Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 56 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Afgelopen week ook maar een Sonos One aangeschaft voor in de keuken. Erg tevreden en de setup was snel gedaan. Krijg er wel een beetje hetzelfde gevoel bij als met Apple producten, als je er eenmaal iets van hebt gekocht, kijk je toch of je nog meer aan kunt schaffen wat er mooi bijpast. Dus misschien over een tijdje een tweede voor een goed stereogeluid. Heb nog niet de moeite genomen om Alexa aan de praat te krijgen en als ik zo het topic doorlees moet je aardig wat instellingen veranderen om dat voor elkaar te krijgen. Weet nog niet of ik die moeite wil doen.

Maakt TruePlay trouwens nog een groot verschil voor het geluid? Heb dat nog niet uitgevoerd...

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 14:18
Walkman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:47:
Maakt TruePlay trouwens nog een groot verschil voor het geluid? Heb dat nog niet uitgevoerd...
Yup, naar mijn inziens wel. Na de calibratie denk je 'meh", althans vond ik, maar naar mate de dagen verstreken vond ik het echt beter klinken. Als ik dan trueplay uitzet en weer aanzet, merk ik een groot verschil (je hoeft dan ook niet opnieuw te tunen, je kunt gewoon aan/uit togglen)

En het werkt inderdaad aanstekelijk, net zoals Apple en Hue. Hoe meer hoe beter... alleen slecht voor de portemenee.

• Walkman
  • Niet online
Vanavond toch maar eens proberen dan.

Aan Hue ben ik bewust nog niet begonnen ;) (alhoewel ik wel een goedkope Yeelight heb om mee te spelen). Als Alexa/Google Assistant eenmaal op de One werkt zal ik dat misschien wel heroverwegen, want dat kan iedereen in huis dan gebruiken en hoef je het niet op alle telefoons in te stellen.

• Goofman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59
En het werkt inderdaad aanstekelijk, net zoals Apple en Hue. Hoe meer hoe beter... alleen slecht voor de portemenee.
Yup, zondag nog snel FF een derde Play 1 aangeschaft met de BTW weg ermee prijs. Had er al 2 in stereo gekoppeld in de woonkamer. De nieuwe wil ik als draagbare speaker gebruiken voor op de zolderkamer bij slecht weer en voor onder de overkapping in de tuin bij goed weer. Ik heb nu al zoiets van deze derde lekker op de zolderkamer stationeren en er nog een 4e bijkopen voor in de tuin ;-) Ik heb geen ervaring met de overige producten van Sonos, maar de Play 1 is zo'n relatief betaalbaar, lekker compact, maar toch vol klinkend blokje beton (hij is 'mooi' zwaar voor zijn formaat) dat ie hebberig maakt naar alleen nog maar meer Play 1's ;-)

• The Inquisitor
Ik snap je helemaal :) De Play1 is écht goed voor zijn prijs (oke is ook niet goedkoop). Ik heb zo lang getwijfeld voordat ik de Sonos kocht, maar ik ben nu toch echt helemaal verkocht.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
The Inquisitor schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:55:
[...]
Yup, naar mijn inziens wel. Na de calibratie denk je 'meh", althans vond ik, maar naar mate de dagen verstreken vond ik het echt beter klinken. Als ik dan trueplay uitzet en weer aanzet, merk ik een groot verschil (je hoeft dan ook niet opnieuw te tunen, je kunt gewoon aan/uit togglen)
Ik ben daar dus echt benieuwd naar. Heb m'n Sonos pas net, maar bezit geen Apple-apparaten. Het is wachten tot ik een keer bezoek krijg van iemand met een iPhone voor ik dat in kan stellen.

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Vind Trueplay eigenlijk vooral veel toevoegen als je een Sonos speaker lastig hebt gepositioneerd. Bijvoorbeeld half verdekt achter een plant of stapel boeken of zo. Als ie gewoon goed en open in de ruimte staat maakt Trueplay niet echt veel impact op het geluid is mijn ervaring.

De connectie tussen licht en je Sonos apparatuur is wel interessant trouwens. Mogelijkheden zijn best ruim.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:41
Afgelopen week ook 2x de One gekocht, één voor woonkamer en andere voor in de keuken.
Ga ze alleen gebruiken voor achtergrond muziek.

Installatie fluitje van een cent, ook Alexa en Phillips Hue aan de praat (had al een Amazon Echo Dott). Moest alleen even in mijn Sonos account een ander land opgeven om Alexa toe te voegen. Verder geen wijzigingen gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc3l op 30-01-2018 15:00 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-01 15:16
Om Alexa in te stellen ben je niet heel lang bezig hoor. Half uurtje en je hebt het meeste wel ingericht en getest.
Wel jammer dat het alleen nog in het Engels is. M'n "eettafel" lamp aanzetten is toch wat lastig als je "IETTEEFEL" moet zeggen.

PSN: Sluuz

• Walkman
  • Niet online
Sluuz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:56:
Om Alexa in te stellen ben je niet heel lang bezig hoor. Half uurtje en je hebt het meeste wel ingericht en getest.
Wel jammer dat het alleen nog in het Engels is. M'n "eettafel" lamp aanzetten is toch wat lastig als je "IETTEEFEL" moet zeggen.
Is er ergens een stap voor stap guide te vinden? Nu Alexa officieel in Nederland (via Duitsland) te koop is neem ik aan dat Alexa zelf redelijk makkelijk te registreren is?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat ik even op officiële support wacht. Zou niet al te lang op zich moeten laten duren...

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-01 09:03

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik ben begonnen met een play:5 in de woonkamer en heb inmiddels een play:1 in de badkamer, de keuken, en een stereopaar in de woonkamer waarbij de play:5 de extra oomph doet voor de lage tonen. Beetje een dure semi sub, maar op deze manier kan ik de Play:5 altijd aan hebben staan en automatisch laten spelen als ik thuis kom. Het geluidsbeeld van de play:5 is ruimtevullend en voor stereo image bij film is het fijn om de Play:1's in stereo bij te schakelen. Ik vond het overkill om een 2e PLay5: te kopen, Bar, Base of Sub ook onzin. Best tevreden zo.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-01 11:26
Walkman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:30:
[...]

Is er ergens een stap voor stap guide te vinden? Nu Alexa officieel in Nederland (via Duitsland) te koop is neem ik aan dat Alexa zelf redelijk makkelijk te registreren is?
Maak je er toch gewoon diningtable van?

I hide at work because good employees are hard to find.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sluuz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:56:
Alexa activeren was inderdaad vrij gemakkelijk, was zo gepiept. Maar wat je zegt is inderdaad wel het grootste struikelblok nu, hetzelfde geldt voor Spotify playlists.

Als je Alexa echt daarvoor makkelijk wilt gebruiken dan moet je eerst een vertaalslag in Spotify en Hue doorvoeren.

Er is wel een NOS Skill (3rd party), die ervoor zorgt dat het laatste NOS radiojournaal wordt afgespeeld als je "Alexa, what's the news?" zegt. Dat werkt leuk.

