Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Over 5 jaar zou dat zeker te verwachten zijn. Vergeet niet dat die 4TB HDD ook sterk gezakt is in prijs in de laatste maanden, ze begonnen ook bij 300-400€.

Toch moeten we het belang niet onderschatten dat de gemiddelde gebruiker meer en meer zal begrijpen dat hij geen 2TB of meer nodig heeft. Met de "verhuizing" naar de cloud (voor tweakers: het internet) van redelijk wat data, maar ook van het makkelijker worden media te streamen zoals films en series, zal men meer behoefte krijgen aan een snel toestel met een goede batterijduur dan aan terabytes aan ongebruikte opslag.

Ook de vrij vlotte evolutie voor de gemiddelde consument naar de tablet zal hier uiteindelijk een aandeel in hebben omdat we zijn opgegroeid met "maar" 16GB en 32GB. Ik hoop dat de markt (de producenten) meer een push gaat maken naar NAS-systemen, om zo de grote hoeveelheid statische bestanden weg te houden uit de computers maar samen te brengen in 1 opslagsysteem voor het hele gezin. Met hedendaagse breedbandverbindingen is het al geen straf meer om je NAS beschikbaar te maken online en je hebt op alle toestellen de data voorhanden. Aangezien men meer batterijduur wil evenals dunnere en lichtere apparaten, zal de hardeschijf moeten bezwijken als onderdeel van onze toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snowwie schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:24:

Ik denk dat over pak en beet 5 jaar de meeste 'echte' tweakers geen HD's meer in hun primaire (werk) pc hebben. :)
Dat is nu al zo, ik heb geen HDD in mijn primaire laptop zitten. In mijn werk desktop zit een HDD die al sinds de installatie van de SSD niet is aangeraakt.

Ik moet mijn storage toch centraal hebben voor een HTPC, dan kan je net zo goed storage (behalve het OS) helemaal helemaal centraal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snowwie schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:24:
Met de snelheid waarmee SSD's groter worden reist toch een beetje de vraag wanneer SSD's traditionele HD's in gaan halen qua grootte.

Ik denk dat over pak en beet 5 jaar de meeste 'echte' tweakers geen HD's meer in hun primaire (werk) pc hebben. :)
Opmerkelijk. Ik loop toch niet echt voor, maar in mijn werk pc zit geen HD.
Daarnaast, de 1TB SSD komen eraan tegen de introduktieprijs van 600 dollar blijkbaar.
Ook is het de vraag hoelang de TB "honger" zal aanhouden. Veel data zijn immers permanent beschikbaar op internet, en de kids met grote datahonger zijn vooral de downloaders. Mijn voorspelling is dat er minder mensen komen die als een kip zonder kop aan het downloaden (en opslaan) zijn. Zonder dat heb je aan een halve TB al zat.

Als backup medium is de gewone HDD wellicht nog wel even geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, als backup medium blijft de HDD nog wel even geldig. Zeker als je nog oude backup disks van jaren oud hebt. Bij een SSD is het zo dat als je die twee jaar lang niet aan de stroom doet, je alle data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:04:
Precies, als backup medium blijft de HDD nog wel even geldig. Zeker als je nog oude backup disks van jaren oud hebt. Bij een SSD is het zo dat als je die twee jaar lang niet aan de stroom doet, je alle data kwijt bent.
Huh, wat? Dat is nieuws voor me? :?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
Trinsec schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:22:
[...]

Huh, wat? Dat is nieuws voor me? :?
Men spreekt er over voorzover ik er wat over terug kan vinden tussen de één en tien jaar, volgens mij zij de geleerden het er hier en daar nog niet helemaal overeens,maar wat anders, wie gebruikt de SSD als backup medium en bewaard deze het op de plank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:04:
Bij een SSD is het zo dat als je die twee jaar lang niet aan de stroom doet, je alle data kwijt bent.
Cijfers verschillen nogal van enkele maanden bij een "versleten" SSD (dus dat het vastgestelde aantal program/erase cycles van de fabrikant is behaald) tot een tiental jaren onder gunstige omstandigheden. SLC geheugen houd data ook nog wat langer vast van MLC plus de temperatuur die nog van invloed is. Behoorlijk variabel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Zoek maar eens op "data retention" in relatie tot SSDs.

Flash geheugen in het algemeen (dus SD, SSD, USB sticks, etc) heeft een beperkte shelf life. Zonder stroom zal de data langzaam verdwijnen.

SSDs zijn dus geen geschikt offline backup medium om data jaren te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:37:
[...]

Men spreekt er over voorzover ik er wat over terug kan vinden tussen de één en tien jaar, volgens mij zij de geleerden het er hier en daar nog niet helemaal overeens,maar wat anders, wie gebruikt de SSD als backup medium en bewaard deze het op de plank. ;)
Ik heb een samsung 470 van 128GB in de la liggen, die als enig doel heeft zijnde een clone van mijn samsung 830 van 128GB, welke in mijn desktop actief is als "Windows & programs"-schijf...
Slechts een a twee keer per jaar wordt de 470 aangesloten om de clone te vernieuwen...
Dus ja, puur als offline backup... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Make up your mind, 840 of 470....

Dan nog... Duur backupje met vooral hoog epeen gehalte. Zelfs als et een 470 is, is die perfect nog voor toepassing in een apparaat.
Een HDD werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:30:
Ik heb een samsung 470 van 128GB in de la liggen...
Leuk, ik heb een Velociraptor in de la liggen :9

Ik snap je punt eigenlijk niet, het ging over data retentie over meerdere jaren en je begint over een SSD die je een paar keer per jaar als backup gebruikt. Retentie in de context is niet "werken de cellen nog ?" maar "is de data op de cellen nog correct ?". Dat kan je niet weten door de data te overschrijven, maar door de data uit te lezen en te verifiëren.

