Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:35
Ik ben al een tijdje aan het wikken en wegen. Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik blijf twijfelen...

Ik woon voor een paar jaar in het buitenland en ik wil meer doen met fotografie. (Landschap, gebouwen, etc) Daarnaast wil ik meer foto's maken van mijn dochtertje (erg bewegelijk) Nu doe ik alles met mijn iPhone en Leica compactcamera, dus elke stap zal een grote zijn.

Dat klinkt misschien als huis-tuin-keuken fotografie, maar ik wil wel mogelijkheden hebben om meer met fotografie te doen. (Sluitertijden, manual focus, iso settings)
  • [b]
  • Wat is je beschikbare budget?
  • [/b][br] Ongeveer €500,- tot €650,- (2e hands zou ook nog kunnen)[br] [b]
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  • [/b][br] Nee. [br] [b]
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  • [/b][br] Huis-tuin-keuken-vakantiefotografie, maar ik vind goede prestaties met weinig licht (s'avonds binnen, etc) erg belangrijk.[br] [b]
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  • [/b][br] Leuk als het kan. Maar ik heb al een HD videocamera[br] [b]
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  • [/b] [br] Nee[br] [b]
  • Overige wensen aan de camera? (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)
  • [/b][br] Viewfinder (mag electronisch) Redelijke bouwkwaliteit.[br] [b]
  • Gewenst bereik?
  • [/b][br] Nog geen specifieke wensen. Ik wil beginnen met een geschikte kitlens. Als ik beter weet hoe ik het toestel gebruik wil ik een andere lens kopen. (vast brandpunt of juist meer zoom)
Ik twijfel voornamelijk tussen een dSLR en een (m)4/3.

dSLR
Een instapper zoals de Canon 1100d zou kunnen, maar ik ben bang dat we misschien tegen beperkingen aanlopen als deze hobby wat serieuzer begint te worden. Daarom zou een 550d of 600d ook een prima oplossing zijn (ik heb een voorkeur voor Canon) Ik wil beginnen met een redelijke kitlens. In verloop van tijd zou ik een objectief met vast brandpunt willen kopen. (35mm of 50mm)

T.o.v. een (m)4/3
+ Betere prestaties bij weinig licht
+ Meer mogelijkheden
+ grotere lenskeuze
- Formaat / gewicht
- Prijs

(m)4/3
Ik heb het 4/3 topic gelezen en de foto's die ik daar gezien heb zijn erg indrukwekkend. Ook de preview van de Panasonic G5 ziet er veelbelovend uit. Ik vraag me af of een dSLR geen overkill is voor wat wij ermee zullen doen. Ik denk dat we 1 of 2 extra lenzen zullen kopen, en that's it. Maar ik zou er van balen als ik over een paar jaar alsnog een dSLR moet kopen omdat de 4/3 niet meer voldoet.

T.o.v. een dSLR
+ Formaat / gewicht
+ Prijs
+ Eenvoudiger? (leercurve)
- Prestaties bij weinig licht
- Mogelijk te beperkte features

Sla ik volledig de plank mis? Zou een (m)4/3 prima passen bij de eisen die ik stel? Of kan ik beter beginnen met een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Aeon schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:31:
Ik ben al een tijdje aan het wikken en wegen. Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik blijf twijfelen...

Ik woon voor een paar jaar in het buitenland en ik wil meer doen met fotografie. (Landschap, gebouwen, etc) Daarnaast wil ik meer foto's maken van mijn dochtertje (erg bewegelijk) Nu doe ik alles met mijn iPhone en Leica compactcamera, dus elke stap zal een grote zijn.

Dat klinkt misschien als huis-tuin-keuken fotografie, maar ik wil wel mogelijkheden hebben om meer met fotografie te doen. (Sluitertijden, manual focus, iso settings)
  • [b]
  • Wat is je beschikbare budget?
  • [/b][br] Ongeveer €500,- tot €650,- (2e hands zou ook nog kunnen)[br] [b]
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  • [/b][br] Nee. [br] [b]
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  • [/b][br] Huis-tuin-keuken-vakantiefotografie, maar ik vind goede prestaties met weinig licht (s'avonds binnen, etc) erg belangrijk.[br] [b]
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  • [/b][br] Leuk als het kan. Maar ik heb al een HD videocamera[br] [b]
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  • [/b] [br] Nee[br] [b]
  • Overige wensen aan de camera? (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)
  • [/b][br] Viewfinder (mag electronisch) Redelijke bouwkwaliteit.[br] [b]
  • Gewenst bereik?
  • [/b][br] Nog geen specifieke wensen. Ik wil beginnen met een geschikte kitlens. Als ik beter weet hoe ik het toestel gebruik wil ik een andere lens kopen. (vast brandpunt of juist meer zoom)
Ik twijfel voornamelijk tussen een dSLR en een (m)4/3.

dSLR
Een instapper zoals de Canon 1100d zou kunnen, maar ik ben bang dat we misschien tegen beperkingen aanlopen als deze hobby wat serieuzer begint te worden. Daarom zou een 550d of 600d ook een prima oplossing zijn (ik heb een voorkeur voor Canon) Ik wil beginnen met een redelijke kitlens. In verloop van tijd zou ik een objectief met vast brandpunt willen kopen. (35mm of 50mm)

T.o.v. een (m)4/3
+ Betere prestaties bij weinig licht
+ Meer mogelijkheden
+ grotere lenskeuze
- Formaat / gewicht
- Prijs

(m)4/3
Ik heb het 4/3 topic gelezen en de foto's die ik daar gezien heb zijn erg indrukwekkend. Ook de preview van de Panasonic G5 ziet er veelbelovend uit. Ik vraag me af of een dSLR geen overkill is voor wat wij ermee zullen doen. Ik denk dat we 1 of 2 extra lenzen zullen kopen, en that's it. Maar ik zou er van balen als ik over een paar jaar alsnog een dSLR moet kopen omdat de 4/3 niet meer voldoet.

T.o.v. een dSLR
+ Formaat / gewicht
+ Prijs
+ Eenvoudiger? (leercurve)
- Prestaties bij weinig licht
- Mogelijk te beperkte features

Sla ik volledig de plank mis? Zou een (m)4/3 prima passen bij de eisen die ik stel? Of kan ik beter beginnen met een dSLR.
De leercurve heeft het niks mee te maken, puur formaat en gewicht ;) Ook op een DSLR zit een auto stand, diafragma voorkeuze stand en sluitertijd voorkeuze stand mede als een volledig handmatige stand ;)

Ik weet niet wat je fijner vind en hoe belangrijk het voor je is hoe groot hij is. Een ILC of m4/3 kun je makkelijk meenemen in je broekzak (of klein tasje) terwijl dat met een DSLR niet gaat lukken. Wel levert een DSLR gewoon veel betere prestaties met name met weinig licht en is bijvoorbeeld een lichtsterke lens zoals een 50mm f/1.8 stukken goedkoper dan voor m4/3!

Aangezien je voorkeur voor Canon uit gaat (goedzo! :9 ... flame intended) zou je ook kunnen gaan voor de Canon M, alleen is deze wel aardig boven je budget helaas en volgensmij ook nog niet leverbaar helaas :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:58:
Aangezien je voorkeur voor Canon uit gaat (goedzo! :9 ... flame intended) zou je ook kunnen gaan voor de Canon M, alleen is deze wel aardig boven je budget helaas en volgensmij ook nog niet leverbaar helaas :X
Als je alle leuke momenten wil missen door de nu al beruchte trage AF is de EOS-M idd een prima keuze zeer zeker ook omdat er een ruim aanbod van wel 2 objectieven is. ;) O nee, nog niet pas achterin het jaar ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:22:
[...]

Als je alle leuke momenten wil missen door de nu al beruchte trage AF is de EOS-M idd een prima keuze zeer zeker ook omdat er een ruim aanbod van wel 2 objectieven is. ;) O nee, nog niet pas achterin het jaar ergens.
Berucht trage AF? Tja, zo gaan de geruchten van mensen die een DSLR hebben ... een EOS-M testen ... met een EF (non-stm) lens :+

Nee maar serieus, dat wordt best een leuk dingetje mits die wat goedkoper wordt! :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
'Meer mogelijkheden' met een SLR is een beetje een fabeltje. Het heeft mss meer knoppen zodat je er sneller bij kan, maar in een ILC zit ook alles wat je nodig heb en meer.

APSC en dSLR zijn beide vooral anders in werking dan m43, waarbij prestaties eigenlijk bijzaak ik. Ook 'hoge iso' zou ik me niet druk om maken, dat is bij beide goed zat. Kijk dus vooral naar de verschillen zoals OVF vs EVF, gewicht en formaat, het lensaanbod, de scherptediepte van apsc (wat mooi is maar dingen ook moeilijker maakt), de bediening extern en intern, of gewoon hoe ze in de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Volgens Canon moet de EOS M gaan concurreren met de J1 van Nikon qua publiek. Dat gaat lastig worden met een adviesprijs van 850 euro.... de J1 kun je al krijgen voor zo'n 350!

Ik heb daarnet trouwens de videokwaliteit van de J1 vergeleken met de G5 (photographyblog.com). Wat blijkt: de J1 is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Canon zegt wie ? Ik zou het iig niet zo letterlijk nemen. En een adviesprijs van nieuw product niet met een ver ingezakte winkelprijs van last years tech vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Ventieldopje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 02:31:
[...]
Dat de sensor kleiner is wil niet zeggen dat de kwaliteit belabberd is? :? Het ligt er ook maar net aan wat voor lens je gebruikt, met een lichtsterke lens zou je prima kunnen fotgraferen bij donkere gelegenheden met de Nikon 1. Bovendien fotograferen de meeste mensen gewoon overdag en dan levert ie alles behalve belabberde foto's hoor ;)
O-) O-) O-)

Dat zeg ik toch ook nergens...? Lees mijn post nog eens rustig door. Ik ben het juist met jou eens en ga (voorzichtig) tegen D-Tech in. Het enige waar ik op wijs is de wat kleinere sensor, die logischerwijs wat minder mogelijkheden (DoF, Low-Light) geeft dan een APS-C sensor. Let wel, ik zeg wat minder mogelijkheden, ik zeg niet niet onmogelijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
Het was ook niet echt serieus bedoeld. Belabberd is de beeldkwaliteit natuurlijk niet.

