Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

Fiber

Beaches are for storming.

jesper86 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:07:
[...]
Let op, de opvolger NX20 en een voordeligere NX1000 liggen waarschijnlijk al op de productieband.
Goeie tip, zeker die NX20 combineert waarschijnlijk al het goede van de NX200 met de NX11 plus nog wat meer...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, dan durf ik nu sowieso niks aan te schaffen. Het is voor mij een flinke uitgave, al is het 'maar' 500 euro. Dan wil ik niet met een minder model komen te zitten die misschien snel in prijs zakt, wanneer er vlak na de aankoop ineens nieuwere modellen verschijnen die veel beter presteren en wellicht beter bij me passen. Dat blijf je altijd houden, maar...

http://www.mirrorlessrumo...ses-to-be-announced-soon/

...op zo'n korte termijn zo veel geruchten over nieuwe lanceringen maken me wel heel huiverig om nu een camera aan te schaffen... Op nikon moet ik wss wachten tot augustus, dat is geen optie. Maar wil vóór juni toch zeker een camera in mijn bezit, gezien ik dan ga reizen en leuke dingen ga doen. Schijnbaar komt voor de rest bijna iedereen met nieuwe producten. K*t, ben heel slecht in wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lila schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:58:
[...]
De grootte van de lenzen is wat de NEX voor mij ook liet afvallen. Alhoewel een adapter voor Canon glas wel erg leuk is. Maar ja, dat maakt het er ook niet draagbaarder op..
Dat is nou precies ook mijn gedachte. Maargoed, met m4/3 krijg je wel een hoop ander moois wat NEX of zelfs spiegelreflexen niet hebben. Over het algemeen bovengemiddeld veel groothoek, pancake en prime lenzen. De eerste die ik zelf zou kopen is de 12mm F2, of de nieuwe Voigtlander (dat is pas echt een ultieme 35mm). Ook uniek lijkt me de toekomstige 75mm F1.8 (150mm equivalent dus). Je merkt het al, hij staat ook op mijn verlanglijstje ;). En je kan altijd nog adapters kopen voor je 5DII, al dan niet voor alle mounts, je gebruikt tenminste wel het gehele lens oppervlak zoals ze bedoeld zijn. Heel mooie Olympus OM lenzen voor te krijgen, of Pentax, of Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, dan kun je wachten tot je een ons weegt, de ILC markt bestaat nog niet zo lang, dus de veranderingen gaan nog vrij snel. De dSLR markt is al een stuk stabieler.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, maar 'binnen twee weken' de opvolger van een camera die je op het oog heb, dat is dan wel heel naïef.

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 04-04-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ik alle huidige modellen overweeg wacht ik liever op wat snel komen gaat, om dan een voor deze periode betere keuze te overwegen. juist nu die markt zo snel gaat, gaan de veranderingen en verbeteringen dat dus ook. Wie weet wat voor moois er ineens tussen zit binnen nu en 2 maanden, ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik niet even geduld zou hebben gehad voor betere prestaties binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Qli-max schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:06:
[...]
Prioriteit op korte termijn: zonsondergang/overzicht natuur, wilde dieren, binnen en buiten architectuur
Op langere termijn: hemellichamen, portret, rugby, onder water
[...]
Kortom…..
Is het beter om nu te investeren in een betere body of in een lager segment body met betere objectieven, grip etc? Welke filters zijn echt een must (dacht zelf aan poli, uv en nd/grad-nd), want dat kost ook weer geld? En is het slim om te wachten op een prijsdaling (nikon) en dan pas te kiezen tussen bijvoorbeeld nikon en canon?
Tja, lastig, je wil wel heel veel in één keer...

In volgorde van degelijkheid: Canon 7D, Nikon D7000, Canon 60D. Met een 15-85 / 16-85 lens lijkt mij een leuk begin en dan later uitbreiden. Filters zijn voorlopig geen must, hooguit een goed UV filter om je lens te beschermen. Wel een zonnekap erbij nemen. Maak maar vast een spaarpotje voor extra lenzen en overige wensen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik bedoelde met veel niet de hoeveelheid beschikbare lenzen, al zijn dat er incl. de reguliere four thirds lenzen (die toch ook met diezelfde cropfactor van doen hebben) er al meer dan drie, maar over de grotere groothoek. ik vind bijvoorbeeld 7 toch echt véél meer dan 14 mm.

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij zei dat vanwege de cropfactor wijdere lenzen niet snel gaat lukken, dat lijkt me nogal vreemd. Al is het alleen al omdat er genoeg wijdere lenzen voor die cropfactor zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Fiber schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:05:
[...]

Tja, lastig, je wil wel heel veel in één keer...

In vogorde van degelijkheid: Canon 7D, Nikon D7000, Canon 60D. Met een 15-85 / 16-85 lens lijkt mij een leuk begin en dan later uitbreiden. Filters zijn voorlopig geen must, hooguit een goed UV filter om je lens te beschermen. Wel een zonnekap erbij nemen. Maak maar vast een spaarpotje voor extra lenzen en overige wensen... ;)
Thnx voor je reply. Als ik te veel wil in één keer dan zal ik moeten kiezen en mijn vraag is dus dan, kiezen voor een betere body en eerst met een kitlensje klooien of gewoon goede objectieven en later een betere body kopen...

Maar zal eens kijken waar ik dan op uit kom qua kosten met een 60D want als ik voor een 7d ga zit ik met een 15-85 / 16-85 al boven budget. Is 85 mm genoeg zoom denk je voor een safari? Lijkt mij nog zo weinig...

Iemand anders nog een mening?

[ Voor 18% gewijzigd door Qli-max op 04-04-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Qli-max schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:30:
[...]
Is 85 mm genoeg zoom denk je voor een safari? Lijkt mij nog zo weinig...
Nee... :)

Dan moet je eerder aan 400mm of meer gaan denken. Met bijbehorend prijskaartje...
http://tweakers.net/price...pJNKQNKBk7pNMhzQOXm1zX9Qs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier kom ik even met een noobvraag van jewelste, waar ik even zo snel geen antwoord op kan vinden. Ik overlaad mezelf met alle termen en technieken, maar kom er even niet achter:

Wat bepaald welke lenzen je op je body kunt zetten? Waar moet ik naar kijken? naar F, EF, 4/3, m4/3, e-mount etc?

Het zal niet, maar misschien past een lens die op mijn eventuele NEX-5N past ook op een dSLR, zodat ik die op beide apparaten kan gebruiken on het geval ik ooit uit wil breiden (A) ongetwijfeld te mooi om waar te zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Fiber schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:37:
[...]

Nee... :)

Dan moet je eerder aan 400mm of meer gaan denken. Met bijbehorend prijskaartje...
http://tweakers.net/price...pJNKQNKBk7pNMhzQOXm1zX9Qs
400 mm is 640 mm ff, is dat geen overkill voor een amateur? Maar goed, betekend dus ook zwaar en duur statief, laat staan de filters die er nog bij komen voor dergelijk voormaat lensje. Tweedehands zou een sigma 150-500 nog kunnen voor 600 euro, maar dan ben ik wel back 2 de d600...is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Filters zijn niet nodig, gewoon altijd de zonnekap er op. Maar ik lees hele wisselende verhalen over wat je nu met safari's nodig hebt. Soms schijnt 400mm niet genoeg te zijn en op andere momenten heb je genoeg aan 100mm. Een 150-500 lijkt inderdaad een mooie all-purpose safari oplossing.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Universal Creations schreef op woensdag 04 april 2012 @ 23:19:
Filters zijn niet nodig, gewoon altijd de zonnekap er op. Maar ik lees hele wisselende verhalen over wat je nu met safari's nodig hebt. Soms schijnt 400mm niet genoeg te zijn en op andere momenten heb je genoeg aan 100mm. Een 150-500 lijkt inderdaad een mooie all-purpose safari oplossing.
Maar stel dat je mijn budget had....

zou je dan voor een 600d + 15-85 + 2ehands 150-500 gaan of voor een 60d + bijvoorbeeld een superzoom als de Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD APS-c , al zijn beide combinaties wel boven budget

Of zegt iemand, als je dan toch de 600d optie wilt, kies dan de d5100 (gezien ik de video functie van de dSLR minder belangrijk vind)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:05
Qli-max schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:21:
[...]

zou je dan voor een 600d + 15-85 + 2ehands 150-500 gaan of voor een 60d + bijvoorbeeld een superzoom als de Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD APS-c , al zijn beide combinaties wel boven budget

Of zegt iemand, als je dan toch de 600d optie wilt, kies dan de d5100 (gezien ik de video functie van de dSLR minder belangrijk vind)??
Heel simpel:

Lenzen > Body.

