Zijn allemaal te kleine aantallen om daadwerkelijk uitspraken over te doen. En in de eerste link liggen alle resultaten vlak bij elkaar, op intel na. Daarnaast staat dat ze betrouwbaarder zijn dan normale HDD"s.
Op Newegg zijn meer dan 2000 reviews geteld, ik betwijfel of dat statistisch gezien 'te weinig' is. Zeker voor de meer gangbare modellen vermoed ik dat de steekproef voldoende groot is.Cyleo schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:29:
[...]
Zijn allemaal te kleine aantallen om daadwerkelijk uitspraken over te doen.
Ook in dat onderzoek komt OCZ Vertex 2 er als aller slechtste uit, is na te lezen in het volledige onderzoek.Cyleo schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:29:
[...]
En in de eerste link liggen alle resultaten vlak bij elkaar, op intel na. .
[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 30-09-2011 15:16 ]
Een vraagje, tis intussen bijna 2j geleden dat ik mijn pc heb gekocht en de boel is wat trager aan het worden de laatste tijd 
Nu las ik recentelijk "hier en daar" wat over SSD's gebruiken als cache. Is dat enkel mogelijk op de Z68 mobo's? Of is dat ook mogelijk op mijn P55 mobo. Of is het theoretisch mogelijk, maar praktisch niet zinnig omdat sata 2 (of een andere factor op mijn mobo) de boel teveel zouden vertragen.
k heb atm twee spinpoint F3 in raid 0 staan en haal rond de 180MB/s reads.(bij de install was dit nog 225MB/s). W7 staat op een apart partitie geplaatst vanaf dag 1.
De boel staat redelijk vol (wat ook direct een stuk de reden is waarom alles wat trager aan het worden is) en
Ik vraag me dus af of ik met een minimale inspanning (de SSD voor caching) een relatief grote winst kan maken in snelheden.
Nu las ik recentelijk "hier en daar" wat over SSD's gebruiken als cache. Is dat enkel mogelijk op de Z68 mobo's? Of is dat ook mogelijk op mijn P55 mobo. Of is het theoretisch mogelijk, maar praktisch niet zinnig omdat sata 2 (of een andere factor op mijn mobo) de boel teveel zouden vertragen.
k heb atm twee spinpoint F3 in raid 0 staan en haal rond de 180MB/s reads.(bij de install was dit nog 225MB/s). W7 staat op een apart partitie geplaatst vanaf dag 1.
De boel staat redelijk vol (wat ook direct een stuk de reden is waarom alles wat trager aan het worden is) en
Ik vraag me dus af of ik met een minimale inspanning (de SSD voor caching) een relatief grote winst kan maken in snelheden.
Waarom niet gewoon een 64GB M4 als systeem schijf nemen voor OS en je meest belangrijke apps?
Ik zeg echt, minimale inspanning, op mijn C partitie met winows staan intussen ontelbaar veel kleine stukjes software en ik heb geen zin om deze allemaal opnieuw te gaan instaleren.
Deze tweaker heeft niet zoveel tijd en eigenlijk ook echt geen zin daarin. Hardware schroeven vind ik leuk, die troep niet zo.
Deze tweaker heeft niet zoveel tijd en eigenlijk ook echt geen zin daarin. Hardware schroeven vind ik leuk, die troep niet zo.
Caching werkt alleen met een z68 bord, of je moet linux met ZFS gaan draaien. Daar zal je ook wel geen zin in hebben.
Al helemaal niet
Ik ben best tevreden over W7
Maar dank voor duidelijkheid.
Ergens had ik hoop om snel terug verbetering te hebben
Zo zie je maar, hoop is voor niks goed.
Ik ben best tevreden over W7
Maar dank voor duidelijkheid.
Ergens had ik hoop om snel terug verbetering te hebben
Zo zie je maar, hoop is voor niks goed.