Ik wil het liefste gewoon een wat kleiner dof, en de nikon 1 kan dit helaas niet bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55

Metten

ik hou het graag simpel

Ventieldopje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:56:
[...]

Berucht trage AF? Tja, zo gaan de geruchten van mensen die een DSLR hebben ... een EOS-M testen ... met een EF (non-stm) lens :+

Nee maar serieus, dat wordt best een leuk dingetje mits die wat goedkoper wordt! :)
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou de EOS-M met een EF (USM) lens trager focussen dan met een EF-M (STM) lens?

Wat ik van de EF 40/2.8 STM begreep is dat die voor Canon begrippen behoorlijk traag focust op een EF body. In ieder geval trager dan het USM repertoire van Canon.

Als de EOS-M met wat voor lens dan ook traag focust dan gaat dat wel heel erg ten koste van het Canon 'gevoel'. Dat zou zonde zijn, zeker voor mensen die een Canon DSLR gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fiber schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:08:
[...]

O-) O-) O-)

Dat zeg ik toch ook nergens...? Lees mijn post nog eens rustig door. Ik ben het juist met jou eens en ga (voorzichtig) tegen D-Tech in. Het enige waar ik op wijs is de wat kleinere sensor, die logischerwijs wat minder mogelijkheden (DoF, Low-Light) geeft dan een APS-C sensor. Let wel, ik zeg wat minder mogelijkheden, ik zeg niet niet onmogelijk.
Mijn fout, was inderdaad ook voor D-Tech bedoeld!
Metten schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:48:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou de EOS-M met een EF (USM) lens trager focussen dan met een EF-M (STM) lens?

Wat ik van de EF 40/2.8 STM begreep is dat die voor Canon begrippen behoorlijk traag focust op een EF body. In ieder geval trager dan het USM repertoire van Canon.

Als de EOS-M met wat voor lens dan ook traag focust dan gaat dat wel heel erg ten koste van het Canon 'gevoel'. Dat zou zonde zijn, zeker voor mensen die een Canon DSLR gewend zijn.
Mensen die een DSLR gewend zijn moeten gewoon niet zeuren en hun DSLR ook gewoon meenemen op vakantie. :+ Stop het spulletje in een H&M tas en geef het aan je vrouw/dinnetje en zeg dat het een verassing is voor thuis, é voilà geen haai die er naar kraait :+

De details van de STM motoren weet ik ook zo niet en ga ik ook verder niet op in maar ik denk dat het zo maar eens kan zijn dat STM lenzen makkelijker/simpeler zijn aan te sturen maar iets minder precies waardoor hij gewoon ook snel scherp kan stellen ofzo? Ik heb echt geen idee, ben wel benieuwd naar de reviews!

Maargoed dan nog, ook al is de autofocus wat minder, je moet er sowieso geen F1 race of sportwedstrijd mee gaan fotograferen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Ventieldopje op 01-08-2012 18:00 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:38
Was vandaag even in de Mediamarkt en daar heb ik alle camera's die ik op het oog heb even beet gehouden.
Ook de D90 hadden ze terwijl dat ding toch al lang niet meer geproduceerd wordt (sinds begin 2011 toch)??
Er zijn ook nog best veel webshops die de D90 verkopen.
Zouden er dan nog zoveel D90's in Nikon's geproduceerd zijn dat al die winkels daar nu nog op kunnen teren???
Ik neig nu toch meer naar de D90 i.p.v. de D5100 of 600D omdat je voor bijna dezelfde prijs een wat professionelere body krijgt.
Ook lijkt me dat de D90 qua beeldkwaliteit nog aardig mee kan komen (de sensor van de D90 scoort op DXOmark in alle opzichten beter dan die van de 600D, alleen wat minder Megapixel).
Het enigste wat me een beetje tegenhoudt is nog steeds de leeftijd van de D90 en de geruchten dat in augustus/september de opvolger van de D7000 aangekondigd wordt.
De D7000 is toch ook wel weer een best grote upgrade in vergelijking met de D90 door de deels aluminium body, beter AF, nieuwere sensor, betere video, dubbele SD slots en de andere vernieuwingen die de D7000 meebrengt.
Ik vraag me dus af of het wel verstandig is om nu een D90 te kopen of dat ik beter even kan wachten om een D7000 te kopen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de D90 links laten liggen, de D5100 is qua beeldkwaliteit superieur (ik heb ze beide). Je mist alleen wat zaken op de body (extra instelwiel en lcd schermpje) maar dat went snel.
Dan zal je voor jezelf moeten bepalen wat de meerwaarde is van de D7000 t.o.v. de D5100 (die dezelfde sensor heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allemaal waar wat je zegt Admiraal, en Krusher ook. De D90 zou ik nu niet meer doen, alleen al omdat de sensor van de D5100/D7000 gewoon super is. IMO is 16MP ook ideaal; 12 net te weinig, 24 net te veel. En wachten op de D7000 opvolger om de D7000 te kopen, het lijkt me zeker de moeite waard. Top-display, big battery, knopjes galore en magnesium alloy FTW ! Maar of je die dingen nodig heb kan je alleen zelf bepalen, want vergeet niet wat cash voor Lenzen! over te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
jesper86 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:58:
Allemaal waar wat je zegt Admiraal, en Krusher ook. De D90 zou ik nu niet meer doen, alleen al omdat de sensor van de D5100/D7000 gewoon super is. IMO is 16MP ook ideaal; 12 net te weinig, 24 net te veel. En wachten op de D7000 opvolger om de D7000 te kopen, het lijkt me zeker de moeite waard. Top-display, big battery, knopjes galore en magnesium alloy FTW ! Maar of je die dingen nodig heb kan je alleen zelf bepalen, want vergeet niet wat cash voor Lenzen! over te houden ;)
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:41:
Ik zou de D90 links laten liggen, de D5100 is qua beeldkwaliteit superieur (ik heb ze beide). Je mist alleen wat zaken op de body (extra instelwiel en lcd schermpje) maar dat went snel.
Dan zal je voor jezelf moeten bepalen wat de meerwaarde is van de D7000 t.o.v. de D5100 (die dezelfde sensor heeft).
Het voelt inderdaad niet helemaal goed om nu nog de D90 te halen terwijl ik weet dat zelfs een D5100 beter presteert en het gaat uiteindelijk toch om de foto's zelf.
Ik zag ook een bundel met een D5100+kitlens+nikon tas voor 500 euro (tas stelde niet heel veel voor volgens mij, zaten 2 schotjes in dus camera+2 lenzen kun je er in kwijt).
Als ik er dan nog een 35mm of 50mm 1.8 bij koop (welke raden jullie aan, want het is wel een crop sensor) dan kom ik rond de 670 uit.
Ik heb nu niet het geld klaar liggen om gelijk een D7000 te kopen (want dan moet er ook nog een lens bij) dus het is waarschijnlijk verstandiger om eerst met de D5100 te beginnen.
Dan kan ik altijd na een tijdje de D5100 nog verkopen (de prime gaat dan niet weg natuurlijk :+ ) zodat ik alsnog een D7000 of een andere camera kan kopen.

Lijkt me toch de beste optie voor nu, tenzij jullie nog andere suggesties hebben.

En bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdmiralSnipe schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:07:
[...]

...
Als ik er dan nog een 35mm of 50mm 1.8 bij koop (welke raden jullie aan, want het is wel een crop sensor)...
Moet ik kiezen? ;(

Als je eenmaal het primevirus te pakken hebt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50(75) zit je vooral aan portret/detail vast. 35(50) is een stuk algemener in te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vind dat afkraken van de D90 toch wel wat overdreven, hoor. Natuurlijk is de D5100 op een aantal punten beter, vooral voor video, maar er zijn echt nog prima foto's met de D90 te maken hoor. En ja, de D7000 is op vrijwel alle punten verbeterd, maar de D90 ligt mij gek genoeg zelfs nog lekkerder in de hand en ik betwijfel of je het verschil in je eigen real life foto's terug gaat zien. Het prijsverschil investeren in beter glas of in een cursus zou wel eens meer kwaliteitsverschil kunnen opleveren. Zelfs met een tweedehands D80 en D70 zijn nog prima foto's te maken, al zijn dan de low light prestaties wel minder. De snelste ontwikkelingen zitten in video, daar heb je wel echt de nieuwste generatie body voor nodig.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:12:
Ik vind dat afkraken van de D90 toch wel wat overdreven, hoor. Natuurlijk is de D5100 op een aantal punten beter, vooral voor video, maar er zijn echt nog prima foto's met de D90 te maken hoor.
En met een D70, D50, D40 enzovoort.
En ja, de D7000 is op vrijwel alle punten verbeterd, maar de D90 ligt mij gek genoeg zelfs nog lekkerder in de hand en ik betwijfel of je het verschil in je eigen real life foto's terug gaat zien.
Dat zie je zeker, helemaal in low-light situaties.

