Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op zondag 15 juli 2012 @ 09:19:
[...]

Maar het gedefragmenteerd zijn, dat maakt voor de ssd juist niet uit. Dit is dus allemaal lood om oud ijzer.
Bovendien, je koopt een ssd voor de snelheid.
Ga je downloaden op je hdd ipv je ssd, maakt dat niets uit in tijd of snelheid.
Ga je ipv downloaden op HDD downloaden op ssd, 0 sekonden winst. Dan ga je vervolgens kopieren naar HDD, dat zal zo 10 sekonden duren, dan weer terug naar de SDD weer 10 sekonden.
Wat je dan hebt is 1: onnodige schrijfakties 2: een hoop gedoe met op-en-neer kopieren 3: tijdsverlies ipv tijdswinst. |:(
Zit al een paar tests achter mekaar uit te voeren om te kijken of er wat fout gaat , maar telkens kom ik op het zelfde resultaat .Gefragmenteerde bestanden zoeken die gebruikt kunnen worden voor een test . zo kom ik uit op de WMI trace log .een kladblokbestand van 17MB wat volgens windows gefragmenteerd is in 22 fragmenten . Logboekregistratie van wmi is nu uitgeschakeld alleen die logfile is er nog , vervolgens in de map opstarten een snelkoppeling naar bestand gedaan om automatiesch te openen met de boot die getraced wordt .Vervolgens die file gecopieerd naar een andere partitie waarin die ongefragmenteerd geschreven is en nog een keer naar een snelkoppeling in de opstartmap
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0QWCgqMgAgtNhO8XwNrCIOFd/medium.png
Bovenste is wel gefragmenteerd en de onderste niet , de gefragmenteerde heeft een kortere service time , maar het verschil is de niet gefragmenteerde is al klaar , bij de gefragmenteerde ontbreekt nog een gedeelte

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f7q0oQ0rn9RR79WUEx4vp3Xf/thumb.png

Hier kom ik writes tegen bij de gefragmenteerde versie , lijkt erop dat fragmenten inmekaar worden gezet om weer een compleet bestand van te maken .Er kan ergens iets fout zijn gegaan , maar de test heb ik meerdere malen uitgevoerd met telkens ongeveer dezelfde uitkomst :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y95AiKmvnm21LlluteZFtBiv/thumb.png

Edit , heb die test herhaald met een jpeg van 20MB en daar komen geen writes in voor , wel minder iq bewegingen en kortere service disk time voor niet gefragmenteerd .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 13:24 . Reden: Edit ander test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:34

vhal

ಠ_ಠ

Tijdens onze vakantie kreeg ik een nogal paniekerig mailtje van mijn pa dat mijn computer niet meer werkte. Iets met een BSOD, Disk Boot Failure, etc.

Enfin, omdat ik vanuit Mexico niet echt veel kon doen moest ik dus even wachten tot wij weer thuis waren. En inderdaad, na een klein uurtje computeren knalde mijn PC dus uit. Omdat mijn OS op een Crucial M4 SSD staat even gegoogled en kwam dus uit op de 5000 uur bug waarvan ik om een 1 of andere reden het bestaan niet wist. Even met Crystal Disk Info het aantal uren gechecked waaruit bleek dat mijn SSD al > 5000 uur had gedraaid.

Toch even de boel geflashed naar de laatste fw (000F). Tot op heden na een uptime van +/- 24uur geen BSOD of andere meldingen.

Ik ga er maar vanuit dat dit heeft geholpen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richub schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:24:
Downloaden doe ik standaard op een gewone HD, een Western Digital 1 TB Black Edition.

Ik vind het gewoon zonde om mijn SSD aan al die extra write cycles (eerst downloaden, daarna evt. parren) op te offeren.
Vind ik ook een goed plan zo.

Overigens, ikzelf heb mijn HDD uit mijn systeem gehaald, het is gewoon lekker stil zo, minder energieverbruik, minder warmte in de kast. Maar hoe nu downloaden. Dacht slim te zijn door de torrents op een usb stick te downloaden. Na 16 GB was de stick naar de maan, deed niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB is niet veel goedkoper dan SSD en wel aanzienlijk langzamer, plus dat het er natuurlijk niet echt voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat het langzamer is maakt niets uit, ik download niet sneller dan 700kb/s dat houd dat ding makkelijk bij.
Maar inderdaad ze zijn er blijkbaar niet voor gemaakt, was gelukkig een Adata, levenslange garantie . Kreeg een nieuwe zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
Sinds vanavond heb ik last van vastlopers en het hangen van Windows bij 80~90% load van de processor. Dit speelt zich af op een Intel 510 120GB, waarop ruim 1 jaar W7 Professional 64 bit draait (totale systeemoverzicht: The phenomenal). Ik heb het vermoeden dat het is gekomen door de werkzaamheden van vorige week, hieronder een korte beschrijving daarvan.

Afgelopen week was ik in Photoshop CS5 een panorama aan het bouwen met 18 RAW foto's, waarbij de totale bestandgrootte (samengevoegd RAW file) opliep tot bijna 1GB. De performance-settings in Photoshop stonden op 92% RAM gebruik. In het totaal heb ik 8GB fysiek RAM in de computer zitten en pagefile heb ik uitgezet vanwege de hoeveelheid aanwezig RAM.

Na een tijdje liep Photomerge vast bij het alignen van de foto's tot een enkel RAW panorama. Daarbij was blijkbaar het gehele RAM volgelopen en kreeg ik errors dat er te weinig geheugen beschikbaar zou zijn. Ik vermoed dat hiermee de systeemprocessen in het gedrang zijn gekomen en na een aantal handmatige resets (3x achter elkaar, omdat ie steeds weer in photomerge vastliep) iets corrupt is geraakt.

Ik heb ingesteld dat Acronis elke zondag automatisch volgens planning een backup maakt van de boot en documentenschijf. Dit geeft dan dus die 80 tot 90% processorbelasting, RAM gebruik gaat slechts tot 2GB. Vanavond liep dus tijdens Acronis telkens de computer vast. Ctrl+Alt+Del werkte niet meer, taakbeheer had ik openstaan maar werkte ook niet meer en voor de rest ook niets meer, behalve de muis kon ik alle kanten nog op bewegen. De HDD led brandde wel constant, maar dat heb ik af en toe bij het afsluiten van Windows ook, dan duurt het 20 min voordat W7 eindelijk eens is afgesloten (maar dat is een ander probleem denk ik).

Bij checkdisk van de bootschijf kreeg ik dit te zien (niet helemaal afgewacht bij het maken van de foto, dus misschien dat er nog meer beschadigde clusters zijn):
20120715 Intel 510 120GB error CHKDSK

De Intel SSD Toolbox gaf dit:
20120715 Intel 510 120GB error Intel Toolbox

En HD Tune Pro zei dit nog:
20120715 Intel 510 120GB error HDT Pro

Echter zijn er geen gekke SMART waarden te vinden, daarin lijkt alles normaal te zijn... heel vreemd. Ik vraag me dan ook af wat ik er mee moet. Ik neem aan dat systeemherstel hiervoor niet gaat werken. Het is nog niet zo ver dat Windows niet wil opstarten, maar helemaal jofel is het ook allemaal niet. Ik bedoel is het nu nog niet nodig om nu actie te ondernemen of juist wel en helpt daarbij een clean install of moet ie al RMA? Heeft iemand tips en of een verklaring hoe dit is gekomen en dit te verhelpen is?

Bedankt alvast! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 16-07-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Bij een HDD is normaal het stappen plan:
Format en laat de controller bad sectors taggen en deze vervangen.

Heb een bad sector scenario nog nooit gezien bij een SSD.
Maar een format of zelfs een secure erase is een optie.
Waarschijnlijk dat de SSD automatisch het beschadigde blok buiten werking stelt, zoals een HDD ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel87 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:25:
De Intel SSD Toolbox gaf dit:
[afbeelding]
Bedankt alvast! :)
Dat is een oudere versie toolbox de 3.03 is de laatste , met een beetje mazzel zit er een firmware update bij :)

http://downloadcenter.int...DwnldID=18455&lang=eng%20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSD wordt toch voornamelijk voor Read gebruikt... dus jij zit perfect.
SmiGueL schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:51:
[...]

