Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik zie nu (pas) dat er ook over AMD en SSDs een apart topic is, ik zal daar ook in rondsnuffelen.

Mijn mobo is pricewatch: MSI 870A-G54

Ik heb nu de oude harddisk op de poort 6 gezet en de SSD op poort 1. Dit maakte mijn computer merkbaar veel langzamer. De SSD is voorlopig nog helemaal leeg. In de dropdown box staat ATA disk drive.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/dwtm3a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw mobo heeft alleen 6 poort van de SB850 southbridge chip; die zijn alle 6 goed. Je kunt je SSD dus niet verkeerd hebben aangesloten. Je nieuwe screenshot laat ook ATA zien ipv SCSI, dat betekent dat TRIM gewoon zou moeten werken. Alleen is er geen naam zichtbaar voor de driver die je SSD behandeld; wellicht komt dat omdat je AMD drivers hebt geïnstalleerd en in IDE mode werkt.

Kijk dus eens in je BIOS en schakel AHCI in. Aan je scores valt te zien dat NCQ/AHCI namelijk niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik kon alleen een setting met AHCI vinden bij Raid Controller (die kon op IDE, RAID of AHCI staan). Zet ik hem op AHCI, freezed windows halvewege de bootup, flashed een blauw scherm en reboot weer.

In ieder geval dank voor de hulp al. Ik zal de boel nog verder bestuderen en dan morgen weer verder knutselen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bonsaiboom op 06-03-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Afaik waren er nog geen benches van de Vertex 4 gepost, bij deze;

Afbeeldingslocatie: http://ssd1.thessdreview.com/wp-content/uploads/2012/03/Vertex-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ssd1.thessdreview.com/wp-content/uploads/2012/03/V4-Bench.jpg

Random lezen en schrijven gaat zo gek nog niet. De sequentiële snelheden vallen wat lager uit, alleen zegt zo'n pre-model niks over de uiteindelijke versie die in de winkel komt te liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 11:45
defragmentatie, altijd uitzetten met een SSD. Defragmenteer een SSD nooit. En dat geld ook voor formatteren. Gebruik altijd quick format.
Dit las ik in de TO, nu heb ik toevallig gisteren mijn crucial m4 128 gb binnen gekregen en lukte de eerste windows installatie niet helemaal lekker. Drivers van mijn video kaart deden moeilijk. Toen even windows opnieuw geinstalleerd maar daarvoor wel de SSD geformateerd.. Heeft dit nog consequenties?

(excusses als dit een enorme n00b vraag is :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:36

spaceboy

Op grote hoogte

Ik heb nu sinds een paar weken de Crucial M4. (zie benchmark hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/ssd.jpg

Echterrr... sinds die paar weken ook regelmatig complete lock-ups en blue screens in Windows 7 (fresh install). Hoe pak ik zoiets aan? Een chkdsk gaat foutloos. Hoe zoek ik uit wat er stuk is? Moet die schijf terug?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@systeemherstel Heb je dat in windows gedaan? Waar windows op stond? anders wil ik dat ook wel een keer proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door J.S. Bach op 07-03-2012 08:44 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:22:
Goed nieuws voor mensen met een intel ssd , firmware updaten kan nu gewoon via de intel toolbox.
Net me 320 geupdate naar de nieuwste versie :)

[afbeelding]
Oud nieuws. :+
Nivida_intel schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:42:
@systeemherstel Heb je dat in windows gedaan? Waar windows op stond? anders wil ik dat ook wel een keer proberen!
Yep, gewoon vanuit Windows te updaten.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaMarcus schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 01:51:
Afaik waren er nog geen benches van de Vertex 4 gepost, bij deze;

Random lezen en schrijven gaat zo gek nog niet. De sequentiële snelheden vallen wat lager uit, alleen zegt zo'n pre-model niks over de uiteindelijke versie die in de winkel komt te liggen :)
Interessant. Deze gebruikt dus Indilinx controller.

OCZ gaat overigens weer dezelfde kant op als vroeger met hun geheugen: Enorm veel (teveel) keus en onoverzichtelijk wat de verschillen in de praktijk zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivida_intel schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:42:
Heb een multieboot pc ,dus mijn geval heb ik hem via een andere windows geupdate . Je kan zoals MegaTronics hieronder meldt net zo goed vanaf de actieve windows updaten , na een reboot wordt de firmware pas geupdate . Vindt het wel een goede stap inplaats van dat ge.... met die cd tjes.
De toolbox is wel uitgebreid aan het worden , remaining lifetime indicator , firmware update mogelijk :)

MegaTronics , eindelijk een normale firmware update procedure *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38
Bonsaiboom schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:00:
Ik kon alleen een setting met AHCI vinden bij Raid Controller (die kon op IDE, RAID of AHCI staan). Zet ik hem op AHCI, freezed windows halvewege de bootup, flashed een blauw scherm en reboot weer.
Dat is heel simpel op te lossen door de (Microsoft) AHCI driver actief te maken voordat je de instelling in de bios veranderd: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Hierna kun je eventueel de laatste AMD driver nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Die specs :9~

Jammer dat het enterprise is en dus enterprise pricetag krijgt...

[ Voor 68% gewijzigd door Swordlord op 07-03-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Swordlord schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:43:
Die specs :9~

Jammer dat het enterprise is en dus enterprise pricetag krijgt...
$16 per GB dat is 12 euro per gb. 8)7
een 800gb ocz reziodrive -kwaliteit daargelaten- heeft een prijs van pricewatch: OCZ Z-Drive R4 CM88 PCI-EXPRESS SSD 800GB
dat is 8 euro per gb!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en 8x zo hoge failure rate als de normale vertex. Goede keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:39:
en 8x zo hoge failure rate als de normale vertex. Goede keus ;)
-kwaliteit daargelaten- ;)
t is gewoon niet weggelegd voor de normale consument O-)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik zit met een vraagje, ik heb een nieuwe SSD aangeschaft van 128GB, hoe kan ik het beste de installatie van mijn OS op mijn oude SSD van 40GB naar die nieuwe krijgen.

Ik heb al geprobeerd met partition magic, maar dan krijg ik op de nieuwe schijf een partitie van +- 38GB met mijn OS en de rest ongepartitioneerd. Maar ik wil juist de volle 128GB gebruiken als partitie.

Misschien gewoon een verse installatie en dan daarna een backup terugzetten?

[ Voor 9% gewijzigd door navlim op 08-03-2012 00:48 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

navlim schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:48:
Waarom wil je per se die oude installatie terug hebben? Persoonlijk zou ik indien enigszins mogelijk altijd voor een verse installatie kiezen, zonder de problemen van een oude installatie daar weer naartoe te migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
Dan scheelt het weer een halve dag aan programma's installeren, instellingen goedzetten etc. en bovendien is met mijn huidige installatie weinig mis.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou gewoon je belangrijke instellingen/bestanden backuppen
(ook die van we webbrowser) en dan verse instalatie
maar goed, u vraagd wij draaien:
ik heb wel een keer met acronis een 1:1 kopie kunnen maken met vergrote partities.
alleen moest ik nog de bootloader fixen, en toen deed windows het weer.

bij western digital kun je gratis gebruik maken van die software (via website)

[ Voor 60% gewijzigd door mrc4nl op 08-03-2012 01:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

navlim schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 01:06:
Dan scheelt het weer een halve dag aan programma's installeren, instellingen goedzetten etc. en bovendien is met mijn huidige installatie weinig mis.
In mijn visie bespaar je je dat later ruimschoots door niet allerlei vage problemen op te moeten lossen die met de oude installatie meekomen.

