Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zoek een?
SysteemCamera/compactcamera

Wat is je budget?
ongeveer 300-500 euro liefst minder, iets meer kan ook als het een groot verschil is in het model

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dit word mijn 1e Camera, van de zomer ga ik rond reizen en wil veel vast leggen met wat ik zie in de natuur, maar ook een kerktoren in een stad wil ik scherp hebben.
het liefst niet een grote camera, heb er niet super veel ruimte voor.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik heb ook al rond gezocht op internet kwam wat modelen tegen die wel leuk leken, wou toch nog bevestiging welke een goede koop, waar ik veel plezier en natuurlijk mooie plaatjes mee kan schieten
Sony Alpha 6000 Zwart
Canon PowerShot SX60 HS Zwart
Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
Olympus OM-D E-M10 Body Zwart
Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Wit

mijn voorkeur gaat uit naar de RX100 of de Alpha 6000.
RX100 schijnt iets ouder te zijn maar wel een goede te zijn en de alpha is goed kon ik vinden.
de Mark 2/3 van de Rx100 is stuk duurder maar is er veel verschil tussen?
Sony Cyber-shot RX100 III Zwart
Sony Cyber-shot RX100 II Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
niet specifiek, wil gewoon leuke plaatjes schieten in goede kwaliteit en makkelijk in gebruik.

mochten jullie nog vragen hebben zodat ik beter kan vertellen wat ik zoek hoor ik het graag.
alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:35

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Je hebt het over je 1e camera, misschien dat er dus wel meer komen...

Jouw lijstje van systeemcamera's bevat trouwens een aantal body's zonder objectief en vallen met objectief niet meer in je prijslimiet.

Zelf schat ik dat als je voor klein/ compact gaat best wel ver komt met een RX-100. De verschillen met de II en III zijn redelijk beperkt. De nieuwere hebben een beetje betere sensor (scheelt maar iets van een halve stop, dus normaliter te verwaarlozen, maar toch). De II heeft een flitsschoentje, wifi, een tilt lcd-scherm en voor de rest eigenlijk hetzelfde als de I maar is wel een "stuk" zwaarder en dikker. De III mist het flitsschoentje, heeft een uitschuifbare EVF en een ander objectief met meer groothoek maar minder tele en een beter diafragma. Gezien je prijsvoorstelling zou ik gewoon beginnen met de I. De III is gewoon te duur voor het geld en dan zou je ook / beter even naar de Panasonic LX-100 kunnen kijken.

Systeemcamera's hebben een grotere sensor en dat heeft dan weer voordelen ten opzichte van compact camera's, dat is met name van belang als je met minder licht wilt fotograferen. Het grote nadeel is dat ze vrijwel altijd groter zijn, maar dat je ze ook kunt uitbreiden met andere objectieven als je die nodig mocht hebben.

Zoals gemeld klopt je lijstje met systeemcamera's niet helemaal. Alleen de A5000 met een 16-50 valt binnen je prijsvoorstelling. Zelf zou ik daar niet voor kiezen aangezien ik niet zo goede ervaringen heb met Sony als het om de objectieven gaat. Te duur en kwalitatief zelden goed (lees voor de grap even de ervaringen op http://www.photozone.de/sony_nex/901-sony1670f4oss. Opvallend is trouwens dat de RX-serie van Sony wel goed is terwijl ze het bij de E-mount zo laten afweten.

Ik zou er zelf dan bijvoorbeeld zoiets aan toe willen voegen in de vorm van Olympus of Fuji aangezien die ook mooie objectieven hebben waarop je verder kunt bouwen als je wat meer met fotografie wilt. Zelf heb ik Fuji, dus daar kan ik wat over roepen. Olympus heb ik niet maar heb er na mijn besluit om Sony af te schrijven wel naar gekeken en dat kwam dicht bij mijn huidige keuze (Fuji).

Als instapper is bijvoorbeeld de X-M1 van Fuji wel aardig. Mooie sensor, Wifi, kantelbaar scherm, goede objectieven en het belangrijkste, mooie foto's. Qua prijs is die voor rond de 300,= met een standaard objectief te krijgen (bijvoorbeeld bij http://fotohanskeuzekamp....verzicht/1381/1/x-m1.html) en dat zeker een felle concurrent voor een RX-100, alleen qua afmetingen niet ;).

Er zullen ongetwijfeld wel Olympus fan's zijn die daar een mooi maar ander advies naast kunnen leggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoe klein wil je het hebben?
Ben je bereid om meerdere lenzen te gebruiken?
Is het een noodzaak dat je ver kan inzoomen?
Is tweedehands een optie?

