Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 47 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
catchingfire schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:37:
Klopt, maar het ging me niet om het verschil in geluid tussen DD5.1, DD5.1+ of DTS, maar puur om het supporten ervan. Dat doen andere merken wel, waardoor je dus bij die andere merken wel altijd true surround hoort zoals het bedoeld is.

Stel je geeft ~2k uit aan een SONOS 5.1 installatie om van je BluRay collectie en Netflix te genieten. Vervolgens realiseer je je later dat je zowel bij het kijken van BluRay's 2-channel stereo geluid hebt omdat DTS niet wordt ondersteund
(als je echt pech hebt hoor je zelfs helemaal niks omdat je TV DTS over de optical uitstuurt), en ook in 2-channel stereo naar Netflix aan het kijken bent omdat DD5.1+ niet wordt ondersteund. Of je kijkt sowieso alles in 2-channel stereo omdat je TV altijd "maximaal" stereo uitstuurt. Dat is toch allemaal behoorlijk sneu.

Dat je dan met hdmi splittertjes in de weer moet om wel van true surround te kunnen genieten strookt niet helemaal met het "gemak" van SONOS, waarmee je met slechts 1 kabeltje tussen TV en PlayB* genoeg zou moeten hebben om je in een oase van surround te laten bevinden.

Ben niet aan SONOS aan het bashen. Heb zelf een Sony Android TV welke DD5.1/DTS over optical kan uitsturen waardoor ik zelf dus in staat zou zijn om Netflix en video content (via Kodi/SPMC) in DD5.1 te beluisteren. Als eerste stap ben ik met een Play:1 aan het spelen om het ecosystem/app te proberen, en dat bevalt geweldig, de app bediening is super en de Play:1 klinkt boven verwachting. Alleen is het me niet duidelijk hoe ik de wekker kan snoozen?
Goed dat je het toelicht, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je doelde op het gebrek aan ondersteuning voor formaten als True HD of MA en dergelijke. Nu begrijp ik dat je simpelweg 5.1-kanaals geluid bedoelt.

Dan ben ik het met je eens, je moet op zijn minst de basisvormen van de meerkanaalsformaten ondersteunen. Dat alle hogere versies dan niet lukken boeit me weinig, de lagere is toch altijd beschikbaar. Probleem is overigens ook dat Netflix dan weer met DD+ moet werken, want DRM enzo, wat dan weer vaak niet ondersteund wordt. Zelfs mijn receiver snapt dat niet. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 21:45
Ik heb onlangs een playbar aangeschaft, de sub komt binnenkort...
Maar, naast mijn Tv heb ik ook een beamer in mijn woonkamer waar we af en toe eens een filmpje op kijken.
"Vroeger" ging dat gewoo via minijack-tulp van laptop naar receiver, maar dit tijd is u afgelopen..

Is het mogelijk om via VLC/WMP/ander programma je video netjes via de beamer te laten lopen en je audio via de Sonos? Met andere woorden, kan je de laptop laten denken dat de sonos de speker van de laptop is?

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-01 20:38
Beste allemaal,

Ik heb in mijn woonkamer een Playbar.
Nu wil ik in een andere ruimte ook een playbar instaleren, alle ruimte's zitten op het zelfde wifi netwerk, gaat dit een probleem geven of is een 2e Playbar geen probleem?

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Dat is geen probleem, maximaal 32 Sonos producten kun je verbinden en het maakt niet uit of dat allemaal dezelfde zijn of een mix van verschillende.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Inmiddels 2x play 1 en een subwoofer in de woonkamer en het klinkt prima. Nu las ik ergens dat er een app is die je geluid afstemt op de lokatie. Ik heb een S6, is die app er ook voor Android.

En welke app is dit.

Tweede vraag: hoe speel je youtube films af op de Sonos set?

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-01 12:44
TuffScout schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:59:
Inmiddels 2x play 1 en een subwoofer in de woonkamer en het klinkt prima. Nu las ik ergens dat er een app is die je geluid afstemt op de lokatie. Ik heb een S6, is die app er ook voor Android.

En welke app is dit.

Ruimte afstellen kan niet met de play1
Trueplay kan vanaf de play5

En YouTube gaat via een omweg.. Sonostube geloof ik.., wordt niet ondersteund door sonos maar is een eigen gebakken app.

• TuffScout
Oké, bedankt :)

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
londemanmp schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:09:
Ruimte afstellen kan niet met de play1
Trueplay kan vanaf de play5
Hier hebben we twee Play1-exemplaren, die kun je ook afstellen met Trueplay. Gaat wel alleen met een iPhone.

• unreal0
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-01 11:21
TuffScout schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:59:

En welke app is dit.

Trueplay kan inmiddels met alle speakers hoor, maar je hebt hier inderdaad wel een iPhone voor nodig. (Het is geen losse app maar zit in de Sonos app)

YouTube afspelen op Sonos kan inderdaad alleen via een omweg want het zal anders wel een lastig verhaal voor Sonos worden (ivm reclame voor video's enzo)

Verwijderd

Trueplay is inderdaad te gebruiken op alle Sonos speakers en YouTube kun je afspelen met Sonostube.

• TuffScout
Nog een vraag, ik heb een map met c.a. 200 nummers. Ze zijn allemaal gesorteerd op artiest/nummer.
Voorbeeld: White Mice - Try a ting.
In Sonos geeft hij soms inderdaad het weer zoals boven, maar bij dit nummer staat deze als alleen Try a Ting.

Waarom laat Sonos soms de naam van de Artist niet zien?

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 13:35
Ik heb al een lange tijd 2 Play:1 speakers op mijn bureau. Nu wil ik mijn tv ook upgraden met goed geluid en zit te denken aan de Playbar. Alleen ik zie dat de Playbar al ~5 jaar op de markt is en ik weet niet of ze op korte termijn een V2 gaan lanceren.

Ja, ik ben op de hoogte van de Playbase maar dit is niet wat ik wil.

Moeten we dit jaar een V2 verwachten van de Playbar of kan ik gewoon de huidige halen?

CardMapr.nl

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:40
UnitedJunk schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:43:
Ik heb al een lange tijd 2 Play:1 speakers op mijn bureau. Nu wil ik mijn tv ook upgraden met goed geluid en zit te denken aan de Playbar. Alleen ik zie dat de Playbar al ~5 jaar op de markt is en ik weet niet of ze op korte termijn een V2 gaan lanceren.

Moeten we dit jaar een V2 verwachten van de Playbar of kan ik gewoon de huidige halen?
Eigenlijk wordt de V2 al jaren verwacht, vanwege de missende ondersteuning van DTS en HDMI, maar we zitten nog steeds met de V1 |:(

Bovendien weet Sonos haar nieuwe producten lang geheim te houden.

