intentionally left blank
Bij mijn 55UH77 steken de pootjes iets uit, ongeveer 4 cm aan beide kanten. Het stoort mij niet.jaspernts schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:49:
[...]
Ben ik meteen benieuwd of jij ook zo'n LG tv hebt met 2 pootjes aan de zijkant. Zo ja, past de Playbase onder de TV en tussen de pootjes in? Of heb je hem aan de muur hangen?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Thanks voor de foto! Helaas voor mij heb je een ander soort model.. Bij mij staan er 2 afzonderlijke pootjes onder, die zich beide bijna onder de hoekpunten van het scherm bevinden.Sallin schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:28:
[...]
Bij mijn 55UH77 steken de pootjes iets uit, ongeveer 4 cm aan beide kanten. Het stoort mij niet.
Heb even gemeten: de Playbase zou er tussen moeten kunnen, maar de hoogte wordt volgens mij een probleem...

@tinustilburg nu mijn vrouw nog overtuigen ;)!
[ Voor 20% gewijzigd door hantheman op 03-04-2017 17:59 ]
Hoe krijg je dan "echt" 5.1 surround? Mijn Sony TV zet weliswaar hdmi arc weer om naar 5.1 optisch (doet niet elke tv) maar t blijft bij DD5.1 en geen DTS, laat staan dts hd master audio.
Stel dat je ook dat in twijfel trekt, doen de speakers dan achter nog volop mee?
Oftewel ik lees zoveel verschrikkelijk veel positieve reacties over de Playbar dat ik gewoon twijfel aan mn eigen set met zeker wel 7 speakers...
Sonos neem je vanwege het gemak en/of het design. Dat biedt het zeker en het geluid is niet slecht, maar een dedicated set met speakers is gewoon beter.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even los van de Playbar/Playbase, maar Dolby Digital 5.1 is net zo echt surround als DTS in 5.1.brtkpr schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:46:
Hoe krijg je dan "echt" 5.1 surround? Mijn Sony TV zet weliswaar hdmi arc weer om naar 5.1 optisch (doet niet elke tv) maar t blijft bij DD5.1 en geen DTS, laat staan dts hd master audio.
Stel dat je ook dat in twijfel trekt, doen de speakers dan achter nog volop mee?
Terug naar de Playbar/Playbase; als je die koppelt met twee achterspeakers en een SUB en je krijgt DD5.1 via de optische aansluiting, dan heb je dus echt 5 gescheiden kanalen plus het sub kanaal.
Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-
Dat klopt, maar over het algemeen wordt DTS door velen als mooier of beter ervaren. Verschillen kan men zelf testen door dezelfde content eens in DD en eens in DTS te beluisteren (indien mogelijk natuurlijk). DTS heeft ook een veel hogere bitrate, is anders gecomprimeerd (wat niet altijd per definitie beter hoeft te zijn though).Damon schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:11:
[...]
Even los van de Playbar/Playbase, maar Dolby Digital 5.1 is net zo echt surround als DTS in 5.1.
@brtkpr Het is en blijft eigenlijk gewoon een gemis dat Sonos niet compatible is met DTS sound, laat staan HD audio-formaten. Tenzij je echt heel graag van je bestaande set (5.1 / 7.1) af wilt wegens kabel-ellende of gebruikersgemak zou ik de set geluidstechnisch gezien zeker niet weg doen als ik jou zo hoor..
Waarom via Spotify (en nee dat kan niet)?BP14 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:21:
Misschien een hele simpele vraag. maar is het mogelijk om bijvoorbeeld radio 538 af te spelen via spotify?
In Sonos heb je radio door TuneIn, daarin zijn alle radiostations te vinden.
Ziet er wel mooi uit!hantheman schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:58:
Ook even een plaatje om een idee te geven.
[afbeelding]
Heb een samsung HU7500 en ook een witte kast eronder. Lijkt me wel wat dit
Eventueel wit plakplastic op de Samsung-voet, klaar ben je.
Haters everywhere but I don’t really care
Waarschijnlijk omdat hij gewoon Sonos bedoelde maar per ongeluk Spotify typte?Damon schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:43:
Waarom via Spotify (en nee dat kan niet)?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon niet doen. Heb zelf die keuze gemaakt, en puur omdat ik de kabels niet wilde leggen heb ik een sonos set genomen (playbar, sub, 2x P1's) en het is het gewoon net niet. Het ziet er mooi uit, handig met muziek etc. Maar de 5.1 stelt gewoon teleur. Weet nog niet zo goed wat ik ermee moet. wellicht dat ik alsnog kabels ga trekken. (maar ik moet aan die kant van het huis volgend jaar nog een verbouwing doen, en daarna kan het)brtkpr schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:46:
Misschien stomme vraag: stel je ruilt je dure set met alle speakers inclusief atmos in en je gaat voor een Sonos Playbar met eventueel de Play:1 als achterspeakers.
Oftewel ik lees zoveel verschrikkelijk veel positieve reacties over de Playbar dat ik gewoon twijfel aan mn eigen set met zeker wel 7 speakers...
PSN & XBL: Denkoyugo
Duidelijk, dank!remzor schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:06:
[...]
Dat klopt, maar over het algemeen wordt DTS door velen als mooier of beter ervaren. Verschillen kan men zelf testen door dezelfde content eens in DD en eens in DTS te beluisteren (indien mogelijk natuurlijk). DTS heeft ook een veel hogere bitrate, is anders gecomprimeerd (wat niet altijd per definitie beter hoeft te zijn though).
@brtkpr Het is en blijft eigenlijk gewoon een gemis dat Sonos niet compatible is met DTS sound, laat staan HD audio-formaten. Tenzij je echt heel graag van je bestaande set (5.1 / 7.1) af wilt wegens kabel-ellende of gebruikersgemak zou ik de set geluidstechnisch gezien zeker niet weg doen als ik jou zo hoor..
Dit maakt het helemaal duidelijkDenko schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:40:
[...]
Gewoon niet doen. Heb zelf die keuze gemaakt, en puur omdat ik de kabels niet wilde leggen heb ik een sonos set genomen (playbar, sub, 2x P1's) en het is het gewoon net niet. Het ziet er mooi uit, handig met muziek etc. Maar de 5.1 stelt gewoon teleur. Weet nog niet zo goed wat ik ermee moet. wellicht dat ik alsnog kabels ga trekken. (maar ik moet aan die kant van het huis volgend jaar nog een verbouwing doen, en daarna kan het)
Zo dat ziet er netjes uit zeg! Ik ga eind van de week even langs de MM om te luisteren, maar qua design vind ik de Playbase in elk geval geslaagd.hantheman schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:58:
Ook even een plaatje om een idee te geven.
[afbeelding]
Als we van de reviews uit gaan zal het geluid ook wel dik prima zijn. Zelfs net nog iets beter dan de Playbar, wat ik op zich al goed vond.
https://www.dropbox.com/s/kw77z7kg5qjlzvf/IMG_5550.JPG?dl=0
[ Voor 18% gewijzigd door san.okk op 05-04-2017 16:59 ]
Ik hou het nog maar even bij de Playbar. Al dat Sonos spul is al duur genoeg hier in huis.
Welk type TV heb je daar staan?san.okk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:48:
Was eerst huiverig over hoe het zou staan maar ben niet ontevreden. 5.1 is nu compleet. Heb alleen een Play5 g2 waar ik nog een bestemming voor moet vinden
https://www.dropbox.com/s/kw77z7kg5qjlzvf/IMG_5550.JPG?dl=0
1) dit is een goede sub, en een goede sub trilt niet de ramen uit je huis
2) dit is een goede sub, de ramen trillen uit je huis.
ik zie enige tegenstrijdigheid...
