Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:17
Na een inbraak is mijn foto gear gestolen. De set bestond uit:
Nikon D70, Flitser SB600(?), kit lens 18-70, telelens 70-300VR.
Zeker in het begin heb ik erg veel gefotografeerd met deze camera, maar de laatste jaren werd dat toch minder omdat ik het soms gewoon te veel moeite vond om alles mee te nemen. Daarnaast maakte ik best aardige foto’s met een digitale compact camera van panasonic (Lumix DMC-TZ8)
Maar eerlijk is eerlijk, mijn laatste vakantie had ik alle nikon spullen ook bij me en heb met veel plezier leuke/mooie foto’s gemaakt.
Kortom, ik „moet” wat nieuws maar echt haast heeft het niet (immers ik heb een compact en de verzekering heeft nog niet uitbetaald ;-) )
Ik zoek dus iets wat de kwaliteit haalt van mijn voormalige D70 met z’n lenzen maar het gemak heeft van mijn huidige compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op zondag 18 december 2011 @ 09:51:
Na een inbraak is mijn foto gear gestolen. De set bestond uit:
Nikon D70, Flitser SB600(?), kit lens 18-70, telelens 70-300VR.
Zeker in het begin heb ik erg veel gefotografeerd met deze camera, maar de laatste jaren werd dat toch minder omdat ik het soms gewoon te veel moeite vond om alles mee te nemen. Daarnaast maakte ik best aardige foto’s met een digitale compact camera van panasonic (Lumix DMC-TZ8)
Maar eerlijk is eerlijk, mijn laatste vakantie had ik alle nikon spullen ook bij me en heb met veel plezier leuke/mooie foto’s gemaakt.
Kortom, ik „moet” wat nieuws maar echt haast heeft het niet (immers ik heb een compact en de verzekering heeft nog niet uitbetaald ;-) )
Ik zoek dus iets wat de kwaliteit haalt van mijn voormalige D70 met z’n lenzen maar het gemak heeft van mijn huidige compact.
Zo'n beetje alle spiegelloze compacts met m4/3 of aps-c sensor komen daarvoor in aanmerking. Dus misschien dat je al zelf een bepaalde voorkeur had.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik had daar inderdaad al naar gekeken. Er wordt veel reclame gemaakt voor de Panasonic Pen. Die spreekt mij zeker wel aan. Maar omdat ik de hobby een tijdje niet heb uitgevoerd wil ik mijzelf eerst weer even verdiepen in de (on)mogelijkheden van de verschillende soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 22:49
Bedoel je nu de Panasonic Lumix of de Olympus Pen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
PowerUp schreef op zondag 18 december 2011 @ 17:37:
Bedoel je nu de Panasonic Lumix of de Olympus Pen? ;)
Ik bedoel eigenlijk dat ik „alles” wil bekijken wat voldoet aan wat ik wil. (dslr kwaliteit, compact gemak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 05:17
Ook ik moet er maar eens aan geloven, wil mooie scherpe kleurrijke foto's met wat scherptediepte er in kunnen schieten, ook in het schemer, en dat gaat niet bepaald met je mobiele telefoon of Canon Powershot A510 :)

Wat is je beschikbare budget?
De pocket is in principe erg rekbaar, maar ik zat rond de 400-500 euro te denken. Ik hoop goed te kiezen op de curve waarin prijs tegen prestaties/mogelijkheden zijn afgezet, dus ben prima te overtuigen voor iets duurder als dat mooier spul is. Zo leek een d3100 mij erg geschikt.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Mijn vader heeft zo'n 35 jaar geleden een complete verzameling glaswerk aangelegd, bestaand uit een 28mm-lens, een 50mm-lens, een 135mm-lens, een 200mm-lens en een teleconverter, die volgens hem alles x2 doet dus dan heb je ineens praktisch een 400mm-lens. Deze lenzen hebben als ik het goed begrijp een vaste brandpuntafstand en kunnen dus niet zoomen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Random, huis/tuin/keuken, niet boeiend dus.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Neu, ik vind het belangrijker dat het ding nette platen oplevert.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, Live View vind ik sowieso niet zo boeiend, je hebt niet voor niks gewoon een zoeker...

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het zou dus leuk zijn als ik die lenzen van mijn vader zou kunnen hergebruiken, mocht dit passen. Dit is ook de reden dat ik naar die Nikon zat te kijken, hopelijk past alles nog steeds op elkaar.
Verder lees ik in reviews dat de d3100 glad aanvoelt, het moet wel fijn in de hand liggen. Hiervoor kan ik echter zoals ook staat aangegeven langs een winkel om eens een aantal bodies vast te houden.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Niet boeiend, huis tuin en keuken. Mocht ik ooit verder willen regel ik t.z.t. wel een geschiktere lens.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
De D3100 is een prima camera. Nadeel is wel dat je bij oudere lenzen geen autofocus hebt, dus dan moet je twee stappen hoger kijken bij de D90/D7000. Er zijn wel genoeg betaalbare AF-S lenzen tegenwoordig en je kan altijd upgraden.

Body voelt prima aan als je niks anders gewend bent, nadeel van in de winkel bodies vastpakken is dat de duurdere bodies altijd beter aanvoelen en je dan als snel gaat kijken naar de bodies die twee keer zoveel kosten ;) . Heb je eenmaal een D7000 vastgehouden, dan lijkt een D3100 ineens een licht plastic ding. Een beetje hetzelfde effect als dat 40" televisies klein lijken naast 55" schermen in de winkel. Wil je toch enigszins een bepaald budget hanteren, dan zou ik alleen bodies vastpakken die daar binnen vallen anders ga je onnodig twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Maar zou die oude glaswinkel van mijn pa wel passen? Handmatig focussen is iets waar ik me voorlopig dan wel overheen kan zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:09:
Maar zou die oude glaswinkel van mijn pa wel passen? Handmatig focussen is iets waar ik me voorlopig dan wel overheen kan zetten :P
Dat is maar zeer de vraag. Wat voor een mount hebben die lenzen van je vader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eXistenZ_ schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:09:
Met een aps-c heb je geen x2, maar x1,6 als cropfactor. Maar zoals al gezegd, waar waren die lenzen van je vader voor bedoeld? Als het voor Nikon was, past het wel, maar bij andere types wordt dat lastig/onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Universal Creations schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:16:
[...]

Met een aps-c heb je geen x2, maar x1,6 als cropfactor. Maar zoals al gezegd, waar waren die lenzen van je vader voor bedoeld? Als het voor Nikon was, past het wel, maar bij andere types wordt dat lastig/onmogelijk.
Bij Nikon APS-C heb je toch een x1,5 crop factor? Mocht het niet passen denk ik wel dat er converters voor te krijgen zijn, op ebay kun je ze vaak wel vinden (wel ff goed kijken welke je koop, kwaliteit verschilt nogal) ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Het waren Nikon-lenzen allemaal. Na een kleine discussie met een vriend van me heb ik besloten tot een 2ehands D90 inclusief kitlens (die 18-105mm) voor rond de 500 tot 600 euro op de kop te tikken.

