Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Netwerkadapter is er wel één die ik zou backuppen inderdaad. Ik zweer dat bij vorige installaties Windows 7 de driver al bij zich had, maar toen ik laatst Windows 7 ging reinstallen voor mijn SSD had ie hem toch echt niet. :+
Uiteindelijk maar opgelost door hem op m'n telefoon te downloaden. Gelukkig had Windows 7 de USB Mass storage drivers wel :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een samsung 830 256GB SSD daar had ik van de week windows vista opgezet,
met de bedoeling om te upgraden naar win8 wanneer die te koop is.

ik was vergeten dat het bios gereset was, en ipv ahci naar ide was teruggesprongen
met een kleine resisteringreep was ie makkelijk om te zetten zodat windows wel bootte vanuit ahci.

maar nu ik win8 heb, staat ie weer in IDE modus, en wil m dus weer naar ahci modus omzetten,
alleen:
1. register ingreep werkt niet.
2.fixit programatje van microsoft wekt niet in win8
3. op internet staat ook niet wat nou de oplossing is, (najaik kan het iig niet vinden)

weet iemand hoe ik dit moet fixen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:40
mrc4nl schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:52:
weet iemand hoe ik dit moet fixen?
The answer is simple enough: turns out they've added a new registry key underneath the driver you'll need to tweak: StartOverride. I just deleted the entire key, but if you're paranoid, you can probably just set the named value 0 to "0".

So, the full process:

- Enable the driver you need before changing the RAID mode setting in the BIOS:
(for Intel stuff, the driver name is usually iaStorV or iaStorSV, others may use storahci)
-- Delete the entire StartOverride key (or tweak the value) under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\(DriverNameHere)
- Reboot to BIOS setup
- Enable AHCI or RAID mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
Heb net mijn Samsung 830 SSD als een extra drive geinstalleerd. Primaire partitie, 119,24 GB, NTFS.

Nu wil ik met Samsung's Magician software de SSD testen, maar geeft een foutmelding "No Volumes Found ...". Over Provisioning werkt ook niet, moet denk ik een Volume selecteren.

Waarom is dit en wat te doen?

Net anders een speedtest gedaan:
SSD speedtest

Aangesloten op een oudere MB van Gigabyte GA-P35-DS4

SSD is gekocht om mijn grotere D800 fotobestanden gemakkelijker te kunnen bewerken op mijn computer.

[ Voor 32% gewijzigd door honey op 26-10-2012 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wel je controller op AHCI staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dacht ik wel, komt het omdat ik hem aangesloten op het laatste vrije sata poort: GIGABYTE SATA2 ?
De andere zit op een vrije SATA van de South Bridge.

Is dit gemakkelijk te controlleren? Erg lang geleden dat ik hier iets mee heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Gezien die pciide bad lijkt mij van niet, die loopt nu in ide modus.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Heb hem net op een andere poort aangesloten, eentje van de South Bridge:

SSD speedtest southport

Een stuk beter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

En nu de iastor als driver, dus nu wel in AHCI modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nog steeds een SATA2-poort zo te zien. Heeft je moederbord ook SATA3-poorten? Zo ja, dan loont het om hem daarop aan te sluiten voor meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Nee, vrij oud moederbord en alleen SATA2-poorten. Misschien binnenkort eens upgraden, ... als ik weer wat meer geld heb. Bedankt voor de suggesties.
--------

Blijft nog open mijn oorspronkelijke vraag: ;)

Heb net mijn Samsung 830 SSD als een extra drive geinstalleerd. Primaire partitie, 119,24 GB, NTFS.

Nu wil ik met Samsung's Magician software de SSD testen, maar geeft een foutmelding "No Volumes Found ...". Over Provisioning werkt ook niet, moet denk ik een Volume selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08 22:38

freddy0519

It hurts when IP

Even misschien een retorische vraag, maar is de Samsung 830 128 GB nog altijd een goede aankoop, of moet ik de OCZ Vertex 4 en de Crucial M4 ook nog als mogelijke aanschaf overwegen? Ik weet dat de Vertex 4 de nieuwste van de drie is, maar nog steeds lees ik dat Samsung de beste is. Ik ben namelijk enorm aan het twijfelen.

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vertex moet je sowieso niet kopen. Alles van OCZ is zo ongeveer een miskoop.

Of je uiteindelijk de samsung of crucial kiest is vooral afhankelijk van de prijs. Meestal is de samsung goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@compizfox: kijk a.j.b. van te voren even wat voor chipset diegene op zijn/haar mainboard heeft zitten voordat je advies geeft. Ik lees je vaker advies geven over 'SATA3 is altijd sneller', maar dat is allleen zo als dat een AMD/Intel SB integrated controller!

Dat geldt dus niet voor één of ander SATA3 insteekkaartje en SATA3-controller die er vaak (geïntegreerd in het mainboard) naast geprikt wordt met bv. een ASmedia, JMicron of Marvell chip. De performance hiervan is gewoon een stuk slechter en je mag maar afwachten of TRIM werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:50:
De vertex moet je sowieso niet kopen. Alles van OCZ is zo ongeveer een miskoop.

Of je uiteindelijk de samsung of crucial kiest is vooral afhankelijk van de prijs. Meestal is de samsung goedkoper.
Neen, niet alls van OCZ! :P

De bracket van 2.5" naar 3.5" van OCZ is geen miskoop! O-)

En ik zie hier in een shop in België de Samsung 830 128 GB voor 120 euro staan. Heb ik er wel voor over.
http://www.forcom.be/comp...gb-2-5-sata-iii-bulk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

30% goedkoper in nederland? Ik zou verder zoeken, het kan ongetwijfeld goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:56:
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

30% goedkoper in nederland? Ik zou verder zoeken, het kan ongetwijfeld goedkoper.
No offence tegen Nederland, maar ik koop hem liever in België. Hangt er wel natuurlijk af welke versie het is, of het de Desktop, Basic of Notebook kit is, want dat staat natuurlijk niet op de site van die shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Je linkt naar de basic versie. Het doosje van de desktop kit ziet er nl. anders uit en als er een bracket+Ghost CD bij zou zitten, zouden ze het heus wel vermelden op de webshop. Je moet het zelf weten, maar zoals Darkstone al aangeeft is €120,- voor een 830/128GB nou niet echt een buitenkansje...

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

rookie no. 1 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:51:
@compizfox: kijk a.j.b. van te voren even wat voor chipset diegene op zijn/haar mainboard heeft zitten voordat je advies geeft. Ik lees je vaker advies geven over 'SATA3 is altijd sneller', maar dat is allleen zo als dat een AMD/Intel SB integrated controller!
Eh, wat bedoel je? :? Dat kan ik me niet herinneren.
En eh, vooronderzoek doen over chipsets kan iemand die een vraag stelt prima zelf.
Dat geldt dus niet voor één of ander SATA3 insteekkaartje en SATA3-controller die er vaak (geïntegreerd in het mainboard) naast geprikt wordt met bv. een ASmedia, JMicron of Marvell chip. De performance hiervan is gewoon een stuk slechter en je mag maar afwachten of TRIM werkt.
Dat weet ik, maar je verwoording klopt niet. SATA3 is altijd sneller dan SATA2. Of een bepaalde controller sneller is dan een andere, is een totaal ander verhaal.

