• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Jerrythafast schreef op donderdag 07 november 2013 @ 00:31:
SATA-300 gaat ook prima werken hoor :) Maar natuurlijk wel ietsje minder snel dan SATA-600.
Aha, Oke. En ietsjes langzamer is waarschijnlijk nog veel sneller dan mijn oude hardeschijf van 3 jaar oud.
En past die SATA-300 die ik nu in me computer heb ook in de nieuwe ssd schijven? Ik was van plan deze te halen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,90

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 10:37
Alle normale SATA schijven zullen werken, aangezien de SATA die wie nu kennen backwards compatibel zijn. Dus SATA150/300/600 gaat het doen. Gewoon een SSD nemen met SATA600 en wil je dan ooit nog je moederbord upgraden met een SATA600 poort, dan kan je volledig gebruik maken van zijn (sequentiële) snelheid. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 07-11-2013 02:01 ]

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Get it. Dankjewel!

Morgen eens kopen en aansluiten.

Verwijderd

Swordlord schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:04:
@ rikandoo.
SRT gebruiken voor downloads uitpakken te versnellen klinkt als een goed plan, maar dat werkt jammer genoeg niet.
Voor games laden, werkt het dan weer wel.
SRT kijkt namelijk naar veel gebruikte data en slaat dit op de SSD op, dus dat de (read) acces times versnelt worden, SRT fungeert niet als een write buffer.
Pardon? SRT kan wel degelijk als write buffer fungeren! Hangt er vanaf hoe je 'm instelt. In maximized mode, schrijf je gewoon direct naar de SSD, en niet naar de HDD.

van Anandtech:
Enhanced mode makes the SSD cache behave as a write through cache, where every write must hit both the SSD cache and hard drive before moving on. Whereas in maximized mode the SSD cache behaves more like a write back cache, where writes hit the SSD and are eventually written back to the hard drive but not immediately.
Je ziet dat ook in benchmarks die veel schrijven. die zijn in maximized mode soms beduidend sneller. Meeste benchmarks zijn echter vooral op lezen toegespits, en die zijn daardoor gelijk, of zelfs ietsje sneller in enhanced mode.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 13:59 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 12:48

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Over caching gesproken.... zijn er mensen hier die ervaring hebben met SuperCache?

Ik zit er aan te denken om dit te gaan gebruiken in combinatie met mijn nieuwe SSD RAID0 array, maar zit nog met een paar vraagjes omtrent deze applicatie.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52

_Arthur

blub

Da_maniaC schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:41:
Over caching gesproken.... zijn er mensen hier die ervaring hebben met SuperCache?

Ik zit er aan te denken om dit te gaan gebruiken in combinatie met mijn nieuwe SSD RAID0 array, maar zit nog met een paar vraagjes omtrent deze applicatie.
Moet zeggen dat het nut van een extra ram cache, tussen je Raid0 SSD array mij ontgaat.

But, here ya go: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=152548

Conclusie: zoek iets anders, bv: http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dank voor je info... ik ga het strakjes even allemaal lezen.

Wat betreft het nut; Met de juiste setup heeft het wel degelijk nut.
Ik heb vanavond zitten experimenteren met SuperCache in read-only mode en mijn 4K writes reads zijn ongeveer factor 15 hoger en dat merk je goed! Application lag is gewoon echt zo goed als overal weg... waar dat zelfs met SSD's in RAID0 soms nog hier en daar merkbaar was.
Maw. 20-30 MB/s random 4K reads is snel, maar met 300 MB/s random 4K reads merk je toch echt wel verschil, zelfs al gaan je 4K random writes met 15-20% omlaag (de reads zijn vele malen belangrijker).
Uiteraard komt het één en ander wel neer op het feit, hoe 'slim' de cache daadwerkelijk wordt opgebouwd.
Ik zal me eens in PrimoCache gaan verdiepen...als hier een filetable or pagefile wordt weggeschreven etc. dan is het een mooie aanvulling.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 08-11-2013 16:22 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Jaco S
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-10 14:33
Kan ik een SSD schijf ook gebruiken om mee te downloaden. Ik download films, muziek, programma's ect. Daarbij word er veel herschreven. Wat ik begreep was dat je vroeger dat niet kon doen.
Is dat nu nog steeds het geval??

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21
Je kan ermee doen wat je wilt...
Alleen is zoveel data verwerken gewoon niet goed voor een SSD, hierdoor verkort je de levensduur.

Meeste SSD's worden gegarandeerd 3-5 jaar te werken met 20 GB aan writes per dag.
Ga je hier dus flink over, verkort je de levensduur kansen van je SSD.

• Jaco S
Het best is dus heb de SSD te gebruiken voor Windows en het programma/game wat je het meeste gebruikt. En dan een normale HDD te gebruiken voor het downloaden?

• Swordlord
Een normale HDD loopt niet tegen die problemen aan, dus die kun je inderdaad het beste gebruiken.

Behalve als je echt zo iets hebt van: Tijd = geld :P

• Jaco S
Maar, kan je het in Windows zo instellen dat hij de downloads op de HHD plaats in plaats op de SSD?

• Swordlord
Windows... Nope... niet direct

De programma's waarmee jij doet downloaden, Die moeten gewijzigd worden naar een nieuwe opslag locatie... Dus zelf even op onderzoek gaan, want we kunnen hier niet even van elk programma dat jij hebt, uitleggen hoe het moet.
Daar zijn namelijk handleidingen voor.

[ Voor 54% gewijzigd door Swordlord op 08-11-2013 13:55 ]

• Jaco S
Ach dat zoeken komt wel helemaal goed. Ik dacht misschien is het makkelijker te doen. Maar we gaan er mee aan de slag.....super bedankt!

• Swordlord
Je kan de "downloads" map van windows wel wijzigen.

Maar veel programma's hebben hun eigen voorkeuren, dus zul je toch het programma zelf moeten configureren.

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

Hallo,

Ik heb een Samsung 840 SSD nu wil ik deze verkleinen er is nog 90GB ''over'' en ik 65GB gaan gebruiken, alleen als ik shrink volume doe rekent hij automatisch maar een paar GB en ik kan deze niet hoger zetten?
Swordlord schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:19:
Je kan ermee doen wat je wilt...
Alleen is zoveel data verwerken gewoon niet goed voor een SSD, hierdoor verkort je de levensduur.

Meeste SSD's worden gegarandeerd 3-5 jaar te werken met 20 GB aan writes per dag.
Ga je hier dus flink over, verkort je de levensduur kansen van je SSD.
Nu kijk ik toch even raar.

Waarschijnlijk tel ik helemaal fout, maar voor de zekerheid dan.
Stel je hebt een 250 GB SSD. Gegarandeerd voor 5 jaar. 20 GB per dag. 5X365X20 / 250 = 146

Dus de ssd van tegenwoordig wordt gegarandeerd voor 146 write cycles?

Altijd gedacht dat het in de buurt van de 3000 lag. Alleen je krijgt daar geen garantie op, zouden ze anders na 25 jaar nog garantie moeten geven.

Garantie is wel 3 tot 5 jaar meestal. Maar dat staat in dit geval wel los van het aantal writes.

• Swordlord
Vergeten erbij te melden dat een gemiddelde amplification factor van 10x wordt aangenomen en als capaciteit een disk van 128 GB.

Je komt dan uit op een sommetje:
5x365x20x10 / 128 = 2851 Cycles
Ookwel de 3k cycles die 20nm IMFT nand heeft.