Ik hoop dat je wel vaker een backup van je systeem maakt dan 2x per jaar, ik heb het afgelopen jaar al 2x een defecte SSD gehad, je moet maar de pech hebben. Waarom hangt hij niet gewoon in je PC trouwens ? Je kan hem eventueel in RAID 1 zetten als je 830 even groot is of eventueel via een programma als SyncBack Free kan je dagelijks/wekelijks (minimaal) een image trekken van je boot-SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik maak over het algemeen dagelijks een image backup van mijn laptop naar mijn server toe aan het eind van de dag. Als mijn SSD sneuvelt, ben ik hooguit een dag werk kwijt en ben ik met een nieuwe schijf binnen notime weer up and running.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Inderdaad, met Windows Backup (vanaf Windows 7) kan je makkelijk system images maken die je op een half uurtje terug hebt gezet met het install DVD'tje of een USB installer. Heeft me al veel kopzorgen en tijd bespaart voor iets waar ik geen last van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 17:49:
[...]

Leuk, ik heb een Velociraptor in de la liggen :9

Ik snap je punt eigenlijk niet, het ging over data retentie over meerdere jaren en je begint over een SSD die je een paar keer per jaar als backup gebruikt. Retentie in de context is niet "werken de cellen nog ?" maar "is de data op de cellen nog correct ?". Dat kan je niet weten door de data te overschrijven, maar door de data uit te lezen en te verifiëren.

Ik hoop dat je wel vaker een backup van je systeem maakt dan 2x per jaar, ik heb het afgelopen jaar al 2x een defecte SSD gehad, je moet maar de pech hebben. Waarom hangt hij niet gewoon in je PC trouwens ? Je kan hem eventueel in RAID 1 zetten als je 830 even groot is of eventueel via een programma als SyncBack Free kan je dagelijks/wekelijks (minimaal) een image trekken van je boot-SSD.
Het is een reserve schijf, en een backup laat je niet intern aangesloten zijn.
Ik heb een frontpanel met powered sata, dus aansluiten gaat nogal simpel.
Op de ssd staat enkel windows + programs: geen data.
Mocht mijn primaire disk onverhoopt hardwarematig crashen, kan ik zo wisselen en de reserve inhangen.
Kost misschien 10 minuten...
En in het geval van een software probleem, clone ik gewoon de backup terug.
Voor het backuppen van windows en programma's, vind ik een a twee keer per jaar wel genoeg. ;)

Wat betreft RAID 1: mijn data heb ik op twee identieke interne hdd's staan, en ja: deze staan in RAID 1.
Dan heb ik nog twee (ook identieke) externe hdd's: daar staat in tweevoud mijn backup van de data op.
Deze worden wel meer frequent up to date gehouden.

Wat betreft het te maken punt:
Habana schreef: wie gebruikt de SSD als backup medium en bewaard deze het op de plank. ;)
En daar reageerde ik op...

Btw. er werd gesproken over: (enkele maanden -) 1 jaar - 10 jaar...

En dan: data-retentie...
Lijkt me wel relevant als je je backup terug wilt zetten... |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2013 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:14

fynrd1

Fooled by Randomness

Swordlord schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:38:
[...]
Of je hebt TRIM hebt, kun je dan ook niet zomaar controlleren, maar op basis van je HARDWARE, zou je wel al na kunnen gaan of je ondersteuning hebt voor TRIM met een RAID-0 array.
De Intel 70 serie moederborden, kunnen namelijk dit wel.
Alle andere moederborden, kunnen niet dit NIET.
De 60 serie kan dit ook, hiervoor heb je alleen een custombios nodig. Bij mij werkt het :)

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was deze al langsgekomen? Best even fijn om zo op een rijtje te hebben :)

Investigation: Is Your SSD More Reliable Than A Hard Drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:59:
Het is een reserve schijf, en een backup laat je niet intern aangesloten zijn.
Ik ben benieuwd wie er in de wereld ooit gezegd heeft waar een backup zich moet bevinden in relatie tot de computer. Nog zo'n broodje-aap verhaal hoor je wel eens met HDD's waar men denkt slimmer te zijn door een HDD maar een paar keer per jaar aan te sluiten want dan "slijt hij minder". Bij een SSD is het wel zo dat de meeste problemen met een SSD gebeuren "in gebruik" maar je data verdwijnt ook langzaam zonder stroom.

Persoonlijk vind ik het zonde om een SSD zo te gebruiken want je hebt geen recente backups zo.
Op de ssd staat enkel windows + programs: geen data.
Mocht mijn primaire disk onverhoopt hardwarematig crashen, kan ik zo wisselen en de reserve inhangen.
Kost misschien 10 minuten...
En in het geval van een software probleem, clone ik gewoon de backup terug.
Voor het backuppen van windows en programma's, vind ik een a twee keer per jaar wel genoeg. ;)
Mijn ervaring, professioneel maar ook thuis, is dat het nooit zo simpel is. Er is altijd data die je vergeet over te zetten zoals FTP login gegevens, backup profielen (nu ja, blijkbaar voor jou geen issue), aangepaste settings, etc.

Je doet natuurlijk wat je zelf wilt maar ik ben toch tevreden dat mijn SSD volledig gebruikt wordt zonder consessies en zonder me zorgen te hoeven maken dat ik een backup heb van meer dan een paar dagen oud.

Wat betreft RAID 1: mijn data heb ik op twee identieke interne hdd's staan, en ja: deze staan in RAID 1.
Dan heb ik nog twee (ook identieke) externe hdd's: daar staat in tweevoud mijn backup van de data op.
Deze worden wel meer frequent up to date gehouden.[/quote]
Prachtig aangezien je dat dus ook met je SSD kan doen en dus dezelfde veiligheid hebt ;)
Wat betreft het te maken punt:
Habana schreef: wie gebruikt de SSD als backup medium en bewaard deze het op de plank. ;)
En daar reageerde ik op...
Je herkende blijkbaar de humor daar niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
Phuncz schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:19:

Ik ben benieuwd wie er in de wereld ooit gezegd heeft waar een backup zich moet bevinden in relatie tot de computer. Nog zo'n broodje-aap verhaal hoor je wel eens met HDD's waar men denkt slimmer te zijn door een HDD maar een paar keer per jaar aan te sluiten want dan "slijt hij minder". Bij een SSD is het wel zo dat de meeste problemen met een SSD gebeuren "in gebruik" maar je data verdwijnt ook langzaam zonder stroom.

