Acties:
  • 0 Henk 'm!
330d schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:01:
Bijna vergeten op mijn eigen post te reageren. Ik dacht altijd dat je de intel drivers cq rapid storage moest installeren voor trim. Dus de standaard windows drivers ondersteunen dat ook?
Ik heb de intel inf drivers geinstalleerd, dus als het goed is heb ik geen windows drivers. Ik ga morgen even checken hoe dit zit en de fsutil commando checken.

[...]
Dat commando is bullshit ;)

Je vraagt namelijk met dat commando of het NTFS filesysteem, het TRIM commando aanmaakt... En jah dat doet hij...

Het probleem ligt bij de driver, of die het dan ook doorgeeft.
Maar de nieuwste (dus niet van meegeleverde CD) Intel & Microsoft drivers hebben Trim

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 13:33
Ik heb zojuist een SSD in mijn laptop geplaatst. Voor de harde schijf heb ik een caddy gekocht. Echter wordt de harde schijf niet herkend door de laptop. In schijfbeheer zie ik alleen de SSD. Ook kan ik de laptop niet meer uitzetten als de caddy in de laptop zit.

Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Ik heb het idee dat de prijzen omhoog aan het gaan zijn.
Kijk maar eens naar de prijsgrafiek voor OCZ:
pricewatch: OCZ Agility 3 120GB

Verwijderd

Topicstarter
En dat idee krijg je door de stijgende prijs van een SSD die al lang en breed is vervangen door de agility 4?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:08:
En dat idee krijg je door de stijgende prijs van een SSD die al lang en breed is vervangen door de agility 4?
pricewatch: OCZ Vertex 4 128GB

Nee hoor. Kijk maar naar de Vertex 4

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie de samsungs en crucials echter niet stijgen. Storm in een glas water totdat de concurrentie mee gaat, lijkt mij.

Verwijderd

Als je zin hebt, moet je maar even kijken naar de prijzen van al de ''budget'' leveranciers die niet hun eigen productie hebben. Wellicht dat er tekorten zijn op NAND waardoor de Samsungs en de Crucials stabiel kunnen blijven en de overige productenten wel omhoog moeten...

- Corsair
- OCZ
- ADATA
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:38:
Als je zin hebt, moet je maar even kijken naar de prijzen van al de ''budget'' leveranciers die niet hun eigen productie hebben. Wellicht dat er tekorten zijn op NAND waardoor de Samsungs en de Crucials stabiel kunnen blijven en de overige productenten wel omhoog moeten...

- Corsair
- OCZ
- ADATA
IMFT heeft een overproductie gedraaid een hele tijd... Ze hebben zelfs hun productie drastisch terug zitten draaien...
Als er een tekort zou zijn, kan dit opgelost zijn in een week...

Ik denk eerder dat de markt stabiliseert gewoon en dat bepaalde partijen geen zin meer hebben in de prijs race...
Want ze kunnen dat toch niet winnen...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2012 23:47 ]

Verwijderd

Swordlord schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:44:
[...]

IMFT heeft een enorme overproductie gedraaid... Ze hebben zelfs hun productie drastisch terug zitten draaien...

Als er een tekort zou zijn, kan dit opgelost zijn in een week...
Tekorten zijn niet altijd negatief voor een bedrijf.
Het is immers beter om 10x een product van €10 te verkopen dan 20x een product van €4

Als de OCZ's en Corsair's dan toch blijven kopen op hogere prijzen, valt er wat meer geld te verdienen.

Trouwens, ik ben benieuwd hoe het staat met OCZ. Er zijn aardig wat negatieve berichten die de ondergang van OCZ voorspellen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:49:
Trouwens, ik ben benieuwd hoe het staat met OCZ. Er zijn aardig wat negatieve berichten die de ondergang van OCZ voorspellen.
Dan verkopen ze gewoon indilinx en kunnen ze weer een jaar door. En de criminele CEO gaat er weer met een zak geld vandoor.

Daarnaast, source?

• .joepiedepoepie
.joepiedepoepie schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:40:
Ik heb zojuist een SSD in mijn laptop geplaatst. Voor de harde schijf heb ik een caddy gekocht. Echter wordt de harde schijf niet herkend door de laptop. In schijfbeheer zie ik alleen de SSD. Ook kan ik de laptop niet meer uitzetten als de caddy in de laptop zit.

Wat doe ik verkeerd?
Voor het laatste probleem heb ik denk ik een oplossing gevonden. Op dit moment kan ik er niet mee aan de slag, want ik heb geen soldeerbout. Eerst dat maar eens fixen en daarna maar eens kijken of ik de harde schijf zichtbaar kan maken in schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

mrc4nl schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:25:
ik heb een 3.5 inch hotswap bay, waar ik graag een ssd in wil plaatsen, niet allen moet ik de aansluitingen aan de zijkant van een normale 3.5 inch hebben, maar natuurlijk moeten de aansluitingen aan de achterkant ook op dezelfde locatie zitten. kan dit met een normale bracket, of moet ik iets al een "western digital velociraptor" achtig iets hebben?
niemand?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zijkant ? Bedoel je dat de 2,5" drive 90° gedraaid moet zitten in de 3,5" drive bracket ? Foto's ofzo, ik kan me er niets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke swapbays heb je???

De plaatsing van de 2.5" disks op de SSD slede is goed, dus de connecties zitten in 1 lijn.
De SSD sledes zijn wel niet zo diep als een normale 3.5" drive.... Dat is een probleem afhankelijk hoeveel mounting points in je hotswap slede zit.
Zitten er alleen 2 mounting points (van zijkant gezien) op de uiteindes van het 3.5" formaat, dan kun je em niet vastzetten.

Heb je geen HDD sledes en moet je dus de drive volledig zelf erin duwen dan heb je een casing nodig.

Dus... In geval van problemen dan zou dit mooi passen:
http://www.alternate.nl/h..._3.5/132498/?tk=7&lk=4179

[ Voor 207% gewijzigd door Swordlord op 16-11-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
.joepiedepoepie schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:59:
[...]

Voor het laatste probleem heb ik denk ik een oplossing gevonden. Op dit moment kan ik er niet mee aan de slag, want ik heb geen soldeerbout. Eerst dat maar eens fixen en daarna maar eens kijken of ik de harde schijf zichtbaar kan maken in schijfbeheer.
Het is me gelukt. De laptop sluit nu gewoon af. Echter is de schijf nog niet zichtbaar in deze computer en bij device manager staat het ook niet vermeld.
Ik heb al in de bios gekeken, maar daar kan ik sowieso geen overzicht vinden van de aanwezige schijven.

Hoe zorg ik er voor dat de hdd (Hitachi Travelstar 500GB 7200rpm) zichtbaar wordt?

Ook heb ik het idee dat de laptop nu trager opstart nu er een andere schijf bij in zit. Is dat normaal?