Voor grotere capaciteits SSD's schaalt de levensduur uiteraard omhoog, maar voor fabrikanten maakt dat minder uit soms.
Ze blijven zoveel data per dag garanderen, omdat ze willen dat mensen die duurzame SSD's nodig hebben, ook er voor betalen...
Dus in plaats van een server volhangen met consumenten drives.

[ Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 08-11-2013 17:22 ]

Verwijderd

Jaco S schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:32:
Maar, kan je het in Windows zo instellen dat hij de downloads op de HHD plaats in plaats op de SSD?
Bedoel je de downloads folder in je personal folder? Ja, dat kan heel simpel. Rechtsklik -> properties -> location -> move. En dan de HDD uitkiezen.
Idem voor je my documents, pictures, music etc.

Of jouw software ook automatisch die default downloads directory gebruikt is een tweede...

Voor normaal gebruik is er trouwens geen enkele reden om zo extreem voorzichtig met je SSD om te gaan. Je kunt verschrikkelijk veel schrijven voor je ooit last krijgt. (En downloads zijn i.h.a. sequentieel van aard, en dus heb je een write amplification factor van 1. Best-case scenario voor je SSD dus.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2013 17:15 ]

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Downloads sequentieel? Ik dacht, zeker bij torrents, dat is dit alles behalve sequentieel was.

Maar voor de rest, gewoon schrijven op die SSD en misschien af en toe je smart waardes checken.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11

AvK

Ready Set Go

Waarom schaf je een SSD aan als je bang bent om hem te gebruiken?
Soms begrijp ik de wereld niet meer......

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Swordlord schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:07:
Vergeten erbij te melden dat een gemiddelde amplification factor van 10x wordt aangenomen en als capaciteit een disk van 128 GB.
Het hangt natuurlijk van de groote af, maar.... uitgaan van 20 GB bruto schrijven per dag met een amplification van 10 :? is dus 200 GB schrijven per dag op een disk van 128 GB. Als "men" daarvan uit gaat, mag de theorie wel herschreven worden.

Als ik zo eens om me heen kijk wat consumenten ssd's zo in een jaartje doen, zit je eerder op de 80 theoretische jaren dan op de 5.

Het is hier al eens eerder geconcludeerd, maar dat hele slijtage verhaal door writes kan voor 99% van de consumenten gewoon in de prullenbak. Ding gaat gewoon aan wat anders kapot, of hij wordt zo oud dat hij gewoon is afgeschreven.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11

AvK

Ready Set Go

Nuff said!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• _Arthur
  • Laatst online: 20:52

_Arthur

blub

Reepje schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:46:
[...]

Het hangt natuurlijk van de groote af, maar.... uitgaan van 20 GB bruto schrijven per dag met een amplification van 10 :? is dus 200 GB schrijven per dag op een disk van 128 GB. Als "men" daarvan uit gaat, mag de theorie wel herschreven worden.

Als ik zo eens om me heen kijk wat consumenten ssd's zo in een jaartje doen, zit je eerder op de 80 theoretische jaren dan op de 5.

Het is hier al eens eerder geconcludeerd, maar dat hele slijtage verhaal door writes kan voor 99% van de consumenten gewoon in de prullenbak. Ding gaat gewoon aan wat anders kapot, of hij wordt zo oud dat hij gewoon is afgeschreven.
Het wordt tijd dat de lezers van dit topic hun (oudere) SSD's eens gaan testen/uitlezen zodat we kunnen zien wat (in elk geval) de power-on hours zijn en bv de Host Writes. Kan je tenminste zeggen hoeveel GB er per dag nu aan Host-Writes gemaakt worden.

Ik zal kort beginnen: Intel X25-M 80GB (SSDSA2MH080G2C1);
Host Writes: 8.46TB
Power Cycle Count: 87
Power-on Hours: 27332 (1138.83 dagen)
Re-allocated Sector Count: 3
Media Wearout Indicator: 97
Host Writes per 24uur: 7.61GB
Type disk gebruik: draaien van Virtuele Machine in thuis situatie (o.a. Exchange).

Nb; disks die je net 2 maanden hebt zijn niet interessant, pas bij 2+jaar je info posten zou ik zeggen. Zodat het niet een opsom topic wordt.

Verwijderd

In het begin ben je een beetje bezorgd om die getallen die genoemd worden .Maximaal aantal writes van een nand lijkt laag , maar met al die wearleveling is het een behoorlijk aantal writes wat de hele ssd aan kan .

Heb ongeveer 10TB weggeschreven over meerdere ssd 80/40GB XM-25 in mijn setup , voor mij is een ssd hetzelfde als een hd en van hd heb ik ook meerdere maar nu alleen voor backups .Het maakt de overstap mogelijk naar een flash based sytem zonder hd ,tegenwoordig heb je al flinke volumes en kan een ssd al genoeg zijn . Alles gaat snel van flash en geeft extra letterlijk power en vleugels aan de pc/mac. Voorlopig blijft de setup zo als die is en als er een kapot gaat is het relatief goedkoop om een grotere ssd er in te zetten . De 500 MB read is een lekkere snelheid ,het grote verschil zit in het os }:O

Vind die 8.1 een fijn os draait soepel op ssd , diskmanagment lijkt me beter als met w7 voor ssd .De grafiesche vormgeving doet alleen denken aan de w98 kanalenkiezer :D

• tintilla
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-11 17:58
Ik heb de Samsung EVO 840 120GB icm AMD A8-5600K Black Edition + ASRock FM2A75 PRO4-M alleen met afsluiten is deze heel traag, hij doet er rond 1 minuut over.

Terwijl mijn ander systeem met Samsung EVO 840 120GB icm MSI B75MA-P45 + Intel Core i5 3470 Boxed geen problemen ondervind.

Iemand toevallig meer ervaring met dit probleem? (Beide systemen zijn nieuw met fresh W7 installatie.)

Zelf ook nog Crucial m4 128GB in laptop en een OCZ Octane 256GB in de pc, zeer tevreden over de ssd's, octane viel me wel een beetje tegen verder.

[ Voor 16% gewijzigd door tintilla op 08-11-2013 21:58 ]

SFE 5G

• Da_maniaC

Da_maniaC

@tintilla: Klinkt meer als een algemeen probleem met afsluiten en niet als een SSD Topic gerelateerde remark.
Desondanks, schijnt deze regkey erg vaak de boosdoener te zijn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\
DWORD: ClearPageFileAtShutdown
Staat deze op 1? Verander hem dan naar 0 en dan even rebooten.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
_Arthur schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:22:
[...]

Het wordt tijd dat de lezers van dit topic hun (oudere) SSD's eens gaan testen/uitlezen zodat we kunnen zien wat (in elk geval) de power-on hours zijn en bv de Host Writes. Kan je tenminste zeggen hoeveel GB er per dag nu aan Host-Writes gemaakt worden.

Ik zal kort beginnen: Intel X25-M 80GB (SSDSA2MH080G2C1);
Host Writes: 8.46TB
Power Cycle Count: 87
Power-on Hours: 27332 (1138.83 dagen)
Re-allocated Sector Count: 3
Media Wearout Indicator: 97
Host Writes per 24uur: 7.61GB
Type disk gebruik: draaien van Virtuele Machine in thuis situatie (o.a. Exchange).