Goede lenzen kunnen voor een briljant resultaat zorgen op een 'kleiner/mindere' body. Maar slechte lenzen kunnen nooit voor een goed resultaat zorgen op een 'goede' body.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 23:04:
Hier kom ik even met een noobvraag van jewelste, waar ik even zo snel geen antwoord op kan vinden. Ik overlaad mezelf met alle termen en technieken, maar kom er even niet achter:

Wat bepaald welke lenzen je op je body kunt zetten? Waar moet ik naar kijken? naar F, EF, 4/3, m4/3, e-mount etc?

Het zal niet, maar misschien past een lens die op mijn eventuele NEX-5N past ook op een dSLR, zodat ik die op beide apparaten kan gebruiken on het geval ik ooit uit wil breiden (A) ongetwijfeld te mooi om waar te zijn...
Nee dat gaat niet passen. Hoewel er wel adapters zijn zodat dSLR lenzen op een Nex passen, maar dan heb je waarschijnlijk geen autofocus meer. Andersom gaat zeker niet passen. Ik zou er verder geen rekening mee houden in ieder geval.

Het gaat dus om de mount die moet matchen tussen body en lens dus bijvoorbeeld een Nikon F body met een Nikon F lens, een m4/3 body met een m4/3 lens, etc. Staat ook netjes aangegeven in de pricewatch en daar kun je ook op filteren.
[...]

Voor safarie? Is dat leeuwen in het wild op de foto zetten? Dan toch die 150-500 in ieder geval. Is wel een groot en zwaar ding hoor trouwens. 600D of D5100 maakt niet zo heel veel, kwestie van smaak. Liever nog een 60D of D7000, maar die vallen dan buiten je budget begrijp ik. Canon 550D mist eigenlijk alleen het klapschermpje van de 600D. De voorganger van de D7000, de D90 kan ook nog een leuke (tweedehands) optie zijn. Je moet ook nog wat budget over houden voor een 'walk arround lens' naast die lompe tele lens, want ik neem aan dat je niet de hele dag op leeuwenjacht bent.

[ Voor 33% gewijzigd door Fiber op 05-04-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

600D+15-85+150-500 vind ik de beste optie, aangezien de 18-270 juist op het lange eind een stuk minder presteert (soft en veel CA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streelder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 01:20
Ventieldopje schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 17:24:
Een zonnekap is een goeie toevoeging, beschermt je lens en voorkomt flare en contrastloze foto's ;)
Klinkt logisch inderdaad, maar een "zonnekap" is een "zonnekap" lijkt mij?

Maar op internet kom ik nog redelijk wat verschillende tegen.

Camera: Nikon D5100, met de 18-55 VR kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:40:
600D+15-85+150-500 vind ik de beste optie, aangezien de 18-270 juist op het lange eind een stuk minder presteert (soft en veel CA).
Als hij toch 2e hands gaat kijken, is een 50D ook een hele goede optie. Heeft een oudere sensor (maar zelfde AF systeem) als de 60D, maar meer opties die je ook op de 7D terug vindt zoals bv. micro adjustments.

Nikon alternatief zou een D90 of D5100+16-85+150-500 zijn, afhankelijk van welke bediening Qli-max fijner vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
streelder schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:42:
[...]

Klinkt logisch inderdaad, maar een "zonnekap" is een "zonnekap" lijkt mij?
Je hebt juist last van flares en contrastverlies (ook door flares) als de zon schijnt (of een sterke spot in je beeld). Sowieso is het bescherming tegen stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streelder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 01:20
Universal Creations schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:18:
[...]

Je hebt juist last van flares en contrastverlies (ook door flares) als de zon schijnt (of een sterke spot in je beeld). Sowieso is het bescherming tegen stoten.
Ja inderdaad, maar ik vroeg me juist af of je nog ergens mee rekening moet houden (buiten het feit welke lens je hebt)

Want op internet kom je weer een hoop tegen en ik wil natuurlijk niet dat de zonnekap zichtbaar is bij foto's maken. Maar als ik het allemaal goed begrijp heb je
  • universele rubberen varianten
  • nikon kunstof varianten
  • Normale maar ook "wide" varianten
Wat is belangrijk? Of denk ik hier gewoon te moeilijk over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
[...]

Of een 60D + 15-85 kopen en in de toekomst een mooie telelens. Dan houd je nu wat geld in je zak voor accessoires (tas, extra batterij, filters (wat dacht je van een CPL filter voor landschappen), flitser, etc)of zelfs een goedkopere prime om te spelen met kleine scherpte-diepte.

Tenzij je erg regelmatig op safari gaat kun je daar natuurlijk ook gewoon een paar dagen een lens huren. Dan kun je zelfs gebruik maken van objectieven die je zelf (nog) niet kunt betalen zoals een 100-400L of 70-200 2.8 IS II + 2xTC. Dat zou voor mij het beste van twee werelden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
streelder schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:31:
  • universele rubberen varianten
  • nikon kunstof varianten
  • Normale maar ook "wide" varianten
Wat is belangrijk? Of denk ik hier gewoon te moeilijk over :+
Koop voor een paar euro een harde namaak Nikon. Die zijn wijd genoeg voor 18mm (want dan heb je er het meeste last), maar niet te wijd. Rubber en universeel lijkt leuk, maar een tulpvorm is effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
"een tulpvorm is effectiever."

Volgens mij is de zonnekap die die fabrikant voorschrijft/maakt het effectiefst, namaak is natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 17:06

Goku33

Ownage!

Tulpvorm werkt natuurlijk alleen als het frontelement van de lens niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Rene_ schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:43:
Volgens mij is de zonnekap die die fabrikant voorschrijft/maakt het effectiefst, namaak is natuurlijk geen probleem.
Dat is simpelweg niet waar, omdat als je een ronde vorm hebt, het dus effectiever kan.
Goku33 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:58:
Tulpvorm werkt natuurlijk alleen als het frontelement van de lens niet draait.
Had ik even niet aan gedacht, maar zit de kap bij dat soort lenzen altijd aan het front-element vast?
Even opzoeken....

Edit: het frontelement van deze lens draait idd, vandaar dat Nikon zelf een ronde heeft voor deze lens. Overigens kiezen fabrikanten eerder voor een ronde, omdat die volgens mij goedkoper zijn.
Bij de Canon 70-200 f/4 varianten heb je een ronde en bij de f/2.8 varianten een tulpvorm zonnekap.

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 05-04-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
RobbieB schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:35:
[...]
Heel simpel: Lenzen > Body.
Goede lenzen kunnen voor een briljant resultaat zorgen op een 'kleiner/mindere' body. Maar slechte lenzen kunnen nooit voor een goed resultaat zorgen op een 'goede' body.
Ja dat is inderdaad zo. Probleem is beetje dat ik nu niet meer budget heb maar over een jaar weer genoeg en dan wil ik niet weer een nieuwe body hoeven kopen.... Dus een tele voor safari is op korte termijn een must maar voor lange termijn vind ik de body belangrijker (dan komen de andere lenzen daarna wel).
Fiber schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:35:
[...]
Voor safarie? Is dat leeuwen in het wild op de foto zetten? Dan toch die 150-500 in ieder geval. Is wel een groot en zwaar ding hoor trouwens. 600D of D5100 maakt niet zo heel veel, kwestie van smaak. Liever nog een 60D of D7000, maar die vallen dan buiten je budget begrijp ik. Canon 550D mist eigenlijk alleen het klapschermpje van de 600D. De voorganger van de D7000, de D90 kan ook nog een leuke (tweedehands) optie zijn. Je moet ook nog wat budget over houden voor een 'walk arround lens' naast die lompe tele lens, want ik neem aan dat je niet de hele dag op leeuwenjacht bent.
Thnx voor your reply. Ja ik hoop wel op een beeldvullende leeuwenkop haha. Groot en zwaar maakt niet uit want dat zal iedere zoom van dergelijk bereik zijn, zal toch een statief moeten meenemen om beetje knappe foto's met 400mm+ te schieten. Op zich valt de 60D niet buiten budget maar wel met een dergelijke lens. Wat je als laatste zegt noemde ik daarom al als optie (de 600d met de 150-500 en 15-85 <-- walk around).
Universal Creations schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:40:
[...]