Persoonlijk vind ik het zonde om een SSD zo te gebruiken want je hebt geen recente backups zo.
Really? Als een hdd nog lekker ingeplugd in de pc zit noem ik dat geen back-up, maar een kopie. Het geeft je nog steeds geen 'back-up' als je pc kortsluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Een kopie is een backup, zelfs een goede vorm van backup.

Backup is een begrip. Backup staat niet voor "opslag die je zéér sporadisch aanspreekt", maar voor het feit dat je bij het verlies van het origineel, nog steeds geheel of grootendeels je gegevens kan terughalen vanaf een tweede opslagmedium.

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 14-03-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
Dan is volgens jou raid1 ook een back-upvorm en dat is het absoluut niet. Meerdere kopieën van je data op dezelfde device zorgt alleen maar voor een hogere uptime/beschikbaarheid van je data, omdat je je opslagmedia redundant uitvoert.

Een back-up is in mijn ogen een kopie van je data die losgekoppeld is van de device waarop de data staat, zodat je inderdaad na het verlies van het origineel in staat bent om je data terug te halen van de tweede opslagmedium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Een Back-up is een back-up ongeacht waar hij staat, helemaal geen back-up is niet slim. Maar er is toch wel een redelijk verschil tussen back-up van de gemiddelde home user, of een back-up van gevoelige data van een bedrijf, die zal veelal op twee lokaties zijn Data veilig willen stellen.
Elke vorm van extra back-up is goed, en Raid1 als extra kan daar een onderdeel van zijn, niets is 100% veilig, hoe gek wil je het maken,wat heb je er voor over qua kosten, dat plaatje mag ieder voor zich in kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mensen ik heb een vraag ik heb een h55m-e33 moederbord en die vind mijn ssd schijf niet ?
zijn er mensen mee bekend zo ja hoe kan ik dat oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:56:
mensen ik heb een vraag ik heb een h55m-e33 moederbord en die vind mijn ssd schijf niet ?
zijn er mensen mee bekend zo ja hoe kan ik dat oplossen
Meer informatie? Hoe meer hoe beter.
Type Moederbord hebben we nou al... Maar welk merk?
welke SSD?
etc.

Welke instellingen heb je gedaan of veranderd?
Zoals controller mode in de bios - SATA of IDE

Op welke poort zit de SSD aangesloten?

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 15-03-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit zijn de SMART gegevens van een OCZ Vector
Model Number: OCZ Vector

ID ATTRIBUTE STATUS VALUE WORST THRESHOLD TYPE UPDATED RAW
5 Accumulated runtime bad blocks 0x0000 000 000 000 Old age Offline 0
9 Power-On Hours Count 0x0000 100 100 000 Old age Offline 92
12 Power Cycle Count 0x0000 100 100 000 Old age Offline 62
171 Available OP block count 0x0000 007 007 000 Old age Offline 7
174 Power Cycle Count (unplanned) 0x0000 100 100 000 Old age Offline 2
187 Total uncorrectable NAND reads 0x0000 100 100 000 Old age Offline 0
195 Total programming failures 0x0000 100 100 000 Old age Offline 0
196 Total erase failures 0x0000 100 100 000 Old age Offline 0
197 Total read failures(uncorrectable) 0x0000 100 100 000 Old age Offline 0
198 Host reads (GB) 0x0000 100 100 000 Old age Offline 9209
199 Host writes (GB) 0x0000 100 100 000 Old age Offline 7398
208 Average erase count 0x0000 100 100 000 Old age Offline 39
210 SATA CRC error count 0x0000 100 100 000 Old age Offline 0
233 Lifetime remaining 0x0000 100 100 000 Old age Offline 100
249 Total NAND programming count (GB) 0x0000 100 100 000 Old age Offline 738951960

Iemand een idee wat de betekenis van 171 Available OP block count is?
Staat dit misschien voor Over Provisioning count?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Eerste hit op google "OCZ Vector 171 Available OP block count"

http://www.ocztechnologyf...896&viewfull=1#post778896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
@Habana: Bedankt. Ik heb de instellingen aangepast en nu al dagen geen crash gehad. Helemaal goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Holy shit, ik wist, mede door dit draadje dat je OCZ maar beter kan laten liggen, maar het is altijd leuk om wat cijfers te zien:

http://www.behardware.com...ents-returns-rates-7.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:29
Ik heb een Samsung 840 Basic 250GB SSD gekocht om de HD in mijn Asus N56 te vervangen.
Nu is mijn vraag:
Ik wil als de SSD binnen is de image die ik met Acronis True Image heb gemaakt(van de huidige HDD) op de SSD zetten zodat ik direct weer kan werken met de laptop.
Gaat dit werken of moet ik nog iets speciaals aanpassen in Bios? Ik had ook gelezen dat het een probleem kan worden met booten en aligned ?

Na nog het één en ander gegoogeld te hebben kwam ik deze Paragon Alignment Tool tegen.
Heeft iemand hier al ervaring mee en kan ik dan eventueel NA de backup de aligned goedzetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Frixel op 18-03-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12
maratropa schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:49:
Holy shit, ik wist, mede door dit draadje dat je OCZ maar beter kan laten liggen, maar het is altijd leuk om wat cijfers te zien:

http://www.behardware.com...ents-returns-rates-7.html
Wat je daar vooral ziet is al die oude shit van OCZ. Bij de nieuwe OCZ drives is het wel beter gesteld qua betrouwbaarheid, maar ik zie nog altijd geen reden waarom je een gok met OCZ zou wagen als je voor minder een Crucial of Samsung kunt scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Laatst online: 22-09 21:13
Iemand ervaringen met de SanDisk Ultra Plus SSD? Deze is qua prijs erg aantrekkelijk en nu ook met een marvel controller, waardoor mogelijk ook kwalitatief beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sandisk Ultra Plus is een opzicht redelijk nieuwe SSD en ik denk voor de meeste mensen ook onbekend, waardoor ze er niet snel in de buurt van komen en eerder kiezen voor de gevestigde namen zoals Samung of Crucial.
Veel ervaringen zijn er dus nog niet.

Maar dat aan de kant gelaten, als je uit moet gaan van de reviews, is het een goed presterende middemoot SSD, in snelheid vergelijkbaar met de Crucial M4 en de Samsung 840 is.
Daarbij heeft Sandisk een naam hoog te houden, want op de controller na, produceren zij alles zelf aan deze SSD.

