PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
1: Windows 8 was op deze pc voorgeïnstalleerd en ik heb dus geen installatie disc. Hoe moet ik het OS dan over zetten op de SSD zonder al mijn bestanden van de HDD af te halen?
2: Ik heb een PSU die eigenlijk net genoeg is voor mijn pc, heeft een SSD een dusdanig energie verbruik dat dit een probleem kan worden?
3: Past een SSD gewoon in een HDD slot?
Dit zijn namelijk dingen die ik graag wil weten voordat ik tot aanschaffen over ga.
Dat kan met behulp van bijvoorbeeld cloning software. Zie Google.bartjk schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:36:
Hallo, Ik heb een vraag. Mijn HDD begint wat vol te raken en ik had al een tijdje het idee om er een SSD bij te doen. Maar ik heb een aantal vragen hierover:
1: Windows 8 was op deze pc voorgeïnstalleerd en ik heb dus geen installatie disc. Hoe moet ik het OS dan over zetten op de SSD zonder al mijn bestanden van de HDD af te halen?
Een SSD verbruikt minder dan een HDD.2: Ik heb een PSU die eigenlijk net genoeg is voor mijn pc, heeft een SSD een dusdanig energie verbruik dat dit een probleem kan worden?
Een SSD is kleiner dan een HDD.3: Past een SSD gewoon in een HDD slot?
Dit had je met een beetje moeite zelf ook wel kunnen vinden.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Maar kan je hiermee ook alleen het OS migreren i.p.v. de hele HDD?Rone schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:42:
[...]
Dat kan met behulp van bijvoorbeeld cloning software. Zie Google.
Dan is mijn advies om gewoon een fresh install van Windows op de SSD te doen. Bespaart je een hoop moeite.bartjk schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:50:
[...]
Maar kan je hiermee ook alleen het OS migreren i.p.v. de hele HDD?
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Maar hoe doe ik dit als deze was voor geinstalleerd?Rone schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:59:
[...]
Dan is mijn advies om gewoon een fresh install van Windows op de SSD te doen. Bespaart je een hoop moeite.
Je download een (legale) windows ISO van het internet. Deze brandt je op dvd (of met een programma als Rufus op een USB stick) en vervolgens gebruik je je eigen key om Windows te activeren.bartjk schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:01:
[...]
Maar hoe doe ik dit als deze was voor geinstalleerd?
Overigens wel opletten of je een OEM key hebt, dan moet je namelijk een kleine aanpassing aan de W8 schijf maken.
ei.cfg[EditionID]
[Channel]
OEM
[VL]
0
[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 30-07-2014 13:25 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Verwijderd
Kijk naar wat een SSD verbruikt en je hebt je antwoord. Ze kunnen bijna niet warm worden, zeker niet ten opzichte van een HDD. Zelfs de meest energieslurpende SSD doet maar 5 watt onder load.Fresh T. schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:12:
Ik lees her en der wat verhalen over laptops die op de plek waar deze SSD is aangesloten aardig warm worden. Hoe is de ervaring hier? Mijn keuze gaat momenteel tussen een 120GB M500 of 120GB 840 evo.
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar het klopt van geen kant
Nee. Zonder benchmarks ga je praktisch gezien niets merken van die snelheid. De M500 heeft ook nog extra bescherming tegen stroomuitval en valt wat mij betreft daarom te prefereren over een EVO. Een EVO is overigens wel zuiniger, maar dat scheelt 2 watt - doorgaans te verwaarlozen.Deze eerste is goedkoper, maar wel langzamer. Vraag is of ik daar met mijn werkzaamheden (remote beheer systemen thuis, gamen en ontwikkeling van software) wat van ga merken.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2014 16:19 ]
http://eu.crucial.com/eur/en/company-warranty
Limited lifetime voor ram en 3 jaar voor SSD's klinkt prachtig, maar is de dienstverlening ook goed?
(sta op het punt bij een voor mij niet vertrouwde webshop te kopen en ik speel het dus vooral op goede fabrieksgarantie o.a. daarom crucial RAM en SSD icm een Zotac EN760)
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Iets met voor een dubbeltje op de eerste rij zitteneL_Jay schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 18:24:
Limited lifetime voor ram en 3 jaar voor SSD's klinkt prachtig, maar is de dienstverlening ook goed?
(sta op het punt bij een voor mij niet vertrouwde webshop te kopen en ik speel het dus vooral op goede fabrieksgarantie o.a. daarom crucial RAM en SSD icm een Zotac EN760)
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 01:58:
[...]
Iets met voor een dubbeltje op de eerste rij zitten
Is meer het gebrek aan beschikbaarheid. 5 stores verkopen de zotac en760 (via Duitse groothandel volgens mij), waarvan Azerty woekerprijzen rekent. Voor het gemak en mijden van risico inzake WKoA wil ik alles bij een webshop halen (afuture) omdat zij echter maar max 2 jaar garantie geven ben ik voor het grootste gedeelte afhankelijk van de fabrieksgarantie (5 jaar zotac, 3 jaar crucial ssd en life-time crucial RAM). Dus vandaar mijn vraag.Room42 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 21:33:
Waarom koop je hem dan niet gewoon bij een wel-vertrouwde (web-) shop? Zal toch max een paar tientjes schelen? Dat vind ik het zelf altijd wel waard, eigenlijk.