Dus gewoon de V1 kopen, heerlijk geluid

• unreal0
UnitedJunk schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:43:

Net als bovenstaande zegt gewoon halen. Er werd idd al een tijdje een nieuwe playbar verwacht maar aangezien de gloednieuwe playbase ook geen dts en hdmi heeft acht ik de kans op een nieuwe playbar op de korte temijn zeer klein ;)

• TuffScout
Dat hele Sonos software programma is gewoon kut. Namen zijn totaal anders en niet te vinden in Sonos.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

Rhapsody

In Metal We Trust

TuffScout schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:18:
Dat hele Sonos software programma is gewoon kut. Namen zijn totaal anders en niet te vinden in Sonos.
Zijn de MP3 tags wel correct?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• Damon
TuffScout schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:18:
Lekker gefundeerd, zeker weten dat dit een tagging probleem is (artiest/album artiest/verzamel) of een probleem met de files zelf, Sonos doet namelijk niks anders dan de tags indexeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Damon op 22-04-2017 21:38 ]

• TuffScout
Is deel gefundeerd, deel idd niet. Soms baal je als je ruim 15.000 nummers moet omtaggen.
Terwijl de naam en nummer in Mac goed staan. Sonos leest die gegevens uit andere tags.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:41
Vraagje, nu met die 20% kortingsactie van PlatteTV en de 2.5% cashback is het wel heel erg aantrekkelijk om ook nog een Sonos Play voor de slaapkamer te kopen. Twijfel alleen tussen een Play1 en Play3.
We luisteren vooral muziek waar de bass vrij goed aanwezig is maar heb het idee dat de Play1 daar beter mee om gaat als de Play3 of is dat niet zo?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-01 14:16
TerrorSource schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:36:
Vraagje, nu met die 20% kortingsactie van PlatteTV en de 2.5% cashback is het wel heel erg aantrekkelijk om ook nog een Sonos Play voor de slaapkamer te kopen. Twijfel alleen tussen een Play1 en Play3.
We luisteren vooral muziek waar de bass vrij goed aanwezig is maar heb het idee dat de Play1 daar beter mee om gaat als de Play3 of is dat niet zo?
Ik wilde donderdag inderdaad ook mijn setup uitbreiden met 2 play 1's vanwege de 20% korting. Waar en hoe krijg je nog eens 2,5 extra korting via die cashback?

Verder als antwoord op je vraag, tsja ik ben groot voorstander van de play 1! (heb er straks dan ook 6 in mijn appartementje :X ) in de keuken heb ik 1 enkele play 3. Klinkt uiteraard ook heerlijk, maarja wat ik zeg, ik stem voor de play 1's (liefst als stereo paar)

• makooy
duc848 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:04:
[...]

Ik wilde donderdag inderdaad ook mijn setup uitbreiden met 2 play 1's vanwege de 20% korting. Waar en hoe krijg je nog eens 2,5 extra korting via die cashback?

Verder als antwoord op je vraag, tsja ik ben groot voorstander van de play 1! (heb er straks dan ook 6 in mijn appartementje :X ) in de keuken heb ik 1 enkele play 3. Klinkt uiteraard ook heerlijk, maarja wat ik zeg, ik stem voor de play 1's (liefst als stereo paar)
Hoe klinkt de bass op de Play3 vergeleken met de Play1?

• duc848
TerrorSource schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:25:
[...]

Hoe klinkt de bass op de Play3 vergeleken met de Play1?
Eerst vond ik dat zowel de play 1's als de play 3 teveel hun best deden om de bass te laten horen, dit ging dan ten koste van de kwaliteit van de hoge tonen.

Sinds het afstellen doormiddel van true play, is dit al een stuk minder bij de play 3! Voor de play 1's heb ik een sub erbij gekocht, dit kan ik iedereen aanbevelen, de Sub maakt zich nu druk om de bass, en de play 1's kunnen lekker zich compleet focussen op de andere tonen!

Overigens helpt het trueplay tunen ook bij de play 1's enorm om te zorgen dat ze niet zo hun best doen een goede bass te laten horen ten koste van de rest van het geluid.Ik heb een play 1 in mijn (kleine) badkamer, en dat klonk voor het tunen eigenlijk best wel slecht als hij hard stond, nu is het kraakhelder _/-\o_

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
TerrorSource schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:36:
Waar vind ik deze 20% kortingsactie precies?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
https://www.plattetv.nl/e...ingsdag-korting-2508.html
De korting geldt op alle Sonos producten met uitzondering van de Sonos Playbase

Haters everywhere but I don’t really care

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:37:
https://www.plattetv.nl/e...ingsdag-korting-2508.html
De korting geldt op alle Sonos producten met uitzondering van de Sonos Playbase
Shit, ik wilde nou net die Playbase. Raar dat ze die uitsluiten..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• matthijst
Hebben ze nog niet beschikbaar :)

• UnitedJunk
Als je een mailtje stuurt dan kun je de korting nu al claimen. Zojuist mijn bestelling gedaan.

CardMapr.nl

• DennusB
  • Niet online
UnitedJunk schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:20:
Als je een mailtje stuurt dan kun je de korting nu al claimen. Zojuist mijn bestelling gedaan.
Voor de Playbase? Of bedoel je gewoon voor een ander Sonos product?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• UnitedJunk
DennusB schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:33:
[...]

Voor de Playbase? Of bedoel je gewoon voor een ander Sonos product?
Ander product, Playbar dus.

CardMapr.nl

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36
Wat ik ooit gehoord heb is dat Sonos vrij streng is met kortingen geven op nieuwe producten van hun.

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
Sowieso mag je volgens mij niet adverteren met Sonos kortingen. Daarom staan ze ook (bijna) nooit bij BTW-vrij aanbiedingen bij de MediaMarkt, maar doen ze in de winkel wel mee..

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 16:17
Toch maar een Sub geprobeerd, ook in een kleine woonkamer zorgt het voor mij voor veel meer nuances in de muziek. Het klinkt gewoon beter nu de Playbar de bas niet meer hoeft te verzorgen. Het is een enorme smak geld maar ik ben van mening dat het voor mij in ieder geval de moeite waard is. Zowel muziek als het geluid bij TV en film is een stuk beter. Geen DTS en hoger zou ik een gemis hebben kunnen vinden maar het gemak van een enkele optische kabel, geen bronnen kiezen, eenvoudige bediending en (nogmaals voor mij) heel goed geluid maakt het een fijne setup.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
dezeppo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:51:
Toch maar een Sub geprobeerd, ook in een kleine woonkamer zorgt het voor mij voor veel meer nuances in de muziek. Het klinkt gewoon beter nu de Playbar de bas niet meer hoeft te verzorgen. Het is een enorme smak geld maar ik ben van mening dat het voor mij in ieder geval de moeite waard is. Zowel muziek als het geluid bij TV en film is een stuk beter. Geen DTS en hoger zou ik een gemis hebben kunnen vinden maar het gemak van een enkele optische kabel, geen bronnen kiezen, eenvoudige bediending en (nogmaals voor mij) heel goed geluid maakt het een fijne setup.
De sub is het enige wat nog op mijn wensenlijstje staat (qua Sonos dan ;-) ).
Ik vraag me alleen af of de bas dan niet te zeer gaat overheersen?

Mijn totale begane grond is 50m2 , maar het deel waar de Sonos installatie staat is 20m2.
Mijn set-up bestaat uit een Playbar en 2x Play:1 en ik moet zeggen dat ik met momenten daar de bas al aardig "aanwezig" vindt. Alleen het echte laag valt tegen ...

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 16:17
smoken schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:17:
[...]

De sub is het enige wat nog op mijn wensenlijstje staat (qua Sonos dan ;-) ).
Ik vraag me alleen af of de bas dan niet te zeer gaat overheersen?

Mijn totale begane grond is 50m2 , maar het deel waar de Sonos installatie staat is 20m2.
Mijn set-up bestaat uit een Playbar en 2x Play:1 en ik moet zeggen dat ik met momenten daar de bas al aardig "aanwezig" vindt. Alleen het echte laag valt tegen ...
Als bas overheerst kun je de loudness uitzetten, de sub zachter zetten en daarna zou je nog via de EQ de bas lager kunnen zetten. Het klink mij goed als het volume laag staat, hard kan bij ons toch bijna nooit.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
dezeppo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:20:
[...]