[ Voor 7% gewijzigd door .joepiedepoepie op 16-11-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Phuncz schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:23:
Zijkant ? Bedoel je dat de 2,5" drive 90° gedraaid moet zitten in de 3,5" drive bracket ? Foto's ofzo, ik kan me er niets bij voorstellen.
pricewatch: Zalman ZM-HDR1
Afbeeldingslocatie: http://img.ncix.com/images/54016_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.ncix.com/images/54016_4.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ,

Ik heb de Samsung 840 PRO 256gb en heb de test gedaan met ATTO disk benchmark.
Het viel me op dat de write snelheden niet kloppen. 362750 mb/s , terwijl read 565789 is.
http://postimage.org/image/9p2kw8gjf/full/

Via AS SSD is het deze resultaat: http://postimage.org/image/t3ggqo4df/full/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudy93
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb sinds vanmiddag een groot probleem met mijn Samsung 830 128GB. Deze heb ik nu ongeveer 3 maanden in mijn laptop zitten met momenteel windows 8. XBMC vroeg of ik mijn laptop opnieuw op wou starten. Dit heb ik gedaan. Hierna was ineens mijn D partitie weg in verkenner! In schijfbeheer is hij nog wel te zien alleen zonder drive letter. Dus ik probeer er opnieuw een drive letter aan toe te voegen geeft hij een error. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:35:
Hallo ,

Ik heb de Samsung 840 PRO 256gb en heb de test gedaan met ATTO disk benchmark.
Het viel me op dat de write snelheden niet kloppen. 362750 mb/s , terwijl read 565789 is.
http://postimage.org/image/9p2kw8gjf/full/

Via AS SSD is het deze resultaat: http://postimage.org/image/t3ggqo4df/full/
Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/22305978.jpg

Maar wat is je probleem nu? Dingen varieren en niet elk programma is hetzelfde...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 17-11-2012 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Daar kan je gewoon een bracket in gebruiken die zich houdt aan de 3,5" verhoudingen, zoals deze bv.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UPdcn.jpg
OCZ OCZACSSDBRKT2
Héél belangrijk, die "2" op het einde van het modelnr. De eerste revisie was niet backplane-compatibel omdat hij de SATA-aansluiting op een andere plaats zette.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ryBPY.jpg
Kingston SSD DriveCarrier
Deze raadde SwordLord al aan en dat was eigenlijk voldoende.

Er zijn nog oplossingen, maar je moet zien dat de drive (gezien van de achterkant) naar links georienteerd is. Anders klopt de positie van de SATA-connector niet tov. de backplane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vragen vragen vragen...

Onlangs een Samsung 830 128 GB aangeschaft. Erg prettig!

Paar keer gelezen dat de Marvell controller afgeraden wordt. Echter, wanneer ik deze uitschakel in het BIOS wordt mijn e-sata docking station niet meer herkend. Zo maar laten staan dan?

Als advies wordt ook gegeven om de Schijfindexatie uit te schakelen. Wanneer je dit doet wordt er gevraagd of je alleen de c-station of ook de onderliggende mappen wilt uitschakelen. Ik neem aan dat ze de overige schijven bedoelen? Ik heb inderdaad nog een aantal schijven in het systeem hangen. Heb nu aangevinkt om alleen de c-schijf niet te indexeren. Is dit verstandig? Het lijkt of de rest van de harddiscs dan wel een index krijgen op die manier en dit lijkt me oke.
Wat zouden jullie doen?

Moet je nog iets doen met de ruimte die door het Samsung optimalisatie programma Magician wordt gemaakt? Allocated partition heet het geloof ik. Ik heb dit ingesteld na de installatie. Er stonden nog geen programma's op de c-schijf, alleen Windows 8.

O ja, kun je de SAS aansluiting ook gebruiken voor aansluiting harddisc, bijv. SSD?

:*)
Alvast bedankt voor de info!

Asus p6t deluxe, i7 920, 6 gb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:16:
Vragen vragen vragen...

1) Marvell
2) Indexing
3)Unallocated space
4) Sas

:*)
Alvast bedankt voor de info!

Asus p6t deluxe, i7 920, 6 gb geheugen
1) Voor een gewone HDD is de marvell controller goed, dus ook voor eSATA

2) Indexing hoef je normaal niks aan te wijzigen als je een clean installatie hebt gedaan, gezien windows dit voor een SSD uitschakeld.

3) Je gebruikt een configuratie waarmee je gewoon TRIM ondersteuning hebt, dan maakt unallocated space niet zoveel uit.
Behalve als je 10tallen GB's (vooral random data) per dag schrijft, dan kan meer unallocated space voor een betere levensduur zorgen.

4) SAS = "SATA"
Je kan SAS naar SATA converterstekkers krijgen om zo SATA aparatuur op een SAS controller aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vragen vragen vragen...

Als advies wordt ook gegeven om de Schijfindexatie uit te schakelen. Wanneer je dit doet wordt er gevraagd of je alleen de c-station of ook de onderliggende mappen wilt uitschakelen. Ik neem aan dat ze de overige schijven bedoelen?
De ONDERLIGGENDE mappen = alle mappen op C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:00:
[...]

De ONDERLIGGENDE mappen = alle mappen op C.
Dan snap ik de tekst niet: "alleen de gehele c-schijf of de c- schijf inclusief alle onderliggende mappen"
Dat is dan hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:26:
[...]

2) Indexing hoef je normaal niks aan te wijzigen als je een clean installatie hebt gedaan, gezien windows dit voor een SSD uitschakeld.

3) Je gebruikt een configuratie waarmee je gewoon TRIM ondersteuning hebt, dan maakt unallocated space niet zoveel uit.
Behalve als je 10tallen GB's (vooral random data) per dag schrijft, dan kan meer unallocated space voor een betere levensduur zorgen.

4) SAS = "SATA"

Je kan SAS naar SATA converterstekkers krijgen om zo SATA aparatuur op een SAS controller aan te sluiten.
3) tja, heb de magician maar gevolgd en deze gaf dit aan...laten staan nu maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slechter is het niet voor de drive ;) Alleen maar beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:04:
[...]

Dan snap ik de tekst niet: "alleen de gehele c-schijf of de c- schijf inclusief alle onderliggende mappen"
Dat is dan hetzelfde...
Alleen C = index welke mappen en bestanden er DIRECT op C staan (= eerste laag)

C plus onderliggende mappen = welke mappen en bestanden er DIRECT op C staan (de eerste laag), PLUS de inhoud van al deze mappen, inclusief alle submappen en hun inhoud (= tweede, derde, vierde enz. laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:04:
[...]

Alleen C = index welke mappen en bestanden er DIRECT op C staan (= eerste laag)

C plus onderliggende mappen = welke mappen en bestanden er DIRECT op C staan (de eerste laag), PLUS de inhoud van al deze mappen, inclusief alle submappen en hun inhoud (= tweede, derde, vierde enz. laag)
Maar dat blijft dan toch de c-schijf...
C is toch C?

Hetzelfde als je zegt: ik ga het hele huis schilderen of de bovenste verdieping en alles wat er onder zit.

...of ik zie het gewoon niet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:25:
[...]

Maar dat blijft dan toch de c-schijf...
C is toch C?

Hetzelfde als je zegt: ik ga het hele huis schilderen of de bovenste verdieping en alles wat er onder zit.

...of ik zie het gewoon niet... 8)7
Het is een boomstructuur.

Als je zegt: Indexeer C:
Dan zal indexeren alleen kijken, wat zie ik, als ik in de "map" C: kijk. Alleen het blauwe gedeelte is de directe zichtbare inhoud van C.

