Kenner ben ik niet. Ik heb wat ervaring met verschillende systemen.
Wat is je beschikbare budget?
Maximaal €1500 voor nu.
Wat zoek je daarvoor? Eén of meer lenzen, flitser, statief, ... Het budget is ruim genoeg voor een leuke beginset!
Koop je de camera met een specifiek doel?
Al jaren wil ik mijn simpele point & shoot camera vervangen met iets mooiers. Ik heb altijd al interesse gehad in fotografie, maar nooit de tijd (en geld) gehad om er echt serieus mee aan de slag te gaan. In september gaan we drie weken naar het westen van de Verenigde Staten voor een road trip langs vele national parks. Ik vond dit een mooi moment voor een camera upgrade. Het belangrijkste is dat ik mooie en scherpe landschap foto's kan maken. Echter wil ik ook een beginnetje maken met wat simpele astrofotografie. Daarnaast bezoek ik vele concerten en festivals, dus een compactere camera is zeker mooi meegenomen.
Dat is een hele lijst.
Westen VS: "travelzoom", groothoek voor landschappen, tele voor die ene beer op 100m in de Rocky's, en het bereik ertussenin voor portretten en kiekjes.
Astro: stabiel statief en lichtsterke lens.
Concerten: MILC met pancake lens en sensor die het goed doet op hoge ISO.
Overige wensen aan de camera?
Compact in verband met het makkelijk(er) naar binnen "smokkelen" bij concerten, festivals en sportevenementen.
MILC met een pancake lens. Al zou ik voor sport toch een telezoom kiezen.
Gewenst bereik?
Belangrijkste is dat er een goede lens komt met een wijde hoek voor landschap- en astrofotografie.
Een 16-50mm kitlens zou een leuk begin zijn.
Op dit moment heb ik het volgende idee:
Body: Sony A6000
Kit lenzen: Sony 16-50mm en Sony 55-210mm
Landschap & Astrofotografie lens: Rokinon 12mm f/2.0
Daarnaast wil ik na mijn vakantie één of beide van de onderstaande lenzen kopen voor concerten.
Sony 35mm f/1.8 en/of Sony 50mm f/1.8.
Prima keuzes (over de Rokinon kan ik je niks vertellen overigens, de 12mm kan ik ook niet vinden, maar die lijkt me goed als ik voorbeelden van de 14mm en andere lenzen op internet zie). Kijk welke brandpuntsafstand je op je kitlens het meest gebruikt, en laat je keuze voor een prime daar vanaf hangen. Een 50mm is beter geschikt voor portretten, alhoewel sommigen zweren bij 35mm portretten...
Ik ben op de hoogte dat de kit lenzen wat magertjes zijn. Ik zie echter geen andere opties in dezelfde prijsklasse voor "dagelijks" en "simpel" gebruik. De kit lenzen zullen meer gebruikt worden als vervanging van mijn oude point & shoot camera en niet voor de meer serieuzere werk. Als iemand hier andere ideeën of tips over heeft hoor ik dat graag.
Wat is magertjes? Kitlenzen zijn bedoeld om voor relatief weinig geld leuke foto's te kunnen maken, en dat kan prima met deze kitlenzen!
Zoals je onder andere
hier kunt zien, hellen gebouwen over op 16mm, en zijn rechte lijnen in de hoeken niet helemaal recht, maar daar ontkom je niet aan. Verder is het een lens met snelle AF die scherpe foto's maakt. Geen optisch hoogstandje, maar zijn geld meer dan waard.
Edit ter verduidelijking: Ik wil dus graag onder €1500 blijven voor een body + landschap/astrofotografie lens + zoomlenzen ter vervanging van point & shoot. De kosten voor de primes komen er pas later bij.
Met de Sony A6000 plus kitlenzen, de Rokinon en een stabiel statief heb je een hele leuke set. Je kunt eventueel besparen door de kit met één lens te nemen.