Geen probleem, met Acronis True Image maak je binnen 10 minuten een image met behoud van alignement. (wel clone full disk automatic gebruiken)Joindry schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:21:
Ik zeg echt, minimale inspanning, op mijn C partitie met winows staan intussen ontelbaar veel kleine stukjes software en ik heb geen zin om deze allemaal opnieuw te gaan instaleren.
Hmm, daar gaan we dan eens over lezen dit weekend. denk wel dat er atm meer dan 64Gig op mijn partitie staat, ik heb ze 100G groot gemaakt bij de start. Ik dacht 100g op 2T, wat maakt het uit. Beter 20G te veel dan 2G te weinig.
nog even snel gekeken de M4 staan aan
90euri voor 64G
170euris voor 128G
Jammer dat er geentje net middenin zit
nog even snel gekeken de M4 staan aan
90euri voor 64G
170euris voor 128G
Jammer dat er geentje net middenin zit
[ Voor 85% gewijzigd door Joindry op 30-09-2011 15:40 ]
Het punt is dat zegt dat hij een grote schijf helemaal vol heeft staan.. Dat gaat nooit passen op een SSD binnen zijn budget.
Kingston V+100 96 GB, voor 100-110 Euro
De Kingston is inderdaad een goede optie.
[ Voor 173% gewijzigd door Philflow op 30-09-2011 15:44 ]
Met blijkbaar een leverbare versie van acronis erbij om de bestaande config te klonen 
Nauw, dit llijkt wel iets te worden.
Swordlord, jij hebt blijkbaar zo goed als dezelfde config als mij staan
Ik zie net je review van de kingston SSD.
Heb jij ook je OS overgezet? Problemen ondervonden?
Nog snel even 4* gegeven aan je review
Nauw, dit llijkt wel iets te worden.
Swordlord, jij hebt blijkbaar zo goed als dezelfde config als mij staan
Ik zie net je review van de kingston SSD.
Heb jij ook je OS overgezet? Problemen ondervonden?
Nog snel even 4* gegeven aan je review
Ik heb een clean install gedaan, dit is namelijk een heel stuk makkelijker met settings die je moet nalopen.
Zoals defragmenteren etc etc.
Een 4* lijkt me overrated
zo super is de review niet haha
Zoals defragmenteren etc etc.
Een 4* lijkt me overrated
[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 30-09-2011 15:50 ]
Ideaal gesproken is een clean install beter. Maar als je zorgt dat je een goede installatie hebt die net gedefragmenteerd is dan is het met een image prima werken.
Of je nou een clean install of een image hebt, een SSD is een flinke vooruitgang.
Of je nou een clean install of een image hebt, een SSD is een flinke vooruitgang.
Dit weekend eens beginnen lezen over wat niet te vergeten bij de install ervan
heb de voorbije jaren een beetje gevolgd, als in geen defrag aanzetten, trim wel erop. Maar voor de rest ben ik nog niet echt mee.
Dank voor de hulp reeds gentlemen. 110 past eigenlijk perfect binnen het budget.
Dank voor de hulp reeds gentlemen. 110 past eigenlijk perfect binnen het budget.
Verwijderd
Ik snap dat dit niet voor een ghostimage opgaat, maar bij een verse installatie van W7, dan weet windows toch zelf wel dat ie een SSD aan boord heeft en dus niet moet defragmenteren? W7 zou veel beter met SSD omgaan dan zijn voorlopers?
In theorie wel. In de praktijk heb ik weleens gehad dat scheduled defrag toch aanstond. Altijd goed om even te controleren lijkt me.
Klopt, bij mij stond na een verse install van Win7 x64 de geplande defrag gewoon nog aan in de taakplanner...
Bij mij ook, heb gewoon alle instellingen van het bekende ocz topic nagelopen.
Overigens zijn er ook cache ssd's aangekondigd door OCZ, daar zou je ook nog even naar kunnen kijken Joindry.
Overigens zijn er ook cache ssd's aangekondigd door OCZ, daar zou je ook nog even naar kunnen kijken Joindry.
Dacht dat OCZ eigen caching software heeft, die chipset is dus niet nodig. Maar een Sandforce SSD van OCZ + OCZ software... ik zou er zelf niet aan beginnen.
Anandtech SSD710 review
http://www.anandtech.com/...l-ssd-710-200gb-review/12
http://www.anandtech.com/...l-ssd-710-200gb-review/12
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-10-2011 10:42 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Interesting. Ik ben het eigenlijk wel met hem eens: de X25-E is snel genoeg voor servers. Alleen heel erg duur en klein. De 710 adresseert beide issues zonder de leeftijd van de drive te verminderen.
Voor enterprise een goede zet, voor de tweakers niet echt.
Voor enterprise een goede zet, voor de tweakers niet echt.
Hallo,
Aan de hand van dit stukje: "Om te controleren of de alignement klopt start je AS SSD. Als er een groene OK staat is de partitie goed aligned. Als er BAD staat niet." heb ik AS SSD gedownload en gerunned om te kijken of mijn alignment goed is maar ik zie geen OK of BAD staan?
Aan de hand van dit stukje: "Om te controleren of de alignement klopt start je AS SSD. Als er een groene OK staat is de partitie goed aligned. Als er BAD staat niet." heb ik AS SSD gedownload en gerunned om te kijken of mijn alignment goed is maar ik zie geen OK of BAD staan?
Verwijderd
Meessen, linksboven niet? Post anders een screenshot, want dit hoor je wel degelijk te zien.
Benmark van een OCZ Vertex2 120gb
[img=503,501]http://i.imgur.com/GSbtU.png"%20alt=""%20title="Hosted%20by%20imgur.com[/img]
Edit:
Nog een benchmark
[img=503,501]http://i.imgur.com/GSbtU.png"%20alt=""%20title="Hosted%20by%20imgur.com[/img]
Edit:
Nog een benchmark

[ Voor 39% gewijzigd door Meessen op 01-10-2011 15:40 ]
A fail sorry, ik had iets groters verwacht. (ben gedeeltelijk kleurenblind zie geen verschil tussen die groen en zwart)
Klopt, Z-serie is niet nodig. Of je het vertrouwd is natuurlijk een 2e, maar als je net zoals bij Intel kan instellen kun je het ook zo instellen dat het altijd op je HDD blijft staan, dus dat is prima.Philflow schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 18:10:
Dacht dat OCZ eigen caching software heeft, die chipset is dus niet nodig. Maar een Sandforce SSD van OCZ + OCZ software... ik zou er zelf niet aan beginnen.
Ik weet niet of dit al gespost is hier maar omdat jullie het hebben over SSD cache:
SSD cache zonder Z68 moederbord.
http://www.tomshardware.c...220-ssd-caching,2936.html
SSD cache zonder Z68 moederbord.
http://www.tomshardware.c...220-ssd-caching,2936.html
Kijk mensen, dit is nu interessant:
Een aantal mensen die hun SSD 24/7 beschrijven om te zien wanneer hij sterft. Een grafiekje:

en nog een:

yikes samsung..
Let op die samsung trouwens, met een WA van 5 en 500TB host writes heeft die nu 2.5PB geschreven. Als ik mijn gebruikspatroon doortrek ( 3TB in een half jaar, naar boven afgerond) zou die drive, de slechtste in hun onderzoek, het 416 jaar volhouden. Dat is serieus lang.
Dit is overigens ook heel interssant:
Overigens gaan echt crimineel veel posts daar over disconnectende en BSOD-ende vertex drives.........
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nmAnand, thanks for the awesome Intel SMART data tip.
I've joined in the XtremeSystems SSD endurance test. By writing a simulated desktop workload to the drive over and over, for months on end, eventually a drive will become read only. So far, only one drive has become RO, and that was a Samsung 470 with an apparent write amplification of 5+(this was the only SSD I've ever heard of that this has happened to outside of a lab). Another drive (a 64GB Crucial M4) has gone through almost 10,000 PE cycles, and still doesn't have any reallocated sectors -- but all of the drives have performed well, and many have hundreds of TBs on them. I chose a SF 2281 with Toshiba toggle NAND, but I'm having some issues with it (like it won't stop dropping out/or BSOD if it's the system drive). Though it takes months and months of 24/7 writing, I think the process is both interesting and likely to put many users at ease concerning drive longevity. I don't think consumers should be worrying about the endurance of 25nm NAND, but I do start wondering what will happen with the advent of next generation flash. If you want to worry about NAND, worry about sync vs async or toggle, but don't sweat the conservative PE ratings -- it seems like the controller itself plays a super important role in the preservation of NAND in addition to the NAND itself and spare area. Obviously, increasing spare area is always a good idea if you have a particularly brutal workload, but it's not a terrible idea in many other settings... it's not just for RAID0 you know.
The only real SSD endurance test takes place in a user's machine (or server), and I have no doubts that any modern SSD will last anything less than the better part of a decade -- at least as far as the flash is concerned (and probably much, much longer). You'll get mad at your SF's BSoDs and throw it out the window before you ever make a dent in the flash's lifespan. The only exception is if your drive isn't aligned (and especially without trim). Under these conditions don't expect your drive to last very long as WA jumps by double digit factors.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php...
Een aantal mensen die hun SSD 24/7 beschrijven om te zien wanneer hij sterft. Een grafiekje:
en nog een:
yikes samsung..
Let op die samsung trouwens, met een WA van 5 en 500TB host writes heeft die nu 2.5PB geschreven. Als ik mijn gebruikspatroon doortrek ( 3TB in een half jaar, naar boven afgerond) zou die drive, de slechtste in hun onderzoek, het 416 jaar volhouden. Dat is serieus lang.
Ik wist niet dat dat kon. Daarmee kan je dus de write amplification uitlezen356.41TB Host writes
Reallocated sectors : 9 (from
MD5 OK
35.08MiB/s on avg (~23 hours)
--
Corsair Force 3 120GB
01 95/50 (Raw read error rate)
05 2 (Retired Block count)
B1 44 (Wear range delta)
E6 100 (Life curve status)
E7 81 (SSD Life left)
E9 80407 (Raw writes)
F1 107163 (Host writes)
107.51MiB/s on avg (~23 hours)
Overigens gaan echt crimineel veel posts daar over disconnectende en BSOD-ende vertex drives.........
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2011 23:19 ]
Dus de conclusie die je daaruit kan trekken: niemand zou zich nog zorgen moeten maken over het herhaaldelijk schrijven van heel veel data naar een ssd?
Verwijderd
Laten die tests niet zien dat SLC ingehaald wordt door MLC , zeker als je bedenkt dat de nieuwe 710 ook MLC heeft en de opvolger is voor de Ephraim X25-E . Zou zo maar kunnen dat ze SLC niet meer verder ontwikkelen omdat het te duur is in verhouding tot MLC . Enigste nieuwe met SLC is de toepassing in cache zoals het Z68 platform en hybride schijven
Als je een intel 320 tot 50 procent overprovisie geeft gaat die waarschijnlijk net zo lang mee
quote http://www.anandtech.com/...l-ssd-710-200gb-review/12
customers is whether or not you need the additional cycling offered by the 710. To know for sure you'll really have to do a lot of profiling of your own workload. I suspect Intel's SSD 320 would do just fine in a number of situations, particularly if you significantly increase the spare area on the drive (e.g. to 50%).
Tot mijn verbazing is er door dat testen een compleet nieuwe benchmark uitgebracht met de aanwezigheid tot endurance testing
http://www.xtremesystems....Anvil-s-Storage-Utilities
Als je een intel 320 tot 50 procent overprovisie geeft gaat die waarschijnlijk net zo lang mee
quote http://www.anandtech.com/...l-ssd-710-200gb-review/12
customers is whether or not you need the additional cycling offered by the 710. To know for sure you'll really have to do a lot of profiling of your own workload. I suspect Intel's SSD 320 would do just fine in a number of situations, particularly if you significantly increase the spare area on the drive (e.g. to 50%).
Tot mijn verbazing is er door dat testen een compleet nieuwe benchmark uitgebracht met de aanwezigheid tot endurance testing

