Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53

SideShow

Administrator

Heb vandaag de 840 evo 120GB gekocht.
Jammer dat ik pas, na 1 maal Win8 installeren, door had dat ik nog mijn SATA op AHCI moest zetten in de BIOS.
Na twee Win8 installaties ben ik dus super tevreden. Ik dacht trouwens dat ik SATA2 had, maar blijkt mijn mobo van 3 jaar gewoon SATA3 te hebben. Superblij, en diablo 3 start nu het level in 1 seconde - daar doen we het natuurlijk voor hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:06:
Ik zie er anders wel een mooi straaltje water (en wanneer ze hem er weer in doen luchtbelletjes) uitkomen. Maar het kan natuurlijk dat er daarbinnen nog een waterdichte verpakking zit die we niet kunnen zien.

Hoge temperaturen... wat zou die SSD doen als je 't water op een vuurtje zet? :+
Als je de ssd afsluit en diep onder water gebruikt wordt de druk zo hoog dat die implodeert , daarvoor moet die niet waterdicht zijn maar wel waterbestendig }:O

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
Sloth:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/960163_296694803804952_432277466_n.jpg

Lijken mij prima waarden, vergeleken met de mijne geen significante verschillen (seq en 4K-64Thrd zijn bij mij iets hoger, 4 k is bij jouw weer iets hoger). De verschillen zullen door een iets andere allignment komen (103424K vs 957440K). Bovendien draai ik win8 64bit starter, zonder tweaks

[ Voor 15% gewijzigd door Lothlórien op 12-10-2013 12:43 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:58

GS88

π raat

Ik heb onlangs een Samsung SSD 830-series aangeschaft. Nou heb ik de desktop-kit ipv. de laptop-kit.
Weet iemand of deze schijf ook gewoon in mijn laptop te monteren is zonder dat er een laptop-kit benodigd is? Of is dit écht niet mogelijk zonder??

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de desktop kit krijg je er een sata en powerkabel bij, die heb je niet nodig voor je laptop.
Bij de notebook kit zit er een sata to usb kabel bij, zodat je de huidige harde schijf makkelijk kan kloonen, maar het is eigenlijk beter een fresh install te doen, dus die kabel heb je wellicht niet nodig.
De ssd zelf is natuurlijk precies gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

Als er een 2e HD slot in je laptop zit heb je die kit niet nodig. Als je geen 2e slot hebt en je wilt je bestaande OS kloonen dan wel.

[ Voor 13% gewijzigd door AvK op 18-10-2013 15:24 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Wat water betreft, afgelopen week een USB stick in mn broekzak laten zitten, heeft wasprogramma op 30 graden van 90 minuten met 25ml wasmiddel doorstaan en vervolgens heeft ie een dag aan het wasrek gehangen in een vochtige spijkerbroek.

Stick kwijt, ik dacht: "Liever uitgewassen dan kwijt", was dus uitgewassen. Stick uit broekzak gehaald, in laptop gestoken en doet het nog steeds.

Op zich kan elektronica heel goed tegen water, die stick heeft het overleefd omdat er tijdens de natte periode geen stroom op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:40:
Op zich kan elektronica heel goed tegen water, die stick heeft het overleefd omdat er tijdens de natte periode geen stroom op stond.
Vergeet niet dat corrosie zich vaak pas na enige tijd begint te wreken. Het ding doet het, totdat het op een gegeven moment opeens toch einde verhaal is. Ik zou die memorystick beschouwen als onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb wel eens een test gelezen over die kaartjes waarin zo ook in de wasmachine gingen ,die dingen gaan haast niet kapot. Zo hoort het eigenlijk met een ssd ook te zijn ,dan wel niet met water maar gewoon rocksolid . Het is dat experimenteren en zoeken naar grenzen in de techniek , en er is uiteindelijk ook winst te halen door een te betalen ssd door dat gexpirimenteer . Zo een eerste generatie flash cards had een nand uitgedrukt in cm inplaats van nm :)

Zit geen controller in zo een kaart want dat zit in het apperaat waar die kaart voor was gemaakt , in mijn geval een digitlale camera .Toch is het concept van een ssd zonder controller best interesant voor grotere platforms waarbij een grotere controller een rol speelt die alles beheerst aan ssd zonder controller :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:46:
Heb wel eens een test gelezen over die kaartjes waarin zo ook in de wasmachine gingen ,die dingen gaan haast niet kapot.
Ik neem aan dat dat ook kortetermijntests waren ;) Er zitten PCB's en componenten op een memorystick en die zijn nu eenmaal gevoelig voor corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Sommige SD kaartjes zit de belangrijke componenten in een hars gegoten waardoor het redelijk beschermd is tegen de elementen. Ik heb zelf voor de show wel eens een paar SD kaartjes een paar weken in leidingwater gehangen, die deden het daarna nog prima. Ook met de auto er overheen rijden was geen issue.

Maar met SSDs is dat toch een ander verhaal. Als je die op één of andere manier door een wasprogramma in je spijkerbroek haalt zou ik (na 100% zeker te zijn dat hij weer droog is) toch echt zo snel mogelijk de data er af halen en hopen op het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:54:
[...]

Ik neem aan dat dat ook kortetermijntests waren ;) Er zitten PCB's en componenten op een memorystick en die zijn nu eenmaal gevoelig voor corrosie.
Dat is inderdaad korte termijn maar de korte termijn is lang genoeg om de data er nog af te halen :)

En deze kaartjes hebben geen controller met de dikte van een creditcard is het gewoon een stuk plastic met koperen contactjes. Wikipedia: SmartMedia

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Smart_Media_X-ray.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noerie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-07 10:49
Beste Tweakers,

Nu ik mijn hele systeem heb gebouwd lijkt het alsog mijn ssd ietsjes trager opstart.
Mijn systeem is Sabertooth X79.

1e 6gb/s schijf: SSD samsung 840 PRO 512gb. = C: schijf
2e 6gb/s : WD10ezrx 1 TB.= extern schijf opslag

3e 3gb/s: WD15earx = externe schijf opslag
4e 3gb/s plextor dvd

Windows moet bij het opstarten "bekijken" (eventuele drivers installeren, root-directory scannen), en dat kost tijd.

Maar als ik misschien de 2 externe schijven op de ``ssd caching`` aansluit, wordt het dan sneller de opstarttijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Op welke controller heb je de 6 Gb/s OS schijf aangesloten?
De X79 chipset heeft helemaal geen 6 Gb/s poorten, als je het op een extra 6 Gb/s controller aangesloten hebt kun je beter switchen naar 1 van de Intel 3 Gb/s poorten (is veel sneller)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fast-server schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:08:
De X79 chipset heeft helemaal geen 6 Gb/s poorten
Twee stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Wat bedoel je overigens met 'externe schijven'?
(meestal worden hier via USB aangesloten schijven mee bedoeld, en dan kan het opstarten wat langer duren. USB legacy support uitzetten in BIOS wil nog wel eens helpen)

Als ze gewoon intern zijn aangesloten via de SATA kabel (waar het dus wel op lijkt gezien je post) dan denk ik niet dat er veel te versnellen is eigenlijk door schijven anders aan te sluiten. (en zou ik het meer zoeken in bovengenoemde / andere BIOS settings)

Test anders gewoon eens de opstart snelheid als je de 2e en 3e schijf even niet aangesloten zitten?

