Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Die 25 mm is reeds omgerekend naar fullframe dus daar moet je niet meer aan rekenen. En volgens mij heeft een Sony een crop factor van 1,5 en niet 1,6 dus dat scheelt ook weer wat mm's.
Verschil tussen de 16 en 18 mm is dus om en nabij de 25 mm die je nu ook hebt qua view.

Zou even spieken op flickr of soortgelijke sites wat de resultaten in de praktijk zijn van die 16-50 op een A6000. Als je zo wide mogelijke landschappen wil fotograferen is een 30 mm op 1,5 crop wel erg beperkt. Die 30 mm is wel goed bruikbaar voor de huis tuin en algemene fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 21:25

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Barrycade schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:00:
Die 25 mm is reeds omgerekend naar fullframe dus daar moet je niet meer aan rekenen. En volgens mij heeft een Sony een crop factor van 1,5 en niet 1,6 dus dat scheelt ook weer wat mm's.
Verschil tussen de 16 en 18 mm is dus om en nabij de 25 mm die je nu ook hebt qua view.
Oké! Dat had ik niet in de gaten, goed om te weten. Ik vond het al een bizar verschil.
In dat geval valt de 30mm Sigma, als enige lens voorlopig, waarschijnlijk af. Hoewel de prestaties goed zijn.
Ik zal eens kijken hoe de plaatjes bevallen van de kitlens (eerlijk gezegt nog niet heel veel praktijk vergelijkingen gedaan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Sony maakt leuke camera's, maar ze vergeten er fatsoenlijke objectieven bij te leveren. De Alpha 6000 is een geweldige camera, maar de enige zoomlens die een beetje wat presteert is de 18-105mm f/4.

Fuji maakt ook leuke camera's, en je kan nu een X-E1 met de zeer goede 18-55mm f/2.8-4 kitlens (én 50-230mm f/4.5-6.7 telelens) krijgen voor €750. De kitlens is lichtsterk, scherp en heeft een leuk bereik (18-55mm, 27-83mm FF eqv.)

Kijk ook eens naar de gloednieuwe Samsung NX500. Deze heeft dezelfde 28MP APS-C BSI (!) sensor en DRIMe V processor als de NX1, en bied daarmee zeer uitstekende prestaties voor een scherpe prijs. Ook Samsung heeft een karig lens aanbod, maar ze hebben wel aangegeven dat er een 16-80mm f/4 aankomt. Ook hebben ze hun uitstekende 16-50mm f/2-2.8 (!), maar daar betaal je ook wel voor.

Edit: Ik ben altijd een groot fan van het 'zoom met je voeten' principe. Helaas gaat dit bij landschappen wat lastiger, maar aangezien er vrijwel altijd genoeg licht is kan je afstoppen voor scherpte en vervolgens met behulp van zoom je exacte framing bepalen. Goede performance van de sensor en de afgestopte lens is dus belangrijker dan performance wide-open.

[ Voor 115% gewijzigd door Balance op 18-02-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 is geen wonder der techniek, maar afgestopt zeker een goed bruikbaar en betaalbaar groothoekobjectief. Sony heeft ook nog de 20mm f/2.8, voor €100,- meer.
Als het formaat je niet tegenhoud dan zou ik echter voor de Sigma 19mm F2.8 DN Art (Sony) gaan.
Dan heb je met de Sony Alpha 6000 Zwart een redelijk compacte set voor landschappen.

De set die Balance noemt is trouwens ook erg leuk en flexibeler qua bereik. Ik meen me alleen te herinneren dat er wat geroezemoes was over Fuji's X-trans sensoren bij landschappen, maar of dat redelijkerwijs ergens op gebaseerd is weet niet ik.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 16:36 . Reden: typo's en zo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:29:
De Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 is geen wonder der techniek, maar afgestopt zeker een goed bruikbaar en betaalbaar groothoekobjectief.
En erg lekker compact :)

Ik heb nog even wat Flickr foto's bekeken met de 16-50, mijn conclusie is dat ik wellicht meer ga bereiken door eerst met de kitlens te gaan (goedkoop met toch wat zoombereik), en daarmee te gaan oefenen in photoshop / GIMP en kijken hoe dat bevalt. Maar ik zit dan echt op het ervaringsvlak, gelijk gaan voor een prime (1 lens ivm budget) of eerst voldoende nemen met de 16-50. Wat zijn de ervaringen van andere die een soortgelijke instap hebben gedaan?

EDIT: Ik zal eens de formaten vergelijken en nadenken in hoeverre het verschil uit gaat maken voor het gebruik. 19mm vs 16-50mm als starters

[ Voor 8% gewijzigd door Bensjero op 18-02-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog niet heel ervaren bent in het werken met verwisselbare lenzen en primes, dan zou het prettig kunnen zijn om te starten met een kitzoomlens inderdaad. Dan kun je rustig uitvogelen hoe de camera werkt, welke brandpuntsafstanden je veel gebruikt en of je langer of wijder zou willen.
Mocht je dan ooit wijder willen gaan, dan is de Samyang Optics 12mm f/2.0 ook wel een leuke denk ik. ;)

Ik ben begonnen met een Sony NEX + kitlens, heb daar een setje Sigmaprimes bijgehaald, ben overgestapt naar een Nikon dSLR en ben daar nu weer Sigmaprimes voor aan het sparen. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09 21:03
Barrycade, link0007 en Scaptic bedankt voor de reacties

Ga mij nu verdiepen in de panasonic en de canon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ik vind het bizar dat er bij het afwegen nooit wordt gepraat over prestaties onder weinig licht. Het is gekend dat de D3200 beter is dan de oudere D3100 op gebied van noise bij hoge ISO, en dat de D3300 daar weer een schepje bovenop doet.

Momenteel zit ik met een oude D80 (nog een CCD sensor!) waarbij ISO 1600 al enorm lelijke vlekken toont, terwijl ik met een D3300 gemakkelijk ISO 6400 zou kunnen halen en toch nog mooiere foto's bekomen. Ik heb al een 35mm 1.8G, dus die mogelijkheden zijn al uitgeput.

De reden dat ik op zoek ga naar betere mogelijkheden om bij weinig licht foto's te nemen, is omdat ik niet graag de flits gebruik omdat ik dat lelijk vind. Dan blijft er enkel een belachelijk groot diafragma over, naast het boosten van de gevoeligheid van de sensor. Dat is waar de D3300 momenteel als één van de beste cropsensors uit de hoek komt. De D750 doet het ook zeer leuk, maar die is een slag te duur.

Waarom geen D7000 of D7100? Veel te duur; de meerprijs bovenop een D3300 is niet te rechtvaardigen als ik die niet nodig heb. Ik schiet vaak in A-modus, waarbij ik vaak manueel de focuspunten verplaats als de situatie dat toelaat, of op volautomatische focus zet als het object te snel beweegt in de diepte.

Er wordt vaak gezegd dat de D5200 en D5300 te verkiezen vallen boven de D3300, want meer focuspunten. Eigenlijk heb ik op de huidige D80 ook maar elf focuspunten, waarbij ik niet het gevoel heb veel te missen. De prestaties bij hoge ISO zijn wel opvallend slechter dan wat er met een recente instap-DSLR mogelijk is.

edit: het klopt dat ik met een D3300 veel ga moeten inleveren tov mijn D80 qua bedieningsknoppen, maar och; dat lijkt mij wel de besparing van vijfhonderd euro waard. Zo vaak gebruik ik die niet: heel af en toe belichtingscompensatie (omdat de metering in de D80 niet geweldig is onder bepaalde omstandigheden), witbalans wisselen tussen auto, manueel en PRE, focus wisselen tussen auto en dyn, dat is het zowat. ISO staat op auto, de meest geweldige uitvinding sinds ooit.

[ Voor 13% gewijzigd door RuddyMysterious op 23-02-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:37:
Ik schiet vaak in A-modus, waarbij ik vaak manueel de focuspunten verplaats als de situatie dat toelaat, of op volautomatische focus zet als het object te snel beweegt in de diepte.

...

het klopt dat ik met een D3300 veel ga moeten inleveren tov mijn D80 qua bedieningsknoppen, maar och; dat lijkt mij wel de besparing van vijfhonderd euro waard. Zo vaak gebruik ik die niet: heel af en toe belichtingscompensatie (omdat de metering in de D80 niet geweldig is onder bepaalde omstandigheden), witbalans wisselen tussen auto, manueel en PRE, focus wisselen tussen auto en dyn, dat is het zowat. ISO staat op auto, de meest geweldige uitvinding sinds ooit.
Als je meestal in de A stand (ik neem aan dat je Aperture bedoelt, diafragmavoorkeuze, en niet Auto) werkt, dan heb je aan één instelwiel genoeg. Als je sporadisch ISO aanpast, dan is een aparte ISO knop niet nodig (tip voor mensen die nog geen systeem hebben gekozen: de Sony A58 heeft er wel één, en daarnaast een FN menu met toe te wijzen opties).

Wanneer je je D80 inruilt tegen een D3300, dan ga je er op alle punten op vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 17:40

Marty__Mouse

If not, dan toch!

1 Wat is je beschikbare budget?
Rond de 500-700 euro afhankelijk van wat ik ervoor krijg.

2 Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen, compleet blanco

3 Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Noorwegen is een favoriet vakantieland en daar fotografeer ik voornamelijk het landschap en de natuur, maar daarnaast verwachten we in september ons eerste kindje en die zal ook een favoriet onderwerp worden ;)

4 Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar het is wel leuk dat de camera het eventueel kan

5 Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Volgens mij niet van toepassing bij een ILC toch? En daar gaat de voorkeur naar uit.

6 Overige wensen aan de camera?
Goede automaatstand, zodat ik out-of-the-box al mooie plaatjes kan schieten, maar ook de nodige mogelijkheden om zelf alles in te kunnen stellen. Een foto-cursus staat namelijk op de wensenlijst.

