleg..)
jah dat bedoelde ik, ik kon alleen niet op het woord komen.[b][message=38616024,noline]Dit heet time lapse, er zijn wel een aantal camera's die standaard deze feature hebben, maar de meesten hebben dit niet.
Deze student is nog steeds opzoek naar een DSLR. Nu heb ik de keuze uit 2 camera's (gebruikt)
Canon 1100D met 18-55 III (geen IS) voor 200 euro
of een Canon 450D met 18-55 IS en batterij grip voor (ik hoop) 250 euro (hij wil eigenlijk meer maar ik hoop zo ver te kunnen laten zakken)
Eigenlijk wilde ik voor de 1100D gaan vanwege de mogelijkheid tot filmen. En deze heeft digic 4 en de 450D digic 3. Maar die non-IS houd mij een beetje tegen. Ik weet alleen niet hoe groot dit verschil in de praktijk merkbaar zal zijn. Wat zouden jullie kiezen en hoe merkbaar is het verschil tussen IS en non-IS?
of een Canon 450D met 18-55 IS en batterij grip voor (ik hoop) 250 euro (hij wil eigenlijk meer maar ik hoop zo ver te kunnen laten zakken)
Eigenlijk wilde ik voor de 1100D gaan vanwege de mogelijkheid tot filmen. En deze heeft digic 4 en de 450D digic 3. Maar die non-IS houd mij een beetje tegen. Ik weet alleen niet hoe groot dit verschil in de praktijk merkbaar zal zijn. Wat zouden jullie kiezen en hoe merkbaar is het verschil tussen IS en non-IS?
Ik zou voor de 1100D gaan. dat is een veel modernere camera. Tenzij je heel grote handen hebt, dan kun je beter die 450D met grip hebben.Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:25:
Deze student is nog steeds opzoek naar een DSLR. Nu heb ik de keuze uit 2 camera's (gebruikt)
Voor het prijsverschil kun je al bijna een IS lensje kopen als je de Non IS verkoopt. Maar ik denk dat je prima kan beginnen met die Non IS lens. Je kan altijd nog upgraden later.
Verwijderd
Meestal gebruik je daar een speciale draad(lose)afstandsbediening voor met een ingebouwde timer. Achteraf heb je dan software om het samen te voegen tot een filmpje.*Een fotografie mode waarbij ik kan instellen dat de camera om de zoveel minuten/seconden een foto maakt en het omzet in een filmpje, .gif of gewoon opslaat als fotos. (Geen idee of ik dit goed uitleg..)
Bijna alle Nikons hebben de 'intervalometer' ingebouwd zitten. Erg handigVerwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:58:
[...]
Meestal gebruik je daar een speciale draad(lose)afstandsbediening voor met een ingebouwde timer. Achteraf heb je dan software om het samen te voegen tot een filmpje.
Wij zijn op zoek naar een DSLR en zagen deze actie bij de mediamarkt.

Is dit een goeie actie? En is deze DSLR + lenzen aan te raden voor iemand die er geen verstand van heeft? OF wellicht toch de Nikon D5100?
alvast bedankt

Is dit een goeie actie? En is deze DSLR + lenzen aan te raden voor iemand die er geen verstand van heeft? OF wellicht toch de Nikon D5100?
alvast bedankt
Die camera is op zich prima, maar er zitten wel twee lenzen bij zonder stabilisatie, dat betekent dat je zeker bij die 75-300 sneller een statief nodig hebt. De prijs is wel scherp, je krijgt die tweede lens er eigenlijk gratis bij, dus daar mag je verder dan ook niet over zeuren. Het grootste verschil met de Nikon D5100 is dat die een fraai klapschermpje heeft, vergelijkbaar met de Canon 600D. Ga ze eerst eens vasthouden en uitproberen in de winkel.
Ik heb diezelfde set gekocht tijdens de fotomania actie van de MM een paar weken geleden.Emrulez schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:47:
[afbeelding]
alvast bedankt
Idd omdat ik dan een leuke set heb, en de prijs zonder de 75-300 bijna gelijk is. Een kit met de 18-55IS is 40 eur duurder dan deze kit (zonder IS, maar met extra lens)
De 75-300 is leuk voor de keren dat ik wel zoom nodig heb. Een echt superlens is het idd niet, ook omdat ie geen IS heeft. Maar goed, een dergelijke lens zonder IS icm een hogere ISO waarde geeft onderaan de streep nog altijd een beter plaatje dan mn vorige bridgecamera. Daar is iso direct zichtbaar in ruis, wat bij een dslr een stuk minder is.