Twee opties die het klein houden:

pricewatch: Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Zilver

pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + 8GB SD FlashAir Zwart

Als je meer zoom nodig hebt:

pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/3.5-4.5 + 8GB SD FlashAir Rood

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 21:25

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Zie je het zitten lensen te verwisselen tijdens je reis?
Nee -> Compact Camera zoals rx100
Ja -> Een compacte systeemcamera als de Alpha 5000 met kit lens + eventueel een goede betaalbare prime (Sigma 19mm / 30mm zijn erg goede bang for buck).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
Dat het makkelijk mee te nemen is niet teveel weegt zou fijn zijn liefst klein maar als jullie zeggen dat het als je een maatje groter neemt ik noem maar wat. Dat je er veel meer plezier aan hebt is dat ook prima

Ben je bereid om meerdere lenzen te gebruiken?
Ja, zal maximaal 2 wel genoeg zijn denk ik?

Is het een noodzaak dat je ver kan inzoomen?
Niet 100% denk ik willicht een dier of iets in die richting maar niet speciaal.

Is tweedehands een optie?
Ik voel me fijner bij zelf iets kopen, heb vervelende ervaring met 2de hands
Wil zelfs wel wat meer uitgeven als het nodig is voor een top camera.

Iedereen tot dusver erg bedankt voor de reacties ben er al een stukkie wijzer mee geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
GigabyteZ schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:56:
Dat het makkelijk mee te nemen is niet teveel weegt zou fijn zijn liefst klein maar als jullie zeggen dat het als je een maatje groter neemt ik noem maar wat. Dat je er veel meer plezier aan hebt is dat ook prima
Ik denk dat wij daar niet veel over kunnen zeggen. Sommige heel kleine camera's leveren even goede prestaties als veel grotere camera's.

Als ik je antwoorden op mijn vragen zo zie, denk ik dat je niet per se een grote zoomlens nodig hebt. Dus dan kom je uit op bv. deze camera's:

pricewatch: Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Zilver
pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + 8GB SD FlashAir Zwart
pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

Dan heb je zo'n 3x zoom, wat voor veel mensen genoeg is. Eventueel kan je dus nog ervoor kiezen om een tweede lens erbij te halen voor wanneer je verder wilt kunnen zoomen. Als je op tijd je camera koopt kan je dat nog voor je vakantie bepalen. Mocht je dit van plan zijn, dan is het verstandig om te gaan voor een Olympus systeemcamera. Daarvan is de zoomlens zeer goedkoop te krijgen (pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
Ik ben zelf niet bekens met olympus, is dat net als canon etc. En grote naam in camera land?
Denk toch dat ik dan voor de sony of panasonic ga, ik lees wel dat de panasonic iets beter is dan de sony klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
GigabyteZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 01:10:
Ik ben zelf niet bekens met olympus, is dat net als canon etc. En grote naam in camera land?
Denk toch dat ik dan voor de sony of panasonic ga, ik lees wel dat de panasonic iets beter is dan de sony klopt dat?
Ja, Olympus is een zeer betrouwbare en kwalitatief hoogstaande camerafabrikant.

Sony en Panasonic zijn verder prima keuzes, met allebei hun voor en nadelen. Zo zijn de Panasonic-modellen die ik aanwees stukken compacter dan die van Sony. Ook zijn er véél meer (goedkope) lenzen beschikbaar voor Panasonic.

Maar het zou onverstandig zijn om Olympus af te wijzen alleen omdat je de naam niet kent. Het is echt een van de grote en meest gerenommeerde cameramerken van het moment.

Nogmaals: er zijn weinig slechte keuzes. Ze zullen allemaal prima foto's maken. Het gaat vooral om comfort: hoe de camera in je hand ligt, hoe logisch de menu's zijn voor jou, hoe compact de camera is, etc.

IMO heeft Olympus de beste bediening, ligt Sony het best in de hand en heeft Panasonic de compactste camera. Maar dat is voor ieder verschillend. Je zal ze dus het beste zelf even kunnen uitproberen in een grote cameraspeciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Het is sowieso een goed om eens even naar de fotohandel te gaan die alle relevante merken heeft (Fuji, Olympus, Panasonic, Sony). Dat Canon en Nikon in dit rijtje ontbreken komt overigens omdat ze deze markt niet echt serieus nemen. Canon helemaal niet en Nikon heeft een serie met een veel kleinere sensor (net zo groot als in de RX100) zodat ze geen bedreiging voor hun DSLR's vormen.
Maar laat je niets wijs maken, voor jouw doel zijn de systeemcamera's minimaal net zo goed/ geschikter omdat je voor compacter gaat. En de RX100 serie zou daar overigens ook wel tussen kunnen passen. Kwalitatief is er niet zoveel verschil, behalve dan bij de objectieven van Sony zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een kleine camera wil is een Nikon1 niet zo'n slecht idee. Juist door de kleinere sensor kunnen de camera en de lenzen voor de Nikon 1 klein blijven. Ook geeft een 70-300 voor Nikon1 een enorm bereik van 210-900mm volgens mij op Nikon1, terwijl deze op "normale" cropcamera's een stuk minder ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roynaldinho
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 19:02
Als je het klein wilt houden zou ik de Panasonic GM1 ook eens bekijken. Nu voor € 499,- bij Redcoon (http://www.redcoon.nl/B51...emcameras?xtmc=gm1&xtcr=9) Review zie hier http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm1