Thnx hiervoor!! Ik ga nog wel even door met uitzoeken/beredeneren etc. :)
henkie196 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:45:
[...]
Als hij toch 2e hands gaat kijken, is een 50D ook een hele goede optie. Heeft een oudere sensor (maar zelfde AF systeem) als de 60D, maar meer opties die je ook op de 7D terug vindt zoals bv. micro adjustments.
Nikon alternatief zou een D90 of D5100+16-85+150-500 zijn, afhankelijk van welke bediening Qli-max fijner vindt.
50D is zeker een optie, want naast de AF microafstelling is ook de bediening met een joystickje denk ik fijner en het metalen camerahuis is wat robuuster. Helaas heb je dan geen kantelscherm wat misschien ooit nog handig uit kan komen en geen filmfunctie, maar goed dat heeft ook geen prio. Ik vraag me wel af hoe de ruiseigenschappen van de D50 vs D60 zijn.

Ik begrijp dat de d90 ook een alternatief is, maar het lijkt dat er gewoon te weinig verschil tussen de nikons en canons is dat iemand overtuigend voor één van beide kiest....
Goodfellas schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:55:
[...]
Of een 60D + 15-85 kopen en in de toekomst een mooie telelens
......
Tenzij je erg regelmatig op safari gaat kun je daar natuurlijk ook gewoon een paar dagen een lens huren.
Thnx voor de reactie. Ben al aan het turfen want de meningen verschillen toch nog wel van de tweakers...

Maar...nee dit zal niet regelmatig zijn, sterker nog ik denk 1 keer, maar ik weet niet of ik dat zo snel zou kunnen huren in bijvoorbeeld Mombasa/Kenia
Universal Creations schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:02:
[...]
Edit: het frontelement van deze lens draait idd, vandaar dat Nikon zelf een ronde heeft voor deze lens.
Waar vind je zo snel of een frontelement draait. Kan het bijvoorbeeld op dpreview/tweakers in lenseigenschappen of op fora niet zo snel vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kijk voor dat soort eigenschappen op photozone.de. Die beschrijven dat altijd en ze laten ook met foto's hoe de lens van lengte verandert bij inzoomen en/of focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Als amateur natuurfotograaf kan ik je echt aanraden om een hard plastic kap te gebruiken. Houdt dat ene takje wat je over het hoofd zag een stuk beter tegen.

De 150-500 wordt met prima kap geleverd. Is trouwens wat mij betref, samen met Canon's 100-400, de aanrader voor de fotograaf die wil starten met een serieuze tele. Relatief vriendelijk geprijsde lenzen met beeld stabilisatie waardoor je toch uit de hand kan schieten

Safari lees en hoor ik gevarieerde dingen. Sommige mensen doen een georganiseerde autosafari en zien dan wat wild heel dichtbij. Anderen steken er meer tijd in en dan komt de stevigere tele wel van pas.
Sowiso een aanrader is om een lege bonenzak mee te nemen en ter plaatse vulling te kopen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom er echt niet uit wat nou beter is... Morgenavond ga ik weer even langs de lokale fotoboer om 1 op 1 al mijn vragen te stellen en alle tijd te nemen om me te laten overtuigen wat voor mij de beste keus is. Wat moet een beginnend fotograaf die vooral portretten en natuur wil fotograferen nou aanschaffen bij een budget van om en nabij de 550 euro. ILC of dSLR, en welk toestel met welke lenzen. Ondertussen blijf ik dit topic volgen, dankzij hier word ik steeds wijzer en wijzer, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Wijnands schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:24:
Als amateur natuurfotograaf kan ik je echt aanraden om een hard plastic kap te gebruiken. Houdt dat ene takje wat je over het hoofd zag een stuk beter tegen.

De 150-500 wordt met prima kap geleverd. Is trouwens wat mij betref, samen met Canon's 100-400, de aanrader voor de fotograaf die wil starten met een serieuze tele. Relatief vriendelijk geprijsde lenzen met beeld stabilisatie waardoor je toch uit de hand kan schieten

Safari lees en hoor ik gevarieerde dingen. Sommige mensen doen een georganiseerde autosafari en zien dan wat wild heel dichtbij. Anderen steken er meer tijd in en dan komt de stevigere tele wel van pas.
Sowiso een aanrader is om een lege bonenzak mee te nemen en ter plaatse vulling te kopen
Dank voor je tips over kapje al was dat een vraag van iemand anders. Ik weet nog niet wat voor een soort safari, hangt helemaal af van mijn werk en hoeveel dagen ik vrij heb voor een safari. Wat bedoel je met de lege bonenzak, is dat een metafoor die ik niet begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Even googelen op beanbag. (In combinatie met fotografie.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:46:
[...]

Heb je het dpreview artikel gelezen, Thornberg ?
Mirrorless Cameras: A Primer
Nee, nog niet gevonden... Bedankt voor het leesvoer :)

Edit:
Ok, er zitten veel voordelen aan een ILC, helemaal wanneer ik hem vaak mee wil nemen. Vraag lijkt dus vooral of ik kan leven met de nadelen:
- De trage focus. Actiefoto's zijn praktisch niet te doen, vooral bij objecten die op je af komen. Jammer bij vallende druppels, rennende/vliegende objecten etc.
- Moeilijke focus bij donkere omstandigheden
- Videokwaliteit ook twijfelachtig, door weer dezelfde reden: de AF.
- Minder lenskeuze

Dat laatste, daar zou ik mee kunnen leven. Maar het lijkt er dus op dat de ILC's nog flink wat meer moeite hebben met focussen dan dSLR's, zeg ik dat goed?

Zal ik me daar niet te veel aan irriteren... Ik bedoel, ik maak niet alleen maar foto's van stilstaande objecten... Daarbij, het prijsverschil is eigenlijk niks tussen de D600 en NEX 5N. De twee waarover ik twijfel. ( http://www.dpreview.com/p...y_nex5n&sortDir=ascending ) Zal ik qua prestaties niet veel beter uit zijn met een D600? Even niet gekeken naar het formaat...

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Dit laatste vraag ik me dus ook af.

Ik heb gisteren de Sony Nex-C3D gekocht (met pancake en 18-55mm lens) en de prestaties vallen me tot nu toe tegen. Ik heb gisteren overdag binnen en buiten wat foto's gemaakt. Het was bewolkt dus het licht was niet bijster goed.
Wat me opvalt is de ruis bij ISO waarden vanaf 400-800, terwijl als ik op ISO200 schiet de sluitertijd weer lang wordt waardoor de foto niet scherp is. Ik heb juist deze camera gekocht omdat ik gewoon betere kwaliteit foto's wil.
Bij fel zonlicht zullen de foto's vast goed zijn, maar ik wil ook gewoon goede foto's als het bewolkt is en lieft ook in de schemering.

Is dit echt iets wat niet haalbaar is voor een prijsklasse van rond de 600 euro of is een dslr van die prijs toch echt beter? Ga ik erop vooruit als ik de nex inruil voor een dslr of zal de kwaliteit hetzelfde blijven?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vreemd, zelfs een compactje kan goede foto's maken bij bewolkt weer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ligt het aan mij dan? :)

Zie ik een instelling over het hoofd, of zijn mijn eisen te hoog? Als ik thuis ben zal ik eens een foto plaatsen

Edit:
In deze review in het hoofdstukje "Ruis" wordt er gezegd dat er detail verloren gaat bij lage ISO waarden door de ruisreductie. Zou dit mijn probleem kunnen zijn?

http://tweakers.net/productreview/47120/sony-nex-c3a-+-16mm-f-28-pancake-lens.html

[ Voor 60% gewijzigd door Blackouts op 06-04-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

Heb je niet een paar voorbeelden waarvan je niet tevreden bent? Dan kan je die even in een apart topic plaatsen (om niet te veel offtopic hier te gaan) zodat we even kunnen kijken of het exemplarisch is of dat je wellicht de verkeerde settings gebruikt.

Dan is het wel belangrijk dat je de exif even in stand houdt. Dus gewoon even de full size JPG's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bramv82 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 09:05:
Ligt het aan mij dan? :)

Zie ik een instelling over het hoofd, of zijn mijn eisen te hoog? Als ik thuis ben zal ik eens een foto plaatsen

Edit:
In deze review in het hoofdstukje "Ruis" wordt er gezegd dat er detail verloren gaat bij lage ISO waarden door de ruisreductie. Zou dit mijn probleem kunnen zijn?

http://tweakers.net/productreview/47120/sony-nex-c3a-+-16mm-f-28-pancake-lens.html
Er gaat detail verloren bij hogere ISO waarden als je in JPEG schiet door Noise Reduction (NR) technologe. Schiet eens een plaatje op RAW formaat en je zult zien dat er een stuk meer detail bewaard blijft.