Wel heb ik de 18-55 meteen op marktplaats gegooid en verkocht voor 35 eur, en vervolgens voor 50 eur een 18-55IS gekocht. Dat is toch zo'n beetje lens die je t meest zult gebruiken in eerste instantie.
Effectief ben ik nu dus 25 eur goedkoper uit dan de laagste prijs in de PW (body+18-55is), en heb ik een 75-300 erbij.
Tesamen met een 50mm 1.8 is t iig een leuk setje om te beginnen.
Je kan op sommige EOS camera's Magic Lantern installeren waarmee je timelapse functies krijgt.PowerUp schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 06:57:
De meeste instap dSLR's voldoen ruimschoots aan de eisen die jij stelt. De Canon 1100D en de Nikon D3100 zijn al voor onder de 400 euro te vinden (klik).
[...]
Dit heet time lapse, er zijn wel een aantal camera's die standaard deze feature hebben, maar de meesten hebben dit niet.
Je kan ook een afstandsbediening van Ebay afhalen met een timer erin, dan zorgt die gewoon voor een foto om de x tijd. Kost je zo'n 15 eur linkje naar een voorbeeld
[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 21-07-2012 13:26 ]
Ik zou eerder de D3100 aanraden met zijn beginnersfuncties, en dan heb je meteen ook een lens met stabilisatie. VR heet dit bij Nikon. Niet onbelangrijk om te hebben (als beginner).Emrulez schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:47:
[afbeelding]
alvast bedankt
Wat is een EOS 10d tegenwoordig nog waard? Ik kan een 10d (incl. batterij, lader, etc.) met een EF-28-85 f/3.5-4.5 (incl zonnekap en circulair polarisatiefilter) overnemen maar heb geen idee wat de 'straatwaarde' van zo'n setje zou zijn.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Die 10D lijkt me niet bijzonder veel meer waard, sowieso is 'ie al flink oud en hij zal waarschijnlijk ook al de nodige foto's hebben gemaakt?
Met lens en al zou ik hooguit aan €100-150 denken, maar dat gok ik ook maar een beetje, omdat ik niet helemaal weet wat die lens nog zou doen tweedehands.
The devil is in the details.
Tja, zo'n 24-85 USM is nu ook niet echt de mooiste lens... Kwa AF snelheid zit het nog redelijk, maar je gaat er evenveel detail uit halen geloof ik als de huidige non-IS 18-55 meen ik. Trouwens vrij weinig gezien van deze lens, maar goed, toen de tijd liep ik ook nog met film-Nikons en HP-compacts rond.
Trouwens, als je wel echt de 28-85 bedoelt, heb je het dan niet over de F/4 lens? Volgens mij zijn er namelijk een 28-85 F/4 en een 24-85 3.5/5.0. De eerste is een L variant, de tweede een aardige upgrade voor de toen de tijd kit lens.
Als de 10D niet over de 100.000 shuttercount heen is zou je inderdaad voor de set wel €100 kunnen bieden, maar waarom eigenlijk... Een 40D met 17-85 (rechtstreekse opvolger, welke ook niet zo mooi is, maar goed) zal je misschien wat meer kosten, maar dan heb je toch wel echt een veel betere body in handen. Dit soort sets gaat wel een veelvoud van die €100 kosten, maar dan heb je ook wat.
De Circl. Polarisatie filter zou trouwens wellicht nog het meest waardevaste onderdeel van deze set zijn.
Trouwens, als je wel echt de 28-85 bedoelt, heb je het dan niet over de F/4 lens? Volgens mij zijn er namelijk een 28-85 F/4 en een 24-85 3.5/5.0. De eerste is een L variant, de tweede een aardige upgrade voor de toen de tijd kit lens.
Als de 10D niet over de 100.000 shuttercount heen is zou je inderdaad voor de set wel €100 kunnen bieden, maar waarom eigenlijk... Een 40D met 17-85 (rechtstreekse opvolger, welke ook niet zo mooi is, maar goed) zal je misschien wat meer kosten, maar dan heb je toch wel echt een veel betere body in handen. Dit soort sets gaat wel een veelvoud van die €100 kosten, maar dan heb je ook wat.
De Circl. Polarisatie filter zou trouwens wellicht nog het meest waardevaste onderdeel van deze set zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door djunicron op 24-07-2012 15:56 ]
Op de 10D past geen EF-S glas, iets om rekening mee te houden.