Ga je zeggen, indexeer ook submappen, dan gaat hij dus dieper in de structuur kijken, wat is de inhoud van de blauwe mappen, deze inhoud is rood en er wordt dan ook gekeken, wat is de inhoud van rood, dat is groen.
Enzovoorts enzovoorts.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nov0bUq6QaK1aD34QTj8nfWZ/full.jpg

Edit:
Als ik jouw huis ga schilderen, zie ik alleen de ramen, deuren en muren die jij aan de buitenkant hebt...

Om te weten wat er nog meer te schilderen is, moet ik eerst in je huis zijn ;)
Maar dan moet ik ook elke kamer in je huis inspecteren, om te zien hoeveel ik echt moet schilderen.

[ Voor 65% gewijzigd door Swordlord op 17-11-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:37:
[...]

Het is een boomstructuur.

Als je zegt: Indexeer C:
Dan zal indexeren alleen kijken, wat zie ik, als ik in de "map" C kijk. Alleen het blauwe gedeelte is de directe zichtbare inhoud van C.

Ga je zeggen, indexeer ook submappen, dan gaat hij dus dieper in de structuur kijken, wat is de inhoud van de blauwe mappen, deze inhoud is rood en er wordt dan ook gekeken, wat is de inhoud van rood, dat is groen.
Enzovoorts enzovoorts.

[afbeelding]

Edit:
Als ik jouw huis ga schilderen, zie ik alleen de ramen, deuren en muren die jij aan de buitenkant hebt...

Om te weten wat er nog meer te schilderen is, moet ik eerst in je huis zijn ;)
Maar dan moet ik ook elke kamer in je huis inspecteren, om te zien hoeveel ik echt moet schilderen.
Ok. Dat is helder. Ik vind alleen de omschrijving vaag. Hahahahaa!
Nu heb ik bijv. "mijn documenten" en eigenlijk alle data op,een andere schijf staan.
Ziet hij dit als behorende bij de c-schijf? Waarschijnlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herman, met alle respect...
Je bent nu enorm offtopic aan het gaan en al niet te spreken over het niveau ervan.

Dit is het SSD topic en niet het "hoe werkt windows" Topic.

Veel van dit soort dingen (hoe de basale functies van windows werken) zijn te vinden in de help database van microsoft of op google gewoon.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 17-11-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:03:
Herman, met alle respect...
Je bent nu enorm offtopic aan het gaan en al niet te spreken over het niveau ervan.

Dit is het SSD topic en niet het "hoe werkt windows" Topic.

Veel van dit soort dingen (hoe de basale functies van windows werken) zijn te vinden in de help database van microsoft of op google gewoon.
Heb je gelijk in! In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
.joepiedepoepie schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:01:
[...]

Het is me gelukt. De laptop sluit nu gewoon af. Echter is de schijf nog niet zichtbaar in deze computer en bij device manager staat het ook niet vermeld.
Ik heb al in de bios gekeken, maar daar kan ik sowieso geen overzicht vinden van de aanwezige schijven.

Hoe zorg ik er voor dat de hdd (Hitachi Travelstar 500GB 7200rpm) zichtbaar wordt?

Ook heb ik het idee dat de laptop nu trager opstart nu er een andere schijf bij in zit. Is dat normaal?
Niemand?

Ik heb net ook een bios update gedaan, maar dit mocht niet baten.

/edit: Zojuist de hdd uit de caddy gehaald en direct aangesloten op de laptop dmv een usb kabel die bij m'n ssd zat. De harde schijf begon gelijk te spinnen en alle data staat er ook nog op, dus daar ligt het probleem niet.
Hot swap van de caddy met de hdd bracht ook niks op. Er gebeurt simpelweg niks.

[ Voor 18% gewijzigd door .joepiedepoepie op 18-11-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vragen vragen vragen...

Paar keer gelezen dat de Marvell controller afgeraden wordt. Echter, wanneer ik deze uitschakel in het BIOS wordt mijn e-sata docking station niet meer herkend. Zo maar laten staan dan?
De Marvell-controller verschaft dan ook de e-SATA-poort. Gewoon aan laten staan dus.
Het gaat erom dat je je SSD niet aansluit op een poort van die Marvell-controller, maar op een poort van je chipset.
Als advies wordt ook gegeven om de Schijfindexatie uit te schakelen. Wanneer je dit doet wordt er gevraagd of je alleen de c-station of ook de onderliggende mappen wilt uitschakelen. Ik neem aan dat ze de overige schijven bedoelen? Ik heb inderdaad nog een aantal schijven in het systeem hangen. Heb nu aangevinkt om alleen de c-schijf niet te indexeren. Is dit verstandig? Het lijkt of de rest van de harddiscs dan wel een index krijgen op die manier en dit lijkt me oke.
Wat zouden jullie doen?
Het gaat er niet om op welke schijven je indexing uitzet, maar op welke schijf de index staat. Als je indexing wilt behouden (wel handig toch?), is het beter om de index te verplaatsen van je SSD naar je HDD.
Swordlord schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:26:
[...]
Ook voor de meeste HDD's kun je beter de 'normale' SATA-poorten gebruiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:17
Ik heb pas geleden een cheap ssd overgenomen van een tweaker, de mtron 16GB ssd. Deze was eigenlijk bedoeld om te gebruiken in m'n ubuntu 12.04 pc met de volgende specs:
- Intel Q6600 @ 2.4Ghz
- 4GB DDR2 @ 800 Mhz
- radeon hd2400xt
- wd 160GB Caviar Black

Ik dacht dus een oude pc van me te versnellen met deze tweedehandse ssd, maar voordat ik hem inbouw, sloot ik hem even aan op m'n main workstation. Daar haalt de ssd, schrik niet, read en writes van maar 14MB/s (4K random read..... 0.2MB/s). Accesstimes zien er wel ok uit, namelijk 0.167ms. Dit alles na getest te hebben met AS SSD, CrystalDiskMark en HDtune. In m'n main workstation draait overigens als main OS-schijf een samsung SSD 830 256GB, die gewoon snelheden tegen de sata-300 limiet haalt (core i7 860 op H55 chipset) op ssd-snelheid gebied van m'n main systeem valt dus niks aan te merken.

Maar volgens mij heeft het dan geen zin om deze Mtron 3500 16GB schijf in te bouwen in m'n ubuntu systeem als ie zo extreem lage read en writes neerzet? Was bedoeld als OS-schijf, maar had blijkbaar beter een vertex 2 60GB 8)7 kunnen kopen die geen drol kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die mtron dingen zijn waarschijnlijk gebaseerd op een jmicron controller. Dat is meestal troep. Voor de introductie van de intel X25-M gaven de meeste 'SSD's' een slechte ervaring dan een trage harde schijf.

De random write van die dingen is gewoon zo bizar slecht. Zie bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/show/2614/8. Een factor 50 trager dan een harde schijf in bepaalde situaties is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:58:
Het gaat er niet om op welke schijven je indexing uitzet, maar op welke schijf de index staat. Als je indexing wilt behouden (wel handig toch?), is het beter om de index te verplaatsen van je SSD naar je HDD.
Indexing is bijna alleen maar reads, nauwelijks writes. Maak gebruik van het voordeel dat een SSD je geeft en laat het gewoon aan staan.