7 Gewenst bereik?
Weet ik niet zo goed, omdat ik hartstikke noob ben en in eerste instantie zowel portretfoto's als landschapsfoto's maak zal ik in eerste instantie veel gebruik maken van de meegeleverde kitlens.

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera omdat ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om meerdere foto's per seconde te maken (Burst fotografie?) en de extra aan te schaffen apps wel een toegevoegde waarde vind hebben.

Even beginnen bij het begin;
Vroeger toen ik de eerste stappen zette in het digitale foto-tijdperk altijd foto's gemaakt met een van de eerste digitale camera's van Olympus met toen iets van 8 megapixel. Daarna werden de camera's in de telefoon telkens een stapje beter en daar de meeste foto's mee gemaakt.
De laatste jaren ook veel met de camera van m'n vader meegezeuld op vakantie (Pentax K10d) maar erg ontevreden over het resultaat. Dit komt uiteraard door mijn gebrek aan kennis maar het viel me erg tegen dat de simpele Nikon DSLR van een maatje van me op de automaat stand vele malen betere foto's maakte dan de dure Pentax. Ook in Noorwegen maakte ik van elk geschikt moment een 5-8 foto's met de Pentax in de hoop dat er dan 1 goede tussen zat.. En dan nog vond ik de foto's van mijn Samsung Note 3 vaak nog sprekender.

Nu ben ik voornemens om nog eens een fotocursus te volgen, dus het is fijn als de camera wel de instelmogelijkheden heeft om straks meer te experimenteren. Maar juist een goede automaatstand is een zeer grote pré zodat ik niet persé hoef te experimenteren en snel out-of-the-box mooie foto's kan maken.
Ik heb veel reviews gelezen en ben me enigszins aan het focussen op 2 mogelijke camera's:

Sony A6000 en de Samsung NX30.

De Samsung spreekt me aan vanwege de apps die er te krijgen zijn en omdat ik toch wel redelijk Samsung-minded ben. Maar van de Sony zie ik foto's voorbij komen die ik zeer mooi vind.

Bijvoorbeeld in het topic:

reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro

Vind ik de foto's van de Sony werkelijk schitterend.

Bijvoorbeeld onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000553011.jpeg

Deze knalt er qua kleuren en scherpte echt uit. Is dit een instelling of maakt voornamelijk de Sony deze foto's zo van kleur?

Mijn grote voorkeur gaat in elk geval uit naar een toestel waarmee de foto's er zo uit komen te zien. Wellicht voor de echte fotograaf wat overdreven qua kleuren en vast niet natuurgetrouw, maar ik vind het erg mooi en zou graag dergelijke foto's kunnen maken.

Overigens ben ik totaal niet gebonden aan de genoemde Samsung of Sony, mocht er een beter alternatief zijn van een ander merk dan is dat natuurlijk alleen maar goed!

Het budget is voor een complete camera inclusief kitlens tussen de 500 en de 700 euro.
Maar mocht een goedkopere camera net zo goed presteren is dat altijd interessanter.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 12:04
- Wat is je beschikbare budget?
500-750

- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Momenteel ben ik in het bezit van een E-pl1 / 14-42mm / sigma 19mm 2.8

- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik koop de camera niet voor een specifiek doel.

- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het zou fijn zijn als het mogelijk is maar niet noodzakelijk. Voor het filmen gebruik ik 9 van de 10 keer mijn Sony AS-30

- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen noodzaak. Het zou wel fijn zijn als MF makkelijk gaat (ik weet niet hoe het precies heet maar het is op verschillende systeem camera's beschikbaar -> iets met piek focus?)

- Overige wensen aan de camera?
Ik merk dat het instellen, van bij vde witbalans, bij mijn E-pl1 vrij omslachtig is. Bij de d5200 van mijn vriendin gaat het al veel makkelijk (knop + dial). Het sneller kunnen instellen is wel van belang bij de aanschaf.

- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik zal voornamelijk gebruik gaan maken van primes. Ik merk dat ik de kitlens van mijn E-pl1 alleen gebruik wanneer ik de 14mm nodig heb. Dit is 15-20% van de tijd. De rest gebruik ik de 19mm.

- Heb je al enig idee wat je wilt?
Momenteel ben ik al naar verschillende zaken geweest om o.a. de d5200 / d7000 / d7100 / Eos700D / 70D vast te houden.
Momenteel neig ik naar een Nikon. Dit puur vanwege het feit dat mijn vriendin ook een Nikon heeft en we dus samen gebruik kunnen maken van lenzen etc.

Nu is momenteel de d7000 vrij goedkoop te krijgen (zowel nieuw als 2e hands). Alleen vraag ik me af of het slim is om een ouder topmodel aan te schaffen of dat ik beter voor bijv een D5200 / 5300 kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was naar de E-M10 kijken. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je het extra gewicht en volume van een instap dSLR kan waarderen als je vanaf een E-PL1 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Marty__Mouse schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:54:

3 Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Noorwegen is een favoriet vakantieland en daar fotografeer ik voornamelijk het landschap en de natuur, maar daarnaast verwachten we in september ons eerste kindje en die zal ook een favoriet onderwerp worden ;)
Ha leuk! Ik heb met bijna dezelfde criteria net een nieuwe camera gekocht; de Sony a6000.
Mijn favoriete vakantieland is tevens noorwegen en heb de camera gekocht om ook landschap fotografie te doen. Ik ben heel snel naar de Sony gegaan omdat ik de build quality en de omvang van de camera erg goed vindt. Sony heeft ook enkele apps beschikbaar (niet allemaal gratis). Zelf zou ik 't liever willen leren dan hetzelfde resultaat te boeken met aan appje, maarja ieder z'n ding. Ik heb nog niet veel ervaring met de camera, dus aan mijn ervaring (super toestel!!) heb je weinig ;)

Owja en qua de beelden, nabewerking (als je o.a. in RAW schiet) kan je foto's op een simpele manier een grote boost geven, en dan lijkt me die foto die je aandraagt niet echt een probleem om te reproduceren, zowel met de samsung als de sony, aangezien de sensorgrootte gelijk is.

Wat ik al wel in het achterhoofd houd is dat ik wellicht mijn set uitbreid met een goede prime (zoals de Sigma 19mm) om mijn landschapsfoto's nog een extra boost te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Bensjero op 04-03-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
...
Vind ik de foto's van de Sony werkelijk schitterend.

Deze knalt er qua kleuren en scherpte echt uit. Is dit een instelling of maakt voornamelijk de Sony deze foto's zo van kleur?

Mijn grote voorkeur gaat in elk geval uit naar een toestel waarmee de foto's er zo uit komen te zien. Wellicht voor de echte fotograaf wat overdreven qua kleuren en vast niet natuurgetrouw, maar ik vind het erg mooi en zou graag dergelijke foto's kunnen maken.
...
Mijn persoonlijk ervaring met Sony zijn dat ze wel mooie foto's maken totdat je andere merken tegenkomt ;). Niet dat ze slecht zijn, maar het kan een heel stuk beter. Daarnaast is mijn ervaring dat de objectieven van Sony, laten we zeggen, gemiddeld zijn. Hoe Samsung is weet ik trouwens niet.

Ik ben nu overgestapt op Fuji die ver boven de scherpte en kleuren van Sony uitsteekt en bekend staat om de goede "direct uit de camera foto's", maar bijvoorbeeld Olympus schijnt ook wel mooie JPEG's te produceren. Het enige nadeel is dat je met je apps niet zover komt of dat je een stuk(je) duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:25:
Ik zou als ik jou was naar de E-M10 kijken. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je het extra gewicht en volume van een instap dSLR kan waarderen als je vanaf een E-PL1 komt.
Bedankt voor de tip maar ik leen nu regelmatig de d5200 van mijn vriendin en ik ben van mening dat een dslr meer voor mij is. Dit heeft verschillende redenen:
- ovf vs evf
- meer accessoires (ook third party)
- meer keus qua lenzen
- licht sterkere primes zijn betaalbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

sarlo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:30:
- licht sterkere primes zijn betaalbaarder
Als je een (geweldige) wijde en lichtsterke prime wilt, dan is de Sigma 18-35mm f1.8 een aanrader, alleen wel duur aan ongeveer €800. Voorts is er de 30mm f1.4 van Sigma aan ongeveer €400, maar veel wijder dan dat is moeilijk te vinden qua primes.

[ Voor 16% gewijzigd door RuddyMysterious op 04-03-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DevilsProphet schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:14:
[...]

Als je een (geweldige) wijde en lichtsterke prime wilt, dan is de Sigma 18-35mm f1.8 een aanrader, alleen wel duur aan ongeveer €800.
De Sigma 18-35mm is een hele mooie, lichtsterke lens, maar het is allesbehalve een prime natuurlijk ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-35 is 18 lichtsterke primes voor de prijs van 1 goede zoomlens ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hahn schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:15:
De Sigma 18-35mm is een hele mooie, lichtsterke lens, maar het is allesbehalve een prime natuurlijk ;)
Nee inderdaad, maar het is wel een mooie vervanger voor een stuk of twee (of meer!) primes, als je dat zou nodig hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rond de 500-700 euro afhankelijk van wat ik ervoor krijg.
Dan heb je redelijk wat keus als je voor een camera met kitlens of eenvoudige prime gaat.
Neen, compleet blanco
Toch is het handig om te kiezen voor een merk dat al iets gepresteerd heeft op het gebied van systeemcamera's. Canon heeft in 3 jaar 3 modellen gemaakt, die niet eens allemaal hier uitgekomen zijn. Nikon heeft gekozen voor een kleine sensor, leuk voor landschappen, maar met een baby op komst lijkt het me dat portretten belangrijker worden. De Nikon 1 is dus niet je eerste keuze.

