Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag een nieuwe Intel NIC gekocht en geinstalleerd, ging zonder problemen. Even in Windows 7 nog wat settings goedzetten (router instellen) en dan opnieuw opstarten.

Echter gebeurde er toen niet meer veel, BIOS (niet UEFI) bleef hangen op SATA-poort 1, waar mijn Crucial m4 256GB op hangt. Even gechecked of ik niet per ongeluk ergens een kabeltje had uitgetrokken met de NIC te installen maar dat was niet zo. Schijfje via een andere SATA-kabel aangesloten en dmv. externe Molex voeding (incl. Molex -> SATA-Power plug natuurlijk), maar dat gaf geen verschil: BIOS bleef minutenlang hangen op SATA-poort 1 als de SSD erop instak. Op andere poorten hetzelfde gedrag maar dan op die respectievelijke poort.

Op een tweede PC geprobeerd en die deed hetzelfde... Bon gepakt want hij was nog maar 4,5 maanden oud, terug naar de lokale MyCom gegaan en de situatie uitgelegd, daar deed hij hetzelfde en ik kon een andere nemen. De Crucial m4 256GB was niet meer in voorraad, evenals de v4 niet, maar ze hadden juist de Samsung 830 256GB binnen dus heb ik die voor dezelfde prijs meegekregen (was een paar euro duurder).

Gelukkig, nogmaals, GELUKKIG, heeft Windows 7 een ingebouwde complete disk-image backupvoorziening die bij mij elke zondag een keer loopt, dus ik heb geen data verloren en ik kon de schijf makkelijk terug in gebruik nemen binnen een half uurtje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F2vPF.jpg

De Crucial m4 was al een omruiling voor de defecte OCZ Vertex 2 90GB, hopelijk meer geluk met deze. Het zal stom toeval zijn geweest want je ziet niet vaak iets over defecte Crucial drives, maar ja. Gelukkig had ik vandaag een vrije dag dus kon ik dit allemaal nog regelen en gelukkig is MyCom zo behulpzaam en begripvol om me correct verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:22
Dass mooi, daarom vind ik één system image persoonlijk belangrijker als een één herstel, het werkt inderdaad prima met W7 system image,zolang je dezelfde grote C-drive gebruikt of groter anders word het wat lastiger,ik heb twee 128Gb M4's één als spare/ test/spielerij WhatEver maar het werkt inderdaad zeer smeuïg, ik bewaar wel altijd de eerste verse Back-up en ook een wekelijkse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@Phunc: welke firmware revisie zat er op je M4? Doet misschien niet meer ter zake voor jou, maar ik had met de laatste versie ook zo'n probleem pas op het moment dat er een PCI-E kaart bijkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb net een ssd OCZ vertex 4 van 128 GB gekocht en Win7 Ult. x64 geinstalleerd.
Het geheel is aangesloten op een Asus M5A99X EVO moederbord en ACHC geseleteerd
Helaas ging dat installeren niet goed en heb het 4x overnieuw moeten doen ( incl al mijn progjes +/- 55 GB totaal ).
Mijn vraag is nu, is door mijn diverse malen te installeren mijn levensverwachting ernstig terug gelopen en wat moet ik mij daar van voorstellen en is dit met een progje toonbaar te maken.
Ik heb er wel een heel slecht gevoel over.

Bijvoorbaat bedankt.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:46:
@Phunc: welke firmware revisie zat er op je M4? Doet misschien niet meer ter zake voor jou, maar ik had met de laatste versie ook zo'n probleem pas op het moment dat er een PCI-E kaart bijkwam.
De laatste nieuwe, de 010G. Laat me nog wel de opmerking maken dat de drive zelfs niet in andere PC's meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Waarschijnlijk had hij gewoon weer gewerkt nadat je de SATA controller op IDE had gezet en de vorige versie (000F) had terug gezet met de bootable ISO van Crucial. Heeft bij mij en vele anderen hem weer tot leven gewekt (dus weer herkend in de bios).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mijn tweede PC stond in IDE mode en daar hing de BIOS ook tijdens detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:08:
Hallo,

Ik heb net een ssd OCZ vertex 4 van 128 GB gekocht en Win7 Ult. x64 geinstalleerd.
Het geheel is aangesloten op een Asus M5A99X EVO moederbord en ACHC geseleteerd
Helaas ging dat installeren niet goed en heb het 4x overnieuw moeten doen ( incl al mijn progjes +/- 55 GB totaal ).
Mijn vraag is nu, is door mijn diverse malen te installeren mijn levensverwachting ernstig terug gelopen en wat moet ik mij daar van voorstellen en is dit met een progje toonbaar te maken.
Ik heb er wel een heel slecht gevoel over.

Bijvoorbaat bedankt.

Rob
Maak je niet druk, je bent een factor 10 over "normaal" dagelijks gebruik gegaan. Het word pas anders als je dat elke dag doet de komende paar jaar, want dan zou die wel eens kapot kunnen gaan. Pas als de 200 Terabyte schrijfacties in zicht komen zou ik me zorgen gaan maken (ideaal (zonder write amplification): 128GB*3000 schrijfacties voor elke cel=384TB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nog steeds erg happy met mijn ssd , de pc blijft me verbazen kwa gebruikersgemak en snelheid met die ssd s . Het is gewoon een ander soort computer geworden waarin traagheid acces times en latency op ongekend lage getallen zitten . De mogelijkheid multiesamples af te spelen en op te nemen op 24 bit 96 khz schept nieuwe mogelijkheden voor een audio pc en sampling afspeel technieken :)

Alleen hoe kom je er weer vanaf , met mijn smart lijkt er nooit een einde te komen aan de levensduur van de nands wat betrefd writes :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:28
Sinds ik m'n samsung 830 256GB ssd in m'n pc heb zitten, stoor ik me aan het lawaai van de 1TB hdd. Klopt het trouwens dat het aangesloten hebben van een hdd naast een ssd de pc kan vertragen? Win7 + alle apps en veelgebruikte data staan in ieder geval op de ssd. Na drie dagen zit ik overigens op 103GB aan writes, dat valt me reuze mee als ik kijk naar hoeveel modelleer/design werk ik de afgelopen dagen heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Trishul schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:43:
Klopt het trouwens dat het aangesloten hebben van een hdd naast een ssd de pc kan vertragen?
Kun je iets specifieker zijn? De boot, I/O's, in welke set-up, situatie(s)...

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Phuncz schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:10:
Mijn tweede PC stond in IDE mode en daar hing de BIOS ook tijdens detectie.
En heb je ook tijdens die actie ook alleen de power even van de SSD afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@madman2003

Bedankt voor je uitleg, het steld mij wel gerust. ik dacht echt dat het zeer schadelijk was.

Groetjes

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
En je hoeft je ook geen zorgen te maken over je levens verwachting, ziet er prima uit. ;)

@Jorruchie, goed kauwen is zeker van belang en blijven ademen ook,maar ik doelde zeker niet op de leeftijd want ik ben zelf een oude….. , maar op de grappige formulering van de vraag. :+

[ Voor 52% gewijzigd door Habana op 17-10-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

30 maart 1951, moet nog jaren mee kunnnen.
Kwestie van goed kauwen, zodat het voedsel regelmatig in je bloed komt. :Y

Zonder gekheid; als je inmiddels de 60 gepasseerd bent en nog met systeem optimalisaties in de weer bent dan verdient dat alleen maar respect!

