Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terpen Tijn schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:14:
Op aanwijzing van een mede-tweaker post ik hier ook even wat info en een benchmark van het RAID-0 Sandisk systeem dat in de Asus U500VZ (Zenbook) laptop zit. Iemand een idee welk type Sandisk het hier betreft?

[afbeelding]

[afbeelding]
Ultrabook, dus meestal "custom" SSD. Sandisk gebruikt over het algemeen Sandforce controllers, dat kan ik je wel vertellen..

Voor de rest kan ik je niets vertellen en meer zal vast ook niet te vinden zijn lijkt mij.
Reviews afwachten van bekende hardware sites is een optie...

Edit:
Hoe kun je even checken of je met een sandforce controller te maken hebt...

AS-SSD downloaden & starten, dan bij tools "compression-benchmark" draaien.

Loopt de snelheid omhoog naarmate hij van 0% compressie naar 100% compressie gaat. Dan heb je te maken met een sandforce schijf.
Blijft het constant, dan heb je te maken met een andere controller. God mag weten wat je dan hebt }:O

[ Voor 119% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Op een Intel 320 van 300GB haal ik naar mijn mening vreemde performance. De SSD is aangesloten op een SATA2 poort en haalt in een HDTune benchmark lage performance op het gedeelte van de schijf dat beschreven is. Op het onbeschreven gedeelte wordt wel de verwachte performance behaald.
De schijf staat in AHCI mode en de Intel RST driver is geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/37077066/mar-dp-02_ssd-performance.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HDtune is geen tool voor SSD's.... Want het werkt low level, dus probeerd de SSD rechtstreeks te benaderen, maar zoals je zit, een SSD reageert wat minder lekker hierop. Doordat allerhanden filesystem optimalisaties nou niet mee werken en omdat een SSD niet netjes 1 op 1 met de LBA verhoud gezien write remapping en wear leveling algoritmes. Wat ervoor zorgt dat data verspreid over de NAND geheugens komt te staan, op een plek waar de controller het het beste vind en niet waar windows heeft opgedragen het op te slaan.

Maar dit is een redelijk normaal verschijnsel bij SSD's, dit heeft te maken met het type data die op die plekken staan.
Op de plekken waar het lagere snelheden zijn, zijn bijvoorbeeld blokken kleine random data, die wat minder snel uit te lezen zijn.
Op een plek waar geen data is, kan de controller gewoon direct zeggen, tadaa dit zou de snelheid moeten zijn...

Maar wees gerust, er is dus niks mis met je SSD.

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Maar op andere pc met een Crucial M4 128GB is wel een constante lijn zichtbaar, ook in HDtune. Op beide SSD's staat een OS geïnstalleerd. Wat zou hier dan de verklaring voor kunnen zijn?
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de Crucial een SSD is met SATA3 en ook op een SATA3 poort zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschil in controller zou ik zeggen, niet elke controller reageert namelijk hetzelfde op dit soort verzoeken... Meer verklaring kan ik je er niet voor geven.

Mijn Kingston V+100 met "Toshiba" controller bijvoorbeeld, geeft gewoon een fluctuerend zaagtand patroon, op de gedeeltes waar het beschreven is en mooie flatline waar het leeg is.

Terwijl de SSD in mijn laptop, Kingston HyperX met Sandforce controller, anders reageerd, met een meer een duidelijke snelheid variatie, tussen beschreven (en het soort data) en onbeschreven plekken .

Misschien dat CHiPER nog aanvullingen heeft? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thesystem schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:52:
Maar op andere pc met een Crucial M4 128GB is wel een constante lijn zichtbaar, ook in HDtune. Op beide SSD's staat een OS geïnstalleerd. Wat zou hier dan de verklaring voor kunnen zijn?
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de Crucial een SSD is met SATA3 en ook op een SATA3 poort zit aangesloten.
Die 320 doet hdtune gewoon niet goed , het is ook geen ssd benchmark :)

Denk dat de combinatie xm controller met 2x nm nand een reden kan zijn , met 3x nm nand presteerd die wel goed in hdtune . De nand page is oa verandert tenopzichte van de 3x nm , denk dat daar een punt kan zitten voor hdtune ,in real life zal je er weinig van merken .Mijn 40 GB postvilles doen 250MB read met hdtune , terwijl ze maar 180MB echt doen , er klopt iets niet met die hdtune en ssd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zal wel weer een hoop mensen een twinkel in hun ogen geven lijkt me... Ongeacht dat het voor de Enterprise markt is :P

Anandtech: The Intel SSD DC S3700: Intel's 3rd Generation Controller Analyzed

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 05-11-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thesystem schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:29:
Op een Intel 320 van 300GB haal ik naar mijn mening vreemde performance. De SSD is aangesloten op een SATA2 poort en haalt in een HDTune benchmark lage performance op het gedeelte van de schijf dat beschreven is. Op het onbeschreven gedeelte wordt wel de verwachte performance behaald.
De schijf staat in AHCI mode en de Intel RST driver is geïnstalleerd.

[afbeelding]
Dit is normaal en hoort zo. Op de plaatsen waar je niet hebt geschreven naar de SSD, zal de SSD helemaal geeneens van de NAND lezen. Het stuurt gewoon nullen terug.

Hier kun je dat denk ik het beste zien. De Intel X25-V 40GB kan maar met 150MB/s van NAND lezen omdat het maar 5 van de 10 kanalen gebruikt, echter als je leest van de gebieden die onbeschreven zijn, is deze SSD net zo snel als de snelste Intel X25-M.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c5KYAmqFGDGMVCJc7g5JPcDT/full.jpg

Verder kun je in deze screenshot zien onder Ubuntu dat ook de random seeks duidelijk twee 'lagen' vertonen. Daar waar ruimte beschreven is, en daar waar dat niet het geval is. Dat laatste is qua latency veel sneller omdat de controller direct data kan terugsturen via de SATA link zonder eerst de NAND te hoeven raadplegen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q4nk5VckUfXR36IcmUfhNshR/full.png

Volkomen normaal dus. Bovendien je gaat data die random is weggeschreven sequentiëel inlezen met queue depth 1, dan krijg je dit soort rare grafieken. HDtune is eigenlijk voor niets anders geschikt dan een standaard ouderwetse enkele hardeschijf zonder poespas of moderne drivers/filesystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 13:46
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:11:
In de toekomst gelukkig geen probleem meer omdat SATA gaat verdwijnen. Alles wordt PCI-express, wat dan 'SATA Express' wordt genoemd. Net als PCI express het tegenovergestelde is van PCI op vrijwel alle gebieden maar wel een belangrijk deel van de naam delen.
Ow? Ik heb er wel van gehoord maar een echte doorbraak heb ik nog niet gezien. Dit zou trouwens dus betekenen dat we straks een PCI-e 16x slot kunnen ge/misbruiken voor 16 sata poortjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en die 'controllers' zijn dan geheel passief, gewoon elektrisch zonder chip ertussen. Dus dan heb je ook geen gezeik met welke controller is goed meer, de 'controller' zit direct in het storage apparaat. Bijvoorbeeld een SSD die via PCIe wordt aangesloten via een SATA achtige stekker en zich als AHCI achtige controller registreert bij het OS. Dit is nu al onder meerdere Operating Systems ondersteund, inclusief FreeBSD. Ook TRIM werkt gewoon.