Ik ben onbekend met de aftersales van Afuture en daarnaast geven ze een erg korte garantie tijd (2 jaar waar een 4Launch/CD-rom-land 3 tot 5 jaar geven). Ik zeg niet dat het een onbetrouwbare webshop is, het is echter voor mij een niet vertrouwede webshop (wat iets anders is
[ Voor 14% gewijzigd door eL_Jay op 31-07-2014 11:29 ]
Ik heb een hele slechte ervaring bij Afuture gehad en sla deze shop sindsdien over bij aankopen. Negatieve Shopreview is natuurlijk al lang verdwenen helaas.
(Product besteld voor aanbieding-prijs + betaald, afuture zegt 14dgn lang "OK: wachten op product", daarna afuture zegt niet te 'kunnen' leveren > product EOL hahaha. Ik vraag geld terug zodat ik dan ergens anders kan shoppen (product is elders gewoon leverbaar), afuture zegt ok en wacht sowieso de wettelijke 30dgn, daarna afuture 24uur gegeven voor ik aangifte van oplichting ga doen bij politie, afuture stort nu binnen 24uur geld terug.)
Je begrijpt dat je als nieuwe klant een hele vieze smaak overhoud aan deze webshop.
Zullen we het weer over SSD's gaan hebben ipv pro-con shops?

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 31-07-2014 12:32 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Oke, kan niet wachten om de mx100 512GB in gebruik te nemenbitshape schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:29:
Zullen we het weer over SSD's gaan hebben ipv pro-con shops?
Aangezien ik kan wachten omdat ik toch al een SSD heb, is het verstandig te wachten en een Msata ssd te kopen? Of ga ik dit totaal niet merken en kan ik net zo goed een 'normale' sata SSD kopen?
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Edit:
In de laatste C'T staat een artikel over de M.2 schijven van Samsung en Plextor. Eindconclusie is dat het momenteel nog geen voordelen bied ten opzichte van een 'normale' SSD (Windows boot bijvoorbeeld in 27 seconden i.p.v. 28 seconden).
[ Voor 44% gewijzigd door MegaTronics op 01-08-2014 07:45 ]
Performance kan achteruitgaan als je de SSD te vol zet, maximaal 210 GB erop zou ik zeggen.
Levensduur hoef je al helemaal geen zorgen over te maken.
Verwijderd
Ik vind onderpartitioneren toch wel een stukje praktischer, fire and forget. Het zelf in de gaten houden leidt er vaak toe dat het ding steeds net iets voller staat dan ideaal zou zijn.dcm360 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:38:
SATA-controller instellen op AHCI en dat is het zo ongeveer wel. Sommigen geloven heilig in onderpartitioneren, ik vind dat ik zelf wel de vrije ruimte in de gaten kan houden wat met werkende TRIM net zo goed werkt.
Ik heb bijna om de MB af 10% niet gepartitioneerd. Dat is dan een Samsung 830, die dat vanuit de fabriek ook nog niet heeft meegekregen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 03:31 ]
Verwijderd
Ik gebruik van mijn M500 128GB nu 18,5GB, zeg dat ik de komende 5 jaar daar 40 GB bovenop pleur aan rotzooi/ nieuwere versies van Windows/ programma's, dan zit ik nog steeds ruim onder de maximale ruimte. Ik snap niet hoe jullie die dingen vol krijgenMegaTronics schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 07:49:
Ik heb gewoon de complete grootte toegewezen aan de partitie. Als die dan vol zit, heb je gewoon een te kleine SSD gekocht.
Verwijderd
Alleen Windows is ook weinig nuttig. Een paar softwarepakketten en het gaat hard, om over spellen nog maar te zwijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:39:
Ik gebruik van mijn M500 128GB nu 18,5GB, zeg dat ik de komende 5 jaar daar 40 GB bovenop pleur aan rotzooi/ nieuwere versies van Windows/ programma's, dan zit ik nog steeds ruim onder de maximale ruimte. Ik snap niet hoe jullie die dingen vol krijgen
Ik heb nu, zonder spellen, 66 GB in gebruik. 30 GB daarvan is een virtuele testmachine, omdat dat nu eenmaal aanzienlijk lekkerder draait vanaf SSD. Vandaag of morgen komt daar nog 12 GB bij, omdat ik een softwarepakket moet installeren.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 12:51 ]
Hou er rekening mee dat erg veel mensen minder dan 60GB in gebruik hebben. Niet iedereen is een gamer, of heeft 6 games tegelijkertijd nodig.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:44:
[...]