Dan blijven Sony, Fujifilm, Samsung en een paar kleine anderen over. Dat is voor mij ook de volgorde waarin ik ze interessant vind. Samsung heeft (nu nog) de kleinste set lenzen, maar ik heb wel vertrouwen in het merk.
Voor landschappen heb je groothoek nodig, voor portretten 50mm (op APS-C formaat) of meer. Je zou kunnen beginnen met een kitlens.
4 Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar het is wel leuk dat de camera het eventueel kan
Full HD filmen kan met alle systeemcamera's. Alleen 4K filmen nog niet.
Volgens mij niet van toepassing bij een ILC toch? En daar gaat de voorkeur naar uit.
Klopt. Alleen komen er steeds meer zoekerloze camera's. Let daar op!
Goede automaatstand, zodat ik out-of-the-box al mooie plaatjes kan schieten, maar ook de nodige mogelijkheden om zelf alles in te kunnen stellen. Een foto-cursus staat namelijk op de wensenlijst.
Gaat op voor de Sony, Fuji en Samsung's.
7 Gewenst bereik?
Weet ik niet zo goed, omdat ik hartstikke noob ben en in eerste instantie zowel portretfoto's als landschapsfoto's maak zal ik in eerste instantie veel gebruik maken van de meegeleverde kitlens.

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera omdat ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om meerdere foto's per seconde te maken (Burst fotografie?) en de extra aan te schaffen apps wel een toegevoegde waarde vind hebben.
Sony A6000 en Samsung NX30 zijn beide lekker snel. Staar je niet blind op apps, die zijn (voor mij) ver ondergeschikt aan lensaanbod, flitsers en fotografische kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:19:
Toch is het handig om te kiezen voor een merk dat al iets gepresteerd heeft op het gebied van systeemcamera's. Canon heeft in 3 jaar 3 modellen gemaakt, die niet eens allemaal hier uitgekomen zijn. Nikon heeft gekozen voor een kleine sensor, leuk voor landschappen, maar met een baby op komst lijkt het me dat portretten belangrijker worden. De Nikon 1 is dus niet je eerste keuze.
Een kleine sensor leuk voor landschappen? En waarom zou je met de Nikon 1 geen portretten kunnen maken? Dat het misschien niet de beste keuze is, ok, maar ongeschikt is ie zeker niet.
Dan blijven Sony, Fujifilm, Samsung en een paar kleine anderen over. Dat is voor mij ook de volgorde waarin ik ze interessant vind. Samsung heeft (nu nog) de kleinste set lenzen, maar ik heb wel vertrouwen in het merk.
Olympus en Panasonic schuif je gewoon aan de kant? Waarom dat?
Voor landschappen heb je groothoek nodig, voor portretten 50mm (op APS-C formaat) of meer. Je zou kunnen beginnen met een kitlens.
Voor landschappen heb je helemaal geen groothoek nodig. Dat veel mensen dat vaak doen, wil niet zeggen dat het nodig is. Sterker nog: de meest interessante landschappen schiet ik met 50mm of 100mm (op FF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:32:
Een kleine sensor leuk voor landschappen? En waarom zou je met de Nikon 1 geen portretten kunnen maken? Dat het misschien niet de beste keuze is, ok, maar ongeschikt is ie zeker niet.
Ik was te kort door de bocht. Met een grote sensor heb je meer controle over de scherptediepte, en dat is onder andere voor portretten van belang. Of, om te voorkomen dat er een discussie ontstaat waar niemand bij gebaat is: ik vind portretten met een scherp onderwerp en een mooi onscherpe achtergrond erg mooi.

Met de Nikon 1 kun je mooie portretten maken (dat kan tegenwoordig zelfs met een smart phone), maar je hebt met een standaard lens minder controle over de scherptediepte. Wil je die controle wel hebben, dan zul je lichtsterkere objectieven moeten gebruiken. En die zijn groter, zwaarder (en duurder), waardoor het compactere van de Nikon 1 teniet wordt gedaan.

Met een kleinere sensor (Nikon 1) heb je minder controle over de scherptediepte, en dat is voor landschappen meestal geen probleem.
Olympus en Panasonic schuif je gewoon aan de kant? Waarom dat?
MFT is een goed platform, en Olympus en Panasonic maken erg goede camera's. Kwalitatief is er niks mis met dat platform.

Alleen ik heb doorgaans niks met die beeldverhouding van 4 bij 3. Het is de oude tv verhouding, en ook de verhouding van alle compactcamera's.

Voordat ik een digitale spiegelreflex had, had ik een digitale compactcamera. Ik was eigenlijk altijd bezig met het bijsnijden van foto's. Bijna vierkante landschapsfoto's, die vertellen me vaak niet hoe een landschap eruit ziet. Sterker nog, ik vind de panoramamodus van mijn camera erg mooi en die gebruik ik ook geregeld!

Sinds ik een digitale reflex heb, zijn veel van mijn foto's eigenlijk direct uit de camera te gebruiken. Het gebeurt maar een enkele keer dat ik foto's na 4 bij 3 bijsnij.

Dat de MFT sensor iets kleiner is dan een APS-C sensor is een klein nadeeltje. De zinloos geregistreerde pixels (die ik weg moet snijden) is eerder een reden om MFT links te laten liggen.

Begrijp me niet verkeerd: er is niks mis met MFT, het staat ver boven de pogingen van Canon en Nikon om een systeemcamera uit te brengen, maar het komt op mijn short list niet voor.
Voor landschappen heb je helemaal geen groothoek nodig. Dat veel mensen dat vaak doen, wil niet zeggen dat het nodig is. Sterker nog: de meest interessante landschappen schiet ik met 50mm of 100mm (op FF).
Daar heb je helemaal gelijk in. Als je standaard groothoek gebruikt voor een landschap wil dat niet zeggen dat dat altijd het beste is. Met andere brandpunten heb je mogelijk veel sprekender foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

ikweethetbeter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Ik was te kort door de bocht. Met een grote sensor heb je meer controle over de scherptediepte, en dat is onder andere voor portretten van belang. Of, om te voorkomen dat er een discussie ontstaat waar niemand bij gebaat is: ik vind portretten met een scherp onderwerp en een mooi onscherpe achtergrond erg mooi.

Met de Nikon 1 kun je mooie portretten maken (dat kan tegenwoordig zelfs met een smart phone), maar je hebt met een standaard lens minder controle over de scherptediepte. Wil je die controle wel hebben, dan zul je lichtsterkere objectieven moeten gebruiken. En die zijn groter, zwaarder (en duurder), waardoor het compactere van de Nikon 1 teniet wordt gedaan.

Met een kleinere sensor (Nikon 1) heb je minder controle over de scherptediepte, en dat is voor landschappen meestal geen probleem.
Inderdaad, te weten dat de scherptediepte bij een APS-C-sensor op f1.8 al gauw even diep is als die op een FF op f2.8, dan besef je wel dat een nog kleinere sensor absoluut niet aan de dunne scherptediepte van de grotere sensoren kan geraken.

Een kennis heeft een zelfportret gemaakt met een Canon 6D (FF) op f1.2, dat is wondermooi met een scherp onderwerp en boterzachte bokeh op de achtergrond. Dat lukt helaas niet met een (veel) kleinere sensor en het relatief beperkte aanbod van kwaliteitsglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag is natuurlijk wel of je die superkleine DoF ook daadwerkelijk nodig gaat hebben. Want als alleen de ogen scherp zijn en je ook nog met focusproblemen zit door die kleine DoF, moet je jezelf afvragen of je dat wel wil hebben.
Ik schiet persoonlijk graag met kleine DoF, maar met portretten is het altijd oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

De diepte is ook relatief tot het voorwerp, dus als je een ver onderwerp hebt is het met bv een 85mm nog best doenbaar om het volledige onderwerp scherp te hebben. Maar inderdaad, het is gevaarlijk, zeker als je portretten in profiel wil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-03-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:28:
De diepte is ook relatief tot het voorwerp, dus als je een ver onderwerp hebt is het met bv een 85mm nog best doenbaar om het volledige onderwerp scherp te hebben. Maar inderdaad, het is gevaarlijk, zeker als je portretten in profiel wil maken.
Dat is dan een full body portret. Maar dan heb je het over 5m afstand en dat is nogal wat voor bijvoorbeeld binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superkleine DoF heb je lang niet altijd nodig, maar het is mooi als je de mogelijkheid hebt. Portretten met 50-80mm met diafragma op 4 geven een mooie onscherpe achtergrond (bokeh), maar je hoeft niet te kiezen of de ogen of de neus scherp is: ze zijn beide scherp. Met een f/1.2 lens op FF moet je die keuze wel maken, maar het resultaat kan prachtig zijn.

Met een kitlens haal je f/4 op 50mm net niet, maar elke prime haalt dat met gemak, en met de betere zoomlenzen kan dat ook.

Met een 1" sensor (Nikon 1) mag je, voor hetzelfde DoF effect, wel richting de f/1.8 gaan, en dan zit je vast aan zware grote dure toplenzen. Met een APS-C camera maak je met een veel beperkter budget mooiere portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met mijn 45 f/1.8 van nog geen 250 euro anders geen klagen op m4/3. En als bonus is die nog licht en compact ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Bedankt voor alle reacties en adviezen.. Ik heb nog wat huiswerk te doen want een aantal begrippen zeggen me erg weinig moet ik bekennen (DoF, FF enzo).

Ikweethetbeter ook bedankt voor je steekhoudende argumenten, door de uitleg krijg ik een beter beeld van wat ik nu eigenlijk zoek.
Ik denk dat ik me in de zoektocht in elk geval voornamelijk ga richten op Sony, Samsung en de door jou aangedragen Fujifilm.