[ Voor 14% gewijzigd door ajhaverkamp op 24-07-2012 15:57 ]
This footer is intentionally left blank
Kijkend naar zijn signature heeft hij een 30D, ik denk dan ook dat het meer om een verzamelings item gaat (die 10D) ... mag toch niet hopen dat je die serieus als backup body gaat gebruiken in ieder gevaldjunicron schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:55:
Tja, zo'n 24-85 USM is nu ook niet echt de mooiste lens... Kwa AF snelheid zit het nog redelijk, maar je gaat er evenveel detail uit halen geloof ik als de huidige non-IS 18-55 meen ik. Trouwens vrij weinig gezien van deze lens, maar goed, toen de tijd liep ik ook nog met film-Nikons en HP-compacts rond.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hahn schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:46:
Met lens en al zou ik hooguit aan €100-150 denken, maar dat gok ik ook maar een beetje, omdat ik niet helemaal weet wat die lens nog zou doen tweedehands.
Ik kreeg hem aangeboden voor €150.colorsone schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:46:
75 euro ongeveer
Foto gecheckt: is een 24-85 f/3.5-4.5 inderdaad. Mea culpadjunicron schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:55:
Is als aanvulling op mijn bestaande set voor vrouwlief. Die wil ook wel eens een foto makenAls de 10D niet over de 100.000 shuttercount heen is zou je inderdaad voor de set wel €100 kunnen bieden, maar waarom eigenlijk... Een 40D met 17-85 (rechtstreekse opvolger, welke ook niet zo mooi is, maar goed) zal je misschien wat meer kosten, maar dan heb je toch wel echt een veel betere body in handen. Dit soort sets gaat wel een veelvoud van die €100 kosten, maar dan heb je ook wat.
Is een echte Marumi, dus zelfs dat betwijfel ikDe Circl. Polarisatie filter zou trouwens wellicht nog het meest waardevaste onderdeel van deze set zijn.
Dat had ik me nog niet gerealiseerd, dus dat is wel een dealbreaker. Omdat ik nooit de bedoeling heb gehad om ooit fullframe te gaan schieten heb ik daar voorheen nooit rekening mee gehouden. No-go, dus.ajhaverkamp schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:57:
Op de 10D past geen EF-S glas, iets om rekening mee te houden.
Ach, leuk voor erbij en voor vrouwlief om wat te hobbyen. Maar als ik het zo zie kan beter richting een 350d / 400d gaan voor dit geld gezien het feit dat daar wel EF-S op gaat. Dat dat ding dan wat ouder is boeit niet zo, voor de betere shots heb ik altijd de 30D nogVentieldopje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:57:
[...]
Kijkend naar zijn signature heeft hij een 30D, ik denk dan ook dat het meer om een verzamelings item gaat (die 10D) ... mag toch niet hopen dat je die serieus als backup body gaat gebruiken in ieder geval
Thanks voor de input, allemaal
Als je niet al te veel geld uit wil geven dan zou je beter voor een 1100D kunnen gaan ofzo die presteert gelijk aan je 30D of misschien zelfs nog beter
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Een 1100D haal je niet voor €150 of minder.. Misschien wel body-only, maar dat moet je voor jezelf maar bekijken of dat handig is ivm. lenzen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Heb jij ooit met een 10D gewerkt?Ventieldopje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:57:
[...]
Kijkend naar zijn signature heeft hij een 30D, ik denk dan ook dat het meer om een verzamelings item gaat (die 10D) ... mag toch niet hopen dat je die serieus als backup body gaat gebruiken in ieder geval
Natuurlijk kunnen de 1100Dtjes beter overweg met ruis ect, maar een 10D is nog net zoveel camera als toen die net uit was. Ik heb er nog geweldige foto's mee gemaakt die ik nu ook nog makkelijk durf te printen op A3 formaat.
Daarnaast is de body zelf veel steviger dan die van al die XXXD's
Dat iets niet up to date is betekend niet meteen dat die slecht en onbruikbaar is.
Leica MM + Sony A9
Doet dat er toe? Ieder zal voor zich moeten beoordelen of het werkbaar is of niet.
Als ik de side by side vergelijking bekijk van dpreview zou ik zelf denk ik eerder voor de 1100D gaan. Dealbreaker kan daarbij zijn dat je SD en CF moet gaan bijhouden, maar je gaat er in ieder geval niet op achteruit qua hoeveelheid pixels op je schermpje je krijgt liveview (kan soms handig zijn) en je hebt een lekkere ISO boost.
Een ander boeit het schermpje en ISO weer niets en kiest liever voor het door elkaar kunnen gebruiken van zijn CF kaartjes.
Omdat de 10D in iedere vergelijking het onderspit delft. Maar toen ik hem gebruikte het gewoon een erg fijne camera was, en de output nu ook nog gewoon erg netjes is als ik ernaar kijk.jip_86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:17:
[...]
Doet dat er toe? Ieder zal voor zich moeten beoordelen of het werkbaar is of niet.
