Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:31:
Een goedkoop filter is doorgaans funest voor de beeldkwaliteit en als je lens op de grond stuitert of ergens tegenaan knalt, is je lens en je filter kapot (of krijg je het filter nooit meer van je lens af). De betere filters die de beeldkwaliteit nauwelijks verslechteren zijn bijna net zo duur als de kitlens. Een zonnekap is een betere directe bescherming en daarnaast voorkomt deze eerder flares dan dat ie ze creëert.
tenzij haarlak ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste lenzen zijn ontworpen om het zonder hulp van een filter te doen. Een filter maakt een lens zelden beter.

Een goed UV of skylight filter maakt een lens, en vooral een kitlens, ook niet significant slechter. Hij beschermt een lens niet tegen vallen, maar wel tegen de vette vingers van bemoeizuchtige huisgenoten die overal aan moeten komen. En tegen modderspatters als je met slecht weer foto's maakt en er rijdt een auto langs. En tegen takjes die tegen je lens aan klappen als je door de struiken loopt.

Een zonnekap gebruiken is bijna altijd een goede keuze, alleen niet bij gebruik van het interne flitsertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Mijn ervaring is dat het glas in je lens als laatste kapot gaat. En dat tegen krassen een zonnenkap het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Universal Creations schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:20:
Op welke vlakken is de D3300 significant beter dan de 100D? Dynamisch bereik is eigenlijk het enige wat ik mij kan voorstellen en zoals ik al eerder zei, is het maar de vraag of je dat echt nodig hebt.
Wat is het voordeel van een filter?
Behalve het dynamisch bereik is de hogere resolutie van de Nikon D3300 een groot pluspunt voor landschapsfotografie. (dat wou sleehond doen, geloof ik).
Maar dan moet er wel een goede lens op zitten. En ik zou inderdaad dat filter omruilen tegen een zonnekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:03

bobcom

Dedicated dabbler

Zit die zonnekap al niet standaard bij de lens? In dat geval misschien handiger een tasje, kaartje of extra batterij te scoren i.p.v. dat filter.

En btw: feli & enjoy!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
Heb de lens teruggebracht. Was inderdaad de verkeerde meegegeven. Was niet een filter in mijn formaat aanwezig. Nu even thuis gekomen zonder filter. Ik overweeg gezien de reacties de zonnekap aan te schaffen.

@Fireshade, klopt ik zal veelal landschappen en architectuur gaan fotograferen. Ik had op internet al gelezen dat de Nikon D3300 daar prima voor is, en werd ook door de persoon bij MM bevestigd.

Dank voor de prettige reacties. Binnenkort wat tripjes staan en hoop ik dat jullie mij terug gaan zien met foto's in het andere forum gedeelte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een (inmiddels verkochte) opvolger van de D5100. In eerste instantie dacht ik aan de D7100, maar de D600 / D610 en D700 komen ook om de hoek kijken. Zelfs een D7000 zou een verbetering zijn. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de D7100 en D600 / D610. De D600 spreekt me meer aan, omdat dit fullframe is.De pixelgrootte is ook veel groter bij de D600. Wat zou resulteren in betere kwaliteit foto's bij een hogere iso? Qua printen maakt het denk ik niet veel uit? Ze hebben allebei 24MP.
De D700 heeft 'maar' 12MP en dat wordt toch best krap bij het printen. En als ik een 24MP foto naar 12MP verklein, ziet deze er volgens mij ook een stuk scherper uit. Anders was een D700 misschien het meest interessant?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

12 mp is misschien wel minder ruisgevoelig dan 24 mp bij hetzelfde sensoroppervlak. Daarnaast scheelt het niet zoveel in grootte aangezien de diameter van de foto niet 2x zo groot is maar de wortel ervan of iets dergelijks, wat in de praktijk inhoudt dat er niet zo heel veel verschil is in grootte imo.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Paar vragen:
  1. Welke lenzen heb je nu?
  2. Heb je een (maximum) budget?
  3. Voor wat voor fotografie wil je je camera gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luxicon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:02:
Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een (inmiddels verkochte) opvolger van de D5100. In eerste instantie dacht ik aan de D7100, maar de D600 / D610 en D700 komen ook om de hoek kijken. Zelfs een D7000 zou een verbetering zijn. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de D7100 en D600 / D610. De D600 spreekt me meer aan, omdat dit fullframe is.De pixelgrootte is ook veel groter bij de D600. Wat zou resulteren in betere kwaliteit foto's bij een hogere iso? Qua printen maakt het denk ik niet veel uit? Ze hebben allebei 24MP.
De D700 heeft 'maar' 12MP en dat wordt toch best krap bij het printen. En als ik een 24MP foto naar 12MP verklein, ziet deze er volgens mij ook een stuk scherper uit. Anders was een D700 misschien het meest interessant?
Wat verwacht je van full frame? Weet je dat je je DX lenzen daarop niet kunt gebruiken, of met maximaal de helft van de pixels?

Camera's van dezelfde generatie zijn goed vergelijkbaar. Een camera van nu vergelijken met een camera van een paar jaar oud kan natuurlijk ook, maar dan kom je niet meer weg met algemeenheden, zoals dat grotere pixels altijd beter beeld bij hoge ISO opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Wat is je beschikbare budget?
Het budget is €500 euro, wanneer nodig zit hier nog wat rek in.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, het fotograferen in de nacht, urbex, straatfotografie en macro is wat ik met de camera wil doen. Af en toe een product, landschapsfoto of gebruik voor huis/tuin en keuken doeleinden is fijn, maar geen must.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het is fijn als dit mogelijk is, maar geen hoofdzaak.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja, zeker als starter lijkt me dit een goede zaak om te hebben.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • SD-kaart/mogelijkheid tot SD-adapter
  • Zo hoog mogelijke resolutie (min 18/20, graag hoger)
  • Geen ILC
  • Mogelijkheid tot accugrip (geen absolute noodzaak)
  • Rasterweergave in liveview
  • Camera moet een aantal jaar meegaan. Ik weet niet of 4k invloed heeft op een fotocamera, maar als het verstandig is nog een aantal maanden te wachten i.v.m. nieuwe technologische voortgang, dan is dat geen probleem.
Gewenst bereik?
In het begin lijkt de kittens me afdoende. Echter heb ik momenteel een camera te leen met daarop een In het begin lijkt een standaard kittens me afdoende. Echter heb ik momenteel een camera te leen met een Sigma 28-200 Asperical If. Het bereik van deze lens vindt ik erg fijn.

Extra
  • Mijn voorkeur gaat uit naar Canon. Echter sta ik open voor suggesties omdat dit puur gebaseerd is op de naam.
  • Een statief en een tas wil meenemen in de eerste aanschaf.
  • Is de aanschaf van een circulair polarisatiefilter een aanrader?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Salvatron schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:22:
12 mp is misschien wel minder ruisgevoelig dan 24 mp bij hetzelfde sensoroppervlak. Daarnaast scheelt het niet zoveel in grootte aangezien de diameter van de foto niet 2x zo groot is maar de wortel ervan of iets dergelijks, wat in de praktijk inhoudt dat er niet zo heel veel verschil is in grootte imo.
Opzich ben ik me daarvan wel bewust, maar de foto moet dan wel 'perfect' zijn naar mijn idee. Bij wat meer pixel (m'n D5100 had 16MP) kon ik nog iets croppen en draaien (verlies van pixels) om tot 100 pixels per cm te komen voor een eventuele print. 4500 x 3000 is dan eigenlijk de wens voor afdrukken van 45 bij 30 cm. Ik ben bang dat ik dan spijt krijg van 12MP. Al heeft deze volgens de statistieken (de pixelgrootte) wel duidelijk betere kwaliteit bij hogere iso's. Maar ik denk ergens dat ik de 24MP veel meer zou gaan waarderen.
Balance schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:26:
[...]
Paar vragen:
  1. Welke lenzen heb je nu?
  2. Heb je een (maximum) budget?
  3. Voor wat voor fotografie wil je je camera gaan gebruiken?
Op dit moment heb ik totaal geen gear. Eerlijk gezegd wil er er eerst iets van € 1.000,- aan kwijt zijn. Dus het geld gaat voornamelijk naar de body en dan wil ik starten met bijvoorbeeld een Nikon 50mm f/1.8. Het gebruik is allround, maar mijn voorkeur gaat uit naar landschappen / natuur. Tot voor kort had ik een D5100 met 70-200 f/2.8.
ikweethetbeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:27:
[...]
Wat verwacht je van full frame? Weet je dat je je DX lenzen daarop niet kunt gebruiken, of met maximaal de helft van de pixels?

Camera's van dezelfde generatie zijn goed vergelijkbaar. Een camera van nu vergelijken met een camera van een paar jaar oud kan natuurlijk ook, maar dan kom je niet meer weg met algemeenheden, zoals dat grotere pixels altijd beter beeld bij hoge ISO opleveren.
Goh, wat ik verwacht iets meer lichtopbrengst en een groter beeld met hetzelfde perspectief. Dus als je een foto hebt met een fullframe, zou je een DX moet hebben die wijder is om hetzelfde in beeld te krijgen (en het perspectief dus ook veranderd). De hogere kwaliteit met hogere iso's spreekt ook aan. Ik ben trouwens benieuwd of dit ook geldt bij bijvoorbeeld iso100. Of de schaduwen met een grotere pixelgrootte minder snel last hebben van ruis?