De A6000 en de NX30 heb ik beide op de lijst gezet omdat deze voor mijn gevoel (naar alles wat ik heb gelezen en gezien) net op de grens van de betere camera's zitten ten op zichte van hun kleinere broertjes. Klopt mijn gevoel hierin een beetje of maken de goedkopere camera's indezelfde lijn net zulke mooie foto's? In elk geval zit het prijsverschil onder andere in de AF die de NX30 en A6000 hebben. Nu weet ik niet of dat een heel groot voordeel is maar m'n gevoel zegt van wel; ik gebruik de zoeker bij de Pentax K10d ook altijd ipv van het schermpje.

Maar naar welk type van Fujifilm zou ik kunnen kijken in vergelijking tot de genoemde modellen van Samsung en Sony? Is de X-A2 bijvoorbeeld een goede optie?

In eerste instantie wil ik me bepereken tot een kitlens omdat mijn budget (en zeker ook mijn kennis) niet toereikend is om meteen een losse lens erbij te kopen. Ik begreep dat bij portret foto's het met name belangrijk is dat je de ogen van je onderwerp scherpstelt. Ik vind het, net als Ikweethetbeter, erg mooi als bij een portretfoto het gezicht scherp is en de achtegrond wazig. Maar valt dit te realiseren met een standaard kitlens? Ik begrijp dat metname de sensor hierin erg belangrijk is?
Is er dan een voorkeur qua sensor welke de camera aan boord moet hebben?
Dan kan ik wellicht naast de genoemde modellen ook naar andere camera's kijken?

Sorry voor de wellicht wat NOOB-vragen, maar ik ben druk lerende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:38:
Ik heb met mijn 45 f/1.8 van nog geen 250 euro anders geen klagen op m4/3. En als bonus is die nog licht en compact ook.
MFT is enkele klasses beter dan Nikon 1, dus dat verbaast me niks.

f/1.8 op MFT biedt een beperktere DoF dan f/4 op APS-C, dus daar is helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Marty__Mouse: ik heb nu geen tijd, maar even snel een opmerking: een (kit)lens heeft geen sensor. Dat is een verzameling glas (of plastic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

ikweethetbeter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:22:
@Marty__Mouse: ik heb nu geen tijd, maar even snel een opmerking: een (kit)lens heeft geen sensor. Dat is een verzameling glas (of plastic).
Ik zie dat ik het inderdaad wat onhandig heb geschreven ;) . Ik weet het verschil tussen de sensor en de lenzen.
Maar ik doelde er eigenlijk op of ik de omschreven portretfoto's (onderwerk scherpgesteld op de ogen en wazige achtergrond) ook kan maken met de standaard kitlens als ik een camera kies met de juiste/grote sensor.

Want de sensor bepaalt de lichtopname, scherpte en het aantal pixels toch?
Nu zal alles boven de 20MP wel goedzitten volgens mij, maar hoe groter de sensor hoe beter de foto's in de schemering of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De gebruikte techniek (moderne CMOS is beter dan oude CCD) en de grootte van de pixels bepalen (en de bewerking in de camera, zoals ruisonderdrukking) bepalen de kwaliteit van de foto bij weinig licht. Een grotere sensor heeft (bij hetzelfde aantal pixels) grotere pixels, en daardoor beter beeld (meer detail door meer bits per pixel, en minder ruis).

Een typische 18-55mm kitlens (APS-C SLR) heeft een maximum diafragma van 3.5 tot 5.6. Op 50+ mm heb je dus geen f/4, maar je hebt nog steeds voldoende DoF speelruimte om mooie portretten te maken.

Wil je zelf meer speelruimte, dan kun je sparen voor een lichtsterkere standaard zoom, of een prime. Dan heb je veel kwaliteit en een lichtsterke lens voor (relatief) weinig geld.

Edit:

De Fujifilm X-serie is de APS-C systeemcamera lijn van Fujifilm. Ik ken de X-A1 en X-E1 uit 2013 en dat zijn leuke camera's. De nieuwere hebben ook leukere opties, zoals niet alleen bediening maar ook een remote zoeker met je smart phone.

De Olympus en Panasonic MFT camera's zijn ook mooi, maar die zal ik niet snel kopen vanwege mijn eerder genoemde bezwaren. Maar als ik het ermee zou moeten doen, dan zou ik weinig te klagen hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door ikweethetbeter op 05-03-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
@Marty_mouse: de X-A2 van Fuji is volgens mij een beetje ongelukkige keuze. Het heeft geen echte X-trans sensor zoals die in de overige modellen zit. Daarnaast heeft deze geen EVF. De X-M1 is de instapper met de echter X-transsensor maar ook zonder EVF.

De X-E1 is eigenlijk een mooie instapper (met EVF) die tegenwoordig voor een redelijke prijs te krijgen is (KE had geloof ik een aanbieding riep iemand vorige week, de X-E1, 18-55 en de 50-230 voor rond de 750,=). Met name dat 18-55 is heel erg mooi en goed en wint het met gemak van de andere kitobjectieven. Daarnaast is het ook nog eens redelijk lichtsterk met 2.8 op 18 mm.
De X-E1 heeft misschien niet de nieuwste features en ook niet de snelste AF, maar het is wel een hele mooie basis voor de fotografie, om het te leren en misschien ook wel om door te groeien. De sensor is heel goed en scherp (er zit geen zgn. AA-filter op) en wint het van veel sensoren met "meer pixels". Ook zijn de JPEG's die uit de camera komen van een uitzonderlijke kwaliteit. Dat kom je bij sony bijvoorbeeld niet tegen.
Daarnaast heeft het Fuji platform erg mooie objectieven, niet de goedkoopsten, maar wel heel fraai. Dus je kunt ook nog lekker doorgroeien bij dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Wederom bedankt voor de reacties.. Ik moet zeggen dat ik na het lezen van vergelijkingen en reviews toch meer en meer richting de Sony A6000 blijf neigen.

Op bijvoorbeeld Flickr zie ik schitterende foto's van de A6000 icm de Sigma 19mm lens, dat zo voor ca. € 200,- dan best nog wel eens een leuke uitbreiding kunnen zijn.

Maar aan de andere kant zag ik ook al een preview van de Samsung NX500 en dat moet toch ook wel een hele goede camera zijn al moet ie helaas een EVF ontberen.

Bij verschillende vergelijkingen tussen de A6000 en de X-E1 komt voor mij de Sony toch wel steeds als winnaar uit de bus met z'n modernere features als bijvoorbeeld de snellere AF. En qua betere lens ipv de kitlens zou ik dan altijd zoals boven al aangegeven t.z.t. kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Sigma 19mm?

Does this make sense wat ik nu zeg of klopt mijn redenatie niet helemaal? Ik blijf tenslotte een Noob ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:20:
[...]

f/1.8 op MFT biedt een beperktere DoF dan f/4 op APS-C, dus daar is helemaal niks mis mee.
Veel beperktere DoF.
1.8 x 2 = 3.6
4.0 x 1.5 = 6.0
4.0 x 1.6 = 6.4 (Canon APS-C)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2015 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:20:
[...]

Verschil tussen MFT en Nikon 1 is ongeveer even groot als tussen MFT en APS-C. Tussen APS-C en FF zit een groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:45:
Verschil tussen MFT en Nikon 1 is ongeveer even groot als tussen MFT en APS-C. Tussen APS-C en FF zit een groter verschil.
Je kunt het precies uitrekenen:
FF: cropfactor 1
APS-C: cropfactor 1,5
APS-C Canon: cropfactor 1,6
MFT: cropfactor 2
1": cropfactor 2,7

De verhouding tussen FF en APS-C is dus 1,5.

Tussen APS-C en 1" is 2,7/1,5 = 1,8.

Het verschil tussen 1" en APS-C is dus groter dan het verschil tussen APS-C en FF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
DevilsProphet schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:14:
[...]

Als je een (geweldige) wijde en lichtsterke prime wilt, dan is de Sigma 18-35mm f1.8 een aanrader, alleen wel duur aan ongeveer €800. Voorts is er de 30mm f1.4 van Sigma aan ongeveer €400, maar veel wijder dan dat is moeilijk te vinden qua primes.
Alvast bedankt voor de tip.

Alleen zit ik nog steeds te twijfelen of ik een ouder hoger gepositioneerd model koop (D7000) of een nieuwer lager gepositioneerd model (D5300).

Zaken als wifi / nfc oid hebben geen invloed op mijn keuze. Dit voornamelijk omdat mijn vriendin een nikon wifi adapter heeft en ik deze kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Het hangt allemaal af van de extra toeters en bellen die op een hoger model zitten, heb je die wel nodig? Moeilijk te zeggen zonder er een lange tijd mee gewerkt te hebben, natuurlijk.

Ikzelf gebruik nu een D80 en zou graag een D3300 kopen, want beeldkwaliteit is top, alhoewel het model minder goed is qua knoppen, draaiwieltjes en het heeft ook een vrij primitief autofocussysteem. Gelukkig is mijn D80 geen haar beter voor al die tekortkomingen van de D3300, behalve de ergonomie met de knopjes, dus mij lijkt mijn keuze vrij veilig.

Om even specifieker in te gaan op je vraag: de D7000 heeft een oudere sensor en oudere processor waardoor hij een klein beetje slechter is qua beeldkwaliteit, zowel in scherpte (minder megapixels, heeft ook nog een optical low-pass filter) als in ruis (expeed 2 processor is minder capabel in het onderdrukken van ruis bij hogere ISO dan de expeed 4 in de D5300). Langs de andere kant zitten er leuke en nuttige gimmicks op de D7000 die de D5300 niet heeft, zoals autofocus-correctie (indien de sensor of een lens slecht is afgesteld), meer knopjes om je instellingen snel te kunnen veranderen zonder in het firmwaremenu te moeten duiken, een schroefmotor om (oude) motorloze lenzen alsnog te kunnen autofocussen, etc.