Tenzij je over 30 jaar nog denkt met diezelfde SSD te werken:

Samsung SSD 840: Testing the Endurance of TLC NAND

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7TjZ4.jpg
Ook voor de meeste HDD's kun je beter de 'normale' SATA-poorten gebruiken.
Kan je, maar moet niet. Het grootste probleem bij Marvell controllers zijn de veelvuldig hogere latencies, tov. een SSD's extreem lage latencies. Echter tov. een HDD is het nog steeds onmerkbaar. En qua sustained throughput moet je je ook geen zorgen maken, tenzij ondertussen een merk een HDD heeft uitgebracht met meer dan 400MB/s read speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom schakelt o.a. Samsung SSD Magician dan automatisch search indexing uit? Ik dacht toch dat dit was om de vele (kleine) writes.
Vandaar dat ik mijn search index maar op mijn HDD heb gezet.

Over het tweede punt: Toch blijft de normale SATA-controller beter. Je kunt best de Marvell-controller gebruiken als de andere SATA-poorten vol zitten, maar ik prefereer toch de Intel-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:39:
Die mtron dingen zijn waarschijnlijk gebaseerd op een jmicron controller. Dat is meestal troep. Voor de introductie van de intel X25-M gaven de meeste 'SSD's' een slechte ervaring dan een trage harde schijf.

De random write van die dingen is gewoon zo bizar slecht. Zie bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/show/2614/8. Een factor 50 trager dan een harde schijf in bepaalde situaties is geen uitzondering.
Ja ik kom er net achter dat ik een ongelooflijke miskoop gedaan heb. Had nog beter een vertex 2 60GB kunnen kopen voor vier tientjes ofzo |:( Nu moet ik weer wachten met het upgraden van m'n ubuntu systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Wietman!!! schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:26:
[...]

Naar aanleiding van een search vond ik deze post, daarom de volgende vraag:

Kan ik een Samsung 830 128GB in mijn early 2007 Macbook 2,1 (13") duwen zonder problemen? Ik heb een ICH7-M AHCI Serial ATA controller (er staat nog AHCI version 1.10 supported).

Ik weet dat ik met SATA1 nooit de max-speed eruit haal maar ik wil vooral de lage access times en ik neem de "overkill" aan SSD wel mee naar een volgende computer als de tijd daar is.
En via diezelfde search vond ik deze post weer. Heb je dit nog geprobeerd? Ik zit met dezelfde vraag namelijk :)

Als iemand anders ervaring heeft met Samsung 830 + ICH7-M mag dat natuurlijk ook :P

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 18-11-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:39:

Die mtron 3500 is geen slechte SSD, absuluut geen jmicron. Het is gewoon de generatie voor de intel x25-m, maar dan met slc geheugen. Vergeleken met nu is het traag idd, maar zeker bruikbaar en zeker sneller dan een harde schijf.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 18-11-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Compizfox schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:16:
Waarom schakelt o.a. Samsung SSD Magician dan automatisch search indexing uit? Ik dacht toch dat dit was om de vele (kleine) writes.
Vandaar dat ik mijn search index maar op mijn HDD heb gezet.

Over het tweede punt: Toch blijft de normale SATA-controller beter. Je kunt best de Marvell-controller gebruiken als de andere SATA-poorten vol zitten, maar ik prefereer toch de Intel-controller.
Lees ook idd dat search indexing uit moest. Heb het ook gedaan waardoor ik ook minder snel in mail kan zoeken. Is de indexfile zelf makkelijk te verplaatsen of moet je het register aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:16:
Waarom schakelt o.a. Samsung SSD Magician dan automatisch search indexing uit?
Geen idee wat de mentaliteit was van Samsung's software team, maar zolang de negatieve impact niet bewezen kan worden en de theorie zelfs niet de claims ondersteunen, lijkt het me beter niet te tweaken "omdat het kan", maar gewoon verstandig tweaken en het aan laten. Je maakt immers meer gebruik van de zoekfunctie nu (al is het maar eens per maand) dan de kans dat je over 20 jaar je SSD nog kán aansluiten op je PC. Nog niet eens gepraat of je dat zou willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 18-11-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:11:
[...]

Die mtron 3500 is geen slechte SSD, absuluut geen jmicron. Het is gewoon de generatie voor de intel x25-m, maar dan met slc geheugen. Vergeleken met nu is het traag idd, maar zeker bruikbaar en zeker sneller dan een harde schijf.
Kan zijn, ik kan niet echt reviews vinden van dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:30:
[...]

Kan zijn, ik kan niet echt reviews vinden van dit model.
http://www.behardware.com...42-1/mtron-mobi-3500.html

Da's wel een aardige review. Maar mijn Mtron haalt die snelheden totaal niet, en 14MB/s read en write lijkt me niet echt werkbaar.... Die Mtron's waren in het verleden vrij populair inderdaad, omdat ze SLC chips bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de 60GB variant. Verschillende grootes SSD zijn vaak niet goed te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:48:
Dat is de 60GB variant. Verschillende grootes SSD zijn vaak niet goed te vergelijken.
Maar wat is dan het nut van de 16GB versie? 14MB/s read en write... Ok, wel een accesstime van 0.167ms. En SLC NAND. Maar wat heb je daar nu aan als de read speeds bijvoorbeeld enorm traag zijn, trager dan een moderne usb stick? Zoals ik het zie, kan ik geen juiste toepassing vinden voor deze ssd (ja, OS-schijf voor freenas ofzo). Tenzij jullie het weten natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:14

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik ben nogal nieuw met SSD's en heb sinds een paar weken de samsung 830 64gb in raid 0 draaien. Met de meest recente drivers van intel haal ik read 1000mb/s dus als het op prestaties aankomt heb ik niks te klagen. Maar waar ik mee zit, hoe onderhoud ik deze ssd's eigenlijk? En is het misschien niet verstandig om beide ssd's gewoon los van elkaar te draaien, omdat ze in feite toch al snel genoeg zijn?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je hoeft ze niet los van elkaar te draaien maar het is aan te raden de laatste nieuwe Intel chipset drivers te installeren om zeker te zijn dat je SSD's het TRIM-commando kunnen binnenkrijgen. Eventueel als je nog veel ruimte overhebt kan je ook kiezen om wat overprovisioning te doen, 4GB per SSD zal al voldoende zijn.

Denk er wel aan dat je voor overprovisioningeen aantal stappen moet doen als je je SSD's al in gebruik hebt:
1. Secure Erase doen (om ALLE data te wissen) *
2. een tijdje de PC idle in de BIOS/UEFI laten (30 minuten zou voldoende moeten zijn) om de "TRIM zijn werk te laten doen"
3. onderpartitioneren zoals bv. 110GB ipv. 118GB) *
4. OS installeren of terugplaatsen

* kan dmv. Ubuntu Linux.

Als je met Windows 7 of 8 werkt, kan je voordat je hiermee begint, je boot partitie verkleinen (Disk Manager) tot maximaal de helft en dan kan je een system image maken die je terug kan plaatsen dmv. de install-disk/USB-stick.