Punt is, op dit moment is het een slechte investering om een D90 te kopen. Tweedehands, ok, maar nieuw?
Dan kun je vallen over het gebrek aan knopjes op de D5100, maar daar valt heel goed mee te leven, ik weet niet meer beter. En vergeet niet het fijne klapschermpje.
En als je er echt om verlegen zit, er is een aftermarket grip voor te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En toch, als iemand mij serieus een nieuwe D5100 aan zou bieden in ruil voor mijn oude D90 dan zou ik dat beleefd weigeren. Voor een D7000 zou ik het, met pijn in het hart, wel doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, ik kan kiezen tussen een D50, D90 en een D5100 (en kijken naar m'n overleden D70 ;( ) en de D5100 pak toch het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Ik denk toch dat ik maar even door spaar om een D7000 te kopen.
Ik ben bang dat als ik nu de D5100 koop dat ik dan misschien na een paar maanden spijt krijg dat ik niet wat meer heb betaald voor de extra features van de D7000.
Ook denk ik dat de D7000 meer aanmoedigt om "manual" te fotograferen doordat je niet alles vanuit het menu hoeft in te stellen (dan is het fotograferen ook leuker lijkt mij omdat je gemotiveerd blijft).
Met een D7000 ben ik denk ik wel een paar jaartjes zoet terwijl dat met de D5100 waarschijnlijk niet het geval is.
Het lijkt me dan ook verstandiger om wat meer te investeren i.p.v. dat ik nu een D5100 koop om die camera vervolgens binnen een jaar weer te verkopen.

Ik wacht eerst photokina wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:41

Vis

Alleen al om het feit dat de D90 een extra instelwiel + lcd schermpje heeft zou ik de D90 nieuw al sowieso verkiezen boven de D5100 nieuw.
Maar dat heeft ook te maken met ervaring in het schieten met slr camera's, zo'n opties moet IMO op een spiegelreflex zitten. (voor mij dan ;) )

Ik weet zo even niet of de D5100 wel of niet een AF motor in de body heeft, maar als dat niet het geval is, is de keus al helemaal gemaakt natuurlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door Vis op 02-08-2012 15:29 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Vis schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:26:
Alleen al om het feit dat de D90 een extra instelwiel + lcd schermpje heeft zou ik de D90 nieuw al sowieso verkiezen boven de D5100 nieuw.
Maar dat heeft ook te maken met ervaring in het schieten met slr camera's, zo'n opties moet IMO op een spiegelreflex zitten. (voor mij dan ;) )

Ik weet zo even niet of de D5100 wel of niet een AF motor in de body heeft, maar als dat niet het geval is, is de keus al helemaal gemaakt natuurlijk...
De D5100 heeft inderdaad geen AF motor in de body.
Ik ben niet van plan om gelijk een lens te kopen zonder AF, maar misschien dat ik na een tijdje een oudere lens tegen kom die geen ingebouwde focus motor heeft.
Als je dan geld kunt besparen door de vaak goedkopere lenzen zonder AF te kopen heb je natuurlijk ook al weer een voordeel ten opzichte van de D5100.
De D90 laat ik denk ik toch maar links liggen omdat de nieuwere sensor in de D7000 toch wel een stuk beter lijkt te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:56:
Laten we het erop houden dat daarover de meningen ernstig verschillen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vis schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:26:
Maar dat heeft ook te maken met ervaring in het schieten met slr camera's, zo'n opties moet IMO op een spiegelreflex zitten. (voor mij dan ;) )...
Ik heb beide camera's en ik kan niet zeggen dat ik het extra instelwieltje en lcd mis op de D5100. Kwestie van wennen. De belangrijkste info zie je toch wel in het oculair (o.a sluitertijd, diafragma, ISO) en qua bediening, kwestie van aanleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet te vergeten een echte prisma zoeker, met 100% ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:54
jesper86 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:49:
Niet te vergeten een echte prisma zoeker, met 100% ! :)
Betreft die 100% view coverage. is dit niet een beetje over-rated?

Als ik met mijn 95% view coverage alles uitendelijk crop op het juiste evenredige formaat bereik ik toch ongeveer hetzelfde?

En ja. ik snap dat niet croppen makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja zo kan je blijven gaan, een lens heeft ook niet speciaal scherpe hoeken nodig. Maar het ging me eigenlijk meer om het woord prisma, versus cheap-o spiegeltje van de D5100. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, ik heb ook eens de D5100 gebruikt en dat beviel mij toch niet echt kwa ergnomie. De D90 heb ik niet echt geprobeerd, maar de D7000 beviel mij kwa maat / feel wel. Neemt niet weg dat Canon's layout en ergonomie prefereer, maar 7000 houd gewoon veel prettiger vast dan de D5100. Ik heb geen grote handen (voor NL begrippen), maar ik had toch gewoon het idee dat m'n rechterhand te groot was en m'n wijsvinger te lang bij de D5100, terwijl ik dat met de 7000 niet had. Bij een D4 van Nikon had ik trouwens juist weer dat de binnenste knoppen rechts eigenlijk weer te hoog zaten en absoluut niet tegelijk te gebruiken waren met de AF/MF knop.

Ik zou zeer zeker doorsparen voor de 7000. Als ik zie en hoor van Nikonians van de resultaten is het toch wel een behoorlijke stap beter allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij de D5000/5100 serie (en lager) mis ik heel erg de sneltoetsen en knoppen.

Ik zou zeker eerder voor een D90 gaan dan een D5100
Mocht het echt budget moeten, kies dan een D70s.
Of doorsparen voor een D7000.
(grappig is dat die trouwens een fractie kleiner is dan de D70s)

Maargoed, er is van alles wel wat te zeggen :)
Ik ken iemand die terug is gegaan van een D300 naar een D90, omdat die D300 een stuk zwaarder is.
Niet heel fijn als je dat ding de hele dag om je nek hebt hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 03-08-2012 17:16 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

B_FORCE schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:15:
[...]
Niet heel fijn als je dat ding de hele dag om je nek hebt hangen.
Je moet hem ook niet om je nek hangen, maar over je schouder... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera. Heb nu een Cybershot WX1, maar ik ben opzoek naar iets met meer instellingen en opties/mogelijkheden. Ik wil ook een cursus gaan volgen en er wat meer mijn hobby van maken. Ik hoop dan ook dat de camera een poosje mee gaat en niet dat ik volgend jaar alweer een nieuwe moet kopen, omdat ik opties tekort kom.

Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer €700 voor body + lens/lenzen

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In eerste instantie voor reisfoto’s. Eind dit jaar ga ik bijv. naar New York. Voor die tijd wil ik een camera kopen en een wat fotografiecursussen doen, zodat ik er ook echt wat mee kan.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet super belangrijk, maar wel leuk als het erop zit maar dan moet het ook wel acceptabele kwaliteit zijn :)

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Volgens mij niet relevant, want ik zoek een ILC en geen D-SLR (correct me if I’m wrong)

Overige wensen aan de camera?
- ILC, omdat mijn voorkeur uitgaat naar een wat compacter model met verwisselbare lenzen en omdat ik niet zoveel wil/kan meesjouwen. Heb een Panasonic Lumix G3 in mijn handen gehad en die vond ik nog niet te groot.
- LCD scherm kantelbaar zou leuk zijn
- View finder (twijfel wel hierover. Hij moet in ieder geval niet los erop zitten, vind ik niet mooi)

Gewenst bereik?
Wil beginnen met standaardlens. Als budget dit nu toelaat wil ik er ook een telelens bij kopen (of anders later kopen). Precies bereik heb ik nog geen idee van :) Wellicht body met kitlens of 2 kitlenzen?

Er zijn zoveel opties en keuzes qua camera's, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Van de Panasonic systeemcamera's zijn er bijvoorbeeld al veel. Wat raden jullie me aan qua camera en lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
Ik denk dat ik voor de 5N ga, deze is nu gezakt naar 499 euro met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Melinda. Inderdaad zijn er heel veel ILC bomen in het bos, maar eigenlijk niet zo veel met een ingebouwde zoeker (EVF), en die daarmee ook nog betaalbaar blijven. Ik denk dat je wel goed zit met de G3 eigenlijk. Natuurlijk als je gaat kijken naar camera's zonder EVF dan komen er weer heel veel andere opties bij.

Met Photokina in september worden elk jaar weer tientallen/honderden nieuwe camera's aangekondigd, dus daar kan wel eens wat leuks tussen zitten, maar dat zal dan ook gegarandeerd meer kosten. De opvolger van de G3, de G5 is toevallig al aangekondigd, die heeft een nieuwe sensor en een paar nieuwe fratsen, maar natuurlijk een meerprijs waar je waarschijnlijk beter een mooie telelens van kan kopen. Er valt ook niks te klagen over de prijs/kwaliteit van de G3, maar zo ben je iig op de hoogte. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 05-08-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
jesper86 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:48:
Melinda. Inderdaad zijn er heel veel ILC bomen in het bos, maar eigenlijk niet zo veel met een ingebouwde zoeker (EVF), en die daarmee ook nog betaalbaar blijven. Ik denk dat je wel goed zit met de G3 eigenlijk. Natuurlijk als je gaat kijken naar camera's zonder EVF dan komen er weer heel veel andere opties bij.

Met Photokina in september worden elk jaar weer tientallen/honderden nieuwe camera's aangekondigd, dus daar kan wel eens wat leuks tussen zitten, maar dat zal dan ook gegarandeerd meer kosten. De opvolger van de G3, de G5 is toevallig al aangekondigd, die heeft een nieuwe sensor en een paar nieuwe fratsen, maar natuurlijk een meerprijs waar je waarschijnlijk beter een mooie telelens van kan kopen. Er valt ook niks te klagen over de prijs/kwaliteit van de G3, maar zo ben je iig op de hoogte. ;)
Ter informatie: De G5 met power-zoom kitlens wordt 849 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HOEveel ? Ik dacht €600 ofzo, zoals de G3 toen die net nieuw was. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
jesper86 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:54:
HOEveel ? Ik dacht €600 ofzo, zoals de G3 toen die net nieuw was. :F
Met de "oude"' 14-42mm lens wordt ie goedkoper, 749 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Ik was even aan het vergelijken en ik heb ook nog eens goed naar de Pentax K-5 gekeken als concurrent van de D7000.
De behuizing van de K-5 schijnt nog beter te zijn dan die van de D7000 en de K-5 is ook nog iets compacter.
Op de een of andere manier spreekt Pentax me ook wel aan omdat ik het wel fijn vind om iets te hebben dat "niet iedereen heeft".
Wel heeft de D7000 meer AF punten en schijnt de AF van de D7000 ook beter te zijn dan de K-5 (D7000 heeft ook 3d tracking wat de K-5 niet heeft volgens mij) maar ik weet niet of dat echt veel uitmaakt.
Het grootste probleem met de Pentax lijkt me nog het lens aanbod.
Ik wil waarschijnlijk bij aanschaf van de camera een prime lens erbij kopen en voor de D7000 had ik een 35mm F1.8 op het oog (164 euro).
Voor pentax is de goedkoopste prime de Pentax 35mm F2.4 (170 euro).
Ik weet niet of die F2.4 veel verschil maakt met de F1.8 van Nikon (minder Bokeh etc.) en hoe de optische kwaliteiten van deze beide lenzen zich tot elkaar verhouden, maar Nikon heeft toch wel een ruimer lens aanbod dan Pentax als ik zo in de Pricewatch kijk.

