Na een citytrip gefotografeerd te hebben met mijn telefoon en met behulp van enkele tips (onderwerp niet in het midden, verstorende elementen er uit, etc) loop ik er nu tegenaan dat de technische kwaliteit van de foto de volgende horde is. In het donker kan ik niet goed fotograferen, bij veel licht is het onderwerp juist weer onderbelicht, niet lekker scherp, etc etc etc. Ik zoek dus een camera waarmee ik weer een stap verder kom en ikzelf juist weer de bottleneck wordt ipv de camera
Een rondje GoT heeft heel snel de
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart opgeleverd (wel met extra grip want ik kan hem niet lekker vasthouden vanwege z'n grote lens) of als ik voor een DSLR ga, de
pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart bijvoorbeeld. Echter weet ik zelf nog niet helemaal wat ik wil, en wat handig is. Ik heb het lijstje ook maar even ingevuld om wellicht wat extra sturing te krijgen in mijn keuze.
Wat is je beschikbare budget?
Zo rond de 400-600 euro tenzij er een goede reden voor meer is.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Niets, enige camera is mijn Nexus 4
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, all-round. Gaat gebruikt worden voor vakanties, feestjes, etc.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, al is het een leuke gimmick. 98% fotografie, 2% filmen denk ik.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen absolute noodzaak, maar lijkt me wel handig voor degene die ermee kan fotograferen en liever op een schermpje kijkt.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Normaal fotografeer ik met mijn telefoon (niet lachen) dus ik ben compact gewend. Nadeel van een grote camera is dat je altijd met een extra tas moet sjouwen en je bent wellicht een prooi voor dieven. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een zo compact mogelijke camera om een extra tas uit te sluiten. Als de tas toch nodig is, maakt de grootte daarvan ook niet meer uit, dus dan vervalt de hele compact-eis.
Gewenst bereik?
Een goeie camera is toch best duur dus ik wil er dan ook all-round mee kunnen fotograferen, dat wil zeggen, van dicht bij, en mocht het mogelijk zijn, in de verte (dus zoomen). Straks loop ik met een camera van 500 euro waarmee ik alsnog niet iets in de verte dichtbij kan halen (maar ja, hoevaak doe ik dat nu eigenlijk vraag ik me af).
Een rondje fotowinkels heeft me een extra mogelijkheid opgeleverd, namelijk de
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart . In eerste instantie vond ik 'm duur, maar de verkoper had een goed argument: de (goedkope) D3200 heeft een extra lens á 400-500 euro nodig om hem vergelijkbaar te maken aan de FZ1000, oftewel, hij is dan even duur. Daar zit wat in natuurlijk.
Een DSLR lijkt me mooi (want dat lijkt ook 'echt', als je snapt wat ik bedoel) maar heeft altijd een extra stuk bagage nodig, de RX100 bijvoorbeeld niet. Alleen de DSLR's houden veeeeel lekkerder vast.
Vind het lastig, bij zo'n uitgave wil ik er altijd heel lang mee kunnen doen, maar wellicht is de RX100 als 'opstapje' een leuke beginnerscamera. Het vraagstuk wordt bijna meer: wil je compact, of wil je DSLR?