Niet bepaald beginnersgear, maar dan ben ik in 1 klap voor de komende 5 jaar verzadigd qua mogelijkheden / kwaliteit / opties, bovendien heeft die body een AF-motor zodat ik daarna met iets goedkopere lenzen afkan mocht ik nog een andere willen, en als het past die lenzen van mijn vader ook nog kan laten autofocussen (als ik het goed begrijp) :9

http://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_d90

[ Voor 8% gewijzigd door _eXistenZ_ op 18-12-2011 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
BarôZZa schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:57:
De D3100 is een prima camera. Nadeel is wel dat je bij oudere lenzen geen autofocus hebt, dus dan moet je twee stappen hoger kijken bij de D90/D7000. Er zijn wel genoeg betaalbare AF-S lenzen tegenwoordig en je kan altijd upgraden.
lenzen van 35 jaar oud zullen sowieso niet zoveel autofocus hebben... :)

ik weet overigens niet hoe het zit met lichtmeting met lenzen uit die tijd en de D3100, volgens mij heb je dat dan ook niet. verder is het afhankelijk van de lenzen of het wel de moeite waard is om ze weer te gaan gebruiken. Fysiek zullen Nikon F lenzen wel op die camera passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:35:
[...]

Bij Nikon APS-C heb je toch een x1,5 crop factor? Mocht het niet passen denk ik wel dat er converters voor te krijgen zijn, op ebay kun je ze vaak wel vinden (wel ff goed kijken welke je koop, kwaliteit verschilt nogal) ;)
1.5x idd, zat om vage redenen met Canon in mijn hoofd...
Maar converters voor Nikon zijn heel vaak met glas. Gelukkig gaat het om Nikonglas en is dat allemaal geen punt meer. Een D90 is dan ook nog eens een betere keuze vanwege oudere AF lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:44

Metten

ik hou het graag simpel

_eXistenZ_ schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:56:
Het waren Nikon-lenzen allemaal. Na een kleine discussie met een vriend van me heb ik besloten tot een 2ehands D90 inclusief kitlens (die 18-105mm) voor rond de 500 tot 600 euro op de kop te tikken.

Niet bepaald beginnersgear, maar dan ben ik in 1 klap voor de komende 5 jaar verzadigd qua mogelijkheden / kwaliteit / opties, bovendien heeft die body een AF-motor zodat ik daarna met iets goedkopere lenzen afkan mocht ik nog een andere willen, en als het past die lenzen van mijn vader ook nog kan laten autofocussen (als ik het goed begrijp) :9

http://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_d90
De D90 is een puike camera voor jouw wensen. Realiseer je alleen wel dat hij met die oude F-mount lenzen hoogstwaarschijnlijk geen licht kan meten. Dat houdt in dat je alleen in 'M' modus kan fotograferen en derhalve zelf sluitertijd en diafragma moet instellen. Met enige gewenning wel goed te doen maar het is wel meer werk dan alleen maar zelf focussen :)

Bodies die wel licht kunnen meten met ouder MF glas zijn de D100/200/300(s) en de D7000.

Zijn die oude lenzen trouwens van Nikon (nikkor/series e) zelf of van fabrikanten als sigma en tamron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:33
BarôZZa schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:18:
Waar heb je die snelheid voor nodig dan? Die baby zal de komende tijd nog geen marathon lopen en bij dat soort situaties is dat lang niet zo erg van belang (je kan tenslotte net zo lang foto's nemen totdat ze goed zijn).

Een NEX of PEN camera moet wel geschikt zijn. Lichtsterke primelens erbij halen is ook handig voor als je je baby niet wil blindflitsen.

Het verschil tussen een compact en een ILC is in ieder geval stukken groter dan tussen een ILC en een DSLR.

En verder gefeliciteerd ;)
Bedankt! Mss ne snelle baby eh :p.

Nu, heb even gekeken voor een ILC, maar raak er niet wijzer van ;( .

Heb zowat 4 mogelijkheden over denk ik:
- Olympus PEN E-PL3 + 14-42 mm f/3.5-5.6 (550€)
- Sony NEX C3 (18-55mm lens, volgens mij ook f 3.5-5.6) (500€)
- Sony NEX-5N Black + 18-55mm f/3.5-5.6 (650€)
- Panasonic Lumix DMC-G3 Bruin + 14-42mm f/3.5-5.6 (500€)

Deze vallen zowat in het te besteden budget, maar moet de verschillen nog eens goed bekijken.
Zo lijken de sony's dezelfde lenzen te hebben, wat je dan meer krijgt voor de meerprijs van 150€ voor de NEX-5N is mij niet geheel duidelijk.

Kan ik aannemen dat alle 4 deze camera's redelijke foto's maken binnenshuis/schemering (een dslr met goede lens zal het niet benaderen, ma bon).

Welke van deze 4 raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Beide NEX' hebben een voordeel bij weinig licht door hun grotere sensor, en doen wat ruisprestaties zeker niet onder voor een dSLR. Het verschil tussen de 5N en C3 is dat de 5N op 1080p / 50 fps kan filmen tegen 720p 30 fps voor de C3. De JPEG engine van de 5N is een stuk beter, het is een van de weinige Sony's met een fatsoenlijke ruisreductie. De 5N is uit te breiden met een elektronische zoeker, de C3 is dat niet. Dat zijn geloof ik de grootste verschillen.

De Panasonic G3 heeft standaard al een elektronische zoeker ingebouwd zitten, hoewel die wat slechter is dan de optionele van de NEX (die wel behoorlijk duur is). Hierdoor is hij wel wat groter.
Het voordeel bij de Panasonic en Olympus is ook dat je wat meer keuze hebt uit lenzen, zoals een 45 mm f/1.8 lens die voor foto's bij weinig licht wel van pas kan komen. Sony komt ook met een 50 mm f/1.8, maar de levering daarvan is opnieuw uitgesteld dus voorlopig nog niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

Al voor een poos ben ik aan het nadenken om een ILC aan te schaffen. Compactcamera's geven simpelweg niet genoeg kwaliteit naar mijn mening. Maar echte dSLR's zijn mij iets te groot. De bedoeling is dat ik de camera (bijna dagelijks) overal mee naartoe kan nemen zonder me kapot te zeulen. Ik ben nog een beginner als het aankomt op fotografie en een compacte ILC lijkt me voor mijn situatie dan ook ideaal. Alle ILC's lijken echter zoveel op elkaar dat ik wat hulp nodig heb. Ik hoop dan ook dat jullie me willen helpen!

Beschikbare budget: richtlijn is 500 - 550

Objectieven: Ik heb nog geen objectieven aangezien ik een beginner ben.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In mijn vrije tijd en voor mijn studie wil ik zoveel mogelijk verschillende dingen kunnen knippen. Zo kan het voorkomen dat ik hele gebouwen knip, close-up foto's maak van voorwerpen of rijdende treinen. Een lens met een groot bereik leek mij daarom wel handig.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
1080P kunnen filmen zou mooi meegenomen zijn maar is geen must.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Aangezien ik de camera vaak wil meenemen is het handig dat de bouwkwaliteit heel erg goed is en de behuizing compact genoeg is voor dagelijks gebruik.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met een keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:44:
Hey allemaal,

Al voor een poos ben ik aan het nadenken om een ILC aan te schaffen. Compactcamera's geven simpelweg niet genoeg kwaliteit naar mijn mening. Maar echte dSLR's zijn mij iets te groot. De bedoeling is dat ik de camera (bijna dagelijks) overal mee naartoe kan nemen zonder me kapot te zeulen. Ik ben nog een beginner als het aankomt op fotografie en een compacte ILC lijkt me voor mijn situatie dan ook ideaal. Alle ILC's lijken echter zoveel op elkaar dat ik wat hulp nodig heb. Ik hoop dan ook dat jullie me willen helpen!

