Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08-2024
*knip* niet onnodig quoten zeker als je reageert op een bericht direct boven je SVP

Ok heb ifixit geïnstalleerd, nu kan ik het veranderen?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50
Normaal wel. En als het niet werkt kan je in je bios weer IDE inschakelen en dan start je Windows weer zoals ervoor.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50
Er kan niks fout gaan, behalve als je een blauw scherm krijgt en windows niet meer start. In dat geval. IDE mode weer inschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2013 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, het probleem was dat de pc er 5 minuten over doet om op te starten. Toch?

Nu ben ik heel benieuwd of dat hiermee is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Als AHCI geen vereiste is voor TRIM is het probleem hiermee niet opgelost.
Hooguit wat hogere benchmark scores door NCQ.

Hmm..., het opstarten duurt nu wel heel erg lang. :X

[ Voor 18% gewijzigd door Jorruchie op 12-04-2013 14:25 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Daarom het ten strengste advies de firmware van de drive te updaten.

De 0002 firmware is op zen zachts gezegd antiek te noemen. Dus mist Quint3n de 0009 performance upgrade en hoop andere bug fixes.

Wat ik trouwens nog niet heb gezien.
Welk moederbord heb je Quint3n?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Opstarten duurt nog steeds 6 minuten ofzo :D stomme was dat ik de eerste keer niet snel genoeg op f2 kon drukken en ik dus weer opnieuw moest wachten. Het is dus nog niet opgelost, maar zal nu mijn firmware eens updaten.
Moederbord is een ASROCK P67 Pro3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Let wel; bij de update zal ie waarschijnlijk aangeven dat er geen SSD gevonden is. Niks van aantrekken, gewoon doorklikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Swordlord schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:31:
Daarom het ten strengste advies de firmware van de drive te updaten.
Begrijp ik, dat was ook één van mijn adviezen.

Ik verwacht overigens dat de grootste winst te behalen is met het creeren van vrije ruimte.
De SSD heeft voorheen immers redelijk goed gepresteerd, ondanks dat deze in IDE met zwaar verouderde firmware draaide, hopelijk aangesloten op de juiste (witte) SATA poorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Ok ik wil dus updaten en ik druk op start. Begint hij ineens af te sluiten en nu zegt hij dat bestand \grldr.mbr ontbreekt of beschadigd is. Maw. Ik kan niet meer opstarten... dit even vanaf mijn gsm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Update utility wilt niet 100% goed starten dus.

Stappen plan:
- Zorg dat de SSD op de Intel controller is aangesloten Nevermind, dat moederbord heeft geen Marvell controller XD
- Modus terug zetten naar IDE
- Alle andere schijven afkoppelen

[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
*knip, lees je DM-berichtje*

Druk ik op de knop om naar het bios te gaan. Begint hij ineens weer op te starten... nog commandos negeren ook. Waar gaat dit toch naar toe. Nuja. Ik zie nog even wat hij binnen 6 minuten van plan is, als hij is opgestart.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

*edit* Ik snap je frustratie, maar een topicreport is wenselijker.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Het spijt me. Gewoonte bij andere fora'. Gezien ik hier voorlopig de enige sukkelaar ben is het misschien wat onnodig.

EDIT: mijn pc is terug opgestart. Hij functioneert redelijk goed. Alleen is er duidelijk iets mis, want het opstarten tikte nu af bij 12 en en halve minuut...

[ Voor 40% gewijzigd door Quint3n op 12-04-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, je zal er toch niet aan ontkomen om wat ruimte vrij te maken en de firmware te updaten.

Probeer het nog eens, maar dan met alleen de SSD aangekoppeld.
Tevens lijkt het weleens uitkomst te bieden om de update-tool in c:\ te zetten en als administrator uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb net het volgende gelezen: http://www.myce.com/revie...ovisioning-makes-4-66841/

Niet direct iets wat ik nu ga proberen, maar wel een echt 'Tweaker' gehalte ;)

Door wat extra ruimte te reserveren een vet snelle SSD ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Snikker op 12-04-2013 15:40 ]

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Om verwarring te voorkomen: vrije ruimte is iets anders dan over provisioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Overprovisionering is redelijk bekende stof...

Door de controller meer vrije ruimte te geven om mee rond te spelen, blijft de performance stabieler en dus hoger over langere tijd, de SSD wordt dus in principe niet sneller, maar de snelheid blijft gewoon meer constant over langere periodes van intensief gebruik.
Voor grote enterprise workloads is dit handig die veel 4k write IOPS hebben en voor systemen die geen TRIM ondersteuning hebben.
Omdat hier de algemene performance achteruit kan lopen, door dirty nand pages.

Daarom dat voor een RAID array ook wordt aangeraden maar 80% van de capaciteit in de array te partitioneren.

Verder een goede vraagstelling...
Is dit soort hoge langdure 4k IOPS nodig in een algemeen gebruiks situatie?
Nope, meestal niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AnandTech heeft in zijn M500-review ook een aantal mooie grafieken waarin het verschil wordt getoond met standaard spare space en wanneer er extra 25% overprovisioning wordt toegepast. De verschillen zijn daarbij vrij groot:

http://www.anandtech.com/...960gb-480gb-240gb-120gb/3

Het mooie aan deze vergelijking is, is dat verschillende SSDs zijn getest. Samsung, Crucial M4, Crucial M500, Plextor en LAMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ik moet ook even toevoegen nog.
De manier hoe ze het bij Anandtech benaderen is ook een realistischere manier.
Door een meer bescheiden en capaciteit efficiënte OP te pakken, van 25%.