Overprovisioning is géén verplichting, maar het gaat er wel van uit dat je SSD altijd wat vrije ademruimte heeft. Als je bv. elke dag een backupfile van 4GB ernaartoe schrijft, raad ik aan om minimaal 8GB vrij te hebben AT ALL TIMES. Of bv. voor vaak games installen en wissen, laat altijd wat ruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door Phuncz op 18-11-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Trishul schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:53:
[...]

Maar wat is dan het nut van de 16GB versie? 14MB/s read en write... Ok, wel een accesstime van 0.167ms. En SLC NAND. Maar wat heb je daar nu aan als de read speeds bijvoorbeeld enorm traag zijn, trager dan een moderne usb stick? Zoals ik het zie, kan ik geen juiste toepassing vinden voor deze ssd (ja, OS-schijf voor freenas ofzo). Tenzij jullie het weten natuurlijk :P
Heb je de ssd in een ander pc geprobeerd of andere poort. Voordat ik de ssd aan je verkochte heb ik nog deze gebenched http://db.tt/1lDA1ws8
En de mtrons waren vreselijk goeie ssds toendertijd. Femme had er verschillende getest en hij had er zelf ook 4 3000series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Phuncz schreef op zondag 18 november 2012 @ 19:21:
Je hoeft ze niet los van elkaar te draaien maar het is aan te raden de laatste nieuwe Intel chipset drivers te installeren om zeker te zijn dat je SSD's het TRIM-commando kunnen binnenkrijgen. Eventueel als je nog veel ruimte overhebt kan je ook kiezen om wat overprovisioning te doen, 4GB per SSD zal al voldoende zijn.

Denk er wel aan dat je voor overprovisioningeen aantal stappen moet doen als je je SSD's al in gebruik hebt:
1. Secure Erase doen (om ALLE data te wissen) *
2. een tijdje de PC idle in de BIOS/UEFI laten (30 minuten zou voldoende moeten zijn) om de "TRIM zijn werk te laten doen"
3. onderpartitioneren zoals bv. 110GB ipv. 118GB) *
4. OS installeren of terugplaatsen

* kan dmv. Ubuntu Linux.

Als je met Windows 7 of 8 werkt, kan je voordat je hiermee begint, je boot partitie verkleinen (Disk Manager) tot maximaal de helft en dan kan je een system image maken die je terug kan plaatsen dmv. de install-disk/USB-stick.

Overprovisioning is géén verplichting, maar het gaat er wel van uit dat je SSD altijd wat vrije ademruimte heeft. Als je bv. elke dag een backupfile van 4GB ernaartoe schrijft, raad ik aan om minimaal 8GB vrij te hebben AT ALL TIMES. Of bv. voor vaak games installen en wissen, laat altijd wat ruimte.
Dankjewel, ik heb windows 8 en ik heb er nog niet zoveel mee gedaan, ik ga het even proberen.
Alleen heb ik een vraagje over trim, met de nieuwste drivers van de intel site, zie ik niet de mogelijkheid hiervoor, klopt dit of mis ik iets?
330d schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:52:
[...]

Heb je de ssd in een ander pc geprobeerd of andere poort. Voordat ik de ssd aan je verkochte heb ik nog deze gebenched http://db.tt/1lDA1ws8
En de mtrons waren vreselijk goeie ssds toendertijd. Femme had er verschillende getest en hij had er zelf ook 4 3000series.
Kan het ook door IDE en AHCI komen?

[ Voor 65% gewijzigd door fynrd1 op 18-11-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

fynrd1 schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:25:
[...]
Dankjewel, ik heb windows 8 en ik heb er nog niet zoveel mee gedaan, ik ga het even proberen.
Alleen heb ik een vraagje over trim, met de nieuwste drivers van de intel site, zie ik niet de mogelijkheid hiervoor, klopt dit of mis ik iets?
Die drivers kun je vinden op de site van je moederbordfabrikant (bij de andere chipsetdrivers ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Compizfox schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:38:
[...]

Die drivers kun je vinden op de site van je moederbordfabrikant (bij de andere chipsetdrivers ;))
Het gaat om de z68 chipset, op de site van Asus staan nog beta drivers uit Juli, deze kwam qua prestatie helemaal niet in de buurt van de drivers die ik bij Intel zelf heb gedownload. Maar kan het daar aan liggen dan?
Ik heb wel dat control centre, maar een optie tot trim staat er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
330d schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:52:
[...]

Interessant... Ga morgen analyseren waar het aan kan liggen. Het is in ieder geval geen ahci/ide probleem, want m'n moederbord van m'n main system staat sowieso op ahci i.v.m. een samsung 830 256GB als OS-schijf. Waar het dan wel aan ligt, tsja... dat wordt morgen hersenkraak werk. Overigens zijn die benches voor een 16GB ssd naar huidige maatstaven nog steeds behoorlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:52:
Het gaat om de z68 chipset, op de site van Asus staan nog beta drivers uit Juli, deze kwam qua prestatie helemaal niet in de buurt van de drivers die ik bij Intel zelf heb gedownload. Maar kan het daar aan liggen dan?
Ik heb wel dat control centre, maar een optie tot trim staat er niet in.
Als ik mij niet vergis is voor TRIM in combinatie met RAID een 7-series chipset nodig, dus Z77 of een dergelijke set. Met Z68 gaat het dan niet lukken of is het niet supported. Windows 8 is officieel ook een vereiste, maar het schijnt onder 7 wel te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:56
Hebben jullie nog nominaties voor: [Tweakers Awards] Beste SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:09:
[...]

Als ik mij niet vergis is voor TRIM in combinatie met RAID een 7-series chipset nodig, dus Z77 of een dergelijke set. Met Z68 gaat het dan niet lukken of is het niet supported. Windows 8 is officieel ook een vereiste, maar het schijnt onder 7 wel te werken.
Het werkt hier naar behoren onder Win7x64, met de nieuwste driver van Intel.
Asrock Z77 Extreme 6, 2x Samsung 830 256/128
ftp://europe.asrock.com/d...64_Win7(v11.6.0.1030).zip

Heb hier trouwens mijn bordje geupdated met de laatste drivers van Asrock voor Win 8, dit op mijn Win 7 installatie, dit loopt dus als een speer. Was een gokje na een full backup natuurlijk, maar het valt reuze mee.
Is Win 8 dus win7 met wat opsmuk toegevoegd ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bump

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Even een domme vraag, die snel beantwoord kan worden:

Overal waar ik over SSD's lees, lees ik de term: vrije ruimte.
Maar nergens wordt mij duidelijk wat daar precies mee bedoeld wordt:

Wordt daarmee bedoelt:
1. Dat je ruimte overhoudt op je SSD naast al je partities? dus als ongepartitioneede en ongeformateerde ruimte
2. Dat je ruimte overhoudt op je SSD binnen je primaire systeem partitie? zodat de OS-software er gebruik van kan maken...

:?

PS: ik weet al dat het niet meer nodig is, vanwege trim enzo, maar ik wil gewoon een duidelijk antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-11-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het eerste, ongepartioneerde ruimte...

Want het OS/filesysteem etc. Heeft dan gewoon geen toegang tot dat stukje vrije ruimte en kan er dus ook niks op uitvoeren of toevallig beschrijven.