Wie kan mij aangeven of de sub netjes zijn werk op de achtergrond doet/kan doen, of dat deze eigenlijk altijd aanwezig is.
Volgens mij werkt die Sonos sub met 2 drivers die tegenover elkaar geplaatst zijn. Over het algemeen is dan het resultaat : Je hoort het laag, maar het laat niet alles trillen...ourplayground schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:24:
ik heb onlangs de playbar aangeschaft en moet zeggen dat ik verbaasd ben over het geluid wat zo'n staafje produceerd. Ik zit er ernstig over te denken ook de sub er bij aan te schaffen, maar nu hoor ik verschillende verhalen:
Wie kan mij aangeven of de sub netjes zijn werk op de achtergrond doet/kan doen, of dat deze eigenlijk altijd aanwezig is.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat DTS niet wordt gesupport is jammer, maar hier kan ik bijvoorbeeld tegen KODI zeggen dat ie DTS niet moet pass-through'en. Maar stel ik kijk op m'n TV netflix, deze stuurt DD+ (Dolby Digital Plus) surround geluid uit. Kan een Playbar/Playbase incl 2 Play 1's hier een fatsoenlijke surround-ervaring van maken of zitten hier "maartjes" aan?
Ik weet het niet met DD+, mijn tv stuurt gewoon DD uit via Netflix en dan heb ik goede surround.catchingfire schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:01:
Heb wat in het topic gezocht maar helemaal is het niet helder.
Dat DTS niet wordt gesupport is jammer, maar hier kan ik bijvoorbeeld tegen KODI zeggen dat ie DTS niet moet pass-through'en. Maar stel ik kijk op m'n TV netflix, deze stuurt DD+ (Dolby Digital Plus) surround geluid uit. Kan een Playbar/Playbase incl 2 Play 1's hier een fatsoenlijke surround-ervaring van maken of zitten hier "maartjes" aan?
Kodi heb ik zo ingesteld dat hij dts transcode naar DD 5.1 en dat werkt prima
Als ie hard staat dan trilt het toch echt wel in huis (en de buren) De sub zelf trilt niet omdat die speakers elkaar opheffen qua trilling.ourplayground schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:24:
ik heb onlangs de playbar aangeschaft en moet zeggen dat ik verbaasd ben over het geluid wat zo'n staafje produceerd. Ik zit er ernstig over te denken ook de sub er bij aan te schaffen, maar nu hoor ik verschillende verhalen:
Ja logisch, dat is gewoon luchtdruk en geluidsgolven die dingen laten trillen danJimijames75 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:09:
[...]
Als ie hard staat dan trilt het toch echt wel in huis (en de buren) De sub zelf trilt niet omdat die speakers elkaar opheffen qua trilling.
Ik heb beide nu geruime tijd naast elkaar kunnen testen, al hoewel ik geenszins audiofiel ben, is de verbetering aanzienlijk.jordiv30 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:35:
Ik vind het wel knap dat er op het internet veel reviews zijn die zeggen dat de Playbase (veel) beter klinkt dan de Playbar. Je zou toch zeggen dat er in een kleinere behuizing niet veel verschil zou zitten met de Playbar. Nou is de bass van de Playbar al matig, dus dat punt beter maken is niet zo moeilijk.![]()
Ik hou het nog maar even bij de Playbar. Al dat Sonos spul is al duur genoeg hier in huis.
Muziek klinkt met name strakker, de Playbase speelt luider zonder een brij te maken. En alhoewel mijn tv aan de muur hangt heb ik besloten om toch de Playbase te blijven gebruiken ipv Playbar.
Ik ben wel heel benieuwd wat de meningen van andere Playbase gebruikers is over de geluidskwaliteit.
intentionally left blank
Op youtube zijn verschillende filmpjes te vinden hoe de Playbar en Playbase in elkaar zitten.
Playbar:
YouTube: Sonos Playbar im Test I Cyberport
Playbase:
YouTube: Sonos Playbase packs in a lot of bass
Dat ga ik morgen doen in Breda. Ik heb mijn zinnen gezet op een Playbar, Sub en 2x Play 1.unreal0 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:06:
Heeft iemand al Playbase+Sub en Playbar+Sub (3.1 en/of 5.1) kunnen testen? Zit hier verschil in geluidskwaliteit?
Maar wil ook de Playbase horen.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Kijk ook eens bij plattetv.nl ...Yonix schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:54:
De Playbar is nu 699 euro bij o.a. Bol.com en BCC. Iemand ervaring met dit soort 'acties' en enig idee tot wanneer ze duren? Wel een scherpe prijs namelijk!
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Mediamarkt Rotterdam-zuid liggen ze ook voor 699.Yonix schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:54:
De Playbar is nu 699 euro bij o.a. Bol.com en BCC. Iemand ervaring met dit soort 'acties' en enig idee tot wanneer ze duren? Wel een scherpe prijs namelijk!
intentionally left blank
Als ik Spotify dan weer aanzet gaat het geluid eerst weer via m'n telefoon en moet daarna m'n play 1 weer selecteren.
En? Hoe vond je het klinken? Overtuigd of toch nog niet helemaal?Zondagskindje schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:27:
[...]
Dat ga ik morgen doen in Breda. Ik heb mijn zinnen gezet op een Playbar, Sub en 2x Play 1.
Maar wil ook de Playbase horen.
Verwijderd
Momenteel heb ik het op de Synology nas als docker draaien, rasp pi heb ik geen ervaring mee maar ik weet wel dat het kan, het is enorm makkelijk met bv: YouTube, ziggo go, Netflix enz..TerrorSource schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:50:
Heeft er iemand momenteel AirSonos draaien op een Raspberry Pi?
Ik kan geen docker draaien op mijn DS214Play dus ik moet wat:) heb het wel werkend gekregen alleen krijg ik geen geluid over me Sonos. Waarschijnlijk omdat mijn Raspberry(1st gen) niet snel genoeg is.Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:34:
[...]
Momenteel heb ik het op de Synology nas als docker draaien, rasp pi heb ik geen ervaring mee maar ik weet wel dat het kan, het is enorm makkelijk met bv: YouTube, ziggo go, Netflix enz..
De Playbase hadden ze niet staan.brtkpr schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:06:
[...]
En? Hoe vond je het klinken? Overtuigd of toch nog niet helemaal?
Ik ben naar huis gegaan met de Playbar, Sub en 2x Play 1.
Had ik veel eerder moeten doen
Vertel, wat is je reden geweest om overstag te gaan? Ik hoor nu zoveel verhalen dat de Sonos PlayBase beter moet klinken, maar, daarnaast vraag ik mij af hoe deze set-up in 5.1 klinkt aangezien er bijvoorbeeld geen DTS-HD of TrueHD beschikbaar is.Zondagskindje schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:25:
[...]
De Playbase hadden ze niet staan.
Ik ben naar huis gegaan met de Playbar, Sub en 2x Play 1.
Had ik veel eerder moeten doen
Het geluid van mijn tv is niet echt denderend en aangezien ik veel naar Netflix kijk, vind ik goed geluid wel prettig.brtkpr schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:50:
[...]
Vertel, wat is je reden geweest om overstag te gaan? Ik hoor nu zoveel verhalen dat de Sonos PlayBase beter moet klinken, maar, daarnaast vraag ik mij af hoe deze set-up in 5.1 klinkt aangezien er bijvoorbeeld geen DTS-HD of TrueHD beschikbaar is.