http://www.xtremesystems....Anvil-s-Storage-Utilities
Kun je daaruit de conclusie trekken dat de Crucial M4 langer meegaat/betrouwbaarder is dan de Intel 320?Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:06:
Kijk mensen, dit is nu interessant:
[...]
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm
[afbeelding]
en nog een:
[afbeelding]
yikes samsung..
[...]
Ik wist niet dat dat kon. Daarmee kan je dus de write amplification uitlezen
5564
De steekproef is veel te klein om ook maar 1 conclusie te trekken. Als ze het met 50 exemplaren per SSD zouden doen zou het een ander verhaal zijn.
Dat snap ik, maar ik bedoelde alleen op basis van deze resultaten.Philflow schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 09:04:
De steekproef is veel te klein om ook maar 1 conclusie te trekken. Als ze het met 50 exemplaren per SSD zouden doen zou het een ander verhaal zijn.
5564
Verwijderd
Die verschillen zijn ook niet van belang met normaal pc gebruik , als ik me hostwrites bekijk gaat die zo lang mee dat ze allang achterhaald zijn door nieuwere generatie datadragers. Zo lang ben ik en andere niet van plan te gaan doen met die ssd . Het zijn niet de writes die een ssd killen , alle componenten aanwezig op de ssd moeten van hoge kwaliteit zijn . Stroomvoorziening , soldeerwerk ,de kwaltieit van losse electroniesche componenten , wat er allemaal op een ssd zit .
Nog een steekproef met een postville 40 GB en 782.9TB writes
http://translate.googleus...p3P7tEpAz6G09btM0as32IdKg
Nog een steekproef met een postville 40 GB en 782.9TB writes
http://translate.googleus...p3P7tEpAz6G09btM0as32IdKg
Nee. Want zowel de M4 als de intel 320 doen het op dit moment nog steeds. Je zou pas een conclusie kunnen trekken als een van de 2 schijven sterft.pierce schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 08:44:
Kun je daaruit de conclusie trekken dat de Crucial M4 langer meegaat/betrouwbaarder is dan de Intel 320?
Daartegen denk ik niet dat een van de 2 schijven eerder steft dan de andere vanwege de controller. De schijf die als eerst sterft is de schijf met het slechte NAND of de slechtste write amplification factor Je kan hier wel uit afleiden dat de kans dat je drive vroegtijdig read-only wordt erg klein is bij ook maar enigzins normaal gebruik.
Benchmark van mijn crucial m4 128gb met de 0009 firmware. Gelukkig zie ik ook dat mijn alignment goed is.

Een veilige conclusie die je kan trekken is in ieder geval dat we ons weinig zorgen hoeven te maken over ssd's die doodgaanpierce schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 08:44:
[...]
Kun je daaruit de conclusie trekken dat de Crucial M4 langer meegaat/betrouwbaarder is dan de Intel 320?
Dat ziet er mooi uit vergeleken met die Vertex2 van mijJeroenV_ schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:17:
Benchmark van mijn crucial m4 128gb met de 0009 firmware. Gelukkig zie ik ook dat mijn alignment goed is.
[afbeelding]

Mijn SSD draait nog als een malle!
Intel X25M 120GB van ruim een jaar oud.

Geen onderhoud, tweaks of gedoe. Wel heb ik omdat ik 8GB geheugen heb de swapfile uit gezet.
Zelf had ik zeker niet verwacht dat hij nu nog zo goed zou presteren!

