Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Als verjaardagscadeau voor een vriend van ons zijn we opzoek naar een camera. Ik heb net reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest doorgelezen/gekeken en twijfel toch nog steeds wat de beste keuze is. Hieronder de vragenlijst:
  1. Wat is je beschikbare budget?
    450 euro
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Nee
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Het zal een camera worden voor algemeen gebruik. Dus feesten, landschappen en wedstrijden. Misschien ook een enkele keer uitgaan en wintersport, al zal dat natuurlijk iets minder snel gebeuren met een camera in deze prijsklasse (maar toch, waarschijnlijk wel af en toe)
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Filmen van wedstrijden en bijvoorbeeld (winter)sport (snowboarden, strand, (zaal)voetbal) en algemene vakanties en activiteiten zijn wel een pluspunt als dat zou kunnen.
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?Het mag maximaal een ILC worden, dus deze hebben toch allemaal (een soort van?) LiveView?
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Een compacte camera, maar de ILC's zijn allemaal ongeveer even groot toch? (Al gaat kwaliteit van de foto's in een zekere zin wel voor aan het formaat)
  7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    nee
In eerste instantie zat ik aan een Ixus camera te denken omdat ik dacht dat het budget rond de 150 euro zou liggen. Nu blijkt dat we gezamenlijk toch wat guller zijn dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Penetrator schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:26:
Wat is je beschikbare budget?
500-600e
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Vakantiefoto's, dieren, vogels, macro, landschap

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Mwah
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Moet ook makkelijk mee te nemen zijn. Stevige kwaliteit
Gewenst bereik?
Van macro tot landschap

Ik twijfel nog erg tussen de nex 5n en de 550d. Na alles positieve reviews van de 5n neig ik daar een beetje naar. Het feit dat k de nex ook nog eens naar een feestje mee kan nemen met een Pancake is wel een leuk voordeel. Ook de 10 fps is leuk voor dieren. Lever ik veel in wat betreft beeldkwaliteit ivm de 550? Hoe is macro met de nex?
De beeldkwaliteit van de sensor is ongeveer gelijk, misschien dat de 5N iets beter is. De 10 fps is leuk, maar dat is dan wel zonder autofocus en lichtmeting tussendoor. Dan moet het dier in kwestie dus wel stil blijven zitten. De autofocussnelheid is beter bij de 550D, door het type autofocus dat deze camera gebruikt.
Macro is met de kitlens van beide camera's niet heel goed te doen, bij dit soort camera's heb je daar eigenlijk een echte macrolens voor nodig. Voor de NEX is er momenteel maar eentje, bij de Canon heb je een stuk meer keuze.
MetalfanBlackness schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:29:
Een reden waarom ik hier in dit topic om advies vraag is omdat ik nogal snel naar een panasonic kijk, terwijl ik denk dat een nikon en/of canon en/of insert ander merk vaak betere foto's maken. Is mijn keuze goed of ben ik te snel gaan kijken naar het merk dat ik al ken?
De GH2 wordt geroemd om zijn videokwaliteiten, maar is wel behoorlijk aan de prijs. Iets als een Canon 550D of 600D staan ook bekend om de goede videomogelijkheden, maar daar heb je dan alleen handmatige focus tijdens het filmen. Je zou ook nog naar de Sony A35 kunnen kijken, daarbij heb je wel een snelle AF tijdens het filmen, maar het aantal filmopties is beperkt. Volgens mij kunnen alle genoemde camera's een externe microfoon aansluiten.
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 00:15:
Als verjaardagscadeau voor een vriend van ons zijn we opzoek naar een camera. Ik heb net reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest doorgelezen/gekeken en twijfel toch nog steeds wat de beste keuze is. Hieronder de vragenlijst:
  1. Wat is je beschikbare budget?
    450 euro
    Nee
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Het zal een camera worden voor algemeen gebruik. Dus feesten, landschappen en wedstrijden. Misschien ook een enkele keer uitgaan en wintersport, al zal dat natuurlijk iets minder snel gebeuren met een camera in deze prijsklasse (maar toch, waarschijnlijk wel af en toe)
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Filmen van wedstrijden en bijvoorbeeld (winter)sport (snowboarden, strand, (zaal)voetbal) en algemene vakanties en activiteiten zijn wel een pluspunt als dat zou kunnen.
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?Het mag maximaal een ILC worden, dus deze hebben toch allemaal (een soort van?) LiveView?
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Een compacte camera, maar de ILC's zijn allemaal ongeveer even groot toch? (Al gaat kwaliteit van de foto's in een zekere zin wel voor aan het formaat)
    nee
In eerste instantie zat ik aan een Ixus camera te denken omdat ik dacht dat het budget rond de 150 euro zou liggen. Nu blijkt dat we gezamenlijk toch wat guller zijn dan ik dacht.
Van de genoemde ILC's is de Nikon J1 de snelste met autofocus, mits er voldoende licht is. Bij minder licht schakelt de AF over op contrastdetectie en gaat het scherpstellen juist weer behoorlijk traag. De Olympus E-PM1 was gemiddeld met goed en slecht licht weer redelijk vlot met scherpstellen. Helaas scoort die camera weer niet zo goed bij slecht licht waar de ISO-waardes omhoog moeten.
De NEX-C3 is overduidelijk de beste bij de hogere ISO-waardes, maar de AF is daar nooit echt snel en het volgen van onderwerpen ging hem ook niet goed af.
Wat betreft grootte winnen de Nikon, Olympus en Panasonic het weer van de NEX. Vooral de Nikon met telelens is verrassend klein. Het is dus een beetje een afweging van welke punten jij het belangrijkste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:53

TMV

Hallo allemaal,

ik heb momenteel een 400D en ik zit te denken om de body te vervangen. De vraag is echter waarmee ik dit ga doen. Budgettechnisch (en formaat) is de keuze wat mij betreft al beperkt tot de 600D / 60D.

Het gaat me bij deze upgrade vooral om een betere AF en betere low-light prestaties.
Qua glas zit ik nog wel ok met een Canon 17-55 2.8 IS USM en een Canon 100mm 2.8 USM Macro.

In de verschillende reviews op het internet kan ik niet echt goed vinden of er nu echt veel verschil zit tussen de 600D en de 60D op de punten dit ik het belangrijkste vind.

Dus concreet: zit ik in de juiste richting te denken qua upgrade en is er ervaring met de low-light prestaties en de AF van deze toestellen in low-light situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
volgens mij is de AF unit van de 600D vrijwel identiek aan die van de 400D en die van de 60D vrijwel identiek aan die van de 50D

De xxD serie heeft op twee punten belangrijker voordelen op de xxxD wat betreft AF:
1. alle punten zijn cross punten. m.a.w. ze meten in twee richtingen ipv één. Dat maakt het makkelijker om scherp te stellen.
2. De xxD punten werken bij veel minder licht. Ik heb ooit een 400D en 40D naast elkaar gezet in een vrij donkere kamer. (woonkamer tijdens schemering) De 400D had ontzettend veel moeite om nog scherp te stellen, terwijl de 40D geen enkel probleem ondervond.

Met low-light prestaties bedoel je waarschijnlijk de hoeveelheid ruis.
En daar zal als je RAW schiet weinig verschil in zitten. Sensors zijn al een tijdje gapless voor zowel de xxxD en xxD serie. Dan is het hoogstens de processor om ruisonderdrukking in JPGs toe te passen die dan nog verschil maakt. Aangezien ik altijd RAW schiet weet ik niet hoe het zit met jpgs tussen de 600D en 60D.

[edit:]
wat betreft formaat zou ik me niet doodstaren op een xxD.
Ik ben van 400D met een batterygrip naar 50D gegaan.
Zonder batterygrip is een 50D veel fijner, maar als je op die 50D ook een batterygrip zet dan word dat wel een groot en lomp ding. Dan heb ik wat mij betreft liever een xxxD met een batterygrip. (zelfs met een 100-400 L er op)
Wat ik echter een groot voordeel van de 50D vind is dat joystickje om de focuspunten mee te kiezen. Ik wil echt niet zonder, want die focuspunten kiezen met de draaiknop vond ik echt een ramp.

[ Voor 21% gewijzigd door mjtdevries op 14-02-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mjtdevries schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:15:
Wat ik echter een groot voordeel van de 50D vind is dat joystickje om de focuspunten mee te kiezen. Ik wil echt niet zonder, want die focuspunten kiezen met de draaiknop vond ik echt een ramp.
De joystick zit helaas niet op de 60D, daarvoor zul je naar de 7D moeten (inclusief de micro-adjustments). Het d-pad-achtige gedeelte achterop werkt ook als de joystick en die kun je gewoon naar de focuspunten toe sturen. Moet zeggen dat ik het niet geweldig fijn vind werken, maar het alternatief is het draaiwieltje en dat is dan ook weer redelijk sub-optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zonder batterygrip is een 50D veel fijner, maar als je op die 50D ook een batterygrip zet dan word dat wel een groot en lomp ding. Dan heb ik wat mij betreft liever een xxxD met een batterygrip. (zelfs met een 100-400 L er op)
Niet dood staren inderdaad, maar ook zeker niet buiten beschouwing laten. Het is namelijk nogal persoonlijk. Hoe groot ben je, en daaropvolgend hoe groot zijn je handen. Wil je wel een grip gebruiken of juist geen grip (kost ook weer veel geld). Het makkelijkst om daar achter de te komen is door gewoon even naar een winkel te gaan.

Overigens heb ik je vraag even verplaatst, aanschaf adviezen horen niet in dit topic.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

@mjtdevries: ik bedoel inderdaad de iso prestaties. Ik erger me dood aan de slechte prestaties van de 400D bij schemer etc.

