Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A0bm8.png

hmmm...
Dell E6510 (volgens mij sata 300) laptop kloppen deze waardes? hierboven Lijkt het beter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paradox schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:26:
[afbeelding]

hmmm...
Dell E6510 (volgens mij sata 300) laptop kloppen deze waardes? hierboven Lijkt het beter ...
Welke? Hierboven staat geen samsung 128 GB, voorzover ik zo vlot kan zien.
Er staat wel een samsung 256 GB, die vlotter is, en al helemaal als die op sata3 zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Reepje op 10-07-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Hierboven staat inderdaad een 256GB versie op sata3.
De hamvraag is: bevalt 't een beetje zo'n SSD of gaan we alleen maar naar Benchmarks zitten staren? B)

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
[afbeelding]

hmmm...
Zelfde uitleg die ik gaf bij de "lage" 4k waardes bij laatst getoonde screenshots van een crucial M4:
Swordlord in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

50 series chipset, bij een laptop is dit nog wat erger zelfs... Gezien daar de boel nog meer terug throtteld.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 10-07-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
Kan iemand mij uitleggen waarom het prijsverschil tussen de Samsung 830 512GB en de Crucial zo groot is? Is die Samsung zoveel sneller?

http://preview.tinyurl.com/bm3e99t

Mm, ik zie het, de Samsung is iets sneller,...

[ Voor 10% gewijzigd door daddycewl op 10-07-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daddycewl schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:24:
Kan iemand mij uitleggen waarom het prijsverschil tussen de Samsung 830 512GB en de Crucial zo groot is? Is die Samsung zoveel sneller?

http://preview.tinyurl.com/bm3e99t

Mm, ik zie het, de Samsung is iets sneller,...
je lijkt mijn moeder wel: iets dat duurder is, is dus beter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12

Quad

Doof

[afbeelding]

hmmm...
Je moet vanaf de Dell site even de chipset driver installeren en daarna opnieuw testen, heb beter gezien.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:48:
je lijkt mijn moeder wel: iets dat duurder is, is dus beter :?
Of mijn schoolgenoten van enige tijd geleden. 'We hebben dezelfde schoenen, maar de mijne waren duurder dus zijn ze beter!' ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 22:57
IK heb een vraag over mijn nieuwe setup. Het verschil wat ik nu heb t.o.v. mijn vorige setup is ipv 2 Intel X25 ssd nu 2 Samsungs 830 GB.

Waarom?
Mijn game SSD begon vol te raken. (Intel X25 160GB) Wilde net iets meer games geïnstalleerd hebben, nu gekozen voor de Samsung 830 256GB.
Mijn systeem SSD (Intel X25 80GB) was nog prima, maar ik wilde deze voor de pc van mijn vrouw/kids gebruiken, en daarom ook een Samsung 830 gekocht, echter nu de 128GB versei.

Extra motivatie: Mijn Asus Extreme Rampage III heeft 2x SATA6 poorten aan boord. (Marvell SATA 6.0 GB/s)

Problemen 1:
Wilde niet een diskcopy maken, maar een nieuwe install. (vorige Windows 7 was alweer 1,5 jaar oud). Tijdens install begon het probleem dat ik Windows 7 (via USB en later via DVD) niet kon installeren. (achteraf drivers SATA6 bij de hand moeten hebben denk ik, maar er zijn ook probs met dit moederbord)

Uiteindelijk alles weer op de standaard SATA gezet (ICH10R SATA), en geen problemen meer met installatie. (belangrijk dit, want ik haal zeker niet de snelheden van SATA6)

Alle drivers moederbord geïnstalleerd, nieuwere Intel drivers erover heen geïnstalleerd, en verder Windows (7 Pro) alles zelf laten kiezen.

Problemen 2:
Nu heb ik het gevoel dat het niet lekker draait. Soms lijkt het of mijn browser moeite heeft, als ik in Battlelog zit (BF3) en ik scroll vertraagd dit enorm. Starten lijkt ook iets trager dan met de Intel SSD's.

Resultaten:
Ik heb met AS SSD Benchmark en CrystalDiskInfo 5 wat metingen gedaan, maar nu val ik stil. Zijn dit normale waarden voor een pas geïnstalleerde pc? Let op! De SSD zitten dus niet op mijn SATA6 poorten, maar de standaard SSD poorten. Zijn op de onderstaande screenshots iets op te merken?

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/VXJZd.png
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/R0V0s.png
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/xIUGD.png
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/wDSWZ.png

(EDIT: Mmmm.. vreemd, plaatjes werken niet. Dan maar een link ervan: )

SSD 128 AS SSD
SSD 256 AS SSD
SSD 128 CrystalDiskInfo
SSD 256 CrystalDiskInfo

[ Voor 7% gewijzigd door TFZ61 op 11-07-2012 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De onboard marvel controller is junk. Het systeem heeft inderdaad SATA-600, dat is niets meer dan een marketing feature, en in de praktijk haal je op de intel SATA-300 controllers betere prestaties omdat de latency veel lager ligt.

De benchmarks zien er prima uit, wat het probleem kan zijn zie ik ook niet 1-2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Reepje schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:48:
[...]je lijkt mijn moeder wel: iets dat duurder is, is dus beter :?
Reepje schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:23:
[...]Je lijkt me moeder wel, die is 1 jaar bezig geweest met twijfelen of -en zo ja- welke mixer ze dan hebben wilde. De ene had mooie kneedhaken, de andere was makkelijk schoon te maken....
Haha, ik ontdek een patroon!
p.s.: toch begrijp ik niet waarom je moeder dan niet gewoon de duurste mixer heeft genomen. 7(8)7

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
[afbeelding]

hmmm...
Quad schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:51:
[...]

Je moet vanaf de Dell site even de chipset driver installeren en daarna opnieuw testen, heb beter gezien.
Even een uitgebreidere uitleg:

Het is een volledig non driver issue, die snelheden...

Bij de 50 series chipset, leunt de performance van het hele chipset zo'n beetje op de status van de CPU. Als de CPU idle is en dus helemaal is terug geklokt naar 1 Ghz ofzo. Dan volgt de rest van het chipset dit ook en klokt terug.

Maar door dit terugklokken van het hele systeem, loop je bij synthetische benchmarks tegen een probleem aan. Namelijk benchmarks zoals AS-SSD of CDM, zijn bij verre niet genoeg belasting om te zorgen dat de CPU uit zijn idle state komt.
Hierdoor blijft de storage controller dus ook "lui" / langzaam wat lagere 4K waardes als gevolg heeft, want de verwerking van 4k data is het meest intensieve voor de controller (ook CPU, maar die komt niet van zijn gat hiervoor)

Nou zou je dus denken, alarmbellen! het systeem is dus traag etc. Maar dat is niet zo, want zodra er ook maar iets van belasting op het systeem komt, komt de CPU uit idle state en de rest van het systeem ook. Met als gevolg dat de 4k performance dus omhoog schiet.
Dus als je een programma zou openen en/of bestand zou openen en de CPU komt van zijn gat af, heb je de performance die je nodig hebt.

Wil je nou performance die altijd op en top piekt bij een 50 series chipset, dan moet je de CPU locken op zijn hoge frequentie en dus Intel TURBO of ookwel throttling uitschakelen.

Laptops hebben dit probleem nog erger, want daar throtteld het systeem nog verder terug.
Bij een laptop wil het dan ook al helpen om meer performance te halen, door het performance profiel te veranderen naar high performance. Dan is het systeem ook wat minder geneigd compleet idle te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 11-07-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:00
Ik heb vrij veel gezocht alvorens ik deze vraag ga stellen maar ik kan het echt nergens duidelijk vinden:

Kan je een ssd ( 2,5" ) in een externe behuizing doen ( USB 3.0 ) en deze dan USB powerd gebruiken als externe schijf. Voor mijn werk ben ik namelijk opzoek naar een "grote usb stick" die ook nog lekker snel is, als je een gewone stick neemt dan betaal je al snel 100 euro voor een snelle van 64 GB, dan neem ik liever voor 250 euro een goede crucial 256 GB en die dan in een behuizing.

