Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen vakantie in de Dolomieten geweest met mijn nieuwe Sony Nex-5n en 18-55mm kitlens. Het plan was eerst om daar meteen een f1.8, 24mm, Zeiss lens (€ 1.000) bij te nemen maar op basis van vergelijkingen op internet vond ik het verschil (veel) te klein. Wel gebruik gemaakt van een pola filter (voor het eerst). Soms iets te extreem toegepast gezien de te donkere luchten. Wanneer het aardig koud was kon ik maar een paar foto's schieten per minuut met de 5-n. Dit probleem heb ik nooit gehad met de s95 (die zit dan ook warm in je jas). Ik heb voor in de toekomst een statief, ND 10 stop en een ND grad gekocht.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7031/6784101863_ee3ae429b7_z.jpg
Sunrise Dolomites by Max J R, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7007/6784081763_bbbc2419e2_z.jpg
Dolomites by Max J R, on Flickr

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7020/6784083597_bfcceee19c_z.jpg
Dolomites by ApoJapo1, on Flickr

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7002/6784085883_3593e295be_z.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7032/6784085023_2103aa3f8e_z.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7200/6863267246_e8b1401552_z.jpg
Dolomites by Max J R, on Flickr

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7035/6784080437_bc5acf9ddc_z.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7004/6784101117_64c34976e5_z.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7018/6784119435_1397ed6e41_z.jpg

10.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7154/6784082929_dbcbe59ced_z.jpg

11 (met de s95 ;) )
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7154/6709482579_c47e232aae_z.jpg
Sunset Dolomites by ApoJapo1, on Flickr

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2013 16:27 . Reden: wijziging icc-profiel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Even heel snel een titelfix gedaan naar showcase :)

Stuk voor stuk prachtige foto's apojapo1, ze kijken allemaal heerlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
JvdGeest schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:34:
Even heel snel een titelfix gedaan naar showcase :)

Stuk voor stuk prachtige foto's apojapo1, ze kijken allemaal heerlijk weg.
Eens :Y Zat daarnet al te kijken voor de titelfix, maar durfde er niets van te zeggen :$

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:28
Wat een fantastische serie, echt heel prachtig!
Ik probeer nog om mijn favorieten er uit te zoeken, maar ik kan niet kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Met zoveel mooie platen kun je beter andersom werken, dus de minste platen noemen:

4. iets teveel onderwerpen in de foto. Het hek in de sneeuw was al een mooi onderwerp geweest, of de bergen tegen de (iets te) blauwe lucht. Desalniettemin is het nog steeds een prima plaat.

Verder kom ik niet. Prachtige showcase!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39
Hele gave showcase zeg! :) Niet om denigrerend te doen, maar het laat eigenlijk perfect zien dat je geen uitgebreide set en dure camera's hoeft te hebben om goede foto's te maken.

Qua scherpte, compositie en onderwerpen zit het eigenlijk wel goed. Ik vraag me alleen wel af waarom je gekozen hebt voor nr.4 Die valt qua sfeer en onderwerp buiten de toon met de rest. Was er tevens een expliciete reden om de foto's andere ratio's te geven of was het meer vanwege het isoleren van specifieke onderwerpen in post?

Foto's 2,5 en 11 springen er voor mij uit. Qua compositie en de silhouetten geeft het toch net iets meer dan een generieke foto van gebergten op de achtergrond. Al met al, kudos! _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door k5052 op 29-01-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx allen voor de complimenten en de titelfix.

Ik vind n4 wel voor wat afwisseling zorgen eigenlijk. De andere onderwerpen zijn toch voornamelijk mannetje of huisje en bergen. Het contrast in de sneeuw maakt hem inderdaad wat (te) druk.

@ k502, als ik kies voor 1 bepaalde verhouding/ratio word ik teveel beperkt voor het maken van een goede compo ookal kijkt het inderdaad wel rustiger als serie wanneer je dat wel zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PowerUp schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:39:
Wat een fantastische serie, echt heel prachtig!
Ik probeer nog om mijn favorieten er uit te zoeken, maar ik kan niet kiezen :)
Heel simpel, nummer 10! En daarna nummer 2! Alle platen* zijn prachtig om te zien maar die twee vind ik echt mega prachtig!

* Nummer 4 mag weg, zeker een mooie foto maar de rest is prachtig en dan is "mooi" niet genoeg ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 22:24
1 en 11 vind ik de mooiste met kort daarachter de rest van de foto's :).