Als bas overheerst kun je de loudness uitzetten, de sub zachter zetten en daarna zou je nog via de EQ de bas lager kunnen zetten. Het klink mij goed als het volume laag staat, hard kan bij ons toch bijna nooit.
Duidelijk! Misschien toch maar eens voor gaan sparen dan ... blijft een smak geld, bij een set-up die toch al niet goedkoop was ;-)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 12:32
Na aanleiding van deze 20% kortingsactie ook mijn eerste Sonos speaker besteld, een Play 5 om eens te kunnen ondervinden of Sonos mij bevalt. Ik heb voor de Play 5 gekozen omdat ik hier ook een platenspeler op kan aansluiten.

Mocht deze bevallen dan breid ik het uit met OF een tweede Play 5 voor een Stereopaar, of een Playbar om de rest van mijn Hifi te vervangen.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

spaceboy

Op grote hoogte

Ik kom er qua setup niet helemaal uit en ik hoop dat hier iemand raad weet. Ik heb een Playbar en 2 Play:1s als sidespeakers ingesteld. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om ook echt surround sound uit de Play:1s te krijgen. Ik test vooral met YouTube filmpjes (Dolby 5.1 of PCM test filmpjes). Ook in Netflix (duurste abbo, dus ongetwijfeld met surround sound) hoor ik maar amper af en toe iets uit de side speakers. Zo'n testfilmpje waarbij wordt getoond uit welke speaker geluid hoort te komen: alles lijkt wel uit de Playbar te komen. Heb ook al diverse instellingen op mijn tv geprobeerd (bitstream of juist PCM) en qua geluid PCM of Dolby, maar niets lijkt uit te maken. Mijn tv (nieuwe Samsung uit 2017) is optisch met de Playbar verbonden.

Oh ja, als ik gewoon internetradio via de Sonos afspeel doen de Play:1s gewoon mee.

Iemand met dezelfde setup met raad?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:20
spaceboy schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:04:
Ik kom er qua setup niet helemaal uit en ik hoop dat hier iemand raad weet. Ik heb een Playbar en 2 Play:1s als sidespeakers ingesteld. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om ook echt surround sound uit de Play:1s te krijgen. Ik test vooral met YouTube filmpjes (Dolby 5.1 of PCM test filmpjes). Ook in Netflix (duurste abbo, dus ongetwijfeld met surround sound) hoor ik maar amper af en toe iets uit de side speakers. Zo'n testfilmpje waarbij wordt getoond uit welke speaker geluid hoort te komen: alles lijkt wel uit de Playbar te komen. Heb ook al diverse instellingen op mijn tv geprobeerd (bitstream of juist PCM) en qua geluid PCM of Dolby, maar niets lijkt uit te maken. Mijn tv (nieuwe Samsung uit 2017) is optisch met de Playbar verbonden.

Oh ja, als ik gewoon internetradio via de Sonos afspeel doen de Play:1s gewoon mee.

Iemand met dezelfde setup met raad?
Bij Netflix staat er duidelijk bij de titel: het aantal sterren, duur van de film,HD en 5.1

Kijk vervolgens in de sonos app bij instellingen/ info over mijn sonos systeem/ of er bij audio ingang van je playbar Dolby Digital 5.1 staat

Wat voor tv gebruik je?

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:03
De eerste stap is inderdaad kijken in de Sonos app of er daadwerkelijk een Dolby 5.1 signaal binnenkomt.
Mijn (redelijk instapmodel, UE40H6240A) Samsung tv van een paar jaar oud geeft zowel bij gewoon tv kijken als bij Netflix een 5.1 signaal door naar de Sonos, al moest ik voor Netflix destijds wel wat instellen volgens mij, dus dan zou jouw nieuwere dat ook moeten kunnen lijkt me.

Bij mij is het geluid uit de rear luidsprekers (net als bij jou Play:1) zeker goed hoorbaar aanwezig, al moet ik wel zeggen dat het voordat ik Trueplay had uitgevoerd, veel minder was.Vooral muziek tijdens films/series is goed hoorbaar door de achterste luidsprekers.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Jimijames75 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:26:
[...]

Bij Netflix staat er duidelijk bij de titel: het aantal sterren, duur van de film,HD en 5.1

Kijk vervolgens in de sonos app bij instellingen/ info over mijn sonos systeem/ of er bij audio ingang van je playbar Dolby Digital 5.1 staat

Wat voor tv gebruik je?
Thanks. Ik ben weer even verder aan het klungelen. Lukt nog steeds niet. Wat ik gedaan heb, is nu een willekeurige film van Netflix (daar staat bij "HD" en "5.1" dus ik vermoed minstens surround sound) en dan HOOR ik inderdaad wel "iets" uit de rear speakers, maar zodra ik een echt "testfilmpje" van bv YouTube (en daar kan ik niet van bevestigen of het met surround sound is, maar gezien dat soort filmpjes miljoenen views hebben ga ik ervan uit dat het op z'n minst bruikbaar is) probeer hoor ik echt maar heel minimaal iets uit de surrounds.

Ik heb een Samsung UE55MU8000. En als ik (tijdens het kijken van zo'n 5.1 Netflix film) bij de instelling van m'n Sonos app op m'n telefoon (Android, heb helaas geen Apple spullen om TruePlay te doen) kijk zie ik dit. Bedoel je dat?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~e.noorlander/sonos.png

Meer tips zeer welkom!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:20
Je tv geeft geen 5.1 signaal door maar stereo, daar maakt sonos een soort "surround' van maar dat komt miet in de buurt van dolby digital 5.1

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:37
spaceboy schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:52:
[...]

Thanks. Ik ben weer even verder aan het klungelen. Lukt nog steeds niet. Wat ik gedaan heb, is nu een willekeurige film van Netflix (daar staat bij "HD" en "5.1" dus ik vermoed minstens surround sound) en dan HOOR ik inderdaad wel "iets" uit de rear speakers, maar zodra ik een echt "testfilmpje" van bv YouTube (en daar kan ik niet van bevestigen of het met surround sound is, maar gezien dat soort filmpjes miljoenen views hebben ga ik ervan uit dat het op z'n minst bruikbaar is) probeer hoor ik echt maar heel minimaal iets uit de surrounds.

Ik heb een Samsung UE55MU8000. En als ik (tijdens het kijken van zo'n 5.1 Netflix film) bij de instelling van m'n Sonos app op m'n telefoon (Android, heb helaas geen Apple spullen om TruePlay te doen) kijk zie ik dit. Bedoel je dat?

[afbeelding]

Meer tips zeer welkom!
Hoe kijk je Netflix? Via een extern apparaat (biiv. Blu-Ray speler of Chromecast) of via de SmartTV-applicatie?

Als je via een extern apparaat kijkt kan het zijn dat je TV niet aan HDMI Pass-Through doet. Dat wil zeggen dat externe 'high end' audiosignalen (Dolby, DTS e.d.) door de TV niet via HDMI ontvangen worden en doorgestuurd worden naar een externe speaker, zoals de Playbar. Dolby Digital 5.1 op het externe apparaat wordt dan Stereo op de Playbar. In dat geval kan een HDMI-switch (óf Xbox One/PlayStation 4/Nvidia Shield) een oplossing bieden.

