Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
Viper® schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:40:
Zojuist een nieuwe videokaart bested. Gelijk maar een Samsung EVO 500 Gb SSD meegenomen.
Heb nu een 1 TB hdd, en die is traag als poep. De SSD komt er dus bij.

OP gelezen en een herinstallatie OS wordt geadviseerd (win7).
Is er nog iets anders waar ik op moet letten, welke sata controller die aangesloten wordt?
heb nu een blueray speler + hdd.
Ik neem aan windows op de SSD + pagfile, games en data op de hdd
Windows, Tools en Games daar waar mogelijk op de ssd en Data (muziek, video, foto's e.d) op de hdd.

De ssd kun je gewoon aansluiten op een willekeurige sata poort, maar wel liever op een sata-600 dan op een sata-300. Mits de ssd zelfs ook sata-600 is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
En bij voorkeur een SATA-poort die rechtstreeks van de chipset komt en niet van een controller van bijvoorbeeld ASMedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:08
Swordlord schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:19:
[...]

Het is een "oud" laptopje met een sata-300 controller. Dus normale waardes voor dat systeem.

En hoeveel sneller? Hmmm sequentieel iets meer dan het dubbele...
random acces/4k requests... tot 100x zo snel.
Dan had ik dus net zo goed deze erin kunnen zetten toch ?

Dit ; http://www.sicomputers.nl...ithout-bracketand-34.html @ € 68,45 incl. porto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:10:
[...]

Dit ; http://www.sicomputers.nl...ithout-bracketand-34.html @ € 68,45 incl. porto ?
Jup.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:10:
[...]

Had ook gekund, maar nu heb je een SSD die opzicht goed aangeschreven staat en dat telt vele malen meer mee, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Vandaag de Samsung 950 Pro 512GB binnen.

Wat een klein handzaam dingetje. Geen kabels, gewoon insteken, schroefje aandraaien en installeren maar.

Nu werkte mijn videokaart niet helemaal mee, maar dat staat verder los van de ssd.

Hieronder de resultaten, die zijn in orde toch voor deze ssd?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2dcfko7.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afgaand op de snelheden heb je geen last van throttling? Die snelheden zijn best goed voor zo'n ssd :)

.... is dat ding nu sneller dan Intel's 750 400GB'er?

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 09-04-2016 10:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Raven schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:55:
Afgaand op de snelheden heb je geen last van throttling? Die snelheden zijn best goed voor zo'n ssd :)

.... is dat ding nu sneller dan Intel's 750 400GB'er?
Hij werd anders wel 76 graden na deze test, dus throttling had heel goed gekunt.

Ik weet niet hoe snel de 750 van Intel is. Heb jij die dan?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nee, die heb ik niet. Zit voor pc-upgrade te twijfelen tussen de Intel 750 en die 950.

Waarbij er naast host OS, games en software ook VM's op komen te draaien. Dus dan lijkt de Intel de beste keus, maar ik kan mij vergissen.

[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 09-04-2016 12:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een nieuwe SSD kiezen is op dit moment nog best lastig! Ik ben namelijk op zoek naar een grotere SSD voor mijn NAS (nu 32 GB). In plaats van 50 euro voor 120 GB uit te geven kan ik in dat geval ook gewoon mijn huidige 250 GB SSD doorschuiven. Dat idee ontstond omdat ik o.a. een BX200 480 GB voor 120 euro zag. Echter kom ik ook diverse modellen tegen dit niet of nauwelijks zijn gereviewed. Ik noem er even een paar: Intel 535, Intel 540S en de Sandisk Plus (Ultra II is wel gereviewed).

De BX200 is in ieder geval niet best, vooral het 240GB model heeft opmerkelijke beperkingen door zijn 3 GB SLC cache. Maar zelfs in het snelle gedeelte is hij in sommige tests 80% trager dan een BX100. Niet iets om over naar huis te schrijven.

Een PCI-E ssd zag er ook wel gaaf uit. Echter blijkt dat mijn moederbord in dat geval van 16 PCI-E lanes naar x8 schakelt. Met het oog op Polaris/Pascal is dat niet echt handig.

Een SSD die wel in alle opzichten beter is dan mijn MX100 is de 850 Evo 500 GB. Echter die kost dan meteen weer 150 euro, 3x het start bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2016 20:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:39:
...

Een SSD die wel in alle opzichten beter is dan mijn MX100 is de 850 Evo 500 GB. Echter die kost dan meteen weer 150 euro, 3x het start bedrag.
Hoezo in alle gevallen beter? Geen power capacitators, nieuw soort flash geheugen en Samsung (die heeft zijn software en firmware niet altijd op orde en is nogal van de 'planned obsolence').

Als je per sé budget wilt gaan, doe dan niet die Sandisk Plus (über budget rotzooi) maar eerder die Ultra II. Alhoewel die Intel 535 met MLC geheugen dan ook wel prima is, ondanks zijn Sandforce controller maar mét Intel firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met alle gevallen doelde ik op de prestaties. Dus zowel IOPS, sequentieel read/write, random read/write, database simulaties, enz.

De powercaps zal ik niet missen. Die bij de MX100 zitten er namelijk alleen op voor data-at-rest. Samsung vangt dat af met rollbacks. In beide gevallen ben je data-on-the-fly kwijt.

Die Sandisk plus kon ik echt niets over vinden, heb jij wel een review gevonden?

Verder lijkt de Ultra II het inderdaad beter te doen dan een BX200 480 GB, echter hij is met 129 euro ook weer een stukje duurder dan de 117 euro van de BX200. Bovendien zit hij qua prijs dicht bij de 850 evo van 150 euro.

Met de 840 heeft Samsung het inderdaad slecht gedaan. Alleen nu gebruikt vrijwel iedereen tlc dus wie weet wat voor beerput er nog aan zit te komen mbt budget ssd's :P.

Misschien moet ik even wachten op de MX300. Aan de andere kant ben ik nu ook niet heel erg fan van mijn eigen MX100 256 GB. Tot heden is er nog steeds geen werkende software suite en hij heeft last van performance degradatie op de writes. Hij begon ooit met 350 MB/s en is teruggezakt naar 180 MB/s. Momenteel doet hij 278 MB/s. Als ik een handmatige trim gooi dan doet hij 1 minuut later 319 MB/s.

Op reads valt hij ook terug naar 250 MB/s op stukken waar data staat (70 GB vrij):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rPSEeaCw9fYQxWyDtPyKte9p/full.png

Ter vergelijking, dit is mijn oude Intel 120 GB:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CBNppkdbD88ok6UVFlTLabjx/full.png

Is er iemand met een MX200 of Samsung 850 evo die ook even een HD tach wil draaien?