Alleen Windows is ook weinig nuttig. Een paar softwarepakketten en het gaat hard, om over spellen nog maar te zwijgen.
Als ik op mijn werk pc kijk, en dan naar de documenten, daar zit net 4,5 GB en dat is echt een hoop voer. Als jij dat allemaal zou willen doorlezen, ben je wel een paar jaar ofzo bezig.
Games: Battlefield Bad Company 2, Battlefield 4, Dungeon Defenders*, C&C Red Alert 3 en Sim City.
Tools: Alle tools die ik gebruik, maar deze tools nemen in totaal niet zo heel veel ruimte in beslag.
Data: Harddisk

Games blijven slorpers.

*Onderdeel van Steam, staat niet in deze lijst
[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 01-08-2014 15:02 ]
Verwijderd
Niet iedereen, maar best een hoop ook wel. Er werd gevraagd waar we dat dan aan opmaakten en ik denk dat er genoeg zaken te bedenken zijn.Reepje schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:26:
Hou er rekening mee dat erg veel mensen minder dan 60GB in gebruik hebben. Niet iedereen is een gamer, of heeft 6 games tegelijkertijd nodig.
Zoals gezegd heb ik zonder spellen, films of muziek al 60 to 80 GB in gebruik. Ik zal niet de enige zijn die zware pakketten gebruikt, virtuele machines draait of anderszins iets serieuzere zaken met zijn computer doet dan mailen en browsen.
Daarnaast tikt het aan als je films en muziek gaat meetellen. Niet het meest efficiënte gebruik van een SSD, maar tegenwoordig mag je toch stellen dat het 'maar' een harde schijf is en geen ultruduur bijzonder stukje geheugen meer. Zelf zou ik mijn spellen nog wel op de SSD willen hebben, maar ik kan me voorlopig wel redden zonder en dan vind ik het wat spilzuchtig om weer te upgraden.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 15:09 ]
Ik heb een 840 Pro in mijn pc zitten en ik heb nu een computerprobleem dat totaal ongerelateerd is aan deze SSD, maar om precies uit te zoeken wat er aan de hand is moet ik veelvuldig mijn pc uit drukken.
De situatie is als volgt, mijn computer wilde niet meer booten vandaag. En na safe mode geprobeerd te hebben kwam ik erachter dat hij op de laatste driver bleef hangen. Ik heb toen uit frustratie de datakabels van mijn drie media harde schijven los getrokken, en de PC boot weer. Twee van deze schijven hebben problemen, en een van de twee veroorzaakt dus waarschijnlijk het probleem (de ene heeft een mechanisch probleem, de andere geeft slechte smart, back-up van belangrijke zaken staat op nummer 3), of er is iets met mijn moederbord aan te hand. Maar om dit te testen kom ik veelvuldig in een situatie waarin ik mijn pc uit moet drukken, want er is geen enkele manier om hem netjes af te sluiten als hij niet meer boot.
Ik weet dat dit potentieel de SSD kapot kan maken, maar hoe groot is die kans? Neem ik hiermee een heel groot risico, en wat kan ik doen om dat te vermeiden?
En anders test je wat je wil testen door met een Linux boot DVD op te starten, als het probleem zich voor doet tijdens het booten. Dan kun je de SSD loskoppelen.
[ Voor 15% gewijzigd door eew op 01-08-2014 23:14 ]
Verwijderd
Ik weet niet of dat bij ieder moederbord zo werkt, maar ik heb gemerkt dat bij mij de POR-count niet omhoog gaat bij een reset in plaats van het ongecontroleerd uitschakelen of verwijderen van de stroomkabel.eew schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 22:32:
Ik weet dat dit potentieel de SSD kapot kan maken, maar hoe groot is die kans? Neem ik hiermee een heel groot risico, en wat kan ik doen om dat te vermeiden?
De procedure lockup > reboot > Windows afsluiten > computer uit lijkt qua SMART in ieder geval minder schade aan te richten dan gewoon de stroom eraf trekken, of dat in praktische zin ook zo is durf ik niet hard te stellen, maar de SSD zelf lijkt het wel te vinden.
Ik heb de laatst werkende RST drivers van Intel (12.9.0.1001), heeft iemand enig idee waarom dit gebeurt? Link Power Management heb ik disabled en het probleem lijkt verholpen te zijn, maar het systeem verbruikt nu wel 25% meer energie waardoor de batterijtijd ook stevig achteruit is gegaan

Verwijderd
Heb je al op internet gezocht naar oplossingen? Als ik zo zoek kom ik wel wat veelbelovende zaken tegenMensionXL schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:17:
Ik heb de laatst werkende RST drivers van Intel, heeft iemand enig idee waarom dit gebeurt? Link Power Management heb ik disabled en het probleem lijkt verholpen te zijn, maar het systeem verbruikt nu wel 25% meer energie waardoor de batterijtijd ook stevig achteruit is gegaan
Het klinkt als een timeout-probleem en dat lijken de links ook te bevestigen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2014 17:21 ]
Hehe ja, dat heb ik ook gevonden:Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:21:
[...]