[ Voor 85% gewijzigd door Jorruchie op 18-10-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vandaag mijn Samsung 830 aangesloten, maar het lijkt alsof hij op SATA2 draait ipv SATA3.
Ik heb hem aangesloten op 1 van de SATA3-poorten, dat geeft de BIOS ook weer. De controller staat op AHCI.

Maar in Intel Rapid Storage Technology manager zegt hij dat al mijn schijven op 3 Gbps draaien.

In haal maar zo'n 250 MB/s sequential read terwijl hij volgens Samsung meer dan het dubbele zou moeten halen.

Waar ligt dat aan? Ik heb hotplug al uitgeschakeld in de BIOS omdat ik las dat dat in bepaalde gevallen SATA2 kan forceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 17-10-2012 17:22 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je je SSD wellicht niet op een echte SATA/600 poort hebt aangesloten; maar op een nepchip. Zonder je moederbord te kennen kan ik hier geen uitsluitsel over geven. Maar hedendaags heb je maximaal twee SATA/600 poorten op je Intel moederbord; heb je er meer dan zitten er nepchips op.

Intel 50 series chipset = SATA/300, vaak worden daar wat nepchips die zogenaamd SATA/600 zijn bijgestopt; maar dit platform heeft dus geen SATA/600
Intel 60 series en later hebben twee keer SATA/600 poorten (de meeste chipset versies in elk geval). Heb je dus een 60 series chipset, controleer dan dat je je SSD op de echte SATA/600 poorten hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Habana schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:28:
[...]

En heb je ook tijdens die actie ook alleen de power even van de SSD afgetrokken.
Nee dat niet. Ik was wel niet van plan zo diepgaand te troubleshooten. Voor zo'n zaken ga ik gewoon terug naar de winkel, het is voor mij een defect product als ik het met de betere troubleshooting (andere computer, andere kabels, andere software) al niet kan oplossen, dat doen ze in de winkel ook niet. OCZ heeft voor dergelijke "oplosbare" issues ook al genoeg kritiek gehad, andere merken zijn daar bij mij niet veilig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Zo diep gaand is dat toch niet, ieder geval niet meer dan dat je nu gedaan hebt, maar goed het ging toch niet over je OCZ SSD maar over de Crucial M4, dus nu heb je in ieder geval een Sammy 830 256GB meegekregen van MyCom , dat is netjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Toch een beetje makkelijk. Je upgrade wel je firmware wat waarschijnlijk het probleem heeft veroorzaakt, maar downgraden om het op te lossen doe je niet. Vervolgens vraag je een nieuwe van de winkel. De winkeliers hebben het niet makkelijk tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:47:
Omdat je je SSD wellicht niet op een echte SATA/600 poort hebt aangesloten; maar op een nepchip. Zonder je moederbord te kennen kan ik hier geen uitsluitsel over geven. Maar hedendaags heb je maximaal twee SATA/600 poorten op je Intel moederbord; heb je er meer dan zitten er nepchips op.

Intel 50 series chipset = SATA/300, vaak worden daar wat nepchips die zogenaamd SATA/600 zijn bijgestopt; maar dit platform heeft dus geen SATA/600
Intel 60 series en later hebben twee keer SATA/600 poorten (de meeste chipset versies in elk geval). Heb je dus een 60 series chipset, controleer dan dat je je SSD op de echte SATA/600 poorten hebt aangesloten.
Hmm, ik heb een P8P67-M PRO.

Intel P67 dus. Mijn moederbord heeft 4 SATA-3 poorten (blauw) en 2 SATA-2 poorten (grijs). Daarnaast heeft hij nog een Marvell controller met 1 SATA3-poort en een eSATA-poort, maar het schijnt dat die op een langzamere bus is aangesloten dan de Intel controller, waardoor die eerste trager is dan 6 Gbps.

Ik heb 3 drives aangesloten (allemaal op de blauwe SATA3-poorten), en Intel RST geeft aan dat ze allemaal een transferrate hebben van 3 Gbps. Als maar 2 van de 4 echte SATA3-poorten zouden zijn, zou toch minstens 1 van die drives 6 Gbps moeten aangeven?

Of kan het aan de kabels liggen? Er bestaan toch geen specifieke kabels voor SATA3 oid?

Wait... Grote faal hier. Manual er nog eens op doorgelezen en het schijnt dat juist de grijze poorten SATA3 zijn en de blauwe SATA2 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 17-10-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compizfox schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:46:
[...]

Hmm, ik heb een P8P67-M PRO.

Intel P67 dus. Mijn moederbord heeft 4 SATA-3 poorten (blauw) en 2 SATA-2 poorten (grijs). Daarnaast heeft hij nog een Marvell controller met 1 SATA3-poort en een eSATA-poort, maar het schijnt dat die op een langzamere bus is aangesloten dan de Intel controller, waardoor die eerste trager is dan 6 Gbps.

Ik heb 3 drives aangesloten (allemaal op de blauwe SATA3-poorten), en Intel RST geeft aan dat ze allemaal een transferrate hebben van 3 Gbps. Als maar 2 van de 4 echte SATA3-poorten zouden zijn, zou toch minstens 1 van die drives 6 Gbps moeten aangeven?

Of kan het aan de kabels liggen? Er bestaan toch geen specifieke kabels voor SATA3 oid?
Facepalm... Grijs is Sata-600 Blauw is Sata-300

Edit:

Zo te zien heb je je eigen fout ook al ingezien, goed bezig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 17-10-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Compizfox: jouw moederbord/chipset heeft 4x blauwe SATA/300 Intel poorten en 2x witte SATA/600 Intel poorten en daarnaast nog een 'nep' poort. Je moet je SSD dus op de witte aansluitingen plaatsen. Je hebt slechts twee echte SATA/600 poorten. Heb je meer dan twee SSDs, dan zul je eentje op lagere snelheid moeten draaien. Bedenk hierbij dat een Intel SATA/300 sneller kan zijn dan een 'nep' SATA/600 poort. Ik raad aan dat je de neppoorten uitschakelt zeker als je de eSATA poort niet gebruikt, en enkel de chipset Intel poorten gebruikt.

Probleem is dus dus je je SSD op de blauwe SATA/300 controller hebt aangesloten ipv de twee witte SATA/600 poorten.

@The_Mask: moeten de stoottroepen weer in actie komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:50:
@Compizfox: jouw moederbord/chipset heeft 4x blauwe SATA/300 Intel poorten en 2x witte SATA/600 Intel poorten en daarnaast nog een 'nep' poort. Je moet je SSD dus op de witte aansluitingen plaatsen. Je hebt slechts twee echte SATA/600 poorten. Heb je meer dan twee SSDs, dan zul je eentje op lagere snelheid moeten draaien. Bedenk hierbij dat een Intel SATA/300 sneller kan zijn dan een 'nep' SATA/600 poort. Ik raad aan dat je de neppoorten uitschakelt zeker als je de eSATA poort niet gebruikt, en enkel de chipset Intel poorten gebruikt.
Met de neppoort bedoel je de poort van de Marvell-controller? Ik wist dat de performance ervan waarschijnlijk lager lag dan 6 Gbps, maar dat ie echt 'nep' was wist ik niet.
Probleem is dus dus je je SSD op de blauwe SATA/300 controller hebt aangesloten ipv de twee witte SATA/600 poorten.
Ik kwam er zelf al achter toen ik de manual nalas :$ Ik was er toch heilig van overtuigd dat het precies andersom was qua kleuren! :+
Nooit eerder opgevallen qua snelheid omdat mijn HDD's SATA2 toch nooit saturaten.