Er zijn een aantal dingen die je in de gaten moet houden bij het schieten in omstandigheden met minder licht, waarvan de belangrijkste je sluitertijd is. Hoe lager deze is hoe groter de kans op bewegingsonscherpte. Je ISO waarde verhogen kan bijdragen aan een hogere sluitertijd, maar zoals je zelf al hebt ontdekt krijg je daar ruis en minder details voor terug. Probeer je camera eens te stabiliseren, bijvoorbeeld met een statief. Dan kun je op lagere sluitertijden schieten met minder kans op bewegingsonscherpte.

Is zou als ik jou was even kijken naar je eigen techniek, rekening houdend met de voorwaarden voor een scherpe, ruisvrije foto in verminderd licht. Ik heb zelf de voorganger van jouw camera, de NEX3 en ben niet ontevreden met de kwaliteit van de platen die je ermee kunt schieten en gebruik regelmatig tot ISO 1600 zonder onacceptabel verlies in beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:19
bramv82 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:57:

Ik heb gisteren de Sony Nex-C3D gekocht (met pancake en 18-55mm lens) en de prestaties vallen me tot nu toe tegen. Ik heb gisteren overdag binnen en buiten wat foto's gemaakt. Het was bewolkt dus het licht was niet bijster goed.
Wat me opvalt is de ruis bij ISO waarden vanaf 400-800, terwijl als ik op ISO200 schiet de sluitertijd weer lang wordt waardoor de foto niet scherp is. Ik heb juist deze camera gekocht omdat ik gewoon betere kwaliteit foto's wil.
Bij fel zonlicht zullen de foto's vast goed zijn, maar ik wil ook gewoon goede foto's als het bewolkt is en lieft ook in de schemering.

Is dit echt iets wat niet haalbaar is voor een prijsklasse van rond de 600 euro of is een dslr van die prijs toch echt beter? Ga ik erop vooruit als ik de nex inruil voor een dslr of zal de kwaliteit hetzelfde blijven?
Waar ik als eerste aan zit te denken is dat je of je sluitertijd en diafragma niet goed ingesteld hebt. Verder was het gister ook wel behoorlijk bewolkt als ik mij niet vergis, probeer het nog eens als het iets minder dik bewolkt is.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Elke camera produceert meer ruis als je niet goed belicht. Ik ken die sony niet maar ik weet dat Nikons uit de doos komen met dingen als d-lighting aan. Als dat echt aan de bak moet kom je ook flink meer ruis tegen.

Verder, voorbeelden helpen. Upload 's wat met exif informatie zichtbaar (gratis flickr account en dan exif op visible zetten in de privacy opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Fiber schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:41:
Even googelen op beanbag. (In combinatie met fotografie.) :)
Oeps...had die link even niet gelegd haha, maar is dit dan zoveel prettiger dan een statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qli-max schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:55:
[...]

[...]

Oeps...had die link even niet gelegd haha, maar is dit dan zoveel prettiger dan een statief?
In ieder geval makkelijker mee te nemen! Je kunt zo'n zak leeg, opgevouwen meenemen in je bagage en 'm lokaal vullen met zand of rijst.

Een statief geeft wel meer mogelijkheden. Je bent dan niet afhankelijk van de omgeving om je beanbag op de juiste hoogte te krijgen. Alhoewel je met safari's natuurlijk voornamelijk op of rond een jeep bent, waar waarschijnlijk genoeg steun is voor een beanbag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:05:
[...]
In ieder geval makkelijker mee te nemen! Je kunt zo'n zak leeg, opgevouwen meenemen in je bagage en 'm lokaal vullen met zand of rijst.
Ga via de zee naar afrika dus ik heb gelukkig geen bagage gewicht beperking, maar idd is beanbag vanuit jeep wel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qli-max schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:11:
[...]

Ga via de zee naar afrika dus ik heb gelukkig geen bagage gewicht beperking, maar idd is beanbag vanuit jeep wel relaxed.
En ook makkelijker stabiel te krijgen/houden dan een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Wijnands schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 09:49:
[...]
Verder, voorbeelden helpen. Upload 's wat met exif informatie zichtbaar (gratis flickr account en dan exif op visible zetten in de privacy opties)
Ik zit nu op mijn werk (Ben geen ambtenaar die op goede vrijdag vrij heeft ;))
Ik ga later vandaag wat foto's uploaden. Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:48:
[...]
- De trage focus. Actiefoto's zijn praktisch niet te doen, vooral bij objecten die op je af komen. Jammer bij vallende druppels, rennende/vliegende objecten etc.
Dit moet je misschien iets minder zwaar nemen. Het gaat hier vooral om continue focus, tracking dus. Een enkele foto is tegenwoordig (laatste nieuwe modellen) in enkele milliseconden scherp. Dit betekend dat als het onderwerp niet van afstand veranderd en dus in het scherptediepte veld blijft, ook opvolgende fotos in focus blijven. Denk aan beweging van links naar rechts. Naar je toe is moeilijker, maar ook niet altijd een probleem, als het maar niet te dichtbij gebeurd of te snel dus, zoals een schommel, wat gewoon een uitzonderlijk extreme situatie is. Scherp op 1m afstand en je onderwerp op 2m, is natuurlijk een veel groter verschil dan het verschil tussen 7 en 8m. Ook een SLR zal het zo dichtbij nog moeilijk hebben.

Minder licht is gewoon niet ideaal, ook met SLRs niet. Hangt af van de camera, en of deze een hulplicht heeft, de meeste ILCs kunnen er wel mee door.

Typ maar eens een naam van een mirrorless camera in youtube, met 'autofocus speed' er achter. Dan zie je het allemaal zelf. Er zijn ook vast wel tests in het donker.

Het is misschien moeilijk te bepalen, maar je moet heel specifieke doelen hebben zoals sport of kinderen op schommels van de voorkant, wil je er ècht last van hebben. Maar dus wel een van de belangrijke verschillen tussen ILC en SLR.

ps. Vallende druppels doe je natuurlijk met manual focus, de afstand veranderd niet.
bramv82 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:57:
Dat laatste heb je dan niet goed gelezen want het ging over autofocus van milc camera's. Beeldkwaliteit is hoofdzakelijk afhankelijk van het sensor formaat, niet het 'type' systeem. Er vanuit gaande dat je überhaupt een foto in focus kan krijgen met beide ;). Een NEX heeft APS-C formaat sensor, net als de meeste SLR's van die prijsklasse.

Heb je niet toevallig je diafragma perongeluk of F22 staan ofzo, een laag F getal moet je hebben om zo veel mogelijk licht binnen te krijgen. Staat ie op auto ?

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 06-04-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
henkie196 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 08:33:
Een reden om een 7D boven de 60D te verkiezen kan zijn het aantal fps, het uitgebriedere AF systeem (AI servo heb ik nog niet kunnen ontdekken op de 60D), ergonomie en eventueel het feit dat je met de 7D micro adjustments kunt maken om front- en backfocus neigingen van een lens te compenseren.
Oud berichtje dat ik hier quote, maar zat nog even te speuren in het topic en toen zag ik dit bericht. Niemand heeft er verder op gereageerd maar de 60d heeft toch ook AI servo...

Edit: maakte even een foutje, ging me om de 60d (zie hierboven opnieuw)
Edit 2: @RAJH we waren denk tegelijk bezig, had het zelf al gezien...

[ Voor 31% gewijzigd door Qli-max op 06-04-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een 7D heeft weldegelijk AI Servo AF. Zie ook http://www.learn.usa.cano...D_AF_Modes_QuickGuide.pdf en http://www.learn.usa.cano..._news_eos7d_article.shtml.

edit:

Snel je post wijzigen he ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RAJH op 06-04-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Focus test met de Olympus E-M5 versus de oude E-P1, bij weinig licht.

YouTube: OLYMPUS OM-D EM-5 PEN E-P1 AF Test2/オートフォーカステスト2

De shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Qli-max schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:12:
Oud berichtje dat ik hier quote, maar zat nog even te speuren in het topic en toen zag ik dit bericht. Niemand heeft er verder op gereageerd maar de 60d heeft toch ook AI servo...
Nou je het zegt, je hebt helemaal gelijk. Kan nog een boel leren over m'n camera dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
henkie196 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:50:
[...]
Nou je het zegt, je hebt helemaal gelijk. Kan nog een boel leren over m'n camera dus ;)
Sorry, wil je niks leren. Ik zoek juist leraren :P Aangezien jij dus een 60d hebt, maak je wel eens hdr picas en hoe bevalt dat dan met AE bracketing, of had je toch liever een in-camera hdr optie gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door Qli-max op 06-04-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig twijfel ik tussen 3 modellen. De NEX-5, de 600D en de NX11.