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 15-04-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
sdk1985 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:32:
...
Die Sandisk plus kon ik echt niets over vinden, heb jij wel een review gevonden?
...
http://tweakers.net/produ...ndisk-ssd-plus-120gb.html

En laatst nog eens in een andere review gedoken om eens te kijken wat de verschillen waren met een Sandisk Extreme II, Ultra II en SSD Plus. Mijn mening: je wil die SSD Plus gewoon niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh ja die review had ik genegeerd omdat het een 120 GB model betreft. Die modellen hebben te weinig NAND packages om goede snelheden te halen.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8747/TurboWrite_575px.png
De eerste 7 seconde even negeren, dat is die cache. Zoals je ziet is het allemaal verschrikkelijk lineair. Van 120 naar 250 verdubbeld de snelheid, van 250 naar 500 bijna. Dat is de SATA III bottleneck.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 15-04-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SpiceWorm schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:23:
Hi,

mijn windows 10 installatie freezed regelmatig (10x per dag is niet ongewoon) voor een seconde of 10. Het komt steeds vaker voor. Zelfs spotify houdt op met spelen. Als ik dan taakbeheer open heb staan dan is de SSD 100% bezig maar er is geen data overdracht zoals in het plaatje hieronder.
[afbeelding]

Het betreft een crucial m4. Wat kan dit zijn? Is dit SSD gerelateerd of iets anders?
M'n voeding staat ook op de nominatie om vervangen te worden omdat hij wat brak lijkt te worden.

Moederbord ASROCK B75 PRO3-M. De ssd draait de nieuwste firmware.
Dit probleem kwam bij mij door een interactie van skype en ISO mount software. Ik had beide verwijderd en het probleem heeft zich een maand lang niet voorgedaan. Installatie van één van beiden triggerde niet het probleem, nu beiden geïnstalleerd zijn treed het probleem direct weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een soortgelijk probleem weleens gekregen door een defecte dvd-brander. Fouten op de sata interface zetten het systeem in de freeze. Maar er zijn meer oorzaken te verzinnen. Ook een videokaart kan weleens dergelijke symptomen veroorzaken. Kwestie van uitsluiten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:47
Hoi,
Vrijdag krijg ik een laptop binnen (windows 8.1) en zal er graag een ssd inbouwen. Mochten jullie mij kunnen helpen graag!
Bij de laptop zit een 1TB sshd. Zit er veel performance verschil in? Als ik op internet zoek lees ik van wel, maar dat gaan dan vaak om cijfertjes. Werkt 1 van jullie met beide systemen en kunnen jullie mij vertellen waar je het vooral in merkt?
Er vanuit gaande dat een upgrade naar een SSD handig is, wat is dan een juiste upgrade? Ooit voor mijn vrouw een 256 gb ssd in haar pc gebouwd, is dat nog voldoende? Ik game weinig, maar programma's lijken steeds groter te worden.

Nu de echte vragen:
- Ik wil er windows 10 op zetten kan ik gewoon een usbstick maken met een opstart disk? Ik heb geen productkey, maar leest de computer dan van via de bios dat ik een geldende windows 8 key heb en kan ik zo upgraden? Of is het alleen mogelijk om mijn 'oude' schijf te klonen en is een legale fresh instal niet mogelijk.

- Is zo'n sshd een prima backup schijf? Kan ik er gewoon een omhulsel omheen doen en gaan? Zo niet, levert zo'n schijfje 2e hands nog wat op? Nieuw zijn ze zo'n 80 euro zie ik, maar geen idee of er 2e hands vraag naar is.

- Ik heb gelezen dat sshd een langere levensduur hebben dan ssds maakt dit echt zo uit? Naar wat ik gelezen hebt is de levensduur van ssds nu wel prima.

Mochten jullie enkele vragen willen beantwoorden - met name die over de upgrade naar windows 10 - graag!

Zelf wil ik trouwens gewoon voor een goedkope crucial gaan.

Thx!

p.s. een andere optie is een msata erin bouwen, maar ik lees dat je dan met biosinstellingen moet gaan kloten en dat de recoverymodus van lenovo in elk geval dan niet meer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Joel22 op 20-04-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Raven schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:51:
Nee, die heb ik niet. Zit voor pc-upgrade te twijfelen tussen de Intel 750 en die 950.

Waarbij er naast host OS, games en software ook VM's op komen te draaien. Dus dan lijkt de Intel de beste keus, maar ik kan mij vergissen.
Als je puur naar de specs kijkt:

Intel 750 ssd:
400GB 2.5" (PCI-e 3.0 x4) @ 2.200/900MB/s
Prijs € 325,-

Samsung 950 Pro m.2 ssd:
512GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 2.500/1.500MB/s
Prijs € 309,-

Dan lijkt het me duidelijk dat de Samsung in het voordeel is:
- Lagere prijs
- Meer snelheid
- Neemt minder ruimte in beslag en geen kabels nodig

Er van uit gaande dat jouw moederbord wel een M.2. slot beschikbaar heeft die ook op PCI-E 3.0 x4 snelheid kan draaien. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
Joel22 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:22:
Zit er veel performance verschil in?
Een SSD is significant veel sneller dan een SSHD ja, qua access van random data zeker.
Ooit voor mijn vrouw een 256 gb ssd in haar pc gebouwd, is dat nog voldoende? Ik game weinig, maar programma's lijken steeds groter te worden.
Heb dat hier ook en da's, voor mij, voldoende. Data (foto's, films) gewoon op een andere HD opslaan :)
Ik wil er windows 10 op zetten kan ik gewoon een usbstick maken met een opstart disk? Ik heb geen productkey, maar leest de computer dan van via de bios dat ik een geldende windows 8 key heb en kan ik zo upgraden?
Wat ik hier heb gedaan is eerst Win8 laten updaten naar Win10 vanuit de huidige Win8 installatie. Op dat moment is je huidige hardware setup "geactiveerd" en heb je geen Win10 key nodig. Dan inderdaad Win10 ISO op een USB zetten en een clean install doen. Bij het installeren zal Windows je huidige hardware weer herkennen en automatisch activeren.
Is zo'n sshd een prima backup schijf? Kan ik er gewoon een omhulsel omheen doen en gaan?
Da's inderdaad een ideaal doel ervoor!
Ik heb gelezen dat sshd een langere levensduur hebben dan ssds maakt dit echt zo uit? Naar wat ik gelezen hebt is de levensduur van ssds nu wel prima.
Levenduur is prima, bij normaal gebruik zal je deze niet kapot krijgen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Snowwie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:30:
[...]

Als je puur naar de specs kijkt:

Intel 750 ssd:
400GB 2.5" (PCI-e 3.0 x4) @ 2.200/900MB/s
Prijs € 325,-

Samsung 950 Pro m.2 ssd:
512GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 2.500/1.500MB/s
Prijs € 309,-

Dan lijkt het me duidelijk dat de Samsung in het voordeel is:
- Lagere prijs
- Meer snelheid
- Neemt minder ruimte in beslag en geen kabels nodig

Er van uit gaande dat jouw moederbord wel een M.2. slot beschikbaar heeft die ook op PCI-E 3.0 x4 snelheid kan draaien. :)
Als je daarnaar kijkt, dan is de Samsung inderdaad in het voordeel.

Maar als je naar IOPS kijkt is de Intel noemenswaardig in het voordeel, aangezien ik naast 't host OS daar ook VM's op ga draaien, dan is dat toch juist een voordeel? Althans, ik dacht van wel.
Daarnaast heeft de Intel een koelblok, dus daar is de kans op thermal throttling niet aanwezig, mits overdruk in de kast aanwezig. Dat is geen probleem. En ruimte is ook geen probleem, de Intel heeft ook geen kabel nodig.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/440419;463644/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
-bericht verwijdert, foutje met quoten.

[ Voor 95% gewijzigd door Joel22 op 20-04-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Brad Pitt schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:30:
[...]