Ligt misschien ook een beetje aan wat je er mee wilt :)

Ik heb vorige maand een €399 AMD PC'tje in elkaar gedraaid met de 128GB Crucial M4
Gigabyte GA-A75M-UD2H + AMD A8-3870K
[afbeelding]

Vorige week heb ik een vergelijkbaar €399 systeem gebouwd (ook Gigabyte GA-A75M-UD2H + AMD A8-3870K)
maar dit keer met de 128GB Samsung 830, en deze geeft de volgende resultaten.
[afbeelding]

Toen ik toevallig 1 dag later de benchmark nog een keer te runde waren de waardes bij de Samsung met enkele % gestegen (mogelijk door TRIM)

Op beide systemen zijn Win7 x64 + alle beschikbare mobo drivers geïnstalleerd :)

De read gaat hier bij elke size op de M4 toch echt een stukkie sneller :)
Write gaat op de Samsung dus wel een behoorlijk stuk beter, bij de grotere bestanden zelfs 50+% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Ik overweeg om een ssd in de pc van mijn ouders te stoppen, waar dit mobo inzit: pricewatch: Asrock 4CoreDual-VSTA.

Ondanks dat er slechts een sata150 aansluiting aanwezig is moet een ssd toch wel waardevol zijn voor zo'n systeempje? En ik vroeg me af of iemand toevallig ervaring heeft met een ssd aangesloten op een mobo met deze chipset (is een "VIA® PT880 Ultra"). Is geen geweldig bordje maar het doet z'n werk al een tijdje zonder morren.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
VIA chipset performance is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer slecht met SSD's...
In die tijd dachten ze er nog niet over na dat random performance hoger zou kunnen uitvallen dan 5 MB/s

Dat is ongeveer het enige dat ik erover kan zeggen.

Edit:
Kan eventueel ff een oud pctje ergens uit het stof trekken met een VIA chipset en eens kijken hoe die werkt met mijn SSD's.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 16-07-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk bagger omdat het via PCI loopt en dus hoge latency heeft. Maar ik zou wel eens AS SSD of CDM willen zien ja van die controller. Mits met normale Microsoft drivers. Voor zover mogelijk, want dit soort hardware (SATA/150 vaak) was nog niet AHCI-compatible en VIA enzo bevatte veel bugs in hun SATA/150 controller als ik me goed herinner. Maar wellicht werkt het out-of-the-box via Microsoft pciide.sys driver. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Wel, als ik in het bios kijk kan ik AHCI in ieder geval enablen. Maar ik kan dus beter een poging wagen met m'n eigen ssd alvorens dit plan door te zetten.

Moet ik alleen eerst even een image maken; geen zin om wéér alles opnieuw te installeren :) Dit kan kennelijk prima met de backup functionaliteit ingebakken in Windows 7?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hmmm
een VIA chipset heb ik niet meer in de aanbieding om mee te testen.

Maar heb wel wat andere Sata-150 in de aanbieding om mee te testen, als dat gewenst zou zijn.

Een intel:
North Bridge: Intel 865G
South Bridge: Intel ICH5

en een SIS
North Bridge: SiS 761GX
South Bridge: SiS 965L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Murk schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:55:
Wel, als ik in het bios kijk kan ik AHCI in ieder geval enablen. Maar ik kan dus beter een poging wagen met m'n eigen ssd alvorens dit plan door te zetten.

Moet ik alleen eerst even een image maken; geen zin om wéér alles opnieuw te installeren :) Dit kan kennelijk prima met de backup functionaliteit ingebakken in Windows 7?
Gewoon die SSD erin pleuren als een secundaire drive, kijken of hij wordt gedetecteerd en dan benchmark draaien ;)

Niet te moeilijk doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Swordlord schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:08:
[...]

Gewoon die SSD erin pleuren als een secundaire drive, kijken of hij wordt gedetecteerd en dan benchmark draaien ;)

Niet te moeilijk doen...
Zo gezegd zo gedaan. De oude schijf die erin zit was ook al op sata aangesloten. Ik heb mijn M4 erin gezet, AHCI enabled en HDD als eerste laten boot. Maar halverwege opstarten resulteert dit in BSOD. Als ik de M4 als eerste laat booten dan werkt dit wél, hij komt tot het loginscherm. Maar veel verder dan dat durf ik ook weer niet te gaan ivm al die verkeerde drivers enzo..

Met AHCI disabled boot de HDD wel, maar uiteraard geeft AS SSD aan dat dit niet zo'n goed idee is. Hoe dan ook, even de benchmark gedraaid. 4K-THRD prestaties zijn nu natuurlijk matig maar ongeveer even goed als op mijn P55 chipset met ahci disabled. 4K's vallen heel erg mee, maar rofl @ die sequential speeds (sata150??) :+
Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/5yb4zl.jpg
- Northbridge: VIA® PT880 Ultra
- Southbridge: VIA® VT8237A

[ Voor 6% gewijzigd door Murk op 16-07-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, dan is het zeker wel waard om daar een ssd in te zetten. Zeer goede waardes gezien dat systeem.

Als ik dit even vergelijk met mijn state of the art (...) systeem met een kingston ssd (jaartje geleden puike ssd, nog steeds erg tevreden over) die een seg read/ write heeft van 213 / 190 mb/s en 4k waardes kunnen al helemaal niet tippen aan wat je haalt.

[ Voor 56% gewijzigd door Reepje op 16-07-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
O....K....ay......

Die zag ik niet aankomen...
Dat zijn nette waardes :o en zeer zeker geen sata-150

PCI-IDE driver van Windows 7 is niet verkeerd, in tegenstelling, die heeft TRIM support, dus dat zit allemaal wel goed.

Edit:
Draai eens een systeminfo tool en zoek uit wat echt je storage controller is

[ Voor 65% gewijzigd door Swordlord op 16-07-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

En ook de CDM is niet onaardig.

Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/2czc8e8.jpg

Maar nou vraag ik me wel af wat er met die waardes gebeurd als AHCI enabled is, omwille van wat cipher zei.

edit:
@ swordlord: doe ik ander keertje, heb het nu weer allemaal teruggedraaid omdat me pa z'n pc nodig had.

[ Voor 22% gewijzigd door Murk op 16-07-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Swordlord schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:47:
Bij een HDD is normaal het stappen plan:
Format en laat de controller bad sectors taggen en deze vervangen.

Heb een bad sector scenario nog nooit gezien bij een SSD.
Maar een format of zelfs een secure erase is een optie.
Waarschijnlijk dat de SSD automatisch het beschadigde blok buiten werking stelt, zoals een HDD ook doet.
Mja het is wel een klap werk natuurlijk, dus ik zou graag willen weten of het zin heeft en wat dan de beste methode is. Wat is precies het verschil tussen een format en secure erase? Bij de laatste moet ik hem aan een andere pc hangen toch?
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 09:59:
[...]
Dat is een oudere versie toolbox de 3.03 is de laatste , met een beetje mazzel zit er een firmware update bij :)
http://downloadcenter.int...DwnldID=18455&lang=eng%20
Dit doet lijkt me niets af aan de meting van het kapotte/corrupte blok. Maar goed, ik heb hem geïnstalleerd en weer de test laten lopen. Het onderstaande was het resultaat, precies hetzelfde dus. Firmware PPG4 draait hier en dat is tevens de laatste.

20120715 Intel 510 120GB error Intel Toolbox v3.0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
marcel87 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:03:
[...]

Mja het is wel een klap werk natuurlijk, dus ik zou graag willen weten of het zin heeft en wat dan de beste methode is. Wat is precies het verschil tussen een format en secure erase? Bij de laatste moet ik hem aan een andere pc hangen toch?
Je zit op dit moment met een bad block op je SSD, als er ooit weer eens van wordt gelezen of naar geschreven, zal de boel grote kans hebben dat het vastloopt weer.
Dus die bad block moet vervangen worden (als dat kan). Dat is iets wat de firmware van de drive doet, als de drive wordt geformatteerd.

Wie doet wat: Heel simpel uitgelegd
Format: Het OS of ander programma, "wist" alle bestanden op de SSD.

Secure erase:
Je geeft de SSD een commando (middels een programma) om zichzelf volledig te wissen.
Een soort formateren voor gevorderden en vaak is dit een oplossing voor rare fratsen bij SSD's, omdat hij zich dan helemaal terug reset zijn volledig schone staat.

Secure erase doe je bijvoorbeeld via deze bootable CD.
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

Of via een linux distro met Gparted of ander partition software.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 16-07-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is een mooie ja. Maar die rare connector.... USB-A <> USB-A kabel wordt er bij geleverd.

