Zelfde als de One gen 2. Meer future proof. Hopelijk laten ze de oude sub en play 5 gen 2 niet te snel vallenMasimo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:46:
[...]
Als je de prijzen van de Play:5 gen 2 momenteel ziet, zijn die behoorlijk gestegen de laatste weken. Zit nu bij de meeste shops op €579 en bij een paar op €549. Laat die € 579 nu precies de prijs van de nieuwe Five zijn in de pre-order bij Sonos. Twee maanden geleden was het prijsniveau van de Play:5 flink lager.
De verschillen van de Five t.o.v. de Play:5 gen 2 zijn volgens de Sonos-site: Een nieuwe look, meer geheugen en meer "verwerkingsvermogen voor nóg betere prestaties", whatever dat laatste mag betekenen.
Dus ietsje meer voor hetzelfde geld, kunnen we concluderen. Dan moet ieder voor zich maar uitmaken of ie voor de upgrade gaat.
Mhe, k ga me toch een "oude" Playbar aanschaffen denk ik.
Maandje wachten en dan gaan die wel met mooie korting de winkels uit moeten denk ik.
Heb nog bons van Bol.com liggen, dus zal wel met wat geluk aan mooie prijs kunnen.
Maandje wachten en dan gaan die wel met mooie korting de winkels uit moeten denk ik.
Heb nog bons van Bol.com liggen, dus zal wel met wat geluk aan mooie prijs kunnen.
-| Hit it i would ! |-
ik wil eigenlijk ook nog wel switchen van de beam naar de playbar.Falcon10 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:19:
Mhe, k ga me toch een "oude" Playbar aanschaffen denk ik.
Hebben ze nou eigenlijk nog iets geroepen over die nieuwe software versie ook?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Wat een gemiste kans bij de Play Five om niet 802.11n of beter te ondersteunen. Misschien is 11n niet eens nodig voor geluidskwaliteit / bandbreedte maar WiFi 802.11b/g is verouderd en zelfs meest cheap-ass apparaten uit 2020 met WiFi ondersteunen 11n.
Geen microfoons op de Five vind ik ook een vreemde beslissing. De Arc is wel mooi, geeft DD+! Ik ben benieuwd naar de gevolgen van de S2 software voor mijn Beam. Op termijn zou zo’n Arc wel mooi zijn als vervanging van de Beam.
Vroeg mij hetzelfde af, kwam dit tegen:DennusB schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:10:
Hebben ze nou eigenlijk nog iets geroepen over die nieuwe software versie ook?
https://www.theverge.com/...ease-date-new-features-s1
Ik denk dat dit het moment is voor mij om afscheid te nemen van Sonos. Je gaat echt te veel geld betalen als je een soundbar wil die kwaliteit levert en voor een bioscoopervaring moet zorgen. Sonos komt in de buurt, maar als je het geld bij elkaar optelt kun je bij collega LG over een paar weken de DSN11RG kopen. Die gaat Sonos in kwaliteit voorbij.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
@..Christiaan..
Eens. Ik vind het systeem eigenlijk ook wat te duur. Wellicht wel goed om je bij de prijs nog te realiseren dat de tweedehands prijs echt veel hoger is dan bij andere merken. Die LG raak je over paar jaar zelfs aan de straatstenen niet kwijt. Sonos heb je verkocht binnen een paar minuten.
Eens. Ik vind het systeem eigenlijk ook wat te duur. Wellicht wel goed om je bij de prijs nog te realiseren dat de tweedehands prijs echt veel hoger is dan bij andere merken. Die LG raak je over paar jaar zelfs aan de straatstenen niet kwijt. Sonos heb je verkocht binnen een paar minuten.
Met die gedachte koop ik eigenlijk niks; Sonos heb ik ook niet met die gedachte gekocht. Dat is nu een meevaller. Mijn set (playbar, sub en 2x Play:1) brengt denk ik nog wel om en nabij de 800 euro op.
Mijn LG Oled tv is ook een slechte investering
.
Mijn LG Oled tv is ook een slechte investering
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
800 euro? Dan ben je hem wel snel kwijt ja, maar dat moet toch makkelijk nog wel 1200-1300 opleveren?..Christiaan.. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:59:
Met die gedachte koop ik eigenlijk niks; Sonos heb ik ook niet met die gedachte gekocht. Dat is nu een meevaller. Mijn set (playbar, sub en 2x Play:1) brengt denk ik nog wel om en nabij de 800 euro op.
Mijn LG Oled tv is ook een slechte investering.
Dit is het moment? Sonos stond nooit voor goedkope speakers, dus waarom vind je deze soundbar te duur maar heb je wel een losse sub gekocht van zo'n 800 euro?..Christiaan.. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:47:
Ik denk dat dit het moment is voor mij om afscheid te nemen van Sonos. Je gaat echt te veel geld betalen als je een soundbar wil die kwaliteit levert en voor een bioscoopervaring moet zorgen. Sonos komt in de buurt, maar als je het geld bij elkaar optelt kun je bij collega LG over een paar weken de DSN11RG kopen. Die gaat Sonos in kwaliteit voorbij.
Daarnaast hoef je Sonos nooit tegen de volledige prijs te kopen, want er is bij elke feestdag wel een korting, en die loopt op tot zo'n 15%, dan is de Arc dus 765 euro.
Of dat te duur is... dat is iets om zelf te bepalen, de playbar was ook ongeveer die prijs
[ Voor 5% gewijzigd door The Inquisitor op 07-05-2020 10:23 ]
Arc ziet er op papier leuk uit. Echter kost het me wel weer een kostbare HDMI poort.Die kom ik eigenlijk al tekort. Moeten TVs niet gewoon meer HDMI poorten krijgen dan 4 wat je nu over het algemeen ziet.
Helemaal eens. Ik heb nu gelukkig een tv met een KPN app zodat ik geen los kastje meer nodig heb. Met drie consoles heb ik dus nog 1 HDMI poort over voor evt deze Sonos ARC.Cloud_VII schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:53:
Arc ziet er op papier leuk uit. Echter kost het me wel weer een kostbare HDMI poort.Die kom ik eigenlijk al tekort. Moeten TVs niet gewoon meer HDMI poorten krijgen dan 4 wat je nu over het algemeen ziet.
Dat is toch een tv?dezeppo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:24:
Zo te zien kan de Samsung Q90R in de verkoop, klinkt goed, ziet er niet verkeerd uit, werkt zoals het hoort maar het is helaas geen Sonos...
Ja, en dat is toch aan tv fabrikanten? Daarnaast gebruikte de Beam dat ook al, en was het veel gehoorde commentaar dat optical geen HD audio kan doorsturen... Wat is het alternatief dan?Cloud_VII schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:53:
[ Voor 47% gewijzigd door The Inquisitor op 07-05-2020 12:59 ]
Nooit begrepen waarom maar Samsung voert een soundbar met praktisch dezelfde naam. Ze voegen wel een klein detail toe aan de modelnaam: Samsung HW-Q90R.
Prijzen daargelaten, kijkend naar techniek en mogelijkheden, met in achterhoofd dat ik een LG C9 heb en daar alle verbindingen op binnenkomen.