Als ik de side by side vergelijking bekijk van dpreview zou ik zelf denk ik eerder voor de 1100D gaan. Dealbreaker kan daarbij zijn dat je SD en CF moet gaan bijhouden, maar je gaat er in ieder geval niet op achteruit qua hoeveelheid pixels op je schermpje je krijgt liveview (kan soms handig zijn) en je hebt een lekkere ISO boost.
Een ander boeit het schermpje en ISO weer niets en kiest liever voor het door elkaar kunnen gebruiken van zijn CF kaartjes.
Leica MM + Sony A9
Volgens mij is die 24-85 nog best wel een leuk lensje, maar eigenlijk wel bedoeld voor full frame, qua brandpuntsafstanden. En die camera, tja, elke moderne camera zal beter zijn in low light etc. maar als ik naar de foto's kijk die er mee gemaakt zijn en nog steeds mee gemaakt worden dan is daar toch heel weinig mis mee lijkt mij:
http://www.dpreview.com/g...-review-samples/slideshow
http://www.flickr.com/groups/canon_10d/pool/tags/10d/show/
http://www.dpreview.com/g...-review-samples/slideshow
http://www.flickr.com/groups/canon_10d/pool/tags/10d/show/
Volgens mij kun je voor die lens makkelijk 80 tot 100 euro krijgen in elk geval 
Als iemand anders hem wel wil:
http://link.marktplaats.nl/578254861
Als iemand anders hem wel wil:
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
M'n advertentie, wat doe je!Makkelijk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 07:31:
Volgens mij kun je voor die lens makkelijk 80 tot 100 euro krijgen in elk geval
Als iemand anders hem wel wil:http://link.marktplaats.nl/578254861
Enfin, contact gehad met de verkoper en aangegeven dat ik, wegens dat EF / EF-S verhaal, er van af zie. Minimale prijs voor deze set is dus €150, voor wie wel nog interesse heeft.
Even een vraag voor de betere Canon/Sony kenners.
Momenteel bezit ik een Sony a77 met kitlens, deze is een aantal dagen geleden aangeschaft en mag nog worden geruild.
Nou blijkt deze vaak vergeleken te worden met de Canon 7D, die toch alweer uit 2009 dateert.. De vraag is nu: heeft het nog nut om toch voor de 7D te gaan of blijft de betere keus de a77 in dit geval?
Mijn fotografie bestaat veelal uit landschap en architectuur met af en toe portretten. De voornamelijk reden dat ik voor de a77 ben gegaan is de uitstekende IQ en de 24mp sensor, maar hoe vergelijkt deze zich met de IQ en 18mp sensor van de 7D? Ik zit er vooral mee dat er nu dus bijna 3 jaar ontwikkeling tussen deze 2 camera's zit.
De Nikon D7000 laat ik buiten beschouwing aangezien mijn vaste omgeving uit bovengenoemde merken bestaat.
Momenteel bezit ik een Sony a77 met kitlens, deze is een aantal dagen geleden aangeschaft en mag nog worden geruild.
Nou blijkt deze vaak vergeleken te worden met de Canon 7D, die toch alweer uit 2009 dateert.. De vraag is nu: heeft het nog nut om toch voor de 7D te gaan of blijft de betere keus de a77 in dit geval?
Mijn fotografie bestaat veelal uit landschap en architectuur met af en toe portretten. De voornamelijk reden dat ik voor de a77 ben gegaan is de uitstekende IQ en de 24mp sensor, maar hoe vergelijkt deze zich met de IQ en 18mp sensor van de 7D? Ik zit er vooral mee dat er nu dus bijna 3 jaar ontwikkeling tussen deze 2 camera's zit.
De Nikon D7000 laat ik buiten beschouwing aangezien mijn vaste omgeving uit bovengenoemde merken bestaat.
7D moet je doen als de EVF je bijvoorbeeld niet bevalt, verder denk ik allemaal net iets anders maar vooral persoonlijk of het bevalt of niet. Voor de onderwerpen die je noemt zijn vooral de lenzen belangrijk. Dus ik zou de lens-line goed bekijken of daar (in de toekomst) te vinden is wat je nodig denkt te hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 27-07-2012 18:33 ]
Inderdaad, lekker die A77 houden tenzij hij in de praktijk echt niet bevalt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
De a77 bevalt absoluut, het is meer het 'gevoel' wat je erbij krijgt. Men spreekt alleen over Canon en Nikon, terwijl Sony het glas heeft om bij te watertanden, naja, Carl Zeiss dan.. Enige grote minpunt in mijn geval: geen tilt-shiftFiber schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:06:
Inderdaad, lekker die A77 houden tenzij hij in de praktijk echt niet bevalt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
Omdat CarlZeiss glas er ook voor Canon en Nikon is en niet iedereen een EVF fijn vind werkenNismod schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:35:
[...]