Hierdoor geef je de controller een extra grote voorraad van vrije cellen om mee rond te schuiven, wat de levensduur in scenario's van zware belasting ten goede komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 20-11-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Is het niet zo dat de meeste SSD's zelf al ongepartitioneerde ruimte beschikbaar hebben? Ruimte die zelfs helemaal niet kan gepartitioneerd wórden. De Samsung 830 128GB heeft bv standaard 7% spare area. De X25-M ook. Waarom dan nog onderpartitioneren?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

DeArmeStudent schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:43:
Even een domme vraag, die snel beantwoord kan worden:

Overal waar ik over SSD's lees, lees ik de term: vrije ruimte.
Maar nergens wordt mij duidelijk wat daar precies mee bedoeld wordt:

Wordt daarmee bedoelt:
1. Dat je ruimte overhoudt op je SSD naast al je partities? dus als ongepartitioneede en ongeformateerde ruimte
2. Dat je ruimte overhoudt op je SSD binnen je primaire systeem partitie? zodat de OS-software er gebruik van kan maken...

:?

PS: ik weet al dat het niet meer nodig is, vanwege trim enzo, maar ik wil gewoon een duidelijk antwoord.
Dat kun je zo niet zeggen.

Soms het eerste, soms het tweede. Als het om onderpartitioneren gaat, gaat het om het eerste.

Maar dat doe je omdat je op de SSD vrije blokken over moet houden. Als je geen vrije blokken meer hebt (of je SSD weet niet dat bepaalde blokken vrij zijn (TRIM!), keldert de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Heren,
Zijn deze snelheden nou een beetje normaal voor een Samsung 830 SSD(256gb) op een Gigabyte ex58ud5 bord met een I7 920@3,8Ghz?
Afbeeldingslocatie: http://img802.imageshack.us/img802/7347/samsung830.jpg

Kortom een S 830 SSD op sata II.
Na de 'upgrade' naar Windows 8 heb ik namelijk het gevoel dat mijn SSD traag reageert. Laden van programma's leek met Windows 7 allemaal veel sneller te gaan. Ik moet nu bijvoorbeeld ook wachten op het laden van bureaubladpictogrammen bij opstarten. Dat terwijl ik op windows 7 veel meer pictogrammen had en deze altijd instant waren geladen.

Het voelt erg langzaam en ik hoopte misschien dat deze meting informatie zou kunnen geven. Ik heb de getallen vergeleken met andere benchmarks op internet en dan leek het dat mijne erg laag zijn. Echter stond nergens bij vermeld of deze Sata II/III aangesloten waren.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
clifdon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:06:
Heren,
Zijn deze snelheden nou een beetje normaal voor een Samsung 830 SSD(256gb) op een Gigabyte ex58ud5 bord met een I7 920@3,8Ghz?
[afbeelding]

Na de 'upgrade' naar Windows 8 heb ik namelijk het gevoel dat mijn SSD traag reageert. Laden van programma's leek met Windows 7 allemaal veel sneller te gaan. Ik moet nu bijvoorbeeld ook wachten op het laden van bureaubladpictogrammen bij opstarten. Dat terwijl ik op windows 7 veel meer pictogrammen had en deze altijd instant waren geladen.

Het voelt erg langzaam en ik hoopte misschien dat deze meting informatie zou kunnen geven. Ik heb de getallen vergeleken met andere benchmarks op internet en dan leek het dat mijne erg laag zijn. Echter stond nergens bij vermeld of deze Sata II/III aangesloten waren.
Dat is niet normaal. Check:
- goede sata poort (dus geen z.g.n. sata-600 poorten)
- as ssd: staat msahci op ok?
- as ssd: staat alignment op ok?

Dit is namelijk wat dezelfde ssd in mijn systeem met i7 860 stock en H55 chipset haalt:

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.2 x64 (C) 2007-2012 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 258.993 MB/s
Sequential Write : 246.530 MB/s
Random Read 512KB : 204.448 MB/s
Random Write 512KB : 223.359 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 15.264 MB/s [ 3726.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 49.469 MB/s [ 12077.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 189.764 MB/s [ 46329.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 104.351 MB/s [ 25476.2 IOPS]

Test : 100 MB [C: 36.5% (87.0/238.4 GB)] (x5)
Date : 2012/11/21 14:43:19

Zag dat jij wel ipv. 5x 100MB test 2x 500MB test gedaan hebt, wat ook voor verschillen kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clifdon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:06:
Heren,
[afbeelding]

Van alle poorten die er zijn, heb je hem aangesloten op de witte poorten waarschijnlijk... Welken zijn verbonden met een budget Jmicron controller.

Direct daar vanaf halen en insteken op poort 1 van je moederbord, want deze is verbonden met het intel chipset en is wel fatsoenlijk en haalt volle sata-300 snelheid...

Dan zou je de snelheden moeten halen die Trishful hierboven mij heeft gepost.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 21-11-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb eindelijk de verschrikkelijke snelheid van sata 600 mogen ervaren , het maakt geen zak uit vergeleken met sata 300 . Het is dat me VGA het begaf maar het is een louzy upgrade performance wise . Grootste voordeel zit in een lagere vcore en zuiniger verbruik , als je een mooi sata 300 platform hebt gewoon van genieten zolang die draait. Kon wel heel makkelijk de boot ssd zonder instaleren over zetten , nieuwe hardware herkennen en drivers erbij zoeken

Drie xm25 met 50 procent OP ,met sata 300 deed die 930 read nu 1000 , geen degradatie :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2vNx2o4QvDyBXYJtQct3TwpM/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Swordlord schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:28:
[...]

Van alle poorten die er zijn, heb je hem aangesloten op de witte poorten waarschijnlijk... Welken zijn verbonden met een budget Jmicron controller.

Direct daar vanaf halen en insteken op poort 1 van je moederbord, want deze is verbonden met het intel chipset en is wel fatsoenlijk en haalt volle sata-300 snelheid...

Dan zou je de snelheden moeten halen die Trishful hierboven mij heeft gepost.
Naja mijn poorten zitten nogal vol. Maar inderdaad ik zie aan de driver dat hij op wonderbaarlijke wijze toch weer aangesloten is op mijn Jmicron controller. Verdikkeme moet die kast weer open! Vraag me echt af wanneer ik dat per ongeluk toch weer gewisseld heb. Zeer snel omdraaien!
Thnx in elk geval even proberen om om te wisselen naar Intel en kijken wat er dan gaat gebeuren.

Kleine verandering in de test:
Oud(Jmicron):
Afbeeldingslocatie: http://img802.imageshack.us/img802/7347/samsung830.jpg
Nieuw(Intel controller)
Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/4166/ssdtest.jpg

Ok die intel controller is net een tikkeltje beter ja :') Qua feeling is er alleen nog niet echt veel veranderd. Toch mijn drivers maar eens nalopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Clifdon op 21-11-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je waardes zien er nu toch in orde uit. Het enige dat nu nog in de weg kan zitten is je software. Als je drivers het probleem waren, zouden we dat wel gezien hebben in de 4K en 4K-QD32 waardes.

EDIT: dit is mijn Samsung 830 256GB op een SATA-300 poort (ICH9R) zonder Intel drivers.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qsWrK.png

[ Voor 26% gewijzigd door Phuncz op 21-11-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:14:
Drie xm25 met 50 procent OP ,met sata 300 deed die 930 read nu 1000 , geen degradatie :)
Onmogelijk. De theoretische limiet van SATA-300 is 3 Gb/s. 930 MB/s == 7,44 Gb/s, dus dat kun je nooit halen met een SATA-300-controller.