- eARC - check
- Dolby Atmos - check
- DTS:X - nee
- Fysiek surround ipv virtueel - check
- Airplay 2 - check
- Chromecast - nee
[ Voor 5% gewijzigd door bas-nld op 07-05-2020 13:10 ]
Atmos voegt weinig toe met weinig speakers.
Het is jammer dat ze bij de arc niet voorzien in mogelijkheid om tot echte 5.1 te komen.
Dus dat arc alleen als center fungeert.
Het is jammer dat ze bij de arc niet voorzien in mogelijkheid om tot echte 5.1 te komen.
Dus dat arc alleen als center fungeert.
[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 07-05-2020 13:51 ]
HDMI In/Out op de soundbar. Geen afhankelijkheid meer van wat de TV wel of niet kan doorgeven op de ARC uitgang, geen problemen voor mensen die een TV (of Beamer) hebben zonder eARC of zelfs ARC.The Inquisitor schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:58
Wat is het alternatief dan?
De ARC zou dan wel aanwezig kunnen zijn om interne TV audio af te vangen.
Dat had het product natuurlijk wel duurder gemaakt om te bouwen.
Het is een soundbar, geen receiver.Sjoop1985 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:02:
[...]
HDMI In/Out op de soundbar. Geen afhankelijkheid meer van wat de TV wel of niet kan doorgeven op de ARC uitgang, geen problemen voor mensen die een TV (of Beamer) hebben zonder eARC of zelfs ARC.
De ARC zou dan wel aanwezig kunnen zijn om interne TV audio af te vangen.
Dat had het product natuurlijk wel duurder gemaakt om te bouwen.
Volgens mij zijn er niet veel soundbars met extra HDMI poorten
Ik geloof dat Samsung, Philips, JBL en Yamaha soundbars hebben met meerdere HDMI inputs. De concurrerende HEOS soundbar van Denon heeft er 4.
Bovendien positioneert Sonos dit icm de surrounds en Sub als een oplossing die een receiver kan vervangen, zonder bekabeling. Los van de merits van die claim, zou deze functionaliteit dan welkom zijn.
Tuurlijk, het is een beetje muggenzifterij. Het is allang positief dat Sonos deze keer wel gekozen heeft voor het nieuwste in termen van connectiviteit en codec support.
De frustratie komt vooral vanuit mijn eigen use case, ik heb namelijk wel een beamer (geërfd van vorige bewoner), maar ben niet zo hardcore home theater dat ik een A/V receiver heb. De beamer hangt in de woonkamer en ik/wij zitten niet te wachten op losse, bedrade speakers en zijn bovendien weg van het Sonos ecosysteem. Nu heb ik 5.1 met een Playbar en een HDMI extractor met optische uitgang. Voor de Sonos Arc, tja, laat die beamer nu geen ARC hebben, laat staan eARC...
HDMI In/Out, al was het maar 1 poort, was voor mij een uitkomst geweest.
(natuurlijk stiekem al op zoek naar een nieuwe beamer, maar het zal wel even duren voordat eARC en HDMI 2.1 daar hun intrede doen)
Bovendien positioneert Sonos dit icm de surrounds en Sub als een oplossing die een receiver kan vervangen, zonder bekabeling. Los van de merits van die claim, zou deze functionaliteit dan welkom zijn.
Tuurlijk, het is een beetje muggenzifterij. Het is allang positief dat Sonos deze keer wel gekozen heeft voor het nieuwste in termen van connectiviteit en codec support.
De frustratie komt vooral vanuit mijn eigen use case, ik heb namelijk wel een beamer (geërfd van vorige bewoner), maar ben niet zo hardcore home theater dat ik een A/V receiver heb. De beamer hangt in de woonkamer en ik/wij zitten niet te wachten op losse, bedrade speakers en zijn bovendien weg van het Sonos ecosysteem. Nu heb ik 5.1 met een Playbar en een HDMI extractor met optische uitgang. Voor de Sonos Arc, tja, laat die beamer nu geen ARC hebben, laat staan eARC...
HDMI In/Out, al was het maar 1 poort, was voor mij een uitkomst geweest.
(natuurlijk stiekem al op zoek naar een nieuwe beamer, maar het zal wel even duren voordat eARC en HDMI 2.1 daar hun intrede doen)
[ Voor 1% gewijzigd door Sjoop1985 op 07-05-2020 19:43 . Reden: Fact check HEOS bar ]
sub kostte mij 600.... dat terzijde. In 2016 heb ik meen ik de Playbar gekocht en later de aanvullingen. Stap voor stap. Ik zie nu dat ik voor hetzelfde geld meer waar krijg. Dus als de keuze is om 800 uit te geven voor een Playbar waarvan ik nu al weet dat ik er niet veel op vooruit ga, dan kan ik toch beter nu de keus maken dan over 2 jaar. Voor t zelfde geld werkt mijn playbar dan minder goed omdat ie geen support meer geniet.The Inquisitor schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:22:
[...]
Dit is het moment? Sonos stond nooit voor goedkope speakers, dus waarom vind je deze soundbar te duur maar heb je wel een losse sub gekocht van zo'n 800 euro?
Off topic; werkt dat een beetje? Ik kan bij Online ook kiezen voor 'kastjesloos' en de Canal digital app gebruiken op de tv. Scheelt mij 2,50 in de maand, maar het levert mij ook een poort op. De Playbar is nu optisch, maar in de toekomst zal de nieuwe set zeker een poort vergen..giantgiantus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:16:
[...]
Helemaal eens. Ik heb nu gelukkig een tv met een KPN app zodat ik geen los kastje meer nodig heb. Met drie consoles heb ik dus nog 1 HDMI poort over voor evt deze Sonos ARC.
De KPN app werkt opzich prima. Wel heeft de app geen ondersteuning voor 5.1 op alle kanalen. Nu kijk ik toch weinig tv dus dat is ook wel weer prima...Christiaan.. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:48:
[...]
Off topic; werkt dat een beetje? Ik kan bij Online ook kiezen voor 'kastjesloos' en de Canal digital app gebruiken op de tv. Scheelt mij 2,50 in de maand, maar het levert mij ook een poort op. De Playbar is nu optisch, maar in de toekomst zal de nieuwe set zeker een poort vergen..
Ik begreep dat de canal digital app nog wel een beetje buggy is. Heb daar zelf geen ervaring mee.
Heel veel juist meestal 2 zodat je geen HDMI ingangen “verliest” op je tv.The Inquisitor schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:19:
[...]
Het is een soundbar, geen receiver.
Volgens mij zijn er niet veel soundbars met extra HDMI poorten
Heos bar heeft er zelfs 4 in 1 uit.
Heos Home cinema 1 in 1 uit
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 07-05-2020 19:24 ]
SonosNet 2.0 is een 802.11n netwerk, lijkt me sterk dat deze dat niet ondersteunt. Voor wifi setup wordt tot nu toe alleen b/g onderteund vanwege backward compatibility met de oudste Sonos apparaten.smesjz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:21:
Wat een gemiste kans bij de Play Five om niet 802.11n of beter te ondersteunen. Misschien is 11n niet eens nodig voor geluidskwaliteit / bandbreedte maar WiFi 802.11b/g is verouderd en zelfs meest cheap-ass apparaten uit 2020 met WiFi ondersteunen 11n.