Nb; disks die je net 2 maanden hebt zijn niet interessant, pas bij 2+jaar je info posten zou ik zeggen. Zodat het niet een opsom topic wordt.
Intel X25-M 160GB (geen trim support)
Host Writes: 8.44TB
Power Cycle Count: 1398
Power-on Hours: 6571 (273.79 dagen)
Re-allocated Sector Count: 2
Media Wearout Indicator: 95
Host Writes per 24uur: 30,82GB
Desktop gebruik woonkamer (Familie PC)

Intel 710 300GB
Host Writes: 2,24TB
Power Cycle Count: 27
Power-on Hours: 10443 (435.13 dagen)
Re-allocated Sector Count: 0
Media Wearout Indicator: 100
Host Writes per 24uur: 5,60GB
File/download/media server met daarop een Ubuntu VM met web/mail/ftp/SQL etc. (sabnzbd download en pakt de bestanden uit op een gewone HDD)

In mijn eigen PC zit o.a. een oude Intel 510 zal ik straks even naar kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door fast-server op 09-11-2013 11:29 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
fast-server schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:14:
Intel X25-M 160GB (geen trim support)
Indien je firmware 02HA of hoger draait heeft de X25-M wel trim ondersteuning.

• Swordlord
Main PC:
-------------------------------------------------------
Model : KINGSTON V+100 96GB
Power On Hours : 8818 uren
Power On Count : 1823 keer
Jaren in gebruik: 2+ Jaar

Meer andere relevante SMART heeft dat ding niet... Dus daar hebben we weinig aan...
Spijtig gezien dit wel de SSD is die het meeste misbruik heeft gezien...

Laptop:
-------------------------------------------------------
Model : KINGSTON HyperX 120GB
Firmware : 503ABBF0
Power On Hours : 1217 uren
Power On Count : 331 keer
Host Writes : 1241 GB
Host Writes / 24h: 24.4 GB
Live curve status (MWI): 100%
Jaren in gebruik: Bijna 2 jaar.

Gebruiksdoel: Sporadisch gebruik voor: School, coding, technisch tekenen, "mediacenter"

[ Voor 61% gewijzigd door Swordlord op 09-11-2013 12:05 ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Nielson schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:38:
[...]
Indien je firmware 02HA of hoger draait heeft de X25-M wel trim ondersteuning.
Heb een Gen1 en geen Gen2 helaas

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-11 12:03
Ik lees in de opening van dit topic dat je beter een verse installatie dan een kloon installatie kan doen. Ik krijg binnenkort een thinkpad e531. Nu is de vraag kan ik als eerste stap een herstel diskette maken van de hdd. (neem aan dat Windows niet op cd is meegeleverd. Dan de hdd vervangen, bios instellen en dan met de herstel diskette Windows op de ssd installeren? Dat lijkt mij nog makkelijker dan een kloon op USB te maken.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:47
Als ik Windows direct wil booten van een VHD zonder host OS dan wordt trim niet gesupport. Voor VHDX wordt dit gesupport toch?

👉🏻 Blog 👈🏻

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:24
Joel22 schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:30:
Ik lees in de opening van dit topic dat je beter een verse installatie dan een kloon installatie kan doen. Ik krijg binnenkort een thinkpad e531. Nu is de vraag kan ik als eerste stap een herstel diskette maken van de hdd. (neem aan dat Windows niet op cd is meegeleverd. Dan de hdd vervangen, bios instellen en dan met de herstel diskette Windows op de ssd installeren? Dat lijkt mij nog makkelijker dan een kloon op USB te maken.
Je moet dan wel een usb stick van minimaal 16GB in huis hebben.
Hieronder de procedure van Lenovo:
http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=HT076024

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:19
en hopen dat de gemaakte recovery niet is gelocked op de originele HDD. Ik weet niet precies hoe, maar ik kreeg bij mijn verse installatie vanaf de recovery media de melding dat de primaire HDD geen 931 gb vrije ruimte had.
Mogelijk moet je dus toch kijken of je een recovery DVD kan krijgen.

Overigens was dit geen Lenovo laptop, dus de kans is aanwezig dat je op deze manier wel een installatie op de SSD kunt zetten.

• Gandalf
  • Laatst online: 17:24
Lothlorien67 schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:14:
en hopen dat de gemaakte recovery niet is gelocked op de originele HDD. Ik weet niet precies hoe, maar ik kreeg bij mijn verse installatie vanaf de recovery media de melding dat de primaire HDD geen 931 gb vrije ruimte had.
Mogelijk moet je dus toch kijken of je een recovery DVD kan krijgen.

Overigens was dit geen Lenovo laptop, dus de kans is aanwezig dat je op deze manier wel een installatie op de SSD kunt zetten.
Ik heb het getest met een Lenovo Essential B590 waar ik voor mijn neefje een Samsung 840 SSD ingezet heb en het werkte zonder enig probleem. Dus geen HDD lock bij Lenovo.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 20:31

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ok, ik geef op, ik heb hulp nodig.
Ik heb een M4 64GB die ik via een USB3 casing aan mijn auto wil hangen (Audi AMI).
Hij moet Fat32 geformatteerd zijn want NTFS werkt niet in de auto.
Met geen mogelijkheid krijg ik dat voor elkaar.

Windows geeft enkel NTFS en exFat als optie en via de CMD window met de hand zegt hij dat hij te groot is... Google levert geen hulp.

Waarom lukt het me niet?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Google: "How to format large volumes in FAT32"
Eerste hit: http://www.makeuseof.com/...rge-hard-drive-fat-fat32/

• Swordlord
Je bent echt niet gelimiteerd tot de windows tool alleen...

Een boot CDtje met Parted Magic of elk ander partitioneer tool voor windows zal ook werken :P

Bijvoorbeeld Mini tool partition manager of Paragon Partition manager...

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:47
format z: /fs:fat32 waarbij z: je disk is...

Edit: excuses, ik zie dat dit dus ook niet werkt. Vreemd, eigenlijk nooit problemen mee gehad ook niet voor grotere volumes > 32 GB.

C:\>format /? | findstr \/FS
FORMAT volume [/FS:file-system] [/V:label] [/Q] [/L] [/A:size] [/C] [/I:state] [/X] [/P:passes] [/S:state]
  /FS:filesystem  Specifies the type of the file system (FAT, FAT32, exFAT,

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 12-11-2013 07:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 20:31

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Het format command werkte dus niet, wist ik al, maar die large volume format was wel een goede search string. Naar dat Windhoos je zo wilt pushen naar HUN voorkeur... Wel opgelost zo.
Appreciated :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgert op 12-11-2013 00:05 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:23
Ik heb mijn Crucial M4 nu bijna 2 jaar (aanschafdatum 27-12-2011), en hij werkt nog altijd prima.
En als ik SSDLife mag geloven kan de M4 nog een paar jaartjes (lees 105 jaar) mee.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2nr0uux.png

Mijn YouTube Channel

• GH45T
  • Registratie: November 2003
SSDLife zegt echt helemaal niets. Mijn OCZ Solid2 heb ik al op 1% gehad, hij zou volgens de tool nog maar enkele dagen werken. Geen aandacht meer aan geschonken. Toen ik een maand later keek was hij opeens weer "nieuw".

Wat mij betreft zijn SSD's betrouwbaar genoeg om te gebruiken. Een backup van je data is toch verstandig, of je nu met een HDD of SSD werkt. Beiden kunnen stuk maar hier tot nog toe geen problemen met SSD's en ik heb er 1 toch al bijna 4 jaar in gebruik en 1 bijna 3,5 jaar.

• Phuncz
  • Niet online
Ter info, een HDD slijt ook: Wikipedia: Hard disk drive failure
De meeste mensen maken zich zorgen over het slijten van de chips terwijl het voor 99,9% defect* geraken van een SSD de schuld is van de controller, stroomvoorziening of firmware.