Wel echt onder de indruk van de microfoons trouwens, als je wat voor je uit zit te mompelen pikt 'ie dat prima op.
Walkman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:30:
[...]

Op Sonos.com in je accountgegevens het land wijzigen naar de US of de UK en vervolgens in je Amazonaccount naar datzelfde land switchen via deze manier. In de Alexa app kun je vervolgens nog weer apart je locatie en tijdzone instellen zodat tijdstippen en weerberichten kloppen als je erom vraagt. Ik had het in nog geen tien minuten draaiende.

De Alexa app kun je nu wel vrij downloaden in NL, dat kon eerder niet. Het wisselen van adres moet nog wel, omdat Sonos Alexa nog bewust blokkeert als je land op Nederland staat.

[ Voor 39% gewijzigd door Tralapo op 30-01-2018 21:47 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 20:34
Hier inmiddels een 2e Play:5 in huis. Ik had de Playbar destijds in de winkel moeten laten en gelijk een Play:5 erbij moeten kopen. Het geluid klinkt nu veel meer ruimtelijker dan met een enkele Play:5, en een enkele Play:5 klonk ook fantastisch.

De Playbar is gedegradeerd tot een set voor aan de TV. Verder gebruik ik deze niet meer. Met de kennis van nu had ik een 'domme' soundbar gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door merauder op 30-01-2018 21:38 ]

• Sluuz
Incolumis schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:24:
[...]

Maak je er toch gewoon diningtable van?
Niet als ik voor de rest ook Siri gebruik en ik die in het Nederlands heb staan (vanwege namen van contacten uitspreken). Dus daar zit een mismatch. Geen groot probleem maar meer onhandig.

Verwijderd

EDIT probleem opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2018 23:39 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
Dat het naar meer smaakt, herken ik ook zeker wel ja!

Onlangs 2 play:1 aangeschaft en bij de playbar aangesloten voor een surround set, welke uiteraard ook nog een sub nodig gaat hebben.
Voor de woonkamer zie ik de meerwaarde nog niet om daar de Sonos One neer te zetten.

Maar de volgende plannen voor bijvoorbeeld in de keuken een setje Sonos One aan de muur te hangen, of toch een play3...
En onlangs was ik bij iemand, die had een Sonos One in de badkamer staan. Waar ik nu een iPad of telefoon gebruik voor muziek.
En dan boven in het kantoortje kan het ook wel uitgebreid worden.

Wel heb ik mezelf voorgenomen ze niet voor de volle mep in de winkel te kopen, gezien de prijzen dus wel lager kunnen.
Plus dat weerhoudt weer om iedere maand een nieuw Sonos apparaat in huis te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 31-01-2018 14:42 ]

PSN: Flix20-NL

• The Inquisitor
Flix20 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:40:
Plus dat weerhoudt weer om iedere maand een nieuw Sonos apparaat in huis te halen.
Dat scheelt een hoop inderdaad, anders zou ik blijven kopen. Nu is het weer 179 p.s. en je weet dat het onder de 150 kan... tsjah, 30 euro per apparaat aan korting is niet niets :) Dan maar blijven wachten tot btw dagen / kerst / black friday / ... :D

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom is het voor Sonos zo moeilijk om te werken als ik m'n VPN ingeschakeld heb op m'n mobiel?
Alle andere thuisapparatuur werkt gewoon. Domoticz, Hue, Harmony, Nest, etc. Allemaal geen probleem als de VPN naar m'n eigen thuisnetwerk aan staat, alleen Sonos vindt dat moeilijk.

De huidige app geeft dan ook gelijk een waarschuwing, voorheen werkte alleen Spotify niet en de rest wel. Het bereiken van de spelers is dus blijkbaar prima mogelijk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:52:
Waarom is het voor Sonos zo moeilijk om te werken als ik m'n VPN ingeschakeld heb op m'n mobiel?
Alle andere thuisapparatuur werkt gewoon. Domoticz, Hue, Harmony, Nest, etc. Allemaal geen probleem als de VPN naar m'n eigen thuisnetwerk aan staat, alleen Sonos vindt dat moeilijk.

De huidige app geeft dan ook gelijk een waarschuwing, voorheen werkte alleen Spotify niet en de rest wel. Het bereiken van de spelers is dus blijkbaar prima mogelijk.
Multicast denk k?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Flix20
The Inquisitor schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:46:
[...]

Dat scheelt een hoop inderdaad, anders zou ik blijven kopen. Nu is het weer 179 p.s. en je weet dat het onder de 150 kan... tsjah, 30 euro per apparaat aan korting is niet niets :) Dan maar blijven wachten tot btw dagen / kerst / black friday / ... :D
Ja daarom. Heb je toch 3 aanschaf momenten per jaar.
En daarnaast had ik nog een extra mazzeltje deze keer.
Toen ik de Playbar had aangeschaft bij Hifi Klubben, kreeg ik de vraag of ik lid wou worden van hun fanclub oid.

Normaal doe ik daar niet aan, maar deze keer zou ik dan 5 jaar garantie krijgen (vind ik altijd loze kreet want je hebt gewoon verwachte levensduur van een product volgens de Nederlandse wet) maar ook 60 dagen laatste prijs garantie.
Heb de prijzen een paar keer nagekeken nog maar het laagste dat ik de prijs heb gezien was €10,- lager dan de prijs waar ik de Playbar voor had aangeschaft.
Maar na 60 dagen kreeg ik ineens een mailtje met daarin een tegoedbon voor €36,- omdat de Playbar kennelijk voor die prijs verkocht is geweest.

Dus deze bon heb ik ook gebruikt. Intotaal zelf ‘maar” €250,- betaald voor een paar Play:1.

• The Inquisitor
Dat klinkt als een uitstekende deal :) Ik zit nu al weer een beetje te balen dat ik maar 1 play1 erbij heb gekocht ipv 2. Maar ach, wie weet is de eerstvolgende deal voor play1's nog scherper

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:41
merauder schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:38:
Hier inmiddels een 2e Play:5 in huis. Ik had de Playbar destijds in de winkel moeten laten en gelijk een Play:5 erbij moeten kopen. Het geluid klinkt nu veel meer ruimtelijker dan met een enkele Play:5, en een enkele Play:5 klonk ook fantastisch.

De Playbar is gedegradeerd tot een set voor aan de TV. Verder gebruik ik deze niet meer. Met de kennis van nu had ik een 'domme' soundbar gekocht.
Ja het is jammer dat je de Play 5’s niet ook fatsoenlijk op je tv aan kan sluiten als stereo speakers. Dan zou het feest compleet zijn.
Voor muziek komt de Playbar gewoon net wat te kort.

• Gonadan

Gonadan

Zou kunnen, zoveel verstand heb ik er ook weer niet van. Google vertelt mij dat multicast meestal niet een VPN opgestuurd wordt. Wat ik dan wel vreemd vindt is dat hij wel te bereiken was, maar niet alles deed het.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 22:36
Ik denk dat de noodzakelijke poorten voor Sonos bij VPN niet beschikbaar zijn?