@Moby: ik kan redelijk uit de voeten met de xxxD serie maar het houdt niet over kwa formaat. Heb ook een tijd lang een batterygrip gebruikt bij de 400D maar dit maakte de camera weer erg lomp wat ook niet altijd handig is. Dus ik heb liever gewoon een prettig vast te houden body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Dan zou ik zeker eens een 60D gaan vasthouden in een winkel. Ik denk dat je hem nooit meer loslaat... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Lijkt mij nogal vrij persoonlijk, ik heb zelf een xxxD met grip in m'n handen gehad maar zelfs met kleine lichte lenzen kon ik dat ding amper goed vasthouden, zonder grip ook trouwens. Een xxD is al iets beter maar nog steeds niet helemaal lekker comfortabel. Het is dan misschien wel zwaar maar dan moet je maar spierballen kweken en spinazie eten als een baas maar de enige die ik echt lekker in de hand vind liggen zijn de xD met grip. Je hoeft namelijk niet je vingers er tussen te proppen, je kunt je handen lekker plaatsen zoals jij wil en dat vind ik fijn.

De joystick is zeker iets om te overwegen, bij de 7D en 5D II weet ik dat je met het joystickje direct de focus punten kan bepalen. Bij de 5D II zit dit onder C.FN III: Autofocus / Drive -> 3 (onderin nummer 3) -> 1. Multi-controller direct. Ik denk dat dit bij de 7D het zelfde zit, pas vroeg iemand daar na namelijk hier op t.net :)

De 7D kan daarbij nog het autofocus punt instellen dmv. hoe je de camera houd, hou je hem in portret stand dan kan hij een vooraf ingesteld focus punt pakken, het zelfde voor landschap :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37
Boehoe, mag ik hier dan even uit komen huilen :')

Na een serieuze overweging te gaan overstappen op Nikon toch maar verstandig gedaan en bij Canon gebleven :p

Alrighty, ik heb de volgende gear:
40D + BG-e2
60D + BG-e9
Speedlite 480 EX II
17-40 F4 L
70-200 F4 L

Nu wil het geval dat ik 2 body's toch een beetje lomp vind, vooral met dragen (duh!, had ik misschien eerder kunnen bedenken, en daarnaast hoevaak ben ik op pad met 2 body's, ben niet eens profi fotograaf! - I know)

Het gemak daarintegen is echter dat ik sowieso al een aardig bereik had qua lensen maar deze nu ook nog eens niet hoefde te verwisselen. De 70-200 zit steevast op de 40D met name vanwege zijn snelheid en de 17-40 zit voornamelijk op de 60D.

De lenzen zijn goed en ja een 2.8 lens in het tele en zoom bereik zou leuk zijn, maar een goede 50mm 1.4 of 24-105 F4 L ook.

Nu is het zo dat ik de 60D toch niet practisch genoeg vind, met name het kantelbare LCD vind ik niet zo fijn. Telkens kantelen als ik wil kijken en dichtklappen als ik wil schieten vind ik maar niets en er steeds met mijn glimmende kop op het lcd plakken en het vervolgens schoonpoetsen en bekrassen hierdoor vind ik ook lomp.
Het jog wheel vind ik ook irritant, in ieder geval minder fijn dan die van de 40D en 7D

Welnu ik heb besloten de 40D en 60D eruit te mikken :o en me te gaan orienteren op iets nieuws.
Dus heb ik wat modellen bestudeerd om vervolgens toch een beetje radeloos achter te blijven.

Meest voordehandliggende keuze van mijn kant uit is, dat ik met de opbrengst van de 40D en 60D een 7D financieer. De voordelen die ik zie, is terug naar 1 body. De snelste camera als het aankomt op fps buiten de 1D, 1Dx en 1Ds serie wat ik vooral als een pluspunt zie aangezien ik nogal wat sportfotografie doe en budgetwise ligt de camera ook binnen handbereik, nadeel is dat afgezien van de magnesiumlegering, de paar fps meer en een kantelschermpje minder, ik niet veel opschiet t.o.v. de 60D, de 7D is helaas niet FF en de 5Dm2 wel. Nu is dat ook nog wel 'haalbaar' financieel gezien. Het zou een 2de hansje worden maar dan nog. Wat me dan weer tegenstaat aan de 5Dm2 is zijn lage fps wat met sportfotografie echt geen zoden aan de dijk zet, maar hij is wel fullframe.

Ik zit dus te kijken waar ik het beste consessies kan doen, aan de fps kant of toch voor full frame moet gaan als ik bij DSLR camera's zou blijven, want ja! ik gooi er nog even een dillema tegenaan, iets handzamer's compacter's met dezelfde kwaliteit (camera zou op zijn minst RAW moeten kunnen schieten) zou ik ook niet mis vinden. Voordelen die ik daarvan hoop te hebben is uiteraard dat het handzamer is, maar dat je zo'n ding ook nog eens mee kan nemen naar een concert/festival/optreden en er dus meer aan hebt (als niet pers fotograaf zijnde)

De camera's die dan in mijn gedachte springen zijn de NEX van sony en de Nikon J1

Kortom enig verhelderend licht op mijn wispelturige ik' probleempje zou ik zeer op prijs stellen!

[ Voor 2% gewijzigd door PowerUp op 15-02-2012 22:26 . Reden: linkjes naar advertenties zijn niet de bedoeling ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik je wensen zo lees: 7D! Wat jij ziet in een fullframe met jouw wensen heb je nog niet toegelicht, maar ik zie het zelf niet. Je verliest wel behoorlijk wat telebereik ook. Als je kiest voor een NEX en je wil nog steeds met 200mm op APS-C kunnen schieten, zit je wel met een flinke lens op een kleine camera, wat niet zo lekker vasthoudt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37
Andere motieven dan: geen cropfactor meer en bijv. met mijn huidige 17-40 lens die dan richting groothoek gaat, kan ik niet verzinnen. En als dat het probleem is, is dat ook nog wel op te lossen met een 10-22 of fisheye die ik dan eerder zou kopen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor sport en actie en andere snelle dingen en tele bereik de 7D. Voor Landschappen, portretten, product, studio, etc. de 5Dm2. Voor familie, vakantie, feestjes, street, etc. een NEX. (Of een Samsung, Fuji, Canon G1x of een m4/3 model.)

Zie ook:
5D2 gestolen: wat terug kopen, 7D of weer 5D2
Canon EOS 7D of Canon EOS 5DII
Het highend dSLR discussietopic - Deel 2

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loewie1984 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:24:
Andere motieven dan: geen cropfactor meer en bijv. met mijn huidige 17-40 lens die dan richting groothoek gaat, kan ik niet verzinnen. En als dat het probleem is, is dat ook nog wel op te lossen met een 10-22 of fisheye die ik dan eerder zou kopen.
Cropfactor is een rekentrucje, maar verder ook niet. Het gaat erom of een lens je biedt wat je zoekt. Of je nu een 24-105IS hebt of 17-55 f/2.8 IS met cropfactor (komt niet helemaal overeen maar goed), het zijn beide toplenzen voor het betere walkaround gebeuren. Daarnaast is die "cropfactor" wel handig bij telewerk.
De 17-40 is trouwens niet echt een goede performer op FF, waar een Canon 10-22 op crop het een stuk beter doet.

En uiteraard ben ik het met Fiber eens, dat je eens voor wat research die 3 topics eens moet raadplegen voor je besluit. Want in mijn ogen zijn het 2 totaal verschillende camera's. Net alsof je twijfelt tussen een 17-55 of 70-200: beide goed, maar totaal verschillende doeleinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 15-02-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.Wat is je beschikbare budget?
Budget ligt tussen de 400 en 700/800 ongeveer

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet specifiek, zal de camera met name gaan gebruiken voor het fotograferen op vakanties en het 'reguliere' huis, tuin en keukenwerk. Ik vind het daarbij wel belangrijk dat ik een groot bereik heb en zou het ook leuk vinden om "close-ups" van huisdieren, kinderen e.d. te kunnen maken.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het zou mooi meegenomen zijn..

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen specifieke....

7.Gewenst bereik? Zie hierboven

======

Nou heb ik zelf uiteraard ook al wel het nodige research werk doorgenomen. Mijn voorkeur ligt bij de Canon EOS 550d. Mijn inziens een prima starterscamera waar ik voorlopig mee vooruit kan (en dus investeringswaardig zijn). Er zijn vele mooie aanbiedingen te vinden, waaronder met het 18-55mm IS objectief.

Ik vond het daarbij wel lastig om een voorstelling te kunnen maken van het bereik met deze objectief, daarom op de website van Temron het bereik bekeken (http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html). Daar viel mij al snel op dat ik toch een wat groter bereik zoek.

Op dit moment neig ik dus te kiezen voor de volgende set Canon EOS 550D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II

Echter, in het objectieven topic valt me daarbij een aantal zaken op:
1) de 18-55mm IS II komt niet goed uit de bus, de versie 18-55mm IS wel (dus zoner de II erachter). Toch vreemd, voor een leek als ik klinkt het alsof de II de opvolger is? Hoe zit dit precies?

2) Over de 55-250mm IS II lees ik wel positieve berichten.

Hebben jullie tips? Misschien alleen de body kopen met deze 55-250mm IS II erbij en dan een andere 18-55MM erop zetten?