Misschien ben ik op dat vlak wat paranoïde, maar het is vaker een gezonde strategie gebleken zo nu en dan vanaf nul te beginnen. Sowieso is het wel fijn de laatste versies te installeren zodat alles gelijk up to date en gepatcht is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
mrc4nl schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:41:
[...]

-kwaliteit daargelaten- ;)
t is gewoon niet weggelegd voor de normale consument O-)
Het is niet weggelegd voor de normale consument jah.
Maar als je kijkt dat micron een inhouse controller heeft. Dan beloofd dit misschien wel iets voor de consumenten.
Wie weet zien we Micron/Crucial (Crucial is Microns consumer tak) binnenkort ook als een full in-house (eigen controller & eigen nand chips) SSD fabrikant op de consumenten markt.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 08-03-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

MegaTronics schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:56:

Yep, gewoon vanuit Windows te updaten.
Thanx, gaan we vanavond even proberen (wel ff een back-upje draaien)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Nivida_intel schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:31:
[...]

Thanx, gaan we vanavond even proberen (wel ff een back-upje draaien)
Een echte tweaker heeft toch altijd al een backup? :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Laatst online: 18-09 22:19
Beste tweakers,

Mijn huidige mobo heeft 6x SATA150/300 aansluiting. Ik heb gehoord dat als ik een SATA600 SSD koopt dat hij langzamer gaat draaien. Mijn vraag: Is het niet verstandiger om een SATA300 SSD te kopen die goedkoper is? Maakt het qua leessnelheid uit?

En stel je voor dat ik een SSD heb gekocht. Moet ik mijn huidige windows 7 eerst un-install of eerst windows 7 op de SSD installeren en daarna windows 7 uit de HDD un-install? Zo ja, hoe un-install ik windows 7 uit mijn HDD (zonder mijn andere programma/bestanden kwijt te raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ragnaroks schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:15:
Beste tweakers,

Mijn huidige mobo heeft 6x SATA150/300 aansluiting. Ik heb gehoord dat als ik een SATA600 SSD koopt dat hij langzamer gaat draaien. Mijn vraag: Is het niet verstandiger om een SATA300 SSD te kopen die goedkoper is? Maakt het qua leessnelheid uit?

En stel je voor dat ik een SSD heb gekocht. Moet ik mijn huidige windows 7 eerst un-install of eerst windows 7 op de SSD installeren en daarna windows 7 uit de HDD un-install? Zo ja, hoe un-install ik windows 7 uit mijn HDD (zonder mijn andere programma/bestanden kwijt te raken)
stata600 kan hogere lees en schrijfsnelheid halen dan sata 300 bij. bij sata 300 houd het rond de 260-280 gewoon op.
wil je hoger dan moet je voor sata 600 gaan.
alleen is het sneller opstarten van applicaties vooral afhankelijk van de random ( bijv4k) snelheid. die zijn vaak lager dan de sata300 limiet. je zal het verschil niet merken tussen 600 of 300 bij dezelfde schijf. beter zorg je ervoor dat je geen brakke sata controller op je mobo hebt O-)

ten 2e widows "un"installen bestaat niet, je laat hem staan of formateerd de de data.
in jou geval zou ik niets aan je oude schijf veranderen, en een nieuwe installatie van Windows op ssd zetten.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Oei. Hoe zorg ik dat ik geen brakke sata controller op mijn mobo heb? Hoe kan ik weten? Ik was van plan om deze te halen:
pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB

Of heel misschien de samsung maar is wel een stuk durrder: pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Ik ga mijn SSD alleen gebruiken voor laden van windows en aantal programma's.

Mijn huidige computer is een 'premade' van HP paar jaar geleden, ik zie wel genoeg ruimte om een SSD erin te zetten. Een nieuwe computer wil ik nog niet aanschaffen.

HP Specs: http://h10025.www1.hp.com...c=nl&product=3670056#N208

De mobo: http://h10025.www1.hp.com.../Doc/images/c02096815.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het aankoopadvies is het BBG-topic. Daarin kan je ook terugvinden waarom de Vertex geen goed idee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Oké. Behalve verkoopadvies wil ik heel graag weten als ik geen brakke controller op mijn mobo hebt, wat mrc4nl aan gaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ragnaroks schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:21:
Oké. Behalve verkoopadvies wil ik heel graag weten als ik geen brakke controller op mijn mobo hebt, wat mrc4nl aan gaf :)
Als je al een moederbord hebt maakt dat niet zoveel meer uit. Dan is het vooral zaak je SSD aan te sluiten via de chipset en niet via een externe controller. Dat betekent in de praktijk over het algemeen dat je je SSD het beste op een SATA-poort met het laagste nummer kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
ragnaroks schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:21:
Je hebt een ICH9R southbridge, dit is een degelijke sata-300 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Mijn SSD gaat morgen komen, echter heb ik nog aantal (beginners) vragen.

Eerst ga ik mijn SSD aansluiten en in de bios de ACHI ofzo instellen ipv IDE. Daarna boot ik mijn windows 7 CD. Vervolgens installer ik de windows 7 in mijn SSD. Dit gaat aardig lukken maar...

- Wat moet ik hierna doen? Hoe verwijder ik mijn windows 7 op de HDD (zonder verlies van de huidige bestanden?)
- Moet ik mijn SSD instellen? Want ik lees dat veel/constant schrijven op de SSD slecht is.

Hoe zit het met de updates/firmwares? Ik heb de samsung 64GB retail kit besteld. Komt ook nog een CD erbij etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door HaTe op 09-03-2012 22:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Doen, omdat je een l*l bent als je bied op een veiling en je hem daarna opeens niet meer wilt. Je had moeten bedenken of je hem wou of niet voordat je bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

laat maar

[ Voor 135% gewijzigd door HaTe op 09-03-2012 22:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19

Onbekend

...

Vreemd dat jullie van die negatieve ideeën hebben over die Vertex SSD.
Ik heb nu al ruim een jaar een OCZ Vertex EX2 120GB in mijn systeem zitten, en hij draait werkt nog steeds perfect.
Misschien dat ik net een goedwerkende SSD te pakken heb, maar ik heb zelf niets te klagen over dat ding.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al zou de failure rate 99% bedragen, dan nog zijn er (tien)duizenden mensen die geen enkel probleem hebben. Dus ik begrijp je punt niet zo?