Het is niet de bedoeling om DX lenzen te gebruiken. Hierboven staat het ook al, maar ik gebruikte op m'n DX voornamelijk een FX lens en dat beviel prima.

Als extra / edit: De D5100 beviel me prima, maar vond deze ook wel wat simplistisch uiteindelijk. Eigenlijk kende ik alle functies wel goed en zie wel voordelen in de D7000 / D7100. Al met al is deze serie toch wel een stuk geavanceerder qua functionaliteiten en gemakken (zoals het hebben van 2 wieltjes). Daarmee gaat de voorkeur uiteraard naar de D7100, maar dat is puur om de 24MP. De D7000 heeft 16MP. het extra aantal MP spreken me wel erg aan. Na wat zoekwerk voor een tweedehands, kwamen ook de FX camera's in beeld en vraag me een beetje af of dat die paar honder euro waard is. Kijkende naar de D7100 vs D600 / D610 (die eerste zou soms olie op de sensor krijgen).

[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 07-04-2015 14:16 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
barktus schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:32:

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, het fotograferen in de nacht, urbex, straatfotografie en macro is wat ik met de camera wil doen. Af en toe een product, landschapsfoto of gebruik voor huis/tuin en keuken doeleinden is fijn, maar geen must.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • Geen ILC
Voor dat budget en met de wens voor zo hoog mogelijke resolutie, zou je automatisch bij een Nikon D3x00 uit komen.

Als de wens ook is om statief en tas bij dit budget inclusief te hebben, dan zul je ook wel hier en daar concessies moeten doen (voor statief geldt over het algemeen dat je twee kunt kiezen uit het lijstje goedkooop, licht en stabiel).

Verder is een kitlens wellicht prima, maar het kleine diafragma kan beperkend zijn voor nachtfotografie. Je zou dan ook naar een Sigma of Tamron 17-50/2.8 kunnen kijken voor extra lichtsterkte, maar dat gaat niet in je budget passen, denk ik. Tenzij je tweedehands geen probleem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barktus schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:32:
Daarvoor heb je van alle merken het instapmodel met kitlens, met soms nog wat geld over voor iets extra's.
Available light fotografie, een goede CMOS sensor die ook op hoge ISO goed presteert is een vereiste.
Ja, zeker als starter lijkt me dit een goede zaak om te hebben.
In deze prijsklasse zit je dan vast aan Sony als het geen ILC mag zijn. Dat is overigens geen straf...
  • Geen ILC
  • Mogelijkheid tot accugrip (geen absolute noodzaak)
  • Rasterweergave in liveview
  • Camera moet een aantal jaar meegaan. Ik weet niet of 4k invloed heeft op een fotocamera, maar als het verstandig is nog een aantal maanden te wachten i.v.m. nieuwe technologische voortgang, dan is dat geen probleem.
In deze prijsklasse heb je voor een werkbare LiveView (dus met snelle AF en zonder beperkingen) met de mogelijkheid tot rasterlijnen (en histogram tijdens het maken van foto's) maar één keuze: de Sony A58.
Gewenst bereik?
In het begin lijkt de kittens me afdoende. Echter heb ik momenteel een camera te leen met daarop een In het begin lijkt een standaard kittens me afdoende. Echter heb ik momenteel een camera te leen met een Sigma 28-200 Asperical If. Het bereik van deze lens vindt ik erg fijn.
Is dit een full frame lens? Voor APS-C zal dit 18-135mm zijn. Deze lens zal er wel voor zorgen dat je over je budget heen gaat.

De Tamron 18-200 is een goedkoop alternatief, maar op zowel 18mm als 200mm geen topper (ronduit matig). En geen stabilisatie (geen probleem op een Sony, maar wel op een Canon of Nikon).

Tip: gebruik in het begin gewoon de kitlens.
Extra
  • Mijn voorkeur gaat uit naar Canon. Echter sta ik open voor suggesties omdat dit puur gebaseerd is op de naam.
  • Een statief en een tas wil meenemen in de eerste aanschaf.
  • Is de aanschaf van een circulair polarisatiefilter een aanrader?
Kies je Canon alleen voor de naam? Streep die dan maar meteen weg! Onder de 500 euro steken Nikon en Sony boven Canon uit, wat voor een groot deel door de sensor komt. Alleen als je (op termijn) voor Canon L lenzen wilt gaan, die je overigens niet binnen jouw budget zult vinden, dan is de voorkeur voor Canon logisch.

Ga onbevooroordeeld naar een grote fotozaak (of MediaMarkt), en probeer eens wat camera's die binnen jouw budget passen.

Maak je eigen lijst met camera's, waarbij je onder andere moet letten op bediening, mogelijkheden en kwaliteit. En dat kan voor jou best een Canon zijn. Maar ook Nikon, Sony en Pentax zijn mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Is € 800,- voor een D600 een goede prijs te noemen? Ik las op de website van Nikon dat iedere D600 gratis een servicebeurt kan krijgen.
Because Nikon takes this matter very seriously, we will continue to offer users of the D600 a special service with which cameras are inspected, cleaned, and if necessary, shutter and related parts are replaced free of charge, even after the product warranty has expired. However, if a number of multiple granular dust spots are still noticeable in images captured with a D600 upon which the above service has been performed several times, Nikon will replace it with a new D600 or an equivalent model.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat lijkt mij een nette prijs, maar ik zit niet in de Nikon-wereld. Voor een FF van slechts een paar jaren oud met uitgebreid reparatieprogramma buiten de garantie vind ik het niet veel geld in ieder geval.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, dat dacht ik ook.Het geeft wel zekerheid in ieder geval. De camera heeft 15.000 clicks en nog twee maanden Nikon garantie. De verkoper geeft aan geen last te hebben gehad van olie op de sensor.

Edit: k heb besloten deze niet over te nemen en rustig af te wachten op een nog beter geprijsde D600 of D610. Daarnaast focus ik me ook op een Nikon 50 1.4G lens. Die is betaalbaar, maar toch goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Luxicon op 08-04-2015 19:50 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
.

[ Voor 101% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kan je wat meer vertellen over wat je wilt gaan filmen, waar de content voor gebruikt gaat worden en waarmee je de HDMI stream wilt gaan opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kijk eens naar een Sony Alpha 5100 (of 6000) of Samsung NX500. Leveren 1080p output over HDMI, tot wel 60 fps. Compact en licht, dus makkelijk mee te nemen, en hebben kantelbare touchscreens voor gemakkelijke bediening. Beide hebben ook goede APS-C sensoren die gelijkwaardig of zelfs beter presteren dan APS-C DSLR's.

je kan ook nog kijken naar high-end compact camera's, de hele Sony RX100 serie heeft HDMI 1080p output, net als de RX10 en Panasonic FZ1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Leerlingen als gebruikers: --> goede AF tijdens video. De meesten weten niet eens wat manual focus is, onthouden dat niet na een enkele keer uitleg en zullen vervolgens met onscherpe video terugkomen. Dat risico vergroot je door met lichtsterke primes te gaan werken. Ook aan de rest van de automatische modi moet niets ontbreken, ga er vanuit dat leerlingen slechts opnames starten en stoppen, meer niet. Een DSLR is dan misschien niet de beste keuze (eerder een simpele handicam) maar als je dat wel wil, dan zijn de 70D of 7D2 (minder de voorkeur want geen klapscherm en zwaarder) mooie opties. RX10/RX100 kunnen natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De a6000 zou het geavanceerdere model moeten zijn vanwege de EVF, maar aangezien de a5100 later kwam heeft deze enkele verbeteringen juist met video. Namelijk verbeterde video-AF (incl. touchscreen-AF), en de geweldige XAVCS codec. Beide een noemenswaardige vooruitgang, niet zomaar incrementeel maar nieuwe technieken die echt verschil maken.

Met video als specifiek doel reden genoeg imho om daar serieus naar te kijken.

Voor hetzelfde geld met tele lens erbij:
pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS + E 55-210 mm F4.5-6.3 OSS Zwart

http://www.sony.nl/electr...e-lens/ilce-5100-body-kit

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 09-04-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
hypz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:54:
...
Er zullen sowieso een aantal camera's worden aangeschaft, dus mocht een DSLR voor dit doel niet mogelijk zijn is het ook nog mogelijk een videocamera aan te schaffen die wel directe hdmi output kan leveren.
Hoeveel camera's worden er in totaal aangeschaft en voor welke doeleinden moeten deze allemaal gebruikt worden? Het wordt met meerdere camera's namelijk behoorlijk interessant om lenzen te gaan delen, waardoor compact camera's dus minder interessant worden.

Ook moet je er rekening mee houden dat leerlingen* niet allemaal geïnteresseerd zullen zijn in fotografie. Misschien weet 10% er al wel wat vanaf en is 10% bereid er wat van te leren maar dan houd je nog steeds 80% die de camera gewoon op vol automaat gooit.