De test bij Myce wordt een 96GB OP gebruikt, wat gewoon een slordige 40% is in meeste gevallen gezien de 256GB drives.
Dit is gewoon enorm veel en dan is het ook geen wonder dat de 4k performance bijna geen deuk meer oploopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Volgens mij is het verschil in artikelen ook omdat Myce probeert om te laten zien hoeveel verschil het maakt en zich juist niet wil limiteren door een 'kleine' OP. Ik zou namelijk zelfs nog wel willen weten of een nog grotere OP nog meer verschil zou maken.

Aan het einde staat wel: "Please note that, as is shown for the OCZ Vertex 4 above, a somewhat smaller total OP of less than 96GB is likely to show some improvement – our choice of a total OP area of 96GB for our testing was arbitrary but nevertheless consistent."

Maar als ik goed lees in het begin is het ook om te vergelijken met enterprise drives die standaard een grotere OP hebben. Het verschil is er inderdaad. Maar ik denk dat voor beide tests geld dat je het in het echt niet zou merken:

So, should consumers always apply a large additional OP?

'Well, NO – as in the overwhelming majority of consumer use cases the intensity and duration of write activity will never get to a level where a difference can be appreciated.'

http://www.myce.com/revie...s-4-66841/Conclusions-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Victorie jongens! Heb mickeyman's raad opgevolgd en mijn 2 andere schijven ontkoppeld. Blijkbaar zat daar het probleem, want nu draait hij weer als een zonnetje... Toch maar even de firmware updaten enzo, je weet maar nooit. Hartelijk dank!

Te vroeg victorie gekraaid wat betreft de firmware update. Die lukt namelijk niet. Ik heb gevonden dat de install tool niet werkt met een UEFI moederbord, wat dat ook moge zijn, ik denk dat ik er één heb. Er zou dus een aparte moeten zijn voor die verloren zielen, maar die vind ik nergens terug.

[ Voor 38% gewijzigd door Quint3n op 12-04-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Wat bedoel je precies?
Dat je PC snel opstart als alleen de SSD (met firmware 0002) is aangesloten?

Als dat zo is ligt je probleem waarschijnlijk ergens anders.
Heb je toevallig nog een Windows installatie of MBR staan op één van de andere schijven o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Nee, maar er was er wel eentje gecrasht... Mijn E schijf namelijk. Daar heb ik verder niets mee gedaan, omdat ik o zo zeker was dat die SSD de schuldige was. Niet dus.
Maar ik wil nu wel heel erg graag die update, aangezien ik nog met prehistorische firmware zit.
Ik sla de update op op men c schijf (uiteraard, want de rest heb ik verwijderd) ik loop het proces door, hij begint af te sluiten. Tot daar alles normaal. En dan als hij terug opstart, zou er een tool van micron moeten komen, maar die komt gewoon niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Msel schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:12:
Met het gebruik van de AMD drivers kun je de scores nog net iets hoger laten lijken. Verwaarloosbaar..
Swordlord schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:11:
Ja, oudere AMD chipsets zijn wat zwakker met SSD's dan hun Intel tegenhangers. Te zien in de 4k waardes.

Voor de rest allemaal goed.
Ah, mooi :)

Nog een laatste vraag; is het slim (nodig) om een OP aan te maken. Magician raadt aan om 47GB apart te zetten.. In hoeverre is dat nodig wanneer de ssd nooit vol komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor mobo heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
MSI 790FX-GD70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

@Quint3n:

Heb zelf geen ervaring met firmware update van een M4, maar normaliter doe je dat soort dingen met een .iso file of een bootable usb stick.

Verder werd hierboven de tip gegegeven om de update-tool in c:\ te zetten en als administrator uit te voeren. Heb je dat geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das geen Uefi moederbord volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Ja, dat heb ik gedaan. Ook met de 040H geprobeerd ondertussen. Hetzelfde effect.
Een iso en een bootable stick, daar blijf ik liever zo lang mogelijk af. Gezien zo'n stick maken nu ook weer niet al te makkelijk is, en ik geen dvd-drive heb :)

EDIT: mikey, je kijkt naar de verkeerde persoon.
Ik heb een ASROCK P67 Pro3.

[ Voor 14% gewijzigd door Quint3n op 12-04-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

@MickeyMan: opletten er gaan nu 2 discussies door elkaar. :)

@Quint3n: de tool direct onder de root zetten c:\___

[ Voor 31% gewijzigd door Jorruchie op 12-04-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quint3n
Daarom wil ik dus quoten hé! Maar dat mag ik niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Punt voor jou, zodra je het maar niet overdrijft en het hele bericht erin plempt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Quoten heeft geen zin als men niet leest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ergo
  1. Quent3n's trage boottijd werd veroorzaakt door een gecrashte hard-disk.
  2. Hij kan nu de firmware van de Crucial M4 SSD niet updaten.
  3. @Freakster86: Een zekere mate van overprovisioning heeft zin voor het behoud van prestaties over de lange termijn. Dat wordt hierboven heel mooi uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50
Ik had onlangs problemen met mijn Samsung 830 128GB.
Automatische trim haalde niets uit, idle lopen voor GC ook niet en handige trim uitvoeren deed ook niets.
Ik haalde weken lang deze scores:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PFCYUWgzNEywkQt3atTBDck7/full.png

Dan maar een formatje gegeven, geen secure erase maar gewoon format binnen Windows 7 installer.
Nu haal ik terug deze waardes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gw6suvkzk2KKYmyINWUMslyV/full.png