Je hebt er gelijk in dat je zegt dat er op veel moederborden SATA-controllers zitten van third-party fabrikanten (die je zelf al opnoemt) die bij lange na hun beloofde performance niet halen. Maar ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

honey schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:27:
Nee, vrij oud moederbord en alleen SATA2-poorten. Misschien binnenkort eens upgraden, ... als ik weer wat meer geld heb. Bedankt voor de suggesties.
--------

Download de versie 3.2, die doet het nu onder X64, http://downloadcenter.sam..._Magician_v.3.2_Setup.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 23:53:
[...]
Eh, wat bedoel je? :? Dat kan ik me niet herinneren.
En eh, vooronderzoek doen over chipsets kan iemand die een vraag stelt prima zelf.
Helaas vrees ik dat de meeste mensen niet beginnen aan te zoeken omdat ze gewoon niet weten waar te beginnen. Dus het is belangrijk dat wij zoveel mogelijk correcte informatie geven.
Dat weet ik, maar je verwoording klopt niet. SATA3 is altijd sneller dan SATA2. Of een bepaalde controller sneller is dan een andere, is een totaal ander verhaal.
Dat is het juist: in de simpelste theorie is SATA3 sneller dan SATA2, in de praktijk ligt het aan het apparaat, de controller en de verbinding naar de "I/O hub" (PCI-e 1x of 2x bv.)

CiPHER heeft het je al eens uitgelegd en zelf heb ik er een paar dagen eerder ook nog een stuk over geschreven:
Phuncz schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:48:
Het is ook belangrijk de opstartschijf op de Intel ICH aan te sluiten, want 3rd party controllers (VIA, Marvell, C-Media?,... ) durven nogal eens veel te beloven maar weinig waar te maken, zoals SATA-600 (6Gbps) op een PCI-e 1x 2.0 interface (5Gbps), maar vaak genoeg haal je zelfs die snelheden niet. Sowieso moet je rekening houden met:
- een lagere schrijfsnelheid (in mijn ogen even belangrijk als leessnelheid)
- hogere latency (hét voordeel van SSD is lage latency)
- meer potentiele problemen (betrouwbaarheid, software issues,...)

Leesvoer: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2227791

Het gaat wel werken, maar de voordelen (hogere continu leessnelheid) weegt niet op tegen de nadelen (zie hierboven).

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 27-10-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik snap wel wat je bedoelt, maar je omschrijft het toch niet helemaal correct.

SATA3 is wél altijd sneller dan SATA2, maar niet elke SATA3-controller is sneller dan elke SATA2-controller. Dat is een fundamenteel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compizfox schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:47:

SATA3 is wél altijd sneller dan SATA2, maar niet elke SATA3-controller is sneller dan elke SATA2-controller. Dat is een fundamenteel verschil.
Spreek duidelijk met de juiste benamingen... Want dan krijg je dit soort discussies waar jullie nou mee bezig zijn...
  • SATA-600 als communicatie protocol, is sneller dan SATA-300...
  • Maar niet elk apparaat met een SATA-600 communicatie is per definitie sneller dan een SATA-300 apparaat. Lees: SATA-600 HDD's VS SATA-300 SSD's.
  • Niet elke SATA-600 controller is per definitie sneller dan een SATA-300 controller. Lees: Controllers die flawed by design zijn en maar een fractie van de acces speeds halen ten opzichte van onboard controllers .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Precies wat ik bedoel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Als je snapt wat ik bedoel dan zou je ook snappen dat ik doel op de uiteindelijke resultaten en niet de theoretische whitepaper-specificaties waar niemand iets aan heeft. Je schept alleen meer verwarring door te proberen "niet fout" te zijn, maar geeft hierdoor uiteindelijk geen duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Iedereen snapt wel dat SATA3 in de theorie sneller en waarschijnlijk beter is dan SATA2. In theorie ja, maar daar heb je in de praktijk geen klap aan als die beroerde SATA3 controllers op bv. PCI-e X1 er op aangesloten zitten, niet alle SATA3 specs aanhouden, slechte drivers hebben, etc.. En dan nog, sequentieel read/write is niet het belangrijkste waar SSD's het van moeten hebben.

Ik gaf het even aan omdat ik zo ontzettend vaak het advies voorbij zie komen 'gooi er dan even een SATA3 controllertje in' en 'sluit je SSD altijd op een SATA3 poort aan'. Dat is gewoon niet de juiste hulp die je kunt geven aan mensen die er geen of weinig verstand van hebben (daarom vragen ze hier iets), zonder even verder te vragen waar ze het op aansluiten of voor gebruiken.

Maar goed, het is in een paar posts hierboven weer even goed uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
honey schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:27:
...
--------

Opgelost: ik had de SSD letter A: toegewezen, leek me wel handig zo aan het begin. Ik heb er nu L: van gemaakt en hierna was alles normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je creëert zo wel onduidelijkheid, voor de meeste mensen is SATA2 hetzelfde als een bordje met een SATA2-controller. Noem het dan de SATA2-specificatie of -standaard of iets dergelijks, al weet ik niet of het daar veel duidelijker van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
honey schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:56:
[...]

Opgelost: ik had de SSD letter A: toegewezen, leek me wel handig zo aan het begin. Ik heb er nu L: van gemaakt en hierna was alles normaal.
Mja dat is ook zo'n afstammeling uit het tijdperk van de dinosaurus: A: en B: waren tientallen jaren geleden "gereserveerd" voor floppy drives. Ik ben benieuwd hoe lang men daar nog aan vast gaat hangen want als ik een diskette-drive zie krijg ik al rillingen over mijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:36:
Ik ben benieuwd hoe lang men daar nog aan vast gaat hangen want als ik een diskette-drive zie krijg ik al rillingen over mijn rug.
Waarom? Prima techniek, voor z'n tijd en doel. Nog steeds is het geen slechte techniek, hij past alleen niet meer in de huidige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Omdat die "prima techniek" onderhevig is aan degradatie en gebrek aan enige vorm van gegevensredundantie. Ik heb die problemen vaak genoeg meegemaakt en aangezien het nu nutteloos is, tenzij je een PC hebt van meer dan 15 jaar oud, zijn er betere alternatieven zoals CD's en USB-sticks.

En die computers zijn zelfs door apparaten als een Raspberry Pi of een nettop voorbijgestreeft qua snelheid, efficientie en energieverbruik. Oude technologie hoort thuis in een museum als het geen duidelijk nut meer heeft, het staat vooruitgang in de weg. Ik verwacht ook dat men DVD-drives en hard disks binnen dit en 10 jaar doet verdwijnen in het voordeel van cloud storage en SSD's, een ultrabook of een tablet zou nooit in zijn huidige vorm gerealiseerd kunnen worden met het vasthouden aan voorbijgestreefde techniek.

Een casettebandje was ook een "prima techniek voor zijn tijd en doel", maar ik ben toch blij dat er zoiets als een CD en later een MP3 zijn ontstaan. Nu kan een media speler meenemen ter grootte van een cassettebandje met 100.000'den nummers, ipv. 80 minuten muziek. Dit met veel betere geluidskwaliteit, veel snellere muziekselectie en informatie over de muziek zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 28-10-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
freddy0519 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:58:
[...]

No offence tegen Nederland, maar ik koop hem liever in België. Hangt er wel natuurlijk af welke versie het is, of het de Desktop, Basic of Notebook kit is, want dat staat natuurlijk niet op de site van die shop.
Moest je het nog nodig hebben: http://be.hardware.info/p...8gb-basic-kit#tab:prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Phuncz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:36:
[...]

