• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-12 21:24

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:54:
Als kitlensjes genoeg zijn dan kan je elk systeem kopen. Zelfs EOS-M.
Dat gebeurt dan ook. Consumenten willen een mirrorless, denken bij een camera direct aan Canon, en kopen dus een EOS-M met kitlens. Zo gaat het voor de meerderheid van de camera's, mirrorless en voorheen DSLR. Hoeveel mensen zag je, voordat er mirrorless was, met een instap DLSR + kitlens rondlopen, op de autostand? Meer dan genoeg.
Het grote voordeel van camera's met verwisselbare objectieven vind ik echter dat je er van alles op kan zetten (indien beschikbaar)
Natuurlijk, maar ik heb echt de indruk dat de meerderheid van de (instap) DSLR/ILC verkopen gedaan wordt door consumenten die gewoon een camera willen die niet te groot en en betere foto's levert dan de smartphone. Dat wordt dan een ILC + kitlens. Alle mogelijkheden van de camera gebruiken doen alleen de gevorderden.

Bovendien heb je bij de ILC's een probleem als je hoogwaardige, lichtsterke lenzen gaat maken: ook dan krijg je dan grote lenzen. Neem bv de Sony 16-50 F2.8 voor A-mount: Een E-mount versie zou nauwelijks kleiner en lichter zijn, vanwege de F2.8. Het is ook niet voor niets dan de eerste kwaliteitszoom voor de E-mount geen F2.8 maar F4 is (de FE 70-210mm F4 G OSS). Dat maakt de lens compacter.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:09:
Bovendien heb je bij de ILC's een probleem als je hoogwaardige, lichtsterke lenzen gaat maken: ook dan krijg je dan grote lenzen. Neem bv de Sony 16-50 F2.8 voor A-mount: Een E-mount versie zou nauwelijks kleiner en lichter zijn, vanwege de F2.8. Het is ook niet voor niets dan de eerste kwaliteitszoom voor de E-mount geen F2.8 maar F4 is (de FE 70-210mm F4 G OSS). Dat maakt de lens compacter.
Dat ligt er maar aan voor wat voor een systeem je gaat.
Ik heb zelf m4/3 gekozen omdat ik het een ideale combinatie vindt van kwaliteit/grote en gewicht. Voor anderen zal dat wellicht anders liggen.

Maar ik kan een Panasonic 12-35 f/2.8 of 35-100 f/2.8 niet echt grote zooms noemen.
Ik gebruik zelf een 12mm f/2.0 en 45mm f1.8 prime en die zijn heerlijk compact en licht.

Dat Sony andere keuzes maakt is prima maar zoveel mensen zoveel wensen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

m4/3 heeft een cropfactor van 2 en dat is gunstiger voor het maken van compacte lenzen vergeleken met een APS-C ILC. Verder noem je 2 primes met brandpuntsafstanden onder de 50mm. Ook die zijn vrij compact te maken, ook voor APS-C of zelfs full-frame. Je lenzen op m4/3 zijn zo compact omdat door de cropfactor de brandpuntsafstanden kleiner kunnen zijn. Daardoor wordt de hele lens kleiner. Waar je bij m4/3 een 35-100 gebruikt, wordt dat op APS-C 55-150 en op full frame 70-200. Als dat dan in alle gevallen F2.8 moet zijn, worden de lenzen op APS-C en zeker full frame een stuk groter. Dat is gewoon inherent aan een grotere sensor in je camera: de optiek wordt ook groter en zwaarder. Daarnaast heb je bij een grotere sensor ook nog eens een grotere beeldcirkel nodig, wat het nog groter maakt.

m4/3 is wat dat betreft een mooi compromis, net als de 1" sensor voor compacts en bridge camera's. Niet te groot , kleinere lenzen, met toch een goede fotokwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 23-01-2015 10:29 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:21:
m4/3 is wat dat betreft een mooi compromis, net als de 1" sensor voor compacts en bridge camera's. Niet te groot , kleinere lenzen, met toch een goede fotokwaliteit.
Uiteindelijk is elk systeem/camera een aaneenschakeling van compromissen. Maar bij m4/3 zijn de compromissen zo dat het voor mij aantrekkelijk is. Voor ieder een kan dat anders liggen. Nikon zou zijn 1 systeem bijvoorbeeld ook serieus kunnen gaan ondersteunen zodat ook dat een aantrekkelijk systeem wordt voor een bepaalde doelgroep.

Verwijderd

Native lenscollectie voor APS-C sensoren per merk (telfouten voorbehouden ^^):
Canon EF-S: 12
Canon EF-M: 4
Nikon F DX: 20
Sony A APS-C: 13
Sony E APS-C: 24
Fuji X: 18
Samsung NX: 13
Pentax: 32 (Denk ik, maar er zit nogal wat overlap in qua bereik en verschillende edities van dezelfde lens en zo...)

Ja, bij Canon en Nikon passen de EF- en de FX- objectieven natuurlijk ook. Dat geldt voor Sony echter net zo goed met de FE- en (voor E-mount met adapter) A-mount objectieven.
m4/3 heeft een duidelijk grotere collectie glas, echter gaat het daar om twee fabrikanten binnen een systeem en is de sensor kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 13:30 . Reden: Samsung en Pentax toegevoegd. ]

Verwijderd

Dat de sensor kleiner is is natuurlijk tweezijdig. Enerzijds bied het nadelen anderzijds bied het voordelen.

Dat Sony met zijn e-mount de CaNikon kant op gaat (waar mensen ook min of meer gedwongen worden FF objectieven te kopen) is zeer betreurenswaardig. Dan had ik liever Fuji (of Samsung) gekozen (als het APS-C moest zijn) ondanks dat daar op dit moment minder objectieven voor zijn. Je weet in ieder geval dat het doorontwikkeld wordt. Hoeveel APS-C objectieven zijn er eigenlijk van Pentax?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Voor Sony A-mount (en Canon/Nikon) heb je natuurlijk ook nog de lenzen van Sigma/Tamron/Tokina. Dat is bij E-mount veel minder, alhoewel dat nu ook begint te komen. Verder is er natuurlijk ook nog al het legacy glas van Minolta, maar dat is dan 2dehands markt.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 23-01-2015 13:25 ]

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Na een tijdje de topics op tweaker en de aanbiedingen gevolgd te hebben is het dan toch zo ver, een panasonic GX7 met een 12-32mm lens besteld.
Samen voor 600 euro, dus prima prijsje volgens mij.

Komende tijd eens kijken voor wat primes. Denk sowieso aan de olympus 45mm.
Daarnaast zou ik nog graag de olympus 17mm 1.8 aanschaffen, maar gezien de prijs wordt dat waarschijnlijk toch een panasonic 20mm.

Iemand nog tips voor lenzen?
Daarnaast iemand nog een tipv oor een online cursus? Ben al lid van zoom.nl geworden, maar wellicht een uitgebreide losse cursus kan erg interessant zijn.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:03:
Hoeveel APS-C objectieven zijn er eigenlijk van Pentax?
37 volgens mijn lijstje (zoek naar de code DA in de modelnaam). Dat is incl. nieuwe versies, updates etc.

Daarnaast zijn er nog 8 Samsung objectieven voor de Pentax KAF-mount, van uit de tijd dat Samsung Pentax DSLR's onder eigen naam uitbracht; De meesten zijn uiteraard Pentax-objectieven met een Samsung badge, maar er zitten ook een aantal niet-Pentax objectieven bij volgens mij.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:14
Wat is je beschikbare budget?
250-300 euro. Tweedehands kopen op marktplaats vind ik niet erg.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik heb een standaard canon lens van mijn huidige canon 1000d. Dat is dus een 18-55mm lens zonder IS

Koop je de camera met een specifiek doel?
Ik maak graag foto's van familie of andere mensen. Ook natuurlijk de vakantie kiekjes worden er mee gemaakt en af en toe wat producten.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk
Ja. Laatste tijd maak ik steeds meer filmpjes en moet daarvoor een camera lenen. Graag heb ik dus een camera die mooie filmpjes schiet.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Voor tijdens de filmpjes is het wel handig.

Gewenst bereik?
Voor filmen wil ik gewoon een 18-55 lens gaan gebruiken maar dan eentje met Image Stabilization. Daarnaast komt er binnenkort denk ik een 50mm f1.8 lens bij.

Graag koop ik een canon omdat ik daar ook al een camera van heb en accessoires van heb zoals een flitser en afstandsbediening.

Ik heb gekeken naar een canon 600d. Dit lijkt een goede camera voor mijn doeleinden en is sowieso een stapje omhoog van mijn huidige camera. Ook heb ik gekeken naar het schieten van RAW video wat mogelijk is door middel van magic Lantern op deze camera maar wel met een beperkte resolutie.

Toen kwam ik de canon 50d tegen. Dit is volgens mij een iets oudere camera maar deze kan wel op hogere resolutie RAW video schieten. Alleen weet ik niet hoe deze presteert op fotografisch gebied.

Ik hoop dat jullie mij enige tips kunnen geven.

don't mind me

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

JeroenF schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:36:
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk
Ja. Laatste tijd maak ik steeds meer filmpjes en moet daarvoor een camera lenen. Graag heb ik dus een camera die mooie filmpjes schiet.
[...]
Ik heb gekeken naar een canon 600d. Dit lijkt een goede camera voor mijn doeleinden en is sowieso een stapje omhoog van mijn huidige camera. Ook heb ik gekeken naar het schieten van RAW video wat mogelijk is door middel van magic Lantern op deze camera maar wel met een beperkte resolutie.
[...]
Toen kwam ik de canon 50d tegen. Dit is volgens mij een iets oudere camera maar deze kan wel op hogere resolutie RAW video schieten. Alleen weet ik niet hoe deze presteert op fotografisch gebied.
Wat voor camera leen je om filmpjes te maken?
Dat is een belangrijke referentie. Iets meer info over je video-eisen is ook handig.

In mijn ervaring is het met een DSLR video's schieten van beweeglijke mensen door de bank genomen een ramp qua AF tracking bij Canon en Nikon. Als je af wil stappen van een Canon DSLR, dan heb je betere kans om "zorgeloos" video's te schieten, bijv. Sony SLT's, Nikon 1-series en andere MLC's zijn beter in video AF tracking. Alleen weet ik niet hoe belangrijk je dat vind :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 27-01-2015 11:56 ]

• Pindakaas
Mijn vrouw en ik houden allebei van fotograferen. Daarnaast maak ik af en toe filmpjes van een trouwerij (Gewoon voor mezelf, onbetaald) of vakantie. Er zit wat dat betreft dus geen hele hoge eis aan het video gedeelte. Ik zoek dus eigenlijk een camera waarmee we mooie foto's kunnen maken en daarnaast ook leuke video's kan schieten.

Bij vorige bruiloften leende ik een Panasonic GH-1. Alhoewel de videokwaliteit best goed is vind ik zelf is de rest van de camera niet fijn. Hij houd niet fijn vast en de "software" vind ik dramatisch Ook heet de panasonic een electronische viewfinder wat ik niet fijn vindt werken. Wat dat betreft vind ik mijn eigen canon fijner.

Daarnaast heb ik al een canon flitser die ik graag wil blijven gebruiken. Canon is dus wel een pré.

[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 27-01-2015 12:31 ]

don't mind me

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:59
Kijk ook eens naar een Samsung NX3000 + 16-50mm F3.5-5.6 of Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6. Beide (voor de prijs) erg goed in zowel foto- als videografie.

Wil je per se bij Canon blijven moet je denken aan een Canon 1200D.
Mr Pingu schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:35:
Was het niet dat de 700D van canon ook al die dual-pixel technologie in zijn sensor heeft en daarmee snelle AF mogelijk maakt tijdens filmen?
Nope, dat was de Canon 70D (van €900+ :P).

[ Voor 22% gewijzigd door Balance op 27-01-2015 12:40 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:05

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Was het niet dat de 700D van canon ook al die dual-pixel technologie in zijn sensor heeft en daarmee snelle AF mogelijk maakt tijdens filmen?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Pindakaas
Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:32:
[...]

Kijk ook eens naar een Samsung NX3000 + 16-50mm F3.5-5.6 of Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6. Beide (voor de prijs) erg goed in zowel foto- als videografie.