Heb je al op internet gezocht naar oplossingen? Als ik zo zoek kom ik wel wat veelbelovende zaken tegenNiet pedant bedoeld, het lijkt me iets dat mogelijk kan helpen.
Het klinkt als een timeout-probleem en dat lijken de links ook te bevestigen.
Maar waarom werkt het niet goed? Ik vind het toch wel tegenvallen dat het bij zo'n nieuwe SSD problemen geeft, in een laptop is batterijtijd belangrijk, niet?Link Power Management heb ik disabled en het probleem lijkt verholpen te zijn, maar het systeem verbruikt nu wel 25% meer energie waardoor de batterijtijd ook stevig achteruit is gegaan
Verwijderd
Kan zijn dat Windows schrijf controle met opstarten uitvoert over die hd , kun je eventueel uitschakelen of kijken of die gepland staat in het register. http://answers.microsoft....6c-4e1b-aec3-26d7131ec643eew schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 22:32:
Ik heb even een kort vraagje over power loss.
Ik heb een 840 Pro in mijn pc zitten en ik heb nu een computerprobleem dat totaal ongerelateerd is aan deze SSD, maar om precies uit te zoeken wat er aan de hand is moet ik veelvuldig mijn pc uit drukken.
De situatie is als volgt, mijn computer wilde niet meer booten vandaag. En na safe mode geprobeerd te hebben kwam ik erachter dat hij op de laatste driver bleef hangen. Ik heb toen uit frustratie de datakabels van mijn drie media harde schijven los getrokken, en de PC boot weer. Twee van deze schijven hebben problemen, en een van de twee veroorzaakt dus waarschijnlijk het probleem (de ene heeft een mechanisch probleem, de andere geeft slechte smart, back-up van belangrijke zaken staat op nummer 3), of er is iets met mijn moederbord aan te hand. Maar om dit te testen kom ik veelvuldig in een situatie waarin ik mijn pc uit moet drukken, want er is geen enkele manier om hem netjes af te sluiten als hij niet meer boot.
Beste blijft denk ik die schijven na de boot aankoppelen , zeker met multiple boot van verschillende ossen
Ik zal niet zeggen dat het niets uitmaakt, maar of het slecht is is ook maar de vraag. Als de pc is vastgelopen, en dus niets meer doet, geeft het ook niets als je de stekker eruit trekt. Powerloss bij ssd is minder goed als dit gebeurd terwijl de ssd aan het schrijven is.eew schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 22:32:
Ik heb even een kort vraagje over power loss.
Ik heb een 840 Pro in mijn pc zitten...............kom ik veelvuldig in een situatie waarin ik mijn pc uit moet drukken, want er is geen enkele manier om hem netjes af te sluiten als hij niet meer boot.
Ik kom wel eens mensen tegen die hun computer standaard met de power knop uitzetten, want dat gaat lekker snel

Het zou echter heel goed kunnen dat de SSD die rustige periode aanwendt om eens flink op te ruimen. Dan staat-ie juist te schrijven.Reepje schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 20:25:
Als de pc is vastgelopen, en dus niets meer doet, geeft het ook niets als je de stekker eruit trekt. Powerloss bij ssd is minder goed als dit gebeurd terwijl de ssd aan het schrijven is.
Vandaag in m'n Inteli5 een Samsung 840 EVO 120GB aangesloten..
WTF just happened! Wat is dit rete-snel zeg! Een ieder die hier wat bedenkingen heeft of 'ie een SSD zal aankopen, stop daar maar mee
In mijn geval gaat het vnl om video bewerking met software van AVID; 120gb als OS en werkschijf en de rest op reguliere hd's.
Ondertussen ben ik er achter welke van de schijven het is, en alles leeft nog steeds.Jerrythafast schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 20:58:
[...]
Het zou echter heel goed kunnen dat de SSD die rustige periode aanwendt om eens flink op te ruimen. Dan staat-ie juist te schrijven.
Andere software geeft hier het getal 355686 als value.
Ik vermoed een overflow?
Vraagje, moet ik me nog druk maken om onder/over partitioneren? Nu is de volledige 250Gb beschikbaar op mijn "Macintosh HD". Moet ik die partitie aanpassen naar 225Gb oid? En zo ja, hoe? Want Samsung Magician is er niet voor Mac OS X.
You need this
Ik heb een oplossing voor dit probleem gevonden: blijkbaar werkt HIPM niet goed, dit veroorzaakt de hick-ups. Als ik enkel instel dat ik DIPM wil gebruiken dan werkt alles perfect. Het stroomverbruik is weer heerlijk laag (6+ uur batterijtijd!) en geen hangend Windows meerMensionXL schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 17:26:
[...]
Hehe ja, dat heb ik ook gevonden:
[...]
Maar waarom werkt het niet goed? Ik vind het toch wel tegenvallen dat het bij zo'n nieuwe SSD problemen geeft, in een laptop is batterijtijd belangrijk, niet?