*middelbare scholieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nikon D5300 (en alle modellen daarboven) levert ook 1080p60 via HDMI (uncompressed). Maar ik kan me wel vinden in de opmerkingen hierboven dat het gelet op de doelgroep waarschijnlijk handiger is om een camera te kiezen met betere video AF en dan moet je helaas niet bij Nikon zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
Ligt denk ik ook een beetje aan je manier van les geven. Ik denk dat als je les gaat geven aan middelbare scholieren dat je ook goed moet weten wat hun nou in een camera zoeken. Vele zullen apps als Instagram gebruiken om foto's te maken ... laat bijvoorbeeld de leerlingen hun 3 mooiste instagram foto's insturen en ga daarna met ze aan de slag met een DSLR, leg daar een beetje de voordelen van uit en ga bijv. aan de slag om een foto na te maken of een bepaalde look te krijgen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Denk ook eens aan dit: "Ik heb nu een foto gemaakt, hoe post ik die op Instagram/Flickr/Twitter/etc? Wat, geen app op een DSLR? Wat stom! Via de smartphone met Wifi of NFC dan?". Dit zijn zaken die steeds belangrijker worden. Niet voor niets hebben steeds meer camera's Wifi en NFC. Toch is bij een ILC de integratie met social media vaak beter dan bij een DLSR.

[ Voor 6% gewijzigd door EXX op 09-04-2015 15:00 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
EXX schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:59:
Denk ook eens aan dit: "Ik heb nu een foto gemaakt, hoe post ik die op Instagram/Flickr/Twitter/etc? Wat, geen app op een DSLR? Wat stom! Via de smartphone met Wifi of NFC dan?". Dit zijn zaken die steeds belangrijker worden. Niet voor niets hebben steeds meer camera's Wifi en NFC. Toch is bij een ILC de integratie met social media vaak beter dan bij een DLSR.
Daar zit ook wel het verschil in doelgroep tussen de DSLR en ILC's. Mensen met een ILC willen betere kwaliteit dan hun mobieltje maar willen niet inleveren op compactheid en gemak in gebruik. Mensen die een DSLR kopen willen echt fotograferen en meer controle hebben over hun camera.

Toch heb ik gemerkt aan avonden die ik heb gegeven dat mensen die normaal weinig doen met fotografie en ook geen camera hebben tóch enthousiast worden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ventieldopje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:06:
Mensen die een DSLR kopen willen echt fotograferen en meer controle hebben over hun camera.
Dit is wel achterhaald. Ikzelf gebruikt nu een Sony SLT, maar ik zou als ik nu zou gaan beginnen een ILC nemen. Ze doen in vrijwel niets meer onder voor een DSLR en zijn een stuk handiger om mee te nemen. Bovendien is een ILC veel flexibeler in het gebruiken van allerlei lenzen.

Onlangs nog een Sony A77-II gekocht als vervanging van de A55, maar het had niet veel gescheeld of ik was overgestapt op een ILC met de aanschaf van een A7-II. Het enige wat me ervan af gehouden heeft is het totale kostenplaatje van de camera + adapter voor mijn huidige lenzen + vervanging van enkele APS-C lenzen door full frame.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ventieldopje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:06:
...
Daar zit ook wel het verschil in doelgroep tussen de DSLR en ILC's. Mensen met een ILC willen betere kwaliteit dan hun mobieltje maar willen niet inleveren op compactheid en gemak in gebruik. Mensen die een DSLR kopen willen echt fotograferen en meer controle hebben over hun camera.

Toch heb ik gemerkt aan avonden die ik heb gegeven dat mensen die normaal weinig doen met fotografie en ook geen camera hebben tóch enthousiast worden :)
Wow, onder welke steen heb jij de afgelopen 5 jaar gelegen? Ooit van de Sony Alpha 6000, Fuji XT-1, Panasonic GH4 of Samsung NX1 gehoord om zo maar even wat camera's te noemen? En de Sony A7 serie?

Bovendien heb je de vraag ook niet goed gelezen: De focus licht op video. DSLR's gebruiken hun spiegel en AF sensor helemaal niet bij video, dus daar heb je helemaal niks aan, behalve extra gewicht en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik denk dat Ventieldopje het heeft over de mensen die als eerste camera een DSLR of juist ILC aanschaffen.

Natuurlijk zijn er de laatste jaren veel meer opties gekomen en is het al lang niet meer zo dat een DSLR per definitie betere beeldkwaliteit geeft dan een camera zonder spiegel. Dat weet hij ook wel ;) Echter denkt de onwetende consument/toekomstige camera-eigenaar over het algemeen nog steeds dat met een DSLR (want groot) "betere" foto's gemaakt worden dan met een ILC (want klein). Op basis daarvan snap ik de opmerking wel dat mensen die voor een ILC gaan vooral "mooiere foto's willen" en mensen met een DSLR vooral "willen leren fotograferen". Júist nu de beeldkwaliteit niet meer verschilt, zie je die tweedeling verschuiven van compact vs. DSLR naar ILC vs. DSLR.

Dan heb ik het natuurlijk niet over de goed-geïnformeerde consument/(amateur)fotograaf die de keuze baseert op persoonlijke voorkeur, specifieke verschillen in IQ, lenzenaanbod en noem maar op. Die weet al lang dat de aanwezigheid van een spiegel niet altijd een pluspunt hoeft te zijn.

En even on-topic: die spiegel hoeft inderdaad niet aanwezig te zijn als er alleen maar met video gewerkt gaat worden. Óf hij daadwerkelijk alleen voor video gebruikt wordt, is natuurlijk maar de vraag. Tevens is de aanwezigheid ervan niet meteen een minpunt: de 70D is een prachtapparaat voor video, de AF daarvan werkt gewoon goed.

[ Voor 17% gewijzigd door tobiasvs op 09-04-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is er trouwens met de gekoppelde producten van dit topic aan de hand. EOS-M en NEX-3N? Classics :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Balance schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:26:
[...]

Wow, onder welke steen heb jij de afgelopen 5 jaar gelegen? Ooit van de Sony Alpha 6000, Fuji XT-1, Panasonic GH4 of Samsung NX1 gehoord om zo maar even wat camera's te noemen? En de Sony A7 serie?

Bovendien heb je de vraag ook niet goed gelezen: De focus licht op video. DSLR's gebruiken hun spiegel en AF sensor helemaal niet bij video, dus daar heb je helemaal niks aan, behalve extra gewicht en kosten.
Blijkbaar niet de zelfde steen als waar jij onder ligt, kom er eens onder vandaan en lees het nog eens ;)
Lief blijven

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 09-04-2015 17:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Luxicon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:38:

Op dit moment heb ik totaal geen gear. Eerlijk gezegd wil er er eerst iets van € 1.000,- aan kwijt zijn. Dus het geld gaat voornamelijk naar de body en dan wil ik starten met bijvoorbeeld een Nikon 50mm f/1.8. Het gebruik is allround, maar mijn voorkeur gaat uit naar landschappen / natuur. Tot voor kort had ik een D5100 met 70-200 f/2.8.
Heb je de 70-200 f/2.8 samen met de d5100 weg gedaan? die 70-200 had perfect op je nieuwe FX gekund, zou ik zo zeggen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
tobiasvs schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:07:
Ik denk dat Ventieldopje het heeft over de mensen die als eerste camera een DSLR of juist ILC aanschaffen.

Natuurlijk zijn er de laatste jaren veel meer opties gekomen en is het al lang niet meer zo dat een DSLR per definitie betere beeldkwaliteit geeft dan een camera zonder spiegel. Dat weet hij ook wel ;) Echter denkt de onwetende consument/toekomstige camera-eigenaar over het algemeen nog steeds dat met een DSLR (want groot) "betere" foto's gemaakt worden dan met een ILC (want klein). Op basis daarvan snap ik de opmerking wel dat mensen die voor een ILC gaan vooral "mooiere foto's willen" en mensen met een DSLR vooral "willen leren fotograferen". Júist nu de beeldkwaliteit niet meer verschilt, zie je die tweedeling verschuiven van compact vs. DSLR naar ILC vs. DSLR.
Je spreekt jezelf hier tegen. Aan de ene kant zeg je dat de onwetende consument een DSLR koopt omdat hij denkt dat hij daar mooiere foto's mee maakt omdat die camera groter is en aan de andere kant zeg je dat de onwetende consument voor mooiere foto's een ILC koopt en een DSLR om te leren fotograferen.

Eerlijk gezegd denk ik dat er twee doelgroepen zijn die instapspiegelreflexen kopen:
  1. de niet-wetende koper die kiest voor het bekende merk en daardoor uitkomt bij een Canon of Nikon spiegelreflex
  2. de geïnformeerde koper die bewust kiest voor een spiegelreflex
Volgens mij worden instap-ILC's helemaal niet goed verkocht, want ze zijn te groot voor de consument die een compacte camera wil. Te onbekend voor de niet-wetende consument die betere foto's wil en niet goed genoeg voor de amateur die zich ingelezen heeft en liever een higher-end model wil. Ik ben nog maar bar weinig mensen tegengekomen die geen verstand van fotografie hebben en toch een ILC bij zich dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Mr Pingu schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:27:
[...]

Heb je de 70-200 f/2.8 samen met de d5100 weg gedaan? die 70-200 had perfect op je nieuwe FX gekund, zou ik zo zeggen.
Klopt, inderdaad, maar daar staat tegenover dat ik alles voor in ieder geval dezelfde prijs (als aankoop) weer heb kunnen verkopen. Nu is het weer zaak om scherp aan te kopen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Kwintessens schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:34:
[...]