Weten jullie of er ook zonnenkapjes bij deze lens zitten? Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2012 @ 15:40:
Echter, in het objectieven topic valt me daarbij een aantal zaken op:
1) de 18-55mm IS II komt niet goed uit de bus, de versie 18-55mm IS wel (dus zoner de II erachter). Toch vreemd, voor een leek als ik klinkt het alsof de II de opvolger is? Hoe zit dit precies?
Ik denk dat je per ongeluk naar de non-IS versie hebt gekeken, want bij de IS II staat:
Dit objectief is in januari 2011 aangekondigd samen met de EOS600D en EOS1100D. Op dit moment zijn er nog geen reviews beschikbaar. De eerste berichten wijzen er op dat het objectief optisch hetzelfde is als de I versie. Alleen mechanisch zou er het een en ander veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij zowel de 18-55 IS als de 55-250 IS zijn de verschillen volgens mij alleen cosmetisch, het buitenkantje dus. Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen, ik zou gewoon de goedkoopste nemen. Volgens mij zitten er geen zonnekappen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fiber schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:03:
Bij zowel de 18-55 IS als de 55-250 IS zijn de verschillen volgens mij alleen cosmetisch, het buitenkantje dus. Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen, ik zou gewoon de goedkoopste nemen. Volgens mij zitten er geen zonnekappen bij.
Volgensmij zitten bij geen van de Canon lenzen een zonnekap bij, die moet je normaal los er bij kopen, een aantal uitzonderingen daar gelaten ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen bij L-lenzen zit een zonnekap erbij en bij de betaalbare L-telelenzen zit geeneens een statiefvoetje. Gelukkig kun je dat soort dingen goedkoop op ebay of dealextreme vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties, verder nog tips/opmerkingen ten aanzien van mijn genoemde voorkeuren qua aan te schaffen set in combinatie met de genoemde wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@Mekeltje Als je de kit met de 55-250 neemt zal je dat zeker niet teleurstellen. Die lens focust sneller dan de 18-55 en geeft je de gelegenheid om wat meer afstand te nemen van hetgeen je wil vastleggen (erg makkelijk met kinderen of dieren). Mocht je ooit echter een 50mm 1.8/1.4 erbij nemen zal je merken dat je de kitlens alleen nog voor de breedhoek gebruikt omdat de 50mm erg mooi beeld produceert.

De body (de 550d zelf) is mij uitstekend bevallen als eerste digitale SLR (na analoog). Ook na aanschaf van diverse andere lenzen een prima body waar je wel even mee vooruit kan. Met een zwardere lens (100mm 2.8 L macro in mijn geval) is een batterygrip wel aan te raden om de camera een beetje in balans te houden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 15:07
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd lang (aantal jaren) geïnteresseerd in fotografie. Zelfs met mijn mobieltje probeer ik nog een perfecte compositie te zoeken, al blijft het aanpielen in de marge. Ik heb nu besloten dat ik er meer werk van wil maken en (dus) een dSLR aan te schaffen. Door mijn beperkte studentenbudget ben ik nog wel gebonden aan tweedehands artikelen (denk ik zo). Graag wil ik ervaring opdoen met een dSLR voordat ik ooit 'groter' koop zodat ik beter mijn persoonlijke voorkeur weet.

Ik heb nu al tig keer Marktplaats afgestruind maar hoe langer ik er ben, hoe minder ik weet ;-) 400D of 20D lijken opties die binnen het budget vallen, maar ga ik niet 10 kwaliteitstreden omhoog als ik 50 euro extra investeer?

250 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Architectuur en persoon*fotografie

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil graag kunnen 'doorgroeien' wat betreft lenzen en bodies. Canon en Nikon lijken me daardoor extra geschikt. Voor de rest denk ik niet dat ik veel te wensen heb met het budget :P

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Geen voorkeur (lees: advies graag ;-))

Mocht iemand iets moois over hebben, een leuke advertentie weten of mij hier van heel goed advies kunnen voorzien: alvast bedankt!

*modellen ken ik nog wel, maar modelfotografie is zoveel meer dan een model fotograferen en die 'meer' past zeker niet in het budget ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door BartOtten op 24-02-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

250 Euro is niet veel, maar er is toch wel wat voor te vinden. Ik zag toen ik even gauw keek ook een Canon 30D voor 220 Euro. Als je nog even doorspaart komt een Nikon D200 ook binnen bereik. Blijft lastig, kleinere oude consumenten modellen, zoals de Canon 350D of 400D 1000D en Nikon D40, D50, D60, D70, D80, D3000 zijn ook vaak nog wel goedkoop te vinden, maar ik vind die niet echt aantrekkelijk. Wat een prijzen durven sommigen nog te vragen zeg, voor ouwe troep... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
@Fiber: Waarom zijn die niet aantrekkelijk? De D200 is alleen de body al 300...ik moet het ook nog kunnen rechtvaardigen tegenover mijn vriendin en dat wordt dan heel erg lastig... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:01
Tja 250 euro wordt wel een tweedehandsje. Houd vooral marktplaats in de gaten en koop wat je krijgen kunt. Uit je post maak ik op dat je vooral richting Canon gaat en helaas heb ik daar wat minder verstand van (ik zit bij dat andere merk :)) *

Qua lenzen zou ik eerst toch maar eens gewoon met een kitlens beginnen. Lekker goedkoop, optisch vaak niet eens slecht. Meestal lever je wel in op bouwkwaliteit en lichtsterkte (dus met weinig licht wordt het lastiger). Probleem met lichtsterk glas is dat het duur is tenzij je een prime koopt. Ik zou dan vooral met die kitlens gaan spelen en kijken waar je enthousiast van wordt.

Afhankelijk daarvan zou een goede groothoek lens (dus rond 10-12mm als minimum brandpuntsafstand) een mooie aanschaf kunnen zijn als je meer de kant van architectuur op wilt. Als je meer de kant op wilt van portretten zou een 85mm prime die lichtsterk is (f / 1.8 of iets in die richting) een leuk idee kunnen zijn of een 'bread and butter' 50mm of 35mm. Dat vergt echter wel weer een investering, dus daarom zou ik eerst lekker met een goedkope kitlens gaan spelen.

*Mocht je wel de Nikon kant op gaan, denk er dan om dat sommige modellen wel en andere geen AF motor in de body hebben (bijvoorbeeld D40 en D60 niet, D50, D70 en D80 wel volgens mij). Dit kan belangrijk zijn voor de lenzen die je daarna gaat kopen. Zonder AF motor zit je ofwel vast aan handmatig scherpstellen (niet ideaal op dSLR) of aan duurdere AF-S lenzen. Verder zou ik een D70 inmiddels te oud vinden. D50 en D80 heb ik zelf gehad en vond ik redelijk goede camera's. Wel beiden CCD chips dus niet heel sterk op het gebied van ruis. Als je het budget een beetje op zou kunnen rekken zou ik liever voor een CMOS chip gaan...

[ Voor 23% gewijzigd door Morrar op 24-02-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
@Morrar: Ik heb nog geen voorkeur maar besef me wel dat ik bij de eerste aanschaf me behoorlijk in een lock-in plaats ;-) Nikon, Canon...het is me om het even. Als niemand het erover eens kan worden wat nu beter is, dan ga ik er vanuit dat de verschillen klein zijn.

De keuze is reuze en dan krijg je diit soort lastige vraagstukken:

- Canon Eos 400D
- Sigma Lens 55-200 (met zonnekap en uv filter)
- 18-55 Lens ( met uv filter )
- SD CompactFlash Ultra II - 2 GB geheugen kaart
- Dane Elec Compactflash - 1 Gb geheugen kaart
- Extra lithium batterij
- Alle Kabels en draagriem
- Boekjes

vs.

- Canon 30D
- Canon 35-70mm zoomobjectief EF-AF 1:3,5-4,5
- Marumi UV filter 52mm
- CF geheugenkaart
- Draagriem
- Batterij lader
- Canon software CD
- Vanguard Fototas (nieuw) Biedingen onder de vraagprijs worden verwijderd

Beide zijn 250.....

[ Voor 57% gewijzigd door BartOtten op 24-02-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Tja Canon heeft waarschijnlijk een iets gunstigere tweedehandsmarkt, wat niet verkeerd is in jouw situatie. Ik kan er echter niet mee werken en vind een Nikon lekkerder vasthouden. Maar ja, dat is een heel persoonlijke voorkeur. Dus ga vooral ook eens naar bijvoorbeeld een Media Markt om wat camera's vast te houden, daar leer je ook veel van. Niets is vervelender dan een camera kopen op basis van wat technische specs en dan in het veld je kapot ergeren aan knopjes die op een onhandige plek zitten ;)

Trouwens is dit niet een aardig koopje: http://link.marktplaats.nl/1001556475

229 euro en nog een extra accu erbij ook. Houd je nog een klein beetje geld over voor een kaartje, tasje, etc.

P.S. Overigens vraag ik me met jouw krappe budget wel af of een goede bridge camera ook niet iets zou zijn. Zitten natuurlijk voordelen aan een dSLR, maar ook de nadelen van gewicht en losse lenzen moeten meesjouwen en vooral ook aanschaffen. Dus heb je wel goed nagedacht over waarom je een dSLR wilt en niet bijvoorbeeld een leuke bridge camera?

[ Voor 33% gewijzigd door Morrar op 24-02-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
@morrar: Omdat ik rustig voor nieuwe lenzen wil kunnen sparen, die ik vervolgens weer op mijn nieuwe body kan plaatsen die ik aangeschaft heb enz enz ;-) Een bridge heb je, en dan stopt het. Een dSLR leeft met je mee ;-)

edit: En ik hou toch wel van een viewfinder.....

[ Voor 10% gewijzigd door BartOtten op 24-02-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Tja dat is dus een beetje het voor en nadeel van een bridge camera; je krijgt meteen vrij veel, maar daar blijft he dan inderdaad wel bij :) Voordeel van een dSLR is toch vooral snelheid (vooral van het AF systeem), betere ruisprestaties (grotere sensor), betere resolutie en flexibiliteit qua lenzen. Vraag is natuurlijk wel of je dat allemaal nodig hebt. Bridge camera's hebben trouwens ook vaak een viewfinder, maar dan wel een electronische (ben ik ook geen groot fan van).

Wat ik maar wilde zeggen is dat zo'n totaalpakket ook niet verkeerd is als je een krap budget hebt (heb daar zelf ook mee geworsteld voor ik een dSLR kocht). Maar goed, als je inderdaad echt met een dSLR aan de slag wilt, dan zou ik nu gewoon een budget body kopen. Een body is eigenlijk vooral qua ruis en bedieningsgemak belangrijk. AF en belichting worden natuurlijk ook door de body geregeld, maar de meeste camera's in die prijsklasse zullen elkaar op dat vlak niet heel veel ontlopen denk ik.