Ik gok dat met de nieuwe software dat wordt losgelaten, de Move ondersteunt het nu al omdat die niet op SonosNet kan.
Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-
@..Christiaan.. Je Playbar is recent uit productie. Hij is geschikt voor de S2 software en wordt nog vijf jaar gegarandeerd ondersteund door Sonos. Waarom zou die na twee jaar minder goed werken?
@Rallye goed om te lezen. Dan is ie nog iets meer waard op marktplaats 😉.
Waar kan ik de acties voor Sonos vinden/volgen? Ben wel geinteresseerd in de Arc en 15% korting is altijd mooi meegenomen.The Inquisitor schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:22:
[...]
Dit is het moment? Sonos stond nooit voor goedkope speakers, dus waarom vind je deze soundbar te duur maar heb je wel een losse sub gekocht van zo'n 800 euro?
Daarnaast hoef je Sonos nooit tegen de volledige prijs te kopen, want er is bij elke feestdag wel een korting, en die loopt op tot zo'n 15%, dan is de Arc dus 765 euro.
Of dat te duur is... dat is iets om zelf te bepalen, de playbar was ook ongeveer die prijs
Meestal komt het wel voorbij in dit topic. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat de Arc al meedoet in de eerstvolgende aanbieding, maar heel lang zal het niet duren.yec schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:10:
[...]
Waar kan ik de acties voor Sonos vinden/volgen? Ben wel geinteresseerd in de Arc en 15% korting is altijd mooi meegenomen.
Veelvoorkomende kortingsdagen: Koningsdag (bij oa plattetv), black friday (platte tv, amazon, sonos zelf), kerstmis (zelfde als hiervoor), zomer'uitverkoop', ... zo even uit mijn hoofd
Ik heb geen specifieke vraag en voor zover ik weet geen probleem, maar ben benieuwd naar ervaringen en best practices over het volgende.
We hebben 4 Sonos-speakers in huis (type SYMFONISK Boekenplank). 2 daarvan zijn bedraad verbonden, wifi is uitgeschakeld. De andere 2 zijn verbonden middels wifi.
Vandaag ben ik thuis, na grote verbouwing, bezig geweest alle netwerkbedrading in orde te maken. Eenmaal klaar, zette ik de Sonos-speakers weer aan. Ze werkten geen van allen, alsof ze na ongeveer 10 uur geen stroom hun instellingen verloren waren.
Ik besloot ze opnieuw in te stellen en liet de netwerkkabels er gewoon in zitten. Alle problemen die ik daarbij tegenkwam kan ik niet in de goede volgorde opsommen, maar het waren er een hoop. Ik kreeg meldingen dat er geen speaker gevonden was, de app crashte, en mijn account moest meermaals opnieuw geconfigureerd worden.
Na een uurtje tevergeefs proberen, heb ik de netwerkkabels eruit getrokken en ze, zoals het gros van de mensen doet, draadloos verbonden. Daarna heb ik de netwerkkabel aangesloten en wifi uitgezet.
Dat ik met een bedrade aansluiting afwijk van het grote Sonos-publiek begrijp ik, maar deze ervaring vond ik echt vervelend. Het lijkt wel alsof Sonos zich bedraad erg slecht laat configureren, alsof de software daar slecht mee kan omgaan. Na deze ervaring betwijfel ik of Sonos wel geschikt is voor iemand die helemaal geen wifi heeft, want die mensen zijn er ook nog steeds.
Herkent iemand dit gedoe met Sonos, en zijn er misschien goede tips om dit gemakkelijker te doen?
We hebben 4 Sonos-speakers in huis (type SYMFONISK Boekenplank). 2 daarvan zijn bedraad verbonden, wifi is uitgeschakeld. De andere 2 zijn verbonden middels wifi.
Vandaag ben ik thuis, na grote verbouwing, bezig geweest alle netwerkbedrading in orde te maken. Eenmaal klaar, zette ik de Sonos-speakers weer aan. Ze werkten geen van allen, alsof ze na ongeveer 10 uur geen stroom hun instellingen verloren waren.
Ik besloot ze opnieuw in te stellen en liet de netwerkkabels er gewoon in zitten. Alle problemen die ik daarbij tegenkwam kan ik niet in de goede volgorde opsommen, maar het waren er een hoop. Ik kreeg meldingen dat er geen speaker gevonden was, de app crashte, en mijn account moest meermaals opnieuw geconfigureerd worden.
Na een uurtje tevergeefs proberen, heb ik de netwerkkabels eruit getrokken en ze, zoals het gros van de mensen doet, draadloos verbonden. Daarna heb ik de netwerkkabel aangesloten en wifi uitgezet.
Dat ik met een bedrade aansluiting afwijk van het grote Sonos-publiek begrijp ik, maar deze ervaring vond ik echt vervelend. Het lijkt wel alsof Sonos zich bedraad erg slecht laat configureren, alsof de software daar slecht mee kan omgaan. Na deze ervaring betwijfel ik of Sonos wel geschikt is voor iemand die helemaal geen wifi heeft, want die mensen zijn er ook nog steeds.
Herkent iemand dit gedoe met Sonos, en zijn er misschien goede tips om dit gemakkelijker te doen?
Het idee is als je bedraad wilt aansluiten dat je één speaker met een kabel aansluit en de overige via het interne Sonosnet (WiFi) met elkaar communiceren
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat dat een optie is. Alles bedraden is waarschijnlijk uitzonderlijk maar onbetwist het betrouwbaarst.
Nu ik er wat beter over nadenk: volgens mij ging het installeren van de eerste speaker bedraad aangesloten goed, maar ging het mis bij de tweede. Ik kreeg daarbij wel waarschuwingen dat wifi op de eerste speaker uitgeschakeld was, en instructie de tweede speaker bedraad aan te sluiten voor ik verder ging. Dat was al het geval, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid in mijn systeem. Uiteindelijk heb ik toen de eerste speaker opnieuw draadloos ingesteld, de tweede gekoppeld, en toen wifi op beiden uitgezet.
Nu ik er wat beter over nadenk: volgens mij ging het installeren van de eerste speaker bedraad aangesloten goed, maar ging het mis bij de tweede. Ik kreeg daarbij wel waarschuwingen dat wifi op de eerste speaker uitgeschakeld was, en instructie de tweede speaker bedraad aan te sluiten voor ik verder ging. Dat was al het geval, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid in mijn systeem. Uiteindelijk heb ik toen de eerste speaker opnieuw draadloos ingesteld, de tweede gekoppeld, en toen wifi op beiden uitgezet.
Dit is niet helemaal waar. SonosNET wordt opgezet door EEN speaker als 'router' aan te wijzen. Als je ze allemaal bedraadt weet het systeem niet meer goed welke nu te kiezen als 'hoofd'.Melvin.P schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:58:
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat dat een optie is. Alles bedraden is waarschijnlijk uitzonderlijk maar onbetwist het betrouwbaarst.
De meest centrale in huis dus bekabelen en de rest via SonosNET laten lopen is het allerbeste.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Jep, dat is Sonos logica : Max 1 speaker op bedraad netwerk, de rest draadloos.
Doe je dat niet, doet je Sonos zelf gek, en durft ook je netwerkapperatuur ( oa Ubiquiti bv ) helemaal rare dingen doen.