Heeft iemand ervaring met de K-5 (en misschien ook met een D7000) die de voor en nadelen van de Pentax tegenover de D7000 kan noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:48:

De G3 lijkt mij ook een goede optie, maar goed om te weten dat de G5 eraan komt, toch interessant om even naar te kijken. Is de 14-42 mm lens van de G5 voldoende om mee te beginnen? En zouden jullie dan de standaard of de Power Zoom adviseren?

Als ik trouwens kijk op dpreview zeggen ze dat de G5 nog onder de GH2 zou liggen. Wat is het verschil tussen deze camera's (behalve het leeftijdsverschil ;))? Wat zouden jullie adviseren? Prijzen liggen wel wat hoger dan eigenlijke budget, en tussen elkaar een beetje gelijk. Maar ik vind het ook prima om later pas een telelens te kopen.

Is het overigens de moeite waard om te wachten tot september wanneer er met Photokina nieuwe camera's worden aangekondigd? Zakken dan ook de prijzen van huidige modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Punt met de powerzoom is dat je electronisch moet zoomen, dat kan leuk zijn voor vloeiende beweging met filmen, maar sommige mensen willen met fotograferen liever een zwieper aan een zoom ring kunnen geven zonder vertraging. Kwaliteit is hetzelfde, maar de power-zoom (PZ) is natuurlijk zo plat als een pannekoek (en duurder) ...

G serie is meer voor de beginner, de GH serie in principe high-end modellen.Precies de verschillen weet ik niet.

Zou wel heel voordelig zijn als je de 14-140mm bij de GH2 zou krijgen (veel geld nog, maar zie prijsverloop!). Bij G3/G5 komt die volgens mij namelijk niet als kit, en moet je dan dus los kopen wat niet voordelig is. Wel een grote dikke lens de 14-140 (hoewel, is nog niks vergeleken met SLR), maar heel mooi, en dan heb je geen tele-lens meer nodig ook ! ...

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 05-08-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

AdmiralSnipe schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:49:
Ik was even aan het vergelijken en ik heb ook nog eens goed naar de Pentax K-5 gekeken als concurrent van de D7000.
De behuizing van de K-5 schijnt nog beter te zijn dan die van de D7000 en de K-5 is ook nog iets compacter.
Op de een of andere manier spreekt Pentax me ook wel aan omdat ik het wel fijn vind om iets te hebben dat "niet iedereen heeft".
Wel heeft de D7000 meer AF punten en schijnt de AF van de D7000 ook beter te zijn dan de K-5 (D7000 heeft ook 3d tracking wat de K-5 niet heeft volgens mij) maar ik weet niet of dat echt veel uitmaakt.
Het grootste probleem met de Pentax lijkt me nog het lens aanbod.
Ik wil waarschijnlijk bij aanschaf van de camera een prime lens erbij kopen en voor de D7000 had ik een 35mm F1.8 op het oog (164 euro).
Voor pentax is de goedkoopste prime de Pentax 35mm F2.4 (170 euro).
Ik weet niet of die F2.4 veel verschil maakt met de F1.8 van Nikon (minder Bokeh etc.) en hoe de optische kwaliteiten van deze beide lenzen zich tot elkaar verhouden, maar Nikon heeft toch wel een ruimer lens aanbod dan Pentax als ik zo in de Pricewatch kijk.

Heeft iemand ervaring met de K-5 (en misschien ook met een D7000) die de voor en nadelen van de Pentax tegenover de D7000 kan noemen?
Ik neem aan dat je deze ook wel hebt gevonden?
http://www.dpreview.com/p..._d7000&products=pentax_k5

Netto zijn het kopietjes van elkaar.

Grootste afwijkingen zijn filmen en de focus punten en wat WB stellingen die bij de Nikon wat meer uitgebreider zijn. Daarintegen heeft de Pentax 1 fps meer, "maar" 11 focuspunten. Maar dat zou je maar specifiek moeten willen of niet willen missen.

Grootste nadeel lijkt mij het aanbod aan (betaalbare lenzen). Iedere fotoboer heeft standaard Nikon en Canon op voorraad en ook de Tamron en Sigma varianten voor die merken. Pentax heeft niet iedereen liggen dus zullen de prijzen niet snel zakken (minder vraag). Pentax heeft wel een paar mooie standaard f4 en f2,8 lenzen dus als je je daar in kan vinden weet je wel waar je aan toe bent.

Goedkope primes zijn wel duurder dan bij Nikon: pentax 50 1.8 bv is 299 ipv +/-170 voor de 50 Af-s 1.8 van Nikon bijvoorbeeld.

Maar als je graag "groen" gaat lijken er qua body niet zo veel zaken tegen te spreken. Ik zou dus even ze in het wild gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pentax heb ook wel een paar mooie primes e.d. die Nikon niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Barrycade schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:43:
[...]

Ik neem aan dat je deze ook wel hebt gevonden?
http://www.dpreview.com/p..._d7000&products=pentax_k5

Netto zijn het kopietjes van elkaar.

Grootste afwijkingen zijn filmen en de focus punten en wat WB stellingen die bij de Nikon wat meer uitgebreider zijn. Daarintegen heeft de Pentax 1 fps meer, "maar" 11 focuspunten. Maar dat zou je maar specifiek moeten willen of niet willen missen.

Grootste nadeel lijkt mij het aanbod aan (betaalbare lenzen). Iedere fotoboer heeft standaard Nikon en Canon op voorraad en ook de Tamron en Sigma varianten voor die merken. Pentax heeft niet iedereen liggen dus zullen de prijzen niet snel zakken (minder vraag). Pentax heeft wel een paar mooie standaard f4 en f2,8 lenzen dus als je je daar in kan vinden weet je wel waar je aan toe bent.

Goedkope primes zijn wel duurder dan bij Nikon: pentax 50 1.8 bv is 299 ipv +/-170 voor de 50 Af-s 1.8 van Nikon bijvoorbeeld.

Maar als je graag "groen" gaat lijken er qua body niet zo veel zaken tegen te spreken. Ik zou dus even ze in het wild gaan vergelijken.
Ja, die review had ik al gelezen ja.
Op Dpreview kwamen zowel de D7000 als de K-5 goed uit de bus.
Wil eerst nog even de Pentax vasthouden maar bij de plaatselijke Mediamarkt zag ik m zo niet staan.
Waar ik verder met Pentax een beetje over in zit is de Customer support.
Ik las verhalen op het www dat mensen een defect hadden op hun Pentax camera en de camera dus moesten opsturen, de reparatie (camera was ook erg lang weg) was gratis omdat er nog garantie op de camera zat maar de verzendkosten waren 50 dollar, en die was voor eigen rekening!
Zag net op de Site van Pentax dat er een 80 euro cashback actie was op de K-5 met kitlens (50 voor body only) t/m 15 juli maar die actie is al voorbij (ook al wordt de K-5 wss goedkoper als er in september misschien een opvolger wordt aangekondigd op Photokina).
De goedkoopste 35mm prime van Pentax is 2.4 en is even duur als een Nikon 35mm met 1.8 dus de lens van Nikon spreekt me wat meer aan.
Ik probeer eerst nog even een K-5 in handen te krijgen want de "feel" van de camera is natuurlijk ook belangrijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
AdmiralSnipe schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:49:
Een paar maanden terug was ik bijna gegaan voor de D7000, vlak voordat ik naar de winkel ging om hem te kopen, las ik een aantal zeer positieve reviews van de K5 vond en ging ik twijfelen. Wat voor mij uiteindelijk de doorslag heeft gegeven om toch voor de K5 te gaan is dat deze in mijn geval veel beter in de hand lag dan de voor mij wat 'lompe' D7000. Ook de knoppen op de K5 zijn zeer prettig geplaatst, vooral de ISO en EV correctie zijn snel en makkelijk te bedienen. Buiten de vormgeving zijn de verschillen tussen de cameras klein, ik zou op die verschillen niet selecteren (Pentax iets betere ISO prestaties, Nikon iets betere Auto Focus). Wat wel een prettige bijkomstigheid is, is dat de K5 Weather Sealing heeft, en ook een aantal goedkope weather sealed lenzen (ik heb de DA 18-135 WR als 'kit-lens').