Je spreekt jezelf hier tegen. Aan de ene kant zeg je dat de onwetende consument een DSLR koopt omdat hij denkt dat hij daar mooiere foto's mee maakt omdat die camera groter is en aan de andere kant zeg je dat de onwetende consument voor mooiere foto's een ILC koopt en een DSLR om te leren fotograferen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je een 20D met battery grip + 70-300mm en een willekeurige MILC naast elkaar houdt en een niet-fotograaf vraagt welke de betere foto's maakt, dan zal de meerderheid wijzen naar de 20D. Flink verouderd, maar met een professioneel uiterlijk, dus die zal wel betere foto's maken.

Gaat diezelfde onwetende consument nou naar een camerawinkel en vraagt daar om advies "want de telefoon/point&shoot maakt geen mooie foto's", dan krijgt hij waarschijnlijk te horen dat sensorgrootte belangrijk is. Verkoper komt met DSLR's en ILC's, welke tegenwoordig ongeveer dezelfde kwaliteit foto's maken. Consument verbaasd ("maar alle pro's hebben toch zo'n grote?") en vraagt om uitleg. De ILC wordt dan meestal neergezet als een soort compactcamera+ (point and shoot met betere beeldkwaliteit) en de DSLR wordt dan verkocht als het apparaat "voor als je echt serieus met fotografie bezig wil gaan". Logisch ook, want uitleggen van het verschil wordt voor velen te technisch.

Gevolg: de P&S-types kopen eerder een ILC (maar willen geen lens wisselen, dus zouden volgens mij soms veel beter af zijn met een RX100, G7X o.i.d.). De consument die zich wil verdiepen in fotografie zal zich eerder geroepen voelen om een DSLR te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoewel ik denk dat de onwetende consument inderdaad vooraf 'dslr > ilc' in zijn hoofd zal hebben, zal de serieuze consument zich goed laten voorlichten en ook luisteren naar wat er wordt verteld. De benadering van de verkoper in die camerawinkel zal dan de doorslag geven denk ik.

Natuurlijk zijn er klanten waar je een jaar tegen kan praten en dan doen ze nog wat ze vooraf hadden bedacht, maar de echt serieuze mensen zullen wellicht een ilc als een veilig testbed zien: ga ik echt met die lenzen aan de gang en ben ik over 2 jaar nog enthousiast? Dan is een ilc namelijk een prima keuze. En zo ben ik aan mijn extragoedkope EOS M gekomen. Gekocht voor weinig, 22mm lensje erbij, ding ligt al een jaar stof te happen. Niet omdat ie niet voldoet, maar omdat ik minder tijd heb/maak dan ik dacht. Maar hij gaat wel gemakkelijk de jaszak in als ik eens ergens naartoe ga.

Ja, er is een risico dat je na 2 jaar verder wil en tegen beperkingen van glasaanbod en kleine body aanloopt, maar als de liefde bekoelt dan heb je met een ilc alsnog een jaszak-camera voor op vakantie.

En ik denk dat een verkoper dat echt wel uitgelegd krijgt aan de twijfelende consument met interesse. En anders de bekende websites wel, waar snel duidelijk wordt dat 'x > y' voor veel consumers/prosumers echt niet waar meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weer terug naar gericht advies voor hypz en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:11:
Wat is er trouwens met de gekoppelde producten van dit topic aan de hand. EOS-M en NEX-3N? Classics :D
EOS-M is een dood geboren kindje…

Maar zullen we weer on topic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
hypz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:20:
...
Nikon D5300 klinkt interresant. Ik kon zelf niet zo ergens een bron vinden dat hij 1080p via hdmi aan video er uit kan gooien? Wel voor afspelen van reeds opgenomen video maar niet op de manier zoals ik bedoel dat je live het beeld door de hdmi krijgt. Mocht je hier een link van hebben waar dit beschreven staat dan zie ik het heel graag :)
Waarom vind je de D5300 beter klinken dan ander genoemde camera's?
hypz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:20:
Bedankt voor de op en aanmerkingen. Het idee was 2 of 3 camera's aan te schaffen en daarnaast ook een gopro. Leerlingen krijgen wel echt les om met de spullen te leren werken ook trouwens, dus het hoeft niet helemaal automatisch en zo makkelijk als het maar kan.
...
Kijk, daar hebben we wat aan. Ik zou zelf voor zoiets gaan: 2x mid-range camera + 1x high-end, beide met dezelfde mount. De high-end zet je in de studio neer, de mid-range camera's geef je aan leerlingen mee. Je koopt voor de mid-range camera's een standaard kitlens, en voor alle camera's in totaal enkele mid- en high-end lenzen. Dan kan je, mocht een leerling het nodig hebben en er klaar voor zijn, hem een wat duurdere en betere lens mee geven voor specialistische opdrachten, terwijl je iedereen toegang bied tot het standaard model.

Omdat je veel met video wilt gaan doen is Samsung een erg goede keus, ze lopen flink voorop op video gebied. Je zou dan aan zo'n lijstje kunnen denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 12-24mm F4-5.6 NX€ 349,-€ 349,-
1Samsung 50-200mm F4-5.6 ED OIS III Zwart€ 249,-€ 249,-
1Samsung 60mm f2.8 Macro ED OIS SSA€ 507,39€ 507,39
1Samsung EX-S30NB 30mm f2.0€ 268,95€ 268,95
1Samsung NX 45mm f1.8 2D€ 262,54€ 262,54
1Samsung S50150 NX 50-150mm 2.8 S ED OIS i-Function€ 1.492,57€ 1.492,57
1Samsung W16NB 16mm, f2.4, i-Function€ 268,42€ 268,42
1Samsung NX1 + 16-50mm F2-2.8 S ED OIS Zwart€ 2.534,95€ 2.534,95
2Samsung NX500 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart€ 724,79€ 1.449,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.382,40

Geen idee of dat een beetje in de richting van het budget waar jullie aan zaten te denken komt, maar nu heb je 3 uitstekende camera's, 2 uitstekende zoomlenzen (wide + tele), 2 kitlenzen, een groothoek zoom en 4 prime waarvan een Macro. Lijkt mij een set-up waar je heel veel mee kan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De NX1 vind ik een goed idee, maar de NX500 lijkt me minder, omdat er geen viewfinder in zit. Misschien de NX30 ipv de NX500? pricewatch: Samsung NX30 + 18-55mm F3.5-5.6 (NL model) Zwart

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balance schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:46:
[....] Geen idee of dat een beetje in de richting van het budget waar jullie aan zaten te denken komt, [....]
Het budget was €300-1500,- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:31:
[...]

EOS-M is een dood geboren kindje…

Maar zullen we weer on topic gaan?
De gekoppelde producten staan letterlijk on topic ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ohja :P. Maar dat was wel per camera (hoop ik), dus voor drie camera's zou je richting de €4500 kunnen gaan. Je zou het bovenstaande lijstje kunnen nemen, maar dan zonder de S lenzen (16-50mm f/2-2.8 en 50-150mm f/2.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny091283
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05-2022
1.Wat is je beschikbare budget?500 euro tenzij een toestel als een Nikon D5500 zoveel meer bied dan kan ik het in overweging nemen
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)Voornamelijk om mijn auto te fotograferen, maar ook voor familie dingen, sport (windsurfen/tennis) en vakantie (weekendje Londen))
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, het gaat me echt om het fotograferen
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Heb geen idee
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Het toestel moet er mooi uit zien (vind Nikon nice) en ik hoorde dat het verstandig is om een merk te nemen waar veel lenzen voor te krijgen zijn (Nikon/Cannon hoorde ik van dat ze de meeste lenzen hebben) Verder moet de camera ook lekker in de hand liggen om betere foto's te kunnen maken

Ben benieuwd waar jullie op uit komen!

[ Voor 3% gewijzigd door Danny091283 op 11-04-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danny als je een nikon koopt pak dan ook een waar ook een focus motor in de body zit
Dan heb je iets meer aan keuze van gebruikte nikkor lenzen
Je heb nikkor lenzen met ingebouwde motor die zijn duurder dan lenzen die de ingebouwde motor van de nikon gebruikt

Of je kan een canon nemen dan kan je weer makkelijk aan m42 of pentax lenzen gebruiken met adapter ring

Nummer foutje 😜

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 00:53:
Of je kan een canon nemen dan kan je weer makkelijk aan m43 of pentax lenzen gebruiken met adapter ring
M42 lenzen. m43 is micro fourthird en die lenzen gaan niet werken op een Canon dslr. Overigens moet je dan wel manueel focussen, maar ik betwijfel of het verstandig is om die weg te gaan.
Een m43 camera is ook een mogelijkheid, dan kun je er nog meer lenzen op zetten (met adapter) en er zijn ook veel autofocus lenzen voor m43 te koop.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Mij lijkt een compacte oplossing ook beter voor Danny. Immers, hij wil de camers gewoon gebruiken voor familie&vakantie. Daar is een dSLR, vooral als je meerdere lenzen hebt, minder praktisch.