Maarja, primair is het natuurlijk een eSataP behuizing. Overigens vind ik het nogal raar dat er zo weinig eSataP behuizingen zijn te vinden. Kant en klaar (met HDD er al in) is het helemaal triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 13:28
En daar ben ik weer... heb ondertussen de SSD als bootschijf draaien. Tijdens drivers installeren nieuwe drivers van AMD binnengehaald en uiteindelijk AS-SSD weer es gedraaid...

de seq's vallen ~100MB/s lager uit, 4k is ~30MB/s trager, 4k-64Thrd read is 200MB/s trager en write is ook ~100MB/s trager. en dat alleen maar door een nieuwe driver... ben even terug geboot naar de oude installatie die nog een oude driver draaid (en dus de resultaten haald die ik hier eerder gepost heb). Na een update van de RAIDXpert blijkt daar geen TRIM in te zitten... en na de driver geupdate te hebben haal ik ook daar de tragere snelheden :(.

weet iemand of de oudere drivers TRIM hebben en sneller zijn? Want dit is wel een HEEL groot verschil toch?

Specs PCtjuh - Specs File Servertjuh - Specs Encode Servertjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:40:
[...]
Ja, dat is een mooie ja. Maar die rare connector.... USB-A <> USB-A kabel wordt er bij geleverd.
Wat is daar nou weer mis mee? Het enige verschil is dat het niet meer uit maakt welke kant je er in steekt !
Maarja, primair is het natuurlijk een eSataP behuizing. Overigens vind ik het nogal raar dat er zo weinig eSataP behuizingen zijn te vinden. Kant en klaar (met HDD er al in) is het helemaal triest.
Zodat elke leek zulk mooi spul kant en klaar kan kopen zonder ook maar enige expertise? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Phuncz schreef op zondag 15 juli 2012 @ 09:35:
http://www.anandtech.com/...1.262.267.268.272.273.274

Een vergelijking. Verwacht dus buiten een hogere write speed geen verbeteringen. Als je een grotere SSD wilt, is het natuurlijk verantwoord, maar voor de snelheid moet je het niet doen, die ga je waarschijnlijk niet merken. Tenzij je regelmatig van SSD naar SSD over SATA-600 kopieert of veel gebruik maakt van programma's die veel van RAM naar disk moeten schrijven.
Bedankt, maar het gaat me inderdaad gewoon om meer capaciteit. Snelheidswinst gaat het me niet eens om, want loeisnel blijft loeisnel :) Ik wacht het nog even af want zo hoog is de nood niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:53:
[...]
Wat is daar nou weer mis mee? Het enige verschil is dat het niet meer uit maakt welke kant je er in steekt !
Iedereen heeft wel een USB kabel (USB A <> USB B), maar als je nu de kabel vergeet en er je kunt hem alleen via USB aansluiten... moet je op zoek naar een zeer zeldzame USB A <> USB A kabel.
jesper86 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:53:
[...]

Zodat elke leek zulk mooi spul kant en klaar kan kopen zonder ook maar enige expertise? :+
Jep. Er zijn genoeg mensen met zo'n mooie USB/eSata combo port op hun laptop, maar als je in de PW kijkt voor een 2.5" schijf met eSata:

http://tweakers.net/price...-jSYbkvNzDEIvHtD69VwjG-AA

Dan zie je er welgeteld.... nul (0)
Ja, op twee exoten na dan die verder toch 'nergens' verkrijgbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
En jawel, weer een Vertex 2 overleden. Deze keer bij de vriendin van mijn vader. De pc wou niet meer opstarten en de SSD werd niet meer herkend in de bios. De Vertex 2 heeft het ongeveer 1,5 jaar uitgehouden en is nog aangeschaft voordat algemeen bekend werd dat Vertex 2 SSD's van OCZ vele malen vaker uitvallen dan andere SSD's.

Op advies van mij heeft ze nu een Samsung 830 128GB gekocht, een goede SSD en niet al te duur. :)

10x raden wie straks Windows opnieuw kan installeren :F

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Swordlord schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:33:
[...]
Je zit op dit moment met een bad block op je SSD, als er ooit weer eens van wordt gelezen of naar geschreven, zal de boel grote kans hebben dat het vastloopt weer.
Dus die bad block moet vervangen worden (als dat kan). Dat is iets wat de firmware van de drive doet, als de drive wordt geformatteerd.

Wie doet wat: Heel simpel uitgelegd
Format: Het OS of ander programma, "wist" alle bestanden op de SSD.

Secure erase:
Je geeft de SSD [*knip]
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Als ik je reactie goed begrijp is secure erase dus de beste oplossing om van dat slechte blok af te komen. Dan ga ik dat binnenkort dan toch maar eens doen.

Denk jij, of iemand anders, dat het toch de verklaren is door het vol lopen van het RAM door Photoshop en het afwezig zijn van een pagefile, uiteindelijk heeft geleid dat corrupte data in een blok. (al dan niet door stroomuitval door het resetten van de computer)???

Ik zal dus voor de zekerheid de pagefile bij de clean install ff op een andere HDD zetten, dan is er wat backup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Oude versies van Photoshop gaven zelfs een waarschuwing als er geen pagefile aanwezig was.
Gezien Photoshop hardnekkig hier gebruik van wilde maken, in plaats van het aanwezige RAM geheugen.

Weet niet hoe het zit in de huidige versies.
Maar het kan een aanleiding zijn geweest.
Photoshop gewoon een enorme RAM vreter, dus ligt er ook aan hoeveel RAM geheugen je hebt... Voordat hij misschien pagefile zou willen "aanspreken" en de fout in gaat.

[ Voor 75% gewijzigd door Swordlord op 17-07-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik merk wel dat nu ik meer geheugen hèb Photoshop e.d. ook gewoon lekker meer gaat gebruiken, en dat moet ie lekker doen daar is het voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg net een waarschuwing bij paint bij een 25MB jpeg , onvoldoende geheugen of bronnen om de bewerking te voltooien .Sluit enkele programmas en probeer opnieuw .
Vastlopen ofzo gebeurt niet ,en dat mag ook geen reden zijn voor een bad sector in een ssd . Ligt eraan hoeveel writes je al hebt , aan je smart kun je zien hoeveel er geschreven is . Als er veel geschreven is kan er best een bad sector inzitten , maar dan moet je wel erg veel geschreven hebben . Als je writes meevallen zit ik toch te denken aan terugbrengen en garantie claimen . De toolbox geeft een melding om contact op te nemen met of de winkel waar je hem vandaan hebt , of met intel . Die 510 heeft toch 32nm nand , die kunnen best wat hebben .

Een format is veiliger dan een secure erase , het kan in zeldzame gevallen gebeuren dat een secure erase procedure niet wordt voltooid waarna de ssd gebricked kan zijn . Dat is mij een keer overkomen , die kon gewoon rma omdat secure erase met de voorgeschreven tool een handeling is die best normaal te noemen is :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FeHHb5xNkiwRduhTLo4AmLO7/full.png

Edit , wil toch even de resultaten tonen van het verschil in gefragmenteerd en niet gefragmenteerd . Zowiezo valt fragmenteren tegen te gaan zonder gebruik van de defragmentatietools door genoeg vrije ruimte over te laten en je os op een aparte parttie te zetten . Zo is het heel moeilijk om op de data ssd gefragmenteerde bestanden binnen te halen . Met de os drive is het bijna altijd gefragmenteerd door de kleine writes .
Maar het scheelt in writes om een bestand achter mekaar in dezelfde blokken te plaatsen , als dat het gebroken bestanden zijn . Inplaats van 64 k , krijg je 60 en 4 of 56 en 8 :)
Met laden is het hetzelfde , eindelijk een goede test met een 25 MB jpeg van deze site http://visibleearth.nasa.gov/view.php?id=73751
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4GpFyf8AcbqNuoduPZY2CcXc/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 17:58 . Reden: edit test toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 03:18:
En jawel, weer een Vertex 2 overleden.
Helaas een veel voorkomend verhaal. Echter is zoiets bij nieuwe technologie altijd wel mogelijk, kijk maar naar de eerste CD-branders bijvoorbeeld.
Deze keer bij de vriendin van mijn vader.

Je kan er altijd iets voor "vragen" zoals bij pornofilms... Chow pakka wow wow :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op advies van mij heeft ze nu een Samsung 830 128GB gekocht, een goede SSD en niet al te duur. :)
Was dat niet precies het idee achter die OCZ?