Geen onderhoud, tweaks of gedoe. Wel heb ik omdat ik 8GB geheugen heb de swapfile uit gezet.
Waarom zouden de prestaties achteruit gaan ? Even vooropgesteld dat je TRIM aanstaat.
UNOX: The worst operating system
Omdat het niet vanzelfsprekend is dat een SSD consistente prestaties heeft doorheen zijn leven. Vooral de Sandforce reeks heeft hier een opvallend verschil voor en na een "secure erase". Zover ik weet zijn er bij de eerste generaties nog wel chipsets geweest die performance degradatie hadden na verloop van tijd.
Hoeveel heb je er in totaal op geschreven dan (te checken via SSD Life). Wel mooi om te zien hoorBertHier schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:19:
Mijn SSD draait nog als een malle!
[afbeelding]
Als je de toolkit optimizer een keer draait, dan zal de random write ook weer als nieuw worden.BertHier schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:19:
Heb gisteravond windows 7 pro x64 opnieuw geinstalleerd op mijn nieuwe vertex 3 - 120GB
Vreemde is, na installatie geeft windows aan dat de ssd voor 65GB!!!! gebruikt is (clean install).
Als ik echter naar de mappen ga kijken en alles bij elkaar optel kom ik niet boven de 13GB uit (ook met de hidden folders erbij).
Ik snap dit echt niet, ccleaner en de ingebouwde cleaner al geprobeerd, ook geen windows.old backups, previous version, allemaal uitgezet, maar niets.
Kan dit aan de firmware liggen van de SSD, zijn er meer mensen wie dit meegemaakt hebben?
Ik ga vanavond eens opnieuw proberen alles te installeren.
Heel gek, heb dit nog nooit gehad (met dezelfde installatie DVD).
Hiervoor een agility 2 gehad, geen problemen mee op hetzelfde systeem.
Vreemde is, na installatie geeft windows aan dat de ssd voor 65GB!!!! gebruikt is (clean install).
Als ik echter naar de mappen ga kijken en alles bij elkaar optel kom ik niet boven de 13GB uit (ook met de hidden folders erbij).
Ik snap dit echt niet, ccleaner en de ingebouwde cleaner al geprobeerd, ook geen windows.old backups, previous version, allemaal uitgezet, maar niets.
Kan dit aan de firmware liggen van de SSD, zijn er meer mensen wie dit meegemaakt hebben?
Ik ga vanavond eens opnieuw proberen alles te installeren.
Heel gek, heb dit nog nooit gehad (met dezelfde installatie DVD).
Hiervoor een agility 2 gehad, geen problemen mee op hetzelfde systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door Wannial op 03-10-2011 15:05 ]
Hybernate + Pagefile, deze ruimte is gereserveerd door het systeem en is afhankelijk van de grootte van je werkgeheugen.
Hybernate = 1x Werkgeheugen.
Pagefile = 1,5 x Werkgeheugen
Dat kan dus een flinke hap nemen uit je opslag capaciteit, als je veel werkgeheugen hebt.
Hybernate = 1x Werkgeheugen.
Pagefile = 1,5 x Werkgeheugen
Dat kan dus een flinke hap nemen uit je opslag capaciteit, als je veel werkgeheugen hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 03-10-2011 15:14 ]
32GB ram, dus dat kan wel kloppen ja.
Maar gek, dat had ik hiervoor niet, maar dat zou misschien dan komen omdat hij zag dat de ssd klein was en zelf die functie heeft uitgeschakeld...
Even kijken hoe ik dat helemaal kan uitschakelen, dan ga ik dat vanavond eens doen!
Thx!
Maar gek, dat had ik hiervoor niet, maar dat zou misschien dan komen omdat hij zag dat de ssd klein was en zelf die functie heeft uitgeschakeld...
Even kijken hoe ik dat helemaal kan uitschakelen, dan ga ik dat vanavond eens doen!
Thx!
Pagefile kan je toch gewoon uitzetten? Ik heb 4GB geheugen die ik zelden volledig gebruik. Ik kan hem op mijn toekomstige M4 128GB gewoon uitzetten of desnoods inperken op 2GB of 1GB. En Hybernate gebruik ik niet, dus daar heb ik geen last van.
@ ^^
Ga naar configuratiescherm > systeem en volg:
EDIT:
Op mijn laptop van 5 jaar oud klopt het wel wat hierboven staat aan omvang, W7 met 2GB en de totale pagefile is 1918MB op alle stations.
@ ^^
Ga naar configuratiescherm > systeem en volg:
Dat zou hem moeten wordenKlik in het linkerdeelvenster op Geavanceerde systeeminstellingen. Typ het wachtwoord of een bevestiging als u wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging.
Klik op Instellingen onder Prestaties op het tabblad Geavanceerd.
Klik op het tabblad Geavanceerd onder Virtueel geheugen op Wijzigen.
Schakel het selectievakje Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren uit.
Klik onder Station [Volumenaam] op het station waarop het te wijzigen wisselbestand is opgeslagen.
Klik op Aangepast formaat, typ een nieuwe waarde in megabytes in het vak Begingrootte (MB) of Maximale grootte (MB), klik op Instellen en klik op OK.
Opmerking
Als u de waarde voor de grootte verhoogt, hoeft u de computer meestal niet opnieuw op te starten. Als u de waarde verlaagt, moet u echter wel de computer opnieuw opstarten. U kunt het beste het wisselbestand niet uitschakelen of verwijderen.
EDIT:
Op mijn laptop van 5 jaar oud klopt het wel wat hierboven staat aan omvang, W7 met 2GB en de totale pagefile is 1918MB op alle stations.
[ Voor 72% gewijzigd door Nox op 03-10-2011 15:56 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Kun je met een Crucial M4 64GB dan het beste hybernate en/of pagefile uitzetten/verplaatsen of wat?
Wat is het beste om te doen..
OS is Windows 7 Professional x64 en de laptop heeft 4GB geheugen.
Wat is het beste om te doen..

OS is Windows 7 Professional x64 en de laptop heeft 4GB geheugen.
[ Voor 20% gewijzigd door PieterAelse op 03-10-2011 16:52 . Reden: OS + RAM toegevoegd ]
Trek je het geheugen vol? Als je genoeg geheugen hebt kan je ook zonder pagefile werken. Deed ik vroeger met XP64 en 4GB geheugen. Ik game wat, browse wat, beetje photoshop. Met 2GB had ik er wel eens last van, met 4GB had ik hem echt zelden tot aan de 3GB. Dan kan je prima zonder pagefile werken. Hybernate gebruik ik niet dus daar heb ik ook geen verstand van. Wel op de laptop maar die gebruik ik zelden (nu omdat mijn HDD verrot is en ik wacht op mijn M4
) dat het me weinig boeit.
Maar als je VM's draait dan niet doen. Op een SSD is het toch snel zat. Wel kan je hem als die paar gigabytes echt belangrijk voor je zijn hem van 4 naar 2 of 1 zetten.
Maar als je VM's draait dan niet doen. Op een SSD is het toch snel zat. Wel kan je hem als die paar gigabytes echt belangrijk voor je zijn hem van 4 naar 2 of 1 zetten.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
To Disable Hibernate:
NOTE: This option will disable hibernation, delete the hiberfil.sys file, and remove the Allow hybrid sleep and Hibernate after Power Options under Sleep.
1. Open a Elevated Command Prompt.
2. In the elevated command prompt, type powercfg -h off and press Enter.
NOTE: This option will disable hibernation, delete the hiberfil.sys file, and remove the Allow hybrid sleep and Hibernate after Power Options under Sleep.
1. Open a Elevated Command Prompt.
2. In the elevated command prompt, type powercfg -h off and press Enter.
ThanksCyleo schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:54:
[...]
Hoeveel heb je er in totaal op geschreven dan (te checken via SSD Life). Wel mooi om te zien hoor