Doe je dat niet, doet je Sonos zelf gek, en durft ook je netwerkapperatuur ( oa Ubiquiti bv ) helemaal rare dingen doen.
-| Hit it i would ! |-
Ik heb hier zowel m’n Connect als Play:3 aan de kabel en een Beam, Move en Play:1 draadloos en dat werkt prima!Falcon10 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:14:
Jep, dat is Sonos logica : Max 1 speaker op bedraad netwerk, de rest draadloos.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat komt omdat netwerk stack van sonos geen spt ondersteund waardoor er cirkels in je netwerk ontstaan.
In het ergste geval misbruikt je overige apparatuur het sonosnet als verbinding.
Het is jammer dat sonos in de loop van de jaren geen mogelijkheid heeft gezien om spt te implementeren of de mogelijkheid om WiFi uit te schakelen.
Als je knappe switches gebruikt kan je het alsnog ondervangen, maar inderdaad niet bij Ubiquiti die spt implementatie laat ook te wensen over.
In het ergste geval misbruikt je overige apparatuur het sonosnet als verbinding.
Het is jammer dat sonos in de loop van de jaren geen mogelijkheid heeft gezien om spt te implementeren of de mogelijkheid om WiFi uit te schakelen.
Als je knappe switches gebruikt kan je het alsnog ondervangen, maar inderdaad niet bij Ubiquiti die spt implementatie laat ook te wensen over.
[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 09-05-2020 15:33 ]
Ik lees hierboven een aantal posts waarin een aantal dingen niet kloppen:
SonosNet is een STP gebaseerd mesh netwerk, dit voorkomt JUIST dat er loops ontstaan in je netwerk. Het maakt hierbij echt niet uit hoeveel er bekabeld zijn en/of via het SonosNet draadloos werken. Als er toch loops ontstaan in je netwerk dan komt dat omdat je een router/switch gebruikt die niet goed omgaat met STP en bijvoorbeeld BPDU pakketjes filtert.
Mijn ervaring met Ubiquiti is dat deze vaak standaard multicast en broadcast verkeer filtert, iets waar Sonos gebruik van maakt.
WiFi uitschakelen van een Sonosapparaat kon altijd al, echter pas sinds een tijdje ook via de app.
SonosNet is een STP gebaseerd mesh netwerk, dit voorkomt JUIST dat er loops ontstaan in je netwerk. Het maakt hierbij echt niet uit hoeveel er bekabeld zijn en/of via het SonosNet draadloos werken. Als er toch loops ontstaan in je netwerk dan komt dat omdat je een router/switch gebruikt die niet goed omgaat met STP en bijvoorbeeld BPDU pakketjes filtert.
Mijn ervaring met Ubiquiti is dat deze vaak standaard multicast en broadcast verkeer filtert, iets waar Sonos gebruik van maakt.
WiFi uitschakelen van een Sonosapparaat kon altijd al, echter pas sinds een tijdje ook via de app.
Misschien zeg ik wat ongelukkig maar implementatie is niet correct.
STP vertrouwd op het principe dat er voor een route het benodigd aantal stappen en tijd wordt vastgesteld.
Waarbij een wifi als slechter wordt beoordeeld als vaste verbinding.
Sonos merkt elke sonosnet route aan als snel ongeacht of het over één of drie apparaten moet om van A naar B te komen.
Dat is het binnen sonos principe prima, maar dit heeft als nadeel dat wifi-verbinding als snelste route wordt beschouw door andere apparatuur wat bijna nooit zo is want overige netwerkapparatuur telt wel correct.
Waardoor een vaste verbinding tussen A-B van bijvoorbeeld gigabit via kabel als slechter wordt beoordeeld dan via sonosnet. Dat gaat er mis met STP-implementatie van Sonos.
Mbt wifi uitschakelen dat kon niet altijd al ik heb sonos meer dan 10 jaar dus moet iets van de laatste zijn.
PS Ik kan nu de functie nog eens vinden in de app.
STP vertrouwd op het principe dat er voor een route het benodigd aantal stappen en tijd wordt vastgesteld.
Waarbij een wifi als slechter wordt beoordeeld als vaste verbinding.
Sonos merkt elke sonosnet route aan als snel ongeacht of het over één of drie apparaten moet om van A naar B te komen.
Dat is het binnen sonos principe prima, maar dit heeft als nadeel dat wifi-verbinding als snelste route wordt beschouw door andere apparatuur wat bijna nooit zo is want overige netwerkapparatuur telt wel correct.
Waardoor een vaste verbinding tussen A-B van bijvoorbeeld gigabit via kabel als slechter wordt beoordeeld dan via sonosnet. Dat gaat er mis met STP-implementatie van Sonos.
Mbt wifi uitschakelen dat kon niet altijd al ik heb sonos meer dan 10 jaar dus moet iets van de laatste zijn.
PS Ik kan nu de functie nog eens vinden in de app.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 09-05-2020 16:49 ]
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat klopt niet, SonosNet maakt gebruik van het standaard STP protocol waarbij de nodes de "goedkoopste" route naar de Rootbridge nemen, vaak het eerst bekabelde apparaat van Sonos zoals een Boost, maar het kan ook je router/switch zijn, als er meerdere Sonosapparaten bekabeld zijn wordt er een Rootbridge "gekozen".
Een bekabelde verbinding is altijd "goedkoper" dan een draadloze verbinding. STP neemt hier echter niet de kwaliteit van het draadloze signaal in acht, maar als het signaal (RSSI) direct naar de Rootbridge sterk genoeg is verkiest een Node dat path altijd boven een extra hop via een andere draadloze Node.
Ik weet niet helemaal wat je met "andere apparaten" bedoelt, want het SonosNet werkt alleen met Sonosapparaten
Een bekabelde verbinding is altijd "goedkoper" dan een draadloze verbinding. STP neemt hier echter niet de kwaliteit van het draadloze signaal in acht, maar als het signaal (RSSI) direct naar de Rootbridge sterk genoeg is verkiest een Node dat path altijd boven een extra hop via een andere draadloze Node.
Ik weet niet helemaal wat je met "andere apparaten" bedoelt, want het SonosNet werkt alleen met Sonosapparaten
De route kosten worden bij sonos voor een 100mbit aangemerkt als 10 voor enkele stap.
Moderne spt implementaties merken deze aan als 100.000
Tja dan is een sonosroute altijd “sneller”
Moderne spt implementaties merken deze aan als 100.000
Tja dan is een sonosroute altijd “sneller”
Maar ik snap niet helemaal waar je een probleem ziet?
Dit alles geldt alleen voor Sonosapparaten, dus als binnen SonosNet een bekabelde verbinding van Sonosapparaat A naar de Rootbridge 10 "kost" en een draadloze verbinding van ditzelfde apparaat A naar de Rootbridge altijd 150 "kost", dan neemt apparaat A altijd de "goedkopere" bedrade verbinding, de draadloze verbinding wordt hierbij reduntant en afgesloten volgens het STP protocol, dit is wat loops voorkomt.
Waarom zou Sonos een modernere versie nodig hebben als dit gewoon werkt, het enige wat een probleem kan zijn is als je een managed switch gebruikt waarbij STP niet goed geconfigureerd is zoals ik eerder zei.