Beschikbare budget: richtlijn is 500 - 550

Objectieven: Ik heb nog geen objectieven aangezien ik een beginner ben.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In mijn vrije tijd en voor mijn studie wil ik zoveel mogelijk verschillende dingen kunnen knippen. Zo kan het voorkomen dat ik hele gebouwen knip, close-up foto's maak van voorwerpen of rijdende treinen. Een lens met een groot bereik leek mij daarom wel handig.

1080P kunnen filmen zou mooi meegenomen zijn maar is geen must.

Aangezien ik de camera vaak wil meenemen is het handig dat de bouwkwaliteit heel erg goed is en de behuizing compact genoeg is voor dagelijks gebruik.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met een keuze!
Zie 2 posts boven je voor de short list die ik zou geven. Waar de Oly en de Pana hun grotere bereik van hun kitlens als voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het verschil in bereik tussen de genoemde opties is erg klein. In 35 mm equivalent:
Olympus en Panasonic: 28-84 mm
Sony: 27-82.5 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het bereik tussen die 4 modellen is vrijwel gelijk? Ik heb zelf ook nog zitten zoeken maar ik heb nog geen doorslaggevende factor kunnen vinden waarom ik de een wel zou moeten kiezen of juist niet. Voor een beginneling lijken ze allemaal zo op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:37:
Dus het bereik tussen die 4 modellen is vrijwel gelijk? Ik heb zelf ook nog zitten zoeken maar ik heb nog geen doorslaggevende factor kunnen vinden waarom ik de een wel zou moeten kiezen of juist niet. Voor een beginneling lijken ze allemaal zo op elkaar.
Dat kan me voorstellen.
Probeer ze eens uit in de winkel. De G3 heeft een hele andere vorm dan de rest waardoor hij anders in de hand ligt. Wellicht is dat een doorslaggevende factor voor je. Speel eens kort met de modellen en wellicht springt er wel 1 tussenuit op de een of andere manier.

Let er ook op dat je indien je voor een camera gaat met verwisselbare lenzen gaat je ook voor het systeem gaat. Wellicht wil je je body over een aantal jaren vervangen gezien de voortschrijdende techniek, maar je lenzen hou je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Micro 4/3 (en dan met name die van Olympus) heeft wel als voordeel dat de kitlenzen in kwestie toch een stukje kleiner zijn dan die van Sony. Daarnaast zijn er op dit moment meer verschillende lenzen voor te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
PowerUp schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:30:
Beide NEX' hebben een voordeel bij weinig licht door hun grotere sensor, en doen wat ruisprestaties zeker niet onder voor een dSLR. Het verschil tussen de 5N en C3 is dat de 5N op 1080p / 50 fps kan filmen tegen 720p 30 fps voor de C3. De JPEG engine van de 5N is een stuk beter, het is een van de weinige Sony's met een fatsoenlijke ruisreductie. De 5N is uit te breiden met een elektronische zoeker, de C3 is dat niet. Dat zijn geloof ik de grootste verschillen.
kleine aanvulling (C3 vs 5N):
  • 2,5 fps vs 10 fps
  • touch-screen
  • betere bouw
  • minimaal 200 vs 100 ISO
  • maximaal 12800 vs 25600 ISO
de 5N lijkt mij het meergeld wel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Ik ben van plan voor mijn vriendin een dSLR te kopen. Mijn keuze is eigenlijk al gevallen op de Nikon D3100. Het lijkt me de beste instap camera en lees niets dan positieve dingen erover.

Ik kan echter niet het verschil vinden tussen deze 2 objectieven: de G VR en de G ED II

pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G ED II

Prijzen maken niet veel verschil. Heeft iemand een idee wat het verschil precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De lens G ED II heeft geen VR, dus geen stabilisatie.

Dat merk je grotendeels op bij de langere mm's. Maar dan moet je onderwerp ook wel stil staan. Met de VR lens heb je de mogelijkheid om iets langere sluitersnelheden te halen en scherpe foto's dan met de lens zonder VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Ik had wel opgezocht wat de termen betekenden in de faq maar kwam er zelf niet helemaal uit wat dan een verstandige keus is. Uit jouw reactie begrijp ik dat de VR de betere keus is. Bedankt voor je snelle reactie!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:58
Ik volg het topic al een aantal maanden en heb wel enig voorwerk gedaan, wil graag horen hoe jullie erover denken.

Ik maak veel foto's met mijn cannon S95 en vind het ook leuk ze te bewerken (al ben ik nog in een beginnende fase).

Rekbaar, maar rond het niveau Nikon D5100 + lens

nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Niet heel specifiek. In ieder geval niet sport of van heel dichtbij (macro)
  • Landschappen (stad/op zee/land)
  • Portret
  • Binnen
Vrij algemeen dus eigenlijk.

nee helemaal niet
niet echt

graag wel een goed scherm, maar dat is niet echt een crusiaal punt geloof ik

Ik ben nu in het bezit van een Cannon s95 welke een equivalent bereik heeft van 28 - 105 (35mm). Ik vind dat net wat kort dus zat te denken aan een 18-105 lens +/-
Dat zou ik graag combineren met een 35 mm prime. Voor portretten zal 50mm misschien geschikter zijn op DX maar de 35mm is voor binnen en groepen toch wat breder inzetbaar.

===

Nikon vs Cannon
Als ik moet kiezen tussen Nikon en Cannon neig ik naar Nikon. Ik vind filmen niet belangrijk en als je bv kijkt op een site als digitalreview waar de d5100 vergeleken wordt met de 600d legt de 600d het af.

Nikon vs the rest
Ik lees dat den nieuwe EVF van sony goed is maar heb er niet echt een mening over verder. Een hoog aantal foto's per seconde schieten laat me koud.

Andere merken heb ik me nog niet echt in verdiept eerlijk gezegd. Maar de keuze in lenzen zal afnemen.

Dus ik sta erg open voor advies op dit gebied!

Nikon D90 vs D5100

Deze twee camera's vind ik het meest interessant van Nikon. De 3100 levert teveel in op bepaalde punten (scherm/formaat) en het prijs gat naar de D7000 is me te groot.

Het is natuurlijk een veel besproken topic heb ik heb er dan ook vrij veel over gelezen.

Snapsort heeft een uitgebreide vergelijking bv.
Hier worden talloze verschillen op een rijtje gezet, de belangrijkste voor mij zijn:

D5100
  1. Low light performance! Op hoge iso waardes superieur.
  2. Swivel screen; zit je niet met zon stuk bescherm plastic voor je mooie scherm en kan je vanuit rare hoeken een fototje schieten (minder belangrijk dus maar toch)
  3. In-camera HDR, interval timer, Auto Distortion Control Mode, perspective control
D90
  • Extra knoppen, zoals een draaiknop. De bediening kan bij veel gebruik heel intuitief worden zonder de menus in te gaan. Ook een toplcd is handig.
  • Penta-Prism (helderder dan Penta-Mirror). Is dit significant?
  • Kan AF lensen gebruiken. voor welk bereik is dit nog interessant? 85mm alleen? zal ook wel een opvolger van komen. Op 50mm kan je kiezen tussen af-s en af.
  • DOF knopje (ik lees dan; heeft geen zin op een d5100 want pentamirror dus zie je toch niet)
  • Dan het flits gedeelte waar ik nog niet heel veel vanaf weet maar opzich wel interessant vind:
    Flash commander (kan je een losse kopen voor de d5100 maar prijzig)
    High speed sync
Nou dat zijn een hoop voordelen van de d90 boven de d5100. Maar het gaat natuurlijk om de relevantie van de voordelen. de d5100 is misschien een beetje een rare vogel binnen de nikon series maar heeft wel duidelijk een voordeel in de qualiteit van de foto's wat toch het belangrijkst is.