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:20
Waarschijnlijk maakt Sonos gebruik van unicast voor de bediening van het device, maar wordt multicast gebruikt voor het streamen van audio. Dat zou kunnen verklaren waarom de apparaten in de app bereikbaar zijn bij gebruik van een VPN, maar desondanks geen muziek kunnen streamen.

[ Voor 4% gewijzigd door MichelKlok op 01-02-2018 16:48 ]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• Yamahaa
Je zou nog in de app bij meer instellingen info of de spelers “ziet” met de interne adressen. Zo ja weet hij ook de Mac adressen en zou hij bij uni en multi er beiden bij moeten kunnen echter denk ik dan nog steeds dat in dit geval niet alle poorten bereikbaar zijn. Of juist daarom ook de Mac adressen niet weet.... of zeg ik iets heel geks?

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:20
Unicast en multicast worden niet opeenzelfde manier binnen een netwerk gerouteerd. Een tunnel transporteert in principe al het verkeer dat je erin stopt, ongeacht de poortnummers. Tenzij je er een router of filter voor of achterplaatst die alleen een beperkt set aan poorten toestaat.

Een IPsec VPN tunnel kan goed omgaan met multicast, maar een GRE tunnel ondersteunt dit weer niet.
MAC adressen staan hier los van. Middels ARP weet een switch welk MAC adres achter een IP adres schuilt. Als ontvangende partij maakt een Sonos unit gebruik van hetzelfde IP adres voor unicast en multicast, dus die connectiviteit is er sowieso.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• Yamahaa
Ok dank voor deze uitleg

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

Heb nu sinds kerst een Playbase incluis twee play one's in de huiskamer en het surround geluid bevalt mij erg goed! Erg tevreden mee.

Op mijn slaapkamer een One staan met Alexa erop. Hiermee kan ik mooi mijn smart home bedienen en dan een play 5 in de keuken. Ongelofelijke overkill, de play 5 stond eerst in de woonkamer, maar daar is hij nu overbodig.. :P

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe is jullie ervaring met de Playbar icm de afstandsbediening van de tv? Ik merk dat de playbar maar de helft van de signalen oppikt. Om de boel op mute te krijgen is dus meerdere keren drukken. Ook loopt het volume snel uit elkaar tussen werkelijk en weergave op de tv?

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:51
Beekforel schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:51:
Hoe is jullie ervaring met de Playbar icm de afstandsbediening van de tv? Ik merk dat de playbar maar de helft van de signalen oppikt. Om de boel op mute te krijgen is dus meerdere keren drukken. Ook loopt het volume snel uit elkaar tussen werkelijk en weergave op de tv?
Al nieuwe batterijen geprobeerd? Hoe hangt/staat de Playbar ten opzichte van de tv?

In de 3 jaar dat ik de Playbar heb, heb ik dergelijke problemen eigenlijk nooit gehad. Heeft een tijd voor de tv gestaan (doorgeven IR signaal stond toen aan) maar hangt nu alweer een hele tijd boven de tv.

Weergave volume heb ik uitgezet op de tv.

• The Inquisitor
Idem. Alle IR signalen worden direct opgepikt. Zelfs bedienen via remote van de apple tv gaat zonder problemen (maar dat doet atv dan weer via CEC naar tv, maar toch, geen hinder)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een vriendin van mij heeft een PlayBar soundbar. Nu heb ik onlangs haar laptop opnieuw geïnstalleerd en sindsdien kan ze geen mappen toevoegen in de bibliotheek van de Sonos app op haar Windows 10 laptop. Nu begrijp ik dat SMBv1 uitgeschakeld staat in Windows 10 (en moet je eigenlijk het ook niet willen activeren).

Nu heb ik toch SMBv1 even geïnstalleerd op de laptop, in de hoop om het werkend te krijgen, maar helaas.
Ook heb ik geprobeerd om de hostname van de laptop aan te passen, maar ook dat mocht niet baten.
Deze opties heb ik gevonden na een zoektocht op het internet. Ik weet zo 1 2 3 ook geen verdere opties of wat ik over het hoofd zie. Iemand die een idee heeft wat ik nog kan proberen?

Je zou zeggen dat Sonos intussen een nieuwer SMB-protocol gebruikt in de Windows app. In 2006 was al bekend dat SMBv1 onveilig is en vervangen voor SMBv2. Intussen zitten we zelfs op SMBv3. Zover ik kan vinden, is er in 2015 al gevraagd aan Sonos om SMBv2 support toe te voegen, maar Sonos geeft gewoon een dikke vinger aan haar klanten, zover ik kan zien, ook niet echt netjes, maar goed.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 07-02-2018 00:40 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 23:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik krijg op mijn Sonos app op de iPad Pro de bedieningcontrols op het lockscreen maar niet voor elkaar. Ik heb het aanstaan in de app settings, en de app speelt op de voorgrond af. Dit zijn allemaal tips die ik via het Sonos support forum heb gevonden. Elke keer als ik de ipad lock en weer wakker maak: geen bedieningspaneel. Op de iphone van de vrouw werkt het wel goed. Best lastig als je even het volume wilt wijzigen, of je wilt een ander nummer horen, dat je dan eerst moet unlocken, de sonos app moet aantikken en dan pas weer verder kunt met je leven.

Mis ik nog wat? Heb toch aardig rond gegoogled maar ik kom niet echt verder dan bovenstaande tips.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

tinustilburg schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:23:
[...]

Al nieuwe batterijen geprobeerd? Hoe hangt/staat de Playbar ten opzichte van de tv?

In de 3 jaar dat ik de Playbar heb, heb ik dergelijke problemen eigenlijk nooit gehad. Heeft een tijd voor de tv gestaan (doorgeven IR signaal stond toen aan) maar hangt nu alweer een hele tijd boven de tv.

Weergave volume heb ik uitgezet op de tv.
Zal inderdaad de batterijen eens proberen.

De Playbar staat voor de TV, maar IR oogje van de TV valt er nog naast want TV is best groot. Misschien is inderdaad wel handig om weergave volume uit te schakelen.

Wat mij opvalt is dat de Playbar ongeveer 50% van de IR signalen oppikt.

• Sluuz
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:02:
Ik krijg op mijn Sonos app op de iPad Pro de bedieningcontrols op het lockscreen maar niet voor elkaar. Ik heb het aanstaan in de app settings, en de app speelt op de voorgrond af. Dit zijn allemaal tips die ik via het Sonos support forum heb gevonden. Elke keer als ik de ipad lock en weer wakker maak: geen bedieningspaneel. Op de iphone van de vrouw werkt het wel goed. Best lastig als je even het volume wilt wijzigen, of je wilt een ander nummer horen, dat je dan eerst moet unlocken, de sonos app moet aantikken en dan pas weer verder kunt met je leven.

Mis ik nog wat? Heb toch aardig rond gegoogled maar ik kom niet echt verder dan bovenstaande tips.
Draai je toevallig een iOS beta?

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Sluuz schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Draai je toevallig een iOS beta?
Nee, dat had ik wel even mogen melden inderdaad. iPad Pro 9,7 inch en de laatste normale IOS versie erop.

