Tweedehands verkopen levert niet veel op. Hergebruik kan alleen als je voor een Sony SLT kiest, wat op zich een goede keuze is.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
SAL 18-250 en de kitlens v.d. A500
Die kitlens zal je bij de camera moeten verkopen, de megazoom en de flitser zijn eventueel apart te verkopen of bij een nieuwe body te gebruiken.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Enerzijds denk ik aan een upgrade van de body van mijn A500. Anderzijds overweeg ik om een compactere camera te kopen met DSLR-kwaliteit die mijn beide camera's vervangt. Ik merk dat ik sinds ik de XZ-2 heb, deze veel vaker gebruik als mijn A500. Doordat de Olympus geen zoeker heeft maak ik simpelere foto's, meer de huis tuin en keuken kiekjes. Minder aandacht aan de compositie door gebrek aan zoeker. Dat vind ik jammer.
Een camera met een zoeker (EVF) is dus een vereiste.
Een Sony A58 is redelijk compact voor een D-SLR / SLT, maar is toch groter dan een MILC. Voordelen zijn dat je je 18-250 megazoom kunt houden, en ook je systeemflitser (al heb je een verloopblokje van 25 euro nodig).
Een Sony A6000 met kitlens zou mijn voorkeur hebben: hoge kwaliteit, compact, toekomstvast. Ook hier kun je je systeemflitser houden als je een verloopblokje gebruikt.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het bereik van de 18-250 is op zich wel fijn maar maakt ook lui. Met minder bereik kan ik me in de meeste gevallen ook wel redden.
Het grote bereik is ideaal voor op reis. Een kleiner bereik maakt je creatief.
De Sony A6000 vind ik een geweldige camera maar is niet goedkoop (zeker niet met een paar objectieven). Ik verwacht dat deze beide toestellen moeiteloos kan vervangen. Het opwaarderen van mijn huidige body naar een A58 zou ook kunnen maar ik vraag me wel af of die echt zoveel beter is dat je dat in de foto's gaat terug zien. Verandert bovendien niets aan het feit dat een klein toestel veel makkelijker is mee te nemen......
De A3x0 en A5x0 camera's hebben een extra sensor voor Live View, de SLT's doen alles met de hoofdsensor.
Er is wel iets veranderd als je jouw A500 met de A58 vergelijkt. De resolutie is hoger, er is minder ruis bij hoge ISO, HDR is beter geworden, panorama is toegevoegd, er zijn wat creatieve opties toegevoegd, automatische lenscorrecties zijn mogelijk, filmen is toegevoegd, ...
Er is dus een hele serie kleine en wat grotere verbeteringen toegevoegd. Bij de meeste foto's zul je goed je best moeten doen om het verschil te kunnen zien. Bij weinig licht zul je wel verschil zoen, dat is denk ik de belangrijkste verbetering geweest.
Als je kiest voor de A6000, dan zul je dezelfde verbeteringen hebben, met als bonus een veel compactere body. Echter, alleen met een kitlens of een pancake / kleine prime zal de combinatie compact blijven; als je een megazoom, bv een 18-200, gebruikt, dan heb je het grote voordeel van een MILC, compact, niet meer.
Mijn advies:
- Dure optie: de A6000 met kitlens, je kunt je flitser houden, en de rest verkopen;
- Goedkope optie: de A58 (is minimaal met kitlens; de 18-135 is een prachtige algemene lens), je kunt je flitser houden en eventueel ook je megazoom.
Succes!