Nu haalt m'n SSD trouwens precies de specs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:50:

@The_Mask: moeten de stoottroepen weer in actie komen? :+
Je bedoeld zerg rush :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Laatst voor de gein eens wat benchmarks gedraaid van mijn SSD (Crucial M4 512GB) en ik werd positief verrast. Volgens de specs zou hij maximaal 500MB/s read en 260MB/s write moeten halen. Daar gaat ie toch best wel iets overheen :)

Afbeeldingslocatie: http://i169.photobucket.com/albums/u215/Moi_in_actie/CrucialM4QD41GB.png

Over een tijdje wanneer ik een servertje ga samenstellen eens kijken wat ik daar als bootdrive in stop. Misschien een van Intel, of anders een Samsung of iets dergelijks.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:39:
Toch een beetje makkelijk. Je upgrade wel je firmware wat waarschijnlijk het probleem heeft veroorzaakt, maar downgraden om het op te lossen doe je niet. Vervolgens vraag je een nieuwe van de winkel. De winkeliers hebben het niet makkelijk tegenwoordig...
Upgraden van de firmware was niet bepaald moeilijk of tijdrovend: ik download een exe file, dubbelklik en ik reboot.

Het gaat er mij niet om dat het er nog een kans was dat de SSD nog werkte. Als ik lang genoeg had gezocht had ik idd. misschien een oplossing kunnen tegenkomen. Het feit blijft dat ik garantie heb op een product, dat het werkt. Zodra het stopt met werken zoals het hoort, is het voor veel mensen defect. Ik heb de moeite gedaan om te troubleshooten of het zéker de SSD was en ik kwam tot de conclusie dat het ding geen zin meer had om iets te doen.

Toen ik hem aansloot, bleef de BIOS een paar minuten hangen, lang nadat de SATA detection timeout gepasseerd was, en dan werd geen enkel apparaat op de hele SATA controller(s) nog herkend. Dit was op twee totaal verschillende PC's met verschillende SATA-controllers, eentje in IDE-mode, eentje in AHCI. Ook heb ik andere kabels geprobeerd. Als je op zo'n moment nog steeds denkt "ha maar ik geef niet op", dan heb je overduidelijk meer vrije tijd dan mij om te verknoeien.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 17-10-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 20:45
Vandaag een Samsung 830 256 GB gekocht om mijn pc nog een laatste boost te geven. Het moederbord ondersteunt alleen SATA 2, dus ik weet dat ik sowieso niet het maximale uit de SSD ga halen.

In principe was ik van plan om een verse installatie van Windows 7 64 bit erop te gooien, maar het kost aardig wat tijd om alle programma's en games weer te installeren. (ook al gaat dat met een SSD natuurlijk erg snel...)

Als alternatief kijk ik naar de optie om mijn huidige schijf (Windows Vista 32 bit) te klonen. Hier lees ik echter zeer wisselende verhalen over. De één zegt dat het geen verschil in performance oplevert, terwijl de ander zegt dat je een clean install "moet" doen.

Wat zijn jullie ervaringen rond klonen vs fresh install? (al dan niet samen met Vista vs 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows vista is in principe al NOT done, al helemaal als je de mogelijkheid hebt om Windows 7 te installeren.
Het grootste punt is namelijk TRIM ondersteuning, Vista heeft dat niet, windows 7 wel.

Zou je vista gebruiken dan moet je in principe onderpartitioneren, om zo het gemis van TRIM op te vangen. Maar omdat je zit te clonen, is er geen garantie dat onderpartitionering "werkt", want het is niet zeker of de image tool de LBA die niet beschreven moet worden, ook daadwerkelijk volledig met rust laat.

2de probleem is, je clone tool... Weet niet welke je wilt gebruiken, maar alignment is ook iets waar op gelet moet worden, want daar kan ook nog wel eens wat mee fout gaan.
Weet zo niet uit men hoofd welke tools nou wel en niet aan 4k alignment houden.

Maar doe even de moeite, doe een fresh install, je plukt er later alleen maar de vruchten van. Want je hoeft je dan niet meer snel ergens zorgen over te maken.

Daarbij geeft een fresh install van Windows 7 ook direct alle optimalisaties die je nodig hebt....

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Daarnaast kun je met een 32 bit Vista nou niet echt veel RAM gebruiken. Je hebt 4GB en een videokaart welke ook nog eens 1GB heeft? Hoeveel werkgeheugen kun je nog nuttig gebruiken? 2,75GB ongeveer?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het geheugen van een videokaart, wordt niet gemapped naar het RAM geheugen en neem ook geen adressering in beslag van de 32 (kuch 37 met PAE) bits die beschikbaar zijn voor RAM adressering.

Het OS heeft namelijk helemaal niks te maken met het dedicated geheugen van een GPU dit regelt hij allemaal zelf...

Er is wel een uitzondering, dat is de framebuffer, die is wel toegankelijk voor het OS en dus gemapped, maar dit is maar enkele MB's

[ Voor 82% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
[quote]Phuncz schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:14:
[...]

" Upgraden van de firmware was niet bepaald moeilijk of tijdrovend: ik download een exe file, dubbelklik en ik reboot. ect..

Waarschijnlijk hadden rookie no1 en ik niet verwacht dat je de handoek zo snel in de ring zou gooien, voor iemand met zoveel kennis en die zoveel goede input geeft in dit topic, niet jouw fout maar foutje van ons verwachtingspatroon denk ik , ach verder helemaal niet belangrijk enjoy the Sammy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@Habana: dat was het :) In elk geval veel plezier met de nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zij die nog niet doorhebben, Vista is een abandonned OS, ook door de uitgever ervan, het had al geen toekomst en zal er ook geen krijgen, dus dumpen die troep.
Deze opmerking omdat er nogal wat heldere geesten zijn die met dit brakke OS hun systeem kennelijk willen upgraden, wat natuurlijk een utopie is, het ondersteund nogal wat nieuwe technieken niet en zal het ook nooit doen.
Navraag bij MS levert het volgende commentaar op, upgrade zo snel al je kan naar W7sp1, duidelijke taal dus, ook daar is Vista done & geschiedenis geworden, ook voor USB 3 niet geschikt en SSD onvriendelijk.
Tja, W8 komt eraan, maar daar zijn de meningen nog verdeeld over, en de discussies vullen al een dik boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Habana schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:56:
Waarschijnlijk hadden rookie no1 en ik niet verwacht dat je de handoek zo snel in de ring zou gooien, voor iemand met zoveel kennis en die zoveel goede input geeft in dit topic, niet jouw fout maar foutje van ons verwachtingspatroon denk ik , ach verder helemaal niet belangrijk enjoy the Sammy. ;)
Bedankt voor de complimenten, ik had helemaal geen goesting om álweer uren te gaan troubleshooten. Mijn PC is nutteloos zonder OS-schijf en ik had nog wat belangrijkere zaken te doen. Ik had ook geen "spares" liggen dus dat betekende dat ik een schijf moest gaan leegmaken om verder te kunnen.