Je snapt hopelijk dat één sample betekent dat je niets kunt zeggen over betrouwbaarheid van het product of het merk. Maar als je weet dat met Sandforce/OCZ een hoge uitval gepaard gaat, wat je op vrijwel alle techfora tegenkomt inclusief hier op GoT, dan neem je wel een risico als je met die kennis op zak alsnog een paar euro bespaard door een goedkopere SSD te nemen. Die gok kan zich prima uitbetalen in alleen maar fijne ervaringen, maar als je nou vastlopers of crashes of corrupte files hebt; dan ga je continu aan je SSD twijfelen omdat dit toch de voornaamste oorzaak is.

Als je goed spul koopt, is de kans op problemen ook minder groot. Gezien de geringe performanceverschillen in de praktijk en prijsverschillen tussen verschillende SSDs, is betrouwbaarheid verreweg de belangrijkste factor waarin SSDs zich onderscheiden. En juist daar zie je grote verschillen tussen bijvoorbeeld Intel aan de ene kant en Sandforce/OCZ aan de andere kant.

Met de overdaad aan voorbeelden van gefaalde Sandforce schijven, kun je dan ook niet verwachten dat deze SSD hier in de hemel geprezen wordt of überhaupt aangeraden. Zelfs niet als jij alleen maar positieve ervaringen hebt, wat ik je overigens prima gun! Maar begrijp wel dat anderen veel problemen hebben, veel meer dan mag voor zo'n duur product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19

Onbekend

...

Ik heb ook wel een aantal berichten gezien met de vermelding dat de SSD stuk is, maar zeker niet veel méér dan andere type SSD's.
In reacties op nieuwsberichten zie ik steeds dat ze maar hopen dat het geen Sandforce/OCZ is, maar die controllers gaan er ook in kwaliteit op voorruit. Ik kan mij niet zo snel recente berichten herinneren die ook veel problemen met de nieuwste SSD's van Sandforce/OCZ bevestigen.

Mijn SSD kan inderdaad defect raken, maar andere mensen met een SSD (ongeacht het merk) hebben namelijk ook een kans dat de SSD defect raakt, ook al is die kans kleiner.
Backups maken blijft belangrijk (doe ik ook regelmatig) en daarom vind ik het grotere risico totaal niet erg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:34:
Ik heb ook wel een aantal berichten gezien met de vermelding dat de SSD stuk is, maar zeker niet veel méér dan andere type SSD's.
Eigenlijk wel. Ik loop hier al een tijdje rond, en ik heb in die tijd 2 defecte intel SSD's meegemaakt tegenover, als ik een gok mag doen, 50 defecte SSD's van OCZ, rond de 10 van crucial (LPM problemen vooral), en enkele samsungs vanwege brakke firmware flash software.

Kijk eens rond op de newegg bijvoorbeeld. Intel en samsung SSD's scoren consistent rond de 2% 1-ster reviews, crucials ook. Ga je echter kijken naar sandforce modellen dan wisselt dat percentage tussen de 20 en de 60%, de SSD's met indilinx controller van OCZ zitten rond datzelfde percentage. Yep, inclusief de nieuwste: de petrol loopt op dit moment rond met >50% 1-ster beoordelingen. Nu is 60 reviews niet erg veel, het is genoeg om een vluchtige conclusie te trekken dat OCZ wederom heeft gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Geachte lezers,

Vandaag heb ik geprobeerd om mijn SATA mode van IDE naar AHCI te krijgen. Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht en daarop windows 7 op de crucial m4 SSD geïnstalleerd. Dit in IDE mode, ik las later dat je nog snellere en betere prestaties krijgt als je het verandert in AHCI in de bios. Zo gezegd zo gedaan, alleen één klein probleem. Ik krijg na het scherm met opties om in je bios te komen een zwart scherm met linksboven in een knipperend streepje.

Als ik in de bios ga en helemaal geen wijzigingen maak start de computer wel normaal op... Tevens moet ik dit binnen 15 seconden doen anders loopt mijn beeld vast. (muis kan ik wel bewegen maar kan nergens klikken)

Dit is de manier waarop:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen uit eigen ervaring of algemene kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SN4K3 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:35:
Geachte lezers,

Vandaag heb ik geprobeerd om mijn SATA mode van IDE naar AHCI te krijgen. Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht en daarop windows 7 op de crucial m4 SSD geïnstalleerd. Dit in IDE mode, ik las later dat je nog snellere en betere prestaties krijgt als je het verandert in AHCI in de bios. Zo gezegd zo gedaan, alleen één klein probleem. Ik krijg na het scherm met opties om in je bios te komen een zwart scherm met linksboven in een knipperend streepje.

Als ik in de bios ga en helemaal geen wijzigingen maak start de computer wel normaal op... Tevens moet ik dit binnen 15 seconden doen anders loopt mijn beeld vast. (muis kan ik wel bewegen maar kan nergens klikken)

Dit is de manier waarop:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen uit eigen ervaring of algemene kennis.
terug naar ide modus, Windows opstarten, Windows ahci compatibele maken zoals in die link word uitgelegd, afsluiten, bios naar ahci modus zetten. en windows opnieuw opstarten.

als je niet op kunt starten in ide modus(zo als windows is geinstallerd) is er wat anders aan de hand.
als de muis het niet doet, kun je proberen je muis er opnieuw in te doen, of een reboot.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 11-03-2012 23:53 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
De PC start weer normaal op, binnen tien seconden is deze volledig opgestart. Even Windows 7 een prestatie indexering laten doen en mijn primaire harde schijf is op een schaal van 7,9 nu 7,8 terwijl deze eerst de slechtste van alle categorieën was met een 7,4. Nu is het laagste een 7,5 en dat is mijn CPU intel i5 2500.

Is het mogelijk om mijn case fans wat langzamer te zetten? De koeling is namelijk ruim voldoende maar de voorste casefan blaast nogal hard. Niet erg veel last van maar ietsje minder zou fijn zijn... :P

Ik krijg het er koud van doordat ik er voor zit en het geluid is ook net zo'n frequentie dat als het je opvalt je er constant op let. De video kaart en cpu fans zijn muis stil en de temperatuur zit zo rond de 35 graden. Als ik in de BIOS casefan snelheid aanpas lijkt er niets te gebeuren, hetzelfde met Asrock tuner.

[ Voor 149% gewijzigd door SN4K3 op 12-03-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Van SSD's naar casfans... Hmmz...
Maar voor we aan casefans beginnen, AS-SSD screenshot AUB ter verificatie dat je alles goed hebt staan :) Want WPI is bullshit...

De casefan is op het moederbord aangesloten ;)? Of via molex rechtstreeks op de voeding? :+... Die fout wordt soms ook nog wel eens gemaakt.

Verder als dus de fan aangesloten is op moederbord, is er een target temperatuur in de bios die is in te stellen voor case fans? Probeer deze zo hoog mogelijk te zetten dan.

