1 Wat is je beschikbare budget?
Rond de 500-700 euro afhankelijk van wat ik ervoor krijg.
2 Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen, compleet blanco
3 Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Noorwegen is een favoriet vakantieland en daar fotografeer ik voornamelijk het landschap en de natuur, maar daarnaast verwachten we in september ons eerste kindje en die zal ook een favoriet onderwerp worden
4 Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar het is wel leuk dat de camera het eventueel kan
5 Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Volgens mij niet van toepassing bij een ILC toch? En daar gaat de voorkeur naar uit.
6 Overige wensen aan de camera?
Goede automaatstand, zodat ik out-of-the-box al mooie plaatjes kan schieten, maar ook de nodige mogelijkheden om zelf alles in te kunnen stellen. Een foto-cursus staat namelijk op de wensenlijst.
7 Gewenst bereik?
Weet ik niet zo goed, omdat ik hartstikke noob ben en in eerste instantie zowel portretfoto's als landschapsfoto's maak zal ik in eerste instantie veel gebruik maken van de meegeleverde kitlens.
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera omdat ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om meerdere foto's per seconde te maken (Burst fotografie?) en de extra aan te schaffen apps wel een toegevoegde waarde vind hebben.
Even beginnen bij het begin;
Vroeger toen ik de eerste stappen zette in het digitale foto-tijdperk altijd foto's gemaakt met een van de eerste digitale camera's van Olympus met toen iets van 8 megapixel. Daarna werden de camera's in de telefoon telkens een stapje beter en daar de meeste foto's mee gemaakt.
De laatste jaren ook veel met de camera van m'n vader meegezeuld op vakantie (Pentax K10d) maar erg ontevreden over het resultaat. Dit komt uiteraard door mijn gebrek aan kennis maar het viel me erg tegen dat de simpele Nikon DSLR van een maatje van me op de automaat stand vele malen betere foto's maakte dan de dure Pentax. Ook in Noorwegen maakte ik van elk geschikt moment een 5-8 foto's met de Pentax in de hoop dat er dan 1 goede tussen zat.. En dan nog vond ik de foto's van mijn Samsung Note 3 vaak nog sprekender.
Nu ben ik voornemens om nog eens een fotocursus te volgen, dus het is fijn als de camera wel de instelmogelijkheden heeft om straks meer te experimenteren. Maar juist een goede automaatstand is een zeer grote pré zodat ik niet persé hoef te experimenteren en snel out-of-the-box mooie foto's kan maken.
Ik heb veel reviews gelezen en ben me enigszins aan het focussen op 2 mogelijke camera's:
Sony A6000 en de Samsung NX30.
De Samsung spreekt me aan vanwege de apps die er te krijgen zijn en omdat ik toch wel redelijk Samsung-minded ben. Maar van de Sony zie ik foto's voorbij komen die ik zeer mooi vind.
Bijvoorbeeld in het topic:
reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro
Vind ik de foto's van de Sony werkelijk schitterend.
Bijvoorbeeld onderstaande foto:
Deze knalt er qua kleuren en scherpte echt uit. Is dit een instelling of maakt voornamelijk de Sony deze foto's zo van kleur?
Mijn grote voorkeur gaat in elk geval uit naar een toestel waarmee de foto's er zo uit komen te zien. Wellicht voor de echte fotograaf wat overdreven qua kleuren en vast niet natuurgetrouw, maar ik vind het erg mooi en zou graag dergelijke foto's kunnen maken.
Overigens ben ik totaal niet gebonden aan de genoemde Samsung of Sony, mocht er een beter alternatief zijn van een ander merk dan is dat natuurlijk alleen maar goed!
Het budget is voor een complete camera inclusief kitlens tussen de 500 en de 700 euro.
Maar mocht een goedkopere camera net zo goed presteren is dat altijd interessanter.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...