Mja dat is ook zo'n afstammeling uit het tijdperk van de dinosaurus: A: en B: waren tientallen jaren geleden "gereserveerd" voor floppy drives. Ik ben benieuwd hoe lang men daar nog aan vast gaat hangen want als ik een diskette-drive zie krijg ik al rillingen over mijn rug.
Bij jou gaat de tijd een stuk harder dan bij mij. Ik denk dat ik tot een jaar of 4-5 geleden nog wel diskettes heb gebruikt, dat vind ik geen 'tientallen jaren geleden' :P

En er zijn nu nog steeds zat pc's die beschikken over floppydrives (nieuwe pc's uiteraard niet, maar er zijn meer oude pc's dan nieuwe pc's in de wereld :+). En heb je aan C t/m Z, wat toch al snel 24 mogelijke drives zijn, niet genoeg? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zullen we hiervoor een 'nieuw' topic openen met bv. de titel 'floppy/diskette to be or not to be' :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net nieuw op dit forum. maar volgens mij ben ik het volgende probleem nog niet tegengekomen.
Ik heb een OCZ vertex 4 SSD van 256Gb, geïnstalleerd en met systeemkopie de bestanden van de oude opstartschijf hierop gezet. Werkt goed. Met fixit programma van Microsoft is het ook gelukt om in de bios de ACHI instelling te laten werken. Alleen geeft Win7, 32 bits, nu aan dat de SSD maar 139 Gb groot is en niet de 256 Gb. De oorspronkelijke HD schijf van WD, zo''n raptor ding, was 139 Gb! (volgens de fabrikant overigens 150Gb). Het moederbord is overigens van Asus, een P8H77 v/le en de SSD schijf is aangesloten op de juiste SATA connector (grijs). Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen geeft Win7, 32 bits, nu aan dat de SSD
De SSD of de partitie? Dat is een belangrijk verschil. Post een screenshot van je disk management scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klinkt alsof je de partitie van 139 GB (ik neem aan dat je GB bedoelt, Gb is wel heel weinig) gekloond heb naar je SSD. Ik denk dus dat je die partitie even moet extenden naar 256 GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
Een systeemkopie (image) is altijd (helaas) binnen Windows altijd een image van de totale schijfgrote (C) van waar het OS opstond, ondanks dat de eigenlijke backup maar enkele tientallen GB's groot is, mede daarom moet de nieuwe SSD (hardeschijf) even groot zijn of groter. dus inderdaad even naar schijfbeheer en de partitie vergroten.

@CiPHER, Als je de door het systeem gereserveerde gedeelte mee rekent, zou je kunnen zeggen dat het over partitie (C) gaat lijkt me, of bedoel jij wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad kinderlijk eenvoudig om de partie op mijn C-schijf te vergroten via systeembeheer. Zat zelf veel moeilijker te denken, maar de oplossing is, zoals zo vaak, eigenlijk heel simpel. 8)7
De SSD staat nu netjes op 256GB. Dank voor de attente reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Hallo Tweakers..

Ik heb een +- 4 jaar oud systeem Met de volgende specs:

CPU: Intel Core 2 duo E8400 @ 3.0 Ghz
RAM: Corsair dominators DDR2 1033 Mhz ( 6GB )
MOEDERBORD: Gigabyte GA-P35-S3G
HDD: 320 GB Western digital ( wd3200aaks-00b3a0)

Voor zo ver nodig dus bovenstaande specs, op mijn moederbord heb ik de volgende aansluitingen
South Bridge:

4 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII4, SATAII5) supporting up to 4 SATA 3Gb/s devices
Voor zover mijn kennis rijkt is SATA 3GB/s gelijk aan SATAII is gelijk aan Sata300?

Nu wil ik wel graag mijn systeem upgraden ( naar bijvoorbeeld een I7 DDR3 geheugen etc etc..)
echter rijkt mijn budget daar nu niet naar. Om toch een leuke boost te geven aan mijn oude systeempje ben ik uit gekomen bij een SSD.

Nu heb ik mij zelf al het 1 en ander in gelezen en weet dat de benodigdheden voor een ssd niet zo groot zijn, naar mijn weten alleen een open plek voor in je bays ( letop adapter voor plaatsen in 3,5") en een sata aansluiting.

Nu heb ik gezien dat er inmiddels al SATA600 ssd's zijn, maar zoals jullie hebben gelezen heb ik 'maar' een Sata 300 poortje op mijn toch wel (destijds) budget moederbord.

Nu is mijn hoofdvraag eigenlijk, wat is wijsheid?
Moet ik gaan voor een goedkopere oplossing en voor een 'verouderde' ssd gaan met Sata300 ( aangezien ik toch niet meer haal?) of moet ik gaan voor bijvoorbeeld een Samsung 830 gaan met een Sata600 aansluiting?

Zou ik in die zin meer performance uit een 600 halen dan uit een 300?

Zou ik uberhaupt een performance winst zien in mijn huidige situatie ?

Wie o wie helpt me verder :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt prima een Samsung 830 128GB nemen dat geeft jouw systeem best wel een boost aangezien je CPU vrij goed is ook al is die een paar generaties terug. Je wordt ook veel minder beperkt door SATA/300 dan je denkt; dat is iets van 10 tot 25% en dat is eigenlijk nauwelijks merkbaar. Je gaat van HDD naar SSD met een factor 100 op vooruit dus een tiental procent meer of minder is eigenlijk niet zo relevant.

Jouw systeem is denk ik wel een goede kandidaat om flink versnelt te worden door een SSD. Vooral kleine haperingen bij desktoptaken en opstarten en eigenlijk overal waar je op klikt, zou nu veel sneller moeten gaan. Je zult het wel moeten combineren met een HDD voor opslag zodat je de SSD puur kunt gebruiken voor OS + applicaties + enkele games wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 02:01:
Je kunt prima een Samsung 830 128GB nemen dat geeft jouw systeem best wel een boost aangezien je CPU vrij goed is ook al is die een paar generaties terug. Je wordt ook veel minder beperkt door SATA/300 dan je denkt; dat is iets van 10 tot 25% en dat is eigenlijk nauwelijks merkbaar. Je gaat van HDD naar SSD met een factor 100 op vooruit dus een tiental procent meer of minder is eigenlijk niet zo relevant.

Jouw systeem is denk ik wel een goede kandidaat om flink versnelt te worden door een SSD. Vooral kleine haperingen bij desktoptaken en opstarten en eigenlijk overal waar je op klikt, zou nu veel sneller moeten gaan. Je zult het wel moeten combineren met een HDD voor opslag zodat je de SSD puur kunt gebruiken voor OS + applicaties + enkele games wellicht.
Super bedankt voor je snelle reactie!

ik had me dus al wat ingelezen, aangezien ik eerder altijd dacht dat een SSD alleen maar op de nieuwste moederborden konden worden geplaatst :9 .. maar ze blijken dus gewoon via sata300/600 gekoppeld te kunnen worden..

Zelf leek me ook wel dat ik beter kon gaan voor de Sata600 varianten van ssd, scheelt misschien 15-25 euro ofzo met een 300 variant.. maar ik ben daarmee dus ook toekomst bewuster..
mocht ik dus ooit nog een bordje krijgen met sata600 dan kan hij mooi daar nog sneller op draaien :P..

Uiteraard was ik wel van plan om gewoon deze schijf die ik nu heb als 2de schijf inderdaad te gaan gebruiken ( dat moet geen probleem zijn toch, of lijd dit tot performance verlies van een SSD?)
de 2de schijf komen dingen op te staan als Foto's, films en andere data die niet snel hoeven te worden geladen..