Ik ben toch maar blij dat mijn 'gut' OCZ niet vertrouwde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Er was toen veel minder keuze en veel minder ervaring/kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
jesper86 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:29:
Ik merk wel dat nu ik meer geheugen hèb Photoshop e.d. ook gewoon lekker meer gaat gebruiken, en dat moet ie lekker doen daar is het voor :+
Welke versie van PS heb je? Pas vanaf CS4 ondersteunen geheugen meer dan 3.5GB.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Hallo mensen,

ik heb sinds vandaag een Samsung 830 Series SSD van 128GB in mijn HP EliteBook 8530w geduwd. Heb de andere HDD in de upgradebay gegooid en netjes windows vers op de SSD geinstalleerd. Nu heb ik net wat benchmarks gedraaid, met een redelijk triestige uitslag.

Link naar screenshot
CiPHER: heb je link even aangepast. :)

weet iemand hoe ik dit kan oplossen? De SSD heeft al de nieuwste firmware, hij staat op AHCI, BIOS is ook al geupdate, maar nog steeds deze 'lage' snelheid. Alvast bedankt.

EDIT: Heb bij crystal trouwens alleen die eerste laten runnen, de rest niet ;) En ze waren allemaal apart, niet tegelijk. Samsung magician software met optimizer ook al gedraaid btw.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven: of het plaatje posten of een link naar het plaatje.... geen plaatje van de link 8)7
Phuncz schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:38:
Er was toen veel minder keuze en veel minder ervaring/kennis.
Ook toen was al bekend dat goedkoop maar al te vaak duurkoop is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En jawel, weer een Vertex 2 overleden. Deze keer bij de vriendin van mijn vader. De pc wou niet meer opstarten en de SSD werd niet meer herkend in de bios. De Vertex 2 heeft het ongeveer 1,5 jaar uitgehouden en is nog aangeschaft voordat algemeen bekend werd dat Vertex 2 SSD's van OCZ vele malen vaker uitvallen dan andere SSD's.

Toch wel garantie geclaimd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:56:
Ook toen was al bekend dat goedkoop maar al te vaak duurkoop is.
Dat was het juist, buiten Intel (zéér duur) was er toen geen enkele gerenomeerde fabrikant voor SSD's. De Vertex eerste generatie had toen nog geen issues en er was toen ook nog helemaal niks van die problemen bekend. Vergelijk het met de Geforce 8xxx mobile GPU's van jaren geleden: niemand had kunnen weten dat die dingen zo'n hoge uitval zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 21:06
mark-k schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:54:
Hallo mensen,

ik heb sinds vandaag een Samsung 830 Series SSD van 128GB in mijn HP EliteBook 8530w geduwd. Heb de andere HDD in de upgradebay gegooid en netjes windows vers op de SSD geinstalleerd. Nu heb ik net wat benchmarks gedraaid, met een redelijk triestige uitslag.

[afbeelding]

weet iemand hoe ik dit kan oplossen? De SSD heeft al de nieuwste firmware, hij staat op AHCI, BIOS is ook al geupdate, maar nog steeds deze 'lage' snelheid. Alvast bedankt.

EDIT: Heb bij crystal trouwens alleen die eerste laten runnen, de rest niet ;) En ze waren allemaal apart, niet tegelijk. Samsung magician software met optimizer ook al gedraaid btw.
Dze laptop heeft SATA II niet SATA III dus max doorvoer voor deze SSD haal je niet.

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 19:51
Op aanraden van de mensen hier een grotere SSD besteld (Samsung 830 128GB) en toch gegaan voor de 500GB WD Caviar Black. Meuk is nu onderweg en ik kan morgen hopelijk mijn nieuwe pc gaan bouwen. Na wat wikken en wegen besloten SRT te laten voor wat het is en nu mijn systeem zo in te richten: de Samsung met max. 110GB vullen en dit samen met een partitie van 150GB op de HDD runnen als eerste boot (Windows 7 64 bit) en de overige 350GB partitie op de HDD als tweede boot met Windows 7 32 bits.

Wil nu eigenlijk dat elk van de twee boots hun primaire schijf of partitie zien als 'c:'. Had begrepen dat dit alleen gedaan kon worden als beide OSjes van de dvd gerund worden en niet vanaf de desktop. klopt dit?

Vraag is nu: hoe kan ik het deel van de opslagmedia met het andere OS onzichtbaar laten zijn voor het OS dat ik op dat moment draai?

En een tweede vraag die ik nog wilde stellen: als ik Windows 7 ga installeren, welke instellingen voor de opslagmedia kan ik dan het beste hanteren? Neem aan dat een RAID opstelling bijvoorbeeld niet nodig zal zijn; maar waar moet ik verder nog op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mark__89 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:47:
Wil nu eigenlijk dat elk van de twee boots hun primaire schijf of partitie zien als 'c:'. Had begrepen dat dit alleen gedaan kon worden als beide OSjes van de dvd gerund worden en niet vanaf de desktop. klopt dit?
De schijf waarvan Windows gestart is, is altijd de C: schijf (iig met Windows 7).
Vraag is nu: hoe kan ik het deel van de opslagmedia met het andere OS onzichtbaar laten zijn voor het OS dat ik op dat moment draai?
Windows zal een systeemschijf van een andere Windows-installatie normaalgesproken niet tonen. Als je andere schijven wilt verbergen, kan je in Windows schijfbeheer toegekende schijfletters van een partitie verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Op aanraden van de mensen hier een grotere SSD besteld (Samsung 830 128GB) en toch gegaan voor de 500GB WD Caviar Black. Meuk is nu onderweg en ik kan morgen hopelijk mijn nieuwe pc gaan bouwen. Na wat wikken en wegen besloten SRT te laten voor wat het is en nu mijn systeem zo in te richten: de Samsung met max. 110GB vullen en dit samen met een partitie van 150GB op de HDD runnen als eerste boot (Windows 7 64 bit) en de overige 350GB partitie op de HDD als tweede boot met Windows 7 32 bits.

Veel verhaal... Veel onzin..
Antwoord is simpel:

De actieve windows sessie wordt automatisch gezien als de C: partitie... Andere windows installaties schuiven gewoon naar een ander partitie letter afhankelijk van de volgorde van disks.

Edit:
Om het simpel te maken een uitleg:
Device 1: SSD Met 1 Partitie
Device 2: HDD Met 2 Partities

Als 64 bits wordt geboot:
SSD = "C:" HDD partitie 1= "D:" Partitie 2 = "E:"

Als 32 bits wordt geboot:
HDD partitie 1= "C:" Partitie 2 = "D:" SSD = "E:"
En een tweede vraag die ik nog wilde stellen: als ik Windows 7 ga installeren, welke instellingen voor de opslagmedia kan ik dan het beste hanteren? Neem aan dat een RAID opstelling bijvoorbeeld niet nodig zal zijn; maar waar moet ik verder nog op letten?
Controller in AHCI mode zetten en installeren die hap...
Wat ik je wel aanraad is om bij de 2 installaties die je gaat uitvoeren, zorgen dat alleen het apparaat is aangekoppeld waar je windows op gaat installeren.
Dus voor 64 bits, alleen de SSD aansluiten en als je 32 bits gaat installeren alleen de HDD aansluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 18-07-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
Swordlord schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:12:
[...]
Veel verhaal... veel onzin..
Dank u, dank u. Ging er van uit dat mensen niet op telepathische wijze in hun hoofd hadden wat ik wilde bereiken.

Ik had elders gelezen dat als Windows werd gestart vanaf de desktop hij de al toegekende letters overnam. Maar kan zijn dat dit verhaal alleen op ging voor XP.

Dan rest nog de tweede vraag; dingen die ik moet weten voordat ik in de install duik.

Edit: Swordlord postte het tweede deel net op hetzelfde moment dat ik postte.

Ok. Zal dan eerst de SSD d'r aan hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mark__89 op 18-07-2012 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De opmerking onzin ging voornamelijk over het stukje:

[ Voor 36% gewijzigd door Swordlord op 18-07-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
Swordlord schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:33:
De opmerking onzin ging voornamelijk over het stukje:
[...]
Zoals ik al eerder vermeldde: soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar ook de vraag of alle meuk die ik op het moment in m'n hoofd hebt ook nog klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

NiTrO-EXILE- schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:00:
[...]