Wat ik hier heb gedaan is eerst Win8 laten updaten naar Win10 vanuit de huidige Win8 installatie. Op dat moment is je huidige hardware setup "geactiveerd" en heb je geen Win10 key nodig. Dan inderdaad Win10 ISO op een USB zetten en een clean install doen. Bij het installeren zal Windows je huidige hardware weer herkennen en automatisch activeren.
Super bedankt voor je antwoorden. Alleen nog een verhelderingsvraag over je bovenstaande antwoord. Moet ik nu eerst de oude hardeschijf laten updaten naar windows 10? Dan de oude hardeschijf kopiëren naar de nieuwe en dan een fresh instal op de nieuwe doen?
Of hoef ik de oude schijf niet te klonen en kan ik nadat ik de oude schijf geupdate heb, de nieuwe schijf in de laptop stoppen, een usb met windows 10 erop zetten en direct vanaf de bios windows 10 installeren? (dat betekent dus dat in de bios ergens wordt geactiveerd dat ik recht heb op windows 10?)

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Joel22 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:43:
[...]
Moet ik nu eerst de oude hardeschijf laten updaten naar windows 10?
Yes!
Dan de oude hardeschijf kopiëren naar de nieuwe en dan een fresh instal op de nieuwe doen?
Nee hoor, gewoon de nieuwe SSD er in, USB stick met ISO booten en clean install.
Of hoef ik de oude schijf niet te klonen en kan ik nadat ik de oude schijf geupdate heb, de nieuwe schijf in de laptop stoppen, een usb met windows 10 erop zetten en direct vanaf de bios windows 10 installeren? (dat betekent dus dat in de bios ergens wordt geactiveerd dat ik recht heb op windows 10?)
Inderdaad! :)
(win10 herkent je setup en zal deze activeren, niet zozeer je bios ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 20-04-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Snowwie schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:45:
[...]

Hij werd anders wel 76 graden na deze test, dus throttling had heel goed gekunt.
Wut....... zo heet wordt mijn CPU/GPU niet eens. Alle crucials tot dusver (M4/M550/MX200) krijg ik niet voorbij de 40 IRL (meestal 36 na een dag gamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Brad Pitt schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:45:
[...]

Yes!

[...]

Nee hoor, gewoon de nieuwe SSD er in, USB stick met ISO booten en clean install.

[...]

Super dan ga ik dat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

_Arthur

blub

eL_Jay schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:46:
[...]

Wut....... zo heet wordt mijn CPU/GPU niet eens. Alle crucials tot dusver (M4/M550/MX200) krijg ik niet voorbij de 40 IRL (meestal 36 na een dag gamen)
De 950 Pro is gewoon een heethoofdje. Maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Raven schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:40:
[...]
Als je daarnaar kijkt, dan is de Samsung inderdaad in het voordeel.

Maar als je naar IOPS kijkt is de Intel noemenswaardig in het voordeel, aangezien ik naast 't host OS daar ook VM's op ga draaien, dan is dat toch juist een voordeel? Althans, ik dacht van wel.
Daarnaast heeft de Intel een koelblok, dus daar is de kans op thermal throttling niet aanwezig, mits overdruk in de kast aanwezig. Dat is geen probleem. En ruimte is ook geen probleem, de Intel heeft ook geen kabel nodig.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/440419;463644/
Ik vraag me af in welke situaties je echt tegen de IOPS limieten van zo'n ding aan gaat lopen.

Naast dat de Samsung groter is heeft de Intel ook een lagere TBW specificatie. Zo heb ik enige tijd terug een server geleverd waarop de offerte in eerste instantie 800GB DC S3500's stonden, maar waarbij uiteindelijk Samsung PM863 960GB is besteld: sneller, groter, goedkoper en tig keer betere TBW specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

[...]

Dit werkt toch alleen met de November 2015 ISO v1511 ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Help!!!! schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:02:
Dit werkt toch alleen met de November 2015 ISO v1511 ?
Hmmm is dat zo, laatst nog op die manier gedaan. Die ISO was sowieso véél nieuwer dan van die datum :?

Anders hier even lezen Joel: [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eL_Jay schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:46:
[...]

Maar die Crucials halen nog niet eens de helft van de snelheden dan wat de Samsung 950 en Intel 750 halen :P
_JGC_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:57:
[...]

Ik vraag me af in welke situaties je echt tegen de IOPS limieten van zo'n ding aan gaat lopen.

Naast dat de Samsung groter is heeft de Intel ook een lagere TBW specificatie. Zo heb ik enige tijd terug een server geleverd waarop de offerte in eerste instantie 800GB DC S3500's stonden, maar waarbij uiteindelijk Samsung PM863 960GB is besteld: sneller, groter, goedkoper en tig keer betere TBW specs.
Dat is dus dat wat ik niet weet, mijn kennis schiet hier helaas net wat te kort :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Mijn excuses, lichtelijk offtopic:
Ik ga een ssd in mijn net nieuwe Lenovo laptop zetten? Ik kan alleen niet goed achterhalen of mijn garantie hierdoor vervalt. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Joel22 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:02:
Mijn excuses, lichtelijk offtopic:
Ik ga een ssd in mijn net nieuwe Lenovo laptop zetten? Ik kan alleen niet goed achterhalen of mijn garantie hierdoor vervalt. Iemand ervaringen hiermee?
Moet je iets van zegeltjes doorbreken om hem te openen? Waarschijnlijk niet, in dat geval gewoon je HDD even terugplaatsen mocht je hem ooit moeten opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Jerrythafast schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:14:
[...]

Moet je iets van zegeltjes doorbreken om hem te openen? Waarschijnlijk niet, in dat geval gewoon je HDD even terugplaatsen mocht je hem ooit moeten opsturen.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
[...]

Yes!

[...]

[...]

Ik krijg morgen de Samsung evo 750 binnen (dagaanbieding bol.com anders was ik voor de crucial gegaan). Nu is mijn vraag is mijn windows 10 licentie nog taalgebonden. Ik kan een taal instellen bij het maken van een ISO op dit moment draait mijn laptop Engels, maar als de licentie niet taalgebonden is zet ik hem op NL. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Licenties zijn niet taal en bitversie gebonden, alleen editie (Home/Pro/Enterprise) en mogelijk hardware gebonden (oem).

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 21-04-2016 23:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm ik loop met mijn nieuwe Samsung 850 Evo 500 GB tegen het probleem aan dat de Magician
software hem in Windows 10 niet goed herkent.
Magician is not properly communicating with Samsung SSD, so some of the Magician features may not work correctly...Please always use the latest strorage driver or Microsoft driver
Hierdoor is de Rapid mode niet in te schakelen.

Vermoedelijk omdat ik RAID ipv AHCI modus in de bios gebruik. Op Windows 7 werkt het echter wel...

edit: Bedenk me wel dat ik op Windows 7 een Intel driver suite heb voor storage "Intel Rapid Storage Technology Driver" van 11 MB. Tot nu toe vindt ik op de Intel website alleen wat inf betanden van <1 MB. Niet de suite.

edit2: Helaas. Ik heb de Intel RST suite van de Z87-GD43 gedownload en geïnstalleerd, die werkt. Samsung Magician geeft echter nog dezelfde communicatie fout aan.

[ Voor 52% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jerrythafast schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:14:
[...]

Lenovo plakt tegenwoordig een zegel over een van de schroefjes waarmee de harddisktray vastzit binnenin. In principe verspeel je alleen de garantie op de harddisk als je die verbreekt.