Hoe de SSD over langere tijd zal werken, dat kan niemand je zomaar zeggen.
Je kan deze SSD nemen en ons goed op de hoogte houden van je ervaringen met deze SSD.
Want op een andere manier komt het ervarings balletje toch niet aan het rollen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Swordlord schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:23:
Daarbij heeft Sandisk een naam hoog te houden, want op de controller na, produceren zij alles zelf aan deze SSD.
Weet je zeker dat Sandisk hier zelf het flash geheugen voor fabriceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:27
arnoud_h schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:49:
[...]

Weet je zeker dat Sandisk hier zelf het flash geheugen voor fabriceert?
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/SanDisk/UltraPlus/DSC_9200.jpg
Het is hun eigen 19nm eX2 ABL MLC NAND.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zegt opzich nog niet zoveel. Laser-etching gebeurt soms/regelmatig om de echte fabrikant te verhullen. Zo werd dit regelmatig gedaan voor de JMicron controller, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/SSC-D0256SC-2100/Western-Digital_SiliconEdge-Blue_JMicron-JMF612.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar van SANdisk is bekend dat ze zelf toggle NAND chips produceren, danwel met of zonder samenwerking met Toshiba.

Net zoals Micron en Intel IMFT hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Dat ze het betrekken bij Toshiba zou me niets verbazen. Dat ze zelf fabs hebben die het maken zou me wel verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshiba Sandisk Joint Fab 5.

Flash Forward, Ltd., joint venture
Holding: Toshiba: 50.1%, SanDisk: 49.9%

http://www.sandisk.com/ab...1-07-11-opening-of-fab-5/

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 18-03-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat geval is dat vrijwel overeenkomstig met IMFT en mag SanDisk wel als NAND producent gezien worden, en met recht hun eigen naampje erop plakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat leek mij ookwel zo haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ok ok :)

Maar weten we ook dat hun Toggle Flash NAND uit een shared fab komt? Sandisk maakt natuurlijk iets meer dan alleen SSDs met flash geheugen er in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Sandisk SSD:
quote: Anandtech review
Overall the Ultra Plus is a tough drive to recommend over other similarly priced SSDs simply because it doesn't perform as well as its competitors same price class. If low power is a concern however, the Ultra Plus may fit the bill if you have a niche application. Unlike many SSDs in the past, even though the Ultra Plus isn't the best, it's still better than a hard drive. If you can find one for significantly less than its MSRP and are looking to upgrade a light use system to an SSD, I wouldn't have a problem considering the drive. The trick would be finding an Ultra Plus that's cheaper than the Samsung SSD 840 and the Intel SSD 335, which I'm not sure will happen all that frequently.
http://www.anandtech.com/...tra-plus-ssd-review-256gb

Je kan ervan uitgaan dat Anandtech zijn SSD reviews diepgaand genoeg zijn, echter blijft betrouwbaarheid van de SSD nog een vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tot nu toe zijn fouten in SSDs altijd te wijten aan controller en firmware. Geheugen zit ik bij Sandisk niet over in, controller ook niet, maar vraag is wat de firmwaresupport gaat doen. Mochten er bugs gevonden worden, gaan ze die oplossen, of krijg je daar pas bij een volgend produkt een fix voor?

Van dat laatste is Corsair een mooi voorbeeld met de Performance 3/Pro. Waar Crucial destijds gewoon een performanceverbetering uitbracht met een nieuwe firmware heeft Corsair voor beide drives nog nooit een update uitgebracht. De 3 en Pro zijn dezelfde drives, enige verschil is de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Frixel schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:58:
Ik heb een Samsung 840 Basic 250GB SSD gekocht om de HD in mijn Asus N56 te vervangen.
Nu is mijn vraag:
Ik wil als de SSD binnen is de image die ik met Acronis True Image heb gemaakt(van de huidige HDD) op de SSD zetten zodat ik direct weer kan werken met de laptop.
Gaat dit werken of moet ik nog iets speciaals aanpassen in Bios? Ik had ook gelezen dat het een probleem kan worden met booten en aligned ?

Na nog het één en ander gegoogeld te hebben kwam ik deze Paragon Alignment Tool tegen.
Heeft iemand hier al ervaring mee en kan ik dan eventueel NA de backup de aligned goedzetten?
De nieuwere versie van True Image fixen je allignement meteen. Ik werk nog met versie 2011 en nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Gratis, legaal én simpel:
Phuncz schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:53:
[...]

Als je Windows 7 hebt, kan je de ingebouwde image backup functie gebruiken om op een andere hard disk een image te maken van je OS-schijf. Dan je nieuwe SSD inbouwen, de image kan je dan terugplaatsen door te booten van de Windows 7 installatie-DVD en dan "Repair Now" te kiezen. Dan kun je de gemaakte image terugplaatsen op de nieuwe SSD. Dit heb ik al helaas een paar keer moeten doen, maar het werkt wel goed. Geen allignment issues of dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
En als je een Samsung SSD hebt kun je ook gewoon de gratis Samsung Data Migration Software gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Ben overgestapt op Windows 8, krijg ik enorm slechte prestaties van mijn SSD. (VERTEX 4) Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vy6WTbk.png

[ Voor 10% gewijzigd door Masvic op 21-03-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enorm slechte prestaties?! Lijkt mij prima. Je draait alleen SATA/300, maar zonder te weten wat voor SSD en vooral wat voor controller je gebruikt kan ik daar verder weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
IIk probeer een image op mijn SSD te plaatsen maar wil niet lukken...

