Goedenavond mede tweakers.
Ik wil graag jullie hulp inroepen bij een keuze voor een dSLR.
Inleiding
Na jaren van alleen compact camera’s (laatste 2 jaar de Canon S95) wil ik me meer bezig gaan houden met fotografie. Ik heb de afgelopen jaren wel vaak met de camera’s van mijn vader en zwager gespeeld, dit waren de 350D, de 450D en de 7d). Ik moet zeggen dat ik goede ervaringen heb met Canon, maar ik sta ook gerust open voor andere merken (bijv. Nikon). Het liefst zoek ik dus objectieve hulp van iemand die ervaring heeft met bijvoorbeeld zowel Canon als Nikon. De reden dat ik de overstap wil maken heeft, behalve met interesse voor fotografie, ook te maken met de afgelopen (werk) reis en de komende (werk) reis die ik ga maken.
Ik ben afgelopen half jaar tweemaal een maand in midden en noord Noorwegen geweest en heb daar het Noorderlicht gefotografeerd, redelijk mooie foto’s met de S95 (bijna alles is manueel in te stellen) maar helaas zat er toch nog erg veel ruis in. Daarnaast ga ik komende reis een half jaar richting Afrika en ben van plan een safari te doen (dus wilde dieren die mogelijk bewegen op grote afstand fotograferen).
Daarnaast werk ik veel op zee en maak ik vaak mooie zonsondergangen en dergelijke mee dus ook de natuur fotografeer ik graag (overigens fotografeer ik ook vaak in en rond bergen). Op familieweekenden moet ik vaak, hetzij met andermans camera, de foto’s maken (portret etc.). Op vakantie schiet ik vaak foto’s van gebouwen en dergelijke waarbij ik ook veel binnen gebouwen schiet (bij de S95 helaas weinig groothoek, veel ruis bij hoge iso en klein flitser bereik). In de weekenden fotografeer ik wel eens rugby maar dit heeft geen prio. Op termijn zou ik ook met de dSLR onderwater willen fotograferen (doe ik al met de s95).
Dusss…
Ik zoek een beetje een alround dSLR waarbij ik een aantal objectieven wil hebben voor de verschillende doeleinden.
Het lijstje uit de OP:
Budget? 1250 euro voor body, objectief(ven) en filters (als ik overtuigd wordt kan er nog wel wat geld bij en er af kan altijd

) Ik wil de body sowieso nieuw, de objectieven en filters mogen ook 2e hands.
Al objectieven in bezit? Nee
Doel camera? In mijn inleiding heb ik al veel doelen beschreven. Hieronder verdeeld in prioriteit omdat ik, als ik terug in NL over een half jaar, andere objectieven zou kunnen kopen (gezien mijn budget nu).
Prioriteit op korte termijn: zonsondergang/overzicht natuur, wilde dieren, binnen en buiten architectuur
Op langere termijn: hemellichamen, portret, rugby, onder water
Filmen erg belangrijk? Nee maar is leuk erbij, wil me eerst focussen op fotografie, daarna pas filmen
AF tijdens Live View noodzaak? Nee, maar het is wel handig om te hebben, zeker kantelbaar als je vanaf een laag punt wilt fotograferen.
Overige wensen? Ik vind de 600D zelfs eigenlijk al bijna te klein. Ik heb redelijk grote handen en zeker met een grotere lens ben ik bang dat hij topzwaar wordt (dan moet je te veel gaan knijpen). Een grip kan zoiets misschien oplossen (geen ervaring mee met de 600d, wel met de 450 en dat was een redelijke verbetering). Aan de andere kant wordt een grotere mid-size SLR misschien te duur omdat ik dan te weinig geld in objectieven kan stoppen. Qua bouwkwaliteit het liefst een soort van weather en dust resistant (veel op zee: zoute lucht, safari: stof etc.). Het liefst zoveel mogelijk hardware instellen vua knoppen , joysticks etc. en niet in digitale touch screen menu’s te hoeven duiken voor instellingen. GPS (mogenlijkheid) zou op zich ook leuk zijn (op zee heb je weinig referentiepunten dus dan weet je nog een beetje waar het was).
Gewenst bereik? Van groothoek tot telezoom (bewegend wild op afstand bijvoorbeeld), zie ook prio’s bij doel camera
Zelf ook al rond gekeken??
Ik heb natuurlijk al hier en daar rond gekeken en camera’s vergeleken. Ik neig sowieso sterk naar Canon of Nikon vanwege de grote keuze aan objectieven. En dan komt mijn probleem want ik vrees dat ik nogal breed aan het zoeken ben. In mijn opinie zijn er dan namelijk nog steeds 6 keuzes, namelijk de Canon 600d, 60d en 7d en de nikon d5100, d7000 en d300s (of moet ik zelfs de 550d en d3100 in ogenschouw nemen?). Ik heb ze o.a. vergeleken op
dpreview . Het belangrijkste voordeel van de 600d en d5100 zijn de euros die overblijven voor objectieven etc. De belangrijkste voordelen van de 60d en d7000 zijn denk ik de kwaliteit van behuizing (weather en dust), de fps (denk belangrijk voor wild) en betere ruisonderdrukking. De belangrijkste voordelen van de 7d en d300s t.o.v. de 60d en d7000 zijn overall de prestaties, al blijft er dan geen geld over voor een ander objectief dan de kit (dan moet dat wachten tot na de reis/safari).
Kortom…..
Is het beter om nu te investeren in een betere body of in een lager segment body met betere objectieven, grip etc? Welke filters zijn echt een must (dacht zelf aan poli, uv en nd/grad-nd), want dat kost ook weer geld? En is het slim om te wachten op een prijsdaling (nikon) en dan pas te kiezen tussen bijvoorbeeld nikon en canon?
Alvast hartelijk dank!