* hierbij moet wel gezegd worden dat ik onder "defect" alle problemen verzamel die ervoor zorgen dat je SSD zijn data verliest (bv. corrupte mapping table), niet meer detecteerbaar is of op één of andere manier niet meer werkt bij normaal verwacht gebruik. Ook al is de SSD niet altijd echt defect, het hoort niet normaal te zijn dat je er via een secundair systeem een nieuwe firmware op hoort te zetten of om de zoveel tijd je data moet terugzetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Phuncz op 12-11-2013 11:05 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Het volgende gaat misschien wat 'extreem' of 'overkill' klinken, maar ik heb mezelf de laatste weken nogal zitten verdiepen in snelle storage oplossingen en het schijnt dat er een megawinst te halen zou zijn met een extra PCI-e controller waar bijv. DDR3 geheugen op zit gecombineerd met een mSATA SSD en een batterij waardoor je op deze manier een non-volatile cache zou kunnen hebben voor je drives.
Bij het uitvallen of uitzetten van je systeem zorgt de batterij ervoor dat de cache op het DDR3 geheugen naar de mSATA SSD wordt geschreven en weer kan worden gelezen bij het opstarten.
Voor een normale end-user zou een DDR3 cache van 8 of 16GB al ruimschoots voldoende zijn om deze snelheidswinst te halen.
De vraag waar ik dan echter mee zit is, hoe er na de POST tegen het moederbord wordt verteld dat dit PCIe apparaat als dedicated cache fungeert. Wanneer dit technisch niet kan, zou je er namelijk niets aan hebben tijdens de boot van Windows, maar enkel nadat Windows is gestart.

Dan zou je kunnen denken... ja maar dan kun je dus ook gewoon software gebruiken... echter is er momenteel nog geen software die er voor zorgt dat de daadwerkelijke cache non-volatile is. Dat wil zeggen, zodra de PC uit gaat of in slaapstand wordt gezet is alle opgebouwde cache weg, is de cache ge-reset en begint ook de gehele analyse (voor bijv. meest gebruikte file) weer van voor af aan.
Er is dus momenteel nog geen software die een image of pagefile (of table) weg zou kunnen zetten op de gecachte drive/partitie waarop je de cache gebruikt, zodat deze na het opstarten of resumen van Windows weer ingelezen zou worden in het door de gebruiker gereserveerde RAM geheugen.

Het punt is, dat een caching zoals deze er wel voor zou zorgen dat de huidige bottlenecks waar mensen tegen aan lopen voor een groter deel worden opgeheven (zo zou deze interfacing tot bijna 8GB/s kunnen halen) en zou de caching ook daadwerkelijk nut hebben omdat deze echt non-volatile is ten opzichte van alle andere caches die momenteel beschikbaar zijn.

Nu zouden er bij uitstek zo'n 2-3 fabrikanten zijn welke met zo'n caching controller bezig zouden zijn, echter lijkt dit nog niet echt zoden aan de dijk te zetten (tenzij ik dus een product over het hoofd heb gezien). Marvell is bijvoorbeeld de Dragonfly card aan het ontwikkelen, welke precies doet wat hierboven is omschreven (eventueel gecombineerd met storage oplossing op de kaart zelf). Deze oplossing is echter puur enterprise gericht en ook niet gemaakt voor end-user OS omgevingen.

Heeft iemand anders zich hier ook ooit meer in verdiept toevallig?

[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 12-11-2013 21:38 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
Een aantal jaar terug had je toch van die insteekkaarten met batterij waarmee je van DIMM modules een harddisk kon maken? Volgens mijn nooit echt van de grond gekomen.

Maar om op je punt door te gaan, momenteel is er zo'n Intel RAID optie om een kleine SSD als caching in te zetten zodat de harddisk sneller wordt. Een soortgelijke oplossing zou kunnen werken met geheugenmodules welke een harddisk of SSD versnellen. Zaak is alleen dat er een accu tussen zit zodat niet na elke stroomonderbreking de cache leeg is en opnieuw ingelezen of zelfs opgebouwd moet worden.

Volgens mij kost het vasthouden van de data in een ram geheugencel niet enorm veel energie. In ieder geval, als je een computer in S3 state zet dan verbruikt hij nauwelijks stroom. Een beetje accu moet dat makkelijk dagen of weken kunnen trekken, zelfs met de stekker uit het stopcontact.

Ik denk dat de beperking gewoon de behoefte is. De snelheidservaring met een SSD is momenteel al zo enorm veel beter ten opzichte van een harddisk dat er weinig vraag over blijft voor nog veel snellers. Tevens is RAM voor opslag toch behoorlijk prijzig. In technisch opzicht bestaan de oplossingen eigenlijk allemaal wel, het moet alleen samengevoegd worden tot een eindproduct.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:48
Iemand ervaring met garantie i.c.m. Crucial? Heb een twee jaar geleden een 64GB Crucial M4 gekocht, werkte tot enkele dagen perfect en erg blij mee! Helaas reageert ie nu nergens meer op, en alle pogingen om hem te herstellen hebben niet mogen baten... Contact gehad met Crucial en die gaven aan mij ongeveer €24 euro aan te kunnen bieden (als krediet bij hun shop), aangezien het een oud model betrof welke niet meer gemaakt/gerepareerd kon worden... Mag dit zomaar? Want van garantie kan ik op deze manier niet echt spreken.
Heb zojuist ook alvast de winkel (Afuture) gemaild, ben benieuwd.

• Bigs
  • Niet online
Da_maniaC schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:35:
Het volgende gaat misschien wat 'extreem' of 'overkill' klinken, maar ik heb mezelf de laatste weken nogal zitten verdiepen in snelle storage oplossingen en het schijnt dat er een megawinst te halen zou zijn met een extra PCI-e controller waar bijv. DDR3 geheugen op zit gecombineerd met een mSATA SSD en een batterij waardoor je op deze manier een non-volatile cache zou kunnen hebben voor je drives.

[..]
Het is dan wel niet echt DRAM, maar de ZeusRAM SSD's doen in principe wat je wil (bizar snel zijn) maar dan beter (want non-volatile en hogere betrouwbaarheid). Kost alleen een aardige duit.

Het nut van een cache disk op basis van DRAM die bij elke boot geleegd wordt ontgaat me een beetje. Daarvan heb ik namelijk al 8GB in m'n computer zitten toch?

Nu ik je post nog een keer lees bedoel je volgens mij gewoon een disk als de ZeusRAM toch?

[ Voor 42% gewijzigd door Bigs op 14-11-2013 13:32 ]

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

FabianNL schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:26:Heb een twee jaar geleden een 64GB Crucial M4 gekocht, werkte tot enkele dagen perfect en erg blij mee! Helaas reageert ie nu nergens meer op, en alle pogingen om hem te herstellen hebben niet mogen baten...
Welke firmware draai je? Het uitvallen kan mogelijk veroorzaakt worden door de zgn. 5000 uren bug, welke in aanwezig is in oudere firmware versies. Zoek voor meer info even in dit topic.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• FabianNL
Jorruchie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:33:
[...]