De hoge bruikbare iso waardes vind ik ook een groot voordeel.

goed, ik ben er eigenlijk helemaal nog niet uit; ik denk dat de belangrijkste punten voor mij zijn:
  • Low light capabilities
  • Bediening
Wie helpt me opweg?

Misschien moet ik het wel over een andere boeg gooien.
een 2e hands cannon 60d, Sony Alpha SLT-A65 of pentax K-5?

Alvast dank!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Megalomania schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:13:
[...]
Niet heel specifiek. In ieder geval niet sport of van heel dichtbij (macro)
  • Landschappen (stad/op zee/land)
  • Portret
  • Binnen
Vrij algemeen dus eigenlijk.
[...]
En dus maakt het eigenlijk niets uit waar je voor kiest. Ze zijn allemaal prima. Neem gewoon degene die het lekkerst vasthoudt, waar je het beste gevoel bij hebt. In auto termen: Een Ford Focus of een Volkswagen Golf, voor beiden is veel te zeggen, het is vooral een kwestie van smaak en gevoel. En die D90 versus D5100 is als een vorige generatie Golf of een nieuw model Polo, voor beiden valt ook hier veel te zeggen. De D5100 is gewoon moderner, heeft een nieuwere betere sensor, is veel beter met video en heeft een klapschermpje. Maar op de meeste andere gebieden is de oude D90 (Ik heb hem zelf) nog steeds de baas. Het is maar net wat je zelf belangrijk vind. Er valt eigenlijk geen goed advies voor te geven, anders dan: Ga ze vasthouden en neem de fijnste.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Fiber schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:46:
[...]

En dus maakt het eigenlijk niets uit waar je voor kiest. Ze zijn allemaal prima. Neem gewoon degene die het lekkerst vasthoudt, waar je het beste gevoel bij hebt. In auto termen: Een Ford Focus of een Volkswagen Golf, voor beiden is veel te zeggen, het is vooral een kwestie van smaak en gevoel. En die D90 versus D5100 is als een vorige generatie Golf of een nieuw model Polo, voor beiden valt ook hier veel te zeggen. De D5100 is gewoon moderner, heeft een nieuwere betere sensor, is veel beter met video en heeft een klapschermpje. Maar op de meeste andere gebieden is de oude D90 (Ik heb hem zelf) nog steeds de baas. Het is maar net wat je zelf belangrijk vind. Er valt eigenlijk geen goed advies voor te geven, anders dan: Ga ze vasthouden en neem de fijnste.
Ik heb je advies opgevolgd en naar de winkel gegaan. Nu wilde de verkoper me erg graag een d90 verkopen, ik weet niet waarom. Er werden allerlei onzinnige dingen geroepen maar buiten dat om:

Het leek er op dat de d5100 een heldere VF heeft. wat toch vreemd is aangezien het een pentamirror is en de d90 een pentaprism? de verkoper was het nog met me eens ook.
(beide met 18-105)
iemand hier ervaringen mee?

vond ze trouwens beide fijn om vast te houden. heeft de d90 een iets grotere viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Waren ze beiden met een opgeladen accu?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zat dezelfde lens op beide camera's want als er een lichtsterkere lens op een camera zit, is de viewfinder ook lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Universal Creations schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:29:
Zat dezelfde lens op beide camera's want als er een lichtsterkere lens op een camera zit, is de viewfinder ook lichter.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Fiber schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:20:
Waren ze beiden met een opgeladen accu?
nee, de d90 was leeeg, is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ja, dan zit het diafragma (bij Nikon) automatisch op de kleinste stand en heb je dus een donkere zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Fiber schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:36:
Ja, dan zit het diafragma (bij Nikon) automatisch op de kleinste stand en heb je dus een donkere zoeker.
zo'n significant verschil was het niet, eerder een heel klein verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:33
Na de sony nex C3 en 5N te gaan bekijken een beetje doorgeschoven naar de DSLR's.

Na lang wikken/wegen testen naar buiten gewandeld met een Canon EOS 600D met 18-55mm ISII kitlens.
Verder nog een tasje, geheugenkaart en UV filter gekocht.

Vooral voor een DSLR gegaan omdat de sony's toch niet bepaald lekker in de hand liggen. Handen zaten een beetje in een verkrampte houding.

Desalnietemin Stewie blij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Megalomania schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:08:
[...]
zo'n significant verschil was het niet, eerder een heel klein verschil?
Kun je nagaan hoe helder die D90 zoeker wordt als er wel een volle accu inzit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Vandaag mijn D90 opgehaald, de complete originele doos zit er nog omheen incluis alle binnendoosjes met bubbeltjesplastic / kabeltjes / het CDtje enzo. Ook zit de aankoopbon er nog bij, en de body heeft nog maar minder dan 400 clicks gemaakt op het moment dat ik em kreeg :D (inmiddels 450)

Wat mij betreft had de camera vanwege de staat waarin deze verkeerd wel 700 euro mogen kosten, heb maar 500 hoeven af te tikken :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PBGV2.png

[ Voor 41% gewijzigd door _eXistenZ_ op 24-12-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
chippie777 schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:35:
[...]

Ik bedoel eigenlijk dat ik „alles” wil bekijken wat voldoet aan wat ik wil. (dslr kwaliteit, compact gemak)
Inmiddels ook al wat camera’s in m’n handen gehad en de twijfel is behoorlijk toegeslagen. Vooral het vasthouden valt mij eigenlijk een beetje tegen van de pen, sony en panasonic. Daarnaast kan het bedrag aardig oplopen als je bij die camera’s ook een (goede) telelens wilt kopen.
Ik vond het vasthouden van mijn D70 altijd erg prettig, het voelde goed. Dus toch ook maar weer gekeken naar DSLR’s en moet zeggen dat een D7000 erg mooi (maar kostbaar) is. Een D5100 is, weliswaar een DSLR, maar ik vind de body toch nog wat klein aanvoelen.
De D90 is misschien nog wel de camera die het meest lijkt op mijn D70.
Kortom, ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al een Nikon V1 (+10-30 mm kitlens) en FT1 adapter geprobeerd?
Ik ben zelf aan het kijken naar deze set om bij m'n 70-200 mm te gebruiken. Dit ivm een safari volgend jaar. Ik ben meer van de landschappen en wil dan ook geen geld aan 500 mm f/4 glas uitgeven.
De V1+FT1 lijkt me een goedkoop (en klein/licht) alternatief voor dit doeleinde. Daarnaast is de V1+kitlens ook een compacte set voor als ik geen DSLR wil meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:09
Een beginnersvraagje; ik twijfel erover om mijn eerste dSLR te kopen, en twijfel tussen de 1100D en 600D. De 600D is zo'n 200 eu duurder als de 1100D. Is deze 200 eu gerechtvaardigd, of betaal je 200 eu meer voor functies die je als beginner eigenlijk niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Het grootste voordeel is volgens mij dat de 600D een veel stevigere body is.. maar mijn advies zou zijn, koop een tweedehands body, een 40D of 50D mits filmen niet belangrijk is of een 600D, 550D als dat wel belangrijk is. Scheelt een hoop geld wat je in leuke objectieven kunt steken. (Objectieven zijn belangrijker dan je body)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Mmm, ik zal het vooral gebruiken op vakantie (backpacken), dus gewicht en mobiliteit zijn wel belangrijk. Ik hoop eigenlijk dat ik met 1 lens kan allrounden, hoogstens 2. Maar 2e hands is wel een goede optie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Volgens mij zijn mijn reacties van topic verhuisd. Ik zal gelijk even de vragenlijst invullen:

Max 500, tenzij er voor een beetje meer een veel betere camera is
Nee
T'is vooral voor vakantie en onderweg, dus mobiliteit/gewicht zijn wel een issue
Totaal niet
Nee
Liever niet al te groot aangezien het in een backpack moet passen
Niet heel ver, al zou het wel gaaf zijn als ik een tempel of berg oid in de verte mooi zou kunnen fotrograferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantuss
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
1. Wat is je beschikbare budget?
Max tot 1.500 euro (excl btw).