[ Voor 33% gewijzigd door SmiGueL op 21-10-2013 16:39 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Staat er nog een besturings systeem op 1 van die 'externe' schijven? Zo ja: Weghalen dan.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik weet wel dat de X79 issues heeft met RSTe op de SATA poorten, toen ik nog een X79 had installeerde ik daarom de gewone RST (handmatig) en had dan veel betere performance.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noerie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-07 10:49
Okey,

zover ik weet staan er geen besturingssystemen op de 2 harde schijven.

Ik gebruik ook RST (rapid storage controller)
Intel Rapid Storage Technology driver software V11.7.0.1030

Of is het beter als ik de RST enterprise driver software V3.6.0.1093 installeer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unltd Pn Modded
  • Laatst online: 14-09 20:00
hallo ik heb een vraagje ik heb een Samsung 840 evo gekocht ter varvanging van me ocz vertex 3 max iops maar de 4k snelheden van de evo willen niet omhoog iemand misschien een idee wat er fout kan zijn Afbeeldingslocatie: http://img812.imageshack.us/img812/2356/uyvy.jpgAfbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/4988/jobt.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Unltd Pn Modded op 25-10-2013 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Welk verwachtingspatroon heb je?
Wat heb je zelf gedaan om erachter te komen wat goede waardes zijn?
Reviews al eens gekeken?

Hier heb je wat hulp. de rest mag je zelf analyseren.
Anandtech Review: Samsung Evo - page 5: RAPID
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/Samsung/840EVO/rapid512Mreadssm.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/Samsung/840EVO/rapid512Mwritessm.png

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 25-10-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unltd Pn Modded
  • Laatst online: 14-09 20:00
dankje ik dacht dat de 4k snelheden gelijk lagen aan de seq snelheden nagenoeg maar dit is echter niet het geval dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diablo13 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:40:
dankje ik dacht dat de 4k snelheden gelijk lagen aan de seq snelheden nagenoeg maar dit is echter niet het geval dus :)
Die snelheden van die evo zijn moeilijk in te schatten omdat het in grote mate ram in combinatie met de ssd controller is die je benched, Als je rapid uitschakeld krijg je meer ssd gerelateerde benchmarks :)
En die EVo lijkt me zonder rapid ook best snel maar kan best enorm veel toevoegen , dat cache gebeuren zie je over de hele ssd linie , van Enterprise flashcache tot consumenten rapid en intel boost }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ben ik nu helemaal abuis als ik het vreemd vind dat diablo13 enorm hoge scores haalt met 1 SSD?
Of ligt dit aan Crystaldiskmark (+500 MB Test) ?

----
On a sidenote, ben ik dit weekend geupgrade naar DZ87KLT-75K + Core i7 4770K samen met een volledig verse installatie van Windows 8.1 Pro (met enkel de settings gemigreerd van mijn Windows 7 install van applicaties die ik belangrijk vind en veel gebruik).
Anyway... ik had al sinds geruime tijd 2, Intel 520 SSD's (voor in RAID0) nog in de kast liggen als eventuele vervanger voor mijn 2, Intel 510 SSD's (in RAID0).
Ik heb hier een poos geleden al getracht mee te upgraden, echter bleef ik stabiliteits problemen houden met de 520's. Echt, al het mogelijke wat op internet is gepost al geprobeerd (LPM fixes etc. etc.), maar de problemen bleven aanhouden.
Nu bij deze upgrade trachtte ik de SSD's weer te gaan gebruiken. Op het testsysteem ging dit goed, totdat ik bij mijn nieuwe desktopje aan kwam... Na 1 hele dag, kreeg ik alweer spontaan freezes etc.
Uiteindelijk, was mijn hoop dat de SSD's goed zouden werken en wilde ik in combinatie met het nieuwe Intel bord graag alle 4 de SSD's in RAID0 zetten. Maar ik heb geen vertrouwen in de stabiliteit van de 520's. Bij iedere freeze dropped 1 van de SSD's uit de RAID array... en na een power down/power up werkt het zaakje weer prima (tot de volgende freeze...).

Ik ben nu dus eigenlijk op zoek naar iets nieuws en zal vervolgens de 510's in mijn LAN bakje hangen en de 520's een tijdje als single drive stress testen en ergens anders in het huis gebruiken dan wel verkopen.

Nu ik dus op zoek ben naar iets nieuws viel mijn oog al snel op een setje Sandisk Extreme II 120GB drives (waarschijnlijk zal ik er dan ook 4 aanschaffen, omdat ik nu potverdorie ook zin heb om 4 drives te gebruiken ook!... ;) ).
Maar wat ik mij nu eigenlijk af vroeg is of iemand hier mssn aan kon geven of er een duidelijke reden was om niet eventueel voor de reeds geïntroduceerde Intel DC S3500 SSD's te gaan? Volgens mij ontlopen de prestaties elkaar nauwelijks en ook de prijzen wijken maar zo'n 10 EUR. af.
Na het lezen van talloze reviews kom ik er niet echt uit, alhoewel de Sandisk Extreme II SSD's misschien marginaal beter presteren?

Overigens zou de DC S3500 wel power capacitors on-board hebben en de Sandisk II Extreme niet. Is dit een overbodige luxe? (ik heb tot op heden nooit SSD's gehad, die dit gebruikte).
Ik heb met mijn huidige raidsets (X-25M, 510, 520), eigenlijk nooit corruptie van data gehad tijdens crashes. Enkel dan heel uitzonderlijk programma's als Google Chrome de user config volledig lijken te resetten omdat deze juist in het RAM zat en corrupt raakte.

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 28-10-2013 05:31 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da_maniaC schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 05:17:
Ben ik nu helemaal abuis als ik het vreemd vind dat diablo13 enorm hoge scores haalt met 1 SSD?
Of ligt dit aan Crystaldiskmark (+500 MB Test) ?
Dat komt dus door dat rapid.
De snelheid is veel hoger door de cache die zich in het RAM bevind. Is de cache vol, kakken deze supersnelheden blijkbaar wel in, maar in zijn algemeenheid vind ik het een prima oplossing.
Mijn computer bijvoorbeeld heb ik voorzien van 8 GB RAM. Echter voor het meest van de tijd gebruik ik 3 GB en 5 GB supersnel geheugen stond dus meestal uit zijn neus te vreten. Met de EVO kan ik dat nu mooi gebruiken.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat het verschil van de supersnelle EVO en mijn oude "superlangzame" Kingston v+100 eigenlijk nauwelijks te merken was bij normaal gebruik (gewoon gevoelsmatig).
Alleen als je een benchmark draait, dan zie je de hogere getallen.