Sowieso ben ik van mening dat dit niet had moeten gebeuren: dit is ofwel een hardware-defect ofwel een software-fout. Aangezien ikzelf niet aan de software gepruld heb, buiten de officiële update die geen problemen "zou" geven met BIOS (ipv. UEFI) en ook zonder problemen al een week draaide, en de hardware zou ook niet echt het probleem kunnen zijn want hij bootte de eerste keer na het installen van de NIC gewoon zonder enig probleem.

Dus op dat moment had ik zoiets van: "kut, niet álweer". Nog geen 5 maand geleden ook een hele tijd zonder bootdisk gezeten omdat de OCZ naar de eeuwige jachtvelden was gegaan en men niet onmiddellijk een vervanger had. Aangezien hij in een andere PC ook niet ging en effectief de SATA-controller in de war stuurde (geen enkele disk werd nog herkend), ging ik ervan uit dat de Crucial besloten had mij niet meer van dienst te willen zijn.

Ondertussen heb ik alweer 3 jaar garantie nu :)
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:46:
Tja, W8 komt eraan, maar daar zijn de meningen nog verdeeld over, en de discussies vullen al een dik boek.
Persoonlijk vind ik Windows 8 zeer boeiend door de nieuwe technologiën maar de interface staat zo haaks op de logica dat het niet meer grappig is. Na een programma genaamd Start8 te installen die de "Start Screen" terug vervangt door een Start Button met een Start Menu maar in een strak Windows 8 jasje, voelt het al heel wat beter aan

Maar het frustrerende is dat dit gewoon erin had moeten zitten, nu ga ik $ 4,99 moeten betalen aan een bedrijf als ik met Windows 8 ga werken. Microsoft heeft blijkbaar geen besef wat de gemiddelde en geavanceerde gebruiker van de anti-logische interface denkt. Microsoft, als je dit leest: die $ 4,99 had ik aan jullie kunnen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Phuncz op 18-10-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:02
Weet iemand raad? Ik heb een Samsung 830 256 GB gekocht. Daar zit Norton Ghost bij(eigenlijk een link waarvandaan je Norton Ghost kun downloaden) wat ik wil gebruiken om mijn Kingston SSD te klonen naar de Samsung.
Norton ghost geinstalleerd, opgestart en dan vraagt hij naar een key. Die key zou op het doosje of hoesje staan dat bij de SSD zit. Ik zie allerlei nummers staan maar geen enkele past in de licence key velden.

Weet iemand hoe dit zit? Zit er wel een key bij de basic kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nope. Alleen bij die desktop/laptop kit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Compizfox schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:32:
Nou dan voel ik me wel een beetje belazerd door Samsung. Ze doen net in de handleiding of het er bij zit.

Weet iemand nog een freeware clone programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CloneZilla of PING :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Bedankt beiden hierboven. Ik eens kijken welke ik zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DriveImage XML?

[ Voor 66% gewijzigd door Raven op 18-10-2012 19:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Die laatst genoemde twee zijn meer om te backuppen toch? Ik dacht dat Toad een schijf/partitie wilde clonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Toad schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:34:
[...]

Nou dan voel ik me wel een beetje belazerd door Samsung. Ze doen net in de handleiding of het er bij zit.

Weet iemand nog een freeware clone programma?
Als je Windows 7 hebt, kan je de ingebouwde image backup functie gebruiken om op een andere hard disk een image te maken van je OS-schijf. Dan je nieuwe SSD inbouwen, de image kan je dan terugplaatsen door te booten van de Windows 7 installatie-DVD en dan "Repair Now" te kiezen. Dan kun je de gemaakte image terugplaatsen op de nieuwe SSD. Dit heb ik al helaas een paar keer moeten doen, maar het werkt wel goed. Geen allignment issues of dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
Swordlord schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:00:
Windows vista is in principe al NOT done, al helemaal als je de mogelijkheid hebt om Windows 7 te installeren.
Het grootste punt is namelijk TRIM ondersteuning, Vista heeft dat niet, windows 7 wel.

Zou je vista gebruiken dan moet je in principe onderpartitioneren, om zo het gemis van TRIM op te vangen. Maar omdat je zit te clonen, is er geen garantie dat onderpartitionering "werkt", want het is niet zeker of de image tool de LBA die niet beschreven moet worden, ook daadwerkelijk volledig met rust laat.

2de probleem is, je clone tool... Weet niet welke je wilt gebruiken, maar alignment is ook iets waar op gelet moet worden, want daar kan ook nog wel eens wat mee fout gaan.
Weet zo niet uit men hoofd welke tools nou wel en niet aan 4k alignment houden.

Maar doe even de moeite, doe een fresh install, je plukt er later alleen maar de vruchten van. Want je hoeft je dan niet meer snel ergens zorgen over te maken.

Daarbij geeft een fresh install van Windows 7 ook direct alle optimalisaties die je nodig hebt....
Duidelijk een NO GO dus. Dat wordt even wat tijd inruimen voor een verse installatie...

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:49:
Die laatst genoemde twee zijn meer om te backuppen toch? Ik dacht dat Toad een schijf/partitie wilde clonen ;)
Todo backup kan prima clonen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toad schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:30:
Weet iemand raad? Ik heb een Samsung 830 256 GB gekocht. Daar zit Norton Ghost bij(eigenlijk een link waarvandaan je Norton Ghost kun downloaden) wat ik wil gebruiken om mijn Kingston SSD te klonen naar de Samsung.
Norton ghost geinstalleerd, opgestart en dan vraagt hij naar een key. Die key zou op het doosje of hoesje staan dat bij de SSD zit. Ik zie allerlei nummers staan maar geen enkele past in de licence key velden.

Weet iemand hoe dit zit? Zit er wel een key bij de basic kit?
Yup, zelfde hiero. Serial "past" wel, maar Ghost zegt dat ie invalid is. Ik heb zowel Samsung als Symantec hierover gecontacteerd via Twitter. Zodra ik (nuttig) bericht krijg laat ik het wel weten, als je wil.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Phuncz schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:53:
[...]

Als je Windows 7 hebt, kan je de ingebouwde image backup functie gebruiken om op een andere hard disk een image te maken van je OS-schijf. Dan je nieuwe SSD inbouwen, de image kan je dan terugplaatsen door te booten van de Windows 7 installatie-DVD en dan "Repair Now" te kiezen. Dan kun je de gemaakte image terugplaatsen op de nieuwe SSD. Dit heb ik al helaas een paar keer moeten doen, maar het werkt wel goed. Geen allignment issues of dergelijks.
Dit lijkt me wel een aardige methode en ga ik eens proberen. ben al bezig een systeem kopie te maken, altijd wel nuttig.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Scipionyx schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:11:
[...]