Welke firmware draai je? Het uitvallen kan mogelijk veroorzaakt worden door de zgn. 5000 uren bug, welke in aanwezig is in oudere firmware versies. Zoek voor meer info even in dit topic.
Kans is inderdaad groot dat ik tegen deze bug ben aangelopen... Heb m'n firmware wel eens geupdate, maar had sowieso niet de laatste erop staan.
Maar, krijg hem helaas helemaal niet meer aan de praat nu. Geen enkele mogelijkheid om de firmware te updaten, hij wordt zowel in Windows als in het BIOS niet meer herkend, ook na meerdere "power cycles".

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-11 12:03
Gandalf schreef op zondag 10 november 2013 @ 13:33:
[...]
Ik heb het getest met een Lenovo Essential B590 waar ik voor mijn neefje een Samsung 840 SSD ingezet heb en het werkte zonder enig probleem. Dus geen HDD lock bij Lenovo.
Ik heb geen usb over wel 5 4,7 gig dvds liggen. Als ik een recovery dvd maak kan ik dus zonder problemen op een ssd windows 8 zetten? Dat zou nice zijn :).

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:32
De kogel is door de kerk:
mijn Intel 320 80GB kan op pensioen na 2 jaar trouwe dienst.
Hij wordt vervangen door een Samsung 843T 120GB die ik via tweaker goedkoop heb kunnen krijgen.
Mijn eerste bevindingen zijn alvast wel positief:
hij levert de prestaties van een Samsung 840 Pro, maar dan voor enterprise gebruik dus uitgerust met 'tantal capacitors' om de cache te legen bij stroomverlies. Absoluut een top ssd lijkt me!
Misschien dat ik binnenkort nog wel tijd vind om een review te schrijven, al zal het helaas niet veel nut hebben in aanschafadvies ivm slechte verkrijgbaarheid onder de consumenten. (Hoewel hij hier toch ook goedkoop te vinden is)

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 14-11-2013 19:42 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

FabianNL schreef op donderdag 14 november 2013 @ 15:20:
[...]Kans is inderdaad groot dat ik tegen deze bug ben aangelopen... Heb m'n firmware wel eens geupdate, maar had sowieso niet de laatste erop staan.
Maar, krijg hem helaas helemaal niet meer aan de praat nu. Geen enkele mogelijkheid om de firmware te updaten, hij wordt zowel in Windows als in het BIOS niet meer herkend, OK na meerdere "power cycles".
Dat is ijs met peren, rijkelijk overgoten met chocoladesaus. :Y)

Al geprobeerd om alles los te trekken, CMOS reset en reboot met alleen de SSD aangesloten op een andere SATA poort? Als dat niet werkt kan ik niets meer bedenken om de schijf nieuw leven in te blazen.
Anyone?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
FabianNL schreef op donderdag 14 november 2013 @ 15:20:
[...]

Kans is inderdaad groot dat ik tegen deze bug ben aangelopen... Heb m'n firmware wel eens geupdate, maar had sowieso niet de laatste erop staan.
Maar, krijg hem helaas helemaal niet meer aan de praat nu. Geen enkele mogelijkheid om de firmware te updaten, hij wordt zowel in Windows als in het BIOS niet meer herkend, OK na meerdere "power cycles".
heb je dit al geprobeerd de 3e post staat een firmware die bootable is in een soort van linux.

http://forum.crucial.com/...rmware-upgrade/m-p/132546

Je sata modus op IDE deze ISO op een bootable USB zetten en dan proberen te flashen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• FabianNL
Jorruchie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 23:52:
[...]

Dat is ijs met peren, rijkelijk overgoten met chocoladesaus. :Y)

Al geprobeerd om alles los te trekken, CMOS reset en reboot met alleen de SSD aangesloten op een andere SATA poort? Als dat niet werkt kan ik niets meer bedenken om de schijf nieuw leven in te blazen.
Anyone?
Heb de SSD wel op meerdere PC's al geprobeerd (met verschillende kabels), werd nergens op herkend. CMOS reset heb ik niet uitgevoerd, maar of dat nog iets mag baten? Super bedankt voor het meedenken in ieder geval!
rikadoo schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 07:39:
[...]

heb je dit al geprobeerd de 3e post staat een firmware die bootable is in een soort van linux.

http://forum.crucial.com/...rmware-upgrade/m-p/132546

Je sata modus op IDE deze ISO op een bootable USB zetten en dan proberen te flashen.
Heb dit wel geprobeerd, maar herkende de drive niet. Bedenk me nu alleen wel dat de SATA modus toen niet op IDE stond volgens mij... Zal het voor de zekerheid vanmiddag nog eens proberen!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37
Ik heb ondertussen bij onze HP Workstation Z400's de HDD's vervangen door SSD's.

Ik krijg alleen van het tooltje "Samsung Magician" de melding dat AHCI niet ingeschakeld zou zijn.

Ik heb de bestaande HD gekloond via de Samsung migration tool, en meteen de nieuwste BIOS versie geflashed in de machines.

Heeft het nog nut om dit aan te passen :? En zo ja, hoe doe ik dat dan :?

In de BIOS staat de setting wel op AHCI.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• rikadoo
  • Niet online
A little guide:

I am receiving a lot of emails from users who bought a SSD drive, installed Windows 7 in IDE mode and then realize they need AHCI mode for faster SSD performance. Once you enable that in the BIOS during Windows 7 boot up, the OS will crash.

The common question is, is there a solve for this ?

To answer that question (and I do this safely with all Intel ICHR9/10 chipsets) there is a way to safely enable AHCI mode. Here we go:

1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (hold "Delete" key while Booting

In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices. Now change SATA Mode to AHCI from IDE.

You now boot into windows 7, the OS will recognize AHCI and install the devices. Now the system needs one more reboot and voilla .. enjoy the improved SSD performance.

is dit wat?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22

Archimond

Lopende Helpdesk

Op een bedrijfscomputer met specifieke oude software staat MS Dos geinstalleerd op een Crucial M4 SSD. Laatste tijd geeft loopt de pc steeds vaker vast en gaf eergisteren corrupte data aan.
Een deel van de onbelangrijke data was ook weg.

Helaas weet ik niet de firmware versie.
Mijn vraag: kan de Crucial M4 SSD wel tegen een Fat16 omgeving in DOS zonder TRIM ondersteuning?

Er zit wel een UPS nog erachter.

• Swordlord
Ik verwacht het wel... Gezien een fat16 partitie niet groot kan zijn, heb je veel OP dus de drive zou niet al te snel mogen slijten...

Maar het is een erg specifiek scenario dus wat meer info zou wel volstaan... Wat is dat specifiek stukje software? wat doet het? is het write intensief?
Verder meer gericht op de SSD zelf: Firmware? Zijn er rare smarts waardes? Is er rekening gehouden met 4k alignement van de SSD?

Zonder meer info, kunnen wij ook weinig betekenen.

Als het een bedrijfskritisch iets is waarvan sommige vinden dat het eigenlijk niet uit mag gaan...
Dan zou ik zeggen, het gaat NU uit en er wordt gekeken of het verder kan of dat er vervanging komt... of het gaat boem een keer en dan is alles weg...

[ Voor 123% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2013 11:43 ]

• rikadoo
  • Niet online
Laatste FW geen 5200 uren bug? Zou voor de zekerheid de laatste FW erop zetten.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bigs schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:31:
[...]

Het is dan wel niet echt DRAM, maar de ZeusRAM SSD's doen in principe wat je wil (bizar snel zijn) maar dan beter (want non-volatile en hogere betrouwbaarheid). Kost alleen een aardige duit.

Het nut van een cache disk op basis van DRAM die bij elke boot geleegd wordt ontgaat me een beetje. Daarvan heb ik namelijk al 8GB in m'n computer zitten toch?