Nu is deze schijf verdeeld in 2 partities, C: +-100 GB voor OS+applicaties en een D: +-200 GB voor data..
met een SSD kun je dus de C partitie als SSD zien en de D word dan 300 GB voor data alsware..
moet toch prima lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57
Goedemorgen,

Even een vraagje. Ik heb een Samsung 830 SSD van 128GB in mijn HP laptop geplaatst en heb hierbij Windows opnieuw geïnstalleerd. Ik heb echter de standaard Windows SATA drivers gebruikt. Is het nog aan te raden de Intel driver hiervoor te gebruiken?
Tevens heb ik Samsung SSD Magician 3.2 geinstalleerd. Deze zegt constant dat er een update beschikbaar is en als ik vervolgens de update aanklik kom ik op een website die niet bestaat. Meer gebruikers hier last van? En weet iemand hoe je de update check uitschakelt?

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:55:
Een casettebandje was ook een "prima techniek voor zijn tijd en doel", maar ik ben toch blij dat er zoiets als een CD en later een MP3 zijn ontstaan. Nu kan een media speler meenemen ter grootte van een cassettebandje met 100.000'den nummers, ipv. 80 minuten muziek. Dit met veel betere geluidskwaliteit, veel snellere muziekselectie en informatie over de muziek zelf.
Je had het over rillingen. Hoewel cassettebandjes qua kwaliteit, capaciteit en flexibiliteit voorbijgestreefd zijn, is het geen slechte techniek. Je kunt nog steeds prima muziek draaien vanaf een bandje en ze zijn bij heftige trillingen bijvoorbeeld nog een stuk betrouwbaarder dan HDD's of optische media. Voor floppy's geldt hetzelfde. Rillingen zijn er slechts voor technieken die gewoon echt niet doen wat ze moeten doen en niet voor technieken die netjes hun nut hebben bewezen en inmiddels eervol met pensioen mogen. De enige rilling is er eentje van respect, omdat deze technieken de basis hebben gevormd voor wat we nu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik snap je punt niet, heb ik ooit gezegd dat het een techniek of formaat was dat nooit uitgevonden had moeten worden ? Ik leef in 2012 en voor mij zijn floppies en cassettebandjes al lang voor 2000 eruitgeflikkerd geweest. Ze hebben hun dienst bewezen maar ik ga er niet sentimenteel over doen. Wat doen we anders in het SSD topic ? Moeten we misschien uit nostalgie teruggrijpen naar de oude schijven ? Ik heb ooit een Quantum Bigfoot 4.3GB HDD gehad voor in een 5,25"-bay, maar ik heb nu USB stickjes langs mij liggen die voor 4,5€ dubbel zoveel opslag bieden met een fractie van het stroomverbruik, formaat en gewicht.

Moet ik die dan toch bijhouden en nog ergens in koesteren ? Want ik snap het niet: ik had het over een gevoel dat ik heb dat ik krijg als ik floppies zie of hoor: ik heb wel vaker eens iets moeten splitsen over 5 of meerdere (max 20) floppies omdat 1.38MB, zelfs voor de CD-brander er was, voor enige vorm van data-verplaatsing te klein was en bijna niemand buiten mezelf had een ZIP-drive. En dan natuurlijk was er 1 van de (dure) floppies die ineens een dikke fout had, dus dan kon je leuk opnieuw naar huis om alles weer te kopiëren. Ja floppies "een prima techniek voor zijn tijd en doel" :')

Mijn hele punt is dat stilstaan en vasthouden aan voorbijgestreefde technologie nutteloos is voor de progressie. Zonder dergelijke progressie was er nooit een SSD-topic geweest. Of tablets en ultrabooks. Of smartphones en mediaplayers met touchscreens. Of massale adoptie van USB voor allerlei apparaten. Of SATA en PCI-express.
Flappie schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 07:35:
Ik heb een Samsung 830 SSD van 128GB in mijn HP laptop geplaatst en heb hierbij Windows opnieuw geïnstalleerd. Ik heb echter de standaard Windows SATA drivers gebruikt. Is het nog aan te raden de Intel driver hiervoor te gebruiken?
Dit kan je eventueel wel doen maar het levert niet vaak zoveel betere prestaties op. In sommige gevallen zelfs slechtere prestaties maar dat zijn uitzonderingen. Het is vooral aan te raden bij desktop toestellen waar RAID gebruikt wordt.
Tevens heb ik Samsung SSD Magician 3.2 geinstalleerd. Deze zegt constant dat er een update beschikbaar is en als ik vervolgens de update aanklik kom ik op een website die niet bestaat. Meer gebruikers hier last van? En weet iemand hoe je de update check uitschakelt?
Je hoeft heel die Magician software eigenlijk niet te gebruiken, het "optimaliseert" (lees: past aan) een aantal instellingen die eigenlijk niet veel voordelig effect hebben, tenzij je een ander Windows OS dan Windows 7 of 8 draait. Voor de rest slaagt het erin vooral te irriteren, zoals je al aanhaalt.

[ Voor 27% gewijzigd door Phuncz op 29-10-2012 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Misschien een vraag die al 100 x is gesteld..

maar het verschil bijvoorbeeld bij de Samsung 830 en Samsung 830 Desktop upgrade kit is toch alleen maar dat bij de Upgradekit je er nog een 2.5" naar 3.5 " adapter,een satakabeltjeen een powerkabeltje er bij krijgt ?

prijs scheelt elkaar +-30 euro (84 vs 110,50) en als het alleen om de eerder genoemde verschillen gaat..
kan ik net zo goed de kale versie nemen, en even een bay + satakabeltje(heb ik vast ook nog wel liggen) + powerkabeltje uit china halen voor een euro of 5..

of zit ik helemaal mis en zit er nog meer bij die upgrade set?
( wat ik wel weet is dat bij die normale kale ssd, geen ghost zit.. maar die kon je geloof ik downloaden van de website ofzo? al heb ik t niet eens nodig..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Downstar2 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:21:
prijs scheelt elkaar +-30 euro (84 vs 110,50) en als het alleen om de eerder genoemde verschillen gaat..
kan ik net zo goed de kale versie nemen, en even een bay + satakabeltje(heb ik vast ook nog wel liggen) + powerkabeltje uit china halen voor een euro of 5..
- Het SATA-stroomkabeltje zit, indien niet al te oud, waarschijnlijk gewoon op je voeding.
- Indien het een zelfbouw PC is worden ook altijd wel extra SATA kabels meegeleverd met het moederbord.
- In plaats van een bracket kun je hem ook gewoon los in de kast leggen of met een klein stukje dubbelzijdige tape vastplakken :)

Heb al meerdere malen de losse 830 versie gekocht bij een nieuwe PC en elke keer €0 extra kwijt aan extra onderdelen ;) :P De 830 zelf is voor zover ik weet namelijk 1:1 identiek :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
SmiGueL schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:30:
[...]