De a77 bevalt absoluut, het is meer het 'gevoel' wat je erbij krijgt. Men spreekt alleen over Canon en Nikon, terwijl Sony het glas heeft om bij te watertanden, naja, Carl Zeiss dan.. Enige grote minpunt in mijn geval: geen tilt-shift.
www.maartendeboer.net
Anderen vinden MF dan weer jammer. Wat trouwens prima gaat met een EVF
Nou ik ben het met 'm eens dat de zeissjes zoals de 24/2 wel echt geweldig zijn, zeker met een 24MP sensortje voor landscape/architectuur
En de 135/1.8 niet te vergeten voor portretten.
Edit: En inderdaad ze hebben AF ! woohoo.
Edit: En inderdaad ze hebben AF ! woohoo.
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 27-07-2012 19:44 ]
Zoveel mensen zoveel wensen daarom zijn er ook meerdere bedrijven die DSLR's makenPowerUp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:41:
Anderen vinden MF dan weer jammer. Wat trouwens prima gaat met een EVF
www.maartendeboer.net
Dan gewoon trots zijn op je A77, hard sparen voor dat mooie glas en iedereen jaloers maken met je prachtige foto's...Nismod schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:35:
[...]
De a77 bevalt absoluut, het is meer het 'gevoel' wat je erbij krijgt. Men spreekt alleen over Canon en Nikon, terwijl Sony het glas heeft om bij te watertanden, naja, Carl Zeiss dan...
En vergeet niet, Sony heeft dan wellicht weinig 'roots', Minolta en Zeiss des te meer...
[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 27-07-2012 20:18 ]
Om het verhaal nog even rond te maken: uiteindelijk vandaag voor €150 een 20D met batterygrip, 2 accu's, lader en kitlens (18-55) opgehaald. Vrouw blij, ik blij, iedereen blijralpje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:26:
Ach, leuk voor erbij en voor vrouwlief om wat te hobbyen. Maar als ik het zo zie kan beter richting een 350d / 400d gaan voor dit geld gezien het feit dat daar wel EF-S op gaat. Dat dat ding dan wat ouder is boeit niet zo, voor de betere shots heb ik altijd de 30D nog
♦ Wat is je beschikbare budget?
±550-600 euro.
♦ Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Oude Canon 18-55mm kit lens die ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken
♦ Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Geen specifiek doel maar landschapsfotografie (met zonsopgang en zonsondergang) en nachtfotografie lijkt me wel mooi dus goede ruisprestaties zouden welkom zijn.
♦ Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Goede filmfunctie kan altijd van pas komen dus is wel gewenst, AF tijdens Live View is geen absolute noodzaak.
♦ Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ben nieuw met fotografie maar het lijkt me wel interessant om me er meer in te verdiepen dus het liefst een camera met veel instelmogelijkheden zodat er ook iets te leren valt en ik niet elke keer in "Full Auto" hoef te fotograferen.
♦ Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Waarschijnlijk zou ik eerst een 35mm of 50mm 1.8 prime bij kopen en misschien nog een lens met een wat groter bereik.
Ik heb dus weinig ervaring met fotografie maar het lijkt me wel interessant om me er wat meer in te verdiepen.
Ik ben dus niet op zoek naar een compact camera maar een wat grotere body zodat er ook wat te leren valt.
Ik ben wat gaan vergelijken en kwam zelf op de volgende camera's uit:
Canon 600D
Nikon D5100
Nikon D90
Nikon D7000
Canon 600D en Nikon D5100 heb ik al in de hand gehad en voelden beiden wel goed aan.
De grip van de D5100 vond ik wat lekkerder in de hand houden en de ISO prestaties van de D5100 schijnen ook beter te zijn dan die van de 600D maar de videoprestaties van de 600D zijn weer beter dan die van de D5100.
Nikon D90 sprak me vooral aan vanwege de "professionelere body" i.c.m. de relatief lage prijs.
De D90 staat nu voor rond de 500 euro in de Pricewatch (body only) dus ongeveer evenveel als de 600D en de D5100.
Qua body krijg je heel wat meer vergeleken met de D5100 en de 600D maar de D90 is al bijna 4 jaar oud dus ik vraag me af of het wel verstandig is om nu een camera te kopen die al 4 jaar op de markt is (koop ook liever niet 2e hands).
Ook de filmfunctie van de D90 schijnt niet geweldig te zijn aangezien het de eerste DSLR met filmfunctie is.
Dan hebben we de D7000 nog.
Persoonlijk spreekt de D7000 me nog het meest aan.