Wanneer komen de nieuwe modellen uit denken jullie? NX20, Sony komt met nieuwe modellen zeggen ze...
Samsung vind ik een erg fijne camera in mijn handen, maar ik twijfel omdat ik zo veel meer hoor over de andere 2.
En tussen de andere 2 kan ik maar moeilijk kiezen. dSLR of ILC... veelzijdig vs compact... jarenlange geperfectioneerde standaard of 'de toekomst'... veel (goedkopere) uitbreidingsmogelijkheden of (duurdere) minder keuzes

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die laatste keus kun je alleen zelf maken. Ik vind zelf de NX11 eigenlijk wel een mooi compromis tussen beide types, hoewel nog even wachten op de prijs van de NX20 ook wel een goed idee is. In de tussentijd zou je ook nog eens kunnen kijken naar de Panasonic G3, die is redelijk vergelijkbaar met de NX11 en heeft ook een goede reputatie, alleen een iets kleinere sensor, m4/3, maar voorlopig nog wel meer keus in lenzen.
http://www.dpreview.com/p...cg3&products=samsung_nx11

Maar vergis je niet in Samsung, ze zijn nog relatief nieuw in de camera markt, maar maken grote stappen en zijn echt wel een blijvertje. Vergelijk bijvoorbeeld met de opkomst van Samsung in de smartphone markt. Dat ze nog wat minder genoemd worden is omdat ze nog relatief onbekend zijn, niet omdat ze niet goed zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 07-04-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ok, wacht dan sowieso op de NX20, maar ben bang dat die ver boven mijn 600 budget uit zal komen. Wat ik mis bij samsung zijn de full-hd video's en de wat hogere iso-waarden. Wat is er nog meer verschil tussen samsung en de rest? Hoor vaak dat mensen hopen op veel 'verbeteringen' ten opzichte van de NX11...

En hebben jullie enig vermoeden hoe lang we op die modellen moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Qli-max schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 18:18:
Sorry, wil je niks leren. Ik zoek juist leraren :P Aangezien jij dus een 60d hebt, maak je wel eens hdr picas en hoe bevalt dat dan met AE bracketing, of had je toch liever een in-camera hdr optie gehad?
Heb eigenlijk nog nooit HDR plaatjes gemaakt, dus kan je daar helaas niet verder mee helpen. In-camera optie lijkt wel makkelijk, maar mezelf kennende, doe ik dat uiteindelijk toch liever zelf dan te vertrouwen dat zo'n oplossing het doet zoals ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die NX20 kan nooit heel lang meer duren maar zal in het begin zeker niet goedkoop zijn...
http://photorumors.com/tag/samsung-nx20/

Zie ook het prijsverloop van de NX11, die heeft een hele tijd ongeveer 600 Euro gekost en zit nu onder de 400 Euro. Een NX20 zal in principe weer duurder worden dan de NX200 lijkt mij, kan best ruim 700 Euro worden met kitlens, in het begin.
pricewatch: Samsung NX11 + 18-55mm f3.5-5.6 O.I.S.
pricewatch: Samsung NX200 + 18-55mm F3,5-5,6 OIS

[ Voor 67% gewijzigd door Fiber op 07-04-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de fotoboer zou de nieuwe samsung best wel eens aan de 1000 euro kunnen tikken. Ergens tussen 900 en 1000, zo verwachtte die. Volgens hem een camera om naar uit te kijken, zolang er maar wat aan de prestaties is gesleuteld. Schijnbaar was de fotokwaliteit lang niet zo goed dat het een ander merk als canon kon evenaren.

Al met al kan ik nog steeds niet kiezen, voor en nadelen vullen elkaar veel te goed aan. Het lijkt erop dat ILC steeds meer standaard zal worden, en dat de kwaliteit de komende korte periode steeds beter zal worden. En juist dat houd me tegen om er nu 1 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:02:
Het lijkt erop dat ILC steeds meer standaard zal worden, en dat de kwaliteit de komende korte periode steeds beter zal worden. En juist dat houd me tegen om er nu 1 te kopen.
Nou, dat denk ik ook, dat ILC de toekomst wordt. Want als ik zie hoe ik in de praktijk mijn 60D het liefste gebruik, is dat met Liveview (spiegel omhoog, dus praktisch gezien ILC).

Ik heb dus nu op ebay een leuke Olympus PEN gescoord met 2 lenzen. Kost relatief gezien geen drol. En als het bevalt, koop ik later een E-P3 (of waarschijnlijk een E-M5 tegen die tijd).

Dat kan je toch ook doen? Een instapmodel nemen, leuke lenzen er bij en tegen de tijd dat je gewenste camera uitkomt, verkoop je de body. Verlies je misschien er 100 euro aan als je pech hebt, maar dan kan je nu al spelen/leren/oefenen.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt inderdaad de beste keus. Dan maar op zoek naar een redelijk presterende instap ILC. Maar eerlijk is eerlijk, ik neem niet graag genoegen met minder. Dus moet er wel wat mee kunnen en mooie foto's op kunnen krijgen.

Ok, nieuwe zoektocht dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En die zogenaamde foto kwaliteit issues moet je ook niet al te veel waarde aan hechten. Tenzij je dagelijks op deurposter formaat print en het resultaat met een loupe gaat bekijken. Voor normale printjes en webgebruik is ook een NX11 prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Precies: je moet maar zo denken: de oudste ILC (welke is dat eigenlijk?) is al gewoon goed genoeg. Want zo oud zijn ze niet ;)

Zolang je maar wel meteen goeie lenzen koopt :Y
Dan kan je de oude ILC tegen die tijd zelfs als tweede body gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok...

Ja, en die lenzen zijn dus weer schaars en duur :S in vergelijking met slr's. keuzestress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
Twhomp schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:12:
Nou, dat denk ik ook, dat ILC de toekomst wordt. Want als ik zie hoe ik in de praktijk mijn 60D het liefste gebruik, is dat met Liveview (spiegel omhoog, dus praktisch gezien ILC).
Dat is grappig, ik heb juist speciaal een ILC (De Panasonic G-3) gekocht voor naast mijn 60D. Een van de redenen was dat deze ook een electronische viewfinder heeft.

Ook voor mijn 60D gebruik ik de viewfinder het meest, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de omgeving.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Twhomp schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:12:
[...]
Toch begrijp ik dit niet helemaal... De 60D heeft in liveview voor focussen de Live AF Mode, de Live AF Mode with Face Detection en de Quick AF mode.
In de eerste twee gevallen wordt de image sensor gebruikt voor het focussen, uit reviews blijkt niet alleen dat dit zeer traag gaat maar ook dat het kwalitatief onder doet voor focussen met de AF sensor.
De Quick AF mode focust wel met de AF sensor, kortom de spiegel klapt dus wel even terug en je hebt een seconde geen liveview. Dit gaat sneller en de focus is beter. Maar het belangrijkste is, dit is een dSLR eigenschap en niet standaard een ILC. Kortom ik begrijp je opmerking niet helemaal...(of ik moet er nu compleet naast zitten aangezien ik me nog aan het oriënteren ben...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:33:
Precies: je moet maar zo denken: de oudste ILC (welke is dat eigenlijk?) is al gewoon goed genoeg.
De Olympus PEN E-P1 (2009) :)

Dat weet ik nog als de dag van gisteren, het was overduidelijk een game-changer. Net als filmen met een SLR dat was (Nikon D90), door het gebruik van echte lenzen. En dat is waarom youtube nu overladen is met amateurfilmpjes waar het onderwerp met moeite in focus blijft, omdat we nu dus 'mooie' scherptediepte hebben met moeizame autofocus, waar vroeger gewoon vrijwel alles hoe dan ook scherp was :9. Maar aan de andere kant levert het ook wel hele mooie budget art films op. 8)

Let wel dat de supersnelle autofocus (in single shot) pas zo snel geworden is sinds de 2011 modellen zoals de E-PL3. Ook de kit lenzen zijn toen geupdate (voor de 3e keer) om de nieuwe snelheid aan te kunnen. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen E-P1 en E-M5 in de video die ik eerder plaatste. Die snelheid is maar deels omdat de E-M5 een high-end model is, ook met de mid-range E-PL3 zal er namelijk zo'n groot verschil zijn tegenover de E-P1.