- Het SATA-stroomkabeltje zit, indien niet al te oud, waarschijnlijk gewoon op je voeding.
- Indien het een zelfbouw PC is worden ook altijd wel extra SATA kabels meegeleverd met het moederbord.
- In plaats van een bracket kun je hem ook gewoon los in de kast leggen of met een klein stukje dubbelzijdige tape vastplakken :)

Heb al meerdere malen de losse 830 versie gekocht bij een nieuwe PC en elke keer €0 extra kwijt aan onderdelen XD De 830 zelf is voor zover ik weet namelijk 1:1 identiek :)
Ja ik heb nog niet gekeken, maar pc is z'n 4 jaar oud nu.. denk dat er nog wel satastroomkabeltje aan zit..

inderdaad zelf bouw pc, en vandaar dat ik ook aangaf dat ik vast nog wel sata kabeltjes heb liggen..
brackets zijn ook wel los te koop her en der, mocht ik hem toch nog netjes willen weg werken..

ging mij er ook een beetje om of de schijven verder het zelfde waren, maar dat lijkt mij logischerwijs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jup, dat is het. Recente voedingen hebben zoals gezegd meestal wel gewoon SATA-powerstekkers.

Het enige wat je zou kunnen missen is dus een bracket. Maar die zijn wel goedkoper te krijgen, dat is de €30 extra niet waard imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 20:45
Downstar2 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 01:53:
Hallo Tweakers..

Ik heb een +- 4 jaar oud systeem Met de volgende specs:

CPU: Intel Core 2 duo E8400 @ 3.0 Ghz
RAM: Corsair dominators DDR2 1033 Mhz ( 6GB )
MOEDERBORD: Gigabyte GA-P35-S3G
HDD: 320 GB Western digital ( wd3200aaks-00b3a0)
[...]
Heb nu een Samsung 830 256GB snorren op een vergelijkbaar systeem draaien. Core 2 Duo E8200 (op 3.0 Ghz) en 4GB DDR2. Een wereld van verschil, heb er geen spijt van. Heb mijn OS, programma's en een aantal games op de SSD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Compizfox schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:24:
Jup, dat is het. Recente voedingen hebben zoals gezegd meestal wel gewoon SATA-powerstekkers.

Het enige wat je zou kunnen missen is dus een bracket. Maar die zijn wel goedkoper te krijgen, dat is de €30 extra niet waard imho.
Nouja als dat het verschil is dan haal ik mooi die basic variant, de rest kan ik zelf wel aankomen of heb ik al.

Ik was net toevallig bij de mediamarkt te Deventer, deze hebben de Samsung 830 ook liggen.
De basic 128 GB variant kost daar €119, de desktop versie kost €229!!!
110 euro meer voor een satakabel, een powercabeltje een bay ( en zag dat er ook zon sata naar usb geval bij zat?) :') :') :')

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2d2aqac.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2vjr2fn.jpg
Tackleberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:15:
[...]

Heb nu een Samsung 830 256GB snorren op een vergelijkbaar systeem draaien. Core 2 Duo E8200 (op 3.0 Ghz) en 4GB DDR2. Een wereld van verschil, heb er geen spijt van. Heb mijn OS, programma's en een aantal games op de SSD staan.
kijk aan, dat zijn de berichten die ik wil horen :D!
ik ga hem eerdaags ( zoniet vandaag nog :P ) bestellen.. die bay zie ik wel uit china ofzo te halen..
dan leg ik hem zo lang wel neer!

[ Voor 4% gewijzigd door Downstar2 op 29-10-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Downstar2 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:58:
Ik was net toevallig bij de mediamarkt te Deventer, deze hebben de Samsung 830 ook liggen.
110 euro meer voor een satakabel, een powercabeltje een bay ( en zag dat er ook zon sata naar usb geval bij zat?) :') :') :')
Ze hebben die Desktop versie waarschijnlijk een hele tijd geleden ingekocht en nooit de prijs aangepast. Zoiets zie je ook vaak met RAM in de niet-webshop winkels die zich niet specialiseren in PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me dat dat een fout is? Nog niet zo lang geleden waren de Samsung 830 256GB voor 159 euro te koop bij MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Phuncz schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:05:
[...]

Ze hebben die Desktop versie waarschijnlijk een hele tijd geleden ingekocht en nooit de prijs aangepast. Zoiets zie je ook vaak met RAM in de niet-webshop winkels die zich niet specialiseren in PC's.
Dat kan best, op de website is de basickit 89 zie ik... nog een groot verschil met de winkelprijs van 119 euro :P..
De 256 GB basic variant was zelfs nog goedkoper(189 euro) dan de desktopversie van de 128 Gb variant :|

de desktopkit kan ik niet vinden op hun website..

ik haal mijne wel bij de mycom voor 84 euro! dank voor jullie tips/hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Downstar2 op 29-10-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Als ik op de Website van Mediamarkt kijkt, zie ik hele andere prijzen als waar jullie het over hebben.. :?

@ mannen hieronder, dan heb ik zeker geluk gehad met de coulance van de verkoper op de locatie (Alphen aan de Rijn) waar ik was, een paar keer gewoon het artikel gehad met de prijs wat op de website vermeld stond, als dat niet zo had geweest had ik het gewoon elders gehaald, ik ben toch niet gek! ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Habana op 29-10-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijsvoering die de webshop van Mediamarkt hanteerd komt totaal niet overeen met de prijsvoering in de winkels.

Het is misschien ook leuk om te vermelden, elk Mediamarkt filiaal bepaald in principe zijn eigen prijzing van producten, dus het kan per mediamarkt variëren... Hoewel dit meestal in lijn met de rest van het land is. Veranderd het afhankelijk van de lokale concurentie.

Goed voorbeeld is in Limburg en andere grens gelegen Mediamarkten. Duitse winkels (ironisch genoeg vaak ook de Mediamarkt) kunnen bepaalde elektronica producten voor scherpere prijzen aanbieden... Ze moeten dus vrij zijn om de concurentie met de duitsers aan te gaan... Om te voorkomen dat mensen over de grens gaan shoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 29-10-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
Habana schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:56:
Als ik op de Website van Mediamarkt kijkt, zie ik hele andere prijzen als waar jullie het over hebben.. :?
Zeg ik toch ook, webshop prijs voor basic kit is 89 ofzo en winkelprijs Deventer 119.
Swordlord schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:24:
De prijsvoering die de webshop van Mediamarkt hanteerd komt totaal niet overeen met de prijsvoering in de winkels.

Het is misschien ook leuk om te vermelden, elk Mediamarkt filiaal bepaald in principe zijn eigen prijzing van producten, dus het kan per mediamarkt variëren... Hoewel dit meestal in lijn met de rest van het land is. Veranderd het afhankelijk van de lokale concurentie.

Goed voorbeeld is in Limburg en andere grens gelegen Mediamarkten. Duitse winkels (ironisch genoeg vaak ook de Mediamarkt) kunnen bepaalde elektronica producten voor scherpere prijzen aanbieden... Ze moeten dus vrij zijn om de concurentie met de duitsers aan te gaan... Om te voorkomen dat mensen over de grens gaan shoppen.
Klopt elke MM mag zijn eigen prijs hanteren.. daarom is het altijd verstandig om even de webshop te checken voor je iets koopt bij de lokale media markt..