Ga ik zeker even naar kijken! wel jammer dat ik dan mijn huidige flitser niet kan verkopen en dat de systeemcameras geen viewfinder hebben. Maar ik ga even verder kijken.
Volgens mij wel maar ik heb net deze review gekeken waarbij de autofocus snelheid tussen de 600d en 700d bijna niet verschilt.

don't mind me

• bieske
Zijn tegenwoordig genoeg systeem camera's met viewfinder te vinden Jeroen.
Denk aan oly e-m10, pana gx7 en sony a6000

Verwijderd

Niet zo zeer sneller, maar gelijkmatiger.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:58
JeroenF schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:40:
[...]

Ga ik zeker even naar kijken! wel jammer dat ik dan mijn huidige flitser niet kan verkopen en dat de systeemcameras geen viewfinder hebben. Maar ik ga even verder kijken.

[...]

Volgens mij wel maar ik heb net deze review gekeken waarbij de autofocus snelheid tussen de 600d en 700d bijna niet verschilt.
Alleen de 70D heeft dual-pixel CMOS AF, de 700D niet dus dat kan maar zo kloppen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Marlon12
  • Laatst online: 30-11 22:21
Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:32:
[...]

Alleen erg jammer dat de 1200D (en het stapje daarboven 100D) nog geen Magic lantern ondersteuning hebben wat je weer beperkt in film opties.... vandaar dat ik ook maar aan het kijken ben voor de 700D alleen wel duur voor een eerste.....

Tevens gaan de prijzen niet harder zakken als in het 2e kwartaal een 750d ofso wordt geintroduceerd? dan de BTW korting van MM dan uiteraard

[ Voor 12% gewijzigd door Marlon12 op 27-01-2015 14:41 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Na een citytrip gefotografeerd te hebben met mijn telefoon en met behulp van enkele tips (onderwerp niet in het midden, verstorende elementen er uit, etc) loop ik er nu tegenaan dat de technische kwaliteit van de foto de volgende horde is. In het donker kan ik niet goed fotograferen, bij veel licht is het onderwerp juist weer onderbelicht, niet lekker scherp, etc etc etc. Ik zoek dus een camera waarmee ik weer een stap verder kom en ikzelf juist weer de bottleneck wordt ipv de camera :9

Een rondje GoT heeft heel snel de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart opgeleverd (wel met extra grip want ik kan hem niet lekker vasthouden vanwege z'n grote lens) of als ik voor een DSLR ga, de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart bijvoorbeeld. Echter weet ik zelf nog niet helemaal wat ik wil, en wat handig is. Ik heb het lijstje ook maar even ingevuld om wellicht wat extra sturing te krijgen in mijn keuze.

Zo rond de 400-600 euro tenzij er een goede reden voor meer is.

Niets, enige camera is mijn Nexus 4 :P

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, all-round. Gaat gebruikt worden voor vakanties, feestjes, etc.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, al is het een leuke gimmick. 98% fotografie, 2% filmen denk ik.

Geen absolute noodzaak, maar lijkt me wel handig voor degene die ermee kan fotograferen en liever op een schermpje kijkt.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Normaal fotografeer ik met mijn telefoon (niet lachen) dus ik ben compact gewend. Nadeel van een grote camera is dat je altijd met een extra tas moet sjouwen en je bent wellicht een prooi voor dieven. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een zo compact mogelijke camera om een extra tas uit te sluiten. Als de tas toch nodig is, maakt de grootte daarvan ook niet meer uit, dus dan vervalt de hele compact-eis.

Gewenst bereik?
Een goeie camera is toch best duur dus ik wil er dan ook all-round mee kunnen fotograferen, dat wil zeggen, van dicht bij, en mocht het mogelijk zijn, in de verte (dus zoomen). Straks loop ik met een camera van 500 euro waarmee ik alsnog niet iets in de verte dichtbij kan halen (maar ja, hoevaak doe ik dat nu eigenlijk vraag ik me af).

Een rondje fotowinkels heeft me een extra mogelijkheid opgeleverd, namelijk de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart . In eerste instantie vond ik 'm duur, maar de verkoper had een goed argument: de (goedkope) D3200 heeft een extra lens á 400-500 euro nodig om hem vergelijkbaar te maken aan de FZ1000, oftewel, hij is dan even duur. Daar zit wat in natuurlijk.

Een DSLR lijkt me mooi (want dat lijkt ook 'echt', als je snapt wat ik bedoel) maar heeft altijd een extra stuk bagage nodig, de RX100 bijvoorbeeld niet. Alleen de DSLR's houden veeeeel lekkerder vast.

Vind het lastig, bij zo'n uitgave wil ik er altijd heel lang mee kunnen doen, maar wellicht is de RX100 als 'opstapje' een leuke beginnerscamera. Het vraagstuk wordt bijna meer: wil je compact, of wil je DSLR?

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:09
Ik wil nu toeslaan voor een dSLR camera bij de 21% BTW week van de mediamarkt.

Budget is ongeveer € 600 wat ik er voor over heb.

Zelf kom ik de volgende tegen:

http://www.mediamarkt.nl/...35,706389.html?langId=-11

http://www.mediamarkt.nl/...5,1244272.html?langId=-11

Is 1 van de bovenstaande in het voordeel te noemen??

Hoor graag eventueel advies.

Camera zal met name gebruikt worden voor natuur foto's en architectuur (interieur en exterieur).

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Balance
De driehoek is heel simpel: Prijs, kwaliteit* en formaat. Kies er twee ;).
* (IQ, zoom, ergonomie, etc. kan je allemaal onder kwaliteit schuiven)
  • Bij prijs en kwaliteit: Mirrorless en DSLR's. Sony Alpha 6000, Nikon D5300 etc.
  • Bij formaat en prijs: Low-end compacts. Sony RX100, etc.
  • Bij kwaliteit en formaat: High-end compact. Sony RX100 III, Panasonic LX100, etc.
Dan heb je nog de Panasonic FZ1000 en Sony RX10, en het unieke is dat ze daar precies tussen in zitten. Blinken nergens in uit, schieten nergens in tekort. Een ontzettend goed compromis van prijs, kwaliteit en formaat als je rond de €800 een camera zoekt.
Canon is prut anno 2015 :P. Sony of Nikon maken betere camera's (in deze prijscategorie).

Mediamarkt: Sony Alpha 6000 + 16-50mm kitlens (€749 / 1.21 - €50 = €569) of Nikon D5300 + 18-55mm kitlens (€649 / 1.21 = €536).

[ Voor 44% gewijzigd door Balance op 27-01-2015 17:49 ]

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:09
Is Canon echt minder momenteel?

Die Nikon D5300 komt mij ook wel goed over.
Bij de MM actie komt ie dan op 536 uit ofzo, mooie prijs.

Hij heeft 18-55, is dat mooi voor natuur / architectuur fotografie?

Verwijderd

Op papier doet Canon het hier en daar wat minder, in de praktijk ga je dat (tenzij in specifieke gevallen) niet merken. "Canon is prut anno 2015." slaat dan ook als een lul op een drumstel.

• Balance
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:26:
Op papier doet Canon het hier en daar wat minder, in de praktijk ga je dat (tenzij in specifieke gevallen) niet merken. "Canon is prut anno 2015." slaat dan ook als een lul op een drumstel.
Niet te serieus nemen ;). Als je nieuw in een systeem stapt is Canon alleen niet de beste keuze, omdat de sensoren van Sony (gebruikt in zowel Sony als Nikon camera's) beter zijn dan die van Canon. De sensor van de Alpha 6000 / D5300 heeft tegenover de sensor van de 700D:
  • 18MP vs 24MP
  • 2,5 (!) stop meer dynamic range
  • 1 stop betere low-light performance
En dan heb ik het nog geen eens gehad over autofocus, gewicht en frame rates :P.
Sleehond schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:23:
...
Hij heeft 18-55, is dat mooi voor natuur / architectuur fotografie?
Mooie vergelijking (klik voor groter, geld voor APS-C camera's):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MpBtJb7beSfYafOC27f00xU5/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kgADfwyFXSR5Gn8vlKw9Y9DS/medium.jpg

Edit: Goed gezien Sluw, foutje van mijn kant! Fixed.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 27-01-2015 18:27 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-11 13:42
Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Niet te serieus nemen ;). Als je nieuw in een systeem stapt is Canon alleen niet de beste keuze, omdat de sensoren van Sony (gebruikt in zowel Sony als Nikon camera's) beter zijn dan die van Canon. De sensor van de 700D heeft tegenover de sensor van de Alpha 6000 / D5300:
  • 18MP vs 24MP
En dan heb ik het nog geen eens gehad over autofocus, gewicht en frame rates :P.

[...]

...
Nu lijkt het of je bedoelt dat de 700d meer dynamic range en een betere low-light performance heeft. Waarschijnlijk door de manier van opschrijven maar die voordelen gelden dus voor de A6000 en D5300.

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:59
Edit: vraag toch even ergens anders gesteld.

[ Voor 115% gewijzigd door carolien89 op 27-01-2015 20:48 ]

• maarud
Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:15:
  • Bij prijs en kwaliteit: Mirrorless en DSLR's. Sony Alpha 6000, Nikon D5300 etc.
  • Bij formaat en prijs: Low-end compacts. Sony RX100, etc.
  • Bij kwaliteit en formaat: High-end compact. Sony RX100 III, Panasonic LX100, etc.
Je noemt de RX100 III high-end, en de RX100 low-end. Is het verschil zo groot? Ik dacht juist dat de RX100 nog steeds een goede keus was, de RX100 II heeft alleen de WiFi-upgrade en de RX100 III is wel weer wat nieuws maar dan ook veel duurder. Ik zie alleen verschil in zoom/diafragma.

• Balance
maarud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:32:
[...]

Je noemt de RX100 III high-end, en de RX100 low-end. Is het verschil zo groot? Ik dacht juist dat de RX100 nog steeds een goede keus was, de RX100 II heeft alleen de WiFi-upgrade en de RX100 III is wel weer wat nieuws maar dan ook veel duurder. Ik zie alleen verschil in zoom/diafragma.
De RX100 II en III gebruiken een backside-illuminated sensor (BSI), die een door de andere structuur meer licht vangt en vaak ook wat meer dynamic range heeft. De II en III hebben ook allebei kantelbare schermen, wat veel composities makkelijk maakt. De III voegt daar dan ook nog een nieuwe image signal processor (ISP) aan toe (de BIONZ X) en heeft een lichtsterkere lens.

Afbeeldingslocatie: http://reigatephotosoc.com/RPS/images/BSISensor.JPG

• nielsi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06-2023
Omdat ik laatst op een feestje zelf heb mogen speel met een goeie camera wil ik ook niet meer vastzitten aan de beperkingen van de camera van mijn telefoon.

250 euro, een 2e hands op tweakers kan ook.

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik wil er vakantiefoto's mee maken (ga een rondreis door oost-europa maken van de zomer. Daarnaast wil ik de camera ook gebruiken op feestjes. Verder zou ik nog graag foto's van turnen willen maken (in de zaal dus).

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het lijkt me misschien wel leuk om filmpjes te maken met turnen, alleen als de camera die snelheid niet bij kan houden maak ik liever foto's.

Niet noodzakelijk.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik denk dat ik een SD kaart het makkelijkst zou vinden, maar het is niet perse nodig. De bouwkwaliteit moet natuurlijk gewoon goed zijn. Graag wil ik de camera in een klein tasje doen die ik gewoon in een rugtas past of gewoon zo mee kan nemen. Ik wil in ieder geval nooit met 2 tassen sjouwen.

Gewenst bereik?
Foto's gaan vooral om dichtbij, ik wil wel kunnen zoomen maar het zal niet heel erg ver zijn.

Ik denk dat ik graag een DSLR wil hebben en ik heb al rondgekeken bij V&A:
http://tweakers.net/aanbod/760007/canon-eos-40d-zwart.html

http://tweakers.net/aanbo...a-dslr-a700-+-54gb-+.html

Ik heb geen flauw idee welke camera ik zou moeten kiezen, suggesties zijn meer dan welkom.

• maarud
Balance schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:26:
[...]

De RX100 II en III gebruiken een backside-illuminated sensor (BSI), die een door de andere structuur meer licht vangt en vaak ook wat meer dynamic range heeft. De II en III hebben ook allebei kantelbare schermen, wat veel composities makkelijk maakt. De III voegt daar dan ook nog een nieuwe image signal processor (ISP) aan toe (de BIONZ X) en heeft een lichtsterkere lens.