Qua systeem, Nikon is een veel groter merk dus ja er is meer voor te krijgen. Maar daarentegen heeft Pentax ook een vrij compleet lenzen aanbod dat van zeer hoge kwaliteit is. Met uitzondering van de aller goedkoopste is de bouwkwaliteit van Pentax lenzen zeer hoog (dat wordt ook geroemd in de dpreview lens buying guide http://www.dpreview.com/l.../lens_buying_guide_01.htm)

Al met al zul je met beide cameras een goede koop doen. En welke camera je ook koopt, het belangrijkste blijft de fotograaf!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
canon 600D met kitlens is II nu voor 500 euro bij mm.

stond daar vorige week nog te twijfelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nadeel van Pentax is dat er bijna geen lenzen voor te huur zijn terwijl er voor Nikon en Canon (en soms Sony) veel lenzen te huur zijn en bovendien is reparatie ook geen probleem (voordeel van grote merken). Ook zijn er een stuk minder lenzen voor te krijgen. De ISO prestaties zullen ongeveer gelijk zijn maar uit verschillende reviews merk ik dat de Pentax vaak beter uit de bus komt omdat er altijd een soort van ruis reductie toegepast lijkt te worden, de beelden zijn niet zo scherp als de concurrentie in ieder geval en daardoor valt het wat minder op ;)

Voordeel van grotere merken als Canon en Nikon is dat je makkelijker kan "groeien". Je kunt beginnen bij een entry-level body om te kijken of je het wat vind en daarna doorgroeien naar een grotere camera met meer mogelijkheden of uiteindelijk overstappen op fullframe. Pentax bied die mogelijkheden niet en als je tegen de limitaties aan loopt of je wil een grotere body (ik noem maar een paar dingen) dan heb je gewoon geen keus bij Pentax en zou je de lenzen en body moeten verkopen en compleet overgaan op een ander merk.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 01:39:
Nadeel van Pentax is dat er bijna geen lenzen voor te huur zijn terwijl er voor Nikon en Canon (en soms Sony) veel lenzen te huur zijn en bovendien is reparatie ook geen probleem (voordeel van grote merken). Ook zijn er een stuk minder lenzen voor te krijgen.
Als we even van de gemiddelde consument uitgaan kunnen we wel stellen dat er meer dan genoeg objectieven beschikbaar zijn voor de k-mount. Dat veruit de meeste mensen geen objectieven zullen huren en als dat dan nodig is er altijd wel een speciaalzaak te vinden is die ook k-mount objectieven verhuurt. Ook bij Pentax zit er gewoon garantie op de producten en hebben ze ook gewoon een kundige technische dienst.
De ISO prestaties zullen ongeveer gelijk zijn maar uit verschillende reviews merk ik dat de Pentax vaak beter uit de bus komt omdat er altijd een soort van ruis reductie toegepast lijkt te worden, de beelden zijn niet zo scherp als de concurrentie in ieder geval en daardoor valt het wat minder op ;)
Is dat zo? Dat de beelden minder scherp zijn lijkt me vreemd aangezien ze gewoon Sony sensoren gebruiken die ook Sony en Nikon gebruiken.
Voordeel van grotere merken als Canon en Nikon is dat je makkelijker kan "groeien". Je kunt beginnen bij een entry-level body om te kijken of je het wat vind en daarna doorgroeien naar een grotere camera met meer mogelijkheden of uiteindelijk overstappen op fullframe.
Hoeveel procent van de consumenten gaat uiteindelijk voor full-frame? Een te verwaarlozen aantal denk ik. Daarnaast heeft ook Pentax gewoon een hele goede lijn die uit drie poten bestaat en dus voor elk wat wils. Voordeel is dat je al bij de K-30 een weatherseald body hebt, iets wat bij Canikon pas bij duurdere modellen is.
Bij Pentax zou je zelfs nog over kunnen stappen op Medium Format, een optie die Canikon niet bied, maar voor consumenten totaal niet interessant.

Als je dan al als Canonikon gebruiker dna ene tijd de overstap wil maken naar full-frame zul je vaak toch weer objectieven moeten kopen omdat je APS-C objectieven niet gemaakt zijn voor full-frame.
Pentax bied die mogelijkheden niet en als je tegen de limitaties aan loopt of je wil een grotere body (ik noem maar een paar dingen) dan heb je gewoon geen keus bij Pentax en zou je de lenzen en body moeten verkopen en compleet overgaan op een ander merk.
Zo'n 98% (schatting) zal bij Pentax meer dan genoeg keuze hebben. Een groot voordeel is dat je geen ding om je nek hebt hangen die iedereen al heeft. Hoe vervelend ook voor Canikon andere merken waaronder Pentax bieden gewoon heel veel waar voor hun geld en zijn zeer zeker een zeer aantrekkelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:39:
Als we even van de gemiddelde consument uitgaan kunnen we wel stellen dat er meer dan genoeg objectieven beschikbaar zijn voor de k-mount. Dat veruit de meeste mensen geen objectieven zullen huren en als dat dan nodig is er altijd wel een speciaalzaak te vinden is die ook k-mount objectieven verhuurt. Ook bij Pentax zit er gewoon garantie op de producten en hebben ze ook gewoon een kundige technische dienst.
Ik heb nog geen plekken kunnen vinden waar je zo even een Pentax lens kan huren terwijl je voor Canon / Nikon overal wel lenzen kan huren, daar hoef je niet eens moeite voor te doen om te zoeken. Bij Pentax heb je natuurlijk wel een reparatie service en dat zal allemaal heel goed zijn, daar twijfel ik niet aan. Voordeel van een product hebben van een wat grotere fabrikant is dat het bekender is, meer mensen onderdelen en kennis er van zullen hebben zodat je je product sneller terug hebt.

Koop maar eens een onbekend merk tv en zie maar eens aan onderdelen te komen, laat staan aan iemand die weet hoe hij het moet repareren zonder heb een maand kwijt te zijn ;)

In het geval van Canon pro's (met Gold / Platinum CPS) heb je binnen 2 of 3 dagen je body/lens weer terug en heb je recht op een leen body zodat je snel verder kan met je werk ;) Geen idee of Nikon ook zo'n dienst aanbied, niet in verdiept. Pentax however bied zo'n dienst niet aan ;)
Is dat zo? Dat de beelden minder scherp zijn lijkt me vreemd aangezien ze gewoon Sony sensoren gebruiken die ook Sony en Nikon gebruiken.
De sensor is trouwens één ding, er zit wel meer in zo'n camera dan dat, hier onder een voorbeeldje van dPreview. Een vriend van me heeft een K7 en een K5 en heb wel eens vergelijkingen gedaan (real life situaties dan). Hier onder mijn bevindingen van dPreview:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZvPYIsZGIo2WhvQJvrgTe4w0/full.png

Je ziet dat dat de 7D (zelfde sensor als 550D, 60D etc.) iets meer detail in delen als het voorhoofd en mondhoeken heeft. Bij de 5D Mark II is dit verschil nog véél groter. De D7000 verschilt niet veel van de 7D op het oog.
Hoeveel procent van de consumenten gaat uiteindelijk voor full-frame? Een te verwaarlozen aantal denk ik. Daarnaast heeft ook Pentax gewoon een hele goede lijn die uit drie poten bestaat en dus voor elk wat wils. Voordeel is dat je al bij de K-30 een weatherseald body hebt, iets wat bij Canikon pas bij duurdere modellen is.
Bij Pentax zou je zelfs nog over kunnen stappen op Medium Format, een optie die Canikon niet bied, maar voor consumenten totaal niet interessant.

Als je dan al als Canonikon gebruiker dna ene tijd de overstap wil maken naar full-frame zul je vaak toch weer objectieven moeten kopen omdat je APS-C objectieven niet gemaakt zijn voor full-frame.
Het ging mij ook niet zo zeer om de overstap op full-frame maar over het aantal mogelijkheden dat je hebt. De 1100D (xxxxD series) is met ~ 330 euro een prima instap model voor veel mensen die met een klein budget willen beginnen om te kijken of fotografie iets voor hun is of voor mensen die hun compact camera te slechte foto's vinden maken in bijvoorbeeld slecht licht. De 650D (xxxD series) is voor mensen die er toch al iets serieuzer mee bezig willen en is ook populair bij mensen die willen filmen vanwege zijn draai schermpje en mogelijkheid om MagicLantern firmware te draaien. De 60D (xxD series) is voor mensen die er serieus mee bezig willen maar een xxxD series body te klein vinden en een body hebben waarmee ze langer achter elkaar mee kunnen schieten. De 7D is veelal voor sport fotografen ideaal vanwege zijn hoge burst en AF snelheid maar heeft ook een grote magnesium-alloy body met veel professionele mogelijkheden. 5DII en 5DIII zijn canon's goedkoopste full-frame modellen maar bieden ook alle professionele opties en magnesium body etc. Dan heb je nog de 1D IV welke eigenlijk een grote, professionelere en snellere variant is van de 7D. De 1Ds III eigenlijk min of meer de grotere snellere broer is van de 5DII (maar low light is de 5DII beter). De 1D X is nu het vlaggenschip van Canon en de grote broer van de 5DIII.

Bij Pentax heb je gewoon zoveel keus niet (en dus niet zo veel mogelijkheden om te groeien) en dat bedoelde ik, het ging mij niet zo zeer om fullframe ;)

Wat betreft die objectieven, die blijven vaak gewoon prijsvast maar zoveel crop lenzen (EF-S) zijn er ook niet. Grotendeels is het allemaal full-frame (EF) en is dus in veel gevallen een non-issue te noemen in mijn ogen dan :)
Zo'n 98% (schatting) zal bij Pentax meer dan genoeg keuze hebben. Een groot voordeel is dat je geen ding om je nek hebt hangen die iedereen al heeft. Hoe vervelend ook voor Canikon andere merken waaronder Pentax bieden gewoon heel veel waar voor hun geld en zijn zeer zeker een zeer aantrekkelijk alternatief.
Er werd gevraagd om de voor- en nadelen van Pentax en deze heb ik hier op een rijtje gezet. Dat volgens jou 98% van de mensen dat geen nadelen vinden en genoeg keuze hebben is helemaal niet aan de orde en StarTAC zou zelf moeten kijken wat voor hem van toepassing is. :)

Ik ben zelf van mening dat Pentax prima camera's maakt maar onvoldoende keus bied, ze maken naar hun inzicht goeie all-round camera's met voor ieder wat wils in één body welke vervolgens bij de massa niet echt goed aanslaat omdat ze betalen voor features die ze niet nodig hebben. Een weather sealed body zit iemand die net begint vaak écht niet op te wachten hoor ;)

Trouwens, als 98% van de mensen genoeg keuze zou hebben bij Pentax ... waarom is Pentax dan in de digitale wereld niet veel bekender en groter? ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 22:47
Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:07:
[...]
Trouwens, als 98% van de mensen genoeg keuze zou hebben bij Pentax ... waarom is Pentax dan in de digitale wereld niet veel bekender en groter? ;)
Dat Pentax in Nederland 0,0 aan marketing doet zal daar denk ik een belangrijke reden voor zijn. In Japan doen ze daar geloof ik wel aan en daar is Pentax ook meer populair dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PowerUp schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:14:
[...]

