Ik ben al een tijdje aan het wikken en wegen. Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik blijf twijfelen...
Ik woon voor een paar jaar in het buitenland en ik wil meer doen met fotografie. (Landschap, gebouwen, etc) Daarnaast wil ik meer foto's maken van mijn dochtertje (erg bewegelijk) Nu doe ik alles met mijn iPhone en Leica compactcamera, dus elke stap zal een grote zijn.
Dat klinkt misschien als huis-tuin-keuken fotografie, maar ik wil wel mogelijkheden hebben om meer met fotografie te doen. (Sluitertijden, manual focus, iso settings)
dSLR
Een instapper zoals de Canon 1100d zou kunnen, maar ik ben bang dat we misschien tegen beperkingen aanlopen als deze hobby wat serieuzer begint te worden. Daarom zou een 550d of 600d ook een prima oplossing zijn (ik heb een voorkeur voor Canon) Ik wil beginnen met een redelijke kitlens. In verloop van tijd zou ik een objectief met vast brandpunt willen kopen. (35mm of 50mm)
T.o.v. een (m)4/3
+ Betere prestaties bij weinig licht
+ Meer mogelijkheden
+ grotere lenskeuze
- Formaat / gewicht
- Prijs
(m)4/3
Ik heb het 4/3 topic gelezen en de foto's die ik daar gezien heb zijn erg indrukwekkend. Ook de preview van de Panasonic G5 ziet er veelbelovend uit. Ik vraag me af of een dSLR geen overkill is voor wat wij ermee zullen doen. Ik denk dat we 1 of 2 extra lenzen zullen kopen, en that's it. Maar ik zou er van balen als ik over een paar jaar alsnog een dSLR moet kopen omdat de 4/3 niet meer voldoet.
T.o.v. een dSLR
+ Formaat / gewicht
+ Prijs
+ Eenvoudiger? (leercurve)
- Prestaties bij weinig licht
- Mogelijk te beperkte features
Sla ik volledig de plank mis? Zou een (m)4/3 prima passen bij de eisen die ik stel? Of kan ik beter beginnen met een dSLR.
Ik woon voor een paar jaar in het buitenland en ik wil meer doen met fotografie. (Landschap, gebouwen, etc) Daarnaast wil ik meer foto's maken van mijn dochtertje (erg bewegelijk) Nu doe ik alles met mijn iPhone en Leica compactcamera, dus elke stap zal een grote zijn.
Dat klinkt misschien als huis-tuin-keuken fotografie, maar ik wil wel mogelijkheden hebben om meer met fotografie te doen. (Sluitertijden, manual focus, iso settings)
- [b]
- Wat is je beschikbare budget?
- [/b][br] Ongeveer €500,- tot €650,- (2e hands zou ook nog kunnen)[br] [b]
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- [/b][br] Nee. [br] [b]
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- [/b][br] Huis-tuin-keuken-vakantiefotografie, maar ik vind goede prestaties met weinig licht (s'avonds binnen, etc) erg belangrijk.[br] [b]
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- [/b][br] Leuk als het kan. Maar ik heb al een HD videocamera[br] [b]
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
- [/b] [br] Nee[br] [b]
- Overige wensen aan de camera? (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)
- [/b][br] Viewfinder (mag electronisch) Redelijke bouwkwaliteit.[br] [b]
- Gewenst bereik?
- [/b][br] Nog geen specifieke wensen. Ik wil beginnen met een geschikte kitlens. Als ik beter weet hoe ik het toestel gebruik wil ik een andere lens kopen. (vast brandpunt of juist meer zoom)
dSLR
Een instapper zoals de Canon 1100d zou kunnen, maar ik ben bang dat we misschien tegen beperkingen aanlopen als deze hobby wat serieuzer begint te worden. Daarom zou een 550d of 600d ook een prima oplossing zijn (ik heb een voorkeur voor Canon) Ik wil beginnen met een redelijke kitlens. In verloop van tijd zou ik een objectief met vast brandpunt willen kopen. (35mm of 50mm)
T.o.v. een (m)4/3
+ Betere prestaties bij weinig licht
+ Meer mogelijkheden
+ grotere lenskeuze
- Formaat / gewicht
- Prijs
(m)4/3
Ik heb het 4/3 topic gelezen en de foto's die ik daar gezien heb zijn erg indrukwekkend. Ook de preview van de Panasonic G5 ziet er veelbelovend uit. Ik vraag me af of een dSLR geen overkill is voor wat wij ermee zullen doen. Ik denk dat we 1 of 2 extra lenzen zullen kopen, en that's it. Maar ik zou er van balen als ik over een paar jaar alsnog een dSLR moet kopen omdat de 4/3 niet meer voldoet.
T.o.v. een dSLR
+ Formaat / gewicht
+ Prijs
+ Eenvoudiger? (leercurve)
- Prestaties bij weinig licht
- Mogelijk te beperkte features
Sla ik volledig de plank mis? Zou een (m)4/3 prima passen bij de eisen die ik stel? Of kan ik beter beginnen met een dSLR.