[afbeelding]
Ah, Tweakers zegt dat er ook een BI-CMOS sensor in zit maar dat is dus niet zo als ik op de Sony site kijk?
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

En hoe verhoudt zich de D3200 met kitlens tot de RX100? Die zijn dan beide even duur. De Nikon kan ik dan altijd nog eens uitbreiden met objectieven.

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 28-01-2015 13:32 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Niet te serieus nemen ;). Als je nieuw in een systeem stapt is Canon alleen niet de beste keuze, omdat de sensoren van Sony (gebruikt in zowel Sony als Nikon camera's) beter zijn dan die van Canon. De sensor van de Alpha 6000 / D5300 heeft tegenover de sensor van de 700D:
  • 18MP vs 24MP
En dan heb ik het nog geen eens gehad over autofocus, gewicht en frame rates :P
AF is bij alle instap modellen niet echt geweldig dus dat maakt niet zoveel uit.

Ik vind dit soort adviezen echt super gevaarlijk : Voor je het weet zit iemand thuis met een toestel van een merk dat hem/haar in de toekomst misschien helemaal niet kan bieden waar hij/zij naar op zoek is, omdat er alleen maar over sensor wordt gepraat en de rest totaaaal vergeten wordt !!

Kijk ook eens wat je wil gaan fotograferen :

- Canon doet het wat beter als het om all round lenzen gaat en sinds kort is er ook een hele leuke UWA te koop voor weinig. Verder is het telelenzen aanbod erg uitgebreid.
- Nikon heeft leuke betaalbare f/1.8 primes waar de concurrenten best wel een voorbeeld aan mogen nemen.
- Sony kan leuk zijn als je iemand in de familie hebt die je graag zijn oude Minolta AF collectie wil doneren.
- Als je m4/3 ook leuk vindt dan is de Panasonic GX7 best wel een grappig toestel : Viewfinder gaat alle kanten op en het scherm ook!
Verder aardig wat lenzen voor tekoop, maar de betere wel voor bedragen waarvan je best wel effe kan schrikken : Bijna net zo duur als dSLR lenzen!

Kortom : Als je [b]echt iets concreets wil gaan fotograferen[/sub] straks denk dan effe goed na over je keuze!

Als het puur voor de heb is... tja... dan maakt het niet zoveel uit :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Om het lenzenaanbod iets aanbevelen aan een starter vind ik ook wat onzinnig, hoeveel mensen kopen nu uiteindelijk extra lenzen voor hun SLR/ILCs? En hoeveel van die relatief kleine groep mensen die uiteindelijk extra lenzen koopt, heeft niet genoeg aan het aanbod dat voor iedere mount wel te krijgen is?

Ik ben het, gebaseerd op persoonlijke ervaringen met die sensor die in de 700D en 1200D zit, wel eens met Balance z'n inschatting van Canon anno 2015.

• maarud
maarud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:50:

En hoe verhoudt zich de D3200 met kitlens tot de RX100? Die zijn dan beide even duur. De Nikon kan ik dan altijd nog eens uitbreiden met objectieven.
De D3200 is wel heel goedkoop nu dus zit die serieus te overwegen als iemand een fijn antwoord kan geven op deze vraag :P

Verwijderd

De RX100 heeft volgens mij een iets groter zoombereik en is natuurlijk veel compacter. Voor een compacte camera is de RX100 gewoon heel erg goed. Wil je meer flexibiliteit en is formaat geen probleem, dan is de D3200 een prima optie.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hier ben ik nog even in mijn zoektocht naar een andere camera. Ik zag deze aanbieding bij de mediamarkt: [url]http://http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NIKON-D5200---AF-S-DX-18-140-G-ED-VR---WiFi-adapter-en-8GB-geheugenkaart,10259,483435,1244778.html?langId=-11&et_cid=66&et_lid=235&et_sub=2-NIKON%20D5200%20+%20AF-S%20DX%2018-140%20G%20ED%20VR%20+%20WiFi%20adapter%20en%208GB%20geheugenkaart[/url]

De camara bevalt me, zoals al eerder vermeld. Waarover ik twijfel is de superzoom. Echter de totale combinatie is goed geprijsd, ook in vergelijk met nieuwe body + 2de hands objectief. Wat zijn jullie bevindingen/ervaring?

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:18
Je linkje werkt niet echt, maar ik maak eruit op dat het om de combi Nikon D5200 + 18-140 VR + wifi-adapter + 8GB kaartje gaat. Bij de MM inmiddels uitverkocht, de prijs is op de website niet (meer) zichtbaar.

Op zich denk ik dat het een goede combi is; voor huis-, tuin- en keukenfoto's heb je nauwelijks méér nodig denk ik. Voor je plannen om orca's te fotograferen heb je een langere tele nodig, maar dat kun je dan het beste met een aparte telelens doen dan met een all-in-one lens.
Die orca's is iets wat je alleen tijdens een (eenmalige?) vakantie gaat doen, misschien is het dan een optie om voor die gelegenheid een mooie telelens te huren?

• maarud
Heb de RX100 gehaald voor € 305 :D

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
B64 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:35:
Je linkje werkt niet echt, maar ik maak eruit op dat het om de combi Nikon D5200 + 18-140 VR + wifi-adapter + 8GB kaartje gaat. Bij de MM inmiddels uitverkocht, de prijs is op de website niet (meer) zichtbaar.

Op zich denk ik dat het een goede combi is; voor huis-, tuin- en keukenfoto's heb je nauwelijks méér nodig denk ik. Voor je plannen om orca's te fotograferen heb je een langere tele nodig, maar dat kun je dan het beste met een aparte telelens doen dan met een all-in-one lens.
Die orca's is iets wat je alleen tijdens een (eenmalige?) vakantie gaat doen, misschien is het dan een optie om voor die gelegenheid een mooie telelens te huren?
Bedankt voor je reactie, fysiek lag die gisteren nog in de winkel. Ga vandaag wel even kijken als die in deze vestiging ook nog aanwezig is. Ja orca's eenmalig, dus misschien huur of een hele interessante geprijsde tele op marktplaats.

De camara in dit pakket lag niet meer in de winkel, maar kon worden besteld voor deze prijs. Als goed is vd week binnen! Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door headhunter1985 op 01-02-2015 08:49 ]

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-12 11:09
Wat zou, mbt beeldkwaliteit, een betere optie zijn: gaan voor een Sony Alpha 5000 of een first gen RX100?
Ik wil wel een redelijk compact model, maar mijn inziens valt de A5000 daar ook nog redelijk onder. Ik weet dat het 2 compleet verschillende modellen zijn, waarbij de A5000 nog gemakkelijk uitgebreid kan worden, maar ik val meer binnen het segment 'hobby fotograaf' waarvan ik zelfs bij de A5000 ervan uitga dat ik voorlopig alleen de kit lens zal gebruiken (en mocht ik ooit een stap willen maken, dan een geheel nieuwe kit ga halen).

Oftewel als ik puur kijk naar beeldkwaliteit, ondanks dat het 2 compleet verschillende modellen zijn, wat zou dan de beste optie zijn? Ik neig zwaar naar de RX100, zeker omdat deze op dit moment tegen een aantrekkelijke prijs te krijgen is en eventueel makkelijk als compact door te gebruik zijn bij een eventuele uitbreiding naar een betere camera in de toekomst. Of zijn er nog modellen die voor deze prijs (rond de 310 euro) beter presteren dan een RX100 wat natuurlijk een camera uit 2012 is.

Verwijderd

Slomy schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:39:
Oftewel als ik puur kijk naar beeldkwaliteit, ondanks dat het 2 compleet verschillende modellen zijn, wat zou dan de beste optie zijn? Ik neig zwaar naar de RX100, zeker omdat deze op dit moment tegen een aantrekkelijke prijs te krijgen is en eventueel makkelijk als compact door te gebruik zijn bij een eventuele uitbreiding naar een betere camera in de toekomst. Of zijn er nog modellen die voor deze prijs (rond de 310 euro) beter presteren dan een RX100 wat natuurlijk een camera uit 2012 is.
Qua scherpte moet je niet te veel verschil verwachten tussen de 2 als je de A5000 met de 16-50mm power zoom gebruikt. Maar de sensor in de A5000 is toch wel een stuk beter in al het andere (DR, ISO, etc) Echter is de A5000 toch wel iets groter dan de RX100, de vraag blijft dan of die A5000 klein genoeg is.

Verder zijn er denk ik niet veel betere opties welke rond die prijs zitten en beter presteren. Samsung heeft nog wat modellen (NX1000 of NX1100 bijvoorbeeld) onder de 300 euro met een 20-50mm power zoom. Maar de Sensoren zijn niet beter dan de Sony A5000 wel beter als de RX100. Wat die Samsung Power zoom doet geen idee, op Photozone lijkt die optisch wel goed en is het mogelijk de betere van de 3 qua lens dan. Echter met 20mm mis je toch wel wat groothoek ten opzichte van de Sony's. (24mm (RX100) vs 24mm(A5000) vs 30mm(NX1100))

Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A5100/images/SonyA5100_RX100III_740.jpg

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-12 11:09
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:49:
[...]

Qua scherpte moet je niet te veel verschil verwachten tussen de 2 als je de A5000 met de 16-50mm power zoom gebruikt. Maar de sensor in de A5000 is toch wel een stuk beter in al het andere (DR, ISO, etc) Echter is de A5000 toch wel iets groter dan de RX100, de vraag blijft dan of die A5000 klein genoeg is.

Verder zijn er denk ik niet veel betere opties welke rond die prijs zitten en beter presteren. Samsung heeft nog wat modellen (NX1000 of NX1100 bijvoorbeeld) onder de 300 euro met een 20-50mm power zoom. Maar de Sensoren zijn niet beter dan de Sony A5000 wel beter als de RX100. Wat die Samsung Power zoom doet geen idee, op Photozone lijkt die optisch wel goed en is het mogelijk de betere van de 3 qua lens dan. Echter met 20mm mis je toch wel wat groothoek ten opzichte van de Sony's. (24mm (RX100) vs 24mm(A5000) vs 30mm(NX1100))

[afbeelding]
Bedankt voor de uitleg, uiteindelijk toch voor de RX100 gekozen vanwege de grootte (foto van vergelijking, hielp wel ik had wel gezocht maar deze niet gevonden :))

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 11:51
Ik ben op zoek naar mijn eerste dSLR (of ILC). Ik heb tot nu toe altijd een redelijk goede compact camera gehad. In dit geval een Panasonic met 20x zoom. Maar ik wil mooiere foto's schieten. Ik ben regelmatig naar mooie plekken in de wereld geweest en vind het zonde dat ik niet altijd de ultieme foto's kan schieten.

1.Wat is je beschikbare budget?
1000 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Vakantiefoto's vooral veel wildlife. Ik vind het erg mooi als je goed de haren en details van de beesten kunt zien. En portretten.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Leuk als het kan, minpunt maar geen halszaak als het niet kan.
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, wel een heel groot pluspunt als het wel kan.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Een body die enigszins weather resistant is een zeer grote wens, maar geen must.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Unsure.. Ik heb de laatste jaren altijd veel zoom tot mijn beschikking gehad en dat wel altijd als fijn ervaren. Zeker als wildlife wat verder weg staat kun je toch nog een mooie foto maken. Aan de andere kant merk ik ook dat dat bijna nooit de foto's zijn die ik ook echt afdruk. Meer 'leuk dat ik kan bewijzen dat ik die cheeta heb gezien'. Misschien heb ik die extreme zoom niet echt nodig.

Keuzes die ik tot nu toe heb gezien die ik interessant vind:

1. Nikon D3300 + Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 di II vc pzd macro. Ik begrijp dat deze combinatie mooie foto's schiet, hoewel de lens beperkingen met zich meebrengt door het enorme zoombereik. De kwaliteit van de foto's zou minder zijn dan een
2. Canon D100 + zelfde lens. Ik zag dat Canon net veel camera's heeft uitgebracht maar dat er geen nieuwe versie voor deze camera bij zit.
3. Een van bovenstaande 2 met andere lens, bijvoorbeeld Sigma 18-200 / 3,5-6,3 II DC OS HSM. Het bereik wordt zo wel veel minder, en ik kan slecht beoordelen of die lens nou echt zoveel beter is op gebied van kwaliteit.
4. Ik sta open voor alle andere opties. Dit zijn slechts die opties die ik vond na research.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-12 12:32

Goverman

not loaded

^^ Ik denk dat je research beperkt is (lees: je hebt dus gewoon twee camera's gepakt en niet verder gekeken...). Want:
- Denk ook eens aan andere merken dan Nikon en Canon.
- heb je gedacht aan een ILC in plaats van een SLR?