Best wel bizar imho dat het spontaan optreed, niet weg te krijgen is en dan met een format is alles opeens in orde..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Nog een leuk linkje van dezelfde auteur als het overprovisioning artikel. Als je wilt patsen met hoge scores kun je e.e.a. doen om je scores te boosten. Niet echt iets om in dagelijks gebruik te doen, maar dat zegt hij ook niet:
For those of you that are puzzled by why your SSD does not bench as fast as it does for someone else – this article is for you. In truth all SSDs of the same Make, Model and NAND type are created equal and they are all as fast as each other; if you see a bench result which is faster or slower than yours then the difference is being caused by the environment the SSD is running in. By environment I mean the Motherboard/chipset, CPU, CPU OC, driver, power plan, BIOS settings…In this article I am going to show you how you may make your bench results go faster and faster.
http://www.myce.com/revie...sd-to-the-limits-2-66865/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Grmbl, alweer issues met mijn Crucial v4 64GB. Deze draait een linux server en ineens kreeg ik errors ivm. rechten. Na een reboot begon het beestje read errors te spugen alsof het niet beter zou weten en nu hangt hij aan mijn Windows PC om hopelijk nog te kunnen recoveren. Heb de files overgekopieerd en trek nu ook nog een image met DiskInternals Linux Reader, in de hoop dat ik straks niet weer opnieuw mag beginnen. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de Crucial v4 allesbehalve positief, ik heb nog grote problemen met deze disk gehad in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Jorruchie schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:40:
• @Freakster86: Een zekere mate van overprovisioning heeft zin voor het behoud van prestaties over de lange termijn. Dat wordt hierboven heel mooi uitgelegd. [/list]
Ja, ik snap het principe wel, maar op een schijf van 512GB die misschien voor de helft vol komt te staan is dat toch niet nodig? Het maakt op zich niks uit. Die 47GB ga ik toch niet gebruiken, maar ik vroeg me af of dit nou echt nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Deze vraag is hierboven al meerdere keren beantwoord.

Het is sowieso niet "nodig" om een 512GB schijf te kopen, terwijl deze vermoedelijk maar hooguit voor de helft gevuld wordt. Een deel van deze vrije ruimte kun je dan m.i. nog beter inzetten als additionele OP.
Mocht je in de loop der tijd toch wat krap in je jasje komen te zitten kwa ruimte, dan kun je het volume vrij eenvoudig vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58
Heeft iemand enig idee of het inbouwen van een SSD in mijn computer een voordeel zal hebben op de snelheid van renderen van fotobewerkingen in Capture NX2? Sinds kort heb ik een D7100 aangeschaft waarmee ik RAW plaatjes schiet. Met mijn oude D70S waren de bewerkingen die ik op de RAW afbeeldingen maakte meteen aangepast, nu moet ik 2 a 3 seconden wachten. Zal de aanschaf van een SSD deze snelheid positief bevorderen, ook met een oog op virtueel geheugen?

Mijn specs zijn:

MSI X58 PRO-E SLI motherboard
Intel core i7 920
6 GB DDR3
Hitachi HDT72101SLA360 1TB schijf met windows 7
Hitachi Deskstar 7k3000 3TB schijf
ATI RADEON HD5770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De Capture NX2 benadering kan ik je niet geven. Wel de photoshop benadering wat vast gelijkwaardig werkt.

Vaak kan je beter je RAM geheugen uitbreiden dan je SSD gebruiken voor pagefile/virtueel geheugen.
Waarom zou je de "vieze" middeweg kiezen als het ook gewoon fatsoenlijk kan. Want virtueel geheugen wordt pas aangesproken zodra er niet meer veel RAM geheugen beschikbaar is.

Als het programma van jouw werkt met scratch files, die tijdelijk op een opslagmedium worden geplaatst, dan zou een SSD het process van renderings kunnen versnellen en dan vooral door het sneller lezen en opslaan van de scratch files.
Maar dan nog is dit ook weer iets als de scratch files niet volledig in het RAM geheugen passen...

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 16-04-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Phuncz schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:25:
Grmbl, alweer issues met mijn Crucial v4 64GB.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aIwYmtc.jpg

Yay, mijn tweede Crucial naar de haaien. Gaat goed zo !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

De V4 was ook niet al te betrouwbaar. Een heel ander ding dan de M4.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Crucial V4 zit inderdaad een Phison-controller in, die je voornamelijk terugvindt in USB-sticks. Jammer want voor een tientje meer ofzo had je een échte M4 gehad, die is wel goed. Zo weinig is het verschil tussen een nep-SSD en een échte SSD. Om die reden moet je gewoon niet bezuinigen op SSDs, dat is uiteindelijk duurkoop. Helaas. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dat ze ook controllers maken voor USB sticks zegt niet dat al hun controllers hiervoor zijn.
De oudere Phison SSD controllers zoals in de Crucial v4 zijn wel een echte SSD controller en ze zetten middelmatige tot goede performance neer als je kijkt voor 3-4 jaar terug...

Patriot Torqxs 2 van aantal jaar terug zijn misschien de bekendste SSD's met Phison controller, deze waren redelijk geprijst dus bang for bucks SSDtjes en er zijn weinig problemen over te vinden op internet.

Patriot torqx 2
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/PT2128GS25SSDR/as-ssd-bench-Patriot-Torqx-2.png
Bron

Kingston heeft mSATA SSD's op basis van Phison gehad en die presteerde gewoon normaal (uitgaande van review).