SATA Express wordt waarschijnlijk zo ontworpen dat de 'SATA' poorten op het moederbord een dubbele functionaliteit krijgen. Je kunt er ouderwetse SATA apparaten op aansluiten en de nieuwe SATA Express apparaten die dan via PCI-express lopen. Dit gebeurt nu ook al met mSATA die vaak een slot deelt met Mini-PCIe. Je kunt beide gebruiken in hetzelfde fysieke slot. mSATA loopt echter niet via PCIe maar is als normale chipset SATA poort elektrisch aangesloten. Hoe het switchen precies gaat weet ik niet, maar dat hebben ze vast wel afdoende opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/newsimages/Item18382/SATA-Express-Cables.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/newsimages/Item18382/SATA-Express-Ports.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6294/Screen%20Shot%202012-09-13%20at%2011.43.18%20AM_575px.png

Leuk speelgoed, ik ben benieuwd! Vooral naar de nieuwe SSD controllers die gaan komen gebaseerd op SATA Express. Zal nog wel een tijd duren ben ik bang. Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Even een vraag over de Samsung 830. Ik heb een mooie HDD caddy via ebay besteld. Maar deze is volgens mij 12.7mm. Nu is de Samsung 7mm hoog. Hier staat een inbouwfilmpje van een HD in zo'n caddy.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie? Is het nodig de notebook upgrade kit met zo'n plastic spacer te kopen of blijft hij zo ook wel zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Notebook kit is nergens voor nodig. Onlangs nog een 830 in een Dell laptop ingebouwd m.b.v. zo'n 12.7mm HDD caddy. Zit als een huis dankzij de meegeleverde schroefjes en de plastic clip [zie filmpje @ 0:34 min.].

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het zinnig om een SSD in een netbook te stoppen voor de snelheid? Het gaat om een AMD E-450 met voldoende (4GB) RAM. Volgens de windows experience index heeft de cpu de laagste score (3.9), terwijl de hard disk al 5.9 scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het zal je CPU niet sneller maken, maar standaard zaken zoals opstarten, browser/mail openen en dergelijke gaat veel vlotter. Maar je CPU zal de limiterende factor worden. Als je het toestel dagelijks gebruikt is het zeker de moeite om er een 64GB of 128GB in te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Phuncz op 06-11-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theburninglink schreef op zondag 04 november 2012 @ 01:50:
[...]

Ik heb deze guide deze guide gebruikt, als je alles toe past scheelt je dat toch wel een paar gig. Allemaal optioneel dus leef je uit :)
Thnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:45:
Is het zinnig om een SSD in een netbook te stoppen voor de snelheid? Het gaat om een AMD E-450 met voldoende (4GB) RAM. Volgens de windows experience index heeft de cpu de laagste score (3.9), terwijl de hard disk al 5.9 scoort.
Ik heb een HP DM1 met erin een E-350 apu en 4GB ddr3 en heb daar een crucial M4 64GB ingestopt.

Voordelen:
- Start veeel sneller op, afsluiten idem
- Updateproces is zo voorbij
- Programma's starten veel sneller op (Bij opstarten van Word kun je nog net knipperen met je ogen)
- Veel stillere netbook nu
- Data mining tools (Weka) draaien als een tierelier, over het algemeen sneller als op een laptop met een i5 en hdd

Nog een ander voordeel is de accuduur, die bij mijn netbook met zeker een halfuur vooruit gegaan is. Er zat voorheen dan ook een 500GB 7200rpm schijf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:45:
[...]

Ik heb een HP DM1 met erin een E-350 apu en 4GB ddr3 en heb daar een crucial M4 64GB ingestopt.

Voordelen:
- Programma's starten veel sneller op (Bij opstarten van Word kun je nog net knipperen met je ogen)
- Data mining tools (Weka) draaien als een tierelier, over het algemeen sneller als op een laptop met een i5 en hdd

Nog een ander voordeel is de accuduur, die bij mijn netbook met zeker een halfuur vooruit gegaan is. Er zat voorheen dan ook een 500GB 7200rpm schijf in.
Heb je geen last van dat de SSD veel te vol zit? Ik zou namelijk eerder neigen naar een 256GB model als ik iets zou kopen.

Ik heb nog wel een 80GB SSD in mijn hoofdcomputer zitten die nu nog niet gebruikt word (was nog niet zo lang geleden de hoofd SSD, maar vervangen met een ander model, zit er nog in ivm eventuele aanloop probleem met de nieuwe SSD). De slijtage tellers staan allemaal nog op 100, dus enkele tientallen jaren gaat die nog wel mee op dit tempo, dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb dezelfde netbook als Trishul en een 40 GB Intel 320 SSD. Daarop draait Windows 7 x64 en Office 2010 Standaard en nog wat andere programma's en dan nog bijna 20 GB aan vrije ruimte, dus 64 GB zou ruim voldoende moeten zijn.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Ik ga morgen mijn eerder aangeschafte SSD (samsung 830 128 GB) inbouwen in mijn pc..
ik ga daarop een fresh install doen van windows 7 en pas de driver aan naar die ACHI ofzo..

Echter hoe kan ik het nu doen met mijn HDD? die is namelijk opgedeeld in 2 partities.
C: windowsschijf 100 GB D: data 200 GB..

Ik zou toch graag die D: partitie willen behouden, maar die schijf bevat dus al een C partitie waarop windows geinstalleerd is?

Wat is nu de methode om dus de C: partitie te verwijderen, en de D op die schijf te behouden?
en dan de ssd alsware de C partitie te laten worden ?

alvast bedankt!

of weet ik het antwoord al en is het bijvoorbeeld;

Nu windows nog op de HDD staat, ff in disk managemant C: formaterren, de nieuwe SSD inbouwen..
windows disk erin, laten installeren op die SSD, windows laten opstarten vanaf ssd..
Diskmanagement weer openen, waarin dus de D partitie nog zichtbaar is, en die expanden met de vrije data van de geformateerde C: :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je niet gewoon vers wilt installeren en ook je dataschijf gelijk even opruimt? Ik vind dat altijd wel fijn, ben je ook gelijk verzekerd dat je oude problemen niet meemigreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Downstar2 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 00:55:
Nu windows nog op de HDD staat, ff in disk managemant C: formaterren, de nieuwe SSD inbouwen..
windows disk erin, laten installeren op die SSD, windows laten opstarten vanaf ssd..
Diskmanagement weer openen, waarin dus de D partitie nog zichtbaar is, en die expanden met de vrije data van de geformateerde C: :D?
- Windows laat niet toe om zn eigen partitie te formatteren
- Partities zijn alleen uit te breiden naar 'rechts', en de huidige C: schijf staat waarschijnlijk links van D:. De D: partitie zou dus eerst verplaatst moeten worden en kan vervolgens pas uitgebreid worden.
- Windows staat altijd op C:, maakt niet uit waar de partitie zich bevindt (iets strikter in het geval van multiboot: de Windows-partitie waarvan Windows op dat moment gestart is, is altijd C: )

Handigste stappenplan:
- Koppel de HDD los
- Installeer Windows op de SSD (zet vooraf AHCI aan in de BIOS als dat nog niet aanstaat)
- Sluit de HDD weer aan
- Formatteer de partitie op de HDD die vroeger de C: schijf was (die heeft nu een andere letter omdat de SSD C: is nu)
- Kopieer alle data van de originele D: naar de net geformatteerde partitie
- Verwijder de oude D: partitie
- Breidt de overgebleven partitie op de HDD uit

Dit is dus alleen voor het geval dat de C: partitie in schijfbeheer links staat van de D: partitie op de HDD.