Objectieven zijn veel belangrijker dus als je daar dan inderdaad voor kunt sparen is dat een mooi plan. Bedenk alleen wel dat objectieven ook vaak pas beginnen rond de 200 ~ 300 euro (sterk afhankelijk van het type objectief / brandpuntsafstand natuurlijk), dus het is wel een prijzige hobby :)

In ieder geval veel succes met je aankoop!

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 25-02-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Nikon Coolpix p500 begint bij 200 euro. Nu wordt het heel lastig. Single focuspoint selection heeft die volgens mij niet, dus dan is het altijd maar een gok of die het juiste punt pakt. Voordeel is wel: 2011 vs 2006.

Nikon Coolpix P 500

vs

- Canon Eos 400D
- Sigma Lens 55-200 (met zonnekap en uv filter)
- 18-55 Lens ( met uv filter )
- SD CompactFlash Ultra II - 2 GB geheugen kaart
- Dane Elec Compactflash - 1 Gb geheugen kaart
- Extra lithium batterij
- Alle Kabels en draagriem
- Boekjes

vs.

- Canon 30D
- Canon 35-70mm zoomobjectief EF-AF 1:3,5-4,5
- Marumi UV filter 52mm
- CF geheugenkaart
- Draagriem
- Batterij lader
- Canon software CD
- Vanguard Fototas (nieuw) Biedingen onder de vraagprijs worden verwijderd

Allen rond de 250..... Wie durft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
Het enige wat je met eeen bridgecam krijgt is enorm veel zoom/euro. Sinds de instap-DSLR's en ILC camera's erg betaalbaar zijn geworden zou ik niet weten waarom je nog je geld zou uitgeven aan een bridgecam. Misschien leuk voor de huisvader die alleen op een knopje wil drukken, maar als je fotografie leuk vindt, dan is een DSLR veel toffer.

@BartOtten: 400D, recenter model en er zit de standaard kitlens bij waarmee je ook nog redelijk wijd kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die bridge camera's zijn leuk voor vakantie kiekjes bij mooi weer. Voor het serieuzere werk wil je tocht echt wat beters, zoals een dSLR. :)

De verschillen tussen de Canon 30D en 400D zijn niet zo heel groot. De 400D heeft wat meer pixels en is wat kleiner. De 30D heeft een grotere, stevigere body met een extra schermpje bovenop en heeft een snellere, hoe heet dat, continuous drive. Belangrijker is nog de veel betere viewfinder van de 30D met een pentaprism ipv pentamirror. Ik zou voor de 30D gaan. Leuke lenzen kun je er altijd nog bij sparen.

http://www.dpreview.com/p...00d&products=canon_eos30d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 22:48
De 30D is inderdaad de fijnere camera om mee te werken, maar die 35-70 is qua bereik waarschijnlijk niet ideaal. Zeker als je ook van plan bent architectuur te gaan fotograferen wil je iets (veel) wijders. Wat dat betreft is een kitlens een stuk fijner, meer allround.
Maar als je marktplaats een beetje in de gaten houdt moet een kitlens ook wel voor een paar tientjes te vinden zijn. Eventueel zou je die 35-70 dan nog weer kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Of je koopt er later een paar leuke primes bij, desnoods oude MF primes. Zo'n 18-55 kitlensje ben je ook vrij gauw zat denk ik. Wat dat betreft is een dSLR als hobby wel een soort van zwart gat of bodemloze put. Je kan er altijd wel een leuke lens, flitser of ander must have accessoire bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Waarom probeer je niet de 30D los te krijgen en een 18-55 lensje via marktplaats o.i.d. te vinden. Die combinatie zou mij de voorkeur genieten. Dit vanwege de grotere body en het bruikbaardere bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Dat probeer ik inderdaad. Valt wel redelijk binnen het budget. Er is ook een 40D met 'cosmetische' schade door een val (scher in flitser en stuk af van 'Canon' voorop.....ik weet niet of het risico opweegt tegen de extra's van de 40D though. Met 15.000 clicks is het ook niet de minst gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
15.000 clicks is echt niet veel hoor, daar kun je nog lang mee voort. De sluiter van de 40D gaat er 100.000 mee. Als je de camera 3 jaar houdt, wat waarschijnlijk al lang is, kun je ieder jaar zo'n 30.000 foto's maken. En dat is veel :P

Ik heb die advertentie, volgens mij, ook gezien. Ik zou de gok niet wagen om een toch behoorlijk beschadigde camera aan te schaffen. Het kan best dat er ook andere dingen aan kapot zijn binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Toch voor de beschadigde 40D gegaan, voor 200 euro. Het is een enorme gok, maar ik heb 30 dagen garantie en ik vind de voordelen van de 40D toch wel groot. Tijdens de mailwisseling kwamen we erachter dat we beiden een branche-verleden hebben: Ik Releases4U.nl/com/(net?), hij Oeshare. De grote concurrenten. Weten we beiden beter met wie we te maken hebben. Nu hoop ik dat hij niet op de sensor spuugt voor verzending ;-)

Next on the list:
Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, batterij en tas = 65 euro.

Kom ik netjes tussen de 250 en 300 uit. Fingers crossed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

BartOtten schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 13:48:
Toch voor de beschadigde 40D gegaan, voor 200 euro. Het is een enorme gok...
Als dat ding technisch nog goed is dan heb je een fantastische fotocamera voor een koopje, 2 generaties beter dan de 20D die je als eerste noemde. :) 30 dagen goed uittesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Het blijft afwachten...zucht...nagels gaan verloren. Ik hou jullie op de hoogte.

*op zoek naar een goede CF card*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een 40D kun je aardig bursten, dus is een CF kaart die vlot wegschrijft wel fijn.
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Sandisk Ultra CompactFlash 8GB 200x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Hahaha, ik was juist aan het uitzoeken welke snelheid een beetje zinnig zou zijn in de 40D. Eerst zelf uitzoeken, dan vragen-principe. Maar ik hoef niet eens te vragen :) Tnx!

Ga ik echt verschil merken tussen Ultra en Extreme? Natuurlijk heb je altijd nice gevallen maar ik heb het over 'vrij normaal' gebruik. 50 seconden bursten hoort daar niet bij :P

Anders gezegd:

8GB Ultra voor 23 euro?

of

Extreme IV 4 GB + Extreme III 2 GB voor 20 euro?

[ Voor 46% gewijzigd door BartOtten op 25-02-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik even deze pagina als informatiebron voor de snelheid van de 40D: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9257
Zoals je ziet maakt het nauwelijks uit, dus is het met name bij het kopiëren naar je pc met een snelle cardreader dat je verschil zult merken. Ik zou dus gewoon gaan voor een 8GB Ultra kaartje van 23euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
SanDisk Extreme III 2GB CF I 2GB 7.3MB/s 10.1MB/s
SanDisk Extreme IV 4GB CF I 4GB 7.6MB/s 10.6MB/s
SanDisk Ultra II 8GB CF I 8GB 3.6MB/s 6.2MB/s

Let wel: Die Ultra is de Ultra II terwijl je linkt naar de 'gewone Ultra'. De Ultra kan ik niet vinden op de pagina. De Ultra II is € 27,90. Ik ga er vanuit dat het de opvolger is van de Ultra en dat die laatste dus langzamer is. Het gat lijkt me dan toch wel groot worden.... Of zit ik er nu naast?
Ik zit met ultra II extreme III en IV en ik merk een verschil in burst mode op mijn 40D. Met de Ultra II kan ik een burst aan van 6 foto's ofzo,met de III en IV kan ik gemakkelijker een burst van 10foto's en meer halen.
Op een 40D (max 13MB/sec ofzo) ga je nauwelijks het verschil merken tussen een ultra II en een extreme III
Zucht. Iemand ervaring met de 40D en deze kaartjes?

[ Voor 53% gewijzigd door BartOtten op 25-02-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Ultra uit de pricewatch is 30MB/s en dus meer vergelijkbaar met de Extremes uit de link. Naamgeving is bij Sandisk niet echt eenduidig en dus zijn de snelheidsaanduidingen een betere maatstaf. Ga er maar vanuit, dat die Ultra 30MB/s kaartjes (nagenoeg) het maximale uit de 40D halen wat betreft schrijfsnelheid.

Edit: ik heb zelf ook een CF 30MB/s Ultra kaartje (maar dan 16GB) en die is aardig vlot met het wegschrijven van 21MP RAW-bestanden (2x zo groot als die van de 40D).

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 25-02-2012 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Done. Tnx voor de info. Budget is er doorheen, dus nu is het wachten op de resultaten ;-)

edit: Het resultaat is dat ik het budget omhoogschroef zodat ik ook nog een statief heb. In mijn geval de
VANGUARD 4100255 ALTA+ 263. Gaan oefenen met sluitertijden is leuk, maar uit de hand schieten is dan niet echt een goede testmethode.