Een amerikaans merk MydigitalSSD, heeft ook al langere tijd een lijn lopen met Phison controllers.
welke waarvan de laatste varianten SATA-600 Phison controllers hebben en een gelijke performance hebben met de Crucial M4 tegen ook een gunstige prijs.
Deze laatste is ook onder de aandacht gekomen van Anandtech, met positieve uitkomst.
http://www.anandtech.com/...4-25-msata-240gb-review/5

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 16-04-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mja deze moest énkel dienen om een lichte Ubuntu Server install te draaien en zelfs dat is teveel gevraagd.

Maar WTF @ bad sectors ?! Het ding heeft toch wel mooie uptimes gehaald en is ook niet uitgeweest of zonder stroom gezeten tijdens de issues. Moet ik nu denken dat een Secure Erase de boel gaat herstellen en ik nooit meer issues zou kunnen krijgen of moet ik alvast een RMA-aanvraag indienen ?

Ook zoals met mijn Crucial m4, die in een héél andere computer stak, ook maar 6 maandjes plezier van gehad. Message received, IT-god.

[ Voor 37% gewijzigd door Phuncz op 16-04-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je een punt SwordLord, want andere SSDs met Phison doen het wel beter. Maar net even gekeken en die hebben ook een andere controller; De Crucial V4 gebruikt PS3105, terwijl anderen PS3108 gebruiken.

Het punt is ook niet de prestaties bij een verse SSD - dat is niet zo heel moeilijk. De grote uitdaging is juist de prestaties op peil houden als de SSD daadwerkelijk gebruikt wordt. En de stabiliteit en betrouwbaarheid waarborgen zodra de flash gebruikt wordt en corruptie gaat ontstaan. Ik vermoed dat Phison geen RAID redundancy gebruikt.

De real-life prestaties van Phison PS3105 kunnen flink tegenvallen:
http://www.anandtech.com/show/6325/crucial-v4-256gb-review/7

Zoeken naar dezelfde controller gebruikt door Patriot Torx 2 met wat afwijkende benchmarks zien we ook grote verschillen, terwijl de gangbare AS SSD/ATTO/CDM benchmarks wel goede scores afleveren:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/SSDSA2VP020G2E/Iometer_Random_4K-IOPS_30QD_Results.png
(tip: Patriot Torx 2 staat onderaan, nog lager dan JMicron controller gebruikt in de WD SiliconEdge)

Kortom, ik ben zeer sceptisch over Phison. Zeker omdat je best wel een risico neemt voor hooguit anderhalf tientje wat je uitspaart. Ik zou het gewoon niet doen. Ga lekker voor mainstream SSDs. Daar is meer info over te vinden, betere ondersteuning voor firmware en zeer waarschijnlijk gewoon een beter product. Daar wil je best 10% extra voor betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

Mijn Intel 320 80GB was na een jaar gebruik bijna niet minder geworden. Prestaties en met name betrouwbaarheid vind ik van deze SSDs uber fantastisch.

Prestaties zijn inmiddels wel aardig gedateerd natuurlijk, maar komop, het is een SSD dus access tijden.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De PS31xx controller serie heeft geen NCQ...
Dus je krijgt van de zelfde capriolen die de Kingston V+100 liet zien. Rare resultaten in syntetische tests met hoge QD.
Maar algemene performance in orde..

Maarjah, het is uiteraard logisch dat je sceptisch bent over Phison, het is nog lang niet zo'n grote speler als alle andere jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mijn ervaring is dat het toch in de Crucial v4 64GB een ramp is qua performance. Op een bepaald moment had ik het dingetje blijkbaar verzadigd (GC anyone ?!) en toen heb ik een aantal uren mogen wachten voordat ik weer iets kon doen, namelijk manuele TRIM in Ubuntu. Zoiets heb ik toch nog niet meegemaakt met andere SSD's, zelfs niet mijn oude OCZ Onyx 60GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 18:13:
De PS31xx controller serie heeft geen NCQ...
Patriot Torqx 2 heeft toch PS-3105? Dezelfde controller als Crucial V4. Die lijkt wel over NCQ te beschikken, anders zou de 4K read met hoge queuedepth ongeveer gelijk moeten zijn als de 4K met queue depth 1, en dat is niet zo.

Bovendien is zelfs zonder NCQ met slechts 20MB/s aan 4K random read de IOps nog steeds boven de 5000. In dat plaatje hierboven dit de Torqx onder de 1200IOps. Dat suggereert dat deze controller (of de firmware) toch wel op zijn bek gaat als je hem echt gaat gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
I stand corrected inderdaad...

Soms minder geruchten lezen en zelf beter opletten op resulaten xD

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 16-04-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik heb de SSD nu even aangesloten onder een Live Ubuntu 12.04 en ik bekijk via Disk Utility de gegevens even:
34 power cycles
152 days power-on
Extended self-test (disk surface check) geeft geen fouten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 22:18

sphere

Debian abuser

Phuncz schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:03:
[afbeelding]

Heb je ook al eens een ander kabeltje geprobeerd? Ik zeg niet dat die disk niet stuk kan zijn, maar soms verlies je de kleine dingen uit het oog. Sterkte :|

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Heb een andere kabel, voeding, PC en OS al geprobeerd, helaas...

Eerlijk gezegd hoopte ik dat de SATA-controller opgerookt zou zijn, dan zou ik een leuker systeempje kunnen samenstellen en een migratie uitvoeren. Nu ga ik mogen proberen data te recoveren... Ben het helemaal uit het oog verloren dat dat systeem niet actief gebackupped werd.

[ Voor 69% gewijzigd door Phuncz op 16-04-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:35
Zijn deze write snelheden normaal?
Het betreft een paar dagen oude Intel 330 60 GB SSD.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yYwrr2M.png

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ja zijn normaal...

