EvertVdB schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:02:
In onze nieuwbouwwoning is het volgende voorzien:
- TV hoek: 4x speakerkabel in alle hoeken - deze komen uit op 1 punt (onder waar de tv gaat komen)
- terrasoverkapping: 2 x speakerkabel maar ook stroom en datakabels zijn voorzien - deze komen uit in de keuken waar een eventuele versterker of dergelijke in de kast kan komen
Wat ik wil
- in de TV hoek wil ik graag een Sonos Beam en SUB hebben staan, die samen met de vier speakers in de hoeken voor een surround kunnen zorgen als we tv kijken
- de speakers in de terrasoverkapping moeten het geluid van de TV niet kunnen weergeven maar zou wel mooi meegenomen zijn
- andere speakers her en der in huis (1 los in de keuken, 1 in de studeerkamer, 1 in de badkamer)
De flexibiliteit die ik zoek is dat de speakers van de TV hoek en de terrasoverkapping zowel afzonderlijk als samen kunnen spelen.
Is het zo dat de Sonos AMP ervoor kan zorgen dat passieve speakers geintegreerd kunnen worden in het Sonos systeem?
In het kort ja, maar er zitten wat beperkingen aan de Amp en de Sonos implementatie van 5.1 surround.
De Amp heeft 2 speakeruitgangen (L/R) waarmee je maximaal 4 passieve speakers aandrijft (de keus is tussen 2x4Ohm of 4x8Ohm).
In een surroundopstelling met de Beam doet de Amp de achterkanalen, je kan dus niet de Beam het centerkanaal laten zijn en de Amp L/R voor en L/R achter. Daar is geen "oplossing" voor, de soundbars van Sonos doen
altijd L/C/R. Een Amp kan ook front speakers aandrijven, maar biedt dan weer geen Center, die wordt gevirtualiseerd uit L/R.
Voor de buitenspeakers zou je een 2e Amp nodig hebben.
Voor het luisteren naar muziek functioneert de surroundopstelling als één geheel, dus hoor je altijd de Beam samen met de door de (1e) Amp gedreven speakers. De buitenspeakers aan een eventuele tweede Amp kun je daar dan al dan niet bij groeperen.
Verder natuurlijk even de standaard disclaimer over 5.1 bij Sonos: Sonos doet, buiten stereo, enkel en alleen Dolby Digital 5.1, geen DD+, Atmos, DTS of welk ander formaat ook - je krijgt ook geen downsampling, maar stilte als je Sonos iets anders voert. Even rekening mee houden bij het kiezen/aansluiten van bronnen.