Wilt hij totaal niet luisteren dan kun je altijd nog een klein controllertje ertussen zetten. Zoiets in de richting als dit:
pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Edit:
Bedenk me net.... Voor de prijs van een controller kan je net zo goed een andere Fan kopen, die stiller is xD

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 12-03-2012 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42
Onbekend schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:34:
Vreemd dat jullie van die negatieve ideeën hebben over die Vertex SSD.
Ik heb nu al ruim een jaar een OCZ Vertex EX2 120GB in mijn systeem zitten, en hij draait werkt nog steeds perfect.
Misschien dat ik net een goedwerkende SSD te pakken heb, maar ik heb zelf niets te klagen over dat ding.
Hier heeft de Vertex 2 120gb ook al meer dan een jaar zonder problemen gedraaid en het schijfje is nog steeds perfect.
Onlangs wel vervangen voor een Samsung 830 256gb ivm upgrade mobo met sata 600.
Op papier en in benchmarks is de Samsung wel sneller, maar als ik het vergelijk in de praktijk, doet de Vertex 2 nog steeds niet merkbaar onder voor de Samsung.
Met de Vertex 2 startte windows zelfs tussen de 5 en 10 seconde (praten we over 8)7 )sneller op.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Swordlord schreef op maandag 12 maart 2012 @ 07:22:
Van SSD's naar casfans... Hmmz...
Maar voor we aan casefans beginnen, AS-SSD screenshot AUB ter verificatie dat je alles goed hebt staan :) Want WPI is bullshit...

De casefan is op het moederbord aangesloten ;)? Of via molex rechtstreeks op de voeding? :+... Die fout wordt soms ook nog wel eens gemaakt.

Verder als dus de fan aangesloten is op moederbord, is er een target temperatuur in de bios die is in te stellen voor case fans? Probeer deze zo hoog mogelijk te zetten dan.

Wilt hij totaal niet luisteren dan kun je altijd nog een klein controllertje ertussen zetten. Zoiets in de richting als dit:
pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Edit:
Bedenk me net.... Voor de prijs van een controller kan je net zo goed een andere Fan kopen, die stiller is xD
Off topic: Dit is denk ik beter te regelen met een programma als speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

SN4K3 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 00:06:
Is het mogelijk om mijn case fans wat langzamer te zetten? De koeling is namelijk ruim voldoende maar de voorste casefan blaast nogal hard. Niet erg veel last van maar ietsje minder zou fijn zijn... :P
Zuigt mag ik hopen?!

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Als ik thuis ben zal ik er even goed naar kijken, blazen lijkt me ook niet zuiver maar als je er drie meter van af zit en je voelt koude lucht op je af komen... Bij de achterkant kan ik duidelijk voelen dat de GPU wel blaast. Maar zoals gezegd ik zal er straks thuis even naar kijken.

En hoe maak ik een As ssd screenshot? Ik ben een noob dus enige uitleg is toch wel vereist.

Tevens bedankt voor de interesse en hulpvaardigheid. :)

[ Voor 15% gewijzigd door SN4K3 op 12-03-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Ok, check dan gelijk even of de fan is aangeloten op je moederbord.
Als dat het geval is, zou je deze toch echt moeten kunnen regelen in het BIOS, zoals hierboven aangegeven door Swordlord.

Ennuh, vergeet vooral het screenshot van AS-SSD niet te posten! :9

Dat gaat als volgt.
  1. Download AS-SSD op http://www.alex-is.de/PHP...hp?cat_id=4&download_id=9
  2. Installeer het programma
  3. Draai een benchmark van de M4
  4. Zet het screenshot op een image host
  5. Link hiernaar in je volgende post.
Succes! :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door Jorruchie op 12-03-2012 14:42 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Hier de test en het resultaat:

[IMG=http://img402.imageshack.us/img402/1858/asssdbenchm4ct128m4ssd2x.png][/IMG]

Goed/slecht? Ik heb er zelf geen verstand van. Overigens was de pc in IDE mode al zeer snel naar mijn mening. Ik had al eerder gelezen dat je voordat je windows 7 installeert het beter op AHCI kunt zetten voor nog betere snelheden en prestaties.

Ik heb ook gekeken hoe het met die casefans zit en heb dit op een soort wetenschappelijke wijze gedaan. Met een stukje plastic wat ik voor de fans hing kon ik aan de hand van de richting welke deze opwaaide zien of de fan zoog of blies. Voorop zitten 2 Fans waarvan de grote zuigt en een kleine waarvan ik eerst niet wist dat die er zat blaast, deze zit in een klepje verwerkt waarachter je (denk ik) harde schijven en dergelijk kunt monteren. De fan achterop die blaast. En in de voeding zit ook een fan die naar de grond toe is gericht en die zuigt lucht aan. De videokaart doet momenteel niet veel maar ik mag aannemen dat die apparaten het zaakje zelf wel op orde hebben.

I
Fans in het moederbord zijn van de cpu en de fan achter. Die voorop gaan naar een apart printplaatje waar twee fan connectoren zitten. Het draadje is trouwens simpelweg te kort om direct in het moederbord te kunnen doen aangezien dit aan de andere kant van de behuizing zit.

[ Voor 79% gewijzigd door SN4K3 op 12-03-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Alles staat goed, scores zijn mooi, verder succes met je casefan goed geregeld te krijgen.

Dit AUB niet hier verder discussieren, want daar is dit topic niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Swordlord schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:01:
Alles staat goed, scores zijn mooi, verder succes met je casefan goed geregeld te krijgen.

Dit AUB niet hier verder discussieren, want daar is dit topic niet voor.
Bedankt, ik ga ervan uit dat u er verstand van hebt en dit dus als een normale goede score ziet. Wat betreft de fans zal ik geen vragen meer stellen, ik weet dat dit het verkeerde topic is maar aangezien ik hier snel antwoord kreeg met betrekking tot de SSD waagde ik het erop om gelijk te proberen wat informatie over de fans te krijgen.

Zeer bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:39
Heb nu een Intel 520 120Gb in mijn PC hangen. Aangesloten op de interne SATA-600 poort van mijn Crosshair IV Formula moderbord. Dit betreft een AMD 890FX chipset. De leessnelheid lijkt in orde maar de write-speed is volgens mij echt onder de maat. SSD is aangesloten op poort #1 van de native SATA-controller.

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/Polluxus/folders/Default/media/0c6ea696-479f-45ad-8fc2-8664d497ca6a/as-ssd-bench%20INTEL%20SS%20DSC2CW1%2012-3-2012%2017-59-00.png

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/Polluxus/folders/Default/media/4956d126-a676-4c22-b531-38a9553985de/Crystal.PNG

- C1E en Cool 'n Quiet staan uit.
- Windows energieschema staat op hoge prestaties
- AHCI is ingeschakeld met laatste 12.2 AMD AHCI driver.
- Heb het ook getest met de MSAHCI driver maar toen waren de resultaten zelfs nog iets lager.
- "Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" - Aangevinkt.
- Search indexing, Superfetch, defrag, etc. staat uit.

Bovendien krijg ik een error in de Intel Toolbox als ik handmatig het TRIM commando wil starten:
"Error: RAID array detected. If RAID array not present, reboot and try again."
En nee ik draai absoluut geen RAID. Register en Disablenotify nagelopen en daar staat alles goed.
Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/Polluxus/folders/Default/media/ac9b1a69-8076-481d-8143-b89207793fff/IntelOptimizerError.PNG

Iemand enig idee hoe ik de write-performance op kan krikken en of Trim nu wel of niet werkt bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
@#$*(_^&@#*()#%^@#&*)%@#
ik begin er moe van te worden...