Yup, zelfde hiero. Serial "past" wel, maar Ghost zegt dat ie invalid is. Ik heb zowel Samsung als Symantec hierover gecontacteerd via Twitter. Zodra ik (nuttig) bericht krijg laat ik het wel weten, als je wil.
Ik zie allerlei codes staan maar niet een in het formaat van de in te vullen serial key. Zou in de basic kit volgens jou toch Norton Ghost moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geen idee, bij mij doet ie het gewoon niet. Serial "past" wel zeg maar. Dus kan gewoon op Next klikken, maar dan zegt ie dus dat m'n serial invalid is.

Bij mij staat de serial op een stickertje op het cd-hoesje (op de cd zelf staat een gedeelte van de serial..)

Ik heb verder de normale kale uitvoering, dus als dit waar is dan zie ik het somber in:
Compizfox schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:32:

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:04:
Laatst voor de gein eens wat benchmarks gedraaid van mijn SSD (Crucial M4 512GB) en ik werd positief verrast. Volgens de specs zou hij maximaal 500MB/s read en 260MB/s write moeten halen. Daar gaat ie toch best wel iets overheen :)

Over een tijdje wanneer ik een servertje ga samenstellen eens kijken wat ik daar als bootdrive in stop. Misschien een van Intel, of anders een Samsung of iets dergelijks.
Klopt. In tegenstelling tot OCZ en menig andere SSD's, haalt CRUCIAL de opgegeven snelheden altijd. Het is namelijk geen ''marketing bedrijf'' zoals de meeste Sandforce driven ssd's maar een echte producent die geen onwaarheden kan en mag verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Ik hoor veel negatieve berichten over SSD schijven met een Sandforce chipset, echter heb ik daar (gelukkig) totaal geen ervaring mee.

Nu ruim een jaar in het bezit van een Adata S511, 120GB, absoluut zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: http://misc.goodgoodies.nl/ADATAS511.png

PS. Het betreft geen echte mac, maar een hackintosh. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenT schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:39:
Ik hoor veel negatieve berichten over SSD schijven met een Sandforce chipset, echter heb ik daar (gelukkig) totaal geen ervaring mee.

Nu ruim een jaar in het bezit van een Adata S511, 120GB, absoluut zonder problemen.

[afbeelding]

PS. Het betreft geen echte mac, maar een hackintosh. :+
Leuk voor je, meer kan ik niet zeggen...
Ikzelf heb een Kingston HyperX al enige tijd goed draaien... Betekend nog niet dat ik Sandforce vertrouw :P

Er zijn eenmaal toch meer werkende dan defecte sandforce producten, dus de kans dat je een werkende hebt is groter dan een defecte...

Maar de kans op een defecte drive is gewoon te groot om ze een goed product te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Swordlord schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:41:
[...]

Leuk voor je, meer kan ik niet zeggen...
Ikzelf heb ook een Kingston HyperX al enige tijd goed draaien... Betekend nog niet dat ik Sandforce vertrouw :P

Er zijn eenmaal toch meer werkende dan defecte sandforce producten, dus de kans dat je een werkende hebt is groter dan een defecte...

Maar de kans op een defecte drive is gewoon te groot om ze een goed product te noemen.
Ik ben vast een van de happy few ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Toad schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:27:
[...]

Ik zie allerlei codes staan maar niet een in het formaat van de in te vullen serial key. Zou in de basic kit volgens jou toch Norton Ghost moeten werken?
De basic kit bevat GEEN Norton Ghost licentie. Dat is alleen beschikbaar op de Notebook en Desktop kits.

Je kunt Ghost wel downloaden, maar je hebt geen serial nummer om 'm te activeren. In de bovengenoemde kits zit in de doos ook een Ghost CD met op het hoesje het benodigde serienummer. Als je de basic versie hebt moet je je data op een andere manier migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
[...]

Dat werkt inderdaad prima, misschien een kleine aanvulling controleer ook dat de schijf waarnaar u de back-up herstelt, even groot of groter is dan de schijf waarvan u een back-up hebt gemaakt, anders word het wat lastiger, het gaat dus niet over de grote van de backup maar om de grote van de nieuwe schijf, de SSD in de meeste gevallen.

http://windows.microsoft....rom-a-system-image-backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom zo omslachtig doen? Clone de drive gewoon direct met software die daar voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik vind de ingebouwde functie van Windows 7 allesbehalve omslachtig, probeer het maar eens voordat je het omslachtig noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Compizfox schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:30:
Waarom zo omslachtig doen? Clone de drive gewoon direct met software die daar voor bedoeld is.
Je hebt misschien wel gelijk, maar die methode met die backup functie van Windows 7 is meteen een goede test of het terugzetten van een backup werkt. Net als veel mensen denk ik pas aan een backup als mijn PC gecrashed is.

Nu kan ik die procedure om een backup te maken en op een nieuwe SSD terug te zetten meteen eens goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Phuncz schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:37:
Ik vind de ingebouwde functie van Windows 7 allesbehalve omslachtig, probeer het maar eens voordat je het omslachtig noemt.
Als ik het goed begrijp moet je eerst een image maken op een andere HDD van de HDD die je wilt clonen. Daarna moet je die image weer terugzetten op je SSD.

Ten eerste is dat gewoon niet semantisch omdat je een stap teveel uitvoert. Het kan simpeler door het direct te clonen naar de SSD.
Daarnaast heb je een extra HDD nodig die even groot of groter is dan de HDD die je wilt clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:27:
[...]

Als ik het goed begrijp moet je eerst een image maken op een andere HDD van de HDD die je wilt clonen. Daarna moet je die image weer terugzetten op je SSD.

Ten eerste is dat gewoon niet semantisch omdat je een stap teveel uitvoert. Het kan simpeler door het direct te clonen naar de SSD.
Daarnaast heb je een extra HDD nodig die even groot of groter is dan de HDD die je wilt clonen.
Tenzij je in de specifieke situatie bent dat je geen vrije ruimte op een tweede schijf hebt om een backup te maken van je primaire schijf (of dus helemaal niet backupped), dan is dat idd. "een stap teveel".

Echter is de integratie en ingebouwde scheduler (dagelijks, wekelijks, maandelijks) wel heel wat handiger dan 1 clone-tooltje. Ik wist met zekerheid dat ik een backup had toen mijn schijf er ineens uitflikkerde. Dat het toevallig ook kan dienen als een image-tool (semi-automatische clone-tool) is gewoon handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 19-10-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:30
arnoud_h schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:13:
[...]

De basic kit bevat GEEN Norton Ghost licentie. Dat is alleen beschikbaar op de Notebook en Desktop kits.

Je kunt Ghost wel downloaden, maar je hebt geen serial nummer om 'm te activeren. In de bovengenoemde kits zit in de doos ook een Ghost CD met op het hoesje het benodigde serienummer. Als je de basic versie hebt moet je je data op een andere manier migreren.
Gelukkig bestaat er wel gewoon een trial versie van 30 dagen voor Norton Ghost. Dat lijkt mij toch ruim voldoende om je HDD te migreren naar SSD.

Bestaat er trouwens ook een programmatje dat kan bijhouden hoeveel data per dag je wegschrijft naar je SSD?