Dat Pentax in Nederland 0,0 aan marketing doet zal daar denk ik een belangrijke reden voor zijn. In Japan doen ze daar geloof ik wel aan en daar is Pentax ook meer populair dan hier.
Fair point, toch in veel foto winkels wordt Pentax wel verkocht (of nouja, ze hebben het :+ ... flame intended). Ik zie verder weinig reclame van Canon / Nikon laat staan de Cashback actie van Canon.

Marketing is natuurlijk wel belangrijk (kijk naar Microsoft, Apple en Samsung) maar of dat het grote struikelblok is heb ik zo mijn twijfels bij :)

Europeanen zijn gewoon een heel ander soort volk met andere eisen, dat het in Azië aanslaat wil absoluut niet zeggen dat het hier een succes wordt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:21:
[...]
...Ik zie verder weinig reclame van Canon / Nikon laat staan de Cashback actie van Canon.
...
Kijk je zeker geen Discovery Channel, dat liedje van Nikon kan ik inmiddels wel dromen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:23:
[...]

Kijk je zeker geen Discovery Channel, dat liedje van Nikon kan ik inmiddels wel dromen :X
True er waren perioden dat je werd doodgegooit met die reclame's van Nikon, niet alleen op Discovery Channel. Maar ondanks de reclame voor de Nikon 1 is het toch geen success geworden ...

Canon however zie ik bijna geen reclames van op TV ... twee of drie keer maar de reclame voor de 550D tegen gekomen verder niet ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Maar ondanks de reclame voor de Nikon 1 is het toch geen success geworden ...
Op de forums misschien niet, maar sales wel hoor. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
jesper86 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:03:
[...]

Op de forums misschien niet, maar sales wel hoor. :7
Nou wat ik zo hoor in winkels gaat het qua sales juist bergafwaards, qua forums heb ik geen idee ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 10:01
@Ventieldopje: Nikon zelf zegt dat ze marktleider in Nederland zijn op het gebied van compacte systeemcamera's, althans in de periode februari-juni. En met de cashback-actie verwacht ik juist dat er in de periode daarna meer verhandeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blackTIE schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:16:
@Ventieldopje: Nikon zelf zegt dat ze marktleider in Nederland zijn op het gebied van compacte systeemcamera's, althans in de periode februari-juni. En met de cashback-actie verwacht ik juist dat er in de periode daarna meer verhandeld is...
Wij van WC-eend. Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort promotiepraat. Ik zou graag onafhankelijke cijfers willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
blackTIE schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:16:
Ik ben marktleider op het gebied van mijn eigen merk van full-frame DSLR's*. Bitch pleaaaase.

Naar de mening van 2 mensen die toevallig voorbij kwamen lopen en ja antwoorden en smeekten om m'n wapen uit de mond van hun kindje te halen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Altijd lastig om verkoopcijfers te vinden. Als ik bij Amazon Duitsland kijk naar de populairste ILC's (klik) en even de camera's weg denk die daar niet horen dan scoort de J1 erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:13

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso, 55% marktaandeel claimen terwijl NEX en m4/3 als warme broodjes over de toonbank vliegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55

Metten

ik hou het graag simpel

Sick Nick schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:04:
Sowieso, 55% marktaandeel claimen terwijl NEX en m4/3 als warme broodjes over de toonbank vliegen :+
Kan je nagaan hoe goed de Nikon 1's verkocht worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Laatst online: 01-09 10:01
Ik zal het bij Nikon NL even navragen, maar bij dit soort boude claims willen ze hoogstwaarschijnlijk niet nat gaan en baseren ze dat vanwege de verifieerbaarheid meestal op officiele cijfers van bijvoorbeeld GfK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metten schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:23:
[...]

Kan je nagaan hoe goed de Nikon 1's verkocht worden ;)
Ik gun het ze van harte hoor, maar laat ze dan maar eens met harde cijfers aankomen. Wat ik heb begrepen van mensen die ik ken en die in de camerahandel zitten verkoopt het niet echt denderend. Dat zegt natuurlijk ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:49
Ik heb al sinds een paar maanden een 1100D. Hiermee heb ik dus mee geëxperimenteerd en ben ik tot de conclusie gekomen dat fotografie echt wat voor mij is. Ook heb ik wat lenzen gekocht maar is mijn arsenaal is niet breed. Reden hiervoor is omdat ik wil overstappen op een andere body. Ik twijfel zelf tussen de 50D of de 600D. Ik gebruik hem puur voor de hobby en fotografeer er auto's mee (stilstaand) en natuurlijk de standaard familie/vakantie/vrienden kiekjes.

Waarom een 50D? Ik zoek een grote robuuste camera en hij hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Zo ben ik niet omdat hij toch puur als hobby wordt gebruikt. Ik pomp mijn geld liever in lenzen. Een 60D is voor mij nog te duur.

Wat is je beschikbare budget? 500
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ja, Canon lenzen. 18-55 IS II, 18-200 Tamron, 55-250mm canon en natuurlijk plastic fantastic 50mm
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Auto fotografie (stilstaand) en natuur
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst een grote camera. Ik moet lekke veel grip hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 19:56:
Ik heb al sinds een paar maanden een 1100D. Hiermee heb ik dus mee geëxperimenteerd en ben ik tot de conclusie gekomen dat fotografie echt wat voor mij is. Ook heb ik wat lenzen gekocht maar is mijn arsenaal is niet breed. Reden hiervoor is omdat ik wil overstappen op een andere body. Ik twijfel zelf tussen de 50D of de 600D. Ik gebruik hem puur voor de hobby en fotografeer er auto's mee (stilstaand) en natuurlijk de standaard familie/vakantie/vrienden kiekjes.

Waarom een 50D? Ik zoek een grote robuuste camera en hij hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Zo ben ik niet omdat hij toch puur als hobby wordt gebruikt. Ik pomp mijn geld liever in lenzen. Een 60D is voor mij nog te duur.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ja, Canon lenzen. 18-55 IS II, 18-200 Tamron, 55-250mm canon en natuurlijk plastic fantastic 50mm
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Auto fotografie (stilstaand) en natuur
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Dan zou ik kiezen voor een 50D (eventueel 2e hands). Een 600D zal je niet veel meer grip aan hebben terwijl een 50D al een heel stuk groter en met meer grip in de hand ligt. Zeker in combinatie met een batterygrip is het een heerlijke camera om vast te houden ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 19:56:

Ik persoonlijk zou zelf eerst investeren in objectieven, maar dat zou ik doen ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik wil het liefst eerst een andere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Superdaantje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:36:
[...]

Ik persoonlijk zou zelf eerst investeren in objectieven, maar dat zou ik doen ;-)
Mwa, hij heeft al een aardig bereik en ook de plastic fantastic dus in mijn ogen lijkt een body upgrade wel op zijn plaats. Een 1100D haalt van een L lens het maximale niet uit de kan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik heb ook niet echt veel objectieven in mijn hoofd die ik wil kopen. Wil sowieso een groothoeklens halen en een macro lens en de 70-200mm F4 L. Voor de rest ben ik niet zo super actief bezig met andere fotografie. Groothoeklens staan bovenaan mijn verlanglijstje. Vooral bij automeetings is zo een lens heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:08:
Ik heb ook niet echt veel objectieven in mijn hoofd die ik wil kopen. Wil sowieso een groothoeklens halen en een macro lens en de 70-200mm F4 L. Voor de rest ben ik niet zo super actief bezig met andere fotografie. Groothoeklens staan bovenaan mijn verlanglijstje. Vooral bij automeetings is zo een lens heel handig.
Samyang 35mm f/1.4 is erg aan te raden! :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Is dat de versie zonder AF? Daar hoor ik juist veel klachten over.

600D vs 50D. Welke zou het dan winnen als we enkel kijken naar de specs en niet naar de grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:25:
Is dat de versie zonder AF? Daar hoor ik juist veel klachten over.

600D vs 50D. Welke zou het dan winnen als we enkel kijken naar de specs en niet naar de grootte?
Hij is wel zonder AF ja :> De optische en bouw kwaliteit compenseert dat ruimschoots maar voor sommige mensen is AF echt een must, in that case your loss :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
35 mm is ook geen groothoek op APS-C.

600D vs. 50D: de 600D is nieuwer, heeft een betere sensor, kan filmen, klapbaar scherm. De 50D heeft nog steeds de betere AF geloof ik, meer fps, micro-adjust om front- en backfocus van je lenzen te compenseren. Kan alleen filmen met een firmware-hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Filmen vind ik alles behalve nuttig voor mij. Filmen doe ik of met mijn iPhone, die filmt ook 720P of met mijn videocamera. Ik koop een fotocamera en daarmee wil ik fotograferen en dus vandaar dat het mij niet boeit.

Dus uiteindelijk komt de 50D beter uit de kast? de 50D en 600D zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse en vooral nu de 650D uitkomt zal de prijs van de 600D alleen maar dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:19:
Filmen vind ik alles behalve nuttig voor mij. Filmen doe ik of met mijn iPhone, die filmt ook 720P of met mijn videocamera. Ik koop een fotocamera en daarmee wil ik fotograferen en dus vandaar dat het mij niet boeit.