Nu ik je post nog een keer lees bedoel je volgens mij gewoon een disk als de ZeusRAM toch?
Je hebt het meerendeel van je post zelf al doorstreept, maar ik bedoelde inderdaad non-volatile (niet vluchtige cache en juist niet normale DRAM aka vluchtige Cache).

Die ZeusRAM disks zien er wel heel er interessant uit.
Zou dat kunnen werken op de reguliere controller van een Z87 moederbord?
En is dat spul ergens in Nederland te koop?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

DOS op een SSD, gaat dat wel goed met het afsluiten van de PC? Ik meen me te herinneren dat er ooit al eens een patch voor Windows 98 kwam, omdat snelle PC's het voor elkaar kregen om de pc uit te zetten voordat alle data veilig weggeschreven was. Misschien is dat hier ook het geval.

Verwijderd

Heeft iemand van jullie ervaring met http://hddcaddy.com/nl/as...53-n55-n56-hdd-caddy.html, zoiets?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dcm360 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:21:
DOS op een SSD, gaat dat wel goed met het afsluiten van de PC? Ik meen me te herinneren dat er ooit al eens een patch voor Windows 98 kwam, omdat snelle PC's het voor elkaar kregen om de pc uit te zetten voordat alle data veilig weggeschreven was. Misschien is dat hier ook het geval.
98 was toch in het era waar je zelf nog de powerknop in moest drukken om de pc daadwerkelijk uit te zetten? Of was dat na 3.11 verleden tijd? :P
Afbeeldingslocatie: http://s1.thejournal.ie/media/2013/11/it-s-now-safe-to-turn-off-your-computer-219948-630x393.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 15-11-2013 18:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bigs
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:08:
[...]

Je hebt het meerendeel van je post zelf al doorstreept, maar ik bedoelde inderdaad non-volatile (niet vluchtige cache en juist niet normale DRAM aka vluchtige Cache).

Die ZeusRAM disks zien er wel heel er interessant uit.
Zou dat kunnen werken op de reguliere controller van een Z87 moederbord?
En is dat spul ergens in Nederland te koop?
Die disks hebben een SAS interface, dus op een SATA poort gaat het niet werken. Er zijn diverse Nederlandse server/storage leveranciers die ze leveren, maar meestal als onderdeel van een complete oplossing. Listprijs voor het 8GB model loopt tegen de drieduizend euro.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@ raven dat is een tot en met 98 scherm, kweenie of die "vista" versie van 98 hem nog had maar ik verwacht het wel.
Het zou mij trouwens ook niet verbazen dat in 8.1 er zelfs nog een dergelijk scherm bestaat als je windows er van kan overtuigen dat deze de powerknop niet kan omgooien.

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Random vraagje, met welk programma checken jullie de werkelijke snelheid van de SSD? Ben benieuwd of mijn nieuwe SSD het ook echt zo goed doet als in het boekje staat :p en welk programma om de fouten en levensduur te bekijken?

[ Voor 6% gewijzigd door dylanvana op 15-11-2013 20:16 ]

• Swordlord
Van beide programma's vind je vaak genoeg screenshots hier in dit topic... en ook over het hele internet en in reviews van SSD's... Dus je had het eigenlijk wel kunnen vinden met gemak...

Maar bij deze:
Benchmarking - AS-SSD
Smart waardes uitlezen - Crystaldisk info

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2013 20:19 ]

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Heel erg bedankt :) zit op mijn smartphone en had al en paar pagina's bekeken maar kon het niet vinden.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22

Archimond

Lopende Helpdesk

Swordlord schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:23:
Ik verwacht het wel... Gezien een fat16 partitie niet groot kan zijn, heb je veel OP dus de drive zou niet al te snel mogen slijten...

Maar het is een erg specifiek scenario dus wat meer info zou wel volstaan... Wat is dat specifiek stukje software? wat doet het? is het write intensief?
Verder meer gericht op de SSD zelf: Firmware? Zijn er rare smarts waardes? Is er rekening gehouden met 4k alignement van de SSD?
Mijn vraag moest ik duidelijker specificeren: ik bedoel in MS DOS is geen TRIM support, gaat een SSD dan nog wel lang genoeg mee?

De SSD heb ik gecheckt en is een Kingston SS100S2/8G van 8GB. Het is geinstalleerd in de pc vanaf november 2011.
Software is een kassasysteem met reserveringsmodule voor een restaurant. Het is niet write intensief.
Smart waarden kan ik helaas niet uitlezen, omdat ik er niet bij kan.
4K alignment is volgens de leverancier wel mee rekening gehouden, maar hij zij ook tegen mij dat er een Crucial M4 in zat en dat klopt dus niet.

Volgende week komt er nieuwe computer voor in de plaats met harde schijven en RAID1 systeem.

• Bigs
  • Niet online
Archimond schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:00:
Op een bedrijfscomputer met specifieke oude software staat MS Dos geinstalleerd op een Crucial M4 SSD. Laatste tijd geeft loopt de pc steeds vaker vast en gaf eergisteren corrupte data aan.
Een deel van de onbelangrijke data was ook weg.

Helaas weet ik niet de firmware versie.
Mijn vraag: kan de Crucial M4 SSD wel tegen een Fat16 omgeving in DOS zonder TRIM ondersteuning?

Er zit wel een UPS nog erachter.
Los van of het nu een M4 is of een Kingston module, kapot gaan kan het altijd. Dat heeft niets te maken met het gebruik van DOS, FAT16 of het ontbreken van TRIM. TRIM is puur een extraatje wat voor betere prestaties zorgt op de lange termijn. Verder presenteert die SSD zich als een normale harde schijf dus daar kan DOS prima mee omgaan.

• Malantur
Balen, er lijkt een probleem te zijn met mijn OS X Mavericks installatie op mijn nieuwe Samsung 843T.
Na 2 uur draaien staat de SMART teller op 7 power cycles waarvan 5 POR Recovery.
Ik ben er ondertussen al achter dat het enkel gebeurt als de laptop in stand by gaat en niet bij een restart.

Nu heeft mijn ssd wel tantal capacitors, dus ik vermoed dat dit geen probleem is?
Het rare is dat mijn oude Intel 320 (ook met tantal capacitors) met zelfde softare en hardware na 2 jaar gebruik slechts 2 Unexpected shutdown's had, deze nu al meer in 2 uur...

• FabianNL
FabianNL schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 08:58:
*knip*

[...]

Heb dit wel geprobeerd, maar herkende de drive niet. Bedenk me nu alleen wel dat de SATA modus toen niet op IDE stond volgens mij... Zal het voor de zekerheid vanmiddag nog eens proberen!
Helaas, de SSD werd ook nu weer niet herkend, wat ik ook probeerde.
Ondertussen heeft Crucial via dit forum contact met me opgenomen en heb ik contact gehad met de winkel (Afuture). De RMA afdeling Afuture gaf aan dat ze maar 2 jaar garantie krijgen van Crucial, maar gaan wel contact opnemen om na te vragen... Ik houd jullie op de hoogte!

Wel complimenten van Crucial om mij direct even een berichtje te sturen! _/-\o_

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beste Mensen,

De zoekfunctie leverde geen bruikbare resultaten op dus ik gooi het even in de groep.

Ik was in gedachten mijn dochter al blij aan het maken door het upgraden van haar oude trage PC met een SSD.
Het is een HP Pavilion S7720.nl met 2 gb ram en een Athlon 64 X2 (W) 3800+ 2,0 GHz processor voorzien van Microsoft Vista. Geen snelheidsmonster dus.
Na de specificaties doorgelezen te hebben, realiseer ik mij dat deze nog geen SATA heeft.
Ik realiseer mij dat deze ook met SSD nooit een snelheidsmonster zal worden.