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 09-04-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Qli-max schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:44:
Kortom ik begrijp je opmerking niet helemaal...
Ik gebruik nauwelijks AF op mijn 60D: of ik neem videoopnamen of ik gebruik 'vreemde' lenzen zonder AF.

Er zijn wel momenten dat er een AF-lens op de 60D zit (vaak wordt ie dan als behind-the-scenes fotocamera gebruikt), dan gebruik ik geen liveview (want met optische zoeker + snelle AF werkt fijner).
jesper86 schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:07:
En dat is waarom youtube nu overladen is met amateurfilmpjes waar het onderwerp met moeite in focus blijft, omdat we nu dus 'mooie' scherptediepte hebben met moeizame autofocus, waar vroeger gewoon vrijwel alles hoe dan ook scherp was :9. Maar aan de andere kant levert het ook wel hele mooie budget art films op. 8)
Oh man, hou op schei uit: heel Vimeo staat vol van "mooie" filmpjes met slecht focuspull-werk, want dSLR.

Ik heb het wel eens gemerkt bij klussen: dan heb ik een full HD videocamera (lees: perfecte focus, maar ouderwets digicam look qua footage (wat ik gewoon mooier vind, maar goed)), wil de klant toch dat er met een dSLR wordt geschoten, want "dat ziet er mooier uit". Vanwege die DoF. Maar dan niet begrijpen dat er een goeie focuspuller betaald moet worden dan.

Enniewee, beetje offtopic verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is toch precies wat ik zeg Rinaldo.

Edit at hieronder: Oja, okee dan. Ik snap de frustratie :')

Om dan on topic te blijven, hetzelfde geld met de keuze van een ILC. Veel mensen wijzen de Nikon 1 af omdat deze minder scherptedieptezou hebben (en met minder bedoel ik dan technisch natuurlijk *meer*) , maar als je de fotos in praktijk bekijkt presteert hij juist bizonder goed voor de doelgroep waar deze voor bedoeld is. Er is diepte te creëren wanneer gewenst met een lange lens, en tegelijkertijd heb je over het algemeen een groter percentage van je fotos daadwerkelijk *raak* in focus vanwege de *betere* scherptediepte, en daarbij een betrouwbaarder focus-systeem. Dus wat zou je als amateurtje dan nog meer willen ;). Maarja echt controle over de camera is ver te zoeken dus als je echt iets wil leren in de fotografie ben je beter af met m4/3 en dergelijke. Niet dat jij dat nog niet wist natuurlijk.

[ Voor 94% gewijzigd door jesper86 op 09-04-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

jesper86 schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:22:
Dat is toch precies wat ik zeg Rinaldo.
Ja, dat klopt. Maar ik wou er ook nog even op uitwijden ;)
(lees: beetje ranten :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillepils
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-02-2024
Hoi,

ik overweeg een nieuwe camera te kopen en ditmaal dan een degelijk digitaal toestel, geen canon powershot meer. :+
  1. Wat is je beschikbare budget? Rond de 1000€, maar als jullie van mening zijn dat ik daarmee veel meer zou uitgeven dan ik vermoedelijk nodig heb, laat het zeker weten. Ik heb blijkbaar nogal te neiging om voor het beste te gaan en niet voor het nodige. ;)
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ik heb nog een analoge Minolta Dynax 700si, met 2 Minolta lenzen: een 28-80 AF met Macro functie en een 75-300 AF zoom 1:4.5(32) - 5.6 met macro. Als amateur heb ik geen idee of dit degelijke lenzen zijn en ook niet of ik deze kan herbruiken...
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Het is voornamelijk voor de huis-, tuin- en keukenfotografie. Belangrijk is om ook bij minder licht (binnen) mooie foto's te kunnen maken en geen last te hebben van lange opstarttijden.
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, ik heb een prima videocamera. Het is leuk als extraatje als ik even heel snel wil switchen, dus zeker geen must.
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Een stevige camera (hij zal vooral bij mijn kleine kindjes gebruikt worden en tijdens de meer avontuurlijke reizen moet hij best wat stof kunnen verdragen), bij voorkeur SDHC als geheugen maar dat is geen noodzaak.
  7. Gewenst bereik? 300mm is prima. Een groothoekobjectief lijkt me ook leuk. Een standaard objectief om te beginnen is ook een optie, dan koop ik er later evt bij.
Alvast bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 17:01
Hoi Gillepils,

Voor 1000 euro moet je zeker een mooie starterset kunnen kopen, meer dan een starterset zelfs. Naar mijn weten is Minolta geen speler op de digitale markt, dus ik vrees dat je oude spul je niet heel veel verder gaat helpen. Verder is het dan even de vraag wat je belangrijk vindt als je een nieuwe set gaat opbouwen. Eerste keuze is natuurlijk tussen een dSLR (spiegelreflex) of een ILC (zonder spiegel). Spiegelreflex camera's zijn groter en lomper, maar hebben als voordeel dat er heel veel objectieven voor te krijgen zijn tegen goede prijzen. Daarnaast hebben ze een optische zoeker, wat ik zelf nog steeds een voordeel vind. Tot slot zal een spiegelreflex een flink stuk sneller zijn dan een compact (qua opstarten, focus, burst) en waarschijnlijk ook nog wat sneller dan een ILC.

Als je voor een dSLR gaat (daar lijkt het op), zijn de grootste merken natuurlijk Canon en Nikon. Beiden hebben een enorm aanbod aan bodies en objectieven en voor beide merken is ook een grote tweedehandsmarkt. Ik zou je aanraden om naar bijvoorbeeld een Mediamarkt of fotozaak te gaan en modellen van beide merken vast te houden. Vaak is het vrij persoonlijk wat je het lekkerste vindt werken.

De meeste startersbodies zouden redelijk aan je wensen moeten kunnen voldoen. Wel zou je ook eens op Marktplaats kunnen zoeken naar een tweedehands; er staan nu bijvoorbeeld van Nikon veel D90 bodies online onder de 400 euro (of net erboven met een objectief). Dat is een prima body om mee te beginnen. Van Canon is er vast ook een tegenhanger (heb ik minder verstand van).

Wat de hobby echter duur maak zijn de objectieven. Je geeft aan dat je bij weinig licht wilt kunnen fotoraferen en dat je dus lichtsterk glas zoekt. Voor een standaardzoom zou ik je dan de 17-50mm f/2.8 van Tamron aanraden (http://www.photozone.de/R...canon-test-report--review). Zeer scherp en lichtsterk objectief en ook nog zeer betaalbaar.

Telelenzen is een lastiger verhaal als je lichtsterk glas wilt hebben. Daar zou ik eerlijk gezegd gewoon eens kijken naar een van de vele 70-300 zoomlenzen zoals je nu ook van Minolta hebt. Daar zijn vele betaalbare varianten van (van alle merken) en die zijn ook tweedehands goed te krijgen.

@Fiber: Dat is inderdaad een heel strakke aanbieding. De objectieven zijn wel wat 'plastic fantastic' maar prima om mee te beginnen lijkt me.

@PowerUp: Ok dat wist ik niet. Dan is Sony dus een optie als je je oude glas wilt blijven gebruiken. Wel zou ik een 28-80mm niet heel prettig vinden als standaardzoom vanwege de cropfactor.

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 09-04-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zeer strakke aanbieding bij Cameratools. Absoluut een aanrader: pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR

Voor de rest ga ze eerst eens vasthouden, koop wat het lekkerste vasthoudt, maar houdt nog een fiks budget over voor lenzen etc. die je beter wat later kan aanschaffen als je door hebt wat er ontbreekt. Die Minolta lenzen lijken mij niet de moeite waard om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morrar schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:04:
Hoi Gillepils,

Voor 1000 euro moet je zeker een mooie starterset kunnen kopen, meer dan een starterset zelfs. Naar mijn weten is Minolta geen speler op de digitale markt, dus ik vrees dat je oude spul je niet heel veel verder gaat helpen.
[...]
De genoemde Minolta lenzen zouden prima moeten werken op alle Sony Alpha dSLR's of SLT's (A35, A55, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Fiber schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:07:
Zeer strakke aanbieding bij Cameratools. Absoluut een aanrader: pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR
Op de site zelf stukje duurder of mis ik ergens een kortingscoupon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nee, we zijn te laat, vanmiddag stond hij nog wel op die lagere prijs maar ze hebben hem inderdaad aangepast en de PW loopt nog wat achter.