De D7000 heeft dezelfde sensor als de D5100 maar qua body en instelmogelijkheden is de D7000 weer ongeveer gelijk aan de D90.
Ook de filmfunctie van de D7000 is toch wel een klasse hoger dan die van de D90
Het enige struikelblok voor mij is de prijs van de D7000.
In de pricewatch staat de D7000 nu voor rond de 800 euro, dus 300 meer dan de andere 3 camera's.
Nu gaan er geruchten dat in september de opvolger van de D7000 misschien wordt aangekondigd.
Als dat het geval is wordt de D7000 waarschijnlijk in prijs verlaagd (kan natuurlijk nog een tijdje duren) zodat de D7000 toch wat meer in de buurt van mijn budget komt.
Ik vraag me dus af of ik het beste nog even kan wachten totdat de D7000 goedkoper wordt of dat ik voor de wat oudere D90 zal gaan of eerst een camera met minder instelmogelijkheden zal kopen.
±550-600 euro.
♦ Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Geen specifiek doel maar landschapsfotografie (met zonsopgang en zonsondergang) en nachtfotografie lijkt me wel mooi dus goede ruisprestaties zouden welkom zijn.
♦ Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Goede filmfunctie kan altijd van pas komen dus is wel gewenst, AF tijdens Live View is geen absolute noodzaak.
♦ Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ben nieuw met fotografie maar het lijkt me wel interessant om me er meer in te verdiepen dus het liefst een camera met veel instelmogelijkheden zodat er ook iets te leren valt en ik niet elke keer in "Full Auto" hoef te fotograferen.
Waarschijnlijk zou ik eerst een 35mm of 50mm 1.8 prime bij kopen en misschien nog een lens met een wat groter bereik.
Ik heb dus weinig ervaring met fotografie maar het lijkt me wel interessant om me er wat meer in te verdiepen.
Ik ben dus niet op zoek naar een compact camera maar een wat grotere body zodat er ook wat te leren valt.
Canon 600D
Nikon D5100
Nikon D90
Nikon D7000
Canon 600D en Nikon D5100 heb ik al in de hand gehad en voelden beiden wel goed aan.
De grip van de D5100 vond ik wat lekkerder in de hand houden en de ISO prestaties van de D5100 schijnen ook beter te zijn dan die van de 600D maar de videoprestaties van de 600D zijn weer beter dan die van de D5100.
Nikon D90 sprak me vooral aan vanwege de "professionelere body" i.c.m. de relatief lage prijs.
De D90 staat nu voor rond de 500 euro in de Pricewatch (body only) dus ongeveer evenveel als de 600D en de D5100.
Qua body krijg je heel wat meer vergeleken met de D5100 en de 600D maar de D90 is al bijna 4 jaar oud dus ik vraag me af of het wel verstandig is om nu een camera te kopen die al 4 jaar op de markt is (koop ook liever niet 2e hands).
Ook de filmfunctie van de D90 schijnt niet geweldig te zijn aangezien het de eerste DSLR met filmfunctie is.
De D7000 heeft dezelfde sensor als de D5100 maar qua body en instelmogelijkheden is de D7000 weer ongeveer gelijk aan de D90.
In de pricewatch staat de D7000 nu voor rond de 800 euro, dus 300 meer dan de andere 3 camera's.
Nu gaan er geruchten dat in september de opvolger van de D7000 misschien wordt aangekondigd.
Als dat het geval is wordt de D7000 waarschijnlijk in prijs verlaagd (kan natuurlijk nog een tijdje duren) zodat de D7000 toch wat meer in de buurt van mijn budget komt.
Ik vraag me dus af of ik het beste nog even kan wachten totdat de D7000 goedkoper wordt of dat ik voor de wat oudere D90 zal gaan of eerst een camera met minder instelmogelijkheden zal kopen.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Als je echt nieuw bent in de fotografie hoef je je niet druk te maken om de extra instellingen, grote kans dat je die nog lang niet gaat gebruiken. De 600D en D5100 zijn gewoon volwaardige DSLR's waar je een hele lange tijd mee vooruit kan. Zou die 300 euro (verschil met D7000) gewoon lekker in glas stoppen zoals een 50 1.8AdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:28:
♦ Wat is je beschikbare budget?
±550-600 euro.
Canon 600D
Nikon D5100
Nikon D90
Nikon D7000
www.maartendeboer.net
Ik heb een D90 en die is nog helemaal prima voor fotografie, maar voor video kun je beter één van je andere drie opties kiezen. Ik verwacht overigens niet dat de D7000 nog veel goedkoper zal worden dan de 800 Euro die hij nu kost. Hij heeft ruim boven de 1000 gekost. De D7000 mist overigens het klapschermpje die de D5100 en de 600D wel hebben. Als je toch aan het vergelijken bent, neem dan ook de Canon 650D en 60D nog even mee. Overigens is het vooral een kwestie van persoonlijke smaak, al die camera's zijn meer dan goed, alleen voor video moet je de D90 niet hebben.