Ik weet dat het gaat met normale SSDs maar kunnen die controllers van externe behuizingen ook omgaan met een SSD. ( zelf denk ik van wel maar ik kan het nergens met zekerheid vinden ) Ik wil expres geen normale hdd omdat ik dat ding veel mee ga nemen en ik geen zin heb in een dode hdd omdat hij een keertje stuitert.

Graag jullie kennis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
edit

[ Voor 97% gewijzigd door daddycewl op 11-07-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Modbreak:Dit soort berichten horen niet op dit forum thuis - je bent gewaarschuwd.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerk61 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 01:49:
IK heb een vraag over mijn nieuwe setup. Het verschil wat ik nu heb t.o.v. mijn vorige setup is ipv 2 Intel X25 ssd nu 2 Samsungs 830 GB.
Is je bios wel up to date

Die benchmarks zien er goed uit , alleen beide ssd hebben een vrij hoge read acces , dan zal dat eerder aan je systeem liggen . Als de ssd leeg is en je bencht de acces time , is die dan net zo als nu.
Je komt weinig klachten tegen van de 830 , zou frapant zijn als je ineens twee hebt met een bug of kwaal :D
Neemt niet weg dat het wel mogelijk is , microstutters of zulk soort dingen horen niet op een ssd . Neem aan dat met bf3 spelen er geen probleem is , je muisinstelling kan bv anders zijn waardoor het menutje anders reageerd als met je vorige install
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Lees even je DM en je hebt je antwoord. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kaasbroodje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:57:
Ik heb vrij veel gezocht alvorens ik deze vraag ga stellen maar ik kan het echt nergens duidelijk vinden:

Kan je een ssd ( 2,5" ) in een externe behuizing doen ( USB 3.0 ) en deze dan USB powerd gebruiken als externe schijf. Voor mijn werk ben ik namelijk opzoek naar een "grote usb stick" die ook nog lekker snel is, als je een gewone stick neemt dan betaal je al snel 100 euro voor een snelle van 64 GB, dan neem ik liever voor 250 euro een goede crucial 256 GB en die dan in een behuizing.

Ik weet dat het gaat met normale SSDs maar kunnen die controllers van externe behuizingen ook omgaan met een SSD. ( zelf denk ik van wel maar ik kan het nergens met zekerheid vinden ) Ik wil expres geen normale hdd omdat ik dat ding veel mee ga nemen en ik geen zin heb in een dode hdd omdat hij een keertje stuitert.

Graag jullie kennis :P
Ik zou deze nemen: :) http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1803
quote: Sharkoon product info
Regardless of whether it's 2.5 hard drives or Solid State Disks of the same design:
The Quickstore Portable Pro offers both types of media modes an elegant housing. In addition, the stylish external hard drive housing is extremely flexible. ...
Deze (of een ander beetje betrouwbare en recente behuizing wat dat betreft) zou ook geen probleem moeten zijn, maar 100% zeker weet ik 't niet: http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1245

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Nu weet ik zeker dat er ook ssd's in kunnen ( was bang dat de controller dat niet aankon :P ) maar dat is schijnbaar geen probleem XD Dank jesper86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
No problem. Heb zelf ook al eens SSD vs SD/CF prijs bekeken, en geef je groot gelijk. Al is het best overkill ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ook iets om op te letten, ik zie net dat ze SATA-300 zijn, terwijl dat bij een SSD juist een bottleneck kan en zal vormen. Er zijn er wel een paar te vinden met SATA-600, maar niet de QuickStore van Sharkoon. So, be warned !

[ Voor 73% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 14:01 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 01:57:
De onboard marvel controller is junk. Het systeem heeft inderdaad SATA-600, dat is niets meer dan een marketing feature, en in de praktijk haal je op de intel SATA-300 controllers betere prestaties omdat de latency veel lager ligt.

De benchmarks zien er prima uit, wat het probleem kan zijn zie ik ook niet 1-2-3.
Inderdaad! Ik had eerder moeten lezen dat die marvel sh*t is. Had me veel tijd gescheeld.
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:57:
[...]

Die benchmarks zien er goed uit , alleen beide ssd hebben een vrij hoge read acces , dan zal dat eerder aan je systeem liggen . Als de ssd leeg is en je bencht de acces time , is die dan net zo als nu.
Je komt weinig klachten tegen van de 830 , zou frapant zijn als je ineens twee hebt met een bug of kwaal :D
Neemt niet weg dat het wel mogelijk is , microstutters of zulk soort dingen horen niet op een ssd . Neem aan dat met bf3 spelen er geen probleem is , je muisinstelling kan bv anders zijn waardoor het menutje anders reageerd als met je vorige install
.
Hmmmm... zie dat ik bios 1102 heb, en dat er een versie 1502 op de site staat. Asus update tool die ik had geïnstalleerd gaf aan dat er geen nieuwe was. Ga ik gelijk doen. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
Kaasbroodje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:31:
[...]

Nu weet ik zeker dat er ook ssd's in kunnen ( was bang dat de controller dat niet aankon :P ) maar dat is schijnbaar geen probleem XD Dank jesper86
Ik heb een LaCie Rikiki USB3 doorgebrand met een Corsair Force F60.
Of de ssd 100% zeker de oorzaak was weet ik niet. het gebeurde tijdens volle load.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Bij de Startech staat:
The SAT2510BU3 USB 3.0 External Hard Drive Enclosure lets you connect a 2.5in (SATA, SATA II, SATA III) hard drive or solid state drive (SSD) through USB 3.0
En ziet er ook lekker robuust uit met dikke alu armor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
jesper86 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:35:
No problem. Heb zelf ook al eens SSD vs SD/CF prijs bekeken, en geef je groot gelijk. Al is het best overkill ;)
Gebruik het vooral om data van klant pc's te kunnen overzetten naar een nieuwe pc. Aangezien ik dit aan huis doe is het wel belangrijk dat het ding tegen een stootje kan :P en die USB sticks met hun 10 mb/s lezen en 5 schrijven, daar zit ik niet op wachten natuurlijk :P een ssd is wel sneller ;) en bedankt voor de sata 600 tip, dat was ik zelf ook even vergeten.

en ja, als je voor een goede 64 gb stick 100 euro betaald ( en die is nog steeds langzamer ) en voor een 256 GB crucial m4 200 euro :P dan weet ik het wel, het geld verdien ik er toch wel mee terug ;) ( aangezien ik met fixed prices werk is snelheid echt belangrijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Inderdaad. De kans is wel groot dat -de oude pc- geen usb3 heeft, dan is de QuickStore juist weer handig omdat je dan zonder schroefjes even uit de behuizing kan halen en intern op sata aansluiten desnoods. Of misschien wel direct de schijf van de nieuwe pc kan inpluggen. ;) Ik noem maar wat, je kan de verwachte scenario's zelf beter inschatten.

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Even over waar dit topic hoofdzakelijk over gaat: ik heb een tijd terug een OCZ vertex 2 3,5" gehaald van 120 GB ( 111 echte GB's ) en die heeft ruim 10.000 bedrijfsuren ( crystal disk info ) 6,63 TB host writes maar hij werkt nog perfect, heb ik dan dus geluk gehad of heb ik een grote kans dat deze alsnog elk moment kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaasbroodje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:42:
Even over waar dit topic hoofdzakelijk over gaat: ik heb een tijd terug een OCZ vertex 2 3,5" gehaald van 120 GB ( 111 echte GB's ) en die heeft ruim 10.000 bedrijfsuren ( crystal disk info ) 6,63 TB host writes maar hij werkt nog perfect, heb ik dan dus geluk gehad of heb ik een grote kans dat deze alsnog elk moment kapot gaat?
Over jouw specifieke SSD valt niets te zeggen, over dat type SSD wel. Dat is hoe statistiek werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:44:
[...]