Danny: kijk eens naar deze camera: pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/3.5-4.5 + 8GB SD FlashAir Zilver

Compact, beeldkwaliteit is even goed als van een dSLR, groot lensaanbod (meer dan je nodig zal hebben) en zeer gebruiksvriendelijk, zowel voor 'echte' fotografie als voor normale vakantiefoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed, pa+ma gaan op vakantie, en willen dan een fatsoenlijke camera. Ma maakt vaak foto's met haar mobieltje (Galaxy s4) maar dat is een slechte gewoonte die ze gewoon moet afleren :| :+

Maargoed, voor de vakantie willen ze dus wat beters. Zelf heb ik een Canon 7D, en nog een 400D, dacht eerst die laatste aan hun mee te geven, maar ik geloof niet dat ze zitten te wachten op het turen door een kleine zoeker. En filmen moet dan alsnog weer met de telefoon.

Nu heb ik zelf al deze shortlist gemaakt, waarin ik met name grote sensor heb laten wegen;
Fuji X-M1 dubbelkit a 550€ of enkel kit a 500€
Sony 5100 500€
Samsung nx300 400€
Samsung nx3000 330€

Waarin de nx3000 de budgetoplossing zou zijn, en de Fuji wat mij betreft de beste papieren heeft.
Wat mij opvalt is dat de lenzen duur zijn. De losse kitlens kost pakweg 75% van de kit 8)7 Extra lenzen gaan er vast niet gekocht worden, maar een compactcamera met grote (aps-c) sensor is schaars.

Wat is je beschikbare budget? 300-500€ lijkt mij volstaan.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ik wel, maar die krijgen ze niet mee :+
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? nope
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Jeps, vind het belangrijk dat ze prima filmpjes kunnen schieten, waarin, als het effe kan, nog netjes gezoomed kan worden.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Bij ILC zit dat eigenlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:34:
Goed, pa+ma gaan op vakantie, en willen dan een fatsoenlijke camera. Ma maakt vaak foto's met haar mobieltje (Galaxy s4) maar dat is een slechte gewoonte die ze gewoon moet afleren :| :+

Maargoed, voor de vakantie willen ze dus wat beters. Zelf heb ik een Canon 7D, en nog een 400D, dacht eerst die laatste aan hun mee te geven, maar ik geloof niet dat ze zitten te wachten op het turen door een kleine zoeker. En filmen moet dan alsnog weer met de telefoon.

Nu heb ik zelf al deze shortlist gemaakt, waarin ik met name grote sensor heb laten wegen;
Waarom wel een aps-c sensor, en niet m4/3? Het verlies in beeldkwaliteit is verwaarloosbaar, terwijl de winst in compactheid mooi meegenomen is.

Kijk bv. ook eens wat hier allemaal is langsgekomen en gediscussieerd: Advies: Systeem- / Compactcamera

IMO klinkt het namelijk alsof een kleine Olympus/Panasonic goed zou kunnen aansluiten bij de wensen van je ouders. Ook een Sony RX100 zou wellicht goed bevallen.

Grote camera's = gedoe om mee te nemen = toch maar de telefoon gebruiken = geld verspild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vergelijkbare zoektocht inderdaad. Ma gaf al aan dat 500e te duur is. Olympus of Panasonic is ook het overwegen waard ja, maar volgens mij wil ze straks voor een duppie op de eerste rang zitten. Ze moet maar nadenken wat het dan wel waard is. Dan kan ze beter 300e besparen en gewoon dr huidige telefoon en de compact camera blijven gebruiken, die nu sporadisch mee ging.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 11-04-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Volgens mij valt het verschil in compactheid tussen APS-C en m4/3 best wel mee, want zoveel kleiner is M4/3 helemaal niet. Het verschil tussen een conventionele APS-C DSLR en mirrorless is wel behoorlijk. Dat is dan inderdaad gedoe versus verademing, maar een beetje groter hoeft geen belemmering te zijn. In je borstzak steek je trouwens geen enkele mirroless met een objectief (tenzij je een grote borstzak hebt). Dus laten we mekaar niet op een millimeter meer of minder aankijken als dat toch geen onderscheidend vermogen blijkt te zijn.

De RX100 is een mooi alternatief, maar er zullen ook een aantal mensen zijn die erg klein ook wel te klein vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-10 14:15
Een Pana GM1 is toch wel behoorlijk klein.
Volgens deze reactie ligt die nu bij de MM voor €399,- : GigabyteZ in "Advies: Systeem- / Compactcamera"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

Even tussendoor, weet iemand of er op korte termijn er nog een nieuwe variant op de Canon 5D Mark III komt? Ik heb op moment een Canon 60D en wil graag full frame gaan.

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Sodela schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:27:
Volgens mij valt het verschil in compactheid tussen APS-C en m4/3 best wel mee, want zoveel kleiner is M4/3 helemaal niet. Het verschil tussen een conventionele APS-C DSLR en mirrorless is wel behoorlijk. Dat is dan inderdaad gedoe versus verademing, maar een beetje groter hoeft geen belemmering te zijn. In je borstzak steek je trouwens geen enkele mirroless met een objectief (tenzij je een grote borstzak hebt). Dus laten we mekaar niet op een millimeter meer of minder aankijken als dat toch geen onderscheidend vermogen blijkt te zijn.
Het verschil is wel degelijk significant:

http://camerasize.com/com...,460.409,593.397,332,ha,t

Dat zijn deze camera's:

Fujifulm X-M1 + 16-50 (€500)
Samsung NX300M + 18-55mm (€400)
Sony A5000 + 16-50 (€380)
Olympus E-PL6 wit + 14-42mm EZ (€450)
Panasonic Lumix GF7 + 12-32 (€500)
Sony RX100 (€380)
De RX100 is een mooi alternatief, maar er zullen ook een aantal mensen zijn die erg klein ook wel te klein vinden.
Ja, enthusiaste fotografen. Maar normale gebruikers niet. Die willen geen extra cameratas meeslepen, of continu met een camera om hun nek rondlopen. Of lenzen wisselen. etc.

[ Voor 9% gewijzigd door link0007 op 11-04-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die A5000 met 16-50 is toch niet echt significant groter dan de m4/3 combi's als ik dat zo vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Inderdaad en als je de opvouwbare varianten wegneemt en vervangt door een kleine pancake variant blijft er dit over:
http://camerasize.com/com...4.100,460.94,466.388,ha,t

of bij een normaal standaard kitobjectief dat optisch beter is dan de invouwbare varianten:
http://camerasize.com/com....332,593.374,466.359,ha,t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Heb het voornemen om de Canon 760 D aan te kopen.

[1]Mijn budget ca 1200 €
[2]Maakt volgens mijn visie de beste foto's
[3]vacantie / transport foto's / lanschap
[4]heb nog geen lenzen
[5]voorkeur Canon 760D (is dit toestel geschikt als beginner)
[6]geen flitser
[7]Advies
[8]voldoende
[9]nog niet bekend (mogelijk)
[10]SmartPhone
[11]geen 2e Hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gaat er vanuit dat wij de vragen uit de openingspost uit ons hoofd kennen?
Waarom de 760D en niet 1 van tig andere camera's die binnen het budget passen en geschikt zijn voor je doeleinden en in staat zijn om net zo goede foto's te maken. Wat bedoel je met "transport foto's? En vakantie schrijven we al 30jaar niet meer met een c (ik heb het volgens mij nog wel zo geleerd) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:14:
[...]

Het verschil is wel degelijk significant:
offtopic:
Met welke statistische toets heb je dat bepaald? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:44:
Ik Heb het voornemen om de Canon 760 D aan te kopen.

\[1]Mijn budget ca 1200 €
Mooi budget. Zeker een mooi uitgangspunt om wat kwalitatieve objectieven aan te kunnen schaffen.
\[2]Maakt volgens mijn visie de beste foto's
Kan je iets meer over die visie vertellen?
\[5]voorkeur Canon 760D (is dit toestel geschikt als beginner)
Het is een instaptoestel dus idd prima geschikt voor beginners. Ik vraag me echter af waarom je keuze op dit toestel is gevallen. Het is een nieuw model en dus betaal je de hoofdprijs als je die in de eerste periode koopt. Beter kan je kijken naar toestellen die al in prijs zijn gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Sodela schreef op zondag 12 april 2015 @ 08:09:
Inderdaad en als je de opvouwbare varianten wegneemt en vervangt door een kleine pancake variant blijft er dit over:
http://camerasize.com/com...4.100,460.94,466.388,ha,t

of bij een normaal standaard kitobjectief dat optisch beter is dan de invouwbare varianten:
http://camerasize.com/com....332,593.374,466.359,ha,t
Die twee rijtjes slaan nergens op. In de eerste zitten primes, en zijn die combinaties niet als kit te koop en/of duurder dan het budget toelaat.

In het tweede lijstje kies je met opzet de 12-50 kitlens, welke helemaal niet in het rijtje thuishoort en ook niet als kit wordt verkocht met de e-pl6. De 12-50 is een vrij speciale kitlens vanwege zijn waterdichtheid, macro-mode en hybride zoom-mechanisme. Neem dan de 12-42 II R, die wordt tenminste geleverd met de e-pl6.

Daarnaast heb ik juist goed mijn best gedaan om de meest compacte *beschikbare* kits uit te zoeken. Ook voor de aps-c camera's. Voor Sony is dat geen probleem, want de 16-50 is een standaard kitlens. Maar voor Samsung bestaan er bv. wel compacte kitlenzen, maar die worden nauwelijks aangeboden.