[ Voor 7% gewijzigd door dcm360 op 08-11-2012 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:33:
Ja, en die 'controllers' zijn dan geheel passief, gewoon elektrisch zonder chip ertussen. Dus dan heb je ook geen gezeik met welke controller is goed meer, de 'controller' zit direct in het storage apparaat. Bijvoorbeeld een SSD die via PCIe wordt aangesloten via een SATA achtige stekker en zich als AHCI achtige controller registreert bij het OS. Dit is nu al onder meerdere Operating Systems ondersteund, inclusief FreeBSD. Ook TRIM werkt gewoon.

SATA Express wordt waarschijnlijk zo ontworpen dat de 'SATA' poorten op het moederbord een dubbele functionaliteit krijgen. Je kunt er ouderwetse SATA apparaten op aansluiten en de nieuwe SATA Express apparaten die dan via PCI-express lopen. Dit gebeurt nu ook al met mSATA die vaak een slot deelt met Mini-PCIe. Je kunt beide gebruiken in hetzelfde fysieke slot. mSATA loopt echter niet via PCIe maar is als normale chipset SATA poort elektrisch aangesloten. Hoe het switchen precies gaat weet ik niet, maar dat hebben ze vast wel afdoende opgelost.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Leuk speelgoed, ik ben benieuwd! Vooral naar de nieuwe SSD controllers die gaan komen gebaseerd op SATA Express. Zal nog wel een tijd duren ben ik bang. Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen.
Dus dan zit de controller eigenlijk in het storage medium (HDD/SSD)? Dat is wel handig op zich ja. Maar hoe gaat RAID dan werken?
En moet er voor legacy SATA storage media dan niet altijd een SATA-controller in het mobo aanwezig blijven?
dcm360 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 01:13:
[...]

- Windows laat niet toe om zn eigen partitie te formatteren
- Partities zijn alleen uit te breiden naar 'rechts', en de huidige C: schijf staat waarschijnlijk links van D:. De D: partitie zou dus eerst verplaatst moeten worden en kan vervolgens pas uitgebreid worden.
- Windows staat altijd op C:, maakt niet uit waar de partitie zich bevindt (iets strikter in het geval van multiboot: de Windows-partitie waarvan Windows op dat moment gestart is, is altijd C: )

Handigste stappenplan:
- Koppel de HDD los
- Installeer Windows op de SSD (zet vooraf AHCI aan in de BIOS als dat nog niet aanstaat)
- Sluit de HDD weer aan
- Formatteer de partitie op de HDD die vroeger de C: schijf was (die heeft nu een andere letter omdat de SSD C: is nu)
- Kopieer alle data van de originele D: naar de net geformatteerde partitie
- Verwijder de oude D: partitie
- Breidt de overgebleven partitie op de HDD uit

Dit is dus alleen voor het geval dat de C: partitie in schijfbeheer links staat van de D: partitie op de HDD.
Waarom zo ongelooflijk omslachtig doen?

Handiger stappenplan:

- Verwijder de Windows-partitie op de HDD (die niet meer gebruikt wordt)
- Breidt de andere partitie met je data uit. Als je data-partitie rechts van je Windows-partitie staat, verplaats je je partitie naar links. Parted doet dit automatisch, Windows disk management kan dat vast ook wel.
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 01:01:
Weet je zeker dat je niet gewoon vers wilt installeren en ook je dataschijf gelijk even opruimt? Ik vind dat altijd wel fijn, ben je ook gelijk verzekerd dat je oude problemen niet meemigreert.
Hoeveel problemen heb jij op je dataschijf dan? Tenminste, ik versta onder data dingen als foto's, documenten, films, enz.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 08-11-2012 01:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ik moet misschien mijn laptop formateren en dacht dat dat een goed moment zou zijn om dan de dvd-brander te vervangen door een ssd.

Loont dat de moeite (laptop is het HP model van de TU/e uit 2008)?
En zo ja wat heb ik nodig om er voor te zorgen dat ik niet met een gat aan de rechterzijkant van mijn laptop blijf zitten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Ik heb het probleem dat mijn Kingston V200 regelmatig niet gezien wordt tijdens het booten.

Ik heb een dual boot systeem met W8 op de SSD en W7 op HDD.
Als de SSD niet gewonden wordt, en ik start door met Win7 dan is de SSD wel aanwezig.

Het lijkt wel of mijn SSD te traag start (of mijn systeem te snel) om op tijd gedetecteerd te worden.
Dit gebreurt overigens niet iedere keer, maar het is niet volledig reproduceerbaar.

Is hier iets aan te doen?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yzf1kr schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:37:
Ik heb het probleem dat mijn Kingston V200 regelmatig niet gezien wordt tijdens het booten.

Ik heb een dual boot systeem met W8 op de SSD en W7 op HDD.
Als de SSD niet gewonden wordt, en ik start door met Win7 dan is de SSD wel aanwezig.

Het lijkt wel of mijn SSD te traag start (of mijn systeem te snel) om op tijd gedetecteerd te worden.
Dit gebreurt overigens niet iedere keer, maar het is niet volledig reproduceerbaar.

Is hier iets aan te doen?
Heb je de nieuwste firmware erop staan? Want de release firmware van die SSD was te buggy voor worrden soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op donderdag 08 november 2012 @ 01:25:
Dus dan zit de controller eigenlijk in het storage medium (HDD/SSD)? Dat is wel handig op zich ja. Maar hoe gaat RAID dan werken?
Software raid. ZFS enzo.
En moet er voor legacy SATA storage media dan niet altijd een SATA-controller in het mobo aanwezig blijven?
Totdat SATA uitsterft, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
[...]

Ik vermoed dat de toekomst voor hardwarematige en huidige versie van host-based RAID gedaan zijn voor desktopsystemen, waar dit hele SATA-Express voor bedoeld is. Maar de chipset is nog steeds verantwoordelijk voor een deel van de PCI-e lanes dus dit blijft wel de taak van de chipset.
Bekijk dit prentje nog eens:

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/newsimages/Item18382/SATA-Express-Ports.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]
Waarom zo ongelooflijk omslachtig doen?

Handiger stappenplan:

- Verwijder de Windows-partitie op de HDD (die niet meer gebruikt wordt)
- Breidt de andere partitie met je data uit. Als je data-partitie rechts van je Windows-partitie staat, verplaats je je partitie naar links. Parted doet dit automatisch, Windows disk management kan dat vast ook wel.
Dit stappenplan werkt echter niet. De bootloader zal nog op de HDD staan en Windows weigert dan om de Windows-partitie op de HDD verwijderen. Windows disk management kan voor zover ik weet en even nakijk nu geen partities verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Ik zal eens kijken naar dat stappenplan van DCM360..
Dan maar wat omslachtig maar wil het gewoon goed hebben :P

Die Data schijf bestaat inderdaad hoofdzakelijk uit Foto's en muziek en wat video's

bedankt voor de info!