Ik was echt verbaasd hoe goed het setje klonk in de winkel.
Eenmaal thuis was het uitpakken en installeren. Het installeren is echt een eitje (ook voor vrouwen zoals ik
Verder vind ik het gebruiksgemak van het streamen een verademing vergeleken met m'n squeezebox die continu haperde.
In de toekomst ga ik zeker nog een Play 1 erbij kopen voor in de keuken.
Gisteren ook erg genoten van het geluid tijdens de F1 race.
[ Voor 3% gewijzigd door Zondagskindje op 10-04-2017 11:04 ]
Wat vind je van de ruimtelijkheid van het geluid. Wordt het met de smallere playbase niet een soort grote "center" speaker of kun je specifieke links/rechts kanalen nog goed uit elkaar halen? En hoe is dit in vergelijking met de playbar, hiervan heb ik gelezen dat de playbar bijvoorbeeld ruimtelijker klinkt dan de playbase.SeBsZ schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:45:
Ik ben van een Playbar overgegaan naar een playbase. Ook ik kan met zekerheid zeggen dat de playbase beter klinkt en meer bass heeft. Als iemand vragen heeft laat maar weten .
Prijsvast zou ik het spul niet noemen. Amazon (zowel DE, IT en ES) heeft scherpe prijzen gehad voor o.a. Play:5 (ca. 440 euro) en playbar (~615 euro). Media Markt met de BTW-actie kwam ook erg dicht daarbij in de buurt.HiMyNameIs schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:52:
Zijn Sonos producten een beetje prijsvast of vinden er nog weleens aanbiedingen plaats? Een Play:5 in het bijzonder
UK Amazon, met gunstige koers van GBP kan ook interessant zijn maar dan moet je er wel een EU-stekker los bij kopen.
Wel vraag ik me af of een Sonos Sub voor mij iets is. Ik kijk voornamelijk tv en af en toe een film op een laag volume, ivm slapende kinderen. Wat voegt een Sub toe op lagere volumes, ik hoop niet veel eigenlijk, 699 euro niet uitgeven is ook fijn.
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen in jouw situatie. De bass van de Sub dreunt echt goed door. Lekker bij de Playbar houdendezeppo schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:17:
Sinds kort een Playbar aangesloten op een Nvidia shield tv. Via een HDMI>Optische uit audio extractor. Werkt goed, DD komt binnen op de Playbar, ik kan geen 5.1 kwijt in onze kleine woonkamer dus surround heeft weinig zin en hoef daarom ook geen satelliet luidsprekers. Maar het geluid is goed, helder en de nachtstand en dialoogstand werkt erg fijn.
Wel vraag ik me af of een Sonos Sub voor mij iets is. Ik kijk voornamelijk tv en af en toe een film op een laag volume, ivm slapende kinderen. Wat voegt een Sub toe op lagere volumes, ik hoop niet veel eigenlijk, 699 euro niet uitgeven is ook fijn.
Toppie. Dank. Misschien maar een play1 voor in de keuken dan. ;-)TerrorSource schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:27:
[...]
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen in jouw situatie. De bass van de Sub dreunt echt goed door. Lekker bij de Playbar houden
Volgens mij voeren ze al jaren discussies met klanten er over, dus ik zeg dat de kans echt vrijwel 0% is...brtkpr schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:54:
Zou er nog een kans bestaan dat Sonos kiest om DTS toe te voegen aan het huidige gamma of is die kans nihil?
Onbegrijpelijk.DennusB schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:37:
[...]
Volgens mij voeren ze al jaren discussies met klanten er over, dus ik zeg dat de kans echt vrijwel 0% is...

Nu is de situatie thuis als volgt:

Afstand tv - bank: 2,85 meter. Afstand tv - meubel: 31 centimeter. Hoogte tv: 75 centimeter.
De Playbar komt op het televisiemeubel te liggen en de Play: 1's komen boven de bank te hangen. Nu is mijn vraag aan jullie: wat is een goede hoogte om de Play: 1's te bevestigen? Oorhoogte? Op gelijke hoogte met de tv?

Hoogte bank: 77 centimeter.
[ Voor 5% gewijzigd door Yonix op 17-04-2017 12:46 ]
Gefeliciteerd met jullie aankoop! Mooi huisje ook. Wat is de reden geweest om een 5.0 / 5.1 aan te schaffen van Sonos ten opzichte van jullie huidige systeem?Yonix schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:44:
Afgelopen weekend, in onze zoektocht naar een goede Hi-Fi setup voor in onze nieuwe woning, hebben mijn vriendin en ik een Sonos: Playbar en een tweede Sonos: Play 1 gekocht (inclusief 2x Vogel's muurbeugels). De reden dat we voor Sonos zijn gegaan is dat we beide al ervaring hadden met producten van Sonos, we hebben namelijk al een Play: 1 en Play: 5 in bezit en we zijn in het algemeen érg te spreken over het merk!Volgens velen biedt Sonos daarnaast een gebruikerservaring die door weinig merken, voor een soortgelijk bedrag, geëvenaard wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Afstand tv - bank: 2,85 meter. Afstand tv - meubel: 31 centimeter. Hoogte tv: 75 centimeter.
De Playbar komt op het televisiemeubel te liggen en de Play: 1's komen boven de bank te hangen. Nu is mijn vraag aan jullie: wat is een goede hoogte om de Play: 1's te bevestigen? Oorhoogte? Op gelijke hoogte met de tv?
[afbeelding]
Dank je!brtkpr schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:59:
[...]
Gefeliciteerd met jullie aankoop! Mooi huisje ook. Wat is de reden geweest om een 5.0 / 5.1 aan te schaffen van Sonos ten opzichte van jullie huidige systeem?
De reden dat we ons huidige systeem wilde vervangen is dat we de overstap wilde maken naar een hoogwaardige Hi-Fi installatie. Sonos biedt dat en het feit dat we al enkele Sonos-producten in huis hadden droeg bij aan de keuze om voor Sonos te gaan. Nu hebben we één systeem voor alles (film, muziek etc.).
Nu nog een sub en dan ben je helemaal klaarYonix schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:12:
[...]
Dank je!![]()
De reden dat we ons huidige systeem wilde vervangen is dat we de overstap wilde maken naar een hoogwaardige Hi-Fi installatie. Sonos biedt dat en het feit dat we al enkele Sonos-producten in huis hadden droeg bij aan de keuze om voor Sonos te gaan. Nu hebben we één systeem voor alles (film, muziek etc.).
Waarschijnlijk binnen nu en een maand ofzo. Is nu 699 euro zag ik, dus heel verleidelijk.
Na lang wikken en wegen. Nog opties voor playbase of playbar bekeken toch besloten de makkelijkste optie te kiezen. Namelijk een play:1 erbij voor optie 1.Dbm12 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:01:
Heren,
Ik zit met een dilemma die jullie waarschijnlijk al hebben meegemaakt. Ik heb eerder dit jaar 3x Play:1 gekocht en deze als volgt geplaatst in mijn woning
- 2x Play:1 in woonkamer (stereo paar)
- 1x Play:1 in keuken
[afbeelding]
Nu wil ik echter gaan uitbreiden en zit ik erover te denken of ik op dezelfde voet (Play:1) doorga of voor de upgrade weg ga namelijk naar de Play:3.
De goedkoopste optie is uiteraard uitbreiden met de Play:1 maar ik wil toch de Play:3 optie de revue laten passeren.