Zucht...zwart gat ;-)

[ Voor 67% gewijzigd door BartOtten op 27-02-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 09:51
Beste allemaal,

Mijn vriendin is momenteel zoekende naar een goede camera. Middels het vastgestelde vragenlijstje hoop ik dat jullie mij tot een advies kunnen dienen :).
  1. [1] Wat is je beschikbare budget? [b]Tussen de 400 - 450 (echt max)[/b]
  1. [2] Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? [b]Nee.[/b]
  1. [3] Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) [b]De camera zal vooral gebruikt worden voor sportfoto's. Mijn vriendin is begeleidster/trainster bij turnen (in de zaal dus) en wil zodoende goed een oefening in beeld kunnen brengen beeld voor beeld. Daarnaast zal ie ook gebruikt worden voor de vakantie foto's (hond etc.). Ze wil eigenlijk vooral scherpe foto's, ook als er mensen in beweging zijn, zonder dat dit een grote vage waas wordt.[/b]
  1. [4] Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? [b]Geen must, wel leuk meegenomen natuurlijk.[/b]
  1. [5] Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? [b]M.i. niet, maar dat laat ik aan jullie over wat het 'beste' is.[/b]
  1. [6] Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? [b]Niet echt, mijn vriendin is erg gecharmeerd van de Nikon 1. Past deze camera in de hierboven gestelde eisen?[/b]
  1. [7] Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) [b]Onvoldoende kennis, graag advies :).[/b]
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nikon 1 is snel, maar helaas juist niet bij weinig licht waar je in een sportzaal last van hebt. Ik zou eerder voor een dSLR gaan, maar ook voor zulke camera's is zaalsport een uitdaging. Een setje als:
pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III
met
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II

Zit aan de bovenkant van je budget. Maar bij slecht licht is een lichtsterke lens als de 50 mm f/1.8 wel een groot pluspunt. Ik neem aan dat je bij een turntraining dichtbij genoeg kan komen, dan is 50 mm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 09:51
Bedankt voor je reactie, ga even proberen dit de vrouw in heldere taal uit te leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PowerUp schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:33:
... bij slecht licht is een lichtsterke lens als de 50 mm f/1.8 wel een groot pluspunt. Ik neem aan dat je bij een turntraining dichtbij genoeg kan komen, dan is 50 mm genoeg.
Ik heb zelf het idee dat je bij turnen, als je in de zaal mag rondlopen, zo dicht bij de sporters kan komen dat een 50mm eerder te lang is. Ik denk dat je beter uit de voeten kan met de Nikon 35mm f/1.8, alleen die komt ruim boven budget, zelfs op een Nikon D3100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een 35mm lijkt me inderdaad in sommige omstandigheden ook beter (hangt ook af van het toestel), maar is duurder dan een even lichtsterke 50mm. De Canon 1100D met 50 f1.8 lijkt de beste oplossing voor dit budget - de 1100D heeft meer fps en is goedkoper dan de D3100. Ook is de 50mm van Canon een tikkeltje goedkoper dan die van Nikon.

Voor fps zou een Sony NEX ook nog te overwegen zijn, aangezien deze 7 fps heeft tegenover de 3.7 fps van de 1100D (en 3 fps van de D3100), maar als ik het me goed herinner hebben de NEXen geen AF tussen de foto's door dus heb je zeker bij een snel bewegende turn(st)er dat het een beetje prijs schieten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? 200-500

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)Nee

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Geen must, wel leuk meegenomen natuurlijk.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)Het liefst geen hele grote camera

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Van dichtbij tot wat grotere scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[b]jeffreykleijer schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:52
[...]
Het liefst geen hele grote camera...
Alle instap dSLR's en alle betaalbare ILC's met m4/3sensor of groter voldoen aan je eisen. Later eventueel aanvullen met een macro- en/of tele-lens.

http://tweakers.net/price...Fc6GZc_Ehd1maioxTcUWev6Bg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De ILC's kan je voor het gemak verdelen in het m4/3 systeem en de e-mount van sony. De vraag is wat je belangrijker vindt: Betere foto's bij weinig licht of een snellere AF. In het eerste geval: ga voor een NEX-C3. In het tweede geval: kies een m4/3 camera.

Zie ook: reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Universal Creations op 29-02-2012 22:26 . Reden: Geen V&A op het forum ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Bij deze bedankt allemaal voor de adviezen. Mijn huisraad is aangevuld met:

Canon EOD 40D
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
pricewatch: Canon BG-E2N Battery Grip
4 batterijblokken (dus makkelijk 2 om 2 :D)
Canon cameratas
pricewatch unsorted: Vanguard Alta+ 263AP, Aluminium Tripod incl. 3-way Pan Head (PH-32)
pricewatch: Sandisk Ultra CompactFlash 8GB 200x
PIXEL Wireless remote control RW-221/N3 trigger receiver

Ietjes boven het budget gegaan maar nog steeds onder de 400 euro :D. Ga nu eerst eens flink experimenteren, leren en uitproberen en aan de hand daarvan beslis ik wat mijn volgende aankoop zal zijn. Dit was nooit mogelijk geweest zonder de adviezen in dit topic dus allemaal onwijs bedankt!*

*Met de gevaar iemand te vergeten: met name Fiber en Universal Creations

[ Voor 11% gewijzigd door BartOtten op 29-02-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mooie aankopen voor een scherpe prijs, gefeliciteerd! :)

Maak een spaarpotje. Elke maand een paar tientjes is één keer per jaar of zo een leuke lens of flitser o.i.d. erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VantageR schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:58:
De ILC's kan je voor het gemak verdelen in het m4/3 systeem en de e-mount van sony. De vraag is wat je belangrijker vindt: Betere foto's bij weinig licht of een snellere AF. In het eerste geval: ga voor een NEX-C3. In het tweede geval: kies een m4/3 camera.

Zie ook: reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest
Bedankt voor de info, ben nu persoonlijk tussen de volgende 4 camera's aan het twijfelen:

Panasonic Lumix DMC-FZ48
http://tweakers.net/price...z48-zwart.html#tab:prices

Samsung NX11
http://tweakers.net/price...5-56-o-punt-i-punt-s.html

Sony NEX-C3K
http://tweakers.net/price...+-18-55mm.html#tab:prices

Olympus PEN E-PM1
http://tweakers.net/price...+-14-42mm-35-56-ii-r.html

Kan iemand mij hier verder bij adviseren? Wat zijn de pro's en con's per toestel?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die Panasonic is een compact superzoom. Is ook leuk, maar vanwege de kleine sensor totaal niet te vergelijken met een ILC zoals de andere drie modellen. Aan de andere kant, als snelheid je niet boeit, als je niet van plan bent om ooit extra lenzen te gaan kopen, als je altijd bij goed licht fotografeert en als je geen behoefte hebt om te spelen met scherptediepte dan kun je er prima foto's mee maken.

De andere drie is mijns inziens vooral een kwestie van smaak: Kleine voor- en nadeeltjes die tegen elkaar opwegen, zoals wel of geen zoeker, lensaanbod nu en in de toekomst, sensor grootte, formaat, etc. Ik kan ze alle drie verdedigen, maar ik neig toch naar de Sony C3. Maar als je het me morgen weer vraagt is er een grote kans dat ik een van de andere twee aanraad.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 01-03-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ïk zit dit topic een beetje door te bladeren, maar wat me opvalt is dat (bijna) niemand het advies geeft om eerst eens te beginnen met een 2e hands ouder model.
Die zijn namelijk meer dan voldoende voor de beginner en een heel stuk goedkoper.
Voor maximaal 200 euro heb je al een prima camera waar een (beginnende) amateur meer dan genoeg aan heeft.

Zeker bij een beperkt budget is het best aantrekkelijk om een Nikon camera aan te schaffen (bv D70s of een D50), aangezien daar ook oudere AF lenzen op kunnen die voor een prikkie te koop zijn op marktplaats.

Mocht iemand besluiten toch een stapje hoger te gaan, kan de camera eventueel voor ongeveer hetzelfde bedrag weer verkocht worden.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Nadeel is dan weer dat juist een beginner vaak niet goed in staat is om de conditie van een gebruikte camera goed te beoordelen. Daar komt nog 's bij dat de grotere winkels toch nog steeds vrij forse prijzen vragen voor occasions. Maak dat af met de vaak langskomende wens om video te schieten en je hebt een voor weinig mensen aantrekkelijke optie.

Op zich is een Nikon D50 of D70 met een simpel lensje wel een heel betaalbare manier om 's met DSLR fotografie te beginnen.
http://link.marktplaats.nl/537182508 bijvoorbeeld. Als die niet al te veel gelopen hebt heb je daar een leuke start aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 06-03-2012 09:34 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat klopt, je moet wel eventjes bekijken wat je koopt, maar goed, daar kunnen anderen hier wellicht mee helpen.
Over het algemeen valt het wel mee en zijn de meeste camera's in een prima staat en hebben vaak erg weinig foto's op de teller (meestal minder dan 10.000)
Nu is het een persoonlijke ervaring, maar ik ben eigenlijk zelden een "gehavende"camera tegengekomen.

Het ging mij er vooral om dat ik hierover niets zie in de topic start.

Een andere tip is om te kijken naar analoge camera's met lens.
Die zijn, zelfs incl fraaie cameratas, voor minder dan 40 euro te koop.
De tas en lens kun je vervolgens gewoon heel mooi voor je DSLR gebruiken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Kan iemand me inlichten waarom de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II voor 145 euro te krijgen is op eBay terwijl die in de pricewatch bij 216 begint? Beiden zijn gewoon nieuw......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
BartOtten schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:12:
Kan iemand me inlichten waarom de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II voor 145 euro te krijgen is op eBay terwijl die in de pricewatch bij 216 begint? Beiden zijn gewoon nieuw......
Ik weet niet waar je dat gezien hebt, maar buiten de EU komen er ook nog invoerkosten + BTW bij.
Deze worden (stom genoeg) ook over de verzendkosten gerekend.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
United Kingdom, dus dat maakt geen verschil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
Hoi, ik zit te denken over een DSLR omdat ik meer met fotografie wil gaan doen en daarom een stap omhoog wil doen van m'n simpele mini-sony HX5V :). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer; en wil daarom graag advies van jullie hebben.

Ik wil een DSLR voornamelijk voor de volgende dingen gebruiken:
- Huis-, Tuin-, en Keukenfotografie
- Mooie foto's bij weinig licht
- Af en toe filmen
- Af en toe sportfotografie; denk dan aan autosport als de Formule 1.