Over jouw specifieke SSD valt niets te zeggen, over dat type SSD wel. Dat is hoe statistiek werkt ;)
Ik bedoelde dus eigenlijk of dat het type vaak kapot gaat, kan de stats even niet meer vinden ( al waren de gene die ik zag niet 100 % actueel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Kaasbroodje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:46:[/b
Ik bedoelde dus eigenlijk of dat het type vaak kapot gaat, kan de stats even niet meer vinden ( al waren de gene die ik zag niet 100 % actueel )
Voor zover ik weet is de 3,5" niet heel anders dan de 2,5". De Vertex 2 heeft de/een problematische Sandforcecontroller aan boord en dus ook te lijden onder de bijbehorende problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

jesper86 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:18:
Inderdaad. De kans is wel groot dat -de oude pc- geen usb3 heeft, dan is de QuickStore juist weer handig omdat je dan zonder schroefjes even uit de behuizing kan halen en intern op sata aansluiten desnoods. Of misschien wel direct de schijf van de nieuwe pc kan inpluggen. ;) Ik noem maar wat, je kan de verwachte scenario's zelf beter inschatten.
Of aansluiten op, indien aanwezig, de eSata poort. Scheelt je weer wat schroefwerk.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Murk schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:52:
[...]
Of aansluiten op, indien aanwezig, de eSata poort. Scheelt je weer wat schroefwerk.
Externe behuizingen hebben òf eSATA òf USB3. Allebei zit er helaas niet in volgens mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 13:28
extern met e-sata en usb3 heb ik dagen naar gezocht en geen gevonden. dus dat gaat niet lukken waarschijnlijk. Al is het wel al een half jaar geleden dus misschien dat ze er nu wel zijn maar dat denk ik niet

Specs PCtjuh - Specs File Servertjuh - Specs Encode Servertjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Diamond4ever schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:02:
extern met e-sata en usb3 heb ik dagen naar gezocht en geen gevonden. dus dat gaat niet lukken waarschijnlijk. Al is het wel al een half jaar geleden dus misschien dat ze er nu wel zijn maar dat denk ik niet
Whoohoo, found it anyway:
Delock 2.5 External Enclosure SATA HDD > Multiport USB 3.0 + eSATAp (up to 14,5 mm HDD)
Delock 2.5 External Enclosure SATA HDD > Multiport USB 3.0 + eSATAp
This aluminium-enclosure by Delock enables you to install a 2.5 SATA HDD or SSD and provides up to 4 different connecting options due to its special Multiport USB 3.0 + eSATAp interface. The Multiport is a combination of eSATA and USB 3.0 interface, which supports a fast data transfer and a voltage supply of up to 5 V. For extra voltage supply, when connecting via eSATA, you will find an additional power cable included in delivery.
Afbeeldingslocatie: http://www.dlbilder.de/produkte/orig/29ba669320f3de9cd4d6009758019976.jpg
En (extra) stroom over extra usb2 kabel, geniaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.dlbilder.de/produkte/orig/27ef0d09708ad3a2e82c7b715ef9f55d.jpg
pricewatch: Delock 2.5" HDD Behuizing (42488) ... niet de voordeligste maar dan hebbie wat ;)

[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 19:51
Gisteravond volledig murw van dingen uitzoeken voor mijn nieuw te bouwen pc een nieuw topic gepost in deze sectie over het probleem dat ik heb (of het mogelijk om op 1 pc een HDD en een SSD te installeren, waarbij ik op een partitie van de HDD Windows XP 32 bit installeer en ik de andere helft hou voor Windows 7, waarbij ik de SSD in Windows 7 voor een deel voor Intel Smart Response meuk (SSD als cache voor HDD) gebruik en een deel van de SSD om Windows 7 zelf op te installeren?) maar na de eerste 15 paginas van dit topic te hebben gelezen tot het volgende gekomen:

1: Stel je controller in de bios op RAID
2: SSD + tijdelijke HDD met windows installatie aansluiten
3: Windows booten van HDD
4: Intel SRT instellen op de SSD onder optie "accelerate", gewenste cache ruimte aangeven, De ruimte die voor SRT is toegewezen wordt onbereikbaar, overige ruimte is partitioneerbaar
5: Ontkoppel HDD
6: Installeer windows op de SSD
7: Installeer Intel RST drivers
8; Koppel HDD weer aan
9: Herconfigureer de cache in om de juiste drive letter / HDD te cachen

Daarbij rekening houdend met:
- zowel de hdd als de ssd aan de eerste twee poorten van je sata controller hangen;
- voor je win7 op de hdd installeert, eerst in de bios je sata-hostcontroller op RAID zetten;
- in de intel rst manager op het Accelerate tabblad write-back inschakelen, niet write-through.

Member Redlion was niet geslaagd in deze opzet, iemand anders al meer succes gehad met deze opzet?

Mijn voorlopige keuze qua SSD is nu een Crucial M4 64GB. Is deze aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 08:28
Eergister een SSD gekocht vanwege dat nieuws dat prijzen gaan stabiliseren, dus ik denk voordat ze gaan stijgen ff eentje bestellen :P samsung 830 gehaald, gelijk ingebouwd en windows opnieuw geinstalleerd...
holy shit dat is wel echt een verademing! Mijn hele systeem high end maar mijn windows draaide ik nog van een 4 jaar oude 160gig spinpoint drive, ding haalde net 70mb read denk ik... Geweldig dit :)

Systeem start binnen no time op, heb al m'n veelgebruikte programmas er opgezet (adobe suite, 3ds max, etc..) en die werken ook een stuk fijner nu (opstarttijd sneller en menu's openen ook veelal)
Ik zou echt niet meer terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mark-89

Het lijkt me een ingewikkelde opstelling waarin nogal wat fout kan gaan.
Je weet dat voor win7 prof en win7 ultimate de xp modus beschikbaar is? via een virtuele machine, dat wel, maar het werkt zeer goed. Dan heb je ze bovendien allebij op 1 ssd. Het is wel slim om niet meer voor 64 GB te gaan. 128 GB is nu echt wel mainstraim, als 256 dat al niet is nu dat maar 170 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nee 64gb zou ik indd niet doen. De prijs/gb is niet voordelig, het is krap aan voor windows, en de performance is ook minder. De Crucial is al tijden indd de beste keus, maar later kwam de Samsung en die blijkt soms zelfs nog sneller, met dezelfde betrouwbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark__89 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:27:
Mijn voorlopige keuze qua SSD is nu een Crucial M4 64GB. Is deze aan te raden?
Qua snelheid wel. De 64GB versie is al even snel qua reads en random reads als de 128GB en 256GB versies; de controller en SATA interface zijn hierbij al de bottleneck, niet het aantal NAND kanalen.

Qua writes zit je wel op ~100MB/s, de 128GB op ~200MB/s en de 256GB iets van ~250MB/s uit mijn hoofd; dat is kennelijk een beperking van de controller. De nieuwe Marvell controller zou sequential write tot 500MB/s ondersteunen.

De Samsung 830 is nog beter bij de 64GB versie. Deze is net als de Crucial M4 64GB al capped qua reads, maar begint al met een ~160MB/s write, de 128GB verdubbeld dat, en de 256GB zit er nét iets boven dus ook hier weer capped door de controller. Maar de Samsung 64GB versie doet het dus beter dan de Crucial 64GB qua writes.

Of je hier je keuze op moet laten baseren is de vraag, maar bijkomend voordeel is dat de Samsung 830 64GB goedkoper is:
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 64GB

En verder: tja.. je wilt je SSD gebruiken voor XP, Win7 én SRT-versnelling voor je HDD? Of begrijp ik het niet goed? Zo ja, dan is 128GB wel het overwegen waard. Bedenk dat je met SRT een groot gedeelte van je SSD ongebruikt wilt laten (overprovisioning). Met 128GB heb je dan meer speelruimte. Maar het kán wel met 64GB mits je erg zuinig bent. Door het geringe prijsverschil wordt 128GB echter wel aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:56:
[...]
Qua writes zit je wel op ~100MB/s, de 128GB op ~200MB/s en de 256GB iets van ~250MB/s uit mijn hoofd; dat is kennelijk een beperking van de controller. De nieuwe Marvell controller zou sequential write tot 500MB/s ondersteunen.
Eerder beperking van het NAND geheugen, Sandforce drives met 25 nm IMFT synchroon nand doen ook niet meer (uncompressed)...