Want mocht je het product niet gelijk nodig hebben, kun je het beter via de webshop bestellen en laten bezorgen bij je lokale MM.. of voor geringe kosten bij je thuis :P

nu weer ontopic over SSD :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
http://www.anandtech.com/...el-ssd-335-240gb-review/2

Review over de intel 335 240GB ssd. Een van de eerste met 20nm IMFT MLC NAND. De reviewer schrok ervan dat na 37.8TB writes naar het NAND, de drive health gedaald was naar... 79%. Terwijl IMFT het NAND op 20nm nog steeds rate op minimaal 3000p/e cycles... De intel 330 series haalde in hun test juist bijna 6000p/e cycles, voor een 60GB drive. Maar zoals de reviewer zegt, kan het ook een bug zijn natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 840 Pro wil maar niet echt leverbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:34:
http://www.anandtech.com/...el-ssd-335-240gb-review/2

Review over de intel 335 240GB ssd. Een van de eerste met 20nm IMFT MLC NAND. De reviewer schrok ervan dat na 37.8TB writes naar het NAND, de drive health gedaald was naar... 79%. Terwijl IMFT het NAND op 20nm nog steeds rate op minimaal 3000p/e cycles... De intel 330 series haalde in hun test juist bijna 6000p/e cycles, voor een 60GB drive. Maar zoals de reviewer zegt, kan het ook een bug zijn natuurlijk...
Je kunt niet zomaar writes op een hoop gooien en zo vergelijken. Dat is wat de reviewer verkeerd doet:
To write as much as possible to the drive before the NDA lift, I first filled the drive with incompressible data and then proceeded with incompressible 4KB random writes at queue depth of 32.
Als je dit doet zonder overprovisioning toe te passen, gaat je write amplification natuurlijk wel flink oplopen en Sandforce kan geen barbatrucje meer doen met compressie of deduplication.

Als je dit soort writes vergelijkt met eenzelfde hoeveelheid writes maar dan alleen sequential write, of wel met OP toegepast, dan zul je een lagere write amplification hebben en dus betere write endurance. In dat geval test je dus oneerlijk omdat de Intel 335 met zware 4K random writes wordt gebombardeerd, terwijl andere SSDs misschien vooral sequential writes hebben gekregen of wel met meer spare space.

Ik ken de exacte testomstandigheden niet, maar dit is in elk geval mijn eerste gedachte. Maar zelfs als dit klopt is de daling in endurance echter wel schokkend hoog. Je hoort een 256GiB SSD niet in zo'n korte tijd klein te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat is aan te raden voor de partitie indeling? Wil een 128 Gb SSD gaan kopen en deze inbouwen in de dvd bay van mijn laptop. De 250 Gb hardeschijf blijft zitten waar hij zit maar wordt voor opslag gebruikt.
Wil ook nog een Ubuntu installatie op de ssd zetten. Is het nog nodig (of aan te raden) om de SSD iets onder te partitioneren? Aangezien mijn C schijf van 55 Gb vaak op het randje vol zit en SSDs schijnen dan minder te presteren? Denk iets van 100Gb voor windows en de rest voor Ubuntu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zie bij mijn huidige SSD dat deze zo'n 49 GB gebruikt als in bij de C: => eigenschappen kijk, terwijl ik voor mijn gevoel helemaal niet zoveel gebruik. Dit wordt bevestigd als ik alle mappen in de C: selecteert inclusief de verborgen mappen, want dan kom ik tot slechts 29 GB. Wat kan dit verschil verklaren? Heeft dit te maken met TRIM. Dit vraag ik omdat ik bij een andere systeem graag een SSD in wil bouwen en ik zal moeten kiezen tussen 64 GB en 128 GB. Zoeken met Google levert geen relevante antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt 8GB RAM geheugen als ik je sig zo ff lees...
Pagefile gebruikt +- 1.5x je ram en reserveert hier een stuk op de schijf van.
Hybernate reserveerd ook een stuk op je schijf en dat is 1x je ram.

Dat betekend dus 2.5x 8GB = 20GB gereserveerde ruimte waar je dus niet aan kunt.

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
Met dit programma kun je zien, hoeveel precies wordt gereserveerd.

Pagefile kun je minder groot zetten, gezien je heel wat ram geheugen hebt, bijvoorbeeld 1GB met uitbreid mogelijkheid tot 10GB bijvoorbeeld. Dan wordt alleen die 1GB gereserveerd en eventuele extra ruimte zodra het nodig is alleen.
Hybernation kun je uitschakelen, als je dit toch niet gebruikt, je krijgt dan de gereserveerde ruimte terug.
(het precieze commando moet je even googelen)

[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 30-10-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Of gebruik TreeSizeFree, ook handig.

Hibernate uitschakelen: command line (cmd) als administrator (elevated) starten en 'powercfg -h off' typen

Met 8gb geheugen kun je prima proberen of je zonder page-file kunt. Krijg je foutmeldingen of vertragingen (bv. in Adobe Photoshop o.i.d.) dan kun je later altijd weer een (beperkte) page-file instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ok, heel erg bedankt voor jullie reacties! Dit verklaar het verschil. Ik heb inderdaad 8 GB RAM. Hibernation gebruik ik inderdaad niet op mijn desktop, die zou in ieder geval uit kunnen. Naar die page files zal ik ook nog naar kijken. Ik ben weet nu ook dat 64 GB wel voldoende is als bootschijf voor de andere office PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Voor dat kleine prijsverschil zou ik persoonlijk voor een 128GB SSD kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Kan iemand nu met zekerheid zeggen of je een partitie op een SSD wel vol mag schrijven, indien je 10$ unallocated space hebt op de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06-2024
Hallo,

Onlangs heb ik de SSD samsung 830 aangeschaft, bedoeld om mijn huidige HDD met daarop mijn OS, Windows 7, te vervangen. Twee jaar terug heb ik bij het installeren van het OS op mijn HDD mijn Windows XP 32bit eerst geïnstalleerd en vervolgens de upgrade, een schone installatie, naar Windows 7 64bit gebruikt. Dat werkte allemaal vlekkeloos. Nu wil ik (de upgrade naar) Windows 7 op mijn nieuwe ssd installeren, maar moet daarvoor eerst Windows XP installeren.

Daar ging het echter gisteren bij mij fout en daarom even deze hulpvraag. In het BIOS had ik, voordat ik XP ging installeren, de schijfconfiguratie op AHCI gezet. Achteraf weet ik nu dat dit het installeren van XP onmogelijk maakte aangezien de juiste drivers voor AHCI bij Windows XP ontbreken. Toch zal ik eerst XP op mijn schijf moeten hebben staan om de upgrade van Windows 7 (nogmaals: schoon) te installeren. Dus hoe kan ik dit nu het beste oplossen? [Ik weet dat er ook opties zijn om het eerst installeren van XP te omzeilen, maar hanteer liever de manier die werkte bij mijn HDD, zeker om andere problemen te voorkomen]

Is het bijvoorbeeld mogelijk om XP te installeren op de ssd in IDE modus en vervolgens voordat ik de schone installatie van Windows 7 doe de instellingen weer te verzetten naar AHCI? Of doe ik mijn SSD dan onnodig geweld aan? Of is dat simpelweg onmogelijk? Verdere tips zijn ook welkom!

En dan misschien nog een domme vraag. Maar ik vroeg mij af of het in z'n algemeenheid iets uitmaakt als je een schijf eerst had draaien in IDE modus en vervolgens bij een schone installatie van Windows de configuratie omzet naar AHCI. Ik heb namelijk nog een HDD met data welke altijd in de IDE modus heeft gedraaid, maar waarvan de configuratie (uiteraard?) ook wordt omgezet naar AHCI wanneer ik mijn SSD in AHCI modus ga gebruiken. Is het dan bijvoorbeeld verstandiger om de HDD dan eerst niet aan te sluiten wanneer ik Windows wil gaan installeren op mijn SSD?