De 500 MB/s write snelheid is een fabeltje te noemen.
De controller kan namelijk data comprimeren. Alleen als data 100% te comprimeren is, haalt hij de 500 MB/s...
Maar dat is zo goed als nooit

De data waarmee je nou hebt getest, is 0% comprimeerbaar. Dus dit is de rauwe performance.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 16-04-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:35
Swordlord schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 18:46:
Ja zijn normaal...

De 500 MB/s write snelheid is een fabeltje te noemen.
De controller kan namelijk data comprimeren. Alleen als data 100% te comprimeren is, haalt hij de 500 MB/s...
Maar dat is zo goed als nooit

De data waarmee je nou hebt getest, is 0% comprimeerbaar. Dus dit is de rauwe performance.
Hartelijk dank, systeem voelt ook lekker vlot aan. Intel SSD Optimizer nog maar even gedraaid. Trim staat daarnaast aan en in de BIOS staat de AHCI modus ingeschakeld :).

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Niet echt voor consumers maar toch:

IBM gets serious about flash storage

http://www.pcper.com/news...rious-about-flash-storage

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Phuncz schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:03:
[afbeelding]

Zojuist een security erase gedaan, werd gemeld dat er 179 minor page faults waren/zijn.
Nu ga ik de disk wat testen voordat ik er weer een OS op zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 16-04-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:28:
De Crucial V4 zit inderdaad een Phison-controller in, die je voornamelijk terugvindt in USB-sticks. Jammer want voor een tientje meer ofzo had je een échte M4 gehad, die is wel goed. Zo weinig is het verschil tussen een nep-SSD en een échte SSD. Om die reden moet je gewoon niet bezuinigen op SSDs, dat is uiteindelijk duurkoop. Helaas. ;(
Niks mooiers dan dit soort posts lezen nadat ik vandaag een V4 64GB heb binnen gekregen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weiman schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:20:
Niks mooiers dan dit soort posts lezen nadat ik vandaag een V4 64GB heb binnen gekregen 8)7
Wet Kopen Op Afstand :) Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Weiman schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:20:
[...]
Of gewoon voor het kopen even na gaan welke SSD schijven betrouwbaar zijn en dan was je uitgekomen bij een Crucial m4 of een Samsung 830/840 Pro.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Phuncz schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:46:
[...]

Zojuist een security erase gedaan, werd gemeld dat er 179 minor page faults waren/zijn.
Nu ga ik de disk wat testen voordat ik er weer een OS op zet.
Gisterenavond op de Crucial v4 64GB terug een Ubuntu Server 12.04 geplaatst zonder problemen. Terwijl ik vóór de secure erase nog niet eens 4KB kon schrijven. Het lijkt me dat de drive zijn mapping table vernageld is geraakt zonder power-cycling. Ik zal er maar vanuitgaan dat dit nog gaat gebeuren...
Ik heb preventief de "/" partitie verkleint tot 8GB (toch maar ~3GB nodig voor OS) in de hoop dat het wat zou schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Mijn Crucial M4 128gb draait nu alweer een jaartje oid zonder problemen, dat kon ik niet zeggen van mijn Kingston V200 (eerste versie).

We hebben thuis zelfs 2 systemen met de Crucial M4, waaronder 1 in een oude laptop waar meteen nieuw leven in werd geblazen.
Alleen vergeet de bios update niet. Windows installeren werkt soms niet zonder.

Dus de les leert dat je beter veel kan betalen aan opslag. Maar dat geldt eigenlijk voor alle pc onderdelen.

[ Voor 61% gewijzigd door A87 op 18-04-2013 12:00 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:32:
[...]

Wet Kopen Op Afstand :) Problem solved.
afkoelperiode van een dag of 10, een beetje normale webshop doet niet moeilijk.
Gewoon niet tevreden aangeven je bent niets verplicht :z

[ Voor 21% gewijzigd door A87 op 18-04-2013 11:49 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

A87 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:43:
Dus de les leert dat je beter veel kan betalen aan opslag. Maar dat geldt eigenlijk voor alle pc onderdelen.
Het is nog niet duidelijk welke prijs Asus voor de Raidr Express gaat rekenen, maar reken maar dat mensen die graag veel betalen voor pc onderdelen hier warm voor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
..Juist niet. 2 losse SSD's in (onboard) RAID levert betere performance op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien is niet bekend welke controller er in die Raidr Express zit. Sandforce SSDs ja, dat wil je eigenlijk liever niet, maar vooral welke RAID chip er gebruikt wordt. Zo wordt er TRIM ondersteuning geclaimed, maar dat moet ik nog zien. OCZ claimde dat eerst ook voor de Revodrive, maar alle drie de versies bieden geen TRIM ondersteuning op Windows 7 OS. Wel onder Linux maar dat is een ander verhaal.

Bovendien, die specs zijn natuurlijk gebakken lucht. De PCI-express interface is enkel handig om zo de zero-write specs lekker te laten groeien richting 1GB/s terwijl de échte prestaties waarschijnlijk slechts de helft zijn van een Samsung 840 Pro bijvoorbeeld. Dus eigenlijk is dat product helemaal niet interessant. Het zal wel goed verkopen door de misleidende danwel leugenachtige specificaties, maar of het een goed product is, valt zeer te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:16:
..Juist niet. 2 losse SSD's in (onboard) RAID levert betere performance op.
Lees zijn post nog eens... "mensen die graag veel geld uitgeven voor hun PC".