In ieder geval was het geen reden om de Samsung permanent te gebruiken en ik heb hem in de pc van mijn vader geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Bij mijn pa heb ik onlangs een desktop-kit gekocht van de Samsung Evo SSD.
Voor mezelf kan ik dan toch gewoon een losse evo kopen en zijn software en kabel gebruiken om de hd van mijn laptop te vervangen door een evo-ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Thnx, eerst maar eens kijken of hij de zooi nog heeft liggen voordat ik bestel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Software kan je gewoon van de site downloaden.
En een verse install van windows is eigenlijk aan te raden, dan heb je de sata to usb kabel dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik weet dat het aan te raden is, misschien later nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Buiten het feit dat ik wat stabiliteits issues blijf houden met mijn Intel 520 RAID0 set (iets met LSPM ofzo), leek het er zojuist op dat 1 van de SATA kabels toch niet helemaal lekker was.
In de Intel RST applicaties was ook te zien dat 1 van de SSD's soms spontaan terug schakelde naar 3GB/sec in plaats 6GB/sec.

Zojuist het kabeltje vervangen en de benchmark resultaten zijn vrij leuk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cmkzai9WsmR5BHQ8TBmh4DoY/full.jpg

Buiten dit en het feit dat ik eigenlijk een RAID0 set wilde draaien met 4 SSD's (namelijk ook nog met mijn oude Intel 510's erbij) heb ik alsnog maar besloten om eergisteren al 4 x Sandisk Extreme II SSD's te bestellen. :Y)
Het zou zomaar kunnen zijn dat het defecte SATA kabeltje juist de laatste culprit was, maar ach... ik wil ook weer eens ff leuk spelen met wat hardware... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Da_maniaC op 30-10-2013 01:35 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Ik wil graag op mijn werk 4 HP workstations uitrusten met een SSD schijf.

Het gaat om HP Workstation Z400

specs:

Xeon W3520 quadcore processor
8GB geheugen
500 GB HDD
HP Nvidia Quadro FX1800 768MB Videokaart

Deze workstations worden gebruikt voor CAD doeleinden (Autodesk Inventor).

Nu weet ik dat het beste is om een "clean install" uit te voeren.

Maar om 4 stations opnieuw te installeren en configuren is erg veel werk (Met name de specifieke configuratie).

Is er software (eventueel betaald) om eenvoudig de HDD te vervangen door een SSD zonder opnieuw te hoeven installeren?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Grolsch schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:44:
Is er software (eventueel betaald) om eenvoudig de HDD te vervangen door een SSD zonder opnieuw te hoeven installeren?
Als je de Samsung Desktop kit versie koopt krijg je die Software erbij.
Dus eenmaal de desktop kit en drie losse 840 Evo's moet voldoen (als je de bracket niet nodig heb) ;)

HirenBootCD op een usbstick is ook een optie overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 30-10-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hjs schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:52:
[...]

Als je de Samsung Desktop kit versie koopt krijg je die Software erbij.
Dus eenmaal de desktop kit en drie losse 840 Evo's moet voldoen (als je de bracket niet nodig heb) ;)

HirenBootCD op een usbstick is ook een optie overigens.
Tnx voor de info.

Werkt de software van samsung goed :? En hoe werkt dat :? Booten via USB en dan wordt de data overgepompt :?

Moet ik na de tijd het OS nog "tweaken" zoals het uitschakelen van de pagefile etc :?

En is heeft de HirenbootCD ook een optie om van normale HDD naar SSD te gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Er zit een kabeltje bij waarmee je de SSD via USB aansluit op je pc.
Dan maakt de samsung software een clone van je HD naar de SSD en er zit ook nog software bij om windows "optimaal" in te stellen voor de SSD.
(Tijdje terug bij mijn vader gedaan, dat ging probleemloos)

dus clone, hd uitbouwen, ssd inbouwen, instellen.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/samsung-ssd-840-upgrade,J-7-377827-13.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door hjs op 30-10-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

De Samsung Data Migratie software regelt dat allemaal voor je. Met de Magician software kan je met 1 druk op de knop je OS tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

AvK schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:44:
De Samsung Data Migratie software regelt dat allemaal voor je. Met de Magician software kan je met 1 druk op de knop je OS tweaken.
Is die software nog beveiligd tegen use op non-Samsung devices ?
Is wel handig als ik eens wat moet migreren naar ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

KillerAce_NL schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:03:
[...]

http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html
This software is not compatible with other manufacturers' SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

KillerAce_NL schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:03:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Samsung zit, maar de tool die soms bij Intel SSD's wordt geleverd is gewoon een OEM versie van Acronis backup software.
Mocht je dit dus eventueel willen doen bij iedere andere willekeurige SSD of backup situatie, zorg dan dat je in het bezit bent van de Acronis True Image 2014 software.
Je kan hiermee een BootCD of ISO maken voor je USB stick, daar van booten en vervolgens je HDD data clonen op je SSD.
Let wel op dat je na het klonen niet opstart terwijl je HDD en SSD gelijktijdig aangesloten zitten, ik heb dit wel eens problemen zien geven bij het opstarten van Windows (iets met identieke credentials van dezelfde windows user welke op dat moment 2 maal aanwezig is).
Dit geld overigens ook voor alle andere Samsung/Intel HDDtoSSD software...
Grolsch schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:21:
Moet ik na de tijd het OS nog "tweaken" zoals het uitschakelen van de pagefile etc :?
Wanneer je klaar bent met klonen valt er weinig meer te tweaken.
Een clean install is echt niet persé nodig voor goede werking of prestaties. Ik heb Windows XP/Vista images liggen thuis welke jaren oud zijn en goed werken. De prestaties in benchmarks zijn gewoon on-par met schone installaties en reviews (natuurlijk wel, geen Trim support aanwezig in deze OS'en...maar dat terzijde).

De tweaks waar altijd over wordt gesproken bij het gebruik van SSD's zijn ook altijd hetzelfde:
- Zet defragmentatie uit op al je SSD partities.
- Zet Windows Prefetch / Superfetch service uit
- Zet Windows Search indexing uit op al je SSD partities
- Je pagefile kan je verkleinen, maar ik zou hem persoonlijk niet uitzetten (heb zelf problemen gehad met Photoshop en Arma 2, bij het uitschakelen van de pagefile).

Tot slot zijn er wel 2 aanpassing welke redelijk betrekking hebben op core performance van je SATA apparaten.....
- AHCI modus is erg aan te raden voor betere prestaties, echter moet je dit vaak vóór de Windows installatie al activeren in de BIOS (en met de bijbehorende drivers installeren).
Ook dit kan met een simpele register tweak, een herstart en vooraf deïnstalleren van de oude drivers worden opgelost (even googlen).
- TRIM ondersteuning aan/uit. Trim is met een simpel commando in een elevated command prompt aan te zetten binnen windows (wederom even googlen).

[ Voor 51% gewijzigd door Da_maniaC op 30-10-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 07:10
heb een snelle vraag, een mSATA ssd (plextor m5m of crucial m500 nog niet zeker) op een sata II poort ipv een sata III poort, geeft dit veel verschil ivm booten en games laden t.o.v een sata III poort? bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Als je de prestaties gaat meten zal er een verschil zijn, in de praktijk merk je er niet veel van. Ik bedoel of iets opstart in 2 seconden of anderhalve seconde.... who cares, het blijft snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Da_maniaC schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:10:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Samsung zit, maar de tool die soms bij Intel SSD's wordt geleverd is gewoon een OEM versie van Acronis backup software.
Mocht je dit dus eventueel willen doen bij iedere andere willekeurige SSD of backup situatie, zorg dan dat je in het bezit bent van de Acronis True Image 2014 software.
Je kan hiermee een BootCD of ISO maken voor je USB stick, daar van booten en vervolgens je HDD data clonen op je SSD.
Let wel op dat je na het klonen niet opstart terwijl je HDD en SSD gelijktijdig aangesloten zitten, ik heb dit wel eens problemen zien geven bij het opstarten van Windows (iets met identieke credentials van dezelfde windows user welke op dat moment 2 maal aanwezig is).
Dit geld overigens ook voor alle andere Samsung/Intel HDDtoSSD software...