Dit zijn nog steeds wel leuke aanbiedingen. Kijk ook naar die prijsgrafiekjes:
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
PowerUp schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:09:
[...]
De genoemde Minolta lenzen zouden prima moeten werken op alle Sony Alpha dSLR's of SLT's (A35, A55, etc.)
Natuurlijk. Alleen denk ik niet dat ze kwalitatief nog interessant genoeg zijn om nu nog veel rekening mee te houden. Niks mis mee verder om een leuke SLT of Alpha te kopen hoor, en dan is het leuk meegenomen dat ze er op passen.

[ Voor 86% gewijzigd door Fiber op 10-04-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Weet iemand waarom deze modellen hard dalen in prijs terwijl de d7000 met dezelfde chip als de 5100 dit niet doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:17

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Waarschijnlijk omdat de eerstvolgende nieuwe body van Nikon de D3200 wordt, de opvolger van de D3100 dus. De D5100 zal ook wel vernieuwd worden, dus gaan de prijzen omlaag om de voorraad op te maken :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor continue focus met spelende kinderen zou ik een SLR aanraden, maar dat is dan alleen van toepassing in moeilijke situaties. Om het bijhorende gewicht en de grotere tas te voorkomen, wat op reis echt een enorm verschil kan zijn, dan is een ILC de betere keuze. Kwaliteit, prijs en mogelijkheden zijn vrijwel hetzelfde. En zal minder snel thuis blijven liggen.

De Minolta lenzen zouden inderdaad mogelijk op Sony Alpha passen, maar daar zou ik echt geen rekening mee houden, want die zijn kwa autofocus en beeldkwaliteit echt niet veel soeps meer op een camera van vandaag.
Chiron schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:32:
Waarschijnlijk omdat de eerstvolgende nieuwe body van Nikon de D3200 wordt, de opvolger van de D3100 dus. De D5100 zal ook wel vernieuwd worden, dus gaan de prijzen omlaag om de voorraad op te maken :)
Update cycle van de D3xxx D5xxx en D7xxx is 2 jaar.

Zie NikonRumors buying guide.

De D5100 komt waarschijnlijk toch uit een andere fabriek dan de D7000 welke toen overstroomd was. Of het is gewoon de eerste waarvan ze de productie weer herstart hebben/hadden. Wat niet zo gek zou zijn aangezien de 'goedkopere' modellen volgens mij in grotere aantallen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

EXX

EXtended eXchange

De Minolta lenzen zouden inderdaad mogelijk op Sony Alpha passen, maar daar zou ik echt geen rekening mee houden, want die zijn kwa autofocus en beeldkwaliteit echt niet veel soeps meer op een camera van vandaag.
Dit is echt onzin.

Je kunt alle Minolta AF lenzen gewoon gebruiken. Ik heb er zelf 2, de AF 70-210 F4 en de AF 500 F8 Reflex, en op mijn A55 werken die probleemloos. De beeldkwaliteit valt zeker niet onder de noemer "niet veel soeps". Neem maar eens bv de Minolta AF 80-200 F2.8 HS APO G, om maar iets te noemen. Gaat nog steeds voor prijzen rond de 1000 euro op ebay, dat is echt geen prutsmateriaal.

Edit: ik moet beter lezen, je bedoelt waarschijnlijk alleen de 28-80 AF en 75-300 AF zoom 1:4.5(32) - 5.6 die Gillepils al heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 10-04-2012 12:14 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
EXX schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:10:
[...]
Dit is echt onzin.

Je kunt alle Minolta AF lenzen gewoon gebruiken. Ik heb er zelf 2, de AF 70-210 F4 en de AF 500 F8 Reflex, en op mijn A55 werken die probleemloos. De beeldkwaliteit valt zeker niet onder de noemer "niet veel soeps". Neem maar eens bv de Minolta AF 80-200 F2.8 HS APO G, om maar iets te noemen. Gaat nog steeds voor prijzen rond de 1000 euro op ebay, dat is echt geen prutsmateriaal.

Edit: ik moet beter lezen, je bedoelt waarschijnlijk alleen de 28-80 AF en 75-300 AF zoom 1:4.5(32) - 5.6 die Gillepils al heeft.
Hoeft niet meteen zo aangevallen te voelen :) Je noemt nu wel een stelletje andere objectieven dan waar eerder over gesproken werd. Kan me voorstellen dat f/4 of f/2.8 objectieven kwalitatief nog prima zijn; deze zijn ook een klasse professioneler dan de eerder genoemde objectieven.

Het gaat hier echter om een 28-80 AF (verder geen idee van het type) en die lijkt me in verband met de cropfactor niet ideaal voor een overstap naar digitaal. De telelens is een 70-300mm f/4.5-5.6. Kan natuurlijk kwalitatief in orde zijn, maar anderzijds zijn er legio alternatieven voor die ook zeer betaalbaar zijn en kwalitatief waarschijnlijk net zo goed (heb er zelf een van Sigma).

Kortom, waar het om ging is of de objectieven een reden vormen om voor een bepaald merk (Sony) te gaan of niet. Het punt was niet dat Minolta objectieven "allemaal kut" zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Morrar schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:19:
[...]

Hoeft niet meteen zo aangevallen te voelen :)
Nee hoor, dat was ook niet het geval :>
Het gaat hier echter om een 28-80 AF (verder geen idee van het type) en die lijkt me in verband met de cropfactor niet ideaal voor een overstap naar digitaal. De telelens is een 70-300mm f/4.5-5.6. Kan natuurlijk kwalitatief in orde zijn, maar anderzijds zijn er legio alternatieven voor die ook zeer betaalbaar zijn en kwalitatief waarschijnlijk net zo goed (heb er zelf een van Sigma).

Kortom, waar het om ging is of de objectieven een reden vormen om voor een bepaald merk (Sony) te gaan of niet. Het punt was niet dat Minolta objectieven "allemaal kut" zijn... :)
Eeeh, ja, dat kwartje is wat later gevallen ;), vandaar mijn edit.

Je hebt gelijk mbt de 28-80. Dat is voor APS-C eigenlijk een pruts bereik. De 70-300 is wel een hele bruikbare range. Overigens kan ik in de database van dyxum geen 70-300 F/4.5-5.6 terugvinden, er zijn wel verschillende 75-300 F/4.5-5.6 versies, die toch vrij behoorlijk zijn (met name de oudste versie).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had ook wel even mogen quoten, my bad.

Maar zo'n 28-80mm, dat is some high-end shit hoor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er zijn zat merken die een hele acceptabele 28-80 hebben gemaakt. Nikon's d-versie bijvoorbeeld was best aardig. Om daar nou een platform keuze op te beslissen? Ik zou het niet doen. Een "simpele" 70-300 ook niet trouwens. mooi meegenomen maar anders best kwijt te raken via mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillepils
Alvast bedankt voor de vele antwoorden! Met de lenzen zal ik maar weinig rekening houden, een kitlens lijkt me voldoende om eerst de camera te leren kennen en dan kan ik bijkopen wat ik nog nodig acht.

Wat de stevigheid van het toestel betreft, zijn er daar bepaalde uitschieters en wat met stof- en spatwaterbestendigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Gillepils schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:32:
Wat de stevigheid van het toestel betreft, zijn er daar bepaalde uitschieters en wat met stof- en spatwaterbestendigheid?
Ik beperk me even tot Nikon (maar geldt volgens mij voor de meeste merken), maar in de budgetseries vind je vaak niet heel solide bodies. Camera's als de D3000, D3100, D5000 en D5100 hebben allemaal behoorlijk plastic bodies. De D7000, D300, D300S zijn de semiprofessionele APS-C camera's met een magnesiumbody en 'wheathersealing'; deze zijn dus redelijk stevig en stof- en spatwaterdicht. Hetzelfde geld voor de fullframe D700, D800 en natuurlijk de professionele lijn D3 en D4. Wat bouwkwaliteit betreft is duurder dus vaak beter, vraag is hoeveel je er voor over hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 11-04-2012 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gaat redelijk gelijk op met de prijs. De Nikon D7000 is m.i. het stevigste consumentenmodel en die past nog net in jouw budget, denk ik. Moet je wel een spaarpotje voor toekomstige lenzen maken vind ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 11-04-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillepils
Fiber schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:53:
Moet je wel een spaarpotje voor toekomstige lenzen maken vind ik.
Dank voor de tip, zal ik zeker doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Fiber schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:53:
Gaat redelijk gelijk op met de prijs. De Nikon D7000 is m.i. het stevigste consumentenmodel en die past nog net in jouw budget, denk ik. Moet je wel een spaarpotje voor toekomstige lenzen maken vind ik.
D7000 is een heel mooie camera, maar ook nog best wel prijzig. In de pricewatch staat de body voor 975 euro momenteel: pricewatch: Nikon D7000

Als je video niet belangrijk vindt, zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands D300. D300 is wel wat ouder, maar wel een professionele camera en een prima body. Deze gaan op marktplaats nu zelfs voor 550 - 600 euro soms als je een beetje zoekt. Houd je nog een leuk budget over voor objectieven.

