Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vorige maand in Schotland geweest en ondanks het mindere weer waren er een paar prachtige stukken bij. Vooral het gebied ten noorden van het dorp Dalmally was prachtig met continue regen afgewisseld met zon (foto's 1 t/m 6). Foto 7 is genomen in de buurt van de Ben Nevis nadat het gesneeuwd had en foto's 8 t/m 11 op 'the Isle of Skye'. Ik heb gebruik gemaakt van een pola, nd-grad en nd-8 stop filter (Misschien wat overkill). Een aantal foto's met lange sluitertijd waren niet helemaal scherp door beweging maar dat kan je op dit formaat niet helemaal goed zien. Dit kwam trouwens door een beschadigde bevestiging van het statief. De foto's zijn genomen met een Nex5-n

Ben benieuwd wat jullie er deze keer van vinden

1
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7206/6976784315_53da5476ed_z.jpg
Scotland - Kilchurn Castle by ApoJapo1, on Flickr
2
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7181/6832632770_4091e42ff3_z.jpg
Scotland by ApoJapo1, on Flickr
3
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7189/6985790095_15dfc4f05a_z.jpg
4
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7046/6818291184_6680470268_z.jpg
5
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7049/6836371334_e161504b17_z.jpg
6
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6038/7001067977_907aea6034_z.jpg
7
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7059/6827276214_f9e15b47ed_z.jpg
8
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7128/7487217436_48ae45c286_z.jpg
Scotland - Isle of Skye - Quiraing by Max J R, on Flickr
9
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7044/6990857019_73948ce0a7_z.jpg
Scotland - Isle of Skye by ApoJapo1, on Flickr
10
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6097/6850053660_0f1c15b94b_z.jpg
Scotland - Isle of Skye by ApoJapo1, on Flickr
11
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6033/6858186000_fff35526ae_z.jpg
Scotland - Old Man of Storr by Max J R, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's weer. d:)b

3 en 11 vind ik de mooiste, maar is wel lastig kiezen. Zie er geen tussen zitten die ik opvallend minder vind.

Als ik de foto's zie snap ik wel waarom m'n vader altijd met de motor in Schotland gaat touren, prachtige omgeving. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

7 en 8 zijn de enige platen die ik wat 'minder' vind. Echt ontzettend mooie platen zeg!!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Even een titelfix gedaan :) Je eerdere showcase was heel erg mooi, ik denk dat deze minstens in de buurt komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn favoriet is foto 5 :) . Hij staat voor mijn gevoel echter niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik sta versteld.. Wat doe je er allemaal voor om dit soort foto's te maken? Ik begreep niet heel veel photoshop, maar wel vroeg op staan gok ik?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Foto 4 van de regenboog doet me denken aan Walter Lewin. Je ziet op de foto dingen terug die hij uitlegt: 2 regenbogen, waarvan het kleurverloop tegengesteld is. De binnenkant van de regenboog is veel lichter, dan de buitenkant. En het licht van een regenboog is gepolariseerd, dus je hebt geen polarisatiefilter gebruikt (althans in de richting dat het licht zou wegvallen).

De foto's zijn trouwens allemaal heel erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Zo! Dat zijn beste foto's!! Met name 1,10 en 11 vind ik echt super, en dan eigenlijk vooral 11! Vooral de zon maakt het een interessante plaat denk. Zit ook mooi diepte in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Nice :) Nr 11 is echt schitterend vind ik.

Qua techniek; HDR & grijsfilter, of ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wederom prachtige serie! Mijn favorieten zijn 5, 6, 8 en 11 :) Zoals Aloys al zegt, lijkt nummer 5 wat scheef te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal :)
@ Aloys en JvdGeest, hij staat inderdaad niet recht. Dit zal ik nog moeten aanpassen
@ Isniedood, bedankt. Op foto 11 na werd er niet heel vroeg opgestaan. Had ook weinig zin gehad want de zon liet zich nooit zien in de ochtend (op 11 na dus). Trouwens plan ik de foto’s niet en zie ik wel wat ik tegenkom en wat het weer gaat doen. Je moet ook een beetje ;) rekening houden met je vriendin. Hoewel het ook niet altijd wordt gewaardeerd als ik plotseling het veld in ren, de berg afrol (was nodig bij n4) of in een rivier ga staan (n7)
@ Kopjethee, je hebt helemaal gelijk. Ik had daar geen pola filter gebruikt. Dit was overigens geen bewuste keuze. De witbalans was trouwens niet helemaal lekker bij deze regenboog pano (te paars) maar is nog steeds niet helemaal lekker zie ik nu.
@ChaserBoz, Ik heb 2 verschillende exposures gebruikt, één voor de bovenkant en één voor de onderkant. Daarnaast ook een ND + ND-grad gebruikt. Ik wilde eigenlijk nog wat uitproberen met verschillende posities maar had daar geen tijd voor. Ik moest al de berg op joggen om nog wat van de ‘zonsopkomst’ te zien en een paar minuten na deze opname zat ik in dikke mist. Uiteindelijk ben ik best wel tevreden met deze (unieke) compo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
Had een aantal foto's al voorbij zien komen in het testcase topic volgens mij maar wow. Deze showcase heeft mij er echt van overtuigd een NEX-5n te kopen als vervanging voor m'n 40D.