Het is Asus, het merk van de bling bling borden voor veel te veel geld met heatsinks die niet eens contact maken met de chips die ze zouden moeten koelen. Mensen die een ROG-moederbord van Asus kopen zetten er straks ook gewoon een PCI-E SSD uit de ROG-serie op voor wederom veel te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

:*) exactly! ROG fanboy 4 Life!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Het zijn vooral gamers die zo een "gamers SSD" zullen/willen kopen. Het boeit niet of het goed of beter is dan een ander, maar vooral om de eindeloze keuze te beperken zodat ze die ene boom in het bos tóch zien. Hetzelfde met de gaming-moederborden, ik snap niet wat er specifiek voor gamers zou zijn behalve dan een lage latency wat je met veel non-gaming borden ook hebt.

Dat er betere toestellen zijn die zonder een schreeuwerig stickertje voorzien zijn, is altijd al zo geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 18-04-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het zijn altijd de meest belachelijke claims met de ROG producten, dat ze enorm tweakbaar en milisecondes schelen met de rest... Omdat er altijd speciale tweaking mogelijk is.

Ik vind dan ook de meest belachelijke claim die in het nieuws bericht staatl dat de bijgeleverde software het in staat stelt de SSD te "tweaken"...

Vraag me echt af wat er te "tweaken" valt... Buiten dan het Cachedisk en wanna be ram disk...
Mogelijkheid de controller te overklokken dus dat hogere 4k-64 performance wordt gehaald die o zo belangerijk is voor games? |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 18-04-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

:+ Wel leuk gevonden overigens die naam: Raidr Express
Twee stuks in een handige meeneem verpakking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Twix

[ Voor 64% gewijzigd door Jorruchie op 18-04-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Zoek het maar eerder tussen RAID en RoG in hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A87 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:45:
afkoelperiode van een dag of 10, een beetje normale webshop doet niet moeilijk.
Gewoon niet tevreden aangeven je bent niets verplicht :z
Wat dacht je van de wettelijk verplichte afkoelperiode van 7 dagen? Ben je niet overgeleverd aan coulance, maar sta je simpelweg in je recht.

Let overigens op dat dit geen probeerperiode is, dat is nou ook weer niet de bedoeling van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let overigens op dat dit geen probeerperiode is, dat is nou ook weer niet de bedoeling van de wet.
Je mag het product wel uit de verpakking halen als dat nodig is om het product te bekijken. Daarbij dien je wel zo voorzichtig mogelijk te zijn. Het product mag geen gebruikssporen bevatten. Voor zover ik weet dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:21:
Bovendien is niet bekend welke controller er in die Raidr Express zit. Sandforce SSDs ja, dat wil je eigenlijk liever niet, maar vooral welke RAID chip er gebruikt wordt.
Wat een haat weer jegens Sandforce SSD, pfff.. Ik draai al jaren dagelijks met een OCZ Vertex 2 zonder 1 enkel probleem!
Waarsch. ben ik de enige die toevallig een Vertex 2 heeft die nog niet kapot gegaan is, hahaha.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook met een failure rate van 90% zijn er zat mensen die geen problemen hebben. Dat betekent nog niet dat het een goede controller is.

Dat gezegd, Sandforce is nu beter dan het ooit geweest is. Is nu niet meer heel veel minder betrouwbaar dan andere controllers. Maar het voordeel is nu ook weg, want andere controllers kunnen zonder gare trucjes nu gewoon dezelfde snelheid behalen die Sandforce met zero-write behaalt. Dus waar ligt het voordeel van alle extra complexiteit?

Feit blijft dat Sandforce in theorie altijd minder betrouwbaar zal zijn, omdat het twee points of failure heeft (mapping tables + dedup tables) terwijl normale SSDs er maar één hebben.

Zo'n PCI-express SSD is vooral leuk voor de fabrikant omdat die de specificaties kan opblazen omdat elke 60GB Sandforce die eigenlijk 75MB/s doet als 500MB/s kan verkopen. Dus iets wat 150MB/s doet kan als 1GB/s worden verkocht. Duidelijk is dat een enkele SSD veel beter is, en betrouwbaarder. En goedkoper ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xxxneoxxx schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:52:
[...]

Wat een haat weer jegens Sandforce SSD, pfff.. Ik draai al jaren dagelijks met een OCZ Vertex 2 zonder 1 enkel probleem!
Waarsch. ben ik de enige die toevallig een Vertex 2 heeft die nog niet kapot gegaan is, hahaha.. :+
Nee hoor, twee keer mis.
Van de 10 OCZ ssd gaat er 1 kapot dus 90% hebben geen problemen.

Aan de andere kant is failure rate erg hoog, dus als je de kennis hebt bij aankoop, ga je voor een ssd met een veel lagere failure rate, lijkt me niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 18:29

Therapy777

Metal!

Mensen ik heb een vraagje!

Ik heb kort geleden een 512GB Samsung 840 PRO SSD gekregen voor wat werk bij mijn onderzoeksgroep. Ik wil 'm in een nieuwe PC inbouwen binnenkort, maar ik dacht ik zal 'm voor de zekerheid eerst even testen zodat ik tegen die tijd niet ineens tegen ongewenste verassingen aan loop :)

Ik heb hem dus ingeplugd op mijn moederbord (Gigabyte GA-790XTA-UD4 waarvan ik, dacht ik, ooit heb begrepen dat de Marvel SATA 3 controller niet echt SATA 3 snelheden aankan... dus de brakke performance van 396 Mbps Read en 230 Mbps Write zullen daar wel aan liggen) en de schijf wordt herkend. Wanneer ik in windows 7 in de disk manager alle beschikbare space allocate, heb ik 477GB over. Vrij weinig vind ik, maar ok, dat is nu eenmaal zo.