De Sony A58 (v/a/ 379 euro) is een goed en goedkoop alternatief (zeker als je er een zoomkanon op zet en dus weinig van lenzen wisselt). Samsung, Panasonic, Pentax en Olympus zijn ook merken waar je naar kunt kijken en die hebben vaak net een (iets) gunstiger prijs/kwaliteit verhouding dan Canon en Nikon. Wel is het beschikbare aantal lenzen iets lager, maar de door jou aangehaalde zoomkanonnen zijn vrijwel altijd voor bovenstaande merken geschikt.

Verder, een SLR is geen garantie op mooiere foto's dan een compactcamera. Bedenk namelijk dat JIJ (en JIJ alleen) bepaalt wat een camera vastlegt. Je mogelijkheden worden groter met een ILC of een SLR, maar als je niet weet hoe dit te bedienen dan loop je in feite rond met een groter en zwaarder apparaat dat juist minder mooie foto's maakt. Sterker nog, de lenzen die je noemt (16-300 of 18-200) zijn optisch gezien geen superscherpe lenzen. Maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld: deze zijn bedoeld voor comfort en alles-in-een... En dat is precies wat een luxere compactcamera ook kan bieden.

Begrijp me niet verkeerd: een SLR is een fantastisch instrument, maar staar je niet blind op de SLR!

Verder wat suggesties:
- groter zoombereik objectief is omgekeerd evenredig met kwaliteit van objectief!
- zoek verder dan Canon en Nikon
- 1000 euro is een heel mooi budget voor een SLR/ILC gecombineerd met twee objectieven (groothoek/walkaround lens + telelens). Die leveren mooiere plaatjes op.

Veel plezier met zoeken! (*Goverman kan momenteel slechts dromen van 1000 euro voor cameratools...)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 11:51
Thanks Goverman! Ik kwam op Canon en Nikon door de buyers guide van DPReview en andere sites die positief zijn over die camera's. Ik snap dat ik meer tijd moet investeren in het leren bedienen van een dSLR of ILC maar dat schrikt mij tot nu toe nog niet af. Ik heb de OP doorgelezen plus nog wat andere vergelijkingen en basis daarvan lijkt mij een dSLR voor mij de beste optie. Ik vind gewicht niet perse belangrijk, maar vooral beeldkwaliteit en mogelijkheden. En die zijn groter/beter bij een dSLR (althans wat ik tot nu toe heb gezien in deze prijsklasse). Ik heb ook gekeken naar top compactcamera's als de Panasonic FZ 1000, maar die vind ik (op basis van sample en flickr foto's) toch minder presteren. En ja ik snap dat de leercurve ook hier essentieel is. Ik probeer me te verdiepen in een mogelijkheid voor 2 lenzen ipv 1 alles-in-een, maar ik vind het nog moeilijk om het kwaliteitsverschil in de praktijk te kunnen zien.

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Voor 1000,- zou ik de Nikon D5200 pakken met de standaard kit lens. In de pricewatch staat ie voor 449,-
Je hebt dan een beter autofocus systeem wat vooral bij wildlife zijn vruchten af zal werpen. Ik heb zelf de D3100 welke ik voor sportfotografie gebruikt heb. Het focussysteem was echter niet echt geschikt voor dit soort werk en daarom is hij inmiddels vervangen door de D7100.
Daarnaast heb je een kantelbaar scherm wat ontzettend handig kan zijn als je een keer vanuit een speciale hoek wilt fotograferen.

Naast de D5200 met kit lens zou ik de Tamron 70-300 f4-5.6 VC USD aanschaffen die voor pak hem beet 330,- te verkrijgen is. Een scherpe lens met een verbazingwekkend VC systeem. Dit brengt de totaalprijs op 779,- wat mooi binnen het budget is.

Naar mijn mening heb je hier al genoeg aan, maar wil je om een of andere reden het geld op maken, zou je kunnen investeren in een externe flitser ( bijv. Yongnuo YN568EX II (210,-)) of een van de 2 F1.8 prime lenzen van Nikon. De 35mm of de 50mm. Deze laatste twee zijn uitstekende lenzen om je foto's naar een hoger niveau te tillen omdat je de achtergrond er heel mooi mee kunt wegblazen.

• bieske
bieske schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:11:
Na een tijdje de topics op tweaker en de aanbiedingen gevolgd te hebben is het dan toch zo ver, een panasonic GX7 met een 12-32mm lens besteld.
Samen voor 600 euro, dus prima prijsje volgens mij.

Komende tijd eens kijken voor wat primes. Denk sowieso aan de olympus 45mm.
Daarnaast zou ik nog graag de olympus 17mm 1.8 aanschaffen, maar gezien de prijs wordt dat waarschijnlijk toch een panasonic 20mm.

Iemand nog tips voor lenzen?
Daarnaast iemand nog een tipv oor een online cursus? Ben al lid van zoom.nl geworden, maar wellicht een uitgebreide losse cursus kan erg interessant zijn.
Even een update.
De GX7 viel erg tegen, vond vooral de viewfinder echt onwerkbaar.
Teruggestuurd en nu blij met mijn Olympus E-M10 met een panasonic 12-32mm lens. Nieuwe lenzen zijn onderweg.

Moet zeggen dat de E-M10 me niet tegen valt, mooi degelijk apparaat en mooie foto's (zo ver ik dat kan beoordelen als leek). Enige minpunt zover is dat de menustructuur niet heel erg vriendelijk is.

Verwijderd

Ik kan je aanraden om het Super Control Panel aan te zetten. Zo veel makkelijker.

• bieske
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:38:
Ik kan je aanraden om het Super Control Panel aan te zetten. Zo veel makkelijker.
Dank voor de tip!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-12 11:12
Voor mijn zus, die een eigen webshop heeft, ben ik op zoek naar een DSLR. De camera is bedoeld om producten (voornamelijk sieraden en accessoires) in beeld te brengen. Dit zal voor 50% op een witte achtergrond zijn, voor 25% met een mooie natuurlijke achtergrond (verweerde bakstenen, op verweerd hout etc.) en voor de overige 25% in shots waarbij een model de sierraden om heeft.
Tevens wil ik zelf daarnaast de DSLR gebruiken om ervaring op te doen, en kijken of het zin heeft om zelf een keer een DSLR aan te schaffen. Ik zal het dan gebruiken vooral voor natuurfotografie en bouwwerken. Uiteraard zal dit hier niet echt belangrijk zijn, aangezien ik écht nog een beginner ben. Mijn zus heeft een tijdje een Canon 500D geprobeerd van een vriend. Daar was ze erg over te spreken. Maar ook zij is nog een leek, en staat overal voor open. Wel hebben wij allebei een voorkeur voor Nikon of Canon. Maar dat betekent niet dat jullie niet mogen overtuigen om bijvoorbeeld voor een Sony te gaan.

Het budget is max 500 euro. Dit is ook echt maximaal. graag blijf ik aan de 400/450

Nog niks in bezit, zelfs geen SD-kaartje

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Het gaat dus voornamelijk om het fotografen van sieraden op witte achtergrond, en voor de rest sieraden in een 'natuurlijke' omgeving, of in een shot waarbij bijvoorbeeld een handmodel het sieraad draagt.

In eerste instantie gaat er helemaal niet gefilmd worden met het toestel (op beetje spelen na :P). Ik kan me ook niet indenken dat er in de toekomst op zo'n manier mee wordt gefilmd dat het belangrijk is om het in dit besluit mee te nemen

Lijkt me niet. Maar ik sta open voor opmerkingen

Geen voorkeuren. We zijn wel beide het type dat nooit het absolute instapmodel aanschaft, maar altijd minimaal net een stapje er boven.

Gewenst bereik?
Goede vraag. Daar kunnen jullie waarschijnlijk meer over vertellen dan ik.

Zelf ben ik een beetje op zoek gegaan, en op basis van vergelijkingen en veel reviews lezen op GOT zit ik eigenlijk nog te twijfelen tussen de volgende modellen:

Nikon D3300, D5200
Canon 600D

Op dit moment houdt het voor mij op. Voor mij lijken de drie modellen heel erg dichtbij te liggen en zie ik geen duidelijke verschillen meer die van mij belang zijn om mijn keuze op te baseren.

Verder heb ik de vraag of de standaardlenzen voldoende zijn voor het werk dat mijn zus zal gaan doen. Of zal het nodig zijn om een losse (macro) lens aan te schaffen? Het liefst gaan we voor een simpele kit

Thanks

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Macro is bij sieraden e.d. wel erg handig. Extreme achtergrondonscherpte heb je zo te horen niet nodig, dus vermoed dat je met een kittens met redelijke macro-functie wel een eind moet kunnen komen. De bodies die je zelf aandraagt zijn allemaal prima. Productfotografie vraagt niet veel van je body, dus kies lekker voor de goedkoopste en geef het geld dat je bespaart uit aan een goede (kit)lens met macrofunctie.

Een goede belichting maakt de (product)foto, dus vergeet niet te kijken naar een externe flitser met softbox of studio-flitsset. Een reflector kost €15 en kan tevens goed van pas komen. Tevens is een (simpel) statief aan te raden om de foto's zo scherp mogelijk te krijgen.

Zelf vind ik de foto's van The Phoblographer altijd erg mooi. Zij maken gebruik van een softbox met reflector om zo een natuurlijk ogende belichting te simuleren.

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

@LoeWn
Ik ben het helemaal eens met tobiasvs, maar ik denk dat je met een D3300 of een D3200 prima met de standaard kitlens toe kan. Waarom? Omdat die bodies een 24 megapixel sensor hebben.
Gezien de toepassing (webshop) kun je aardig wat in croppen, zodat je lens eigenlijk geen macrovergroting nodig heeft, wat de kitlens prima maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Fireshade op 11-02-2015 14:19 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nog een tip: zet het beeldscherm op zwart bij normaal gebruik, zodat je alleen de EVF gebruikt. Zodra je op de pijltjestoetsen drukt, gaat het beeldscherm aan en kan je de instellingen aanpassen op het Super Control Panel. Daarna gaat het beeldscherm weer uit.

Dat scheelt echt gigantisch in batterijverbruik, omdat de EVF alleen aan gaat wanneer je je oog er tegen aan zet en het beeldscherm ook meestal uit staat.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Marlon12
  • Laatst online: 30-11 22:21
Hallo tweakers,

Ik heb wat advies nodig ik kan namelijk een tweedehands canon 650d met kitlens 18-55 kopen voor 275 euro. Mijn vraag is is dit een goede prijs en waar moet ik op letten tijdens het testen of de camera goed is? Ik zal hem heel allround gebruiken en volgend jaar ga ik een half jaar naar Oostenrijk dus miss een snowboard filmpje maken (amateuristisch hoor) dus experimenteren met het video gedeelte van de camera. Het is overigens mijn eerste dslr.

Ja is de 650 een goede keuze en waar moet ik op letten?

• bieske
@link0007 jij ook bedankt voor de tip.
Ik vraag me af of ik het prettig vindt om 100% af te gaan op de EVF, maar ga het zeker eens proberen. Afgelopen weekend in Brussel de batterij in enkele uren leeg getrokken, dat is ook niet ideaal.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Prima camera om mee te beginnen.
Waar je op moet letten;
Eerst wat in mijn gedachten opkomt is welke kitlens versie is het? Is het de STM versie, voor filmen is dat wel wenselijk.
Vraag daarnaast hoeveel clicks de body heeft gemaakt, om indruk te krijgen: http://www.camerashuttercount.com, http://eoscount.com,

Verder even kijken of de lens goed focust op alle brandpuntsafstanden en wat test foto's maken ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

Hoi !

Al een tijdje vind ik het erg leuk om foto's te maken met mijn Galaxy S4,
Steeds vaker zit ik eraan te denken om een goeie camera te kopen, gewoon als hobby.
Nu weet ik dat een maatje van me een spiegelreflexcamera heeft en dat hij er veel plezier van heeft!