• The Inquisitor

Had ik ook met mijn iphone, en werd er strontziek van. 2 voor de hand liggende oplossing heb ik;
1) Reboot.... maar neem aan dat je dat al hebt gedaan? Maar werkte voor mij wel ineens weer.
2) Check of er geen andere apps die gebruik kunnen maken van lockscreen bediening aan staan. Zo wel, force quit deze even. Zoals; spotify en vooral Apple Music/Music app. Die krijgen schijnbaar voorrang op de Sonos app.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 23:29

Wellicht een oplossing om de bediening in Home-app te doen? (dus ook via de home-app shortcut) Door gebruik te maken van Homebridge icm homebridge-zp

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50
Hmm er lijkt toch iets meer verschil te zitten tussen de play 1 en de play one. Ik ging er vanuit dat ze soort van hetzelfde zouden zijn qua product familie. In de kamer waar ik al éém play 1 had staan heb ik een extra play 1 en play one neergezet.

Bij het toevoegen van de beide speakers, kreeg ik enkel bij de andere play 1 de vraag. "wil je er een stereo opstelling van maken met de andere play 1". Bij de play one kreeg ik deze optie niet. Dat was een kleine tegenvaller aangezien ik een nieuwe en oude wilde combineren als stereo.

Verder dacht ik dat ze qua looks ook hetzelfde zouden zijn, maar de ONE is een heel stuk witter dan de 1 ;)

• Flix20
Stefmeister schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:24:
Hmm er lijkt toch iets meer verschil te zitten tussen de play 1 en de play one. Ik ging er vanuit dat ze soort van hetzelfde zouden zijn qua product familie. In de kamer waar ik al éém play 1 had staan heb ik een extra play 1 en play one neergezet.

Bij het toevoegen van de beide speakers, kreeg ik enkel bij de andere play 1 de vraag. "wil je er een stereo opstelling van maken met de andere play 1". Bij de play one kreeg ik deze optie niet. Dat was een kleine tegenvaller aangezien ik een nieuwe en oude wilde combineren als stereo.

Verder dacht ik dat ze qua looks ook hetzelfde zouden zijn, maar de ONE is een heel stuk witter dan de 1 ;)
Dat vermeld Sonos ook, dat je geen stereo koppel kan maken met een play:1 en een Sonos one.

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50
hehe dat wist ik dus niet, was ook meer een verkeerde aanname van mijzelf ;)

• Sluuz
Stefmeister schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:24:

Het enige tip die ik je kan geven is dat je voortaan je aankopen wat beter checkt ;) Allebei je "problemen" had je vooraf kunnen weten :)

• Gonadan

Gonadan

MichelKlok schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:00:
Unicast en multicast worden niet opeenzelfde manier binnen een netwerk gerouteerd. Een tunnel transporteert in principe al het verkeer dat je erin stopt, ongeacht de poortnummers. Tenzij je er een router of filter voor of achterplaatst die alleen een beperkt set aan poorten toestaat.

Een IPsec VPN tunnel kan goed omgaan met multicast, maar een GRE tunnel ondersteunt dit weer niet.
MAC adressen staan hier los van. Middels ARP weet een switch welk MAC adres achter een IP adres schuilt. Als ontvangende partij maakt een Sonos unit gebruik van hetzelfde IP adres voor unicast en multicast, dus die connectiviteit is er sowieso.
Ik dacht dat multicast juist vaak niet door een tunnel geleid werd, mede om te voorkomen dat hij overal heen gaat brullen.

Sinds een nieuwe update is bedienen ook niet meer mogelijk, de app herkent nu dat je op een VPN zit en zegt gewoon dat hij niet kan werken.

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nog geen oplossing. Behalve Tasker gebruiken om de VPN thuis uit te schakelen. :P
Misschien maar eens wat figuren met netwerkkennis opzoeken. Met een beetje mazzel is tweaken aan het ovpn profiel al voldoende.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
@CH4OS Misschien een omweg maar niet minder bruikbaar: Als je vriendin een google account heeft kan ze met play music zonder abonnement 50.000 nummers uploaden. Deze kan Sonos dan zonder problemen afspelen als ze play music in de Sonos app toevoegt. Voordelen: werkt ook prima als de laptop uitstaat en je even muziek wil starten via mobiel, en je kan onderweg streaming naar je eigen collectie luisteren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tassadar32 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:04:
@CH4OS Misschien een omweg maar niet minder bruikbaar: Als je vriendin een google account heeft kan ze met play music zonder abonnement 50.000 nummers uploaden. Deze kan Sonos dan zonder problemen afspelen als ze play music in de Sonos app toevoegt. Voordelen: werkt ook prima als de laptop uitstaat en je even muziek wil starten via mobiel, en je kan onderweg streaming naar je eigen collectie luisteren.
Thanks voor de tip! We zijn aan het kijken naar deze optie. Al bedacht ik mij later dat ik SMBv2 en SMBv3 nog niet had uitgeschakeld, dus wellicht connect ie daardoor niet, maar deze optie gaan we zeker ook bekijken, wat eea dan ook weer minder afhankelijk maakt van de laptop waar dan anders de muziek op zou moeten staan.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Een vraagje voor de Sonos-gebruikers met een volledige surround setup (Playbar + 2x One + SUB): hoe hebben jullie de volgende instellingen staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U7BNvjQtmBACckwmI29Har1v/medium.png

[ Voor 4% gewijzigd door Yonix op 15-02-2018 11:46 ]

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-01 13:20
Ik heb momenteel 2x Play:1, en 1x PLay:3. Ik ben opzoek naar een soundbar om films te kijken.

De Sonos Playbar is een optie, maar is duur. Ik zie een Samsung Ms650 als een goed goedkoper alternatief.

Levert een Sonos Playbar een goede synergie op met de 2x Play:1? Moet ik de Play:1's dan 'achter/naast mij' positioneren of mogen ze ook naast de Playbar staan?

Help de Playbar ook voor verbeteren van de muziek?

• Flix20
brambello schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:54:
Ik heb momenteel 2x Play:1, en 1x PLay:3. Ik ben opzoek naar een soundbar om films te kijken.

De Sonos Playbar is een optie, maar is duur. Ik zie een Samsung Ms650 als een goed goedkoper alternatief.

Levert een Sonos Playbar een goede synergie op met de 2x Play:1? Moet ik de Play:1's dan 'achter/naast mij' positioneren of mogen ze ook naast de Playbar staan?

Help de Playbar ook voor verbeteren van de muziek?
De kracht van Sonos, Playbar + play:1's is met name de synergie.
Hoe naadloos deze samenwerken en hoe moeiteloos deze in te stellen zijn.

Als je de play:1's met de soundbar samenvoegd tot een surround set, geeft het uiteraard het beste effect om de Play:1's schuin achter je te plaatsen voor het surround effect.

Heb je deze mogelijkheid niet, of wil je het niet, dan kan je ook de play:1's met elkaar gekoppeld laten en een aparte groep maken van de soundbar, dat je deze alleen inschakelt wanneer je tv kijkt, en de play:1's voor de muziek.