Want een Marvell 88SS9174 met 24nm Toggle nand van toshiba, zoals Plextor ze doet fabriceren. Halen makkelijk over 400 MB/s write.
Afbeeldingslocatie: http://ssd.thessdreview.com/wp-content/uploads/2012/05/CDM.png

[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 11-07-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Volgens mij kun je beter kijken naar de 4K omdat dit gebruikt wordt door je windows, daar liggen de prestatie cijfers dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
@ mensen hierboven:

De dualboot wil ik eigenlijk gaan gebruiken om mijn dagelijkse bezigheden te scheiden van mijn gaming environment. Ik wil de XP boot gaan gebruiken voor algemeen gebruik (zonder dat ik iets van de SSD hiervoor benut) en sluit ik aan op mijn oude 21 inch monitor. Ik wil daarnaast proberen voor mijn Windows 7 boot optimale performance voor gaming op mijn 40 inch HDTV te krijgen middels een boot-install op de SSD en de rest van de SSD te gebruiken voor SRT voor de tweede helft van de HDD.
Nu zit ik al redelijk tegen mijn budget aan, vandaar dat ik deze oplossing wilde toepassen. Wil een SSD van minstens 40GB voor rond de 70e en een HDD van 500GB van rond de 80 euro. Kwam ik uit op een Crucial M4 64GB en een WD 500GB Caviar Black.

Samsung had ik ook overwogen, maar ik hoor de term M4 net ff wat vaker vallen. Maar zoals gezegd: ik ben al ernstig lang aan het puzzelen wat ik wil samenstellen voor de pc als geheel, en dan val je met SSD weer in zo'n beerput van technieken en overwegingen die je moet meenemen in het eindoordeel dus vandaar de vraag in deze ervaren omgeving.

Maar ideeen over hoe ik dit handiger/efficienter aan kan pakken: ik hoor ze graag. Op het gebied van HDDs, SSDs, RAID constructies etc ben ik een aardige noob.

[ Voor 31% gewijzigd door Mark__89 op 11-07-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:14
Vandaag een Samsung 830 128GB bij 4Launch besteld, nu maar afwachten

EDIT:

Klein vraagje, als ik World of Warcraft op de SSD installeer, Wordt het laden dan veel sneller en gaat de performance ook vooruit? of blijft het nu hetzelfde? (i7-950, Sabertoothx58, 6GB in Dual Channel(een ram poort kapot), 6950)

[ Voor 64% gewijzigd door thechib12 op 11-07-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
thechib12 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:10:
Vandaag een Samsung 830 128GB bij 4Launch besteld, nu maar afwachten

EDIT:

Klein vraagje, als ik World of Warcraft op de SSD installeer, Wordt het laden dan veel sneller en gaat de performance ook vooruit? of blijft het nu hetzelfde? (i7-950, Sabertoothx58, 6GB in Dual Channel(een ram poort kapot), 6950)
Het laden van een instance zal sneller gaan...
Maar bijvoorbeeld in de grote steden als stormwind of orgrimmar, moet je geen enorme verbetering verwachten, dat dingen/players daar sneller laden, daar is het voornamelijk een Internet en CPU limitatie, omdat er gewoon bakken aan data ingeladen moet worden vanaf de server.

Al met al, het inladen van dingen zal sneller worden wel, maar geen wonderen verwachten, door de opbouw van het spel.

Edit:
Framerates en latencies gaan niet vooruit :P

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 11-07-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
een nieuwe review over de SSD 910

http://www.tomshardware.c...ark-performance,3226.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mark89: Overweeg dan ook eens de Samsung F4EG (de echte niet die nep Seagate-schijf die nu ook in de PW staat voor 2 euro goedkoper ofzo) die je nu voor 98 euro kunt oppikken:
pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

Vier keer zoveel opslag voor 18 euro meer? Euh? ;)

Is wel een advanced format schijf. Als je echt XP wilt moet je Windows 7 setup de partities laten maken, dan zit je prima.

Qua SSD, als je echt 64GB wilt zou ik wel de Samsung overwegen. Neem je de Crucial, reken dan op dat je nog ruimte opzij wilt zetten en ongepartitioneerd wilt laten als je intensief SRT gaat gebruiken. Bij de Samsung 830 is dit minder nodig, omdat deze controller een andere strategie hanteert. De Crucial M4 wil je dus meer overprovisioning geven als je zaken als SRT gaat benutten.
Swordlord schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:02:
Want een Marvell 88SS9174 met 24nm Toggle nand van toshiba, zoals Plextor ze doet fabriceren. Halen makkelijk over 400 MB/s write.
Interessant! Maar wel met andere firmware natuurlijk. Dat is zoiets als Windows haalt met deze hardware 60fps, maar met Linux kun je 80fps halen met dezelfde hardware. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk hardware bottlenecks zijn. Buiten de verschillen van firmware wordt veelal ook de frequency van de ARM SoC verhoogd om hogere writesnelheden mogelijk te maken. Bij sequential write verbruikt een SSD de meeste energie. Misschien kun je gegevens vinden of sequential write bij die plextor meer energie verbruikt dan bij crucial m4.

Edit: was zelf ook wel benieuwd. :) Volgens StorageReview zit het zo:
Crucial M4 256GB: 2,93W
Samsung 830 256GB: 3,47W
Plextor M3P 256GB: 3,58W

Er zit dus 0,65W verschil tussen Plextor en Crucial terwijl die dezelfde chip hebben. Dat kan zeker komen door verschillen in NAND, dus helemaal zeker kun je niet zijn waar het toegenomen verbruik door komt. Maar het kan prima zijn dat de Marvell-chip in de Plextor op een hogere frequency draait dan in de Crucial M4.

In elk geval, voor de nieuwe Marvell 88SS9187 chip die wellicht een keer als Crucial M5 op de markt komt, werd 500MB/s sequential write uitdrukkelijk genoemd als verbetering/verandering.
~500 MBps of sequential write performance, even at dirty drive conditions
Het is nog steeds een ARM dualcore, maar wellicht gefabriceerd op een kleiner procédé. Dat zou met minder warmte meer sequential write moet kunnen halen.

Dat gezegd is het wel knap en frappant dat Plextor uit de oude Marvell chip nog zoveel performance kan halen. Maar wat we niet weten is in hoeverre dit ten koste is gegaan van andere factoren, zichbaar of minder zichtbaar, of dat dit komt door daadwerkelijke verbeteringen in firmware, wat ook niet uitgesloten is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ze hebben naar mijn mening weinig uitgevreten met de controller zelf.

De verschillen liggen in het nand geheugen naar mijn mening, het 25nm IMFT nand zijn niet de snelste als het komt op schrijfsnelheid.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/3kaslk3h1/Knipsel.jpg

Corsair Performance Pro & Plextor M3 (Marvell 88SS9174): 35 nm Toggle - Toshiba
Samsung 830: 25 nm Toggle - Samsung
Kingston HyperX. Intel 520, Crucial M4: 25 nm Synchroon - IMFT

Corsair heeft naar weten wel de standaard Marvell firmware, zonder dat er iets aan gedaan is, maar wel grotere cache, 512 MB VS 256 MB.
Edit1:
Plextor heeft ook 512 MB. Waarschijnlijk zit daar de winst?

Edit2:
Bij de Anandtech komt een ander beeld uit van energie consumptie:
Plextor is ietjes hoger, maar de Corsair (standaard Marvell firmware confirmed) is zuiniger.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5785/46307.png
http://www.anandtech.com/...series-pro-256gb-review/8

[ Voor 65% gewijzigd door Swordlord op 11-07-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Mark__89 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:53:
@ mensen hierboven:

De dualboot wil ik eigenlijk gaan gebruiken om mijn dagelijkse bezigheden te scheiden van mijn gaming environment. Ik wil de XP boot gaan gebruiken voor algemeen gebruik (zonder dat ik iets van de SSD hiervoor benut) en sluit ik aan op mijn oude 21 inch monitor. Ik wil daarnaast proberen voor mijn Windows 7 boot optimale performance voor gaming op mijn 40 inch HDTV te krijgen middels een boot-install op de SSD en de rest van de SSD te gebruiken voor SRT voor de tweede helft van de HDD.
Nu zit ik al redelijk tegen mijn budget aan, vandaar dat ik deze oplossing wilde toepassen. Wil een SSD van minstens 40GB voor rond de 70e en een HDD van 500GB van rond de 80 euro. Kwam ik uit op een Crucial M4 64GB en een WD 500GB Caviar Black.