[...]

Een clean install is echt niet persé nodig voor goede werking of prestaties. Ik heb Windows XP/Vista images liggen thuis welke jaren oud zijn en goed werken. De prestaties in benchmarks zijn gewoon on-par met schone installaties en reviews (natuurlijk wel, geen Trim support aanwezig in deze OS'en...maar dat terzijde).

De tweaks waar altijd over wordt gesproken bij het gebruik van SSD's zijn ook altijd hetzelfde:
- Zet defragmentatie uit op al je SSD partities.
- Je pagefile kan je verkleinen, maar ik zou hem persoonlijk niet uitzetten (heb zelf problemen gehad met Photoshop en Arma 2, bij het uitschakelen van de pagefile).

Tot slot zijn er wel 2 aanpassing welke redelijk betrekking hebben op core performance van je SATA apparaten.....
- AHCI modus is erg aan te raden voor betere prestaties, echter moet je dit vaak vóór de Windows installatie al activeren in de BIOS (en met de bijbehorende drivers installeren).
Ook dit kan met een simpele register tweak, een herstart en vooraf deïnstalleren van de oude drivers worden opgelost (even googlen).
- TRIM ondersteuning aan/uit. Trim is met een simpel commando in een elevated command prompt aan te zetten binnen windows (wederom even googlen).
Bedankt voor je (praktische) tips, hier kan ik wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12
ik heb een soortgelijke vraag: in hoeverre ga je het verschil merken tussen een pcie- en een sata-ssd?
In de benchmarks zie je het natuurlijk, maar volgens mij in het echte leven niet. Nu scheelt het bij de nieuwe laptop maar €40,- maar dat geld geef ik toch graag alleen uit als het enigzins zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op zich ga ik wel akkoord met het meeste dat Da_maniaC zei maar ik wil het nog even toelichten van mijn kant:
Da_maniaC schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:10:
Persoonlijk heb ik de beste ervaring met de ingebouwde Windows Backup voorziening, die kan een image maken terwijl je live draait en als je boot van de installatie-DVD kan je hem weer terugzetten van een externe of interne HDD naar je SSD. Makkelijk en snel, zonder gedoe van boot USB sticks maken en dergelijke, tenzij je geen DVD-drive hebt.
Een clean install is echt niet persé nodig voor goede werking of prestaties.
Inderdaad, als je geen misallignment hebt door slechte cloning tools te gebruiken, is het in orde. Windows 7/8 Backup Image alligned correct.
Prefetch en Superfetch mogen blijven aan staan, ze zijn niet voelbaar nadelig voor levensduur.
Helemaal niet nodig, meeste wat Search Indexing doet is reads en een SSD zonder index kan nog steeds niet alles onmiddellijk vinden.
- Je pagefile kan je verkleinen, maar ik zou hem persoonlijk niet uitzetten
Let op dat je het ook weer niet te weinig geeft, zeker professionele pakketten willen nog wel eens meer nodig hebben bij gebrek aan RAM. Maar dan is de tip ook eerder: koop meer RAM.
TRIM staat altijd "aan", je kan alleen beletten dat Windows het TRIM-commando niet doorstuurt naar je controller met dat cmd-line regeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon lekker niet aan je pagefile komen. Zitten zoveel mythes omheen. MS heeft dat goed voor elkaar sinds W7.....
Binnenkort beschik ik ook over een EVO 250 Gb, mooi om te vergelijken met mijn m4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Phuncz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:36:
Helemaal niet nodig, meeste wat Search Indexing doet is reads en een SSD zonder index kan nog steeds niet alles onmiddellijk vinden.
De search indexer schrijft meer dan hij leest. Tenminste, bij mij: 300MB vs 60MB.

Dat is nog steeds peanuts naast firefox die deze sessie 10.9GB heeft geschreven en 177GB heeft gelezen van de disk, maar dat de search indexer niets schrijft is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:52:
Dat is nog steeds peanuts naast firefox die deze sessie 10.9GB heeft geschreven en 177GB heeft gelezen van de disk, maar dat de search indexer niets schrijft is onzin.
Daar heb je natuurlijk gewoon een ramdisk voor. Dat kan ik sowieso wel aanraden, erg prettig om een mapje voor installatiebestanden e.d. te hebben dat zichzelf netjes wist.

Ik had me nooit gerealiseerd hoeveel dingen ik eigenlijk maar eenmalig nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:48
KillerAce_NL schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:51:
Gewoon lekker niet aan je pagefile komen. Zitten zoveel mythes omheen. MS heeft dat goed voor elkaar sinds W7.....
Met >16GB aan ram is het toch wel prettig als je wat schijfruimte vrij kan maken door de pagefile te verkleinen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutervvz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 21:08
Dus..

Ik wil de Samsung 840 EVO 250GB aanschaffen, de retail versie wel te verstaan.
Mijn laptop heeft dus 2 HDD slots, maar ik weet niet hoe ik mijn HDD zonder die sata naar usb kabel moet overzetten naar de SSD. Kan ik de SSD in het tweede slot plaatsen en dan de Data Migration Tool en Magician Software gebruiken? Om vervolgens na het overzetten de SSD in het slot te plaatsen waar de HDD zat.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zolang beide drives aan het systeem hangen en gezien worden door de software, dan kan je de boel clonen gewoon.

Daarna denk ik dat je alleen de boot prioriteit hoeft goed te zetten :) dat omwisselen niet direct nodig is.

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 01-11-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutervvz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 21:08
Swordlord schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:12:
Zolang beide drives aan het systeem hangen en gezien worden door de software, dan kan je de boel clonen gewoon.

Daarna denk ik dat je alleen de boot prioriteit hoeft goed te zetten :) dat omwisselen niet direct nodig is.
Nou ik wil eigenlijk alleen de SSD gebruiken, maar bedankt voor je snelle antwoord! Ga het deze dagen uitproberen, ik heb voldoende positieve reviews gezien dat ik nu ook een SSD wil. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da_maniaC schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 01:33:
Buiten dit en het feit dat ik eigenlijk een RAID0 set wilde draaien met 4 SSD's (namelijk ook nog met mijn oude Intel 510's erbij) heb ik alsnog maar besloten om eergisteren al 4 x Sandisk Extreme II SSD's te bestellen. :Y)
Het zou zomaar kunnen zijn dat het defecte SATA kabeltje juist de laatste culprit was, maar ach... ik wil ook weer eens ff leuk spelen met wat hardware... :)
Raid ssd geeft een lekkere overhead aan je storage en vind het uitermate flexibel , tuurlijk kan er een falen maar het mooie van raid is dat er meer ssd in zitten . Je kan de falende ssd er uit halen en je array opnieuw gedeeltelijk opbouwen met een ssd minder waardoor je minder downtime hebt als met een ssd .
De vrtuele raid gooit er nog een schepje bovenop want hij leest max 750 :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yLHurncMLESQ9MVdWmxSiuup/full.png

Die Sandisk lijken me goede ssd ook omdat ze al een tijd Compact flash en andere flash produkten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:00:
Die Sandisk lijken me goede ssd ook omdat ze al een tijd Compact flash en andere flash produkten maken.
Whoa, ho. Dit is een erg gevaarlijke aanname in hardwareland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

wappiewappie schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:34:
[...]