Welk model heb je nu? Afhankelijk daarvan zou ik zeggen: als je niet constant de knopjes gebruikt en het gevoel hebt die te zullen missen, dan is de D5300 zeker top, want gaat uiteindelijk iets mooiere beelden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Ik heb nu een Olympus E-PL1 en vooral het instellen irriteert me mateloos.
Als ik bijvoorbeeld de D5200 gebruik van mijn vriendin, dan merk ik dat het instellen zo veel sneller gaat. Ik was echt binnen no-time bekend met alle combinaties qua knoppen etc.

Nu zie ik ook dat de D7200 is aangekondigd vraag ik me af hoe snel de D7100 in prijs gaat zakken? Ik kan namelijk geen referentiekader vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

De D7000 verkoopt tweedehands (!) nog voor minstens €400, dus verwacht geen wonderen op dat gebied voor de D7100.

De hele tijd internet afschuimen naar leuke eerste- of tweedehands aanbiedingen voor het model dat je zoekt is de aangewezen strategie. Ooit zal één of andere winkel besluiten om bijvoorbeeld €100 onder de prijs te duiken; dat is wanneer je je slag moet slaan. Maar helaas is dat moeilijk te voorspellen.

Qua prijzen: alledrie de modellen uit de D7000-reeks begonnen ongeveer aan €1200. Ondertussen hangt de D7000 nieuw rond de €600 en de D7100 rond de €900. Dat is dus een kwart eraf per twee jaar. Dat de D7100 ineens veel gaat zakken, zullen we nog zien.

Trouwens, welke knopjes op de D5200 gebruik je vaak? Je moet niet denken dat de D3000- en D5000-reeks helemaal geen knopjes hebben, gewoon minder dan de D7000-reeks en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sarlo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:59:
Ik heb nu een Olympus E-PL1 en vooral het instellen irriteert me mateloos.
Het Olympus PEN ontwerp zag er in het begin wel mooi retro uit, maar het gemis van een instelwieltje zorgt ervoor dat het geen camera voor fotografen die iets willen instellen is.
Als ik bijvoorbeeld de D5200 gebruik van mijn vriendin, dan merk ik dat het instellen zo veel sneller gaat. Ik was echt binnen no-time bekend met alle combinaties qua knoppen etc.
Dat is een mooie camera. Maar wil je een SLR hebben? Je hebt nu een mirrorless camera, en ook al blijft de DSLR nog wel een tijd bestaan, de toekomst zit in de mirrorless camera's (alleen hebben Canon en Nikon dat nog niet helemaal door, de rest van de merken is er klaar voor).

Als je een Nikon DSLR kunt bedienen, dan kun je ook een Sony SLT of MILC bedienen, of een Samsung of Fujifilm MILC bedienen.
Nu zie ik ook dat de D7200 is aangekondigd vraag ik me af hoe snel de D7100 in prijs gaat zakken? Ik kan namelijk geen referentiekader vinden.
Even geduld, over een paar maanden is de D7100 ongetwijfeld wat goedkoper. Maar wil je dat wel? Misschien ben je met een D3300 met een goede lens beter af. Of een andere mirrorless camera.

Ben je tevreden over de kwaliteit van je Olympus MFT camera? Je zou dan over kunnen stappen op Panasonic, zelfde techniek, zelfde lenzen, alleen betere bediening (alhoewel ik daar ook het duimwieltje rechts bovenaan mis). Of een minder compacte Olympus OM camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Ik ben altijd wel tevreden geweest over de kwaliteit van de foto's van de Olympus. Ik zie alleen wel dat er meer mogelijk is qua dof als ik de Nikon gebruik. Daarnaast ben ik gewoon 100% zeker dat ik weer een optische zoeker wil en zover ik kan vinden hebben mirrorless camera's voornamelijk EVF.

Qua ergonomie en instelmogelijkheden ben ik helemaal klaar met mijn Olympus. Ik heb vrij grote handen en toen ik een d3300 vast had dacht ik meteen "nee, deze camera is te klein en ik heb te weinig grip".

Om terug te komen op de vraag welke knoppen combo's gebruik je. Ik gebruik merk dat ik continue het instelwiel gebruik om snel te kunnen wisselen tussen ISO waardes, wijzigingen in EV, diafragma en sluitersnelheid.

Ik gebruik op mijn olympus eigenlijk alleen de S en de A mode.

[ Voor 9% gewijzigd door sarlo op 06-03-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:36:
[...]

Het Olympus PEN ontwerp zag er in het begin wel mooi retro uit, maar het gemis van een instelwieltje zorgt ervoor dat het geen camera voor fotografen die iets willen instellen is.
Je beschrijft hier van de hele PEN lijn enkel de E-PL1. Daarvan zag het ontwerp er ook nog niet eens mooi retro uit maar was het een goedkope instapcamera waarbij op alle mogelijke onderdelen bespaart was. De eerste PEN, de E-P1 is een compleet andere camera. Alle andere PEN's hadden wel een instelwieltje. Mijn E-P3 die ik kocht omdat het instellen van de E-PL1 idd niet zo blindelings kon verhielp heeft twee wieltjes en kan ik blindelings instellen in de elke stand net zoals je dat bij elke midrange dSLR zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sarlo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:44:
Ik ben altijd wel tevreden geweest over de kwaliteit van de foto's van de Olympus. Ik zie alleen wel dat er meer mogelijk is qua dof als ik de Nikon gebruik.
DoF heeft niks met Nikon te maken, maar met sensorgrootte (en diafragma en brandpuntsafstand).

Als we uitgaan van FF, dan heeft APS-C crop 1,5, en MFT crop 2. Hoe minder crop, hoe meer controle over de DoF.
Daarnaast ben ik gewoon 100% zeker dat ik weer een optische zoeker wil en zover ik kan vinden hebben mirrorless camera's voornamelijk EVF.
Sterker nog: mirrorless camera's hebben geen zoeker of een EVF, een OVF is niet mogelijk. Maar probeer voor de gein eens de Sony A6000 uit, en oordeel dan nog eens over een EVF.
Qua ergonomie en instelmogelijkheden ben ik helemaal klaar met mijn Olympus. Ik heb vrij grote handen en toen ik een d3300 vast had dacht ik meteen "nee, deze camera is te klein en ik heb te weinig grip".
Ik heb ook grote handen, en vind daardoor in eerste instantie de D5x00 en D7x00 ook beter aanvoelen dan de D3x00. Maar als je eraan went dat je pink niet op de grip past, dan valt het wel mee met de grip.

De Sony A6000 ligt overigens veel beter in de hand dan de Olympus die je nu hebt, en misschien ook wel beter dan de D3300.
Om terug te komen op de vraag welke knoppen combo's gebruik je. Ik gebruik merk dat ik continue het instelwiel gebruik om snel te kunnen wisselen tussen ISO waardes, wijzigingen in EV, diafragma en sluitersnelheid.

Ik gebruik op mijn olympus eigenlijk alleen de S en de A mode.
Ik gebruik de A, P en Auto standen, en dan is een instelwieltje onmisbaar. ISO staat bij mij meestal op automatisch, maar bij schemer wil ik meer controle hebben. Dan is een ISO knop waarvoor je niet 3 niveau's diep de menu's in moet erg handig. (De D3300 heeft geen dedicated ISO knop.)

Daar heb ik overigens mijn camera op uitgezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sarlo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:27:
[...]
Alleen zit ik nog steeds te twijfelen of ik een ouder hoger gepositioneerd model koop (D7000) of een nieuwer lager gepositioneerd model (D5300).
Ik blijf het zeggen. Maar de kleine donkere zoekers van instap DSLR's zijn reden genoeg om daar ver vandaan te blijven als je enigszins serieus en met plezier wil fotograferen. Ook dingen als bouwkwaliteit, en accuduur, niet alleen door een grotere accu maar ook het schermpje bovenop die voorkomt dat je het stroom-slurpende LCD hoeft te gebruiken. Dat soort praktische eigenschappen maken het verschil, niet het introductiejaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:15:
[...]

Ik blijf het zeggen. Maar de kleine donkere zoekers van instap DSLR's zijn reden genoeg om daar ver vandaan te blijven als je enigszins serieus en met plezier wil fotograferen. Ook dingen als bouwkwaliteit, en accuduur, niet alleen door een grotere accu maar ook het schermpje bovenop die voorkomt dat je het stroom-slurpende LCD hoeft te gebruiken. Dat soort praktische eigenschappen maken het verschil, niet het introductiejaar.
Daar kan ik me wel bij aansluiten. Liever een overjarig model met de zaken die Jesper beschrijft dan een nieuwe instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:23:
Liever een overjarig model met de zaken die Jesper beschrijft dan een nieuwe instapper.
Ja, maar, wat met de verbeterde lowlight prestaties op de nieuwere instappers? Daaraan kunnen de oudere modellen niet meteen aan tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:32:
[...]

Ja, maar, wat met de verbeterde lowlight prestaties op de nieuwere instappers? Daaraan kunnen de oudere modellen niet meteen aan tippen.
Hoe vaak heb je ISO 12800 nodig? De vooruitgang in een paar generaties is vaak niet zo schokkend en slechts in een paar uitzonderlijke situaties eventueel te gebruiken. Een mooie lichtsterke prime lost de meeste problemen dan wel op.

Wat voorop staat bij fotografie, volgens mij, is de lol die je er in hebt. Met een camera waarbij zaken missen (zoals een 2e instelwieltje en programmeerbare knoppen) en waar de OVF donker is en nog niet eens een volledig 100% beeld geeft gaat er al redelijk wat van dat plezier af. Meer dan 1 stop winst qua lowlight prestaties lijkt mij zo.