Budget heb ik; zo rond de 2000 euro. Ik zit alleen heel erg te twijfelen wat te doen:

- Investeren in dure body en beginnen met een wat goedkopere lens. Ik kan dan op een later moment na weer wat gespaard te hebben extra lenzen bij kopen.
- Beginnen met een instap DSLR (bijv. 1100D) en kitlens waarbij de rest van m'n budget bewaard blijft voor lenzen die ik kan kopen wanneer ik ze daadwerkelijk nodig ga hebben.

Bij een dure body denk ik richting 60D of 7D, waarbij de 7D wel duidelijk beter lijkt te zijn voor sportfotografie. Is dit alleen niet giga-overkill voor een beginner? Wat ik wil voorkomen is dat ik een body koop die voor een beginner een te sterke leercurve heeft waardoor ik er tegenaan zit te hikken om er gebruik van te maken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@XyritZz: Als ik je post zo lees, dan zou ik inderdaad zeker geld opzij zetten voor goede objectieven. Voor goede foto's bij weinig licht heb je lichtsterk glas nodig. Kijk eens naar een Tamron 17-50 f/2.8 zou ik zeggen. Tweedehands goed verkrijgbaar en daarmee heb je het huis-, tuin- en keukendeel met weinig licht gedekt.

Tegelijkertijd geef je aan dat je F1 wilt gaan fotograferen. Dat lijkt me wat lastiger. Aangezien die wagens voorbij zoeven lijkt me een redelijk rap AF-systeem wel belangrijk. Dit vind je meestal vooral op de meer professionele modellen. Zou daar dus even goed naar kijken en je kunt ook nog een tweedehands (wat ouder) model overwegen. Verder heb je daarvoor lijkt me ook wat meer telebereik nodig en dat is ook een dure hobby (zeker i.c.m. snelle AF).

Wellicht eerst gewoon een redelijk goede body aanschaffen met die Tamron en dan verder kijken voor een leuke telelens voor de F1? Kun je eerst wennen aan de camera en daarna de rest van je geld investeren in een goede telelens.

P.S. Wat leercurve betreft: zelfs de (semi-)professionele modellen hebben vaak een autostand (vloeken in de kerk ik weet het), dus je kunt er altijd redelijke foto's uit krijgen. Natuurlijk eeuwig zonde om em daarop te zetten en niets te leren over alle mogelijkheden, maar je kunt dat dan wel op je gemak doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 08-03-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor F1 is de semi-pro 7D wel erg aantrekkelijk, maar als dat maar 1 keer paar jaar is of zo dan vind ik dat toch wel overkill, ik zou dan toch voor de 60D gaan, dat is de top van de consumenten-lijn bij Canon en die biedt eigenlijk ook al erg veel. Zet daar een 70-200 f/4 op en je maakt prachtige F1 foto's denk ik. Een 18-135 voor allround gebruik en een 28mm f/1.8 voor low-light maakt toch wel een erg leuke start-set vind ik.

Weet alleen niet helemaal zeker of 200mm lang genoeg is voor F1... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Bedankt voor de tips beiden; geeft me weer stof tot nadenken :). Lastige beslissing omdat ik zelf ook wel besef dat Formule 1 maar 1x per jaar is, en tegelijkertijd qua eisen zo specifiek is dat ik in een duurder segment kom te zitten met de spullen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je kan ook gewoon een goedkoper setje nemen, voor normaal gebruik, bijvoorbeeld een 550D met kitlens en een plastic fantastic 50/1.8 en dan voor de F1 een set huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fiber schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:01:
Je kan ook gewoon een goedkoper setje nemen, voor normaal gebruik, bijvoorbeeld een 550D met kitlens en een plastic fantastic 50/1.8 en dan voor de F1 een set huren.
Huren kan maar als je alles moet huren heb je al met al een behoorlijke borg ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ventieldopje schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:38:
[...]
Huren kan maar als je alles moet huren heb je al met al een behoorlijke borg ;)
Ongetwijfeld, maar als je er netjes op bent dan krijg je die ook weer terug lijkt mij. :) En om nou een 7D met een dikke telelens te gaan kopen voor 1 dagje in het jaar echt gebruik lijkt me ook weer wat overdreven. Je kan ook alleen die lens huren natuurlijk en die op een 550D zetten of zo.

Is 200mm op crop genoeg voor F1 of moet je dan eerder aan 400mm of 500mm gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ligt er helemaal aan op wat voor circuit je wil gaan rondhangen, op welke lokaties, of je persaccreditatie hebt, enz :P
Als je naar Spa-Francorchamps wil ga je aan 200mm waarschijnlijk niet genoeg hebben :)

Ik ben na een tijdje schieten met een 70-200 toch wel erg blij met m'n 100-400 kan ik je vertellen, maar zelfs dat is op veel plekken nog best kort, met name op Spa (en dan heb ik persaccreditatie dus ik sta nog een stuk dichterbij dan het publiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Radiant schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:59:
Ligt er helemaal aan op wat voor circuit je wil gaan rondhangen, op welke lokaties, of je persaccreditatie hebt, enz :P
Als je naar Spa-Francorchamps wil ga je aan 200mm waarschijnlijk niet genoeg hebben :)

Ik ben na een tijdje schieten met een 70-200 toch wel erg blij met m'n 100-400 kan ik je vertellen, maar zelfs dat is op veel plekken nog best kort, met name op Spa (en dan heb ik persaccreditatie dus ik sta nog een stuk dichterbij dan het publiek).
Ook dat, maar het gaat met name om de AF van de 7D die echt subliem is. Met de 550D zou je aardig wat missers krijgen lijkt me ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan is wellicht toch het beste advies om gewoon die 7D te kopen, het prijsverschil met de 60D is nog niet eens zo heel groot eigenlijk, die goed te leren kennen met een leuke allround lens erop (17-55/2.8 IS ?) en dan voor de F1 een 100-400 of zo te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Bedankt allemaal voor het advies; de 7D met leuke starter lens lijkt me dan toch de beste keuze mede omdat het prijsverschil met de 60D best klein is.

Zodra ik het materiaal beter leer kennen kan ik altijd nog de duurdere lenzen aanschaffen; of als ik ze eerder nodig heb huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 20:52
BartOtten schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:43:
Bij deze bedankt allemaal voor de adviezen. Mijn huisraad is aangevuld met:

Canon EOD 40D
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
pricewatch: Canon BG-E2N Battery Grip
4 batterijblokken (dus makkelijk 2 om 2 :D)
Canon cameratas
pricewatch unsorted: Vanguard Alta+ 263AP, Aluminium Tripod incl. 3-way Pan Head (PH-32)
pricewatch: Sandisk Ultra CompactFlash 8GB 200x
PIXEL Wireless remote control RW-221/N3 trigger receiver

Ietjes boven het budget gegaan maar nog steeds onder de 400 euro :D. Ga nu eerst eens flink experimenteren, leren en uitproberen en aan de hand daarvan beslis ik wat mijn volgende aankoop zal zijn. Dit was nooit mogelijk geweest zonder de adviezen in dit topic dus allemaal onwijs bedankt!*

*Met de gevaar iemand te vergeten: met name Fiber en Universal Creations
Blij dat de 40D en de grip goed terecht zijn gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:05
Een paar dagen geleden toch maar overstag gegaan en een Canon 600D (met de 18-55 kitlens) aangeschaft.

Nu wil ik hem eigenlijk ook gaan verzekeren, maar daar kan ik hier niet heel veel over vinden (op een paar oude topics na). Iemand hier ervaringen mee?

- Het liefst uitkering van de nieuwwaarde, dagwaarde is na 3 jaar in verhouding waarschijnlijk bijna niks meer volgens de verzekeringsmaatschappij.
- Moet ook diefstal en valschade dekken.
- Mogelijkheid om makkelijk te upgraden naar een hogere verzekeringswaarde i.v.m. aanschaf nieuwe lenzen.
- Niet al te duur ;)

Overigens gewoon particulier gebruik, gebruik hem niet commercieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Verzekeren kan vaak bij je huidige verzekeringsmaatschappij.

Ik heb zo ook mijn camera verzekerd, nu tot 3000 euro en kost een paar euro per maand. Het is een 'kostbaarheden buitenshuis' verzekering. Mijn hele cameratas valt er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Discussie over de verzekeringen mag in het onderstaande topic verder :)

Camera verzekering en ervaringen anno 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV

TMV

Fiber schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:14:
Dan zou ik zeker eens een 60D gaan vasthouden in een winkel. Ik denk dat je hem nooit meer loslaat... :)
En dat inderdaad het geval. Sinds gisteren de eigenaar van een 60D en ik moet zeggen... nice ;) Zeker als je van een 400D komt.

Het wat grotere formaat is een verademing, eindelijk plek voor alle vingers!
Nu druk aan het experimenteren :)

[ Voor 3% gewijzigd door TMV op 11-03-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Omdat ik binnenkort op vakantie ga, en de beschikking heb of een Pentax I10, word het tijd voor de overstap naar een dSLR.
1.Wat is je beschikbare budget?
Zo Tussen de 400 en 500 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Helemaal niks
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Architectuur, binnen architectuur (Kerken en kastelen van binnen) natuur. Detail fotografie, Uitzicht foto's
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen?? Nee niet echt noodzakelijk mag wel
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Graag een normale camera (DSLR). Overbelichting en sluitertijd en diafragma zelf instellen. Geheugenkaart SD. Goede grip is belangerijk.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Beginnen met kitlens en dan later uitbreiden.
8. Gewenste merken??
Pentax
Sony
Olympus

Thanks

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliwalli
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Even de volgende vraag die ik nog niet eerder heb gezien.
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een ILC.
Hierbij heb ik globaal al gekeken wat mogelijk is en de modellen van Nikon, Sony, Olympus spreken mij aan.
Mijn broertje beschikt over een Canon D50, het zou dus leuk zijn als ik ook zijn lenzen kan gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag omtrent de lenzen aangezien elke fabrikant zijn 'eigen' lenzen-serie heeft met allemaal een eigen prijs.