Bewaar wel je harddisk, mocht je je laptop ooit willen opsturen voor garantie zet je die harddisk terug. Lenovo/Medion heeft mij destijds gewaarschuwd voor kosten als ik een laptop zou opsturen met afwijkende hardware erin. Is ook lullig als je laptop geswapt of gecrediteerd wordt, kans dat je je SSD niet weer ziet is aanwezig. Of dat dezelfde harddisk is waarmee de laptop verkocht is boeit ze overigens niet zo, ik heb hier een hele stapel harddisks uit Lenovo laptops, als ik eentje opstuur prop ik er tijdelijk een "originele" van de stapel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:44:
Lenovo plakt tegenwoordig een zegel over een van de schroefjes waarmee de harddisktray vastzit binnenin. In principe verspeel je alleen de garantie op de harddisk als je die verbreekt.
Je hebt in Nederland gewoon nog garantie op het spul, ook als je stickers verbreekt. Uiteraard hoeft de fabrikant geen garantie te leveren op hardware die niet bij hun gekocht is, of die onvakkundig behandeld is bij de upgrade. Dat lijkt me dan ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo'n sticker is idd niet rechtsgeldig, maar is voor de fabrikant wel handig om aan te tonen dat een harddisk niet origineel is of dat er fysieke wijzigingen aangebracht zijn in een systeem.

In mijn geval heb ik gewoon een harddisk van de stapel gepakt, factory reset gedaan (nou ja... gewoon de installatie van Windows gestart) en de laptop opgestuurd. Zegels aan poeier gedraaid, doen ze niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
mmm. Ik heb net een 750 gig samsung evo geinstalleerd (schone installatie) op een lenovo yoga 500. Krijg nu vaak de melding: ' dpc watchdog violation' . Iemand enig idee? Na googlen heb ik zelf een nvidia driver gedownload en voor mijn ssd vond ik niet echt drivers ik heb samsung magician gedownload om via die weg de driver updates te krijgen, maar nog geen resultaat. Iemand? Ik post het hier omdat ik vermoed dat het met de ssd te maken heeft, maar het zou natuurlijk ook kunnen komen door de fresh windows installatie en dat er dan bepaalde drivers ontbreken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen de 850 evo getest:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4yOtTDLzstqKNE0VRbhacdxk/full.png
Bij grote kopieer acties is hij ongeveer 200 MB/s sneller dan mijn Crucial MX100 256GB. Zodra ik die heb uitgezocht krijgt die een secure erase. Performance daarvan is in 2015 weer een beetje ingekakt.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 15-09 16:57
Joel22 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:01:
mmm. Ik heb net een 750 gig samsung evo geinstalleerd (schone installatie) op een lenovo yoga 500. Krijg nu vaak de melding: ' dpc watchdog violation' . Iemand enig idee? Na googlen heb ik zelf een nvidia driver gedownload en voor mijn ssd vond ik niet echt drivers ik heb samsung magician gedownload om via die weg de driver updates te krijgen, maar nog geen resultaat. Iemand? Ik post het hier omdat ik vermoed dat het met de ssd te maken heeft, maar het zou natuurlijk ook kunnen komen door de fresh windows installatie en dat er dan bepaalde drivers ontbreken o.i.d.
Tip Google even op, "dpc watchdog violation windows 10 fix" :)

YouTube: Fix Dpc_Watchdog_violation on Microsoft Windows 10, 7 and 8

[ Voor 7% gewijzigd door Habana op 24-04-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Thx na herinstalleren krijg ik de fout niet meer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe zit het eigenlijk met ondersteuning van M2 ssd's op moederborden. Als je bijv. een recent model ssd wil, maar er staan alleen iets oudere modellen vermeld als ondersteund op de site van de fabrikant van het moederbord, zal die nieuwe dan werken?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik zag dat er in de Dell Precision 5510 een 1TB M.2 PCIe SSD leverbaar is. Ik zie nergens 1TB SSD's te koop staan in M.2 formaat. Weet iemand welke SSD dat is?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BugBoy schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:53:
Ik zie nergens 1TB SSD's te koop staan in M.2 formaat.
Tuurlijk wel: http://tweakers.net/categ...5SGFZYo6SVbSSr56RUmxtbS0A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik had een filter op PCIe aangezet en toen zag ik niets. Maar dit zijn toch SATA-600 SSD's? Ik mag toch aannemen dat ze voor dat geld een NVMe model bedoelen?

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 28-04-2016 22:04 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maar die zijn niet pcie, dat zijn sata kaartjes.

pcie zijn erg veel duurder. maar zijn er wel, maar net niet 1 TB , wel 1,2 om maar eens wat te noemen

Hier zijn ze, vanaf 750 euro...

http://tweakers.net/categ...viCpcGLZ8lrgfPadmgbMLfW_g

[ Voor 20% gewijzigd door Reepje op 28-04-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik begin te begrijpen waarom Apple zo'n enorme meerprijs rekent voor zijn SSD's. Ik heb begrepen dat daar wel NVMe SSD's inzitten. Helaas zijn die blijkbaar niet te krijgen voor Windows-based laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Reepje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:04:
[...]

maar die zijn niet pcie, dat zijn sata kaartjes.

pcie zijn erg veel duurder. maar zijn er wel, maar net niet 1 TB , wel 1,2 om maar eens wat te noemen

Hier zijn ze, vanaf 750 euro...

http://tweakers.net/categ...viCpcGLZ8lrgfPadmgbMLfW_g
Die passen niet zo lekker in een laptop he :+
BugBoy schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:04:
Ik had een filter op PCIe aangezet en toen zag ik niets. Maar dit zijn toch SATA-600 SSD's? Ik mag toch aannemen dat ze voor dat geld een NVMe model bedoelen?
Doen ze ook. http://i.dell.com/sites/d...eries_5510_Spec_Sheet.pdf

Maar welk merkje, dat staat er niet bij. Er zijn verschillende leveranciers die 1TB PCIe NVMe M2 ssd's op de kaart hebben staan voor dit jaar. Mogelijk dat Dell een exclusief dealtje heeft kunnen sluiten om als eerste een bepaalde ssd te mogen/kunnen leveren.

[ Voor 36% gewijzigd door _Arthur op 28-04-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand toevallig vertellen met welke consumenten-SSD de Samsung MZ7PD256HCGM te vergelijken valt? Als ik Google raadpleeg lijken de meeste hits over de 840 Pro te gaan, maar geen van de links kan bevestigen dat het daar inderdaad om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
840 PRO standaard retail versie is MZ-7PD256BW zoals hij in de pricewatch staat.
Dus het is vermoedelijk een 840 PRO die is gemaakt voor een OEM, of gewoon een versie indicatie.

Edit:
Detective werk klaar, conclusie: Het is een 840 PRO
Er zijn aantal retail versies, eindigend met HAFV, HAGM

HCGM kom ik vooral tegen als 840 PRO DELL en HP "Spare" part.