[ Voor 8% gewijzigd door Ernie op 19-10-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:19
Arno E schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:19:
Bestaat er trouwens ook een programmatje dat kan bijhouden hoeveel data per dag je wegschrijft naar je SSD?
Deze misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zullen de Samsung 830's nog veel goedkoper worden? Of zullen ze een beetje blijven hangen op dit niveau totdat ze uit productie gaan en 840 het overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Dat ligt aan de vraag. Momenteel is er nog veel vraag naar de 830 en gezien de 840 geen echte verbetering is tov. de 830, lijkt het me niet dat die ineens gaat dalen. Tenzij Samsung nog veel in voorraad heeft maar dat betwijfel ik sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sowieso staan de fabs van intel uit hun neus te vreten. Terwijl die ook gebruikt kunnen worden om flash te produceren voor IMFT (toch???), dus vanuit dat opzicht verwacht ik geen prijsoorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardcore
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik heb een CoolerMaster CM690 II Advanced behuizing met daarin een 120 GB Patriot WildFire SSD. Ik wil een Samsung 830 256 GB SSD kopen maar vraag mij af of ik dan nog iets van een bracket nodig heb. Heeft iemand ook de combinatie van mijn behuizing en een Samsung 830 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ik ben zo iemand. :9
Als je het zijpaneel opent zul je zien dat de behuizing ruimte biedt voor 7x 3.5"harde schijven.
Een slot is al voorzien van een 3.5"=>2.5" bracket. Bovenop de kast vind je nog een externe 3,5" / 2.5" hot-swappable bay. Als je de Samsung als systeem schijf inzet, kun je van de Patriot een mooie "120GB USB stick" maken en hoef je geen extra bracket te kopen. Als je beide SSD's in je kast wilt hebben, koop je voor €5,- een extra bracket.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorruchie op 19-10-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
[...]

Ik heb dit gedaan en het is gelukt! Ik heb eerst een kopie van de systeem SSD schijf, gemaakt met windows backup, op de tweede harde schijf gezet. Daarna Samsung SSD er in, booten met Win 7 installatie DVD en dan kiezen voor "windows herstellen". Programma zoekt en vindt zelf de backup van de systeemschijf en stelt voor die te herstellen op de nieuwe, lege Samsung SSD. Dit bevestigen en na een minuut of 5 staat alles op de Samsung SSD en na booten blijkt alles te werken. Je moet nog een keer rebooten nadat de Samsung schijf is herkend door de PC.

Mooie methode, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardcore
Jorruchie schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:08:
Ik ben zo iemand. :9
Als je het zijpaneel opent zul je zien dat de behuizing ruimte biedt voor 7x 3.5"harde schijven.
Een slot is al voorzien van een 3.5"=>2.5" bracket. Bovenop de kast vind je nog een externe 3,5" / 2.5" hot-swappable bay. Als je de Samsung als systeem schijf inzet, kun je van de Patriot een mooie "120GB USB stick" maken en hoef je geen extra bracket te kopen. Als je beide SSD's in je kast wilt hebben, koop je voor €5,- een extra bracket.
Bedankt, dan zou ik dus ook de desktop upgrade kit kunnen kopen als ik alletwee de SSD's in het systeem wil hebben: pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Toad schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:03:
[...]
Ik heb dit gedaan en het is gelukt! Ik heb eerst een kopie van de systeem SSD schijf, gemaakt met windows backup, op de tweede harde schijf gezet. Daarna Samsung SSD er in, booten met Win 7 installatie DVD en dan kiezen voor "windows herstellen". Programma zoekt en vindt zelf de backup van de systeemschijf en stelt voor die te herstellen op de nieuwe, lege Samsung SSD. Dit bevestigen en na een minuut of 5 staat alles op de Samsung SSD en na booten blijkt alles te werken. Je moet nog een keer rebooten nadat de Samsung schijf is herkend door de PC.

Mooie methode, bedankt voor de tip.
Super, ik ben blij dat het je geholpen heeft ! Vergeet ook geen schedule erop te zetten, die backups hebben mij al tweemaal veel hoofdpijn bespaard in een half jaar. Zodra je een nieuwe schijf hebt is het een half uurtje en je kan gewoon weer verder. Het leuke is ook dat Windows zelf ook in de war gebrachte boot-volgordes fixed (of zou het moeten doen volgens het programma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

DDX schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:55:
Nog tips hoeveel % overprovising er bij de intel 520 180GB's slim is ?
Dacht zelf om er 150GB van te maken. (ga er 3 in raid5 draaien)
Heb er 140GB per disk van gemaakt, even snel 2 as ssd benchmarks in windows. (ga er morgen linux op installeren, maar dacht voor de liefhebbers even windows benchmarks)

raid5 dus met 3*intel 520 180GB hangend aan een Dell Perc H710P (1GB cache)

Benchmark 1 waar ik als het goed is ctio/fastpath zou moeten hebben, wat de ssd snelheid zou moeten helpen :

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2hmod34.png

En Benchmark 2 zonder deze opties :

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/11rxabq.png

Volgens mij hebben die opties weinig effect en kan ik ze beter gewoon uit laten staan...
Uitleg uit de dell manual :
Cut-through IO (CTIO)
o Performance boost of up to 2X IOPS performance
o Optimized for superior IOPS of SSDs over HDDs
o Ideal for small-block random workloads
o Easy to enable
Ook nog even crystal diskmark :

met ctio :
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/35bs484.png

zonder ctio :
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/10e0oaw.png

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 20-10-2012 00:15 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:37:
[...]

Heb er 140GB per disk van gemaakt, even snel 2 as ssd benchmarks in windows. (ga er morgen linux op installeren, maar dacht voor de liefhebbers even windows benchmarks)

raid5 dus met 3*intel 520 180GB hangend aan een Dell Perc H710P (1GB cache)

Benchmark 1 waar ik als het goed is ctio/fastpath zou moeten hebben, wat de ssd snelheid zou moeten helpen :

[afbeelding]

En Benchmark 2 zonder deze opties :

[afbeelding]

Volgens mij hebben die opties weinig effect en kan ik ze beter gewoon uit laten staan...
Uitleg uit de dell manual :

[...]

Ook nog even crystal diskmark :

met ctio :
[afbeelding]

zonder ctio :
[afbeelding]
Doe eens een grotere filesize, je staat nu de 1GB cache te meten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
Sorry foutje

[ Voor 100% gewijzigd door Toad op 20-10-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Oops zie het ja, 2 nieuwe benches met crystaldiskmark gemaakt met 4000MB.
Met ctio :

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/wtgmms.png

Zonder ctio :

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2u7ufb7.png

Met as ssd kan je volgens mij geen size instellen ?

edit: benchmarks allemaal gedraaid onder windows 8 met windows write cache disabled, net nog even aangezet en met ctio enabled bench krijgt nu zelfde waardes voor schijven als zonder ctio.

En nu gaat er linux op, als iemand dus nog goede linux benchmark weet voor ssd wil ik die ook nog wel even runnen ?

[ Voor 38% gewijzigd door DDX op 20-10-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent writeback aan het benchmarken, DDX. Normale benchmarks testen dus niet je schijven maar de write-back performance van de controller. Dat geeft kunstmatig hoge resultaten alhoewel write-back wel degelijk helpt in real-life situaties. Je zult minimaal 8 keer de write-back moeten testen inclusief warm up. Dit kun je doen met IOmeter onder Windows maar als je daar weinig bekend mee bent is dat geen makkelijk programma.