Nu ben ik echt een leek op het gebied van camera's en foto's en vroeg ik mij af wat voor soort camera jullie mij aanraden, Ik zou graag meerdere dingen willen fotograferen en zou dus een beetje een all-round camera willen, de enige must die ik wel heb is dat er een Wifi geheugenkaartje in kan,

Zouden jullie mij misschien iets kunnen adviseren? Ik heb zelf al wel het een en ander opgezocht en kwam bij de pricewatch: Nikon D5100 Zwart

Alvast bedankt:)

• link0007
  • Niet online
@Vanishka: denk goed na over hoe & wanneer je gebruik gaat maken van de camera. Spiegelreflex camera's zijn fantastisch, maar ook groot, zwaar en ze trekken de aandacht. Mirrorless camera's zijn stukken compacter, waardoor je ze sneller meeneemt en je ze bv. ook mee kan nemen naar een concert o.i.d. (waar spiegelreflexcamera's niet toegestaan zijn).

Misschien kan je wat vertellen over waar je de camera voor gaat gebruiken, en in welke situaties? Omdat je nu je smartphone gebruikt, kan ik me voorstellen dat je gewoon op willekeurige momenten door de dag heen foto's maakt, in plaats van dat je er specifiek op uit trekt om foto's te maken.. Dat maakt nogal een verschil in de keuze voor een camera.

Verwijderd

link0007 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:39:
@Vanishka: denk goed na over hoe & wanneer je gebruik gaat maken van de camera. Spiegelreflex camera's zijn fantastisch, maar ook groot, zwaar en ze trekken de aandacht. Mirrorless camera's zijn stukken compacter, waardoor je ze sneller meeneemt en je ze bv. ook mee kan nemen naar een concert o.i.d. (waar spiegelreflexcamera's niet toegestaan zijn).

Misschien kan je wat vertellen over waar je de camera voor gaat gebruiken, en in welke situaties? Omdat je nu je smartphone gebruikt, kan ik me voorstellen dat je gewoon op willekeurige momenten door de dag heen foto's maakt, in plaats van dat je er specifiek op uit trekt om foto's te maken.. Dat maakt nogal een verschil in de keuze voor een camera.
Dankje voor de reactie!
In mijn vrijetijd wandel ik nog wel eens door het bos met de honden, en dan neem ik graag foto's van o.a. vogels, in het algemeen zal de camera gebruikt worden om foto's te maken van auto's en landschappen, mensen, dat zulk dingetjes.

Ik denk niet dat ik zo zeer last heb van het formaat van de Camera, ik denk dat ik namelijk gewoon op ze tijd een dag pluk en op pad ga met de camera om vervolgens thuis de foto's te bewerken, het hoeft niet zo te zijn dat ik de camera 24/7 bij me heb :)

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als je geen echte vereisten hebt (behalve een WiFi-SD-kaartje), dan maakt het ook niet zo veel uit wat voor camera je neemt. Je zou zelfs kunnen kijken naar een goedkopere body en met het geld dat je bespaart, een fotocursus volgen of fotoboek kopen. Daar worden je foto's vaak mooier van dan een duurdere camera, zeker in het beginnerssegment.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zoals hierboven al gezegd en gevraagd wat verwacht je van de camera? Tegenwoordig heb je ook al hele goede compact camera's met grotere sensor die bijna niet onderdoen voor een spiegelreflex zoals de Sony RX100, je zoom bereik is wel wat beperkt en je kan niet wisselen van lenzen maar qua beeldkwaliteit hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

Daarnaast zijn er ook nog de systeemcamera's die in essentie dezelfde sensor hebben als een spiegelreflex, dus qua beeldkwaliteit gelijk zijn aan de grotere broers de echte spiegelreflexen. Beide hebben hun voor en nadelen, zo liggen spiegelreflexen door hun grootte wel vaak lekkerder in de hand (vind ik) en mij boeit gewicht en grootte toch niet. Ben nog jong :P

Maar als je zoals je zegt gewoon, net zoals ik overigens, op pad gaat met de camera dan is een echte dslr vaak qua gewicht en grootte geen probleem. Goede tas is dan wel een aanrader.

Ik zie dat je een spiegelreflex hebt uitgekozen zonder lens, is dit bewust?

Verwijderd

tobiasvs schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:17:
Als je geen echte vereisten hebt (behalve een WiFi-SD-kaartje), dan maakt het ook niet zo veel uit wat voor camera je neemt. Je zou zelfs kunnen kijken naar een goedkopere body en met het geld dat je bespaart, een fotocursus volgen of fotoboek kopen. Daar worden je foto's vaak mooier van dan een duurdere camera, zeker in het beginnerssegment.
Dankje voor de tip daar ga ik even naar kijken! Het is ook bedoeld als hobby en hoeft ook niet allemaal perfectionistisch te zijn :+ Momenteel doe ik het met me telefoon en dat gaat ook prima, ik hou ook weinig tot geen rekening met licht en dergelijk, dus misschien is een kleine cursus wel leuk om te volgen
Mr Pingu schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:30:
Maar als je zoals je zegt gewoon, net zoals ik overigens, op pad gaat met de camera dan is een echte dslr vaak qua gewicht en grootte geen probleem. Goede tas is dan wel een aanrader.

Ik zie dat je een spiegelreflex hebt uitgekozen zonder lens, is dit bewust?
Een tas was ik zoiezo van plan om te kopen, het is namelijk wel leuk om je camera mee te kunnen nemen naar bv een dierentuin, dan is zo een tas ook wel echt handig :)

Dat de spiegelreflex geen lens had was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen 8)7
Zoals ik zei, ik ben echt nog een leek in de camera wereld
:+

Over je compact camera's, ik had al gelezen dat deze inderdaad ook leuk zijn, vooral als beginner, maar is het volgens mij iets minder future proof? Ik denk dat ik met een goeie camera wel een aantal jaren plezier kan hebben,

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 13:10 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb je ook al een budget vastgesteld? Ik weet niet of tweedehands een probleem is maar een modelletje zoals de Nikon D5100 zullen tweedehands voor schappelijke prijzen weggaan aangezien deze al wat ouder is maar zeker niet slecht. Daarnaast heb je in het beginnerssegment regelmatig mensen die hun camera verkopen omdat fotografie toch niks is, of de camera stiekem toch te groot vinden.

Ik zou kosten technisch sowieso niet voor het nieuwste model gaan. De D5100 heeft namelijk al wat opvolgers gehad zoals de D5200, D5300 en zeer recentelijk de D5500.

Om nog even een kleine basis mee te geven. De 18-55 lens is ongeveer in overeenstemming met 3x zoom als je naar een compact kijkt. Nikon heeft ook nog een 18-105lens en een 18-140lens die wel 6x, respectievelijk 7x zoom hebben. Zo heb je ook bijvoorbeeld lenzen als de 55-200, maar die beginnen bij 55mm dus ongeveer beginnen bij 3x zoom tot ongeveer 11x zoom. Dit is natuurlijk onhandig rekenen daarom gebruik men de milimeter aanduiding. Kortgezegd is hoe meer milimeter een lens is, hoe meer ingezoomd.

Even een voorbeeld met de door jouw uitgekozen camera. Hier zie je dat er verschillende lenzen bij zitten, soms zelfs 2 waardoor je nog een groter bereik hebt.
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart
pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart

Maar je kan ook achteraf nog een lens erbij kopen:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

Dat is het hele voordeel van een spiegelreflex of systeemcamera je kan er een lens opzetten die voldoet aan die situatie. Ga vooral ook naar de winkel om een beetje te voelen, ik dacht eerst ook een D5100 te halen maar ik vond de 600D (canon) lekkerder in m'n hand liggen en de menu's ook veel logischer dus zodoende (zie maar mijn signature). Echter heeft Nikon op dit moment wel de betere sensoren in hun toestellen, maar dat wil niet zeggen dat er met die van Canon geen foto's te maken zijn. Het zal hoe dan ook een flinke vooruitgang tov je telefoon.
Het kan ook een voordeel zijn als je vrienden/familie/kennissen met hetzelfde merk hebt, kan je eens wat proberen qua lenzen.

Betreft compactcamera's/futureproof, wat bedoel je met futureproof? Eigenlijk zijn alleen lenzen enigzins futureproof en verouderen camera's vrij snel en zakken ook snel in prijs waar lenzen vaak op een gegeven moment stabiliseren bij een bepaalde prijs verdwijnen bodies voorgoed. Dit betreft het economisch-futureproof zijn.
Technologisch kan je met een huidige goede compact ook wel wat jaren vooruit, alleen kan je met een compact geen lenzen wisselen/bijkopen dus ben je minder futureproof mocht je echt willen doorgroeien. Tevens bied een spiegelreflex vaak ook betere controls om dingen handmatig in te stellen. Dit is dus het hobbymatige-futureproof. Daarin blinkt de spiegelreflex of systeemcamera natuurlijk uit.

@Vaniska:
Voor wat jij wilt, volstaan vrijwel alle gangbare DSLR's, SLT's en systeemcamera's met een APS-C sensor.

Verwijderd

Maak daar maar van 4/3 sensor of groter. Met m4/3 bespaar je ook nog eens behoorlijk volume en gewicht.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Beste Allen,

Over een kleine jaar ben ik van plan om erop uit te trekken. Ik hou enorm veel van timelapses maken maar ik bak er op dit moment niet veel van. Ik doe het nu met een Sony HDR-AS15 wat resulteert in redelijk onscherp beeld. Ik zou graag willen investeren in een betere camera om timelapses te maken. Mijn moeder heeft op dit moment een Nikon D5200. Ik heb hiermee geprobeerd om timelapses te maken maar is mij onvoldoende gelukt. Ik kan maar niet afkomen van het ge'flicker' in het beeld (door verandering van licht). Maar dit moet wel te leren zijn (ik heb ook niet voldoende geoefend).

De beeld van een gemiddeld (instap/medium) dLSR is niet te vergelijken met mijn simpele actioncam (uit 2013). Mijn dilemma zit hem eerst in het gemak. Ik zou kunnen gaan voor de hero 4 black of de nieuwe actioncam van sony die in april uitkomt. Ik weet dan altijd dat de time-lapse zou slagen. Alleen presteren ze hoogstwaarschijnlijk bij weinig licht, niet zo goed. Als de lucht echt helder is en de sterren zeer goed zichtbaar zijn, moet het wel lukken, maar in alle andere situaties gaat een nacht-timelapse niet lukken. Dan ben ik beter af met een dLSR. Daarnaast kan ik gewoon enkele foto's maken van de nachtlucht, landschapfotografie en mensen, terwijl dit allemaal niet zo goed zal gaan met een actioncam.

Tips, aanvullingen, ideeën, alternatieven zijn meer dan welkom. Ik wil het deze zomer aanschaffen zodat ik voldoende tijd heb om te leren en te experimenteren.

500 tot 1000 euro (1200 inclusief accessoires). Ik kan nog bij sparen :)

Tamron 18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD

Koop je de camera met een specifiek doel?
- Time-lapse fotografie. Nog specifieker? Nacht timelapses.
- Astrofotografie
- Mensen en landschap

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
- Vond het met de D5200 erg lomp gaan. Het is leuk om te hebben maar geen must.

Is het voor timelapses? Ik vind (met mijn amateuristische kennis) van niet.

Overige wensen aan de camera ??
- Ik vind de D5200 enorm fijn in mijn hadden liggen.
- Levensduur: ik wil het gebruiken voor 9 maanden rondreis, het moet tegen spatje en stootje kunnen.
- Levensduur van de sluiter? Ik hoorde dat regelmatig timelapses enorm veel snoepen van het levensduur van de camera? Gemiddelde timelapse is voor mij zeker 800 fotos. Stel dat de sluiter een levensduur van 100.000 heeft (/800) = 125 timelapses ... en als de shutter maar een levensduur van 50.000 heeft... dan kan ik maar 62,5 timelapses maken. Welke ik eerlijk gezegd aan de weinige kant vind.

Gewenst bereik?
- Voor nacht timelapses ga ik vanuit van een lens met f/2.5 bereik? Voor omstandigheden met weinig licht.

Accessoires
- Batterij-grip (voor dLSR ) voor actiocams heb ik een powerbank van 12.800 Mah die de huidige actioncam 48 uur non-stop doorheen haalt
- Statief
- Mogelijk remote control (nachtfotografie i.v.m. het trillen van de camera tijdens het drukken van de knop)

Voorkeur op dit moment:
- Als ik niets moet aantrekken van de levensduur van sluiter: Nikon D750 (2000 euro, overkill I know, zeker voor amateurs daarnaast ook boven huidige budget. Vanuit gaand dat het wel beter is voor nachtfotografie)
- Als ik wel iets moet aantrekken van de levensduur van de sluiter: D7100 (900-1000 euro) of D5200 (420 euro) + Actioncam (440-500 euro)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12 22:39
Ik kan maar niet afkomen van het ge'flicker' in het beeld (door verandering van licht). Maar dit moet wel te leren zijn (ik heb ook niet voldoende geoefend).
Belichting op handmatig zetten.
@FireBladeX
Je zegt dat je een Tamron 18-270 PZD hebt, maar je geeft niet aan voor welke vatting. Je noemt de D5200, dus ik neem aan dat het een lens voor een Nikon camera is.