Ik weet niet of ik een "hopeloze amateur" zoals jij jezelf noemt moet geloven.Ventieldopje schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:41:
[...]
Als je echt nieuw bent in de fotografie hoef je je niet druk te maken om de extra instellingen, grote kans dat je die nog lang niet gaat gebruiken. De 600D en D5100 zijn gewoon volwaardige DSLR's waar je een hele lange tijd mee vooruit kan. Zou die 300 euro (verschil met D7000) gewoon lekker in glas stoppen zoals een 50 1.8
Ik ben niet van plan om na een jaartje gelijk weer een nieuwe camera te kopen dus als ik nu een 600D of D5100 koop vraag ik me af of ik daar wel een paar jaartjes mee vooruit kan.
Als ik gelijk een D7000 zou kopen kan ik sowieso wel 3 jaar vooruit lijkt me.
Daarom weet ik ook niet of de D90 wel zo'n goeie keus is omdat die camera nu bijna 4 jaar oud is en de techniek op gebied van fotografie best wel hard is gegaan de afgelopen tijd.
Ik vind het inderdaad wel jammer dat de video van de D90 niet echt bruikbaar is want ik ben ook niet van plan om er nog een extra camcorder bij te kopen (dan ga je ook al richting de prijs van de D7000).Fiber schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:58:
Ik heb een D90 en die is nog helemaal prima voor fotografie, maar voor video kun je beter één van je andere drie opties kiezen. Ik verwacht overigens niet dat de D7000 nog veel goedkoper zal worden dan de 800 Euro die hij nu kost. Hij heeft ruim boven de 1000 gekost. De D7000 mist overigens het klapschermpje die de D5100 en de 600D wel hebben. Als je toch aan het vergelijken bent, neem dan ook de Canon 650D en 60D nog even mee. Overigens is het vooral een kwestie van persoonlijke smaak, al die camera's zijn meer dan goed, alleen voor video moet je de D90 niet hebben.
De 650D kost nu ongeveer 700 euro maar als je die camera vergelijkt met de 600D vind ik niet echt een reden om 200 euro meer uit te geven voor een camera die bijna dezelfde specificaties heeft als de 600D.
De 60D is inderdaad ook wel interessant maar die gaat qua prijs al richting de D7000 en die heb ik dan toch wat liever.
Wel is er op dit moment (tot vandaag volgens mij) een cashback actie op de D7000 waarbij je 100 euro retour krijgt wanneer je voor of op 31 juli een D7000 koopt, het nadeel van deze actie is dat dit alleen voor België geldt en niet voor Nederland.
Maar met 100 euro cashback scheelt het nog maar 200 euro met de D5100 en 600D dus dat klinkt wel aantrekkelijk dus ik vraag me af of er nog zo'n actie naar Nederland komt.
Achja, misschien is het wel beter als ik eerst met een iets simpelere camera zoals een 600D of D5100 begin zodat ik altijd nog een stapje verder kan gaan als fotograferen me bevalt.
Als ik toch voor de goedkopere camera's zou gaan welke zouden jullie me dan aanraden??
600D, D5100, D90 of nog iets anders (D3200 misschien??)
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Haha, ik moet dat zinnetje toch maar eens veranderenAdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:01:
[...]
Ik weet niet of ik een "hopeloze amateur" zoals jij jezelf noemt moet geloven.![]()
Ik ben niet van plan om na een jaartje gelijk weer een nieuwe camera te kopen dus als ik nu een 600D of D5100 koop vraag ik me af of ik daar wel een paar jaartjes mee vooruit kan.
Als ik gelijk een D7000 zou kopen kan ik sowieso wel 3 jaar vooruit lijkt me.
Daarom weet ik ook niet of de D90 wel zo'n goeie keus is omdat die camera nu bijna 4 jaar oud is en de techniek op gebied van fotografie best wel hard is gegaan de afgelopen tijd.
[...]
Ik vind het inderdaad wel jammer dat de video van de D90 niet echt bruikbaar is want ik ben ook niet van plan om er nog een extra camcorder bij te kopen (dan ga je ook al richting de prijs van de D7000).
De 650D kost nu ongeveer 700 euro maar als je die camera vergelijkt met de 600D vind ik niet echt een reden om 200 euro meer uit te geven voor een camera die bijna dezelfde specificaties heeft als de 600D.