Je kan niet zomaar een random combinatie maken hier, het gaat over een specifiek aankoopadvies. En in de betaalbare/beschikbare kits heeft m4/3 het goed voor elkaar. Sony heeft ook een goede combi gemaakt met z'n 16-50 pancake. Maar de 16-50 komt dan weer totáál niet in de buurt van de 12-32 van Panasonic. De 12-32 heeft betere beeldkwaliteit, betere bediening (zoom ring), en een compacter formaat.

Mijn punt was dan ook dat het onverstandig is om bij voorbaat m4/3 uit te sluiten en alleen naar aps-c te kijken. Alleen Sony heeft een lens die qua compactheid de strijd aan kan met m4/3, en dan nog is de 12-32 de betere kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
Ik ben nu aan het kijken voor mijn eerste camera.

400 - 500 euro.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

De camera zal in het begin gebruikt gaan worden voor "huis, tuin en keuken fotografie" ,klein elektronica spul en om af en toe eens wat te filmen en eventuele "actie" foto's.

ja, het liefst wil ik een camera die 1080p op 60fps kan filmen.

ja, dit lijkt mij wel handig om te hebben.

- SD-kaart/mogelijkheid tot SD-adapter.
- Camera moet een aantal jaar meegaan.
- Het formaat van de camera maakt niet zo heel erg veel uit.
- Een kantelbaar scherm.

Gewenst bereik??
Om te beginnen lijkt mij een kitlens afdoende.

Na het een en ander uitgezocht te hebben kom ik steeds weer uit op de Panasonic G6.

Panasonic Lumix DMC G6 + 14-42mm F/3.5-5.6 Zwart"
+ Maakt goede video opnames op 1080/60P.
+ limiet voor video opnames is 29 minuten.
+ Roterend scherm.
+ wifi.
- beeld stabillisatie zit in de lens en niet in de body.

een andere camera waar ik ook naar gekeken heb is de Nikon D3300 en ook de D5300 maar die valt ook af omdat de video kwaliteit niet zo goed lijkt te zijn als bij de G6.

Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart:
+ minder duur dan de Panasonic G6.
+ Hogere resolutie foto's (Nuttig in combinatie met betere lenzen?)
+ Groot aanbod aan lenzen.
- video opnames zijn niet zo goed als de G6 en er zit een opname limiet van 10 minuten op.
- heeft geen ingebouwde Wifi.
- Geen kantelbaar scherm.

Doe ik er verstandig aan om nu een Panasonic G6 te kopen of kan ik beter voor een andere camera gaan, of nog even wachten op een camera die binnen kort uit komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De G6 is een prima camera. Je zou ook nog kunnen kijken naar de Sony A58:

pricewatch: Sony Alpha A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart
pricewatch: Sony Alpha A58Y + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II + DT 55-200 mm F4-5.6 SAM II Zwart

maar gezien je 60p video wil ben je met de G6 beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een goede keus de G6, vooral met de zeer goed beoordeelde 14-140mm II. Die lens alleen betaal je anders al 600 euro voor, de camera krijg je er bij voor een kleine meerprijs. :)

pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart

De lens is uiteindelijk altijd het belangrijkste, dus als het kan zou ik zeker overwegen door te sparen. Een lens met een bereik als deze vind je elders zelden niet met behoud van optische prestaties èn zo'n compact formaat. En later er los bij kopen zou zoals je ziet hartstikke zonde zijn.

ps. Het komt zelden voor dat je langer dan een paar minuten aan 1 stuk door wil filmen, je kan natuurlijk wel zoveel filmpjes maken als je wil van die 10 of 29min. Je kijkt vast wel eens een film, enkele shots zijn zelden meer dan een paar seconden, uiteindelijk plak je die allemaal aan elkaar voor 1 vakantie video. ;)

Als je AF wil gebruiken tijdens video en enige controle wil over je video, koop gèèn Nikon DSLR.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 14-04-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
En, ben je al verder in je zoektocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dragon9114 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:43:
Ik ben nu aan het kijken voor mijn eerste camera.
Als ik jouw eisen zo zie, dan denk ik in eerste instantie aan een MILC, en eventueel een Sony SLT (A58, A77-II). Een Nikon D-SLR zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
Bedankt voor jullie berichten.

Het is de Panasonic G6 met 14-140mm lens geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag gedaan, veel plezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:16
1. Wat is je beschikbare budget?
€ 500,- plus opbrengst verkoop van mijn Sony A500 met SAL 18-250, externe flitser en mijn Olympus Stylus XZ-2

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
SAL 18-250 en de kitlens v.d. A500

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)??
Nee

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Enerzijds denk ik aan een upgrade van de body van mijn A500. Anderzijds overweeg ik om een compactere camera te kopen met DSLR-kwaliteit die mijn beide camera's vervangt. Ik merk dat ik sinds ik de XZ-2 heb, deze veel vaker gebruik als mijn A500. Doordat de Olympus geen zoeker heeft maak ik simpelere foto's, meer de huis tuin en keuken kiekjes. Minder aandacht aan de compositie door gebrek aan zoeker. Dat vind ik jammer.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het bereik van de 18-250 is op zich wel fijn maar maakt ook lui. Met minder bereik kan ik me in de meeste gevallen ook wel redden.

De Sony A6000 vind ik een geweldige camera maar is niet goedkoop (zeker niet met een paar objectieven). Ik verwacht dat deze beide toestellen moeiteloos kan vervangen. Het opwaarderen van mijn huidige body naar een A58 zou ook kunnen maar ik vraag me wel af of die echt zoveel beter is dat je dat in de foto's gaat terug zien. Verandert bovendien niets aan het feit dat een klein toestel veel makkelijker is mee te nemen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56
Mijn vriendin wil met een zeer beperkt budget eens haar eerste stapjes zetten in de wereld van dSLR.
Het idee was om eerst eens een simpele 2de hands Nikon D3100 met kitlens te kopen.
Als ze hier echt mee los gaat en het leuk vind dan later een overstap maken naar bv een D5300 of hoger.
Kan een complete Nikon D3100 + lens 18-55mm VR + tas + accu & lader + schouderriem overnemen van een bekende voor € 185,-- Ding is echt nieuwstaat is dat wat ?

Indien NEE iemand tips ( op bv Marktplaats ? ) Of iemand nog suggesties via PB ;)

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 19-04-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@willow: Van een bekende, voor die prijs, zou ik gewoon doen. Niks mis mee om uit te proberen.

En over de overstap maken naar iets 'beters', kijk dan naar een lens. Een andere camera bied weinig meer dan mss een paar gemakjes, maar wil je meer uit je foto's halen moet je echt bij de lens zijn:
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 02:43
WiLLoW_TieN schreef op zondag 19 april 2015 @ 08:47:
Mijn vriendin wil met een zeer beperkt budget eens haar eerste stapjes zetten in de wereld van dSLR.
Het idee was om eerst eens een simpele 2de hands Nikon D3100 met kitlens te kopen.
Als ze hier echt mee los gaat en het leuk vind dan later een overstap maken naar bv een D5300 of hoger.
Kan een complete Nikon D3100 + lens 18-55mm VR + tas + accu & lader + schouderriem overnemen van een bekende voor € 185,-- Ding is echt nieuwstaat is dat wat ?

Indien NEE iemand tips ( op bv Marktplaats ? ) Of iemand nog suggesties via PB ;)
D3100 is prima om mee te beginnen, heb ik mijn eerste 2 jaar ook mee gefotografeerd. Gebruik momenteel een D7000, maar gebruik mijn D3100 er nog steeds naast als tweede body.

Voor €185 zou ik het niet laten, de D3100 kan nog prima meekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Mirrorless camera met EVF is bijna niet te vinden voor dat geld. Die zijn nou eenmaal een stuk duurder dan de gewone DSLR op het moment. De A6000 is in dat opzicht juist redelijk voordelig voor wat het bied. Let wel op dat als je meer wil dan de kit lens zoals een tele lens, dan heb je alsnog een flink tasje vol. Vergelijk dat met bijvoorbeeld de Panasonic GM5: http://camerasize.com/com...5.90,570.397,535.360,ha,t

Ook hebben ze pas een nieuwe compacte 35-100 tele lens speciaal voor die GM serie, maar die staat nog niet op die site camerasize.com. Is met iets minder bereik (nog) wel vrij duur vergeleken met de gewone (maar niet oude) 45-150:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4.0-F5.6 Asph. MEGA OIS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6

Beste deal is imho altijd nog de G6 met 14-140mm II zoals een stukje hierboven beschreven. Het gemak van de hele superzoom in 1 lens moet je dan maar mee leven. :+ (Koop er ooit eens een 20/1.7 bij zou ik zeggen!)

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 19-04-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
jesper86 schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:11:
@willow: Van een bekende, voor die prijs, zou ik gewoon doen. Niks mis mee om uit te proberen.