Wat je vraag voor het verbeteren van muziek, ik weet niet wat voor jou betekend "de muziek te verbeteren".
Uiteraard is de playbar gewoon een hele solide speaker en zul je 'meer(?)" geluid ervaren wanneer je deze samen met de play:1's laat afspelen.

• Tassadar32
@brambello De combo van 2xPlay1 krijgt met de playbar erbij inderdaad een stuk meer diepte en ruimte in het geluid. Als je deze achter je wegzet werkt dat het beste voor surround, maar als je daar niet zo veel om geeft kan je ze ook ergens anders in de ruimte wegzetten. Naast de playbar zal niet veel helpen, aangezien de playbar al goed in staat is een brede stereoweergave weg te zetten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-01 13:20
Tassadar32 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:29:
@brambello De combo van 2xPlay1 krijgt met de playbar erbij inderdaad een stuk meer diepte en ruimte in het geluid. Als je deze achter je wegzet werkt dat het beste voor surround, maar als je daar niet zo veel om geeft kan je ze ook ergens anders in de ruimte wegzetten. Naast de playbar zal niet veel helpen, aangezien de playbar al goed in staat is een brede stereoweergave weg te zetten.
Geldt de diepte/ruimte in het geluid vooral voor muziek of ook voor films? Voor welke geldt het sterker?

Bedankt!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:51
brambello schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Geldt de diepte/ruimte in het geluid vooral voor muziek of ook voor films? Voor welke geldt het sterker?

Bedankt!
Voor beiden een hele grote verbetering. Maar vooral het surround geluid / Dolby 5.1 vond ik erg veel toevoegen.

• Tassadar32
@brambello Ik ben begonnen met Playbar -> +2xPlay:1 -> +Sub. De Playbar heeft een stuk betere hardware aan boord dan de Play:1 dus voor muziek kan je wat mij betreft beter een Playbar hebben dan 2xPlay:1. De 2xPlay:1 bij de Playbar geeft alleen iets meer geluid door de hele kamer heen, klinkt mooi maar voegt niet veel toe aan de geluidskwaliteit mijns inziens. De Sub geeft echter een hele nieuwe dimensie aan zowel een setje Play:1's of een Playbar.

Uiteindelijk heb ik nu dus Playbar+2x1+Sub in de woonkamer en 2x1 in de slaapkamer. Als er alleen in de slaapkamer muziek speelt klinkt dat toch beduidend minder goed, dus ik zal in de toekomst eerder een 3/5 aanschaffen voor andere kamers of er een sub bijzetten (arme portemonnee).

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:35
tja uiteindelijk kunnen we dus zeggen dat de combi. play/bar/base met 2 play 1's en een sub toch wel de beste keuze is die je kunt maken voor de gemiddelde huiskamer.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:05

spaceboy

Op grote hoogte

Tja ik blijf twijfelen of ik een sub sociaal vind qua buren...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:54
Play One gekocht. Jammer dat Alexa nog weinig bijzonders kan en het Engels is :)
Nu 5x Play:1 en 1x5 in woonkamer/keuken.
Eigenlijk alleen voor muziek en dat is nu mooi verdeeld :)

Haters everywhere but I don’t really care

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

matthijst schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:42:
Play One gekocht. Jammer dat Alexa nog weinig bijzonders kan en het Engels is :)
Nu 5x Play:1 en 1x5 in woonkamer/keuken.
Eigenlijk alleen voor muziek en dat is nu mooi verdeeld :)
Ondanks dat het Engels is went het snel. Elke morgen even het nieuws (wat gewoon in het Nederlands is), snel radio of Spotify starten, het werkt erg fijn.

Ik mis nog de mogelijkheid om te groupen en ungroupen van Sonos devices.

• Tassadar32
@spaceboy De Sub kan je ook relatief harder/zachter zetten. Zelfs met de sub op 30 (50 is normaal) merk je nog verschil met Sub aan/uit. De nachtmodus bij tv kijken dempt naast explosies ook andere geluiden die goed hoorbaar zijn door de buren waardoor je je niet zo schuldig hoeft te voelen. Ik woon overigens in een appartementencomplex en heb nog nooit klachten gehoord over mijn geluid terwijl er wel over andere buren geklaagd word.

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

vraagje, kan ik 2x een Play 3 en een sub aan mijn tv koppelen?

Playbar vind ik lelijk namelijk...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi Geub schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:28:

Zit er een ingang op de play3?

• Jedi Geub
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

MikeyMan schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:53:
[...]

Zit er een ingang op de play3?
Super thanks!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:06

B2

wa' seggie?

Ik ben erg aan het twijfelen of ik over moet stappen op Heos. Ik had een beoogde setup van Play:bar en 2x Play 1 als rears (evt later aangevuld met de Sub). De Play 1's zijn aangeschaft en hangen aan Vogels steunen aan de muur. Verder heb ik nog een Connect voor mijn platenspeler en een Play 3 in de keuken.

Ik ben er achter gekomen dat mijn TV (Panasonic Viera 42GT50) geen 5.1 passthrough zal doen. Ik gebruik met name een AppleTV met Netflix en Plex als source. Ook een KPN iTV kastje, maar daarbij is het niet erg als het geen 5.1 geluid is. Voor de AppleTV zal ik dus op zoek moeten naar een hdmi switch oid om er toch 5.1 geluid uit te krijgen.

Als ik naar Heos over zou stappen elimineer ik dit probleem. De componenten die ik nu heb zullen wel redelijk goed verkoopbaar zijn en wat ik qua hardware heb kan ook bij Heos. Ik zit alleen met de kwaliteit van de software. Deze lijkt bij Denon minder. De Heos app ziet er b.v. niet uit op een iPhone X, Apple Music support ontbreekt e.d.

Ergo, ik zou graag bij Sonos blijven, maar dan moet het qua hardware wel gaan werken..

Op internet lees ik wel allerlei switches werken zouden werken, maar veelal zijn dit switches van Amazon welke niet in NL leverbaar zijn. Wie heeft er een vergelijkbare (werkende!) setup met een AppleTV (4) en een switch welke 5.1 uitstuurt? Het liefst ook nog een automatische switch naar input (AppleTV of KPN setop-box)

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jedi Geub schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:28:

sonos connect

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Volgens mij gaat dat nooit werken zonder lag. Je connect moet het geluid ontvangen en vervolgens nog naar de play:3's (in stereo) versturen.

Door het surround profiel in de playbar (en sub) wordt dit afgevangen. Dat profiel is alleen niet beschikbaar op de connect.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dat is dan wel ruk, zat er stiekem op te anticiperen. heb geen ruimte onder m'n tv voor een bar of base

• Jedi Geub
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

HyperTrophy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:30:
dat is dan wel ruk, zat er stiekem op te anticiperen. heb geen ruimte onder m'n tv voor een bar of base
Daarnaast zijn 2 play 3's aan de muur veel mooier dan die playbar onder je tv. Laat staan die playbase... wat een lelijk dom ding is dat.