Maar goed, D7000 of D300 is misschien wel een beetje overkill om mee te beginnen :) Sowieso zou ik echt geld reserveren voor objectieven want die zijn uiteindelijk veel bepalender dan de body.

[ Voor 9% gewijzigd door Morrar op 11-04-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lol, laatst iemand exact zelfde advies gegeven :)

D300 is voor een zeer schappelijke prijs te vinden tweedehands.
D7000 is wel wat beter qua prestaties, maar een gemiddelde (amateur) fotograaf gaat dat absoluut niet nodig hebben.

Om mee te beginnen zou ik trouwens eerder een tweedehands D90 adviseren.
Of als het budget echt heel laag is, een D70s (misschien nog een D80)

Sowieso al snel boven een D3000/3100.
Ik vind die namelijk wel erg veel dingen missen qua bediening.
En op een D90 kun je tenminste nog oude lenzen kwijt :)

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 11-04-2012 23:43 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ligt er maar net aan hoeveel en hoe serieus je wil gaan fotograferen. Voor de meeste mensen is een D3100 al meer dan prima. Maar een semi-pro D300 is wel veel groter en degelijker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het gaat zeker niet alleen om de degelijkheid etc!!
(vind ik zelfs een van de minst belangrijke aspecten)
Een D300 biedt gewoon veel meer.
Zo bijvoorbeeld ook de optie om beter met de oude Ai-s lenzen overweg te kunnen
(waar echt een paar beauty's tussen zitten).
Zo nog wat opties meer qua knoppen en bediening.

Dat laatste vind ik persoonlijk echt een ergernis bij een D3000/3100.

Voor mensen die enkel volledig automatisch schieten zou dat niet veel uitmaken.
Maar als je iets verder dan die automatische functie kijkt, wordt het snel instellen van bepaalde dingen erg omslachtig.

Sowieso ben ik van mening dat je net zo goed tweedehands kunt kopen.
Veel camera's die je tegenkomt zijn amper gebruikt.
Gekocht door mensen in een soort opwelling, maar uiteindelijk weinig mee geschoten omdat het te complex/uitgebreid/te groot is.
Heel veel camera's hebben minder dan 10000 clicks (kom vaak camera's tegen met hooguit 3000!!)
Als je dan bedenkt hoe oud sommige camera's zijn, zijn ze zo goed als nieuw.
Een beetje fotograaf (die zijn camera sneller misbruikt) zit zo aan de 10000 clicks.

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 12-04-2012 00:09 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Klopt helemaal hoor, het is maar net wat je eisen zijn, wat je wil fotograferen en hoe je dat wil doen. Ik zou zelf voor 90 procent van de tijd genoeg hebben aan een D3100 met een 35/1.8 er op. Lekker klein en licht. Maar mijn D90 voldoet ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Beste mede fotografen,

Na enkele jaren met de digitale camera's te hebben gespeeld wil ik toch eens wat betere foto's maken met meer mogelijkheden. Het nadeel wat ik nu echt ervaar is de snelheid van de digitale compact camera bij het maken van snelle foto's (denk aan races en bewegende objecten/dieren).

Wat ik vooral leuk vind om te doen is spontane foto's maken van grappige situaties. Helaas gaat dit meestal mis omdat de camera te lang de tijd neemt om op te starten etc.

Nu ben ik in het bezit van de Sony DSC-W580.

Daarnaast vind ik landschappen, objecten (vooral auto's) en personen leuk om te "portretteren".
Hieronder wat voorbeeldjes van foto's die ik graag maak.

Deze heeft de flits teveel op mijn vrouw (vind ik)
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/2994/image001ka.jpg

Camera duidelijk te langzaam met scherpstellen (of teveel ingezoomd)
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/9946/image002lm.jpg

Geen idee wat er precies fout gegaan is, maar er is te weinig licht (sluitertijd?)
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/7638/image003iz.jpg

Deze zijn wel aardig gelukt, maar de kleuren vind ik te grauw
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/4197/image004xc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/9937/image005ht.jpg

Wat is je beschikbare budget? +/- 500,-
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? geen enkele
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? zie hierboven
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? niet belangrijk, daarvoor kan ik m'n digicam gebruiken
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Niet direct noodzakelijk, dit omdat je meer stabiel bent als je door de analoge zoeker kijkt dan via eens scherm (toch?)
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Dit zal dan wel de "hoofdcamera"worden, voor de meer eenvoudige foto's hebben we de Sony nog
Gewenst bereik? Wellicht later ook macro fotografie, maar dat is nu nog niet aan de orde

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Persoonlijk zou ik je eerst wat oriënteren en eventueel verdiepen in hoe je een mooie compositie kunt maken.

Denkfout die veel mensen maken, is dat je met een dSLR (bijna) altijd goede platen krijgt
(en veel mensen laten hem dan zelfs ook nog op automatische stand staan).
Mooie platen zijn ook te maken met een compact camera + eventuele nabewerking (denk aan witbalans enzo).
Zeker die die laatste foto's zijn nog bij te schroeven.
(Uiteraard kun je met een dSLR wel meer uiteindelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 12-04-2012 11:54 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@Blackeagle, In principe kunnen alle bovenstaande foto's prima met een willekeurige dSLR of ILC met kitlens, behalve die vliegende vogel, daar heb je een goede telelens voor nodig. Koop dus gewoon wat voor jou het prettigst aanvoelt qua bediening etc. Ik vind zelf dit wel sterke aanbiedingen:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
De D3100 heb ik in het weekend even vast gehouden ja.
Bij een paar winkels werd er ook een workshop bij gegeven, dat wil ik zowieso gaan doen.

Ik weet gewoon dat, zowel mijn oude als straks wellicht de dSLR veel meer kunnen dan ik nu weet.

Spiegelreflex kan ik wel veel beter gebruiken voor het snelle werk.

iig bedankt alvast!

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gillepils schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:32:
Alvast bedankt voor de vele antwoorden! Met de lenzen zal ik maar weinig rekening houden, een kitlens lijkt me voldoende om eerst de camera te leren kennen en dan kan ik bijkopen wat ik nog nodig acht.

Weather sealing kost gewoon geld. Bij Sony heb je dan alleen maar de A77. Maar: heb je echt weather sealing nodig? De Sony A65 (839 euro) of de binnenkort verkrijbare A57 (749 euro) zijn niet weather sealed, maar dan ook een stuk goedkoper. Stevig zijn ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blackeagle schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:29:
Deze heeft de flits teveel op mijn vrouw (vind ik)
[afbeelding]

Camera duidelijk te langzaam met scherpstellen (of teveel ingezoomd)
[afbeelding]

Geen idee wat er precies fout gegaan is, maar er is te weinig licht (sluitertijd?)
[afbeelding]

Deze zijn wel aardig gelukt, maar de kleuren vind ik te grauw
[afbeelding]
[afbeelding]
Voordat je overstapt op een dslr, waarbij je op deze manier echt geen betere foto's gaat maken, heb ik nog een paar vragen:
- wat kun je instellen op je huidige camera wat betreft sluitertijd, diafragma, flitscompensatie, iso, etc?
- wat heb je zelf ingesteld bij het maken van deze foto's?
- ben je bereid om al die instellingen te snappen en leren gebruiken?

Denk eerst hier over na en probeer dat eerst uit op je huidige camera en zie dat er waarschijnlijk veel meer mogelijk is dan je denkt. Ik wil je echt niet adviseren om geen dslr te kopen, maar zoals mijn voorgangers al zeiden: een dslr verricht geen wonderen, maar is enkel beter op bepaalde vlakken als je die weet te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
Op de huidige camera kan ik het volgende instellen:

Lichtmeten: Multi, Midden, Punt
Scherpstellen: Multi, Midden, punt
Witbalans
Iso: 80 t/m 3200 (ik gebruik tot max 1600)
Beeldinstellen (EV): vraag me af of dit alleen op beeldscherm van toepassing is of ook de foto.

Met deze camera heb ik momenteel alleen nog ISO en scene gebruikt.
(ik voel 'm al aankomen dat ik met de andere instellingen veel betere foto's kan maken)

- Vandaar de cursus/workshops, ja ik zou graag alle functies willen leren om betere en mooiere foto's te kunnen maken.

Pagina: 1 ... 7 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's