Maar iedereen maakt andere afwegingen, en dat is maar goed ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17
Denk dat het ook lastig is voor mensen om zich er een voorstelling bij te maken hoeveel beter de kwaliteit nou is (of eigenlijk, hoe weinig beter het is) en ook hoe weinig dat een rol speelt in het maken van een mooie foto.

Als je 'gewoon' leuke foto's wil maken is het beter om gewoon een compact / mirrorless te kopen en lekker weg te knallen in JPG. Wil je er wel serieus een hobby van maken dan zou je gewoon prima een instapper kunnen pakken of een iets ouder model uit een hogere serie, net wat jou het meeste aanspreekt. Sommige mensen vinden de extra functies en knopjes toch een beetje te veel van het goede als ze net beginnen en sommigen vinden het geweldig.

Voor de beeldkwaliteit hoef je het echt niet te laten vaak, tenzij je écht een heel oud monster koopt.

Mijn max. ISO is 1600 met een boost naar 3200 en iedereen zeurt hier over dat ze ISO 123293840283 willen gebruiken, ik kan er met mijn hoofd niet bij.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het is niet zozeer dat de OVF donker is bij instappers, maar meer dat hij kleiner is en minder coverage heeft dan 100% mijns inziens. En gewoon het feit dat je bij een meer "pro" camera, alles met een paar knoppen kunt instellen, in plaats van via het menu. Zwaardere lenzen zijn ook veel beter in balans op een wat zwaardere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

De OVF van de D3300 heeft bijvoorbeeld 95% coverage en 0,85x vergroting, dat valt best mee voor een instapper, het is beter dan vroeger. Dat de VF donkerder zal zijn, zal waarschijnlijk liggen aan de pentamirror ipv de pentaprism in de duurdere modellen, correct?

De instappers hebben trouwens eveneens een programmeerbare knop, de Func button. Alleen zal je waarschijnlijk willen dat er meer dan één van is, want er ontbreken voor de rest nogal wat knoppen. Dat tweede wieltje gebruik ik zo goed als nooit, behalve voor het instellen van de witbalans. Ik schiet voornamelijk in A en de ISO op auto.

Eigenlijk is een D3300 tov een D80 direct een stuk of drie stops vooruitgang qua prestaties bij weinig licht, dat is een pak meer dan bv de D7000. Een lichtsterke prime heb ik al, de 35mm f1.8 DX. Ik ben inderdaad vanuit mijn oogpunt aan het oordelen. ;-)

Maar dan nu de grootste maar: qua specs ziet de D3300 eruit als de beste afweging tussen beeldkwaliteit, prijs en ergonomie, want ik heb vooral nood aan betere prestaties bij hoge ISO-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:47:
De OVF van de D3300 heeft bijvoorbeeld 95% coverage en 0,85x vergroting, dat valt best mee voor een instapper, het is beter dan vroeger.
Vergeet niet de cropfactor: 0,85 x 1/1,5 = 0,57 vergroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:23:
Daar kan ik me wel bij aansluiten. Liever een overjarig model met de zaken die Jesper beschrijft dan een nieuwe instapper.
DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:32:
Allemaal waar.

En ik wil nog een stelling toevoegen: liever een goedkopere body met een goede lens, dan een duurdere body met een matige of slechte lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:10:
[...]

[...]

Allemaal waar.

En ik wil nog een stelling toevoegen: liever een goedkopere body met een goede lens, dan een duurdere body met een matige of slechte lens.
Dat deed mij hieraan denken:
YouTube: Pro DSLR + Cheapo Lens vs "Cheapo" DSLR + Pro Lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Allemaal waar.

En ook dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
[...]

[...]

Allemaal waar.

Mwa, liever een goeie fotograaf ;) Gear stelt je alleen in staat bepaalde dingen te doen en een bepaalde look te krijgen, de foto maakt de fotograaf. Met veel ervaring/inzicht/talent kun je ook met de goedkoopste meuk prachtige platen maken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:47:Dat de VF donkerder zal zijn, zal waarschijnlijk liggen aan de pentamirror ipv de pentaprism in de duurdere modellen, correct?
Correct!
Ik schiet voornamelijk in A en de ISO op auto.
Ik ook. Eén instelwieltje is onmisbaar, het tweede kan ik zonder. Alleen bij bv schemer wil ik de ISO wel eens aanpassen. Dan is een dedicated ISO knop (of een toewijsbare functietoets) een grote pré.
Eigenlijk is een D3300 tov een D80 direct een stuk of drie stops vooruitgang qua prestaties bij weinig licht, dat is een pak meer dan bv de D7000.
Tussen de D80 en D7000 had je nog de D90, de eerste Nikon prosumer met CMOS sensor. De D7000 is al op leeftijd. Als je deze hebt, heb je geen reden om te gaan upgraden. Als je nog niets hebt, moet je je afvragen of je met een D7100 of D3300 wellicht beter af bent.

Bij de D3x00 reeks moet je trouwens niet de D3000 hebben. Dat is eigenlijk een D60, en een D60 is eigenlijk een D40X, maar dan met een andere typeaanduiding. Destijds waren de D40 en D40X aardige camera's, maar nu hopeloos verouderd.
Een lichtsterke prime heb ik al, de 35mm f1.8 DX. Ik ben inderdaad vanuit mijn oogpunt aan het oordelen. ;-)
Is dat een AF motorloze Nikon lens? Dan moet je een D7x00 hebben als je prijs stelt op AF...
Maar dan nu de grootste maar: qua specs ziet de D3300 eruit als de beste afweging tussen beeldkwaliteit, prijs en ergonomie, want ik heb vooral nood aan betere prestaties bij hoge ISO-waarden.
Qua specificaties is de D3300 een prachtige camera. De body is wat compacter, er missen wat knopjes, en de AF motor is afwezig, wat alleen bij oude lenzen een probleem is, maar verder is er niks mis mee. De kwaliteit van de foto's ligt boven die van de D7000, alleen je moet mogelijk inleveren op het gebied van bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
YouTube: Should you use Full Frame Lenses on Crop Bodies? Yes and No...

Niet perse. Ik denk dat deze filmpje wel een beter beeld geeft over pro glaswerk met een goedkope body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:27:
Mwa, liever een goeie fotograaf ;) Gear stelt je alleen in staat bepaalde dingen te doen en een bepaalde look te krijgen, de foto maakt de fotograaf. Met veel ervaring/inzicht/talent kun je ook met de goedkoopste meuk prachtige platen maken.
Dat is gedeeltelijk waar.

De fotograaf bepaalt het moment en de compositie. Doe dat goed, en je hebt een foto in plaats van een kiekje.

Maar een vakman heeft goed gereedschap nodig. Ja, hij kan nog iets maken met een botte zaag en een kapotte hamer, waar jij niks mee kan, maar geef hem een scherpe zaag en een goede hamer, en hij maakt een kunstwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:43:
[...]

Dat is gedeeltelijk waar.

De fotograaf bepaalt het moment en de compositie. Doe dat goed, en je hebt een foto in plaats van een kiekje.

Maar een vakman heeft goed gereedschap nodig. Ja, hij kan nog iets maken met een botte zaag en een kapotte hamer, waar jij niks mee kan, maar geef hem een scherpe zaag en een goede hamer, en hij maakt een kunstwerk.
Maar in dat geval is alsnog je gear leidend, iets wat het niet hoeft te zijn als je weet wat je gear kan en niet kan. Daarmee kun je werken en maken je spullen niet zo veel uit.

Tuurlijk maakt het wel iets uit, een 50mm f/1.8 is geen TS-E 24mm natuurlijk maar als je weet van je beperkingen kun je er toch vaak omheen werken en iets vinden waardoor je wel die look krijgt.

Als je net begint is dat vrij normaal omdat je wil uitproberen wat je allemaal wil en daarvoor gewoon verschillende lenzen voor nodig hebt. Zal een hele discussie zijn maar ik vind beide geen probleem (veel gear vs. weinig) maar het is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden vind ik dat meer gear en dure gear niet altijd belangrijk is.

Ik kom regelmatig bij optredens conculega fotografen tegen met bergen aan gear (5D III, 70-200 f/2.8 IS II, backup bodies, etc.) en schieten dan vervolgens op vol auto ISO 12.800 f/11 ;w

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:18:
Ik kom regelmatig bij optredens conculega fotografen tegen met bergen aan gear (5D III, 70-200 f/2.8 IS II, backup bodies, etc.) en schieten dan vervolgens op vol auto ISO 12.800 f/11 ;w
:)

Dat is inderdaad typerend! Dan blijkt maar weer dat je spullen kunt kopen, maar kennis niet. Kennis doe je op, door het gewoon veel te doen. Je maakt fouten, waardoor je het de volgende keer beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat ik zie gebeuren is dat als beginners instappen op een te hoog nivo ze vaak de weg kwijtraken in hun geavanceerde toestel.

Komen van een click-clack Powershot met wellicht een P modus die ze beperkt kunnen aanpassen en dan kopen ze een 7D en dan kunnen er te veel parameters worden gewijzigd waardoor ze niet meer het overzicht hebben wat ze doen.

En rollen er overbelichte foto's uit omdat hun iso nog op 6400 staat en dan hebben ze geen idee wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Barrycade schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:10:
Wat ik zie gebeuren is dat als beginners instappen op een te hoog nivo ze vaak de weg kwijtraken in hun geavanceerde toestel.

Komen van een click-clack Powershot met wellicht een P modus die ze beperkt kunnen aanpassen en dan kopen ze een 7D en dan kunnen er te veel parameters worden gewijzigd waardoor ze niet meer het overzicht hebben wat ze doen.

En rollen er overbelichte foto's uit omdat hun iso nog op 6400 staat en dan hebben ze geen idee wat er aan de hand is.
Bij Nikon is er auto-ISO, geweldige uitvinding.

