Ik volg het topic al een aantal maanden en heb wel enig voorwerk gedaan, wil graag horen hoe jullie erover denken.
Ik maak veel foto's met mijn cannon S95 en vind het ook leuk ze te bewerken (al ben ik nog in een beginnende fase).
Wat is je beschikbare budget?
Rekbaar, maar rond het niveau Nikon D5100 + lens
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet heel specifiek. In ieder geval niet sport of van heel dichtbij (macro)
- Landschappen (stad/op zee/land)
- Portret
- Binnen
Vrij algemeen dus eigenlijk.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee helemaal niet
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
niet echt
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
graag wel een goed scherm, maar dat is niet echt een crusiaal punt geloof ik
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben nu in het bezit van een Cannon s95 welke een equivalent bereik heeft van 28 - 105 (35mm). Ik vind dat net wat kort dus zat te denken aan een 18-105 lens +/-
Dat zou ik graag combineren met een 35 mm prime. Voor portretten zal 50mm misschien geschikter zijn op DX maar de 35mm is voor binnen en groepen toch wat breder inzetbaar.
===
Nikon vs Cannon
Als ik moet kiezen tussen Nikon en Cannon neig ik naar Nikon. Ik vind filmen niet belangrijk en als je bv kijkt op een site als digitalreview waar
de d5100 vergeleken wordt met de 600d legt de 600d het af.
Nikon vs the rest
Ik lees dat den nieuwe EVF van sony goed is maar heb er niet echt een mening over verder. Een hoog aantal foto's per seconde schieten laat me koud.
Andere merken heb ik me nog niet echt in verdiept eerlijk gezegd. Maar de keuze in lenzen zal afnemen.
Dus ik sta erg open voor advies op dit gebied!
Nikon D90 vs D5100
Deze twee camera's vind ik het meest interessant van Nikon. De 3100 levert teveel in op bepaalde punten (scherm/formaat) en het prijs gat naar de D7000 is me te groot.
Het is natuurlijk een veel besproken topic heb ik heb er dan ook vrij veel over gelezen.
Snapsort heeft een uitgebreide vergelijking bv.
Hier worden talloze verschillen op een rijtje gezet, de belangrijkste voor mij zijn:
D5100- Low light performance! Op hoge iso waardes superieur.
- Swivel screen; zit je niet met zon stuk bescherm plastic voor je mooie scherm en kan je vanuit rare hoeken een fototje schieten (minder belangrijk dus maar toch)
- In-camera HDR, interval timer, Auto Distortion Control Mode, perspective control
D90- Extra knoppen, zoals een draaiknop. De bediening kan bij veel gebruik heel intuitief worden zonder de menus in te gaan. Ook een toplcd is handig.
- Penta-Prism (helderder dan Penta-Mirror). Is dit significant?
- Kan AF lensen gebruiken. voor welk bereik is dit nog interessant? 85mm alleen? zal ook wel een opvolger van komen. Op 50mm kan je kiezen tussen af-s en af.
- DOF knopje (ik lees dan; heeft geen zin op een d5100 want pentamirror dus zie je toch niet)
- Dan het flits gedeelte waar ik nog niet heel veel vanaf weet maar opzich wel interessant vind:
Flash commander (kan je een losse kopen voor de d5100 maar prijzig)
High speed sync
Nou dat zijn een hoop voordelen van de d90 boven de d5100. Maar het gaat natuurlijk om de relevantie van de voordelen. de d5100 is misschien een beetje een rare vogel binnen de nikon series maar heeft wel duidelijk een voordeel in de qualiteit van de foto's wat toch het belangrijkst is.
De hoge bruikbare iso waardes vind ik ook een groot voordeel.
goed, ik ben er eigenlijk helemaal nog niet uit; ik denk dat de belangrijkste punten voor mij zijn:
- Low light capabilities
- Bediening
Wie helpt me opweg?
Misschien moet ik het wel over een andere boeg gooien.
een 2e hands cannon 60d, Sony Alpha SLT-A65 of pentax K-5?
Alvast dank!