Als ik naar de foto's kijk, krijg ik meteen zin om een vakantie die kant op te boeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

1,2,7,10 en 11 kunnen zo op www.interfacelift.com geplaatst worden :Y

Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat voor bewerkingen je hebt toegepast op de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik een zeurpiet als ik zeg dat de foto's door de postprocessing soms een beetje op renders lijken? Het zijn erg mooie platen, maar het gevoel dat er flink aan geschroefd is maakt het dan misschien ergens weer iets minder mooi (deels omdat ik ook niet meer weet wat nu al mooi was en wat mooi gemaakt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1,2 en 10 zijn echt onwijs mooi. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Camacha: vind het mooie contrastrijke foto's met een herkenbare stijl. Ik vind het ook altijd goed om te zien als er een consistente manier van nabewerking in de foto's zit, dat is in de showcase het geval maar eigenlijk over al z'n foto's wel. Maar smaken verschillen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvdGeest schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:40:
@Camacha: vind het mooie contrastrijke foto's met een herkenbare stijl. Ik vind het ook altijd goed om te zien als er een consistente manier van nabewerking in de foto's zit, dat is in de showcase het geval maar eigenlijk over al z'n foto's wel. Maar smaken verschillen! :)
Ik kan helemaal niets afdingen op de zaken die jij noemt, dat vind ik ook pluspunten, maar al die zaken hebben niet per defintie tot gevolg dat iets er gerenderd uit gaat zien (al kan dat contrast daar wel aan bijdragen). Het doet me denken aan foto's waar met HDR-gebeuren of dergelijke zaken zo aan geschroefd is dat het er een beetje raar uit gaat zien. Ik denk dat we die allemaal wel kennen en eerlijk gezegd vind ik dat altijd een beetje zonde, want dan gaat het bijna suggereren dat iets dergelijks nodig was om het een mooie foto te maken.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik het wel erg mooie platen vind, daar hoor je mij niet over.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mooie platen, bijna met de computer gemaakt zo strak!

Ben ook benieuwd naar de postprocessing stappen die hebt gedaan. Zou je dat nog kunnen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Ik ben het wel met je eens dat veel van apojapo's platen er als gerenderd uit zien (niet alleen deze serie). Maar zoals je zegt is het smaakgebonden en vind ik het er wel surrealistisch uitzien (op een positieve manier).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de complimenten

@ Camacha, bedankt voor je commentaar. Zoals JvdGeest en UC al zeggen, smaken verschillen natuurlijk. De compo en het onderwerp bepalen volgens mij nog steeds het meest. Daarnaast moet je ook geluk hebben met het licht en het weer. Een zonsopgang/ondergang met mist geeft een prachtig effect. Je kan dit versterken met photoshop maar zeker niet creëren. Het is overigens geen HDR. Ik gebruik de 'Camera Raw' plugin van photoshop en je kan daarmee de shadows, highlights en het contrast heel gericht aanpassen. Overigens doet een pola filter in sommige omstandigheden (n7 bijv.) ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Wow, ik ben sprakeloos. Gelijk bij de eerste kreeg ik het gevoel dat het bijna niet echt kon zijn, zo met die ruwe toppen. Kennelijk zijn de Dolomieten ruiger dan ik me herinner.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

2,8,10 en 11 zijn fantastisch, ik zou ze zo aan de muur hangen op minstens 80x60

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caferacer_750
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-08 19:24
ademloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

gave serie zeg; moet volgens mij een schitterend gebied zijn de Dolomieten.

Als eerste: foto 1 springt er wat mij betreft bovenuit!!!prachtige kleuren.

Foto 2/10/11: de zon vind ik toch iets te fel voor het mooie; overheerst een beetje.

Foto 3: hier weet ik niet zo goed waar ik naar moet kijken. Qua compositie de minste van de serie. Ik vind hem een beetje rommelig; en ik blijf steeds kijken naar die gele stenen links; maar die liggen niet op de goede plek imo :P

Goed gebruik gemaakt van de mensen overigens; geeft me een indruk van het perspectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Echt fantastische platen, een genot om naar te kijken. Ik heb er verder niks op aan te merken, dit is gewoon echt prachtig. 1 en 2 zijn mijn favorieten !

In National Geographic magazine hadden je plaaten ook niet misstaan wat mij betreft :)

[ Voor 22% gewijzigd door hypz op 30-01-2012 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Bij de platen die sommigen "gerenderd" vinden overkomen zou ik wel graag het orgineel zien.
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met op de het juiste moment, met het juiste licht op de juiste plaats zijn, dan dat het postprocessing is.

Een geweldige serie fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Dit is inderdaad strakke-plasser-materiaal zeg. Wat een foto's!!
Ik kan er echt niks over zeggen. Ik vraag me altijd af hoe je zo'n enorme scherpte krijgt met een s95 en een nex5...

Soms zie je dat mensen in lightroom teveel clarity gebruiken. Dan wordt het wel scherp, maar ook te hard. Jouw platen zijn echt crisp. Ik vraag me af hoe ik dat zo kan doen, zonder het gebruik van photoshop....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 23:03:
Nogmaals bedankt voor de complimenten

@ Camacha, bedankt voor je commentaar. Zoals JvdGeest en UC al zeggen, smaken verschillen natuurlijk. De compo en het onderwerp bepalen volgens mij nog steeds het meest. Daarnaast moet je ook geluk hebben met het licht en het weer. Een zonsopgang/ondergang met mist geeft een prachtig effect. Je kan dit versterken met photoshop maar zeker niet creëren. Het is overigens geen HDR. Ik gebruik de 'Camera Raw' plugin van photoshop en je kan daarmee de shadows, highlights en het contrast heel gericht aanpassen. Overigens doet een pola filter in sommige omstandigheden (n7 bijv.) ook wonderen.
Je hebt dus alleen de shadows,highlights en contrast aangepast? Zou je nog wat verder kunnen beschrijven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:11
Fraaie platen, 2 en 10 zijn (ook) mijn favorieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Hot damn! Prachtige reeks. Reclame voor de Sony, denk ik ...