[ Voor 113% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Heeft iemand ervaring mee met verschillende soorten SSD's in een RAID1 array?
Bijvoorbeeld de Samsung 850 EVO 1TB gecombineerd met een Samsung 850 Pro 1TB. Je hebt dan wel de betrouwbaarheid van een Pro-versie, maar betaalt niet de hoofdprijs omdat je 1 goedkopere schijf gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 16:49
Hey mensen,

Even een denk ik simpele vraag, hoe kan ik het beste mijn ssd benchen? met Crytal kun je b.v 3 x 1000 etc doen maar wat is op dit moment de beste setting hiervoor? voor het meest realistische resultaat?

Wil namelijk de sm951 (128GHB) testen die in raid 0 draait met een zelfde sm951

alvast thx

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
amdboy1983 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:33:
Hey mensen,

Even een denk ik simpele vraag, hoe kan ik het beste mijn ssd benchen? met Crytal kun je b.v 3 x 1000 etc doen maar wat is op dit moment de beste setting hiervoor? voor het meest realistische resultaat?

Wil namelijk de sm951 (128GHB) testen die in raid 0 draait met een zelfde sm951

alvast thx
Ik verwacht dat er in dit topic wel wat inspiratie te halen valt: Het grote SSD topic ~ Deel 9 (wel klikken!) O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-09 20:42
Hallo mensen ik ben een leek met laptop/desktops..
Naar nu wil ik mijn hdd vervangen van me laptop naar een ssd ivm trager worden van de laptop.

Is dat mogelijk met zo'n laptop of niet?
http://m.redcoon.nl/B6328...OTU-YeBz8wCFVIYGwodlH0Hig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:45:
Hallo mensen ik ben een leek met laptop/desktops..
Naar nu wil ik mijn hdd vervangen van me laptop naar een ssd ivm trager worden van de laptop.

Is dat mogelijk met zo'n laptop of niet?
http://m.redcoon.nl/B6328...OTU-YeBz8wCFVIYGwodlH0Hig
Ja hoor dat is wel mogelijk. Ik heb het zelf ook gedaan bij een oudere Samsung N150plus netbook van me.

In onderstaand filmpje zie je hoe iemand geheugen EN een ssd plaatst in een Acer Aspire E15 (de layout van jouw laptop kan een tikkeltje verschillen, maar het principe moet overeenkomen).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Snowwie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:11:
[...]

Ja hoor dat is wel mogelijk. Ik heb het zelf ook gedaan bij een oudere Samsung N150plus netbook van me.

In onderstaand filmpje zie je hoe iemand geheugen EN een ssd plaatst in een Acer Aspire E15 (de layout van jouw laptop kan een tikkeltje verschillen, maar het principe moet overeenkomen).

[video]
Super bedankt.. Zijn alle aansluitingen hetzelfde verder dus kan willekeurige ssd schijf kopen?
Of ben ik nog beperkt in de keuze die ik maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:07:
Soms zit er ook een bepaalde maximum hoogte aan dat soort dingen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Brad Pitt schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:13:
[...]

Soms zit er ook een bepaalde maximum hoogte aan dat soort dingen vast.
Dus ik zou hem eerst uit elkaar moeten halen om te meten en dan pas bestellen?
Dit leek me een goede voor een schappelijke prijs.
https://www.alternate.nl/...duct/988421?tk=7&lk=15377

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Maximum hoogte is met name relevant voor normale harddisks met veel capaciteit. SSD's daarentegen worden vaak zelfs geleverd met opvulmateriaal om er voor te kunnen zorgen dat de dikte genoeg toeneemt om goed te kunnen monteren. Deze SSD heeft een vrij gangbare hoogte (7mm), en zal dus zeker passen in een vrij forse laptop waar nu een 1TB schijf in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:01:
Heeft iemand ervaring mee met verschillende soorten SSD's in een RAID1 array?
Bijvoorbeeld de Samsung 850 EVO 1TB gecombineerd met een Samsung 850 Pro 1TB. Je hebt dan wel de betrouwbaarheid van een Pro-versie, maar betaalt niet de hoofdprijs omdat je 1 goedkopere schijf gebruikt.
Je raid 1 is zo snel als de traagste schijf dus in dat geval heeft de snellere ssd geen nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Super bedankt.. Zijn alle aansluitingen hetzelfde verder dus kan willekeurige ssd schijf kopen?
Aan de video te zien plaatst hij een Samsung 850 EVO, dat is een standaard ssd. Dus de meeste ssd's zullen wel passen. De aansluiting is hetzelfde, bij de ssd zitten de sata connector en de power connector op dezelfde plek als op de interne 2,5" harddisk van die laptop.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 16:49
Heb sinds kort 2x een sm951 nvme in raid 0...net even een test gedraaid.
Zijn dit normale te verwachten waarden? zat hiervoor met een bx100 op een sata 2 mobo :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14mjnk.jpg

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel Optane Client SSDs to Debut Alongside "Kaby Lake" Processors

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OONQ9eHMlfykm4sFLWTD6Ib0/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 13-06-2016 08:37 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Heeft iemand enig idee waar ik de Intel 750 SSD's kan krijgen met M2 adapter?

http://nl.hardware.info/n...sd-750-uit-met-m2-adapter

Het is in pricewatch niet duidelijk of die erbij zit of niet.

Ik wil een NVME SSD maar ik heb een mITX mobo (en een dikke videokaart, dus geen plek voor een PCI-E SSD) met een M2 slot waar SSD's in passen met een lengte van max 60mm (niet op gelet met kopen |:( |:( ).

De 2,5" Intel 750 met M2 verloopje is mijn enige optie. Ik kan die natuurlijk los kopen, maar vanwege de bulky connector moet ik dan gaan slijpen in mijn kast. 8)7

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:38:

Superfetch Zorgt ervoor dat Als ik het goed heb windows bepaalde data verplaatst. Dit heeft ermee te maken dat een harde schijf extreem traag is met het lezen van kleine bestanden, maar als meerdere kleine bestanden fysiek achter elkaar staan, gaat het wel snel. Een SSD heeft zo goed als geen seek time. dit principe gaat dus niet op.
Um, nee, niet echt. Superfetch verplaats absoluut geen data (wat jij beschrijft is gewoon defragmentatie). Wat Superfetch wel doet, is bijhouden welke applicaties veel gebruikt worden, en pre-loadt dan (delen) van die programmas in RAM, zodat ze de volgende keer sneller opgestart kunnen worden. Ook dat is op een SSD uiteraard tamelijk zinloos. Dus uitzetten die hap; maar niet omdat er zogenaamd voortdurend data verplaatst zou worden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 15-09 16:57
Ga je nu echt serieus reageren op een quote van vijf jaar geleden.. :+

YouTube: I'm super cereal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
De Crucial heeft zijn eerste SSD uit de nieuwe MX300 lijn gelanceerd! Het betreft een 750GB model in 7mm 2.5" form factor. De MX300 lijn is de derde MX lijn van Crucial en bevat als eerste SSD van hen 3D NAND!

Hij is al verkrijgbaar in de Pricewatch (€206,40) en AnandTech heeft een uitgebreide review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:24:
De Crucial heeft zijn eerste SSD uit de nieuwe MX300 lijn gelanceerd! .
TLC, jammer.

Zit hier nog met een oude MX100. En die is superieur aan deze MX300.

Er is niet meer echt veel om Crucial te adviseren, behalve de lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Zeker waar, hij is niet per se beter. Maar ook niet heel veel slechter, en met €204,90 niet erg duur.