Dus uiteindelijk komt de 50D beter uit de kast? de 50D en 600D zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse en vooral nu de 650D uitkomt zal de prijs van de 600D alleen maar dalen.
Bij de webshop van KE kost de 60D momenteel € 777 , dat is 250 euro duurder dan de 600D en is 60 euro duurder dan de 650D.
Met de 60D denk ik dat je iets meer camera hebt en dat het iets degelijker aanvoelt.
Zelf heb ik een 40D en daar kan ik nog prima mee uit de voeten. Toen de camera net uit kwam was dat een prima camera, waarom zou die nu slecht zijn? De huidige camera's zijn tegenwoordig alleen beter en je kan er mee filmen, nou en....
En het aantal beelden per seconden ligt bij de duurdere camera's ook meestal hoger. Als je dat belangrijk vind is dat ook iets om rekening mee te houden.
Op vakantie toch een paar leuke foto's kunnen maken bij een roofvogel demonstratie. En die dingen gaan echt hard dus een paar foto's extra maken kan geen kwaad.
Een week of 3 geleden met een 1100D gespeeld maar dat voelde eerlijk gezegd een beetje, wat zal ik zeggen, goedkoop is niet het juiste woord, maar het voelt toch anders. Met een iets zwaardere camera ben je toch een stuk stabieler. Maar je moet kopen wat je zelf het prettigste vind.
Als iedereen roept dat je een 60D moet kopen en je vind een 600D fijner dan moet je de 600D kopen.
Je koopt de camera voor jezelf en niet voor iemand anders. En jij moet hem betalen en er mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik bedoel de 50D? De 60D is voor mij gewoon te duur voor wat ik er mee doe. Ik kies express 1 die ietsje ouder is maar alsnog heel snel en goed is. Ik hoef niet de nieuwste van het nieuwste te hebben op fotografie gebied. Het is maar een hobby.

De 1100D is inderdaad en licht en klein vergeleken met de 40/50/60D. Ik vind hem nog steeds erg goed en doet wat hij moet doen maar ik ben wel toe aan een andere en grotere camera.

Uiteraard moet ik de draad doorhakken maar om advies vragen kan geen kwaad. Ik betaal hem en ik werk er mee maar luisteren naar mensen die ermee hebben gewerkt of nog steeds doen is alleen maar positief. Ik hoor en zie graag dingen vanuit een andere perspectief en maak dan pas mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Appleman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:30:
Ik bedoel de 50D? De 60D is voor mij gewoon te duur voor wat ik er mee doe. Ik kies express 1 die ietsje ouder is maar alsnog heel snel en goed is. Ik hoef niet de nieuwste van het nieuwste te hebben op fotografie gebied. Het is maar een hobby.

De 1100D is inderdaad en licht en klein vergeleken met de 40/50/60D. Ik vind hem nog steeds erg goed en doet wat hij moet doen maar ik ben wel toe aan een andere en grotere camera.

Uiteraard moet ik de draad doorhakken maar om advies vragen kan geen kwaad. Ik betaal hem en ik werk er mee maar luisteren naar mensen die ermee hebben gewerkt of nog steeds doen is alleen maar positief. Ik hoor en zie graag dingen vanuit een andere perspectief en maak dan pas mijn keuze.
Ik kon zo snel ff geen 50D nieuw vinden. Alleen maar 2e hands. Is ook niks mis mee maar die ik gezien had vroegen ze ook al 500 euro voor en er waren ook al 12500 foto's mee gemaakt. Ik heb wel gelezen dat de sluiter 100000 keer me kan dus je kan er wel even mee vooruit.
Mijn 40D heb ik toen ook veel geld voor betaald maar heb er nog steeds geen spijt van gehad. Camera was volgens mij rond de 850 (heb geen idee meer) euro. Was veel geld maar op dat moment had ik het er voor over. Heb toen ook nog een 350D ingeruild. Heb hem ingeruild bij cameranu en kreeg er toen ook nog een redelijke prijs voor. Wel minder dan via bv marktplaats maar je hebt geen gezeur aan de deur. :)
Succes met de keuze van je nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik wil de 50D inderdaad 2de hands halen. Ik heb er al 1 gevonden met 4500 clicks dus dat maakt niet uit. Ik zal even langs een winkel gaan en de 60D bekijken en de 600D. De 50D zal even groot zijn als de 60D dus vandaar dat ik die dan even test.

Bedankt voor jullie meningen/adviezen! Ik neig zelf meer naar de 50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als jij een 50D wil dan moet je die gewoon kopen! Niks zo erg als achteraf twijfelen/balen dat je toch niet "die andere optie" had genomen/gekocht ...

Ik geloof dat de laagste prijs op 519 of 619 € zat voor de 50D voordat die niet meer tekoop was dus flink daar onder zoeken tweedehands :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22

Sebazztiaan

sebas!

Appleman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:24:
Ik wil de 50D inderdaad 2de hands halen. Ik heb er al 1 gevonden met 4500 clicks dus dat maakt niet uit. Ik zal even langs een winkel gaan en de 60D bekijken en de 600D. De 50D zal even groot zijn als de 60D dus vandaar dat ik die dan even test.

Bedankt voor jullie meningen/adviezen! Ik neig zelf meer naar de 50D.
De 60D is niet de directe opvolger van de 50D he, de 50D is volgens DP-review:

"It may have turned its back on the semi-pro, but the 60D is still a camera that should enthuse the enthusiasts."~ dpreview.com

Canon moest met het introduceren van de 7D de 60D naar beneden plaatsen qua specs:
The arrival of the EOS 7D, with its highly configurable 19-point AF system and 8 frames per second continuous shooting capability changed much of this - here was a 'mini 1D' that drew the attention of many people who previously would have been X0D customers. However, the price tag (a 30% premium over the 50D at launch) pushed it beyond the reach of most people who weren't making at least a bit of money from their photography.

The 50D (and by extension the X0D range) was starting to look somewhat redundant: expensive (and in some ways outdated) compared to the rebel T2i (EOS 550D), underpowered compared to the EOS 7D. It seemed obvious that Canon needed something to balance out the EOS range to fill the big gap between the Rebel and the 7D. And so we have this, the EOS 60D.

With the 60D Canon has unashamedly moved the X0D range out of the 'semi pro' bracket and instead focused on the enthusiast photographer looking to upgrade from their Rebel. As a result, it's not the obvious continuation of the 30D - 40D - 50D pattern that its naming might suggest. Instead it sits pretty well precisely in the same market position as was once-upon-a-time occupied by the 'Elan' series of 35mm film SLRs (which in Europe were not-so-coincidentally given double-digit model numbers).
Ik zou zelf ook voor de 50D gaan over de 60D, de 50D heeft meer FPS, een betere constructie en is wat groter (grote handen) de 60D heeft meer een xxxD uiterlijk en feel.

lees anders deze pagina over de 60D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazztiaan op 08-08-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rond de 400 euro

Lenzen die ik kan lenen/gebruiken zijn: AF-S Nikkor 18-55mm en Tamron AF 70-300mm

Koop je de camera met een specifiek doel?
Natuur, architectuur, en normaal huis thuis en keuken gebruik

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet noodzakelijk, maar wel fijn om te hebben.

Geen noodzaak, maar best fijn om te hebben.

Werk momenteel met een Nikon D5000 en vind het wel fijn werken. Ben alleen niet zo blij met de lichtgebruik van de camera en hij is ook redelijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet blij met licht gebruik van de camera ? kun je dat uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto's zijn snel overbelicht en ik ben niet zo blij met de iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:42:
Schiet je dan wel in de juiste stand? Kan me niet voorstellen dat hij 'standaard' foto's overbelicht of een compleet verkeerde iso kiest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan ook aan het schermpje liggen, want op de camera zien de foto's er prima uit, maar op de pc dus minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:21

Whizon

<3

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:42:
Op basis van je ingevulde eisen, zou ik je de
Nikon D5100 aanbevelen (net iets boven je budget).

Wat je hierna echter zegt lijkt te maken te hebben met een stukje ervaring(?).

Ik kan alleen spreken vanuit ervaring als beginner, en ben zelf pas sinds ongeveer een half gaan "experimenteren" met het aanpassen van de witbalans. Vallen en opstaan: vele malen. Inmiddels heb ik daar een gevoel voor ontwikkeld, en weet ik wanneer ik die aanpas. Wellicht hebben andere mensen met Nikon ervaring (heb zelf een Canon 550D) hier nog een toevoeging op.

Verder ten aanzien van witbalans, kun je wellicht nog met nabewerking dingen tweaken.

Daarnaast zeg je iets over de iso, wat ik lastig kan plaatsen. Maar bedoel je daarmee de ruis die het oplevert op hoge waarden? De D5100 heeft bij mijn weten een goede sensor ten opzichte van de D5000, die je daarin tegemoet kan komen.

De keuze voor de D5100 lijkt me met name logisch, omdat je aangeeft toegang te hebben tot Nikon lenzen.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Ik zou die 400 euro (of minder) aan een goede fotografiecursus besteden, wanneer je foto's snel overbelicht zijn, is dat minder aannemelijk dat dat ligt aan het toestel dan aan degene die hem beet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik wel eerst een eigen camera nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:15:
Het kan ook aan het schermpje liggen, want op de camera zien de foto's er prima uit, maar op de pc dus minder.
Denk dat je dit niet moet schuiven op de camera, maar eerder op eigen kennis en kunde. Handige site om de basis door te nemen is http://digitalefotografietips.nl

Kwa ruis… dit kan ook komen door niet goed belichten (eigen bediening). Zelf ook regelmatig gehad. Schuld geven aan de camera terwijl ik zelf de beperkende factor was/ben.