Samsung had ik ook overwogen, maar ik hoor de term M4 net ff wat vaker vallen. Maar zoals gezegd: ik ben al ernstig lang aan het puzzelen wat ik wil samenstellen voor de pc als geheel, en dan val je met SSD weer in zo'n beerput van technieken en overwegingen die je moet meenemen in het eindoordeel dus vandaar de vraag in deze ervaren omgeving.

Maar ideeen over hoe ik dit handiger/efficienter aan kan pakken: ik hoor ze graag. Op het gebied van HDDs, SSDs, RAID constructies etc ben ik een aardige noob.
Ik heb zelf een 64GB, alleen op W7 en daar is het al krap. Gezien de huidige lage prijzen kan ik je alleen maar aan raden om voor een paar euro extra de 128 GB versie van de samsung te kopen. Later zul je hier blij mee zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:57:
[...]

.
Goed idee die bios! :) En slecht idee de Asus update tool :) (die gaf geen nieuwere bios aan) Na de update én nog wat nieuwe intel drivers geen last meer van rare dingen. Wel nog in BF3 battlelog zo traag als dikke stront, maar dat zou zoals je al zei, door drivers/muisinstelling kunnen komen.

Wel blijven m'n waardes hetzelfde (benchmark SSD)

Tnx voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel 910 - non bootable. Bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark__89
@ Cyleo:
da's idd ook nog een idee: 20 euro meer uitgeven voor een 128GB Samsung en dan 64GB gebruiken voor SRT en dan de overige 64GB volzetten met gamefiles totdat da nie meer gaat en dan over gaan op de HDD partitie. Klopt het dat ik de SSD dan ook niet hoef te partitioneren? Je wijst 64GB toe aan SRT en de rest kun je gewoon gebruiken als ware het een normale SSD?
En dat zou dan deze moeten zijn?

@CiPHER:
Had helegaar nog niet naar de echt grote HDDs gekeken simpelweg omdat 500GB al meer dan genoeg is. Op mijn huidige pc staat 150GB en da's mijn hele hebben en houden. :)
Ik download nl geen films; die koop ik wel op blu-ray. Enige dat veel plek in beslag zal gaan nemen zijn game-installs.

[ Voor 44% gewijzigd door Mark__89 op 12-07-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 23:22:
Intel 910 - non bootable. Bummer.
Voor een labtop misschien :)

Voor een pc hoeft die niet bootable te zijn omdat je voor booten gewoon een normale ssd kan gebruiken .
Die 910 is in feite een snelle storage / workspace met waarschijnlijk dezelfde voordelen die een goede raid kaart biedt , het ontlast de cpu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik denk niet dat de 910 in een laptop gaat passen, of was dat de grap :9

Lijkt me dat als je zo'n dure kaart koop je 'm zo veel mogelijk wil gebruiken ook. Ik vraag me af waarom het niet gaat, ligt dat aan de controller (hoe moeilijk kan het zijn), of het feit dat het pcie is. In het laatste geval zou je zeggen waarom hebben moederbord fabrikanten die mogelijkheid nog niet geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Anandtech: Plextor Releases M5S SSD Series

Plextor gaat nu echt concurreren met de Crucial M4.

Zelfde controller, zelfde NAND, zelfde specs en scherpe prijs.
Praktisch dezelfde drive als de M4 dus, alleen firmware anders...

Grappig genoeg hebben ze de M4 benaming overgeslagen in hun series en zijn doorgegaan voor M5 :+

So lets wait and see.

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 12-07-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Plextor M3(P) was anders al vrij concurrentieel met de Crucial M4:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5851/46975.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5851/46976.png

De Crucial M4 is zelden "King of the Hill", maar je kiest voor de M4 als betrouwbaarheid belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Phuncz schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:10:

[afbeelding]

[afbeelding]

De Crucial M4 is zelden "King of the Hill", maar je kiest voor de M4 als betrouwbaarheid belangrijker is.
Crucial M4 is altijd enorme performance voor zijn geld geweest. Daar won hij altijd op, totdat de Samung 830 omlaag knalde in prijs.
Dus eigenlijk is de M5S ook een concurrent van de 830.

Op snelheid is de Plextor M3 veel beter dan de M4.
Dat komt door het 24nm toggle nand van Toshiba. Maar dat maakte de drive bij introductie al duur en hij is nu belachelijk duur ten opzichte van de Crucial M4.
Daarom was hij over het algemeen geen echte concurrent voor de M4, want meeste mensen vonden hem gewoon te duur.

Nu Plextor met de M5S de overstap maakt naar 25 nm IMFT nand, hetzelfde type als de Crucial M4, kunnen ze dus echt gaan concurreren en flink in de prijs gaan vechten.

En dat zien wij als consument graag, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 12-07-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgezien van de prijs, zijn Plextor SSDs toch wel erg goed, als die dus wat in prijs gaan zakken zou dat mooi zijn.

Het wordt een beetje saai om altijd maar de samsung830 serie aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl

[afbeelding]

[afbeelding]

En de vraag is wat je in de praktijk merkt van de gemeten verschillen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
daddycewl schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:57:
[...]

En de vraag is wat je in de praktijk merkt van de gemeten verschillen :N
Niets, daarom heb ik ook een Crucial M4 256GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:45:
Ik denk niet dat de 910 in een laptop gaat passen, of was dat de grap :9

Lijkt me dat als je zo'n dure kaart koop je 'm zo veel mogelijk wil gebruiken ook. Ik vraag me af waarom het niet gaat, ligt dat aan de controller (hoe moeilijk kan het zijn), of het feit dat het pcie is. In het laatste geval zou je zeggen waarom hebben moederbord fabrikanten die mogelijkheid nog niet geïmplementeerd.
Waarschijnlijk zit er geen nut in opstarten van zo een pci ssd omdat een gewone ssd al voldoet voor een os :)

Dat was geen grap hij past niet in een labtop , daarvoor een no go voor de labtop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bij de buren een artikel: http://nl.hardware.info/n...-zich-in-prijzenslag-ssds

Ook intel gaat de prijzen 'drastisch' verlagen. Laten we hopen dat deze trend doorzet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:04:
[...]

Waarschijnlijk zit er geen nut in opstarten van zo een pci ssd omdat een gewone ssd al voldoet voor een os :)

Dat was geen grap hij past niet in een labtop , daarvoor een no go voor de labtop
'Labtop'? Mis ik iets? Even urban dictionary erbij gepakt.

"labtop 585 up, 97 down

A word that inexperienced college freshmen (most often girls) call their new laptops."

Dat strookt niet met wat er op je Gallery staat :+

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Labtop: Top die door dames word gedragen in een Lab. :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murk schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:49:
[...]

'Labtop'? Mis ik iets? Even urban dictionary erbij gepakt.

"labtop 585 up, 97 down

A word that inexperienced college freshmen (most often girls) call their new laptops."