SSDOpslagPrijsPrijs/GB
Crucial MX300750GB€205€0,273
Samsung 850 EVO500GB€148€0,296
Samsung 850 EVO1000GB€295€0,295
Crucial MX200500GB€138€0,276
Crucial MX2001000GB€269€0,269

Qua prijs niveau zit de MX300 iets onder de 850 EVO en ongeveer gelijk met de MX200. Daarmee hebben ze nog één unieke feature: De opslagcapaciteit. Als je nu wel meer dan 500GB SSD wil, maar niet meer dan €250 wilt betalen, is de MX300 750GB een uitstekende keus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
albatross schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:02:
[...]

Um, nee, niet echt. Superfetch verplaats absoluut geen data (wat jij beschrijft is gewoon defragmentatie). Wat Superfetch wel doet, is bijhouden welke applicaties veel gebruikt worden, en pre-loadt dan (delen) van die programmas in RAM, zodat ze de volgende keer sneller opgestart kunnen worden. Ook dat is op een SSD uiteraard tamelijk zinloos. Dus uitzetten die hap; maar niet omdat er zogenaamd voortdurend data verplaatst zou worden.
Als je 16 GB ram hebt is de prefetch niet zo'n probleem. RAM is met 70ns en 20.000 MB/s nog altijd sneller dan je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
sdk1985 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:05:
[...]

Als je 16 GB ram hebt is de prefetch niet zo'n probleem. RAM is met 70ns en 20.000 MB/s nog altijd sneller dan je SSD.
Zeker. Maar het vullen van je RAM met 'onzin' is op zich ook vertragend. omdat het dan niet voor iets anders gebruikt kan worden (al geeft Windows het volgens mij wel weer terug als je het echt nodig hebt).

Ik laat het iig lekker uit staan. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het hele idee achter prefetch is juist om RAM dat anders leeg blijft (wat best zonde is, RAM is niet goedkoop) te vullen met mogelijk nuttige data. En die mogelijk nuttige data ook weer meteen aan de kant te vegen als er echt nuttige data voor in de plaats moet komen. Als prefetch een beetje doorheeft wat handig is om alvast in te laden wordt de pc er sowieso sneller van, en dat mis je zodra je het uitzet. Maar dat mag je zelf weten :)

Verder on-topic, ben ik met name benieuwd wat de rest van de MX300 line-up gaat worden. Een paar van ~250GB gaat misschien wel interesant genoeg zijn om de oude 64GB Kingston in mn server te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk geen onzin, het is veel gebruikte data. Daarnaast wordt het inderdaad vrij gegeven wanneer nodig. De reden dat prefetch wordt uitgezet is dat het je boottijd iets vertraagd. Je moet immers een paar GB aan data naar je ram pompen. Ik zet mijn pc echter 1x per dag aan dus ik zit daar niet mee.

De MX300 kan een interessante SSD worden, afhankelijk van de prijs. Immers de BX200 kan ik niemand aanraden met zijn tergend trage TLC storage en beperkte SLC cache. Het 240 GB heeft slechts 3 GB aan SLC en daarna is het huilen met de pet op met 75 MB/s. Zie hier het 480 en 960 GB model:
Afbeeldingslocatie: https://cms-images.idgesg.net/images/article/2015/11/bx200-480a-and-960-100625602-orig.jpg
Als de MX300 een beetje normalere snelheden haalt maar wel betaalbaarder is dan de 850 Evo dan heeft hij wat mij betreft wel een bestaansrecht.

Heeft iemand al gevonden hoeveel SLC cache de MX300 krijgt en hoe snel/traag hij daarna is?

[ Voor 53% gewijzigd door sdk1985 op 15-06-2016 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Ik was wel benieuwd of er meer mensen een ssd van een onbekend merk via Aliexpress hebben aangeschaft. Ikzelf zat even te neuzen en deze ssd leek mij wel aardig. Maar zoals met veel dingen van dit soort sites geldt eerst zien dan geloven. Verder vroeg ik mij af welke tools aan kunnen geven wat voor nand geheugen in een ssd wordt gebruikt. Deze verkoper geeft aan dat er mlc in zit en de write snelheden wijzen ook die richting in, maarja: eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarma kip
  • Laatst online: 15-09 23:15

Shoarma kip

IceDFire

Vraagje:

Ik heb eergisteren een Evo 850 1TB besteld, een extra ssd voor games. Nou heb ik al een Crucial M4 256GB van een paar jaar oud. Daar staat Windows op. Is het het waard om Windows op de nieuwe Evo 850 te zetten ( hij is immers een stuk sneller)? Of zal de snelheidsverandering voor Windows weinig merkbaar zijn?

Ryzen 7 3700x // 32GB Crucial Ballistix Sport LT 3200 // Gigabyte Aorus X570 ULTRA // Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus Xtreme 11GB // Corsair Force MP600 1TB // Intel 660p 2TB // Samsung Evo 850 1TB // EVGA SuperNOVA 750 G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van wat ik heb gelezen merk je bij Windows alleen de overstap van hdd naar ssd, niet van ssd naar een nog snellere ssd. Of je vorige ssd moet van een van de eerste generaties zijn, dan merk je het denk ik wel.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:04
poema schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 03:52:
Ik was wel benieuwd of er meer mensen een ssd van een onbekend merk via Aliexpress hebben aangeschaft. Ikzelf zat even te neuzen en deze ssd leek mij wel aardig. Maar zoals met veel dingen van dit soort sites geldt eerst zien dan geloven. Verder vroeg ik mij af welke tools aan kunnen geven wat voor nand geheugen in een ssd wordt gebruikt. Deze verkoper geeft aan dat er mlc in zit en de write snelheden wijzen ook die richting in, maarja: eerst zien dan geloven.
Gelukkig zijn er mensen die het voor jou even testen :)
https://www.dramexchange....interFriendly/5/4094.html

Hij lijkt wat op die ADATA SP610 ssd (zelfde controller en MLC geheugen), en daar zijn wel wat uitgebreidere reviews van te vinden.
http://www.anandtech.com/...10-ssd-256gb-512gb-review

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shoarma kip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:39:
Vraagje:

Ik heb eergisteren een Evo 850 1TB besteld, een extra ssd voor games. Nou heb ik al een Crucial M4 256GB van een paar jaar oud. Daar staat Windows op. Is het het waard om Windows op de nieuwe Evo 850 te zetten ( hij is immers een stuk sneller)? Of zal de snelheidsverandering voor Windows weinig merkbaar zijn?
Ik zou hem clonen, zal niet langer dan 30 minuten duren. Vervolgens kun je het testen en weet je het zeker. Kwestie van de M4 loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Laatst online: 06-08 10:54
Malantur schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:04:
[...]

Gelukkig zijn er mensen die het voor jou even testen :)
https://www.dramexchange....interFriendly/5/4094.html

Hij lijkt wat op die ADATA SP610 ssd (zelfde controller en MLC geheugen), en daar zijn wel wat uitgebreidere reviews van te vinden.
http://www.anandtech.com/...10-ssd-256gb-512gb-review
Ziet er goed uit, dus eentje besteld, prijs €50,85. Ben benieuwd naar de kwaliteit van o.a. de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Shoarma kip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:39:
Vraagje:

De snelheidswinst van een ssd zit em voornamelijk in het lezen en schrijven van 4k bestanden. De EVO 850 zal ongetwijfeld sneller zijn dan de M4 als het gaat om het lezen en schrijven van grote bestanden. Als het op 4k bestanden aankomt zul je weinig verschil merken. Bij de meeste ssd's van tegenwoordig ligt de lees en schrijfsnelheid hiervan tussen de 20 en 30MB/s.

