Hoi,
Vrijdag krijg ik een laptop binnen (windows 8.1) en zal er graag een ssd inbouwen. Mochten jullie mij kunnen helpen graag!
Bij de laptop zit een 1TB sshd. Zit er veel performance verschil in? Als ik op internet zoek lees ik van wel, maar dat gaan dan vaak om cijfertjes. Werkt 1 van jullie met beide systemen en kunnen jullie mij vertellen waar je het vooral in merkt?
Er vanuit gaande dat een upgrade naar een SSD handig is, wat is dan een juiste upgrade? Ooit voor mijn vrouw een 256 gb ssd in haar pc gebouwd, is dat nog voldoende? Ik game weinig, maar programma's lijken steeds groter te worden.
Nu de echte vragen:
- Ik wil er windows 10 op zetten kan ik gewoon een usbstick maken met een opstart disk? Ik heb geen productkey, maar leest de computer dan van via de bios dat ik een geldende windows 8 key heb en kan ik zo upgraden? Of is het alleen mogelijk om mijn 'oude' schijf te klonen en is een legale fresh instal niet mogelijk.
- Is zo'n sshd een prima backup schijf? Kan ik er gewoon een omhulsel omheen doen en gaan? Zo niet, levert zo'n schijfje 2e hands nog wat op? Nieuw zijn ze zo'n 80 euro zie ik, maar geen idee of er 2e hands vraag naar is.
- Ik heb gelezen dat sshd een langere levensduur hebben dan ssds maakt dit echt zo uit? Naar wat ik gelezen hebt is de levensduur van ssds nu wel prima.
Mochten jullie enkele vragen willen beantwoorden - met name die over de upgrade naar windows 10 - graag!
Zelf wil ik trouwens gewoon voor een goedkope crucial gaan.
Thx!
p.s. een andere optie is een msata erin bouwen, maar ik lees dat je dan met biosinstellingen moet gaan kloten en dat de recoverymodus van lenovo in elk geval dan niet meer werkt.
[
Voor 5% gewijzigd door
Joel22 op 20-04-2016 11:29
]