Om de juiste camera te vinden vergelijk ik de comptabiliteit van de verschillende camera's/lenzen/adapters.
Uiteraard kijk ik hierbij ook afzonderlijk per merk naar de prijs/kwaliteitverhouding.

Wie helpt mij verder en kan mij het volgende vertellen:
- Welk merk levert bij de ILC's de 'beste' lenzen in relatie tot de gevraagde prijs
- Welk merk is het beste compatible met de lenzen van Canon - middels adapters bijv en wat kost dat (zie ruime prijzen van 100€ tot 300€)

Tot slot mijn top 3 tot dit moment (welke is het best/handigst/vriendelijkst?):
- Nikon j1
- Sony NEX-5n
- Olympus Pen-EPL3

Camera wordt gebruikt voor huis/tuin/keuken en op vakantie landschappen gebouwen etc.
Belangrijkste is klein formaat, snel en vriendelijk voor de gebruiker (dSLR vraagt een avondstudie van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Nivida_intel schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:35:
8. Gewenste merken??
Pentax
Sony
Olympus

Thanks
Voor een DSLR zou ik geen Olympus meer nemen, deze lijn ligt helemaal stil. Alleen de E-5 is nog (nieuw) beschikbaar, maar valt ruim buiten het budget.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivida_intel schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:35:
8. Gewenste merken??
Pentax
Sony
Olympus

Thanks
Zoals hierboven gemeld is maakt Olympus geen instap-dSLR's meer. Sony ook niet trouwens, die maken SLT's die op zich veel op dSLR's lijken maar het eigenlijk niet zijn. Dan is Pentax eigenlijk de enige in jouw rijtje die instap-dSLR's nog maakt, en dat is de Pentax K-r.
Welke camera een goede grip voor jou heeft kunnen wij niet zeggen, wat de ene heel fijn vindt is voor de andere weer verschrikkelijk. Hou eens een paar modellen vast in de winkel om voor jezelf te kijken wat jij het fijnste vast vind houden. Waarom staan Nikon en Canon niet in jouw rijtje eigenlijk?
walliwalli schreef op maandag 12 maart 2012 @ 14:11:
[...]
Wie helpt mij verder en kan mij het volgende vertellen:
- Welk merk levert bij de ILC's de 'beste' lenzen in relatie tot de gevraagde prijs
Olympus en Panasonic zitten samen in de m4/3 mount. Daar is de keuze in lenzen het grootste en ook wat prijs/kwaliteit betreft doen deze het erg goed.
- Welk merk is het beste compatible met de lenzen van Canon - middels adapters bijv en wat kost dat (zie ruime prijzen van 100€ tot 300€)
Voor alle merken is er wel een adapter voor Canon EOS lenzen. Die hoeven niet duur te zijn, maar dan verlies je wel wat functionaliteit, zoals het instellen van het diafragma en het gebruik van IS. De duurdere adapters hebben dat soms wel. Vziw heb je bij geen enkele adapter de mogelijkheid om autofocus te gebruiken, dus dat zal allemaal handmatig moeten wat niet altijd even handig is.
Tot slot mijn top 3 tot dit moment (welke is het best/handigst/vriendelijkst?):
- Nikon j1
- Sony NEX-5n
- Olympus Pen-EPL3

Camera wordt gebruikt voor huis/tuin/keuken en op vakantie landschappen gebouwen etc.
Belangrijkste is klein formaat, snel en vriendelijk voor de gebruiker (dSLR vraagt een avondstudie van mij)
Alle 3 de modellen hebben wel een automatische modus of een scène-selectie voor de beginner. De Nikon vind ik het meest gericht op de beginner, maar zodra je zelf meer instellingen wil bepalen is dat door de bediening niet zo handig. De Sony is sinds een recente firmware update snel en heeft de beste beeldsensor. Hij is ook klein, maar de lenzen voor de NEX serie zijn dat meestal niet. De Olympus heeft zoals gezegd het grootste lensaanbod en vind ik zelf van de 3 de beste wat bediening betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
En daar komt nog 's bij dat Olympus al wat langer op deze markt is en er dus ook meer aanbod is aan adapters om allerlei glaswerk op die cameratjes te schroeven. Zoals deze nikon 80-400
Afbeeldingslocatie: http://82.176.239.138/5/150.JPG

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-09 16:58
Goedemorgen allemaal,

Op dit moment ben ik op reis in Azie en over ongeveer een maand doe ik Kuala Lumpur aan. Aangezien ik tijdens mijn reis al heb bedacht dat ik in Nederland graag een Dslr wil aanschaffen dacht ik, waarom doe ik dit niet in KL. Nu ben ik me al een beetje aan het inlezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, voornamelijk omdat het voor mij moeilijk is om alles wat aan voor en nadelen wordt genoemd op waarde te schatten omdat ik nog nooit echt met een Dslr aan de gang ben geweest. Graag jullie hulp.

1 Wat is je beschikbare budget?
+- 1000 euro (maximum is toch wel echt 1250, maar minder is natuurlijk altijd goed!)

Nee, ik weet wel dat mijn vader een oude Pentax heeft met 4-5 lenzen, maar dat is in Nederland...

Ja, om mooie foto's op reis te maken. Als ik het goed heb begrepen is dus de groothoek voor mij wel belangrijk ivm landschappen.

Nee

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

Het liefst zou ik 1 lens gebruiken, omdat ik dan tijdens het backpacken met minder spullen hoef te slepen.
Ook ben ik een fan van 2e hands spullen, mijn voorkeur gaat dus uit naar een Canon of Nikon Camera, aangezien daar volgens mij veel meer aanbod in is.

Op dit moment gebruik ik een 10x zoom compact camera, de 10x zoom bevalt mij eigenlijk wel, dus ik denk dat ik ook wel graag wat zoom op de Dslr wil. (een 15-55 lens lijkt mij dus iets te weinig)

Na al wat uitzoek werk ben ik zelf op een 600D met 18-135mm Lens uitgekomen, welke ik voor +- 750 euro (incl tas en 8gb kaartje) in KL zou kunnen kopen. Zou dit een goede keuze zijn, of kan ik toch beter voor een 18-200+ lens gaan? Of juist een 15-85 lens? Of juist Nikon... :X

Ook vraag ik me af of ik naast een camera en een lens nog essentiële accessoires nodig heb die ik meteen kan aanschaffen?

Jullie adviezen worden op prijs gesteld!

Ps. ik heb al een aantal aannames gedaan in mijn uitzoekwerk, mochten deze niet kloppen hoor ik het natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Op zich is de 600D een hele leuke camera om mee te beginnen (ik zou deze alleen voor mijn reis al aangeschaft hebben :) ).

De keuze van een lens is altijd lastig. De 18-135 heeft een groter bereik, maar dat gaat ten koste van de beeld kwaliteit. Persoonlijk zou ik voor de 15-85 gaan, welke een scherper beeld levert.

http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=2&APIComp=0

Voor landschappen is de extra 3mm aan de onderkant wel makkelijk, maar je mist je dan wel een stuk tele bereik. De vraag is of je dit nodig hebt; dat is afhankelijk van wat je fotografeert. Dit valt natuurlijk op de vangen door een tweede lens.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:55:
En daar komt nog 's bij dat Olympus al wat langer op deze markt is en er dus ook meer aanbod is aan adapters om allerlei glaswerk op die cameratjes te schroeven. Zoals deze nikon 80-400
[afbeelding]
In dit geval schroef je meer de camera op de lens, dan andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

VantageR schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:49:
[...]
In dit geval schroef je meer de camera op de lens, dan andersom ;)
En dan vervalt dus meteen het grootste voordeel van zo'n ILC: Dat ze zo lekker klein zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliwalli
Mooie replies allemaal!
Na een lange studiedag ben ik er inmiddels wel uit voor mijn gevoel.
Die adaptersetjes en het uitwisselen van lenzen met m'n broertje zijn een mooi idee.
Alleen de praktische invulling blijkt toch zeer beperkt (voor de prijs moet je veel dingen nog met de hand zelf doen, voor mij als hobby fotograaf toch te gek).

Kortom, de focus heb ik weer gericht op de technische spec's van de camera zelf.
Conclusie is na het lezen van de vele reviews dat Olympus sowieso niet meedoet, de Nikon J1/V1 mooi zijn maar onderaan de streep te beperkt (lees beperkte sensor). Keuze van het afvallen van de Nikon is mede gebaseerd op de Hands On review van tweakers zelf.

Eindresultaat is dat ik ene mooi spaarvarken inricht voor de Sony Nex-5N.
Voordelen: goede sensor, snelle shots, mooie weergave, hoge ISO, FullHD (1080P), mooi ontwerp
Nadelen: afn. flitser (i.o. broertje blijkt dat we 'm weinig nodig hebben), 'omvang' (in relatie tot de specs. kun je dit relativeren we willen immers makkelijk mooie plaatjes) en uiteraard zo Nederlands als we zijn, de prijs.

Basisuitgangspositie voor de lens zal een 18-55mm zijn met in de toekomst misschien een 55-210mm of 16 mm. Voorkeur voor de langere termijn uit naar een 55-210 mm.

Had alleen gehoopt dat er nog meer reviews te vinden waren over deze camera op dit forum. Mochten er nog op of aanmerkingen zijn waarom wel of waarom niet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1.Wat is je beschikbare budget? Een 600 euro voor body + lens
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Vooral gebruik op vakantie, dus landschappen en architectuur (ook de binnekant van kerken enz.)
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Geen absolute noodzaak, wel gewenst
6.Overige wensen aan de camera? Ik was wel gecharmeerd van het gevoel van een Canon 1000D die ik ooit eens gebruikt heb. Bovendien heb ik momenteel een Canon compact die het al heel lang goed doet :) Ik neig dus naar Canon, maar sta open voor alles.
7.Gewenst bereik? Een lastige vraag. Mijn huidig compactje heeft geen groot bereik, en dat vind ik soms op vakantie wel lastig. Langs de andere kant heb ik geen zin in het rondzeulen met veel lenzen en continu moeten wisselen wanneer ik op vakantie ben. Er bestaan uiteraard wel lenzen met een redelijk bereik, maar je leest dan vaak dat de betaalbare geen goede kwaliteit hebben.