Dat strookt niet met wat er op je Gallery staat :+
Iniedergeval wordt er begrepen wat er bedoelt wordt , kleine draagbare computer /laptop/powerbook/ :)

Er loopt een draadje op het intel ssd forum over de 910 waarin staat

quote / oken / http://communities.intel.com/message/161343#161343

The 910 presents its storage to the OS as four SCSI LUNs. There is no built-in RAID option. You have to run OS software RAID to pool the storage space of the separate controller/flash channels or manually spread your data/workload between the channels (there is a fair amount of flash redundancy within each channel. RAID 1+0 across all four channels would also protect against a channel controller failure)

Lijkt erop dat het een soort van 4 x ssd 600 op een pci kaart is zonder raid controller , wat zijn er allemaal voor voordelen voor zo een kaart tenopzichte van een goede raid kaart met ssd erin . Koop 4 x crucial/Samsung/plextor 256 GB en een raid kaart en je hebt een gelijkwaardig produkt die wel kan booten en meer flexibiliteit heeft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 07:56:
Koop 4 x crucial/Samsung/plextor 256 GB en een raid kaart en je hebt een gelijkwaardig produkt die wel kan booten en meer flexibiliteit heeft :/
Dat staat ook in de conclusie van die review. Voor bepaalde groepen zal het een interessant alternatief zijn. Doordat jij gewoon wat consumenten SSDs bij elkaar pleurt val je buiten die groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Samsung gebruikt (als enige) DRAM voor cache, als dus stroom wegvalt heb je grote kans op dataverlies (zijn geen condensatoren). De andere merken slaan de cache gewoon op het NAND op (wat tegen stroomverlies kan).

Kwetsie van tijd voor het keer mis gaat zou ik zeggen.
Wat is hier van waar? Is namelijk de eerste keer dat ik zoiets hoor, maar als 't waar is lijkt me dit best relevant bij het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste allemaal,

is het rendabel om mijn HP 6820S te voorzien van een SSD?
er zit nu een 5400RPM 160 gig schijf in....en het is traaaaag :D
kan ik beter een nieuwe laptop halen of kan ik als redmiddel een SSD proberen?
Gr JD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freakster86 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:44:
[...]

Wat is hier van waar? Is namelijk de eerste keer dat ik zoiets hoor, maar als 't waar is lijkt me dit best relevant bij het maken van een keuze.
Ik weet niet of het waar is, maar het lijkt mij totaal niet belangrijk.
Om te beginnen, hoe vaak valt de stroom onverwacht uit? Dat zal verschillen per persoon, maar in mijn geval bijv is de stroom de afgelopen 3 jaar 1 keer uitgevallen (de pc stond toen niets te doen, dus ook niets verloren).

Nu kan het zijn dat je uren zit te werken op 10 fotos die je uitsluitend in je RAM hebt en dan ben je klaar en schrijft ze weg op ssd. Stel het zijn grote fotos van 4 GB totaal. De stroom valt echter uit: bewerkte fotos weg want ze stonden nog in de ram. Maar of je nu een ssd hebt of een HDD, in beide gevallen zijn de data weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:45:
Dat ga je zeker merken. Ik heb een oude dell 131l (stuk langzamer dan jouw laptop) een tweede leven gegeven door een simpel ssd'tje in te steken. Een degelijke sata2 ssd is voldoende. Een 2e hands intel g2 gaat al een enorme boost geven.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-07-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:45:
beste allemaal,

Gr JD
Als die laptop voor de rest goed is zou ik zeggen SSD erin, verse W7 installatie en gaan, gewoon proberen. Voor die 90 euro kun je toch geen buil vallen? Tenzij je voor wat je ermee wil gaan uitvoeren echt de nieuwste hardware nodig hebt en over money to burn beschikt, ga dan voor een nieuw laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Het maakt je laptop niet sneller, maar veel minder traag. Je processor loopt niet sneller, je videokaart loopt niet sneller, maar de bottleneck (je HDD) wordt dan weggenomen. Gevoelsmatig lijkt het wel natuurlijk heel veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:48:
[...]

Nu kan het zijn dat je uren zit te werken op 10 fotos die je uitsluitend in je RAM hebt en dan ben je klaar en schrijft ze weg op ssd. Stel het zijn grote fotos van 4 GB totaal. De stroom valt echter uit: bewerkte fotos weg want ze stonden nog in de ram. Maar of je nu een ssd hebt of een HDD, in beide gevallen zijn de data weg...
Als je daar bang voor bent zul je automatiesch moeten backupen om de 5 a tien minuten , de autosave functie die software vaak heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvli3gje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-02 16:16
Ik ben sinds ~3 weken ook in het bezit van een samsung 830 256GB SSD.
Nou heb ik de iets minder populaire manier van het clonen van mijn huidige Win7 installatie gedaan, inplaats van een re-install. Maar dit zou in principe niet veel uit mogen maken voor de prestaties.

Opzig ben ik enorm tevreden, alle programma's die erop staan starten veel sneller op en windows voelt gewoon merkbaar sneller aan.

Maar nou dacht ik laasts even een game erop te gooien.
Ik heb toen dus een van mijn steam games (Left 4 Dead 2 a 13GB) van een andere HD naar mijn SSD gekopiëerd, maar van de speed van het overkopiëeren schok ik een beetje.
De speed hing rond de ~35 MB/s. Ik weet dat het schrijven van SSD's niet hun sterkste kant is maar USB2 speeds?
Het werd gekopiëerd vanaf een raid0 HD dus ook dat zou niet de limiteerende factor geweest moeten zijn.
Verder nog: write-cache staat aan.

Ik heb ook een bench gedraaid maar de speeds zien er als ik ze met andere vergelijk verder normaal uit voor een SATAII aangesloten 830 256 SSD.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HCGj1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:22
Vuurvli3gje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:10:
Het werd gekopiëerd vanaf een raid0 HD dus ook dat zou niet de limiteerende factor geweest moeten zijn.
Misschien ook eens een benchmark plaatsen? En of het misschien veel kleine bestanden zijn of dat het erg gefragmenteerd is. Dan schiet het nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Nou heb ik de iets minder populaire manier van het clonen van mijn huidige Win7 installatie gedaan, inplaats van een re-install. Maar dit zou in principe niet veel uit mogen maken voor de prestaties.

Opzig ben ik enorm tevreden, alle programma's die erop staan starten veel sneller op en windows voelt gewoon merkbaar sneller aan.

Ik heb toen dus een van mijn steam games (Left 4 Dead 2 a 13GB) van een andere HD naar mijn SSD gekopiëerd, maar van de speed van het overkopiëeren schok ik een beetje.
De speed hing rond de ~35 MB/s. Ik weet dat het schrijven van SSD's niet hun sterkste kant is maar USB2 speeds?
Verder nog: write-cache staat aan.

Ik heb ook een bench gedraaid maar de speeds zien er als ik ze met andere vergelijk verder normaal uit voor een SATAII aangesloten 830 256 SSD.
[afbeelding]
Valve game data is vaak veel losse files, dus kans op fragmentatie, dan kan 35 MB/s wel eens kloppen.
Dan moet er veel heen en weer worden gescheesd over de platters wat de acces times lekker flink omhoog jaagt en dat merk je in doorvoersnelheid.
Dat terwijl een HDD's, raid0 of niet. Geen helden zijn in acces times ten opzichte van SSD's.

Als het allemaal grotere bestanden waren die sequentieel gelezen konden worden, dan ging het wel sneller...

Edit:
Misschien even leuk om te vermelden om welke HDD's het gaat in je raid 0 ?

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 13-07-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
....
Dit is wel een leermoment voor al die mensen die zich doodstaren op benchmarks en zich volledig oriënteren op de maximale lees en schrijfsnelheden seq die gerapporteerd worden als tussen de 200 en 400 mb/s.
Dat je deze enorme snelheden alleen bereikt als je van ssd naar ssd kopieerd, of van ram naar ssd onder optimale omstandigheden, daar gaat men geheel aan voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvli3gje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-02 16:16
Bedankt voor jullie input mannen.
Ik heb eens een bench gedraaid van mijn raid0 HD dmv AS SSD. Heb ik spijt van gekregen. (Iets met dikke stront en een trechter ;) ) seqentual ging nog wel ~200 MB/s maar toen kwam de 4k en 4k-64. Toen dat eindelijk klaar was na ~30min maar eens als real world test gewoon nog eens the left 2 dead 2 map naar een andere gewone HD gekopiëerd.
Conclusie: Het blijkt inderdaad te komen omdat er veel kleine files in die map zitten. En dat de SSD nog best rap is in vergelijking met een gewone HD.
Reepje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:47:
[...]