Met >16GB aan ram is het toch wel prettig als je wat schijfruimte vrij kan maken door de pagefile te verkleinen. ;)
Verkleinen kan wel, ik reageerde meer vanuit de stelling dat pagefile tweaken voor performance, niet meer van deze tijd is als je een up to date windows os hebt.
In principe kun je hem uitzetten bij meer als 12 GB ram. Maar helemaal uit kan soms issue's opleveren. Als je terug wil schroeven zet je hem naar bv 2GB

[ Voor 15% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-11-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:21:
[...]

Zoals OCZ die goed werkgeheugen hadden/hebben, dus dan kunnen de SSD's ook niet slecht zijn zeker ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Phuncz schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:36:
[...]

Zoals OCZ die goed werkgeheugen hadden/hebben, dus dan kunnen de SSD's ook niet slecht zijn zeker ? :X
Mee eens, al heeft Sandisk wel een iets betere reputatie dan OCZ.
OCZ was al sinds 2006-2007 niks meer, niet alleen door het hele SSD debakel wat daarna is gekomen... voedingen die ooit eens zo ontzettend goed waren, waren voortaan bagger. Ook al was de RMA service vrij goed en coulant van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da_maniaC schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:45:
Ook al was de RMA service vrij goed en coulant van ze.
Als ze eenmaal hadden toegegeven dat er een probleem was, in plaats van een nieuwere serie uit te brengen die het probleem oploste en de oude klanten te laten stikken. Voor de rest moet je ook wel als bedrijf, wil je niet in een shitstorm ten onder gaan aan je slechte producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:21:
[...]

Mhaa ,misschien heb je gelijk en is het te kort door de bocht , maar het is zeker een merk wat mij doet denken aan flash . Moelijke is denk ik met een ssd dat het om kleine writes en rewrites gaat, anders als met flahscards of usb sticks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 02:03:
Mhaa ,misschien heb je gelijk en is het te kort door de bocht , maar het is zeker een merk wat mij doet denken aan flash . Moelijke is denk ik met een ssd dat het om kleine writes en rewrites gaat, anders als met flahscards of usb sticks :)
Het zijn totaal andere producten en daardoor niet te vergelijken. Zelfs bij oplopende modellen van dezelfde fabrikant zitten er nog wel eens enorme verschillen in kwaliteit en betrouwbaarheid, dus een aanname zoals jij die nu maakt is vrij gevaarlijk. De enige overlap is geheugen, maar voor de rest is alles in de praktijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 11:28
Ik heb sinds kort een Samsung 840 evo. Nu heb ik met de migration software mijn windos 7 compleet overgezet van de oude intel ssd naar deze nieuwe. Ging allemaal goed en alles draait ook. Ik heb met de Samsung software alle tweak opties gebruikt. Het probleem is alleen dat mijn systeem eens in de paar minuten een paar seconden volledig freezed. Ik kan dan helemaal niks doen en na een paar seconden komt alles weer tot leven alsof er niks is gebeurt. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Dit is namelijk niet werkbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 12:34
Is er hier iemand die ervaring heeft met de m500 en hardware encryptie op Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

clonedonkey schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 15:52:
Ik heb sinds kort een Samsung 840 evo. Nu heb ik met de migration software mijn windos 7 compleet overgezet van de oude intel ssd naar deze nieuwe. Ging allemaal goed en alles draait ook. Ik heb met de Samsung software alle tweak opties gebruikt. Het probleem is alleen dat mijn systeem eens in de paar minuten een paar seconden volledig freezed. Ik kan dan helemaal niks doen en na een paar seconden komt alles weer tot leven alsof er niks is gebeurt. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Dit is namelijk niet werkbaar zo.
Probeer de schijf eens te onderzoeken / optimaliseren met de Magician software. Over Provisioning al gedraaid? Als je Rapid aan hebt, zet die dan uit. Heb je iets met het Virtuele geheugen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goderic schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:07:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de m500 en hardware encryptie op Linux?
Waarom zou hardware-accelerated (AESNI bedoel je?) encryptie iets te maken hebben met merk SSD of HDD? Het is niet alsof je SSD het verschil merkt.

Of doelde je op de encryptie mogelijkheid van de SSD zelf, via een BIOS wachtwoord? Dat vind ik zelf niet zo sexy en de implementatie hoeft ook helemaal niet veilig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:41:
[...]

Waarom zou hardware-accelerated (AESNI bedoel je?) encryptie iets te maken hebben met merk SSD of HDD? Het is niet alsof je SSD het verschil merkt.

Of doelde je op de encryptie mogelijkheid van de SSD zelf, via een BIOS wachtwoord? Dat vind ik zelf niet zo sexy en de implementatie hoeft ook helemaal niet veilig te zijn.
Ik bedoel inderdaad de encryptie mogelijkheid van de SSD zelf, via BIOS wachtwoord of via hdparm.
Een van mijn vragen is ook of de encryptie via BIOS wachtwoord velig is (of is dit ook afhankelijk van welke BIOS je gebruikt en niet enkel van de SSD?).

Een andere optie die ik gezien had maar waar ik voor de rest weinig over vind is via hdparm. Het enige dat ik hier over vond is deze blogpost maar dat is met een Intel SSD en niet met een Crucial SSD.
Deze optie interesseer me wel iets minder omdat je dan moet booten van een andere schijf.
Hoe doet Windows 8 icm met BitLocker dit eigenlijk? In dit artikel van Anandtech is te lezen dat de C schijf geëncrypteerd is, maar hoe boot je dan van een geëncrypteerde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitlocker is gewoon host-encryptie. Zelfs als Linux full disk encryption (ben even de naam kwijt hiervoor).

Encryptie via BIOS of hdparm is encryptie op drive-niveau. Dat betekent dat de host verder niets aan encryptie doet, maar de HDD of SSD pas toegankelijk is nadat deze een wachtwoord heeft ontvangen. De encryptie gebeurd enkel intern in de hardeschijf of SSD.

Encryptie in de HDD of SSD is niet altijd even goed uitgevoerd. Sommige implementaties zijn ook totaal niet veilig. Ik meende dat Sandforce AES256 niet veilig was, en sommige fabrikanten claimen AES te gebruiken maar schijnt heel andere encryptie te zijn. Bij weer anderen is het wel AES256 maar is de entropie niet veilig dus dan stelt de encryptie ook niet zoveel voor. Kortom, dit is nogal een mixed bag.

Encryptie op host-niveau heeft daarom mijn voorkeur. Bijvoorbeeld Ubuntu 13.04+ ondersteunt dit out of the box bij de standaard installatieprocedure.