Na wat leeswerk echter las ik in meerder reviews dat het combineren van Play:1 en Play:3's geen goede keuze is omdat je verschil in geluid hoort. En laat dit nu precies mijn probleem zijn als ik voor de uitbreiding ga.....
Ik heb dus jullie hulp nodig met de opties die ik heb bedacht. Laten we beginnen met de makkelijkste optie.
Optie 1:
Uitbreiden Play:1 serie wat de veilige keus en 1 bijplaatsen onder trap naar de volgende setup:
[afbeelding]
Echter als ik naar een Play:3 optie ga kijken om ik op de volgende opties uit:
Optie 2:
- Woonkamer laten staan (Stereo Paar)
- Keuken vervangen van Play:1 naar Play:3
- Play:1 plaatsen op nieuwe plek onder trap
[afbeelding]
Optie 3:
- Woonkamer PLay:1's vervangen voor Play:3's
- Keuken PLay:1 intact laten
- 1 Play:1 onder trap plaatsen.
- 1 Play:1 vrij om ergens anders in huis te plaatsen
[afbeelding]
Optie 4:
- Woonkamer PLay:1's laten staan (Stereo paar)
- Keuken Play:1 vervangen voor Play:3
- Trap nieuwe Play:3 plaatsen
- 1 Play:1 over om ergens anders te plaatsen in huis
[afbeelding]
Vragen over:
- Is het slim om Play:1 / PLay:3 te combineren in dezelfde open ruimte? Woonkamer/open keuken
- Alle opties hebben zo hun voor en nadelen (vooral prijstechnisch) maar ik ben benieuwd of een play:3 echt een upgrade is ten op zichtte van de play:1.
Iemand hier ervaring mee of advies voor mij?
En zoals verwacht geen spijt ervan. Nu loop je door de kamer heen naar de keuken zonder "gaten" in geluid te hebben.
Ik ben toch bang geweest over te stappen naar de play:3 omdat dit wellicht toch net ff amders klinkt dan de 1.
In ieder geval geen spijt van gehad om toch uit te breiden.
Maar geen Sonos aan je TV gekoppeld begrijp ik?Dbm12 schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:55:
[...]
Na lang wikken en wegen. Nog opties voor playbase of playbar bekeken toch besloten de makkelijkste optie te kiezen. Namelijk een play:1 erbij voor optie 1.
En zoals verwacht geen spijt ervan. Nu loop je door de kamer heen naar de keuken zonder "gaten" in geluid te hebben.
Ik ben toch bang geweest over te stappen naar de play:3 omdat dit wellicht toch net ff amders klinkt dan de 1.
In ieder geval geen spijt van gehad om toch uit te breiden.

Installeren was, zoals we van Sonos gewend zijn, 'easy peasy' en daarna meteen even getuned met TruePlay om vervolgens natuurlijk een film/serie op te zetten. Wat een heerlijk geluid!
Ondanks het 'gebrek' aan een Sonos SUB is het geluid vol en rijk.
Wel één klein ding: als ik TV kijk via de Ziggo-decoder (Samsung SMT-C7140) kan ik prima het volume regelen met de afstandsbediening, maar als ik de Netflix-app gebruik via mijn Chromecast (2.0) dan geeft mijn televisie de melding dat ik 'het volume op de externe bron moet regelen' - want ik gebruik een externe speaker. Het volume moet ik dan regelen via de Sonos-app. Niet héél erg, maar vreemd dat het niet kan via de afstandsbediening. Zie ik toevallig iets over het hoofd?
/me Yonix is verder dik tevreden over zijn nieuwe Sonos-aanwinsten. One (big) happy camper!
Mooi! Bewust voor de Playbar gegaan ipv de Playbase, gezien dat je de Playbase ook op het meubel had kunnen leggen? De Playbase schijnt een stuk beter te klinken...
Nice! Ziet er mooi uit.Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:22:
Zo, het hangt (en staat)!
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Installeren was, zoals we van Sonos gewend zijn, 'easy peasy' en daarna meteen even getuned met TruePlay om vervolgens natuurlijk een film/serie op te zetten. Wat een heerlijk geluid!![]()
Ondanks het 'gebrek' aan een Sonos SUB is het geluid vol en rijk.Waarschijnlijk stellen we de koop van een SUB dan ook nog even uit, want we zijn nu al dik tevreden met hoe het nu klinkt in onze woonkamer.
![]()
Wel één klein ding: als ik TV kijk via de Ziggo-decoder (Samsung SMT-C7140) kan ik prima het volume regelen met de afstandsbediening, maar als ik de Netflix-app gebruik via mijn Chromecast (2.0) dan geeft mijn televisie de melding dat ik 'het volume op de externe bron moet regelen' - want ik gebruik een externe speaker. Het volume moet ik dan regelen via de Sonos-app. Niet héél erg, maar vreemd dat het niet kan via de afstandsbediening. Zie ik toevallig iets over het hoofd?![]()
/me Yonix is verder dik tevreden over zijn nieuwe Sonos-aanwinsten. One (big) happy camper!Vanavond maar eens de Blu-Ray van 'Interstellar' in de speler knallen denk ik!
![]()
Ik denk wel dat je de SUB niet mist omdat je hem in jouw kamer niet hebt gehoord, een (goede) sub voegt zeker bij films altijd een hele extra dimensie toe. Misschien kan je hem bij je lokale audio-boer eens een weekje lenen om te proberen? Ik weet vrijwel zeker dat je daarna niet meer zonder wilt!
Bij de lokale 'audioboer' (iEar) hadden ze een Playbase staan in de Sonos-demoruimte en hebben we er uitgebreid naar kunnen luisteren. Bij het ombeurten afspelen van dezelfde nummers op de Playbar en Playbase konden mijn vriendin en ik weinig verschil opmerken. Wij zijn geen audiofielen en -puristen, dus voor ons was de keuze snel gemaakt. Daarnaast vinden we beiden de Playbar ook de mooiere speaker.catchingfire schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:32:
[...]
Mooi! Bewust voor de Playbar gegaan ipv de Playbase, gezien dat je de Playbase ook op het meubel had kunnen leggen? De Playbase schijnt een stuk beter te klinken...
Natuurlijk kriebelt de nieuwsgierigheid naar de SUB, maar ik wil eerst even van de opstelling genieten, zoals hij nu is.DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:34:
[...]
Nice! Ziet er mooi uit.
Ik denk wel dat je de SUB niet mist omdat je hem in jouw kamer niet hebt gehoord, een (goede) sub voegt zeker bij films altijd een hele extra dimensie toe. Misschien kan je hem bij je lokale audio-boer eens een weekje lenen om te proberen? Ik weet vrijwel zeker dat je daarna niet meer zonder wilt!
[ Voor 30% gewijzigd door Yonix op 18-04-2017 09:42 ]
Nope. Daar zat ik eerst over te twijfelen, maar aangezien ik alleen play:1s heb staan en ik bij de aankoop van een playbase/bar de setup moet veranderen (3 boxen naast elkaar is wel een beetje overdreven) + het meest gewoon alleen muziek luister. Vond ik het wel prima zo. Helaas is er niet echt een goede manier om de tv te linken aan de huidige setup. Wat ik zo las is een connect wel een optie maar heeft die weer geen opticial in. Met andere woorden ook nog lag helaas.brtkpr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 06:20:
[...]
Maar geen Sonos aan je TV gekoppeld begrijp ik?
De investering voor een base/bar vind ik te groot voor mijn gebruik helaas.
Als sonos echter een betere optie zou hebben om alsnog de bestaande play:1s te kunnen connecten aan een tv zou ik die zo omarmen.