Sandforce = compression specs = niet realistisch... klaar...
Heel internet & tweakers.net staat vol met uitleg erover...
Dus inplaats van nu dus te zeiken, had je de moeite moeten nemen om een review van te voren te lezen en de speeds daarvan te bekijken.
Dan was je er zelf vooraf al achter gekomen.

[ Voor 102% gewijzigd door Swordlord op 12-03-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Swordlord schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:41:
@#$*(_^&@#*()#%^@#&*)%@#
ik begin er moe van te worden...

Sandforce = compression specs = niet realistisch... klaar...
Heel internet & tweakers.net staat vol met uitleg erover...
Dus inplaats van nu dus te zeiken, had je de moeite moeten nemen om een review van te voren te lezen en de speeds daarvan te bekijken.
Dan was je er zelf vooraf al achter gekomen.
Jajaja ik weet dat de Sandforce specs gebasseerd zijn op gecomprimeerde data maar ik zie deze schijf in andere (intel) setups dik over de 200MB/s gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
En welke capaciteiten zijn dat dan?
Meer capaciteit = meer schrijf snelheid...
240 GB model, die overal is gereviewed door sites. Haalt 280-300 MB/s.
120 GB model 180-200 MB/s max.

Sandforce degradeert heel snel in schrijf snelheid...
Alleen clean als secundaire disk, haalt een 120 GB versie +- 180-200 MB/s

Mijn Kingston HyperX 120 GB, met vergelijkbaar NAND geheugen, haalt na heel wat misbruik nog maar 130 MB/s write... Met algemeen gebruik doet hij ongeveer 150 MB/s, als hij dus de kansen krijgt om te herstellen.
Secure erase ik de drive, dan wilt hij wel weer eens 160-180 MB/s doen voor een paar dagen.

Je SSD functioneert dus helemaal perfect normaal, zoals elke andere sandforce drive het ook doet....

[ Voor 105% gewijzigd door Swordlord op 12-03-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Capaciteit in de reviews zijn inderdaad vaak hoger dan dat de normale consument aanschaft. De 520 wordt, zoals je vast weet, vaak in de 240GB versie getest. Ongecomrpimeerde sequential write ligt dan rond de 280 MB/s in AS-SSD. Verschil van meer dan 100MB/s is volgens mij niet te verklaren door de lagere capaciteit.

Edit: zag je update niet. Performance is dus normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Polster op 12-03-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is wel te verklaren door de lagere capaciteit...
De 64 GB modellen halen zelfs maar 100 MB/s write max...

Dit komt door het kleiner aantal beschikbare NAND chips om naar te schrijven.
Zo heeft de 240 GB model, ook weer meer NAND chips dan het 120 GB model.

Vanaf het 240 GB model, gaan het aantal nand chips niet meer omhoog, maar komt er variatie in de capaciteit van de nandchips... Dus vanaf 240 GB zit je op max schrijf snelheid zo'n beetje.

[ Voor 45% gewijzigd door Swordlord op 12-03-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Ok thanks. Nu nog even in de gaten houden dat trim ook daadwerkelijk zijn werk doet ondanks dat de Intel Toolbox zegt dat het niks met de schijf aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Polster:

- C1E en Cool 'n Quiet staan uit.
-> Schakel dat weer in; duh?

- Windows energieschema staat op hoge prestaties
-> Balanced energieschema kiezen

- AHCI is ingeschakeld met laatste 12.2 AMD AHCI driver.
-> check

- Heb het ook getest met de MSAHCI driver maar toen waren de resultaten zelfs nog iets lager.
-> check

- "Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" - Aangevinkt.
-> verander dat weer terug; je schakelt een cruciale beveiliging uit

- Search indexing, Superfetch, defrag, etc. staat uit.
-> staat standaard al uit als je Windows vers op een SSD installeert

Niet gaan rommelen met je systeem, daar draait het allemaal maar slechter van. Je had kunnen weten dat Sandforce betekent dat je andere specs krijgt dan wordt opgegeven. Je scores zijn ook helemaal niet slecht; echter wel in de buurt van een Crucial M4 64GB; en de M4 128GB zou over de Intel 520 heen moeten gaan qua incompressible I/O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Swordlord schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:09:
Het is wel te verklaren door de lagere capaciteit...
De 64 GB modellen halen zelfs maar 100 MB/s write max...

Dit komt door het kleiner aantal beschikbare NAND chips om naar te schrijven.
Zo heeft de 240 GB model, ook weer meer NAND chips dan het 120 GB model.

Vanaf het 240 GB model, gaan het aantal nand chips niet meer omhoog, maar komt er variatie in de capaciteit van de nandchips... Dus vanaf 240 GB zit je op max schrijf snelheid zo'n beetje.
Dat is bij zo'n beetje elke SSD het geval. Zo'n SSD controller heeft gewoon een aantal kanalen waarvan gelijktijdig gebruik gemaakt kan worden, bij de kleinere versies wordt gewoon de helft van de kanalen niet bezet met chips. Vooral pijnlijk duidelijk bij 30-64GB SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wel afhankelijk per SSD; de Crucial M4 is bij de 64GB versie al voorzien van 16-way interleaving. Daarom dat de random read ook zo hoog is. De sequential write blijft met 100MB/s achter, maar nog altijd beter dan Intel en Sandforce bij deze groottes (Sandforce: 35 - 75MB/s; Intel: 45MB/s).

Bij Crucial M4 zie je dat de 256GB versie maar minimaal sneller is dan de 64GB en 128GB versies, evenals bji de Samsung 830. Je ziet dat de sequential read en random read performance bij de 64GB versie al bottlenecked is door de controller en SATA interface. Alleen de sequential write neemt significant toe bij grotere versies.

Straks wanneer SSDs direct op PCI-express aangesloten worden en er dus native PCIe -> NAND controllers komen, kan er wellicht veel meer winst geboekt worden. Dan kun je SSDs met 64 kanalen krijgen met 2GB/s full duplex performance. Kijk bijvoorbeeld naar de recent aangekondigde Micron enterprise SSDs, die over 32 kanalen beschikt. Maargoed twee Crucial M4 en je zit al aan 32-way interleave, dus het moet echt véél goedkoper kunnen.