Het probleem is dat ik géén idee heb van de relatieve kwaliteit van een "slechte" budget telelens in vergelijking met een high-end compact met een redelijk bereik (zoals bijvoorbeeld de Nikon Coolpix P7100). Natuurlijk vind je wel reviews van lenzen, maar ik weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren... Is de kwaliteit zo slecht dat je beter af bent met een goede compact? Of valt het allemaal wel goed mee, maar kan je gewoon nog betere lenzen krijgen?

Kort gesteld: wat is wijsheid? Kiezen voor een budget DSLR met dito all-round lens? Of kies ik dan voor een dure compactcamera (met grotere sensor dan standaard)? De grootste ergernissen met mijn huidige compact zijn slechte ruisprestaties bij hogere ISO waarden (lees: >200 ISO is al teveel), geen kleine DOF mogelijk en een te klein bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
walliwalli schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:04:
Had alleen gehoopt dat er nog meer reviews te vinden waren over deze camera op dit forum. Mochten er nog op of aanmerkingen zijn waarom wel of waarom niet hoor ik het graag!
Deze had je neem ik aan al doorgenomen?
http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n

Staat vast ook wel een review van de Nikon 1 serie als je even zoekt :)

Edit: hier dus http://www.dpreview.com/reviews/nikonv1j1/

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 14-03-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[b][message=37853845,noline]Admiral Freebee schreef op woensdag 14 maart 2012 @ ... De grootste ergernissen met mijn huidige compact zijn slechte ruisprestaties bij hogere ISO waarden (lees: >200 ISO is al teveel), geen kleine DOF mogelijk ...
Dat zijn precies de punten waar een dSLR beter in is, vanwege de grotere sensor. Het bereik van een superzoom compact is wel veel groter, maar dat is alleen bruikbaar bij goed daglicht.

Je zou ook eens naar de nieuwe Canon G1 X kunnen kijken: De enige compact met grote sensor en zoomlens.
http://www.kenrockwell.com/canon/compacts/g1-x.htm Valt wel buiten je budget, en is trager en minder flexibel dan een dSLR of ILC, maar wel een erg fraai ding voor op vakantie, landschappen, gebouwen, etc. pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliwalli
Klopt, die sites had ik al doorgenomen, bedankt!.
Deze review was ook leuk om te zien!
http://www.stevehuffphoto...monster-full-of-features/

Als klapper op de vuurpijl vandaag ook even bij de lokale MM geweest en de camera in het echt gezien.
Opvallend was voor mij de degelijkheid en de totale omvang met een 18-55mm lens.
Zeer positief ben ik hierover! De verwachting is dat ik medio mei de camera zal gaan aanschaffen.
Tot die tijd dus nog rustig afwachten. (Overigens heb ik deze keuze sneller gemaakt dan voor een compactcamera ruim 2jr geleden, die is er nooit gekomen vanwege de vele mogelijkheden en prijsverschillen)

Nog even over de Nikon 1, deze zie ik (nadat ik deze vandaag ook in de handen heb gehad) eerder als een 'mode' accessoire (neem de kleuren roze en wit ?!) waarbij erg is ingespeeld op de looks maar niet zozeer de specs. Zelf ga ik dan liever voor de specs en komen de bijbehorende looks vanzelf wel.
Morrar schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:36:
[...]

Deze had je neem ik aan al doorgenomen?
http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n

Staat vast ook wel een review van de Nikon 1 serie als je even zoekt :)

Edit: hier dus http://www.dpreview.com/reviews/nikonv1j1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:34: Is de kwaliteit zo slecht dat je beter af bent met een goede compact? Of valt het allemaal wel goed mee, maar kan je gewoon nog betere lenzen krijgen?

Kort gesteld: wat is wijsheid? Kiezen voor een budget DSLR met dito all-round lens? Of kies ik dan voor een dure compactcamera (met grotere sensor dan standaard)?
Ik vind het EN een beetje vreemde vraag EN ik vind het ZEKER meevallen ;)

Een DSLR koop je naar mijn mening niet enkel omdat je "scherpere" foto's kun maken.
(lees: nog meer detail of iets in die trend).
Een DSLR koop je ook omdat je gewoon op een andere manier foto's neemt.
Door verschillende lenzen toe te passen, bepaalde instellingen te gebruiken en evt gebruik te maken van andere externe apparatuur (flitsers oid), kun je naar mijn mening met een DSLR veel meer dan een compact camera.

Sowieso is het veelal de fotograaf die de foto maakt, niet de apparatuur
(bepaalde omstandigheden daargelaten)

De algemene "honger" naar meer detail en betere specificaties begrijp ik dus absoluut niet.
Met een oudere D70s, D200 of Canon 20D, 350D kun je ook gewoon bijzonder mooie platen maken waar de details van afspatten.
Ik ken ook echt heel erg weinig mensen die daadwerkelijk een Canon 5D/Nikon D700/D3 of beter nodig hebben.

Staat tegenover dat een DSLR gewon veel groter is, dus dat zul je moeten inleveren.
Daarnaast zit je ook al snel aan allerlei extra accessoires en zulk soort dingen.

Voor gewoon wat kiekjes lijkt het me wat overdreven.
Tenzij je het leuk vind om af en toe eens extreme zoom foto's te maken of iets dergelijks.
(hoewel, met die onzinnige hoeveelheid megapixels vandaag de dag, kun je net zo goed gaan croppen)

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 15-03-2012 00:04 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat de fotograaf de foto's meer maakt dan de camera is mij wel duidelijk. Vandaar dat ik ook aangeef dat de meeste reviews van DSLR's en objectieven gericht zijn op de "die-hard" fotograaf, maar weinig zeggen voor een persoon met mindere eisen (en budget :P).

Echter doe ik wel meer met mijn huidig toestel dan de gemiddelde vakantiekiekjesfotograaf. Het toestel biedt ook veel instellingsmogelijkheden (zeker met alternatieve firmware :P), maar het resultaat wordt regelmatig beperkt door de technische limitaties van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binshou
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-07 08:25
Na een aantal jaren geleden al eens willen gaan fotograferen als leuke hobby erbij wil ik dit nu toch echt gaan doorzetten en zodoende ben ik in dit topic terechtgekomen.

Heb de startpost doorgenomen en ben na dit gelezen te hebben de mediamarkt ingegaan om verschillende camera's vast te houden, nu twijfel ik nog tussen de volgende camera's en omdat ik nog een beginner ben op dit gebied hoop ik mede door dit te posten tot een besluit te kunnen komen.

De camera's waar ik naar gekeken heb zijn de volgende: Canon 1100D + EF-S 18-55mm IS II / Nikon D3100 + 18-55 VR / Canon 600D +18-55 IS II

400 – 600 Euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Me Vriendin wil er graag vliegtuigen mee fotograferen, en zelf zou ik er graag dieren in de dierentuin mee willen fotograferen en hem op wintersport gaan gebruiken. Buiten deze dingen wil ik hem ook gewoon voor normale foto's gebruiken.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het liefst wel, maar niet noodzakelijk

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja

Goede bouwkwaliteit, de rest maakt me op het moment niet zoveel uit.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het mooist zou zijn beginnen met de kitlens, en daarna doorsparen voor eventuele uitbreidingen.

Alvast Bedankt voor de informatie.

PSN: Res_Binshou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ik neem aan dat je ook al even de vergelijking hebt gemaakt op DPReview:
http://www.dpreview.com/p...600d&products=nikon_d3100

Naar de specs kijkend kan ik me voorstellen dat een 600D net iets aantrekkelijker is, maar moet ook eerlijk bekennen dat Canon niet mijn merk is dus neem het met een korrel zout.

Verder denk ik dat je bij alle budgetmodellen geen goede bouwkwaliteit kunt verwachten. Het zal altijd plastic zijn wat de klok slaat en dat is dus altijd riskant als je er mee op wintersport wilt (keer vallen op de camera zal em geen goed doen). Metalen bodies vind je pas in de semiprofessionele lijnen, bijvoorbeeld bij Nikon in de D300 en hoger.

Verder zal een kitlens je vriendin waarschijnlijk niet veel helpen bij het maken van vliegtuigfoto's. Meestal heb je dan toch wel wat meer telebereik nodig. Juist (goede) telelenzen zijn heel erg prijzig, maar een 70-300mm of iets dergelijks is nog wel behoorlijk betaalbaar.

Tot slot zou ik ook de tweedehandsmarkt goed in de gaten houden. Voor dit budget kun je tweedehands bijvoorbeeld ook een leuke Nikon D90 op de kop tikken en dat is toch een stuk meer camera dan die D3100 naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Canon heeft tussen de 1100D en de 600D ook nog de zeer populaire 550D. Dat is min of meer een 600D zonder klapschermpje, daar zou ik zeker ook even naar kijken. De Nikon D5100 is goed vergelijkbaar met de Canon 600D en ook daar zou ik nog even naar kijken. Je maakt met geen van allen een miskoop, Neem gewoon wat je zelf het prettigst vindt.

Voor vliegtuigen en in de dierentuin is een telelens toch wel heel prettig. (Lees: vrijwel onmisbaar...) Maar met dit budget wordt dat toch lastig. Goedkoopste opties die nog redelijk goed zijn, zijn de Canon 55-250 IS en de Nikon 55-200 VR.

Pagina: 1 ... 5 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's