Als je via de SmartTV-applicatie kijkt moet je het volgende doen als je een DD 5.1 film kijkt:
1) Selecteer film in Netflix-applicatie.
2) Selecteer 5.1 audiotrack.
3) Ga tijdens het kijken naar de geluidsinstellingen van je TV en selecteer 'Dolby Digital' bij Geluidsintellingen > Extra instellingen > Digitale audio uit.
4) Check je Sonos-applicatie of het nu wel DD 5.1 is.

Het bovenstaande moest ik dus doen om DD5.1 in Netflix en YouTube te krijgen, want om één of andere reden deed mijn Samsung TV dat niet automatisch. Het is één keer de stappen doorlopen en de TV onthoudt het daarna automatisch.

Succes! 👍

[ Voor 4% gewijzigd door Yonix op 28-04-2017 12:42 ]

• tinustilburg
Wat hierboven staat is inderdaad wat ik destijds ook eenmalig heb moeten doen op mijn tv. d:)b

Oh enne: je krijgt vast wel eens iemand op bezoek die een iPhone heeft. Dan zou ik zeker Trueplay tuning uitvoeren. Daar werd het bij mij een stuk beter van.

[ Voor 49% gewijzigd door tinustilburg op 28-04-2017 13:30 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Yonix schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:34:
[...]

Hoe kijk je Netflix? Via een extern apparaat (biiv. Blu-Ray speler of Chromecast) of via de SmartTV-applicatie?

Als je via een extern apparaat kijkt kan het zijn dat je TV niet aan HDMI Pass-Through doet. Dat wil zeggen dat externe 'high end' audiosignalen (Dolby, DTS e.d.) door de TV niet via HDMI ontvangen worden en doorgestuurd worden naar een externe speaker, zoals de Playbar. Dolby Digital 5.1 op het externe apparaat wordt dan Stereo op de Playbar. In dat geval kan een HDMI-switch (óf Xbox One/PlayStation 4/Nvidia Shield) een oplossing bieden.

Als je via de SmartTV-applicatie kijkt moet je het volgende doen als je een DD 5.1 film kijkt:
1) Selecteer film in Netflix-applicatie.
2) Selecteer 5.1 audiotrack.
3) Ga tijdens het kijken naar de geluidsinstellingen van je TV en selecteer 'Dolby Digital' bij Geluidsintellingen > Extra instellingen > Digitale audio uit.
4) Check je Sonos-applicatie of het nu wel DD 5.1 is.

Het bovenstaande moest ik dus doen om DD5.1 in Netflix en YouTube te krijgen, want om één of andere reden deed mijn Samsung TV dat niet automatisch. Het is één keer de stappen doorlopen en de TV onthoudt het daarna automatisch.

Succes! 👍
Koning!! Klasse, helemaal gelukt! Mooi man, dank je!

• Yonix
spaceboy schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:54:
[...]

Koning!! Klasse, helemaal gelukt! Mooi man, dank je!
Goed om te horen en nu lekker genieten! Enjoy! 8)

• merauder
En inmiddels heb ik de Play 5 in huis. Eerste indruk is dat ik erg onder de indruk ben. Qua detail is het allemaal net even wat duidelijker dan mijn Marantz/Mission set. Wel moet ik erbij zeggen dat ik persoonlijk iemand ben die geluidskwaliteit heel belangrijk vind en vooraf een beetje sceptisch was of het allemaal wel goed gaat klinken.

Eerst een paar weken goed luisteren, en dan beslissen of ik voor een Playbar ga, of de Play 5 uitbreid naar een stereo setup.

• Yonix
Wanneer ik muziek luister via mijn Sonos-setup lukt het mij niet om het nummer te pauzeren of te skippen, via geen enkele speaker. Heeft dit te maken met het feit dat ik de setup gebruik als Surround-installatie? Of zie ik iets anders over het hoofd?

• Wally2002
  • Laatst online: 22:05
In de laatste software-update zit een feature waarmee je de bediening op de speakers zelf kunt uitschakelen. Is dat wellicht geactiveerd?

• Yonix
Wally2002 schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:06:
In de laatste software-update zit een feature waarmee je de bediening op de speakers zelf kunt uitschakelen. Is dat wellicht geactiveerd?
Dat was hem inderdaad. Waarschijnlijk in een vlaag uitgezet, omdat het mij leek te gaan om 'Touch-bediening' (zoals bij de nieuwe Play: 5 en Playbase) en niet om de fysieke knoppen.

Anyhow, dank u! :)

Verwijderd

Iemand ervaring met DTS omzetten naar DD5.1
Ik heb sinds dit weekend een Playbase met SUB en wil dus mijn videos met DTS omzetten.
Nu heb ik de keus tussen AAC 5.1 640k of AC3 5.1 640k
Wat is het verschil? Wat is het beste?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03
Ik heb het topic ene klein beetje doorgelezen en loop nog met de volgende vraag rond:

Ik heb een LG Home Cinema set. Deze bevat 5 speakers en een basbox. Echter in onze nieuwe woning kan ik de kabels van de achterste speakers en de basbox niet kwijt. De voorste twee speakers en de midfront speaker kan ik wel aansluiten. Deze staan naast de TV.

Nu ben ik dus op zoek naar een oplossing waarbij ik toch een 5.1 surround geluid kan realiseren.

Na een zoektocht werd ik gewezen op het Sonos systeem. Hierbij zou ik de gewenste oplossing kunnen bereiken door:

- Een Sonos Playbar aan te schaffen
- Twee Sonos Play:1's aan te schaffen
- Eén Sonos SUB aan te schaffen (optioneel)

Met een Playbar en 2 Sonos Play:1 systemen zou ik al een surround geluid in mijn woonkamer moeten kunnen creëren. De SUB wordt aangegeven als optioneel mocht ik een dieper bas geluid willen.

Kan iemand mij toevallig aangeven of de Sonos apparatuur kan realiseren wat ik voor ogen heb ?

De LG-speakers komen in dit verhaal dan uiteraard te vervallen..

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:12
nextware schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:26:
Kan iemand mij toevallig aangeven of de Sonos apparatuur kan realiseren wat ik voor ogen heb ?
Dat kan.. Sonos Playbase kan ook nog ipv een Playbar. Let er wel op dat SONOS een optische ingang vereist, en als er geen DD5.1 uit het optical aansluiting van je TV komt ga je geen surround krijgen.

...of een Denon HEOS oplossing, dan heb je het optische probleem niet en ben je veelzijdiger qua aansluuitmogelijkheden Je hebt dan 2 opties:
* HEOS Bar (soundbar) met optionele wireless sub en optionele wireless rears
* HEOS AVR (receiver) met wired/wireless fronts, optionele wired/wireless sub en optionele wired/wireless rears.

• nextware
catchingfire schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:53:
[...]

Dat kan.. Sonos Playbase kan ook nog ipv een Playbar. Let er wel op dat SONOS een optische ingang vereist, en als er geen DD5.1 uit het optical aansluiting van je TV komt ga je geen surround krijgen.
De gedachte die ik had was om mijn LG Bluray speler aan te sluiten via optische kabel op die Sonos Playbar. Ik weet echter niet of die ook DD5.1 output hierlangs heeft. Vanavond maar even kijken :)

Volgens mij heeft, voor zover ik weet, mijn TV (LG 42LM615S) wel een optical output die DD5.1 ondersteunt.