Onder linux kun je met een simpel dd commando die je groot genoeg maakt (64GB test) een heel eind komen in het meten van de sustained sequential performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Met ctio disable je de write back juist (en read ahead), ik zal vanavond iig even bonnie++ bench draaien onder linux.

Ook nog antwoord van Dell op de as ssd bench resultst :
This type of test is not going to be a good performance evaluation. The reason adaptive read ahead and caching are blowing away cut through I/O is because the data pool is so small. 280GB is so small that the controller can cache all of it.

When writing it sends the complete/finished command once it hits the cache if cache is enabled. It is not having to write all the way to the SSD to complete the task. This is seen by the very high 550 ms response time on writes with CTIO.

With technology improvements of 6GB/s versus 3GB/s, faster cache, more cache, and faster processors on the controller the gap is being closed on how much they slow the data throughput to an SSD. In a production environment CTIO would likely outperform caching and read-ahead if the same data was not constantly being accessed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

280GB cachen? Stoere controller 8)

Bonnie zal je ook irrelevante scores geven; je hebt speciale benchmarks nodig om write-back eerlijk te benchmarken. Simpele STR kun je wel doen met dd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
280GB is toch niets meer met de lage RAM-prijzen van tegenwoordig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

write-back staat uit he, dus bonnie geen last van caching oid moeten hebben.
En doet ook 64 gigabyte test (*2 memory)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Version  1.96       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
Concurrency   1     -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
t620.a2000.nu   63G  1213  99 564403  39 281986  29  3151  99 883785  39  1877 119
Latency              9884us     127ms     118ms    4968us   23803us    4729us
Version  1.96       ------Sequential Create------ --------Random Create--------
t620.a2000.nu       -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
              files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                 16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++
Latency              1290us     191us     130us     105us      23us      72us
1.96,1.96,t620.a2000.nu,1,1350735339,63G,,1213,99,564403,39,281986,29,3151,99,883785,39,1877,119,16,,,,,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,9884us,127ms,118ms,4968us,23803us,4729us,1290us,191us,130us,105us,23us,72us

(controller zit op de achtergrond nog een raid6 device te initialiseren, dus voor goede bench zal ik hem vanavond nogmaals runnen)
edit: dat maakt niet uit in resultaten

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 20-10-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
Gisteren en vandaag bezig geweest om mijn nieuwe Samsung 830 SSD te installeren. Bleek toch een grotere klus dan verwacht. BIOS in AHCI zetten was niet voldoende, Windows 7 weigerde om op die schijf te installeren. Eerst een installatie in IDE mode gedaan, maar kon daarna nog steeds niet naar AHCI switchen.

Uiteindelijk de SSD in de "eerste" SATA poort gedaan, alle andere schijven losgekoppeld (eerst alleen oude boot schijf) en nogmaals AHCI in BIOS aanzetten. Daar trapte de installatie wel in. Heb 220GB gepartitioneerd en de installatie aangezwengeld. Nu eindelijk alles draaien.

Uiteraard Samsung Magician zijn werk laten doen om de belangrijkste tweaks in te stellen. Voelt heerlijk snel aan. Opstarten is van ongeveer 2:40 naar 0:42 gegaan volgens Soluto. (inclusief alle achtergrondapplicaties, al waren dat op de vorige installatie natuurlijk flink wat meer apps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

richardcore schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:26:
[...]Bedankt, dan zou ik dus ook de desktop upgrade kit kunnen kopen als ik alletwee de SSD's in het systeem wil hebben:
Goedkoper is deze variant:
pricewatch: Samsung 830 series 256GB
pricewatch: OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Houd er ook rekening mee dat een SSD niet trilt. Je kunt hem dus gewoon ergens achter wegmoffelen, mits je case daar mogelijkheden voor heeft.
(Ik heb zelf in mijn kast boven mijn DVD-brander een hoekje met allemaal rotzooi aan kabels, inverters, niet gebruikte voedingsstekkers en nu dus ook een SSD :P

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 22-10-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een SSD ergens in een hoekje van je PC vrotten kan wel, maar er zijn ook mooiere oplossingen :)

Ik heb zelf een 4 Drive 2.5in Removable SAS SATA Mobile Rack Backplane (wat een naam :p) in gebruik met daarin 4x 80GB Intel Postvile SSDs. Die zijn alweer wat ouder maar voldoen voor mij nog prima :)

[ Voor 25% gewijzigd door Blorgg op 22-10-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Blorgg schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 23:32:
Een SSD ergens in een hoekje van je PC vrotten kan wel, maar er zijn ook mooiere oplossingen :)

Ik heb zelf een 4 Drive 2.5in Removable SAS SATA Mobile Rack Backplane (wat een naam :p) in gebruik met daarin 4x 80GB Intel Postvile SSDs. Die zijn alweer wat ouder maar voldoen voor mij nog prima :)
Er zijn wel meer van deze oplossingen, waarschijnlijk nog wat goedkoper ook, bv. van Sharkoon, Single /Dual/ 4 / 6 bay, de Single dacht in iest van €16,00 en Dual bay rond de €30.00 euro.
http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1291

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Heeft iemand wel eens een ervaring gehad met onderstaand probleem?

Ik heb hier drie maal een Vertex 2, eentje hiervan geeft problemen. In het bios wordt de SSD herkend, in Windows 7 op mijn beide PC's wordt de SSD herkend als Windows al geinstalleerd is. Maar als ik Windows 7 wil installeren wordt de SSD niet herkend in de setup van Windows 7. De andere twee Vertex 2 schijven geven dit probleem niet...

Edit: ik heb het probleem even neer gelegd bij OCZ, ben benieuwd wat voor reactie ik krijg... ;)

Mijn complimenten voor OCZ! We hebben eerst verschillende "oplossingen" geprobeerd zonder resultaat. Nu krijg ik een RMA aangeboden. We gaan hem opsturen en we wachten af...

[ Voor 25% gewijzigd door Chiel340 op 23-10-2012 12:22 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Geen oplossing, maar ik heb probleem ook gehad met een liteon ssd. (oem dell)
SSD ligt nog in de kast, binnenkort eens in een andere pc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe Samsung Magician 3.2 is uit
http://www.samsung.com/us...ers/product/MZ-5PA256B/AM

Improvements & Modifications

- Support added for new Samsung SSD Family: 840 PRO & 840 Series

- Added Samsung SSD health status (supported for 830 Series or later)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chiel340 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:35:
Heeft iemand wel eens een ervaring gehad met onderstaand probleem?

Ik heb hier drie maal een Vertex 2, eentje hiervan geeft problemen. In het bios wordt de SSD herkend, in Windows 7 op mijn beide PC's wordt de SSD herkend als Windows al geinstalleerd is. Maar als ik Windows 7 wil installeren wordt de SSD niet herkend in de setup van Windows 7. De andere twee Vertex 2 schijven geven dit probleem niet...

Edit: ik heb het probleem even neer gelegd bij OCZ, ben benieuwd wat voor reactie ik krijg... ;)

Mijn complimenten voor OCZ! We hebben eerst verschillende "oplossingen" geprobeerd zonder resultaat. Nu krijg ik een RMA aangeboden. We gaan hem opsturen en we wachten af...
Complimenten? Nahh... thats overrated...
Ze weten zelf dat ze een crap product hebben en dat RMA de enige optie is om niet totaal gezichtverlies te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mwah, dat vind ik dan ook wel weer wat overdreven.