Trouwens, dit is wat mijn Samsung 830 256 GB haalt (Op SATA-600 uiteraard):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JIMgjHgyXANUwcYwIxkvtnFF/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 21-11-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:49:
[...]
Onmogelijk. De theoretische limiet van SATA-300 is 3 Gb/s. 930 MB/s == 7,44 Gb/s, dus dat kun je nooit halen met een SATA-300-controller.
Dan raad ik aan dat je eens naleest wat RAID is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Phuncz schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:16:
Je waardes zien er nu toch in orde uit. Het enige dat nu nog in de weg kan zitten is je software. Als je drivers het probleem waren, zouden we dat wel gezien hebben in de 4K en 4K-QD32 waardes.

EDIT: dit is mijn Samsung 830 256GB op een SATA-300 poort (ICH9R) zonder Intel drivers.

[afbeelding]
Dan zal het wel gewoon zo zijn dat de feeling van Windows 8 gewoon een stuk minder is dan deze het was met Windows 7. Al hoor ik juist van velen het omgekeerde. (soms denk ik ook wel eens dat mensen ervaren wat ze willen ervaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

clifdon schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:36:
[...]

Dan zal het wel gewoon zo zijn dat de feeling van Windows 8 gewoon een stuk minder is dan deze het was met Windows 7. Al hoor ik juist van velen het omgekeerde. (soms denk ik ook wel eens dat mensen ervaren wat ze willen ervaren)
Met een HDD is de feeling van win 8 wel een heel stuk feller. (mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Phuncz schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:31:
[...]

Dan raad ik aan dat je eens naleest wat RAID is.
Dat stond er niet bij...

Dan wordt het verhaal anders natuurlijk.

• Phuncz
  • Niet online
Dat lijkt me duidelijk als er gepraat wordt over 3 X25-M's en 930-1000MB/sec.

Er is geen andere manier om die throughput te krijgen over een enkele huidige SATA-kabel.

[ Voor 39% gewijzigd door Phuncz op 22-11-2012 12:27 ]

• Clifdon
Voelt het systeem met een dergelijke raid opstelling ook sneller aan of is het verschil met een enkele ssd verwaarloosbaar?

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

clifdon schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:42:
Voelt het systeem met een dergelijke raid opstelling ook sneller aan of is het verschil met een enkele ssd verwaarloosbaar?
Als je de wat oudere SSD's hebt zoals een Intel X25-M postville 80GB zal het in een Raid0 wat sneller zijn, ik merk het alleen met het wegschrijven van data. Deze oudere Intel SSD's schrijven per stuk met max. 80MB/s (sequentieel) !
Mijn ervaringen met een moderne single SSD zoals de Crucial M4 en de Samsung 830 is vooral de schrijfsnelheid opmerkelijk, op een ouder systeem met Sata2 is goed merkbaar dat deze sneller data weg kunnen schrijven, lezen is minder merkbaar. Wel werkt het prettiger en gevoelsmatig sneller dan mijn Raid0 Intel-ssd's.
En er is een verschil tussen benchmark-metingen en praktijk-ervaring/gevoels-ervaring, ik heb het puur over deze laatste.

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 22-11-2012 13:50 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Phuncz
  • Niet online
Inderdaad, vooral de snelheidservaring zit bij een SSD in de zeer snelle toegang, niet in de transferspeeds zo zeer.

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:16:
dit is mijn Samsung 830 256GB op een SATA-300 poort (ICH9R) zonder Intel drivers.

[afbeelding]
Ik heb een Crucial M4 128GB op dezelfde ICH9R zitten.
Zo te zien kan ik het schijven van de Samsung niet bijhouden. Of zit het verschil in 128-256 MB ?

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50ae55f69071a/50ae55f690330-22-01-2012.JPG

Verwijderd

[...]

Ergens heb je gelijk het is de testmethode die er 250 MB bovenop gooit , met een test van 5 x 1000 geeft die realistiesche cijfers weer. Neemt niet weg dat 1000 niet te halen was met een sata 300 en nu wel . Dat is eigenlijk de enigste indicatie dat het platform geupgrade is en er een prestaieverschil ontstaat , puur benchmark want in real life merk je geen verchil . Moet zeggen dat als bootdisk een 40GB postville prima voldoet , je merkt alleen met er naar toe schrijven dat het langzaam gaat . Maar puur als bootdisk doet die niet onder voor die drie ssd in R 0 . De heerlijkheid van 200 MB + weggschijven merk je wel goed , maar dat kan een sata 600 in zijn eentje al .
Het zijn vooral de acces times en dat een ssd eigenlijk nooit wachtijden heeft zoals een hd die moet werken , random lezen van verschillende plekken , tussendoor een write :)

Jammer dat je zo een boost denk ik maar een keer meemaakt , daarvoor vindt ik het een kick om bv zo een northwood pc te maken met een ssd . De oudere P1-P2-P3 systemen waren naar mijn idee beter gebouwd dan de huidige modellen . Denk dat de benadering van de fabrikant een belangrijke rol heeft gespeeld . Er is een punt geweest dat ze goede computers bouwden , en er is een punt dat er bezuinigd wordt op onderdelen om de winst te vergroten , of de prijs voor de consument lager te maken .
Het is een produkt geworden wat snel vervangen wordt en daarvoor ook geen tien jaar hoeft mee te gaan :)

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:59:
[...]

Zo te zien kan ik het schijven van de Samsung niet bijhouden. Of zit het verschil in 128-256 MB ?

[afbeelding]
Schrijfsnelheid bij 128GB en 256GB verschilt idd. maar de Samsung kon ook sneller schrijven als je dezelfde groottes vergelijk, dacht ik.
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 17:59:
[...]

[afbeelding]
Gewoon eens kijken naar specificaties van de schijven is geen overbodige luxe...
Dan zie je dat de samsung gewoon sneller is...

Overigens...
Vreemde schrijf waardes heb je voor de non sequentiele data.

Welke controller gebruik je en welke driver?
(AS-SSD screenshot dus)

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 22-11-2012 18:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
[...]

Trouwens, dit is wat mijn Samsung 830 256 GB haalt (Op SATA-600 uiteraard):
[afbeelding]
Hij heeft het over 3x X25-M, met RAID-0 zou je redelijk in de buurt moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:55:
[...]

Overigens...
Vreemde schrijf waardes heb je voor de non sequentiele data.

Welke controller gebruik je en welke driver?
(AS-SSD screenshot dus)
Zie je hier ook iets vreemds aan?

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50af27a004915/50af27a00274d-as-ssd-bench_M4-CT128M4SSD2_23-8-2012_22-05-27.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je op SATA/300 snelheid draait, maar verder prima scores. :)

En ja, een 256GiB SSD kan op alle punten behalve de 4K random read score verdubbelen. Net zoals een 4-disk RAID0 in score kan verdubbelen versus een 2-disk RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vond de 512k en de 4k32 heel erg laag uitvielen in CDM voor een Crucial M4 (als in 50% van de verwachte waarde).
512k zou normaal zo goed als gelijk aan sequentieel moeten zijn en de 4k32 niet zo ver daarachter...