Dit alles geldt alleen voor Sonosapparaten, dus als binnen SonosNet een bekabelde verbinding van Sonosapparaat A naar de Rootbridge 10 "kost" en een draadloze verbinding van ditzelfde apparaat A naar de Rootbridge altijd 150 "kost", dan neemt apparaat A altijd de "goedkopere" bedrade verbinding, de draadloze verbinding wordt hierbij reduntant en afgesloten volgens het STP protocol, dit is wat loops voorkomt.
Waarom zou Sonos een modernere versie nodig hebben als dit gewoon werkt, het enige wat een probleem kan zijn is als je een managed switch gebruikt waarbij STP niet goed geconfigureerd is zoals ik eerder zei.
Het is een probleem als je meerdere sonosapparaten bedraad hebt die niet op dezelfde switch zitten.
Ik leer een hoop van alle reacties. Ik ben altijd in de veronderstelling dat er niets boven een bedrade verbinding gaat maar ik snap nu dat dat van veel bijkomende zaken kan afhangen.
Toevallig dat Ubiquiti ter sprake komt, want dat hebben we ook in huis. Alleen twee accesspoints, geen controller.
De laatste opmerking is erg duidelijk: hier hangt alles aan één switch. Althans, binnenkort. In het gebruik ervaar ik ook geen problemen, de installaties ging er alleen bedroevend aan toe.
Toevallig dat Ubiquiti ter sprake komt, want dat hebben we ook in huis. Alleen twee accesspoints, geen controller.
De laatste opmerking is erg duidelijk: hier hangt alles aan één switch. Althans, binnenkort. In het gebruik ervaar ik ook geen problemen, de installaties ging er alleen bedroevend aan toe.
Nee hoor, niet als STP goed geconfigureerd is. Ik heb zelf twee unmannaged switches en het is echt geen probleem, ik heb ook de WiFi van de tweede bekabelde Sonos unit niet uitgezet. Verder heb ik meerdere installaties gedaan met meerdere switches waarbij er meerdere Sonosapparaten bekabeld werden, ook echt geen probleem.leonbong schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:06:
Het is een probleem als je meerdere sonosapparaten bedraad hebt die niet op dezelfde switch zitten.
De stp implementatie is gewoon verouderd en wijkt af. Dat maakt het Ubiquiti maar ook Cisco en HP Netgear geen plug en play.
Maar vereist een volledige her programmering van stp tabellen.
Maar vereist een volledige her programmering van stp tabellen.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 09-05-2020 18:37 ]
https://en.community.sono...nning-tree-protocol-16973
" The Spanning Tree running on ZonePlayers is compliant with IEEE 802.1D and can inter-operate with other IEEE 802.1D and IEEE 802.1w compliant devices."
"There is no Sonos limitation that prevents wiring multiple ZonePlayers to multiple Ethernet switches."
https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US
En je kunt op je eigen systeem prima nakijken hoe alles loopt via:
IPAddressOfSonosDevice:1400/status/showstp
en de matrix:
IPAddressOfSonosDevice:1400/support/review
" The Spanning Tree running on ZonePlayers is compliant with IEEE 802.1D and can inter-operate with other IEEE 802.1D and IEEE 802.1w compliant devices."
"There is no Sonos limitation that prevents wiring multiple ZonePlayers to multiple Ethernet switches."
https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US
En je kunt op je eigen systeem prima nakijken hoe alles loopt via:
IPAddressOfSonosDevice:1400/status/showstp
en de matrix:
IPAddressOfSonosDevice:1400/support/review
[ Voor 16% gewijzigd door Damon op 09-05-2020 19:18 ]
En als je een Boost gebruikt kun je ook nog afdwingen dat die de rootbridge wordt.
http://boost-ip:1400/advconfig
- set Priority op "Enabled" en klik op "Submit"
Daarna de Boost opnieuw opstarten (power eraf en opnieuw inpluggen)
Als je geen Boost hebt, kan je overigens op deze manier ook een bepaalde speaker tot rootbridge maken.
Bij mij had de Sonos installatie in eerste instantie mijn tweede accesspoint als rootbridge gekozen. Daarmee werd de Boost de secondary node en de speakers de tertiary node.
Nadat ik de Boost als rootbridge (en daarmee als primary node) heb ingesteld is alles rete-stabiel.
http://boost-ip:1400/advconfig
- set Priority op "Enabled" en klik op "Submit"
Daarna de Boost opnieuw opstarten (power eraf en opnieuw inpluggen)
Als je geen Boost hebt, kan je overigens op deze manier ook een bepaalde speaker tot rootbridge maken.
Bij mij had de Sonos installatie in eerste instantie mijn tweede accesspoint als rootbridge gekozen. Daarmee werd de Boost de secondary node en de speakers de tertiary node.
Nadat ik de Boost als rootbridge (en daarmee als primary node) heb ingesteld is alles rete-stabiel.
:strip_exif()/f/image/A7tctTTIUMoryIM3RKzPnW1u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Masimo op 09-05-2020 20:36 ]
Ik begrijp dat je een eARC compatible TV moet hebben om te kunnen Atmos'en met de Arc? M'n 4 jaar oude Sony TV heeft geen eARC dus dan heeft het allemaal niet zoveel zin.
Daarbij is ie met 114cm breedte breder dan m'n tv én breder dan m'n tv-kastje waar de BEAM nét op past (65cm breed),
met 8,7cm hoogte ~2cm hoger dan m'n BEAM en komt dan helemaal in het beeld (tv staat op voet op tv-kastje).
Daarbij is ie met 114cm breedte breder dan m'n tv én breder dan m'n tv-kastje waar de BEAM nét op past (65cm breed),
met 8,7cm hoogte ~2cm hoger dan m'n BEAM en komt dan helemaal in het beeld (tv staat op voet op tv-kastje).
[ Voor 40% gewijzigd door catchingfire op 10-05-2020 10:05 ]
Zit hier ook naar te kijken. Heb een recente tv, maar die ondersteunt geloof ik geen atmos. Andere soundbars lossen dit op door een aparte HDMI in voor bijvoorbeeld blu-ray speler. Anderzijds is de ARC meer toekomst proof en zal voor ‘gewone’ audio niet minder klinken dan de Playbar (hoop ik).catchingfire schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:47:
Ik begrijp dat je een eARC compatible TV moet hebben om te kunnen Atmos'en met de Arc? M'n 4 jaar oude Sony TV heeft geen eARC dus dan heeft het allemaal niet zoveel zin.
Wat kan werken is: Netwerk opnieuw opbouwen,
maar dan stap voor stap de devices toevoegen.
Belangrijk: de devices stuk voor stuk bedraad direct op de netwerkaansluiting van de router aansluiten,
en daarna op de goede plekken plaatsen,
dan wel bedraad of draadloos...
Belangrijk: de devices stuk voor stuk bedraad direct op de netwerkaansluiting van de router aansluiten,
@Pepper92 @catchingfire Van het engelstalige Sonos-forum begrijp ik dat compressed Atmos (dat bij streaming wordt meegezonden) wel mogelijk is op de Arc bij een gewone HDMI-ARC aansluiting (niet-eARC dus). Ook DD+ zou dan mogelijk zijn. Er kan dus (mede afhankelijk van je TV) weldegelijk een upgrade van je geluid zijn met de Arc.