Samen met de kitlens (12-32mm) net iets groter dan de RX serie, echter kan je achteraf altijd besluiten om je lenzenpakket uit te breiden.
Zoals ik heb gedaan met de 30-100mm zoomlens. (en de Leica 15mm, maar die is misschien iets boven budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Olympus is het merk dat in-body-stabilisatie met behulp van het bewegen van de sensor (sensor-shift) populair heeft gemaakt. Al hun systeem camera's zijn hiermee uitgerust. Ze gebruiken net als Panasonic het micro 4/3 systeem en lenzen gemaakt voor een Panasonic kun je dus op een Olympus gebruiken en omgedraaid. Hetzelfde geld trouwens ook voor de flitsers. Beide merken hebben min of meer het hele concept van spiegelloze systeem camera geïntroduceerd. Ze concentreren zich allebei op een ietwat andere doelgroep. Panasonic heeft video heel hoog in het vaandel staan en Olympus concentreert zich meer op het maken van foto's zelf, de bediening en kwaliteit.

Ik ben zelf van een Nikon D7000 met een leuk aantal lenzen (van 12mm tot 400mm, dus effectief 18-600) naar een Olympus OM-D E-M1 overgestapt en wil niet meer terug. Ik moet nog een groothoeklens erbij, en dan zit ik naar hetzelfde bereik te kijken in ongeveer 1/3 van het volume. Veel draagbaarder dus, wat zeker op vakantie heel erg fijn is. En als het nog compacter moet, dan neem ik mijn Nikon V1 mee. Maar dan lever ik een hoop in op bediening en mogelijkheden met betrekking tot kleinere scherpte-diepte.

In jouw geval zou ik vooral kijken naar m4/3 camera's. Die hebben op dit moment het beste compromis tussen compactheid, bediening en kwaliteit van de gemaakte foto's. Het is het meest volwassen spiegelloze systeem en je kunt redelijk goedkoop instappen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
Roynaldinho schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:53:
Als je het klein wilt houden zou ik de Panasonic GM1 ook eens bekijken. Nu voor € 499,- bij Redcoon (http://www.redcoon.nl/B51...emcameras?xtmc=gm1&xtcr=9) Review zie hier http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm1

Samen met de kitlens (12-32mm) net iets groter dan de RX serie, echter kan je achteraf altijd besluiten om je lenzenpakket uit te breiden.
Zoals ik heb gedaan met de 30-100mm zoomlens. (en de Leica 15mm, maar die is misschien iets boven budget)
Toevallig naar de lokale MM geweest staat hij voor 399 is dat een goede koop lijkt me een leuk ding helemaal voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:54
GigabyteZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:43:
[...]

Toevallig naar de lokale MM geweest staat hij voor 399 is dat een goede koop lijkt me een leuk ding helemaal voor die prijs?
Als dat inclusief de 12-32 is is dat een super goede prijs! Als de camera je aanspreekt zou ik het zeker doen. Erg goede kwaliteit in een erg kleine behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
GigabyteZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:43:
[...]

Als dat inclusief de 12-32 lens is, dan is het zeker een goede koop. Betere beeldkwaliteit dan de RX100, ongeveer even compact, maar je hebt nog de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Ook een voordeel: je hebt een echte zoomring ipv een elektrische zoom. Dat voelt véél prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
2Dan ga ik zeker terug vanmiddag stond een stikker op met tijdelijk 399 (mm alkmaar) en ja inclusief die 12 - 32 mm lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roynaldinho
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 19:02
GigabyteZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:15:
2Dan ga ik zeker terug vanmiddag stond een stikker op met tijdelijk 399 (mm alkmaar) en ja inclusief die 12 - 32 mm lens!
Dan zou ik er 10 halen en 9 op marktplaats zetten voor een aardig prijsje :)
Hadden ze ook andere lenzen in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigabyteZ
voor de rest niks speciaals gezien stond een stikker op alsof ze hem alleen in die vesteging afprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Ik heb de panasonic 12-32mm gehad, prima instap lens. Beter dan de gemiddelde kitlens.
Samen met de gm1 is het een super compact systeem met ruimte genoeg voor uitbreiding!
Voor op vakantie zeker overwegen om een (2ehands) panasonic 45-150mm lens erbij te halen als telezoom (of anders volgend jaar als het budget nu niet toereikend is), geeft samen met de 12-32mm veel mogelijkheden.

Ik ben iig erg blij met het m43 systeem!
Pagina: 1