Die vergelijking is imho een beetje krom, voor Internet is glasvezel momenteel het beste medium dat je in principe kan gebruiken.
Voor audio ligt dat imho toch flink achter, optische interfaces zijn aardig beperkt tegenwoordig. Je mist bijv. uit mijn hoofd support voor DD+, TruHD, Atmos en Master audio, en dat zijn toch de formaten waar je in sommige gevallen support voor wil hebben.
Wil je dat niet is Optical uiteraard nog steeds prima, maar Optical in de audio wereld heeft wel haar nadelen. Maar begrijp me niet verkeerd, optical heeft zeker nog haar use cases, maar imho in 2018 zouden er geen apparaten meer moeten zijn die enkel nog voorzien in een optical interface wanneer je praat over apparaten gebruikt in een surround setup, zeker niet in een prijsklasse als waar Sonos zich positioneert.
The Inquisitor schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:27:
[...]
En hoe irritant is dat? Dan heb je dus een soundbar met rearspeakers gekocht voor laten we zeggen 1000 euro, en dan moet je CEC uitzetten om je ARC werkend te krijgen. Nou fantastisch zeg, want mijn tv gaat aan door mijn aTV via CEC, dus moet er niet aan denken om weer met 2 afstandsbedieningen te lopen.
Neh, ik ben helemaal blij met het optische beleid van Sonos

Zo heel veel zal dat natuurlijk ook weer niet voorkomen, want je moet dan al problemen hebben met ARC / CEC voordat je in die situatie komt om die keuze te maken, en zoals ik al aangaf is in dat soort situaties optical vaak wel een oplossing want ARC heeft momenteel nog grotendeels dezelfde beperkingen als optical, al kan daar DD+ in bepaalde gevallen wel over ARC (afhankelijk van de implementatie), terwijl eARC straks volledige support zal gaan bieden voor HD audio formaten.
Daarnaast willen veel AV liefhebbers CEC niet eens gebruiken omdat ze niet willen dat het ene apparaat het andere aanstuurt, denk bijv. aan het uitlaten van de TV (of het juist kunnen uitzetten van de TV en andere apparaten aan laten) wanneer je de andere apparatuur aanzet om muziek te luisteren, of het niet automatisch willen schakelen tussen inputs omdat je toevallig een ander apparaat ook aanzet. CEC kan heel handig zijn, dat ben ik zeker met je eens, maar ook stervens irritant

en als een deel van de HDMI spec en de bijbehorende implementaties van de diverse fabrikanten soms buggy is, is het imho CEC wel.
[
Voor 44% gewijzigd door
Dennism op 23-02-2018 15:03
]