En over de overstap maken naar iets 'beters', kijk dan naar een lens. Een andere camera bied weinig meer dan mss een paar gemakjes, maar wil je meer uit je foto's halen moet je echt bij de lens zijn:
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
Die bewuste D3100 heeft maar 2053 clicks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Civic09 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:02:
1. Wat is je beschikbare budget?
€ 500,- plus opbrengst verkoop van mijn Sony A500 met SAL 18-250, externe flitser en mijn Olympus Stylus XZ-2
Tweedehands verkopen levert niet veel op. Hergebruik kan alleen als je voor een Sony SLT kiest, wat op zich een goede keuze is.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
SAL 18-250 en de kitlens v.d. A500
Die kitlens zal je bij de camera moeten verkopen, de megazoom en de flitser zijn eventueel apart te verkopen of bij een nieuwe body te gebruiken.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Enerzijds denk ik aan een upgrade van de body van mijn A500. Anderzijds overweeg ik om een compactere camera te kopen met DSLR-kwaliteit die mijn beide camera's vervangt. Ik merk dat ik sinds ik de XZ-2 heb, deze veel vaker gebruik als mijn A500. Doordat de Olympus geen zoeker heeft maak ik simpelere foto's, meer de huis tuin en keuken kiekjes. Minder aandacht aan de compositie door gebrek aan zoeker. Dat vind ik jammer.
Een camera met een zoeker (EVF) is dus een vereiste.

Een Sony A58 is redelijk compact voor een D-SLR / SLT, maar is toch groter dan een MILC. Voordelen zijn dat je je 18-250 megazoom kunt houden, en ook je systeemflitser (al heb je een verloopblokje van 25 euro nodig).

Een Sony A6000 met kitlens zou mijn voorkeur hebben: hoge kwaliteit, compact, toekomstvast. Ook hier kun je je systeemflitser houden als je een verloopblokje gebruikt.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het bereik van de 18-250 is op zich wel fijn maar maakt ook lui. Met minder bereik kan ik me in de meeste gevallen ook wel redden.
Het grote bereik is ideaal voor op reis. Een kleiner bereik maakt je creatief.
De Sony A6000 vind ik een geweldige camera maar is niet goedkoop (zeker niet met een paar objectieven). Ik verwacht dat deze beide toestellen moeiteloos kan vervangen. Het opwaarderen van mijn huidige body naar een A58 zou ook kunnen maar ik vraag me wel af of die echt zoveel beter is dat je dat in de foto's gaat terug zien. Verandert bovendien niets aan het feit dat een klein toestel veel makkelijker is mee te nemen......
De A3x0 en A5x0 camera's hebben een extra sensor voor Live View, de SLT's doen alles met de hoofdsensor.

Er is wel iets veranderd als je jouw A500 met de A58 vergelijkt. De resolutie is hoger, er is minder ruis bij hoge ISO, HDR is beter geworden, panorama is toegevoegd, er zijn wat creatieve opties toegevoegd, automatische lenscorrecties zijn mogelijk, filmen is toegevoegd, ...

Er is dus een hele serie kleine en wat grotere verbeteringen toegevoegd. Bij de meeste foto's zul je goed je best moeten doen om het verschil te kunnen zien. Bij weinig licht zul je wel verschil zoen, dat is denk ik de belangrijkste verbetering geweest.

Als je kiest voor de A6000, dan zul je dezelfde verbeteringen hebben, met als bonus een veel compactere body. Echter, alleen met een kitlens of een pancake / kleine prime zal de combinatie compact blijven; als je een megazoom, bv een 18-200, gebruikt, dan heb je het grote voordeel van een MILC, compact, niet meer.

Mijn advies:
- Dure optie: de A6000 met kitlens, je kunt je flitser houden, en de rest verkopen;
- Goedkope optie: de A58 (is minimaal met kitlens; de 18-135 is een prachtige algemene lens), je kunt je flitser houden en eventueel ook je megazoom.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd een beetje aangeprutst met mijn EOS M, gaat prima, maar low light gaat het allemaal niet zo soepel. De AF is al matig (hoewel met de firmware update zeker niet zo slecht als bij de reviews), maar ik wil regelmatig binnen bij wat minder licht iets vastleggen. Daarom denk ik aan vervanging. Aangezien ik volgend jaar ook wat wil reizen lijkt een combinatie van kitlens + iets met zoombereik me wel handig. Op de EOS M mis ik de EVF eigenlijk niet, met iets meer tijd is alles prima te doen op een schermpje en heel vaak heb ik geen haast. Heb ik dat wel dan is een beetje bijsnijden altijd nog een optie, ik print niet op A2 :)

Op het moment kijk ik naar een pricewatch: Samsung NX500 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom + 50-200mm F4-5.6 ED OIS III Zwart, waar eventueel in de toekomst nog een pricewatch: Samsung NX 45mm f1.8 2D bij zou kunnen.

Deze Samsung doet volgens reviews goede dingen met stills, weet zich te redden met minder licht en de kitlens is redelijk okee. Geen topper zoals zijn 3x duurdere 'S' versies natuurlijk, maar ik wil de optie openhouden om een relatief compacte set mee te nemen. Daarom heb ik geen zin in dslrs. Dat wordt me te groot en te zwaar.

Te gebruiken voor:
- feestjes (dus binnen en vrij donker)
- vakantie (zowel steden als natuur, volgend jaar een aantal weken een stuk van Canada zien)
- urban, ook daarom is compact beter, groot kanon valt teveel op

Budget: 1000-1250 euro, tot 1500 bij aantoonbaar beter glas.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat gaat er dan niet soepel met low-light? De Samsung gaat je qua ruis echt nauwelijks verbetering geven. Voor feestjes gebruik je doorgaans een flitser, als het tenminste gaat om partyfotografie.
Wat versta je onder urban? Straatfotografie of urbex? Overigens ligt het meer om hoe je omgaat met je camera, dan hoe groot je camera is. Mensen zien echt wel dat je een camera hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Kenners wat vinden jullie van deze prijs ( € 99,99 ) voor een Sony A200 met 18-70mm ?

Zit een oplader, accu, schouderriem, en 2 Gb card bij.

Dit ; http://link.marktplaats.nl/m918065978

Hij is voor mijzelf dan kan ik een beetje meedoen met de vriendin en haar net verkregen Nikon D3100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Tsja, de A200 is wel al uit 2008. Het grootste manco van deze camera is het gebrek aan live view. Dat is iets wat je tegenwoordig toch wil hebben. Filmpjes maken gaat ook niet, maar als je het toestel alleen voor foto's koopt is dat geen bezwaar.

De 10 MP CCD sensor is best behoorlijk, zeker als je RAW gebruikt.

De 18-70 lens is redelijk, maar niks bijzonders.

Overigens: als ik kijk wat er allemaal bij zit, zijn de losse onderdelen bij elkaar bijna net zoveel waard. Alleen al de accu met lader (vooropgestelt dat het de orginele Sony spullen zijn), zitten al bijna aan de 99 euro.

Dus als je een camera zoekt waarmee je wat kan prutsen en proberen en als je er genoeg van hebt weer van de hand kan doen zonder dat het kapitalen kost, is dit geen slechte deal.

[ Voor 43% gewijzigd door EXX op 20-04-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Best behoorlijk? Sorry, maar een 450D uit hetzelfde jaar loopt rondjes om de A200. Deze heeft dan ook een CMOS sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mij is altijd verteld dat CCD sensoren niet persé slechter zijn dan CMOS, zeker op het gebied van kleur. Maar ja, mijn enige camera met CCD stamt uit 2004, dat is niet echt een referentie :P

Al met al, voor 99 euro kun je je natuurlijk niet echt een buil vallen, zeker als je de onderdelen ook nog los op MP kan gooien als je het zat bent. Een telelens erbij kost ook geen drol, een Minolta 70-210 F4.5-5.6 koop je voor een paar tientjes. Kwaliteit is natuurlijk allemaal niet zo superduper, maar dat hoeft ook niet bij een 10 MP camera om mee te beginnen.

[ Voor 50% gewijzigd door EXX op 20-04-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Niet qua kleur inderdaad, maar op hogere ISO's zie je wel degelijk verschil en heeft CMOS veel minder ruis dan een CCD. Overigens zijn die verschillen ondertussen redelijk achterhaald en wint een moderne CMOS het van een klassieke CCD.

€99 is natuurlijk niet veel geld, maar besef dat die pandjeshuizen vaak net iets meer vragen dan de producten waard zijn. Is het niet juist handig om ook een Nikon te kopen? Dan zou je eventueel lenzen etc. kunnen uitwisselen met je vriendin.

[ Voor 14% gewijzigd door tobiasvs op 20-04-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ik zou het niet doen, Willow.

Als je maar 'een beetje' mee wilt doen kan je beter gewoon soms de camera van je vriendin lenen. Wil je dan toch meer doen, koop dan een betere camera.

Een e-pl1 kost ongeveer even veel tweedehands, en is ook al stukken beter dan de a200. Met wat geluk zou je zelfs een tweede Nikon d3100 kunnen vinden voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dan kan je inderdaad ook lenzen delen met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ link0007 you've GoT mail. Verder ga ik me wat dieper inlezen. Er komen zoveel termen en merken voorbij. Maar idd € 99,00 is natuurlijk geen wereld bedrag...En als ik nog een D3100 zou kunnen vinden @ € 185,--
( met ook zo weinig "clicks" ) en tevens in nieuwstaat dan is dat toch bijna 100% meer dan € 99,--.
Maar is het ook 100% meer camera...10,2 Mpix vs 14,2 Mpix & 18-70 vs 18-55 ??