Voor rond de 400 euro heb je een fatsoenlijke spiegelreflex van Sony (A58) of Nikon (D5x00), prima kwaliteit, die het (relatief) goed doet bij weinig licht, waarmee je alles kunt wat je wilt, muv time lapse. Echter, daar zijn apps voor, waarmee je volledige controle over de camera krijgt, inclusief time lapse. Dan heb je ook meteen je "remote control", zodat bv je bulb opnamen geen trillingen laten zien.

Filmen gaat met de A58 beter dan met de D5200, je behoudt bv snelle AF, maar de ergonomie van deze body's is aangepast aan het maken van foto's.

De A58 en D5200 zijn ongeveer even groot en hebben een vergelijkbare grip en bediening. De Sony is net wat lichter. De Nikon heeft een beter scherm achterop. De Sony is beter met systeemflitsers (bv remote flash). De Sony is beter in filmen, maar de Nikon heeft veel meer film instellingen.

Pentax heeft overigens ook een leuke camera, de K-S2, met weather sealing… Splinternieuw en iets duurder dan 400 euro, maar erg interessant!
Voor astro-fotografie heb je toch echt een lichtsterke lens nodig. Denk aan F1.4 tot F2. Anders worden de belichtingen te lang en krijg je dus last van de beweging van de aarde, tenzij het natuurlijk je doel is om starstreaks te maken. Daartegen zijn dan wel weer automatische star-trackers (elektronische statieven) om dat te voorkomen, maar dan mag je diep in de buidel tasten. Je kan beter kijken naar een goede lichtsterke lens, en een camera met de geschikte features, dan de grootte van de sensor of het prijskaartje want dat zegt niks.

Een Olympus OM-D schijnt bijvoorbeeld ook heel goed long exposures te kunnen maken, en is bovendien de enige camera waar je direct het resultaat live ziet opbouwen. En beschikt volgens mij ook over timelapse features, ofwel interval shooting / sequential shooting. Welke van de om-d modellen precies deze features hadden, of misschien wel allemaal, weet ik niet uit mn hoofd.

Een lichterkte lens groothoek of wat langer, of misschien wel een fisheye is een heleboel keus in voor het MFT systeem (Olympus & Panasonic), dus dat zit wel snor.

quote: Olympus over de E-M5
Can this camera be used for time lapse photography?

This camera's Anti-shock function can be used in conjunction with the sequential shooting drive mode to shoot time lapse photography sequences. The series of captured images can later be converted into movies using third-party software.

Anti-shock is used to delay firing the shutter after the shutter button has been pressed. This allows any vibration to dissipate before the exposure is made. Anti-shock allows intervals of up to 30 seconds to be preset.

When combined with sequential shooting, Anti-shock can be used to command the camera to shoot at preset intervals much like the way an intervalometer can control a camera. In this configuration, the camera will take the first picture when the shutter button is pressed and then it will continue to capture images at the preset interval – for example, every 5 seconds – until one of the following occurs:

• The shutter button is released.
• The memory card capacity is reached.
• The camera records the maximum number of images. The limit varies depending on the selected record mode and the speed of the memory card. For example, when shooting with a Toshiba SDHC UHS-I memory card (R95-W80, Premiugate series, speed class 10, 8GB), the camera can capture 17 sequential frames in the RAW record mode or up to the card capacity in the LN (Large size, Normal compression) JPEG record mode.
ode.

Using the optional Remote Cable Release (RM-UC1) will be more convenient because the remote can be locked once the button on the remote control is pressed and the camera will continue to shoot unattended.

[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 14-02-2015 18:43 ]

• link0007
  • Niet online
Voor timelapses zou ik toch juist een camera kiezen met elektronische shutter.. Zoals FireBlade zelf al terecht aangeeft, zal een mechanische sluiter zéér snel verslijten als er regelmatig timelapses gemaakt worden.
Het probleem is: er zijn weinig camera's met grote sensoren én goede electronic shutter. De beste camera's AFAIK zijn de Panasonic G3, G5, GX7, etc., maar deze hebben veel last van rolling shutter en andere problemen. Dat kan problemen opleveren in je timelapses, afhankelijk van hoe & wat je schiet.

Ik zou zeggen: kijk goed naar wat mensen voor elkaar krijgen met de Panasonic m4/3 camera's, en of dat voldoet aan jouw wensen en verwachtingen.

Ik denk namelijk wel dat je echt een camera nodig gaat hebben met een 'full electronic shutter', om mechanische slijtage te voorkomen.
jesper86 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:26:
Een Olympus OM-D schijnt bijvoorbeeld ook heel goed long exposures te kunnen maken, en is bovendien de enige camera waar je direct het resultaat live ziet opbouwen.
Mwah, om nu daarvoor een OM-D te kopen?... het is een toffe functie, maar eerder een leuke extra dan een must-have IMHO.

En over de sluiter. Ik weet niet hoe het met de andere modellen zit, maar de E-M5 II heeft naast de mechanische sluiter ook een electronic shutter mode. Oftewel je kan zoveel fotos maken als je wil zonder je zorgen te maken over een mechanische sluiter die het begeeft.

Edit: Ah, link zegt het ook net.
link0007 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:49:
[...]

Mwah, om nu daarvoor een OM-D te kopen?... het is een toffe functie, maar eerder een leuke extra dan een must-have IMHO.
Niet perse, maar samen met de time-lapse functionaliteit hebben ze duidelijk wel doelgericht aandacht besteed aan dit soort gebruik. En natuurlijk zijn er nog veel meer redenen dan ik effe in 1 comment kwijt kan.

[ Voor 52% gewijzigd door jesper86 op 14-02-2015 19:00 ]

• link0007
  • Niet online
jesper86 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:51:
En over de sluiter. Ik weet niet hoe het met de andere modellen zit, maar de E-M5 II heeft naast de mechanische sluiter ook een electronic shutter mode. Oftewel je kan zoveel fotos maken als je wil zonder je zorgen te maken over een mechanische sluiter die het begeeft.

Edit: Ah, link zegt het ook net.

[...]

Niet perse, maar samen met de time-lapse functionaliteit hebben ze duidelijk wel doelgericht aandacht besteed aan dit soort gebruik. En natuurlijk zijn er nog veel meer redenen dan ik effe in 1 comment kwijt kan.
Ja, dat was ik even vergeten. De E-M5 II heeft een read-out van 1/20e, 2x zoveel als de Panasonics (1/10e). Dat maakt het (afgezien van de prijs) wel een aantrekkelijke camera voor timelapse.

Het lijkt erop dat de http://tweakers.net/product/364515/olympus-om-d-e-m10/ beide functies heeft, en anti-shock, alleen geen volledig electronic shutter geloof ik. Zie live-composite en time lapse: http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10/10

Maakt er zelfs naast de foto's automatisch een video van.
En hij heeft in ieder geval geen spiegel dus dat scheelt al weer wat geklapper. ;)

Met nog wat €€€ over om een mooie lens erbij te kopen, of sparen voor: :)
pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (MFT) Zwart

[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 14-02-2015 19:24 ]

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
hmm bedankt voor de input! Ik zie redelijk wat camera's voorbij komen en ik ga ze even allemaal langs!

Ik wil inderdaad geen starstreaks hebben. Dus dan moet ik inderdaad kijken naar een F1.4 tot F2. Daarnaast moet ik kijken wat ik echt wil. Als ik zeer overtuigd ben in maken van timelapses, dan (zoals ik al dacht) moet ik gaan voor een elektronische shutter.

De timelapse van hierboven vind ik echt matig van kwaliteit. Kan deels te verklaren zijn dat het geen mooie omgeving is om een timelapse te maken. Hier streef ik na. Daarnaast ben ik beetje huiverig voor mirrorless/elektronisch shutter. Ik kan daarom ook gaan voor een instap dSLR + actioncam voor timelapses. Dan kan ik de dSLR gewoon gebruiken voor alledaagse fotografie en astrofotografie en de actioncam voor de vele timelapses. Mocht ik dan een keer toch een nacht-timelapse schieten, dan is het ook geen ramp. Nadeel is dan wel weer gewicht, accessoires etc. wat ik 9 maanden lang wel moet gaan rond slepen.

Ik denk dat ik uiteindelijk niet alles kan hebben.
Ja het is een test site, 'hoe werk het' dat is alles, mooi is niet aan de orde daar. Je kan kwaliteit niet op deze manier beoordelen. In interval mode schiet je de volle 16MP foto's zo mooi als je kan, waarvan je maar 2MP nodig hebt voor 1080p, of 8MP voor 4K. Of de automatisch video-conversie goed is weet ik niet, wss is het alleen handig als preview, want als je de foto's zelf omzet naar video zal het natuurlijk altijd mooier zijn. En als je Raw gebruikt bovendien ook volledig de controle over kleur/contrast/scherpte en het dynamisch bereik een beetje pushen etc voordat je de plaatjes exporteert. De kwaliteit van het resultaat is NIET de camera, maar je eigen techniek, en de lens. Als de cam maar doet wat ie moet doen. En for all intents and purposes zijn die laatste twee alvast opgelost met de bovengenoemde combi denk ik so.

ps. Electonische shutter zal een fijn gevoel geven, maar meer ook niet hoor, mechanische kunnen veel en veel meer hebben dan je denkt. Ik heb echt nog nooit van iemand gehoord dat ze een camera moesten vervangen omdat de sluiter het begeven heeft. Nee, camera's worden meestal eerder afgeschreven door de persoon zelf dan dat een sluiter het opgeeft.

Edit: En sluiter is iets anders dan spiegel he. Mirrorless camera's hebben geen spiegel maar wel gewoon een mechanische sluiter. Echter heb je met sommige de extra mogelijkheid om die niet te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 14-02-2015 20:39 ]

• link0007
  • Niet online
FireBladeX schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 19:30:
Daarnaast ben ik beetje huiverig voor mirrorless/elektronisch shutter. Ik kan daarom ook gaan voor een instap dSLR + actioncam voor timelapses. Dan kan ik de dSLR gewoon gebruiken voor alledaagse fotografie en astrofotografie en de actioncam voor de vele timelapses. Mocht ik dan een keer toch een nacht-timelapse schieten, dan is het ook geen ramp. Nadeel is dan wel weer gewicht, accessoires etc. wat ik 9 maanden lang wel moet gaan rond slepen.

Ik denk dat ik uiteindelijk niet alles kan hebben.
Ik zou niet huiverig zijn voor mirrorless; camera's als de OM-D E-M5 zijn echt niet slechter dan de gemiddelde dSLR. In veel opzichten stijgen mirrorless camera's er zelfs bovenuit, vandaar ook dat ze zoveel aangeraden worden. Beeldkwaliteit is niet van elkaar te onderscheiden, maar de gear is wel lichter en je hebt functies die niet mogelijk zijn met dSLRs.

Op zich kan je ook een mirrorless kopen voor de mooie foto's, en dan alsnog je actioncam gebruiken voor timelapse.

Bij een trip is het héél wat waard om kleinere/lichtere gear te hebben. Ik zou het dom vinden om alles licht & klein te hebben, en vervolgens half je backpack te vullen met je camera. Don't let the size fool you ;)

Mirrorless (even Nikon en Canon uitgezonderd) doet niet onder voor spiegelreflex! Sony, Fujifilm, Olympus, …, allemaal goede camera's.

Let erop dat-ie fase detectie AF heeft als je op zoek bent naar spiegelreflex-snelle autofocus.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-12 19:03
Ja, het is een hardnekkig vooroordeel dat mirrorless niets kan vergeleken bij DSLR's terwijl vaak juist het omgekeerde het geval is. Mirrorless heeft soms verrassend goede objectieven en vergeleken bij DSLR vrijwel geen vibratie omdat er geen spiegel is. Daarnaast weegt het grofweg de helft en kun je met liveview meestal meer dan met de meeste DSLR's. Over instellen op afstand via je mobieltje hebben we het al helemaal niet, want dat is bij veel mirrorless veel gemakkelijker dan bij een DSLR als het daar mogelijk is.
Aangezien de sensor net zo groot is is ook de beeldkwaliteit geen echt issue. Alleen de AF kan iets langzamer zijn, maar dat heb je het alleen over het verschil met de toppertjes van de DSLR en niet met de onderkant/ middenmoters als de D5x00 & co. Meestal kun je je focuspunt ook nog eens vrijelijk kiezen.
Bij veel mirroless is de timelapse ook nog eens ingebouwd (ik ga even van mijn X-T1/ X-E2 uit).