Wat ik nu alleen wel jammer vind, mijn TV (Samsung UE40D6200) ondersteunt geen HDMI surround passthrough. Dus alles wat ik via HDMI aansluit op mijn TV kan (of eigenlijk mag) geen surround meesturen en ik kan dus ook geen surround input krijgen op mijn Playbase. Dit is ook terug te vinden de app, die geeft nml in alle situaties als audio input stereo aan. Nu is dit geen grote ramp, Sonos maakt er zelf surround van dmv algoritmes, maar natuurlijk wel jammer.
Op t Sonos forum al wat vermeldingen gevonden dat surround passthrough op Samsung TVs sowieso weinig voorkomt en dat het ook bij andere merken geen zekerheid is. Al lijk je met Sony de meeste kans te maken.
Nu zijn er wel oplossingen mogelijk, namelijk een nieuwe TV kopen die dit wel ondersteunt OF een HDMI switcher kopen die dan de geluidsinput afvangt en dat dan naar je Sonos apparaat stuurt. Maar ik vroeg me eigenlijk af of anderen hier ook last van hebben. Ik heb dit topic de laatste een klein beetje gevolgd en kom dit 'issue' niet direct tegen. Of hebben de meeste hier een TV die dit wel ondersteund? Of worden hier veel HDMI switchers gebruikt?
(ik ben overigens totaal niet ontevreden hoor! Geluid is echt bizar verbeterd ten opzichte van TV speakers, maar ben vooral benieuwd.)
n.a.
KNIP Ik had je verhaal helemaal verkeerd begrepen.arjen9551 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:42:
Vorige week een Sonos Playbase aangeschaft na jarenlang de TV speakers te gebruiken. Dus wat mij betreft sowieso een enorme vooruitgang qua geluid! Verder natuurlijk ook erg handig met de ingebouwde radio/TuneIn support en andere streamingsmogelijkheden.
Wat ik nu alleen wel jammer vind, mijn TV (Samsung UE40D6200) ondersteunt geen HDMI surround passthrough. Dus alles wat ik via HDMI aansluit op mijn TV kan (of eigenlijk mag van de TV) geen surround meesturen en ik kan dus ook geen surround input krijgen op mijn Playbase. Dit is ook terug te vinden de app, die geeft nml in alle situaties als audio input stereo aan. Nu is dit geen grote ramp, Sonos maakt er zelf surround van dmv algoritmes, maar natuurlijk wel jammer.
Op t Sonos forum al wat vermeldingen gevonden die surround passthrough op Samsung TVs sowieso weinig voorkomt en dat het ook bij andere merken geen zekerheid is. Al lijk je met Sony de meeste kans te maken.
Nu zijn er wel oplossingen mogelijk, namelijk een nieuwe TV kopen die dit wel ondersteunt OF een HDMI switcher kopen die dan de geluidsinput afvangt en dat dan naar je Sonos apparaat stuurt. Maar ik vroeg me eigenlijk af of anderen hier ook last van hebben. Ik heb dit topic de laatste een klein beetje gevolgd en kom dit 'issue' niet direct tegen. Of hebben de meeste hier een TV die dit wel ondersteund? Of worden hier veel HDMI switchers gebruikt?
(ik ben overigens totaal niet ontevreden hoor! Geluid is echt bizar verbeterd ten opzichte van TV speakers, maar ben vooral benieuwd.)
Beschikt je TV over een HDMI (ARC) aansluiting?
[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 18-04-2017 11:59 ]
Ja ik heb inderdaad een HDMI (ARC) aansluiting, maar ik begrijp niet precies hoe mij dat zou kunnen helpen? Ik heb overigens die ARC aansluiting getest met m'n decoder (humax), xbox one en raspberry, maar in alle gevallen blijf ik dan dezelfde stereo input op mijn Playbase houden. (mogelijk moet ik hier nog eens beter naar kijken hoor)Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:51:
[...]
KNIP Ik had je verhaal helemaal verkeerd begrepen.![]()
Beschikt je TV over een HDMI (ARC) aansluiting?
Dit staat o.a. op internet over HDMI ARC:
De Sonos Playbase heeft uiteraard geen HDMI inputs, dus wat dat betreft heeft het handige van HDMI ARC hier geen invloed leek mij.Let’s say you don’t have an A/V receiver, though. Some high-end soundbars also include multiple HDMI inputs to allow a direct connection from a Blu-ray player or other source, allowing you to preserve the audio quality. Again, you can connect the bar to the TV via the ARC HDMI connection to pass the video signal to the TV, and also to receive audio back from TV programming, or other components connected to the TV. If preserving the full-scale audio signal is important to you, you’ll want to do some due diligence about the available audio connections before you decide on a soundbar or other supplemental audio device.
n.a.
Ik ben wat dat betreft ook nog een leek, maar zou het misschien zo kunnen werken dat een mediaspeler (Blu-Ray, Xbox One e.d.) via HDMI-ARC een 5.1-audiosignaal door kan/mag zenden naar de TV, die het vervolgens decodeert via de optische kabel doorstuurt naar de Sonos. Just a thought.arjen9551 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:06:
[...]
Ja ik heb inderdaad een HDMI (ARC) aansluiting, maar ik begrijp niet precies hoe mij dat zou kunnen helpen? Ik heb overigens die ARC aansluiting getest met m'n decoder (humax), xbox one en raspberry, maar in alle gevallen blijf ik dan dezelfde stereo input op mijn Playbase houden. (mogelijk moet ik hier nog eens beter naar kijken hoor)
Dit staat o.a. op internet over HDMI ARC:
[...]
De Sonos Playbase heeft uiteraard geen HDMI inputs, dus wat dat betreft heeft het handige van HDMI ARC hier geen invloed leek mij.
Misschien is het een kwestie van de juiste instelling vinden, dus je zou nog even wat verder in de luidsprekerinstellingen van je TV kunnen spitten.
Ik heb me hier een tijdje in verdiept, omdat ik eerste en Playbar wilde kopen en nu een Playbase.arjen9551 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:42:
Vorige week een Sonos Playbase aangeschaft na jarenlang de TV speakers te gebruiken. Dus wat mij betreft sowieso een enorme vooruitgang qua geluid! Verder natuurlijk ook erg handig met de ingebouwde radio/TuneIn support en andere streamingsmogelijkheden.
Wat ik nu alleen wel jammer vind, mijn TV (Samsung UE40D6200) ondersteunt geen HDMI surround passthrough. Dus alles wat ik via HDMI aansluit op mijn TV kan (of eigenlijk mag) geen surround meesturen en ik kan dus ook geen surround input krijgen op mijn Playbase. Dit is ook terug te vinden de app, die geeft nml in alle situaties als audio input stereo aan. Nu is dit geen grote ramp, Sonos maakt er zelf surround van dmv algoritmes, maar natuurlijk wel jammer.
Op t Sonos forum al wat vermeldingen gevonden dat surround passthrough op Samsung TVs sowieso weinig voorkomt en dat het ook bij andere merken geen zekerheid is. Al lijk je met Sony de meeste kans te maken.
Er zijn maar weinig televisies die op dit moment 5.1 passthrough doorgeven via de audio output. Zoals je al aangaf, een enkele Samsung en de nieuwste Sony's.
De veel gebruikte truc is dus een HDMI Switch die ook de audio kan doorsturen. Zo'n switch zal automatisch zijn kanaal aanpassen en altijd het geluid doorsturen van wat er op dat moment op de TV te zien is.
Ik ben nog niet op aanschaf over gegaan, maar binnenkort zal ik deze constructie ook gaan opzetten omdat mijn oudere Samsung TV dit ook niet ondersteund. En omdat de Apple TV zelf geen optical port heeft.