Dus gewoon die M4 mooi laten zitten en die 1TB volledig inzetten voor je games. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snowwie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:12:
[...]

De snelheidswinst van een ssd zit em voornamelijk in het lezen en schrijven van 4k bestanden. De EVO 850 zal ongetwijfeld sneller zijn dan de M4 als het gaat om het lezen en schrijven van grote bestanden. Als het op 4k bestanden aankomt zul je weinig verschil merken. Bij de meeste ssd's van tegenwoordig ligt de lees en schrijfsnelheid hiervan tussen de 20 en 30MB/s.

Dus gewoon die M4 mooi laten zitten en die 1TB volledig inzetten voor je games. :)
Crucial kennende zit het er dik in dat het ding ondertussen hartstikke last heeft van performance degr
adation. In dat geval is het minimaal even clonen, secure erase, terug clonen. Je hebt de nieuwe SSD toch liggen.

Of gewoon een secure erase en daarna een schone windows install. Windows 10 vanaf USB 3.0 stick was op mijn 850 Evo in 6 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik kom van een 128GB Samsung 830 en ga naar een 256GB Plextor M7S: ik zocht een grotere SSD voor niet teveel (zoveel extra levert het ook niet op als je weer hoger gaat) maar iets minder brak dan een BX200 :)

Ik dacht, laat ik ook eens benchen voor de verschillen. Zie hier de oude Samsung:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  Sequential Read (Q= 32,T= 1) :   277.852 MB/s
  Sequential Write (Q= 32,T= 1) :   261.740 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   194.153 MB/s [ 47400.6 IOPS]
 Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :    74.791 MB/s [ 18259.5 IOPS]
         Sequential Read (T= 1) :   250.862 MB/s
        Sequential Write (T= 1) :   252.061 MB/s
   Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    21.859 MB/s [  5336.7 IOPS]
  Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :    41.940 MB/s [ 10239.3 IOPS]

Test : 50 MiB [C: 71.2% (76.5/107.4 GiB)] (x3)  [Interval=5 sec]
  Date : 2016/06/15 21:06:00

en de nieuwe, grotere Plextor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Sequential Read (Q= 32,T= 1) :   282.428 MB/s
  Sequential Write (Q= 32,T= 1) :   272.077 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   201.376 MB/s [ 49164.1 IOPS]
 Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   197.530 MB/s [ 48225.1 IOPS]
         Sequential Read (T= 1) :   268.264 MB/s
        Sequential Write (T= 1) :   261.118 MB/s
   Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    26.794 MB/s [  6541.5 IOPS]
  Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :    50.529 MB/s [ 12336.2 IOPS]

Vermoedelijk heb ik de zwik op Sata 300 poorten aangesloten als alles zo netjes onder de 300 MB/s blijft. Maar goed, alsnog wel interessant wat de rest scheelt. Nu even kijken of de geclonede Windows werkt en dan of ik hem op Sata 600 aan kan sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hmm, zag net een wat nare mededeling van ESXi 6 in mijn log:

Device
t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S251NXAGC-34064K_____ performance has deteriorated. I/O latency increased from average value of 1862 microseconds to 38269 microseconds.

En eerder:

Logging to storage has failed. Logs are no longer being stored locally on this host.

Later herstelt de SSD zich kennelijk wat:

Device t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S251NXAGC-34064K_____ performance has improved. I/O latency reduced from 7592 microseconds to 3809 microseconds.

De Health Status is echter OK (met esxcli commando bekeken). Ik zie alleen:

Parameter Value Threshold Worst
---------------------------- ----- --------- -----
Health Status OK N/A N/A
Media Wearout Indicator N/A N/A N/A
Write Error Count N/A N/A N/A
Read Error Count N/A N/A N/A
Power-on Hours 99 0 99
Power Cycle Count 99 0 99
Reallocated Sector Count 100 10 100
Raw Read Error Rate N/A N/A N/A
Drive Temperature N/A N/A N/A
Driver Rated Max Temperature 73 0 57
Write Sectors TOT Count 100 0 100
Read Sectors TOT Count N/A N/A N/A
Initial Bad Block Count N/A N/A N/A
[root@ESXi:~]

Bovendien zegt ie ook:

Failed Blocks Read: 0
Failed Blocks Written: 0
Failed Read Operations: 0
Failed Write Operations: 0
Failed Reserve Operations: 0
[root@ESXi:~]
:~]

Zie ik nu spoken, of is mijn 850 Pro echt niet goed meer?!

P.S. Das weer het nadeel van ESXi: je hebt geen Samsung Magician om de zaak netjes uit te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door albatross op 16-06-2016 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

albatross schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 05:36:
P.S. Das weer het nadeel van ESXi: je hebt geen Samsung Magician om de zaak netjes uit te lezen.
De SSD even in een andere machine hangen zodat je wel de Samsung Magician kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
_Arthur schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:44:
[...]

De SSD even in een andere machine hangen zodat je wel de Samsung Magician kan gebruiken?
Magician ondersteunt geen 2 SSD's. :) (En mijn 950 Pro is waar ik van boot; die kan er dus niet even uit).

Bovendien moet de ESXi data op zich ook iets nuttigs zeggen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het geeft waarschijnlijk aan dat de schijf het op dat moment een beetje druk had. Ik kreeg dergelijke meldingen van ESXi altijd op het moment dat de back-ups liepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
dcm360 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:04:
Het geeft waarschijnlijk aan dat de schijf het op dat moment een beetje druk had. Ik kreeg dergelijke meldingen van ESXi altijd op het moment dat de back-ups liepen...
Ik had een moment waarop de datastore ineens vol was. (Dat kwam omdat ik een virtuele disk ge-resized had, van 80G naar 120G, en klaarblijkelijk had Vmware eerst een kopie gemaakt van die oude disk, en die ge-resized, zodat er ineens een 'unreferenced' 80G vmdk file bijgekomen was; en tja, toen was mijn SSD ineens vol) Wellicht was het dat, al komen de timestamps van de event log niet overeen met wanneer dat plaatsvond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Laatst online: 02-09 21:21
Iemand die mij dit eens kan verklaren, of ben ik de enige die spoken zie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cSzcDJM.png

Alles telkens aangesloten op dezelfde USB3 poort op de Intel chipset van m'n Z97 mobo met Windows 10.

Kolom 1: fine

Kolom 2: fine. Hurray for UASP!

Kolom 3: weird... Waarom is die Samsung 830 bijna dubbel zo snel als de Sandisk Ultra 2 in dezelfde behuizing? Niet dat de Sandisk die snelheden niet aankan, zie kolom 2...
Anyway...

Kolom 4: ... wait, what?!?

Die CSL case is deze: https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s02?ie=UTF8&psc=1 welke normaal een recente en goede Asmedia ASM1153E UASP chip zou moeten hebben.