Maar goed, ik gun iedereen zijn vooroordeel zolang die er maar zelf mee moet sjouwen ;).

Verwijderd

Mr Pingu schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:47:
Heb je ook al een budget vastgesteld? Ik weet niet of tweedehands een probleem is maar een modelletje zoals de Nikon D5100 zullen tweedehands voor schappelijke prijzen weggaan aangezien deze al wat ouder is maar zeker niet slecht. Daarnaast heb je in het beginnerssegment regelmatig mensen die hun camera verkopen omdat fotografie toch niks is, of de camera stiekem toch te groot vinden.

Ik zou kosten technisch sowieso niet voor het nieuwste model gaan. De D5100 heeft namelijk al wat opvolgers gehad zoals de D5200, D5300 en zeer recentelijk de D5500.

Om nog even een kleine basis mee te geven. De 18-55 lens is ongeveer in overeenstemming met 3x zoom als je naar een compact kijkt. Nikon heeft ook nog een 18-105lens en een 18-140lens die wel 6x, respectievelijk 7x zoom hebben. Zo heb je ook bijvoorbeeld lenzen als de 55-200, maar die beginnen bij 55mm dus ongeveer beginnen bij 3x zoom tot ongeveer 11x zoom. Dit is natuurlijk onhandig rekenen daarom gebruik men de milimeter aanduiding. Kortgezegd is hoe meer milimeter een lens is, hoe meer ingezoomd.

Even een voorbeeld met de door jouw uitgekozen camera. Hier zie je dat er verschillende lenzen bij zitten, soms zelfs 2 waardoor je nog een groter bereik hebt.
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart
pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart

Maar je kan ook achteraf nog een lens erbij kopen:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

Dat is het hele voordeel van een spiegelreflex of systeemcamera je kan er een lens opzetten die voldoet aan die situatie. Ga vooral ook naar de winkel om een beetje te voelen, ik dacht eerst ook een D5100 te halen maar ik vond de 600D (canon) lekkerder in m'n hand liggen en de menu's ook veel logischer dus zodoende (zie maar mijn signature). Echter heeft Nikon op dit moment wel de betere sensoren in hun toestellen, maar dat wil niet zeggen dat er met die van Canon geen foto's te maken zijn. Het zal hoe dan ook een flinke vooruitgang tov je telefoon.
Het kan ook een voordeel zijn als je vrienden/familie/kennissen met hetzelfde merk hebt, kan je eens wat proberen qua lenzen.

Betreft compactcamera's/futureproof, wat bedoel je met futureproof? Eigenlijk zijn alleen lenzen enigzins futureproof en verouderen camera's vrij snel en zakken ook snel in prijs waar lenzen vaak op een gegeven moment stabiliseren bij een bepaalde prijs verdwijnen bodies voorgoed. Dit betreft het economisch-futureproof zijn.
Technologisch kan je met een huidige goede compact ook wel wat jaren vooruit, alleen kan je met een compact geen lenzen wisselen/bijkopen dus ben je minder futureproof mocht je echt willen doorgroeien. Tevens bied een spiegelreflex vaak ook betere controls om dingen handmatig in te stellen. Dit is dus het hobbymatige-futureproof. Daarin blinkt de spiegelreflex of systeemcamera natuurlijk uit.
Wow Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! ik had helaas geen tijd gehad afgelopen dagen om hier uitgebreid antwoord op te geven!

Tweedehands is zeker geen probleem, mits in goede staat uiteraard, mijn budget zou rond de 300 euro zijn, ik denk dat dit voor een leek als mij er wel voldoende te vinden is met dit budget, ik hoef namelijk niet het nieuwste van het nieuwste :)

Over lenzen weet ik bijna niks, Ik hoor dat de meeste mensen 18-55 hebben?
Ik heb ook geen idee wat voor lens het beste bij mij zou passen, voor mijn eisen zal 18-55 wel voldoen denk ik? Ook bv over sluiertijd heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken, ik denk dat ik hier een beter beeld van ga krijgen zodra ik ook daadwerkelijk een camera heb :)

Toch is de mogelijkheid om lenzen te vervangen de reden waarom ik toch liever een spiegelreflexcamera heb dan een compacte, ik denk dat zodra ik wat meer ervaring opdoe met het fotograferen toch een keer andere lenzen wil uitproberen :)

Dat is ook wat ik bedoelde met future proof, ik snap wel dat de body's redelijk snel verouderen, maar echt professioneel schieten van platen ga ik toch nooit doen, dus daar ging het me niet om, ik bedoelde daarmee dat ik evt kon switchen van lenzen, zo bedoelde ik dat future proof.

Groetjes, en nogmaals bedankt! ga zeker kijken naar 2e hands!
Dan adviseer ik je om je eens in lenzen (officieel objectieven) te verdiepen. Lenzen zijn het belangrijkste onderdeel van je fotografie set.
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 15:49:
Over lenzen weet ik bijna niks, Ik hoor dat de meeste mensen 18-55 hebben?
Dat komt omdat dat bij bijna alle body's de kitlens is.
Ik heb ook geen idee wat voor lens het beste bij mij zou passen, voor mijn eisen zal 18-55 wel voldoen denk ik?
Geen idee. Grote kans dat jouw ideale lens een andere is: wil je macro, landschap, portret, architectuur, ... Maar een 18-55 is wel een ideale lens om je camera te leren kennen.
Ook bv over sluiertijd heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken, ik denk dat ik hier een beter beeld van ga krijgen zodra ik ook daadwerkelijk een camera heb :)
De hoeveelheid licht, filmgevoeligheid, sluitertijd en diafragma bepalen de belichting van jouw foto. Verdiep je er eens in. Dat kan ook heel goed als je al een camera hebt.
Toch is de mogelijkheid om lenzen te vervangen de reden waarom ik toch liever een spiegelreflexcamera heb dan een compacte, ik denk dat zodra ik wat meer ervaring opdoe met het fotograferen toch een keer andere lenzen wil uitproberen :)
Dat is inderdaad een goede reden om voor een spiegelreflex of systeemcamera te kiezen.

Ik zie dat je aan een Nikon camera denkt. Het is dan belangrijk om te weten dan Nikon een paar jaar geleden ervoor heeft gekozen om de AF motor van de body naar de lens te verplaatsen. Dat is geen enkel probleem als je alles nieuw koopt, maar dat is mogelijk wel een probleem als je eem leuke tweedehands lens ziet die je dan mogelijk niet kunt gebruiken.

De Nikon D5x00 serie (en daaronder) heeft geen ingebouwde AF motor meer. De Nikon D7x00 serie (en daarboven) heeft nog wel een AF motor. Als je uit bent op goede en goedkope tweedehands lenzen, dan ben je met een (duurdere) D7x00 wellicht beter af dan met een D5x00.

Als alternatief kun je uitwijken naar Sony (op de A58 passen ook 30 jaar oude Minolta lenzen, waarbij de AF ook nog werkt) of Canon (die al 20 jaar de motor in de lens stopt).

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:22:

Dan adviseer ik je om je eens in lenzen (officieel objectieven) te verdiepen. Lenzen zijn het belangrijkste onderdeel van je fotografie set.
Als ik het goed begrijp bepaal je welke lens je gebruikt in bepaalde situaties?
Als je bv een foto wilt maken van vogels in het wild, kan je dus beter een 300+ lens gebruiken omdat je van verder af kunt fotograferen? Maar als je juist landschapen wilt fotograferen, lijkt het me logisch dat je dus een 15-24 lens gebruikt?

Ik zal me er komende week wat meer in verdiepen, ik denk dat dit wel degelijk een rol kan spelen over de aanschaf van de lens inderdaad:)

Over de AF motor, als ik het goed begrijp, is dit dus bij de D510 niet meer op de body, dus moet ik kijken naar lenzen met een AF motor inbegrepen, Deze lenzen zijn zeker een stuk duurder dan normale lenzen zonder AF motor, maar is daarentegen meer 'Futureproof' omdat dus alle komende lenzen de AF motor in de lens zit?
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:49:
Als ik het goed begrijp bepaal je welke lens je gebruikt in bepaalde situaties?
Als je bv een foto wilt maken van vogels in het wild, kan je dus beter een 300+ lens gebruiken omdat je van verder af kunt fotograferen? Maar als je juist landschapen wilt fotograferen, lijkt het me logisch dat je dus een 15-24 lens gebruikt?
Dat klopt. Soms wil je overzicht en kies je voor groothoek (18-30mm), of extreem groothoek (10-20mm). Portretten gaan heel goed met 50-100mm, en dingen dichterbij brengen gaat goed met een telelens (100-300mm) of extreem tele (600mm of meer).

Voor portretten is bijvoorbeeld een onscherpe achtergrond mooi, en dan is een "snelle" lens een pré (grote diafragma opening, laag F getal).

Je kunt alles in één krijgen met bijvoorbeeld de Tamron 18-270, maar je kunt ook specifiek voor één type fotografie een (prime) lens kopen. Het is een afweging tussen gemak, prijs en kwaliteit.
Over de AF motor, als ik het goed begrijp, is dit dus bij de D510 niet meer op de body, dus moet ik kijken naar lenzen met een AF motor inbegrepen,
Ook dat klopt. De instapreeks D3x00 en een stapje hoger (D5x00) hebben geen ingebouwde AF motor meer. Alle huidige lenzen die Nikon maakt en die voor Nikon worden gemaakt hebben zelf een AF motor. Maar de oudere (tweedehands) lenzen niet. En die kunnen kwalitatief erg goed zijn. Door bv voor een D5100 te kiezen, sluit je die lenzen uit. Dat is geen probleem, als je je er maar van bewust bent.
Deze lenzen zijn zeker een stuk duurder dan normale lenzen zonder AF motor, maar is daarentegen meer 'Futureproof' omdat dus alle komende lenzen de AF motor in de lens zit?
Dat valt wel mee; destijds waren nieuwe lenzen zonder AF motor niet veel goedkoper dan nu nieuwe lenzen met AF motor. Maar lenzen met AF motor zijn tweedehands veel minder beschikbaar. Door te kiezen voor de D5100 sluit je tweedehands lenzen uit, waardoor je nieuw moet kopen. En dat is wel veel duurder.

Dus je hebt de volgende opties:
- kies een Nikon D5x00, en besef je dat je waarschijnlijk nieuwe lenzen moet kopen;
- kies een Nikon D7x00 of duurder, en hou de optie van goedkopere tweedehands lenzen open;
- kies iets anders dan Nikon (Sony, Canon, Pentax), waarbij je ook de optie hebt tweedehands lenzen te kopen.

Verwijderd

In principe vind ik het niet heel erg om lenzen nieuw te moeten kopen, ik denk dat ik namelijk het eerste jaar alleen maar de standaard kit ga gebruiken namelijk :)

pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

is dit wat? Ik ben me wat aan het oriënteren en heb verschillende reviews gelezen, ik zie een aantal keren staan dat deze camera als nadeel heeft dat hij geen HDR mode heeft en geen ISO knop heeft, deze moet je via het menu aanpassen, is dit voor een beginner storend dan? Dat vermelden ze weer niet op de reviews namelijk :+

De reden waarom ik voornamelijk naar Nikons kijk is omdat de vriend van me zus ook een Nikon heeft, is misschien leuk omdat we dan later voornamelijk wat lenzen kunnen uitwisselen ?

Al moet ik zeggen, hij heeft ook een Canon EOS 1100 en gebruikt deze amper, helaas nog niet kunnen overhalen om de camera van hem te kopen, want dit is ook wel een leuk instapmodel geloof ik

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 11:29 ]

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van Nikon, Sony en Pentax DSLR (en SLT) camera's als het om de bediening en het gevoel, hoe ligt-ie in de hand, gaat. De betaalbare Canon's vind ik wat minder aanvoelen, ik kan mijn vingers niet goed kwijt op de 1x00D body's, maar ze maken prima foto's. Een vriend van mij heeft er één, met een Sigma 18-125 lens. Hij heeft niet gekozen voor de kitlens omdat de Canon kitlenzen altijd sluitposten waren, op 40mm maak je er prachtige foto's mee, maar op 18mm (binnenfoto's) of 55mm (portretten) doen ze afbreuk aan de goede body.