Macbook Pro 16" 2021 - iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB - Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case - iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB - Apple TV 4K 32GB
Het is ongetwijfeld een persoonlijke voorkeur; maar hangt de tv niet erg hoog? Lijkt niet in verhouding te zijn?Yonix schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:44:
Afgelopen weekend, in onze zoektocht naar een goede Hi-Fi setup voor in onze nieuwe woning, hebben mijn vriendin en ik een Sonos: Playbar en een tweede Sonos: Play 1 gekocht (inclusief 2x Vogel's muurbeugels). De reden dat we voor Sonos zijn gegaan is dat we beide al ervaring hadden met producten van Sonos, we hebben namelijk al een Play: 1 en Play: 5 in bezit en we zijn in het algemeen érg te spreken over het merk!Volgens velen biedt Sonos daarnaast een gebruikerservaring die door weinig merken, voor een soortgelijk bedrag, geëvenaard wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De foto zal het misschien iets vertekenen, maar hij hangt op een hoogte van ongeveer 75 centimeter (+/- 30 centimeter boven het meubel) en dat is op ooghoogte als je op de bank zit. Het kijk, naar mijn mening, niet vervelend - ook niet als je lekker op de bank ligt.TF schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:25:
[...]
Het is ongetwijfeld een persoonlijke voorkeur; maar hangt de tv niet erg hoog? Lijkt niet in verhouding te zijn?
Naja het issue is dus meer dat mijn TV dus geen 5.1 input signaal over HDMI accepteert en dus ook niet over de optische kabel kan doorsturen (dan maakt dat verder niet uit of het HDMI ARC is of niet).Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:18:
[...]
Ik ben wat dat betreft ook nog een leek, maar zou het misschien zo kunnen werken dat een mediaspeler (Blu-Ray, Xbox One e.d.) via HDMI-ARC een 5.1-audiosignaal door kan/mag zenden naar de TV, die het vervolgens decodeert via de optische kabel doorstuurt naar de Sonos. Just a thought.
Misschien is het een kwestie van de juiste instelling vinden, dus je zou nog even wat verder in de luidsprekerinstellingen van je TV kunnen spitten.
Wanneer je de interne tuner van de TV gebruikt, dan kan het wel (optisch 5.1 out). Maar daar is hier geen sprake van.
Voor zover ik weet is ook de enige oplossing (naast een andere TV kopen), dus zo'n HDMI switch kopen.
n.a.
Maar via HDMI-ARC moet dat input signaal toch wel geaccepteerd worden? Iets met 'handshake' enzo. Maar dit is een onderwep waar ik he-le-maal geen (pinda)kaas van gegeten.arjen9551 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:36:
[...]
Naja het issue is dus meer dat mijn TV dus geen 5.1 input signaal over HDMI accepteert en dus ook niet over de optische kabel kan doorsturen (dan maakt dat verder niet uit of het HDMI ARC is of niet).
Wanneer je de interne tuner van de TV gebruikt, dan kan het wel (optisch 5.1 out). Maar daar is hier geen sprake van.
Voor zover ik weet is ook de enige oplossing (naast een andere TV kopen), dus zo'n HDMI switch kopen.
Sonos heeft geen HDMI, dus HDMI-ARC gaat nooit iets toevoegen aan deze discussie...Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:39:
[...]
Maar via HDMI-ARC moet dat input signaal toch wel geaccepteerd worden? Iets met 'handshake' enzo. Maar dit is een onderwep waar ik he-le-maal geen (pinda)kaas van gegeten.
Maar toch wel als het gaat om het audiosignaal wat doorgestuurd wordt van een mediaspeler, via de TV, naar de Sonos? De TV is toch een tussenschakel? Dus: Blu-Ray-speler zendt, via HDMI-ARC een beeld- en 5.1 audiosignaal naar de TV, deze accepteert dat en stuurt het vervolgens via optische kabel naar de Sonos Playbase die het op zijn beurt draadloos doorzendt naar de Surround Speakers (Play: 1/Play: 3).DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:40:
[...]
Sonos heeft geen HDMI, dus HDMI-ARC gaat nooit iets toevoegen aan deze discussie...
Interessante breinkraker voor mij. Hopelijk leer ik nog iets van dit verhaal.
Ja en nee, volgens mij heeft ARC niets te maken met dit verhaal. Je TV krijg gewoon een (bijvoorbeeld) DTS signaal binnen. De clue van het verhaal is dat je tv het DTS signaal moet decoden en als PCM of Dolby Digital over optisch weer door moet sturen naar Sonos, omdat Sonos geen DTS support. Weinig televisies die uberhaupt 5.1 audio passtrough doen over optisch, nog minder die het DTS signaal ook decoden en het vervolgens in DD doorsturen..Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:46:
[...]
Maar toch wel als het gaat om het audiosignaal wat doorgestuurd wordt van een mediaspeler, via de TV, naar de Sonos? De TV is toch een tussenschakel? Dus: Blu-Ray-speler zendt, via HDMI-ARC een beeld- en 5.1 audiosignaal naar de TV, deze accepteert dat en stuurt het vervolgens via optische kabel naar de Sonos Playbase die het op zijn beurt draadloos doorzendt naar de Surround Speakers (Play: 1/Play: 3).
Interessante breinkraker voor mij. Hopelijk leer ik nog iets van dit verhaal.
Klopt. Dit is eigenlijk in een notendop het hele issue en voor zover ik nu kan inzien staat het hele ARC verhaal hier los van. Het punt is dat in principe mijn TV wel Dolby Digital 5.1 output kan leveren over de optische uitgang, maar dat kan ALLEEN wanneer de interne tuner gebruikt wordt. En dus niet wanneer wanneer het geluid via een HDMI input komt. Op dat moment zegt de TV eigenlijk tegen je source ik accepteer alleen stereo, waardoor je optische output ook automatisch stereo is. (en je optische input op je Sonos dus ook stereo is, maar waar de Sonos dan een gesimuleerd surround geluid van maakt.)DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:49:
[...]
Ja en nee, volgens mij heeft ARC niets te maken met dit verhaal. Je TV krijg gewoon een (bijvoorbeeld) DTS signaal binnen. De clue van het verhaal is dat je tv het DTS signaal moet decoden en als PCM of Dolby Digital over optisch weer door moet sturen naar Sonos, omdat Sonos geen DTS support. Weinig televisies die uberhaupt 5.1 audio passtrough doen over optisch, nog minder die het DTS signaal ook decoden en het vervolgens in DD doorsturen..
Bij Sonos wordt hier ook wel de nodige aandacht aan besteed, zie ook de volgende links betreffende compatibility etc:
https://sonos.custhelp.co...h-the-playbar-or-playbase
https://en.community.sono...828.1868135103.1491211211
https://en.community.sono.../index1.html#post15994648
n.a.
Ja dat gebeurt wel vaker, via een interne tuner werkt het wel, maar het omvormen (want dat is het) van een DTS signaal naar DD over SPDIF doet ie niet.arjen9551 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:13:
[...]
Klopt. Dit is eigenlijk in een notendop het hele issue en voor zover ik nu kan inzien staat het hele ARC verhaal hier los van. Het punt is dat in principe mijn TV wel Dolby Digital 5.1 output kan leveren over de optische uitgang, maar dat kan ALLEEN wanneer de interne tuner gebruikt wordt. En dus niet wanneer wanneer het geluid via een HDMI input komt. Op dat moment zegt de TV eigenlijk tegen je source ik accepteer alleen stereo, waardoor je optische output ook automatisch stereo is. (en je optische input op je Sonos dus ook stereo is, maar waar de Sonos dan een gesimuleerd surround geluid van maakt.)