Nr. 9 is veruit m'n favoriet. Kleuren zijn mooi en je beeld wordt echt van de waterval voorin naar de bergen naar achter getrokken. Prachtige compositie.

Mag ik vragen wat voor lens(en) je hebt gebruikt?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:42:

Hoewel het ook niet altijd wordt gewaardeerd als ik plotseling het veld in ren, de berg afrol (was nodig bij n4) of in een rivier ga staan (n7)
Hier wordt het zeker wel gewaardeerd :)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:34
Hulde! Wat een prachtige reeks! Ik ben er vorig jaar geweest, maar had alleen maar regen.....Er waren zelfs dagen bij dat de gear gewoon in de Pelican bleef.... :(

Vooral no. 7 blijft me boeien!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ isniedood, gelukkig maar :)

@ MasterM., het weer blijft altijd een risico, tenzij je naar de woestijn gaat. Zelfs in de Zuid-Europese landen kan je pech hebben zoals afgelopen zomer. In Schotland moet je dan weer eerder geluk hebben. Bij terugkomst keek ik nog even naar het weerbericht voor Skye en omgeving en zag elke dag een goede 5 tot 7 uur zon voorspeld afgewisseld met wat buien (ideaal voor foto's dus).

@ Robbie, ik heb nog steeds de kitlens. In de toekomst zal daar nog een groothoek bij komen. Het huidige aanbod van lenzen vind ik nog niet denderend en wil geen adapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

En weer een serie van schotland. Prachtig! Ik zal even per foto een opmerking plaatsen:

#1 - Lekkere compo. Qua belichting en scherpte vind ik hem niet helemaal lekker kijken. De boom oogt onnatuurlijk zwart vergeleken met het gras, en het kasteel is onscherp. jammer!

#2 - Ook mooi, lekkere diepte. ook het water ziet er nice uit. Effect van de ND-grad op de berg is wel te duidelijk zichtbaar.

#3 - Mooie kleuren op de berg. Kon je hier geen lager standpunt krijgen?

#4 - Erg leuk zo met de regenboog. Jammer dat de voorgrond niet zo heel erg spannend is.

#5 - In deze foto vind ik het jammer dat er niet een soort van lijn in de stenen te bespeuren is die mijn blik naar de overkant leidt.

#6 - Mooie compo. nice!

#7 - De voorgrond is heel erg gaaf!

#8 - Ook erg mooi. Wel jammer van die witte overbelichtte streep (sneeuw?) in het midden.

#9 - Super gave plaat met die watervallen rechts. Jammer van die overbelichte vlek in de wolk linksboven

#10 - Lekkere plaat. Die roze vlek linksboven oogt wat onnatuurlijk. colorcast van je nd-grad?

#11 - klassiek landschap, foto oogt wel wat plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb LAN party gehad dit weekend dus nog niet kunnen reageren.
Ook een prachtige serie van Schotland, en zeker weten showcase!

Grappig inderdaad om te zien dat jij vanuit een andere hoek foto's maakt dan ik :)

Even wat meer comments:

#1: in de titel ligt de nadruk op het kasteel, in de foto ligt de nadruk op de erg donkere boom in de voorgrond. Dat vind ik een beetje jammer.
#2: erg mooie foto, maar hier had meer uit gehaald kunnen worden. Bergrand is erg donker en linksboven ook. Dit kan plaatselijk natuurlijk bij gelicht worden. Het water is wel erg vet!
#3: mooie compo. Is dit een avondfoto of een dag foto? Ik vind de donkere bergtoppen iets te donker.

#4: hier had ik me al eens over uitgelaten. Ik vind de regenboog te strak. De "lijnen" per kleur zijn echt duidelijk zichtbaar en dat zie je volgens mij nooit zo in de natuur. Dus ik vind em overdone helaas.

#5: vind ik een van de mindere van de serie. T.o.v. die andere is dit een wat saaiere foto, wel een mooie compo zoals Marcel al zei.

#6: hmmm misschien ben ik wat zeikerig, maar de berg en de boom gaan in elkaar over. Ik had het mooier gevonden als ze losstonden van elkaar om wat meer isolatie te krijgen.

#7: Mooi gedaan. Flink wat contrast en extreem diepe blauwe lucht. Maar het werkt wel. Mooi om Schotland ook zo te zien!