Dit is wel een leermoment voor al die mensen die zich doodstaren op benchmarks en zich volledig oriënteren op de maximale lees en schrijfsnelheden seq die gerapporteerd worden als tussen de 200 en 400 mb/s.
Dat je deze enorme snelheden alleen bereikt als je van ssd naar ssd kopieerd, of van ram naar ssd onder optimale omstandigheden, daar gaat men geheel aan voorbij.
Ik wist ook wel dat ik niet die sequential speeds zou halen en staar mij zeker niet dood op benchmarks vandaar ook dat ik een vraag poste met een real word case. ik dacht eigenlijk gewoon misschien een instelling verkeerd te hebben staan of iets in die trend.

Mijn fout: Ik copy wel eens vaker wat van de ene naar de andere HD maar het gaat bijna altijd om wat grotere bestanden en bijna nooit game mappen of andere mappen met schijnbaar erg veel kleinere files. Vandaar dat ik wat meer speed gewend was. En dan heb je net een nieuwe SSD dus je bent voorzichtig en wilt graag uitsluiten dan je een defect of iets anders niet optimaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vuurvli3gje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:45:

Ik wist ook wel dat ik niet die sequential speeds zou halen en staar mij zeker niet dood op benchmarks vandaar ook dat ik een vraag poste met een real word case. ik dacht eigenlijk gewoon misschien een instelling verkeerd te hebben staan of iets in die trend.
Dat was meer een algemene opmerking van mijn kant, meer ter lering voor al die mensen die menen dat een OCZ ssd te verkiezen valt boven een samsung, omdat OCZ met een maximale schrijfsnelheid van 500 MB/s, dus veel sneller -en dus beter- zou zijn dan een Samsung met maar 400 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vuurvli3gje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:45:

Mijn fout: Ik copy wel eens vaker wat van de ene naar de andere HD maar het gaat bijna altijd om wat grotere bestanden en bijna nooit game mappen of andere mappen met schijnbaar erg veel kleinere files. Vandaar dat ik wat meer speed gewend was. En dan heb je net een nieuwe SSD dus je bent voorzichtig en wilt graag uitsluiten dan je een defect of iets anders niet optimaal hebt.
Een copy bestaat altijd uit kleine files , het lezen gebeurt in blokken per sector en schrijven ook . De term sequential speed is eigenlijk voor een hd , als de kop achtermekaar bestanden leest of schrijft haalt die zijn sequential speeds , bij grote bestanden kan dat best vlot gaan van hd in een optimaal filesyteem , leeg of niet gefragmenteerd. Met xp gebeurt een copy met het schrijven blokken van 64k , de kleine reads worden in het cache samengevoegd tot een 64k write . Als de read source erg gefragmenteerd is krijg je meerdere kleine files die bijmekaargevoegd moeten worden wat de read service time niet ten goede komt , andersom is het de write service time .
Met een ssd heb je geen kop dus eigenlijk spreek je eerder over maximum speed die haalbaar is in optimale condities . Een manier om dit te testen is bv een lege ssd die op papier 300MB schrijft met een ssd te beschrijven die op papier 500MB leest . In theorie zou die met 300MB de ssd moeten volschrijven , ik heb geen sata 600 ssd maar als ik een test file van ssd naar ssd raid array schrijf , haal ik niet de sequential speeds zoals CDM/asssd aangeeft . Met de intel 40GB wel , maar die schrijft maar max 40GB :)

Begin van een filecopy van een gefragmenteerd bestand ,waarin read 8K en read 56K samengevoegd worden tot 64k write , je ziet dat in hetzelfde tijdmoment meerdere writes en reads plaatsvinden op verschillende qeue depths .
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sVjz70fQQtViXLOXzF6TpZXk/full.png

Capture van inteltoolbox handmatig trim , vreemde volgorde zit hierin , als je de toolbox stopt in een trim actie blijft de trimfile bestaan en is per file 1 GB . De disk service time voor die trimactie is 257 ms :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UB9CBeIzuV2gKRhiql3v3XfU/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Ok ik heb de SSD gekocht.. het is een Vertex4 geworden. kwam in de meeste testen toch wel als beste naar boven of stond ergens bovenaan.. dus zou geen slechte keus moeten zijn dan toch? Nu is hier mij eerder verteld om de SSD niet op mijn Areca te zetten maar op de onboard controller...

Omdat het mij niets kost om het te proberen en ik nu toch bezig ben heb ik er even een testje mee gedaan... ik denk dat de resultaten opvallend zullen zijn...

Onboard:
Afbeeldingslocatie: http://helly.zapto.org/bench/as-ssd-bench-VERTEX4-mobo.png

Areca(1880i):
Afbeeldingslocatie: http://helly.zapto.org/bench/as-ssd-bench-VERTEX4-Areca.png

nu even voor de zekerheid, die groene OK's. wat betekenen die nou precies? Dat TRIM ondersteund wordt of niet? Als ik namelijk in de ArcHTTP kijk zegt de kaart zelf dat er geen TRIM is. Dus wat moet ik nu geloven? Ook vraag ik me af of ik ergens kan zien of de onboard controller TRIM ondersteund. De RAIDeXpert van AMD geeft dit niet aan. Is er een programma dat het kan weergeven? Heb crystaldiskinfo geprobeerd maar die geeft aan helemaal geen drive te vinden :| of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
@Diamond4ever Volgens mij betekent de OK dat de SSD goed aligned is.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:32
Diamond4ever schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:53:
Als ik namelijk in de ArcHTTP kijk zegt de kaart zelf dat er geen TRIM is. Dus wat moet ik nu geloven? Ook vraag ik me af of ik ergens kan zien of de onboard controller TRIM ondersteund.
Als je schijf als SCSI apparaat gezien wordt heb je dacht ik geen TRIM ondersteuning. De controllers van je Intel of AMD chipset ondersteunen gewoon TRIM, tenzij je de SSD in een RAID opstelling gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Ja ik heb nog even gegoogled en idd ook gevonden dat de areca (nog) geen trim doet omdat het scsi commands gebruikt. Er zou wel trim bij scsi toegevoegd worden.. maar hoelang dat duurt weet niemand..

verder vond ik het wel heel grote verschillen in snelheden dus ik wou em met die snelheden die ik daar zag gewoon niet op me onboard gebruiken.. na wat onderzoek in de RAIDeXpert kwam ik erachter dat NCQ uit stond :|. heel vaag dus meteen maar ff aangezet en nog een test gedraaid...

Afbeeldingslocatie: http://helly.zapto.org/bench/as-ssd-bench-VERTEX4-moboNCQ.png

ziet er al beter uit hehe. Kan ik em iig gebruiken op de onboard en tegen de tijd dat areca TRIM op de 1880 toevoegd met een firmware update test ik de boel nog wel een keer. als dat binnenkort is koop ik gewoon nog een vertex4 en gaan we raid-0 draaien want dan zal raid ook wel trim krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW1985
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 15:55
Hoi iedereen,

Heb een SSD gekocht M4 crucial 128.

Ik zie overal op het internet "tweaks"om SSD een langere houdbaarheids datum te geven zoals deze site :

https://www.pixwebdesign....ptimalisatie-handleiding/

Nou is me vraag omdat de artikels wat ouder zijn...
is dit nog steeds geldig omdat er toch wat vooruitgang is geboekt in SSD technologie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Meeste dingen die moeten gebeuren, doet windows 7 al voor je.

Nergens druk om maken en gewoon je SSD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BW1985 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:03:
Hoi iedereen,

Heb een SSD gekocht M4 crucial 128.

