Mensen ik heb een vraagje!
Ik heb kort geleden een 512GB Samsung 840 PRO SSD gekregen voor wat werk bij mijn onderzoeksgroep. Ik wil 'm in een nieuwe PC inbouwen binnenkort, maar ik dacht ik zal 'm voor de zekerheid eerst even testen zodat ik tegen die tijd niet ineens tegen ongewenste verassingen aan loop
Ik heb hem dus ingeplugd op mijn moederbord (Gigabyte GA-790XTA-UD4 waarvan ik, dacht ik, ooit heb begrepen dat de Marvel SATA 3 controller niet echt SATA 3 snelheden aankan... dus de brakke performance van 396 Mbps Read en 230 Mbps Write zullen daar wel aan liggen) en de schijf wordt herkend. Wanneer ik in windows 7 in de disk manager alle beschikbare space allocate, heb ik 477GB over. Vrij weinig vind ik, maar ok, dat is nu eenmaal zo.
Nu heb ik ook Samsung SSD Magician geinstalleerd. Daar zit een tabblad "
OverProvisioning". Ik heb begrepen dat dit belangrijk is om je SSD snel en gezond te houden. Nu dacht ik eerlijk gezegd dat het verschil tussen de 512 GB en de echte ruimte (477GB) die er is ontstaan, juist voor ditzelfde doel gebruikt wordt. Maar volgens de magician staat de OP space op 0 en hij raadt me aan om zo'n 48GB hiervoor beschikbaar te stellen.
Als ik dat doe, dan heb ik nog "maar" 419 GB over. Dat is 18% minder van de aangeduide hoeveelheid. Is dat allemaal wel nodig? Het lijkt me zo zonde van de ruimte allemaal!
Heeft er iemand tips/suggesties?
[
Voor 8% gewijzigd door
Therapy777 op 19-04-2013 17:09
]