Nu heb ik ook Samsung SSD Magician geinstalleerd. Daar zit een tabblad "OverProvisioning". Ik heb begrepen dat dit belangrijk is om je SSD snel en gezond te houden. Nu dacht ik eerlijk gezegd dat het verschil tussen de 512 GB en de echte ruimte (477GB) die er is ontstaan, juist voor ditzelfde doel gebruikt wordt. Maar volgens de magician staat de OP space op 0 en hij raadt me aan om zo'n 48GB hiervoor beschikbaar te stellen.

Als ik dat doe, dan heb ik nog "maar" 419 GB over. Dat is 18% minder van de aangeduide hoeveelheid. Is dat allemaal wel nodig? Het lijkt me zo zonde van de ruimte allemaal!

Heeft er iemand tips/suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door Therapy777 op 19-04-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Loshalen van de crappy sata-600 controller en je sata-300 AMD chipset controller gebruiken.
Dan werken alle functionaliteit voor goede performance over langere tijd zoals TRIM tenminste, omdat de drivers van AMD dit wel ondersteunen en marvell niet..

Extra OP is vooral nodig als je enorme werklasten over je schijf gooit of geen TRIM functionaliteit hebt als gevolg van brakke controllers :P...
Dus je hoeft het niet speciaal te doen, als je over TRIM beschikt.

Maar ik heb het gevoel dat zoals jij spreekt, dat je de gehele drive wil volgooien met data.
Dit is niet aan te raden, dat je de SSD voor 100% vol knalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 19-04-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 18:29

Therapy777

Metal!

Swordlord schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 17:10:
Loshalen van de crappy sata-600 controller en je sata-300 AMD chipset controller gebruiken.
Dan werken alle functionaliteit voor goede performance over langere tijd zoals TRIM tenminste, omdat de drivers van AMD dit wel ondersteunen en marvell niet..
Ja daar was ik al bang voor. Maar dat geeft verder niet, dit was alleen een test. Deze SSD komt in een gloednieuwe PC waar wel een functionele SATA3 controller in zal zitten.
OP is vooral nodig als je enorme werklasten over je schijf gooit of geen TRIM functionaliteit hebt als gevolg van brakke controllers :P...
Dus je hoeft het speciaal niet te doen, als je over TRIM beschikt.
Dank voor de info!
Maar ik heb het gevoel dat zoals jij spreekt, dat je de gehele drive wil volgooien met data.
Dit is niet aan te raden, dat je de SSD voor 100% vol knalt.
Dat heb je verkeerd geinterpreteerd :) ik ben gewoon van plan hem (zoals ieder ander denk ik) als bootschijf te gebruiken met windows er op. Uiteraard komen er wat spellen op, er is toch ruimte zat. Maar ik was niet van plan hem helemaal bomvol te gooien en gewoon netjes genoeg ruimte over te laten. Muziek en andere data komt op een aparte harde schijf.

Waar ik me druk over maakte was dat ik 18% minder ruimte dan aangegeven op de specs wel een erg groot verschil vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Therapy777 op 19-04-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enterprise gebruikers doen het met 50%, dus alles is relatief. :)

Als je TRIM hebt hoef je opzich niet zoveel te overprovisionen. Met 5% extra heb je al een boel winst, de stap naar 18% zal al een stuk minder opleveren. Bedenk ook dat je altijd ruimte extra kunt claimen. Dus als je nu met 20% overprovisioning begint en later wil je meer ruimte, kun je gewoon extra ruimte claimen door in de Disk Management rechts op de partitie te klikken en voor Extend te kiezen. Andersom kan weer niet, dus het is best aan te bevelen om met veel overprovisioning te beginnen en pas daarop in te teren als je de ruimte daadwerkelijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 10:13
Therapy777 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 17:04:

Nu heb ik ook Samsung SSD Magician geinstalleerd. Daar zit een tabblad "OverProvisioning". Ik heb begrepen dat dit belangrijk is om je SSD snel en gezond te houden. Nu dacht ik eerlijk gezegd dat het verschil tussen de 512 GB en de echte ruimte (477GB) die er is ontstaan, juist voor ditzelfde doel gebruikt wordt. Maar volgens de magician staat de OP space op 0 en hij raadt me aan om zo'n 48GB hiervoor beschikbaar te stellen.
Volgens mij maak je een bekend denkfoutje. 512GB is 477GiB. Windows rekent in GiB en niet in GB. Er is volgens mij dus standaard helemaal geen ruimte ontstaan.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Om verder in te haken op Don Roberto's verhaal.

De standaard OP bij een SSD bedraagt zowiezo altijd al een 7%.
Deze ontstaat niet bij de vertalingsslag van windows. maar bij de vertalingsslag tussen de de notitie methodes van Flash geheugen en Storage apparaten.
Capaciteit van flash geheugen wordt genoteerd met de binaire GiB. Storage apparaten met de decimale GB.

De Factor 0.073 verschil tussen GiB en GB zorgt dus al voor een verschil.
Je SSD wordt dus gebouwd met 512 GiB aan geheugen, wat dus in GB waardes 549 GB zou opleveren.
Maar ze trekken dit glad naar 512GB omdat OP gewoon nodig is en 512 bekend klinkt. Het verschil tussen GB en GiB is hier dus gewoon een geluk voor de makers van SSD's.