Dze laptop heeft SATA II niet SATA III dus max doorvoer voor deze SSD haal je niet.
Nee ok, daar heb je gelijk in, had ik even niet bij stilgestaan. Maar dan nog, 3Gbit is gelijk aan 375MB, nou snap ik dat je de max niet haalt maar meer dan 30% eronder zitten vind ik ook wel vrij veel eigenlijk. Misschien toch nog iets van tips om te kijken waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3Gbps is gelijk aan 300MB/s, vanwege het 8/10-bit encodingschema. Je kunt dus 3Gbps door 10 delen en dan krijg je 300MB/s. Met command overhead eraf is 250MB/s tot 275MB/s de max die je kan halen. Die laatste restjes bandbreedte wil zeggen dat de SATA interface nooit 'stil' mag komen te liggen, en continu benut moet worden. Dat lukt nooit 100% alleen in laboratoriumtests. Maar hoe beter het design des te hoger percentage van de interface je kunt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 01:34:
3Gbps is gelijk aan 300MB/s, vanwege het 8/10-bit encodingschema. Je kunt dus 3Gbps door 10 delen en dan krijg je 300MB/s. Met command overhead eraf is 250MB/s tot 275MB/s de max die je kan halen. Die laatste restjes bandbreedte wil zeggen dat de SATA interface nooit 'stil' mag komen te liggen, en continu benut moet worden. Dat lukt nooit 100% alleen in laboratoriumtests. Maar hoe beter het design des te hoger percentage van de interface je kunt benutten.
Ah ok, tnx, ik dacht dat het gewoon met 8 kon en dus 375MB werd. Als de max hiervoor 300MB is dan klopt mijn snelheid wel aardig.

Dan vraag ik me wel af waar die 500MB vandaan kwam bij die 4k-64 bench, zal wel een foutje geweest zijn aangezien die bij iedereen normaal veel lager uitkomt dan de sequentiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dat 500 MB/s "foutje" is een terugkerend iets bij AS-SSD met Samsung 830's @ SATA-300. Meerdere benches gezien van verschillende personen waar de 4k64 read de pan uit schiet.

Je bent dus niet de eerste die dit heeft.

Hoe het komt, geen idee...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 18-07-2012 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Gianni Rombios schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:56:
Toch wel garantie geclaimd neem ik aan?
Ze had de factuur niet meer en ik wist ook niet exact meer waar ik dat ding toen voor haar besteld had. Ik heb nooit echt vaste winkels waar ik bestel, meestal wel de goedkoopste en snelste leverancier in de pricewatch, maar die verschillen ook behoorlijk naar gelang welk artikel je zoekt.

Anyway, ik heb de Samsung 830 bij 4Launch besteld, maandag 19:00 uur besteld (en betaald) en dinsdag rond 12:00 uur had ze em al thuis. Zeer netjes.

Ik een paar uurtjes me vermaakt met Windows installeren. Installeren is niet zoveel werk, maar al die rottige updates, instellingen, programma's en voorkeuren..pff

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Swordlord schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:03:
Oude versies van Photoshop gaven zelfs een waarschuwing als er geen pagefile aanwezig was.
*KNIP*... Voordat hij misschien pagefile zou willen "aanspreken" en de fout in gaat.
Oké. Bij CS5 heb ik iig nooit voorheen een melding gehad. Maar ik heb ook nog nooit de volle 8GB voor PS in gebruik gehad, sinds verleden week wel.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:34:
Krijg net een waarschuwing bij paint bij een 25MB jpeg , onvoldoende geheugen of bronnen om de bewerking te voltooien .Sluit enkele programmas en probeer opnieuw .
Vastlopen ofzo gebeurt niet ,en dat mag ook geen reden zijn voor een bad sector in een ssd . Ligt eraan hoeveel writes je al hebt , aan je smart kun je zien hoeveel er geschreven is . Als er veel geschreven is kan er best een bad sector inzitten , maar dan moet je wel erg veel geschreven hebben . Als je writes meevallen zit ik toch te denken aan terugbrengen en garantie claimen . De toolbox geeft een melding om contact op te nemen met of de winkel waar je hem vandaan hebt , of met intel . Die 510 heeft toch 32nm nand , die kunnen best wat hebben .
34nm ja, het zou moeten kunnen, maar dat er een kapot blok in zit is toch echt een feit. Volgens de SMART heb ik nog niet eens 500GB aan hostwrites, dat vind ik wel wat weinig voor 1 jaar gebruik. Power-on hours is bijna 1250 uur.
Een format is veiliger dan een secure erase , het kan in zeldzame gevallen gebeuren dat een secure erase procedure niet wordt voltooid waarna de ssd gebricked kan zijn . Dat is mij een keer overkomen , die kon gewoon rma omdat secure erase met de voorgeschreven tool een handeling is die best normaal te noemen is :)
*KNIP*
Dus de conclusie is toch maar secure erase omdat het kan, eventueel aan een andere pc en dan via Intels eigen secure erase in de toolbox gewoon formatteren dus. En anders RMA. Oké, dank je! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
mark-k schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 01:36:
[...]

Ah ok, tnx, ik dacht dat het gewoon met 8 kon en dus 375MB werd. Als de max hiervoor 300MB is dan klopt mijn snelheid wel aardig.

Dan vraag ik me wel af waar die 500MB vandaan kwam bij die 4k-64 bench, zal wel een foutje geweest zijn aangezien die bij iedereen normaal veel lager uitkomt dan de sequentiele.
Heb zelf namelijk ook die SSD in mijn laptop hangen alleen dan in de drive bay. En de HDD in het normale slot. Ivm drive protect van de HP die voor een SSD toch niet van toepassing is. Heb geen idee of er verder nog nadelen aan hangen. SSD op 2e slot ipv main HDD poort.

Hier mijn score. 4k score is hier wat normaler volgens mij. Ben wel redelijk tevreden met de resultaten op Sata II controller. Op Sata III zal ie inderdaad hoop sneller zijn, maar booten in 40 sec is toch best netjes al.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/5rgrxx0w7/as_ssd_bench_SAMSUNG_SSD_830_13_7_2012_22_22_34.png

[ Voor 11% gewijzigd door NiTrO-EXILE- op 18-07-2012 06:47 ]

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Plextor M5S 256GB Review @ Anandtech

http://www.anandtech.com/show/6090/plextor-m5s-256gb-review

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 18-07-2012 09:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
zijn er opeens terkorten aan ssd's?
Ik zie al een tijdje dat de samsung 830 256gb slecht leverbaar is.
Gisteren maar besteld bij mycom, maar daar staat 10dagen levertijd. dat zag ik een maand terug ook staan volgens mij.
prijs is daar nog wel het laagst (170) en verder lijkt overal de prijs weer in de stijgende lijn te zitten.
Naar verwachting kunt u de bestelling afhalen bij MyCom op: donderdag, 16-8-2012

[ Voor 13% gewijzigd door sharkzor op 18-07-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
De Samsung 830 is dusdanig populair dat de beschikbaarheid soms schommelt. Als het goed is zou eind deze week de voorraden bij de verkopers weer aangevuld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt zeker dat ze populair zijn. Het valt trouwens ook op dat de Nederlandse prijzen lager zijn dan die van onze ooster-buren.
Welllicht hebben ze een speciale beperkte aanbieding gedaan in Nederland die langzaamerhand op raakt? ? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:17:
Het klopt zeker dat ze populair zijn. Het valt trouwens ook op dat de Nederlandse prijzen lager zijn dan die van onze ooster-buren.
Welllicht hebben ze een speciale beperkte aanbieding gedaan in Nederland die langzaamerhand op raakt? ? ?
Nederland is klein, en voor veel goederen (zoals electronica) is het een volger van de prijzen in grotere economieën, zoals die van duitsland.

Aan de andere kant wordt nederland ook wel gebruikt om bepaalde marktstrategieën te testen, dit is relatief makkelijk omdat het zo een kleine ekonomie is. Er wordt dan een bepaald -nieuw- product in de markt gezet gebruikmakend van een bepaalde reclame campagne of een bijzondere prijsstelling. Zo kan een fabrikant met relatief weinig kosten een bepaalde markt strategie testen.

Zoiets zou nu voor de samsung ssd's goed kunnen gelden, waarbij samsung bekijkt in hoeverre de omzet stijgt bij een agressieve prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

NiTrO-EXILE- schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 06:42:
[...]

Heb zelf namelijk ook die SSD in mijn laptop hangen alleen dan in de drive bay. En de HDD in het normale slot. Ivm drive protect van de HP die voor een SSD toch niet van toepassing is. Heb geen idee of er verder nog nadelen aan hangen. SSD op 2e slot ipv main HDD poort.