Die is van mening dat ik een RAID setup heb, beetje jammer!_H_G_ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:41:
[...]
Als je de toolkit optimizer een keer draait, dan zal de random write ook weer als nieuw worden.
Schijnt iets met de AHCI drivers te zijn, heb vandaag geen zin om dat uit te zoeken.
Dit werkte! ThxKlik in het linkerdeelvenster op Geavanceerde systeeminstellingen. Typ het wachtwoord of een bevestiging als u wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging.
Klik op Instellingen onder Prestaties op het tabblad Geavanceerd.
Klik op het tabblad Geavanceerd onder Virtueel geheugen op Wijzigen.
Schakel het selectievakje Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren uit.
Klik onder Station [Volumenaam] op het station waarop het te wijzigen wisselbestand is opgeslagen.
Klik op Aangepast formaat, typ een nieuwe waarde in megabytes in het vak Begingrootte (MB) of Maximale grootte (MB), klik op Instellen en klik op OK.
Opmerking
Als u de waarde voor de grootte verhoogt, hoeft u de computer meestal niet opnieuw op te starten. Als u de waarde verlaagt, moet u echter wel de computer opnieuw opstarten. U kunt het beste het wisselbestand niet uitschakelen of verwijderen.
[ Voor 169% gewijzigd door Wannial op 14-04-2012 22:57 ]
Van mij hoeft het ook niet hoorBertHier schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:06:
Schijnt iets met de AHCI drivers te zijn, heb vandaag geen zin om dat uit te zoeken.
Zodra je wat andere taken op je SSD gaat gebruiken, die wel flink random writes doen, dan kan je het nog overwegen.
Doel je daarmee op PAR2?_H_G_ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:11:
[...]
Van mij hoeft het ook niet hoorIf it ain't broke, don't fix it. Ik doe het sporadisch voor de gein (merk er niks van). Enkel als je mooie getalletjes wil zien. Zo te zien is het bij jouw hetzelfde geval: nog niet veel geschreven, dus zal het qua gebruikerservaring ook niet echt boeien.
Zodra je wat andere taken op je SSD gaat gebruiken, die wel flink random writes doen, dan kan je het nog overwegen.
Verwijderd
Dat lijkt me niet veel , zelf zit ik op 415 GB vanaf janaurie wat ook niet veel is . Wat me smart wel aangeeft met de 320 is de Eraise fail Count die gezakt is van 100 naar 98 . Denk dat het komt omdat de firmware nog niet geupdate is naar de laatste versieBertHier schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:06:
[...]
Thanks768 GB, geen idee of dat veel of weinig is eigenlijk. Screenshotje:
Heb mijn M4 binnen. 160 euro armer maar een hoop toekomstig plezier rijker. Ik wil alleen de firmware upgraden naar 0009. Maar even kort door de bocht: hoe?
Firmware/support kan ik niet vinden op de site van crucial. Searches op firmware/support leveren niks op. Geen link met support oid kunnen vinden ook
Firmware/support kan ik niet vinden op de site van crucial. Searches op firmware/support leveren niks op. Geen link met support oid kunnen vinden ook

De eerste hit op Google levert toch echt resultaat op hier. Misschien kun je een andere zoek term gebruiken.
Hmmz, dat werkt beter
Staat al op CD, hopelijk wil het in 1x werken anders moet ik weer terug en voordat ik een nieuwe heb gaat lang duren.
EDIT:
God is met mij, 0009 staat erop. Kost je een CD maar werkt erg goed. Jammer dat alternatieve methodes niet beschikbaar zijn. Ik kan hem ook via USB aan mijn laptop knopen maar daar stond dan weer niks over. Zou misschien wel werken overigens, niet geprobeerd.
EDIT:
God is met mij, 0009 staat erop. Kost je een CD maar werkt erg goed. Jammer dat alternatieve methodes niet beschikbaar zijn. Ik kan hem ook via USB aan mijn laptop knopen maar daar stond dan weer niks over. Zou misschien wel werken overigens, niet geprobeerd.
[ Voor 48% gewijzigd door Nox op 04-10-2011 16:19 ]
Had je toch beter 1 Crucial M4 kunnen kopen van 128GB? Of zie ik dat verkeerd?benniep schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:57:
Nee hoor je hoeft niet onder de indruk te zijn maar, juist hier geplaatst vanwege de negatieviteit over de aanschaf en performance van met name OCZ ssd's.
Gelet op prijs (160 euro voor 2) en performance scoren ze toch vrij goed en bij mij al ruim een half jaar zeer stabiel.
zie link pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Wat scoort beter dan mijn opstelling in raid of de cruciaal M4
Een cruciaal M4. Kijk hier maar eens. Daar zie je dat hij beter scoort dan jou opstelling in raid 0.benniep schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:08:
Wat scoort beter dan mijn opstelling in raid of de cruciaal M4
[ Voor 30% gewijzigd door T.Libbrecht op 04-10-2011 17:13 ]
Macbook Pro 17" Late 2011
Prestaties zitten ongeveer op hetzelfde niveau. Alleen heb je met Crucial geen gedoe met RAID en een iets grotere capaciteit.
Om je een indruk te geven hoe dicht ze bij elkaar zitten: Even wat plaatjes bij elkaar geraapt die her en der hier in het topic zijn gepost:
RAID 0 legt het in principe dus af, als je kijkt dat je dubbel zo onbetrouwbaar bent en TRIM functionaliteit moet missen.