#8: lijkt op 7. Had je beter een andere voor kunnen posten.
#9: eenzaam huisje op de achtergrond met een mooie voorgrond.....ik vind em tof!

#10: grappig dat jij em van de andere kant genomen hebt :) Ik zie wel veel licht/donker "vlekken", alsof het hdr-achtig is. zichtbare ruis in de roze wolk op dit formaat....minder....Maar je plaat heeft wel wat.

#11: schitterende foto en wat mij betreft de beste. Heel origineel shot! Alleen de donkere plekken op de bergen oogt wat onnatuurlijk evenals de te donkere lucht.

Je hebt behoorlijk het contrast en de shadows+highlights opgekrikt (hoe doe je dat zonder dat de algehele belichting niet meer klopt?). Bij de een pakt het goed uit (#8) en bij de ander niet (#5 en #9). De bewerking is echt erg hard, maar wel consistent over de hele serie.
En wat ik jammer vind, is dat ik eigenlijk nergens echt kan opmaken wat het echte weer nou precies was....Je bewerkingen verbergen het naar mijn smaak te heftig.

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld omdat ik zelf ook elk jaar naar Schotland ga, dus ondanks de donkere vlekken op de bergen, vind ik nummer 11 toch de allerbeste. Zo'n originele foto van de Old man of Storr heb ik nog nooit gezien.

thumbs up!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:08
Heerlijke serie, zeker een showcase. Persoonlijke favorieten zijn 1, 10 en 11. Heerlijke composities en mooie kleuren!

Zelf ga ik over drie weken voor vier dagen naar Schotland (Islay) en ben al gelukkig als ik met één foto van dit niveau naar huis kom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dat is nogal wat commentaar. Bedankt Marcel, Deatchant en Amras.

@Marcel,

1. Bij deze heb het hele verloop van de Nd-grad gebruikt. Dus hij wordt steeds wat donker van onderkant tot bovenkant. Kasteel kreeg ik niet scherper of ik had voor een langere sluitertijd moeten gaan maar dan waren andere delen weer niet ideaal belicht.
3. Bij een lager standpunt zou je weer een stuk van het stroompje missen die nu voor veel diepte zorgt doordat die steeds wat kleiner wordt. Ik had misschien wel nog een extra foto kunnen schieten met wat meer voorgrond en die dan als pano mergen.
8 Dit is een golf. Is inderdaad wat licht maar vind het wel kunnen
9 bij mij is die wolk niet overbelicht maar is inderdaad wel heel licht.
10. Bij andere platen had ik daar inderdaad nog wel wat last van maar bij deze was het ook zo. Kijk ook maar naar de reflectie in het water.
11. Bedoel je met plat het formaat? te krap boven?

@ Deatchant,

1. Dat kasteel is inderdaad ook mijn onderwerp maar dan wel in zijn omgeving. Ikzelf vind de plaat zonder boom te saai. Inzoomen op het kasteel werkt ook niet helemaal.
3. Rond een uur of 10 in de ochtend. Bergtoppen zijn inderdaad donker, deels door de bewolking en deels door de ND-grad. Door de grad kreeg ik wel veel contrast in de wolken.
4. Ik kan mij zelf ook niet zo snel een regenboog herinneren die zo sterk was als deze. Maar het was dan ook echt een hardcore regenboog en heb deze dan ook niet versterkt met nabewerking. Wel heb ik de witbalans wat aangepast want dat ging niet helemaal goed in mijn haast (dit is een pano en de boog duurde maar +/- 10 sec.)
6 Kan ik mij in vinden en dat wilde ik aanvankelijk ook. Alleen dan komt die boom rechtsboven te staan en moet ik dan links weer veel ruimte laten aan de lucht. Dan ben ik bang dat het voor de kijker te veel switchen wordt tussen boom en achtergrond.
7+8, ik heb ze bewust naast elkaar geplaatst zodat het meer als serie aanvoelt. Ze lijken dan ook best op elkaar kwa kleuren, maar het zijn wel totaal verschillende onderwerpen.
10, is inderdaad ruis (heb het origineel erbij gepakt om te checken). Bij mij valt het iig niet op maar dat kan per monitor verschillen.

Bij deze serie heeft de ND-grad en in een paar gevallen de pola mij zeker geholpen met het juist krijgen van de belichting. In photoshop probeer ik alleen die delen die te donker zijn (zoals de brug in 10, de bergen in 11(erg lastig zoals je kan zien)) lichter te maken met wat shadows. De hooglichten kan je versterken maar dan wel met een kleine radius.

@ Amras, hoop voor je dat het weer meezit. Dan kan die 'doelstelling' wel wat hoger worden gelegd :)
Pagina: 1