En niet vergeten van de bedrade speakers de wifi uit te schakelen.genmidi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:57:
Wat kan werken is: Netwerk opnieuw opbouwen,
Behalve voor speakers die onderdeel van een surround opstelling zijn. Die maken namelijk onderling verbinding via 5 GHz wifi.
[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 10-05-2020 16:14 ]
Ik snap nooit zo goed waarom je van bedrade speakers de wifi radio zou willen uitschakelen. Bedrade speakers zijn juist de "tentpoles" die je mesh in de lucht houden en een verbinding met lage path cost verzorgen voor de andere speakers.
Belangrijk is, zoals Damon al zei, dat je geen andere netwerk apparatuur hebt die de STP communicatie van Sonos verstoort of filtert. Bovendien zorgen dat je je wifi credentials uit het systeem haalt, zodat je niet een paar devices hebt die via de normale wifi werken en anderen die SonosNET doen.
Hier ook een Sonos setup met meerdere bedrade en onbedrade speakers, ook nog eens achter verschillende domme switches, nooit problemen gehad.
Belangrijk is, zoals Damon al zei, dat je geen andere netwerk apparatuur hebt die de STP communicatie van Sonos verstoort of filtert. Bovendien zorgen dat je je wifi credentials uit het systeem haalt, zodat je niet een paar devices hebt die via de normale wifi werken en anderen die SonosNET doen.
Hier ook een Sonos setup met meerdere bedrade en onbedrade speakers, ook nog eens achter verschillende domme switches, nooit problemen gehad.
Kunnen jullie helpen bij de zoektocht naar een fysieke controller voor het Sonos systeem?
Het liefst willen we af van de besturing via de smartphone. Een iPad hebben we ook geprobeerd maar is het toch ook net niet. Ik weet dat Nuimo Control een optie is, maar die is vrij beperkt en prijzig als er ook nog een aparte bridge voor nodig is. En als zij het kunnen / mogen, zijn er ongetwijfeld meer partijen die ik blijkbaar niet kan vinden. Eigenlijk ben ik op zoek naar een simpele fysieke controller met max 5 stations/lijsten en volume regeling.
Het liefst willen we af van de besturing via de smartphone. Een iPad hebben we ook geprobeerd maar is het toch ook net niet. Ik weet dat Nuimo Control een optie is, maar die is vrij beperkt en prijzig als er ook nog een aparte bridge voor nodig is. En als zij het kunnen / mogen, zijn er ongetwijfeld meer partijen die ik blijkbaar niet kan vinden. Eigenlijk ben ik op zoek naar een simpele fysieke controller met max 5 stations/lijsten en volume regeling.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Dat is precies waar het om gaat. Sonos presteert het beste als alles via SonosNet werkt. Daarmee scheidt je Sonos geheel af van je eigen wifi-netwerk en dan heb je verder geen issues met STP.Sjoop1985 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:58:
I.....
Bovendien zorgen dat je je wifi credentials uit het systeem haalt, zodat je niet een paar devices hebt die via de normale wifi werken en anderen die SonosNET doen.
.....
Één bedrade speaker is al voldoende of je gebruikt een Boost wat het zelfde effect heeft, maar vaak is die makkelijker weg te werken in de buurt van je router (of AP) en kunnen alle speakers draadloos aangesloten blijven. Wat ik al eerder aangaf is dat, althans in mijn geval, de Boost een zeer stabiel SonosNet opleverde. Ik heb tot nu toe nog geen enkel hikje ervaren in de streams.
Tja dat klinkt leuk alleen sonosnet maar tegenwoordig valt bij de verbinding tussen de speakers onderling geregeld weg. Ik heb een connect/play 3/play 1 en een (CR200).
Dat was nooit zo maar tegenwoordig laatste 2/3 jaar meerdere keren in de week waarbij het ook niet vanzelf hersteld. Dat is lastig dus ik dacht laat ik die in de slaapkamer inpluggen op de switch die vlak naast staat Dat gaat dus niet zonder dat ik netwerk engineer moet worden.
Mijn componenten zitten niet op de wifi moet ik misschien eens proberen. Mijn systeem stamt uit de tijd dat dat helemaal niet kon. Net zo als de sonosnet uitschakelen dat kon ook nooit, dat is misschien ook een oplossing.
Dat was nooit zo maar tegenwoordig laatste 2/3 jaar meerdere keren in de week waarbij het ook niet vanzelf hersteld. Dat is lastig dus ik dacht laat ik die in de slaapkamer inpluggen op de switch die vlak naast staat Dat gaat dus niet zonder dat ik netwerk engineer moet worden.
Mijn componenten zitten niet op de wifi moet ik misschien eens proberen. Mijn systeem stamt uit de tijd dat dat helemaal niet kon. Net zo als de sonosnet uitschakelen dat kon ook nooit, dat is misschien ook een oplossing.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 11-05-2020 08:45 ]
Wij gebruiken deze, en die werkt "meestal" wel goed en kan het, je moet in een app wel een lijst met favorieten maken, die kan je dan toggelen.Reaper.JA2 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:23:
Kunnen jullie helpen bij de zoektocht naar een fysieke controller voor het Sonos systeem?
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/xpress-audio-keypad.html
Bij Hificlubben hebben ze hem, daar kon ik hem uitproberen
Ik heb een CR200 wat ik destijds en nog een enorm pluspunt vind, helaas begint het scherm hier en daar wat brak te raken.
Het is jammer dat ze zo iets niet meer maken want als ik bezoek heb ofzo iedereen kan meteen met het sonos systeem aan de slag.
Het is jammer dat ze zo iets niet meer maken want als ik bezoek heb ofzo iedereen kan meteen met het sonos systeem aan de slag.
Thanks, hoe bevalt deze? Op zich lijkt het lekker te werken en is het meer minimalistisch dan onderstaande alternatief de CR 200 - die daarentegen weer meer opties heeft. Denk dat zoiets me wel gaat bevallen, in 90% van de tijd gebruiken we max 5 playlists / radio stations.genmidi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:49:
[...]
Wij gebruiken deze, en die werkt "meestal" wel goed en kan het, je moet in een app wel een lijst met favorieten maken, die kan je dan toggelen.
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/xpress-audio-keypad.html
Bij Hificlubben hebben ze hem, daar kon ik hem uitproberen
Een nieuwe variant van deze lijkt inderdaad een goede optie. Daar hoeven we niet meer op te hopen gezien de productaankondigingen net zijn geweest.leonbong schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:51:
Ik heb een CR200 wat ik destijds en nog een enorm pluspunt vind, helaas begint het scherm hier en daar wat brak te raken.
De beste optie lijkt mij nu een ipod touch kopen, die kan je namelijk wel op salontafel laten liggen.
Waar je geen wachtwoord of code op zet.
En die je "single app mode" forceert zodat hij altijd op de sonos app staat.
Waar je geen wachtwoord of code op zet.
En die je "single app mode" forceert zodat hij altijd op de sonos app staat.
[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 11-05-2020 10:43 ]
"Als" die het doet is die perfect, allen soms verliest die de verbinding, maar na een bediening met de app doet die het weer... bij mij gebeurt dat misschien eens in de 15 keer... niet dusdanig hinderlijk dat ik geïrriteerd ben... Altijd als ik hem gebruik, dus vaak op een dag, geniet ik ervan niet een app te moeten openen...