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, geen beschikbaar

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
De standaard fotografie + macro (zoals b.v. insecten of dieren)

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het is niet de hoofdtaak, maar het is wel belangrijk. Daarom ligt mijn voorkeur ook bij Canon.

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Is niet van belang.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewoon goed.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zie hier onder.

Ik zat te denken aan de Canon 600D.
Liever de 5D M II (maar dan hoor ik weer niet in dit topic thuis ;-)), maar die vind ik toch nog wat te prijzig voor het begin en misschien toch wat over-kill als starter.
Dus het idee is om te beginnen met een goedkopere variant en in de toekomst als zo'n beetje alles bekend is over hoe te gebruiken en het nog leuk is, over te gaan op een full frame camera (Canon 5D M III?).

Dit houd dus in dat de lenzen goed moeten zijn en ook in de toekomst gebruikt moeten kunnen worden voor de full frame camera's (van Canon).
Ik weet niet of de kit lens dit kan (18 -135), of dat jullie mij een andere lens aanraden die om en nabij dezelfde zoom/mm range zit. Zo ja, welke raden jullie aan?

Verder naast een standaard lens, heb ik nog een speciale macro lens nodig? Zo ja, welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
martijn--g schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:39:
Het grootste voordeel is volgens mij dat de 600D een veel stevigere body is.. maar mijn advies zou zijn, koop een tweedehands body, een 40D of 50D mits filmen niet belangrijk is of een 600D, 550D als dat wel belangrijk is. Scheelt een hoop geld wat je in leuke objectieven kunt steken. (Objectieven zijn belangrijker dan je body)
De 600D heeft ook dezelfde sensor als de 60D en de 7D, wat me ook wel een groot voordeel lijkt t.o.v. de 1100D. Verder wel goed advies om naar een tweedehands 40D of 50D te kijken, als B.A.L. geen bezwaar heeft tegen tweedehands.

@Tantuss: Als ik in pricewatch een selectie maak, is de keuze al redelijk beperkt. Probleem bij de lenzen in dit zoombereik die voor FF geschikt zijn, is dat ze allemaal aan de groothoek kant vanaf 24mm beginnen, wat betekend dat je daar behoorlijk wat groothoek mist t.o.v. de lenzen voor crop camera's (EF-S mount). Of dit erg is voor jou kan alleen jij zelf uit maken. Sommige mensen vinden het niet erg, anderen zouden het niet willen missen.

Die ene Sigma begint wel vanaf 18mm, maar ik vraag me af of deze niet enorm last van vignetting gaat krijgen als je deze op FF gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik heb momenteel van iemand een aanbieding gekregen om een Nikon D40 over te nemen, samen met een Nikkor 18-55 G ED 3.5/5.6 AF-S. Hij vraagt hier 200 euro voor. ( Is dat te veel of netjes of zelfs scherp ? )
Echter viel mij op dat de D40 maar 6Megapixels heeft. Ik heb zelf nu een Sony DSC-H10 superzoom met 8.1 Mexapixels liggen, maar ik zou graag over willen stappen naar Spiegelreflex ivm de mogelijkheden. Is zon D40 dan een mooier opvolger voor mijn Sony of gaat de kwaliteit achteruit ?

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

-Thunder- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:01:
Ik heb momenteel van iemand een aanbieding gekregen om een Nikon D40 over te nemen, samen met een Nikkor 18-55 G ED 3.5/5.6 AF-S. Hij vraagt hier 200 euro voor. ( Is dat te veel of netjes of zelfs scherp ? )
Echter viel mij op dat de D40 maar 6 Megapixels heeft. Ik heb zelf nu een Sony DSC-H10 superzoom met 8.1 Mexapixels liggen, maar ik zou graag over willen stappen naar Spiegelreflex ivm de mogelijkheden. Is zon D40 dan een mooier opvolger voor mijn Sony of gaat de kwaliteit achteruit ?
Ik vind de prijs een beetje aan de hoge kant, zeker als er verder niks bij zit. (Tasje, geheugen, etc.) Maar kwalitatief ga je er zeker op vooruit, die megapixels moet je je geen zorgen over maken. Je (tele) zoombereik wordt alleen wel een stuk korter, maar daar kun je later een telelens voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslayrz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-09 23:59
~1200
Geen
Binnen (podium dans) verder nog portret en vakanie foto's (landschap)
Wel belangrijk
Geen noodzaak
Omdat ik vaak foto's maak voor een dansgroep moet deze bij weinig licht weinig ruis vertonen (flits is niet altijd toegestaan)
Dit zal vaker verschillen.

Zelf had ik de Nikon D7000 op het oog. Verder advies is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

De D7000 is prima. Heeft ook een groot ISO bereik. Heb je hem al een keer vastgehouden? Is ook belangrijk.
Qua lenzen wordt het lastiger, je moet eigenlijk lichtsterk glas hebben, maar dat is duur. Hoe dichtbij die dansers kun je komen? Je camera moet nog stil zijn ook zeker?

Ik zit zelf te denken aan de Tamron 17-50/2.8 of 28-75/2.8, dat past nog net in je budget, maar het ligt er vooral aan hoeveel licht je hebt, hoe dichtbij je kan komen, hoe close je die dansers wil hebben, etc. (Klassieke) podium dans is niet de makkelijkst vorm van fotografie! Als je weet welk merk camera je neemt dan zou ik het nog eens vragen in het bijbehorende objectieven draadje, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslayrz
Even een aanvulling, ik schiet van ongv 5 tot 10m afstand en gaat om buikdansen. De dames moet zowel alleen (full body) als groep te schieten zijn.

De body+kitlens heb ik wel al in de handen gehad voelt lekker degelijk. Budget kan altijd omhoog geschroefd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Dragonslayrz schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:34:
...Budget kan altijd omhoog geschroefd worden.
Gevaarlijke uitspraak... :)

De grootste concurrent is de Canon 60D maar die heeft een iets oudere sensor, en ik zie geen enkele reden om daar voor te kiezen boven de Nikon D7000. Ik zou lekker voor die D7000 gaan en je vraag qua lenzen nog eens in Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012 draadje droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Fiber schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:26:
De D7000 is prima. Heeft ook een groot ISO bereik. Heb je hem al een keer vastgehouden? Is ook belangrijk.
Qua lenzen wordt het lastiger, je moet eigenlijk lichtsterk glas hebben, maar dat is duur. Hoe dichtbij die dansers kun je komen? Je camera moet nog stil zijn ook zeker?