In het begin zul je helemaal op de automaat van de camera vertrouwen. ISO staat dan op automatisch, wat in de meeste gevallen de beste instelling oplevert. Alleen naar verloop van tijd wil je dingen naar je hand zetten. Probeer voor de koop uit hoeveel moeite het kost om bv ISO aan te passen, en of je het storend vindt als je dat geregeld moet doen.

Geen HDR is wel een gemis.

De Nikon D3200 en de Canon 1100D zijn prima camera's, waarbij ik wel op moet merken dat je met de Canon 1100D eigenlijk verouderde technologie (oa sensor) koopt als je vergelijkt wat Nikon en Sony bieden. Maar het is de vraag of je dat terugziet op de foto's.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

ikweethetbeter schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:39:
Mirrorless (even Nikon en Canon uitgezonderd) doet niet onder voor spiegelreflex! Sony, Fujifilm, Olympus, …, allemaal goede camera's.

Let erop dat-ie fase detectie AF heeft als je op zoek bent naar spiegelreflex-snelle autofocus.
Wat is een fase detectie AF? Engelse benaming?
Zit deze op de Fuji X-T1?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:51:
Persoonlijk ben ik gecharmeerd van Nikon, Sony en Pentax DSLR (en SLT) camera's als het om de bediening en het gevoel, hoe ligt-ie in de hand, gaat. De betaalbare Canon's vind ik wat minder aanvoelen, ik kan mijn vingers niet goed kwijt op de 1x00D body's, maar ze maken prima foto's. Een vriend van mij heeft er één, met een Sigma 18-125 lens. Hij heeft niet gekozen voor de kitlens omdat de Canon kitlenzen altijd sluitposten waren, op 40mm maak je er prachtige foto's mee, maar op 18mm (binnenfoto's) of 55mm (portretten) doen ze afbreuk aan de goede body.

In het begin zul je helemaal op de automaat van de camera vertrouwen. ISO staat dan op automatisch, wat in de meeste gevallen de beste instelling oplevert. Alleen naar verloop van tijd wil je dingen naar je hand zetten. Probeer voor de koop uit hoeveel moeite het kost om bv ISO aan te passen, en of je het storend vindt als je dat geregeld moet doen.

Geen HDR is wel een gemis.

De Nikon D3200 en de Canon 1100D zijn prima camera's, waarbij ik wel op moet merken dat je met de Canon 1100D eigenlijk verouderde technologie (oa sensor) koopt als je vergelijkt wat Nikon en Sony bieden. Maar het is de vraag of je dat terugziet op de foto's.
Dankje voor de reactie, ik ga dan toch meer kijken naar de Nikon D5100 en de D3200, prijsklasse verschilt niet erg veel, 80 euro ongeveer, maar de ene heb je wel HDR, wat misschien wat meer future proof is, over ISO instellen bij de 5100 heb ik nog niks over gelezen

Edit: Ik denk dat ik toch voor de Nikon D3200 ga, hij is toch zo een 100 euro goedkoper, dat geld zou ik weer kunnen gebruiken voor fotoboek of evt cursus, of raden jullie de D3200 af als eerste camera?
Ook zag ik de Canon EOS 1200 en deze kwam volgens mij heel dicht bij de D3200, maar zoals ik al aangaf ga ik liever voor een Nikon.

Ik denk dat het voor mij wel voldoende is momenteel aangezien ik nu foto's maak met een Galaxy S4 :9

Maar ik zou graag jullie mening horen!

Groetjes

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 15:35 ]

kevinl schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:54:
[...]

Wat is een fase detectie AF? Engelse benaming?
Zit deze op de Fuji X-T1?
Phase Detect, natuurlijk. :)
En ja dat zit op de sensor van de X-T1.

(In spiegelreflexen is dat een aparte module die via de spiegel werkt met alle voor- en nadelen van dien)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48

icecreamfarmer

en het is

http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Lijkt een goede aanbieding voor een starter.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

Ehm, niet voor student-starter :+ zo een budget kan ik niet even tevoorschijn halen:)
Ik wil het graag doen voor een hobby, ik hoef geen lenzen van 1200 euro en een body van 800-1000 euro:)

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De d3200 is een prima startcamera. Zou gewoon daarvoor gaan.

Verwijderd

Sj44k13 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 18:08:
De d3200 is een prima startcamera. Zou gewoon daarvoor gaan.
Keuze is gemaakt, bedankt:)
Goede camera met een goede sensor!
En als je de kitlens ontgroeid bent, dan kun je volstaan met het kopen van een betere lens; de body is goed genoeg om jaren mee te kunnen gaan!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12 19:42
Ik ben student en wil graag een starters-camera aanschaffen. Na dit topic doorgelezen te hebben twijfel ik tussen de volgende 3 modellen:
Als evt ILC: pricewatch: Samsung NX300 + 18-55mm F3.5-5.6 IOS II Zwart

in het rijtje dSLR heb ik de volgende geslecteerd:
- pricewatch: Nikon D5100 Zwart
- pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Ik ben op de hoogte van het feit dat beide dSLR's de AF-motor in de lens hebben zitten, maar ik zoek een juiste instap met evt in de toekomst een tele-objectief als uitbreiding.
Of zeggen jullie idee overboord en dSLR-body met ingebouwde AF? ivm goedkopere objectieven?

De samsung in het rijtje lijkt mij een namelijk shoot-and-GO camera, ook met het idee om evt fullHD te filmen, i.t.t. de mindere video prestaties van de beide Nikon's.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen/advies :)
Alle moderne lenzen hebben tegenwoordig de focus motor ingebouwd. Bij Canon was de focus motor altijd al ingebouwd. Andere merken (Nikon, Sony, Pentax) hadden de focus motor in de body.

Nikon heeft als enige de focus motor in de body laten vervallen bij de goedkopere modellen. Sony en Pentax hebben nog een focus motor in al hun DSLR / SLT modellen.

Voor prachtige foto's, Full HD filmen met behoud van snelle AF en betaalbare tweedehands lenzen, moet je zeker de Sony A58 bekijken. En voor alles behalve snelle AF tijdens filmen is Pentax een optie.

Of ga voor een toekomstvaste optie, en kies voor een MILC met APS-C sensor. Daarvoor kun je terecht bij Sony, Fujifilm, Pentax en Samsung. Je zult nieuwe lenzen moeten kopen, (tweedehands) SLR lenzen zijn ook mogelijk als je een adapter (bv Sony E mount adapters zijn verkrijgbaar voor Sony A mount, Nikon en Canon) gebruikt. Over 10 jaar heeft niemand een DSLR meer, dan is alles spiegelloos.

Dus bekijk naast de Nikon D3200 en D5100 ook zeker de Sony A6000 (A5100 als je zonder EVF kunt leven), Fujufilm en Samsung.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-12 15:37

Barrycade

Through the...

Gezien je selectie van modellen heb je een budget van 350 euro.

Hoewel Samsung redelijk aan de weg aan het timmeren is in fotografieland is het nog niet een platform die al goed doorgebroken is. Dus als je hiervoor kiest moet je even oriënteren of het aanbod in lenzen voldoende uitbreiding mogelijk maakt.

En in mijn ogen kom je dan toch bij de grotere platforms uit: Canon, Nikon of m4/3 (Olympus en Panasonic als grotere spelers hierin).

Sony heeft mooie ILC modellen of zelfs wat dSLRs maar hun standaard lenzen aanbod is wat beperkt naast hun kitlenzen. Nu kan je voor oude Minolta lenzen gaan, maar uiteindelijk is dat ook een bron die een keer uitgeput is en waaruit alle pareltjes opgevist zijn.

Dus zou ook nog even naar de Olympus Pen 5 (pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Wit)
met kitlens kijken en naar vergelijkbare Panasonic modellen.
bv pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm Zwart)
En zelfs Canon zou niet verkeerd zijn met de 1200D pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart

• link0007
  • Niet online
Met dit budget lijkt mij een systeemcamera haast ondoenlijk. Denk eraan: de instapmodellen daarvan hebben geen viewfinder en vaak beperkte wieltjes en knopjes. Dat ga je snel merken.

Een Canon of Nikon lijkt mij, gegeven het budget, een betere optie. Echter, houdt er rekening mee dat de video-mogelijkheden daarvan beperkt zijn. Het is dus een kwestie van waar je prioriteiten liggen of dat acceptabel is voor jou.

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 10:16
ikweethetbeter schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:24:
Of ga voor een toekomstvaste optie, en kies voor een MILC met APS-C sensor. Daarvoor kun je terecht bij Sony, Fujifilm, Pentax en Samsung. Je zult nieuwe lenzen moeten kopen, (tweedehands) SLR lenzen zijn ook mogelijk als je een adapter (bv Sony E mount adapters zijn verkrijgbaar voor Sony A mount, Nikon en Canon) gebruikt. Over 10 jaar heeft niemand een DSLR meer, dan is alles spiegelloos.
Al zou dit zo zijn (wat ik niet verwacht), heb je alsnog een probleem als een van die leveranciers ermee stopt. Je blijft met hetzelfde probleem zitten.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Verwijderd

Volgens mij is het momenteel redelijk stabiel in cameraland voor wat betreft mounts.
Ik denk dat je er rustig vanuit kan gaan dat qua dSLR Canon, Nikon en Pentax wel blijven op de lange termijn (over de Sony A-mount heb ik zo mijn twijfels). En qua MILC blijven m4/3 (Olympus, Panasonic), Sony E-mount, Fuji en Samsung vast wel bestaan voor de jaren die gaan komen. Daar heb ik wel twijfels bij Nikon 1, EOS-M en Pentax Q.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 14:05

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Ik heb al een tijdje in het achterhoofd om mijn huidige camera (Panasonic Lumix TZ-6) te vervangen.
De reden is dat ik vindt dat vooral mijn landschap en architectuur foto's tijdens vakanties stukken beter kunnen. Ook ben ik me wat meer gaan interesseren in fotografie en het lijkt mij leuk op termijn mijn eigen muur foto's te schieten, samen met waar ik op dit moment al foto's van maak (vakantie, mensen, architectuur, landschappen).

+- 700 euro (of ik moet echt overtuigd zijn...)

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
De camera gaat gebruikt worden voor motorvakanties, waar compactheid belangrijk is. Mijn vorige camera kon makkelijk in de tanktas om snel wat om me heen te schieten. Dus veel landschappen, wat architectuur en mensen (geen portretten)

Vorige camera had hele matige film mogelijkheden, maar ben niet van plan meer te gaan filmen omdat een nieuwe camera beter zou zijn op dat vlak.

Nee

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik gebruikte mijn oude camera meestal in wide. (25mm met en cropfactor van 5.6). Iets meer beeld is altijd een leuke stap de goede kant op voor landschap en architectuur shots.
Als ik mijn huidige library bekijk gebruik ik amper zoom. Veel landschap shots op maximaal wide.

Ik heb in de winkel gekeken naar spiegelreflex camera's zoals de Nikon D3x00 en D5x00, Canon 600D etc. Ze liggen mij lekker in de hand maar ik vind ze te lomp. Voor motorvakantie zou het betekenen dat ik terug moet vallen op de TZ-6, dat is jammer.

Na een aantal reviews gelezen te hebben van MILC's kom ik uit op de Sony Alpha 5100 of 6000. Prestaties, afmetingen, looks en een lichte merkvoorkeur in acht genomen heb ik eigenlijk al besloten om voor de 6000 te gaan.

De kernvraag is: Is het verstandig om voor de kitlens te gaan, of gelijk een goed presterende prime te halen?
Vooral het missen van zoom ben ik onbekend mee, en de mate van groothoek die dan voor de hand ligt. Ik heb namelijk gelezen dat de 16-50 kitlens niet zo in de smaak valt bij veel reviewsites, en daarin tegen een 19mm of vooral de 30mm Sigma prime wel. Ik heb nu 25mm, maar met een crop factor van 5.6 en het spelen op deze site met wat instellingen lijkt 30mm op een crop van 1,6 een veel grotere fov op te leveren. Dit verschil voor bijna dezelfde prijs.

Een andere optie is een 'goede' 18-50 (50 is wel prima) voor meer euro's?

[ Voor 4% gewijzigd door Bensjero op 18-02-2015 15:16 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's