Mocht iemand hier wat "kwijt" willen schroom aub niet om een PB te sturen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat we kwijt willen hierover kan ook prima in dit topic. Het is namelijk een issue wat voor meer mensen kan gelden en dan is het fijn dat ze hier de discussie kunnen meelezen.

Ontopic: een D3100 presteert in ieder geval op hogere iso's veel beter, daarnaast kan ie ook nog filmen en heeft ie nog wat modernere features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:00:
Wat we kwijt willen hierover kan ook prima in dit topic. Het is namelijk een issue wat voor meer mensen kan gelden en dan is het fijn dat ze hier de discussie kunnen meelezen.
Ik doelde op "kwijt" als in wellicht camera hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nouja, het kost misschien NU een duitje meer maar als je allebei nikon hebt kan je lenzen delen. Nu zal dat niet heel erg aan de orde zijn maar mocht de intentie er zijn om door te groeien en er uiteindelijk een nieuwe lens komt, kunnen jullie die allebei gebruiken. Het is namelijk best mogelijk dat jij of je vriendin uiteindelijk een nieuwe lens koopt en dat je denkt, ow dat is leuk dat wil ook. Zou een beetje onzin zijn als je dan dat voor je eigen merk zo'n zelfde lens moet kopen. Zo heeft een goede vriend van mij ook een Canon en kunnen we af en toe elkaars lenzen lenen. Ideaal.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:03:
[...]

Ik doelde op "kwijt" als in wellicht camera hardware ;)
Daar is V&A voor. Daar kun je vragen om hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:08:
[...]

Daar is V&A voor. Daar kun je vragen om hardware.
Oeps....Mea culpa, mea maxima culpa :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:26:
Kenners wat vinden jullie van deze prijs ( € 99,99 ) voor een Sony A200 met 18-70mm ?

Zit een oplader, accu, schouderriem, en 2 Gb card bij.

Dit ; http://link.marktplaats.nl/m918065978

Hij is voor mijzelf dan kan ik een beetje meedoen met de vriendin en haar net verkregen Nikon D3100.
Dit is niet veel geld, maar voor een camera die 7 jaar oud is, is het geen superkoopje.

Hij maakt prima foto's tot ISO 400, is dat niet genoeg, dan moet je een flitser gebruiken. Dus deze camera heeft eigenlijk dezelfde beperkingen als camera's uit het analoge tijdperk.

Voor degenen die deze camera afkraken: de kwaliteit van de Sony A200 is gelijk aan de kwaliteit van andere CCD camera's uit die periode, zoals de Nikon D60 en de D3000 die daarna kwam. (Vanaf de D3100 heeft de goedkoopste Nikon camera een CMOS sensor, net zoals alle merken dat tegenwoordig hebben.)

Mijn advies: probeer wat af te dingen, en koop die camera als je hem voor maximaal 75 euro kunt krijgen. Als hij duurder is, kun je beter iets nieuwers kopen (met een CMOS sensor), zoals een Sony A4x0 / A5x0, of een Nikon D3100 of nieuwer of een D5x00, zodat je lenzen kunt uitwisselen met je vriendin als je hobby wat serieuzer begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De 2 grootste bezwaren die ik tegen de A200 heb is toch wel het ontbreken van live view en het ontbreken van een kantelbaar scherm. Alle camera's die ik tot nu toe heb gebruikt (en nog gebruik) hebben beide. Je kunt bij de A200 niet vanaf de LCD fotograferen, en dat is IMHO een serieuze beperking.

Nu ben ik misschien tezeer een "live view" fotograaf; ik heb nooit veel met OVF gewerkt. Vanaf mijn eerste camera (een Konica-Minolta A2) werk ik met live view en EVF. Tussendoor af en toe wel eens een DSLR in de handen gehad, maar op 1 of andere manier vond ik het feit dat een OVF geen wysiwyg is een stap achteruit, Ook het feit dat ik mensen met een DSLR zonder live-view soms allerlei capriolen zag uithalen om vanuit minder voor de hand liggende standpunten foto's te maken, vond ik gedoe. Dat was met live view met klapschermpje toch een heel stuk makkelijker. Dus ben ik met de A2 blijven fotograferen totdat Sony met de SLT lijn op de markt kwam, en gelijk een A55 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EXX
Persoonlijk vind ik Live View, de Sony implementatie in de D-SLR's A3x0 en A5x0, maar vooral in de Sony SLT's en de MILC's can verschillende fabrikanten, een toegevoegde waarde hebben.

Echter, de meeste D-SLR's moeten het zonder (snelle) Live View stellen. En ook daarmee maak je de mooiste foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Uiteraard. Maar als ik aan het kijken was voor een gebruikte camera, zou ik daar wel op letten.

Eigenlijk is de suggestie van Mr Pingu aan WiLLoW_TieN nog de beste: koop ook een Nikon, omdat je dan allerlei spul kan delen. Niet alleen lenzen, maar ook zaken als een reserve accu of flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:47:
Wat gaat er dan niet soepel met low-light? De Samsung gaat je qua ruis echt nauwelijks verbetering geven. Voor feestjes gebruik je doorgaans een flitser, als het tenminste gaat om partyfotografie.
Wat versta je onder urban? Straatfotografie of urbex? Overigens ligt het meer om hoe je omgaat met je camera, dan hoe groot je camera is. Mensen zien echt wel dat je een camera hebt.
Het is niet de beeldkwaliteit van de EOS M die het probleem is, daar heb ik helemaal niks over te klagen voor het bedrag dat ik heb betaald. Vooral de trage AF speelt me parten. Die is bij goed licht al niet denderend (maar zeker werkbaar bij niet-bewegende onderwerpen) maar minder licht helpt niet. En als iets wel beweegt dan valt de M door de mand.

Met urban bedoel ik inderdaad straatfotografie zonder al te veel op te vallen. Hoewel iedere camera zichtbaar is, is er denk ik toch een verschil tussen een relatief kleine body van veel ilc's en het 'pro-uiterlijk' van dslr's. Niet dat ik dagelijks mensen stalk en vastleg, maar toch, je merkt dat sommige mensen een bepaalde houding aannemen als er een fotograaf met grote camera en dito tas rondloopt, ook al is die camera een andere kant op gericht.

Daarnaast is het maar de vraag hoe vaak ik een dslr of iets van die grootte/gewicht vaak mee zal nemen. Een ilc met een pancake past zo ongeveer in een jaszak en leent zich daarmee voor ad hoc foto's als je een rondje loopt/fietst, dus ook wanneer je er niet specifiek op uitgaat om foto's te maken. Je hebt dan geen kilo aan kit mee. Vandaar dat dslr's, al hebben ze een aantal duidelijke voordelen (ergonomie, meer keuze in objectieven), voor mij afvallen.

Samengevat zoek ik een niet te lompe ilc met goede AF en (eventueel zonder kitlens, die is vaak maar beperkt nuttig):
- zoomobjectief voor vakanties met een bereik tot 250-300mm (35mm equivalent, dus 170-200mm bij crop factor 1.5)
- iets dat vergelijkbaar is met de 50mm f/1.8 van Canon (rond de 80mm equivalent f/1.8 dus)
en later / afhankelijk van prijs:
- pancake rond de 35mm equivalent
- wide angle zoom

Sony heeft, als ik 'het internet' moet geloven relatief matige zoomobjectieven, Sigma vult Sony aan wat betreft primes (alweer volgens een aantal fora/sites). De Zeiss voor die mount zijn prima maar voor mij veel te duur. de A6000 lijkt hiermee minder aantrekkelijk voor mij, vooral vanwege het systeem als geheel.

Samsung levert met de NX500 (volgens voorlopige reviews) een capabele body, die toch aan de prijzige kant is. Een EVF ontbreekt, wat ik persoonlijk geen drama vind. Het is wel wat zoeken naar objectieven, ik heb nog geen lijstje kunnen maken dat bovenstaande opvult. Wel staat het ding ineens voor maar 637 in de pricewatch bij 1 winkel, das opvallend goedkoop.

Helaas is de EOS M3 qua AF ook niet de snelste, daar is niet echt een quick win te halen als ik de (beperkte) beschikbare info bekijk. Ook geen nieuw glas uitgekomen, dus dat belooft weinig goeds. Daarnaast is ie niet goedkoop, het lijkt erop dat de M-serie moet falen om de xxxD's te beschermen.

Ik moet me nog verdiepen in het systeem van Fuji. Verder heb ik liever aps-c dan m4/3 dus dat beperkt de keus verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bundin schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 03:24:
Verder heb ik liever aps-c dan m4/3 dus dat beperkt de keus verder.
Daar ben ik het in principe mee eens. Helaas zit je nu opgescheept met het slechtste APS-C systeem, die een paar niveau's onder de M4/3 camera's zit.

Schrijf Fujifilm nog niet af. Mijn verwachting is dat jouw volgende camera een Sony, Samsung of Fujifilm camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18

Garyu

WW

Nadeel van Aps-c tegenover m4/3 is natuurlijk dat je nog steeds met relatief grote lenzen zit. Hoe kleiner de sensor, hoe kleiner ook de lenzen kunnen worden,wat de hanteerbaarheid en draagbaarheid verbetert.
Alternatief zou je nog naar een vaste lens kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld de Fuji x100.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 66 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's