Ik zit zelf te denken aan de Tamron 17-50/2.8 of 28-75/2.8, dat past nog net in je budget, maar het ligt er vooral aan hoeveel licht je hebt, hoe dichtbij je kan komen, hoe close je die dansers wil hebben, etc. (Klassieke) podium dans is niet de makkelijkst vorm van fotografie! Als je weet welk merk camera je neemt dan zou ik het nog eens vragen in het bijbehorende objectieven draadje, denk ik.
Is een lichtsterke zoomlens een must? Je komt met een D7000 +18-105VR + 35 F1.8 ook een heel eind voor die €1.200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Metten schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:38:
[...]
Is een lichtsterke zoomlens een must? Je komt met een D7000 +18-105VR + 35 F1.8 ook een heel eind voor die €1.200.
Lijkt mij wel. De 18-105 is niet lichtsterk genoeg en VR heb je weinig aan bij bewegende onderwerpen. De 35/1.8 zou wel kunnen maar is denk ik te kort en bovendien niet flexibel genoeg om te kunnen gebruiken voor groepshots en close-ups. Ik weet natuurlijk niet of je als fotograaf bij zoiets veel bewegingsvrijheid hebt en makkelijk rond kan lopen. Dan zou ik denk ik in dit geval nog eerder aan de 50/1.8 denken maar ook die is niet flexibel natuurlijk.
Dragonslayrz schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:03:
...
Omdat ik vaak foto's maak voor een dansgroep moet deze bij weinig licht weinig ruis vertonen (flits is niet altijd toegestaan)
...
Dragonslayrz schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:34:
Even een aanvulling, ik schiet van ongv 5 tot 10m afstand en gaat om buikdansen. De dames moet zowel alleen (full body) als groep te schieten zijn...
Om zeker te zijn zou ik toch het Nikon objectieven draadje even raadplegen, daar zitten vast wel mensen met ervaring met zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonslayrz
Hey bedankt voor het info zover, ik zal zeker bij het Nikon draadje kijken voor het beste objectief, de kit lens zal wel goed zijn voor mijn andere doeleinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Vakantie, landschap, etc. gaat prima met de kitlens. Portret zal waarschijnlijk prima gaan met de lens die je gaat kiezen voor de dansvoorstellingen. Die dansvoorstellingen zal het lastigste worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
-Thunder- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:01:
Ligt eraan hoeveel 'ie gelopen heeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Hij dacht dat die ongeveer tussen de 6000 en 6500 clicks heeft, is dat veel of weinig ?

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 15:24
Overigens staat op Nikonservice.nl een gelijke combinatie voor dezelfde prijs.

Daar staat echter ook nog een D80 zonder lens voor 249, en je krijgt bij beiden ook nog 6 maanden garantie.

Ik denk daarom zelf dat 200 net iets teveel is voor een D40, temeer omdat ik destijds een tweedehands D70, zonder lens, heb gekocht voor 175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Metten schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:38:
[...]

Probleem is dat de d7000 bijna niet meer nieuw te krijgen is ivm overstromingen in Thailand. Goedkoopste die hem op voorraad heeft is 1019 euro.

Een D7000 + 85mm 1.8 zou ook nog leuk kunnen zijn om te beginnen. Je hebt dan veel lichtsterkte, voor die afstand kun je goed fotograferen en hij is ook ideaal voor portretten. Het nadeel is wel weer dat je dan niks voor je landschappen enz hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
-Thunder- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:15:
Hij dacht dat die ongeveer tussen de 6000 en 6500 clicks heeft, is dat veel of weinig ?
Check dat, pak een jpg en kijk met een exif viewer. MEt een dergelijk aantal verwacht ik wel een camera die er tip top uit ziet en met alles erbij. Anders is 175 een meer reeele prijs.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Weet iemand een leuk winkeltje, lieft ZH of NH, waar je op je gemak dSLR's en ILC's kunt uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
B.A.L. schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:45:
Weet iemand een leuk winkeltje, lieft ZH of NH, waar je op je gemak dSLR's en ILC's kunt uitproberen?
MediaMarkt / Saturn of een lokale fotoboer? Koop in den vreemden niet wat uw eigen dorp U bied.

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 04-01-2012 18:56 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 23:21
KappuhH schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:59:
[...]

Probleem is dat de d7000 bijna niet meer nieuw te krijgen is ivm overstromingen in Thailand. Goedkoopste die hem op voorraad heeft is 1019 euro.

Een D7000 + 85mm 1.8 zou ook nog leuk kunnen zijn om te beginnen. Je hebt dan veel lichtsterkte, voor die afstand kun je goed fotograferen en hij is ook ideaal voor portretten. Het nadeel is wel weer dat je dan niks voor je landschappen enz hebt.
35mm 1.8 erbij? Vind dat zelf een erg fijne lens om mee rond te lopen.
50mm 1.8 eventueel als alternatief daarvoor, Maar die is minder geschikt voor landschappen enz.
B.A.L. schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:45:
Cameraland in Alkmaar misschien?
Best goede uitleg gekregen en mocht verschillende camera's vasthouden/uitproberen toen ik daar anderhalf/twee jaar geleden was om voor een goede compact/bridge camera te kijken. (Die dingen zijn echter zo duur dat ik uiteindelijk voor een DSLR gekozen heb.)

Wat zuidelijker zitten er ook nog wat zaken maar daarvan weet ik zo snel de namen niet.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een DSLR te kopen maar twijfel sterk tussen de Sony A35 en de Canon D600.
Welke zouden jullie aanraden en waarom ?
film is voor mij niet belangrijk btw
snelheid (AF) en lichter gewicht wel, dan kom ik dus bij de Sony uit MAAR de foto's genomen met de Canon D600 zijn voor mij mooier qua kleuren etc (beiden met kitlens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat wil je gaan fotograferen dat je snelle AF nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alles (zelfs stilstaande beelden) lijkt een snelle AF me ook leuker.
en snelle "handling" in het algemeen.
Als ik het juist heb gelezen in de verscheidene reviews is de AF van de Canon 600d niet zo snel als bv die van sony a35 (of m4/3 zijnde panasonic G3 en olympus ep3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat ligt vooral aan de lens die je gebruikt. Zowel de Sony 18-55 SAM als de Canon 18-55 IS zijn geen snelheidsmonsters wat dat betreft. Zet je er een lens met Sony SSM of Canon USM op dan maakt dat een veel groter verschil.
De AF-systemen van de A35 en de 600D verschillen niet bijster veel van elkaar geloof ik. Alleen kan de A35 door het SLT ontwerp ook blijven focussen tijdens een opname of burst.

[ Voor 28% gewijzigd door PowerUp op 05-01-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me ook ietsje meer naar de sony neigt is dat die lichter is dan de Canon en 150 euro goedkoper (kit met 2 objectieven)

maar zoals gezegd, de Canon sample foto's vindt ik levendiger overkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:57:
Wat me ook ietsje meer naar de sony neigt is dat die lichter is dan de Canon en 150 euro goedkoper (kit met 2 objectieven)

maar zoals gezegd, de Canon sample foto's vindt ik levendiger overkomen...
Je moet gewoon voor jezelf afwegen wat jij belangrijker vind. Daar kunnen wij je verder niet mee helpen. Ik denk dat ze allebei prima zijn, het is gewoon een kwestie van prioriteiten. Eigenlijk maken ze tegenwoordig geen slechte (dSLR) camera's meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:57:
De Sony heeft volgens mij ook een electronische viewfinder. Ik zou dit zeker in de winkel uitproberen, want niet iedereen vindt een EVF een alternatief voor een gewone optische viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wij hebben besloten om toch niet voor een 2é hands camera te gaan. We gaan wel even verder kijken voor toch een nieuwe met garantie :) Ik houd jullie op de hoogte of ik stel men vragen hier nog :)

Ik zou het lijstje eens invullen en kijken wat jullie aanraden :

Wat is je beschikbare budget? Tussen de 3 en 400 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Dochter, auto's, vakanties.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Is een bijzaak, leuk mee genomen maar hoeft niet.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee ??
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Waar voor m'n geld.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Geen voorkeur, dat komt later wel.