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Greencloud schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:26:
Hallo,

Onlangs heb ik de SSD samsung 830 aangeschaft, bedoeld om mijn huidige HDD met daarop mijn OS, Windows 7, te vervangen. Twee jaar terug heb ik bij het installeren van het OS op mijn HDD mijn Windows XP 32bit eerst geïnstalleerd en vervolgens de upgrade, een schone installatie, naar Windows 7 64bit gebruikt. Dat werkte allemaal vlekkeloos. Nu wil ik (de upgrade naar) Windows 7 op mijn nieuwe ssd installeren, maar moet daarvoor eerst Windows XP installeren.
?
Ik heb zelf een license key voor de Win 7 upgrade via Surfspot en die kan ik gewoon op een schone schijf installeren.

[ Voor 51% gewijzigd door n00bs op 31-10-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencloud
n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:51:

?
Ik heb zelf een license key voor de Win 7 upgrade via Surfspot en die kan ik gewoon op een schone schijf installeren.
En dan tijdens het installeren ook ergens de licentiecode van XP invoeren? Ik dacht dat de upgrade eerst een bestaand OS moet 'zien' op de harde schijf, voordat ie überhaupt begint met installeren. Maar ik heb het nog niet geprobeerd met alleen de upgrade CD, dus zal eens kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Habana schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:14:
Voor dan kleine prijsverschil zou ik persoonlijk voor een 128GB SSD kiezen..
Dat klopt inderdaad. Ik wacht echter op een goede aanbieding van een van de Samsung 830 desktop schijven. Mocht de 64GB een goede aanbieding krijgen dan weet ik nu in ieder geval dat ik daar genoeg aan heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Greencloud schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:23:
[...]

En dan tijdens het installeren ook ergens de licentiecode van XP invoeren? Ik dacht dat de upgrade eerst een bestaand OS moet 'zien' op de harde schijf, voordat ie überhaupt begint met installeren. Maar ik heb het nog niet geprobeerd met alleen de upgrade CD, dus zal eens kijken wat er gebeurt.
Ik voer de code ook niet tijdens de install in, dan gaat het idd fout. Die moet je gewoon achteraf invoeren. Met google genoeg info over te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Regeneration schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik wacht echter op een goede aanbieding van een van de Samsung 830 desktop schijven. Mocht de 64GB een goede aanbieding krijgen dan weet ik nu in ieder geval dat ik daar genoeg aan heb. :)
Worden er dan nog dit jaar prijsdalingen verwacht op het SSD gebied? ik heb namelijk nergens hier iets over kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:48:
Worden er dan nog dit jaar prijsdalingen verwacht op het SSD gebied? ik heb namelijk nergens hier iets over kunnen lezen.
Ik verwacht zelf dat wanneer de Samsung 840 (pro) beter verkrijgbaar wordt dat de 830 voorraden opgemaakt moeten worden, wat mogelijk zou resulteert in wat goede aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vraag is hoe lang die aanbiedingen leverbaar zijn. De 830 is nu soms al niet goed leverbaar. Verder is de 840 er in 2 smaken: een minder presterende 840 en een duurdere 840 Pro. Denk je dat iedereen straks voor de 840 gaat als de betere 830 voor minder in de schappen ligt? Die dingen zijn in no-time uitverkocht als eenmaal bekend wordt dat de 830 niet meer geproduceerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Regeneration schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

Ik weet niet hoe goedkoop ze volgens jouw moeten zijn of worden, maar €84 voor een Sammy 830 128GB is al een weggeef prijs, ik begrijp werkelijk niet waar je nog over na moet denken, een beetje extra space is alleen maar lekker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Downstar2 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:58:
[...]

Nouja als dat het verschil is dan haal ik mooi die basic variant, de rest kan ik zelf wel aankomen of heb ik al.

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

kijk aan, dat zijn de berichten die ik wil horen :D!
ik ga hem eerdaags ( zoniet vandaag nog :P ) bestellen.. die bay zie ik wel uit china ofzo te halen..
dan leg ik hem zo lang wel neer!
Mijn SSD functioneert bijna z'n hele leven al prima zonder bay. Gewoon onderin de kast laten bungelen. SATA data en -power cables zijn stug genoeg om 'm op z'n plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:23:
Kan iemand nu met zekerheid zeggen of je een partitie op een SSD wel vol mag schrijven, indien je 10$ unallocated space hebt op de schijf?
Als je 10% overprovisioning hebt toegepast, heb je al een belangrijk extra deel spare space voor de SSD geleverd. Tenminste, als die 'unallocated space' nooit beschreven is! Als dat wel zo is, is eerst een TRIM erase of secure erase nodig om die ruimte 'terug te geven' aan de SSD. Pas dan wordt die ruimte ook effectief benut.

Maar ook met veel overprovisioning is het niet goed een filesystem helemaal vol te schrijven. Hou gewoon minimaal 10% vrij. Het is niet erg als je een keer hem helemaal volschrijft met een groot bestand. Wat wel erg is, is als je updates enzo gaat installeren en hem een tijd gaat gebruiken, terwijl er heel weinig ruimte vrij is. Je zult dan heftige fragmentatie krijgen.

Bedenk wel dat je prestatieverschillen met een SSD niet zo snel meer merkt. De levensduur wordt echter ook beïnvloed hierdoor ('write amplification') dus ik raad aan je SSD gewoon netjes te gebruiken. Als je meer ruimte nodig hebt, koop dan een grotere SSD. Ben je erg zuinig en benut je de ruimte goed, dan kun je prima af met een 64GB SSD met maar 50GiB daarvan gebruikt. Voor gamers is dat wel te weinig, die willen vaak hun games ook accelereren. Wat ze daarbij vaak vergeten is dat games al sneller opstarten omdat alle systeembestanden die ook moeten worden gelezen, van de SSD afkomen (C:) dus je games installeren op een HDD met een SSD als systeemdisk is ook geen slecht alternatief. Als je die random reads van je besturingssysteem maar kwijt bent, dan kunnen je hardeschijven op andere dingen richten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:56:
Vraag is hoe lang die aanbiedingen leverbaar zijn. De 830 is nu soms al niet goed leverbaar. Verder is de 840 er in 2 smaken: een minder presterende 840 en een duurdere 840 Pro. Denk je dat iedereen straks voor de 840 gaat als de betere 830 voor minder in de schappen ligt? Die dingen zijn in no-time uitverkocht als eenmaal bekend wordt dat de 830 niet meer geproduceerd gaat worden.
Ik heb de price-alerts ingeteld van Tweakers. En als het straks uitverkocht is dan is dat inderdaad mijn eigen schuld.
Habana schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet hoe goedkoop ze volgens jouw moeten zijn of worden, maar €84 voor een Sammy 830 128GB is al een weggeef prijs, ik begrijp werkelijk niet waar je nog over na moet denken, een beetje extra space is alleen maar lekker. ;)
Zoals ik zei moet ik de desktop versies hebben, aangezien ik een bracket en een SATA data kabel nodig heb. De 128 GB is al een tijdje ~111 euro en de 64 GB ~83 euro. En gezien het verschil met de OEM versie denk ik dat er nog wel wat ruimte is voor een prijsdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Regeneration schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:01:
[...]

Ik heb de price-alerts ingeteld van Tweakers. En als het straks uitverkocht is dan is dat inderdaad mijn eigen schuld.

[...]