• tinustilburg
nextware schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:27:
[...]

De gedachte die ik had was om mijn LG Bluray speler aan te sluiten via optische kabel op die Sonos Playbar. Ik weet echter niet of die ook DD5.1 output hierlangs heeft. Vanavond maar even kijken :)

Volgens mij heeft, voor zover ik weet, mijn TV (LG 42LM615S) wel een optical output die DD5.1 ondersteunt.
Waarom zou je dan je Blu-ray-speler met de Playbar verbinden en niet je tv? Je Blu-ray verbindt je dan met Hdmi met de tv. Op die manier kun je ook van DD5.1 genieten als je tv kijkt.
Dan is het alleen de hopen dat je tv in staat is om een DD5.1 inputsignaal door te geven via de optische uitgang.

• unreal0
tinustilburg schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:38:
[...]

Waarom zou je dan je Blu-ray-speler met de Playbar verbinden en niet je tv? Je Blu-ray verbindt je dan met Hdmi met de tv. Op die manier kun je ook van DD5.1 genieten als je tv kijkt.
Dan is het alleen de hopen dat je tv in staat is om een DD5.1 inputsignaal door te geven via de optische uitgang.
Dat is meestal wel zo, een tweede vraag om rekening mee te houden is of je tv ook 5.1 dat via een hdmi ingang naar binnen komt ook 5.1 kan uitgeven via optisch.

[ Voor 3% gewijzigd door unreal0 op 04-05-2017 14:18 ]

• tinustilburg
Dat is toch ook wat ik zei? Althans dat bedoelde ik met DD5.1 inputsignaal.

• nextware
tinustilburg schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:28:
Dat is toch ook wat ik zei? Althans dat bedoelde ik met DD5.1 inputsignaal.
Ja, ik ga mijn tv aansluiten op de Playbar. De optische output kan inderdaad DD5.1 uit sturen (mits ingesteld op de TV). Dus ik ga vanavond de Sonos producten bestellen _/-\o_

Verwijderd

Sinds kort een Samsung HW-F750 soundbar ingeruild voor een Sonos Playbase met SUB. Geluid met muziek en films en series is echt geweldig. Maar geluid van TV zenders vond ik op de Samsung wat warmer klinken. Sonos krijgt wel DD5.1 binnen maar ik merk goed verschil met eigen DD5.1 bronnen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 08:31 ]

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Nu de Play1 voor 179,- euro bij BCC en Mediamarkt:

http://www.bcc.nl/beeld-e...ker-play-1--zwart-(72997)

• tinustilburg
Ik heb voor het eerst een serieus probleem met mijn Sonos installatie: als ik een playlist via Spotify afspeel, wordt het eerste nummer normaal afgespeeld en daarna stopt de muziek. Als ik de app dan open staat er 'Verbinding met Spotify verbroken'. Het rare is dat radio via Tuneln wel gewoon goed gaat en als ik handmatig een nummer skip dan wordt het volgende liedje ook gewoon afgespeeld.
Heb een Playbar met 2x Play:1 en de Playbar is bedraad (via TP-link powerline adapters) op de router (D-link DIR-868L) aangesloten. Tot nu toe nooit problemen gehad.

Zou het, ondanks dat de Playbar bedraad is aangesloten, aan de drukte op de 2.4Ghz band kunnen liggen? De Playbar maakt natuurlijk draadloos verbinding met de andere speakers.
Of heeft iemand anders de gouden tip?

Heb de vraag ook al bij Sonos gesteld en diagnostische info verstuurd, maar heb daar nog geen reactie gekregen.

Edit: wat ik trouwens zelf heb geprobeerd is de stekkers van de Powerline adapters/router/Ziggo modem er een tijdje uit gehad, de router opnieuw geïnstalleerd, mijn Spotify service in de Sonos app verwijderd en opnieuw toegevoegd en ik heb de Sonos controller opnieuw ingesteld. Dit heeft niets geholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door tinustilburg op 08-05-2017 15:02 ]

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:59

Side-Kick

Timmy!

tinustilburg schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:01:
Ik heb voor het eerst een serieus probleem met mijn Sonos installatie: als ik een playlist via Spotify afspeel, wordt het eerste nummer normaal afgespeeld en daarna stopt de muziek. Als ik de app dan open staat er 'Verbinding met Spotify verbroken'. Het rare is dat radio via Tuneln wel gewoon goed gaat en als ik handmatig een nummer skip dan wordt het volgende liedje ook gewoon afgespeeld.
Heb een Playbar met 2x Play:1 en de Playbar is bedraad (via TP-link powerline adapters) op de router (D-link DIR-868L) aangesloten. Tot nu toe nooit problemen gehad.

Zou het, ondanks dat de Playbar bedraad is aangesloten, aan de drukte op de 2.4Ghz band kunnen liggen? De Playbar maakt natuurlijk draadloos verbinding met de andere speakers.
Of heeft iemand anders de gouden tip?

Heb de vraag ook al bij Sonos gesteld en diagnostische info verstuurd, maar heb daar nog geen reactie gekregen.

Edit: wat ik trouwens zelf heb geprobeerd is de stekkers van de Powerline adapters/router/Ziggo modem er een tijdje uit gehad, de router opnieuw geïnstalleerd, mijn Spotify service in de Sonos app verwijderd en opnieuw toegevoegd en ik heb de Sonos controller opnieuw ingesteld. Dit heeft niets geholpen.
Heb je toevallig ook de Sonos app op de achtergrond draaien die verbinding probeert te maken? Ik had een vergelijkbaar probleem. Ik probeerde via de Spotify app te verbinden met mijn Sonos, maar dat lukt niet. Ik speelde vervolgens via de Sonos app, een Spotify playlist af, maar die stopte ook elke keer. Na het sluiten van de Spotify app liep de playlist wel gewoon door. Het lijkt erop dat de Spotify app op de achtergrond bleef pollen op de Sonos en daarmee de verbinding die de Sonos app had verbrak.

• tinustilburg
Zou zomaar eens kunnen dat Spotify inderdaad nog loopt op de achtergrond. Die app gebruik ik namelijk regelmatig in de auto.

Heb inmiddels contact gehad met Sonos en er zou een 'speciale update' klaar zijn gezet. Mijn Sonos app geeft echter aan dat Sonos up-to-date is dus ben nog niet verder gekomen. Straks na het werk maar even bellen en kijken of we er dan uit komen.

• matthijst
Goeie service bij Sonos.
Play 5 gen 1 startte niet meer op, factory reset werkte niet.
Donderdag gebeld, vrijdag al een nieuwe thuis :D

• hmr
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

Heb afgelopen week een nieuwe mooie 4K televisie binnengekregen, echter heeft deze televisie geen AUX-ouput. Alleen Optisch. Dat betekent dat ik hem alleen maar kan aansluiten op mijn Play 5 gen 2 als ik een DAC koop.

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren of dit goed werkt, of dat ik een playbar moet overwegen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:36
Even voor de goedkoopste oplossing en aansluitend aan je vraag een vraag van mij.
Is er ook geen koptelefoonaansluiting?

Indien niet het geval en om vertragingen per def te voorkomen zou ik persoonlijk niet voor een Connect of Dact gaan. Als je dan toch geld wil uitgeven zou een Bar de mooiste oplossing zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Yamahaa op 16-05-2017 12:40 ]

Verwijderd

Hallo ik ben nieuwop dit forum en ik heb het forum een beetje door gebladerd en zou eigenlijk wat advies willen.