[ Voor 5% gewijzigd door Downstar2 op 08-11-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

dcm360 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:35:
[...]
Dit stappenplan werkt echter niet. De bootloader zal nog op de HDD staan en Windows weigert dan om de Windows-partitie op de HDD verwijderen. Windows disk management kan voor zover ik weet en even nakijk nu geen partities verplaatsen.
OK, dat heb ik over het hoofd gezien. Maar dan nog kan het veel simpeler.

- Verwijder de Windows-partitie op de HDD (die niet meer gebruikt wordt) met een Live-CD zoals GParted Live
- Breidt de andere partitie met je data uit. Als je data-partitie rechts van je Windows-partitie staat, verplaats je je partitie naar links. (met GParted)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Mensen met een Samsung 470, 830 of 840 series SSD kunnen hier trouwens de laatste migratie software downloaden om een soepele overstap van HDD naar SSD te maken:

http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

De nieuwe Data Migration Software is nu ook beschikbaar voor de mensen die de basic versie gekocht hebben en dus geen Norton Ghost in de doos hadden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:54
Weet iemand of bij de Nederlandse Samsung 840 pro's ook een code voor Assassin's Creed III zit?

http://www.engadget.com/2...eed-iii-with-ssd-840-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel problemen heb jij op je dataschijf dan? Tenminste, ik versta onder data dingen als foto's, documenten, films, enz.
Ook daar heb je wel eens last van rare mappen, ruimte die onverklaarbaar gebruikt wordt en dergelijke zaken. Je gaat er alleen wel aan voorbij dat de schijf die hij wil gaan gebruiken ook als bootschijf gebruikt werd en dat zorgt toch altijd voor net wat raardere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ladies and gentlemen. Dé database SSD:

http://www.anandtech.com/...ssd-dc-s3700-200gb-review

Consistentie waar je U tegen zegt.

Nu nog voor de consumentenmarkt. Kom op intel oOo

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuch... Je plaatje is de 710 Read performance ;), maar read performance is een redelijk constante factor over de meeste drives. omdat ze daar niet te maken hebben met onderhouds cycles zoals: Carbage collection, defragmenting, of wearleveling remaps.

Het probleem is juist in de write performance en dat is waar de S3700 zich onderscheid ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/intel/s3700/review/intelssddcs3700sm.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/storage/intel/s3700/review/intelssd710sm.png

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 10-11-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Hoppa, gooi al die luide, hete, energieslurpende 15k schijven de deur uit, dit dingetje doet het wel op zijn eentje.

Zeer mooie ontwikkeling, Intel stelt niet teleur !! Nu hoop ik dat ze ook terug richting de power users gaan ontwikkelen want de gemiddelde poweruser heeft weinig aan 30.000-70.000 IOPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Is er iets bekend over de prijsstelling van de S3700 serie? Op de pricewatch zie ik een S3700 800Gb versie staan voor 399€ maar die klopt zeker niet. Vooral omdat de pricewatch link naar (A) een belwinkel leidt en (B ) het om een mobiele telefoon blijkt te gaan. :+

Al zou een prijs van 0,50€/Gb voor een SSD een mooie ontwikkeling zijn. Ik sluit me daarom aan bij Darkstone en zeg : "kom op Intel!". :)

[ Voor 9% gewijzigd door CapTVK op 10-11-2012 13:45 ]

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De S7300 gaat >$2/gig kosten. Het is namelijk een enterpise drive. Maar ik sluit niet uit dat er binnenkort consumer varianten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 10:14
Cyclonic schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 01:01:
Weet iemand of bij de Nederlandse Samsung 840 pro's ook een code voor Assassin's Creed III zit?

Dat had ik je vandaag kunnen vertellen, zij het niet dat PostNL blijkbaar heeft besloten mijn pakket maandag pas te leveren :X Beetje jammer, maar ik kom er wel op terug. Bedankt iig voor de tip, had er zelf nog niet van gehoord.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 22-09 19:53
Cyclonic schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 01:01:

Die actie geldt alleen voor Noord-Amerika.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 10:14
Bull schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:23:
[...]

Die actie geldt alleen voor Noord-Amerika.
Ja helaas, ik heb hem nu net alsnog binnen gekregen.( ook al staat tnt nog op maandag ). Ik kan inderdaad bevestigen dat er geen coupon in de doos zit. Ga alsnog wel even mailen naar samsung je weet tenslotte maar nooit.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

$2 per GB is nog wel te doen, eerlijk gezegd. Duur, maar als je gewoon echt voor betrouwbaarheid wilt gaan niet onbetaalbaar per 200/256 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:54
RemcoINC08 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:32:
[...]

Ja helaas, ik heb hem nu net alsnog binnen gekregen.( ook al staat tnt nog op maandag ). Ik kan inderdaad bevestigen dat er geen coupon in de doos zit. Ga alsnog wel even mailen naar samsung je weet tenslotte maar nooit.
Wij betalen in Europa al veel meer en we krijgen niet eens wat erbij 8)7

Maar post eens wat benches :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:03:
2$ per GB is nog wel te doen, eerlijk gezegd. Duur, maar als je gewoon echt voor betrouwbaarheid wilt gaan niet onbetaalbaar per 200/256 GB.
Vergeet ook niet dat je HET-NAND krijgt in plaats van het meer standaard consumer nand. Intel garandeert 1.825 PB endurance voor de 100GB variant gemeten in 4K writes.

Ter vergelijking, met de relatief optimistische wear leveling efficienty van 5 zou de X25-M 80GB 160TB endurance halen onder dezelfde omstandigheden. Plusminus een factor 10 lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cyclonic: je krijgt in Europa anders wel 2 jaar garantie afgedwongen op alle consumentenelectronica.

@Darkstone: HET-NAND is niet altijd een voordeel. Zo weet niet iedereen dat de retentie is vastgesteld op 3 maanden, tegenover 12 maanden bij een 25nm consumenten SSD zoals de Intel 320. Voor de afnemers van enterprise SSDs is retentie geen groot probleem; zij laten hun SSDs met waardevolle data niet zomaar maandenlang op de plank liggen. Zeker niet nu ze hiervan op de hoogte zijn.

Maar consumenten doen dat soort dingen wel en verwachten ook na 6 maanden nog gewoon hun SSD uit te kunnen lezen die al die tijd zonder stroom heeft gezeten. In de praktijk zal het best meevallen maar de kans op onleesbare sectoren en dus ook schade aan de FTL neemt daardoor wel toe. Intel heeft daar een mooi document over: http://www.intel.com/cont...-710-series-het-brief.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker. Het gebruik van HET verklaart misschien ook het hoge stroomverbruik van de S7300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 710 gebruikt hetzelfde HET-NAND en die is toch een stuk zuiniger.

Ik denk dat de controller gewoon flinkt rekent en dus energie slurpt, als hij writes zit te verwerken, om die constante performance te realiseren...

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 10-11-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:45:
[...]