De 60D is inderdaad ook wel interessant maar die gaat qua prijs al richting de D7000 en die heb ik dan toch wat liever.
Wel is er op dit moment (tot vandaag volgens mij) een cashback actie op de D7000 waarbij je 100 euro retour krijgt wanneer je voor of op 31 juli een D7000 koopt, het nadeel van deze actie is dat dit alleen voor België geldt en niet voor Nederland.
Maar met 100 euro cashback scheelt het nog maar 200 euro met de D5100 en 600D dus dat klinkt wel aantrekkelijk dus ik vraag me af of er nog zo'n actie naar Nederland komt.
Achja, misschien is het wel beter als ik eerst met een iets simpelere camera zoals een 600D of D5100 begin zodat ik altijd nog een stapje verder kan gaan als fotograferen me bevalt.
Als ik toch voor de goedkopere camera's zou gaan welke zouden jullie me dan aanraden??
Het zijn allemaal prima camera's, met Canon heb je wel meer opties qua filmen (oa. met Magic Lantern firmware). Maar ik denk dat je met alle camera's prima uit de voeten zal kunnen.
Waarom ik zou kiezen voor een "goedkopere" camera is omdat je dan zonder al te veel schade in de portemonee rustig kan kijken en bepalen waar je eisen liggen en welke camera daar het beste bij aan sluit. Daarnaast zul je als je je body eenmaal hebt meer kijken naar nieuw glas dan naar een andere body, zo zul je toch al snel een aantal jaar doen met je body!
Glas > (boven) body!
www.maartendeboer.net
Als Canon gebruiker zou ik kiezen voor de 550D/600D/650D afhankelijk van budget. Zelf zou ik meer budget investeren in goed glaswerk dan enkel alleen aan een body.AdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:01:
Eigenkennis en kunde --> Glas --> body
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Kennis en kunde kun je niet kopen ehSuperdaantje schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:26:
[...]
Als Canon gebruiker zou ik kiezen voor de 550D/600D/650D afhankelijk van budget. Zelf zou ik meer budget investeren in goed glaswerk dan enkel alleen aan een body.
Eigenkennis en kunde --> Glas --> body
www.maartendeboer.net
Ik ben op zoek naar een goede video ILC. Ik heb een budget van 500 euro vastgesteld en kwam uit op de Panasonic G5.
De Nikon j1 maakt ook mooie video, maar heeft belabberde fotokwaliteit en geen viewfinder dus die valt af. De Sony f3 heeft geen 50p, en dat is wel jammer.
Mijn conclusie is dus: de G5.
Of weet iemand een andere camera?
De Nikon j1 maakt ook mooie video, maar heeft belabberde fotokwaliteit en geen viewfinder dus die valt af. De Sony f3 heeft geen 50p, en dat is wel jammer.
Mijn conclusie is dus: de G5.
Of weet iemand een andere camera?
Als een viewfinder een harde eis is dan lijkt de G5 mij ook de beste kandidaat voor die prijsklasse.
Neuh, maar investeren in een goede cursus, workshop, etc. levert soms meer op dan een wat duurdere body kopen...
En inderdaad, voor video gaat er maar weinig boven de Panasonic G serie, en dat zit dan wel in een heel andere prijsklasse.
[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 31-07-2012 22:01 ]
Persoonlijk verwacht ik dat de D3200 een hele grote hit wordt in de consumer/instap klasse.AdmiralSnipe schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:01:
Zit echt alles op voor een hele nette prijs die alleen maar lager wordt :
- Leuke sensor voor foto's.
- Hoop mogelijkheden voor video.
Ik verwacht dat het "de volgende Canon 550D" wordt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Voor standaard filmen wel maar de 550D (en opvolgers) zijn mede zo populair dankzij Magic Lanternnero355 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:32:
[...]
Persoonlijk verwacht ik dat de D3200 een hele grote hit wordt in de consumer/instap klasse.
Zit echt alles op voor een hele nette prijs die alleen maar lager wordt :
- Leuke sensor voor foto's.
- Hoop mogelijkheden voor video.
Ik verwacht dat het "de volgende Canon 550D" wordt
www.maartendeboer.net
Belabberd is wat sterk uitgedrukt, maar de sensor is wel een stuk kleiner dan de alternatieven, wat gewoon een stuk minder mogelijkheden geeft. Hij is wel lekker snel.
Dat de sensor kleiner is wil niet zeggen dat de kwaliteit belabberd is?Fiber schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 00:23:
[...]
Belabberd is wat sterk uitgedrukt, maar de sensor is wel een stuk kleiner dan de alternatieven, wat gewoon een stuk minder mogelijkheden geeft. Hij is wel lekker snel.
www.maartendeboer.net
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's