Ik ken bedrijven die de gebruiker standaard de schuld geven als hun product niet deugt, die hun klanten proberen af te schepen met dure extra te kopen garantie, die standaard via hun resellers proberen de klanten te overtuigen dat ze maar 1 jaar garantie hebben en meer van dat soort onzin. Dan doet OCZ het dus niet zo slecht als ze, nadat ze het probleem op afstand hebben proberen op te lossen, gaan voor een oplossing via RMA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat er slechtere bedrijven zijn doet OCZ het niet slecht/goed? Zo lust ik er wel meer. OCZ heeft keer op keer op verschillende manieren aangetoond min of meer lak te hebben aan de consument. Dat ze dan een RMA aanbieden zoals ze volgens de wetgever ook gewoon verplicht zijn kan niet echt bijzonder genoemd worden en wel het minste dat je kunt doen als je gaar product op gaar product uitlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Korte vraag. Ik heb 2 pc's staan die wil ik beide op windows 8 laten draaien (beide hp pavilion elite i7 met 16gb werkgeheugen). Nu is dat een mooie gelegenheid om gelijk beide pc's ook gelijk te voorzien van ssd's. Nu is mijn vraag: ik hoef niets te behouden dus kan een schone installatie doen op deze ssd's. Is het dan een kwestie van hdd's eruit, nieuwe ssd's erin en dan gelijk vanaf de windows 8 dvd de boel opnieuw installaren of moet ik nog iets speciaals doen om deze ssd's te laten werken.

Alvast dank voor de hulp antwoorden.

p's, ik ga ook geen gebruik maken van een losse hdd die ik koppel aan een ssd, dus ik neem een 128ssd dat is voor mij ruim voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door marcel23456 op 24-10-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel23456 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:28:
Korte vraag. Ik heb 2 pc's staan die wil ik beide op windows 8 laten draaien (beide hp pavilion elite i7 met 16gb werkgeheugen). Nu is dat een mooie gelegenheid om gelijk beide pc's ook gelijk te voorzien van ssd's. Nu is mijn vraag: ik hoef niets te behouden dus kan een schone installatie doen op deze ssd's. Is het dan een kwestie van hdd's eruit, nieuwe ssd's erin en dan gelijk vanaf de windows 8 dvd de boel opnieuw installaren of moet ik nog iets speciaals doen om deze ssd's te laten werken.

Alvast dank voor de hulp antwoorden.

p's, ik ga ook geen gebruik maken van een losse hdd die ik koppel aan een ssd, dus ik neem een 128ssd dat is voor mij ruim voldoende.
Een SSD een gewoon SATA storage device is dat zich net zo gedraagd als een HDD.... Plug and play...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Vergeef me als ik vragen stel die al gesteld zijn, maar ik zie met de nieuwe layout geen mogelijkheid om nog te zoeken. En ik heb hier 130 pagina's staan, waar ik echt geen tijd voor heb.

Ik zit op dit moment te twijfelen voor de overstap om 1 schijf naar SSD te migreren. Dat zou mijn eerste SSD worden. Natuurlijk is snelheid een grote factor, maar ook veiligheid. Geen mechanische delen die mogelijk defect raken bij stoten etc. Anderzijds maak ik me zorgen met de maar 3000x schrijfbare cellen... ik vraag me af hoe dit zich verhoudt op een normale Win 7 installatie met al je programmas, pagefile, etc.

Tegelijk voor ik die overstap maak, zit ik wel met nog vele vraagtekens die de performance en levensduur mogelijk beinvloeden.

BIOS
LBA: Aan/uit?
32bit transferring?
AHCI of normal?

Windows:
Pagefile: op SSD of SATA? en hoe groot nog?
Prefetech wel of niet
Loggings: zoveel mogelijk uit?
Indexing: uit
Autodefrag: uit

Indeling SSD
Partities, mogen deze helemaal vol komen te staan?
Je moet 10% unallocated geloof ik aanhouden?
Wat is de beste Cluster Size mbt performance en levensduur? Normaal is een grotere clustersize een hogere performance, maar resulteert dit in een kortere levensduur? en hoe groot is dan wijsheid bij NTFS?

Kan je een ghost image maken van je SATA partitie en deze naar een al gedefinieerde partitie laten zetten, of krijg je dan alignment problemen?

Ik hoop dat iemand alle vragen kan beantwoorden :) Denk dat dit vragen zijn die velen stellen of al gesteld hebben. ps: mijn overweging gaat het meeste richting de 256GB Samsung 830

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Over die Windows instellingen:
Samsung Magician zet uit zich zelf al veel dingen goed. Hij zet iig SuperFetch, defragmentatie en de indexing service uit.

Vaak wordt gezegd dat de page file beter niet op een SSD kan, maar ik heb laatst ook gehoord dat dat eigenlijk best kan omdat daar hele kleine stukjes data naartoe worden geschreven die eigenlijk allemaal worden afgevangen door de RAM cache in een SSD.
Als je veel RAM hebt zal een page file eigenlijk helemaal niet veel gebruikt worden. Ik heb zelf 8 GB RAM, en een page file van 1 GB die ik voor de zekerheid toch maar op een HDD heb gezet. Ook zodat het geen dure ruimte inneemt op m'n SSD ;)
Ik zou hem niet helemaal uitzetten, ook al heb je 32 GB RAM. Bepaalde features in Windows (zoals coredumps bij BSOD's) hebben het nodig, net zoals bepaalde programma's.

AHCI is trouwens 'normaal' ;) Het is de native SATA-instelling. Vaak kan een controller ook op PATA-mode, maar dat is bij SSD's al helemaal af te raden omdat je dan geen TRIM en dergelijke hebt.
LBA, kan dat uit dan? :? LBA is volgens mij de manier waarop de controller cylinders, heads en sectors mapt naar blokken.

Partities mogen vol komen te staan, maar zodra dat gebeurt verneuk je de performance gigantisch als je geen overprovisioning (unallocated space die de controller in de SSD gebruikt) aan het staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardcore
True, die combo had ik ook gezien maar toch gekozen voor de desktop kit. Bedankt voor het meedenken, PC draait weer als een zonnetje en nu met genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

marcel23456 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:28:
Nu is mijn vraag: ik hoef niets te behouden dus kan een schone installatie doen op deze ssd's. Is het dan een kwestie van hdd's eruit, nieuwe ssd's erin en dan gelijk vanaf de windows 8 dvd de boel opnieuw installaren of moet ik nog iets speciaals doen om deze ssd's te laten werken.
Misschien eerst je drivers en contacts/bookmarks even backuppen en je BIOS op AHCI instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Drivers backuppen? Lijkt me beter om gewoon meteen de nieuwste van internet te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Al je randapparatuur aansluiten, zorgen dat de nieuwste versies draaien en dan backuppen op een USB stick. Zo heb je bij een herinstallatie gelijk de juiste drivers bij de hand en voorkom je irritaties van een niet werkende netwerkadapter, invoerapparatuur etc.

Pagina: 1 ... 65 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.