Eigenlijk erg, mijn schoonmoeder heeft een D7100 die ze gebruikt met kitlens op Auto (dus niet op één van de PASM's) en altijd met flits. Daarvoor had ze evengoed een D3000 kunnen kopen. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:31

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:22:
Je moet niet denken dat de D3000- en D5000-reeks helemaal geen knopjes hebben, gewoon minder dan de D7000-reeks en hoger.
Ik tel 14 instel knopjes op de 5200 en 19 op de 7100.
Nooit geweten dat het er zoveel zijn, lijkt wel een toetsenbord :X
Ventieldopje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:11:
Mijn max. ISO is 1600 met een boost naar 3200 en iedereen zeurt hier over dat ze ISO 123293840283 willen gebruiken, ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Mijn max ISO is 12800
Nodig hebben? Nee, ik heb helemaal niets nodig.
Gewoon pure luxe :)
En ik geniet er van, heerlijk.
Net als groot DR en een koel biertje

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ventieldopje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:11:
Binnenshuis foto's maken bij kunstlicht zonder flits is echt niet zo gemakkelijk als je maar tot ISO 800 kan zonder belachelijk veel ruis te krijgen. Dan zijn enkele stops omhoog zeer mooi meegenomen, want de sluitertijd mag ook niet te lang worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vishari Beduk schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:43:
[...]

Mijn max ISO is 12800
Nodig hebben? Nee, ik heb helemaal niets nodig.
Gewoon pure luxe :)
En ik geniet er van, heerlijk.
Net als groot DR en een koel biertje
Brave consument :Y) Ik geniet niet echt van kleuren foto's op ISO 12.800 en hoger ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Vroeger", in het analoge tijdperk, gebruikte je kleurenfilms van maximaal ISO 400 en zwartwit ging je niet verder dan ISO 1600.

Met CCD sensors had je ongeveer dezelfde beperkingen.

Nu, met moderne CMOS sensors, maak je op ISO 1600 nog steeds de mooiste foto's. En deze evolutie zal nog wel even doorgaan. Maar verwacht geen wonderen op ISO oneindig.

Korrel zien op (zwartwit) foto's kan er erg kunstzinnig uitzien, zware digitale beeldruis stoort gewoon. En, voordat het een discussie wordt: dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ventieldopje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:54:
Brave consument :Y) Ik geniet niet echt van kleuren foto's op ISO 12.800 en hoger ;)
Dat de maximale ISO-waarde hoger is dan vroeger wilt vaak ook zeggen dat de maximale bruikbare ISO-waarde eveneens hoger is, en dát is wat hier het punt is. ISO 6400 op de D3300 is mogelijks nog bruikbaarder dan ISO 1600 op de D80. Twee stops vooruitgang! Jawadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:00:
[...]

Dat de maximale ISO-waarde hoger is dan vroeger wilt vaak ook zeggen dat de maximale bruikbare ISO-waarde eveneens hoger is, en dát is wat hier het punt is. ISO 6400 op de D3300 is mogelijks nog bruikbaarder dan ISO 1600 op de D80. Twee stops vooruitgang! Jawadde.
Alleen wordt dat vaak gewoon veel te erg overschat, er is best wel vooruitgang geboekt maar zéker geen twee stops. De hoge ISO waarde is vaak gewoon een marketing gimmick waar jij ook met beide benen in trapt :/

Ter vergelijking:
http://www.dpreview.com/r...542&y=-0.5331638752976287

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:00:
[...]

Dat is alleen maar zo omdat de D80 een CCD sensor had en de D3300 een CMOS. Daar komt dat grote verschil door. Met CMOS wordt er niet zo gek veel vooruitgang geboekt. Het is voornamelijk de ruisreductie die beter wordt (door meer rekenkracht). Als je dezelfde ruisreductie loslaat op een oude CMOS sensor haal je bijna net zo'n goede resultaten als met een nieuwe sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dus ... het verschil tussen een D7000 en een D3300 is in dat opzicht niet zo dramatisch groot? Want dan kan ik evengoed voor een tweedehands D7000 gaan, omdat die meer in lijn is met de ergonomie en mogelijkheden van de D80.

Nee maar serieus, ik heb al menig review op dpreview en dxolabs gecheckt met 100%-crops om te kijken welke body de mooiste hoge-ISO-foto's maakt, en de D3300 heeft toch, vergeleken met andere cropsensoren, een van de beste resultaten.

[ Voor 38% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-03-2015 19:33 . Reden: laatste zin herschreven, om juist te zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas staat de D3300 niet in dezelfde studio comparison tool op dpreview als de D7000, maar wel de D3200. Ik betwijfel of er echt veel verschil tussen de D3200 en D3300 zit. Maar de D7000 lijkt het zelfs beter te doen dan de D3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou mijn camerakeuze niet laten afhangen van het marginale verschil in ISO-prestaties. Als je met weinig licht uit de voeten wilt kunnen is het veel belangrijker om lichtsterk glas te gebruiken, daarmee vang je namelijk daadwerkelijk meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb niet goed gekeken, want met de new studio comparison tool kun je de D3300 en D7000 naast elkaar zetten: http://www.dpreview.com/r...34&y=-0.40564903846153866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Moet zeggen dat de D7000 nu niet echt uit de pas lijkt te lopen.

Vind de ruis bij de hogere iso's zelfs wat fijner dan die van de D3300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Daar lijkt het verschil minder op te vallen dan wat ik hier en hier gezien heb. (in die laatste link zelf even de D7000 erbij halen via drop-down menu)

Het is toch vrij duidelijk dat de D80 verschrikkelijk veel slechter is dan de nieuwere bodies en dat de D3300 ook iets beter is dan de D7000, niet? Ik heb het dan over het detail dat toch nog onderscheiden kan worden, niet over de ruis die uiteraard aanwezig is. Bij de D3300 zien de details er nog het properst uit, toch in RAW zonder NR.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:38:
Ik zou mijn camerakeuze niet laten afhangen van het marginale verschil in ISO-prestaties. Als je met weinig licht uit de voeten wilt kunnen is het veel belangrijker om lichtsterk glas te gebruiken, daarmee vang je namelijk daadwerkelijk meer licht.
Lichtsterk glas heb ik al, een D80 heb ik nu en zou graag upgraden, maar het zijn de centen die een grote rol spelen. Ik moet afweging maken tussen knoppen of menu (moeilijker, maar doenbaar) of iets betere IQ (niks aan te doen, helaas) en het geld die zulke verschillen kunnen kosten.

Dus: tweedehands D7000 of een nieuwe D3300? Zoals ik al gezegd heb: de D80 is in geen enkel opzicht superieur aan de D3300, behalve dan het omhulsel en de hoeveelheid knoppen. Is dat genoeg om dan toch voor een D7000 te gaan? Hmmm.

edit: Nondedekke! De D7000 ziet er echt niet slecht uit in die studio comparison tool. Het lijkt wel alsof de D3300 te veel last heeft van chromatische aberratie, te zien aan de kleurige randen bij contrastverschillen.

[ Voor 50% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-03-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien een andere lens gebruikt? Maar ik zou lekker voor de D7000 gaan, tenzij er specifieke features zijn die de D3300 wel heeft en de D7000 niet. Resolutieverschil kan een reden zijn, of misschien bepaalde videofuncties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De camera veroorzaakt geen CA, dat doet de lens. Zou zelf ook voor de D7000 gaan, qua kwaliteit weinig verschil met de D3300 maar wel beter gebruiksgemak en dat vind ik ook erg belangrijk :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Bij Foto Hans Keuzekamp verkopen ze nieuwe D7000's voor €469. Dat is 60 euro meer dan de goedkoopste D3300 in de PriceWatch.

Ik zou zelf voor de D7000 gaan, vanwege:
  • autofocus met meer objectieven (D3300 heeft geen af-motor in de body)
  • nauwkeuriger zoeker (100% vs 95%)
  • meer af-punten ( 39 vs 11)
  • grotere zoeker (0,63 vs 0,57)
  • helderder zoeker (pentaprisma vs pentaspiegel)
  • bracketing (D3300 heeft die functie niet)
  • snellere sluitertijd (1/8000 vs 1/4000)
Bovenstaande vind ik allemaal belangrijker dan een paar megapixels meer of de nieuwste sensor. De autofocusmotor in de body zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer keuze in af-objectieven hebt op de tweedehands markt.
Dat er tegenwoordig nog camera's worden gemaakt met een zoeker die minder dan 100% laat zien, vind ik onbegrijpelijk. Bij digitale fotografie wil je gewoon alles zien wat op de foto komt (bij analoge fotografie verloor je wat van de randen van de foto in de afdrukcentrale. Daarom was dat toen minder belangrijk.)

[ Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 07-03-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik snap het wel, want een pentaprism is duurder om te produceren dan een pentamirror en het maakt de camera groter. Genoeg mensen die het verschil niet zullen merken of die geen grotere, duurdere camera willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppert
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 23:42
Rond de 500-600 euro

Nee, geen enkele.

Voornamelijk te gebruiken voor het maken van foto’s tijdens reizen. Zuid-Afrika is een bestemming die regelmatig wordt aangedaan. Foto’s van wildlife maken is dus zeker een doel. Daarnaast in de nabije toekomst foto’s van een kleintje die onderweg is.

Leuk als het mogelijk is, maar geen noodzaak.

Niet van toepassing op de camera’s waar ik nu naar aan het kijken ben.