De SSD in de laptop gestopt en mbv de bootdisk van Acronis True Image 2013 de image op de SSD geplaatst.
Echter wil de laptop niet van de SSD opstarten.
Had ik de SSD eerst moeten formateren? Als ik de SSD aan een andere pc hang staat de image wel op de SSD en word die ook in windows herkend.
Ik had van de image eerst alleen de C partitie op de SSD gezet en toen hij het niet deed heb ik ook nog de MBR spoor 0 zoals die in de backup genoemd staat terug gezet. Maar ook dat mocht niet baten.

|:( Wat vergeet ik of wat doe ik verkeerd? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Wat je kan vergeten zijn:
- BIOS configureren om te booten van de SSD
- checken voor BIOS updates
- checken of je laptop wel werkt met SSD's (vooral probleem bij >5 jaar oude laptops)
- niet correcte image settings gebruikt bij Acronis True Image

Wat doe je verkeerd:
- Acronis True Image gebruiken als Windows 7/8 Backup ook gewoon system images maakt :) (zie post van mij iets hoger)
- niet noemen welke SSD, welke laptop (merk + model + type), welk OS je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Teruggezette image wel op actief gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
Phuncz schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:39:
Wat je kan vergeten zijn:
- BIOS configureren om te booten van de SSD
- checken voor BIOS updates
- checken of je laptop wel werkt met SSD's (vooral probleem bij >5 jaar oude laptops)
- niet correcte image settings gebruikt bij Acronis True Image

Wat doe je verkeerd:
- Acronis True Image gebruiken als Windows 7/8 Backup ook gewoon system images maakt :) (zie post van mij iets hoger)
- niet noemen welke SSD, welke laptop (merk + model + type), welk OS je hebt
Hierbij de results: :9
- Bios staat als starten van SSD en de config staat op AHCI
- Nieuwste Bios staat erop
-Laptop is 2 maanden jong
-Welke settings bij Acronis. Backup gemaakt met de wizard van alle partities

-Acronis had ik al aangekocht dus wilde die ook graag gebruiken :+
-Samsung SSD 840 en een Asus Laptop N56 met windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
MegaTronics schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:02:
Teruggezette image wel op actief gezet?
En dat doe ik dan achteraf met een partitionmanager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Frixel schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:54:
[...]

En dat doe ik dan achteraf met een partitionmanager?
Bootable flag inschakelen op partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Frixel schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:48:
[...]

Hierbij de results:
- Bios staat als starten van SSD en de config staat op AHCI
Stond deze al op AHCI met de vorige hard drive ? Want anders moet je dat gaan "fixen". Nu je over Windows 8 praat kan het ook de Secure Boot feature zijn die ervoor zorgt dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Heb je alle partities gekopieerd? Als je de UEFI boot partitie niet mee hebt genomen heb je goeie kans dat je er niet van op kunt starten daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
Phuncz schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:30:
[...]

Stond deze al op AHCI met de vorige hard drive ? Want anders moet je dat gaan "fixen". Nu je over Windows 8 praat kan het ook de Secure Boot feature zijn die ervoor zorgt dat het niet werkt.
Secure Boot feature heb ik al op disable staan. :*)
Of hij met de HDD ook op AHCI stond weet ik niet (meer) :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
arnoud_h schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:32:
Heb je alle partities gekopieerd? Als je de UEFI boot partitie niet mee hebt genomen heb je goeie kans dat je er niet van op kunt starten daarna.
Ja ik heb o.a. een backup gemaakt van alle (6) partities. (restore/uefi/OS/Data/MBR spoor 0/en nog 1)
Alles terug zetten op de veel kleinere SSD gaat natuurlijk niet dus vandaar dat ik OS en MBR had ge O-) daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Denk dat daar de fout zit, grote kans dat je systeem denkt dat die op een andere partitie staat, waar die dus niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
Frixel schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:47:
[...]

Ja ik heb o.a. een backup gemaakt van alle (6) partities. (restore/uefi/OS/Data/MBR spoor 0/en nog 1)
Alles terug zetten op de veel kleinere SSD gaat natuurlijk niet dus vandaar dat ik OS en MBR had ge O-) daan
Zit er geen software bij de SSD?

Ik heb woensdag mijn SSD (840 PRO 256GB) in mijn laptop gestoken, en met de bijgeleverde migrationsoftware was dat een eitje. SSD naast HD installeren, windows opstarten, met software C schijf gekopieerd, reboot (dan opstartvolgorde aanpassen), oude partitie verwijderen.

Linkje: http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

[ Voor 11% gewijzigd door azerty op 21-03-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
wsitedesign schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:59:
[...]

Zit er geen software bij de SSD?

Ik heb woensdag mijn SSD (840 PRO 256GB) in mijn laptop gestoken, en met de bijgeleverde migrationsoftware was dat een eitje. SSD naast HD installeren, windows opstarten, met software C schijf gekopieerd, reboot (dan opstartvolgorde aanpassen), oude partitie verwijderen.

Linkje: http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html
Ja er zit een CD bij maar je weet het he die gooi je altijd meteen de hoek in. 8)7
Zal eens kijken.
Zal wel lache zijn als dat zo makkelijk zal gaan _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Frixel op 21-03-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
PECTFECT hoor, met die migration CD van samsung.
Draaien heen en de laptop in 30 seconden opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kan heel weinig vinden over SSD's aan zo'n simpele Supermicro SAS/SATA controller, de AOC-USAS2-L8E
of pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8

Ik neem aan dat dat gewoon zou moeten werken niet?

[ Voor 48% gewijzigd door maratropa op 22-03-2013 11:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Frixel schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 22:02:
[...]

Ja er zit een CD bij maar je weet het he die gooi je altijd meteen de hoek in. 8)7
Zal eens kijken.
Zal wel lache zijn als dat zo makkelijk zal gaan _/-\o_
Download even de laatste versie van de link hier boven, dan heb je ook de laatste versie.. De CD versie is vast al wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
maratropa schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:31:
Ik kan heel weinig vinden over SSD's aan zo'n simpele Supermicro SAS/SATA controller, de AOC-USAS2-L8E
of pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8

Ik neem aan dat dat gewoon zou moeten werken niet?
Zal waarschijnlijk wel werken, ding doet geen gekke dingen zoals buffering of RAID, is een gewone hostcontroller met SAS/SATA aansluitingen. Vraag is alleen wel of dat ding TRIM ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Ik heb gisteren mijn tweede SSD gekocht bij een Tweaker (Samsung 840 256 GB) deze komt naast mijn bestaand Samsung 830 128GB te hangen. Ik besef mij nu dat ik helemaal geen 2.5 bracket in mijn kast heb. De bracket bij de Samsung 830 zat erbij. Ik moet er dus eentje kopen. Welke bracket raden jullie aan? Het liefst heb ik er eentje waar ze allebei aan kunnen hangen. Ik heb een Antec One Hundred case