Had ik eerst die Samsung getest in die case, ik zou gedacht hebben dat de case defect was, maar hij kan wel degelijk mooie snelheden aan...
Omgekeerd dacht ik eerst dat die Samsung de geest aan het geven was (lag al een jaar in de kast), maar aan kolom 3 te zien bleek dat gelukkig ook niet waar te zijn.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 12:39

Sebazzz

3dp

Blijkt wel weer. Vertrouw nooit een OCZ :(

Een paar jaar geleden heb ik mijn laptop geupgrade met een Samsung 830. Mijn OCZ Vertex 2 is al een paar keer RMA gegaan en die heb ik toen opzij gelegd. Toen ik een HTPC ging bouwen kwam deze Vertex weer goed van pas. Maar fast forward een paar jaar, wil mijn HTPC ineens niet meer booten. Wat blijkt: De SSD is in panic mode gegaan :( ARGH!!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rookie no. 1
Sebazzz schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:40:

Een paar jaar geleden heb ik mijn laptop geupgrade met een Samsung 830. Mijn OCZ Vertex 2 is al een paar keer RMA gegaan en die heb ik toen opzij gelegd. Toen ik een HTPC ging bouwen kwam deze Vertex weer goed van pas. Maar fast forward een paar jaar, wil mijn HTPC ineens niet meer booten. Wat blijkt: De SSD is in panic mode gegaan :( ARGH!!
Denk je nou serieus dat een SSD beter wordt na verloop van tijd? Het is geen oude kaas ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als de kaas al aangesneden is, schimmelt die alleen maar weg, net zoals OCZ :X :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:17
Bokkiej schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:24:
(...)
en de nieuwe, grotere Plextor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Sequential Read (Q= 32,T= 1) :   282.428 MB/s
  Sequential Write (Q= 32,T= 1) :   272.077 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   201.376 MB/s [ 49164.1 IOPS]
 Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   197.530 MB/s [ 48225.1 IOPS]
         Sequential Read (T= 1) :   268.264 MB/s
        Sequential Write (T= 1) :   261.118 MB/s
   Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    26.794 MB/s [  6541.5 IOPS]
  Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :    50.529 MB/s [ 12336.2 IOPS]

Vermoedelijk heb ik de zwik op Sata 300 poorten aangesloten als alles zo netjes onder de 300 MB/s blijft. Maar goed, alsnog wel interessant wat de rest scheelt. Nu even kijken of de geclonede Windows werkt en dan of ik hem op Sata 600 aan kan sluiten!
En op Sata 600 op de Plextor M7V 256GB het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 5.1.2 x64 (C) 2007-2016 hiyohiyo
                           Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

Sequential Read (Q= 32,T= 1) :   561.813 MB/s
  Sequential Write (Q= 32,T= 1) :   531.343 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   264.504 MB/s [ 64576.2 IOPS]
 Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   228.671 MB/s [ 55827.9 IOPS]
         Sequential Read (T= 1) :   506.473 MB/s
        Sequential Write (T= 1) :   493.048 MB/s
   Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    38.888 MB/s [  9494.1 IOPS]
  Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :    61.344 MB/s [ 14976.6 IOPS]

Test : 50 MiB [C: 30.6% (72.9/238.4 GiB)] (x3)  [Interval=5 sec]
  Date : 2016/06/20 22:14:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Het valt me op dat ik in dit topic niks vind met de zoekterm 'nmve', is hier een ander topic voor?
Ik probeer het in eerste instantie hier. De snelheden van NMVe schijven liggen grofweg 4x zo hoog als die van SATA SSD's. Ik ben benieuwd of deze verschillen echter relevant en merkbaar zijn voor een normale gebruiker.
Ik heb het dan met name over het opstarten van windows, spelen van games, internetten en tekstverwerken.
Met een zoektocht op google vind ik vooral oude topic waarin de discussie eigenlijk direct over prijs/kwaliteit gaat die in die tijd (2 a 3 jaar gelden) nog slecht was voor de NMVe's. Inmiddels komen de prijzen echter dichter bij elkaar te liggen en hoeven we het daar m.i. wat minder over te hebben :)
Dus puur op functionaliteit- en betrouwbaarheidsniveau; NMVe of SATA?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michiel4life schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:12:

Ik heb het dan met name over het opstarten van windows, spelen van games, internetten en tekstverwerken.
Ik heb wel een linkje, ook wat ouder maar leerzaam. Gaat over deze ssd's Plextor's M6e 256GB, Samsung's XP941 256GB, and Intel's DC P3700 800GB die ze met een klein mandje SATA SSD's vergelijken.

http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Michiel4life schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:12:
Het valt me op dat ik in dit topic niks vind met de zoekterm 'nmve', is hier een ander topic voor?
Omdat het NVME is en niet NMVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Samsungs nieuwe high-end SSD's zijn erg interessant! Zowel de sequentiële als de random snelheden zijn flink hoger dan alles wat er nu op de markt is, en de prijs belooft lager dan de 950 Pro te zijn! :)

SM961PM961
Form factorM.2 2280
ControllerSamsung Polaris
InterfacePCIe 3.0 x4
ProtocolNVMe
DRAM512MB ?
NANDSamsung MLC (2-bit)
V-NAND
Samsung TLC (3-bit)
V-NAND
Sequential Read3200MB/s3000Mb/s
Sequential Write1800MB/s1150MB/s
4KB Random
Read (QD32)
450k IOPS360k IOPS
4KB Random
Write (QD32)
400k IOPS280k IOPS

Edit: Ik heb de SM961 en PM961 alvast in de Pricewatch gezet :).

Ook is de SM961 nu verkrijgbaar bij RamCity.

[ Voor 15% gewijzigd door Balance op 22-06-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Plextor heeft nu ook zijn eerste NVMe SSD gelanceerd, de Plextor M8Pe. Deze SSD in vier formaten verkrijgbaar (128GB, 256GB, 512GB en 1TB) en elk formaat heeft weer drie formfactors: M.2 2280 zonder heatsink, M.2 2280 met heatsink en PCIe HHHL insteekkaart.

Plextor M8Pe
Opslagcapaciteit128GB256GB512GB1TB
Form factorM.2 2280
PCIe HHHL
ControllerMarvell 88SS1093
InterfacePCIe 3.0 x4
ProtocolNVMe
DRAM512MB1GB
NANDToshiba 15nm MLC
Sequential Read1600MB/s2000Mb/s2300Mb/s2500Mb/s
Sequential Write500MB/s900MB/s1300MB/s1400MB/s
4KB Random
Read (QD32)
120k IOPS210k IOPS260k IOPS280k IOPS
4KB Random
Write (QD32)
130k IOPS230k IOPS250k IOPS240k IOPS
Prijs~€90~€145~€290~€550

Vooral de 512GB en 1TB modellen zijn dus echt razend snel, en ze kunnen allemaal prima meekomen met de huidige concurrentie. Ze zijn per direct verkrijgbaar en staan in de Pricewatch :).

PW Linkjes:

[ Voor 21% gewijzigd door Balance op 27-06-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Sebazzz schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:40:
... :( ARGH!!
Mijn vertex2 60GB is na slechts 5 jaar ook al overleden. En die op mijn werk pc zat (>60gb, weet niet meer) in 3 jaar.
De usb stick die ikvan OCZ had en uit de pc wilde trekken, daar bleef de print van zitten en de behuizing had ik in mijn handen. Ook had ie last van losse contacten waardoor de stick alleen nog werkte door ertegenaan te drukken.
Nee, OCZ vertrouw ik niet meer.
Nu veel plezier van m'n Samsung EVO750 250GB:)

Gadgets FTW!

Pagina: 1 ... 126 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.