• The Inquisitor
Jedi Geub schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Daarnaast zijn 2 play 3's aan de muur veel mooier dan die playbar onder je tv. Laat staan die playbase... wat een lelijk dom ding is dat.
Achja,... heb zelf de playbase en vind hm wel chique onder mijn tv eigenlijk :D

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Ik heb ook geen probleem met de playbar onder mijn tv (hangend)..

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Playbar en Playbase zijn simpelweg de enige TV speaker oplossingen die ze bieden.

• Flix20
B2 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:24:
Ik ben erg aan het twijfelen of ik over moet stappen op Heos. Ik had een beoogde setup van Play:bar en 2x Play 1 als rears (evt later aangevuld met de Sub). De Play 1's zijn aangeschaft en hangen aan Vogels steunen aan de muur. Verder heb ik nog een Connect voor mijn platenspeler en een Play 3 in de keuken.

Ik ben er achter gekomen dat mijn TV (Panasonic Viera 42GT50) geen 5.1 passthrough zal doen. Ik gebruik met name een AppleTV met Netflix en Plex als source. Ook een KPN iTV kastje, maar daarbij is het niet erg als het geen 5.1 geluid is. Voor de AppleTV zal ik dus op zoek moeten naar een hdmi switch oid om er toch 5.1 geluid uit te krijgen.

Als ik naar Heos over zou stappen elimineer ik dit probleem. De componenten die ik nu heb zullen wel redelijk goed verkoopbaar zijn en wat ik qua hardware heb kan ook bij Heos. Ik zit alleen met de kwaliteit van de software. Deze lijkt bij Denon minder. De Heos app ziet er b.v. niet uit op een iPhone X, Apple Music support ontbreekt e.d.

Ergo, ik zou graag bij Sonos blijven, maar dan moet het qua hardware wel gaan werken..

Op internet lees ik wel allerlei switches werken zouden werken, maar veelal zijn dit switches van Amazon welke niet in NL leverbaar zijn. Wie heeft er een vergelijkbare (werkende!) setup met een AppleTV (4) en een switch welke 5.1 uitstuurt? Het liefst ook nog een automatische switch naar input (AppleTV of KPN setop-box)
Hoe kom je erachter of je tv 5.1 passthrough heeft?

En uit jou verhaal begrijp ik dus dat als je een tweede apparaat aan de tv hangt, het zij een Apple TV of console, dat deze dan mogelijk geen 5.1 ondersteuning krijgt van je tv?

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

Denko

|{ing Øf ßlitz

B2 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:24:

Beetje vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik zat met hetzelfde idee. Mijn oude tv deed het ook niet. En daardoor heb je eigenlijk een overpriced 2.1 set in huis. Toendertijd was het toch tijd voor een nieuwe TV, en die doet gelukkig wel. Maar anders was ik inderdaad ook overgestapt naar HEOS of de versterker kant op gegaan. Sonos maakt het onnodig moeilijk voor mensen.

Een vriend van me heeft ook jouw situatie. Die heeft geloof ik deze switch ertussen nu. het werkt in principe wel. Alleen niet altijd. En het is niet automatisch switchen. Monoprice heeft volgens mij wel dingen wat jij zoekt. Niet schrikken alleen van de prijs.

Blijf het zeggen. Zo jammer dit. Al heb ik wel geruchten gehoord dat ze eindelijk een playbar gaan maken met moderne standaarden. (ARC, DTS etc)
Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Hoe kom je erachter of je tv 5.1 passthrough heeft?

En uit jou verhaal begrijp ik dus dat als je een tweede apparaat aan de tv hangt, het zij een Apple TV of console, dat deze dan mogelijk geen 5.1 ondersteuning krijgt van je tv?
https://www.rtings.com/tv...urround-audio-passthrough
Dit is een lijst van TV's die het wel doen. Meeste doen het helaas niet.Het is echt pas vanaf het hogere segment dat het wat gemener goed wordt. De lijst is natuurlijk niet compleet, maar het geeft je wel een idee.

Als antwoord op jouw vraag: als je een apparaat hangt aan je tv die wel 5.1 doet, maar je playbar zit aan een TV die het niet doorgeeft via optical heb je inderdaad GEEN surround. Niet mogelijk, het is er gewoon niet. Het word 2.0 uitgestuurd en Sonos kan er dan een surround achtig iets van maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Denko op 23-02-2018 11:34 ]

PSN & XBL: Denkoyugo

• Flix20
Denko schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:25:
[...]

https://www.rtings.com/tv...urround-audio-passthrough
Dit is een lijst van TV's die het wel doen. Meeste doen het helaas niet.Het is echt pas vanaf het hogere segment dat het wat gemener goed wordt. De lijst is natuurlijk niet compleet, maar het geeft je wel een idee.

Als antwoord op jouw vraag: als je een apparaat hangt aan je tv die wel 5.1 doet, maar je playbar zit aan een TV die het niet doorgeeft via optical heb je inderdaad GEEN surround. Niet mogelijk, het is er gewoon niet. Het word 2.0 uitgestuurd en Sonos kan er dan een surround achtig iets van maken.
Zie dat dit voornamelijk de 2017 modellen zijn.
Ik heb een samsung KS7000 uit 2016, dus ook wel het hoger segment model, opvolger van het model heeft staat er wel tussen in dit lijstje.

Ook de omschrijving hoe je de settings van je tv moet zetten heb ikzelf ook gedaan dus ik ga er dan maar vanuit dat mijn tv het ondersteund.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar weer eens nagevraagd hoe het zit met de stemondersteuning, maar ze zwijgen in alle toonaarden... :X

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:42
Nooit geweten eigenlijk dat de Playbar zo'n gemankeerd apparaat is. Enkel optisch in 2018, echt niet meer van deze tijd.....

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:40:
[...]

Ik heb een samsung KS7000 uit 2016, dus ook wel het hoger segment model, opvolger van het model heeft staat er wel tussen in dit lijstje.

Ook de omschrijving hoe je de settings van je tv moet zetten heb ikzelf ook gedaan dus ik ga er dan maar vanuit dat mijn tv het ondersteund.
Ik zou toch ff in een manual zoeken. Samsung staat er redelijk om bekend dat het NIET vaak goed werkt zeg maar.

Je zoekt dus naar: DolbyDigital 5.1 over toslink/optical/ SPDIF Want als je tv het niet ondersteunt is het absoluut niet waard om uberhaupt aan sonos voor je tv te beginnen.

of bestel het online, test het. En stuur het dan terug als die het niet netjes doorgeeft.

• Flix20
Denko schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Ik zou toch ff in een manual zoeken. Samsung staat er redelijk om bekend dat het NIET vaak goed werkt zeg maar.

Je zoekt dus naar: DolbyDigital 5.1 over toslink/optical/ SPDIF Want als je tv het niet ondersteunt is het absoluut niet waard om uberhaupt aan sonos voor je tv te beginnen.

of bestel het online, test het. En stuur het dan terug als die het niet netjes doorgeeft.
Playbar staat er alleen al sinds oktober!

En sinds een klein maandje de play:1's erbij, echter nog geen tijd gehad om de playstation aan te slingeren dus die nog niet in surround getest.