Hier mijn score. 4k score is hier wat normaler volgens mij. Ben wel redelijk tevreden met de resultaten op Sata II controller. Op Sata III zal ie inderdaad hoop sneller zijn, maar booten in 40 sec is toch best netjes al.

[afbeelding]
Ah dus het is slimmer om ze weer om te wisselen? Ik heb een caddy uit china gehaald, die vond ik wat simpeler en een stuk goedkoper, ik neem aan dat dit geen kwaad kan? Die driveGuard was ik ff vergeten, is idd wel handiger om dat hij de normale HDD te hebben. Andere schijf is een Momentus XT hybrid btw, ik merk nog niet heel veel verschil met booten, straks eens meten hoe lang t duurt.

In elk geval bedankt voor de antwoorden allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoud_h schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:00:
De Samsung 830 is dusdanig populair dat de beschikbaarheid soms schommelt. Als het goed is zou eind deze week de voorraden bij de verkopers weer aangevuld moeten zijn.
Denk dat Samsung capiciteit te weing heeft , zo is hun Samsung Omni 7 voorzien van Sandisk INand . Dat is natuurlijk vreemd voor een nand fabrikant :)
Ook dat toggle nand gebeuren lijkt specefiek voorbehouwen voor hun eigen ssd , de grote hoop gebruikt allemaal intel/micron
Ze bouwen in china wel een nieuwe nand plant die eind 2013 moet die produktief worden , dat is nog een flink eind weg en vooral gericht op de chinese markt maar zal helpen de schaarste weg te nemen bij Samsung

http://www.china.org.cn/b...4/11/content_25113550.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkel schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:42:
Hi, ik heb een vraagje mbt ssd's, ik heb een Dell Inspiron aangeschaft, welke beschikt over 2 HDD bays, en een mSata aansluiting. Nu wil ik hier een SSD in zetten, maar nu de vraag, wat is de beste oplossing (SSD wordt gebruikt voor OS / games / apps)?

A: Via de msata aansluiting (kan je dan de ssd gewoon gebruiken als opslag, of alleen als cache)
B. In 1 van de twee HDD bays?

Is er een performance verschil, of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ben al een tijdje niet meer actief met hardware componenten bezig, dus hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
HDD laten zitten en mSata SSD voor programma's / OS. Je kunt gewoon booten van mSata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

NiTrO-EXILE- schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 06:42:
[...]

[afbeelding]
Afaik gaat ie met sata600 niet sneller booten dan met sata300 omdat SeqRead er geen rol in speelt (niet de bottleneck).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
Murk schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:14:
[...]

Afaik gaat ie met sata600 niet sneller booten dan met sata300 omdat SeqRead er geen rol in speelt (niet de bottleneck).
Nee dat bedoelde ik ook niet hoor. Meer dat read and write max gewoon gecapped zijn op sata II dus dat benches die je ziet van deze SDD niet representatief zijn als je op sata II zit.

Zal ook verder aan bios liggen etc, heb het idee dat daar de meeste te zit. Maar op laptop met beperkte bios settings weinig te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Zijn er intussen al losse SSD's die sneller zijn dan de OCZ Revodrive X2?

Ik kan helaas niet veel reviews vinden waarin de Revodrive X2 ook voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Definieer sneller...

Enige sterke punt van de Revodrives is de iets hoger dan SATA-600 sequentiële doorvoersnelheid bij uncompressible data... Met Compressible data is hij nog wat sneller...
Single SSD's zitten natuurlijk met SATA-600 en zitten dus bij 500-550 MB/s op hun max...

Random I/O doet de Revodrive niet veel beter dan een normale SSD voor desktop gebruik...
Jah hij haalt hoge scores zodra er meer threads zijn, majah, daarvoor is het ook gewoon een raid op een kaartje.

Naar mijn mening is het hele bestaansrecht van PCI-E SSD's in consumenten scenario is zelfs zeer twijfelachtig te noemen.
Ze geven absoluut geen toegevoegde waarde voor de normale consument.

Voor enterprise doeleindes hebben ze zeker hun nut, gezien de hoge IOPS die ze kunne halen bij hoge queuedepths, maar die queudepths haal je niet als consument.

offtopic:
Edit:
Dan heb ik nog buiten beschouwing gelaten dat het sandforce prut is dat de helft van de tijd dood gaat...
Dus over betrouwbaarheid, breek me de bek niet open...

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 18-07-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

Zitten er bij de Samsung 830 brackets bij zodat ik deze makkelijk in mijn kast kan monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
iNFiNiTY- schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:17:
Zitten er bij de Samsung 830 brackets bij zodat ik deze makkelijk in mijn kast kan monteren?
Als je Desktop Upgrade Kit neemt wel anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

hetnet schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:20:
[...]

Ah okay, want ik zie alleen de losse schijven in de pricewatch.

Okay ik heb nu de juiste al :+

[ Voor 8% gewijzigd door iNFiNiTY- op 19-07-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43
Stukje dubbelzijdig tape doet wonderen en anders zijn er nog opties zat bv…

http://www.informatique.n...ort-intern-single-ba.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Zelf kan ik twee type frames aanraden, aangezien deze compatibel zijn met hotswap-bays, iets wat je vaker ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.wdbrand.com/images/products/img1/300/WDSL002x.jpg
WD IcePack (onderdeel van WD Velociraptor), niet de GLFS-series want deze zijn niet hotswap-compatible. Zelf heb ik deze gepakt omdat ik er eentje teveel had, want de Velociraptor schijf steekt los in die computer.

Afbeeldingslocatie: http://www.textorm.com/images/produit/OCZACSSDBRKT2.jpg
OCZACSSDBRKT2 oftewel OCZ SSD Bracket revisie 2. Let op: revisie 1 is niet hotswap-compatible en er waren nog andere issues mee mbt. de schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
hetnet schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:20:
[...]

Kon in mijn kast (Antec Sonata) weinig met die meegeleverde bracket van de Samsung 830 beginnen. Schroefgaten aan de onderkant kwamen niet overeen met de schroefgaten in het rekje in mn kast. Heb het bracket toen maar met dubbelzijdig tape vastgezet. Werkt ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Nou. Mooi positief verhaal over OCZ support:

Paar dagen geleden is mijn Vertex LE voor de 3e keer kapot gegaan. Nu had ik zelf niet zoveel zin om eenzelfde SSD terug te krijgen en het weer kapot te zien gaan. Dus een RMA aangemaakt met de vraag of ik of 1 uit een nieuwere serie kon krijgen die niet werd geplaagd door hardware fouten of geld terug. Na wat mailtjes heen en weer vandaag een aanbod voor een bedrag van E319.98 gekregen. FF afwachten of ik het geld ook daadwerkelijk krijg, maar naar mijn mening een uiterst royaal bedrag aangezien de aankoopprijs ergens rond de 380E lag.

Mocht ik het geld nu echt krijgen wil ik daar 2 SSDs voor halen (voor in desktop en laptop). Hoe zit het met Samsung en support? Ik wil namelijk niet straks met een SSD zitten die kapot is en een supportdesk die niets wil doen. De actie van OCZ heeft me iig wel in de verleiding gebracht toch weer een product te kopen van hun ondanks dat ze vaak kapot lijken te gaan. Ik heb namelijk niet super veel last van een kapotte SSD. Ik heb mijn data backup namelijk netjes in orde en heb een tweede systeem waar ik te allen tijden gewoon op verder kan werken. Maar wat ik niet wil is er financieel op achteruit gaan omdat een SSD kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een betrouwbare SSD koopt, heb je de support ook niet nodig. ;)

Ik weet verder weinig van Samsung/Crucial support; OCZ support is over het algemeen wel goed als uitzondering op de rest van hun bedrijfsvoering. Maar dat is misschien logisch, zonder die binding met klant lopen de klanten massaal weg. Toch is het aanbod wat je krijgt zeker coulant en raad ik je aan hier gebruik van te maken en daar een mooie Samsung 830 of Crucial M4 van halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
arnoud_h schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:00:
net gebeld met mycom, het word augustus dat ze er weer zijn. maar de prijs staat gelukkig voor mij wel vast. zie een duidelijke prijstijging bij alle webshops. 170 > 200 euro in dit geval, maar heb m nog voor 170 dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

sharkzor schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:59:
[...]

net gebeld met mycom, het word augustus dat ze er weer zijn. maar de prijs staat gelukkig voor mij wel vast. zie een duidelijke prijstijging bij alle webshops. 170 > 200 euro in dit geval, maar heb m nog voor 170 dus :)
Vreemd, ik heb 2 weken geleden een 830-256 retour aan Mycom gestuurd die ze me onverwachts toegestuurd hadden (ik had geannuleerd en al iets anders gekocht). Lijkt erop dat ze afgelopen maand dus wel een keer nieuwe voorraad gekregen hebben? Eerder in dit topic zei iemand dat er al een maand geen voorraad meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolbyte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01-2023
Hoi medetweakers

Even een korte vraag :

Ik heb zonet een 2e ssd gekocht :
1) Kingston hyperX SH100S3 (120gb)
2) Samsung 830 (120gb)

Welke van deze is het beste als disk voor men windows 7 installatie ?
Ik vind nergens een compare of vs.
Volgens de SPECS zou de kingston net iets beter zijn ?
Beide hebben sandforce controller + allebei trim aanwezig ?