Bij Sonos wordt hier ook wel de nodige aandacht aan besteed, zie ook de volgende links betreffende compatibility etc:
https://sonos.custhelp.co...h-the-playbar-or-playbase
https://en.community.sono...828.1868135103.1491211211
Ik zou proberen er idd een HDMI -> Optical splitter tussen te zetten en er voor te zorgen dat je bron (die het geluid uitstuurt) het nooit in DTS (Of Atmos, of DTS HD of Dolby True HD) uitstuurt. Dan zou het moeten werken!
[ Voor 98% gewijzigd door outlandos op 18-04-2017 15:36 ]
Beetje offtopic, maar mijn TV doet wel 5.1 via optical output. Nu krijg ik deze week een nieuwe soundbar (Denon) binnen en deze heeft wel 1 HDMI (ARC) port, maar die is enkel 1.4 en dus niet geschikt voor 4k (iets dat mijn TV wel ondersteunt). Raad je daarom de optical output aan voor mij (sorry als het wat offtopic is).DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:15:
[...]
Ja dat gebeurt wel vaker, via een interne tuner werkt het wel, maar het omvormen (want dat is het) van een DTS signaal naar DD over SPDIF doet ie niet.
Ik zou proberen er idd een HDMI -> Optical splitter tussen te zetten en er voor te zorgen dat je bron (die het geluid uitstuurt) het nooit in DTS (Of Atmos, of DTS HD of Dolby True HD) uitstuurt. Dan zou het moeten werken!
Hangt er vanaf wat je Denon allemaal support. Optical gaat maar tot DTS, DTS HD, Dolby TrueHD en Atmos kunnen er niet doorheen (niet genoeg bandbreedte). Als je soundbar dus DTS > support, zeker via HDMI doen. If not : Alles in DTS voeren aan je soundbar via optical!outlandos schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:36:
[...]
Beetje offtopic, maar mijn TV doet wel 5.1 via optical output. Nu krijg ik deze week een nieuwe soundbar (Denon) binnen en deze heeft wel 1 HDMI (ARC) port, maar die is enkel 1.4 en dus niet geschikt voor 4k (iets dat mijn TV wel ondersteunt). Raad je daarom de optical output aan voor mij (sorry als het wat offtopic is).
Middels optisch zijn er stiekem toch een hoop TV's die wel 5.1 (DD / DTS) kunnen doorgeven. Nu zal de meerderheid van de TV's het waarschijnlijk niet kunnen hoor, maar ik vermoed dat mensen die nu een redelijk tot goede nieuwe TV aanschaffen, deze dit wel ondersteunt. De HD audio formaten kunnen inderdaad sowieso niet via optisch worden doorgeven.DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:49:
[...]
Weinig televisies die uberhaupt 5.1 audio passtrough doen over optisch, nog minder die het DTS signaal ook decoden en het vervolgens in DD doorsturen..
Het komt juist weinig voor dat de TV beschikt over HDMI passthrough van 5.1 geluid, zoals Arjen ook al opmerkte.
Het blijft dus lastig wanneer je geen receiver hebt of soundbar met meerdere inputs wat betreft surround sound. Als de TV de hub is kunnen veel mensen in de praktijk dan ook geen echt 5.1 geluid doorsturen. Vaak dus wel met ingebouwde apps op de SmartTV, zoals Netflix (DD+), via optical.
Dus ook in mijn geval een optische switch (?) ertussen plaatsen? Zo ja, wat raden jullie dan aan?
[ Voor 13% gewijzigd door Yonix op 18-04-2017 17:36 ]
Als ik het goed begrijp zal bij de Heos Denon Home cinema HDMI dus geen meerwaarde hebben ten opzichte van optical?DennusB schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:10:
[...]
Hangt er vanaf wat je Denon allemaal support. Optical gaat maar tot DTS, DTS HD, Dolby TrueHD en Atmos kunnen er niet doorheen (niet genoeg bandbreedte). Als je soundbar dus DTS > support, zeker via HDMI doen. If not : Alles in DTS voeren aan je soundbar via optical!
pricewatch: Denon HEOS HomeCinema
Audio filters: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS.
[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 18-04-2017 20:12 ]
Dat klopt!outlandos schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:11:
[...]
Als ik het goed begrijp zal bij de Heos Denon Home cinema HDMI dus geen meerwaarde hebben ten opzichte van optical?
pricewatch: Denon HEOS HomeCinema
Audio filters: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS.
* Op iedere Play 1 kan ik afzonderlijke muziek afspelen. (Dus in de woonkamer speelt wat anders dan in de slaapkamer.
* De muziek die op een iPhone staat onder (Mijn Muziek/Afspeellijsten) kan worden gestreamed naar de Play 1.
* De muziek op mijn iMac Itunes(Server) kan ook worden afgspeeld via de app op de iphone.
Alle 3 kan, houd er wel rekening mee dat de Mac aan moet staan! Sonos ziet standaard alle servers in je thuis netwerk. (Dit kun je overigens ook uitzetten)Destianto schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:15:
Ik ben voornemens om een paar Play 1's aan te schaffen, nog even een paar dubbel checks.
* Op iedere Play 1 kan ik afzonderlijke muziek afspelen. (Dus in de woonkamer speelt wat anders dan in de slaapkamer.
* De muziek die op een iPhone staat onder (Mijn Muziek/Afspeellijsten) kan worden gestreamed naar de Play 1.
* De muziek op mijn iMac Itunes(Server) kan ook worden afgspeeld via de app op de iphone.
Haters everywhere but I don’t really care
In deze link staan een tweetal opties (iets naar onderen scrollen).Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:30:
Naar aanleiding van de verhalen hier ben ik thuis toch nog eens gaan sleutelen/experimenteren en het valt mij op dat wanneer ik een Blu-Ray kijk de audio input op 'stereo' staat ongeacht de instellingen op de Blu-Ray-speler. De Sonos simuleert dan Surround, klinkt ook niet verkeerd. Enkel wanneer ik via de Netflix-app op mijn Samsung UE46F6500 een film kijk is het Dolby Digital 5.1. Mijn TV heeft dus wel een tuner die in staat is Dolby Digital door te zenden naar de Playbar via de optische kabel, alleen niet van externe bronnen.
Dus ook in mijn geval een optische switch (?) ertussen plaatsen? Zo ja, wat raden jullie dan aan?
Maar zo'n switch zou dan inderdaad de oplossing moeten zijn, naast een nieuwe TV kopen. Haha.
Een hieraan gerelateerde vraag:
Mogelijk dat mensen hier ervaring hebben met zo'n switcher en dus van stereo input op je Sonos, naar 5.1 input zijn gegaan. Merkten jullie dit in geluidskwaliteit?
Ik ben geen audiofiel oid en het is natuurlijk sowieso geen echte 5.1 wat de Sonos genereert, dus ik vraag me af hoezeer het de moeite is om zo'n switch er tussen te steken. Iemand die hier wat over kan zeggen?
n.a.
Ik heb geen ervaring met zo'n switch, ik gebruik een optische switch omdat mijn TV geen optische uitgang heeft, maar als de Playbar Dolby Digital 5.1 ontvangt is het wel degelijk echt Dolby Digital 5.1 surround, en dat is een behoorlijk verschil met de upmix die de Playbar maakt als hij een stereo signaal ontvangt.arjen9551 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:18:
[...]