We hebben thuis besloten om de Canon 1100D te bestellen incl. standaard lens :) .. alleen paar weken levertijd, dus nog wel geduld hebben.

[ Voor 77% gewijzigd door -Thunder- op 05-01-2012 19:58 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
chippie777 schreef op maandag 26 december 2011 @ 09:18:
[...]
....KNIP....
Ik vond het vasthouden van mijn D70 altijd erg prettig, het voelde goed. Dus toch ook maar weer gekeken naar DSLR’s en moet zeggen dat een D7000 erg mooi (maar kostbaar) is. Een D5100 is, weliswaar een DSLR, maar ik vind de body toch nog wat klein aanvoelen.
De D90 is misschien nog wel de camera die het meest lijkt op mijn D70.
Kortom, ik ben er nog niet uit.
Ik ben inmiddels weer wat verder in mijn zoektocht. Ik heb toch besloten weer voor een DSLR te gaan. Ik heb de verschillende systeem camera’s bekeken en ik vind het, het allemaal net niet, en uiteindelijk komen die camera’s (prijs technisch) ook in de buurt van de DSLR.
Nu heb ik de D7000 en D5100 eens vergeleken en ik vind ze beide erg mooi (doet me toch weer denken aan mijn D70) Maar het prijs verschil is behoorlijk. Als ik op de site van Kennrockwell kijk (daar kwam ik vroeger ook vaak) dan zie ik dat hij prijs technische gezien een voorkeur heeft voor de D5100. Wat zou een goede reden kunnen zijn om toch voor de D7000 te gaan?
Daarnaast denk ik dat ik ook voor een all in one lens ga kiezen. Ik weet dat dat niet altijd de beste lenzen zijn maar de nikon 18-200 VR komt toch behoorlijk goed uit de verschillende testen. Is er iemand met ervaringen met deze lens?
Ik combinatie met een van bovengenoemde body’s heb ik toch een redelijk „compacte” kwaliteits camera.
Alleen, de beschikbaarheid is toch wel problematisch, haast nergens betaalbaar op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
D7000:
- ingebouwde focusmotor
- betere viewfinder
- meer knopjes + extra LCD
- groter/steviger
- beter focussysteem
- manual controls bij video

Als je toch één all-in-one lens haalt, dan lijkt me de D5100 een prima keuze. 18-200 VR is prima, maar je betaalt flink voor het gemak. Voor een fractie van de prijs heb je de 18-105mm bij je camera of een 18-55 + 55-200. Hoeveel je het telegedeelte gebruikt kan je alleen zelf bepalen. Zelf ben ik meer van de snelle en wijde lenzen en vind ik dat je daar een stuk interessantere foto's mee kan maken. Verder vind ik persoonlijk het fotograferen met zo'n superzoom vaak lastiger omdat je al snel een tekort aan licht hebt. Een foto maken van mensen bij schemering zonder te flitsen is praktisch onmogelijk. De 18-105mm ligt hier vooral stof te happen terwijl de goedkopere 35mm f1.8 standaard op m'n D7000 zit.

Verder vind ik het verwisselen van lenzen niet bepaald een groot ongemak. Dat doe je letterlijk in enkele seconden. Kortom, ga je puur voor gemak, dan is de 18-200mm interessant. Wil je liever wat 'moeite' doen voor een specialere plaat, dan kan je denk ik het geld beter besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Daar heb je een punt! Als ik eerlijk ben heb ik de 70-300 op m’n D70 niet veel gebruikt. Ik deed het vooral met de kit lens (18-70?) Maar goed, vandaar dat ik m’n vragen hier stel en veel lees alvorens ik de knoop door hak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

D7000 heeft ongeveer dezelfde knoppenlay-out als de D70. De D5100 is toch meer afwijkend.
Maar de D5100 heeft voldoende pluspunten om dat ongedaan te maken.
Ik heb zelf een D7000 en kom van de D50. Grootse voordeel van de D7000 tov de D5100 vind IK het display met de settings op de body. Daar maak ik vaak gebruik van en kan niet wennen aan dat op het scherm te bekijken.

Als je niet verwacht oude motorloze lensen te gaan gebruiken of exotische film avonturen te gaat beginnen zou de combi D5100 en 18-200VR prijstechnisch een betere keuze zijn. Die 400 euro extra kan je dan in meerdere of 1 duurdere extra lens of flitser steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Let er op dat de ingebouwde flitser zo goed als waardeloos is in combinatie met een 18-200. Op wide heb je een schaduw van de lens onderin en op tele krijg je heel snel rode ogen. Met een SB-700 ben je van het probleem af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Metten schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:28:
Let er op dat de ingebouwde flitser zo goed als waardeloos is in combinatie met een 18-200. Op wide heb je een schaduw van de lens onderin en op tele krijg je heel snel rode ogen. Met een SB-700 ben je van het probleem af :)
Ja daar ben ik mij van bewust, was bij de D70 ook al het geval. Op wide altijd een schaduw,echter als invulflits werkt het wel weer prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
En wanneer ik nu „gewoon” kies voor de volgende set die veel wordt aangeboden:

Nikon D5100 18-55 VR + 55-300 VR

Wat vinden jullie daarvan?
Gezien de prijs van die kit, blijft er nog een leuk bedrag over voor wat accessoires (geheugen kaart, tas enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik ben zelf niet zo'n fan van de 55-300 VR. Liever de goedkopere 55-200 VR of de veel betere 70-300 VR. De D5100 is op zich een prima keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 18:19
Ik zit momenteel te twijvelen tussen een Canon 600D en een Nikon 5100.

Ik heb momenteel twee Nikon d5000 waarvan ik we er één helemaal niet gebruiken.

Daarom wil ik ze verkopen en 1 stapje hoger er voor aanschaffen.

Ik ben vandaag even bij de MM geweest en daar de d5100 en 600d even getest.

Wat me opviel is dat de 600d erg snel focust mar erg veel lawaai maakt met focusen (hoor je dit bij video niet??) waarbij de nikon d5100 stil is, maar iets trager is met zijn focus en soms ook niet echt goed KAN focussen op één of andere manier. Dit laatste heb ik ook erg vaak bij mijn d5000 en is een reden om bijvoorbeeld over te stappen naar de canon, het niet echt goed/snel kunnen focussen gebeurt veelal in lowlight omgevingen, maar kan erg vervelen zijn als je echt snel even een 'momentje' wil schieten en de focus haperd.

Iemand advies welke te kiezen ? Ik heb nog geen lenzen aangeschaft dus wat dat betreft maakt het niet echt uit.

Op de verschillende websites zijn de meningen redelijk verdeeld welke van de twee het beste is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat voor lenzen heb je mee getest? Geluid bij focussen ligt meer aan de lens die je gebruikt dan aan de body ;) De 18-55 kitlensjes van Canon zijn niet erg stil inderdaad. Lenzen met USM hoor je niet of nauwelijks, maar die zijn ook wel weer een prijsklasse hoger. Nikon lenzen heb ik niet echt verstand van..
Autofocus tijdens video is sowieso een drama, bij beide camera's, dus daar zou ik het niet op laten hangen. Als je video met autofocus wil zou ik een camcorder kopen.

edit: ja, lens = objectief :P

[ Voor 5% gewijzigd door Radiant op 07-01-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
caphex schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:07:

Wat me opviel is dat de 600d erg snel focust mar erg veel lawaai maakt met focusen (hoor je dit bij video niet??) waarbij de nikon d5100 stil is, maar iets trager is met zijn focus en soms ook niet echt goed KAN focussen op één of andere manier. Dit laatste heb ik ook erg vaak bij mijn d5000 en is een reden om bijvoorbeeld over te stappen naar de canon, het niet echt goed/snel kunnen focussen gebeurt veelal in lowlight omgevingen, maar kan erg vervelen zijn als je echt snel even een 'momentje' wil schieten en de focus haperd.