Dus had een vermoeden dat TRIM misschien niet goed werkte...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 23-11-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

512k write is in CDM lager dan zou moeten. Maar de SSD is dan ook flink gevuld: 84%. Ik zie het probleem niet zo?

4K32 score is lager dan normaal door SATA/300. Zou hij hem op SATA/600 aansluiten dan gaat de 4K-32 read score ook iets hoger, en de write score vaak ook iets - niet veel. In mijn hoofd zou het iets moeten zijn als 180MB/s 4K-64 reads voor SATA/300 en 250MB/s op SATA/600. Leuk extra zakcentje, maar geen schokkende verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondanks dat hij zo volstaat en ook ondanks SATA-300 zouden de waardes hoger moeten zijn..

Deze komt uit een user review.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IRg460LuCqzFUl2tCUkEvfeM/full.png
Bron

Maargoed, we kunnen nog lang discussieren wat nou wel en niet goed is.
Zolang de SSD van Stinger Burns gewoon normaal blijft functioneren, dan is et toch ook goed :X

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 23-11-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 18:08
Ik vind de sequential write speed (+- 200 MB/s) aan de lage kant als ik de benchmarks van verschillende mensen (hier) bekijk met een Crucial M4, met name omdat de andere waardes prima in orde lijken (zeker de 4k write na de update met laatste Intel RST driver, deze was namelijk +-48 MB/s). Andere mensen lijken op SATAIII makkelijk in de buurt van 275 MB/s te geraken.

Tips zijn altijd welkom!

SSD: Crucial M4 128 firmware 010G (in upgrade bay => HDD Caddy)
Chipset: Intel HM65 Mobile Chipset
Systeem: HP Probook 4730s Core i5-2410m (2,3Ghz)
AHCI: Ja (Windows + BIOS)
SATA-600: Ja (Windows, AS SSD, BIOS)
Drivers: Nieuwste Intel RST 11.6.0.1030 (01-09-2012)
BIOS: F29 (nieuwste)
Trim: ja
SSD-tweaker recommend settings: ja

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50af4e7147a6f/50af4e7143038-crystalmark_ssd_benchmark_20121123.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door tim_heijt op 23-11-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euhm...

Wel appels met appels vergelijken en niet appels met peren....

De 128 GB versie haalt 200 MB/s writespeed, de 256GB versie haalt +-275 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Ik heb voor een upgrade van de PC van mijn vader een Samsung 830 128GB SSD gekocht.
Aangezien mijn pa niet zoveel verstand heeft van computers, en de SSD misschien ook redelijk snel voller laat lopen, denken jullie dat het slim is er een partitie van bijvoorbeeld 100-110GB erop te zetten?

En verder is het gewoon een kwestie van aansluiten, verse Windows installatie, en gaan?
(En zorgen dat de bios in AHCI mode staat)

[ Voor 5% gewijzigd door TheTMC op 23-11-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is heel slim!

En jah, gewoon aansluiten en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Mooi, dan ga ik daar dit weekend maar eens mee aan de gang. Ben benieuwd naar het verschil, het is nog wel een SATA 2 moederbord, maar het zal wel een hele verbetering moeten worden.

Nog trucjes die gedaan moeten worden ivm onderhoud van de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Met overprovisioning en de juiste SSD (zoals de Samsung) heb je al genoeg in werking voor "automatisch" onderhoud. Zolang je geen tientallen benchmarks achter elkaar draait of het systeem volledig vol gooit, zal je niet in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:06:
Ondanks dat hij zo volstaat en ook ondanks SATA-300 zouden de waardes hoger moeten zijn..

Deze komt uit een user review.
[afbeelding]
Bron

Maargoed, we kunnen nog lang discussieren wat nou wel en niet goed is.
Zolang de SSD van Stinger Burns gewoon normaal blijft functioneren, dan is et toch ook goed :X
Ik heb nog een test gedraaid met 5x1000MB zoals in dat voorbeeld i.p.v. 2x500MB die ik eerder gebruikte.
De schijfsnelheden geven dan een veel beter resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50b08d93742f3/50b08d9373f0d-beter.JPG

Ik ben op zich wel tevreden over de SSD. Windows booten en programma's starten gaat razend snel. Firmware 010G heeft wel problemen gegeven dus ben ik terug gegaan naar 000F.
Alleen software of games installeren vind ik niet zo snel gaan. Die installers staan dan op een HDD en ik verwachtte dat het installeren dan zo snel zou gaan als dat de HDD kan aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lekkere aan een SSD is is dat je een PC gerust een week kunt laten draaien zonder dat deze echt inkakt met een traditionele harde schijf. Ook het hebben van 8GB geheugen werkt echt lekker. Ik denk dat ik mijn PC maar echt eens in de 1.5 week een reboot geef.

Heb nog een Intel 320 series, 80GB. Was achteraf gezien een langzamer model dan money nu kopen kan, maar lekker interessant. Hij is stukken sneller en is het starten van een willekeurig programma razendsnel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij heeft dat niet echt iets te maken met een SSD of een HDD, eerder aan het OS.

Ik reboot mijn server alleen als het nodig is, en die heeft dus makkelijk al een uptime van 2 maanden of zo gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je haalt twee zaken door elkaar: uptime en "hangende" PC heeft niets met elkaar rechtstreeks te maken. Jism bedoelt dat het soms gebeurd (op éénder welk OS) dat een HDD zijn queue vol staat met random reads door veel actieve processen, dat het systeem een hoop tijd verknoeit met het wachten op de data. Daarom dat een HDD ook zo'n grote bottleneck is. In extreme gevallen lijkt dit of het systeem hangt doordat belangrijke processen niet hun data krijgen en dus niet kunnen doorgaan met werken, waardoor sommige programma's "hangen". Dit heeft een SSD minder doordat het veel sneller random data kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas0172
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05-2013
Ben al een paar avondjes aan het (proberen) uit te zoeken wat een goede SSD voor mij is maar ik kom er niet uit, de ene site zegt dat SandDisk top is en de andere zweert weer bij de nieuwe OCZ.

Op de Tweakers pricewatch komt de Sandisk Extreme 120GB als beste uit de mand maar weet nou niet zeker of ik niet weer een brok ellende in mn kast ga schroeven.

Kan iemand mij een beetje opweg helpen a.u.b. ?

Wil graag een SSD om Guild Wars 2 en BF3 e.d. wat vloeiender te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een enorm groot verschil tussen reviews en daadwerkelijk ervaringen...
Lees maar eens de achterliggende fora van meeste tech sites, dan komt meestal 1 bepaalde SSD naar voren.

Want sandisk extreme zal dan bijvoorbeeld wel geweldig uit de test zijn gekomen bij sites... Maar het zegt niks over hoe de drive zich over langere tijd gedraagd..
Sandisk maakt gebruik van de Sandforce controller, welke niet als betrouwbaar is te noemen.

OCZ, werkt met hun eigen design controllers, maar ook deze zijn alles behalve betrouwbaar te noemen.

Ga je kijken naar welke SSD echt betrouwbaar is en een enorm waar voor je geld is, dan kom je uit bij de Samsung 830. Welke in meeste communities ook wordt aangeraden.
Pagina: 1 ... 68 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.