Voordelen:

Het maakt inderdaad een groter verschil dan ik had vermoed. De rekenkracht mag dan nog wel steeds beperkt zijn, de reactietijd icm met de X25-M wel veel beter dan met de 5400 rpm drive die er eerst in zat.
Wel even wennen aan de beperkte ruimte, maar ik vermoed dat ik nooit meer terug wil naar een laptop zonder SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Voor de gebruikservaring is een SSD zoveel meer waard dan een snellere processor of meer geheugen :P Ik heb een i5 MacBook Air uit 2011 met 4GB geheugen (en een SSD dus) en op m'n stage heb ik een vrij nieuwe iMac met i5 en sinds een paar dagen 16GB geheugen erin, maar toch voelt mijn MBA veel soepeler aan, ook al is die iMac veel sneller (op de harde schijf na).

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 10-11-2012 20:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draait op een tweede pc tje een intel40GB op een P4 / ATA133 in IDE mode , de pc is niet ineens razendsnel maar je merkt wel goed dat er een ssd in zit .Na de koeling te hebben aangepast is die ook vrij stil :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bvWIGpXbXBjyD8ARF0skFkkl/full.png

Maniertje om toch een soort swap uit te voeren , die ssd gaat er regelmatig uit om wat op te zetten
Klittenband hier
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uXaI0qoyCfSSX79Ikx1YZA5I/full.jpg
Klittenband daar
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R1p0Zdsb270RrOTB6TFXgYNc/full.jpg
En voila hij kan heel makkelijk los :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PEPZs4e3AkCtAp9eJEmGtey6/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Echte mannen doen overkill :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BrS0J.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41V7GCv99ML._SL500_AA300_.jpg

Niets zegt meer overkill dan een SSD van 100+ gr in een blok gietijzer.

(ik moest wel want mijn harddisks zitten in een SATA-backplane in een compacte case.)

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 11-11-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
Leuke oplossing, ik heb ik ook een tijdje gebruikt dat WD VelociRaptor blok, maar slimme mannen gebruiken dit, http://www.sharkoon.com/?q=de/node/1811 of een van zijn kleinere broertjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

arnoud_h schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:17:
Mensen met een Samsung 470, 830 of 840 series SSD kunnen hier trouwens de laatste migratie software downloaden om een soepele overstap van HDD naar SSD te maken:

http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

De nieuwe Data Migration Software is nu ook beschikbaar voor de mensen die de basic versie gekocht hebben en dus geen Norton Ghost in de doos hadden zitten.
Moet je hier niet alsnog een code voor hebben om hem te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Habana schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:32:
Leuke oplossing, ik heb ik ook een tijdje gebruikt dat WD VelociRaptor blok, maar slimme mannen gebruiken dit, http://www.sharkoon.com/?q=de/node/1811 of een van zijn kleinere broertjes 8)
Slimme mannen raden geen SATA-backplanes aan aan iemand die al een SATA-backplane heeft :P Maar die wat ik heb is dus voor 3,5" disks, ook niet onlogisch als je 2TB disks hebt. Want aan die overige vijf 2,5" bays heb je weinig...

Over die Sharkoon bays trouwens:
productreview: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay review door ocf81
productreview: Sharkoon SATA QuickPort intern 4-Bay review door Aertsvijand

Blijkbaar geen goede producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:03
Ik zet vandaag mijn laptop aan, doet maar 1 USB-poort het. Ik wat klooien met USB-kabels erin en eruit halen, krijg ik vervolgens een BSOD. Sindsdien wordt mijn SSD niet meer gevonden door mijn laptop. Sterker nog, met SSD in mijn laptop kan ik niet eens in het BIOS komen. Godverdomme zeg, de SSD is krap een half jaar oud! :(

Gaat om een Crucial M4 64GB overigens. Ik dacht dat SSD's zo betrouwbaar waren. Nou, ik heb nog nooit een kapotte harde schijf gehad en mijn eerste SSD begeeft het al na een half jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcoC op 11-11-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

MarcoC schreef op zondag 11 november 2012 @ 23:38:
Gaat om een Crucial M4 64GB overigens. Ik dacht dat SSD's zo betrouwbaar waren. Nou, ik heb nog nooit een kapotte harde schijf gehad en mijn eerste SSD begeeft het al na een half jaar.
Natuurlijk zijn SSD's betrouwbaar. Maar een zeer klein deel van A-merk SSD's gaat daadwerkelijk stuk voordat de verwachte levensduur bereikt is. Ondanks dat het voor jou nu vervelend is, blijft het gewoon een kans (net zoals de jackpot winnen). Al lijkt het er in dit geval ook wel op dat de omstandigheden de SSD onbruikbaar gemaakt hebben (mogelijk is de SSD abrupt uitgezet terwijl deze nog bezig was, daar kunnen SSD's niet goed tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week hetzelfde gehad met mijn 128GB Crucial. Hij werd ineens niet meer herkend na een BSOD.
Maar na het volgen van deze guide doet hij het weer. Kost je een uurtje, maar dat is sneller als RMA. Alle data blijft behouden.

Ik heb daarna wel direct de firmware teruggezet van 010G naar 0309. Daar had ik nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:03
Dat heb ik ook al geprobeerd, dat werkt bij mij niet. Sowieso kan ik al niet in het BIOS komen met de SSD aangesloten.

[ Voor 38% gewijzigd door MarcoC op 12-11-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 11 november 2012 @ 23:38:
Ik zet vandaag mijn laptop aan, doet maar 1 USB-poort het. Ik wat klooien met USB-kabels erin en eruit halen, krijg ik vervolgens een BSOD. Sindsdien wordt mijn SSD niet meer gevonden door mijn laptop. Sterker nog, met SSD in mijn laptop kan ik niet eens in het BIOS komen. Godverdomme zeg, de SSD is krap een half jaar oud! :(

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Crucial m4 256GB. Ik draaide de laatste nieuwe firmware waarmee ik dacht safe te zitten. Helaas...

De berichten over de Crucial m4-reeks beginnen nu wel op te stapelen. Zouden ze toch niet zo feilloos zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
[quote]Phuncz schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:59:
[...]

Slimme mannen raden geen SATA-backplanes aan aan iemand die al een SATA-backplane heeft :P Maar die wat ik heb is dus voor 3,5" disks, ook niet onlogisch als je 2TB disks hebt. Want aan die overige vijf 2,5" bays heb je weinig... etc...

Deze slimme man weet het verschil tussen 2.5'' en 3.5''Inch :+ , zelf heb ik een 3x 3.5" Sata HDD Hotswap van Lianli (EX-H33) iets wat aangepaste form en een 2x2.5'' bay van Sharkoon voor de SSD/backup HDD.

http://i1260.photobucket....i563/Habana7/IMG_0691.jpg

Die twee reviews zijn bepaalt geen hoogvliegers , enkel omdat de led's blijven branden en één fannetje dat wat geluid maakt, en dat in gebruik met één SSD? what ever, 6-bays is misschien wat overdreven, in ieder geval bij mij functioneert het prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Eindelijk weer thuis en mijn voor het weekend ingebouwde samsung 830 128 GB ssd kunnen testen :D

HDD:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/fwn8mr.jpg

SSD:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/dmra8l.jpg

een heel mooi verschil dus :D.. en neem aan goede waardes voor een ssd op SATAII..
Compizfox schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:27:
[...]

OK, dat heb ik over het hoofd gezien. Maar dan nog kan het veel simpeler.