Een hieraan gerelateerde vraag:
Mogelijk dat mensen hier ervaring hebben met zo'n switcher en dus van stereo input op je Sonos, naar 5.1 input zijn gegaan. Merkten jullie dit in geluidskwaliteit?
Ik ben geen audiofiel oid en het is natuurlijk sowieso geen echte 5.1 wat de Sonos genereert, dus ik vraag me af hoezeer het de moeite is om zo'n switch er tussen te steken. Iemand die hier wat over kan zeggen?
Precies, dat is mijn bedoeling. Het gaat dus om de lokale muziek op de iphone, geen streamingdienst.matthijst schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:37:
Maar kan je vanaf een iPhone met de music-app inmiddels direct streamen zonder Apple Music?
Destianto schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:53:
[...]
Precies, dat is mijn bedoeling. Het gaat dus om de lokale muziek op de iphone, geen streamingdienst.
Je kan lokale muziek vanaf je iPhone spelen zonder Apple Music, maar wel allemaal vanuit de Sonos app.matthijst schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:37:
Maar kan je vanaf een iPhone met de music-app inmiddels direct streamen zonder Apple Music?
[ Voor 23% gewijzigd door Fuwor op 19-04-2017 13:05 ]
De opties die op het Sonos-forum vermeldt worden kan ik niet zo snel vinden in een Nederlandse (web)winkel, maar ik heb wel deze switch gevonden: klik.arjen9551 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:18:
[...]
In deze link staan een tweetal opties (iets naar onderen scrollen).
Maar zo'n switch zou dan inderdaad de oplossing moeten zijn, naast een nieuwe TV kopen. Haha.
Zou dit iets zijn? De switch ondersteunt alleen geen HDMI-CEC, dat is dan wel weer een beetje jammer.
Wat voor een switches gebruiken Tweakers hier i.c.m. een Sonos Playbar?
https://www.tvstore.nl/pr...0048.763716579.1491930751
Met de release van de pricewatch: Denon HEOS Bar (Zwart) komen er van de concurrentie ook draadloze multiroom speaker oplossingen op de markt die wel alle courante audiostandaarden (DD+, DTS, ...) native ondersteunen. Zonder gefreubel met losse HDMI/optical switches die de hele gebruikerservaring om zeep helpen.For home entertainment, DTS content is only found on physical media such as DVD, Blu-ray and Laserdisc – no video streaming services such as Netflix or Hulu support DTS. Sonos is focused on modern listeners who predominantly stream and because most physical discs encode DTS at bitrates substantially similar to Dolby Digital, we have decided to not support DTS on PLAYBASE as we don’t believe it offers a better listening experience for the majority of owners.
Volgens mij moet dit wel werken inderdaad.Yonix schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:55:
[...]
De opties die op het Sonos-forum vermeldt worden kan ik niet zo snel vinden in een Nederlandse (web)winkel, maar ik heb wel deze switch gevonden: klik.
Zou dit iets zijn? De switch ondersteunt alleen geen HDMI-CEC, dat is dan wel weer een beetje jammer.
Wat voor een switches gebruiken Tweakers hier i.c.m. een Sonos Playbar?
Nadeel van deze is dat je maar 1 input hebt, dit is dus niet zozeer een switch. Maar gewoon een splitter. Wat overigens voldoende is als je maar 1 input apparaat hebt natuurlijk!dezeppo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:51:
Ik gebruik onderstaande. Komt een HDMI signaal uit mijn Nvidia Shield en via dit kastje komt er een 4k HDMI signaal op de TV terecht en een optische kabel naar de Playbar. 5.1 signaal wordt ontvangen als ik de sonos app mag geloven. Deze zou CEC moeten ondersteunen maar ik kan niet bevestigen of dit ook werkt, ik gebruik het niet, het moet sukkelproef blijven voor mijn vriendin.
https://www.tvstore.nl/pr...0048.763716579.1491930751
n.a.
Laten we eerlijk zijn, Sonos is nu niet echt een hifi-systeem maar voornamelijk gericht op gemak. Ik vraag mij dan ook sterk af of je überhaupt het verschil zal horen met een Sonos of Heos installatie.catchingfire schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:59:
Als ik dit zo lees ben ik toch wel benieuwd hoelang SONOS hun recente statement kan blijven volhouden (uit: http://www.theverge.com/c...aker-soundbar-announced):
[...]
Met de release van de pricewatch: Denon HEOS Bar (Zwart) komen er van de concurrentie ook draadloze multiroom speaker oplossingen op de markt die wel alle courante audiostandaarden (DD+, DTS, ...) native ondersteunen. Zonder gefreubel met losse HDMI/optical switches die de hele gebruikerservaring om zeep helpen.
Los daarvan begrijp ik hun statement heel goed. Als ik zo om mijn heen kijk gebruikt de gemiddelde consument inderdaad gewoon het meeste Netflix of als ze wat handiger zijn iets van popcorn. Die snappen allemaal geen enkele hol van audioformaten maar willen gewoon makkelijk iets op TV kijken en niet van die lelijke speakers in huis hebben.
Waarschijnlijk zijn wij tweakers gewoon wat veeleisender dan het gemiddelde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar het ging me niet om het verschil in geluid tussen DD5.1, DD5.1+ of DTS, maar puur om het supporten ervan. Dat doen andere merken wel, waardoor je dus bij die andere merken wel altijd true surround hoort zoals het bedoeld is.Gonadan schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:58:
Laten we eerlijk zijn, Sonos is nu niet echt een hifi-systeem maar voornamelijk gericht op gemak. Ik vraag mij dan ook sterk af of je überhaupt het verschil zal horen met een Sonos of Heos installatie.
Los daarvan begrijp ik hun statement heel goed. Als ik zo om mijn heen kijk gebruikt de gemiddelde consument inderdaad gewoon het meeste Netflix of als ze wat handiger zijn iets van popcorn. Die snappen allemaal geen enkele hol van audioformaten maar willen gewoon makkelijk iets op TV kijken en niet van die lelijke speakers in huis hebben.
Waarschijnlijk zijn wij tweakers gewoon wat veeleisender dan het gemiddelde.
Stel je geeft ~2k uit aan een SONOS 5.1 installatie om van je BluRay collectie en Netflix te genieten. Vervolgens realiseer je je later dat je zowel bij het kijken van BluRay's 2-channel stereo geluid hebt omdat DTS niet wordt ondersteund
(als je echt pech hebt hoor je zelfs helemaal niks omdat je TV DTS over de optical uitstuurt), en ook in 2-channel stereo naar Netflix aan het kijken bent omdat DD5.1+ niet wordt ondersteund. Of je kijkt sowieso alles in 2-channel stereo omdat je TV altijd "maximaal" stereo uitstuurt. Dat is toch allemaal behoorlijk sneu.
Dat je dan met hdmi splittertjes in de weer moet om wel van true surround te kunnen genieten strookt niet helemaal met het "gemak" van SONOS, waarmee je met slechts 1 kabeltje tussen TV en PlayB* genoeg zou moeten hebben om je in een oase van surround te laten bevinden.
Ben niet aan SONOS aan het bashen. Heb zelf een Sony Android TV welke DD5.1/DTS over optical kan uitsturen waardoor ik zelf dus in staat zou zijn om Netflix en video content (via Kodi/SPMC) in DD5.1 te beluisteren. Als eerste stap ben ik met een Play:1 aan het spelen om het ecosystem/app te proberen, en dat bevalt geweldig, de app bediening is super en de Play:1 klinkt boven verwachting. Alleen is het me niet duidelijk hoe ik de wekker kan snoozen?
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.