Daarna, krijg je het probleem zoals Don Roberto deed aankaarten. Dat windows ook nog eens de dingen door elkaar haalt waardoor het nog eens kleiner wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 19-04-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Heeft het zin om een Samsung 840 Pro te kopen voor een laptop met maar SATA 300? of kan ik net zo goed de goedkopere niet Pro versie nemen?

De laptop gebruik ik voor huis tuin en keuken doeleinden (internet, torrents) maar ook om diverse VM's te draaien en te oefenen met Windows 2012 etc voor m'n werk. OS wat erop komt is Ubuntu overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door xabre16v op 19-04-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
xabre16v schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:23:
Heeft het zin om een Samsung 840 Pro te kopen voor een laptop met maar SATA 300? of kan ik net zo goed de goedkopere niet Pro versie nemen?

De laptop gebruik ik voor huis tuin en keuken doeleinden (internet, torrents) maar ook om diverse VM's te draaien en te oefenen met Windows 2012 etc voor m'n werk. OS wat erop komt is Ubuntu overigens.
Gewoon een leuke prijs/prestatie SSD halen.
Crucial M4, of deze: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB heb ik ook al bij diverse laptops ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het flamen mag beginnen xD De eerste review van de Asus RAIDR is er en hij is belabberd :P (zoals verwacht)...

http://nl.hardware.info/r...review-is-dit-de-toekomst

Moet zeggen... Asus heeft zijn research qua SSD tweaking echt goed gedaan...
Kom we laten de "tweaking" functies de pagefile verplaatsen van de SSD naar een HDD... Want dit bespaard writes :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Wel, waardeloos is hij niet, maar hij is niet bepaald "across the board" goed:
+ goede sequential write
+ goede sequential read
+ goede 4K QD=32 write
~ matige 4K QD=32 read
~ matige 4K read
- slechte 4K write

Het probleem zal zijn dat hij zijn prijs niet zal kunnen rechtvaardigen want ik zie het niet gebeuren dat deze de prijs van een pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB zal evenaren en die is gewoon beter op de vlakken waar het belangrijk is en slechter waar het nauwelijks van belang is.

Ik ben vooral benieuwd naar de uiteindelijke compatibiliteit, nu zullen 99,7% van de kopers toch Windows 7 of 8 gebruiken waar hij volledig mee compatibel lijkt te zijn.

Op zich is het een leuke optie als je een PCI-e slot vrij hebt voor een SSD en een goede reden hebt om geen SATA-SSD te nemen, als de prijs niet boven de 200€ uitkomt. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door Phuncz op 21-04-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me moeilijk voorstellen dat als je zo veel SATAslots in gebruik hebt, dat de RAIDR dan de beste oplossing is. 99% van de gebruikers die alle SATA kanalen in gebruik heeft zal dat wel met harde schijven doen. Een simpele pci-e SATA controller om een paar van je harde schijven aan te hangen lijkt mij dan een beter idee.

Afhankelijk van de prijs zou je zelfs een nieuw moederbord kunnen rechtvaardigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Inderdaad, er zijn weinig verkoopsargumenten ervoor buiten de "but it looks very cool" voor de gamer die graag flashy dingen koopt zonder te weten of het ook goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:18:
Je mag het product wel uit de verpakking halen als dat nodig is om het product te bekijken. Daarbij dien je wel zo voorzichtig mogelijk te zijn. Het product mag geen gebruikssporen bevatten. Voor zover ik weet dan. :)
Klopt, de wet is bedoeld als vervanging van het product fysiek in de winkel bekijken. Voorzichtig bekijken en wellicht testen dus, want ook in de winkel kan je aan een dichte doos niets zien. Helaas interpreteren sommige consumenten dat als bestellen en dan lekker zeven dagen op proef klooien met een product en dat is dan toch echt weer niet de bedoeling. Koop ook op afstand alleen zaken waarvan je eigenlijk wel zeker weet dat je ze wilt houden. Valt het dan een keer echt tegen heb je de Wet Kopen Op Afstand om jezelf te beschermen, maar het is geen grabbelton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige reden voor dit soort 'nep PCI-express SSDs' is dat je hoge zero-write specs kunt behalen door de hoge bandbreedte van PCI-express. Het is ook niet voor niets dat het altijd Sandforce controllers zijn die eraan worden gepleurd.

Echte PCI-express SSDs komen er pas zodra SATA Express hun intrede doen. Dat vereist een geheel nieuw controllerontwerp en zal simpelweg de volgende generatie SSDs worden. Daar kijk is dan ook erg naar uit. Niet zozeer voor de hogere prestaties, maar wel door de goede en nette opzet van dergelijke techniek, en het einde van het gezeik met te weinig of 'verkeerde' SATA poorten. Je hebt dan gewoon een eerlijk ontwerp waarbij de controller direct in het opslagapparaat zit en eigenlijk helemaal geen chips of andere schakels tussen de processor en SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Dit zou al zelfs beschikbaar worden voor de Haswell CPU's mbv. de Z97 chipsets, las ik laatst in een nieuwsbericht. Ter info, de volgende top-end socket 1150 (Haswell) chipset wordt de Z87 die binnenkort uitkomt, maar deze zal nog geen SATA Express hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haswell is toch geen top-end? High-end, sure, maar ik dacht dacht het allerhoogste segment voor Ivy-E was weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14 nm, nondeju. Daarbij is mijn 2500K alweer lompe meuk, dan past dezelfde chip in minder dan een kwart van de oppervlakte O+ Broadwell is wel een wat minder toffe naam. Haswell, o well, maar Broadwell, meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter dan een zandbrug. :+
Pagina: 1 ... 82 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.