Correctie, dat is niet helemaal waar. Onlangs Jurassic World bluray via de playstation gekeken en ik kreeg wel degelijk geluid uit de play:1's.
Maar dit zou dus gesimuleerd door de Sonos software kunnen zijn ipv het daadwerkelijk bedoelde surround effect?

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Playbar staat er alleen al sinds oktober!

En sinds een klein maandje de play:1's erbij, echter nog geen tijd gehad om de playstation aan te slingeren dus die nog niet in surround getest.

Correctie, dat is niet helemaal waar. Onlangs Jurassic World bluray via de playstation gekeken en ik kreeg wel degelijk geluid uit de play:1's.
Maar dit zou dus gesimuleerd door de Sonos software kunnen zijn ipv het daadwerkelijk bedoelde surround effect?
Ja, je krijgt sowieso iets te horen via de 1's. Je kan het simpelweg zien via de app overigens, of die zelf surround aan het verzinnen is of dat het echt surround is. Het verschil is overigens echt enorm als die van de ene naar de andere overspringt.

• The Inquisitor
Dennism schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:51:
Nooit geweten eigenlijk dat de Playbar zo'n gemankeerd apparaat is. Enkel optisch in 2018, echt niet meer van deze tijd.....
Optisch is oud, maar het werkt tenminste altijd, en dat is de gedachte van Sonos. Moet je hier eens op tweakers rondkijken in topics waarbij men hun apparaten niet (goed) aangesloten krijgen op hun soundbar omdat ARC gewoon niet goed werkt. Het advies wat vaak langskomt: probeer het eens met een optische kabel ;)
Denko schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:25:
[...]
Blijf het zeggen. Zo jammer dit. Al heb ik wel geruchten gehoord dat ze eindelijk een playbar gaan maken met moderne standaarden. (ARC, DTS etc)
Dat betwijfel ik, want zoals ik hierboven zeg: ARC is een pauper protocol dat helemaal niet goed geïmplementeerd wordt door fabrikanten. ARC werkt gewoon vaak niet, of niet goed, en daar heb je met optical simpelweg geen last van. Sonos gaat echt geen ARC protocol implementeren als dat zou betekenen dat een hoop van hun klanten hinder gaat ondervinden.

En over DTS wordt al jaren gesproken, en dat is ook helemaal geen hardware limitation op de huidige apparaten. Dus daar hoeven ze geen nieuwe playbar voor te maken, ze kunnen dit gewoon met terugwerkende kracht activeren op de huidige playbar en playbase via een software-update mits ze die licentie kopen.
Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:24:
[...]
Het gaat dus over 5.1 dóórgeven vanuit externe bronnen. De meeste TV's kunnen prima DD5.1 uitvoeren via optical, alleen de passthrough werkt niet. Dus: interne bronnen (tuner/tv en smart apps) zullen wel DD5.1 uitgeven. Externe bronnen (aangesloten via o.a. HDMI) werken niet.
Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:58:
[...]
Er komt inderdaad altijd geluid uit de rear speakers, ook wanneer de bron 2.0 (stereo) is. Gelukkig maar, want er zijn nog steeds stereo bronnen (alhoewel niet zoveel meer). op bijv Netflix. De Sonos simulatie naar surround is overigens behoorlijk goed, ik had hiervoor een Sony HCS met Dolby Pro Logic II om surround te simuleren vanuit een stereo bron en dat was nogal ruk, maar bij Sonos twijfelde ik de vorige keer of ik niet echt DD had.

• Dennism
The Inquisitor schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Optisch is oud, maar het werkt tenminste altijd, en dat is de gedachte van Sonos. Moet je hier eens op tweakers rondkijken in topics waarbij men hun apparaten niet (goed) aangesloten krijgen op hun soundbar omdat ARC gewoon niet goed werkt. Het advies wat vaak langskomt: probeer het eens met een optische kabel ;)
Moet zeggen dat ik daar gelukkig nog nooit persoonlijk last van gehad heb, ik heb in de regel Sony TV's. Maar je leest her en der inderdaad wel eens over issues tussen diverse implementaties, al is volgens mij wel vaak de stelregel zet CEC uit en je ARC issues verdwijnen, net als veel handshake issues.

Daarnaast heb je ARC ook in veel gevallen niet eens nodig, randapparatuur als decoders / mediaplayers e.d. via HDMI inputs de AV receiver / soundbar, deze kan dan wanneer je echt ARC issues hebt via een niet ARC HDMI input naar de TV toe. Geluid van de eventuele smart TV apps kan dan in de meeste gevallen wel via Optisch wanneer echt nodig door ARC issues. Die 5.1 signalen komen in de regel prima door via optisch.

• idef1x
  • Laatst online: 15-01 12:08
Jedi Geub schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Dan doe je die Playbar boven je TV....Zo heb ik hem en vind het nog best staan ook :)
Dennism schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:51:
Ja want internet via glasvezel is ook uit de tijd zullen we maar zeggen :P

[ Voor 31% gewijzigd door idef1x op 23-02-2018 13:53 . Reden: extra toevoeging ]

• The Inquisitor
Dennism schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:37:
[...]
al is volgens mij wel vaak de stelregel zet CEC uit en je ARC issues verdwijnen, net als veel handshake issues.
En hoe irritant is dat? Dan heb je dus een soundbar met rearspeakers gekocht voor laten we zeggen 1000 euro, en dan moet je CEC uitzetten om je ARC werkend te krijgen. Nou fantastisch zeg, want mijn tv gaat aan door mijn aTV via CEC, dus moet er niet aan denken om weer met 2 afstandsbedieningen te lopen.

Neh, ik ben helemaal blij met het optische beleid van Sonos :*)

• Dennism
idef1x schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:52:

Ja want internet via glasvezel is ook uit de tijd zullen we maar zeggen :P
Die vergelijking is imho een beetje krom, voor Internet is glasvezel momenteel het beste medium dat je in principe kan gebruiken.

Voor audio ligt dat imho toch flink achter, optische interfaces zijn aardig beperkt tegenwoordig. Je mist bijv. uit mijn hoofd support voor DD+, TruHD, Atmos en Master audio, en dat zijn toch de formaten waar je in sommige gevallen support voor wil hebben.

Wil je dat niet is Optical uiteraard nog steeds prima, maar Optical in de audio wereld heeft wel haar nadelen. Maar begrijp me niet verkeerd, optical heeft zeker nog haar use cases, maar imho in 2018 zouden er geen apparaten meer moeten zijn die enkel nog voorzien in een optical interface wanneer je praat over apparaten gebruikt in een surround setup, zeker niet in een prijsklasse als waar Sonos zich positioneert.
The Inquisitor schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:27:
[...]

En hoe irritant is dat? Dan heb je dus een soundbar met rearspeakers gekocht voor laten we zeggen 1000 euro, en dan moet je CEC uitzetten om je ARC werkend te krijgen. Nou fantastisch zeg, want mijn tv gaat aan door mijn aTV via CEC, dus moet er niet aan denken om weer met 2 afstandsbedieningen te lopen.

