Thanks voor de tips!
Rallye schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:55:
Keuken
In de keuken is een One in principe goed genoeg. Play:3 zou je tweedehands moeten aanschaffen, die is niet meer leverbaar. Play:5 geeft beter (stereo) geluid, maar je mist Google Assistent.
Ik wist niet dat de Play:3 niet meer te krijgen was (zag hem in de pricewatch staan nl, maar zie nu dat het nog maar 1 webshop is die hem ook niet op voorraad heeft, dus niet echt lekker up-to-date).
Ach, scheelt wel weer een keuze, geen Play:3 dus.
Woonkamer
Dat de sub zo dicht naast de bank (en tegen een raam) staat zou een nadeel kunnen zijn; ik zou hem toch op dezelfde wand willen hebben als de TV - liefst wel iets uit de hoek (lijkt bij jou moeilijk te worden overigens). Is een beetje een kwestie van testen: in principe hoor je niet goed waar een laag geluid vandaan komt, maar als de sub zo dicht bij je staat......
De sub kan ik misschien nog wel wat mee schuiven maar het is in principe wel de bedoeling dat die tv-kast over de gehele lengte komt van die muur. Mijn vriendin zal vast niet blij zijn met zo'n sub in het zicht dus ik wil hem wel echt 'weggewerkt' zien, of het nu tussen de bank en de muur is of dat we toch nog een klein beetje ruimte hebben tussen muur en tv-kast. (anders misschien nog aan de andere kant van de bank, maar dan staat ie nog wel in het zicht.
Achter de bank nog een optie? heb daar misschien wel heel klein beetje wiggle room. Begreep iig dat het op zich overal kon staan, vandaar....
Tuin
Achterin de 23 meter diepe tuin kan de bediening een probleem worden: het lijkt moeilijk om daar op hetzelfde wifinetwerk te zitten als in huis. Sonos kent geen “buitenshuis bediening” zoals bijvoorbeeld Philips Hue. Wellicht kun je daar een extra access point maken (moet er wel een kabel heen); met dezelfde netwerknaam en password?
Mocht je op de route naar achteren twee speakers hangen, dan kun je ze ook via Sonosnet laten werken (de Sonossen geven signalen aan elkaar door volgens mij). Voor de bediening blijft dan een point nodig; wellicht twee.
Access point in de tuin zal denk ik geen probleem worden als daar eenmaal stroom voorhandig is (sowieso wel fijn om daar bijv ook gewoon goed wifi te hebben.
Meer algemene tip: laat nu het nog zonder veel moeite kan stroom leggen naar de punten waar je speakers gepland hebt en op de juiste hoogte. Zo ziet het er dan bij mij ut:
[
Afbeelding]
Ook in de buurt van de TV heb je altijd meer stopcontacten nodig dan je denkt. Ik ben wellicht een extreem geval, maar heb in de buurt van mijn TV veertien stopcontacten in gebruik (vier vaste en een stekkerblok van 10): TV, Beam, Mede8er (met twee harde schijven), Apple TV, PS4 (met een audio extractor/embedder voor surround via de Beam), telefoon, CD-speler met Sonos Connect, hoofdtelefoon, Settopbox TV, netwerkswitch, HDMI-switch.
Bij de TV zijn er meer dan genoeg stopcontacten en kunnen we ook nog wel met wat stekkerdozen werken. Ik heb altijd hetzelfde probleem als jij gehad maar ik hoop met de nieuwe setup het wat soberder te kunnen doen eigenlijk (zo hoop ik bijv mijn htpc gewoon vaarwel te zeggen zodra ik mijn nieuwe smart-tv heb, draai ik daar lekker Plex op om maar wat te noemen).
Achter de bank wil ik eigenlijk twee
Sonos stands neerzetten; de stopcontacten achter de bank zijn daar laag dus dan werk ik ze daar op die moment wel elegant weg denk ik.
Ik mis alleen nog een beetje het advies wat de beste keuze zou zijn om een goede balans te vinden in "geen overkill in de keuken en de loungehoek in de tuin" en "toch in de gehele tuin bij feestjes goed/hard genoeg geluid kunnen hebben". Tips zijn welkom!
(overigens is het ook altijd mogelijk om gewoon te beginnen met wat ik in gedachten heb en in de toekomst nog eens uit te breiden dan wel te upgraden...).
edit: deze had ik net even gemist:
Je hebt de speaker wel dicht bij het fornuis gepland. Hij moet dan wel vrij hoog gemonteerd worden (evt. opde kop om hem te kunnen bedienen met de knopjes). Zit de afzuigkap niet in de weg? Is er een beter plek mogelijk? Bijvoorbeeld wat hoger in de hoek op de achtermuur bij de eetkamertafel? Evt, een stero-opstelling op de zijwand bij de eetkamertafel?
Ik denk dat dit gezichtsbedrog is of onduidelijk op het plattegrondje. Zo ziet de keuken eruit:
Waar nu het koffiezetapparaat staat, wilde ik hem eigenlijk gewoon plaatsen, bij het raam, in de vensterbank. Of is het echt nodig om hem hoger op te hangen dan? Afzuigkap zit niet in de weg zoals je ziet, die is mooi in het plafond verwerkt.
Over die andere suggestie kan ik nog weleens nadenken maar het liefst wil ik het ergens in de keuken hebben.
[
Voor 13% gewijzigd door
LuNaTiC op 24-07-2019 09:14
]