Op dit moment heb ik thuis een Harman kardon 5.1 set staan. ik heb ook een Samsung curved uhd 4k.
nu ben ik op zoek naar een soundbar met alles erop en eraan voor men tv PS4 en om muziek te luisteren.
In hoe vere is een Sonos aan te raden of zijn er ook andere en betere / goedkopere?
Ik ben van geluidskwaliteit want het moet altijd goed klinken.

• duc848
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:15:
Hallo ik ben nieuwop dit forum en ik heb het forum een beetje door gebladerd en zou eigenlijk wat advies willen.

Op dit moment heb ik thuis een Harman kardon 5.1 set staan. ik heb ook een Samsung curved uhd 4k.
nu ben ik op zoek naar een soundbar met alles erop en eraan voor men tv PS4 en om muziek te luisteren.
In hoe vere is een Sonos aan te raden of zijn er ook andere en betere / goedkopere?
Ik ben van geluidskwaliteit want het moet altijd goed klinken.
Wat ik in jouw geval eerst zou uitzoeken, is of jou televisie het signaal van de ps4 via de optische kabel in 5.1 kan doorsturen...

Zo ja, dan zeker weten een playbar.
Zo nee, dan alsnog een playbar omdat het wat mij betreft gruwelijk fijn/lekker/makkelijk werkt!

Verwijderd

duc848 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:34:
[...]

Wat ik in jouw geval eerst zou uitzoeken, is of jou televisie het signaal van de ps4 via de optische kabel in 5.1 kan doorsturen...

Zo ja, dan zeker weten een playbar.
Zo nee, dan alsnog een playbar omdat het wat mij betreft gruwelijk fijn/lekker/makkelijk werkt!
Men PS4 is nu via hdmi aangesloten op men surround system.
Maar als ik de ps aansluit via hdmi op de tv heb ik beeld op de tv en het geluid gaat dan via de optische kabel toch?

• duc848
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:41:
[...]

Men PS4 is nu via hdmi aangesloten op men surround system.
Maar als ik de ps aansluit via hdmi op de tv heb ik beeld op de tv en het geluid gaat dan via de optische kabel toch?
Klopt, Playstation via hdmi op de tv aansluiten, en dan vanaf de tv een optische kabel naar de playbar. Maar het zit hem erin of de tv dan wel het goede 5.1 signaal doorgeeft via de optische kabel, mijn Panasonic cx700 deed daar moeilijk mee om het signaal van mijn Xbox one door te geven, waardoor ik met een optische splitter aan de gang moest.

Er zit maar 1 optische ingang op de playbar, dus daar sluit je, je tv op aan.

Verwijderd

duc848 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:44:
[...]

Klopt, Playstation via hdmi op de tv aansluiten, en dan vanaf de tv een optische kabel naar de playbar. Maar het zit hem erin of de tv dan wel het goede 5.1 signaal doorgeeft via de optische kabel, mijn Panasonic cx700 deed daar moeilijk mee om het signaal van mijn Xbox one door te geven, waardoor ik met een optische splitter aan de gang moest.

A zo top dan ga ik daar mee aan de slag. en anders ook maar een splitter halen.
bedankt iig.
En sonos is goed of zijn er betere en goedkopere?

• duc848
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:47:
[...]

A zo top dan ga ik daar mee aan de slag. en anders ook maar een splitter halen.
bedankt iig.
En sonos is goed of zijn er betere en goedkopere?
Wat mij betreft is Sonos elke cent waard.. Maarja hier heeft ieder zijn mening over. Mijn huis staat in ieder geval propvol met Sonos :9~ _/-\o_ :9~

Verwijderd

duc848 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:24:
[...]

Wat mij betreft is Sonos elke cent waard.. Maarja hier heeft ieder zijn mening over. Mijn huis staat in ieder geval propvol met Sonos :9~ _/-\o_ :9~
Top ik zit er zelf ook aan te denken om een Sonos huis te maken. Je kan blijven uitbreiden en dat spreekt me zeer aan. De prijs is een ander verhaal maar daar kan ik men vriendin wel in overtuigen😂

• jvvv
  • Laatst online: 04-11-2025
duc848 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:44:
[...]

Heb het ook met een splitter opgelost. Goedkope splitter met afstandbediening. 3 ingangen (tv, apple tv en set top box iptv) en één uitgang naar de Sonos. Koste me 20 euro.

• merauder
Na mijn goede ervaringen besloten om mijn bestaande HiFi installatie eruit te bonjouren, en volledig over te stappen op SONOS. Op dit moment een paar offertes aangevraagd voor de combinatie PlayBar + 2x Play:1. Idee is om de Play:1 op de kinderkamers te zetten, want de kinderen worden hier echt heerlijk rustig van. De PlayBar gebruiken we vervolgens in de woonkamer. De play:5 blijft overigens staan waar deze nu staat. Deze gebruik ik nu in mijn eetkamer / werkkamer.

• hmr
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

Yamahaa schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:37:
Even voor de goedkoopste oplossing en aansluitend aan je vraag een vraag van mij.
Is er ook geen koptelefoonaansluiting?

Indien niet het geval en om vertragingen per def te voorkomen zou ik persoonlijk niet voor een Connect of Dact gaan. Als je dan toch geld wil uitgeven zou een Bar de mooiste oplossing zijn.
Helaas alleen een optical out.. Dus moet wel een dac of een playbar zijn.. wel duur grapje dan!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Yamahaa
Als je het geluid van je tv wil doorsturen lees dit draadje dan goed door ivm verdere uitbreiding in de toekomst 5.1 als je voor de PBar gaat. Dit ivm het doorsturen van de data van je tv. Maar nogmaals ik zou niet voor een connect oid gaan als je je tv wil doorsturen. Ik vermoed bijna zeker vertraging in geluid tov beeld. Dus verdiep je in wat je tv wel en niet mbt 5.1 doorstuurd (stel dat je een playbar gaat kiezen (en je later verder wil uitbreiden....maar kies niet voor connect dact of what so ever.....maar is een advies. Succes

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb een raar probleem, misschien dat mensen hier er iets van af weten.

Ik heb een Play 5 in de huiskamer staan, bedraad aangesloten op de router. Kort geleden heb ik ook een Play 1 gekocht voor in de keuken. Setup gedaan met de Android app, en het werkte allemaal prima.

Een paar dagen gelden is de Play 1 echter verdwenen uit de app, en ik krijg hem niet meer toegevoegd. Ik doorloop de stappen om hem toe te voegen in de Android app, maar nadat ik volume up + play/pause indruk hoor ik wel de "chime", maar de app geeft vervolgens aan dat de Play 1 niet toegevoegd kan worden.

Factory reset heb ik al geprobeerd, maar dit verandert niks. Ook het herstarten van de Play 5 en de router helpt niet.

Nu is het zo dat ik laatst wel mijn wifi AP heb vervangen door een unifi AP. Ik heb hetzelfde SSID en wachtwoord gehouden. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Ik dacht dat wanneer ik al een bedrade Play 5 heb, de Play 1 gebruik zou maken van SonosNet en niet wifi?

Edit:
Diagnostic report verstuurd naar Sonos. Blijkbaar is de Play:5 stuk, die wordt nu omgeruild.