Graag enig advies van iemand die er iets meer over weet :)

Alvast bedankt!!!
Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evolbyte schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:33:
Hoi medetweakers

Even een korte vraag :

Ik heb zonet een 2e ssd gekocht :
1) Kingston hyperX SH100S3 (120gb)
2) Samsung 830 (120gb)

Graag enig advies van iemand die er iets meer over weet :)
Waarom koop je 2 verschillende?
De Samsung heeft echt geen sandforce controller.
Ik zou de beste en meest betrouwbare disk inzetten voor je besturingssysteem. Nu heb je in je lijstje zowel de beste ssd staan, als een van de slechtere, dus dat is geen moeilijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolbyte
Reepje schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:41:
[...]

Ik zou de beste en meest betrouwbare disk inzetten voor je besturingssysteem. Nu heb je in je lijstje zowel de beste ssd staan, als een van de slechtere, dus dat is geen moeilijke keuze.
Omdat ik een samsung 830 kon krijgen voor 70 euro :)

Ik las zonet dat de samsung een eigen controller heeft dus niet de sandforce of marvell.

Welke bedoel je nu als beste en slechtere SSD ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

evolbyte schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:33:
1.Welke van deze is het beste als disk voor men windows 7 installatie ?
2.Ik vind nergens een compare of vs.
3.Volgens de SPECS zou de kingston net iets beter zijn ?
4.Beide hebben sandforce controller + allebei trim aanwezig ?
1.Samsung
2. Vast wel ergens, maar ik kan je verklappen dat de Samsung er beter uit zou komen.
3. volgens de specs inderdaad
4. beide trim, alleen de kingston.
evolbyte schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:46:
[...]
Welke bedoel je nu als beste en slechtere SSD ??
Als je even een beetje inleest in dit topic ben je daar zo achter ;)

[ Voor 19% gewijzigd door knightofn1 op 20-07-2012 13:49 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolbyte
Ok de samsung dan voor men Windows 7 install
(moet ik caching aanzetten op beide schijven in windows ? of enkel de schijf met men OS op?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
Reepje schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:41:
[...]
Wss had hij de Kingston al liggen he ;)

Zelf zou ik idd ook voor de 830 gaan, alleen al i.v.m. de betrouwbaarheid.
Om nou te stellen dat deze Kinston 'een van de slechtere' is is misschien ook wat overdreven..
Als ik dit zo lees, of deze ten opzichte van bijv de M4.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
evolbyte schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:51:
Ok de samsung dan voor men Windows 7 install
(moet ik caching aanzetten op beide schijven in windows ? of enkel de schijf met men OS op?)
Het leuke aan de Samsung is de Magician software op de CD (of website) deze optimaliseerd windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:52:
[...]

Wss had hij de Kingston al liggen he ;)

Zelf zou ik idd ook voor de 830 gaan, alleen al i.v.m. de betrouwbaarheid.
Om nou te stellen dat deze Kinston 'een van de slechtere' is is misschien ook wat overdreven..
Als ik dit zo lees, of deze ten opzichte van bijv de M4.
Benchmarks zijn leuk, maar staar je er niet dood op. Helaas doen erg veel mensen dit wel, en dat verklaard waarschijnlijk ook de hoge verkoopcijfers van OCZ die nogal met deze hoge waardes schermt. Ze zeggen echter niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
Ook ik was van plan een Samsung 830 te halen in de 256GB smaak, maar kijk nu met een scheef oog naar de nieuwe Corsair Force GS met toggle nand, alleen zijn daar nog nergens reviews van te vinden. Ben wel benieuwd of die vergelijkbaar is met de Corsair Performance Pro en de Plextors.

Maar liever had ik de Samsung vanwege zijn toch uitstekende specs en betrouwbaarheid, maar de prijzen stijgen in snel tempo en ze zijn nergens meer leverbaar waar ze een nette prijs hadden (169 euro) en de winkels die hem voor die prijs hadden (MyCom en Dixons) konden niet meer leveren en hebben hem ijlings uit het assortiment gehaald en in ander winkels is 'ie een stuk duurder of zijn alleen de kit-versies leverbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Denk over aanschaf Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB. Ik draai windows XP. (Geen keuze, daar ik Tascam PCI-822 gebruik en daar geen driver voor Vista of Win7 is.)

Reden van aanschaf: snellere boot en start software. Nu zit ik met een vraag. Windows Live Mail zorgt ervoor dat de schijf ca 10 minuten ratelt. Ik neem aan dat e.e.a. "gedfragmenteerd" wordt. Ik kan hier helaas geen info over vinden.
Deze 10 minuten irriteren mij enorm. Derhalve zou ik de mail folder dan ook op de SSD zetten. Echter....... is dit slecht voor de SSD drive? Kan ik ergens iets instellen dat Live mail dit "defragmenteren" niet meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:41
Synthiman schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:56:
Nu zit ik met een vraag. Windows Live Mail zorgt ervoor dat de schijf ca 10 minuten ratelt. Ik neem aan dat e.e.a. "gedfragmenteerd" wordt. Ik kan hier helaas geen info over vinden.
Deze 10 minuten irriteren mij enorm. Derhalve zou ik de mail folder dan ook op de SSD zetten. Echter....... is dit slecht voor de SSD drive? Kan ik ergens iets instellen dat Live mail dit "defragmenteren" niet meer doet?
Weet je zeker dat het WLMail is? Bij mij ratelt de harddisk ook als een bezetene de eerste minuten na het opstarten van de PC en komt bij mij door de Skydrive app die elke keer gaat bekijken of de 25GB data nog in sync is met online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
EdwinB schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 18:00:
[...]Weet je zeker dat het WLMail is?
Kort antwoord: Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synthiman schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:56:
Denk over aanschaf Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB. Ik draai windows XP. (Geen keuze, daar ik Tascam PCI-822 gebruik en daar geen driver voor Vista of Win7 is.)

Reden van aanschaf: snellere boot en start software. Nu zit ik met een vraag. Windows Live Mail zorgt ervoor dat de schijf ca 10 minuten ratelt. Ik neem aan dat e.e.a. "gedfragmenteerd" wordt. Ik kan hier helaas geen info over vinden.
Xp draait goed van ssd , alleen partities op de ssd maken moet je er niet mee doen . Dat moet met een moderner os zoals w7/8 of Gparted doen , uitgelijnd voor moderne schijven en ssd .
Die livemail is zeker geschikt om op ssd te zetten , lijkt me een 4 k read en write dus geen grote 64k blokken , neemt niet weg dat je in de gaten moet houden of die overbodige writes maakt zoals logbestanden .
Met XP zonder trim kun je wel de tool van Samsung gebruikten om handmatig of automatiesch je ssd te trimmen . Zonder trim gaat oa de read acces time omhoog , pas nog geprobeerd met mijn 40GB G2 door de syteem partitie vol te zetten waardoor die gefragmenteerd en zonder trim een read acces had van 0.103 . Daarna de extra bestanden verwijdert , even de trimtool gedraait en hij staat nu op 0.076 .Dat is ook het probleem van ssd raid zonder trim ,alleen daar is geen tool voor :)

Grote bestanden gebruiken voornamelijk blokken van 64k voor read en write onder XP , daar zit wat file optimalsiatie bij onder seq . read wat de disk service time weer ten goede komt . Dat scheelt een factor twee , die ene factor verschil is in real life niet groot omdat een ssd zowiezo altijd wel snel is . Van 0.250 ms naar 0.450 ms voor een 64k read is niet iets wat je snel merkt }:O
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9VjEkVRrBUfvoKSBr1AtsqeC/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:30
misschien interressant,
de crucial M4 256gb is in de aanbieding voor 169.90 bij alternate dit weekend + geen verzendkosten.
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=imimc5&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€169,90 crucial M4 256gb, ja ik zie het ook op die "in your face" banner die ze hebben. Waarom geeft de pricewatch deze prijs niet weer???