Verwijderd
Fijn dat je een goede oplossing hebt gevondenMensionXL schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:45:
Ik heb een oplossing voor dit probleem gevonden: blijkbaar werkt HIPM niet goed, dit veroorzaakt de hick-ups. Als ik enkel instel dat ik DIPM wil gebruiken dan werkt alles perfect. Het stroomverbruik is weer heerlijk laag (6+ uur batterijtijd!) en geen hangend Windows meerMet deze registerfix kun je tussen DIPM en HIPM schakelen: http://www.sevenforums.co...ent-enable-hipm-dipm.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2014 04:12 ]
Ah, ok dan, dat lukt wel, staat maar 100Gb data op. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe groot het snelheidsverschil is. Ik ga bijna voor de lol rebooten en zware dingen doen...Phuncz schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:04:
http://www.cindori.org/software/trimenabler/
You need thisVoor de rest gewoon niet vol zetten, altijd een 5% minimaal vrij laten. Onderpartitioneren helpt gewoon zou je dit vergeten of minder onder controle hebben.
En in de toekomst als AHCI de deur uit gestuurd wordt, kan het nóg eens sneller !
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 08-08-2014 14:20 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nou ben ik net nieuw op tweakers maar ik hoop dat ik het juiste forum heb gevonden. Het plan is om mijn oude Sony Vaio VPCEB2Z1E te upgraden. Dit wil ik bereiken door middel van een SSD en mijn werkgeheugen te vervangen. Echter zit ik met een probleem, mijn kennis betreffende dit onderwerp schiet een beetje te kort. Het probleem zit er in dat ik niet goed weet of mijn moederbord dit aankan (en of mijn bios compatible is). Nou heb ik via CPU-Z de volgende informatie verkregen

Hiermee heb ik geprobeerd meer informatie over mijn moederbord te vinden maar googlen met de trefwoorden Sony Vaio moederbord schiet nou niet echt op. Ook Intel Hm55 helpt mij niet echt op weg.
Mijn vraag aan jullie is hoe kan ik het beste handelen? Ik heb ook al in de bios gekeken van mijn laptop of deze SSD compatible is. Ik zag niets staan wat daar op wees maar eventueel moet ik de bios gewoon updaten maar dat gaat lastig als niet helemaal duidelijk is wat voor type moederbord je hebt. Verder vond ik wel op tweakers dat het RAM-geheugen uitbreidbaar is, echter zou het fijn zijn als ik dat zelf ook kan controleren. Mijn dank is groot,
PSN: MV_Tato
Verder, het HM55 chipset kan over het algemeen wel gewoon met meeste SSD's overweg. Het is wel een chipset met een sata-300 controller, dus je sequentiële snelheden zullen iets lager uitvallen dan je misschien zou verwachten. Maar dit is geen daadwerkelijke performance bottleneck voor algemeen huis tuin en keuken gebruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 08-08-2014 17:18 ]
Het enige wat in je BIOS wilt checken is dat je AHCI mode (in tegenstelling tot IDE mode) geselecteerd hebt staan. Voor de rest is je laptop compatibel met 2,5 inch SATA II (3 Gb/s) HDDs en SSDs en zit er geheugen in van het type/formaat DDR3 SODIMM. De SATA II-aansluiting van je harde schijf zal zoals Swordlord hierboven zegt ervoor zorgen dat de SSD die je plaatst niet de maximale snelheid zal halen waartoe hij in staat is als je hem op een SATA III (6 Gb/s) aansluiting zou kunnen aansluiten. Het zal echter wel gewoon volledig werken (en alsnog veel rapper zijn dan je huidige schijf).
Volgens mij is dit een laptop uit dezelfde serie (Sony Vaio VPCEB). Hier kan je zien hoe hij wordt geopend. Het eerste klepje wat deze persoon open maakt (nadat de accu is verwijderd dan) bevat je harde schijf; hier moet je dus zijn om een (2,5 inch) SSD te plaatsen. Hij laat ook zien hoe je de schijf eruit haalt (zit zo'n mooie bracket omheen die je eraf kunt schroeven en op je SSD zou moeten kunnen vastmaken). Let wel dat je dus je programma's en instellingen opnieuw moet installeren op de SSD; als je ze wilt overzetten (wat in het algemeen niet de voorkeur krijgt van de mensen hier) zul je een USB->Sata verloopstukje of lege behuizing van een externe harde schijf nodig hebben om ze tegelijk aan te sluiten op je laptop. Immers de SSD komt waar nu de HDD nog zit.
Het tweede klepje wat hij open maakt (in het midden van de laptop) bevat het geheugen. Hier zitten twee van die (op het filmpje witte) beugeltjes waar het geheugen in wordt geschoven. In CPU-Z zou je als het goed is moeten kunnen zien of er één vrij is. Als dat zo is kun je het geheugen uitbreiden door in het lege beugeltje een DDR3 SODIMM geheugenplankje te schuiven (in de meeste gevallen werkt dat prima samen met het geheugen wat er al in zit, maar helaas niet 100% altijd). Als beide beugeltjes bezet zijn (of wel 100% zekerheid wilt dat het werkt) zul je het oude geheugen eruit moeten halen en dus nieuw geheugen met een grotere capaciteit erin moeten schuiven.