In mijn omgeving zijn aantal mensen gestart met bijvoorbeeld een 600D en Nikon 5100 en zij zijn allen erg tevreden. En resultaten zijn ook goed van beide camera’s. Verschillen zijn minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
P33R schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:38:
canon 600D met kitlens is II nu voor 500 euro bij mm.

stond daar vorige week nog te twijfelen....
bij welke media markt ? online is die 568 namelijk. wil hem anders halen als die 500 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
heb je ge pmed maar dat is in breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49
Oke geheel onverwachts kom ik ook hier even wat aankooptips vragen omdat gisteren mijn oude eos 300d de geest heeft gegeven tijdens tripje dierentuin.

1e blik als opvolger kom ik op de EOS 550D, 600D of eventueel de 1100D van Canon.

250-750€ (ofwel niet direct 1e reden om op te kiezen)

Lenzen reeds in bezit: SIGMA 70-300 1:4-5.6 APO DG, CANON EFS 18-55 en SIGMA 55-200 1:4-5.6

primair Autosport/Formule1 maar ook voor regulier huis/tuin/keuken gebruik zoals bv tripje dierentuin

Geen ervaringen mee, hierdoor niet bekend of dit een belangrijke toevoeging gaat zijn, net als het filmen. Kan wel voorstellen dat het een ''nice to have'' is..

zie voorgaande

Canon camera is must gezien aanwezige lenzen. Voor de rest gok ik dat alle genoemde camera's al flinke stap voorwaarts zijn over de 300d.

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb een tijdje een 550D gebruikt en ben hier altijd heel erg tevreden over geweest. Wat mij betreft een aanrader als je een klap schermpje niet nodig hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
Als ik jou was zou ik voor een 550d gaan, in mijn ogen nog de beste camera voor zijn geld. Tenzij je natuurlijk een kantelscherm wilt of zoals bij 650d een betere autofocus in video. Maar aangezien video niet heel belangrijk voor je is en de 550d ook perfect filmt zou ik daar voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
Hi, ben benieuwd of jullie me kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Samen met mijn vriendin wil ik onze eerste dSLR aanschaffen. We zijn beiden onervaren, maar zijn wel bereid om te investeren in een goede camera met goede lenzen waar we de komende jaren mee vooruit kunnen.

Voor de body: € 750 (we kijken op dit moment vooral naar de EOS 60D)
Voor de lenzen: in eerste instantie zo'n € 500

Nee

Niet echt; volgend jaar willen we naar Australië; daar zullen we de camera natuurlijk veel gaan gebruiken. Ik vind het zelf erg leuk om dieren te fotograferen en natuur in het algemeen.

Zou het prettig vinden als het er op zit.

Hier kan ik met mijn beperkte kennis niet echt een antwoord op geven.

Daarnaast ook de vraag of jullie mee kunnen denken met de juiste lens/lenzen. Vorig jaar met een geleende 40d vrij veel gewisseld met een 18-55 en 55-250 lens. Op zich nog best wel tevreden met de foto's ook al zijn dit geen geweldige lenzen. Het lijkt er echter wel op dat we, gezien de vele wisselingen, graag met een groot bereik werken.

Dank alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Je zou idd voor een 60d kunnen gaan, heb hem zelf ook en heel tevreden over. Ligt perfect inde handen (550-650ds vaak wat kleiner). Het kantelschermpje is ook handig voor video en op hoogte fotograferen.

Aangezien je veel op groothoek werkt en dus al merkte dat de 18-55 en 55-250 niet heel scherp waren kun je misschien een canon 15-85 overwegen? Die is scherp en heeft een mooie groothoek en ook nog aardig wat tele. Het enige nadeel is de lichtsterkte, weet niet of je graag in donkere omstandigheden wilt fotograferen? dan zou ik een Tamron 17-50 F2.8 of een Sigma 17-70 F2.8-4 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Frank_79 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:51:
Hi, ben benieuwd of jullie me kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Voor de body: € 750 (we kijken op dit moment vooral naar de EOS 60D)
Voor de lenzen: in eerste instantie zo'n € 500
Verhoog je budget iets en koop een Nikon D7000.

En voor het reizen koop een (2e hands) 18-200 VR.
Als je wil gaan reizen moet je niet te veel zooi meenemen, en geen lenzen hoeven te wisselen.
Na je reis verkoop je die 18-200 gewoon weer.

Laat je niet gek maken door mensen die beginnen over beeldkwaliteit etc etc. Die zelfde mensen gaan meestal met een hand vol lenzen op reis, maar laten dan alles in het hotel of auto achter omdat ze geen zin hebben op te slepen. :X

[ Voor 20% gewijzigd door yzf1kr op 10-08-2012 11:15 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
sweebee schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:08:
Je zou idd voor een 60d kunnen gaan, heb hem zelf ook en heel tevreden over. Ligt perfect inde handen (550-650ds vaak wat kleiner). Het kantelschermpje is ook handig voor video en op hoogte fotograferen.

Aangezien je veel op groothoek werkt en dus al merkte dat de 18-55 en 55-250 niet heel scherp waren kun je misschien een canon 15-85 overwegen? Die is scherp en heeft een mooie groothoek en ook nog aardig wat tele. Het enige nadeel is de lichtsterkte, weet niet of je graag in donkere omstandigheden wilt fotograferen? dan zou ik een Tamron 17-50 F2.8 of een Sigma 17-70 F2.8-4 overwegen.
Dank voor je reactie. We zullen hem ongetwijfeld in het donker willen gebruiken, maar volgens mij kan ik dan beter een losse flitser erbij kopen? Of is dat bij de door jou genoemde lenzen niet nodig?
yzf1kr schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:10:
[...]

Verhoog je budget iets en koop een Nikon D7000.

En voor het reizen koop een (2e hands) 18-200 VR.
Als je wil gaan reizen moet je niet te veel zooi meenemen, en geen lenzen hoeven te wisselen.
Na je reis verkoop je die 18-200 gewoon weer.

Laat je niet gek maken door mensen die beginnen over beeldkwaliteit etc etc. Die zelfde mensen gaan meestal met een hand vol lenzen op reis, maar laten dan alles in het hotel of auto achter omdat ze geen zin hebben op te slepen. :X
Ook dank voor je reactie.

Lees net op snapsort dat de D7000 meer als pro wordt gezien dan als entry-level (de 60D). Zou qua budget prima passen overigens.

Ik twijfel over de aanschaf van 2 lenzen. Ik vond het bereik van 250 namelijk soms al te kort. Of is je ervaring dat die 18-200 zou kunnen voldoen?

[ Voor 35% gewijzigd door Frank_79 op 10-08-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ja en nee, Wanneer jij bijvoorbeeld je vriendin op de foto wilt zetten (van redelijk dichtbij) kun je wel flitsen. Maar wanneer je bijvoorbeeld een foto van een straat wilt maken in het donker dan gaat dat niet lukken. Dan wil je het liefst de sfeer op de foto laten zien. Met een flitser flits je al het 'sfeer'licht weg. Met een lichtsterkere lens kun je meer licht op de sensor krijgen zonder de ISO omhoog te doen en/of de sluiter langer te maken.

Het nadeel van het hierboven aangegeven 18-200 is dat deze juist nog minder lichtsterk zijn dan een gemiddelde lens en daarbij vind IK dat deze lenzen vaak geen al te beste plaatjes afleveren, maar dat is mijn mening.

Dus wil je redelijk wat lichtsterk en toch nog een beetje kunnen zoomen dan zou ik een Sigma 17-70 F2.8-4 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Frank_79: Voor €500 zou je qua lenzen kunnen kijken naar een 18-55 kitlens in combinatie met een 70-300 voor het wat langere werk. Ik zou wel een 70-300 kiezen met stabilisatie (IS/OS/VC/VR), dat gaat je helpen als je ver ingezoomd bent. Een 18-200 of iets dergelijks zou ook een optie kunnen zijn als je liever niet zoveel met lenzen wisselt, maar de plaatjes van dieren zullen daarmee minder scherp zijn (foto's waarmee je veel inzoomt bedoel ik dan).

Als het budget voor lenzen iets opgeruimt kan worden, zou je ook een Tamron 17-50 in combinatie met een 70-300 kunnen overwegen voor betere prestaties in situaties met weinig licht en over het algemeen een scherper resultaat dan de kitlens.
Of omgedraaid, als je liever betere prestaties bij meer tele foto's hebt, zou je een kitlens met een 70-200 f4 kunnen overwegen. De 70-200 heeft minder tele dan een 70-300 maar doordat hij scherper is dan 70-300s in die prijsklasse, kun je later je foto's beter croppen.

Een 15-85 zoals hierboven een keer voorgesteld is een mooie walk around, maar zit alleen al boven je budget en daarmee hou je niks over voor meer tele werk.

Je zou ook kunnen overwegen om een 550D/600D te kunnen halen en het prijsverschil met de 60D in mooiere lenzen te steken. Maar dan moet een 550D/600D je wel lekker in de hand liggen. Ik heb juist voor een 60D gekozen omdat die gewoon voor mij gewoon lekkerder in de hand ligt.

Een flitser zal bij weinig licht toch nog nodig blijven, ook met een f2.8 lens, maar je kunt daarmee wel langer zonder flits toe.

/edit
Frank_79 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:21:
Ik twijfel over de aanschaf van 2 lenzen. Ik vond het bereik van 250 namelijk soms al te kort. Of is je ervaring dat die 18-200 zou kunnen voldoen?
Telebereik heb je nooit genoeg ;) Ik heb een 70-200 en dat is ook regelmatig te kort, maar ik weet zeker dat als ik een 70-300 had gehad dat die ook regelmatig te kort zou zijn, maar dan iets minder vaak. Je kunt daarom ook beter in een scherpe telelens investeren, zodat je later nog iets kunt croppen uit je foto.

Er zijn overigens ook 18-250, 18-270 en 18-300 lenzen, maar voor allen geldt in meerdere of mindere mate dat ze minder scherp zijn dan gewone telelenzen (op het lange eind dus) en vaak ook minder lichtsterk.

[ Voor 20% gewijzigd door henkie196 op 10-08-2012 11:38 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's