Wow. 1,2,7, 10 ... ik weet gewoon niet waar eerst kijken... Hotshot-voer!

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx allen,

Marcel,

thx, de felheid van de zon zal ook wel afhangen van de helderheid van je monitor denk ik. Ikzelf vind hem (net) niet te fel. Foto 3 is wat saaier maar ik vind de compo wel aardig met die stenen op de voorgrond en het pad die je naar het huisje leidt. Maar nu ik hem terugzie heb je wel gelijk dat er eigenlijk nog een uitzicht mist waardoor je nu snel bent uitgekeken.

Deathchant,

De scherpte is met een s95 aardig maar haalt het zeker niet bij een DSLR. Op klein formaat valt dit natuurlijk een stuk minder op. De nex-5-n is toch wel een behoorlijke verbetering moet ik zeggen. Ik heb deze eerst vergeleken met de nex-7 (1000,-) die met 24mp (vs 16mp voor de nex-5n) vooral een stuk scherper is maar op het gebied van dynamisch bereik, helderheid en kleur zag ik weinig verschil (met mijn beperkte ervaring dan).

Mr, Gadget en Deathchant,

Je kan dat doen dmv curves (in het RAW bewerkingsmenu dan) waarmee je alleen shadows en highlights toevoegt waar dat echt nodig is. De foto's worden dan niet over/onderbelicht wat je wel snel hebt als je alleen het contrast verhoogt. Ook pas ik de saturatie van de shadows, midtones en highlights apart aan. Ik heb deze plugin gedownload omdat het programma van Sony behoorlijk ruk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:32

The_Scarabial

MTB for life!

Wat blijven de dolomieten mooi om te zien, echt genieten en dat komt op deze foto's goed naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Ik sta versteld en ben zelfs een beetje jaloers dat je dit soort foto's kan maken. Weer een bewijs dat het om de fotograaf gaat. Vele presteren dit zelfs met de duurste camera's niet. Prachtig!

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Heb de foto's even op een andere monitor bekeken; en lijkt toch dat de felle zon waar ik me aan stoorde beinvloed werd door de monitor. Neem mijn opmerking terug daarover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hele mooie fotoreeks, zou er zo zelf van naar de Dolomieten willen gaan.

Zijn die donkere luchten op de niet-zonsondergang-foto's het gevolg van het pola filter, of zag het er echt zo uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Foto 7 (en 11 natuurlijk :9)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

Potverdriedubbeltjes. Dat zijn nog eens lekkere plaatjes. Tot sprookjesachtig toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 10-09 20:40
Woei, mooie foto's heb je gemaakt! Nr 3 en 4 zijn mijn favoriet. De grijze dolomiet rotsen (grijs zoals op mijn zomerfoto's) zien er mooi warm uit door de laagstaande zon, mooi contrast tegen het winterlandschap.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer voor de positieve reacties

Marcel, gelukkig dan maar :)

Henkie, de luchten lijken in de winter met sneeuw wat donkerder omdat de sneeuw zoveel licht weerkaatst maar wat je op de foto's ziet komt voor een groot deel door de pola filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Wowie! Well done! Ze zijn stuk voor stuk geweldig, en nummer 2 nóg meer geweldig!

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een woord.....prachtig.....
heel mooi! hoop ooit zelf zo'n foto's kunnen maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Echt schitterende foto's. d:)b Wat ik mij afvraag: Heb je de pola filter van Sony gebruikt, of gewoon een merkloze filter? Het prijsverschil is nogal groot (70 euro), en ik weet niet of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Nrs. 8 en 9 _/-\o_

Verder is het natuurlijk gewoon een droomreeks van een droomlandschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ hierboven, bedankt :)

@ Vantager, het is er één van Hoya (30E). Ik heb er geen verstand van maar ik las dat het verschil in kwaliteit nauwelijks verschilt met een stuk duurdere van Sony of Zeiss. Hoewel Chinees spul dan wel weer prut schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Ok, ik vermoedde ook al dat het Sony spul overpriced was. Ik ga eens kijken naar die van Hoya, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:17
Heel erg mooi! Ik zat te zoeken naar wat verbeterpunten, maar dat heb ik maar snel opgegeven :).

Nou vooruit, 2 puntjes:
- Wisselende verhoudingen van de foto stoort iets (maar ik snap de redenatie die je gaf)
- In 5 was het mooier geweest als de mensen de andere kant op liepen.

Nogmaals: heel mooi!

Ik vind 8 het mooist.

[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 02-02-2012 12:12 ]

Pagina: 1