Verwijderd
Zou iemand mij kunnen vertellen of ik hier nog iets moet veranderen en dan specifiek dat SMART?
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2014 16:45 ]
Als je ziet dat de populaire Crucial MX100 256GB inmiddels al voor € 95,00 gaat inclusief verzenden, terwijl deze in idle meer energie nodig heeft dan de Samsung 840 EVO. Als je toevallig dus een 250GB/256GB SSD zoekt is dit nu de beste keuze.
[ Voor 65% gewijzigd door Jumpman op 11-08-2014 17:04 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
PSN: MV_Tato
Verwijderd

Maar mij zou dat zeggen dat je nog 99% van je levensduur hebt te gaan...
Het is namelijk een levensduur tellertje van 100 terug naar 0...
De RAW value geeft aan hoe vaak de SSD een volledige write/erase cycle heeft gehad over alle NAND blocks.
Dus 33 keer, zijn alle NAND blocks gewist. Je hebt nog 3000 te gaan
In termen van aantal GB's die je nog mag schrijven:
Geschreven naar NAND = 33x256GB = 8448GB
Geschreven vanuit het OS/Gebruiker = 4389GB
Je Amplification factor is dus grofweg 2.
Write cycles over = 2967
Dan hebben we het sommetje voor GB die nog geschreven mogen worden vanuit het OS/Gebruiker:
2967 x 256GB / 2 = 379776 GB Totdat de drive 0% heeft bereikt.
[ Voor 61% gewijzigd door Swordlord op 13-08-2014 11:24 ]
Je hebt wel 511 unexpected power loss gehad. Op dit forum maken mensen zich hier erg druk om en de gedachte lijkt wel dat 1 powerloss al zeer ernstig is. Om die reden wordt (onder andere) eigenlijk altijd de Crucial aangeraden. Alhoewel ik de "unexpected power loss" paniek niet onderschrijf, zou je toch toch eens kunnen afvragen waar al deze powerloss vandaan komen.
Verwijderd
De info had ik her en der gelezen via een Google search. Ik acht jullie bijdrages betrouwbaarder. Ergo: Voorlopig kan ik rustig achterover leunen...:-)
Je doelt op de Power On Recovery [POR=511].Ddat kan ik verklaren uit het feit dat indien de pc uitstaat en ik hem weer aanzet er op de één of andere manier niet wordt doorgestart. Spint dan down en ik moet dan weer op de aan/uit knop drukken. Of de pc begint zelf weer met booten. Dat herhaald zich soms enkele malen. Lijkt op voeding of brakke sata-kabel?!Reepje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:27:
[..]. Alhoewel ik de "unexpected power loss" paniek niet onderschrijf, zou je toch toch eens kunnen afvragen waar al deze powerloss vandaan komen.
Moet je eerlijk zeggen dat ik van die waarde ook niet wakker lig..
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 11:49 ]
Maar je hebt hem toch niet per ongeluk op de marvell controller aangesloten? Dat is namelijk wel een doodzonde. Je hebt 2 intel sata3 poorten (waarvan je er 1 moet gebruiken) en 4 marvell sata poorten (die je moet afplakken om te voorkomen dat je ze per ongeluk gebruikt).
Verwijderd
Die crc-errors die heb ik vooral in het begin opgelopen. Toen was het dus idd een brakke kabel. Na het vervangen zijn die crc's stabiel gebleven
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 12:57 ]
ik heb gisteren eindelijk een SSD voor m'n desktop besteld. Maar heb een vraagje over de installatie.mijn oude HDD blijft erin als opslag, maar niet meer opstartdisk (windows uiteraard op de SSD).
Nu heb ik niet zo'n zin om al mijn bestanden te kopiëren van de HDD naar een externe schijf, de HDD te formatteren en alles weer terug te zetten. als ik de SSD aansluit, windows installeer en ik heb daarnaast ook nog de HDD met windows installatie (die ik daarna formatteer) gaat dat problemen opleveren?
Dit gaat met 12/13 MB/s. Herkent iemand zich hierin?
Schandalig traag zou ik zeggen!
Allemaal belangrijke factoren om de oorzaak te weten te komen.
De specs:
Crucial M4 256 gb, 50gb vrij
Sata poort 1 op een m4a78 pro
100.000 bestanden over 1110 mappen
geen compressie voor zover ik weet
Gebruik MsAHCI
Tja, leuke reviewVerwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:57:
Zag zojuist een uitstekende gebruikersreview van de Kingston HyperX 3K: *knip*
2 jaar oud product, sandforce controller, rete traag, en 25% duurder dan de Crucial MX100.