[ Voor 4% gewijzigd door Loev op 22-03-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Loev schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:43:
Ik heb gisteren mijn tweede SSD gekocht bij een Tweaker (Samsung 840 256 GB) deze komt naast mijn bestaand Samsung 830 128GB te hangen. Ik besef mij nu dat ik helemaal geen 2.5 bracket in mijn kast heb. De bracket bij de Samsung 830 zat erbij. Ik moet er dus eentje kopen. Welke bracket raden jullie aan? Het liefst heb ik er eentje waar ze allebei aan kunnen hangen. Ik heb een Antec One Hundred case
Dan plak je hem met één stukje dubbelzijdige tape boven op de ander… 8)

Was niet echt als grapje bedoelt, maar meer van waarom zo moeilijk doen, om hier +/- €15 euro aan uit te geven, maargoed dan word het zoiets als Phuncz onder als aangeeft.
http://www.highflow.nl/be...dapter-bracket-black.html

[ Voor 19% gewijzigd door Habana op 22-03-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Habana schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:57:
[...]

LOL

'Son,.. there are two answers in life: "42" and "duct tape", they fix everything and get you everywhere' ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
liefst heb ik er eentje waar ze allebei aan kunnen hangen. Ik heb een Antec One Hundred case
Google eens op "dual SSD bracket".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

...

Welke bracket raden jullie aan? Het liefst heb ik er eentje waar ze allebei aan kunnen hangen. Ik heb een Antec One Hundred case
Ik heb dezelfde case en ik heb genoeg plekken om de SSD's tegenaan te schroeven. Behalve als je 8 HDD's gebruikt misschien. Ook met 1 schroef blijven ze prima hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Was niet echt als grapje bedoelt, maar meer van waarom zo moeilijk doen, om hier +/- €15 euro aan uit te geven, maargoed dan word het zoiets als Phuncz onder als aangeeft.
http://www.highflow.nl/be...dapter-bracket-black.html
Ik blijf me verwonderen over al die mensen die hun ssd per-se met 4 schroeven rotsvast in een speciale behuizing willen schroeven.
De knalpijp van je auto, die moet goed vast zitten.....maar een ssd.....

Wat ook werkt als je al 1 ssd hebt: kloddertje tandpast op het midden van je ssd, daar de andere opdrukken, zit bij mij al meer dan 4 maanden rotsvast (denk ik, heb nog niet in de kast gekeken sindsdien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Drie woorden: 3M VHB Tape

Een vierkante centimeter daarvan bevestigd je SSD op elke plaats in je kast. Op voorwaarde dat de oppervlakken schoon zijn, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Reepje schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 10:58:
[...]
Ik blijf me verwonderen over al die mensen die hun ssd per-se met 4 schroeven rotsvast in een speciale behuizing willen schroeven.
Inderdaad, behalve als je een gruwelijke nette casemod hebt natuurlijk.

1 schijfje bungelt hier gewoon aan zn draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Anders 4 ssd's in 1 5,25" bay :)

Stouw maar vol:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/dgh0yt.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:52
Mocht dat niet genoeg zijn, 6 in 1 kan ook. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 21:47

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

zit bij mij al meer dan 4 maanden rotsvast (denk ik, heb nog niet in de kast gekeken sindsdien).
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/schater.gif

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch al enkele pagina's gelezen van dit grote SSD forum maar ik heb toch nog een vraag. Weet iemand waarom boven aan mijn AS SSD Benchmark "BAD" staat?? Er staat 72292 K - BAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:19:
Ik heb toch al enkele pagina's gelezen van dit grote SSD forum maar ik heb toch nog een vraag. Weet iemand waarom boven aan mijn AS SSD Benchmark "BAD" staat?? Er staat 72292 K - BAD
Dan is je partitie niet alligned met de pages van de ssd. Is de ssd geformateerd onder Windows XP?
Het gemakkelijkste is om de partitie opnieuw aan te maken onder Windows 7, dat zou het moeten oplossen en maakt je schijfacties een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je snelle rectie. Ik had hiervoor 4 x 250GB in Raid 0 en die heb ik vervangen door 2x 256 GB Samsung 840 pro. Ik had mijn orginele 4 schijven gecloned naar 1 HDD en die weer gecloned naar de 2 SSD mbv Acronis. Hoe zou ik dit het makkelijkste kunnen herstellen met het beste resultaat? Alvast dank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Hm ja 2 ssd's in RAID en dan een image clonen. Ik heb zelf geen ervaring met RAID of met image clonen naar een ssd, laat staan de combinatie van beide ;)

Sommige tweakers zeggen dat het wel goed gaat met een clone programma, en Acronis lijkt me dan ook niet de allerminste dus ik zou verwachten dat hij het goed doet. Op het forum van Acronis zeggen ze ook dat Acronis True Image automagisch rekening houd met de alignment van partities.

Misschien moet je het gewoon nog een keer proberen, of een keer met een ander programa.
Of misschien is het een fout in AS SSD omdat je met RAID werkt. Zijn je schrijfsnelheden wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn de cijfers wel oke. Ik heb een redelijk oud MB: ASUS P6P67 PRO met i7-2600K. De 2 SSD zitten op de intel SATA 600.

AS SSD: read / write
seq : 979,64 / 817,42 MB/s
4K : 26,46 / 50,23
4K-64 : 501,98 / 235,17
ACC : 0.095 / 0.069 ms
Score : 626 / 367
1312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Single disk:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/f/f7/f7ba2e11_ASSSDBenchmark.PNG
Dus sequentieel ziet het er netjes maal 2 uit, maar op 4K snelheden is de jouwe toch trager.

Misschien moet je dit eens proberen: dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Jeeeh, dat werkte bij mij juist niet.
Ik gebruik nu een klein programma (3,5 megabyte) voor partitie management en er zit ook spul in voor ssd.
Het is freeware en zoals gebruikelijk lastig te vinden tussen al de malware etc.
Name?: Aomei Partition Assistant Home Edition :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn partition stond idd op 63. Deze dmv Aomei op 2048 gezet en nu lijkt alles op een getal te staan wat te delen is door 4. Met Parted magic lijkt mij het niet.