RAID 0 legt het in principe dus af, als je kijkt dat je dubbel zo onbetrouwbaar bent en TRIM functionaliteit moet missen.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2011 17:14 ]
Ach ja dat is jou mening, maar in het dagelijks gebruik zie ik en merk ik weldegelijk verschil o.a bandbreedte 2x 6 gbs. 1100 read en 1075 write in ATTO, CDM En AS neem ik mee als gemiddelde met benchmarks,
overall gebruik en score in Windows 7.9.
BTW TRim wordt ondersteund door Intel in Raid 0
BTW TRim wordt ondersteund door Intel in Raid 0
[ Voor 9% gewijzigd door benniep op 04-10-2011 17:15 ]
Knap dat je verschil merkt...
Ik trek me bij deze terug van de hele discussie...
en nogmaals raid 0 heeft geen TRIM
Ik trek me bij deze terug van de hele discussie...
en nogmaals raid 0 heeft geen TRIM
[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2011 17:16 ]
Hoe ruim jij je OS dan op want raid 0 ondersteund toch geen TRIM?
[ Voor 6% gewijzigd door T.Libbrecht op 04-10-2011 17:16 ]
Qua synthetische prestaties is het ongeveer gelijk. M4 wint het ene, Agility's in RAID wint het andere.
Zou interessant zijn om eens real world benchmarks te zien.
Het gemis van TRIM in RAID is niet echt een issue voor de Agility met z'n goede GC volgens mij.
Het gemis van TRIM in RAID is niet echt een issue voor de Agility met z'n goede GC volgens mij.
http://www.techspot.com/review/434-patriot-pyro-ssd/Philflow schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:17:
Qua synthetische prestaties is het ongeveer gelijk. M4 wint het ene, Agility's in RAID wint het andere.
U vraagt wij draaien. Patriot Pyro, gelijk aan de Agility 3
En dan ook nog het twijfelachtige voordeel van 120 GB versie... en de crucial m4 op de oude firmware...
[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2011 17:21 ]
Ah interessant. Op zich wel prima dus, vooral in de game loading levert RAID veel voordeel op.
1 ding waar Crucial wel duidelijk wint is betrouwbaarheid.
2x Agility 3 60GB is trouwens wel goedkoper dan 1x Crucial M4 128GB.
1 ding waar Crucial wel duidelijk wint is betrouwbaarheid.
2x Agility 3 60GB is trouwens wel goedkoper dan 1x Crucial M4 128GB.
[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 04-10-2011 17:21 ]
Lezen is een kunst...
Update: Intel heeft alle onduidelijkheid met betrekking tot de ondersteuning van het TRIM-commando wanneer twee of meer SSD's in RAID geconfigureerd zijn uit de wereld geholpen. De onduidelijkheid vloeide voort uit tegenstrijdige informatie vanuit het bedrijf zelf, maar inmiddels wordt aan de hand van een tabel duidelijk gemaakt dat haar RAID 9.6.0.1014 driver geen ondersteuning biedt aan TRIM met SSD's als deel van het RAID-volume. Wél wordt TRIM ondersteund wanneer de RAID-controller conventionele schijven in RAID aanstuurt en de SSD daarnaast ook op de controller aangesloten is, maar dus geen deel uitmaakt van het RAID-volume.
Is leuk hoor maar TRIM maakt voor Sandforce drives nauwelijks uit afaik.
Verwijderd
Heb nog welleens dat ik even moet kijken waar ik van opgestart ben , merkbare verschillen zitten er niet in ssd of ssd raid voor je os .Grote verschil is wel merkbaar wanneer een hd boot Aangezien al me data en progs op de array staan inclusief twee GB pagefile , heb je daar wel winst inzitten . Het scheelt wel of je een game laadt met 250MB of met 750MB . Met 500 MB zit je tegen een lekker punt van dit moment kwa speed , dan ben ik net iets sneller gespawned
2x 6gbps. Dat is zoiets zeggen als banden die voor 600Km/u zijn ontworpen, terwijl de motor maar 200KM/u aankan.benniep schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:14:
Ach ja dat is jou mening, maar in het dagelijks gebruik zie ik en merk ik weldegelijk verschil o.a bandbreedte 2x 6 gbs.
ATTO = totale onzin. Ik snap niet dat mensen daar nog naar kijken...1100 read en 1075 write in ATTO, CDM En AS neem ik mee als gemiddelde met benchmarks,
Ten eerste, de snelheid nieuw is niet te vergelijken met de snelheid die je over een maand haalt. Een bekend punt van kritiek is dat een sandforce schijf iets degradeert, de meeste andere schijven niet. Zolang je trim hebt..
Ten tweede, de brakheid van de agility 3 is gebaseerd op betrouwbaarheid. Je hebt er 2 gekocht. Onbetrouwbaarheid * 2.
Ten derde, als je 2x pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB had gekocht in plaats van pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB had je 2x de 'cijfertjes' die je nu hebt. Voor een 10% hogere prijs, Niet dat die cijfers belangrijk zijn, maar jij hecht er blijkbaar waarde aan. Kijk voor de grap eens hoe groot het verschil is tussen 1 schijf en 2.
Zoals hierboven wordt vermeld is dat niet het geval.BTW TRim wordt ondersteund door Intel in Raid 0
That makes my day, toch nog goede humor en auto vergelijkingen op tweakers vandaagVerwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:34:
2x 6gbps. Dat is zoiets zeggen als banden die voor 600Km/u zijn ontworpen, terwijl de motor maar 200KM/u aankan.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2011 17:37 ]
Nog even over trim,
Bij mijn raid 0 weldegelijk ondersteunt

Dus weldegelijk goed gelezen Swordlord!

