Ventieldopje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:28:
[...]
Ik ken één iemand in mijn omgeving die een K5 heeft, de enige manier om goedkoop aan lenzen te komen is door oudere lenzen tweedehands te kopen maar dat komt de beeldkwaliteit niet altijd ten goede natuurlijk en is een heel gedoe om ze te zoeken en je hebt geen garantie vaak
Wil je veel keus aan lenzen dan moet je gewoon voor CaNikon gaan

Ik dacht de keuze gemaakt te hebben toen ik de K-5 in mn handen had kunnen houden maar toen ik nog even naar het lens aanbod ging kijken en de prijzen met de Nikon lenzen ging vergelijken, begon ik toch weer te twijfelen.
Ik heb ook oudere forumposts (op verscheidene fora) gelezen dat Pentax zulke mooie (prime) lenzen had die goedkoper waren dan de grote concurrenten maar helaas lijkt dit niet meer het geval te zijn omdat de meeste Pentax lenzen tegenwoordig zelfs meer kosten!
Ook een aantal mooie lenzen zoals de DA 16-45 f4 (DA 17-70 f4 is de opvolger volgens mij, maar kost ook meer) en de FA 50mm f1.4 (heeft geeneens een opvolger naar mijn weten) worden niet meer geproduceerd waardoor deze lenzen al bijna niet meer te verkrijgen zijn
Straks loop ik net als 95% van de camera bezitters met een CaNikon rond...
*zucht* 
Grolsch schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:34:
[...]
Ik ben ook een beginner, en heb een maand geleden ook de 600D gekocht.
Zoals al eerder aangegeven is de 600D nou niet echt een instapmodel, dat is de 1100D.
Ik heb de 18-55mm kitlens erbij gekocht en ben er uiterst tevreden over
Vooral nadat ik het boekje had doorgelezen snap ik er steeds meer van
Ik zou zeggen, koop de 600D met een gerust hart, is mij echt heel goed bevallen.
Ik heb trouwens dit kaartje erin zitten
http://www.dataio.nl/shop...ard-class-10-samsung.html
Ik wil alleen nog een keer een goede cursus volgen, iemand nog tips

De 600D lijkt me idd geen slechte keus.
Heb ook een aantal slechte recensies (best veel eigenlijk

) gelezen over camera.nl dus ik zou echt niet alles geloven wat zo'n pipo verteld.
Die A-57 is ook een goede camera maar het is echt niet zo dat de 600D troep is vergeleken met dat ding.
Beide camera's hebben voor- en nadelen.
Als je een Electronic Viewfinder (zit in de Sony) bijvoorbeeld niks vind dan zou dat een reden kunnen zijn dat je voor de 600D kunt gaan, maar het kan ook andersom zijn.
Ik zou vooral even op internet deze camera's vergelijken om erachter te komen welke beter bij je past.
Om nog even op die punten van de verkoper terug te komen:
Niet stevig materiaal in standaard kit-lens
- Ik heb de 600D een aantal keren vastgehouden terwijl er een kit-lens op zat.
De lens mag dan wel van plastic gemaakt zijn (zoals iedere kit-lens naar mijn weten) maar voelde toch zeer degelijk aan.
Ook al zou de kit-lens "troep" zijn, als je deze lens een tijdje gebruikt hebt koop je waarschijnlijk toch een betere lens.
Beeldstabilisatie in de lens, waardoor lenzen duurder zijn.
- Net zoals Orion al zegt, gestabiliseerde lenzen zijn vaak niet eens veel duurder dan niet gestabiliseerde lenzen (misschien de professionele lenzen wel, dat weet ik niet).
Ik zit dus met een dilemma omdat ik niet weet of ik voor Pentax of Nikon moet gaan, maar tijdens het vergelijken van lens prijzen blijken de Nikon lenzen (Canon lenzen zullen qua prijs wel ong. gelijk zijn aan Concurrent Nikon) die qua bereik (ong.) gelijk zijn aan de Pentax lenzen vaak nog goedkoper te zijn, en beschikken ze ook nog over VR (Beeldstabilisatie zoals Nikon het noemt) en een ingebouwde scherpstel motor (SWM) terwijl dit niet in de goedkopere Pentax lenzen zit.
Weinig licht inlaat in de body waardoor hoge ruis
- Oké??
Dit snap ik dus niet.
Waarom zou de body van 600D minder licht inlaten dan de Sony.
Dit heeft inderdaad met de lenzen en bijbehorende diafragma waarden te maken en niet met de body zelf.
Geen autofocus met film.
- De 600D heeft geen Continuous autofocus tijdens het filmen (Sony weet ik niet) maar kan je kunt scherpstellen door de sluiterknop half in te drukken.
Ookal zou de 600D Continuous AF hebben, dit werkt tegenwoordig toch nog niet super op DSLRS.
Daarnaast staat de 600D juist bekend om z'n uitgebreide filmmogelijkheden (veel handmatig in te stellen in video mode).
Kwalitatief matige sensor
- De sensor van de 600D kan misschien wel iets slechter zijn dan die van Sony (op DxOMark scoort de sony wat beter), maar ik vraag me af of je "in real life" ook echt veel verschil ziet tussen de foto's die je met beide camera's kunt schieten.
[
Voor 56% gewijzigd door
AdmiralSnipe op 21-08-2012 17:09
]