Maar het idee van @leonbong met een "dedicated" oude touch of mobil is ook heel goed!
Vraagje! Als ik de stekker van 1 van m'n in surround opgestelde One's eruit haal en even later er weer in doe, is m'n hele 5.1 systeem ontregeld. Alleen de Beam is dan nog over, de Sub en surround is weg. Komt dit vanzelf weer goed of moet ik elke keer dat dat gebeurt de hele installatie weer doorlopen..? Hoop van niet 
Oh edit: zie dat ie weer terug is! Is dus een kwestie van geduld
Oh edit: zie dat ie weer terug is! Is dus een kwestie van geduld
[ Voor 9% gewijzigd door Sjoerd001 op 11-05-2020 19:39 ]
@leonbong @Reaper.JA2 Ik begrijp niet helemaal waarom je van de bediening op je telefoon af zou willen, maar de bediening op je telefoon verwijderen en een iPod Touch neerleggen die het systeem wel kan bedienen helpt niet als je anderen op je netwerk laat: als ze dan de Sonos-app downloaden (of al hebben) maakt die toch contact met je systeem. Met een gastennetwerk ben je wel van het gezeur af.....
Omdat ik het helemaal niet handig vind om telefoon steeds uit mijn zak te moeten halen.
Ik wil mijn tv ook niet met mijn telefoon bedienenen of de lampen.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 11-05-2020 20:52 ]
Bij mij in huis werken we met de geluidsknoppen van de ikea. Deze werken prima om de volume te bedienen en afspelen/pauzeren/volgend/vorig nummer etc. Draadloos en overal toepasbaar en goedkoop in aanschaf.leonbong schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:40:
Omdat ik het helemaal niet handig vind om telefoon steeds uit mijn zak te moeten halen.
Zou je die kunnen linken?Getverdemme schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:11:
[...]
Bij mij in huis werken we met de geluidsknoppen van de ikea. Deze werken prima om de volume te bedienen en afspelen/pauzeren/volgend/vorig nummer etc. Draadloos en overal toepasbaar en goedkoop in aanschaf.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Symfonisk afstandbediening voor geluid.
Werkt i.c.m. de Ikea verbindingshub. Wordt via de Ikea app aan je Sonos gekoppeld.
Eerste aanschaf is dus ab + hub. Iedere volgende ab zit op 15 euro.
Is een eenvoudig dingetje, maar werkt prima. Alleen voor simpele bediening: geluid aan/uit, volume regeling, vooruit en terug.
Werkt i.c.m. de Ikea verbindingshub. Wordt via de Ikea app aan je Sonos gekoppeld.
Is een eenvoudig dingetje, maar werkt prima. Alleen voor simpele bediening: geluid aan/uit, volume regeling, vooruit en terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 11-05-2020 23:10 ]
Ik kan dit beamen, heb ze door het hele huis hangen. Deze week zelfs eentje onder de keukenkastjes geschroefd. Even de muziek harder draaien als de afzuigkap aan staat. Mooi achter het plankje gehangen, dus aan de voorzijde zie je er niets van.Masimo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:09:
Symfonisk afstandbediening voor geluid.
Eentje bij de lichtknop in de gang zodat ik alles ineens uitzet als ik de woning verlaat. Op de slaapkamer, in de woonkamer. Ik kan overal mijn muziek bedienen.
Fijne dingen!
Grappig hoe iedereen toch weer verschillende opvattingen heeft over wat een goede vorm is om Sonos te bedienen. Voor mij is het ofwel de telefoon of iPad (In huis altijd in de buurt), danwel stembediening genoeg. Aan een andere vorm van bediening heb ik nog geen behoefte gehad. Anderen hebben die duidelijk wel.
Daarom was ik ook zo blij met mijn CR200 kon je gewoon op salontafel leggen.
Vaste knoppen voor mute en volume, daar kan touchscreen tegenop. Daarnaast hoef je telefoon niet uit te lenen voor het zoeken naar het volgende nummer.
Vaste knoppen voor mute en volume, daar kan touchscreen tegenop. Daarnaast hoef je telefoon niet uit te lenen voor het zoeken naar het volgende nummer.
@Rallye omdat ik inderdaad ook zonder telefoon m'n huis wil besturen. Philips Hue zit hier op sensoren en tijd-vakken en de Nest gaat automatisch.
Overigens wellicht een idee om gebruik te maken van het "Alarm" van Sonos om iedere dag op een vaste tijd de radio te starten voor een bepaalde tijd.
Ga toch even kijken naar de Ikea AB, bedankt voor de tips.
Overigens wellicht een idee om gebruik te maken van het "Alarm" van Sonos om iedere dag op een vaste tijd de radio te starten voor een bepaalde tijd.
Ga toch even kijken naar de Ikea AB, bedankt voor de tips.
Alarm gebruik ik als wekker op mijn slaapkamer.
Daarom is het ook zo vervelend als de slaapkamer verbinding verliest met de woonkamer, dan doet de wekker het niet meer.
Eerder versies van sonos lieten dan bij verbindingsverlies op de alarmtijd alsnog een alarmgeluid af gaan ipv de bedoelde radio. Tegenwoordig doet sonos dat niet meer en wordt ik niet gewekt.
Daarom is het ook zo vervelend als de slaapkamer verbinding verliest met de woonkamer, dan doet de wekker het niet meer.
Eerder versies van sonos lieten dan bij verbindingsverlies op de alarmtijd alsnog een alarmgeluid af gaan ipv de bedoelde radio. Tegenwoordig doet sonos dat niet meer en wordt ik niet gewekt.
De playbar kan ik op dit moment voor 559 kopen via Sonos met studentenkorting.. Die doen of voor 850 de arc kopen? Help needed

Lekker wachten op de Arc, nieuwer is beter imoRavinez schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:03:
De playbar kan ik op dit moment voor 559 kopen via Sonos met studentenkorting.. Die doen of voor 850 de arc kopen? Help needed
Wachten op de Arc. Die gaat hier ook sowieso komen. Beam verhuist dan naar de slaapkamer, heb ik daar ook 5.0.Ravinez schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:03:
Ik zou nog even de eerste reviews afwachten. Vaak is nieuwer wel beter, maar of dat het het waard is om dik 300 meer te betalen is natuurlijk nog even afwachten. Ik heb zelf nu de playbar en twijfel of ik ga overstappen, daarvoor moeten de reviews in ieder geval wel goed zijn, hopelijk komt er deze maand al de eerste reviews uit(weet niet of ze reviewers zoals tweakers misschien al voor launch 1 gaan toesturen?)
Wachten ja
Heb vorig jaar een Beam gekocht als tussenoplossing
Iemand hier een goede optie voor goedkope speakerstands voor de one?
Ik heb een tweede one voor in de slaapkamer gekocht maar hem op de vloer zetten is niet zo goed voor het geluid. Echter zie ik vooral erg dure stands op de site van sonos staan wat mij overdreven lijkt.