Ik wist dat ie kwam xD
Je doet vragen of Windows 7 het TRIM commando kent.
Dit is heel simpel: JAH!
Maar of er verder in de keten wordt geluisterd naar het trim commando weet je niet.
Je doet vragen of Windows 7 het TRIM commando kent.
Dit is heel simpel: JAH!
Maar of er verder in de keten wordt geluisterd naar het trim commando weet je niet.
[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2011 17:39 ]
Dat betekent slechts dat Windows TRIM ondersteunt, en dat is standaard zo tenzij je het handmatig uitzet. Zegt dus niets.benniep schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:38:
Nog even over trim,
[afbeelding]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Die flag zegt alleen dat het filesystem trom ondersteunt. Het zegt niets over de driver of tig andere schakels voordat het commando bij de drive aankomt.
Windows benadert een RAID volume als een SCSI schijf? Het SCSI commandoset kent geen trim, dat gaat per definitie niet werken. Linus benadert het RAID volume met het standaard ATA protocol, dat werkt wel.
Windows benadert een RAID volume als een SCSI schijf? Het SCSI commandoset kent geen trim, dat gaat per definitie niet werken. Linus benadert het RAID volume met het standaard ATA protocol, dat werkt wel.
Om de vergelijking nog completer te maken: hij haalt alleen 600MB/s in vrije valSwordlord schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:36:
[...]
That makes my day, toch nog goede humor en auto vergelijkingen op tweakers vandaag
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 17:41 ]
Ik moet bekennen dat ik 6045.8GB aan data heb geschreven op mijn Intel Postville 80GB
Het opruimen in OS en optimalisatie van mijn raid 0 doe ik met Perfect disk 12.

Goede ervaringen mee

Goede ervaringen mee
Waat? Perfect Disk voor SSDs? 
volgens mij is dat een defragmentatie tool!
Edit: oh maar hij heeft wel een SSD functie zo te zien.
volgens mij is dat een defragmentatie tool!
Edit: oh maar hij heeft wel een SSD functie zo te zien.
[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 04-10-2011 17:58 ]
En dit werkt ongeveer hetzelfde als TRIM alleen handmatig, ik dacht dat dit een programma was voor te defragmenteren?
[ Voor 33% gewijzigd door T.Libbrecht op 04-10-2011 17:59 ]
Defragmenteren heeft 0 positieve invloed met een SSD, maar een aantal negatieve.
Als je niet weet wat je precies doet, blijf zoveel mogelijk van je SSD af. Er zijn zoveel zogenaamde tweaks die een negatieve invloed hebben p de een of andere manier.
Als je niet weet wat je precies doet, blijf zoveel mogelijk van je SSD af. Er zijn zoveel zogenaamde tweaks die een negatieve invloed hebben p de een of andere manier.
Die gasten van Perfect Disk weten meestal wel wat ze doen. En de functie heet 'SSD Optimize'.
Ben benieuwd hoe goed (of slecht) het is.
Ben benieuwd hoe goed (of slecht) het is.
Er zit blijkbaar een SSD Optimization Method in.
Ik ben idd ook benieuwd of het goed werk en inderdaad verschil maakt.
Ik ben idd ook benieuwd of het goed werk en inderdaad verschil maakt.
[ Voor 23% gewijzigd door T.Libbrecht op 04-10-2011 18:05 ]
Perfect Disk 12:
"Intelligent SSD Optimization
SSD Optimize is an optimization method for SSDs that focuses on free space consolidation without defragmentation of files. Solid State Drives are not affected by file fragmentation like traditional electromechanical disk drives. As such, it will leave files in a fragmented state while consolidating free space into large pieces. SSD Optimize is included as a standard feature in all editions of PerfectDisk 12."
"Intelligent SSD Optimization
SSD Optimize is an optimization method for SSDs that focuses on free space consolidation without defragmentation of files. Solid State Drives are not affected by file fragmentation like traditional electromechanical disk drives. As such, it will leave files in a fragmented state while consolidating free space into large pieces. SSD Optimize is included as a standard feature in all editions of PerfectDisk 12."
Na het uitvoeren van SSD optimize, wat overigens automatisch gebeurt wanneer de boel idle is (via taskmanager in te stellen) heb ik goede benchmark scores..
benniep in "[BBG aanschaf] SSD"
benniep in "[BBG aanschaf] SSD"
[ Voor 17% gewijzigd door benniep op 04-10-2011 18:17 ]
Daarvoor niet? Dus SSD Optimize maakt het sneller? Graag benchmarks van ervoor en erna
Zoals ik al schreef de boel gebeurt automatisch idle en mijn OS blijft over het algemeen zeer schoon.
En in vergelijking met andere benchmarks blijven mijn Agilliti's goed performen.
Dus voor mij een pluim voor perfect disk
En in vergelijking met andere benchmarks blijven mijn Agilliti's goed performen.
Dus voor mij een pluim voor perfect disk
Zoals gezegd heeft de Agility 3 prima GC aan boord. Zou best kunnen dat die Perfect Disk daarom totaal geen effect heeft.
Ik zou zeggen zet het eens uit en kijk dan na een week ofzo of je prestaties inderdaad achteruit gaan.
Ik zou zeggen zet het eens uit en kijk dan na een week ofzo of je prestaties inderdaad achteruit gaan.
[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 04-10-2011 18:34 ]
Daar ben ik nu een benieuwd naar of het echt goed werkt.
Ik kan de M4 toch gewoon bovenop/tussen mijn andere HDD's leggen? Ik heb er geen brackets voor maar die heeft mijn volgende kast wel. Die komt er over een paar maanden... Maar is toch niet gevoelig als ik hem er even op leg zonder dat hij kan vallen?
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.