Een paar jaar geleden, heb ik voor het bezoeken van destijds mijn eerste formule 1 race een 1000d (
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III Zwart) set gekocht (met 15-88 en 75-300 kitlenzen). Deze bevalt erg goed, en de afgelopen jaren heb ik een aantal mooie plaatjes geschoten.
Nu val ik zeker in de categorie amateurfotograaf.
Nu ben ik de laatste tijd ook iets actiever geworden in het daadwerkelijk bewerken van de geschoten plaatjes (Lightroom en Photoshop). Ik loop echter tegen het probleem aan dat zodra ik wat ga croppen van de foto's dat ik eigenlijk een te lage resolutie overhou, en ik de foto weg kan gooien. Ik wil dus eigenlijk een upgrade doen van de body om iets meer mogelijkheden te krijgen.
Nu vraag ik mij voornamelijk af of het aantal megapixels hierbij veel verschil maakt, of dat ik hiervoor moet letten op andere dingen. Voor de beeldvorming, mijn 1000d bevalt nog steeds perfect, op bovenstaand probleem na dus.
Nu denk ik dat een 'eenvoudige' upgrade naar een 1200d voor mijn gebruik al een prima upgrade zou zijn. Hiermee gaat de resolutie een aardig eind omhoog. Gezien het prijsverschil naar de 18-55 IS II welke als kitlens bijgeleverd word is prijstechnisch dan ook een bijkomend voordeel.
Voor de volledigheid even het lijstje uit de OP:
Wat is je beschikbare budget?
€ ca 300
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Canon EF-S 18-55
- Canon EF 75-300 III
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Autosport, af en toe een fotootje op een feestje
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Nee, deze functie zal ik niet gaan gebruiken
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
- Ik heb de Live view slechts 1x geprobeerd op mijn huidige cam. Dus nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Graag wil ik bij canon blijven in het kader van hergebruik van mijn lenzen
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben tevreden met mijn huidige 18-55 en 75-300
TLDR: Is de upgrade van mijn 1000d naar de 1200d (met bijbehorende upgrade op de 18-88 kitlens,
pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart) het waard?