2GB/s performance voor 80 euro, dat zou leuk zijn en technisch absoluut mogelijk. Echter ben ik niet zo heel onder de indruk van de ontwikkelingen op controllergebied; na de Intel G2 en de Marvell controller in de C300, is er niet echt vooruitgang geboekt op NAND technologie. Het aanbod ten tijde van de G2 was wellicht zelfs beter, zoals OCZ die nog redelijke Sandforce SSDs verkocht destijds met normaal 34nm geheugen met kleine maar veel chips en dus meer interleaving. We zijn er dus niet automatisch op vooruit gegaan vergeleken met 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
navlim schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:48:
Ik zit met een vraagje, ik heb een nieuwe SSD aangeschaft van 128GB, hoe kan ik het beste de installatie van mijn OS op mijn oude SSD van 40GB naar die nieuwe krijgen.
Norton Ghost werkt altijd goed bij mij, maar dat is alleen gratis bij een Samsung SSD.
DriveImage-XML is gratis en moet het ook kunnen.
Ik heb al geprobeerd met partition magic, maar dan krijg ik op de nieuwe schijf een partitie van +- 38GB met mijn OS en de rest ongepartitioneerd. Maar ik wil juist de volle 128GB gebruiken als partitie.
Partition resize is heel eenvoudig in Windows 7 of vista.
Om email, bookmarks etc over te zetten heb je Fab's Autobackup.
Drivers kun je overzetten met DoubleDriver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
@CiPHER. Settings gaan straks allemaal weer naar default maar had alle 'beperkende' factoren voor de benchmark test even uitgeschakeld. Vooral de AMD sata-controller schijnt in sommige gevallen nogal raar te kunnen doen met C1E en C&C ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen in kunstmatige situaties; die energietechnieken zijn cruciaal om het verbruik van je AMD processor laag te houden; het kost je veel energie (geld) en warmte door ze uit te schakelen. En qua realistische I/O performance win je daar helemaal niets bij. Benchmarks als AS SSD en CrystalDiskMark verbruiken bijna geen CPU; wat in een realistisch scenario wel zo is. In dat geval heb je ook geen last van CnQ en C1E power saving; die 98% van de tijd enorm nuttig werk doet en voor een zuinige stille koele pc zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Weet niet of dit echt wat is/wordt maar huisstijl is lijkt wel erg op nVidia... :D

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
DIe Violin controller is een enterprise controller, als ik het verhaal zo aanhoor....
In de markt van enterprise SSD's zijn veel meer custom controllers en SSD's te vinden...

Waar de enterprise markt 10tallen merken heeft maar ook direct 10 tallen controllers... Loopt consumenten markt in dat opzicht heel erg achter met variatie...
Daar is het meer, 10tallen SSD's met enkele controllers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 23:15
Trishul schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:03:
[...]

Ja dat is super eenvoudig:

1. Download crucial M4 firmare van de site
2. Download universal usb installer
3. In universal usb installer, selecteer als linux distribution de onderste (try unlisted linux iso new syslinux)
4. selecteer je iso (de firmware)
5. selecteer je usb drive
6. create!

Heb laatst m'n crucial M4 64GB op deze manier geupdate in m'n hp dm1 amd fusion netbook. Ging perfect in een paar minuten. Read speeds zijn nu 476 MB/s en write speed is 102 MB/s. Zeer goed voor een eenvoudige amd netbook dus 8). De M4 is al een halfjaar in gebruik zonder problemen. Read speed is wel 100MB/s omhoog geschoten... Had nog de 002 firmware erop zitten dacht ik.

Omdat het dus zo eenvoudig is om de M4 firmware te updaten via usb, ben ik van plan om een 128GB versie te kopen voor in m'n desktop. Alleen ben ik nu bezig met scriptie, en dat is een beetje een hele klus om alles weer opnieuw te installeren wat ik nodig heb. Maar het helpt wel dat de prijs van de M4 aan het kelderen is momenteel. Aan het eind van de maand zou ik wel tijd ervoor hebben. Kijken of de 128GB dan 120 euro geworden is :9~ .
Bedankt trouwens, heb je post nu pas gelezen maar had volgens mij diezelfde tutorial gevonden met de link naar het programma.
http://forum.crucial.com/...able-USB-Stick/td-p/59880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Als je een computer snel op wilt starten wat telt er dan allemaal mee naast een SSD.
wat is de boot tijd van deze computer zonder al te veel mee opstart programma's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 110,20€ 110,20
1LG GH22NS50 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Corsair Carbide 500R White€ 93,-€ 93,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,30€ 33,30
1Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 3,80€ 3,80
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 186,70€ 186,70
1Sapphire HD 7970 3GB GDDR5€ 449,90€ 449,90
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 72,60€ 72,60
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 147,99€ 147,99
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 89,90€ 89,90
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 135,30€ 135,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.423,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 07:04

Convoy

g44p

Rubm93 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:27:
Als je een computer snel op wilt starten wat telt er dan allemaal mee naast een SSD.
wat is de boot tijd van deze computer zonder al te veel mee opstart programma's:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 110,20€ 110,20
1LG GH22NS50 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Corsair Carbide 500R White€ 93,-€ 93,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,30€ 33,30
1Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 3,80€ 3,80
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 186,70€ 186,70
1Sapphire HD 7970 3GB GDDR5€ 449,90€ 449,90
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 72,60€ 72,60
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 147,99€ 147,99
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 89,90€ 89,90
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 135,30€ 135,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.423,69
ik gok 17,45123490 seconden zo uit mn blote hoofdje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
freekweb schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:30:
[...]

ik gok 17,45123490 seconden zo uit mn blote hoofdje :+
hmm niet 17,45123491? :P
Nee maar ff serieus haalt deze binnen de 30 seconden complete opstart?
en haal je veel tijd winst met bv i7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hoe tel jij precies die boottijd? Wanneer start de tijd, en wanneer stopt 'ie? Vanaf de power-knop, of vanaf dat de BIOS klaar is en windows opstarten begint?

Maar om je een idee te geven:
Mijn systeem (I5-2500 geloof ik, met een Intel DH67BL bord en Samsung 830 256GB) start snel op, de windows-7 start-animatie (vier vlakjes die naar elkaar toevliegen) wordt halverwege afgebroken omdat 'ie dan al klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
ik bedoel na BIOS klaar is.
maar is het met mijn computer mogelijk 20/30 sec te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je BIOS initialisatie telt alleen echt hard voor boot tijden...
En dat hangt af van, type bios & hoeveel RAM + storage apparaten aan je systeem hangen.

Veel meer factoren spelen niet direct mee...
Want windows booten is niet erg systeem afhankelijk, maar SSD afhankelijk en die samsung is snel ;)

Edit:
Rubm93 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:31:
ik bedoel na BIOS klaar is.
maar is het met mijn computer mogelijk 20/30 sec te halen?
Ja

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Beste tweakers,

Ik ben nogaal nieuw met de SSD gedoe. Inmiddels heb ik mijn SSD binnen en in de afgelopen dagen heb ik zoveel mogelijk dingen over SSD te lezen en begrijpen. Ik heb nog steeds een aantal vragen. (ssd = samsung 64gb)

1. Ik heb mijn sata controller naar ACHI veranderd
2. Ik heb een nieuwe copie van windows 7 op mijn SSD geïnstalleerd.

3. Wat moet ik met de windows 7 die op mijn HDD staat doen?
4. Zijn er belangrijke dingen die ik moet uitvoeren? Ik wil niet teveel written op mijn SSD. Ik ga programmas die ik vaak gaat gebruiken op installeren.
5 Gezien mijn ssd 64gb is, wat is een hoe 'vol' kan ik hem proppen?

