Goed dat je het toelicht, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je doelde op het gebrek aan ondersteuning voor formaten als True HD of MA en dergelijke. Nu begrijp ik dat je simpelweg 5.1-kanaals geluid bedoelt.catchingfire schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:37:
Klopt, maar het ging me niet om het verschil in geluid tussen DD5.1, DD5.1+ of DTS, maar puur om het supporten ervan. Dat doen andere merken wel, waardoor je dus bij die andere merken wel altijd true surround hoort zoals het bedoeld is.
Stel je geeft ~2k uit aan een SONOS 5.1 installatie om van je BluRay collectie en Netflix te genieten. Vervolgens realiseer je je later dat je zowel bij het kijken van BluRay's 2-channel stereo geluid hebt omdat DTS niet wordt ondersteund
(als je echt pech hebt hoor je zelfs helemaal niks omdat je TV DTS over de optical uitstuurt), en ook in 2-channel stereo naar Netflix aan het kijken bent omdat DD5.1+ niet wordt ondersteund. Of je kijkt sowieso alles in 2-channel stereo omdat je TV altijd "maximaal" stereo uitstuurt. Dat is toch allemaal behoorlijk sneu.
Dat je dan met hdmi splittertjes in de weer moet om wel van true surround te kunnen genieten strookt niet helemaal met het "gemak" van SONOS, waarmee je met slechts 1 kabeltje tussen TV en PlayB* genoeg zou moeten hebben om je in een oase van surround te laten bevinden.
Ben niet aan SONOS aan het bashen. Heb zelf een Sony Android TV welke DD5.1/DTS over optical kan uitsturen waardoor ik zelf dus in staat zou zijn om Netflix en video content (via Kodi/SPMC) in DD5.1 te beluisteren. Als eerste stap ben ik met een Play:1 aan het spelen om het ecosystem/app te proberen, en dat bevalt geweldig, de app bediening is super en de Play:1 klinkt boven verwachting. Alleen is het me niet duidelijk hoe ik de wekker kan snoozen?
Dan ben ik het met je eens, je moet op zijn minst de basisvormen van de meerkanaalsformaten ondersteunen. Dat alle hogere versies dan niet lukken boeit me weinig, de lagere is toch altijd beschikbaar. Probleem is overigens ook dat Netflix dan weer met DD+ moet werken, want DRM enzo, wat dan weer vaak niet ondersteund wordt. Zelfs mijn receiver snapt dat niet.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8