Nu is BAD wel OK geworden maar de 4K meting is nog steeds laag:

AS SSD: read / write
seq : 942.28 / 909.44 MB/s
4K : 27,42 / 48.95
4K-64 : 649.38 / 479.02
ACC : 0.138 / 0.076 ms
Score : 768 / 619
1783

Als ik een schone win 7 installatie uitvoor zet hij alles dan wel goed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat, exact, is er 'zo laag' aan je 4K meting? Je random read snelheid gaat niet omhoog door meer schijven in RAID te zetten, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkstone: huh? Je bent je toch wel bewust dat striping wel degelijk random I/O kan verbeteren?

Het enige wat RAID0 niet kan verbeteren is de random read 4K en 512B met enkele queue depth. De 'access time' is een mooi woord voor 512B I/O. Bij random write 4K ligt het iets anders - hier kan RAID0 wel een voordeel bieden mits de writes gebuffered worden. Buffering is een manier om van queue depth 1 een veel hogere queue depth te maken door de writes op te sparen.

Zowel de 4K write met enkele queue depth als alle random read/write met hogere queue depth, kunnen worden verbeterd door RAID0. Wat men daarbij vergeet is dat je CPU ook flink werk moet doen om 200MB/s+ aan 4K requests er doorheen te jassen. Dat zijn meer dan 50 duizend I/O opdrachten per seconde. Zeker op Windows platforms waar alle I/O backend via één CPU core gebeurt, kan dat een limiet betekenen op je random I/O scores. Verschillen in random I/O - zeker wanneer men snelle SSDs in RAID0 gaat gooien - kunnen dus heel goed door prestatieverschillen komen van de CPU. Bij sequential I/O is dit niet/veel minder het geval omdat de 500MB/s+ daar wordt bereikt met I/O requests van 128K tot 1M. Dus 500 opdrachten per seconde om 500MB/s te bereiken, terwijl 50.000 opdrachten per seconde nodig zijn om 200MB/s aan random I/O te bereiken. Daar zit het verschil hem in.

Met random I/O prestaties van 650MB/s read en 480MB/s write zou ik zeggen dat zijn RAID0 extreem goed schaalt met random I/O?! Dus ik zie het probleem niet zo. Dat de 4K read score altijd tussen 20-30MB/s zit komt omdat ook de SSD zelf zijn eigen RAID0 of RAID4 of RAID5 architectuur niet kan benutten om dit te versnellen; de SSD zit aan single-channel performance. De 4K write score kan wel veel hoger, maar daarvoor moet buffering worden gebruikt. Dit hangt van je OS af (gebruik je Intel RST met volume write back of hardware RAID met eigen dedicated RAM) maar ook de SSD/HDD die writes kan bufferen. Veel SSDs hebben een superkleine buffer; zoals Intel met 256K SRAM buffer. De DRAM-chip wordt niet gebruikt om user-data mee te bufferen. Bij de Crucial M4 en Samsung 830 is dit wel het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:25:
@Darkstone: huh? Je bent je toch wel bewust dat striping wel degelijk random I/O kan verbeteren?
Maar niet op lage queue depth, waar hij vermoedelijk op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja oke dat klopt. Maar eigenlijk is dat niet zo heel boeiend. Alleen voor random 4K read is het jammer dat dit niet verhoogd kan worden; voor desktops is dit dé belangrijkste performance specificatie. Booten, applicaties laden en andere I/O waar applicaties op wacht is veelal van dit type (blocking random read).

Dat zijn 4K write laag is, is helemaal niet zo erg. 4K writes gaan veelal toch in groepjes de deur uit. Als een applicatie random writes doet, wordt ook de filesystem metadata geupdate. De random writes gedraagt zich dus vaak in 'bursts'. Slechts zelden zijn 4K writes 'blocking' - enkel het filesystem doet dat om write barriers af te dwingen om het filesystem consistent te houden.

Kortom, ik zou zeggen dat RAID0 zijn werk uitstekend doet in het geval van tweakersfun. Veel beter gaat simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Er werd de Crucial M4 of de Samsung 840 Pro geopperd als beste prijs/kwaliteit v/h moment, maar voor volgende vraag vroeg ik me af of er performantie verlies is door een SATA/eSATA verbinding en of de SSD performant genoeg is als externe boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eSATA is precies hetzelfde als SATA dus of je je SSD nu via eSATA of SATA aansluit maakt geen verschil. Het enige verschil is dat eSATA andere signalling heeft zodat het tot 3 meter kabel kan ipv 1,5 meter bij standaard SATA en dat eSATA ook optioneel stroom kan leveren. Als je je SSD dus aansluit op de eSATA poort kun je de maximale snelheid van deze poort benutten. Soms geldt wel dat eSATA op SATA/300 draait; het hangt af van welke poort je moederbord heeft opgeofferd om niet intern maar extern aangesloten te kunnen worden. Sommige moederborden kiezen voor SATA/600 maar dan heb je intern een SATA/600 poort minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor het uitleg en hoef ik dus niet te inversteren in een Z77 MB met trim ondersteuning. Wat me wel opvalt is dat er geen interchipset zijn met meer dan 2 SATA 600 aansluitingen. Mijn P8p67 beschikt over een Marvell 9120 controller voor 2 extra SATA 600 die het helaas niet veel beter doet als een SATA 300. Ik zou er anders nog wel 1 Samsung 840 pro bij willen hangen maar ik denk dat het niet veel beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD heeft chipsets met zowel 6x SATA/600 als 8x SATA/600. Intel zou in komende Haswell chipsets alle zes poorten naar SATA/600 brengen, maar geen extra poorten. Beetje tegenvallend IMO.