- Verwijder de Windows-partitie op de HDD (die niet meer gebruikt wordt) met een Live-CD zoals GParted Live
- Breidt de andere partitie met je data uit. Als je data-partitie rechts van je Windows-partitie staat, verplaats je je partitie naar links. (met GParted)
onderstaand stappenplan werkte uitstekend, bedankt _/-\o_
fijn programmatje dat GParted

[ Voor 102% gewijzigd door Downstar2 op 12-11-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Phuncz schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:17:
De berichten over de Crucial m4-reeks beginnen nu wel op te stapelen. Zouden ze toch niet zo feilloos zijn ?
Dat de laatste 010G firmware problemen geeft is nu ruim bekend op diverse Fora. Absoluut een afrader om nu naar deze versie te gaan upgraden!
Ik snap niet dat Crucial deze versie nog online laat staan, of iig een waarschuwing toevoegt op de downloadpagina. :?

De firmware versie 000F is prima, geen reden om te flashen. Heb net een hagelnieuwe M4 128GB met 'af fabriek firmware' 000F ingebouwd in een oudere Laptop (met ICH-7M), werkt vooralsnog probleemloos, en wat een verschil weer i.t.t. de oude mechanische HDD die erin zat. Weer iemand erg blij gemaakt. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

bitshape schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:14:
[...]

Dat de laatste 010G firmware problemen geeft is nu ruim bekend op diverse Fora. Absoluut een afrader om nu naar deze versie te gaan upgraden!
Ik snap niet dat Crucial deze versie nog online laat staan, of iig een waarschuwing toevoegt op de downloadpagina. :?

De firmware versie 000F is prima, geen reden om te flashen. ...
Ook één van de redenen waarom ik meestal een half jaar later pas de firmware upgrade, als alles al prima werkt. Loop je tenminste wat minder kans op dit soort dingen. Ik hoop alleen dat ze niet de OCZ kant opgaan qua beta firmwares.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik was van 0309 rechtstreeks gegaan naar 010G omdat er toch wel wat opgeloste bugs waren met betrekking tot de betrouwbaarheid. Maar helaas, zelfs 3 maanden later zijn er nog steeds problemen mee en staat de firmware nog steeds online. Ze zullen het wel merken aan het aantal geretourneerde drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een 128 Gb Samsung 830 in de dvd bay van mijn laptop geinstalleerd. Nu heb ik windows 88 Gb gegeven en ik wil op de resterende ruimte nog Ubuntu installeren. Nu lees ik dat het slim is om over provisioning toe te passen, dus een stuk van de ruimte niet te gebruiken. Samsung beveelt iets van 12 Gb aan, waardoor de Ubuntu partitie wel wat klein wordt...Is 12 Gb over provisiong echt nodig? Het is natuurlijk ook zo dat beide OS'en niet te gelijk vol zitten. Telt niet gebruikte ruimte van een OS ook mee of draait het echt om ongeformateerde ruimte?

Goede verbertering overigens:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/5812499/ssd_vs_hd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Het is niet strict nodig maar het is aan te raden om lage schrijfsnelheden te vermijden als je schijf veel beschreven wordt. Zolang je gebruik maakt van TRIM-enabled OS'en en het systeem niet te zwaar belast (geen tientallen gigabytes elke 10 minuten schrijven naar de SSD) zal het zelden tot problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Hoe zit het nu eigenlijk met de samsung 840 serie (niet de pro). Prestaties vallen hier en daar wel wat tegen vergeleken met de 830. Is dit (of wordt dit) opgelost met firmware updates? Of ligt het gewoon aan de schijf zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Phuncz schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 16:13:
Het is niet strict nodig maar het is aan te raden om lage schrijfsnelheden te vermijden als je schijf veel beschreven wordt. Zolang je gebruik maakt van TRIM-enabled OS'en en het systeem niet te zwaar belast (geen tientallen gigabytes elke 10 minuten schrijven naar de SSD) zal het zelden tot problemen komen.
Dank je voor je reactie :) Maar als hij bijna vol is slijt hij ook extra hard toch? Zou een paar Gb niet formateren ook al helpen of moet het echt 10% zijn?
EJPostema schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:42:
Hoe zit het nu eigenlijk met de samsung 840 serie (niet de pro). Prestaties vallen hier en daar wel wat tegen vergeleken met de 830. Is dit (of wordt dit) opgelost met firmware updates? Of ligt het gewoon aan de schijf zelf
Er wordt een ander soort geheugen gebruikt. Maar het zou natuurlijk kunnen dat hij nog sneller wordt. Maar 830 is een betere keuze momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal,

In ander topic over windows 8 het volgende ook neer gezet, echter misschien niet helemaal de fout van Windows maar meer van de SSD. Afijn:

Ik heb een SSD schijf gekocht en dacht dat dit de uitgelezen kans is om maar meteen te upgraden naar Windows 8. Echter kom ik niet verder dan de installatie, bij het afronden krijg ik steeds een fout; variërend van 'installatiebestand beschadigd' tot 'kan opstartbestand niet anmaken'. (niet exact verwoord in deze manier)

Nu vallen mij een aantal zaken op, mijn SSD word namelijk niet elke keer herkent als SATA. Als ik hem opnieuw opstart staat er in de BIOS soms SATA:C300 en de andere keer weer IDE:C300.
Ik heb de BIOS ingesteld op AHCI en ook de laatste firmware geinstalleerd.
(ik heb een asus m4a89GTD PRO met een Crucial C300 64GB SSD)

Via DISKPART heb ik al enkele keren de schijf geformatteerd en gecleand.
Weet iemand wat ik nog meer kan proberen? Word hier namelijk een beetje verdrietig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een samsung 830 64GB in mijn htpctje geinstalleerd. Vanochtend fresh win7 install, dacht ik intel rapid storage te installeren voor de trim functie, geeft die aan dat mijn systeem niet aan de min. vereisten voldoet. Na gegoogle kwam ik achter dat mijn bordje met een G41 ich7 chipset dit idd niet ondersteund. Gelukkig heeft samsung de ssd magician. Ik heb de optimize functie als monthly taak opgegeven. Dit moet toch helemaal goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:31:
Dank je voor je reactie :) Maar als hij bijna vol is slijt hij ook extra hard toch? Zou een paar Gb niet formateren ook al helpen of moet het echt 10% zijn?
Geen probleem hoor, graag geholpen :) Maar hoe "hard" hij slijt ligt wederom aan hoeveel je schrijft. Een schijf die 90% vol is maar waar enkel standaard dingen (Windowsje booten, programmatje draaien, gamepje runnen, webje bekijken) mee gedaan worden kan zeer lang zonder problemen gebruikt worden, omdat er telkens maar kleine hoeveelheden data beschreven moeten worden.

Nogmaals, als je TRIM hebt en een schijf met een redelijke garbage collection (de meeste tegenwoordig) zou dit enkel een probleem kunnen zijn als je vele gigabytes per uur wegschrijft. Ik geloof dat ik ooit van CiPHER had gelezen dat de gemiddelde SSD een na half uur "clean" zou moeten zijn na een secure erase (alles wissen), wat me niet ongewoon lijkt met 200-300MB/s lees- en schrijfsnelheden. Een 128GB SSD zou je met 200MB/s schrijfsnelheid op 10 minuten vol kunnen schrijven namelijk.