Zoals ik zei moet ik de desktop versies hebben, aangezien ik een bracket en een SATA data kabel nodig heb. De 128 GB is al een tijdje ~111 euro en de 64 GB ~83 euro. En gezien het verschil met de OEM versie denk ik dat er nog wel wat ruimte is voor een prijsdaling.
Voor dat prijsverschil koop je met gemak een losse drive en koop je brackets en/of kabels gewoon los. Die bracket is ook nog optioneel, evt plak je dat ding met een stuk tape op de bodem vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:20:
[...]

Voor dat prijsverschil koop je met gemak een losse drive en koop je brackets en/of kabels gewoon los.
Tja, dan kan je (bijna) net zo goed de desktop versie nemen. :P
Die bracket is ook nog optioneel, evt plak je dat ding met een stuk tape op de bodem vast.
Dat is ook wel waar, maar ik doe het liever wat netter. Het is namelijk een PC van iemand anders.

Wel allemaal bedankt dat jullie zo actief meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n oude hdd al vervangen met een ssd en ben nu een caddy aan het inbouwen... Enige probleem... Mijn laptop detecteert de caddy met harddisk op geen enkele manier.... Ideeen?

Als ik overigens diagnostics draai in uefi, dan ziet het systeem hem wel...

Edit; opgelost

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Misschien kun je ook even aangeven hoe je het opgelost hebt. Dan heeft de volgende Tweaker met hetzelfde probleem er ook iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencloud
n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:47:
[...]

Ik voer de code ook niet tijdens de install in, dan gaat het idd fout. Die moet je gewoon achteraf invoeren. Met google genoeg info over te vinden :)
Bedankt nog voor je reactie. Ik heb Windows 7 direct vanaf de upgrade cd geïnstalleerd en met een omweg later geactiveerd. Ik had die methode al eerder gezien via google, maar dacht eerst dat dit lastig zou zijn. Gelukkig viel het allemaal erg mee. Eerst moeilijk doen met XP en drivers voor AHCI is volgens mij meer gedoe... Alles loopt nu in ieder geval als een trein met m'n ssd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 19:25
Sinds deze morgen ook eens mijn nieuwe ssd geinstalleerd maar ik vind de snelheid wat tegenvallen. Zijn dit normale waarden voor een samsung 830 128gb? Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/117uy9u.png Ik zie in verschillende reviews dat gebruikers veel hogere waarden halen. OS is windows 8 en heb verschillende tutorials gevolgd om alles wat correct te tweaken, maar veel verschil geeft het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baffel, kun je aangeven welke SATA-poort op het moederbord wordt gebruikt? 3 Gb of 6 Gb?
Baffel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 17:40:
Sinds deze morgen ook eens mijn nieuwe ssd geinstalleerd maar ik vind de snelheid wat tegenvallen. Zijn dit normale waarden voor een samsung 830 128gb? [afbeelding] Ik zie in verschillende reviews dat gebruikers veel hogere waarden halen. OS is windows 8 en heb verschillende tutorials gevolgd om alles wat correct te tweaken, maar veel verschil geeft het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
3 Gb. Zou dat de beperkende factor kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet dat 3Gbps overeenkomt met 300MB/s (delen door 10 dankzij 8/10-bit encoding). Je zit daar dus tegenaan met 260MB/s; net zoals SATA/600 in de praktijk tot 520-550MB/s gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
Dat verklaart inderdaad de lage sequentiele snelheden. Maar voor de 4k is dit dan toch geen bottleneck en toch liggen deze ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baffel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:02:
Dat verklaart inderdaad de lage sequentiele snelheden. Maar voor de 4k is dit dan toch geen bottleneck en toch liggen deze ook laag.
Dat kan aan je systeem liggen, welk systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juuj, ik heb eindelijk 'n SSD besteld bij pixmania (gekozen voor de express levering, maar ondertussen is zijn er al 2 dagen verstreken :( ). Iemand tips 'n tricks voor SSD's ivm fresh install van win7, onderhoud, ...? Linkjes zijn ook altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baffel
Swordlord schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:30:

Dat kan aan je systeem liggen, welk systeem heb je?
hp pavilion dv3-4000sb
Intel Core i7 720QM
4 GB Ram
Windows 8 Pro
ATI Mobility Radeon HD 5450

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahh een laptop, die zijn meestal wat zwakker met 4k performance, gezien energiebesparende functies.

Daarbij komt ook nog eens het 50 series chipset, die beetje lui is, als het systeem idle is.

Wat betekend dit?
Is de boel idle, dus cpu terug geklokt, geen belasting etc, zoals bij een benchmark, dan zal de controller ook lui blijven.

Als je CPU een belasting heeft, dus van zijn gat af komt, zal het chipset, sata controller etc, ook van zijn gat af komen en betere performance geven.

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 03-11-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:06:
Juuj, ik heb eindelijk 'n SSD besteld bij pixmania (gekozen voor de express levering, maar ondertussen is zijn er al 2 dagen verstreken :( ). Iemand tips 'n tricks voor SSD's ivm fresh install van win7, onderhoud, ...? Linkjes zijn ook altijd welkom ;)
Als je W7 hebt hoef je niet zelf dingen in te gaan stellen, dat doet W7 meteen goed als hij doorheeft dat je eeen SSD in je pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyleo schreef op zondag 04 november 2012 @ 00:25:
Als je W7 hebt hoef je niet zelf dingen in te gaan stellen, dat doet W7 meteen goed als hij doorheeft dat je eeen SSD in je pc zit.
Toch zijn er wel de nodige tweaks mogelijk om ruimte te besparen en even controleren of alles goed zit is ook nooit weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theburninglink
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-08 20:43
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:06:
Ik heb deze guide deze guide gebruikt, als je alles toe past scheelt je dat toch wel een paar gig. Allemaal optioneel dus leef je uit :)

'I reject your reality and substitute my own'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
had van de week geen tijd telkens om te bestellen..

Maar zojuist ook de Samsung 830 128GB basic kit bij mycom gehaald voor 84 euro :D!
zal hopelijk een hele snelheidboost geven op mijn systeem :D

wou eerst voor de desktop variant gaan maar die is zo'n 25 euro duurder..
heb nu voor 6 euro inclusief verzending.. een 4 pins molex kabeltje naar 15 pins sata..
en een 10 cm satakabelt 3gbps ( haaks naar recht).

een bay niet nodig, gezien ik hem toch op de bodem van mijn case leg :D

dus voor 90 euro klaar, ipv 110 voor de desktop kit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn smart geeft aan dat de Re-allocated sector count op 6 staat van een 40GB postville met 317GB hostwrites erop .Dat is wel vreemd want andere ssd waaronder ook een 40GB met 700GB+ hostwrites en een 80 GB met 2.5TB + staan allemaal op 0. Nu is die ene met die 6 Re-allocated sector count wel de bootdisk voor deze pc .

Wat is er aan de hand dat die counter oploopt , heb een paar keer gehad dat het beeld in digitale blokjes veranderde en de pc vast stondt .Zal eens opletten als het weer gebeurt of die counter dan ook hoger staat }:O

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8ifCkJBjQ4kkORb6zuXXlQYs/full.png

Edit , de digitale blokjes is de videokaart die te ver doorgezakt raakt en scheef hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28
Op aanwijzing van een mede-tweaker post ik hier ook even wat info en een benchmark van het RAID-0 Sandisk systeem dat in de Asus U500VZ (Zenbook) laptop zit. Iemand een idee welk type Sandisk het hier betreft?

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/CrystalDiskInfo_U500VZ-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/CrystalDiskMark_U500VZ.jpg
Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.