De afgelopen jaren met veel plezier foto’s gemaakt met een Panasonic FZ28. Camera begint ondertussen wat sliitage te tonen en daarnaast begint de trage autofocus af en toe een ergernis te worden. Ben op zoek naar een camera waar ik een volgende stap mee kan maken in de zin van kwaliteit. Heb met de FZ28 zeker met de instellingen lopen spelen, maar heb weinig ervaring op dit vlak. Een camera die out-of-the-box in de automatische stand dus al goede kwaliteit geeft, heet zeker de voorkeur. Wel de wens om verder in fotografie te verdiepen. Dus op zoek een camera die wel de mogelijkheid heeft geeft om in de toekomst meer mee te doen. Nabewerken ook geen ervaring mee en is ook iets wat misschien niet meteen aan de orde is, maar wel een wens is om hier mee aan de slag te gaan. Cursus op fotogebied staat op het verlanglijstje.

7 Gewenst bereik?
Camera zal voor vele verschillende zaken gebruikt worden: portretten, maar ook in steden en voor landschappen. Daarnaast is bereik zeker gewenst voor wildlife.

De twijfel is weer voor een bridge camera te gaan, vanwege het bereik vanwege wildlife. Op het oog is dan bijvoorbeeld de canon SX60 HS. Daarentegen zag ik ook voor een vergelijkbare prijs (80 euro duurder) een systeemcamera set. Betreft hier de Fujifilm FinePix X-M1 + Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS Zwart. De vraag is echter of dit voldoende bereik geeft voor het maken van foto’s tijdens een safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:15
Heb een tijdje geleden voor de vraag gestaan if ik een d5200 of een d7000 zou aanschaffen.
Ik ben voor de d7000 gegaan, geen moment spijt van. Om bovenstaande redenen en er zit echt bijna alles op. Komt pprofessioneler over. Ik ben nog niets tegen gekomen wat hij niet kan en ik experimenteer met van alles.

Enige minpunt is dat de ISO knop op een onhandige plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Kwintessens schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 07:40:
Bij Foto Hans Keuzekamp verkopen ze nieuwe D7000's voor €469. Dat is 60 euro meer dan de goedkoopste D3300 in de PriceWatch.

Ik zou zelf voor de D7000 gaan, vanwege:
Bovenstaande vind ik allemaal belangrijker dan een paar megapixels meer of de nieuwste sensor. De autofocusmotor in de body zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer keuze in af-objectieven hebt op de tweedehands markt.
Dat er tegenwoordig nog camera's worden gemaakt met een zoeker die minder dan 100% laat zien, vind ik onbegrijpelijk. Bij digitale fotografie wil je gewoon alles zien wat op de foto komt (bij analoge fotografie verloor je wat van de randen van de foto in de afdrukcentrale. Daarom was dat toen minder belangrijk.)
Kan niet zeggen dat ik veel mis, Ik weet uit mijn hoofd hoeveel ik mis en wat aan de randen van het beeld gebeurd boeit toch niet zoveel. Desnoods crop je het weg.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Harribo schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:53:
Heb een tijdje geleden voor de vraag gestaan if ik een d5200 of een d7000 zou aanschaffen.
Ik ben voor de d7000 gegaan, geen moment spijt van.
Dat is normaal, psychologische experimenten hebben aangetoond dat als je twijfelt tussen twee gelijkaardige aankopen en je hakt de knoop door, je uiteindelijk overdreven tevreden bent over wat je wel gekozen hebt, en daarnaast overdreven negatief voor wat je niet gekozen hebt.

Verder: die lijst is inderdaad indrukwekkend, maar veel van die zaken maken voor mij helemaal niks uit:
- Ik heb geen oude lenzen zonder af-motor.
- Klinkt zwaar, maar wat is de impact in de praktijk? Amper, volgens mij.
- Dat is inderdaad iets wat ik mij het meest zou beklagen moest ik voor een D3300 gaan, het oude 11-puntssysteem zoals in de D80 waarbij ik vind dat het wel beter en nauwkeuriger kan, zeker de niet-centrale punten bij weinig licht.
- Zelfde als de andere argumenten inzake de OVF, niet zo dramatisch schat ik momenteel.
- Idem als hierboven.
- Bracketing heb ik nog nooit gebruikt, en mede daarom zie ik er het nut niet van in, want ik mis het niet. Misschien hetzelfde als wat ik hierboven heb uitgelegd; mijn eigen keuze goedpraten zonder daar de juiste objectieve onderbouwing voor te hebben.
- Ik haal de sluitertijd van 1/4000s al nooit, want ik flirt bijna constant met de grens van omgevingslicht dat me nog net toelaat om een sluitertijd te hebben die niet zorgt voor vegen doordat mijn onderwerp beweegt. Daarom ook dat ik zoveel nadruk leg op ISO en algemene prestaties onder weinig licht.

Wat mij nu echter nog het meest stoort, is dat verschillende vergelijkingsfoto's van de D3300 en de D7000 erop wijzen dat de D3300 bij hoge ISO toch echt zo goed niet is als verwacht, wat totaal tegenstrijdig is met wat ik tot nu toe gelezen heb over de D3300. What gives?

[ Voor 6% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-03-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dan moet je eerder kijken naar lichtsterke lenzen kijken ;) f/1.8 en f/1.4 doen wonderen wat dat betreft!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ventieldopje schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:42:
Dan moet je eerder kijken naar lichtsterke lenzen kijken ;) f/1.8 en f/1.4 doen wonderen wat dat betreft!
Derde keer dat ik het ondertussen zeg, maar ik heb al een 35mm f/1.8g DX waar ik héél blij mee ben. Helaas is de D80 iets te oud om mij volledig blij te maken, daarom dat ik naar een modernere body op zoek ben die mij enkele stops aan verbetering bij weinig licht kan geven.

edit: goed nieuws, ik mag binnenkort misschien een D7000 lenen en dat zal mij helpen te beslissen of ik inderdaad al die extra's nodig heb en of ik blij genoeg ben met de verbetering in IQ in laag licht.

[ Voor 17% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-03-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:34:
Maar die kun je dan nu wel aanschaffen. Scheelt vaak enorm in prijs en er zitten best mooie exemplaren bij.
- Ik haal de sluitertijd van 1/4000s al nooit, want ik flirt bijna constant met de grens van omgevingslicht dat me nog net toelaat om een sluitertijd te hebben die niet zorgt voor vegen doordat mijn onderwerp beweegt. Daarom ook dat ik zoveel nadruk leg op ISO en algemene prestaties onder weinig licht.
Je schiet dan ook niet lichtsterk, zodat je ook niet aan die 1/4000ste komt. En dat is je probleem ook met schieten bij weinig licht. Je kunt dan gaan voor lichtsterk glas en/of gaan voor fullframe. Dat is dan ook weer een voordeel van de D7000 met ingebouwde AF-motor, zodat je wat oudere lichtsterke lenzen kunt kopen.
Wat mij nu echter nog het meest stoort, is dat verschillende vergelijkingsfoto's van de D3300 en de D7000 erop wijzen dat de D3300 bij hoge ISO toch echt zo goed niet is als verwacht, wat totaal tegenstrijdig is met wat ik tot nu toe gelezen heb over de D3300. What gives?
Omdat veel mensen overdrijven en denken dat er bij iedere nieuwe sensor de ruisprestaties met 1 stop verbetert worden....

Edit: als je met die 35/1.8 in de zon buiten schiet, kom je wel in de problemen met 1/4000sec sluitertijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 07-03-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:34:
Universal Creations schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:32:
Maar die kun je dan nu wel aanschaffen. Scheelt vaak enorm in prijs en er zitten best mooie exemplaren bij.
Daar ben ik het mee eens. Ik heb een simpele Sony A58, maar ik ben blij dat m'n oude Minolta 50mm 1.7 daar nog op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Universal Creations schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:32:
Edit: als je met die 35/1.8 in de zon buiten schiet, kom je wel in de problemen met 1/4000sec sluitertijd.
Inderdaad, zonet 1/3200s gehaald en dat was in namiddagzon. Er is nog altijd de mogelijkheid om apertuur kleiner te maken om geen overbelichting te krijgen, maar verder heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarmee je de scherptediepte en de bokeh van je foto verandert. Ik heb lichtsterke lenzen niet zozeer voor de hoeveelheid licht die ze binnen laten, maar vooral ook voor de kleine DoF en de bokeh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

En ik omdat een kitlens binnendeurs zonder flits niet onder de 10 milliseconden kan schieten op aanvaardbare ISO-waarde. ;)

Maar inderdaad, dat ook weeral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu aan het kijken voor een makkelijk camera
Het moet simpel zijn
Maar zeer low budget (dus 2e Hans )
Ik kwam uit op
Nikon d50 met 18-70 lens en een losse vivitar 75/260 f4,5
De losse lens heb ik me twijfels mee moet handmatige stellen

Wat ik er mee ga doen ?
Reptielen beurs afgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt hem toch al: Verwijderd in "Het grote Nikon F mount objectieven-topic v2015"
Dus wat wil je nu weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik heb deze nog niet
Gaat mij om de tweede lens daar zijn veel twijfels over de prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het om de lens gaat, had je moeten blijven bij het topic waar je eerst je postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weg, anders gaan we hier off-topic

[ Voor 80% gewijzigd door Barrycade op 08-03-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Momenteel in bezit van een 550D, maar na de aanschaf van een Canon 10-22mm lens eerder deze week wil ik eigenlijk toch ook wel mijn body upgraden. Nu kom ik er alleen niet helemaal uit wat ik wil. Iemand die mij een kant op kan sturen? Heb reeds de 18-55 kittens en een 50mm 1.8

Ik heb mijn zoektocht versmald tot de keuze uit een nieuwe 700D, of een occasion 60D a 7D mrk1..
Elk model is volgens mij wel een leuke stap omhoog, wat een vereiste is natuurlijk. Daarnaast zou een klap-scherm fijn zijn maar geen absolute must. Budget is dus max 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor fotografie beoefen je met je 550D en wat zijn volgens jou de minpunten aan de 550D waarvan je denkt dat ze bij een upgrade beter zullen zijn?

Pagina: 1 ... 63 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's