Maar je moet wel met één ding rekeninghouden: er moet altijd IETS van vrije ruimte zijn. Al is het 1GB, maar liefst wat meer. 7% wordt ook al eens gebruikt voor overprovisioning, dus dan kom je uit op:
128GB * 7% = 9GB
128GB - 88GB - 9GB = 31GB

Met 31GB moet je toch wel iets kunnen doen binnen Ubuntu lijkt me :)

Maar als je echt elke GB nodig hebt voor (hopelijk) statische opslag, dan kan je gerust 3GB maar ongepartitioneerd laten. Echter kom je in problemen als je bij een bijna-volle schijf veel gaat schrijven.
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:06:
Nu vallen mij een aantal zaken op, mijn SSD word namelijk niet elke keer herkent als SATA. Als ik hem opnieuw opstart staat er in de BIOS soms SATA:C300 en de andere keer weer IDE:C300.
Ik heb de BIOS ingesteld op AHCI en ook de laatste firmware geinstalleerd.
(ik heb een asus m4a89GTD PRO met een Crucial C300 64GB SSD)
Mijn eerste gedacht gaat uit naar een incompatibiliteit tussen het moederbord en de SSD. Je hebt al de laatste firmware versie (voor mobo én SSD ?) geinstalleerd dus daar is al niet veel dat je kan doen. Probeer hem eens aan te sluiten op een andere poort (zéker niet de JMicron) en probeer ook eens een andere kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 14-11-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:29:

[...]

Mijn eerste gedacht gaat uit naar een incompatibiliteit tussen het moederbord en de SSD. Je hebt al de laatste firmware versie (voor mobo én SSD ?) geinstalleerd dus daar is al niet veel dat je kan doen. Probeer hem eens aan te sluiten op een andere poort (zéker niet de JMicron) en probeer ook eens een andere kabel.
Ik heb de laatste firmware van de SSD nog niet geprobeerd, ik had eerder niet door dat dit ook mogelijk was dus ga dit zeker proberen.

Ik zie bij me specs van mijn mobo de volgende dingen staan:
SB850 Chipset
6 xSATA 6.0 Gb/s ports Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB361 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100 for up to 2 PATA devices
1 xExternal Power eSATA 3.0Gb/s port

Betekent dit niet dat al mijn poorten JMicron zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope. het AMD chipset heeft 6 sata-600 poorten van zijn eigen.

De Jmicron controller wordt gebruikt voor de PATA aansluiting en eSATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Met geluk is enkel de PATA en eSATA poort van JMicron maar dat moet je in het boekje bekijken.

Edit: Swordlord was sneller !

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 14-11-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
330d schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:28:
Ik heb een samsung 830 64GB in mijn htpctje geinstalleerd. Vanochtend fresh win7 install, dacht ik intel rapid storage te installeren voor de trim functie, geeft die aan dat mijn systeem niet aan de min. vereisten voldoet. Na gegoogle kwam ik achter dat mijn bordje met een G41 ich7 chipset dit idd niet ondersteund. Gelukkig heeft samsung de ssd magician. Ik heb de optimize functie als monthly taak opgegeven. Dit moet toch helemaal goed gaan?
Gezien je een ich7 southbridge hebt, zul je alleen IDE mode kunnen draaien. Beetje jammer, maar dit is niet direct een probleem want de standaard IDE drivers van Windows 7 ondersteunen het TRIM commando.

Mijn advies:
Download even de benchmark tool AS-SSD en controlleer welke driver wordt aangegeven.

In jouw geval zou er pciIDE - BAD komen te staan en dat is goed!

Je hebt dan de standaard Windows driver draaien die gewoon TRIM ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok :) ik ga een ander kabeltje proberen (geloof dat ik nu een sata 3gb/s kabel gebruik, toch maar ff een 6gb gebruiken?) en even de firmware updaten.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom ik toch nog zo ver door het setup van windows 8 kom..

Maar dit is iets wat me geen moment meer zal intresseren als het uiteindelijk wel werkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6gb/s kabels zijn een mythe, 3gb/s en 6gb/s kabels zijn fysiek gewoon gelijk aan elkaar. Wat wel bestaat zijn slechte kabels :P...
Dus gewoon ander kabeltje zou ook al kunnen helpen.

Verder zou ik zeggen dat de drive een secure erase geven een goed idee zou zijn. Zo gaan namelijk veel rare trekjes vaak weg.

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Hoe zit het met garbage collection? Zit deze ook oo de samsung 830? Ik heb de ssd wel ondergepartitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[sarcasm]

Nee, de Samsung 830 is de enige moderne SSD ter wereld die geen carbage collection toepast, omdat jij nog niet eens de moeite neemt om product info van samsung over de drive te lezen

[/sarcasm]

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Idd, die moeite heb ik niet genomen, anders vroeg ik het hier niet :p
Het staat niet bij de specs op de samsung site...

[ Voor 26% gewijzigd door 330d op 14-11-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zeggen... Wedden dat het er staat?

Nederlandse site, rampzalig
De meest betrouwbare SSD. Zonder verlies aan prestatiekracht.

Samsung ontwikkelt en fabriceert de SSD's volledig zelf. De Samsung SSD 830 Series is geoptimaliseerd voor uitzonderlijke, duurzame prestaties en ongekende betrouwbaarheid dankzij de speciaal ontwikkelde anti-slijtage- en opschoonalgoritmes.
Engels... Tenminste fatsoenlijk...
Sustained Performance and Unrivaled Reliability

Samsung SSDs are designed and build completely in-house. The Samsung SSD 830 Series is optimized for exceptional, sustained performance and unrivaled reliability through its specially- engineered wear-leveling and garbage collection algorithms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Idd, thx man. Ik weet genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter aanvulling van mijn eerder reacties:

Als ik mijn bios nu op IDE zet dan herkent hij de schijf wel als SATA.
Logica! :?

Als ik hem later terug zet op ahci werkt het dan nog allemaal?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch jammer dat die 840 Pro zo duur is en ook lijkt te blijven, ik had gehoopt op een kleiner prijsverschil met de 830. 80 euro extra voor in feite een wat langere e-peen gaat toch wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HALLO allemaal ,
ik heb deze week de SSD van SAMSUNG 840 PRO 256gb aangeschaft via dynabyte voor 226 euries.
Ik heb nog niet de windows 7 erop gezet want heb geen tijd dus wordt het op zaterdag.
ik heb alleen getest en herkend m wel via windows.
Voordat ik windows7 erop wil zetten heb ik een paar vraagjes.
Ik gebruik Asus Sabertooth x79.
Welke driver moet ik installeren voor de ssd?
De
Asmedia SATA Controller Driver V1.3.4.0
of
Marvell SATA 6G Driver V1.2.0.1014

en ik keek ook via de Samsung ssd Magician 3.2 of er firmware update was maar dat was niet het geval.

tot zover.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijk is dat je in je BIOS AHCI aanzet *voor* installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Waarom niet op de intel poorten aansluiten ?
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 20:02:
HALLO allemaal ,
ik heb deze week de SSD van SAMSUNG 840 PRO 256gb aangeschaft via dynabyte voor 226 euries.
Ik heb nog niet de windows 7 erop gezet want heb geen tijd dus wordt het op zaterdag.
De
of

en ik keek ook via de Samsung ssd Magician 3.2 of er firmware update was maar dat was niet het geval.

tot zover.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 20:02:
HALLO allemaal ,
De
of

tot zover.

mvg
Je wilt die drivers niet gebruiken en ook niet die controllers.
Schakel dus in de BIOS de ASmedia en of Marvell controller uit. Dit zijn namelijk nep sata-600 controllers, die niet de daadwerkelijke snelheid van sata-600 halen.