Ik heb een tweede one voor in de slaapkamer gekocht maar hem op de vloer zetten is niet zo goed voor het geluid. Echter zie ik vooral erg dure stands op de site van sonos staan wat mij overdreven lijkt.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
De Vogels standaard is betaalbaar.icecreamfarmer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:47:
Iemand hier een goede optie voor goedkope speakerstands voor de one?
Dank je maar is nog €150 per paar, ik zat eigenlijk daar nog ver onder qua budget.
Heb deze geplaatst bij familieleden, kabel wegwerken is een stuk lastiger (gleuf is eigenlijk net te klein) maar functioneel doet het wat het moet doen. Opgelost door een klein stukje dubbelzijdig tape aan de achterkant van de kabel te plakken en hem erin te drukken.icecreamfarmer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:55:
[...]
Dank je maar is nog €150 per paar, ik zat eigenlijk daar nog ver onder qua budget.
Edit: is overigens een set van 2 voor 50 euro.
[ Voor 19% gewijzigd door xh3adshotx op 12-05-2020 15:01 ]
Top dat is wat ik zoek. Had volgens mij bij bol.com dezelfde gevonden maar een tientje duurder.xh3adshotx schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:59:
[...]
Heb deze geplaatst bij familieleden, kabel wegwerken is een stuk lastiger (gleuf is eigenlijk net te klein) maar functioneel doet het wat het moet doen. Opgelost door een klein stukje dubbelzijdig tape aan de achterkant van de kabel te plakken en hem erin te drukken.
Edit: is overigens een set van 2 voor 50 euro.
https://www.bol.com/nl/p/...e-zwart/9200000107967690/
Ah, is dat wat er aan de hand is. Mijn wekker deed het al niet meer. Helaas is de play:3 die op de slaapkamer staat momenteel helemaal van de sonos radar verdwenen. Zal wel iets met een update misgegaan zijn.leonbong schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:08:
Alarm gebruik ik als wekker op mijn slaapkamer.
Het blijft wat suf, soms werkt het tijden superstabiel en dan vallen er links en rechts ineens speakers weg.
Toeval ik heb ook play3, die steeds weg valt.
[ Voor 108% gewijzigd door leonbong op 12-05-2020 15:51 ]
€69.99 per stuk bij [video]coolblue[/video]?icecreamfarmer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:55:
[...]
Ik snap even iets niet van de line-up.
Hoeveel versies van de Sonos SUB zijn er?
Is dit een oude versie?
Hoeveel versies van de Sonos SUB zijn er?
Is dit een oude versie?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0WdsL32WEOm7MTGI1XE673H.jpg?f=user_large)
Er zijn er 3. Gen 1. Gen 2 is alleen een kleine cosmetische update. Logo iets kleiner. Andere kleur en de binnenste rand andere kleur. Gen 3 is gen 2 met betere processor en meer geheugen
Ik overweeg om de Sonos port aan te schaffen. Als ik die op een Onkyo TX-NR696 aansluit, en voeg vervolgens ook een paar andere sonos ones toe aan de groep, is er dan een delay op de Sonnos port via de onkyo receiver?
Ik heb zitten zoeken op internet, maar kan niet een duidleijk antwoord vinden, vaak lees ik wel wat over een delay, maar dan gaat het meestal om de combinatie met een oude sonos connect.
Ik heb zitten zoeken op internet, maar kan niet een duidleijk antwoord vinden, vaak lees ik wel wat over een delay, maar dan gaat het meestal om de combinatie met een oude sonos connect.
Nee, de line-out van de Port is in sync met de rest van de groep waar hij in zit. Normaliter gaat de receiver geen merkbare vertraging introduceren.
Line-in naar Sonos toe is wat meestal vertraging introduceert vanwege de buffering en latency die ontstaat doordat een audiostroom het netwerk in gepompt moet worden.
Line-in naar Sonos toe is wat meestal vertraging introduceert vanwege de buffering en latency die ontstaat doordat een audiostroom het netwerk in gepompt moet worden.
De port en de rest van de Sonos groep zullen netjes in sync afspelen. Of je met een delay op de speakers van je Onkyo te maken krijgt, hangt van de signaalverwerking van de receiver. Als er veel DSP gedaan wordt krijg je zeker een delay. Als de receiver echter een "Direct" of "Pure sound" optie biedt, heb je kans dat de vertraging zo klein is dat je het niet hoort. Maar dat gaat mogelijk ten koste van de op de receiver ingestelde geluidsvoorkeuren.
Er is een "Works with Sonos" certificering voor versterkers en receivers, maar ik heb hier en daar gelezen dat dat niet per se sync problemen voorkomt.
Er is een "Works with Sonos" certificering voor versterkers en receivers, maar ik heb hier en daar gelezen dat dat niet per se sync problemen voorkomt.
[ Voor 24% gewijzigd door Masimo op 13-05-2020 21:02 ]
Maar deze foto zal dan de Gen 1 zijn?Cloud_VII schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:22:
Er zijn er 3. Gen 1. Gen 2 is alleen een kleine cosmetische update. Logo iets kleiner. Andere kleur en de binnenste rand andere kleur. Gen 3 is gen 2 met betere processor en meer geheugen
Wat als ik deze voor 349 kan kopen?
Is dat een goede deal of is het een oud product?
Gen 3 is dan de nieuwe die aangekondigd is?
Gen 1 inderdaad. Technisch gelijk aan gen 2 dus op zich niks mis meeBlakHawk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:58:
[...]
Maar deze foto zal dan de Gen 1 zijn?
Wat als ik deze voor 349 kan kopen?
Is dat een goede deal of is het een oud product?
Gen 3 is dan de nieuwe die aangekondigd is?
Ik vraag me wel af wat technisch het verschil is tussen 1,2 en 3. Ik snap een snellere chip en meer geheugen, maar waarom heb je dat nodig in een subwoofer?
Er komt een nieuwe app, daar zijn de eisen wat hoger voor begreep ik.SirMemeAlot schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:29:
Ik vraag me wel af wat technisch het verschil is tussen 1,2 en 3. Ik snap een snellere chip en meer geheugen, maar waarom heb je dat nodig in een subwoofer?
Laatste vraagCloud_VII schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:06:
[...]
Gen 1 inderdaad. Technisch gelijk aan gen 2 dus op zich niks mis mee
De Gen 3 is toch echt net een maand uit?
Gen 3 is vorige week aangekondigd inderdaadBlakHawk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:00:
[...]
Er komt een nieuwe app, daar zijn de eisen wat hoger voor begreep ik.
[...]
Laatste vraag![]()
Wat ik begrepen heb zijn de sub gen 1 en 2 ook geschikt voor de S2 app van Sonos. Dus dat zou niet moeten uitmaken.BlakHawk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:00:
[...]
Er komt een nieuwe app, daar zijn de eisen wat hoger voor begreep ik.
[...]
Laatste vraag![]()
Toekomst.SirMemeAlot schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:29:
Maar wat in de toekomst dan? Sonos doet dit niet met de gedachte, ach het al in de toekomst vast wel handig zijn. Kunnen bepaalde codecs zoals bijvoorbeeld Atmos het met de huidige niet aan? Of doen ze het dit zodat de Sub ook het centerpunt kan worden van je Sonosnet.
Naar die vraag ben ik vooral benieuwd. Waarom zou iemand van Sonos gen 1 of 2 upgraden naar 3.
Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.