Dat gezegd, schijnt AES256-encryptie op de M500 wel goed geïmplementeerd te zijn. Volgens mij wordt standaard alles encrypted opgeslagen, maar met een default key. De implementatie op deze manier is wel veiliger dan andere implementaties. Maar ik schat zo in nog steeds niet zo veilig als een échte implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
Bitlocker in Windows 8 ondersteund drive encryptie (dat is waat het Anandtech artikel over gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Even een klein vraagje, ik heb momenteel een Samsung 840 EVO 120GB als Systeemschijf met Windows 7 x64. Hierop staan mijn programma`s.

Ik heb verder nog een OCZ Vector 128GB schijf over. Deze heb ik nu samen met mijn Seagate 1.5TB versneld met SRT als Prestatiemodus. Ik wil op deze schijf verschillende partities maken, 1 met Downloads en 1 voor wat Opslag (downloads die klaar zijn) en 1 partitie met Games.

Ik heb Intel SRT ingeschakeld en dan voornamelijk voor Downloads (uitpakken) en de Games (laden van games) om zo toch de grootte van een HDD te hebben maar ook een beetje snelheid.

Is dit verstandig? Of zouden jullie het anders doen? En wat kan ik met de overige schijfruimte van de OCZ Vector SSD doen, aangezien SRT maar 64Gb gebruikt als Cache.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Goderic schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:24:
maar hoe boot je dan van een geëncrypteerde schijf?
Offtopic voor hier; maar BitLocker installeerd wat extra software op de 100MB systeem reserved partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
_Arthur schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:32:
[...]

Offtopic voor hier; maar BitLocker installeerd wat extra software op de 100MB systeem reserved partitie.
Encryptie in de SSD zelf staat toch aan voor heel de schijf, dan kun je toch geen partitie maken die niet geëncrypteerd is? (En wat is er hier offtopic aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

BitLocker is softwareencryptie, net als TrueCryprt. Beiden installeren een aangepaste bootloader die ervoor zorgt dat Windows kan starten van een versleutelde schijf.

Als je de SSD zelf encryptie laat doen, betekend dat dat er al eerder in het bootproces data ontsleuteld moet worden, omdat de bootloader logischerwijs ook versleuteld is. In dat geval moet de BIOS een wachtwoord of sleutel doorgeven aan de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Aha! Interessant artikeltje. Thanks voor de link.
Goderic schreef op zondag 03 november 2013 @ 00:21:
Encryptie in de SSD zelf staat toch aan voor heel de schijf, dan kun je toch geen partitie maken die niet geëncrypteerd is? (En wat is er hier offtopic aan?)
BitLocker (softwarematig en dus niet op de Windows 8 eDrive manier zoals uit de link van Phuncz), is encryptie per partitie. Je kan dus aangeven dat je bv alleen je D:\ Data partitie wilt encrypten, of alleen de C: en E: en niet je D:, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
_Arthur schreef op zondag 03 november 2013 @ 08:57:
[...]

Aha! Interessant artikeltje. Thanks voor de link.

[...]

BitLocker (softwarematig en dus niet op de Windows 8 eDrive manier zoals uit de link van Phuncz), is encryptie per partitie. Je kan dus aangeven dat je bv alleen je D:\ Data partitie wilt encrypten, of alleen de C: en E: en niet je D:, etc.
Heb je dat artikel gelezen? Dat gaat over BitLocker. Anyway, hoe je het ook noemt, BitLocker of eDrive, ik vraag me dus af hoe het werkt als je C drive volledig geëncrypteerd is. In de screenshots in dat artikel kun je zien dat er maar 1 systeemschijf is en die is geëncrypteerd. De D schijf is de USB stick met de key.
Maar waar boot hij dan van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De unencrypted, verborgen 100MB partitie die standaard wordt aangemaakt bij de installatie vanaf windows vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:34:
[...]

De unencrypted, verborgen 100MB partitie die standaard wordt aangemaakt bij de installatie vanaf windows vista.
Je kunt encryptie op de SSD toch enkel volledig aan of uit zetten? Dan kun je toch geen verborgen unencrypted partitie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede :P

Er staat dat je een tpm module of usb key nodig hebt. Ik neem aan dat je dan op een of andere manier daar vanaf boot of een key laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

On computers that do not have a TPM version 1.2, you can still use BitLocker to encrypt the Windows operating system drive. However, this implementation will require the user to insert a USB startup key to start the computer or resume from hibernation, and it does not provide the pre-startup system integrity verification offered by BitLocker with a TPM.
Bron: BitLocker Drive Encryption Overview @ technet.

Wie zegt dat BitLocker alleen host of softwarematige encryptie is gaat dus veel te kort door de bocht. Het gaat hier om samenwerking van hardware en software (vandaar ook het gebruik van een TPM module of zo'n usb key). Zo eenvoudig is het allemaal niet met BitLocker. Op Wikipedia hebben ze een wat handiger overzicht staan van wat BitLocker nou inhoudt: BitLocker Drive Encryption. Als je het in een organisatie gaat gebruiken heeft het ook zo zijn haken en ogen. Het is dan niet een kwestie van aan zetten, je zult er het een en ander voor moeten ontwerpen (procedures voornamelijk).

[ Voor 39% gewijzigd door ppl op 03-11-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Goderic schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:29:
Heb je dat artikel gelezen? Dat gaat over BitLocker. Anyway, hoe je het ook noemt, BitLocker of eDrive, ik vraag me dus af hoe het werkt als je C drive volledig geëncrypteerd is. In de screenshots in dat artikel kun je zien dat er maar 1 systeemschijf is en die is geëncrypteerd. De D schijf is de USB stick met de key.
Maar waar boot hij dan van?
Ik denk dat jij je even moet in gaan lezen hoe BitLocker werkt. Maar dat heb ik je dus net in het kort uitgelegd, maar kennelijk snap je het niet.

Dus; nog een keer:
- Als je BitLocker gebruikt in de software matige modus (lees: je SSD is geen M500); zal er dus een paritie aanwezig zijn op je SSD/HDD welke niet encrypt is, hier staat een stukje boot informatie op.
- Als je BitLocker gebruikt met bv een M500, zal BitLocker gebruik maken van de eDrive software IN de M500 SSD. Vermoedelijk zal dus het stukje bootsoftware nu in de SSD gebakken zitten.

Die extra partitie: System Reserved, zie je in je Disk Management terug. In het screenshot in het artikel zie je alleen de normale disks die zichtbaar zijn. Niet de speciale partities.

TPM en/of USB key heeft alleen iets te maken met de manier van authenticeren. Niet wie/wat nu het encryptie-proces voor zijn rekening neemt (de SSD zelf of dus Windows 7 of 8 in software).

En ja, ik weet hoe BitLocker werkt, heb het op 500+ laptops wereldwijd geimplementeerd (op basis van Windows 7 + TPM).

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 03-11-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 11:28
AvK schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:33:
[...]