Zie dat twee er technische mogelijkheden zijn:
1. een (dure) ATA SSD kopen.
2. een PCI-e SATA-controlerkaartje en een (voordelige) SATA SSD kopen

De enige eis is dat ik van SSD booten wil.

Wat adviseren jullie.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Raven schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:38:
98 was toch in het era waar je zelf nog de powerknop in moest drukken om de pc daadwerkelijk uit te zetten? Of was dat na 3.11 verleden tijd? :P
[afbeelding]
Dat is wel wat langer geleden hoor ;) Bij 98 moest je 'm alleen handmatig uitzetten als APM/ACPI niet goed functioneerde.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bigs
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:04:
Beste Mensen,

De zoekfunctie leverde geen bruikbare resultaten op dus ik gooi het even in de groep.

Ik was in gedachten mijn dochter al blij aan het maken door het upgraden van haar oude trage PC met een SSD.
Het is een HP Pavilion S7720.nl met 2 gb ram en een Athlon 64 X2 (W) 3800+ 2,0 GHz processor voorzien van Microsoft Vista. Geen snelheidsmonster dus.
Na de specificaties doorgelezen te hebben, realiseer ik mij dat deze nog geen SATA heeft.
Ik realiseer mij dat deze ook met SSD nooit een snelheidsmonster zal worden.

Zie dat twee er technische mogelijkheden zijn:
1. een (dure) ATA SSD kopen.
2. een PCI-e SATA-controlerkaartje en een (voordelige) SATA SSD kopen

De enige eis is dat ik van SSD booten wil.

Wat adviseren jullie.
De tweede optie is beter, maar met Windows Vista en 2GB RAM zal het nog geen snelheidsmonster worden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
nokiaan958GB schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:04:
Zitten er toch echt twee op: Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/491/c00783661.jpg

• Swordlord
Ik zou een SSD alleen niet toevertrouwen aan zo'n oud nvidia chipset.

Geen AHCI, alleen IDE, enorm slechte acces times, kan soms sequentieel ook niet goed meegaan, comptabiliteit issues, ga zo maar door...

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 17-11-2013 16:35 ]

Verwijderd

Het zal best wel verbetering geven; vooral oude systemen die continu lopen te seeken op de hardeschijf hebben veel baat bij een SSD. Dat je SSD technisch niet zo snel is als in een modern systeem is logisch, maar het gaat om de netto verbetering.

Maar mocht je een mooie SSD kopen (koop dan ook wel een échte SSD) dan lijkt me dat je die ook koopt in het vooruitzicht van een nieuwer systeem. Dus voor nu doe je het dan met dit oudje en zodra je gaat upgraden neem je de SSD mee naar je nieuwe systeem. Dat kan prima en heb je nu alvast baat bij een snelheidsboost. Met name als het opstarten, afsluiten websurfen en normale applicaties traag verloopt is een SSD de absolute 'easy fix' voor dat probleem.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
@ brilcent zoiets? .

Heb al enkel jaren in mijn laptop, werkt prima. SSD op de plaats van de oude HDD en de HDD hierin op de plaats van de optische bay. Alleen nog even kijken of je 12.7 mm of 9 mm hoogte nodig hebt

Verwijderd

Ja zoiets inderdaad, bedankt voor je reactie en je link. Stuk goedkoper daar, heb je een speciale reden waarom je ervoor hebt gekozen de had en ssd te wisselen van plek?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37
rikadoo schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 10:26:
A little guide:

I am receiving a lot of emails from users who bought a SSD drive, installed Windows 7 in IDE mode and then realize they need AHCI mode for faster SSD performance. Once you enable that in the BIOS during Windows 7 boot up, the OS will crash.

The common question is, is there a solve for this ?

To answer that question (and I do this safely with all Intel ICHR9/10 chipsets) there is a way to safely enable AHCI mode. Here we go:

1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (hold "Delete" key while Booting

In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices. Now change SATA Mode to AHCI from IDE.

You now boot into windows 7, the OS will recognize AHCI and install the devices. Now the system needs one more reboot and voilla .. enjoy the improved SSD performance.

is dit wat?
Ik heb bovenstaande uitgevoerd, maar de samsung magician software blijft zeggen dat AHCI niet is ingeschakeld :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• rikadoo
  • Niet online
Je kunt ook HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV nog op 0 zetten.

http://bourlas.alloenablo...and-vista-without-format/

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bigs schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:44:
[...]

Die disks hebben een SAS interface, dus op een SATA poort gaat het niet werken. Er zijn diverse Nederlandse server/storage leveranciers die ze leveren, maar meestal als onderdeel van een complete oplossing. Listprijs voor het 8GB model loopt tegen de drieduizend euro.
Heb je toevallig de gegevens één van deze leveranciers waar ik als particulier zou kunnen kopen? (heb zelf geen kvk reg.).

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dit is best lachen (en er worden 10 gratis licenties weggegeven). Cachen via RAM -> SSD -> HDD, meest gebruikte data in RAM en dan SSD en dan gewoon op de HDD.

http://www.myce.com/news/...ilable-800000-iops-69576/

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• Bigs
  • Niet online
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:39:
[...]

Heb je toevallig de gegevens één van deze leveranciers waar ik als particulier zou kunnen kopen? (heb zelf geen kvk reg.).
Ik weet niet of ze aan particulieren verkopen (waarom niet zou je denken), maar je kunt het altijd proberen: 1 2. Ik ben wel benieuwd waar het je zo'n ding als particulier voor zou willen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 19-11-2013 13:16 ]

Verwijderd

Snikker schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:12:
Dit is best lachen (en er worden 10 gratis licenties weggegeven). Cachen via RAM -> SSD -> HDD, meest gebruikte data in RAM en dan SSD en dan gewoon op de HDD.

http://www.myce.com/news/...ilable-800000-iops-69576/
Ben wel benieuwd hoe zich dat zou verhouden in vergelijking met Intel's SSD caching systeem...

• Damic
  • Laatst online: 01:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje voor de kenners: wanneer moet je een ssd vervangen zonder data verlies.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jadjong
  • Niet online
Als hij nog niet stuk is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lol@^^^ :D

Maar houd de SMART in de gaten. En maak backups, maar dat is een nobrainer.
Eigenlijk kun je zelfs stellen: Niet vervangen tot hij kapot is en tot (en met) die tijd goede backups maken.

Ik neem trouwens aan dat je dataverlies bedoelt? Data (van het) verlies is juist handig als je de oorzaak wilt achterhalen, dus waarom zou je die niet willen? :+

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 24-11-2013 03:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Phuncz
  • Niet online
Damic schreef op zondag 24 november 2013 @ 00:15:
Als iedereen wist wanneer zijn opslagmedia kapot ging van tevoren zouden niet zoveel mensen het op de harde manier lezen hoe belangrijk backups zijn ;-)
De meeste moderne SSD's gaan ook makkelijk 20-50 jaar mee met 5-10GB writers per dag. Die getallen zijn afhankelijk van het type flashchip (SLC, MLC, TLC + varianten), van de hoeveelheid zichtbare en onzichtbare overprovisioning, het correct functioneren van de firmware en het OS en het correcte (lees: niet mishandelend) gebruik van de SSD.