Neh, ik ben helemaal blij met het optische beleid van Sonos :*)
Zo heel veel zal dat natuurlijk ook weer niet voorkomen, want je moet dan al problemen hebben met ARC / CEC voordat je in die situatie komt om die keuze te maken, en zoals ik al aangaf is in dat soort situaties optical vaak wel een oplossing want ARC heeft momenteel nog grotendeels dezelfde beperkingen als optical, al kan daar DD+ in bepaalde gevallen wel over ARC (afhankelijk van de implementatie), terwijl eARC straks volledige support zal gaan bieden voor HD audio formaten.

Daarnaast willen veel AV liefhebbers CEC niet eens gebruiken omdat ze niet willen dat het ene apparaat het andere aanstuurt, denk bijv. aan het uitlaten van de TV (of het juist kunnen uitzetten van de TV en andere apparaten aan laten) wanneer je de andere apparatuur aanzet om muziek te luisteren, of het niet automatisch willen schakelen tussen inputs omdat je toevallig een ander apparaat ook aanzet. CEC kan heel handig zijn, dat ben ik zeker met je eens, maar ook stervens irritant :P en als een deel van de HDMI spec en de bijbehorende implementaties van de diverse fabrikanten soms buggy is, is het imho CEC wel.

[ Voor 44% gewijzigd door Dennism op 23-02-2018 15:03 ]

• The Inquisitor
Dennism schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:47:
en als een deel van de HDMI spec en de bijbehorende implementaties van de diverse fabrikanten soms buggy is, is het imho CEC wel.
Ongeveer even buggy als ARC :P

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Heb nog nooit problemen gehad met ARC gehad om eerlijk te zijn. Terwijl er fora vol staan met waarom sonos in hemelsnaam geen dts ondersteunt of hdmi heeft. De meeste tv's doen nou eenmaal geen 5.1 over optisch. Nu kan je wel de schuld bij alle andere leggen. Of je past gewoon je product aan dat die allebei kan.

Dit komt wel heel erg apple-ig over nu. Beetje jammer. Want nu gaan ze lekker koppig doen en het zoveel mogelijk op een monopolie proberen te drukken. En straks als er een goed alternatief komt in de vorm van Heos, of Bose, of een ander. Dan kan het allemaal opeens wel, let maar op.

Zoals ik al zei, beetje jammer. Het is dat het met mijn tv wel allemaal werkt, anders stond het hele riedeltje op MP

Overigens geloof ik geen hol dat er op dit moment niet een playbar in de maak is met hdmi 2.1, eAcr en de hele mikmak. Ze weten donders goed dat ze een decennium achterlopen op dit soort dingen. Tussen nu en een jaar is die uit gok ik

[ Voor 11% gewijzigd door Denko op 24-02-2018 16:11 ]

• The Inquisitor
Denko schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Heb nog nooit problemen gehad met ARC gehad om eerlijk te zijn.
N=1 dus totaal niet relevant.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zolang de andere 95% van mijn post maar correct is vind ik het best ;)

• Jedi Geub
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

idef1x schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:52:
[...]

Dan doe je die Playbar boven je TV....Zo heb ik hem en vind het nog best staan ook :)
rare man

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35
Weet niet of het helemaal binnen dit topic past, maar is er hier iemand die zelf een standaard voor een play:1 gemaakt heeft?
Ben net verhuisd en kan de play:1 achter de bank niet kwijt. Ik dacht iets met steigerbuis en een speakermount van Aliexpress in elkaar te knutselen, misschien tijdelijk.

• The Inquisitor
Er zit schroefdraad op de Play1 dus je kunt ook een kant en klare kopen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een stuk draadeind in de muur, ben je er ook :)

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:48
Flix20 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:40:
[...]

Hallo, de KS8000 staat wel degelijk in het lijstje, dus het zou moeten werken. KS8000 in Amerika is onze KS7000

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:41
Vanochtend gaf mijn tv een knal en een flinke flits in de kamer.. goede reden voor een nieuwe. Nu snap ik dat dit niet het goede topic is voor een aankoopadvies van een tv, maar ik doe het toch:

Ik heb dus een Playbar en wil nog eens uitbreiden met 2x Play 1.
Nu is het vrijwel onmogelijk om fatsoenlijk uit te vinden welke TV’s ook van HDMI bronnen 5.1 doorgeven over optisch.

Zijn hier Tweakers die recent een tv van ongeveer 43 inch hebben aangeschaft waarin dit gegarandeerd werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 04-03-2018 15:18 ]

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
yorroy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:39:
Vanochtend gaf mijn tv een knal en een flinke flits in de kamer.. goede reden voor een nieuwe. Nu snap ik dat dit niet het goede topic is voor een aankoopadvies van een tv, maar ik doe het toch:

Nu is het vrijwel onmogelijk om fatsoenlijk uit te vinden welke TV’s ook van HDMI bronnen 5.1 doorgeven over optisch.

Zijn hier Tweakers die recent een tv van ongeveer 43 inch hebben aangeschaft waarin dit gegarandeerd werkt?
De Sony-modellen ondersteunen dit.

PSN: KeaveXL

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06
yorroy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:39:

Mijn LG OLED doet dit ook. Die heb je echter niet in 43 inch, maar er zijn dus wel degelijk TV's die dit doorvoeren. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 16:38

Atmoz

Techno!!

Weet iemand of er een (third party?) oplossing te verzinnen is waarbij een bepaalde Sonos speaker (in dit geval mijn SONOS Play 1 in de tuin) automatisch op mute gaat na op een bepaalde tijd?

Ik wil niet het risico lopen dat ik per ongeluk de muziek (hard) aanzet (of aan laat) in de tuin. Mijn buren wil ik nog langer te vriend houden :>

Wat ik zelf kan verzinnen is een CRON-job op de NAS die een PHP-script triggert waar hiervoor zorgt. Dat zal even werken, maar zodra de Play 1 op de een of andere manier een ander IP-adres krijgt werkt dit niet meer. Ik hoor graag of er betere opties zijn _/-\o_

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tijdschakelaar op de stekker van de Sonos zetten?

Verwijderd

Ik had hier wel hele discussies verwacht over het aankomende uitschakelen van de bij mij zo geliefde CR100.

Afbeeldingslocatie: http://media.engadget.com/img/product/13/a3n/sonos-controller-100-kp2-800.jpg

Niemand die daar verder mee zit?

Verwijderd

Atmoz schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:48:
Weet iemand of er een (third party?) oplossing te verzinnen is waarbij een bepaalde Sonos speaker (in dit geval mijn SONOS Play 1 in de tuin) automatisch op mute gaat na op een bepaalde tijd?

Ik wil niet het risico lopen dat ik per ongeluk de muziek (hard) aanzet (of aan laat) in de tuin. Mijn buren wil ik nog langer te vriend houden :>

Wat ik zelf kan verzinnen is een CRON-job op de NAS die een PHP-script triggert waar hiervoor zorgt. Dat zal even werken, maar zodra de Play 1 op de een of andere manier een ander IP-adres krijgt werkt dit niet meer. Ik hoor graag of er betere opties zijn _/-\o_
Sonos One met Alexa?
Pagina: 1 ... 56 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.