Probeer de schijf eens te onderzoeken / optimaliseren met de Magician software. Over Provisioning al gedraaid? Als je Rapid aan hebt, zet die dan uit. Heb je iets met het Virtuele geheugen gedaan?
Bijgevoegd wat screenshots van de Magician software. Ik heb rapid uitgezet nu maar dan is het net zo erg, volgens mij nog erger zelf. Na de herstart al 3x een freeze gehad in 5 min.

http://i40.tinypic.com/14144ed.jpg
http://i39.tinypic.com/2rmv2mc.jpg
http://i39.tinypic.com/2920me0.jpg
http://i41.tinypic.com/2ni9y6b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

clonedonkey schreef op maandag 04 november 2013 @ 00:17:
[...]

Bijgevoegd wat screenshots van de Magician software. Ik heb rapid uitgezet nu maar dan is het net zo erg, volgens mij nog erger zelf. Na de herstart al 3x een freeze gehad in 5 min.

http://i40.tinypic.com/14144ed.jpg
http://i39.tinypic.com/2rmv2mc.jpg
http://i39.tinypic.com/2920me0.jpg
http://i41.tinypic.com/2ni9y6b.jpg
Heb je de laatste drivers van je SATA-controller geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Nog een betere....
Heb je de SATA kabel al eens vervangen?

PS. maak eens een screenshot van de SMART data. Middels crystaldisk info ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat jij je even moet in gaan lezen hoe BitLocker werkt. Maar dat heb ik je dus net in het kort uitgelegd, maar kennelijk snap je het niet.

Dus; nog een keer:
- Als je BitLocker gebruikt in de software matige modus (lees: je SSD is geen M500); zal er dus een paritie aanwezig zijn op je SSD/HDD welke niet encrypt is, hier staat een stukje boot informatie op.
- Als je BitLocker gebruikt met bv een M500, zal BitLocker gebruik maken van de eDrive software IN de M500 SSD. Vermoedelijk zal dus het stukje bootsoftware nu in de SSD gebakken zitten.

Die extra partitie: System Reserved, zie je in je Disk Management terug. In het screenshot in het artikel zie je alleen de normale disks die zichtbaar zijn. Niet de speciale partities.

TPM en/of USB key heeft alleen iets te maken met de manier van authenticeren. Niet wie/wat nu het encryptie-proces voor zijn rekening neemt (de SSD zelf of dus Windows 7 of 8 in software).

En ja, ik weet hoe BitLocker werkt, heb het op 500+ laptops wereldwijd geimplementeerd (op basis van Windows 7 + TPM).
Ik heb ook een M500 in mijn HP Elitebook 2560P met Win 8 Enterprise zitten, maar desondanks werkt eDrive niet in deze combinatie. Kennelijk is er toch meer voor nodig, bijvoorbeeld bios-ondersteuning of iets dergelijks (nieuwste bios geinstalleerd oveigens). Encrypten duurde helaas ruim 20 min in plaats van 2 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Lounge Deluxe schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:33:
Ik heb ook een M500 in mijn HP Elitebook 2560P met Win 8 Enterprise zitten, maar desondanks werkt eDrive niet in deze combinatie. Kennelijk is er toch meer voor nodig, bijvoorbeeld bios-ondersteuning of iets dergelijks (nieuwste bios geinstalleerd oveigens). Encrypten duurde helaas ruim 20 min in plaats van 2 seconden.
Is je bios een UEFI versie 2.3.1?
There are some platform requirements to get eDrive working as well. You’ll obviously need a system that will support BitLocker (although hardware TPM isn’t necessary, you can still go the USB key route). It’s important to note that you have to enable UEFI boot and make sure you have a UEFI enabled Windows 8 install in order for this to work. Your platform will specifically need to support UEFI 2.3.1 (Class II no CSM/Class III). Often times UEFI boot support on motherboards can be tricky, particularly on earlier firmware revisions, so be sure you’re updated (this was the problem I ran into with my test hardware).
Uit: http://www.anandtech.com/...tigated-with-crucial-m500\

Nog een mooi artikel over Windows 8 & UEFI (Protecting the pre-OS environment with UEFI): http://blogs.msdn.com/b/b...nvironment-with-uefi.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 04-11-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Thanks, dat artikel van Anandtech kende ik al en was voor mij ook de reden om voor een M500 te gaan.

De Bios release notes van HP vermelden niets over een UEFI versie, ook een Google search destijds leverde niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Hmm, lees ik daar nu dat alle huidige drives sowieso al encryptie gebruiken om hun data weg te zetten.
Dan wordt Bitlocker toch overbodig lijkt me?

Vergeet die vorige reactie maar. Ik snap dat data encryptie bij lange na niet hetzelfde is als de filesystem encryptie. Ik lees overigens nu pas over die 'native' encryptie ondersteuning van de M500.
De Sandisk Extreme II schijnt de hardware ook in huis te hebben, maar doet het nog niet.
Als het goed is komen ze morgen wel binnen dus ik zal nog wel een bench posten, als het zaakje goed draait.

[Edit]
d:)b
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DskEJ0JbI3W26VwkYDJEnHAo/medium.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Da_maniaC op 05-11-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24
Zondag heb ik de 32GB msata caching SSD in mijn HP Envy 4 vervangen door een 240GB Crucial M500 msata. Wat een gigantische snelheidsverbetering! Ik had al een OCZ Solid2 van 120GB in mijn pc en een Kingston SSDnow SNV425-S2 van 64GB in mijn oude laptop. De nieuwe generatie SSD's is toch weer stukken sneller!

Het was even puzzelen en klooien om alles draaiend te krijgen. Blijkbaar waren er 16 sectoren van de normale harddisk beschadigd waardoor het clonen naar de SSD niet lukte. Na dat opgelost te hebben was de volgende uitdaging het booten vanaf de SSD. Aangezien het Envy 4 bios zo crippled is dat hij alleen probeert te booten vanaf de 2,5" drive en niet van de msata en dit ook niet in te stellen is heb ik de boot loader op de harddisk laten staan. Dit is de 100MB partitie welke Windows 7 automatisch aanmaakt. Vervolgens het BCD aangepast zodat hij de windows partitie op de andere "disk" kan vinden en voila, alles werkt. Oude Windows partitie weggegooid en vliegen met dat ding.

Snelle test met crystaldiskmark gedraait. Ik weet niet of CDM nog altijd wordt gebruikt, de laatste keer dat ik er mee heb getest is meer dan een jaar geleden.
Seq. read 456,9
Seq. write 277,3
512K read 413,7
512K write 277,8
4K read 20,99
4K write 48,10
4K QD32 read 325,5
4K QD32 write 265,1

Misschien in de toekomst nog een keer de 500GB harddisk door een 1TB variant. Dit zat niet in de planning, maar door de kapotte sectors vertrouw ik die schijf niet meer echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Even een klein vraagje, ik heb momenteel een Samsung 840 EVO 120GB als Systeemschijf met Windows 7 x64. Hierop staan mijn programma`s.

Ik heb verder nog een OCZ Vector 128GB schijf over. Deze heb ik nu samen met mijn Seagate 1.5TB versneld met SRT als Prestatiemodus. Ik wil op deze schijf verschillende partities maken, 1 met Downloads en 1 voor wat Opslag (downloads die klaar zijn) en 1 partitie met Games.