Mijn ssd heb ik op een premade computer gezet: http://h10025.www1.hp.com...c=nl&product=3670056#N208

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
ragnaroks schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:37:
Beste tweakers,

Ik ben nogaal nieuw met de SSD gedoe. Inmiddels heb ik mijn SSD binnen en in de afgelopen dagen heb ik zoveel mogelijk dingen over SSD te lezen en begrijpen. Ik heb nog steeds een aantal vragen. (ssd = samsung 64gb)

1. Ik heb mijn sata controller naar ACHI veranderd
2. Ik heb een nieuwe copie van windows 7 op mijn SSD geïnstalleerd.

3. Wat moet ik met de windows 7 die op mijn HDD staat doen?
4. Zijn er belangrijke dingen die ik moet uitvoeren? Ik wil niet teveel written op mijn SSD. Ik ga programmas die ik vaak gaat gebruiken op installeren.
5 Gezien mijn ssd 64gb is, wat is een hoe 'vol' kan ik hem proppen?

Mijn ssd heb ik op een premade computer gezet: http://h10025.www1.hp.com...c=nl&product=3670056#N208

Alvast bedankt!
Je oude windows: Je kan die partitie formatteren op je HDD als je wilt. Dan heb je vrije ruimte ;) of je bewaard het, voor geval dat... Het zal zich in elk geval niet gaan storen met elkaar...

Verder, weinig kloten met je SSD en gewoon vrolijk gebruiken en niet al te druk maken om de writes. Volgooien kan makkelijk tot een GB of 60..

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Swordlord schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:40:
[...]

Je oude windows: Je kan die partitie formatteren op je HDD als je wilt.

Verder, weinig kloten met je SSD en gewoon vrolijk gebruiken en niet al te druk maken om de writes. Volgooien kan makkelijk tot een GB of 60..
Bedankt voor je snelle reactie.

Hmm. Houd dat in dat ik mijn hele (oude) HDD moet formatteren en dat ik al mijn programma's enz kwijt ben? Dat wil ik niet, het gaat veel tijd kosten om alles weer in orde te krijgen (ik heb een sql database op mijn hdd).

Games die bijv. per week geupdate wordt, is het riskant om op de SSD te zetten of valt het allemaal mee? WAnt ik gebruik een sata600 ssd op sata300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dan formatteer je je HDD toch niet... zo simpel... kan geen kwaad dat er nog een windows 7 aanwezig is...

Zoals ik zei, maar je niet druk om writes of whatever, gebruik dat ding gewoon....

Heel grof en ongenuanceerd voorbeeld:
Ga je 9 GB per dag schrijven, dan schrijf je in 1 week je SSD vol. Dit grapje kun je nog 3000 weken uitvoeren (3000 write cycles van NAND geheugen)...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 13-03-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02-2023
Ik heb vandaag een nieuwe SSD aangeschaft, de OCZ Petrol 128GB. Mijn oude schijf (32GB geloof ik, toentertijd haast niet te betalen) was vol, dus ik had een grotere nodig.
Maar helaas wordt de schijf niet herkend in de bios. Ook als ik de schijf in mijn externe usb HDD behuizing doe, dan herkent zowel Windows 7 als OSX Lion de nieuwe schijf niet. Andere schijven, zowel HDD als SSD worden wel herkend in de externe behuizing. Kortom, ik kan er helemaal niks mee. Ligt het aan mij of heb ik een defecte SSD ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
Ploink schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:23:
[...]

Norton Ghost werkt altijd goed bij mij, maar dat is alleen gratis bij een Samsung SSD.
DriveImage-XML is gratis en moet het ook kunnen.

[...]

Partition resize is heel eenvoudig in Windows 7 of vista.

[...]

Om email, bookmarks etc over te zetten heb je Fab's Autobackup.
Drivers kun je overzetten met DoubleDriver.
Dankje voor je antwoord, ik heb er inmiddels een verse install op staan en mijn oude SSD is al weer op weg naar een andere tweaker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De OCZ Petrol is de ergste stuk junk dat ik in mijn handen heb gehad sinds de JMicron JMF602 van de markt verdween. Hij is traag (Samsung 830 en Crucial m4 ongeveer twee keer zo snel) en onbetrouwbaar (ssd hangt in bepaalde tests). Blijkbaar is de compatibliteit ook niet goed of worden er doa's uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik sluit me hierbij aan... Terugsturen onder de wet kopen op afstand en een M4 of samsung 830 halen. Het aanbod SSD's is echt enorm breed maar je moet echt goed zoeken om een SSD te vinden die niet bij wijze van spreken al bij de eerste boot uit elkaar valt. (of nog eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb een paar dagen geleden een Crucial M4 SSD in mn oude laptop met Vista gezet. Alles prima totdat ik vandaag het scherm inklapte en de latop dus in hibernation ging. Hij wilde er niet meer uitkomen en na hem uitgedaan te hebben, wil hij uberhaupt niet meer normaal opstarten en Windows laden. Is dit een bekend mogelijk pobleem met SSD's? Wellicht doordat het het oude Vista is? Iemand een oplossing, want hij wil na tig keer opnieuw proberen te herstarten nog niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je eens uitleggen in wat voor zin hij precies niet laad? Loopt hij al vast bij het bios, of is het een software issue rond de tijd van heet windows laadscherm? De M4 is in principe een hele betrouwbare SSD, al waren er in het begin (+- een jaar terug) wat firmwareproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:22
Ik heb een pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 512GB .. Nu heb deze aangesloten in mijn desktop op een sata6 poort. Ik haal onderstaande snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/232qa.png

Ligt het nou aan mij of moet dat veel (+- 100/150) hoger liggen?

// Moet de setting in mijn bios op AHCI of op (S)ATA staan? Aankomend weekend wordt de hele PC opnieuw geinstalleerd en dan wil ik het wel in één keer goed doen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Bobmeister op 13-03-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosh
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:19:
Kan je eens uitleggen in wat voor zin hij precies niet laad? Loopt hij al vast bij het bios, of is het een software issue rond de tijd van heet windows laadscherm? De M4 is in principe een hele betrouwbare SSD, al waren er in het begin (+- een jaar terug) wat firmwareproblemen.
Hij doet helemaal niks. Scherm blijft zwart. De powerknop is aan, de fan draait. Als ik hem net start dan zie ik het hdd ledje even flikkeren maar daarna niks meer. Ik heb nu maar de batterij eruit en het cmos stekkertje eruit, kijken of hij daarna wel weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 07:04

Convoy

g44p

Awsom schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:28:
Ik heb een pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 512GB .. Nu heb deze aangesloten in mijn desktop op een sata6 poort. Ik haal onderstaande snelheid:

[afbeelding]

Ligt het nou aan mij of moet dat veel (+- 100/150) hoger liggen?

// Moet de setting in mijn bios op AHCI of op (S)ATA staan? Aankomend weekend wordt de hele PC opnieuw geinstalleerd en dan wil ik het wel in één keer goed doen :P
Lees jij anders eerst es ff dit mooie topic door voordat je retorische vragen gaat stellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord staat zelfs in de topicstart. ctrl-F op HDtune ;)
Swoosh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:28:
[...]