Je bent veel beter af met de sata-600 poorten die van uit je intel chipset komen. Kijk dus even goed in je handleiding, welke poorten van welke controller afkomen!!!!

Zodra je hem hebt aangesloten op de Intel controller, dan maakt het in principe bijna niet uit welke driver je gebruikt.
De standaard windows 7 driver is goed (heeft ondersteuning voor trim) of je download de nieuwste Intel storage drivers van de Intel website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:29:
Ter aanvulling van mijn eerder reacties:

Als ik mijn bios nu op IDE zet dan herkent hij de schijf wel als SATA.
Logica! :?

Als ik hem later terug zet op ahci werkt het dan nog allemaal?
Update: windows 8 installatie geslaagd door bios op IDE te zetten. Schijf werd gewoon als sata herkent im ide modus. Toen installatie klaar was wou hij windows niet opstarten.
Bios terug op ahci en windows werkte!

Wat is nu het gevolg van het in IDE installeren?
Werkt de AHCI gewoon? Hoe controleer ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een 3.5 inch hotswap bay, waar ik graag een ssd in wil plaatsen, niet allen moet ik de aansluitingen aan de zijkant van een normale 3.5 inch hebben, maar natuurlijk moeten de aansluitingen aan de achterkant ook op dezelfde locatie zitten. kan dit met een normale bracket, of moet ik iets al een "western digital velociraptor" achtig iets hebben?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op woensdag 14 november 2012 @ 20:13:
Waarom niet op de intel poorten aansluiten ?[...]
Welke aansluitingen is de intel poorten ?

http://images.tweaktown.c...herboard_preview_full.jpg

ik gebruikte normaal de bovenste bruine aansluiting omdat het sata 600 is.
en volgens het bord is het intel chipset driver.

Ik heb niet veel verstand van dus wil ik weten wat ik fout doe.
[...]
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Adhv de tekst op het bord moet het de witte zijn die sata3.0 aka 6gb Staat ook ssd caching op, dat is een techniek van intel. In je bios kan je je marvell uitschakelen dan kom je erook achter :)
maar om eerlijk te zijn lijkt me ook logisch dat die bruine het zijn gezien het doornummeren van de poorten. Je eerste 2 poorten zijn 6G en dan 4 van 3G, allemaal van intel. Moet in je boekje staan.

[ Voor 52% gewijzigd door 330d op 14-11-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DE 2 bruine aansluitingen zijn toch de intel chipset drivers als ikt goed begrijp?

want er staat: Turning the corner, you can see we've got a total of eight SATA ports here. On the far left we have two SATA III ports that run off the Marvell controller, next to that we've got four black SATA II ports which run off the Intel X79 chipset, while right at the back we have two more SATA III ports which in this case run off the Intel chipset. As always, the SATA III Intel ports should be your priority.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:35:
DE 2 bruine aansluitingen zijn toch de intel chipset drivers als ikt goed begrijp?

want er staat: Turning the corner, you can see we've got a total of eight SATA ports here. On the far left we have two SATA III ports that run off the Marvell controller, next to that we've got four black SATA II ports which run off the Intel X79 chipset, while right at the back we have two more SATA III ports which in this case run off the Intel chipset. As always, the SATA III Intel ports should be your priority.
Je hebt een handleiding... Die kan je precies vertellen wat wat is.

En als ze zijn aangesloten op de Intel poorten, dan is dit goed en hoef je geen verdere actie te ondernemen.
Installeren die hap!
330d schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:33:
Adhv de tekst op het bord moet het de witte zijn die sata3.0 aka 6gb Staat ook ssd caching op, dat is een techniek van intel.
Nee, die caching poorten is een EFI geintregeerde caching wat ASUS zelf heeft ontwikkeld voor de Marvell controller...
Omdat de X79 geen Intel SRT ondersteund...

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:40:
[...]

Je hebt een handleiding... Die kan je precies vertellen wat wat is.

En als ze zijn aangesloten op de Intel poorten, dan is dit goed en hoef je geen verdere actie te ondernemen.
Installeren die hap!

[...]

Nee, die caching poorten is een EFI geintregeerde caching wat ASUS zelf heeft ontwikkeld voor de Marvell controller...
Het vervelende is ook dat geen boekje meer heb want die is kwijt :) !

Dus wat ik moet doen is de eerste bruine gebruiken want die zijn de intel poorten.
Via bios de marvell en asmedia op disabled zetten?
EN de chipset driver installeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:51:
Er is ook nog altijd de website van de fabrikant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Swordlord schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:40:
[...]
Ah op die fiets... idd, INtel SRT bedoelde ik.
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:51:
[...]

Dus wat ik moet doen is de eerste bruine gebruiken want die zijn de intel poorten.
Via bios de marvell en asmedia op disabled zetten?
EN de chipset driver installeren .
Man man man... ik dacht dat ik lui was, gewoon googelen man :+
Puur uit nieuwsgierigheid ging ik even kijken en voila direct bij de specs al duidelijk omschreven:
Intel® X79 chipset :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown
4 x SATA 3Gb/s port (black), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9128 controller :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), gray
ASMedia® ASM1061 controller :
1 x Power eSATA 6Gb/s port(s), green
1 x SATA 6.0 Gb/s ports, red

Bruin dus ;)

[ Voor 16% gewijzigd door 330d op 14-11-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

The quick brown fox jumps over the lazy dog...

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Bijna vergeten op mijn eigen post te reageren. Ik dacht altijd dat je de intel drivers cq rapid storage moest installeren voor trim. Dus de standaard windows drivers ondersteunen dat ook?
Ik heb de intel inf drivers geinstalleerd, dus als het goed is heb ik geen windows drivers. Ik ga morgen even checken hoe dit zit en de fsutil commando checken.
Swordlord schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:53:
[...]

Gezien je een ich7 southbridge hebt, zul je alleen IDE mode kunnen draaien. Beetje jammer, maar dit is niet direct een probleem want de standaard IDE drivers van Windows 7 ondersteunen het TRIM commando.

Mijn advies:
Download even de benchmark tool AS-SSD en controlleer welke driver wordt aangegeven.

In jouw geval zou er pciIDE - BAD komen te staan en dat is goed!

Je hebt dan de standaard Windows driver draaien die gewoon TRIM ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Worden er binnenkort nog zaken verwacht die de prijzen van de huidige gewilde series (m4, 830, etc) omlaag zullen brengen? Bijzondere introducties of nieuwe ontwikkelingen bedoel ik dan.

Ik heb de prijs afgelopen weken in de gaten gehouden, en momenteel slingert het een beetje tussen de 84 en de 90 euro voor de 830, 128 GB.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Pagina: 1 ... 67 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.