Wat vinden jullie trouwens over de geruchten dat micron of seagate OCZ willen overnemen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Nog steeds niet blij met de snelheid van de SSD hier... de cijfers met de AMD drivers vallen teveel tegen.. nu heb ik een trial van hd tune draaien, en deze geeft bij de info aan of TRIM wel of niet ondersteund wordt... maar hoe betrouwbaar is deze info? Wordt deze info gewoon uit 1 of ander info bestand/db of wat dan ook gehaald of wordt dit uit de driver/hardware gelezen? Want ik heb de SSD nu op mijn areca draaien en de info in hd tune geeft dit aan:

Afbeeldingslocatie: http://helly.zapto.org/hd-tune-info.png

kan ik dit nu zo geloven of klopt de info niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
De prijzen van de 256GB versies zijn weer enorm gestegen :? Heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Diamond4ever schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 08:33:
Nog steeds niet blij met de snelheid van de SSD hier... de cijfers met de AMD drivers vallen teveel tegen.. nu heb ik een trial van hd tune draaien, en deze geeft bij de info aan of TRIM wel of niet ondersteund wordt... maar hoe betrouwbaar is deze info? Wordt deze info gewoon uit 1 of ander info bestand/db of wat dan ook gehaald of wordt dit uit de driver/hardware gelezen? Want ik heb de SSD nu op mijn areca draaien en de info in hd tune geeft dit aan:

[afbeelding]

kan ik dit nu zo geloven of klopt de info niet?
Wat voor een snelheden verwacht je? Geef eens screenshots.

Over HDtune:
De gegevens van de SSD worden uitgelezen..
De SSD ondersteunt trim, dus TRIM staat aangevinkt...

De areca controller kan geen TRIM doorgeven, dus in de communicatie lijn stopt TRIM daar en komt uiteindelijk niet aan bij de SSD. Maar zo diep kan het programma niet kijken...

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 21-07-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
hmmm dat vind ik raar.. tis namelijk zo dat hij bij mijn raid50 array ook aangeeft trim te ondersteunen... maar HDD's hebben toch nooit trim? Bij de raid0 op mijn AMD geeft ie weer aan GEEN trim te ondersteunen... dus ik krijg nogal wat tegenstrijdige info hier :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ga er maar gewoon van uit, gebruik je een ssd RAID of RAID controller dan is er geen trim.

Edit:
Uitzondering zijn Intel & AMD controllers in raidmode.

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 21-07-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Swordlord schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 09:08:
Ga er maar gewoon van uit, gebruik je een SSD in RAID dan is er geen TRIM.
Gebruik je de moderne Intel of AMD chipsets en heb je de SSD-drive niet in een RAID-array staan maar het wel in de BIOS als RAID geconfigureerd (IDE/AHCI/RAID), dan werkt TRIM wel.

Edit:
Uitzondering zijn Intel & AMD controllers in een RAID-array met een toekomstige driver update.
Even aangepast.

Als een programma TRIM-support aanduidt, dan kan het nooit weten of het TRIM-commando ook effectief tot bij de drive geraakt. Het kan enkel zien of de drive het ondersteunt.

Windows stuurt bij het wissen of verplaatsen van een file de data op de schijf gemarkeerd moet worden voor wissen wanneer mogelijk, het TRIM-commando.
1. Windows kernel -> chipset driver (indien ondersteund)
2. chipset driver -> storage controller (indien ondersteund) indien RAID/SCSI wordt het TRIM commando weggelaten hier
3. storage controller -> harddisk (indien ondersteund)

Het probleem is dat er momenteel geen manier is om te zien of het TRIM commando al die stappen overleeft tot aan de schijf zelf buiten te testen of de schijf door verloop van schrijfbelasting trager wordt. En dan nog is het geen exacte wetenschap.

TRIM heeft idd. geen nut bij klassieke hardeschijven as far as I know.

[ Voor 47% gewijzigd door Phuncz op 21-07-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuis650
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11-2020
oke ik ben genezen. wilde mijn 160 gig labtop hdd vervangen voor een ssd. gezien zijn leeftijd 2009 moeten we aannemen dat hij sata 2(300) ondersteunt.
Omdat ze betaalbaar lijken te worden dacht ik dat 256 Gig haalbaar zou zijn, dit omdat dual boot WinXP en Win7 noodzakelijk is omdat ook HP morgen rand apperatuur van gisteren niet meer ondersteund, niet alleen de banken zijn boeven, dan een partitie voor wat data, en een kleine partitie voor specifieke project data die ik zo wie zo gescheiden wil houden.
Kleiner dan 120 Gig lijkt niet verstandig, dit o.a. ivm 20 Gig capaciteit die fisiek wel aanwezig moet zijn maar niet gepartitioneert mag worden? Partitioneren van een SSD schijnt altijd een doodzonde te zijn. ?!!?1?? en daar door dus per defenitie ongeschikt voor een labtop die over het algemeen niet de fisieke ruimte heeft om een 2e schijf te plaatsen voor de noodzakelijke losse data.

Daarnaast lijkt er weinig bekend over SSD's in een AMD omgeving, dat zegt iets over de forum leden maar ook over de niet aantoonbare afkeer tegen Sandforce, die op papier de beste resultaten geeft, maar wie vertrouwd de fabrikant, de meeste forum leden wel als die toevallig Intel heet.

Het gegochel met cijfers, termen als Trim, Prefetch of Alignement, schrijf of lees acties, niet weten of win7 die instellingen doet of waar ze te vinden zijn, onbetrouwbaarheid en een vete tussen SandForce, Marvell en/of intell controllers die op fora wordt gevoerd maar feitelijk niet te onderbouwen lijken omdat de gehelle techniek nog in de kinder schoenen staat, doet vrezen dat de gangbare SSD's een kort leven zijn beschoren.
EEN SSD DIE OVER 3,4 OF 5BMAANDEN DE GEEST GEEFT IS ALTIJD TE DUUR OOK ALS HIJ DAT OVER 2 OF 3 JAAR DOET.
Dan is de enige juiste conclusie dat nog VEEL TE DUUR EN ONBETOUWBAAR zijn.

Wie het weet mag het zeggen maar de Halleluja stemming over SSD's in de coputerbladen word hier "vakkundig" de grond in geboord, ik weet het niet meer! 8)7 :-( |:( :'(

[ Voor 11% gewijzigd door thuis650 op 21-07-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 11:26
SSD's zoals: Samsung 830, Intel, Crucial zijn gewoon betrouwbaar zo ver als ik weet.
Verder werkt trim niet in raid modus, maar gewoonlijk moet het wel werken.

Er zijn veel problemen geweest met de Sandforce chipsets (Bsods, opeens niet meer herkend/kapot), misschien is dit nu al gefixed, maar ik zal gewoon voor een van de bovenstaande SSD's gaan.

Voor de prijs hoef je het nu echt niet te laten :D vorig jaar voor 170 een 128GB Crucial M4 gehaald.
Nog steeds tevreden mee, en alles is nog even vlot als een jaar geleden :)

128GB in een laptop is ook prima te combineren met een externe schijf, waar je dan films/muziek op hebt.
Maar 120GB is voor mij iig wel het minimum omdat ik ook games erop heb, die al snel 10GB+ zijn.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Al ongeveer een maandje in het bezit van een Samsung 830 SSD. Eerst gewoon in mn (toen) huidige pc geprikt, een Athlon64 5300 dualcore van +- 5 jaar oud. Ging al behoorlijk rap. Van de week heb ik geupgrade naar een Core i5 3570K (quadcore), 8GB ram met sata3 en moet zeggen dat mn SSD nu pas écht goed tot zn recht komt :) Waar het opstarten van windows op mn oude pc nog wel ong. een halve minuut duurde gaat dat nu in 10 seconden. Een aanrader dus om naast een snelle SSD ook een snelle cpu te hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 21-07-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Palomar schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:11:
Een aanrader dus om naast een snelle SSD ook een snelle cpu te hebben :)
ik denk dat het vooral aan je SATA3 ligt. CPU power heeft weinig te maken of je nu 250 mb/s haalt of 550 mb/s
Pagina: 1 ... 50 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.