En tweakersfun, bedenk wel dat je met al die I/O prestaties eigenlijk niets kunt. Je SSDs worden daadwerkelijk sneller van RAID0, maar die snelheid kun je effectief niet benutten, door andere bottlenecks in je systeem zoals de processor. Je zult hooguit iets merken zoals games die nèt iets sneller opstarten de eerste keer. Het is natuurlijk wel stoer om hoge benchmarks te halen. Maar bedenk wel dat het een beetje prestige (lees: overkill) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Wat is nu op dit moment de toegevoegde waarde van meer dan twee sata600 poorten op je mobo, meer native Sata poorten kan ik me ook nog iets bij voorstellen, maar meer dan twee Sata600 poorten.
Al dan niet Raid0 blijft de gemoederen maar bezig houden, het laatste gedeelte tussen "En tweakersfun, bedenk wel en …..(Lees overkill)" blijft mi. nog steeds het interessantste, maar voorlopig zit tweakersfun nog met een Intel® P67(B3) chipset vraagstuk, P67, Raid0 en trim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Habana schreef op maandag 25 maart 2013 @ 13:36:
Wat is nu op dit moment de toegevoegde waarde van meer dan twee sata600 poorten op je mobo, meer native Sata poorten kan ik me ook nog iets bij voorstellen, maar meer dan twee Sata600 poorten.
Al dan niet Raid0 blijft de gemoederen maar bezig houden, het laatste gedeelte tussen "En tweakersfun, bedenk wel en …..(Lees overkill)" blijft mi. nog steeds het interessantste, maar voorlopig zit tweakersfun nog met een Intel® P67(B3) chipset vraagstuk, P67, Raid0 en trim..
Aansluit gemak, dat is een hele mooie toegevoegde waarde en de enige ook.
Het aantal mensen dat niet erop let, welke poort sata600 of sata300 is enorm.
Het is ook lange tijd geen onbekende vraag hier geweest "help mijn sata-600 SSD doet geen sata-600 speeds maar mijn moederbord heeft het wel".

Daarbij waren de sata-600 poorten op sommige moederborden nog wel eens lomp geplaatst, waardoor ze geblokkeerd werden door videokaarten, dus ook weer hier, meer aansluit gemak door alles sata-600 poorten.

Gaan we kijken naar theoritische performance, dan lopen we tegen het plafond van de doorvoersnelheden richting chipset en dus sata controller. Want de chipset link van AMD (UMI) is 2 GB/s en Intels DMI, is ook 2 GB/s.

Dan heeft alles sata600 een nogal grof performance plafond en is het dus nutteloos om bijvoorbeeld je hele moederbord vol te hangen met RAID-0 SSD's.
Als de SSD's niet allemaal in een RAID-0 hangen, dan is er natuurlijk geen probleem, want zal niet snel gebeuren dat de gelijktijdigheid zo hoog komt, dat ze het plafond bereiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 25-03-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Idd, het zal vooral pieken zijn of voor benchmarks, niet voor dagelijkse toepassingen. Het is wel leuk om te zeggen dat je SSD's in RAID hebt, maar je houdt jezelf voor gek door te denken dat het ook maar een fractie scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een Windows7 RTM DVD uit 2009 liggen van MSDN. Kan ik hiermee probleemloos een nieuwe SSD fromatteren en windows7 erop installeren?

Ik weet dat Windows7 de correcte drivers mist om 4k physcial sectors uittelezen (komt pas met service pack 1 of kbxxxxx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 01:42:
Ik heb nog een Windows7 RTM DVD uit 2009 liggen van MSDN. Kan ik hiermee probleemloos een nieuwe SSD fromatteren en windows7 erop installeren?

Ik weet dat Windows7 de correcte drivers mist om 4k physcial sectors uittelezen (komt pas met service pack 1 of kbxxxxx)
Anders gewoon hier een verse ISO halen inclusief SP1, is gewoon een legale download van Microsoft. Mocht jouw versie er niet tussen zitten, lees dan het verhaal over de ei.cfg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:18

eisbaer

Zie signature

[...]

En dat is precies hoe mijn ssd's al jaren rotsvast in mijn pc gemonteerd zitten. Met dubbelzijdig tape.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb een image van mijn HDD en wil die op SSD plaatsen via de recovery dvd. Helaas. Mijn Vertex 3 SSD wordt niet herkend in mijn lenovo. Ik heb de SSD daarom geformat als HTFS in een andere windows 7 computer, ik zie de schijf in de BIOS en via de recovery DVD maar het installatieprogramma wil er niet aan beginnen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de schijf wel herkend wordt als c: schijf? Ik heb de volgende stappen al geprobeerd in DOS:

C:\> Diskpart

DISKPART> list disk
DISKPART> select disk (id)
DISKPART> online disk (if the disk is not online)
DISKPART> attributes disk clear readonly
DISKPART> clean
DISKPART> convert mbr (or gpt)
DISKPART> create partition primary
DISKPART> select part 1
DISKPART> active (if this is the boot partition)
DISKPART> format fs=ntfs label=(name) quick
DISKPART> assign letter (letter)
DISKPART> list volume

[ Voor 6% gewijzigd door PZOOO op 31-03-2013 13:16 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PZOOO schreef op zondag 31 maart 2013 @ 13:10:
Ik heb een image van mijn HDD en wil die op SSD plaatsen via de recovery dvd. Helaas. Mijn Vertex 3 SSD wordt niet herkend in mijn lenovo. Ik heb de SSD daarom geformat als HTFS in een andere windows 7 computer
Wat bedoel je met recovery dvd/ image?

Als dat een of ander lenovo programmatje is, dan gaat dat natuurlijk niet werken: die kan niet omgaan met andere hardware. In de recovery zal gezocht worden naar de originele hardware.

Je kan een image maken met een ander programma. Daarnaast zal de computer de ssd zelf moeten herkennen: als dat niet gebeurd kan je niets, ook geen image plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Hey bedankt voor de reactie. Het is een Windows recovery dvd (die je via windows backup maakt).

de Lenovo kwam origineel met langzame HDD en Windows 7 pro. daarvan maakte ik een image
De vertext 3 ssd kocht ik dus later.
Via windows backup heb ik een image gemaakt, die moet op de SSD worden teruggeplaatst.
Maar de recovery dvd wil de image niet op de ssd plaatsen, zonder echt een reden op te geven

daarop heb ik de ssd willen herstellen via DOS, maar ook dan wil het niet lukken..

ICT & Reizen

Pagina: 1 ... 80 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.