Ik zie overal op het internet "tweaks"om SSD een langere houdbaarheids datum te geven zoals deze site :

https://www.pixwebdesign....ptimalisatie-handleiding/

Nou is me vraag omdat de artikels wat ouder zijn...
is dit nog steeds geldig omdat er toch wat vooruitgang is geboekt in SSD technologie?
Als je windows 7 hebt is het allemaal automatisch goed ingesteld.
In het algemeen zou ik adviseren niet teveel te prutsen met de instellingen tenzij je precies weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik zou enkel 'Mijn Documenten" verplaatsen naar een hdd. Ook je downloads van site e.d. Die hebben toch geen voordeel van een ssd en voorkomt veel schrijfacties + ruimte gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
Reepje schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:25:
Het wordt een beetje saai om altijd maar de samsung830 serie aan te raden.
Ligt misschien ook een beetje aan wat je er mee wilt :)

Ik heb vorige maand een €399 AMD PC'tje in elkaar gedraaid met de 128GB Crucial M4
Gigabyte GA-A75M-UD2H + AMD A8-3870K
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/6685/cmd301crm4128gb.png

Vorige week heb ik een vergelijkbaar €399 systeem gebouwd (ook Gigabyte GA-A75M-UD2H + AMD A8-3870K)
maar dit keer met de 128GB Samsung 830, en deze geeft de volgende resultaten.
Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/6402/cmd301sa830128gb.png

Toen ik toevallig 1 dag later de benchmark nog een keer te runde waren de waardes bij de Samsung met enkele % gestegen (mogelijk door TRIM)

Op beide systemen zijn Win7 x64 + alle beschikbare mobo drivers geïnstalleerd :)

De read gaat hier bij elke size op de M4 toch echt een stukkie sneller :)
Write gaat op de Samsung dus wel een behoorlijk stuk beter, bij de grotere bestanden zelfs 50+% :)

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 14-07-2012 15:38 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Hmmmm klein probleempje hier... Ik heb naast de raid 50 op de areca nog een raid-0 op mobo draaien... Daarvoor moet ik de sata instellingen in de bios dus op raid zetten.. Daardoor wordt de ssd zoals hierboven te zien een scsi device... Dus geen TRIM?

Dat wil nu dus zeggen dat het voor mij onmogelijk wordt om de SSD met trim te gebruiken... Of maakt dat voor de onboard controller niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
Diamond4ever schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:30:
Dat wil nu dus zeggen dat het voor mij onmogelijk wordt om de SSD met trim te gebruiken... Of maakt dat voor de onboard controller niks uit?
Nee van de onboard controller moet de BIOS op AHCI of RAID staan (liever géén IDE, ivm SSD snelheid)
In dat geval heeft de SSD (als aan de rest van de eisen voldoet) TRIM als deze ZELF NIET in een RAID array zit.
Een losse SSD met een RAID instelling is dus geen probleem :)

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 14-07-2012 17:19 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Ok thx, heel blij dat te horen. Had dat ook al op google gevonden dus goed om te zien dat het waar is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
SmiGueL schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:41:
[...]

Nee van de onboard controller moet de BIOS op AHCI of RAID staan (géén IDE)
In dat geval heeft de SSD (als aan de rest van de eisen voldoet) TRIM als deze ZELF NIET in een RAID array zit.
Een losse SSD met een RAID instelling is dus geen probleem :)
Over IDE werkt het TRIM commando net zo goed...

TRIM is een ATA commando, dat dus deel maakt van het ATA protocol.
In IDE mode wordt gewoon via het ATA protocol gecommuniceerd...
Diamond4ever schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:30:
Daardoor wordt de ssd zoals hierboven te zien een scsi device... Dus geen TRIM?
ACHI en RAID mode is voor de controller weinig verschillend.

In de nieuwere storage drivers, hebben Intel en AMD het dus mogelijk gemaakt, dat een single disk die aangesloten is op de "raid" controller, evengoed als AHCI device wordt aangeleverd bij windows, waardoor het TRIM commando kan worden doorgegeven.

LET OP!!!
Je hebt dus een modern Intel of AMD chipset met de nieuwste drivers nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Moest windows toch opnieuw installeren... Bleek inderdaad dat ik nog een oude raidxpert versie had. In de nieuwe staat netjes TRIM control : support. Het werkt dus allemaal zoals het moet :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

SmiGueL schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:51:

Toen ik toevallig 1 dag later de benchmark nog een keer te runde waren de waardes bij de Samsung met enkele % gestegen (mogelijk door TRIM)
Suggereer je dat 1 dag later TRIM alweer dúsdanig veel gedaan was dat hij plots zoveel sneller was? Lijkt me erg sterk, logischer is dat je eerste test gewoon wat lager uitviel. Ik heb tijdens 10 testmomenten, met een paar reboots ertussen, vrij consistente tests gehad, met een enkele uitschieter die echt 5% lager was dan alle anderen, zonder duidelijke reden.

Overigens nu een week in het bezit van mijn 256gb M4, nog steeds erg content over de boottimes en het starten van applicaties. Alleen dat wat sommigen melden dat het snel gaat wennen, is wel weer waar. Daar is een remedie voor: af en toe achter een pentium 4 kruipen met een rammelende 80gb HDD die je het bloed onder de nagels vandaan haalt :Y) (en dan fantaseren over wat een SSD met dat ding zou doen.. arme pentium 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

[afbeelding]

[afbeelding]

Hmm... Ik overwoog bijna om van een 120GB Vertex 3 Max IOPS te upgraden naar een Crucial M4 512GB, maar toch maar even wachten totdat de Samsung 830 goedkoper wordt. Duidelijk verschil.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakster86 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:12:
Ik zou enkel 'Mijn Documenten" verplaatsen naar een hdd. Ook je downloads van site e.d. Die hebben toch geen voordeel van een ssd en voorkomt veel schrijfacties + ruimte gebrek.
Vooral downloads hebben door de manier hoe ze wegeschreven worden nogal de nijging te fragmenteren onder windows . Je kan het beste zo een download als je klaar bent kopieren naar hd , en dan teruggkopieren waardoor die niet meer gefragmenteerd is , of gelijk de download op hd doen :)

Gisteren een iso gedownload die gelijk het meest gefragmenteerde bestand op de ssd is.

fragmenten - 741 Bestandsgroote - 662 MB \Downloads\openSUSE-12.1-KDE-LiveCD-i686.iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 07:53:
[...]

Vooral downloads hebben door de manier hoe ze wegeschreven worden nogal de nijging te fragmenteren onder windows . Je kan het beste zo een download als je klaar bent kopieren naar hd , en dan teruggkopieren waardoor die niet meer gefragmenteerd is , of gelijk de download op hd doen :)

Gisteren een iso gedownload die gelijk het meest gefragmenteerde bestand op de ssd is.

fragmenten - 741 Bestandsgroote - 662 MB \Downloads\openSUSE-12.1-KDE-LiveCD-i686.iso
Maar het gedefragmenteerd zijn, dat maakt voor de ssd juist niet uit. Dit is dus allemaal lood om oud ijzer.
Bovendien, je koopt een ssd voor de snelheid.
Ga je downloaden op je hdd ipv je ssd, maakt dat niets uit in tijd of snelheid.
Ga je ipv downloaden op HDD downloaden op ssd, 0 sekonden winst. Dan ga je vervolgens kopieren naar HDD, dat zal zo 10 sekonden duren, dan weer terug naar de SDD weer 10 sekonden.
Wat je dan hebt is 1: onnodige schrijfakties 2: een hoop gedoe met op-en-neer kopieren 3: tijdsverlies ipv tijdswinst. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 15 juli 2012 @ 01:27:
[...]

Hmm... Ik overwoog bijna om van een 120GB Vertex 3 Max IOPS te upgraden naar een Crucial M4 512GB, maar toch maar even wachten totdat de Samsung 830 goedkoper wordt. Duidelijk verschil.
http://www.anandtech.com/...1.262.267.268.272.273.274

Een vergelijking. Verwacht dus buiten een hogere write speed geen verbeteringen. Als je een grotere SSD wilt, is het natuurlijk verantwoord, maar voor de snelheid moet je het niet doen, die ga je waarschijnlijk niet merken. Tenzij je regelmatig van SSD naar SSD over SATA-600 kopieert of veel gebruik maakt van programma's die veel van RAM naar disk moeten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
120GB met een 515GB vergelijken. Dat is niet helemaal eerlijk. Als je de investering al doet doe je dat puur voor de extra ruimte en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:36
Downloaden doe ik standaard op een gewone HD, een Western Digital 1 TB Black Edition.

Ik vind het gewoon zonde om mijn SSD aan al die extra write cycles (eerst downloaden, daarna evt. parren) op te offeren.
Pagina: 1 ... 49 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.