Daar hebben we niet veel aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 14:41 ]
Er zijn idd veel betere SSD's leverbaar tegenwoordig zoals Reepje al terecht opmerkte.Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:57:
Zag zojuist een uitstekende gebruikersreview van de Kingston HyperX 3K: *knip*
nanietiranie = Faber89 = Opinion
Toevallig link je in je 2 forumposts van dit jaar naar een review van Faber89/Opinion met korte tekst. Volgens mij ben jij een spam-account van Opinion die Professionele Reviews heeft.
Ga eens weg.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 14:40 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
10GB over 100.000 files is gemiddeld 100KB/file wat wil zeggen dat de 4K snelheid ineens naar voren komt.MikeyMan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:00:
Haha, ja, dacht misschien is het iets wat standaard is met ssd's.
De specs:
Crucial M4 256 gb, 50gb vrij
Sata poort 1 op een m4a78 pro
100.000 bestanden over 1110 mappen
geen compressie voor zover ik weet
Gebruik MsAHCI
Ik zie dat 25MB/s read en 75MB/s write nogal naar voren komt bij 4K met de SB700 chipset. Sowieso als je leest en schrijft tegelijk, vallen deze snelheden nogal ineen, dus dan is 25MB/s lezen, wat ie de helft van de tijd doet met lezen én schrijven, delen door 2 ongeveer 12-13MB/sec. Aangezien de SSD niet sneller kan schrijven als dat ie kan lezen doet ie dat ook aan 12-13MB/sec, waardoor de verplaatsopdracht dus aan die snelheid gaat.
Maar normaal als je verplaatst gaat het veel sneller, dus dat is wel vreemd. Maar dat kan misschien aan de hoeveelheid files liggen, dat gaat nu éénmaal niet in een flits.
Verwijderd
Hmmm, ik heb dus ook net een SSD geïnstalleerd. AHCI heb ik wel aan gedaan maar die andere dingen heb ik niet op gelet. Staat ook niet onder het kopje "Ik heb een SSD gekocht; maar hoe kan ik deze het beste installeren?". Is het de moeite waard om de SSD te formatteren en Windows nóg een keer te installeren? Zo ja, wat is de beste manier om hem te formatteren?Reepje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:10:
Als je alles volgens het boekje doet (ssd op sata 0 of 1 poort, AHCI aan, HDD afkoppelen tijdens de install) geen probleem.
In gevallen wilt windows die opstart partitie naar het eerste apparaat gooien, als dat toevallig een HDD is met ruimte vrij, komt dus die HDD opgezadeld met die extra partitie..
Dit kan problemen veroorzaken, zodra die HDD zou wegvallen.
Kijk dus bij schijf beheer, dat op de SSD schijf: 100MB door systeem gereserveerde partitie + Windows partitie hebt.
Als dat zo is, dan is alles goed.
[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 16-08-2014 13:40 ]
Verwijderd

Tsjah, ik vind het wel heel erg traag zo. Maar verplaatsen is toch een degelijk andere actie dan kopiëren volgens mij?Phuncz schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:18:
[...]
10GB over 100.000 files is gemiddeld 100KB/file wat wil zeggen dat de 4K snelheid ineens naar voren komt.
Ik zie dat 25MB/s read en 75MB/s write nogal naar voren komt bij 4K met de SB700 chipset. Sowieso als je leest en schrijft tegelijk, vallen deze snelheden nogal ineen, dus dan is 25MB/s lezen, wat ie de helft van de tijd doet met lezen én schrijven, delen door 2 ongeveer 12-13MB/sec. Aangezien de SSD niet sneller kan schrijven als dat ie kan lezen doet ie dat ook aan 12-13MB/sec, waardoor de verplaatsopdracht dus aan die snelheid gaat.
Maar normaal als je verplaatst gaat het veel sneller, dus dat is wel vreemd. Maar dat kan misschien aan de hoeveelheid files liggen, dat gaat nu éénmaal niet in een flits.
Ik heb het idee dat verplaatsen niets anders is dan de 'link' naar de locatie van een bestand aanpassen. Volgens mij wordt hier niet fysiek een bestand op de schijf verplaatst.
Yup, nieuwe installatie is het beste.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:10:
damn, dat wordt dan windows opnieuw installeren. Want ik ga er vanuit dat je de systeem partitie niet zomaar kunt verplaatsen....
[afbeelding]
Dan zijn alle verwijzingen op de system partitie ook zoals ze moeten zijn.
Over formatteren hoef je je niet al te druk om maken overigens .
Gewoon doen met de partitie manager van windows 7 installer. Er komt vanzelf een volledig TRIM commando over de gehele SSD, zodra het nieuwe volume wordt aanmaakt en geformateerd.
[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 18-08-2014 16:11 ]
Het is nog steeds wachten op de opvolger van de 840 EVO. Als die prijzenoorlog echt moet gaan komen, verwacht ik dat de opvolger van de 840 EVO net zo'n prijsdoorbraak met zich meebrengt als de MX100 aan het begin van de zomer (die zat bij introductie al zo'n 5 á 10 cent per GB onder de prijs van de M500).