Iemand advies welke te kiezen ? Ik heb nog geen lenzen aangeschaft dus wat dat betreft maakt het niet echt uit.

Op de verschillende websites zijn de meningen redelijk verdeeld welke van de twee het beste is..
Focussen ligt idd nit aan de body zoals al wordt gezegt maar aan de lens. Focussen in low-light is met veel camera's alleen te doen met het middelste AF punt anders gaat hij focus hunten. Bovendien is een lichtsterke prime (50 f/1.4, 85 f/1.8 etc.) er voor bedoelt om te schieten met weinig licht en dan ook nog goed te focussen ;)

Je zou er dus voor kunnen kiezen om je lenzen arsenaal uit te breiden voor je D5000. Maargoed dat is jouw keus, ik zou ook niet te snel af gaan op reviews van internet. Er zijn altijd mensen die een Canon uit proberen in de winkel, het helemaal afkraken en een Nikon kopen en andersom. Je kunt alleen zelf bepalen of je de Canon of de Nikon fijner vind door ze in de winkel vast te hebben en er mee te schieten, het liefst naast met de kitlens ook met een wat duurdere lens zodat je beter kan bepalen of zaken zoals AF aan de body (focus punten zitten in de body maar presteren afhankelijk van de lens) of aan de lens ligt etc.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De OP is weer bijgewerkt met vooral bij de ILC's een nieuw setje aanbevolen modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

ik wil me zelf een DSLR camera aanschaffen
ben een beginnende en ik heb al wat topic door gelezen
ik hoor iedereen veel over deze camera praten De nikon D7000 of de Canon 60D en hoor ook
dat hij aardig goed is ook voor beginners.
Nu had ik een vraagje is deze met filmen goed je kan er ook 1080P
mee filmen tog.
Wat is de aanrader dat jullie geven de D7000 of de Canon 60D of hebben jullie nog een andere camera en wat voor kan ik er gelijk beter bij kopen

wil hem gaan gebruiken bij als naar Monsterjam ga Formula 1
Dierentuin en wil er ook mee kunnen filmen

Gr Michael

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
caphex schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:07:

De D5100 vind ik persoonlijk niet echt een stap hoger. Wat verbeterpuntjes als betere sensor en hogere resolutiescherm, maar een vreemde knoppenlayout en een kleinere body. Ben zelf van een D5000 overgestapt naar een D7000, is dat geen optie als je ze toch allebei verkoopt? Dat is namelijk wel echt een stap hoger.

Heeft ook een veel beter focussysteem, al ligt dat ook altijd aan de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Morgen krijgen wij de Canon 1100D in huis, alleen was ik zo slim om geen geheugen kaart mee te bestellen, nu vraag ik me af ik heb een Micro SD met adapter naar SD hier liggen. Werkt deze er ook in ? ( Transcend 8gb Micro SD HC )

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat werkt wel denk ik, maar Micro SD is meestal niet het snelste flashgeheugen wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Kortom, ik kan beter ergens een SD HC halen of word nog iets anders aangeraden ? Hoeveel GB zou je met zon camera genoeg aan hebben eigenlijk ? Voor normaal gebruik...

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Als ik uit ga van zo'n 18 MB per RAW foto voor de 1100D kom ik op 450 foto's voor een 8GB kaartje. Dat is ruim voldoende voor als je een dagje op stap gaat, voor een vakantie van twee weken kan het wat krap worden.
Ik zou zelf een full size SDHC kaartje kopen ja, Class 6 of sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PowerUp schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:31:
Als ik uit ga van zo'n 18 MB per RAW foto voor de 1100D kom ik op 450 foto's voor een 8GB kaartje. Dat is ruim voldoende voor als je een dagje op stap gaat, voor een vakantie van twee weken kan het wat krap worden.
Ik zou zelf een full size SDHC kaartje kopen ja, Class 6 of sneller.
Aangezien de 1100D een 12mp sensor heeft denk ik dat de RAW maar op zo'n 13 / 14 mb zal liggen. De 5DII (21mp) raw bestanden liggen namelijk tussen de 20 en 24 mb.

Uitgaande van 13mb foto's kom je dan al uit op 630 foto's :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 60D doet met een 18mp sensor ook zo'n 20-24 MB per RAW. Als ik in RAW + JPG schiet, kan ik zo'n 500 kwijt op een 16 GB kaartje. Hier kan ik trouwens zonder al te veel problemen een week mee doen op vakantie, het hangt natuurlijk ook sterk af van hoeveel je schiet en of je RAW schiet of JPG.

Belangrijker dan de grootte lijkt me toch vooral hoe snel of dat het kaartje is. Liever een 8GB die wat sneller is dan een 16GB kaartje dat langzamer is. Alhoewel dit wel afhangt van hoe snel een 1100D is met schrijven. Wat je in ieder geval niet wilt, is dat je iedere keer lang moet wachten tot een foto weggeschreven is, maar waar die trade-off ligt bij de 1100D, weet ik niet.

Als een kaartje te klein blijkt voor jouw inzet, kun je later altijd nog een of twee er bij kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 09-01-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ventieldopje schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:16:
[...]

Aangezien de 1100D een 12mp sensor heeft denk ik dat de RAW maar op zo'n 13 / 14 mb zal liggen. De 5DII (21mp) raw bestanden liggen namelijk tussen de 20 en 24 mb.

Ik had het op deze site gevonden in een tabel (op ongeveer een kwart van de pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Ventieldopje schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:16:
[...]

Met mijn D5000 komen ze nooit hoger uit dan 13MB, ik denk niet dat het voor de 1100D anders is.

Een snelle kaart heeft voor een 1100D weinig zin aangezien burst maximaal 3fps is in JPEG. In RAW zakt het zelfs tot 2fps. Ook met een snelle kaart zal het nooit een echt snelle camera worden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar het is wel zo lekker om 8 GB snel uit te kunnen lezen in de PC of MAC. Dus ik zou als een minimum Class 4 halen (minimaal 15 mb/sec)

Maar ook op micro SD's staat de Class toch?
Zo heb ik ook een 4 GB micro SD-tje met een Class 6 rating. En die is best rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

littlejoannes schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:48:
Maar het is wel zo lekker om 8 GB snel uit te kunnen lezen in de PC of MAC. Dus ik zou als een minimum Class 4 halen (minimaal 15 mb/sec)

Maar ook op micro SD's staat de Class toch?
Zo heb ik ook een 4 GB micro SD-tje met een Class 6 rating. En die is best rap.
Klopt, maar die class rating zegt vaak niet veel. Ik heb hier een 8GB class 2 (sandisk) liggen, daar trek ik met mijn cardreader +/- 15MB/sec vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er vanaf is iets anders dan erop. Die Class-specificatie zegt iets over de minimale schrijfsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik bekijk het in eerste instantie wel even aan met de micro sd van 8gb, zag dat deze class 4 heeft, dus zou ( denk ik ) wel prima moeten kunnen.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand antwoordt op mijn vragen geven

aub

Michael
Pagina: 1 ... 3 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's