Ik heb Intel SRT ingeschakeld en dan voornamelijk voor Downloads (uitpakken) en de Games (laden van games) om zo toch de grootte van een HDD te hebben maar ook een beetje snelheid.

Is dit verstandig? Of zouden jullie het anders doen? En wat kan ik met de overige schijfruimte van de OCZ Vector SSD doen, aangezien SRT maar 64Gb gebruikt als Cache.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,
ik weet niet of ik dit hier moet vragen want ik zie er geen topic over
ik heb thuis een seagate baracuda harde schijf liggen 500gb en 3200 tpm heeft deze harde schijf veel verschil met de seagate baracuda 1tb 7200 tpm kwa snelheid???

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
@Asten98
Geen idee, we praten hier over SSD's in dit topic en niet over HDD's... Je kan overigens gerust gewoon specificaties opzoeken. Dus succes ermee.

@ rikandoo.
SRT gebruiken voor downloads uitpakken te versnellen klinkt als een goed plan, maar dat werkt jammer genoeg niet.
Voor games laden, werkt het dan weer wel.
SRT kijkt namelijk naar veel gebruikte data en slaat dit op de SSD op, dus dat de (read) acces times versnelt worden, SRT fungeert niet als een write buffer.
Je download data is alles behalve veel gebruikt. De data van (veel gespeelde) games vind zijn weg wel naar de SSD. ;)

Verder groot nut weet ik niet zo direct voor de ruimte die je over hebt...
Ik zou zeggen, installeer er nog wat games op ofzo :P

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
@ Swordlord, bedankt voor je antwoord. Het gaat dan voornamelijk om de Games die erop staan. En voor de downloads zou mooi meegenomen zijn mja is ook niet erg. Dus de games erop gaan wel degelijk voordeel hieraan hebben. Dan laat ik het zo :).

De situatie zoals het nu is dat ik in Steam nu meer als 75GB aan spellen heb geinstalleerd, en nu met CoD Ghost die ook heel wat vraagt, vond ik het zonde om alleen dit op de SSD te zetten aangezien die dan gelijk vol is. En zo hoop ik toch de performance eruit te halen door en de grootte van een HDD en toch een beetje snelheid van de SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als je toch niet direct weet wat je ermee aan moet...
Laat het extra gedeelte dat je overhebt op de SSD, dan gewoon ongepartitioneerd.

Dan zal het fungeren als extra vrije ruimte voor de SSD controller om mee rond te spelen. Dat komt de algemene levensduur alleen maar ten goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Swordlord toch bedankt maar ik zet hem er gewoon in en een 64gb ssd erbij

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:13
Ik heb nu al een tijdje een ocz vertex 2 in mijn pc. Nu vraag ik mij af of het zin heeft om deze te upgraden naar een Samsung 840 EVO 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Enorme baanbrekende prestatie verschillen zoals HDD VS SSD zijn er niet.

Je zult misschien bij specifieke dingen, een seconde kunnen winnen. Maar over algemeen zal het redelijk gelijk aan elkaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
jostefa schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:46:
Ik heb nu al een tijdje een ocz vertex 2 in mijn pc. Nu vraag ik mij af of het zin heeft om deze te upgraden naar een Samsung 840 EVO 120GB
ocz vertex 2 vervangen VOORDAT deze je data niet meer wil serveren is altijd een goed idee.... verder inderdaad weinig reden om er een te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
de vertex 2 staat inderdaad niet echt bekent als de meest stabiele SSD die er is, maar ik heb hem zelf anderhalf jaar gehad en tot nog toe geen problemen mee ondervonden.

In mijn nieuwe laptop heb ik een m500 gezet en moet zeggen dat mijn oude benchmarks (die van de vertex dus) nergens meer op lijken qua snelheid. De 840 EVO is nog wat sneller, maar ik heb voornamelijk gekozen voor de M500 vanwege de capacitors en de theoretisch grotere betrouwbaarheid van deze SSD

edit:
heeft je PC trouwens SATA-3 poorten? of alleen SATA 2?

[ Voor 7% gewijzigd door Lothlórien op 06-11-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24
Wat is snelheidsverbetering.. De gebruikservaring met nieuwere SSD's verschilt niet zo enorm veel. Meetbaar is het daarentegen zeer zeker.

Mijn OCZ Solid2 120GB, dit is een redelijk onbekende SSD maar hoort in het rijtje OCZ Agility, OCZ Vertex beiden 1st gen uit. Net gemeten met crystaldiskmark. SSD is ongeveer 4 jaar in gebruik. Aangesloten op de sata 300 controller van mijn AMD SB710:
Afbeeldingslocatie: http://85.150.245.127/CDM_pc.png

Mijn splinternieuwe Crucial M500 msata 240GB op sata 600 van de Intel HM77:
Afbeeldingslocatie: http://85.150.245.127/CDM_laptop.png

En dan nog mijn Kingston SNV425S2 64GB in mijn oude laptop. Hier zit feitelijk een IDE aansluiting in welke wordt omgezet naar sata. Dus doorvoersnelheid is zeer beperkt en ook niet alle opties worden ondersteund. Omdat TRIM ook niet werkt geen nieuwe screenshot gemaakt, eens in de zoveel tijd haal ik de SSD er uit en laat die even cleanen op mijn pc. Vandaar ook geen nieuwe benchmark gedraaid.
Afbeeldingslocatie: http://85.150.245.127/AS-SSD-Benchmark-Kingston.png
De Kingston voelt merkmaar minder snel als mijn OCZ Solid2 en de Crucial M500. Tussen die laatste 2 is het verschil niet zo goed merkbaar. Maar zelfs die Kingston voelde toen merkbaar (veel) sneller tegenover de WD 160GB black edition 7200rpm 2.5" schijf welke hij verving.

In mijn pc heb ik voordat ik overstapte op de OCZ Solid2 een RAID0 array gehad van 4 10k rpm SCSI schijven van elk 36GB. Die hele array met al het geweld voelde voor zijn tijd enorm snel aan, maar de SSD was veel sneller.

Edit:
Wie weet een leuke toepassing voor mijn 32GB Samsung SSD welke als caching SSD in mijn HP Envy 4 zat? Type is Samsung mz-mpc0320.

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 06-11-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GH45T schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:32:
Edit:
Wie weet een leuke toepassing voor mijn 32GB Samsung SSD welke als caching SSD in mijn HP Envy 4 zat? Type is Samsung mz-mpc0320.
Als USB-stick gebruiken met zoiets: pricewatch: MyDigitalSSD Bullet Proof USB 3.0 mSATA SSD Enclosure Adapter Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Tweakers,

Ikzelf heb onderstaand moederbord;
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA770T-UD3P€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Met deze kabels sluit ik als het goed is mijn toekomstige SSD Schijf aan;
- Hardeschijf bus (intern) PATA-100, 6x SATA-300

Nu zie ik dat bijna alle SSD schijven SATA-600 willen hebben. Gaat dit een probleem vormen met mijn moederbord. Ik zou toch wel graag een SSD schijf willen hebben? Of zal ik voor een speciale of misschien wel een oudere SSD schijf gaan?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
SATA-300 gaat ook prima werken hoor :) Maar natuurlijk wel ietsje minder snel dan SATA-600.
Pagina: 1 ... 95 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.