Enige dat als feit gezien kan worden is dat sommige fabrikanten hun strategieën en doelstellingen hadden aangescherpt...Layumi schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:30:
Waar blijft de aangekondigde./verwachtte prijzenoorlog waar men het voor de vakantie over had?
Anders feit is dat m.2 als nieuwe afzetmarkt is gekomen. Dit is een grootste factor voor deze nieuwe strategieën en doelstelling van hogere verkopen...
Dus het waren puur geruchten, gezien statements waren gedaan over nieuwe doelstellingen.
Verwacht er echt maar niet teveel van...
Als we gaan wachten tot Samsung zijn tanden laat zien, wacht dan maar rustig tot 2015 denk ik... Want de 850 EVO staat nog onder het noemertje "coming soon"... Gezien pas afgelopen Flash summit die deze maand was, gemeld is dat TLC V-NAND in productie is.
[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 18-08-2014 21:07 ]
Verder is Samsung gewoon benchmark king. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor synthetische benchmarkresultaten, dus waarom zou Samsung de 840EVO scherper in de markt gaan zetten? De M550 is een leuke SSD, maar haalt het in de synthetische benchmarks niet bij de 840EVO.
Benchmarks, benchmarks, benchmarks, dat is alles wat telt om je SSD tegen een meerprijs te kunnen verkopen. Mensen die er geen verstand van hebben zeggen dan ook gewoon "wow die is vet veel sneller, dan geef ik die 30 euro extra wel uit".
In principe is de enige prijsstunt afkomstig van Crucial, die met de MX100 z'n M550 van de markt drukt.
PCIe 3.0 x4

NVMe

Marvell

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 21-08-2014 21:37 ]
Heb zonet even een systeempje gerepareerd, Gigabyte bordje met AMD 785 chipset, Phenom dualcore CPU. Harddisk was aan het overlijden, met moeite een clone kunnen maken met ntfsclone. Nu een Crucial MX100 256GB ipv een Samsung Spinpoint F1 320GB.
Ervaringen tot nu toe: niet slecht, presteert super, maar hoor nu allemaal andere geluiden. Omdat de CPU niet meer hoeft te wachten op I/O heeft deze meer te doen, dus de CPU fan schreeuwt veel meer. Verder hoor ik ipv harddisk gerammel nu coil whine op moederbord of voeding

Verwijderd
Voor je Phenom dualcore heeft het misschien niet zoveel zin meer om te investeren; maar er valt wat voor te zeggen om bij alle volgende systemen voor 100% passieve koeling te gaan. Ik bouw nooit meer anders en het bevalt uitstekend. Net iets duurder maar oh wat heerlijk om van het gezoem verlost te zijn....
Uiteindelijk met ntfsclone de hele zooi kunnen klonen onder linux en weer werkend kunnen krijgen. Na een sfc /scannow wel wat zooi laten fixen, maar systeem draait als een zonnetje verder en alle data+programma's staan er nog op.
Ik vind het wel best zo. Die coil whine hoor ik niet heel erg, is toevallig omdat ik met de kast open ernaast zit, bij de klant staat kast onder een bureau, die weet niet beter.
Ik heb gisteren een nieuwe Kingston 128gb SSD gehaald, aangesloten, verse windows 7 ultimate 64bit install opgezet e.d.
Nu heb ik enkele tweaks uitgevoerd (wat regedits, indexing uitgezet e.d.), alles werkt prima tot nu toe.
Heb mijn oude HDD nu in 2 partities verdeeld, voor data en games etc.
Ik heb verder nog geen andere software geïnstalleerd want ik had iets gelezen over een tweak waarbij je je appdata/local en roaming mappen kan verplaatsen zodat je nog meer ruimte bespaart.
Nu is mijn vraag, is dit überhaupt wel nodig? De meningen lijken verdeeld, dus ik zit nog steeds te twijfelen. (ik heb hiervoor ook een guide gevonden, maar het leek me nogal ingewikkeld)
Excuses voor de lange post, maar wilde wat achtergrond info geven!
Kort antwoord dan: geen enkele tweak is nodig als je win7 gebruikt want die stelt alles zelf al optimaal in.RedJD schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 23:43:
Hoi tweakers,
Nu is mijn vraag, is dit überhaupt wel nodig?
Heb je Hibernation mode ook uitgezet? Deze beslaat namelijk standaard 1,5x je hoeveelheid ram op je ssd.RedJD schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 23:43:
Hoi tweakers,
Ik heb gisteren een nieuwe Kingston 128gb SSD gehaald, aangesloten, verse windows 7 ultimate 64bit install opgezet e.d.
Nu heb ik enkele tweaks uitgevoerd (wat regedits, indexing uitgezet e.d.), alles werkt prima tot nu toe.
Uitzetten doe je zo: Open CMD (als administrator) en voer in : powercfg.exe -h off
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.