[ Voor 5% gewijzigd door jooncheez op 22-05-2017 12:12 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• Yamahaa
Ben benieuwd hoor graag of dat de reden is. Nog even een korte extra reactie. Als je sonos net gebruikt wordt je normale netwerk ook nog gebruikt. Kijk maar eens in je router bv. Elke speler krijgt ook nog keurig een ipadres toebedeeld. However ben benieuwd.

• merauder
Inmiddels heb ik een playbar + nieuw meubel voor de woonkamer besteld. Plan is om de bestaande hifi set er uit te gooien ( gebruiken we namelijk niet meer sinds we de Play:5 hebben ) en om onze TV sound te upgraden. Eigenlijk hebben we nooit een aanvullende versterker aan tijdens het TV kijken, wat we wel merken is dat het steeds lastiger wordt om spraak te volgen met veel mixing.

• ourplayground
Dankzij het langzaam aan goedkoper worden van de Play:1 setjes zit ik er aan te denken om naast mijn playbar, aan beide kanten, een Play:1 er bij naast te zetten.
Nu lees ik op verschillende fora dat de play:1 erg geschikt is voor surround sound, waar ik ze juist wil gebruiken als front left en right speaker, samen met de playbar.
Nu de vraag: gaat dit meerwaarde geven, waarbij ik een voller geluid kan creëren? en is het überhaupt mogelijk om dit aan te sturen in de sonos app?

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:40
Vandaag bij iBood een refurbished Sonos playbar voor 599 euro.

• unreal0
ourplayground schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:44:
Dankzij het langzaam aan goedkoper worden van de Play:1 setjes zit ik er aan te denken om naast mijn playbar, aan beide kanten, een Play:1 er bij naast te zetten.
Nu lees ik op verschillende fora dat de play:1 erg geschikt is voor surround sound, waar ik ze juist wil gebruiken als front left en right speaker, samen met de playbar.
Nu de vraag: gaat dit meerwaarde geven, waarbij ik een voller geluid kan creëren? en is het überhaupt mogelijk om dit aan te sturen in de sonos app?
Het home cinema systeem van Sonos is absoluut niet bedacht op 3 front speakers en ik raad dit niet aan. Je kunt ze in principe wel als gewone speakers in stellen en met Trueplay zal er ongetwijfeld wel iets van gemaakt worden maar ik betwijfel of je met zo'n opstelling voordeel kunt halen. De Play:1 en PlayBar klinken natuurlijk sowieso niet precies hetzelfde, zeker als je geen Sub heb. Als je er een surround opstelling van maak heb je prachtig geluid, maar ik denk dat 3 frontspeakers geen grote meerwaarde gaan geven.

• ourplayground
unreal0 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:39:
[...]

Het home cinema systeem van Sonos is absoluut niet bedacht op 3 front speakers en ik raad dit niet aan. Je kunt ze in principe wel als gewone speakers in stellen en met Trueplay zal er ongetwijfeld wel iets van gemaakt worden maar ik betwijfel of je met zo'n opstelling voordeel kunt halen. De Play:1 en PlayBar klinken natuurlijk sowieso niet precies hetzelfde, zeker als je geen Sub heb. Als je er een surround opstelling van maak heb je prachtig geluid, maar ik denk dat 3 frontspeakers geen grote meerwaarde gaan geven.
Thanks, dan maar investeren in de sub voor het vollere geluid :)

• Wally2002
ourplayground schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:59:
[...]

Thanks, dan maar investeren in de sub voor het vollere geluid :)
Je zou ook kunnen overwegen om een setje Play:3 of Play:5 als surround te koppelen aan de playbar, in plaats van een sub.

Als extra front-luidsprekers naast een Playbar is het inderdaad niet aan te raden als je met 5.1-geluid aan de gang gaat.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Vraagje; ik heb momenteel 2x Play 5 aan weerzijden van mijn tv staan op mooie stands. Zou een playbar nou nog iets toevoegen aan de geluidkwaliteit? Had namelijk vooraf niet door dat m'n tv niet op m'n play 5's aangesloten kan worden en dat je dan dus een playbar of sonos connect moet kopen.

Dus ik overweeg nu eigenlijk om een playbar aan m'n setup toe te voegen zodat ik films en series ook via sonos kan laten gaan i.p.v. via de tv. Maar goed ik twijfel dan dus of het niet keiharde overkill is als je links en rechts al speakers hebt staan en dan in het midden nog een grote soundbar..

Iemand ervaring mee?

• makooy
Planespotter schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:43:
Vraagje; ik heb momenteel 2x Play 5 aan weerzijden van mijn tv staan op mooie stands. Zou een playbar nou nog iets toevoegen aan de geluidkwaliteit? Had namelijk vooraf niet door dat m'n tv niet op m'n play 5's aangesloten kan worden en dat je dan dus een playbar of sonos connect moet kopen.

Dus ik overweeg nu eigenlijk om een playbar aan m'n setup toe te voegen zodat ik films en series ook via sonos kan laten gaan i.p.v. via de tv. Maar goed ik twijfel dan dus of het niet keiharde overkill is als je links en rechts al speakers hebt staan en dan in het midden nog een grote soundbar..

Iemand ervaring mee?
De Playbar is al 3.0 geluid. 2x play5 aan de voorkant voegt echt niks toe
Je kan dan beter de 2x Play5 naar achteren verplaatsen. blijft wel overkill hoor.

• Jasper1975
  • Laatst online: 13-01 14:02

Iemand ervaring mee?
In jouw situatie heeft de connect geen meerwaarde boven de Play 5's. Zowel de connect als de play 5 hebben een analoge ingang. wat je zou kunnen doen is je tv via de analoge uitgang van je tv (als die dat heeft). alleen de Playbase en playbar hebben een digitale (optische) ingang.

• Yonix

Iemand ervaring mee?
Bedenk wel: Het is niet mogelijk om de Play: 5-speakers als surround-speakers te gebruiken i.c.m. een Playbar. Enkel de Play: 1 en Play: 3 kunnen in een surround setup gebruikt worden.

• Damon
Yonix schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:40:
[...]

Bedenk wel: Het is niet mogelijk om de Play: 5-speakers als surround-speakers te gebruiken i.c.m. een Playbar. Enkel de Play: 1 en Play: 3 kunnen in een surround setup gebruikt worden.
Dit geldt alleen voor de 1e generatie Play:5, de 2e generatie kun je wel als surrounds gebruiken.

• ourplayground
Wally2002 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Je zou ook kunnen overwegen om een setje Play:3 of Play:5 als surround te koppelen aan de playbar, in plaats van een sub.

Als extra front-luidsprekers naast een Playbar is het inderdaad niet aan te raden als je met 5.1-geluid aan de gang gaat.
Dat is het punt :) ik ga juist niet voor een surround optie, maar wil graag een diepere/zwaardere (hoe je het ook moet omschrijven) stereo ervaring. De Sub lijkt dan de beste optie..

• Wally2002
ourplayground schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:40:
[...]

Dat is het punt :) ik ga juist niet voor een surround optie, maar wil graag een diepere/zwaardere (hoe je het ook moet omschrijven) stereo ervaring. De Sub lijkt dan de beste optie..
Omdat je het over een Playbar had nam ik aan dat het om 5.1/surround ging, maar als je primair/de meeste tijd stereo luistert dan is een Playbar door zijn fysieke afmetingen inderdaad beperkt wat betreft stereoweergave, doordat L en R niet al te ver uit elkaar zitten.
Als je het over het laag hebt, dan komt de sub uiteraard het laagst, alleen zijn er ook mensen die het stereo-effect wat betreft het laag tegen vinden vallen omdat het een mono-speaker is.