Zolang je niet gericht je SSD probeert te verknoeien of een PC beun probeert te zijn, zal de grootste vijand eerder de firmware zijn.

Sowieso is storage nooit 100% zeker te vertellen wanneer het faalt, zeker niet een complex iets zoals een SSD of een HDD. Wil je veilig zijn, zorg je voor geautomatiseerde backups van je data op minimaal één ander opslagmiddel (HDD bv.) en als het van een bedrijfskritieke aard is of je bent paranoide erover is er nog altijd de mogelijkheid het (gëncrypteerd) op te slaan op één of meerdere cloud diensten of off-site locaties. Sowieso kan je qua backup en veiligheid enorm ver, uitgebreid en duur gaan, maar niemand kan je ooit garanderen dat er iets niet misgaat, dan liegt ie. De kans kan wel sterk verkleind worden.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik wil een SSD in mijn Asus K73S 17"laptop bijplaatsen. Echter zag ik dat er maar 1 hdd case in zit (bevestiginghuisje). Voor de SSD heb ik er ook eentje nodig om het netjes te bevestigen. Voor een SSD van 70 euro vind ik het echter nogal zonde om een hdd case van 30 euro te moeten kopen. Zijn er creatieve en nette oplossingen ?

• Snowwie
  • Laatst online: 19:23
Damic schreef op zondag 24 november 2013 @ 00:15:
Elke week een backup maken naar een (externe) hd en net zo lang wachten totdat ie stukgaat.

Dan een nieuwe kopen en je data terugzetten.

Imho wil je ook geen data op je ssd, daar heb je hdd's voor. :)

Data in de zin van muziek, video's, foto's etc.

Mijn YouTube Channel

• Phuncz
  • Niet online
Inderdaad, ik zet bv. mijn muziek op een HDD en heb de library files op de SSD staan. Lekker snel zonder de hele brok aan statische data op de SSD. Niet dat dat slecht is maar aangezien ik 8TB aan HDD opslag heb en "maar" 210GB aan SSD (overprovisioned), hou ik de SSD liever wat meer vrij voor als ik een game installeer. Online gekochte games durven nog wel eens een installer te downloaden om dan nog te installeren en met games als Battlefield 4 ben je snel 30GB kwijt en dan komen nog de expansions.

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:00:
Een aantal jaar terug had je toch van die insteekkaarten met batterij waarmee je van DIMM modules een harddisk kon maken? Volgens mijn nooit echt van de grond gekomen.
Gigabyte I-ram bijv. Alleen had een limitatie van 4GB. En het was nog niet echt perfect ofzo. Als je de kosten afweegt tegen een SSD nu ben je beter uit met een SSD van Intel of Samsung bijv.

Tegenwoordig heb je 1TB SSD's die onderling al een raid-setup hebben draaien om enorm hoge snelheidswinsten te behalen. En dat kost nog niet eens zoveel meer in verhouding met 3 jaar terug.

Persoonlijk had ik de I-ram of in ieder geval een gelijkwaardig product wel willen hebben maar de limitatie is de capaciteit. En je PC kan natuurlijk niet weken zonder stroom - zo'n batterij heeft geen eeuwig leven namelijk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:41:
[...]
Imho wil je ook geen data op je ssd, daar heb je hdd's voor. :)

Data in de zin van muziek, video's, foto's etc.
Alleen soms kun je niet anders, hè... :/

En dan nog. Waarom niet? Backups moet je toch maken...

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-11-2013 18:23 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Malantur schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:33:
De kogel is door de kerk:
mijn Intel 320 80GB kan op pensioen na 2 jaar trouwe dienst.
Hij wordt vervangen door een Samsung 843T 120GB die ik via tweaker goedkoop heb kunnen krijgen.
Mijn eerste bevindingen zijn alvast wel positief:
hij levert de prestaties van een Samsung 840 Pro, maar dan voor enterprise gebruik dus uitgerust met 'tantal capacitors' om de cache te legen bij stroomverlies. Absoluut een top ssd lijkt me!
Misschien dat ik binnenkort nog wel tijd vind om een review te schrijven, al zal het helaas niet veel nut hebben in aanschafadvies ivm slechte verkrijgbaarheid onder de consumenten. (Hoewel hij hier toch ook goedkoop te vinden is)
Hee, dit is interessant. Die schijf is goed betaalbaar en heeft precies wat ik momenteel mis in de huidige Samsungs.

Later maar eens goed bestuderen.

• nielstiben
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-11 09:56
FlyEragon schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:38:
Ik wil een SSD in mijn Asus K73S 17"laptop bijplaatsen. Echter zag ik dat er maar 1 hdd case in zit (bevestiginghuisje). Voor de SSD heb ik er ook eentje nodig om het netjes te bevestigen. Voor een SSD van 70 euro vind ik het echter nogal zonde om een hdd case van 30 euro te moeten kopen. Zijn er creatieve en nette oplossingen ?
Onder de Asus k73s vallen ook nog meerdere laptops, namelijk de:
  • Asus K73sj (heb ik zelf in bezit)
  • Asus K73sv (hebben mijn ouders in bezit)
Zo snel ik weet is er in de K73sj ruimte voor 2 schijven, en in de K73sv maar 1 schijf.
Zo'n hdd case kost op eBay (ik zag net in dit topic een paar links) bijna niets, dus ik zal zeker even daar kijken!

• Malantur
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:20:
[...]

Hee, dit is interessant. Die schijf is goed betaalbaar en heeft precies wat ik momenteel mis in de huidige Samsungs.

Later maar eens goed bestuderen.
Ik heb er wat gemengde gevoelens aan overgehouden. Langs de enige kant zijn het wel snelle schijven, die in tegenstelling tot de Intel mijn Sata3Gbps vol trekt in mijn oude macbook.
Maar ik weet niet of het een OS X Mavericks probleem is of een van de hardware:
elke keer dat hij in slaapmodus gaat, gaat in de SMART de POR Recovery teller 1 omhoog. Bij het opstarten merk je dan ook dat hij soms moet wachten terwijl de journaling zijn werk doet op de mapping tables te controleren. Op zich zitten er condensators in dus kan het in principe niet mis gaan, maar misschien zijn ze gewoon niet ontworpen om door consumenten in slaap gezet te worden. (Maar dit laatste is speculaas, ik kan het niet controleren)

• Bigs
  • Niet online
Malantur schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:43:
[...]

Ik heb er wat gemengde gevoelens aan overgehouden. Langs de enige kant zijn het wel snelle schijven, die in tegenstelling tot de Intel mijn Sata3Gbps vol trekt in mijn oude macbook.
Maar ik weet niet of het een OS X Mavericks probleem is of een van de hardware:
elke keer dat hij in slaapmodus gaat, gaat in de SMART de POR Recovery teller 1 omhoog. Bij het opstarten merk je dan ook dat hij soms moet wachten terwijl de journaling zijn werk doet op de mapping tables te controleren. Op zich zitten er condensators in dus kan het in principe niet mis gaan, maar misschien zijn ze gewoon niet ontworpen om door consumenten in slaap gezet te worden. (Maar dit laatste is speculaas, ik kan het niet controleren)
De SSD wordt door Samsung wel expliciet geclassificeerd als zijnde voor gebruik in het datacenter (dus niet zozeer enterprise in zijn algemeen, wat naar mijn mening ook nog gebruik in workstations kan betekenen). Ik kan me voorstellen dat hij dus ook niet uitgebreid in client hardware getest of ontworpen is met client hardware in gedachten.
Pagina: 1 ... 96 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.