Hij doet helemaal niks. Scherm blijft zwart. De powerknop is aan, de fan draait. Als ik hem net start dan zie ik het hdd ledje even flikkeren maar daarna niks meer. Ik heb nu maar de batterij eruit en het cmos stekkertje eruit, kijken of hij daarna wel weer start.
Haal de schijf er eens uit, verhelpt dat het probleem? Zo ja, dan kan het inderdaad zijn dat hij een plotselinge dood is gestorven. Iets wat ik in een jaar tijd nog niet een keer heb gezien op GoT.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosh
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:41:

[...]

Haal de schijf er eens uit, verhelpt dat het probleem? Zo ja, dan kan het inderdaad zijn dat hij een plotselinge dood is gestorven. Iets wat ik in een jaar tijd nog niet een keer heb gezien op GoT.
Batterijen eraf en schijf eruit hielpen niet. Nu oude hdd erin gedaan maar het probleem blijft, dus het ligt niet aan de ssd neem ik aan. Wel vaag dat het probleem precies ontstaat nadat ik de laptop met nieuwe ssd voor het eerst in hibernation zet. Iets off-topic, maar welk mechanisme zorgt ervoor dat een laptop bij dicht/openklappen van het scherm in en uit hibernation komt? Wellicht dat ik daar de oorzaak kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swoosh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:15:
Iets off-topic, maar welk mechanisme zorgt ervoor dat een laptop bij dicht/openklappen van het scherm in en uit hibernation komt?
De power knop, hibernate betekent namelijk dat de laptop helemaal uit gaat. De state van het RAM wordt opgeslagen ineen bestand genaamd hyberfyle.sys. Bij het opstarten krijg je de omgekeerde procedure.

Sleep is wat anders, sommige laptops gaan aan als je de klep openklapt, anderen als je op de power knop drukt, of beiden, afhankelijk van welke methode je gebruikt om hem in sleep te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:22
freekweb schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:39:
[...]

Lees jij anders eerst es ff dit mooie topic door voordat je retorische vragen gaat stellen....
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:41:

[...]
Sorry :> Ben nieuw op het gebied van SSD's :*)

Ik zal even de CrystalDiskMark resultaten posten. Ik las net ook ergens in dit topic dat ik hem niet op mijn Marvell controller moet aansluiten. Daar zit die nu juist wél op. Zal dat even veranderen en kijken of de resultaten dan enorm veranderen..

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2vkby52.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Nog een vraag.

Als ik alleen mijn OS op SSD installeer kom ik de volgende problemen tegen:

1. Als ik een programma opstart zijn de gegevens ergens anders opgeslagen (op de oude HDD neem ik aan). Bijv. pokerstars opstarten via HDD dan ben je al je settings + vooraf ingevulde loginnaam kwijt. Wat kan ik het best doen?

2. Als ik een programma op de SSD installeer bijv. pokerstars. De instellingen zijn er niet, ze zijn bij de HDD. Is het verstandig om ze allemaal op de SSD te zetten? Zo ja hoe doe ik dat?

3. Bepaalde programma's ben ik te lui om eerst op de HDD te un-install en daarna install op de SSD. Is het niet makkelijk om de bestanden bij program files op de HDD gewoon copy paste naar de SSD? Als ik dit doe zie ik niet bij start -> alle programma's de programma's die gecopieerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dit heeft niks meer met SSD's te maken... Maar gewoon windows...

Ga je maar eens inlezen hoe om te gaan met reinstalls van windows.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 14-03-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
ragnaroks schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:53:
Nog een vraag.

Als ik alleen mijn OS op SSD installeer kom ik de volgende problemen tegen:

1. Als ik een programma opstart zijn de gegevens ergens anders opgeslagen (op de oude HDD neem ik aan). Bijv. pokerstars opstarten via HDD dan ben je al je settings + vooraf ingevulde loginnaam kwijt. Wat kan ik het best doen?
2...
3...
Hoort inderdaad niet in dit topic thuis eigenlijk...

Voor het programma 'Pokerstars': Onmiddelijk verwijderen en nooit meer omkijken naar dergelijke troep. Gokken is zonde van je tijd en geld en kan een verslaving worden (maar dat is slechts mijn mening...)

Voor het overzetten van hdd naar ssd: Samsung verkoopt zijn SSD als 'Upgrade Kit' inclusief Norton Ghost en USB adapter zodat je met een paar muiskliks alles exact kan kopieren. Maar er is ook gratis software, zie mijn post hierboven.
Alternatief is uithuilen en opnieuw beginnen met alles installeren en instellen. Het kan soms best goed zijn om met een schone lei te beginnen. De oude hdd kun je voorlopig bewaren als backup en later eventueel wissen en hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
@ragnaroks

Als je een SSD hebt, wil je toch ook liefst al je (veelgebruikte) programma's daar op zetten. Je hoeft geinstalleerde programma's op de HDD niet eens te uninstallen. Je hebt blijkbaar Windows op de SSD geinstalleerd, dus zijn alle registerentries van alle voorheen geinstalleerde programma's foetsie.
Dus de directory met al je programma's kun je zo in 1x verwijderen. Dan herinstalleren op de SSD.

HDD's zijn het beste voor enkel video, muziek, foto's, installatiebestanden, backup bestanden etc.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28
Wellicht dat iemand mij kan helpen?

Situatie:
- Dell XPS 17 notebook met i7-2670qm processor en 16gb geheugen
- primaire harde schijf: Samsung 830 ssd 512gb
- secundaire harde schijf: seagate 750gb 7200rpm
- sata 3 poorten, ahci ingeschakeld in bios

Ik heb Windows 7 oem home edition geïnstalleerd op de ssd. Van beide schijven eerst alle partities weggegooid en op de ssd een nieuwe partitie aangemaakt. Installatie duurde zeer voor mijn gevoel, kopiëren bestanden (tweede vinkje in setup) duurde 40 minuten.

Het lezen van de ssd schijf is in orde volgens mij (490mb sequentieel), maar het schrijven gaat superlangzaam. Volgens AS SSD is schrijfsnelheid bij sequentieel 80mb, bij 4K schrijven kom ik niet boven de 2mb uit! Daarna de test gestopt. Heb voor de ssd schijf vooraf indexatie van de c-schijf uitgezet.

Weet iemand wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Awsom schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:53:
[...]

[...]

Sorry :> Ben nieuw op het gebied van SSD's :*)

Ik zal even de CrystalDiskMark resultaten posten. Ik las net ook ergens in dit topic dat ik hem niet op mijn Marvell controller moet aansluiten. Daar zit die nu juist wél op. Zal dat even veranderen en kijken of de resultaten dan enorm veranderen..

[afbeelding]
Het zijn vooral je kleine bestandjes verplaatsen en random acties die onder die controller leiden (iig, de goedkope versie van die controller die in 90% van de moederborden wordt gebruikt). Helaas is het vooral het OS die daarvan gebruik maakt en dat dus langzamer is dan zou kunnen ';)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 17:11
hoi
heb en ocz van 120 gig en will nu en hdd 500gig erbij,wat moet ik doen.
bedankt
bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
knuf schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:16:
hoi
heb en ocz van 120 gig en will nu en hdd 500gig erbij,wat moet ik doen.
bedankt
bart
Een HDD kopen en op je computer aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 17:11
de pc herkennt de hdd niet
Pagina: 1 ... 30 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.