Zie verder mijn eerdere post hier over een Sub i.c.m. stereopaar Play:5. Uiteraard niet helemaal jouw situatie, maar in de discussie hier in het draadje kwam ook de ervaring voorbij dat de Sub overkill was i.c.m. Play;5 stereopaar. Vandaar dus mijn suggestie om niet een sub te nemen maar een setje Play:5. Voldoende laag en een mooi stereobeeld.
Wally2002 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:30:
[...]

Het nut van een Sub gekoppeld aan een stereopaar Play:5 (2nd gen) wordt in
dit draadje op het Sonos community forum ook besproken.

Door een Sonos-medewerker wordt hier bevestigd dat het toevoegen van de Sub een 'zekere hoeveelheid' van het vermogen van de Play:5's ontlast waardoor deze meer midden en hoog kunnen bedienen.

De vraag is vervolgens of het ook merkbaar voor de luisteraar is, en dan komt het vooral aan op persoonlijke smaak maar ook op de vorm en afmetingen van de kamer, instellingen en muziekkeuze.
- iemand merkte niet zozeer verbetering in het midden en hoog maar vooral verbetering in het laag op (de sub gaat lager dan de play:5's) en ook een meer 'immersive' geluid (het laag van alleen de Play:5's is makkelijk te lokaliseren, maar met een Sub erbij niet). Vooral het uitzetten van de Loudness en iets boven gemiddeld zetten van het niveau van de Sub gaf een positief resultaat. Met Loudness aan was de Sub amper merkbaar.
- Iemand anders waarschuwt voor het verliezen van het stereo-effect van het laag, doordat dat naar een mono-speaker wordt verschoven (de Sub). Dit hangt mede van de opstelling van de Play:5's af en de afstand tot de sub. De meeste personen die de sub met de Play:5's hebben geprobeerd lijken hier geen last van te hebben.
- Het effect lijkt het best merkbaar te zijn bij hogere volumes.
- maar de rode draad is uiteindelijk toch dat de luisteraar bepaald of iets goed is (en het geld waard is) of niet, en je dus het beste eerst kan proberen.

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 11:02
Hoi,

Ik had een vraag over de Sonos Playbar. Zit er aan te denken om die aan te schaffen dit ook omdat mijn tv hangt aan de muur en vind de Playbase dan minder mooi als die op het tv-meubel staat.

Nu vroeg ik mij alleen af, hoe sluit je al je randapparatuur aan op de Playbar?

Bv, tv, playstaion, apple tv, mediaspeler etc etc

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:29
Frid0 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:52:
Hoi,

Ik had een vraag over de Sonos Playbar. Zit er aan te denken om die aan te schaffen dit ook omdat mijn tv hangt aan de muur en vind de Playbase dan minder mooi als die op het tv-meubel staat.

Nu vroeg ik mij alleen af, hoe sluit je al je randapparatuur aan op de Playbar?

Bv, tv, playstaion, apple tv, mediaspeler etc etc
De playbar heeft als connectie een Digital Audio In (Optical). Als je die aansluit op je TV, dan wordt al het geluid dat uit je TV komt, doorgestuurd naar de Playbar. Dus is ook gelijk het geluid van de Apple TV, Playstation e.d. via de Playbar

Afbeeldingslocatie: http://files.linuxgizmos.com/sonos-playbar-details-rear.jpg

Verwijderd

reputatio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:58:
[...]

De playbar heeft als connectie een Digital Audio In (Optical). Als je die aansluit op je TV, dan wordt al het geluid dat uit je TV komt, doorgestuurd naar de Playbar. Dus is ook gelijk het geluid van de Apple TV, Playstation e.d. via de Playbar

[afbeelding]
Dan wel hopen dat je TV DD5.1 doorgeeft via optical wat hij via HDMI binnen krijgt. Dit was bij mij niet zo. Dus ik werk met een optical switch.

• reputatio
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Dan wel hopen dat je TV DD5.1 doorgeeft via optical wat hij via HDMI binnen krijgt. Dit was bij mij niet zo. Dus ik werk met een optical switch.
Hier kwam ik na een tijd ook achter dat de TV stereo doorgaf via optical. Gelukkig kon ik dit gelijk veranderen in de instellingen en toen kwam er een stuk beter geluid uit 8)7

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Wat doet zo'n optical switch? Ik heb namelijk het probleem dat mn aparte kodi rpi kastje, die op mn panasonic st60 is aangesloten, dus 5.1 via hdm uitzendt, maarmn tv het niet 5.1 doorzet naar de sonos speakers via de optical

Verwijderd

Sbakker1982 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:28:
[...]

Wat doet zo'n optical switch? Ik heb een namelijk het probleem dat mn aparte kodi rpi kastje, die op mn panasonic st60 is aangesloten, dus 5.1 via hdm uitzendt, maarmn tv het niet 5.1 doorzet naar de sonos speakers via de optical
Ik heb dus al mijn apparaten via optical daar aan verbonden. En dan gaat er 1 kabel out naar de sonos. Ik heb een handmatige switch dus moet zelf deze draaien als ik bijvoorbeeld mijn mediaplayer of ps4 gebruik. Zo komt dus het geluid direct van de bron binnen bij sonos en is het wel 5.1 ipv stereo. Klinkt echt veel voller en beter.

• Frid0
reputatio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:58:
[...]

[afbeelding]
Maar begrijp dan goed dat ik al mijn apparaten op de HDMI poorten van mijn tv moet aansluiten? Ik heb mijn tv aan de muur hangen en heb daaronder 1 HDMI kabel en 1 stroomkabel lopen naar mijn tv-kast. Dat wil ik wel graag zo houden als dat kan...

• reputatio
Frid0 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Maar begrijp dan goed dat ik al mijn apparaten op de HDMI poorten van mijn tv moet aansluiten? Ik heb mijn tv aan de muur hangen en heb daaronder 1 HDMI kabel en 1 stroomkabel lopen naar mijn tv-kast. Dat wil ik wel graag zo houden als dat kan...
Als je meer dan 1 apparaat aan wilt sluiten via HDMI op je TV, hoe doe je dat nu?
Als je dit via een andere weg doet, is het alsnog geen probleem, aangezien je een optical audio kabel in je TV doet naar de Playbar. Al het geluid dat naar je TV wordt gezonden, wordt dan (indien de TV instellingen goed staan) naar de Playbar gestuurd. Er komt dus wel een optical audio kabel bij. Wij hebben deze kabels in een kabel "binder" gedaan, zodat je eigenlijk maar 1 kabel ziet.

• Frid0
reputatio schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:40:
[...]

Als je meer dan 1 apparaat aan wilt sluiten via HDMI op je TV, hoe doe je dat nu?
Als je dit via een andere weg doet, is het alsnog geen probleem, aangezien je een optical audio kabel in je TV doet naar de Playbar. Al het geluid dat naar je TV wordt gezonden, wordt dan (indien de TV instellingen goed staan) naar de Playbar gestuurd. Er komt dus wel een optical audio kabel bij. Wij hebben deze kabels in een kabel "binder" gedaan, zodat je eigenlijk maar 1 kabel ziet.
Ik heb nu een Pioneer VSX-S500 in mijn tv-meubel staan met meerder HDMI aansluitingen. Daar zit alles op aangsloten en vanuit daar loopt er dan 1 HDMI kabel naar mijn tv.
Pagina: 1 ... 47 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.